Wykonywanie w resorcie obrony narodowej zadań dotyczących realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań wynikających z międzynarodowych porozumień w zakresie kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa w Europie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2014.17

Akt utracił moc
Wersja od: 13 stycznia 2014 r.

DECYZJA Nr 6/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 13 stycznia 2014 r.
w sprawie wykonywania w resorcie obrony narodowej zadań dotyczących realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań wynikających z międzynarodowych porozumień w zakresie kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa w Europie

Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego

Na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852) oraz § 1 pkt 11 lit. f w zw. z § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:

1.
W resorcie obrony narodowej realizuje się zadania wynikające z międzynarodowych porozumień dotyczących kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa, zwanych dalej "porozumieniami", wymienionych w uchwale Nr 242 Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań wynikających z porozumień międzynarodowych dotyczących kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa.
2.
Wykaz tych zobowiązań zawiera załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.
1.
Ilekroć w decyzji jest mowa o:
1)
Traktacie CFE - należy przez to rozumieć Traktat o konwencjonalnych siłach zbrojnych w Europie podpisany w Paryżu w dniu 19 listopada 1990 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 15 poz. 73) oraz dokumenty z nim związane;
2)
Traktacie OP lub TOP - należy przez to rozumieć Traktat o Otwartych Przestworzach sporządzony w Helsinkach w dniu 24 marca 1992 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 103, poz. 1127) oraz decyzje Komisji Konsultatywnej Otwartych Przestworzy, dotyczące jego implementacji;
3)
Dokumencie Wiedeńskim - należy przez to rozumieć Dokument Wiedeński 2011 z negocjacji w sprawie środków budowy zaufania i bezpieczeństwa przyjęty w Wiedniu w dniu 30 listopada 2011 r. oraz jego kolejne edycje, jak również dotyczące go decyzje Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie oraz Forum Współpracy w dziedzinie Bezpieczeństwa;
4)
kodeksie postępowania państw - należy przez to rozumieć Kodeks postępowania w polityczno-wojskowych aspektach bezpieczeństwa przyjęty w Budapeszcie w dniu 3 grudnia 1994 r.;
5)
formacji - należy przez to rozumieć armię, korpus lub dywizję oraz ich odpowiedniki;
6)
jednostce - należy przez to rozumieć brygadę, pułk, samodzielny batalion, eskadrę lub flotyllę i równorzędne w rozumieniu Traktatu CFE oraz brygadę lub pułk i równorzędne w rozumieniu Dokumentu Wiedeńskiego;
7)
państwie - należy przez to rozumieć państwo - stronę (uczestnika) porozumień;
8)
działalności weryfikacyjnej - należy przez to rozumieć całokształt działań związanych z organizowaniem, prowadzeniem i zabezpieczeniem przedsięwzięć w ramach realizowania prawa państwa do sprawdzenia przestrzegania porozumień przez inne państwa oraz obowiązku do poddawania się takim sprawdzeniom, wyszczególnionych w załączniku Nr 1 pkt 5, oraz w ramach realizowania środków budowy zaufania i bezpieczeństwa, wyszczególnionych w załączniku Nr 1 pkt 6 lit. d - f do niniejszej decyzji;
9)
zespole weryfikacyjnym - należy przez to rozumieć grupę przedstawicieli państwa (państw) prowadzących działalność weryfikacyjną;
10)
zespole towarzyszącym - należy przez to rozumieć wyznaczoną grupę przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej udzielającą zespołowi weryfikacyjnemu pomocy w prowadzeniu działalności weryfikacyjnej;
11)
krajowym centrum weryfikacji - należy przez to rozumieć organ prowadzący w państwie działalność weryfikacyjną;
12)
oddziale weryfikacji - należy przez to rozumieć Oddział Kontroli Rozbrojenia Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego Ministerstwa Obrony Narodowej, pełniący funkcję krajowego centrum weryfikacji w Rzeczypospolitej Polskiej;
13)
konwencjonalnym uzbrojeniu i sprzęcie (dalej "KUS") - należy przez to rozumieć typy uzbrojenia konwencjonalnego i sprzętu objęte Traktatem CFE i Dokumentem Wiedeńskim.
2.
Do mojej wyłącznej kompetencji pozostaje:
1)
współuczestniczenie - wspólnie z Ministrem Spraw Zagranicznych i innymi zainteresowanymi ministrami - w formułowaniu stanowiska Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach militarnych aspektów porozumień oraz wykładni ich postanowień, a także zadeklarowania (notyfikowania) limitów liczebności personelu oraz ilości KUS Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej niższych niż wskazane w załączniku Nr 1 pkt 1 lit. a i b do niniejszej decyzji;
2)
formułowanie wytycznych odnośnie stosowania w resorcie obrony narodowej postanowień dotyczących cywilnej, demokratycznej kontroli nad wojskiem oraz integracji sił zbrojnych ze społeczeństwem, wynikających z kodeksu postępowania państw;
3)
ustalanie zasad działania przedstawicieli resortu pełniących funkcje członków lub doradców delegacji rządowych uczestniczących w rozmowach i negocjacjach, poświęconych sprawom będącym przedmiotem niniejszej decyzji;
4)
określanie, we współpracy z Ministrem Spraw Zagranicznych, zadań przedstawicieli resortu uczestniczących w obradach konferencji przeglądowych, konferencji nadzwyczajnych i spotkań oceniających bądź w pracach innych stałych organów i ciał ustanowionych przez porozumienia;
5)
zatwierdzanie dokumentów wymian informacji odnośnie zagadnień, o których mowa w załączniku nr 1 pkt 4 lit. a - d do niniejszej decyzji.
3.
Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej polecam:
1)
współuczestniczyć w formułowaniu stanowiska resortu w sprawach militarnych aspektów porozumień oraz zadeklarowania (notyfikowania) limitów i ograniczeń, niższych niż zawarte w załączniku Nr 1 pkt 1 lit. a do niniejszej decyzji;
2)
sprawować nadzór nad:
a)
uwzględnianiem zagadnień bezpieczeństwa międzynarodowego, kontroli zbrojeń i rozbrojenia oraz środków budowy zaufania w ramach procesu szkolenia i wychowania żołnierzy,
b)
terminowym opracowywaniem w przyporządkowanych komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i przekazaniem do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego danych, niezbędnych do sporządzenia notyfikacji i wymian informacji, o których mowa w załączniku Nr 3 do niniejszej decyzji.
4.
Podsekretarzowi Stanu do Spraw Polityki Obronnej polecam:
1)
podejmować decyzje w sprawach:
a)
przygotowywania stanowiska resortu obrony narodowej w sprawach militarnych aspektów porozumień oraz wykładni ich postanowień,
b)
określania kierunków działalności weryfikacyjnej prowadzonej w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
określania stanowiska resortu wobec węzłowych problemów, będących przedmiotem obrad konferencji i spotkań oraz prac stałych organów i ciał ustanowionych przez porozumienia,
d)
udzielania odpowiedzi na zapytania wystosowane w imieniu innych państw, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 6 lit. a do niniejszej decyzji,
e)
organizowania obserwacji ćwiczeń wojskowych lub działalności wojskowej, wizyt w bazie lotniczej, instalacji wojskowej lub formacji wojskowej, bądź pokazów nowych typów (a także modeli, wersji) głównych systemów KUS, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 6 lit. c - e do niniejszej decyzji,
f)
organizowania wizyt studyjnych wymienionych w załączniku Nr 1 pkt 6 lit. f do niniejszej decyzji;
2)
sprawować nadzór nad:
a)
opracowywaniem dokumentów o Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do przekazania w ramach dorocznej wymiany informacji, o której mowa w załączniku Nr 1 pkt 4 oraz w załączniku Nr 2 do niniejszej decyzji,
b)
analizowaniem otrzymanych w ramach dorocznej wymiany informacji dokumentów o siłach zbrojnych innych państw oraz wykorzystywaniem zawartych w nich informacji,
c)
realizowaniem współpracy resortu obrony narodowej z właściwymi instytucjami innych państw bądź naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, w dziedzinie stosowania porozumień,
d)
uwzględnianiem w resorcie obrony narodowej ograniczeń wynikających z porozumień;
3)
współuczestniczyć w przygotowaniu projektów aktów prawnych, dokumentów normatywnych i instrukcji dotyczących działalności weryfikacyjnej;
4)
informować posłów Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i senatorów Senatu Rzeczypospolitej Polskiej o realizowaniu postanowień porozumień przez resort obrony narodowej;
5)
przedstawiać propozycje stanowiska resortu obrony narodowej w sprawach określonych w pkt 4 ppkt 1.
5.
Podsekretarzowi Stanu do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji polecam:
1)
sprawować nadzór nad:
a)
uwzględnianiem w nomenklaturze obowiązującej w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej

Polskiej, kategorii i podkategorii KUS określonych w porozumieniach,

b)
przygotowaniem przyporządkowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony

Narodowej oraz nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej instytutów badawczych i spółek, w których znajduje się KUS, do przyjmowania działalności weryfikacyjnej,

c)
przekazywaniem KUS poza siły zbrojne bądź do zniszczenia (redukcji) oraz wprowadzaniem nowych typów (modeli, wersji) na wyposażenie sił zbrojnych zgodnie z procedurami wspomnianymi w załączniku Nr 1 pkt 3 do niniejszej decyzji,
d)
terminowym opracowaniem w przyporządkowanych komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i przekazaniem do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego danych niezbędnych do sporządzenia notyfikacji i wymian informacji, o których mowa w załączniku Nr 2 i załączniku Nr 3 do niniejszej decyzji,
e)
opracowaniem niezbędnych danych do sporządzenia informacji o najważniejszych wojskowych programach konstrukcyjnych, a także o transferach KUS, z terminowym przekazywaniem ich do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego;
2)
powodować współuczestniczenie przedstawicieli przyporządkowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej w ustalaniu obszarów i obiektów zastrzeżonych, czasowo zabronionych albo niebezpiecznych dla wykonywania lotów obserwacyjnych bądź oblotów rejonów, a także zasad dostępu do takich obszarów i obiektów.
8.
Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego polecam sprawować nadzór nad:
1)
przekazywaniem do Oddziału Weryfikacji propozycji formacji, jednostek i obiektów wojskowych innych państw, które powinny być uwzględnione przy opracowywaniu planów działalności weryfikacyjnej;
2)
opracowaniem niezbędnych danych do sporządzenia informacji o planach zakupów głównych systemów uzbrojenia określonych w załączniku Nr 3 cz. I pkt 1 ppkt 5 do niniejszej decyzji, z terminowym przekazywaniem ich do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego;
3)
kierowaniem etatowych lub nieetatowych inspektorów do składów zespołów weryfikacyjnych, na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego;
4)
udziałem swych przedstawicieli w planowaniu działań weryfikacyjnych.
9.
Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych polecam:
1)
przedstawiać propozycje - we współdziałaniu z dyrektorem Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego - w sprawach określonych w pkt 4 ppkt 1 oraz w sprawie notyfikowania działalności wojskowej w skali niższej niż ograniczenia, wskazane w załączniku Nr 1 pkt 2 do niniejszej decyzji;
2)
podejmować decyzje w sprawach określenia - w porozumieniu z Podsekretarzem Stanu do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji, Szefem Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Dyrektorem Generalnym Ministerstwa Obrony Narodowej - obszarów lub obiektów, nad którymi przeloty w ramach działań weryfikacyjnych są zabronione lub niewskazane, a także ogólnych zasad przelotów nad takimi obszarami i obiektami oraz wkraczania na ich teren;
3)
wydawać dokumenty rozkazodawcze regulujące czynności podległych osób funkcyjnych w sprawie wykonywania w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, a także w podległych lub podporządkowanych formacjach i jednostkach oraz związkach organizacyjnych sił zbrojnych, zadań dotyczących realizacji porozumień;
4)
powodować:
a)
uwzględnianie w pracach planistycznych dotyczących rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzonych przez właściwe komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, ograniczeń liczbowych stanów osobowych oraz ilościowych konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wymienionych w załączniku Nr 1 pkt 1 do niniejszej decyzji,
b)
uwzględnianie w planowaniu szkolenia bojowego i taktycznego wojsk oraz przy prowadzeniu ćwiczeń, ograniczeń oraz parametrów określonych w załączniku Nr 1 pkt 2 i pkt 6 lit. b i c do niniejszej decyzji, z informowaniem Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego o ćwiczeniach z udziałem wojsk,
c)
opracowanie w podporządkowanych formacjach, jednostkach wojskowych i związkach organizacyjnych sił zbrojnych oraz terminowe przekazanie do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego danych, niezbędnych do sporządzenia notyfikacji i wymian informacji, o których mowa w załączniku Nr 2 i załączniku Nr 3 do niniejszej decyzji,
d)
przekazywanie do Oddziału Weryfikacji propozycji formacji, jednostek i obiektów wojskowych innych państw, które powinny być uwzględnione przy opracowywaniu planów działalności weryfikacyjnej,
e)
określenie procedur przekazywania do wiadomości szefów zespołów towarzyszących, powołanych w związku ze zgłoszeniem zamiaru przeprowadzenia działalności weryfikacyjnej w określonym rejonie, informacji o znajdowaniu się w tym rejonie obszarów, obiektów lub punktów wrażliwych lub zastrzeżonych, do których dostęp powinien być opóźniony lub ograniczony,
f)
delegowanie swoich przedstawicieli do udziału w planowaniu środków finansowych na implementację porozumień oraz organizowaniu obserwacji, wizyt i pokazów, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 6 lit. c - f do niniejszej decyzji,
g)
kierowanie do składów zespołów weryfikacyjnych lub zespołów towarzyszących, na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego:
-
inspektorów kontroli rozbrojenia i innych osób z podległych dowództw, formacji lub jednostek wojskowych, posiadających umiejętności posługiwania się językiem obowiązującym podczas działania zespołu (dalej językiem inspekcji lub misji lotu obserwacyjnego),
-
osób funkcyjnych do wykonywania zadań logistycznych - upoważnionych do dokonywania zakupu usług i towarów na podstawie kosztorysu, z przydzieleniem im niezbędnych środków transportu,
h)
w trakcie przedsięwzięć weryfikacyjnych realizowanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zapewnienie możliwości przedstawiania informacji w języku inspekcji lub misji lotu obserwacyjnego,
i)
wydzielanie, na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, śmigłowców transportowych i pojazdów kołowych do zabezpieczenia towarzyszenia działalności weryfikacyjnej;
5)
pełnić funkcję wykonawcy postanowień TOP, a w tym powodować:
a)
zawieranie, we współdziałaniu z Departamentem Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego oraz w uzgodnieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej, umów o wynajem samolotu obserwacyjnego,
b)
wyznaczenie lotniska stanowiącego punkt wejścia/wyjścia, lotnisk otwartych przestworzy i lotnisk tankowania dla misji lotów obserwacyjnych oraz lotniska stanowiącego miejsce inspekcji samolotu i aparatury obserwacyjnej, a ponadto powodowanie wyposażenia w niezbędny sprzęt i urządzenia pomieszczeń, w których będą przeprowadzane stosowne procedury,
c)
zapewnienie zespołowi weryfikacyjnemu TOP niezbędnego sprzętu i wyposażenia do prowadzenia/przyjmowania lotów obserwacyjnych oraz umundurowania właściwego dla personelu latającego,
d)
wyznaczenie i zapewnienie funkcjonowania miejsc obróbki i przechowywania danych obrazowych pozyskanych przez aparaturę obserwacyjną w czasie lotów obserwacyjnych, ich kopiowania zgodnie z TOP oraz ich udostępniania zainteresowanym instytucjom,
e)
przedstawianie do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego propozycji dotyczących uaktualnienia listy notyfikowanych inspektorów i specjalistów uczestniczących w lotach obserwacyjnych, o których mowa w załączniku Nr 4 pkt 1 ppkt 7 do niniejszej decyzji,
f)
planowanie zakupów w ramach centralnych planów rzeczowych oraz dokonywanie bieżących (doraźnych) zakupów sprzętu i wyposażenia na zabezpieczenie prowadzenia lub przyjmowania lotów obserwacyjnych oraz działalności miejsca obróbki danych,
g)
na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego:
-
przeprowadzenie spotkań dotyczących planowania tras lotów obserwacyjnych za granicą, z udziałem przedstawicieli właściwych instytucji,
-
powoływanie zespołów weryfikacyjnych do realizacji lotów obserwacyjnych nad innymi państwami oraz zespołów towarzyszących misjom obserwacyjnym w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem przedstawiciela oddziału weryfikacji jako szefa zespołu,
-
koordynowanie przygotowania nawigacyjnego trasy lotu samolotu obserwacyjnego,
-
opracowanie planu przygotowania i przeprowadzenia bądź przyjęcia misji lotu obserwacyjnego oraz przedstawienie go do akceptacji Dyrektorowi Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego,
-
przeprowadzenie przed misją lotu obserwacyjnego spotkań zgrywających z udziałem członków powołanego zespołu weryfikacyjnego;
h)
organizowanie szkolenia w kraju oraz typowanie kandydatów na kursy prowadzone w kraju i za granicą w zakresie:
-
udziału w misjach lotów obserwacyjnych,
-
obsługi aparatury obserwacyjnej,
-
obróbki danych zebranych przez aparaturę obserwacyjną w czasie lotów obserwacyjnych,
-
interpretacji uzyskiwanych materiałów;
i)
określenie zasad i procedur działania systemu bilansowania rozliczeń finansowych z Państwami Stronami TOP;
6)
współuczestniczyć w:
a)
przygotowywaniu stanowiska resortu obrony narodowej w sprawach militarnych aspektów porozumień oraz wykładni ich postanowień,
b)
określaniu stanowiska resortu wobec węzłowych problemów, będących przedmiotem obrad konferencji i spotkań oraz prac stałych organów i ciał ustanowionych przez porozumienia,
c)
przygotowywaniu projektów aktów prawnych, dokumentów normatywnych i instrukcji dotyczących działalności weryfikacyjnej,
d)
organizowaniu obserwacji ćwiczeń wojskowych lub działalności wojskowej, wizyt w bazie lotniczej, instalacji wojskowej lub formacji wojskowej, bądź pokazów nowych typów (modeli, wersji) głównych systemów uzbrojenia, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 6 lit. d - e do niniejszej decyzji;
7)
nadzorować przygotowanie podległych formacji i jednostek wojskowych do przyjmowania działalności weryfikacyjnej;
8)
zapewnić realizację:
a)
obsługi finansowej wydatków Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych związanych z zabezpieczeniem towarzyszenia działaniom weryfikacyjnym oraz realizacją TOP przez właściwe wojskowe jednostki budżetowe,
b)
zabezpieczenia medycznego działalności weryfikacyjnej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na poziomie posiadanych sił i środków,
c)
kwartalnego informowania Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego o ilości personelu i głównych systemów KUS znajdujących się poza strefami stosowania Traktatu CFE i Dokumentu Wiedeńskiego,
d)
organizacyjno-logistycznego zabezpieczenia specjalistycznych kursów dla nieetatowych inspektorów kontroli rozbrojenia, o których mowa w załączniku Nr 4 pkt 3 ppkt 2 do niniejszej decyzji.
10.
Dowódcy Operacyjnemu Rodzajów Sił Zbrojnych polecam zorganizować współdziałanie z Dyrektorem Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, obejmujące zwłaszcza:
1)
informowanie o planowanych ćwiczeniach z udziałem wojsk, spełniających warunki określone w załączniku Nr 1 pkt 2 do niniejszej decyzji;
2)
uczestniczenie w organizowaniu i realizacji obserwacji ćwiczeń wojskowych;
3)
informowanie o jednostkach organizacyjnych, które uzyskały upoważnienie Ministra Obrony Narodowej do wydawania zezwoleń na przekroczenie granicy państwowej i lot obcego wojskowego statku powietrznego w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
udzielanie zezwoleń na przelot obcych wojskowych statków powietrznych, w przestrzeni

powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej w związku z prowadzoną działalnością weryfikacyjną w Rzeczypospolitej Polskiej lub kraju, do którego dotarcie drogą lotniczą wymaga korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej;

