Wykonywanie w resorcie obrony narodowej zadań dotyczących realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań wynikających z międzynarodowych porozumień w zakresie kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa w Europie.
Dz.Urz.MON.2009.18.202
Akt utracił mocDECYZJA Nr 332/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 23 września 2009 r.
w sprawie wykonywania w resorcie obrony narodowej zadań dotyczących realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań wynikających z międzynarodowych porozumień w zakresie kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa w Europie
Na podstawie § 1 pkt 11 lit. f oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), ustala się, co następuje:
– powoływanie zespołów do realizacji lotów obserwacyjnych nad innymi państwami oraz zespołów towarzyszących misjom obserwacyjnym nad Polską,
– określanie zadań członków tych zespołów,
– koordynowanie przygotowania nawigacyjnego trasy lotu samolotu obserwacyjnego,
– opracowania planu przygotowania i przeprowadzenia bądź przyjęcia misji lotu obserwacyjnego,
– udziału w misjach lotów obserwacyjnych,
– obsługi aparatury obserwacyjnej,
– obróbki danych zebranych przez aparaturę obserwacyjną w czasie lotów obserwacyjnych,
– interpretacji uzyskiwanych materiałów,
– gromadzi dane źródłowe,
– weryfikuje ich zgodność z wzorcami tabel lub formatów,
– wykonuje projekty dokumentów zgodnie z ustalonymi zasadami i przekazuje je do zatwierdzenia,
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154 poz. 1800, z 2002 r. Nr 74 poz. 676 i Nr 89 poz. 804, z 2003 r. Nr 113 poz. 1070 i Nr 139 poz. 1326 oraz z 2004 r. Nr 116 poz. 1203, Nr 171 poz. 1800 i Nr 273 poz. 2703, z 2006 r. Nr 104 poz. 711, z 2007 r. Nr 176 poz. 1242 oraz z 2009 r. Nr 85, poz. 716.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ ZOBOWIĄZAŃ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ WYNIKAJĄCYCH Z MIĘDZYNARODOWYCH POROZUMIEŃ DOTYCZĄCYCH KONTROLI ZBROJEŃ, ROZBROJENIA ORAZ ŚRODKÓW BUDOWY ZAUFANIA I BEZPIECZEŃSTWA W EUROPIE
WYKAZ ZOBOWIĄZAŃ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ WYNIKAJĄCYCH Z MIĘDZYNARODOWYCH POROZUMIEŃ DOTYCZĄCYCH KONTROLI ZBROJEŃ, ROZBROJENIA ORAZ ŚRODKÓW BUDOWY ZAUFANIA I BEZPIECZEŃSTWA W EUROPIE
– 1.730 czołgów, z tego nie więcej niż 368 w wyznaczonych miejscach stałego składowania określonych w art. II par. 1 lit. H Traktatu CFE,
– 2.150 bojowych wozów opancerzonych, z tego nie więcej niż 226 w wyznaczonych miejscach stałego składowania, a w tym:
– 1.700 bojowych wozów piechoty i bojowych wozów z ciężkim uzbrojeniem, w tym:
– 107 bojowych wozów z ciężkim uzbrojeniem.
– 1.610 środków ogniowych artylerii, z tego nie więcej niż 291 w wyznaczonych miejscach stałego składowania,
– 460 samolotów bojowych,
– 130 śmigłowców uderzeniowych,
– 60 mostów czołgowych w jednostkach nie będących wyznaczonymi miejscami stałego składowania zwanych dalej "jednostkami czynnymi".
– w wypadku jednostki lub formacji wojskowej, której obsada stanowi do 15% bojowego stanu etatowego, zwanych dalej "jednostką nieaktywną" i "formacją nieaktywną", z udziałem nie więcej niż 2.000 żołnierzy,
– w wypadku jednostki wojskowej, której obsada stanowi ponad 15% bojowego stanu etatowego, zwanej dalej "jednostką aktywną", o 1.000 żołnierzy,
– w wypadku formacji wojskowej, której obsada stanowi ponad 15% bojowego stanu etatowego, zwanej dalej "formacją aktywną", o 3.000 żołnierzy,
– stałych zmian w strukturach organizacyjnych - na 42 dni przed ich wprowadzeniem, oraz zmian o 10% i większych stanu faktycznego konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu - najpóźniej 5 dni roboczych po zmianie, zgodnie z postanowieniami rozdziału VIII Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji,
– faktach przypadkowego zniszczenia egzemplarza konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu - w ciągu 7 dni od zdarzenia, z przekazaniem dokumentacji w ciągu następnych 90 dni, zgodnie z postanowieniami rozdziału IX Protokołu o Redukcji stanowiącego integralną część Traktatu CFE,
– przypadkach transferu konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu oraz wojsk spoza strefy, wewnątrz strefy oraz poza strefę stosowania porozumień z pozostawaniem w tej strefie przez okres dłuższy niż 7 dni, odpowiednio do ustaleń rozdziału X i XI Protokółu o Notyfikacji i Wymianie Informacji oraz pkt 40 Dokumentu Wiedeńskiego 1999.
