Współdziałanie w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego w miejscach pobytu osób ochranianych przez Biuro Ochrony Rządu.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2007.13.105

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lutego 2018 r.

POROZUMIENIE
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI I SZEFA BIURA OCHRONY RZĄDU
z dnia 4 czerwca 2007 r.
w sprawie współdziałania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego w miejscach pobytu osób ochranianych przez Biuro Ochrony Rządu *

W celu wykonania zadań wynikających z art. 1 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tj. Dz. U. 2007 r. Nr 43 poz. 277, Nr 57 poz. 390) oraz art. 2 ust. 1 i art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1712, Nr 210, poz. 2135 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711) Komendant Główny Policji i Szef Biura Ochrony Rządu, zwani dalej "Stronami" - wspólnie ustalają, co następuje:
§  1. 
1. 
Policja udziela pomocy Biuru Ochrony Rządu, zwanemu dalej "BOR", w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego w miejscach pobytu osób ochranianych przez Biuro Ochrony Rządu, na pisemne żądanie kierownika komórki organizacyjnej BOR lub upoważnionego przez niego funkcjonariusza BOR, skierowane niezwłocznie po uzyskaniu informacji o planowanym pobycie osób ochranianych do właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji, zawierające następujące informacje:
1)
planowany czas pobytu osób ochranianych;
2)
program pobytu, ze wskazaniem poszczególnych miejsc i czasu pobytu w tych miejscach (budynki, teren otwarty itd.);
3)
dane kontaktowe funkcjonariusza BOR odpowiedzialnego za organizację ochrony;
4)
trasy i czas przejazdu osób ochranianych oraz sugerowany sposób ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego na trasie przejazdu.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazuje się równocześnie kierownikowi komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach sztabowych.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, mogą być przekazywane z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych, z uwzględnieniem zasad ochrony informacji określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
4. 
W przypadkach przejazdu i pobytu osób ochranianych organizowanego w trybie nagłym żądanie i informacje, o których mowa w ust. 1, mogą być przekazane dyżurnemu właściwej terytorialnie komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji, który powiadamia dyżurnego Komendy Głównej Policji.
5. 
W przypadku braku możliwości przekazania informacji o planowanym pobycie osób ochranianych w trybie określonym w ust. 1 lub 4, funkcjonariusz BOR odpowiedzialny za organizację ochrony jest obowiązany do nawiązania kontaktu z dyżurnym właściwej terytorialnie komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji, niezwłocznie po przybyciu na teren jej działania, w celu przekazania informacji o czasie, miejscu i programie pobytu osób ochranianych oraz sugerowanych sposobach zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego w miejscach pobytu osób ochranianych.
§  2. 
1. 
Zakres zadań realizowanych podczas działań ochronnych w strefach pobytu osób ochranianych obejmuje, w szczególności:
1)
ochronę bezpośrednią;
2)
nadzór nad stanem sanitarnym żywności i żywienia;
3)
zabezpieczenie recepcyjne;
4)
koordynację zabezpieczenia medycznego;
5)
rozpoznanie i zabezpieczenie miejsca czasowego pobytu;
6)
organizację i przeprowadzanie rozpoznania pirotechniczno-biochemicznego;
7)
przeprowadzanie działań profilaktycznych w stosunku do osób, które mogą znaleźć się w strefach pobytu osób ochranianych i mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo w trakcie realizacji działań ochronnych BOR.
2. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 działania ochronne są wykonywane wyłącznie przez funkcjonariuszy BOR, natomiast w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5-7 działania ochronne są wykonywane przez funkcjonariuszy BOR we współpracy z właściwą komórką organizacyjną Policji, przy czym funkcjonariusze BOR pełnią rolę koordynującą.
3. 