5)
kwartalne informowanie o ilości personelu i głównych systemów KUS znajdujących się poza strefami stosowania Traktatu CFE i Dokumentu Wiedeńskiego;
6)
przekazywanie do oddziału weryfikacji propozycji formacji, jednostek i obiektów wojskowych innych państw, które powinny być uwzględnione przy opracowywaniu planów działalności weryfikacyjnej;
7)
kierowanie swych przedstawicieli do udziału w planowaniu działań weryfikacyjnych oraz nieetatowych inspektorów do składów zespołów weryfikacyjnych, na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego.
11.
Dyrektorowi Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego polecam koordynowanie realizacji całokształtu przedsięwzięć wynikających z porozumień, w tym:
1)
podejmowanie działań na rzecz zapewnienia oddziałowi weryfikacji struktur organizacyjno-etatowych i zabezpieczenia logistycznego, umożliwiających pełną realizację zobowiązań państwa;
2)
przygotowywanie do zatwierdzenia dokumentów dorocznej wymiany informacji w sprawach, określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. a - e do niniejszej decyzji;
3)
przedstawianie Podsekretarzowi Stanu do Spraw Polityki Obronnej:
a)
wniosków w sprawach, o których mowa w pkt 6 ppkt 1 lit. e, z propozycjami składu zespołów organizacyjnych,
b)
projektów informacji, opracowanych na podstawie analizy dorocznych wymian informacji innych państw oraz wyników zrealizowanych działań weryfikacyjnych;
4)
zatwierdzanie planów realizacji przedsięwzięć określonych w załączniku Nr 1 pkt 5 - 7 do niniejszej decyzji;
5)
powoływanie zespołów weryfikacyjnych i zespołów towarzyszących w ramach Traktatu CFE i Dokumentu Wiedeńskiego oraz określanie ich szczegółowych zadań;
6)
wnioskowanie do Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych o powołanie zespołów do realizacji przedsięwzięć, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 5 lit. b do niniejszej decyzji;
7)
delegowanie przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w działalności weryfikacyjnej organizowanej przez inne państwa, zgodnie z zaproszeniami nadesłanymi przez krajowe centra weryfikacji innych państw;
8)
występowanie do Ministerstwa Spraw Zagranicznych o wydanie paszportów dyplomatycznych osobom uczestniczącym w działalności weryfikacyjnej za granicą i ustalanie zasad przechowywania i wydawania tych paszportów;
9)
uczestniczenie w rozliczeniach finansowych z Państwami Stronami TOP oraz współdziałanie przy tworzeniu zasad i procedur działania systemu bilansowania rozliczeń finansowych z Państwami Stronami TOP;
10)
sprawowanie nadzoru nad:
a)
współpracą resortu obrony narodowej z właściwymi instytucjami centralnych organów administracji państwowej, w zakresie towarzyszenia działalności weryfikacyjnej na obszarze odpowiedzialności wykraczającym poza kompetencje resortu obrony narodowej,
b)
współdziałaniem z OBWE i innymi organizacjami międzynarodowymi oraz komórką koordynacji działań weryfikacyjnych w Kwaterze Głównej NATO i krajowymi centrami weryfikacji państw sojuszniczych, a także utrzymywaniem kontaktów z krajowymi centrami weryfikacji innych państw,
c)
zapraszaniem przedstawicieli innych państw do składów polskich zespołów weryfikacyjnych oraz kierowaniem przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do składu zespołów weryfikacyjnych innych państw,
d)
przekazywaniem i przyjmowaniem notyfikacji z przestrzeganiem przewidzianych w porozumieniach terminów, zwłaszcza notyfikowaniem zamiarów przeprowadzenia działań weryfikacyjnych i udzielaniem odpowiedzi na takie zamiary zgłoszone przez inne państwa oraz opracowywaniem i przekazywaniem informacji o działalności wojskowej, o której mowa w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. f oraz pkt 6 lit b i c do niniejszej decyzji,
e)
delegowaniem przedstawicieli resortu obrony do udziału w organizowanych przez inne państwa seminariach, kursach, szkoleniach, treningach poświęconych problematyce implementacji i stosowania porozumień,
f)
udostępnianiem zainteresowanym komórkom i jednostkom organizacyjnym resortu obrony informacji o siłach zbrojnych innych państw, przekazanych zgodnie z porozumieniami,
g)
organizowaniem działalności punktów kontaktowych wyznaczanych w związku ze stosowaniem porozumień,
h)
organizowaniem i prowadzeniem szkoleń nieetatowych inspektorów i innych specjalistów, uczestniczących w realizacji porozumień;
11)
współuczestniczenie w:
a)
opracowywaniu propozycji stanowiska resortu obrony narodowej w sprawach militarnych aspektów porozumień oraz wykładni ich postanowień, a także wobec węzłowych problemów będących przedmiotem obrad konferencji i spotkań oraz prac stałych organów ustanowionych przez porozumienia,
b)
opiniowaniu projektów porozumień i umów międzynarodowych z zakresu problematyki, której dotyczą porozumienia,
c)
przygotowywaniu projektów umów i porozumień rządowych i resortowych oraz protokołów wykonawczych, dotyczących współpracy oddziału weryfikacji z krajowymi centrami weryfikacji innych państw;
12)
opracowanie w porozumieniu z Dyrektorem Departamentu Ochrony Informacji Niejawnych procedur powiadamiania przedstawicieli Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego przez służbę dyżurną kompleksu wojskowego Nr 3575 na wypadek otrzymania wiadomości (notyfikacji) o zamiarze przeprowadzenia działalności weryfikacyjnej.
12.
Oddział weryfikacji:
1)
prowadzi następujące prace planistyczne:
a)
opracowuje roczny plan realizacji przedsięwzięć stanowiących działalność weryfikacyjną, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 5 do niniejszej decyzji,
b)
określa terminy, miejsca i ogólne zasady przeprowadzenia w najbliższych latach przedsięwzięć, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 6 c - f do niniejszej decyzji,
c)
przygotowuje projekty programów przedsięwzięć, o których mowa w pkt 6 ppkt 1 lit. e;
2)
uzgadnia z podmiotami krajowymi i zagranicznymi doroczne plany wykorzystania kwot aktywnych działalności weryfikacyjnej oraz uczestnictwa w międzynarodowej wymianie inspektorów;
3)
organizuje i realizuje przedsięwzięcia stanowiące działalność weryfikacyjną, w tym:
a)
typuje formacje, jednostki i obiekty wojskowe innych państw, które powinny być uwzględnione przy opracowywaniu planów działalności weryfikacyjnej,
b)
określa sposoby przeprowadzenia poszczególnych przedsięwzięć,
c)
przedstawia Dyrektorowi Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego propozycje składu zespołów weryfikacyjnych lub towarzyszących, z reguły z powierzaniem funkcji szefa zespołu i jego zastępcy oraz szefów podzespołów etatowym inspektorom pełniącym służbę (zatrudnionym) w oddziale,
d)
powiadamia właściwe dowództwa i instytucje resortu obrony narodowej, a także zainteresowane instytucje innych resortów,
e)
przeprowadza szkolenie zespołów przed podjęciem działania i rozliczenie z jego wykonania,
f)
wystosowuje do krajowych centrów weryfikacji innych państw zaproszenia dla ich przedstawicieli, którzy zostaną włączeni do składów polskich zespołów weryfikacyjnych bądź wezmą udział w ich szkoleniu,
g)
formułuje oceny i wnioski w oparciu o wyniki zrealizowanych czynności;
4)
organizuje i prowadzi, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi i jednostkami organizacyjnymi resortu oraz dowództwami, doraźne sprawdzanie stanu przygotowania formacji i jednostek wojskowych do działalności weryfikacyjnej;
5)
sporządza:
a)
dokumenty dorocznej wymiany informacji, przy czym:
-
gromadzi dane źródłowe,
-
weryfikuje ich zgodność z wzorcami tabel lub formatów,
-
wykonuje i przedstawia do zatwierdzenia projekty dokumentów zgodnie z ustalonymi zasadami,
b)
projekty notyfikacji dotyczące działalności weryfikacyjnej, przesyłane za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych poprzez sieć łączności Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (dalej OBWE);
6)
archiwizuje uzyskiwane za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych dokumenty dorocznej wymiany informacji oraz notyfikacje wysyłane przez inne państwa;
7)
sporządza i przekazuje innym państwom listy inspektorów i członków załóg środków transportowych będących przedstawicielami Rzeczypospolitej Polskiej, gromadzi takie listy przedstawicieli innych państw;
8)
współpracuje z komórkami w OBWE i innych organizacjach międzynarodowych oraz Kwaterze Głównej NATO, właściwymi w sprawach realizacji porozumień;
9)
współdziała z krajowymi centrami weryfikacji innych państw;
10)
uczestniczy w pracach sojuszniczych organów powołanych do koordynacji działalności weryfikacyjnej;
11)
formułuje propozycje wydania lub nowelizacji przepisów w sprawach stanowiących przedmiot niniejszej decyzji;
12)
organizuje pod względem merytorycznym i prowadzi, we współpracy z właściwymi komórkami (jednostkami) organizacyjnymi resortu obrony narodowej, szkolenie nieetatowych inspektorów kontroli rozbrojenia;
13)
typuje przedstawicieli resortu obrony narodowej do udziału w kursach, szkoleniach i treningach organizowanych przez zagraniczne ośrodki szkolenia lub krajowe centra weryfikacji innych państw - zgodnie z otrzymanymi zaproszeniami;
14)
występuje do właściwych władz o sprawne przeprowadzenie odpraw paszportowych i celnych oraz zapewnienie ochrony i bezpieczeństwa członkom zespołów weryfikacyjnych innych państw - także udającym się tranzytem do państw trzecich;
15)
organizuje i utrzymuje działalność stacji końcowych systemów łączności oraz punktów kontaktowych, organizowanych zgodnie z postanowieniami porozumień.
13.
Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej polecam wykonywanie czynności ochronnych w stosunku do członków zespołów weryfikacyjnych innych państw realizujących czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 568 i 628) w związku z § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie osób, w stosunku do których Żandarmeria Wojskowa wykonuje czynności ochronne, oraz zakresu i trybu współdziałania Żandarmerii Wojskowej z Biurem Ochrony Rządu (Dz.U. Nr 157 poz. 1863, z późn. zm.) innych państw realizujących czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
14.
Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego zapewni udział swych przedstawicieli w:
1)
przygotowywaniu dokumentów normatywnych i instrukcji dotyczących działalności weryfikacyjnej;
2)
towarzyszeniu działaniom weryfikacyjnym oraz formułowaniu wniosków po ich realizacji, w ramach posiadanych kompetencji;
3)
ustalaniu obszarów i obiektów zastrzeżonych, czasowo zabronionych i niebezpiecznych dla wykonywania lotów obserwacyjnych i oblotów, formułowaniu zasad dostępu do takich lub obszarów lub obiektów oraz formułowaniu - we współdziałaniu z przedstawicielami właściwych komórek (jednostek) organizacyjnych resortu obrony narodowej i dowództw - zasad wykonywania przelotów nad takimi obszarami i obiektami bądź dostępu do nich.
15.
Szef Służby Wywiadu Wojskowego zapewni udział swych przedstawicieli w:
1)
przygotowywaniu dokumentów normatywnych i instrukcji dotyczących działalności weryfikacyjnej;
2)
opracowywaniu planów przedsięwzięć stanowiących działalność weryfikacyjną;
3)
organizowaniu i prowadzeniu działalności weryfikacyjnej, analizowaniu uzyskanych materiałów oraz formułowaniu ocen i wniosków.
16.
Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Obrony Narodowej polecam:
1)
planować wydatki na zadania wynikające z planu implementacji porozumień;
2)
realizować plan wydatków na zadania wynikające z planu implementacji porozumień lub na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego występować o ich przeniesienie do innych dysponentów.
17.
Dyrektorowi Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego polecam:
1)
nadzorować aktualizowanie w uczelniach wojskowych, na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, treści kształcenia i szkolenia dotyczące tematyki kontroli zbrojeń i rozbrojenia oraz środków budowy zaufania realizowane w ramach kształcenia i szkolenia kandydatów na oficerów oraz systemu doskonalenia zawodowego żołnierzy zawodowych Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej;
2)
organizować kursy języków obcych dla osób wyznaczanych do działalności weryfikacyjnej, na podstawie potrzeb określonych przez Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego w terminie do końca kwietnia roku poprzedzającego okres planistyczny.
18.
Dyrektorowi Departamentu Kadr polecam kierować, na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, etatowych i nieetatowych inspektorów kontroli rozbrojenia oraz innych zgłaszanych osób, do udziału w kursach specjalistycznych oraz szkoleniach z zakresu kontroli rozbrojenia organizowanych przez zagraniczne ośrodki szkolenia lub krajowe centra weryfikacji innych państw, ujętych w "Planie doskonalenia zawodowego w resorcie obrony narodowej za granicą" w danym roku.
19.
Dyrektorowi departamentu właściwego do spraw komunikacji społecznej polecam nadzorować upowszechnianie w resorcie obrony narodowej oraz popularyzowanie za pośrednictwem dostępnych narzędzi komunikacji, idei i postanowień porozumień rozbrojeniowych, realizowanych na ich podstawie działań i przedsięwzięć oraz uzyskiwanych w ich wyniku rezultatów - z inicjatywy Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego.
20.
Dyrektorom (szefom) innych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz dowódcom (dyrektorom, szefom, kierownikom, komendantom) jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej uczestniczących w planowaniu w dziedzinie polityki obronnej i doktryny wojskowej, o którym mowa w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. a do niniejszej decyzji, w ramach posiadanych kompetencji i stosownie do zakresu działania polecam:
1)
nadzorować opracowywanie i dostarczanie przez podległe komórki (jednostki) organizacyjne danych według zasad określonych w załącznikach do decyzji;
2)
organizować dla przedstawicieli resortów obrony innych państw, na polecenie Podsekretarza Stanu ds. Polityki Obronnej lub w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, wizyty studyjne, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 6 lit. f do niniejszej decyzji.
21.
Dowódcom formacji i jednostek wojskowych oraz garnizonów, stanowiących obiekty działalności weryfikacyjnej, polecam:
1)
utrzymywać przygotowanie podległych garnizonów, formacji i jednostek poprzez:
a)
wyznaczenie przeszkolonych osób funkcyjnych, pełniących funkcję nieetatowych pomocników, odpowiedzialnych za prowadzenie stosownej dokumentacji oraz udzielanie wsparcia dowódcy i pomocy szefom zespołów towarzyszących,
b)
określenie czynności osób funkcyjnych i procedur postępowania służb dyżurnych na wypadek otrzymania wiadomości o możliwym objęciu jednostki działalnością weryfikacyjną,
c)
określenie miejsc zastrzeżonych i elementów sprzętu uważanych za zastrzeżone,
d)
organizowanie okresowych szkoleń dowództwa i kadry w zakresie przygotowania formacji lub jednostki wojskowej do przyjęcia działalności weryfikacyjnej, z uwzględnieniem specyfiki tej formacji lub jednostki;
2)
powodować w razie zgłoszenia zamiaru przeprowadzenia działalności weryfikacyjnej, którą formacja, jednostka lub garnizon mogą być objęte:
a)
powiadomienie nieetatowych pomocników lub osób ich zastępujących, z określeniem terminu stawienia się do formacji lub jednostki i zadań do wykonania,
b)
zaktualizowanie danych zawartych w przygotowanych na ten cel dokumentach,
c)
sprawdzenie aktualności informacji o miejscach zastrzeżonych i elementach sprzętu uważanych za zastrzeżone oraz potrzebie ograniczenia lub możliwości opóźnienia dostępu do nich, a także ustalenie sposobu przekazania jej do wiadomości szefa zespołu towarzyszącego;
3)
w trakcie prowadzenia w formacji lub jednostce wojskowej działalności weryfikacyjnej, zapewnić realizację zadań postawionych przez szefa zespołu towarzyszącego, a ponadto zapewnić członkom zespołów weryfikacyjnych i zespołów towarzyszących oraz załogom używanych przez nie środków transportowych:
a)
bezpieczeństwo, zakwaterowanie i wyżywienie oraz ochronę sprzętu i wyposażenia, w zakresie uzgodnionym z szefem zespołu towarzyszącego,
b)
pomieszczenia do pracy i ich ochronę,
c)
środki transportu kołowego do poruszania się na terenie formacji lub jednostki,
d)
niezbędną opiekę medyczną,
e)
dostęp do jawnej sieci łączności Ministerstwa Obrony Narodowej,
f)
miejsca postoju, ochronę, obsługę i paliwo dla używanych przez zespoły środków transportowych.
22.
Zestawienie informacji o Siłach Zbrojnych podlegających międzynarodowej wymianie, zasadnicze zadania komórek (jednostek) organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej (resortu obrony narodowej) wraz z zakresami i terminami udostępniania przez nie danych oraz zakresy głównych zadań organizacyjnych i terminy ich realizacji określają załączniki Nr 2 - 4 do niniejszej decyzji.
23.
Traci moc decyzja Nr 332/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 września 2009 roku w sprawie wykonywania w resorcie Obrony Narodowej zadań dotyczących realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań międzynarodowych w zakresie zbrojeń, rozbrojenia oraz budowy zaufania i bezpieczeństwa w Europie (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 18, poz. 202 oraz z 2010 r. Nr 3, poz. 26).
24.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ ZOBOWIĄZAŃ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ WYNIKAJĄCYCH Z MIĘDZYNARODOWYCH POROZUMIEŃ DOTYCZĄCYCH KONTROLI ZBROJEŃ, ROZBROJENIA ORAZ ŚRODKÓW BUDOWY ZAUFANIA I BEZPIECZEŃSTWA W EUROPIE