– prowadzonej niezwyczajnej i nieplanowej działalności wojskowej, zgodnie z postanowieniami rozdziału III Dokumentu Wiedeńskiego 1999,
– przekazanych informacji o planowaniu obronnym, zgodnie z postanowieniami pkt 15.5 Dokumentu Wiedeńskiego 1999,
– stosowania zasad cywilnej, demokratycznej kontroli nad siłami zbrojnymi określonych w kodeksie postępowania państw,
– 9.000 żołnierzy, lub
– 250 czołgów, lub
– 500 bojowych wozów opancerzonych, lub
– 250 środków ogniowych artylerii;
zorganizowanych w strukturę dywizji lub co najmniej w dwie brygady lub w dwa pułki niekoniecznie podporządkowane tej samej dywizji - zgodnie z rozdziałem V Dokumentu Wiedeńskiego 1999,
– liczebność wojsk przekroczy 13.000 żołnierzy, lub
– ilość zaangażowanego sprzętu przekroczy:
– 300 czołgów, lub
– 500 bojowych wozów opancerzonych, lub
– 250 środków ogniowych artylerii, albo gdy
– przewiduje się 200 samolotowylotów;
– lub też gdy w desancie amfibijnym, śmigłowcowym lub samolotowym weźmie udział więcej niż 3.500 żołnierzy,
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ZESTAWIENIE INFORMACJI O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RP PODLEGAJĄCYCH MIĘDZYNARODOWEJ WYMIANIE
ZESTAWIENIE INFORMACJI O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RP PODLEGAJĄCYCH MIĘDZYNARODOWEJ WYMIANIE
I. W RAMACH DOROCZNYCH WYMIAN INFORMACJI (pkt 4 lit. b-d załącznika Nr 1 do decyzji):
I.1. W ZAKRESIE STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH I UKOMPLETOWANIA:
Podaje się: nazwę, numer identyfikacyjny, miejsce dyslokacji, łączną liczbę posiadanego uzbrojenia w każdej kategorii i typie oraz ogółem stan etatowy personelu okresu pokojowego formacji (korpusów, dywizji) i jednostek (brygad/pułków/samodzielnych batalionów/eskadr/flotylli i równorzędnych) poszczególnych szczebli dowodzenia, w tym oddzielnie dyslokowane bataliony/eskadry/flotylle i równorzędne, w następującym porządku:
Uwaga: batalion/eskadrę/flotyllę uważa się za oddzielnie dyslokowane, gdy odległość między ich sztabem a sztabem nadrzędnego pułku lub brygady jest większa niż 15 km.
1. JEDNOSTKI CENTRALNEGO PODPORZĄDKOWANIA:
1) Ministerstwo Obrony Narodowej;
2) Jednostki podporządkowane bezpośrednio Ministrowi Obrony Narodowej;
3) Jednostki podporządkowane bezpośrednio dyrektorom (szefom) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej - z wyłączeniem tworzących Sztab Generalny Wojska Polskiego;
4) Sztab Generalny Wojska Polskiego (SG WP);
5) Jednostki podporządkowane bezpośrednio Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego - z wyłączeniem dowództw rodzajów sił zbrojnych;
6) Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych (IWsp SZ);
7) Jednostki podporządkowane bezpośrednio Szefowi IWsp SZ.
2. RODZAJE SIŁ ZBROJNYCH (RSZ):
2.1 Wojska Lądowe (WLąd):
1) Dowództwo Wojsk Lądowych (DWLąd);
2) Korpusy, dywizje i jednostki wojsk operacyjnych:
* bojowe: zmechanizowane, zmotoryzowane, piechoty, pancerne/kawalerii pancernej, desantowo-szturmowe, powietrzno-desantowe, obrony wybrzeża i piechoty górskiej;
* wsparcia: artylerii, artylerii przeciwpancernej, obrony przeciwlotniczej (OPL), lotnictwo wojsk lądowych, inżynieryjne, saperów, obrony przeciwchemicznej, obrony terytorialnej, łączności, rozpoznania oraz walki radioelektronicznej (WRE);
* logistyczne: zaopatrzenia, remontowe, transportowe/komunikacyjne, medyczne, zabezpieczenia i ochrony, ośrodki szkolenia, składnice i składy.
2.2 Siły Powietrzne (SP):
1) Dowództwo Sił Powietrznych (DSP);
2) Jednostki SP.
2.3 Marynarka Wojenna (MW):
1) Dowództwo Marynarki Wojennej (DMW);
2) Jednostki MW bazowania lądowego, wyposażone w konwencjonalne uzbrojenie i sprzęt (KUS) lub samoloty bojowe lotnictwa morskiego.
2.4 Wojska Specjalne (WS):
1) Dowództwo Wojsk Specjalnych (DWS);
2) Jednostki WS.
