Wydanie "Zasad ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych".
Dz.Urz.KNF.2014.17
Akt obowiązującyUCHWAŁA Nr 218/2014
KOMISJI NADZORU FINANSOWEGO
z dnia 22 lipca 2014 r.
w sprawie wydania "Zasad ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych"
ZAŁĄCZNIK
ZASADY ŁADU KORPORACYJNEGO
DLA INSTYTUCJI NADZOROWANYCH
ZASADY ŁADU KORPORACYJNEGO
DLA INSTYTUCJI NADZOROWANYCH
1) cele nadzoru, to jest zapewnienie:
a) prawidłowego funkcjonowania rynku finansowego,
b) stabilności, bezpieczeństwa oraz przejrzystości rynku finansowego,
c) zaufania do rynku finansowego,
d) ochrony uczestników rynku finansowego,
e) bezpieczeństwa obrotu i przestrzegania reguł uczciwego obrotu,
f) bezpieczeństwa środków pieniężnych klientów;
2) zadania Komisji Nadzoru Finansowego, polegające na podejmowaniu działań służących prawidłowemu funkcjonowaniu rynku finansowego oraz mających na celu rozwój rynku finansowego i jego konkurencyjność;
3) doświadczenia nadzorcze z zakresu nadzoru bankowego, emerytalnego, ubezpieczeniowego, nad rynkiem kapitałowym oraz spółdzielczymi kasami oszczędnościowo-kredytowymi
- wydaje się Zasady Ładu Korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych.
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Komisja Nadzoru Finansowego uznaje, że Zasady Ładu Korporacyjnego powinny zostać przyjęte przez instytucje nadzorowane, stając się istotnym dokumentem programowym w ich strategicznej polityce korporacyjnej oraz wpływać na kształtowanie właściwych zasad postępowania instytucji nadzorowanych.
Mając na uwadze, że podmioty nadzorowane przez Komisję Nadzoru Finansowego, jako instytucje zaufania publicznego powinny prowadzić działalność z zachowaniem najwyższej staranności, należy przykładać szczególną wagę do profesjonalizmu i etyki osób wchodzących w skład organów podmiotów nadzorowanych, a od ich udziałowców wymagać odpowiedzialnego i lojalnego postępowania. Z tego też względu w Zasadach Ładu Korporacyjnego wskazuje się na konieczność postawienia wysokich wymogów osobom, które wchodzą w skład wspomnianych organów oraz ukształtowania odpowiednich relacji z udziałowcami, podkreślając w szczególności konieczność odpowiedzialnego działania udziałowców w interesie instytucji nadzorowanej jednocześnie zalecając, aby wykonywanie uprawnień korporacyjnych odbywało się przy zachowaniu interesu instytucji nadzorowanej.
Dobre relacje instytucji nadzorowanej z klientami budują zaufanie nie tylko do samej instytucji, ale do całego rynku finansowego, stąd dbałość o klienta powinna być jednym z nadrzędnych celów instytucji nadzorowanych. Rzetelne informowanie klientów o oferowanej usłudze czy produkcie w sposób zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy z uwzględnieniem ryzyka związanego z nimi jest podstawowym obowiązkiem instytucji, który powinien być realizowany na etapie komunikacji marketingowej i doboru odpowiedniej dla klienta usługi czy produktu finansowego oraz nawiązywania stosunku prawnego. Przestrzegania tej zasady instytucje nadzorowane powinny wymagać od podmiotów współpracujących z nimi.
Wzmocnienie roli nadzoru wewnętrznego przyczynia się do zwiększenia efektywności i przejrzystości działania instytucji nadzorowanej oraz zachowania jej bezpieczeństwa.
Skuteczna realizacja przyjętych przez instytucję nadzorowaną celów strategicznych wymaga posiadania właściwej struktury organizacyjnej z odpowiednim systemem kontroli wewnętrznej, audytu i zarządzania ryzykiem.
Polityka wynagrodzeń, stanowiąc istotny element rozwoju i bezpieczeństwa funkcjonowania instytucji nadzorowanej, powinna być realizowana przy czynnym udziale organu stanowiącego.
Polityka informacyjna powinna służyć budowie właściwych relacji, w szczególności poprzez ułatwianie dostępu do informacji zarówno klientom, jak i udziałowcom.
W system wykrywania nieprawidłowości lub stanów zagrażających bezpieczeństwu funkcjonowania instytucji nadzorowanej powinni być włączeni wszyscy pracownicy instytucji nadzorowanej.
Instytucja nadzorowana powinna wykazywać troskę o ochronę praw i rozwój pracowników w celu budowania wartości i reputacji instytucji nadzorowanej.
Instytucja nadzorowana powinna dążyć do stosowania w jak najszerszym zakresie zasad określonych w Zasadach Ładu Korporacyjnego z uwzględnieniem zasady proporcjonalności wynikającej ze skali, charakteru działalności oraz specyfiki tej instytucji. Zasady Ładu Korporacyjnego mają również zastosowanie do instytucji nadzorowanych mających status spółki publicznej.
Odstąpienie od stosowania określonych zasad w pełnym zakresie może nastąpić tylko, gdy ich kompleksowe wprowadzenie byłoby nadmiernie uciążliwe dla instytucji nadzorowanej.
Instytucja nadzorowana udostępnia na stronie internetowej informację o stosowaniu Zasad Ładu Korporacyjnego lub informację o odstąpieniu od stosowania określonych zasad.
Zasady określone Zasadami Ładu Korporacyjnego mogą być nieadekwatne do rodzaju i formy prowadzonej działalności przez niektóre podmioty działające na rynku finansowym stąd też zakresem ich stosowania nie są objęci:
a) agenci transferowi;
b) agenci firm inwestycyjnych;
c) przedsiębiorstwa energetyczne prowadzące rachunki lub rejestry towarów giełdowych;
d) agenci ubezpieczeniowi;
e) biura usług płatniczych;
f) brokerzy ubezpieczeniowi;
g) dystrybutorzy jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych;
h) pracodawcy prowadzący pracownicze programy emerytalne;
i) zarządzający sekurytyzowanymi wierzytelnościami oraz
j) podmioty będące osobami trzecimi, którym podmioty nadzorowane powierzyły wykonywanie niektórych czynności na podstawie zawartych umów, zgodnie z obowiązującymi je przepisami prawa.
Zasad określonych Zasadami Ładu Korporacyjnego nie stosuje się również do emitentów dokonujących ofert publicznych lub których papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, a także do zagranicznych osób prawnych prowadzących działalność na podstawie właściwego zezwolenia.
Zasady określone w Zasadach Ładu Korporacyjnego nie naruszają praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa.
Rozdział 1
Organizacja i struktura organizacyjna
Organizacja i struktura organizacyjna
Rozdział 2
Relacja z udziałowcami instytucji nadzorowanej
Relacja z udziałowcami instytucji nadzorowanej
Rozdział 3
Organ zarządzający
Organ zarządzający
Rozdział 4
Organ nadzorujący
Organ nadzorujący
Rozdział 5
Polityka wynagradzania
Polityka wynagradzania
Rozdział 6
Polityka informacyjna
Polityka informacyjna
Rozdział 7
Działalność promocyjna i relacje z klientami
Działalność promocyjna i relacje z klientami
Rozdział 8
Kluczowe systemy i funkcje wewnętrzne
Kluczowe systemy i funkcje wewnętrzne
Rozdział 9
Wykonywanie uprawnień z aktywów nabytych na ryzyko klienta
Wykonywanie uprawnień z aktywów nabytych na ryzyko klienta