Wydanie zgody warunkowej na dokonanie koncentracji, polegającej na przejęciu przez Multikino S.A. w Warszawie kontroli nad Silver Screen Targówek Sp z o.o. w Warszawie, Silver Screen World Cinemas Sp.z o.o. w Warszawie, Silver Screen Wola Sp. z o.o. w Warszawie oraz SC - Personel Sp. z o.o. w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.UOKiK.2008.3.24

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 września 2008 r.

DECYZJA
z dnia 19 czerwca 2008 r.
w sprawie wydania zgody warunkowej na dokonanie koncentracji, polegającej na przejęciu przez Multikino S.A. w Warszawie kontroli nad Silver Screen Targówek Sp. z o.o. w Warszawie, Silver Screen World Cinemas Sp. z o.o. w Warszawie, Silver Screen Wola Sp. z o.o. w Warszawie oraz SC - Personel Sp. z o.o. w Warszawie

(Nr DKK-49/2008)
I.
Na podstawie art. 19 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 13 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, po przeprowadzeniu postępowania antymonopolowego wszczętego na wniosek Multikino S.A. z siedzibą w Warszawie, wydaje zgodę na dokonanie koncentracji, polegającej na przejęciu przez Multikino S.A. z siedzibą w Warszawie kontroli nad Silver Screen Targówek Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Silver Screen World Cinemas Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Silver Screen Wola Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz SC - Personel Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, pod warunkiem odstąpienia i niepodejmowania przez Multikino S.A. z siedzibą w Warszawie, jak i żadną inną spółkę należącą do grupy kapitałowej, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, kontrolowanej przez International Trading and Investments Holdings S.A. z siedzibą w Luksemburgu, żadnych działań zmierzających do nabycia jakichkolwiek praw do kina wielosalowego w Centrum Handlowym Wzgórze Gdynia, zlokalizowanym w Gdyni przy ulicy Kazimierza Górskiego 2, w okresie od dnia wydania niniejszej decyzji przez cały czas posiadania przez Multikino S.A. z siedzibą w Warszawie bądź każdą inną spółkę, należącą do grupy kapitałowej, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, kontrolowanej przez International Trading and Investments Holdings S.A. z siedzibą w Luksemburgu, jakichkolwiek praw do kina wielosalowego, zlokalizowanego w Gdyni przy ulicy Jerzego Waszyngtona 21, którego operatorem w dniu wydania niniejszej decyzji jest Silver Screen World Cinemas Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
II.
Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakłada na Multikino S.A. z siedzibą w Warszawie obowiązek złożenia Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informacji o realizacji warunku, o którym mowa w pkt I sentencji, poprzez podawanie, do dnia 10 stycznia każdego roku począwszy od 2009 r., informacji o liczbie posiadanych na terenie Gdyni przez Multikino S.A. z siedzibą w Warszawie, jak i przez każdą inną spółkę należącą do grupy kapitałowej, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, kontrolowanej przez International Trading and Investments Holdings S.A. z siedzibą w Luksemburgu, kin wielosalowych wraz z podaniem ich lokalizacji, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego. Obowiązek ten trwa do czasu otwarcia kina wielosalowego w Centrum Handlowym Wzgórze Gdynia, zlokalizowanym w Gdyni przy ulicy Kazimierza Górskiego 2, przez operatora nienależącego do grupy kapitałowej, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, kontrolowanej przez International Trading and Investments Holdings S.A. z siedzibą w Luksemburgu, bądź do czasu zbycia przez Multikino S.A. z siedzibą w Warszawie bądź przez każdą inną spółkę należącą do grupy kapitałowej, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, kontrolowanej przez International Trading and Investments Holdings S.A. z siedzibą w Luksemburgu, wszelkich praw do kina wielosalowego, zlokalizowanego w Gdyni przy ulicy Jerzego Waszyngtona 21, którego operatorem w dniu wydania niniejszej decyzji jest Silver Screen World Cinemas Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2008 r. do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanego dalej "Prezesem Urzędu" lub "organem antymonopolowym", wpłynęło zgłoszenie zamiaru koncentracji, polegającej na przejęciu przez Multikino S.A. z siedzibą w Warszawie, zwaną dalej "Multikino", kontroli nad:

1. Silver Screen Targówek Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zwaną dalej "Silver Screen Targówek",

2. Silver Screen World Cinemas Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zwaną dalej "Silver Screen World",

3. Silver Screen Wola Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zwaną dalej "Silver Screen Wola" oraz

4. SC - Personel Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zwaną dalej " SC - Personel".

W związku z tym, iż spełnione zostały niezbędne przesłanki uzasadniające zgłoszenie zamiaru koncentracji, tj. łączny obrót na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekroczył równowartość 50 mln euro, tj. kwotę określoną w art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331 ze zm.), zwanej dalej "ustawą o ochronie konkurencji", przejęcie - poprzez nabycie udziałów - bezpośredniej lub pośredniej kontroli nad jednym lub więcej przedsiębiorcami przez jednego lub więcej przedsiębiorców, jest jednym ze sposobów koncentracji określonym w art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy o ochronie konkurencji, w przedmiotowej sprawie nie występuje żadna okoliczność z katalogu przesłanek egzoneracyjnych, wymienionych w art. 14 ustawy o ochronie konkurencji, powodująca odstąpienie od konieczności zgłoszenia koncentracji, wszczęte zostało postępowanie antymonopolowe w przedmiotowej sprawie, o czym - zgodnie z art. 61 § 4 Kpa - Prezes Urzędu zawiadomił stronę pismem z dnia 28 lutego 2008 r.

W trakcie postępowania organ antymonopolowy ustalił i zważył, co następuje.

Aktywny uczestnik koncentracji - Multikino prowadzi działalność w zakresie prowadzenia kin wielosalowych na terenie Polski. Spółka jest operatorem 14 kin wielosalowych w 11 miastach, tj. w: Warszawie - 2 kina, Poznaniu - 2 kina, Wrocławiu - 2 kina, Bydgoszczy - 1 kino, Elblągu - 1 kino, Gdańsku - 1 kino, Krakowie - 1 kino, Rybniku - 1 kino, Szczecinie - 1 kino, Włocławku - 1 kino, Zabrzu - 1 kino. Multikino posiada jedną spółkę zależną - ITI Cinema Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, która prowadzi działalność w zakresie dystrybucji filmów kinowych, oferując swoje usługi wszystkim operatorom kin w Polsce. Multikino wchodzi w skład grupy kapitałowej ITI, na czele której stoi International Trading and Investments Holdings S.A. z siedzibą w Luksemburgu, spółka notowana na giełdzie papierów wartościowych w Luksemburgu.