Ponadto: wszystkie formacje i jednostki nie należące do WLąd, SP, MW i WS - do szczebla oddzielnie dyslokowanego batalionu/ eskadry/ flotylli/ równorzędnych.
I.2. W ZAKRESIE GŁÓWNYCH SYSTEMÓW UZBROJENIA SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ:
Podaje się: nazwy, typy (modele) lub wersje oraz ilości konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu według następujących kategorii i podkategorii:
1. Czołgi bojowe.
2. Bojowe wozy opancerzone:
2.1. transportery opancerzone;
2.2. bojowe wozy piechoty;
2.3. bojowe wozy z ciężkim uzbrojeniem.
3. Środki ogniowe artylerii o kalibrze 100 mm i więcej:
3.1. armaty i haubice;
3.2. moździerze;
3.3. wieloprowadnicowe wyrzutnie pocisków rakietowych.
4. Samoloty:
4.1. bojowe;
4.2. szkolno-treningowe;
4.3. transportowe.
5. Śmigłowce:
5.1. uderzeniowe;
5.2. wsparcia bojowego;
5.3. transportowe nieuzbrojone.
6. Wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych integralnie zamontowane na pojazdach.
7. Czołgowe mosty towarzyszące.
8. Pojazdy konstrukcyjnie podobne do transporterów opancerzonych.
9. Pojazdy konstrukcyjnie podobne do bojowych wozów piechoty.
10. Okręty nawodne o wyporności ponad 400 ton.
11. Okręty podwodne o wyporności w zanurzeniu ponad 50 ton.
Uwaga: nie udziela się informacji odnośnie tych systemów uzbrojenia i sprzętu, które znajdują się na etapie prób, badań lub oceny i nie weszły jeszcze na wyposażenie sił zbrojnych.
II. W RAMACH INFORMACJI PRZEKAZYWANYCH NA BIEŻĄCO LUB DORAŹNIE (pkt 4 lit. h załącznika Nr 1 do decyzji):
II. 1. ZŁOŻENIE DEKLARACJI ODNOŚNIE:
1. Maksymalnych pułapów czołgów, bojowych wozów opancerzonych - w tym łącznie bojowych wozów piechoty i bojowych wozów z ciężkim uzbrojeniem oraz oddzielnie bojowych wozów piechoty i artylerii.
2. Notyfikowania kwot aktywnych i pasywnych działań weryfikacyjnych.
3. Wydzielenia konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu poza konwencjonalne siły zbrojne.
4. Wyprowadzenia mostów czołgowych z miejsc stałego składowania.
5. Wyprowadzenia czołgów, bojowych wozów opancerzonych i środków ogniowych artylerii z miejsca stałego składowania.
6. Łącznych ilości każdej kategorii uzbrojenia i sprzętu wprowadzonych na wyposażenie i wycofanych z wyposażenia w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a także ilości uzbrojenia i sprzętu planowanych do wprowadzenia w roku następnym.
7. Zniszczenia uzbrojenia w następstwie wypadku.
8. Powołania rezerwistów na przeszkolenie, zwiększenie stanów osobowych jednostek na okres co najmniej 21 dni.
II. 2. POINFORMOWANIE O WPROWADZENIU NOWEGO TYPU KONWENCJONALNEGO UZBROJENIA I SPRZĘTU:
1. Wprowadzenia na wyposażenie wojsk nowego typu (modelu) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu.
2. Zorganizowania pokazu nowych typów (modeli) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu.
3. Uzupełnienia albumu uzbrojenia o zdjęcia i podstawowe dane nowego typu (modelu) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wprowadzonego na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
II. 3. ZGŁOSZENIE ZAMIARU:
1. Zorganizowania przez Rzeczpospolitą Polską wizyty w jednej z baz lotniczych oraz w jednej z jednostek wojskowych okresu pokoju, a także wyznaczenia przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w takim przedsięwzięciu organizowanym przez inne państwo.
2. Zorganizowania obserwacji działalności wojskowej prowadzonej w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także wyznaczenia przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w takim przedsięwzięciu organizowanym przez inne państwo.
3. Przeprowadzenia przez Rzeczpospolitą Polską inspekcji obiektu weryfikacji, inspekcji rejonu wskazanego, wizyty oceniającej bądź lotu obserwacyjnego, a także wyrażenia zgody na przeprowadzenie takich działań weryfikacyjnych przez inne państwo.
4. Delegowania przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w certyfikacjach statków powietrznych i ich aparatury obserwacyjnej w ramach Traktatu OP.
II. 4. POINFORMOWANIE O STAŁYCH ZMIANACH:
1. Dokonanych w strukturze organizacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Zaistniałych w ilości uzbrojenia i sprzętu ograniczonego Traktatem CFE w poszczególnych jednostkach - o 10 % i więcej w stosunku do ostatniej informacji.
