Wykonywanie w resorcie obrony narodowej zadań dotyczących realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań wynikających z międzynarodowych porozumień w zakresie kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa w Europie.
Dz.Urz.MON.2014.17
Akt utracił mocDECYZJA Nr 6/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 13 stycznia 2014 r.
w sprawie wykonywania w resorcie obrony narodowej zadań dotyczących realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań wynikających z międzynarodowych porozumień w zakresie kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa w Europie
Na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852) oraz § 1 pkt 11 lit. f w zw. z § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:
Polskiej, kategorii i podkategorii KUS określonych w porozumieniach,
Narodowej oraz nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej instytutów badawczych i spółek, w których znajduje się KUS, do przyjmowania działalności weryfikacyjnej,
powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej w związku z prowadzoną działalnością weryfikacyjną w Rzeczypospolitej Polskiej lub kraju, do którego dotarcie drogą lotniczą wymaga korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej;
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ ZOBOWIĄZAŃ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ WYNIKAJĄCYCH Z MIĘDZYNARODOWYCH POROZUMIEŃ DOTYCZĄCYCH KONTROLI ZBROJEŃ, ROZBROJENIA ORAZ ŚRODKÓW BUDOWY ZAUFANIA I BEZPIECZEŃSTWA W EUROPIE
WYKAZ ZOBOWIĄZAŃ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ WYNIKAJĄCYCH Z MIĘDZYNARODOWYCH POROZUMIEŃ DOTYCZĄCYCH KONTROLI ZBROJEŃ, ROZBROJENIA ORAZ ŚRODKÓW BUDOWY ZAUFANIA I BEZPIECZEŃSTWA W EUROPIE
a) liczebności wojsk lądowych i sił powietrznych ustalonej w rozdziale II Aktu kończącego rokowania o stanach osobowych konwencjonalnych sił zbrojnych w Europie podpisanym w Helsinkach dnia 10 lipca 1992 r. zwanego dalej "Aktem Zamykającym", nie przekraczającej wielkości 234.000 żołnierzy,
b) utrzymywanie stanów ilościowych konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu, o którym mowa w art. II Traktatu CFE, nie przekraczających następujących limitów ustalonych zgodnie z porozumieniem zawartym w Budapeszcie w dniu 3 listopada 1990 r. między byłymi państwami Układu Warszawskiego odnośnie podziału limitów określonych w art. IV Traktatu CFE:
- 1.730 czołgów, z tego nie więcej niż 368 w wyznaczonych miejscach stałego składowania określonych w art. II par. 1 lit. H Traktatu CFE,
- 2.150 bojowych wozów opancerzonych, z tego nie więcej niż 226 w wyznaczonych miejscach stałego składowania, a w tym:
- 1.700 bojowych wozów piechoty i bojowych wozów z ciężkim uzbrojeniem, w tym:
- 107 bojowych wozów z ciężkim uzbrojeniem,
- 1.610 środków ogniowych artylerii, z tego nie więcej niż 291 w wyznaczonych miejscach stałego składowania,
- 460 samolotów bojowych,
- 130 śmigłowców uderzeniowych,
- 60 mostów czołgowych w jednostkach nie będących wyznaczonymi miejscami stałego składowania zwanych dalej "jednostkami czynnymi".
2. Przestrzeganie ograniczeń działalności wojskowej zgodnie z rozdziałem VIII Dokumentu Wiedeńskiego do przeprowadzania:
a) w ciągu trzech lat kalendarzowych nie więcej niż jednego ćwiczenia wojskowego z udziałem więcej niż 40.000 żołnierzy lub 900 czołgów bojowych lub 2.000 bojowych wozów opancerzonych lub 900 samobieżnych i ciągnionych środków artyleryjskich, moździerzy oraz wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych o kalibrze równym i większym niż 100 mm;
b) w ciągu roku nie więcej niż sześciu ćwiczeń wojskowych (w tym nie więcej niż trzech jednocześnie) z udziałem od 13.000 do 40.000 żołnierzy lub od 300 do 900 czołgów bojowych lub od 500 do 2.000 bojowych wozów opancerzonych lub od 300 do 900 samobieżnych i ciągnionych środków artyleryjskich, moździerzy oraz wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych o kalibrze równym i większym niż 100 mm.
3. Stosowanie się do procedur przekazywania poza siły zbrojne lub niszczenia (redukcji) konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu, a także wprowadzania na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej jego nowych typów (modeli, wersji) zgodnie z postanowieniami art. VIII, IX, X i XII Traktatu CFE oraz rozdziału IX Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji stanowiącego integralną część Traktatu CFE.