W Polsce spółki grupy ITI prowadzą działalność w następującym zakresie:

- nadawanie i produkcja programów telewizyjnych - poprzez TVN S.A. oraz jej jednostki zależne TVN 24 Sp. z o.o. oraz TVN Turbo Sp. z o.o. (grupa TVN). Spółki te są właścicielami i nadawcami programów: TVN, TVN Siedem, TVN Style, TVN Gra, ITVN, TVN24, TVN Meteo, TVN Turbo, TVN Lingua, TV Med, Mango 24. Ofertę programową grupy TVN uzupełniają, stworzone we współpracy z partnerami zagranicznymi, kanały Discovery TVN Historia oraz TVN CNBC Biznes,

- platformy cyfrowej - poprzez ITI Neovision Sp. z o.o. operatora telewizji nowej generacji "n",

- rozrywki - poprzez Multikino (prowadzenie kin wielosalowych), ITI Cinema Sp. z o.o. (dystrybucja filmów kinowych), klub piłkarski Legia Warszawa S.S.A., Wydawnictwo Pascal Sp. z o.o. (przewodniki turystyczne) oraz "Tygodnik Powszechny" (tygodnik społeczno-kulturalny),

- nowych mediów- poprzez spółkę Grupa Onet.pl S.A. właściciela portali internetowych "onet.pl" i "tenbit.pl" oraz centrum badań i rozwoju nowych technologii DreamLab,

- usług zarządczych oraz doradczych na rzecz jednostek wchodzących w skład grupy ITI.

Pasywnymi uczestnikami koncentracji są: Silver Screen Targówek, Silver Screen World, Silver Screen Wola oraz SC - Personel, łącznie zwane dalej także "Spółkami Silver Screen".

Przedmiotem działalności Silver Screen Targówek, Silver Screen World i Silver Screen Wola jest prowadzenie kin wielosalowych na terenie Polski. Spółki te są operatorami 5 kin wielosalowych w 3 miastach, tj. w: Warszawie - 3 kina, Gdyni - 1 kino, Lodzi - 1 kino.

SC - Personel prowadzi natomiast działalność w zakresie pozyskiwania pracowników na rzecz Spółek Silver Screen.

Spośród Spółek Silver Screen podmioty zależne posiada jedynie Silver Screen World i są to: Silver Screen SPC Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, prowadząca działalność w zakresie prowadzenia kin wielosalowych [...] oraz Silver Screen Ukraine TOB z siedzibą we Lwowie, która nie rozpoczęła jeszcze działalności. [...] Spółki Silver Screen wchodzą w skład grupy kapitałowej, której ostatecznym podmiotem dominującym jest fundusz private equity Apollo Real Estate Investment Fund III L.P. Fundusz ten, poza Spółkami Silver Screen, posiada w Polsce następujące spółki zależne: Portico Port Sp. z o.o. i Portico Development Sp. z o.o. (prowadzące działalność w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek) oraz Portico Galicja Sp. z o.o., Portico Heveliusz Sp. z o.o. i Kino Szczecin Sp. z o.o.[...]

Działalność uczestników koncentracji pokrywa się przede wszystkim w zakresie wyświetlania filmów w kinach wielosalowych. Zdaniem organu antymonopolowego brak jest substytutów mogących zastąpić oglądnie filmów wyświetlanych w kinach (np. filmy w kinach wyświetlane są dużo wcześniej niż w telewizji lub te wydawane na najbardziej popularnym obecnie nośniku, tj. płytach DVD, kina zapewniają znacznie większy format obrazu niż telewizory czy projektory oraz zapewniają profesjonalny system nagłośnienia). W ocenie organu antymonopolowego istnieją również pewne argumenty przemawiające za wyodrębnieniem rynku wyświetlania filmów w kinach wielosalowych z szeroko rozumianego rynku wyświetlania filmów w kinach. Kina wielosalowe (tzw. multipleksy) to nowoczesne obiekty kinowe zlokalizowane zazwyczaj w centrach handlowych lub ich sąsiedztwie, oferujące znacznie bardziej bogatą ofertę filmową (wyświetlanie w tym samym czasie filmów zróżnicowanych zarówno pod względem gatunku, jak i przedziału wiekowego odbiorców, umożliwia zorganizowanie "wyjścia do kina" dla całej rodziny). Dodatkowo stałą ofertą multipleksów są tzw. snack bary, oferujące przekąski i napoje, a także kawiarnie i restauracje. W odróżnieniu od nich, kina jednosalowe to zazwyczaj starsze obiekty, o skromniejszym wyposażeniu i z uboższą ofertą filmową, gdzie nowości filmowe wyświetlane są później niż w multipleksach. W związku z tym organ antymonopolowy uznał rynek wyświetlania filmów w kinach wielosalowych za rynek właściwy w aspekcie produktowym. Dodatkowo należy również podkreślić, iż ewentualne określenie w przedmiotowej sprawie rynku w aspekcie produktowym jako rynku wyświetlania filmów w kinach (bez wyodrębniania kin wielosalowych) - z uwagi na niewielki udział kin tradycyjnych na rynkach, na które koncentracja wywiera wpływ - nie wpłynęłoby w istotny sposób na ocenę skutków niniejszej koncentracji.

W ocenie organu antymonopolowego w przedmiotowej sprawie należy przyjąć, iż dla wskazanego rynku produktowego rynkiem właściwym geograficznie jest rynek poszczególnych miast (miejscowości), w których są zlokalizowane poszczególne kina i ich okolice oddalone w promieniu maksymalnie do 30 min. jazdy samochodem osobowym do lokalizacji danego kina. Przyjęte określenie rynku geograficznego zdeterminowane jest odległością, jaką konsumenci chcący obejrzeć wyświetlany film skłonni są pokonać w ciągu 30 min. jazdy samochodem osobowym i zgodne jest z dotychczasowym orzecznictwem organu antymonopolowego, jak i opartym na tym orzecznictwie stanowiskiem Multikino. Z informacji zebranych w trakcie postępowania wynika, iż działalność uczestników koncentracji pokrywa się w Warszawie i okolicach oraz w Trójmieście (Gdańsk-Sopot-Gdynia) i okolicach.