III. ODNOŚNIE PLANOWANIA OBRONNEGO (pkt 4 lit. a załącznika Nr 1 do decyzji):
Przedstawia się zwięźle w formie opisowej:
1. Politykę, strategię i doktrynę obronną, narodowe procedury planowania obronnego z zachodzącymi w nich zmianami.
2. Bieżącą politykę kadrową z zachodzącymi w niej zmianami.
3. Struktury organizacyjne sił zbrojnych, stany etatowe personelu okresu pokojowego, główne systemy uzbrojenia i dyslokację jednostek oraz przewidywane zmiany w tym zakresie.
4. Wydatki na obronność poniesione w poprzednim roku finansowym, z ewentualnymi wyjaśnieniami różnic między wydatkami planowanymi a faktycznymi.
5. Wielkość środków budżetowych na bieżący rok finansowy (szczegółowo), na dwa kolejne lata (szacunkowo) oraz na dwa następne (ogólne plany), w rozbiciu na: koszty operacyjne, zakupy uzbrojenia i sprzętu, budownictwo oraz prace naukowo-badawcze.
6. Plany zakupów głównych systemów uzbrojenia oraz realizacji ważniejszych projektów budowy/modernizacji infrastruktury wojskowej w nadchodzącym roku, z rozliczeniem danych o takich planach przekazanych w roku ubiegłym.
7. Organizację szkolnictwa wojskowego oraz programy szkolenia wojsk, z zachodzącymi w nich zmianami.
IV. ODNOŚNIE DZIAŁALNOŚCI WOJSKOWEJ W OKRESACH KALENDARZOWYCH (pkt 4 lit. f i g załącznika Nr 1 do decyzji):
Informuje się o zamiarze przeprowadzenia ćwiczeń z udziałem wojsk, z podaniem:
1. Liczby uczestniczących żołnierzy, także w jednostkach zabezpieczających.
2. Ilości uzbrojenia i sprzętu poszczególnych kategorii.
3. Rejonów planowanej działalności.
V. ODNOŚNIE STOSOWANIA SIĘ DO KODEKSU POSTĘPOWANIA W POLITYCZNO-WOJSKOWYCH ASPEKTACH BEZPIECZEŃSTWA (pkt 4 lit. e załącznika Nr 1 do decyzji):
W formie opisowej przedstawia się informacje dotyczące resortu obrony narodowej, obejmujące:
1. Środki stosowane w zapobieganiu i walce z terroryzmem, w szczególności udział w porozumieniach międzynarodowych dotyczących tej problematyki, w tym:
* lista porozumień międzynarodowych, włącznie ze wszystkimi konwencjami i protokołami ONZ dotyczącymi terroryzmu, w których Rzeczpospolita Polska partycypuje;
* uczestniczenie w innych dwu- i wielostronnych porozumieniach oraz działaniach związanych z zapobieganiem i zwalczaniem terroryzmu;
* narodowe środki, włączając odpowiednie prawodawstwo, podjęte w celu realizacji porozumień, konwencji i protokołów wymienionych na liście;
* narodowe działania (wysiłki) w celu zapobiegania i zwalczania terroryzmu, włączając w to informacje na temat legislacji wychodzących poza konwencje i protokoły ONZ;
* rola i zadania sił zbrojnych i sił bezpieczeństwa wewnętrznego w zapobieganiu i zwalczaniu terroryzmu.
2. Planowanie narodowe i proces decyzyjny, w tym rola Parlamentu i ministerstw w procesie określenia i zatwierdzenia potencjału wojskowego oraz wydatków na obronę.
3. Dane dotyczące:
* konstytucyjnych ustanowionych procedur zapewniających efektywną, demokratyczną kontrolę nad siłami zbrojnymi, paramilitarnymi i siłami ochrony porządku publicznego;
* konstytucyjnych ustanowionych organów/instytucji odpowiedzialnych za demokratyczną kontrolę nad siłami zbrojnymi i siłami bezpieczeństwa;
* roli i zadań sił zbrojnych, sił paramilitarnych i ochrony porządku publicznego oraz środków nadzoru nad ich działalnością określoną w Konstytucji;
* publicznego dostępu do informacji dotyczących sił zbrojnych.
4. Stacjonowanie sił zbrojnych na terytorium innego Państwa-Strony na podstawie wzajemnych umów międzynarodowych jak również zgodnie z prawem międzynarodowym.
5. Informacje odnośnie:
* procedur rekrutacji lub powoływania personelu do służby w siłach zbrojnych, paramilitarnych i ochrony porządku publicznego;
* wyjątków lub alternatyw dla obowiązkowej służby wojskowej;
* prawnych i administracyjnych procedur dla ochrony praw personelu sił zbrojnych.
6. Szkolenia z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego i innych przepisów międzynarodowych, konwencji i zobowiązań dotyczących konfliktów zbrojnych - z włączeniem tych zagadnień do programów szkolenia wojskowego i regulacji (przepisów), a w szczególności:
* międzynarodowego prawa konfliktów zbrojnych;
* ochrony dóbr kultury;
* przedsięwzięć szkoleniowych.