Funkcjonariusz BOR odpowiedzialny za przebieg działań ochronnych w strefach pobytu osób ochranianych jest obowiązany:
1)
nawiązać kontakt z kierownikiem komórki właściwej w sprawach sztabowych, właściwej terytorialnie komendy wojewódzkiej Stołecznej Policji, w czasie umożliwiającym uzgodnienie i odpowiednie przygotowanie działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego w miejscach pobytu osób ochranianych;
2)
niezwłocznie przekazywać osobie, o której mowa w pkt 1, wszelkie uzyskane informacje o możliwych zagrożeniach dla bezpieczeństwa osób ochranianych;
3)
bezpośrednio współdziałać z upoważnionymi przedstawicielami właściwych miejscowo organów administracji publicznej oraz kierownikami instytucji przyjmujących osoby ochraniane, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa osobistego tych osób;
4)
występować, w razie stwierdzenia takiej potrzeby, do właściwych miejscowo organów administracji publicznej z wnioskami o zmianę organizacji ruchu drogowego w rejonie pobytu lub przejazdu osób ochranianych;
5)
w razie potrzeby, zorganizować przeprowadzenie wraz z właściwymi w tym zakresie komórkami organizacyjnymi Policji i BOR rozpoznanie lub sprawdzenie pirotechniczno-biochemiczne.
§  3. 
1. 
Policja współdziała w zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonach pobytu osób ochranianych i na trasach przejazdu tych osób, w sposób uwzględniający wnioski i propozycje BOR, stosownie do posiadanego potencjału kadrowego i logistycznego.
2. 
Współdziałanie Policji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1)
utrzymywanie przez policjanta wyznaczonego do koordynacji współdziałania, kontaktu z funkcjonariuszem BOR odpowiedzialnym za przebieg działań ochronnych, w celu odpowiedniego przygotowania oraz koordynacji przedsięwzięć podejmowanych w ramach współdziałania;
2)
niezwłoczne przekazywanie posiadanych informacji o wszelkich zagrożeniach dla bezpieczeństwa i porządku publicznego w miejscach pobytu osób ochranianych, zwłaszcza zagrożeniach o charakterze terrorystycznym i kryminalnym albo wynikających ze zdarzeń mogących zakłócić porządek publiczny;
3)
ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego na trasie przejazdu osób ochranianych, odpowiednią do bieżącej oceny zagrożeń, posiadanych możliwości kadrowych i logistycznych oraz rodzaju, stanu infrastruktury komunikacyjnej oraz urbanistycznej, prowadzoną w sposób minimalizujący uciążliwości dla obywateli;
4)
uzgodnienie, w niezbędnym zakresie, z funkcjonariuszem BOR odpowiedzialnym za organizację ochrony, przyjętej przez Policję taktyki działania oraz zakresu działań prewencyjnych;
5)
uzgodnienie, w niezbędnym zakresie, z funkcjonariuszem BOR odpowiedzialnym za organizację ochrony, ewentualnego użycia antyterrorystycznych grup wsparcia taktycznego, posterunków obserwacyjno-strzeleckich lub obserwacyjno-meldunkowych, z zastrzeżeniem, że określenie taktyki działania należy do kompetencji Policji;
6)
współdziałanie z funkcjonariuszami BOR w zakresie przeprowadzenia rozpoznania pirotechnicznego obiektów i miejsc czasowego pobytu, tras przejazdu, środków transportu w tym pojazdów samochodowych wchodzących w skład kolumn specjalnych, kontrola detektorowa osób oraz bagażu i sprzętu;
7)
podjęcie działań porządkowych i neutralizacja zagrożenia w rejonie prowadzonych działań ochronnych w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa osób ochranianych, we współpracy z funkcjonariuszami BOR;
8)
usunięcie w trybie określonym w art. 129 ust. 2 pkt 10 oraz art. 130a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) z miejsc postojów pojazdów, które w ocenie BOR stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa osób ochranianych.
§  4. 
1. 
Wzajemne uzgodnienia i ustalenia dotyczące współdziałania Policji i BOR należy obustronnie dokumentować w formie pisemnej.
2. 
Jeżeli działania Policji są prowadzone w formie operacji lub akcji, w sztabie policyjnym powinien znajdować się funkcjonariusz BOR, upoważniony przez kierownika komórki organizacyjnej BOR do uzgodnień sposobów realizacji zadań związanych z działaniami ochronnymi BOR.
3. 