Rozpatrując przedmiotową sprawę organ antymonopolowy uznał jednakże, iż w przypadku Trójmiasta i okolic rynek ten należy podzielić na rynek Gdańska i okolic oraz rynek Gdyni i okolic. Przyjętą bowiem powyżej metodologię wyznaczania rynku geograficznego dla wyświetlania filmów w kinach wielosalowych oparto na stosowanej przez Komisję Europejską metodzie określania rynku geograficznego dla handlu detalicznego artykułami spożywczymi w sklepach wielkopowierzchniowych. Za takim określeniem przemawia przede wszystkim fakt, iż lokalizacja kin wielosalowych, jak również sklepów wielkopowierzchniowych znajduje się często w centrach handlowych. Podkreślić jednakże należy, iż zdaniem Komisji ocena poszczególnych rynków dla handlu detalicznego powinna być przeprowadzona indywidualnie, po uwzględnieniu czynników lokalnych (COMP/M.3905-Tesco/Carrefour). Przyjąć zatem należy, iż dla wyświetlania filmów w kinach wielosalowych ocena rynku geograficznego również następuje indywidualnie, po uwzględnieniu czynników lokalnych. Za podziałem Trójmiasta na rynek Gdańska i okolic oraz rynek Gdyni i okolic, zdaniem organu antymonopolowego, przemawiają następujące argumenty:

Lokalizacja kin należących do uczestników koncentracji.

Kino należące do sieci Silver Screen zlokalizowane jest w Gdyni, natomiast kino należące do sieci Multikino zlokalizowane jest w Gdańsku, odległość dzieląca te kina to ponad 15 kilometrów. Obszar ich działania, zdeterminowany przyjętym kryterium czasu dojazdu (zgodnie z ogólnodostępnymi lokalizatorami internetowymi czas dojazdu z jednego kina do drugiego przekracza 30 min. jazdy samochodem, wynosząc według www.zumi.pl - 39 minut, a według www.map24.interia.pl - 37 minut) pokrywa się zatem głównie na terenie Sopotu, nie obejmując tym samym ani obszarów położonych na zachód od Gdyni, ani obszarów wschodniej części Gdańska i okolic, wpływając tym samym na stopień konkurencyjnego oddziaływania na siebie tych kin. Powyższe potwierdza Multikino wskazując, że specyfika położenia geograficznego tego regionu sprawia, iż obszary "gęstości" kin wielosalowych w przypadku obiektów należących do stron planowanej koncentracji pokrywają się jedynie w niewielkim zakresie.

Szczególne położenie geograficzne miast, w których zlokalizowane są kina należące do uczestników koncentracji.

Miasta te leżą wzdłuż linii brzegowej morza, można zatem dokonać wyraźnego podziału rynku na poszczególne obszary związane z centrami tych miast.

Liczebność mieszkańców.

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2006 r. Gdańsk liczył 456.658 mieszkańców, Gdynia 251.844 mieszkańców, a Sopot 39.624 mieszkańców. Wskazać zatem należy, iż liczba mieszkańców Sopotu jest dużo niższa niż Gdańska czy Gdyni, tym samym można przypuszczać, że operatorom kin, których obszary działania pokrywają się na terenie Sopotu, nie będzie opłacało się obniżać cen biletów kinowych dla wszystkich klientów tylko po to, żeby przyciągnąć klientów z terenu Sopotu.

Znacząco wyższe "obłożenie" kina Silver Screen w Gdyni w porównaniu do kin wielosalowych w Gdańsku.

[...]

Struktura widzów kin Multikino w Gdańsku i Silver Screen w Gdyni.

[...]

Kierując się powyższymi przesłankami organ antymonopolowy uznał, iż Gdańsk i okolice oraz Gdynia i okolice stanowią odrębne rynki geograficzne, które jedynie częściowo się pokrywają (głównie w Sopocie). W chwili obecnej Multikino posiada jedynie kino zlokalizowane na terenie rynku Gdańska i okolic, nie posiada natomiast kina zlokalizowanego na terenie rynku Gdyni i okolic. [...]

W przypadku rynku Warszawy i okolic z uwagi na istnienie wyraźnego centrum, charakteryzującego się znaczną liczbą mieszkańców i dużą podażą sal kinowych, "za pośrednictwem" którego konkurują ze sobą nawet kina, które są zbyt od siebie oddalone, żeby konkurować bezpośrednio, jak i porównywalny wskaźnik "zużycia fotela" dla obecnych na tym rynku operatorów sieci kin wielosalowych (jak wynika z informacji zawartych w zgłoszeniu, wskaźnik "zużycia fotela" dla Cinema City wynosił średnio ok. [...], dla Silver Screen średnio ok. [...], zaś dla Multikino ok. [...] - dane tylko dla Multikino Ursynów) niecelowe byłoby dzielenie go na mniejsze obszary, tym samym wszyscy operatorzy kin wielosalowych prowadzący działalność na rynku Warszawy i okolic konkurują ze sobą. Łączny udział uczestników koncentracji w tym rynku biorąc pod uwagę wpływy ze sprzedaży biletów wynosi ok. [...] %.

Uczestnicy koncentracji, prowadząc działalność w zakresie wyświetlania filmów w kinach wielosalowych, są odbiorcami filmów oferowanych przez dystrybutorów filmowych. Z uwagi na to, iż warunki, na jakich inne kina uczestniczą w dystrybucji filmów nie różnią się istotnie, nie jest zasadne wyodrębnianie rynku dystrybucji filmów do kin wielosalowych oraz rynku dystrybucji filmów do pozostałych kin. Oceniając zatem udział uczestników koncentracji w rynku dystrybucji filmów kinowych od strony popytowej, zdaniem organu antymonopolowego uwzględnić należy udziały wszystkich operatorów kin zarówno jedno-, jak i wielosalowych.

Rynek dystrybucji filmów kinowych posiada dwie strony: popytową, którą reprezentują operatorzy kin, zgłaszając zapotrzebowanie na poszczególne filmy, oraz podażową, którą reprezentują dystrybutorzy dysponujący prawami licencyjnymi do rozpowszechniania filmów. Działalność uczestników koncentracji pokrywa się jedynie w zakresie strony popytowej tego rynku, bowiem jak wskazano powyżej występują oni jako odbiorcy towarów oferowanych przez dystrybutorów.

Ponieważ oferta filmowa przygotowywana jest w polskiej wersji językowej (dubbing, napisy), umowy na poszczególne tytuły zawierane są ze wszystkimi zgłaszającymi zapotrzebowanie operatorami bez względu na lokalizację kin tych operatorów, a w przypadku zawierania umów z sieciami kin dotyczą wszystkich kin tej sieci w danym kraju, w ocenie organu antymonopolowego w przedmiotowej sprawie należy przyjąć, iż rynek właściwy w aspekcie geograficznym ma wymiar krajowy (tak też Komisja Europejska, por. sprawa M 1219 Seagram/Polygram). Łączny udział uczestników koncentracji w tym rynku wynosi ok. [...] %.