1. Przestrzeganie pułapów określonych w Traktacie CFE i dokumentach z nim związanych, poprzez utrzymywanie w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:

a) liczebności wojsk lądowych i sił powietrznych ustalonej w rozdziale II Aktu kończącego rokowania o stanach osobowych konwencjonalnych sił zbrojnych w Europie podpisanym w Helsinkach dnia 10 lipca 1992 r. zwanego dalej "Aktem Zamykającym", nie przekraczającej wielkości 234.000 żołnierzy,

b) utrzymywanie stanów ilościowych konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu, o którym mowa w art. II Traktatu CFE, nie przekraczających następujących limitów ustalonych zgodnie z porozumieniem zawartym w Budapeszcie w dniu 3 listopada 1990 r. między byłymi państwami Układu Warszawskiego odnośnie podziału limitów określonych w art. IV Traktatu CFE:

- 1.730 czołgów, z tego nie więcej niż 368 w wyznaczonych miejscach stałego składowania określonych w art. II par. 1 lit. H Traktatu CFE,

- 2.150 bojowych wozów opancerzonych, z tego nie więcej niż 226 w wyznaczonych miejscach stałego składowania, a w tym:

- 1.700 bojowych wozów piechoty i bojowych wozów z ciężkim uzbrojeniem, w tym:

- 107 bojowych wozów z ciężkim uzbrojeniem,

- 1.610 środków ogniowych artylerii, z tego nie więcej niż 291 w wyznaczonych miejscach stałego składowania,

- 460 samolotów bojowych,

- 130 śmigłowców uderzeniowych,

- 60 mostów czołgowych w jednostkach nie będących wyznaczonymi miejscami stałego składowania zwanych dalej "jednostkami czynnymi".