W przypadku użycia przez BOR Ruchomych Stanowisk Kierowania może się w nich znajdować funkcjonariusz Policji wykonujący zadania łącznika pomiędzy obiema służbami.
§  5. 
1. 
Ustala się wyodrębnione kanały radiowe współdziałania Policji i BOR:
1)
kanał współdziałania w trakcie realizacji zabezpieczenia przejazdów;
2)
kanał współdziałania w trakcie działań antyterrorystycznych.
2. 
Kierownicy komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji i BOR właściwi w sprawach organizacji systemów teleinformatycznych, w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie porozumienia, uzgodnią kanały i częstotliwości współdziałania, o którym mowa w ust. 1.
§  6. 
W przypadkach, o których mowa w § 1 ust. 4, współdziałanie Policji i BOR odbywa się w następujący sposób:
1)
funkcjonariusz BOR odpowiedzialny za przebieg ochrony zwraca się z ustnym żądaniem udzielenia pomocy do dyżurnego właściwej terytorialnie komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji, przekazując jednocześnie niezbędne dane dotyczące realizowanych działań ochronnych;
2)
funkcjonariusz BOR odpowiedzialny za przebieg ochrony informuje Centralne Stanowisko Kierowania BOR o zaistniałej sytuacji, a Centralne Stanowisko Kierowania BOR potwierdza pisemnie dyżurnemu właściwej terytorialnie komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji fakt żądania pomocy;
3)
dyżurny właściwej terytorialnie komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji jest obowiązany:
a)
przekazać informację dyżurnym właściwych jednostek organizacyjnych Policji z zadaniem skierowania w rejony miejsc pobytu osób ochranianych, w razie potrzeby i w ramach posiadanych możliwości, dodatkowych sił i środków, stosownie do oceny zagrożenia,
b)
poinformować kierownika macierzystej jednostki organizacyjnej Policji oraz dyżurnego Komendy Głównej Policji o podjętych działaniach.
§  7. 
1. 
Policja i BOR doskonalą metody i formy współdziałania poprzez:
1)
wymianę szkoleniową funkcjonariuszy Policji i BOR, w ramach szkoleń dotyczących procedur reagowania na zagrożenia, szkoleń specjalnych, technik interwencyjnych oraz kompleksowych szkoleń przewodników psów służbowych BOR,
2)
organizowanie treningów i ćwiczeń zgrywających,
3)
uwzględnianie w programach własnych szkoleń tematyki istotnej dla realizacji współdziałania,
4)
wymianę materiałów szkoleniowych oraz doświadczeń z ćwiczeń i prowadzonych działań,
5)
udostępnianie w miarę możliwości bazy szkoleniowej.
2. 
Koszty realizacji przedsięwzięć szkoleniowych Strony niniejszego porozumienia pokrywają we własnym zakresie.
§  8. 
1. 
Do szczegółowych uzgodnień dotyczących realizacji wspólnych przedsięwzięć opartych na niniejszym porozumieniu upoważnia się:
1)
w imieniu Komendanta Głównego Policji: Dyrektora Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji;
2)
w imieniu Szefa Biura Ochrony Rządu: Zastępcę Szefa Biura Ochrony Rządu.
2. 
Spory kompetencyjne powstałe w związku z realizacją porozumienia będą rozstrzygane przez Strony, lub ich upoważnionych przedstawicieli, w drodze uzgodnień.
§  9. 
Porozumienie zawiera się na czas nieokreślony.
§  10. 
1. 
Zmiany lub rozwiązanie porozumienia wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
2. 
Porozumienie może być rozwiązane na podstawie pisemnego oświadczenia jednej ze Stron, przekazanego drugiej Stronie w terminie nie krótszym niż 30 dni przed żądanym terminem rozwiązania.
§  11. 
Porozumienie zostało sporządzone w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze Stron.
§  12. 
Porozumienie wchodzi w życie z dniem podpisania.
* Z dniem 1 lutego 2018 r. nin. porozumienie utraciło częściowo podstawę prawną na skutek uchylenia ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (Dz.U.2017.985) przez art. 391 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa (Dz.U.2018.138).