Ponadto należy wskazać, iż działalność uczestników koncentracji pokrywa się w zakresie reklamy kinowej. Reklama kinowa, obok reklamy w mediach elektronicznych, prasie, marketingu bezpośredniego czy też reklamy zewnętrznej, jest jednym z powszechnie stosowanych kanałów reklamowych wykorzystywanych przy realizacji kampanii reklamowych. Pomimo wspólnej funkcji trudno jest jednakże mówić o swobodnej i pełnej substytucyjności pomiędzy poszczególnymi mediami. Z tego też względu przyjmuje się, że każde z mediów będących nośnikiem reklamy stanowi odrębny rynek produktowy (tak też Komisja Europejska, por. sprawy M 3817 Wegener/PCM/JV, M 1401 Recoletos/Unedisa). Prezes Urzędy przyjął najwęższy produktowy zakres tego rynku. Łączny udział uczestników koncentracji na tak określonym rynku wynosi ok. [...] %. [...]

W myśl art. 4 pkt 9 ustawy o ochronie konkurencji przez rynek właściwy rozumie się rynek towarów, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane przez ich nabywców za substytuty oraz są oferowane na obszarze, na którym, ze względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu, panują zbliżone warunki konkurencji. A zatem rynek ten wyznaczają zasadniczo dwa elementy: towar (rynek produktowy) i terytorium (rynek geograficzny). Mając na uwadze powyższą definicję oraz kryteria wyznaczania rynków właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ, zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2007 r. w sprawie zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców (Dz. U. Nr 134, poz. 937), organ antymonopolowy uznał, iż przedmiotowa koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym na: rynek wyświetlania filmów w kinach wielosalowych w Gdyni i okolicach, rynek wyświetlania filmów w kinach wielosalowych w Warszawie i okolicach, rynek dystrybucji filmów kinowych w Polsce.

Mając na uwadze charakterystykę rynku wyświetlania filmów w kinach wielosalowych w Gdyni i okolicach oraz pozycję rynkowa uczestników koncentracji w zakresie wyświetlania filmów w kinach wielosalowych na terenie Trójmiasta, organ antymonopolowy uznał, iż Gdańsk i okolice oraz Gdynia i okolice stanowią odrębne rynki geograficzne o wzajemnym oddziaływaniu i na tych rynkach prowadzą działalność odpowiednio Multikino i Silver Screen. Jedną z przesłanek przemawiających za takim podziałem rynku Trójmiasta i okolic jest szczególne położenie geograficzne tych miast. Miasta te leżą wzdłuż linii brzegowej morza, umożliwiając dokonanie wyraźnego podziału rynku Trójmiasta na poszczególne obszary związane z centrami miast, w których zlokalizowane są kina wielosalowe. Udziały uczestników koncentracji w tak określonych rynkach w 2007 r., ustalone zarówno w oparciu o liczbę widzów oraz przychody ze sprzedaży biletów (wpływy), które to wielkości obrazują rzeczywistą skalę działalności, jak i w oparciu o liczbę sal/ekranów kinowych czy liczbę miejsc, które to wielkości odnoszą się do potencjału kin, wynosiły: dla Silver Screen - rynek Gdyni i okolic - [...] %, dla Multikino - rynek Gdańska i okolic - ok. [...] %. Silver Screen jest jedynym operatorem kin wielosalowych obecnym na terenie Gdyni i okolic (1 kino z 8 salami).

Z uwagi na fakt, iż wnioskodawca określił rynek w aspekcie geograficznym dla działalności prowadzonej przez kino Silver Screen w Gdyni oraz Multikino w Gdańsku jako rynek Trójmiasta i okolic, organ antymonopolowy zbadał również udziały uczestników koncentracji na tak określonym rynku oraz strukturę tego rynku. [...]

Łączny udział uczestników koncentracji przekracza próg 40%, z którym ustawa o ochronie konkurencji wiąże domniemanie posiadania pozycji dominującej. [...]

Interpretując wskazane w decyzji wartości wskaźnika HHI można stwierdzić, iż już przed dokonaniem przedmiotowej koncentracji rynek wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Warszawy i okolic jest rynkiem wysoce skoncentrowanym. [...] W tym miejscu należy wskazać, że tak wysoka wartość wskaźnika HHI wynika w głównej mierze z wysokiego udziału w tym rynku spółki Cinema City, konkurenta uczestników koncentracji. [...] Analiza danych prowadzi do wniosku, iż łączny udział uczestników koncentracji, biorąc pod uwagę liczbę widzów, w 2006 r. w rynku wyświetlania filmów w kinach Warszawy i okolic jest niższy w porównaniu do łącznego udziału w rynku wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Warszawy i okolic o ok. 2 punkty procentowe (odpowiednio [...]), a biorąc pod uwagę liczbę ekranów kinowych o ok. 4 punkty procentowe (odpowiednio [...]). Przeprowadzona analiza prowadzi zatem do bardzo zbliżonych wniosków odnośnie udziałów i pozycji rynkowej uczestników koncentracji, bowiem większemu spadkowi ulega jedynie udział uczestników koncentracji biorąc pod uwagę liczbę ekranów kinowych, a zatem wartość odnoszącą się do potencjału kin. Można zatem stwierdzić, iż działalność kin jednosalowych, ze względu na skalę ich działania, w niewielkim stopniu wpływa na zmianę łącznego udziału uczestników koncentracji we wskazanym rynku właściwym.

Jak wynika ze zgromadzonych w toku prowadzonego postępowania danych i informacji rynek wyświetlania filmów w kinach wielosalowych znajduje się obecnie w fazie rozwoju. Na terenie Polski otwiera się coraz więcej kin wielosalowych i to zarówno w miastach o dużej liczbie mieszkańców, jak i o mniejszej populacji. [...] Dokonując zatem oceny stanu konkurencji na wskazanych rynkach właściwych, a tym samym oceny skutków zamierzonej koncentracji dla rynku, organ antymonopolowy postanowił poddać badaniu zmiany, jakie na wskazanych rynkach właściwych mogą wystąpić w perspektywie najbliższych lat. W tym celu analizie poddano plany inwestycyjne operatorów kin wielosalowych w zakresie otwierania nowych kin. [...]

W przypadku określenia rynku w aspekcie geograficznym dla działalności prowadzonej przez kino Silver Screen w Gdyni oraz Multikino w Gdańsku jako rynek Trójmiasta i okolic (jak to uczynił wnioskodawca), znaczenie dla tego rynku oprócz otwarcia dwóch kin przez Multikino będzie miało również otwarcie will kwartale 2011 r. nowego 19 salowego kina przez Cinema City.