4. Uczestniczenie w procesie notyfikowania i wymiany informacji odnośnie:
a) planowania obronnego w dziedzinie polityki obronnej i doktryny wojskowej, wydatków na obronność oraz planowania dotyczącego sił zbrojnych, zgodnie z postanowieniami rozdziału II Dokumentu Wiedeńskiego,
b) struktur organizacyjnych i etatowych, dyslokacji formacji i jednostek wojskowych, głównych systemów konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz ich rozmieszczenia i stanów faktycznych zgodnie z postanowieniami rozdziałów I, II i III Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji, rozdziału I Dokumentu Wiedeńskiego, rozdziałów IV i V Aktu Zamykającego oraz pkt 4 porozumienia o Globalnej Wymianie Informacji Wojskowej (GWiW) przyjętego w Budapeszcie w dniu 28 listopada 1994 r.,
c) położenia obiektów weryfikacji, miejsc zadeklarowanych oraz punktów wejścia/wyjścia zgodnie z definicjami zawartymi w rozdziale I Protokołu o Inspekcji stanowiącego integralną część Traktatu CFE oraz postanowieniami rozdziału V Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji,
d) dyslokacji i liczebności konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu nie wchodzącego w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a należącego do sił ochrony porządku publicznego, stosownie do postanowień rozdziału IV Protokółu o Notyfikacji i Wymianie Informacji,
e) przestrzegania kodeksu postępowania państw,
f) planów kalendarzowych działalności wojskowej podlegającej uprzedniemu powiadamianiu, o której dalej mowa w pkt 6 lit. b i c, zgodnie z rozdziałem VII Dokumentu Wiedeńskiego;
g) planowanego zwiększania stanu osobowego formacji lub jednostki wojskowej zgodnie z postanowieniami pkt 10.3 Dokumentu Wiedeńskiego - na okres dłuższy niż 21 dni:
- w wypadku jednostki lub formacji wojskowej, której obsada stanowi do 15% bojowego stanu etatowego, zwanych dalej "jednostką nieaktywną" i "formacją nieaktywną", z udziałem nie więcej niż 2.000 żołnierzy,
- w wypadku jednostki wojskowej, której obsada stanowi ponad 15% bojowego stanu etatowego, zwanej dalej "jednostką aktywną", o 1.000 żołnierzy,
- w wypadku formacji wojskowej, której obsada stanowi ponad 15% bojowego stanu etatowego, zwanej dalej "formacją aktywną", o 3.000 żołnierzy;
h) zachodzących w ciągu roku:
- stałych zmian w strukturach organizacyjnych - na 42 dni przed ich wprowadzeniem, oraz zmian o 10% i większych stanu faktycznego konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu - najpóźniej 5 dni roboczych po zmianie, zgodnie z postanowieniami rozdziału VIII Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji,
- faktach przypadkowego zniszczenia egzemplarza konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu - w ciągu 7 dni od zdarzenia, z przekazaniem dokumentacji w ciągu następnych 90 dni, zgodnie z postanowieniami rozdziału IX Protokołu o Redukcji stanowiącego integralną część Traktatu CFE,
- przypadkach transferu konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu oraz wojsk spoza strefy, wewnątrz strefy oraz poza strefę stosowania porozumień z pozostawaniem w tej strefie przez okres dłuższy niż 7 dni, odpowiednio do ustaleń rozdziału X i XI Protokółu o Notyfikacji i Wymianie Informacji oraz pkt 40 Dokumentu Wiedeńskiego.
5. Realizowanie obowiązku przyjmowania w kraju i prawa do prowadzenia za granicą przedsięwzięć mających na celu weryfikowanie przestrzegania postanowień porozumień, a w szczególności:
a) inspekcji na zasadach i w ramach czasowych określonych w art. XIV Traktatu CFE oraz w Protokóle o Inspekcji stanowiącym integralną część Traktatu CFE,
b) lotów obserwacyjnych i tranzytowych oraz certyfikacji samolotów obserwacyjnych i sensorów, o których mowa w TOP,
c) inspekcji lub wizyt na zasadach i w ramach czasowych określonych w rozdziale IX Dokumentu Wiedeńskiego,
d) inspekcji lub wizyt na zasadach ujętych w dodatkowych porozumieniach wielostronnych lub dwustronnych zawartych zgodnie z postanowieniami rozdziału X Dokumentu Wiedeńskiego;
6. Realizowanie następujących działań i przedsięwzięć stanowiących środki budowy zaufania i bezpieczeństwa:
a) udzielanie odpowiedzi na zapytania wystosowane w imieniu innych państw w sprawach:
- prowadzonej niezwyczajnej i nieplanowej działalności wojskowej, zgodnie z postanowieniami rozdziału III Dokumentu Wiedeńskiego,
- przekazanych informacji o planowaniu obronnym, zgodnie z postanowieniami pkt 15.5 Dokumentu Wiedeńskiego,
- stosowania zasad cywilnej, demokratycznej kontroli nad siłami zbrojnymi określonych w kodeksie postępowania państw,
b) uprzednie powiadamianie - nie później niż na 42 dni przed rozpoczęciem - o działalności ćwiczebnej formacji wojsk lądowych prowadzonej pod jednym dowództwem operacyjnym, samodzielnie lub z uczestnictwem komponentów lotnictwa bądź marynarki wojennej, z udziałem co najmniej:
- 9.000 żołnierzy, lub
- 250 czołgów, lub
- 500 bojowych wozów opancerzonych, lub