ZAŁĄCZNIK Nr 3 4
ZAKRESY INFORMACJI/DANYCH I TERMINY ICH PRZEKAZYWANIA
ZAKRESY INFORMACJI/DANYCH I TERMINY ICH PRZEKAZYWANIA
Wskazane w poniższych tabelach terminy określają datę wpływu dokumentów z informacjami/danymi do Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych.
1. INFORMACJE O PLANOWANIU OBRONNYM
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI | |
1) | Polityka obronna, doktryna, narodowe procedury planowania obronnego i zachodzące w nich zmiany. | Departament Strategii i Planowania Obronnego | Do dnia 31 grudnia każdego roku | Dokument Wiedeński 1999 (DW'99) pkt 15.1,ppkt 15.1.1,15.1.2 |
2) | Bieżąca polityka kadrowa z najważniejszymi w niej zmianami. | Departament Kadr | Do dnia 31 grudnia każdego roku | DW'99 ppkt 15.1.3 |
3) | Realizacja wydatków na obronność w poprzednim roku finansowym. Budżet wojskowy na bieżący rok finansowy oraz na cztery kolejne lata. Wydatki na obronę cywilną. | Departament Budżetowy Departament Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych MSWiA | Do 30 dni po zatwierdzeniu budżetu | DW'99 pkt 15.3 i 15.4 |
4) | Struktury organizacyjne i stany etatowe personelu okresu pokojowego oraz przewidywane zmiany. | Zarząd Organizacji i Uzupełnień - P1 | Do dnia 31 grudnia każdego roku | DW'99 pkt 15.2, ppkt 15.2.1 |
5) | Główne systemy uzbrojenia, przewidywane zmiany. | Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, właściwi Gestorzy Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego | Do dnia 31 grudnia każdego roku | DW'99 ppkt 15.2.1 |
6) | Programy szkolenia sił zbrojnych, przewidywane zmiany. | Zarząd Szkolenia - P7 | Do dnia 31 grudnia każdego roku | DW'99 ppkt 15.2.4 |
7) | Ważniejsze projekty budowy/modernizacji infrastruktury wojskowej oraz ich realizacja. | Zarząd Planowania Rzeczowego - P8 | Do dnia 31 grudnia każdego roku | DW'99 ppkt 15.2.5 i 15.2.6 |
2. INFORMACJE O STRUKTURACH ORGANIZACYJNYCH I ETATOWYCH STANACH OSOBOWYCH
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI | |
1) | Struktury organizacyjne i stany osobowe wszystkich żołnierzy pełniących służbę na stanowiskach służbowych w jednostkach centralnego podporządkowania, Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych. | Zarząd Organizacji i Uzupełnień - P1 | Do dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na 1 stycznia następnego roku) | PNWI1 rozdz. I, pkt 1 a i 1 b; "Akt Zamykający..." rozdz. IV pkt. 1b,c,g,h |
2) | Łączne stany osobowe SZ RP; stany osobowe żołnierzy zawodowych, żołnierzy zasadniczej służby wojskowej i żołnierzy rezerwy oraz stan osobowy Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i jednostek jego zabezpieczenia. | Zarząd Organizacji i Uzupełnień - P1 | Do dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na 1 stycznia następnego roku) | "Akt Zamykający..." rozdz. IV pkt 1, tab. MC, Globalna Wymiana Informacji Wojskowej (GWIW) pkt 2.1.2 oraz pkt 2.3 tabela 1 i 3 |
Łączne stany żołnierzy w misjach pokojowych. | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych | Jw. | ||
Łączne stany kadry czynnej wg stopni wojskowych. | Departament Kadr | Do dnia 31 grudnia każdego roku | ||
3) | Dyslokacja formacji i jednostek centralnego podporządkowania, Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych. | Zarząd Organizacji i Uzupełnień - P1 w uzgodnieniu z Zarządem Planowania Strategicznego - P5 Zarząd Planowania Strategicznego - P5 w uzgodnieniu z Zarządem | Do dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na 1 stycznia następnego roku) | PNWI rozdz. I, III i V; "Akt Zamykający..." rozdz. IV pkt 1b,c,g,h; GWIW pkt 4.1 |
Określenie miejsc zadeklarowanych oraz obiektów weryfikacji. | Organizacji i Uzupełnień - P1, we współdziałaniu z Departamentem Wojskowych Spraw Zagranicznych | |||