Organ antymonopolowy postanowił ocenić również skutki przedmiotowej koncentracji na rynkach, na których obecnie działalność uczestników nie pokrywa się, ale biorąc pod uwagę ich plany w zakresie otwierania kin wielosalowych będzie się pokrywać w przyszłości. [...]

Jak wskazuje Multikino koszt wejścia na rynek, poprzez utworzenie nowego kina wielosalowego w centrum handlowym, wynosi ok. 1,5 mln zł dla 1 ekranu. W przypadku rozpoczęcia działalności przez kino wielosalowe w centrum handlowym koszty z tym związane nie są zatem na tyle istotne, aby powstrzymywały sieci przed wejściami na nowe rynki geograficzne. Stwierdzić zatem można, iż w tym przypadku brak jest istotnych barier wejścia na rynek czy to administracyjno-prawnych, czy to ekonomicznych. Barierą wejścia na dany rynek geograficzny może natomiast być brak nowych centrów handlowych. Z kolei w przypadku multipleksów "wolnostojących" barierą dla potencjalnego przedsiębiorcy może być znalezienie dogodnej lokalizacji. Ponadto budowa takiego kina wielosalowego wiąże się z wyższymi kosztami i barierami administracyjnymi towarzyszącymi procesowi inwestycyjnemu.

Wskazać również należy, iż na rynku wyświetlania filmów w kinach wielosalowych zaobserwować można działania zmierzające do konsolidacji przedsiębiorców prowadzących na nim działalność, świadczą o tym dokonane ostatnio koncentracje, polegające na przejęciu przez Cinema City kontroli nad częścią przedsiębiorcy Kinepolis Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu oraz na przejęciu przez Helios kontroli nad Kinoplex Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. [...]

Łączny udział uczestników koncentracji w rynku dystrybucji filmów (strona popytowa) wyniósł w 2007 r. ok. [...] %.

Jednocześnie poziom koncentracji, mierzony wskaźnikiem HHI dla tego rynku (przyjmując na potrzeby przedmiotowej sprawy, że każdy z pozostałych operatorów posiadał 0,5% udział w rynku, a więc nie więcej niż NoveKino Praha) wynosił przed dokonaniem koncentracji ok. 1823, a po dokonaniu koncentracji ok. 2119.

Rynek dystrybucji filmów kinowych jest ściśle powiązany z rynkiem wyświetlania filmów, a ten, jak wynika ze zgromadzonych w toku postępowania informacji, znajduje się obecnie w fazie rozwoju. W całym kraju otwierane są nowe kina wielosalowe, co powoduje, iż wskazany udział w rynku dystrybucji filmów (strona popytowa) ulega ciągłym zmianom i nie przekłada się na stabilną pozycję rynkową jego uczestników. Wskazać również należy, iż Multikino, z uwagi na działalność Spółki ITI Cinema Sp. z o.o., jest obecna na rynku dystrybucji filmów kinowych w Polsce także po stronie podażowej, jako dystrybutor filmów kinowych. Spółki Silver Screen nie prowadzą działalności w tym zakresie.

Stronę podażową rynku dystrybucji filmów reprezentują dystrybutorzy dysponujący prawami licencyjnymi do rozpowszechniania filmów. W Polsce działalność w tym zakresie prowadzi kilkunastu dystrybutorów, w tym m.in.: United International Picture Sp. z o.o. w Warszawie ("UIP"), Forum Film Sp. z o.o. w Warszawie, Warner Bros. Poland Sp. z o.o. w Warszawie, CinePix Sp. z o.o. w Warszawie, Monolith Films Sp. z o.o. w Warszawie, SPI International Polska Sp. z o.o. w Warszawie. Spośród uczestników przedmiotowej koncentracji, jak wskazano, działalność w tym zakresie prowadzi jedynie grupa, do której należy Multikino. (...)

Rynek dystrybucji filmów kinowych jest rynkiem o stosunkowo niskim stopniu koncentracji. Jednocześnie z uwagi na jego specyfikę, udziały rynkowe jego uczestników są zmienne, uzależnione w głównej mierze od sukcesów dystrybuowanych filmów i mogą różnić się w następujących po sobie latach.

Przedmiotowa koncentracja nie wywiera wpływu na żaden rynek w układzie wertykalnym. Uzasadniając powyższe należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie istnieją relacje wertykalne (powiązania typu dostawca - odbiorca) pomiędzy uczestnikami koncentracji. Jak wskazano bowiem powyżej ITI Cinema Sp. z o.o., spółka zależna Multikino, prowadzi działalność w zakresie dystrybucji filmów kinowych, natomiast zarówno Multikino, jak i spółki Silver Screen - prowadząc działalność w zakresie wyświetlania filmów w kinach wielosalowych - są również odbiorcami filmów dostarczanych przez dystrybutorów. Jednak łączny udział uczestników koncentracji na rynku dystrybucji filmów kinowych w Polsce zarówno po stronie podażowej, jak i popytowej nie przekracza progu 30% [...]. Nie można zatem uznać tych rynków za rynki, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie wertykalnym.

Przedmiotowa koncentracja wywiera wpływ w układzie konglomeratowym na następujące rynki właściwe:

- krajowy rynek przewodników turystycznych (działalność na tym rynku prowadzi Wydawnictwo Pascal Sp. z o.o., spółka należącą do grupy ITI, a jej szacunkowy udział w rynku przekracza [...] %),

- lokalny rynek wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Szczecina i okolic (działalność na tym rynku prowadzi Multikino, a jego udział w rynku szacowany jest na ok. [...] %),

- lokalny rynek wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Elbląga i okolic (działalność na tym rynku prowadzi Multikino, a jego udział w rynku wynosi [...] %),

- lokalny rynek wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Bydgoszczy i okolic (działalność na tym rynku prowadzi Multikino, a jego udział w rynku wynosi [...] %),

- lokalny rynek wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Włocławka i okolic (działalność na tym rynku prowadzi Multikino, a jego udział w rynku wynosi [...] %),

- lokalny rynek wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Łodzi i okolic (działalność na tym rynku prowadzi Silver Screen, a jej udział w rynku szacowany jest na ok. [...] %).

Przepis art. 18 ustawy o ochronie konkurencji stanowi, iż Prezes Urzędu wydaje zgodę, w drodze decyzji, na dokonanie koncentracji, w wyniku której konkurencja na rynku nie zostanie istotnie ograniczona, w szczególności przez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku. Zgodnie z art. 4 pkt 10 tej ustawy przez pozycję dominującą rozumie się pozycję przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów; domniemywa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku przekracza 40 %.