- 250 środków ogniowych artylerii:
zorganizowanych w strukturę dywizji lub co najmniej w dwie brygady lub w dwa pułki niekoniecznie podporządkowane tej samej dywizji - zgodnie z rozdziałem V Dokumentu Wiedeńskiego
lub
w przypadku braku takiej działalności w danym roku kalendarzowym przekazywanie informacji o najważniejszym ćwiczeniu prowadzonym na terytorium państwa,
c) zapraszanie zgodnie z rozdziałem VI Dokumentu Wiedeńskiego przedstawicieli innych państw na obserwację prowadzonej działalności wojskowej, w czasie której:
- liczebność wojsk przekroczy 13.000 żołnierzy, lub
- ilość zaangażowanego sprzętu przekroczy:
- 300 czołgów, lub
- 500 bojowych wozów opancerzonych, lub
- 250 środków ogniowych artylerii, albo gdy
- przewiduje się 200 samolotowylotów,
- lub też gdy w desancie amfibijnym, śmigłowcowym lub samolotowym weźmie udział więcej niż 3.500 żołnierzy,
d) organizowanie obserwacji działalności prowadzonych powyżej pułapów określonych w rozdziale VI Dokumentu Wiedeńskiego oraz przynajmniej raz w okresie pięcioletnim, wizyty w bazie lotniczej, wizyty w jednej z instalacji lub formacji wojskowej bądź obserwacji działalności wojskowej poniżej pułapów wskazanych wyżej w lit. b i c, na zasadach zawartych w pkt 19 - 29 i 30.3 - 30.8 Dokumentu Wiedeńskiego,
e) organizowanie pokazów nowych typów (modeli, wersji) głównych systemów konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wprowadzonych na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, nie później niż rok po rozpoczęciu wprowadzania, zgodnie z postanowieniami pkt 31 - 35 Dokumentu Wiedeńskiego,
f) organizowanie wizyt studyjnych w instytucjach zaangażowanych w planowanie obronne, zgodnie z postanowieniami pkt 15.8 Dokumentu Wiedeńskiego.
7. Uczestniczenie:
a) w obradach konferencji przeglądowych, konferencji nadzwyczajnych i spotkań oceniających, a także w pracach innych stałych organów i ciał ustanowionych przez porozumienia,
b) w spotkaniach szefów komórek lub jednostek organizacyjnych powołanych w poszczególnych państwach do praktycznej implementacji porozumień oraz w pracach grup ekspertów, poświęconych rozstrzyganiu problemów pojawiających się w związku z realizacją porozumień oraz koordynowaniu planów prowadzenia działań weryfikacyjnych,
c) w seminariach, szkoleniach i treningach poświęconych wdrażaniu, standaryzacji i doskonaleniu realizacji procedur działań weryfikacyjnych,
d) w przedsięwzięciach wymienionych w pkt 6 lit. d - f organizowanych przez inne państwa.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ZESTAWIENIE INFORMACJI
O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RP
PODLEGAJĄCYCH MIĘDZYNARODOWEJ WYMIANIE
ZESTAWIENIE INFORMACJI
O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RP
PODLEGAJĄCYCH MIĘDZYNARODOWEJ WYMIANIE
I.
W RAMACH DOROCZNYCH WYMIAN INFORMACJI (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. b - d):
W RAMACH DOROCZNYCH WYMIAN INFORMACJI (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. b - d):
I.1.
W ZAKRESIE STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH I UKOMPLETOWANIA:
W ZAKRESIE STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH I UKOMPLETOWANIA:
Uwaga: batalion, eskadrę lub flotyllę uważa się za oddzielnie dyslokowane, gdy odległość między ich sztabem a sztabem nadrzędnego pułku lub brygady jest większa niż 15 km.
1. JEDNOSTKI CENTRALNEGO PODPORZĄDKOWANIA:
1) Ministerstwo Obrony Narodowej;
2) Jednostki podporządkowane bezpośrednio Ministrowi Obrony Narodowej;
3) Jednostki podporządkowane bezpośrednio dyrektorom (szefom) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej;
4) Sztab Generalny Wojska Polskiego (SG WP).
2. DOWÓDZTWA RODZAJÓW SIŁ ZBROJNYCH
1) Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ)
- jednostki podporządkowane bezpośrednio Dowódcy Generalnemu RSZ;
2) Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DO RSZ).
2.1. Jednostki podporządkowane Dowódcy Generalnemu RSZ
2.2. Wojska Lądowe (WLąd):
1) Korpusy, dywizje i jednostki wojsk operacyjnych:
* bojowe: zmechanizowane, zmotoryzowane, piechoty, pancerne lub kawalerii pancernej, desantowo-szturmowe, powietrzno-desantowe, obrony wybrzeża i piechoty górskiej,
* wsparcia: artylerii, artylerii przeciwpancernej, obrony przeciwlotniczej (OPL), lotnictwa wojsk lądowych, inżynieryjne, saperów, obrony przeciwchemicznej, obrony terytorialnej, łączności, rozpoznania oraz walki radioelektronicznej (WRE).
2.3 Siły Powietrzne (SP):
Jednostki SP.
2.4 Marynarka Wojenna (MW):
Jednostki MW bazowania lądowego, wyposażone w konwencjonalne uzbrojenie i sprzęt (KUS) lub samoloty bojowe lotnictwa morskiego.
2.5 Wojska Specjalne (WS):
Jednostki WS.
2.6. Inspektorat Wsparcia SZ RP (IWsp SZ RP):
Jednostki IWsp SZ RP.
Ponadto: wszystkie formacje i jednostki nie należące do WLąd, SP, MW, WS i IWsp SZ - do szczebla oddzielnie dyslokowanego batalionu, eskadry lub flotylli i równorzędnych.