2. Przestrzeganie ograniczeń działalności wojskowej zgodnie z rozdziałem VIII Dokumentu Wiedeńskiego do przeprowadzania:

a) w ciągu trzech lat kalendarzowych nie więcej niż jednego ćwiczenia wojskowego z udziałem więcej niż 40.000 żołnierzy lub 900 czołgów bojowych lub 2.000 bojowych wozów opancerzonych lub 900 samobieżnych i ciągnionych środków artyleryjskich, moździerzy oraz wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych o kalibrze równym i większym niż 100 mm;

b) w ciągu roku nie więcej niż sześciu ćwiczeń wojskowych (w tym nie więcej niż trzech jednocześnie) z udziałem od 13.000 do 40.000 żołnierzy lub od 300 do 900 czołgów bojowych lub od 500 do 2.000 bojowych wozów opancerzonych lub od 300 do 900 samobieżnych i ciągnionych środków artyleryjskich, moździerzy oraz wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych o kalibrze równym i większym niż 100 mm.

3. Stosowanie się do procedur przekazywania poza siły zbrojne lub niszczenia (redukcji) konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu, a także wprowadzania na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej jego nowych typów (modeli, wersji) zgodnie z postanowieniami art. VIII, IX, X i XII Traktatu CFE oraz rozdziału IX Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji stanowiącego integralną część Traktatu CFE.

4. Uczestniczenie w procesie notyfikowania i wymiany informacji odnośnie:

a) planowania obronnego w dziedzinie polityki obronnej i doktryny wojskowej, wydatków na obronność oraz planowania dotyczącego sił zbrojnych, zgodnie z postanowieniami rozdziału II Dokumentu Wiedeńskiego,

b) struktur organizacyjnych i etatowych, dyslokacji formacji i jednostek wojskowych, głównych systemów konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz ich rozmieszczenia i stanów faktycznych zgodnie z postanowieniami rozdziałów I, II i III Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji, rozdziału I Dokumentu Wiedeńskiego, rozdziałów IV i V Aktu Zamykającego oraz pkt 4 porozumienia o Globalnej Wymianie Informacji Wojskowej (GWiW) przyjętego w Budapeszcie w dniu 28 listopada 1994 r.,

c) położenia obiektów weryfikacji, miejsc zadeklarowanych oraz punktów wejścia/wyjścia zgodnie z definicjami zawartymi w rozdziale I Protokołu o Inspekcji stanowiącego integralną część Traktatu CFE oraz postanowieniami rozdziału V Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji,

d) dyslokacji i liczebności konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu nie wchodzącego w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a należącego do sił ochrony porządku publicznego, stosownie do postanowień rozdziału IV Protokółu o Notyfikacji i Wymianie Informacji,

e) przestrzegania kodeksu postępowania państw,

f) planów kalendarzowych działalności wojskowej podlegającej uprzedniemu powiadamianiu, o której dalej mowa w pkt 6 lit. b i c, zgodnie z rozdziałem VII Dokumentu Wiedeńskiego;

g) planowanego zwiększania stanu osobowego formacji lub jednostki wojskowej zgodnie z postanowieniami pkt 10.3 Dokumentu Wiedeńskiego - na okres dłuższy niż 21 dni:

- w wypadku jednostki lub formacji wojskowej, której obsada stanowi do 15% bojowego stanu etatowego, zwanych dalej "jednostką nieaktywną" i "formacją nieaktywną", z udziałem nie więcej niż 2.000 żołnierzy,

- w wypadku jednostki wojskowej, której obsada stanowi ponad 15% bojowego stanu etatowego, zwanej dalej "jednostką aktywną", o 1.000 żołnierzy,

- w wypadku formacji wojskowej, której obsada stanowi ponad 15% bojowego stanu etatowego, zwanej dalej "formacją aktywną", o 3.000 żołnierzy;

h) zachodzących w ciągu roku:

- stałych zmian w strukturach organizacyjnych - na 42 dni przed ich wprowadzeniem, oraz zmian o 10% i większych stanu faktycznego konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu - najpóźniej 5 dni roboczych po zmianie, zgodnie z postanowieniami rozdziału VIII Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji,

- faktach przypadkowego zniszczenia egzemplarza konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu - w ciągu 7 dni od zdarzenia, z przekazaniem dokumentacji w ciągu następnych 90 dni, zgodnie z postanowieniami rozdziału IX Protokołu o Redukcji stanowiącego integralną część Traktatu CFE,

- przypadkach transferu konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu oraz wojsk spoza strefy, wewnątrz strefy oraz poza strefę stosowania porozumień z pozostawaniem w tej strefie przez okres dłuższy niż 7 dni, odpowiednio do ustaleń rozdziału X i XI Protokółu o Notyfikacji i Wymianie Informacji oraz pkt 40 Dokumentu Wiedeńskiego.

5. Realizowanie obowiązku przyjmowania w kraju i prawa do prowadzenia za granicą przedsięwzięć mających na celu weryfikowanie przestrzegania postanowień porozumień, a w szczególności:

a) inspekcji na zasadach i w ramach czasowych określonych w art. XIV Traktatu CFE oraz w Protokóle o Inspekcji stanowiącym integralną część Traktatu CFE,

b) lotów obserwacyjnych i tranzytowych oraz certyfikacji samolotów obserwacyjnych i sensorów, o których mowa w TOP,

c) inspekcji lub wizyt na zasadach i w ramach czasowych określonych w rozdziale IX Dokumentu Wiedeńskiego,

d) inspekcji lub wizyt na zasadach ujętych w dodatkowych porozumieniach wielostronnych lub dwustronnych zawartych zgodnie z postanowieniami rozdziału X Dokumentu Wiedeńskiego;

6. Realizowanie następujących działań i przedsięwzięć stanowiących środki budowy zaufania i bezpieczeństwa:

a) udzielanie odpowiedzi na zapytania wystosowane w imieniu innych państw w sprawach:

- prowadzonej niezwyczajnej i nieplanowej działalności wojskowej, zgodnie z postanowieniami rozdziału III Dokumentu Wiedeńskiego,

- przekazanych informacji o planowaniu obronnym, zgodnie z postanowieniami pkt 15.5 Dokumentu Wiedeńskiego,

- stosowania zasad cywilnej, demokratycznej kontroli nad siłami zbrojnymi określonych w kodeksie postępowania państw,

b) uprzednie powiadamianie - nie później niż na 42 dni przed rozpoczęciem - o działalności ćwiczebnej formacji wojsk lądowych prowadzonej pod jednym dowództwem operacyjnym, samodzielnie lub z uczestnictwem komponentów lotnictwa bądź marynarki wojennej, z udziałem co najmniej:

- 9.000 żołnierzy, lub

- 250 czołgów, lub

- 500 bojowych wozów opancerzonych, lub

- 250 środków ogniowych artylerii:

zorganizowanych w strukturę dywizji lub co najmniej w dwie brygady lub w dwa pułki niekoniecznie podporządkowane tej samej dywizji - zgodnie z rozdziałem V Dokumentu Wiedeńskiego

lub

w przypadku braku takiej działalności w danym roku kalendarzowym przekazywanie informacji o najważniejszym ćwiczeniu prowadzonym na terytorium państwa,

c) zapraszanie zgodnie z rozdziałem VI Dokumentu Wiedeńskiego przedstawicieli innych państw na obserwację prowadzonej działalności wojskowej, w czasie której:

- liczebność wojsk przekroczy 13.000 żołnierzy, lub

- ilość zaangażowanego sprzętu przekroczy:

- 300 czołgów, lub

- 500 bojowych wozów opancerzonych, lub

- 250 środków ogniowych artylerii, albo gdy

- przewiduje się 200 samolotowylotów,

- lub też gdy w desancie amfibijnym, śmigłowcowym lub samolotowym weźmie udział więcej niż 3.500 żołnierzy,

d) organizowanie obserwacji działalności prowadzonych powyżej pułapów określonych w rozdziale VI Dokumentu Wiedeńskiego oraz przynajmniej raz w okresie pięcioletnim, wizyty w bazie lotniczej, wizyty w jednej z instalacji lub formacji wojskowej bądź obserwacji działalności wojskowej poniżej pułapów wskazanych wyżej w lit. b i c, na zasadach zawartych w pkt 19 - 29 i 30.3 - 30.8 Dokumentu Wiedeńskiego,

e) organizowanie pokazów nowych typów (modeli, wersji) głównych systemów konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wprowadzonych na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, nie później niż rok po rozpoczęciu wprowadzania, zgodnie z postanowieniami pkt 31 - 35 Dokumentu Wiedeńskiego,

f) organizowanie wizyt studyjnych w instytucjach zaangażowanych w planowanie obronne, zgodnie z postanowieniami pkt 15.8 Dokumentu Wiedeńskiego.

7. Uczestniczenie:

a) w obradach konferencji przeglądowych, konferencji nadzwyczajnych i spotkań oceniających, a także w pracach innych stałych organów i ciał ustanowionych przez porozumienia,

b) w spotkaniach szefów komórek lub jednostek organizacyjnych powołanych w poszczególnych państwach do praktycznej implementacji porozumień oraz w pracach grup ekspertów, poświęconych rozstrzyganiu problemów pojawiających się w związku z realizacją porozumień oraz koordynowaniu planów prowadzenia działań weryfikacyjnych,

c) w seminariach, szkoleniach i treningach poświęconych wdrażaniu, standaryzacji i doskonaleniu realizacji procedur działań weryfikacyjnych,

d) w przedsięwzięciach wymienionych w pkt 6 lit. d - f organizowanych przez inne państwa.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZESTAWIENIE INFORMACJI

O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RP

PODLEGAJĄCYCH MIĘDZYNARODOWEJ WYMIANIE

Informacje według tematycznie zbieżnych postanowień różnych porozumień zostały połączone.

I.

 W RAMACH DOROCZNYCH WYMIAN INFORMACJI (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. b - d):

I.1.

 W ZAKRESIE STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH I UKOMPLETOWANIA:

Podaje się: nazwę, numer identyfikacyjny, miejsce dyslokacji, łączną liczbę posiadanego uzbrojenia w każdej kategorii i typie oraz ogółem stan etatowy personelu okresu pokojowego formacji (armii, korpusów, dywizji) i jednostek (brygad, pułków, samodzielnych batalionów, eskadr, flotylli i równorzędnych) poszczególnych szczebli dowodzenia, w tym oddzielnie dyslokowane bataliony, eskadry, flotylle i równorzędne, w następującym porządku:

Uwaga: batalion, eskadrę lub flotyllę uważa się za oddzielnie dyslokowane, gdy odległość między ich sztabem a sztabem nadrzędnego pułku lub brygady jest większa niż 15 km.