Podstawowym celem postępowania antymonopolowego w sprawach koncentracji jest ustalenie, czy w wyniku zrealizowania zamierzonej transakcji dojdzie do istotnego ograniczenia konkurencji na rynku właściwym. Przykładem takiego istotnego ograniczenia konkurencji jest powstanie lub umocnienie pozycji dominującej. Należy jednakże podkreślić, że o ile powstanie lub umocnienie pozycji dominującej będzie zawsze prowadziło do ograniczenia konkurencji na rynku, to do ograniczenia konkurencji może dojść także w przypadkach, kiedy w wyniku koncentracji nie powstaje lub nie umacnia się pozycja dominująca. Samo stwierdzenie "istotne ograniczenie konkurencji" wykracza zatem poza kwestię dominacji i ma szersze znaczenie. Obejmuje bowiem sytuacje, kiedy w wyniku dokonanej koncentracji konkurencja zostaje poważnie ograniczona, a nie wiąże się to z powstaniem pozycji dominującej - może to mieć miejsce przykładowo na rynkach oligopolistycznych. Powołany przepis wskazuje, że to intensywność ograniczenia konkurencji będzie determinowała treść rozstrzygnięcia organu antymonopolowego.

Analiza skutków niniejszej koncentracji wykazała, iż w wyniku realizacji planowanej koncentracji łączny udział uczestników koncentracji w rynku wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Warszawy i okolic, biorąc pod uwagę wpływy ze sprzedaży biletów, będzie wynosił ok. [...] %. Łączny udział uczestników koncentracji na tym rynku jest zatem daleki od udziału, z którym ustawa o ochronie konkurencji wiąże domniemanie posiadania pozycji dominującej (40%). Ponadto należy zauważyć, iż największy konkurent uczestników koncentracji na tym rynku, tj. Cinema City, posiada na tym rynku udział na poziomie ok. [...] Ponadto na rynku tym działają mniejsze podmioty, takie jak Helios, Atlantic oraz NoveKino Praha. W wyniku przedmiotowej koncentracji na rynku tym dojdzie do znacznego wzrostu wskaźnika HHI. Podkreślić jednak należy, iż tak duża wysokość tego wskaźnika wynika w głównej mierze z dużego udziału rynkowego konkurenta uczestników koncentracji, tj. Cinema City [...] Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż po dokonaniu koncentracji na rynku tym nie dojdzie do istotnego ograniczenia konkurencji, w tym powstania lub umocnienia pozycji dominującej na tym rynku.

W przypadku rynku dystrybucji filmów kinowych w Polsce łączny udział uczestników koncentracji w 2007 r., biorąc pod uwagę liczbę widzów odwiedzających kina, wynosił ok. [...] %. Największy konkurent uczestników koncentracji, tj. Cinema City, posiada na tym rynku udział na poziomie ok. [...] %. Dość silną pozycję na tym rynku posiada również Helios, którego udział kształtuje się na poziomie ok. [...] %. Struktura tego rynku po dokonaniu koncentracji wskazuje zatem, iż w wyniku jej dokonania również nie dojdzie na nim do istotnego ograniczenia konkurencji.

Jednocześnie analiza niniejszej koncentracji wykazała, iż przedmiotowa koncentracja doprowadzi do istotnego ograniczenia konkurencji na rynku wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Gdyni i okolic. Silver Screen jest jedynym operatorem kina wielosalowego na tak określonym rynku (w Gdyni), dysponując tym samym [...] % udziałem w ty m rynku. [...]

Należy zatem zauważyć, iż w przypadku niedojścia do skutku przedmiotowej koncentracji, otwarcie co najmniej jednego z planowanych na tym rynku kin przez Multikino prowadziłoby do powstania realnej konkurencji pomiędzy Silver Screen a Multikino. Udziały uczestników koncentracji w rynku wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Gdyni i okolic w przypadku otwarcia przez Multikino wyłącznie kina wielosalowego w [...] przedstawiałyby się w następujący sposób: Silver Screen ok. [...] %, Multikino ok. [...] %. W przypadku natomiast otwarcia przez Multikino kina w [...] udziały uczestników w tym rynku kształtowałyby się na następującym poziomie: Silver Screen ok. [...] %, Multikino ok. [...] %.

Dokonanie przedmiotowej koncentracji uniemożliwia powstanie konkurencji na tym rynku. W ocenie organu antymonopolowego uzasadnione jest w tym przypadku zatem twierdzenie, iż przedmiotowa koncentracja przyczyni się w bliskiej perspektywie czasowej do istotnego ograniczenia konkurencji na rynku wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Gdyni i okolic. Pamiętać należy, iż organ antymonopolowy oceniając daną koncentrację nie może ograniczyć się wyłącznie do oceny jej skutków w chwili zgłoszenia zamiaru koncentracji, ale powinien oceniać także skutki koncentracji w dającej się określić przyszłości.

W związku z powyższym organ antymonopolowy uznał, iż przedmiotowa koncentracja nie spełnia przesłanek określonych w art. 18 ustawy o ochronie konkurencji. Tym samym wydanie decyzji zezwalającej na dokonanie tej koncentracji w oparciu o powyższy przepis nie jest, w ocenie organu antymonopolowego, możliwe.

Organ antymonopolowy rozważył zastosowanie w przypadku przedmiotowej koncentracji art. 19 ustawy o ochronie konkurencji. Stosownie do treści tego artykułu, Prezes Urzędu wydaje zgodę na dokonanie koncentracji, gdy - po spełnieniu przez przedsiębiorców zamierzających dokonać koncentracji określonych warunków - konkurencja na rynku nie zostanie istotnie ograniczona, w szczególności przez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku. Prezes Urzędu może na przedsiębiorcę lub przedsiębiorców zamierzających dokonać koncentracji nałożyć obowiązek lub przyjąć ich zobowiązanie, w szczególności do: 1) zbycia całości lub części majątku jednego lub kilku przedsiębiorców, 2) wyzbycia się kontroli nad określonym przedsiębiorcą lub przedsiębiorcami, w szczególności przez zbycie określonego pakietu akcji lub udziałów, lub odwołania z funkcji członka organu zarządzającego lub nadzorczego jednego lub kilku przedsiębiorców, 3) udzielenia licencji praw wyłącznych konkurentowi, określając w drodze decyzji termin spełnienia tych warunków.