I.2.
W ZAKRESIE GŁÓWNYCH SYSTEMÓW UZBROJENIA SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ:
W ZAKRESIE GŁÓWNYCH SYSTEMÓW UZBROJENIA SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ:
1. Czołgi bojowe;
2. Bojowe wozy opancerzone:
2.1. transportery opancerzone;
2.2. bojowe wozy piechoty;
2.3. bojowe wozy z ciężkim uzbrojeniem.
3. Środki ogniowe artylerii o kalibrze 100 mm i więcej:
3.1. armaty i haubice;
3.2. moździerze;
3.3. wieloprowadnicowe wyrzutnie pocisków rakietowych.
4. Samoloty:
4.1. bojowe;
4.2. szkolno-treningowe;
4.3. transportowe.
5. Śmigłowce:
5.1. uderzeniowe;
5.2. wsparcia bojowego;
5.3. transportowe nieuzbrojone.
6. Wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych integralnie zamontowane na pojazdach;
7. Czołgowe mosty towarzyszące;
8. Pojazdy konstrukcyjnie podobne do transporterów opancerzonych;
9. Pojazdy konstrukcyjnie podobne do bojowych wozów piechoty;
10. Okręty nawodne o wyporności ponad 400 ton;
11. Okręty podwodne o wyporności w zanurzeniu ponad 50 ton.
Uwaga: nie udziela się informacji odnośnie tych systemów uzbrojenia i sprzętu, które znajdują się na etapie prób, badań lub oceny i nie weszły jeszcze na wyposażenie sił zbrojnych.
II.
W RAMACH INFORMACJI PRZEKAZYWANYCH NA BIEŻĄCO LUB DORAŹNIE (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. h):
W RAMACH INFORMACJI PRZEKAZYWANYCH NA BIEŻĄCO LUB DORAŹNIE (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. h):
II.1.
ZŁOŻENIE DEKLARACJI ODNOŚNIE:
ZŁOŻENIE DEKLARACJI ODNOŚNIE:
2. Notyfikowania kwot aktywnych i pasywnych działań weryfikacyjnych;
3. Wydzielenia konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu poza konwencjonalne siły zbrojne;
4. Wyprowadzenia mostów czołgowych z miejsc stałego składowania;
5. Wyprowadzenia czołgów, bojowych wozów opancerzonych i środków ogniowych artylerii z miejsca stałego składowania;
6. Łącznych ilości każdej kategorii uzbrojenia i sprzętu wprowadzonych na wyposażenie i wycofanych z wyposażenia w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a także ilości uzbrojenia i sprzętu planowanych do wprowadzenia w roku następnym;
7. Zniszczenia uzbrojenia w następstwie wypadku;
8. Powołania rezerwistów na przeszkolenie, zwiększenie stanów osobowych jednostek na okres co najmniej 21 dni.
II.2.
POINFORMOWANIE O WPROWADZENIU NOWEGO TYPU KONWENCJONALNEGO UZBROJENIA I SPRZĘTU:
POINFORMOWANIE O WPROWADZENIU NOWEGO TYPU KONWENCJONALNEGO UZBROJENIA I SPRZĘTU:
2. Zorganizowania pokazu nowych typów (modeli) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu;
3. Uzupełnienia albumu uzbrojenia o zdjęcia i podstawowe dane nowego typu (modelu) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wprowadzonego na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
II.3.
ZGŁOSZENIE ZAMIARU:
ZGŁOSZENIE ZAMIARU:
2. Zorganizowania obserwacji działalności wojskowej prowadzonej w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także wyznaczenia przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w takim przedsięwzięciu organizowanym przez inne państwo;
3. Przeprowadzenia przez Rzeczpospolitą Polską inspekcji obiektu weryfikacji, inspekcji rejonu wskazanego, wizyty oceniającej bądź lotu obserwacyjnego, a także wyrażenia zgody na przeprowadzenie takich działań weryfikacyjnych przez inne państwo;
4. Delegowania przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w certyfikacjach statków powietrznych i ich aparatury obserwacyjnej w ramach Traktatu OP.
II.4.
POINFORMOWANIE O STAŁYCH ZMIANACH:
POINFORMOWANIE O STAŁYCH ZMIANACH:
2. Zaistniałych w ilości uzbrojenia i sprzętu ograniczonego Traktatem CFE w poszczególnych jednostkach - o 10 % i więcej w stosunku do ostatniej informacji.
III.
ODNOŚNIE PLANOWANIA OBRONNEGO (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. a):
ODNOŚNIE PLANOWANIA OBRONNEGO (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. a):
1. Politykę, strategię i doktrynę obronną, narodowe procedury planowania obronnego z zachodzącymi w nich zmianami;
2. Bieżącą politykę kadrową z zachodzącymi w niej zmianami;
3. Struktury organizacyjne sił zbrojnych, stany etatowe personelu okresu pokojowego, główne systemy uzbrojenia i dyslokację jednostek oraz przewidywane zmiany w tym zakresie;
4. Wydatki na obronność poniesione w poprzednim roku finansowym, z ewentualnymi wyjaśnieniami różnic między wydatkami planowanymi a faktycznymi;
5. Wielkość środków budżetowych na bieżący rok finansowy (szczegółowo), na dwa kolejne lata (szacunkowo) oraz na dwa następne (ogólne plany), w rozbiciu na: koszty operacyjne, zakupy uzbrojenia i sprzętu, budownictwo oraz prace naukowo-badawcze;
6. Plany zakupów głównych systemów uzbrojenia oraz realizacji ważniejszych projektów budowy/modernizacji infrastruktury wojskowej w nadchodzącym roku, z rozliczeniem danych o takich planach przekazanych w roku ubiegłym;
7. Programy szkolenia wojsk, z zachodzącymi w nich zmianami.
IV.