4) | Planowane na kolejny rok zwiększenie stanu osobowego (o więcej niż 1.000 żołnierzy w aktywnej jednostce i o więcej niż 3.000 żołnierzy w aktywnej formacji) na okres dłuższy niż 21 dni. | Zarząd Organizacji i Uzupełnień - P1 | Do dnia 1 listopada każdego roku | DW'99 pkt 10.3 oraz "Akt Zamykający.." rozdz. V |
5) | Planowane zmiany podporządkowania jednostek. | Zarząd Organizacji i Uzupełnień - P1 | Do dnia 1 listopada każdego roku | DW'99 pkt 10.3 oraz "Akt Zamykający..." rozdz. V |
______
1 PNWI - Protokół o Notyfikacji i Wymianie Informacji Trakratu CFE
3. INFORMACJE O GŁÓWNYCH SYSTEMACH KONWENCJONALNEGO UZBROJENIA I SPRZĘTU
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI | |
1) | Ilość konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu w formacjach i jednostkach centralnego podporządkowania, Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych. | Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych | Do dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na 1 stycznia następnego roku) | Traktat CFE art. III, IX; PNWI rozdz. III, tabela IIIA i IIIB oraz rozdz. IV pkt 3-6, tabela IV; GWIW pkt 3.6, 3.8, 3.9; |
Ilość konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu używanego na cele badawczo-rozwojowe oraz wycofanego z Sił Zbrojnych i oczekującego na zagospodarowanie, eksport lub odnowienie. | Departament Polityki Zbrojeniowej, Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych Departament Współpracy z Przemysłem, Agencja Uzbrojenia, | "Akt Zamykający..." rozdz. IV pkt 1g po utworzeniu - lub ich odpowiedniki | ||
Ilość i rozmieszczenie konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu (wraz z liczbą personelu) w jednostkach organizacyjnych organów powołanych do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego w czasie pokoju. | Departament Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji | PNWI rozdz. IV pkt 1-2 | ||
2) | Ilość podstawowych systemów uzbrojenia i sprzętu planowane do wprowadzenia na wyposażenie wojsk w następnym roku oraz wprowadzonego na wyposażenie i wycofanego z wyposażenia w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. | Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych we współdziałaniu z właściwymi Gestorami Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego | Do dnia 1 listopada każdego roku | DW'99 pkt 14; PNWI rozdz. IX pkt 1a i 1b Wg projektu planu wprowadzenia uzbrojenia i sprzętu na wyposażenie wojsk na następny rok |
4. INFORMACJE DOT. STOSOWANIA KODEKSU POSTĘPOWANIA W POLITYCZNO-WOJSKOWYCH ASPEKTACH BEZPIECZEŃSTWA
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI | |
Zwięzła opisowa charakterystyka: | Asystent Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, komórki organizacyjne tworzące Sztab Generalny Wojska Polskiego | Do dnia 15 grudnia każdego roku | Decyzja Forum Współpracy w dziedzinie Bezpieczeństwa OBWE Nr 2/09 | |
- | środków stosowanych w zapobieganiu i walce z terroryzmem; | |||
- | planowania narodowego i procesu decyzyjnego; | |||
- | procedur demokratycznej kontroli nad siłami zbrojnymi; | |||
- | stacjonowania sił zbrojnych na terytorium innych państw; | Departament Kadr | ||
- | procedur rekrutacji lub powoływania do sił zbrojnych; | Departament Budżetowy | ||
szkolenia z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego i innych międzynarodowych przepisów dotyczących konfliktów zbrojnych. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | |||
Departament Prawny | ||||
Departament Transformacji | ||||
Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego | ||||
Departament Wychowania i Promocji Obronności | ||||
Departament Strategii i Planowania Obronnego | ||||
Departament Prasowo-Informacyjny |
II. BIEŻĄCE I DORAŹNE INFORMACJE O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Wskazane w poniższych tabelach terminy określają datę wysłania dok. z informacjami/danymi przez Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych.