1. JEDNOSTKI CENTRALNEGO PODPORZĄDKOWANIA:

1) Ministerstwo Obrony Narodowej;

2) Jednostki podporządkowane bezpośrednio Ministrowi Obrony Narodowej;

3) Jednostki podporządkowane bezpośrednio dyrektorom (szefom) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej;

4) Sztab Generalny Wojska Polskiego (SG WP).

2. DOWÓDZTWA RODZAJÓW SIŁ ZBROJNYCH

1) Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ)

- jednostki podporządkowane bezpośrednio Dowódcy Generalnemu RSZ;

2) Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DO RSZ).

2.1. Jednostki podporządkowane Dowódcy Generalnemu RSZ

2.2. Wojska Lądowe (WLąd):

1) Korpusy, dywizje i jednostki wojsk operacyjnych:

* bojowe: zmechanizowane, zmotoryzowane, piechoty, pancerne lub kawalerii pancernej, desantowo-szturmowe, powietrzno-desantowe, obrony wybrzeża i piechoty górskiej,

* wsparcia: artylerii, artylerii przeciwpancernej, obrony przeciwlotniczej (OPL), lotnictwa wojsk lądowych, inżynieryjne, saperów, obrony przeciwchemicznej, obrony terytorialnej, łączności, rozpoznania oraz walki radioelektronicznej (WRE).

2.3 Siły Powietrzne (SP):

Jednostki SP.

2.4 Marynarka Wojenna (MW):

Jednostki MW bazowania lądowego, wyposażone w konwencjonalne uzbrojenie i sprzęt (KUS) lub samoloty bojowe lotnictwa morskiego.

2.5 Wojska Specjalne (WS):

Jednostki WS.

2.6. Inspektorat Wsparcia SZ RP (IWsp SZ RP):

Jednostki IWsp SZ RP.

Ponadto: wszystkie formacje i jednostki nie należące do WLąd, SP, MW, WS i IWsp SZ - do szczebla oddzielnie dyslokowanego batalionu, eskadry lub flotylli i równorzędnych.

I.2.

 W ZAKRESIE GŁÓWNYCH SYSTEMÓW UZBROJENIA SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ:

Podaje się: nazwy, typy (modele) lub wersje oraz ilości konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu według następujących kategorii i podkategorii:

1. Czołgi bojowe;

2. Bojowe wozy opancerzone:

2.1. transportery opancerzone;

2.2. bojowe wozy piechoty;

2.3. bojowe wozy z ciężkim uzbrojeniem.

3. Środki ogniowe artylerii o kalibrze 100 mm i więcej:

3.1. armaty i haubice;

3.2. moździerze;

3.3. wieloprowadnicowe wyrzutnie pocisków rakietowych.

4. Samoloty:

4.1. bojowe;

4.2. szkolno-treningowe;

4.3. transportowe.

5. Śmigłowce:

5.1. uderzeniowe;

5.2. wsparcia bojowego;

5.3. transportowe nieuzbrojone.

6. Wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych integralnie zamontowane na pojazdach;

7. Czołgowe mosty towarzyszące;

8. Pojazdy konstrukcyjnie podobne do transporterów opancerzonych;

9. Pojazdy konstrukcyjnie podobne do bojowych wozów piechoty;

10. Okręty nawodne o wyporności ponad 400 ton;

11. Okręty podwodne o wyporności w zanurzeniu ponad 50 ton.

Uwaga: nie udziela się informacji odnośnie tych systemów uzbrojenia i sprzętu, które znajdują się na etapie prób, badań lub oceny i nie weszły jeszcze na wyposażenie sił zbrojnych.

II.

 W RAMACH INFORMACJI PRZEKAZYWANYCH NA BIEŻĄCO LUB DORAŹNIE (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. h):

II.1.

 ZŁOŻENIE DEKLARACJI ODNOŚNIE:

1. Maksymalnych pułapów czołgów, bojowych wozów opancerzonych - w tym łącznie bojowych wozów piechoty i bojowych wozów z ciężkim uzbrojeniem oraz oddzielnie bojowych wozów piechoty - i artylerii;

2. Notyfikowania kwot aktywnych i pasywnych działań weryfikacyjnych;

3. Wydzielenia konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu poza konwencjonalne siły zbrojne;

4. Wyprowadzenia mostów czołgowych z miejsc stałego składowania;

5. Wyprowadzenia czołgów, bojowych wozów opancerzonych i środków ogniowych artylerii z miejsca stałego składowania;

6. Łącznych ilości każdej kategorii uzbrojenia i sprzętu wprowadzonych na wyposażenie i wycofanych z wyposażenia w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a także ilości uzbrojenia i sprzętu planowanych do wprowadzenia w roku następnym;

7. Zniszczenia uzbrojenia w następstwie wypadku;

8. Powołania rezerwistów na przeszkolenie, zwiększenie stanów osobowych jednostek na okres co najmniej 21 dni.

II.2.

 POINFORMOWANIE O WPROWADZENIU NOWEGO TYPU KONWENCJONALNEGO UZBROJENIA I SPRZĘTU:

1. Wprowadzenia na wyposażenie wojsk nowego typu (modelu) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu;

2. Zorganizowania pokazu nowych typów (modeli) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu;

3. Uzupełnienia albumu uzbrojenia o zdjęcia i podstawowe dane nowego typu (modelu) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wprowadzonego na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

II.3.

 ZGŁOSZENIE ZAMIARU:

1. Zorganizowania przez Rzeczpospolitą Polską wizyty w jednej z baz lotniczych oraz w jednej z jednostek wojskowych okresu pokoju, a także wyznaczenia przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w takim przedsięwzięciu organizowanym przez inne państwo;

2. Zorganizowania obserwacji działalności wojskowej prowadzonej w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także wyznaczenia przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w takim przedsięwzięciu organizowanym przez inne państwo;

3. Przeprowadzenia przez Rzeczpospolitą Polską inspekcji obiektu weryfikacji, inspekcji rejonu wskazanego, wizyty oceniającej bądź lotu obserwacyjnego, a także wyrażenia zgody na przeprowadzenie takich działań weryfikacyjnych przez inne państwo;

4. Delegowania przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w certyfikacjach statków powietrznych i ich aparatury obserwacyjnej w ramach Traktatu OP.

II.4.

 POINFORMOWANIE O STAŁYCH ZMIANACH:

1. Dokonanych w strukturze organizacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

2. Zaistniałych w ilości uzbrojenia i sprzętu ograniczonego Traktatem CFE w poszczególnych jednostkach - o 10 % i więcej w stosunku do ostatniej informacji.

III.

 ODNOŚNIE PLANOWANIA OBRONNEGO (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. a):

Przedstawia się zwięźle w formie opisowej:

1. Politykę, strategię i doktrynę obronną, narodowe procedury planowania obronnego z zachodzącymi w nich zmianami;

2. Bieżącą politykę kadrową z zachodzącymi w niej zmianami;

3. Struktury organizacyjne sił zbrojnych, stany etatowe personelu okresu pokojowego, główne systemy uzbrojenia i dyslokację jednostek oraz przewidywane zmiany w tym zakresie;

4. Wydatki na obronność poniesione w poprzednim roku finansowym, z ewentualnymi wyjaśnieniami różnic między wydatkami planowanymi a faktycznymi;

5. Wielkość środków budżetowych na bieżący rok finansowy (szczegółowo), na dwa kolejne lata (szacunkowo) oraz na dwa następne (ogólne plany), w rozbiciu na: koszty operacyjne, zakupy uzbrojenia i sprzętu, budownictwo oraz prace naukowo-badawcze;

6. Plany zakupów głównych systemów uzbrojenia oraz realizacji ważniejszych projektów budowy/modernizacji infrastruktury wojskowej w nadchodzącym roku, z rozliczeniem danych o takich planach przekazanych w roku ubiegłym;

7. Programy szkolenia wojsk, z zachodzącymi w nich zmianami.

IV.

 ODNOŚNIE DZIAŁALNOŚCI WOJSKOWEJ W OKRESACH KALENDARZOWYCH (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. f i g):

Informuje się o zamiarze przeprowadzenia ćwiczeń z udziałem wojsk, z podaniem:

1. Liczby uczestniczących żołnierzy, także w jednostkach zabezpieczających;

2. Ilości uzbrojenia i sprzętu poszczególnych kategorii;

3. Rejonów planowanej działalności.

V.

 ODNOŚNIE STOSOWANIA SIĘ DO KODEKSU POSTĘPOWANIA W POLITYCZNO-WOJSKOWYCH ASPEKTACH BEZPIECZEŃSTWA (dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. e):

W formie opisowej przedstawia się informacje dotyczące resortu obrony narodowej, obejmujące:

1. Środki stosowane w zapobieganiu i walce z terroryzmem, w szczególności udział w porozumieniach międzynarodowych dotyczących tej problematyki, w tym:

* lista porozumień międzynarodowych, włącznie ze wszystkimi konwencjami i protokołami ONZ dotyczącymi terroryzmu, w których Rzeczpospolita Polska partycypuje,

* uczestniczenie w innych dwu- i wielostronnych porozumieniach oraz działaniach związanych z zapobieganiem i zwalczaniem terroryzmu,

* narodowe środki, włączając odpowiednie prawodawstwo, podjęte w celu realizacji porozumień, konwencji i protokołów wymienionych na liście,

* narodowe działania (wysiłki) w celu zapobiegania i zwalczania terroryzmu, włączając w to informacje na temat legislacji wychodzących poza konwencje i protokoły ONZ,

* rola i zadania sił zbrojnych i sił bezpieczeństwa wewnętrznego w zapobieganiu i zwalczaniu terroryzmu.