ODNOŚNIE DZIAŁALNOŚCI WOJSKOWEJ W OKRESACH KALENDARZOWYCH (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. f i g):
ODNOŚNIE DZIAŁALNOŚCI WOJSKOWEJ W OKRESACH KALENDARZOWYCH (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. f i g):
1. Liczby uczestniczących żołnierzy, także w jednostkach zabezpieczających;
2. Ilości uzbrojenia i sprzętu poszczególnych kategorii;
3. Rejonów planowanej działalności.
V.
ODNOŚNIE STOSOWANIA SIĘ DO KODEKSU POSTĘPOWANIA W POLITYCZNO-WOJSKOWYCH ASPEKTACH BEZPIECZEŃSTWA (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. e):
ODNOŚNIE STOSOWANIA SIĘ DO KODEKSU POSTĘPOWANIA W POLITYCZNO-WOJSKOWYCH ASPEKTACH BEZPIECZEŃSTWA (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. e):
1. Środki stosowane w zapobieganiu i walce z terroryzmem, w szczególności udział w porozumieniach międzynarodowych dotyczących tej problematyki, w tym:
* lista porozumień międzynarodowych, włącznie ze wszystkimi konwencjami i protokołami ONZ dotyczącymi terroryzmu, w których Rzeczpospolita Polska partycypuje,
* uczestniczenie w innych dwu- i wielostronnych porozumieniach oraz działaniach związanych z zapobieganiem i zwalczaniem terroryzmu,
* narodowe środki, włączając odpowiednie prawodawstwo, podjęte w celu realizacji porozumień, konwencji i protokołów wymienionych na liście,
* narodowe działania (wysiłki) w celu zapobiegania i zwalczania terroryzmu, włączając w to informacje na temat legislacji wychodzących poza konwencje i protokoły ONZ,
* rola i zadania sił zbrojnych i sił bezpieczeństwa wewnętrznego w zapobieganiu i zwalczaniu terroryzmu.
2. Planowanie narodowe i proces decyzyjny, w tym rola Parlamentu i ministerstw w procesie określenia i zatwierdzenia potencjału wojskowego oraz wydatków na obronę;
3. Dane dotyczące:
* konstytucyjnych ustanowionych procedur zapewniających efektywną, demokratyczną kontrolę nad siłami zbrojnymi, paramilitarnymi i siłami ochrony porządku publicznego;
* konstytucyjnych ustanowionych organów i instytucji odpowiedzialnych za demokratyczną kontrolę nad siłami zbrojnymi i siłami bezpieczeństwa;
* roli i zadań sił zbrojnych, sił paramilitarnych i ochrony porządku publicznego oraz środków nadzoru nad ich działalnością określoną w Konstytucji;
* publicznego dostępu do informacji dotyczących sił zbrojnych.
4. Stacjonowanie sił zbrojnych na terytorium innego Państwa-Strony na podstawie wzajemnych umów międzynarodowych jak również zgodnie z prawem międzynarodowym.
5. Informacje odnośnie:
* procedur rekrutacji lub powoływania personelu do służby w siłach zbrojnych, paramilitarnych i ochrony porządku publicznego,
* wyjątków lub alternatyw dla obowiązkowej służby wojskowej,
* prawnych i administracyjnych procedur dla ochrony praw personelu sił zbrojnych.
6. Szkolenia z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego i innych przepisów międzynarodowych, konwencji i zobowiązań dotyczących konfliktów zbrojnych - z włączeniem tych zagadnień do programów szkolenia wojskowego i regulacji (przepisów), a w szczególności:
* międzynarodowego prawa konfliktów zbrojnych,
* ochrony dóbr kultury,
* przedsięwzięć szkoleniowych.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
ZAKRESY INFORMACJI/DANYCH I TERMINY ICH PRZEKAZYWANIA
ZAKRESY INFORMACJI/DANYCH I TERMINY ICH PRZEKAZYWANIA
I.