1. INFORMACJE O ZMIANACH
1) | Stałe zmiany struktur organizacyjnych. | Zarząd Organizacji i Uzupełnień - P1, Zarząd Planowania Strategicznego - P5 | Na 50 dni przed wprowadzeniem zmian | PNWI rozdz. VIII | ||
2) | Zmiany miejsca stałej dyslokacji formacji i jednostek. | Zarząd Planowania Strategicznego - P5, Zarząd Organizacji i Uzupełnień - P1 | Na 50 dni przed wprowadzeniem zmian | PNWI rozdz. VIII | ||
3) | Stałe zmiany ilości konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu ograniczonego Traktatem CFE w jednostkach. | Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, w porozumieniu z dowództwami rodzajów sił zbrojnych | Do 3 dni od zmiany | Traktat CFE art. X i PNWI rozdz. VIII pkt. 1b | ||
4) | Zniszczenia czołgów, bojowych wozów piechoty, transporterów opancerzonych, środków ogniowych artylerii, samolotów bojowych lub śmigłowców uderzeniowych w następstwie wypadku. | Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych | Do 3 dni po wypadku - powiadomienie; do 70 dni po wypadku - przekazanie protokołu powypadkowego | PRed2 rozdz. IX | ||
5 | Wprowadzenia na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej nowych typów (modeli) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu. | Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych | Na 60 dni przed wprowadzeniem | PIT3 rozdz. IV pkt. 3 i 4; GWIW pkt 5 | ||
W związku z tym dokonuje się: | ||||||
- | uzupełnienia albumu zdjęć istniejących typów (modeli) i wersji uzbrojenia i sprzętu; | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych | w dniu wprowadzenia | |||
- | prezentacji innym państwom w ramach specjalnie zorganizowanego pokazu. | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych, dowództwa rodzajów sił zbrojnych | do 12 miesięcy od dnia wprowadzenia |
______
2 PRed - Protokół o Redukcji Traktatu CFE
3 PIT - Protokół o Istniejących Typach Uzbrojenia Konwencjonalnego i Sprzętu Traktatu CFE
2. INFORMACJE O PLANOWANEJ DZIAŁALNOŚCI WOJSKOWEJ (ĆWICZENIACH Z UDZIAŁEM WOJSK)
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI | |
1) | Roczny plan kalendarzowy działalności wojskowej. | Zarząd Szkolenia - P7 we współpracy z dowództwami rodzajów sił zbrojnych | Do dnia 15 października każdego roku | DW'99 rozdz. VII i VIII |
2) | Zamiar przeprowadzenia działalności wojskowej podlegającej wcześniejszemu powiadomieniu. | Zarząd Szkolenia - P7 | 60 dni przed rozpoczęciem działalności wojskowej | DW'99 pkt. 38, 41 |
3) | Zamiar przeprowadzenia ćwiczeń wojskowych poniżej ograniczeń liczbowych. | Zarząd Szkolenia - P7 oraz Dowództwo Operacyjne | Do dnia 31 grudnia każdego roku | DW'99 pkt. 30.7 |
3. INFORMACJE O ORGANIZOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘCIACH
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI | |
1) | Zapraszanie przedstawicieli Państw - Uczestników DW'99 na organizowany przez Rzeczpospolitą Polską pokaz nowych typów (modeli) i wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu. Zapraszanie przedstawicieli Państw - Uczestników DW'99 na organizowaną przez Rzeczpospolitą Polską wizytę w bazie lotniczej i/lub w obiekcie/formacji wojskowej. | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych we współpracy z dowództwami rodzajów sił zbrojnych | Wstępna informacja o zamiarze podczas Dorocznego Spotkania Oceniającego Implementację (AIAM), zaproszenia - na 42 dni lub wcześniej przed pokazem / wizytą | DW'99 pkt. 20, 30.3, 31 w okresach pięcioletnich - licząc od 1 stycznia 1997 roku w praktyce przedsięwzięcia te organizowane są łącznie |
2) | Zapraszanie przedstawicieli Państw - Uczestników DW'99 na organizowaną obserwację ćwiczenia wojskowego. | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych we współpracy z Zarządem Szkolenia - P7 i dowództwami rodzajów sił zbrojnych | Na 42 dni lub wcześniej przed obserwacją | DW'99 pkt. 30.3 |
3) | Potwierdzanie udziału w organizowanych przez inne państwa pokazach nowych typów uzbrojenia, wizytach w bazach lotniczych i obiektach/formacjach wojskowych oraz obserwacjach ćwiczenia wojskowego. | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych | Nie później niż 21 dni przed rozpoczęciem danej działalności | DW'99 pkt. 25, 35 |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
ZAKRESY GŁÓWNYCH ZADAŃ ORGANIZACYJNYCH I TERMINY ICH REALIZACJI
ZAKRESY GŁÓWNYCH ZADAŃ ORGANIZACYJNYCH I TERMINY ICH REALIZACJI
ZAKRES ZADAŃ | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN WYKONANIA | UWAGI | |||
1) | Uzgodnienie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych państw, w których mają być przeprowadzone działania weryfikacyjne. | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych | - DW'99: do dnia 15 października - CFE i TOP: do dnia 10 grudnia | |||
2) | Opracowanie rocznego planu działań weryfikacyjnych. | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych w porozumieniu z Zarządem Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych - P2, Służbą Wywiadu Wojskowego oraz Służbą Kontrwywiadu Wojskowego | Do dnia 20 grudnia | |||