2. Planowanie narodowe i proces decyzyjny, w tym rola Parlamentu i ministerstw w procesie określenia i zatwierdzenia potencjału wojskowego oraz wydatków na obronę;

3. Dane dotyczące:

* konstytucyjnych ustanowionych procedur zapewniających efektywną, demokratyczną kontrolę nad siłami zbrojnymi, paramilitarnymi i siłami ochrony porządku publicznego;

* konstytucyjnych ustanowionych organów i instytucji odpowiedzialnych za demokratyczną kontrolę nad siłami zbrojnymi i siłami bezpieczeństwa;

* roli i zadań sił zbrojnych, sił paramilitarnych i ochrony porządku publicznego oraz środków nadzoru nad ich działalnością określoną w Konstytucji;

* publicznego dostępu do informacji dotyczących sił zbrojnych.

4. Stacjonowanie sił zbrojnych na terytorium innego Państwa-Strony na podstawie wzajemnych umów międzynarodowych jak również zgodnie z prawem międzynarodowym.

5. Informacje odnośnie:

* procedur rekrutacji lub powoływania personelu do służby w siłach zbrojnych, paramilitarnych i ochrony porządku publicznego,

* wyjątków lub alternatyw dla obowiązkowej służby wojskowej,

* prawnych i administracyjnych procedur dla ochrony praw personelu sił zbrojnych.

6. Szkolenia z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego i innych przepisów międzynarodowych, konwencji i zobowiązań dotyczących konfliktów zbrojnych - z włączeniem tych zagadnień do programów szkolenia wojskowego i regulacji (przepisów), a w szczególności:

* międzynarodowego prawa konfliktów zbrojnych,

* ochrony dóbr kultury,

* przedsięwzięć szkoleniowych.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZAKRESY INFORMACJI/DANYCH I TERMINY ICH PRZEKAZYWANIA

I.

 DOROCZNE WYMIANY INFORMACJI O SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Wskazane w poniższych tabelach terminy określają datę wpływu stosownych dokumentów do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego.

1. INFORMACJE O PLANOWANIU OBRONNYM

ZAKRES INFORMACJI / DANYCHINSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNETERMIN PRZESŁANIAPODSTAWA FORMALNA I UWAGI
1) Polityka obronna, doktryna, narodowe procedury planowania obronnego i zachodzące w nich zmiany.Departament Strategii i Planowania ObronnegoDo dnia 31 grudnia każdego rokuDokument Wiedeński 2011 (DW'11) pkt 15.1, ppkt 15.1.1, 15.1.2
2) Bieżąca polityka kadrowa z najważniejszymi w niej zmianami.Departament KadrDo dnia 31 grudnia każdego rokuDW'11 ppkt 15.1.3
3) Realizacja wydatków na obronność w poprzednim roku finansowym. Budżet wojskowy na bieżący rok finansowy oraz na cztery kolejne lata.

Wydatki na obronę cywilną.

Departament Budżetowy

Departament Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych MSW

Do dnia 30 dni po zatwierdzeniu budżetuDW'11 pkt 15.3 i 15.4
4) Struktury organizacyjne i stany etatowe personelu okresu pokojowego oraz przewidywane zmiany.Dowództwo Generalne Rodzajów Sił ZbrojnychDo dnia 31 grudnia każdego rokuDW'11 pkt 15.2, ppkt 15.2.1
5) Główne systemy uzbrojenia, przewidywane zmiany.Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Planowania Rzeczowego - P8 właściwi Gestorzy Uzbrojenia i Sprzętu WojskowegoDo dnia 31 grudnia każdego rokuDW'11 ppkt 15.2.1
6) Programy szkolenia sił zbrojnych, przewidywane zmiany.Dowódca Generalny Rodzajów Sił ZbrojnychDo dnia 31 grudnia każdego rokuDW'11 ppkt 15.2.4
7) Ważniejsze projekty budowy/modernizacji infrastruktury wojskowej oraz ich realizacja.Departament Infrastruktury, Dowódca Generalny Rodzajów Sił ZbrojnychDo dnia 31 grudnia każdego rokuDW'11 ppkt 15.2.5 i 15.2.6

2. INFORMACJE O STRUKTURACH ORGANIZACYJNYCH I ETATOWYCH STANACH OSOBOWYCH

ZAKRES INFORMACJI / DANYCHINSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNETERMIN PRZESŁANIAPODSTAWA FORMALNA I UWAGI
1) Struktury organizacyjne i stany osobowe wszystkich żołnierzy pełniących służbę na stanowiskach służbowych w jednostkach centralnego podporządkowania, Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych.Dowództwo Generalne Rodzajów Sił ZbrojnychDo dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na 1 stycznia następnego roku)PNWI 1 rozdz. I, pkt 1a i 1b; "Akt Zamykający..." rozdz. IV pkt 1b, c, g, h
2) Łączne stany osobowe SZ RP; stany osobowe żołnierzy zawodowych, żołnierzy zasadniczej służby wojskowej i żołnierzy rezerwy oraz stan osobowy Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i jednostek jego zabezpieczenia.

Łączne stany żołnierzy w misjach pokojowych. Łączne stany kadry czynnej wg stopni wojskowych.

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych Departament Kadr

Do dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na 1 stycznia następnego roku)

Jw.

Do dnia 31 grudnia każdego roku

"Akt Zamykający..." rozdz. IVpkt 1, tab. IIC, Globalna Wymiana Informacji Wojskowej (GWIW) pkt 2.1.2 oraz pkt 2.3 tabela 1 i 3
3) Dyslokacja formacji i jednostek centralnego podporządkowania, Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych.

Określenie miejsc zadeklarowanych oraz obiektów weryfikacji.

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych we współdziałaniu z Departamentem Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego

Do dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na 1 stycznia następnego roku)PNWI rozdz. I, III i V; "Akt Zamykający..." rozdz. IV pkt 1b, c, g, h; GWIW pkt 4.1
4) Planowane na kolejny rok zwiększenie stanu osobowego (o więcej niż 1000 żołnierzy w aktywnej jednostce i o więcej niż 3000 żołnierzy w aktywnej formacji) na okres dłuższy niż 21 dni.Dowództwo Generalne Rodzajów Sił ZbrojnychDo dnia 1 listopada każdego rokuDW'11 pkt 10.3 oraz "Akt Zamykający..." rozdz. V
5) Planowane zmiany podporządkowania jednostek.Dowództwo Generalne Rodzajów Sił ZbrojnychDo dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na dzień 1 stycznia następnego roku)DW'11 pkt 10.3 oraz "Akt Zamykający..." rozdz. V

3. INFORMACJE O GŁÓWNYCH SYSTEMACH KONWENCJONALNEGO UZBROJENIA I SPRZĘTU

ZAKRES INFORMACJI / DANYCHINSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNETERMIN PRZESŁANIAPODSTAWA FORMALNA I UWAGI
1) Ilość konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu w formacjach i jednostkach centralnego podporządkowania, Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych.

Ilość konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu używanego na cele badawczo-rozwojowe oraz wycofanego z Sił Zbrojnych i oczekującego na zagospodarowanie, eksport lub odnowienie.

Ilość i rozmieszczenie konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu (wraz z liczbą personelu) w jednostkach organizacyjnych organów powołanych do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego w czasie pokoju.

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

Departament Polityki Zbrojeniowej

Inspektorat Uzbrojenia-

Departament Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych

Do dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na dzień 1 stycznia następnego roku)Traktat CFE art. III, IX; PNWI rozdz. III, tabela IIIA i IIIB oraz rozdz. IV pkt 3-6, tabela IV; GWIW pkt3.6, 3.8, 3.9; "Akt Zamykający..." rozdz. IV pkt 1g

po utworzeniu - lub ich odpowiedniki

PNWI rozdz. IV pkt 1-2

2) Ilość podstawowych systemów uzbrojenia i sprzętu planowane do wprowadzenia na wyposażenie wojsk w następnym roku oraz wprowadzonego na wyposażenie i wycofanego z wyposażenia w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

we współdziałaniu z właściwymi Gestorami Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego

Do dnia 1 listopada każdego rokuDW'11 pkt 14; PNWI rozdz. IX pkt 1a i1b

Wg projektu planu wprowadzenia uzbrojenia i sprzętu na wyposażenie wojsk na następny rok

4. INFORMACJE DOT. STOSOWANIA KODEKSU POSTĘPOWANIA W POLITYCZNO-WOJSKOWYCH ASPEKTACH BEZPIECZEŃSTWA

ZAKRES INFORMACJI / DANYCHINSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNETERMIN PRZESŁANIAPODSTAWA FORMALNA I UWAGI
Zwięzła opisowa charakterystyka:

- środków stosowanych w zapobieganiu i walce z terroryzmem;

- planowania narodowego i procesu decyzyjnego;

- procedur demokratycznej kontroli nad siłami zbrojnymi;

- stacjonowania sił zbrojnych na terytorium innych państw;

- procedur rekrutacji lub powoływania do sił zbrojnych;

- szkolenia z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego i innych międzynarodowych przepisów dotyczących konfliktów zbrojnych.

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych

Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego

Departament Kadr Departament Prawny

Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych,

Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego

Departament Wychowania i Promocji Obronności

Departament Strategii i Planowania Obronnego

departament właściwy w sprawach komunikacji społecznej

Pełnomocnik ministra ON ds. Wojskowej Służby Kobiet

Żandarmeria Wojskowa

Do dnia 20 grudnia każdego rokuDecyzja Forum Współpracy w dziedzinie Bezpieczeństwa OBWE nr 2/09

II.

 BIEŻĄCE I DORAŹNE INFORMACJE O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Wskazane w poniższych tabelach terminy określają datę wysłania dok. z informacjami/danymi do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego.