Warunki, które mogą być nałożone na przedsiębiorcę lub przedsiębiorców w decyzji wyrażającej zgodę na dokonanie koncentracji, nie są w treści omawianego artykułu wymienione w sposób wyczerpujący, co wyraźnie wynika z użytego przez ustawodawcę zwrotu "w szczególności". Wskazane w tym przepisie warunki są jedynie przykładowe, co oznacza, że stosownie do okoliczności mogą one przyjmować różną treść. W każdym jednak przypadku realizacja ich powinna doprowadzić do stanu, w którym koncentracja nie będzie źródłem istotnego ograniczenia konkurencji na rynku.

W związku z tym stosownie do treści art. 95 ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji Wnioskodawca, pismem z dnia 21 maja 2008 r., został poinformowany, że przedmiotowa koncentracja może nastąpić pod warunkiem wyzbycia się przez Multikino na rzecz niezależnego inwestora nie należącego do grupy kapitałowej, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ochronie konkurencji, kontrolowanej przez International Trading and Investments Holdings S.A., wszelkich praw, w tym prawa najmu, do kina wielosalowego należącego do sieci Silver Screen, zlokalizowanego w Gdyni przy ulicy Jerzego Waszyngtona 21. Warunek taki spowodowałby bowiem, w ocenie organu antymonopolowego, iż w rzeczywistości nie doszłoby do koncentracji pomiędzy Multikino a spółkami Silver Screen na rynku wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Gdyni i okolic.

Pismem z dnia 30 maja 2008 r. Multikino wskazało, iż wydanie zgody na dokonanie przedmiotowej koncentracji pod warunkiem wyzbycia się przez Multikino kina wielosalowego Silver Screen w Gdyni oznaczać będzie konieczność podjęcia trudnych negocjacji z Portico Port Sp. z o.o. - właścicielem budynku, w którym znajduje się to kino -mających na celu uzyskanie zgody na taką transakcję. [...]

Multikino podniosło również, iż projekt budowlany sporządzony na cele rozbudowy Centrum Handlowego Wzgórze Gdynia zakłada powstanie kina wielosalowego obejmującego 8 sal, a pozwolenie na budowę (rozbudowę) tego Centrum zatwierdza taki kształt projektu budowlanego. Ponadto właściciel Centrum Handlowego Wzgórze Gdynia prowadzi marketing tego centrum podając publicznie informacje o budowie kina wielosalowego w tym centrum. Wskazać należy, iż informacja o budowie kina wielosalowego ma istotne znaczenie dla zainteresowanych wynajmem powierzchni handlowej w rozbudowywanym Centrum i wpływa na warunki negocjowanych umów. Dodatkowo szczególnie wysoki współczynnik "zużycia fotela" kina Silver Screen w Gdyni w porównaniu do kin wielosalowych zlokalizowanych w Gdańsku, jak i różnica w liczbie mieszkańców przypadających na jeden ekran w Gdyni i Gdańsku wskazuje, iż rynek Gdyni i okolic posiada wystarczający potencjał, by otworzyć na nim przynajmniej jeszcze jedno kino wielosalowe. W ocenie Multikino otwarcie tego kina jest zatem przesądzone bez względu na to, czy do tego projektu przystąpi Multikino. [...]

Jednocześnie Multikino podniosło, iż w chwili otwarcia kina w Centrum Handlowym Wzgórze Gdynia, docelowy udział w rynku właściwym (przyjmując, iż obejmuje on swoim zasięgiem Gdynię i Sopot) po dokonaniu koncentracji według kryterium liczby ekranów będzie identyczny zarówno w sytuacji gdy Multikino będzie operatorem kina w Centrum Handlowym Wzgórze Gdynia i w [...], a operatorem kina Silver Screen w Gdyni będzie niezależny podmiot, jak i w sytuacji gdy Multikino będzie operatorem istniejącego już kina Silver Screen w Gdyni i kina w [...], a operatorem kina w Centrum Handlowym Wzgórze Gdynia będzie inny podmiot. W obu bowiem przypadkach Multikino będzie posiadało [...] ekranów. [...]

Mając powyższe na względzie Prezes Urzędu postanowił skorygować przedstawiony w ww. piśmie z dnia 21 maja 2008 r. warunek. Organ antymonopolowy uznał bowiem, iż negatywnym skutkom planowanej koncentracji na rynku wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Gdyni i okolic można zapobiec również poprzez zobowiązanie Multikino do odstąpienia i niepodejmowania przez tę Spółkę, jak i żadną inną spółkę należącą do grupy kapitałowej, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ochronie konkurencji, kontrolowanej przez International Trading and Investments Holdings S.A., żadnych działań zmierzających do nabycia jakichkolwiek praw do kina wielosalowego w Centrum Handlowym Wzgórze Gdynia, zlokalizowanym w Gdyni przy ulicy Kazimierza Górskiego 2, w okresie od dnia wydania niniejszej decyzji przez cały czas posiadania przez Multikino bądź każdą inną spółkę, należącą do grupy kapitałowej, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ochronie konkurencji, kontrolowanej przez International Trading and Investments Holdings S.A., jakichkolwiek praw do kina wielosalowego, zlokalizowanego w Gdyni przy ulicy Jerzego Waszyngtona 21, którego operatorem w dniu wydania niniejszej decyzji jest Silver Screen World.

Warunek taki spowoduje bowiem, w ocenie organu antymonopolowego, iż realizacja przedmiotowej koncentracji nie spowoduje istotnego ograniczenia konkurencji na tym rynku. Multikino przejmie wprawdzie należące do Silver Screen kino wielosalowe w Gdyni, jednakże w sytuacji odstąpienia i niepodejmowania przez Multikino działań zmierzających do otwarcia kina wielosalowego w Centrum Handlowym Wzgórze Gdynia, zostanie zachowane status quo sprzed dokonania koncentracji. W przypadku niedokonania przedmiotowej koncentracji w relatywnie bliskiej perspektywie czasowej na rynku Gdyni i okolic istniałyby 3 kina wielosalowe, z czego 2 należące do Multikina i jedno do sieci Silver Screen. Również po zrealizowaniu koncentracji zawierającej ww. warunek w bliskiej perspektywie czasowej będą istnieć na rynku Gdyni i okolic 3 kina, z czego 2 należące do Multikina. Ponadto należy zauważyć, iż udział Multikino w tym rynku, biorąc pod uwagę liczbę sal będzie analogiczny. Należy podkreślić, iż założenia przedstawione powyżej są prawdzie tylko w przypadku otwarcia kina wielosalowego w Centrum Handlowym Wzgórze Gdynia. Jak wskazano jednak powyżej istnieją przekonywujące argumenty wskazujące, że do otwarcia takiego kina dojdzie.