DOROCZNE WYMIANY INFORMACJI O SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
DOROCZNE WYMIANY INFORMACJI O SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
1. INFORMACJE O PLANOWANIU OBRONNYM
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Polityka obronna, doktryna, narodowe procedury planowania obronnego i zachodzące w nich zmiany. | Departament Strategii i Planowania Obronnego | Do dnia 31 grudnia każdego roku | Dokument Wiedeński 2011 (DW'11) pkt 15.1, ppkt 15.1.1, 15.1.2 |
2) Bieżąca polityka kadrowa z najważniejszymi w niej zmianami. | Departament Kadr | Do dnia 31 grudnia każdego roku | DW'11 ppkt 15.1.3 |
3) Realizacja wydatków na obronność w poprzednim roku finansowym. Budżet wojskowy na bieżący rok finansowy oraz na cztery kolejne lata. Wydatki na obronę cywilną. | Departament Budżetowy Departament Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych MSW | Do dnia 30 dni po zatwierdzeniu budżetu | DW'11 pkt 15.3 i 15.4 |
4) Struktury organizacyjne i stany etatowe personelu okresu pokojowego oraz przewidywane zmiany. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych | Do dnia 31 grudnia każdego roku | DW'11 pkt 15.2, ppkt 15.2.1 |
5) Główne systemy uzbrojenia, przewidywane zmiany. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Planowania Rzeczowego - P8 właściwi Gestorzy Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego | Do dnia 31 grudnia każdego roku | DW'11 ppkt 15.2.1 |
6) Programy szkolenia sił zbrojnych, przewidywane zmiany. | Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych | Do dnia 31 grudnia każdego roku | DW'11 ppkt 15.2.4 |
7) Ważniejsze projekty budowy/modernizacji infrastruktury wojskowej oraz ich realizacja. | Departament Infrastruktury, Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych | Do dnia 31 grudnia każdego roku | DW'11 ppkt 15.2.5 i 15.2.6 |
2. INFORMACJE O STRUKTURACH ORGANIZACYJNYCH I ETATOWYCH STANACH OSOBOWYCH
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Struktury organizacyjne i stany osobowe wszystkich żołnierzy pełniących służbę na stanowiskach służbowych w jednostkach centralnego podporządkowania, Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych | Do dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na 1 stycznia następnego roku) | PNWI 1 rozdz. I, pkt 1a i 1b; "Akt Zamykający..." rozdz. IV pkt 1b, c, g, h |
2) Łączne stany osobowe SZ RP; stany osobowe żołnierzy zawodowych, żołnierzy zasadniczej służby wojskowej i żołnierzy rezerwy oraz stan osobowy Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i jednostek jego zabezpieczenia. Łączne stany żołnierzy w misjach pokojowych. Łączne stany kadry czynnej wg stopni wojskowych. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych Departament Kadr | Do dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na 1 stycznia następnego roku) Jw. Do dnia 31 grudnia każdego roku | "Akt Zamykający..." rozdz. IVpkt 1, tab. IIC, Globalna Wymiana Informacji Wojskowej (GWIW) pkt 2.1.2 oraz pkt 2.3 tabela 1 i 3 |
3) Dyslokacja formacji i jednostek centralnego podporządkowania, Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych. Określenie miejsc zadeklarowanych oraz obiektów weryfikacji. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych we współdziałaniu z Departamentem Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Do dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na 1 stycznia następnego roku) | PNWI rozdz. I, III i V; "Akt Zamykający..." rozdz. IV pkt 1b, c, g, h; GWIW pkt 4.1 |
4) Planowane na kolejny rok zwiększenie stanu osobowego (o więcej niż 1000 żołnierzy w aktywnej jednostce i o więcej niż 3000 żołnierzy w aktywnej formacji) na okres dłuższy niż 21 dni. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych | Do dnia 1 listopada każdego roku | DW'11 pkt 10.3 oraz "Akt Zamykający..." rozdz. V |
5) Planowane zmiany podporządkowania jednostek. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych | Do dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na dzień 1 stycznia następnego roku) | DW'11 pkt 10.3 oraz "Akt Zamykający..." rozdz. V |
3. INFORMACJE O GŁÓWNYCH SYSTEMACH KONWENCJONALNEGO UZBROJENIA I SPRZĘTU
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Ilość konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu w formacjach i jednostkach centralnego podporządkowania, Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych. Ilość konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu używanego na cele badawczo-rozwojowe oraz wycofanego z Sił Zbrojnych i oczekującego na zagospodarowanie, eksport lub odnowienie. Ilość i rozmieszczenie konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu (wraz z liczbą personelu) w jednostkach organizacyjnych organów powołanych do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego w czasie pokoju. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Departament Polityki Zbrojeniowej Inspektorat Uzbrojenia- Departament Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych | Do dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na dzień 1 stycznia następnego roku) | Traktat CFE art. III, IX; PNWI rozdz. III, tabela IIIA i IIIB oraz rozdz. IV pkt 3-6, tabela IV; GWIW pkt3.6, 3.8, 3.9; "Akt Zamykający..." rozdz. IV pkt 1g po utworzeniu - lub ich odpowiedniki PNWI rozdz. IV pkt 1-2 |
2) Ilość podstawowych systemów uzbrojenia i sprzętu planowane do wprowadzenia na wyposażenie wojsk w następnym roku oraz wprowadzonego na wyposażenie i wycofanego z wyposażenia w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych we współdziałaniu z właściwymi Gestorami Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego | Do dnia 1 listopada każdego roku | DW'11 pkt 14; PNWI rozdz. IX pkt 1a i1b Wg projektu planu wprowadzenia uzbrojenia i sprzętu na wyposażenie wojsk na następny rok |
4. INFORMACJE DOT. STOSOWANIA KODEKSU POSTĘPOWANIA W POLITYCZNO-WOJSKOWYCH ASPEKTACH BEZPIECZEŃSTWA
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
Zwięzła opisowa charakterystyka: - środków stosowanych w zapobieganiu i walce z terroryzmem; - planowania narodowego i procesu decyzyjnego; - procedur demokratycznej kontroli nad siłami zbrojnymi; - stacjonowania sił zbrojnych na terytorium innych państw; - procedur rekrutacji lub powoływania do sił zbrojnych; - szkolenia z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego i innych międzynarodowych przepisów dotyczących konfliktów zbrojnych. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego Departament Kadr Departament Prawny Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych, Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego Departament Wychowania i Promocji Obronności Departament Strategii i Planowania Obronnego departament właściwy w sprawach komunikacji społecznej Pełnomocnik ministra ON ds. Wojskowej Służby Kobiet Żandarmeria Wojskowa | Do dnia 20 grudnia każdego roku | Decyzja Forum Współpracy w dziedzinie Bezpieczeństwa OBWE nr 2/09 |
II.