3) | Opracowanie planu wykorzystania kwot aktywnych. | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych | Bezpośrednio po zakończeniu procesu alokacji kwot aktywnych | Alokacja kwot aktywnych i uzgadnianie wymiany inspektorów odbywa się w ramach sojuszniczej koordynacji działalności weryfikacyjnej | ||
4) | Opracowanie planu udziału w międzynarodowej wymianie inspektorów. | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych | ||||
5) | Notyfikowanie zamiaru przeprowadzenia: | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych | Nie później niż: | Przesłanie notyfikacji w | ||
- | inspekcji miejsca zadeklarowanego lub rejonu wskazanego CFE; | - 36 godz. | sieci łączności OBWE realizuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych | |||
- | inspekcji rejonu wskazanego DW'99; | - 36 godz. | ||||
- | wizyty oceniającej; | - 5 dni | ||||
- | lotu obserwacyjnego. | - 72 godz. | ||||
6) | Udzielenie odpowiedzi na notyfikowany przez inne państwo zamiar przeprowadzenia: | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych | Nie później niż: | Przesłanie notyfikacji w sieci łączności OBWE realizuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych | ||
- | inspekcji miejsca zadeklarowanego lub rejonu wskazanego CFE; | - 3 godz. | ||||
- | inspekcji rejonu wskazanego DW'99; | - 24 godz. | ||||
- | wizyty oceniającej; | - 48 godz. | ||||
- | lotu obserwacyjnego. | - 24 godz. | ||||
7) | Organizowanie poszczególnych działań weryfikacyjnych. | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych we współpracy z Zarządem Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych - P2, Służbą Wywiadu Wojskowego i Służbą Kontrwywiadu Wojskowego oraz Dowództwem Sił Powietrznych - loty obserwacyjne | Wg planu wykorzystania kwot aktywnych oraz planu wymiany inspektorów | Zgodnie z planem zatwierdzonym przez Dyrektora DWSZ Pobyt zagranicznych inspektorów zaproszonych do udziału w działaniu weryfikacyjnym organizowany jest zgodnie z programem i kosztorysem wg Decyzji Nr 6/MON z dnia 15 stycznia 2009 r. w sprawie planowania i realizacji współpracy międzynarodowej resortu obrony narodowej (Dz.Urz. MON Nr 1, poz. 12) | ||
8) | Organizowanie towarzyszenia działaniom weryfikacyjnym, prowadzonym przez inne państwa. | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych we współpracy ze Sztabem Generalnym Wojska Polskiego oraz Departamentem Infrastruktury w sprawach określania terenów zamkniętych o klauzuli "tajne" (rejonów/obszarów zastrzeżonych) oraz Dowództwem Sił Powietrznych - towarzyszenie lotom obserwacyjnym | W terminach zależnych od określonych w otrzymywanych notyfikacjach | Zgodnie z planem zatwierdzonym przez Dyrektora DWSZ Pobyt zagranicznego zespołu organizowany jest zgodnie z programem i kosztorysem wg Decyzji Nr 6/MON z dnia 15 stycznia 2009 r. w sprawie planowania i realizacji współpracy międzynarodowej resortu obrony narodowej (Dz.Urz. MON Nr 1, poz. 12) |
2. PRZYGOTOWANIE I PRZEKAZANIE DOKUMENTÓW DOROCZNEJ WYMIANY INFORMACJI
ZAKRES ZADAŃ | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN WYKONANIA | UWAGI | |
1) | Opracowywanie przekazanych danych i sporządzanie tabel. | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych | Marzec i I dekada kwietnia, Listopad i I dekada grudnia | |
2) | Drukowanie dokumentów wymian informacji. | Biuro Koordynacyjne Sztabu Generalnego Wojska Polskiego Drukarnia Wydawnictw Specjalnych Sztabu Generalnego Wojska Polskiego | Do 10 kwietnia i do 10 grudnia | |
3) | Przekazanie dokumentów wymian informacji do innych państw. | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych | Do 30 kwietnia i do 15 grudnia | Odbywa się podczas specjalnego spotkania przedstawicieli państw OBWE w Wiedniu |
3. SZKOLENIE INSPEKTORÓW KONTROLI ROZBROJENIA
ZAKRES ZADAŃ | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN WYKONANIA | UWAGI | ||
1) | Kierowanie na kursy specjalistyczne dla inspektorów kontroli rozbrojenia, organizowane przez Szkołę NATO i krajowe centra weryfikacji innych państw. | Departament Kadr we współpracy z Departamentem Wojskowych Spraw Zagranicznych | Zgodnie z Planem doskonalenia zawodowego kadry i pracowników wojska za granicą oraz stosownie do nadsyłanych zaproszeń | ||
2) | Organizowanie specjalistycznych kursów dla nieetatowych inspektorów kontroli rozbrojenia. | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych, komórki organizacyjne rodzajów sił zbrojnych i Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych odpowiedzialne za implementację porozumień | Wg odrębnych planów | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych odpowiada za merytoryczne przygotowanie programu i przeprowadzenie kursu, wyznacza wykładowców prowadzących zajęcia Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych odpowiada za organizacyjno-logistyczne zabezpieczenie kursu | |
3) | Organizowanie wewnętrznego szkolenia doskonalącego: | Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych, komórki organizacyjne rodzajów sił zbrojnych i Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych odpowiedzialne za implementację porozumień | Wg odrębnych planów | ||
- | merytorycznego z zakresu znajomości porozumień i ich stosowania; | ||||
- | ze znajomości języków obcych; | ||||
innego, w miarę zaistniałych potrzeb. |