1. INFORMACJE O ZMIANACH

ZAKRES INFORMACJI / DANYCHINSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNETERMIN PRZESŁANIAPODSTAWA FORMALNA I UWAGI
1) Stałe zmiany struktur organizacyjnych.Dowództwo Generalne RSZNa 50 dni przed wprowadzeniem zmianPNWI rozdz. VIII
2) Zmiany miejsca stałej dyslokacji formacji i jednostek.Dowództwo Generalne RSZNa 50 dni przed wprowadzeniem zmianPNWI rozdz. VIII
3) Stałe zmiany ilości konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu ograniczonego Traktatem CFE w jednostkach.Dowództwo Generalne RSZDo 3 dni od zmianyTraktat CFE art. X i PNWI rozdz. VIII pkt 1b
4) Zniszczenia czołgów, bojowych wozów piechoty, transporterów opancerzonych, środków ogniowych artylerii, samolotów bojowych lub śmigłowców uderzeniowych w następstwie wypadku.Dowództwo Generalne RSZDo 3 dni po wypadku - powiadomienie, do 70 dni po wypadku - przekazanie protokołu powypadkowegoPRed 2 rozdz. IX
5) Wprowadzenia na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej nowych typów (modeli) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu.

W związku z tym dokonuje się:

- uzupełnienia albumu zdjęć istniejących typów (modeli) i wersji uzbrojenia i sprzętu;

- prezentacji innym państwom w ramach specjalnie zorganizowanego pokazu.

Dowództwo Generalne RSZ, Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego

Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, Dowództwo Generalne RSZ

Na 60 dni przed wprowadzeniem

w dniu wprowadzenia

do 12 miesięcy od dnia wprowadzenia

PIT 3 rozdz. IV pkt 3 i 4; GWIW pkt 5

2. INFORMACJE O PLANOWANEJ DZIAŁALNOŚCI WOJSKOWEJ (ĆWICZENIACH Z UDZIAŁEM WOJSK)

ZAKRES INFORMACJI / DANYCHINSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNETERMIN PRZESŁANIAPODSTAWA FORMALNA I UWAGI
1) Roczny plan kalendarzowy działalności wojskowej.Dowództwo Generalne RSZDo dnia 15 października każdego rokuDW'11 rozdz. VII i VIII
2) Zamiar przeprowadzenia działalności wojskowej podlegającej wcześniejszemu powiadomieniu.Dowództwo Generalne RSZ Dowództwo Operacyjne RSZNa 60 dni przed rozpoczęciem działalności wojskowejDW'11 pkt 38, 41
3) Zamiar przeprowadzenia ćwiczeń wojskowych poniżej ograniczeń liczbowych.Dowództwo Generalne RSZ Dowództwo Operacyjne RSZDo dnia 31 grudnia każdego rokuDW'11 pkt 30.7

3. INFORMACJE O ORGANIZOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘCIACH

ZAKRES INFORMACJI / DANYCHINSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNETERMIN PRZESŁANIAPODSTAWA FORMALNA I UWAGI
1) Zapraszanie przedstawicieli Państw - Uczestników DW'11 na organizowany przez Rzeczpospolitą Polską pokaz nowych typów (modeli) i wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu. Zapraszanie przedstawicieli Państw - Uczestników DW'11 na organizowaną przez Rzeczpospolitą Polską wizytę w bazie lotniczej i/lub w obiekcie / formacji wojskowej.Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego we współpracy z Dowództwem Generalnym RSZWstępna informacja o zamiarze podczas Dorocznego Spotkania Oceniającego Implementację (AIAM), zaproszenia - na 42 dni lub wcześniej przed pokazem / wizytąDW'11 pkt 20,30.3,31 w okresach pięcioletnich - licząc od 1 stycznia 1117 roku w praktyce przedsięwzięcia te organizowane są łącznie
2) Zapraszanie przedstawicieli Państw - Uczestników DW'11 na organizowaną obserwację ćwiczenia wojskowego.Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego we współpracy Dowództwem Generalnym RSZ i Dowództwem Operacyjnym RSZNa 42 dni lub wcześniej przed obserwacjąDW'11 pkt 30.3
3) Potwierdzanie udziału w organizowanych przez inne państwa pokazach nowych typów uzbrojenia, wizytach w bazach lotniczych i obiektach/formacjach wojskowych oraz obserwacjach ćwiczenia wojskowego.Departament Polityki Bezpieczeństwa MiędzynarodowegoNie później niż 21 dni przed rozpoczęciem danej działalnościDW'11 pkt 25, 35

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZAKRESY GŁÓWNYCH ZADAŃ ORGANIZACYJNYCH I TERMINY ICH REALIZACJI

1. PLANOWANIE, PROWADZENIE I ZABEZPIECZENIE DZIAŁALNOŚCI WERYFIKACYJNEJ
ZAKRES ZADAŃINSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNETERMIN WYKONANIAUWAGI
1) Uzgodnienie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych państw, w których mają być przeprowadzone działania weryfikacyjne.Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego-DW'11: do dnia 15 października

- CFE: do dnia 10 grudnia

- TOP: do dnia 15 września

2) Opracowanie rocznego planu działań weryfikacyjnych.Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego w porozumieniu z Dowództwem Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwem Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Służbą Wywiadu Wojskowego i Zarządem Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych - P2Do dnia 20 grudnia
3) Opracowanie planu wykorzystania kwot aktywnych.Departament Polityki Bezpieczeństwa MiędzynarodowegoBezpośrednio po zakończeniu procesu alokacji kwot aktywnychAlokacja kwot aktywnych i uzgadnianie wymiany inspektorów odbywa się w ramach sojuszniczej koordynacji działalności weryfikacyjnej
4) Opracowanie planu udziału w międzynarodowej wymianie inspektorów.Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego
5) Notyfikowanie zamiaru przeprowadzenia:

- inspekcji miejsca zadeklarowanego lub rejonu wskazanego CFE;

- inspekcji rejonu wskazanego DW'11;

- wizyty oceniającej;

- lotu obserwacyjnego TOP.

Departament Polityki Bezpieczeństwa MiędzynarodowegoNie później niż:

- 36 godz.

- 36 godz.

- 5 dni

- 72 godz.

Przesłanie notyfikacji w sieci łączności OBWE realizuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Udzielenie odpowiedzi na notyfikowany przez inne państwo zamiar przeprowadzenia:

- inspekcji miejsca zadeklarowanego lub rejonu wskazanego CFE;

- inspekcji rejonu wskazanego DW'11;

- wizyty oceniającej;

- lotu obserwacyjnego TOP.

Departament Polityki Bezpieczeństwa MiędzynarodowegoNie później niż:

- 3 godz.

- 24 godz.

- 48 godz.

- 24 godz.

Przesłanie notyfikacji w sieci łączności OBWE realizuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych
7) Notyfikowanie personelu TOP.Departament Polityki Bezpieczeństwa MiędzynarodowegoDo dnia 15 majaPrzesłanie notyfikacji w sieci łączności OBWE realizuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Do końca lutegoDGRSZ przekazuje do DPBM dane personelu TOP
8) Organizowanie poszczególnych działań weryfikacyjnych.Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego

we współpracy z Dowództwem Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwem Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Służbą Wywiadu Wojskowego i Służbą Kontrwywiadu Wojskowego

Wg planu wykorzystania kwot aktywnych oraz planu wymiany inspektorówZgodnie z planem zatwierdzonym przez Dyrektora DPBM

Pobyt zagranicznych inspektorów zaproszonych do udziału w działaniu weryfikacyjnym organizowany jest zgodnie z programem i kosztorysem sporządzonym wg odrębnych przepisów

9) Organizowanie towarzyszenia działaniom weryfikacyjnym, prowadzonym przez inne państwa.Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego

we współpracy z Dowództwem Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Departamentem Infrastruktury w sprawach określania terenów zamkniętych o klauzuli "tajne" (rejonów/obszarów zastrzeżonych) oraz Dowództwem Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych - monitorowanie lotów obserwacyjnych TOP

W terminach zależnych od określonych w otrzymywanych notyfikacjachZgodnie z planem zatwierdzonym przez Dyrektora DPBM

Pobyt zagranicznego zespołu organizowany jest zgodnie z programem i kosztorysem sporządzonym wg odrębnych przepisów

2. PRZYGOTOWANIE I PRZEKAZANIE DOKUMENTÓW DOROCZNEJ WYMIANY INFORMACJI

ZAKRES ZADAŃINSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNETERMIN WYKONANIAUWAGI
1) Opracowywanie przekazanych danych i sporządzanie tabel.Departament Polityki Bezpieczeństwa MiędzynarodowegoMarzec i I dekada kwietnia,

Listopad i I dekada grudnia

2) Drukowanie dokumentów wymian informacji.Drukarnia MONDo dnia 10 kwietnia i do dnia 10 grudnia
3) Przekazanie dokumentów wymian informacji do innych państw.Departament Polityki Bezpieczeństwa MiędzynarodowegoDo dnia 30 kwietnia i do dnia 15 grudniaOdbywa się podczas specjalnego spotkania przedstawicieli państw OB WE w Wiedniu

3. SZKOLENIE INSPEKTORÓW KONTROLI ROZBROJENIA

ZAKRES ZADAŃINSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNETERMIN WYKONANIAUWAGI
1) Kierowanie na kursy specjalistyczne dla inspektorów kontroli rozbrojenia, organizowane przez Szkołę NATO i krajowe centra weryfikacji innych państw.Departament Kadr

we współpracy z Departamentem Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego

Zgodnie z "Planem doskonalenia zawodowego w resorcie obrony narodowej za granicą" oraz stosownie do nadsyłanych zaproszeń
2) Organizowanie specjalistycznych kursów dla nieetatowych inspektorów kontroli rozbrojenia.Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego,

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

(komórki odpowiedzialne za implementację porozumień)

Wg odrębnych planów
3) Organizowanie wewnętrznego szkolenia doskonalącego:

- merytorycznego z zakresu znajomości porozumień i ich stosowania;

- ze znajomości języków obcych;

- innego, w miarę zaistniałych potrzeb.

Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego,

Departament Kadr

Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

(komórki odpowiedzialne za implementację porozumień)

Wg odrębnych planów
1 PNWI - Protokół o Notyfikacji i Wymianie Informacji Traktatu CFE
2 PRed - Protokół o Redukcji Traktatu CFE
3 PIT - Protokół o Istniejących Typach Uzbrojenia Konwencjonalnego i Sprzętu Traktatu CFE