BIEŻĄCE I DORAŹNE INFORMACJE O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
BIEŻĄCE I DORAŹNE INFORMACJE O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
1. INFORMACJE O ZMIANACH
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Stałe zmiany struktur organizacyjnych. | Dowództwo Generalne RSZ | Na 50 dni przed wprowadzeniem zmian | PNWI rozdz. VIII |
2) Zmiany miejsca stałej dyslokacji formacji i jednostek. | Dowództwo Generalne RSZ | Na 50 dni przed wprowadzeniem zmian | PNWI rozdz. VIII |
3) Stałe zmiany ilości konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu ograniczonego Traktatem CFE w jednostkach. | Dowództwo Generalne RSZ | Do 3 dni od zmiany | Traktat CFE art. X i PNWI rozdz. VIII pkt 1b |
4) Zniszczenia czołgów, bojowych wozów piechoty, transporterów opancerzonych, środków ogniowych artylerii, samolotów bojowych lub śmigłowców uderzeniowych w następstwie wypadku. | Dowództwo Generalne RSZ | Do 3 dni po wypadku - powiadomienie, do 70 dni po wypadku - przekazanie protokołu powypadkowego | PRed 2 rozdz. IX |
5) Wprowadzenia na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej nowych typów (modeli) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu. W związku z tym dokonuje się: - uzupełnienia albumu zdjęć istniejących typów (modeli) i wersji uzbrojenia i sprzętu; - prezentacji innym państwom w ramach specjalnie zorganizowanego pokazu. | Dowództwo Generalne RSZ, Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, Dowództwo Generalne RSZ | Na 60 dni przed wprowadzeniem w dniu wprowadzenia do 12 miesięcy od dnia wprowadzenia | PIT 3 rozdz. IV pkt 3 i 4; GWIW pkt 5 |
2. INFORMACJE O PLANOWANEJ DZIAŁALNOŚCI WOJSKOWEJ (ĆWICZENIACH Z UDZIAŁEM WOJSK)
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Roczny plan kalendarzowy działalności wojskowej. | Dowództwo Generalne RSZ | Do dnia 15 października każdego roku | DW'11 rozdz. VII i VIII |
2) Zamiar przeprowadzenia działalności wojskowej podlegającej wcześniejszemu powiadomieniu. | Dowództwo Generalne RSZ Dowództwo Operacyjne RSZ | Na 60 dni przed rozpoczęciem działalności wojskowej | DW'11 pkt 38, 41 |
3) Zamiar przeprowadzenia ćwiczeń wojskowych poniżej ograniczeń liczbowych. | Dowództwo Generalne RSZ Dowództwo Operacyjne RSZ | Do dnia 31 grudnia każdego roku | DW'11 pkt 30.7 |
3. INFORMACJE O ORGANIZOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘCIACH
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Zapraszanie przedstawicieli Państw - Uczestników DW'11 na organizowany przez Rzeczpospolitą Polską pokaz nowych typów (modeli) i wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu. Zapraszanie przedstawicieli Państw - Uczestników DW'11 na organizowaną przez Rzeczpospolitą Polską wizytę w bazie lotniczej i/lub w obiekcie / formacji wojskowej. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego we współpracy z Dowództwem Generalnym RSZ | Wstępna informacja o zamiarze podczas Dorocznego Spotkania Oceniającego Implementację (AIAM), zaproszenia - na 42 dni lub wcześniej przed pokazem / wizytą | DW'11 pkt 20,30.3,31 w okresach pięcioletnich - licząc od 1 stycznia 1117 roku w praktyce przedsięwzięcia te organizowane są łącznie |
2) Zapraszanie przedstawicieli Państw - Uczestników DW'11 na organizowaną obserwację ćwiczenia wojskowego. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego we współpracy Dowództwem Generalnym RSZ i Dowództwem Operacyjnym RSZ | Na 42 dni lub wcześniej przed obserwacją | DW'11 pkt 30.3 |
3) Potwierdzanie udziału w organizowanych przez inne państwa pokazach nowych typów uzbrojenia, wizytach w bazach lotniczych i obiektach/formacjach wojskowych oraz obserwacjach ćwiczenia wojskowego. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Nie później niż 21 dni przed rozpoczęciem danej działalności | DW'11 pkt 25, 35 |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
ZAKRESY GŁÓWNYCH ZADAŃ ORGANIZACYJNYCH I TERMINY ICH REALIZACJI
ZAKRESY GŁÓWNYCH ZADAŃ ORGANIZACYJNYCH I TERMINY ICH REALIZACJI
ZAKRES ZADAŃ | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN WYKONANIA | UWAGI |
1) Uzgodnienie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych państw, w których mają być przeprowadzone działania weryfikacyjne. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | -DW'11: do dnia 15 października - CFE: do dnia 10 grudnia - TOP: do dnia 15 września | |
2) Opracowanie rocznego planu działań weryfikacyjnych. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego w porozumieniu z Dowództwem Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwem Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Służbą Wywiadu Wojskowego i Zarządem Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych - P2 | Do dnia 20 grudnia | |