Dodatkowo organ antymonopolowy uznał - po analizie nowych informacji przedstawionych przez Multikino - iż warunek w takiej formie wydaje się bardziej proporcjonalny w stosunku do ograniczenia konkurencji wynikającego z przedmiotowej koncentracji na rynku wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Gdyni i okolic niż warunek zaproponowany pierwotnie. Uzasadniając powyższe należy z jednej strony wskazać na specyfikę kina w [...] (możliwość konkurowania z kinem Silver Screen w Gdyni przez to kino będzie ograniczona).[...]

Dodatkowo należy zauważyć, iż w ocenie organu antymonopolowego nałożenie powyższego warunku jest uzasadnione również w przypadku przyjęcia określenia rynku właściwego w aspekcie geograficznym dla działalności prowadzonej przez kino Silver Screen w Gdyni oraz Multikino w Gdańsku jako rynek Trójmiasta i okolic, tj. określenia przedstawionego przez wnioskodawcę. Analiza skutków niniejszej koncentracji wskazuje bowiem, iż w wyniku realizacji planowanej koncentracji łączny udział uczestników koncentracji w rynku wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Trójmiasta i okolic biorąc pod uwagę liczbę widzów i wpływy ze sprzedaży biletów w 2007 r. będzie wynosił ok. [...] %, natomiast biorąc pod uwagą liczbę sal ok. [...] %. W przypadku otwarcia przez Multikino kin w [...] udział ten wyniósłby, biorąc pod uwagę liczbę sal ok. [...] %. Również na tak określonym rynku doszłoby zatem w wyniku przedmiotowej koncentracji do istotnego ograniczenia konkurencji. Łączny udział uczestników koncentracji przekracza bowiem znacznie 40% próg, z którym ustawa o ochronie konkurencji wiąże domniemanie posiadania pozycji dominującej. Udział ten spadłby do ok. [...] % dopiero w 2011 r., tj. w chwili otwarcia kina wielosalowego w Gdańsku przez Cinema City. Przedstawiony powyżej warunek spowoduje natomiast, iż jak wskazano powyżej w rzeczywistości dojdzie do zachowania status quo sprzed dokonania koncentracji. Należy bowiem zauważyć, iż nałożenie zaproponowanego powyżej warunku sprawi, iż udział Multikino na ww. rynku będzie analogiczny jak w przypadku niedokonania koncentracji (wyniesie ok. [...] %).

Mając powyższe na uwadze, zgodnie z treścią art. 95 ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Prezes Urzędu pismem z dnia 13 czerwca 2008 r. przedstawił Multikino warunek odstąpienia i niepodejmowania przez Multikino, jak i żadną inną spółkę należącą do grupy kapitałowej, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ochronie konkurencji, kontrolowanej przez International Trading and Investments Holdings S.A., żadnych działań zmierzających do nabycia jakichkolwiek praw do kina wielosalowego w Centrum Handlowym Wzgórze Gdynia, zlokalizowanym w Gdyni przy ulicy Kazimierza Górskiego 2, w okresie od dnia wydania niniejszej decyzji przez cały czas posiadania przez Multikino bądź każdą inną spółkę, należącą do grupy kapitałowej, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ochronie konkurencji, kontrolowanej przez International Trading and Investments Holdings S.A., jakichkolwiek praw do kina wielosalowego, zlokalizowanego w Gdyni przy ulicy Jerzego Waszyngtona 21, którego operatorem w dniu wydania niniejszej decyzji jest Silver Screen World.

Pismem z dnia 18 czerwca 2008 r. Multikino w całości i bez dodatkowych zastrzeżeń zaakceptowało zaproponowany przez Prezesa Urzędu warunek.

Wskazać także należy, iż w rozpatrywanej sprawie nie występują rynki, na które planowana koncentracja wywierałaby wpływ w układzie wertykalnym, zidentyfikowane zostały natomiast rynki właściwe, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie konglomeratowym. Brak jest jednakże przesłanek do stwierdzenia, że ich występowanie będzie miało wpływ na pozostałe rynki, na których obecni są uczestnicy koncentracji, a w szczególności te, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym. Uzasadniając powyższe należy przede wszystkim wskazać na brak istotnych powiązań między rynkami, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie konglomeratowym a rynkami, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym. Stwierdzić zatem należy, iż występowanie w przedmiotowej sprawie rynków właściwych w układzie konglomeratowym, nie jest istotne dla oceny skutków rozpatrywanej koncentracji.

Reasumując, Prezes Urzędu postanowił wydać zgodę na dokonanie przedmiotowej koncentracji, uzależniając ją od spełnienia przez Multikino warunku określonego w pkt. I sentencji niniejszej decyzji. Po spełnieniu przez Multikino ww. warunku w wyniku planowanej koncentracji nie dojdzie do istotnego ograniczenia konkurencji na rynku wyświetlania filmów w kinach wielosalowych Gdyni i okolic. A zatem planowana koncentracja spełnia przesłanki określone w art. 19 ustawy o ochronie konkurencji.

Jednocześnie Prezes Urzędu w pkt. II sentencji niniejszej decyzji nałożył na Multikino obowiązek złożenia Prezesowi Urzędu informacji o realizacji warunku, o którym mowa w pkt. I sentencji, poprzez podawanie, do dnia 10 stycznia każdego roku począwszy od 2009 r., informacji o liczbie posiadanych na terenie Gdyni przez Multikino, jak i przez każdą inną spółkę należącą do grupy kapitałowej, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ochronie konkurencji, kontrolowanej przez International Trading and Investments Holdings S.A., kin wielosalowych wraz z podaniem ich lokalizacji, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego. Obowiązek ten trwa do czasu otwarcia kina wielosalowego w Centrum Handlowym Wzgórze Gdynia, zlokalizowanym w Gdyni przy ulicy Kazimierza Górskiego 2, przez operatora nienależącego do grupy kapitałowej, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ochronie konkurencji, kontrolowanej przez International Trading and Investments Holdings S.A., bądź do czasu zbycia przez Multikino bądź przez każdą inną spółkę należącą do grupy kapitałowej, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ochronie konkurencji, kontrolowanej przez International Trading and Investments Holdings S.A., wszelkich praw do kina wielosalowego, zlokalizowanego w Gdyni przy ulicy Jerzego Waszyngtona 21, którego operatorem w dniu wydania niniejszej decyzji jest Silver Screen World. Wykonanie przez Multikino powyższego obowiązku ma na celu umożliwienie organowi antymonopolowemu kontrolowania realizacji warunku określonego w pkt. I sentencji niniejszej decyzji.

W związku z powyższym orzeczono, jak w sentencji. [...]