Współdziałanie organów Państwowej Inspekcji Pracy i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ZUS.1996.2.4

Akt utracił moc
Wersja od: 24 listopada 1995 r.

POROZUMIENIE
między Głównym Inspektorem Pracy a Prezesem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
z dnia 24 listopada 1995 r.
w sprawie współdziałania organów Państwowej Inspekcji Pracy i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Główny Inspektor Pracy oraz Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zwani dalej "stronami" zawierają Porozumienie o współdziałaniu i ustalają, co następuje:
§  1.
Porozumienie obejmuje współdziałanie organów Państwowej Inspekcji Pracy i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:
1)
na szczeblu centralnym - między Głównym Inspektorem Pracy a Prezesem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
2)
na szczeblu terenowym - między okręgowymi inspektorami pracy a dyrektorami oddziałów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
§ 2.
Współdziałanie stron realizowane będzie poprzez:
1)
działania na rzecz zapobiegania i eliminowania:
a)
nielegalnego zatrudnienia,
b)
nierealizowania obowiązku zgłaszania do ubezpieczenia społecznego,
c)
nieopłacania i zaniżania składek na ubezpieczenie społeczne,
d)
nieprawidłowości w wypłatach świadczeń z zakresu ubezpieczeń społecznych,
e)
nierealizowania obowiązku zgłaszania okręgowym inspektoratom pracy nowo uruchamianych zakładów pracy.
2)
inicjowanie zmian między innymi w prawie pracy, przepisach ubezpieczeń społecznych,
3)
podejmowanie działań na rzecz przestrzegania przepisów dotyczących nawiązywania stosunku pracy, badania zgodności charakteru zawartej umowy cywilno-prawnej z faktycznymi warunkami zatrudnienia,
4)
inicjowanie i przeprowadzanie wspólnych kontroli w zakresie wymienionych wyżej działań,
5)
działalność popularyzatorską i promocyjną na rzecz eliminowania zagrożeń zawodowych.
§  3.
Strony zobowiązują się do wzajemnego:
1)
informowania się o wynikach prowadzonych odrębnie kontroli w zakresie objętym Porozumieniem, w tym również w sprawach dotyczących nakładania przez oddziały Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dodatkowej składki ubezpieczeniowej oraz o orzeczeniach sądów, jeżeli decyzje podjęte przez nie w wyniku kontroli zostały zaskarżone,
2)
informowania się o wynikach badań i analiz przyczyn wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
§ 4.
1.
Państwowa Inspekcja Pracy zobowiązuje się do szybkiego zawiadamiania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o stwierdzonych w czasie kontroli przypadkach nieopłacania lub zaniżania składki na ubezpieczenie społeczne.
2.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązuje się do szybkiego reagowania i odpowiadania na zgłoszone do Państwowej Inspekcji Pracy skargi, dotyczące, dotyczące wypadków przy pracy i chorób oraz wypłaty świadczeń z tego tytułu.
5.
Strony organizować będą, w miarę potrzeb oraz wzajemnie zapraszać się na konferencje, narady, szkolenia, których tematyka obejmować będzie zakres Porozumienia.
§  6.
Okręgowi inspektorzy pracy oraz dyrektorzy oddziałów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zobowiązani są do realizacji niniejszego Porozumienia.
§ 7.
Realizacja postanowień Porozumienia będzie co najmniej raz w roku oceniana przez Głównego Inspektora Pracy i Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
§  8.
Porozumienie wchodzi w życie z dniem podpisania i będzie ogłoszone w Biuletynie Urzędowym Państwowej Inspekcji Pracy oraz w Dzienniku Urzędowym Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.