3) Opracowanie planu wykorzystania kwot aktywnych. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Bezpośrednio po zakończeniu procesu alokacji kwot aktywnych | Alokacja kwot aktywnych i uzgadnianie wymiany inspektorów odbywa się w ramach sojuszniczej koordynacji działalności weryfikacyjnej |
4) Opracowanie planu udziału w międzynarodowej wymianie inspektorów. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | ||
5) Notyfikowanie zamiaru przeprowadzenia: - inspekcji miejsca zadeklarowanego lub rejonu wskazanego CFE; - inspekcji rejonu wskazanego DW'11; - wizyty oceniającej; - lotu obserwacyjnego TOP. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Nie później niż: - 36 godz. - 36 godz. - 5 dni - 72 godz. | Przesłanie notyfikacji w sieci łączności OBWE realizuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych |
Udzielenie odpowiedzi na notyfikowany przez inne państwo zamiar przeprowadzenia: - inspekcji miejsca zadeklarowanego lub rejonu wskazanego CFE; - inspekcji rejonu wskazanego DW'11; - wizyty oceniającej; - lotu obserwacyjnego TOP. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Nie później niż: - 3 godz. - 24 godz. - 48 godz. - 24 godz. | Przesłanie notyfikacji w sieci łączności OBWE realizuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych |
7) Notyfikowanie personelu TOP. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Do dnia 15 maja | Przesłanie notyfikacji w sieci łączności OBWE realizuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych |
Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych | Do końca lutego | DGRSZ przekazuje do DPBM dane personelu TOP | |
8) Organizowanie poszczególnych działań weryfikacyjnych. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego we współpracy z Dowództwem Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwem Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Służbą Wywiadu Wojskowego i Służbą Kontrwywiadu Wojskowego | Wg planu wykorzystania kwot aktywnych oraz planu wymiany inspektorów | Zgodnie z planem zatwierdzonym przez Dyrektora DPBM Pobyt zagranicznych inspektorów zaproszonych do udziału w działaniu weryfikacyjnym organizowany jest zgodnie z programem i kosztorysem sporządzonym wg odrębnych przepisów |
9) Organizowanie towarzyszenia działaniom weryfikacyjnym, prowadzonym przez inne państwa. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego we współpracy z Dowództwem Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Departamentem Infrastruktury w sprawach określania terenów zamkniętych o klauzuli "tajne" (rejonów/obszarów zastrzeżonych) oraz Dowództwem Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych - monitorowanie lotów obserwacyjnych TOP | W terminach zależnych od określonych w otrzymywanych notyfikacjach | Zgodnie z planem zatwierdzonym przez Dyrektora DPBM Pobyt zagranicznego zespołu organizowany jest zgodnie z programem i kosztorysem sporządzonym wg odrębnych przepisów |
2. PRZYGOTOWANIE I PRZEKAZANIE DOKUMENTÓW DOROCZNEJ WYMIANY INFORMACJI
ZAKRES ZADAŃ | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN WYKONANIA | UWAGI |
1) Opracowywanie przekazanych danych i sporządzanie tabel. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Marzec i I dekada kwietnia, Listopad i I dekada grudnia | |
2) Drukowanie dokumentów wymian informacji. | Drukarnia MON | Do dnia 10 kwietnia i do dnia 10 grudnia | |
3) Przekazanie dokumentów wymian informacji do innych państw. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Do dnia 30 kwietnia i do dnia 15 grudnia | Odbywa się podczas specjalnego spotkania przedstawicieli państw OB WE w Wiedniu |
3. SZKOLENIE INSPEKTORÓW KONTROLI ROZBROJENIA
ZAKRES ZADAŃ | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN WYKONANIA | UWAGI |
1) Kierowanie na kursy specjalistyczne dla inspektorów kontroli rozbrojenia, organizowane przez Szkołę NATO i krajowe centra weryfikacji innych państw. | Departament Kadr we współpracy z Departamentem Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Zgodnie z "Planem doskonalenia zawodowego w resorcie obrony narodowej za granicą" oraz stosownie do nadsyłanych zaproszeń | |
2) Organizowanie specjalistycznych kursów dla nieetatowych inspektorów kontroli rozbrojenia. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (komórki odpowiedzialne za implementację porozumień) | Wg odrębnych planów | |
3) Organizowanie wewnętrznego szkolenia doskonalącego: - merytorycznego z zakresu znajomości porozumień i ich stosowania; - ze znajomości języków obcych; - innego, w miarę zaistniałych potrzeb. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, Departament Kadr Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (komórki odpowiedzialne za implementację porozumień) | Wg odrębnych planów |