Współdziałanie jednostek organizacyjnych Policji i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2003.21.124

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 listopada 2003 r.

POROZUMIENIE
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI I GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 21 listopada 2003 r.
w sprawie współdziałania jednostek organizacyjnych Policji i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego

§  1.
Porozumienie określa ogólne zasady współdziałania jednostek organizacyjnych Policji i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwanej dalej "GDDKiA", mającego na celu poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a przede wszystkim zmniejszenia liczby wypadków drogowych i ich ofiar.
§  2.
Zakres współdziałania stron obejmuje w szczególności:
1)
wymianę i weryfikację danych o drogach i zdarzeniach zdrowych;
2)
podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu zdarzeń drogowych;
3)
identyfikację miejsc szczególnie niebezpiecznych na drogach;
4)
likwidację przyczyn wypadków drogowych w miejscach szczególnie niebezpiecznych;
5)
nieodpłatną wymianę analiz dotyczących stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego;
6)
prowadzenie wspólnych kontroli stanu technicznego dróg, oznakowania poziomego i pionowego, sygnalizacji świetlnej, urządzeń bezpieczeństwa ruchu oraz miejsc szczególnie niebezpiecznych.
§  3.
W ramach współdziałania, o którym mowa w § 2, jednostki organizacyjne GDDKiA zobowiązują się do:
1)
nieodpłatnego przekazania jednostkom organizacyjnym Policji aktualnych:
a)
map powiatów zawierających sieć dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych,
b)
planów liniowych dróg krajowych z pikietażem oraz zaznaczonymi obiektami inżynierskimi,
c)
planów skrzyżowań dróg krajowych w skali 1:200,
d)
danych o średnim dobowym natężeniu ruchu na poszczególnych odcinkach dróg krajowych;
2)
weryfikowania danych dotyczących lokalizacji zdarzeń drogowych i danych o drogach.
§  4.
1.
Komenda Główna Policji raz w roku przekazuje do GDDKiA dane (z wyjątkiem danych osobowych) dotyczące zdarzeń drogowych zaistniałych na terenie kraju, zarejestrowanych w Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji, zwanym dalej "SEWIK".
2.
Komendy wojewódzkie Policji raz na kwartał w systemie narastającym przekazują do właściwych jednostek organizacyjnych GDDKiA dane (z wyjątkiem danych osobowych) dotyczące zdarzeń drogowych zaistniałych na terenie ich działania.
3.
Komendy powiatowe (miejskie) Policji udostępniają właściwym jednostkom organizacyjnym GDDKiA dane (z wyjątkiem danych osobowych) zawarte w karcie zdarzenia drogowego.
§  5.
Dane, o których mowa w § 4, Policja udostępnia nieodpłatnie, natomiast koszty związane z ich przekazywaniem (kopiowanie, nośniki danych) ponosi GDDKiA.
§  6.
Procedurę przekazywania i weryfikacji danych o drogach i zdarzeniach drogowych oraz procedurę identyfikacji i likwidacji miejsc szczególnie niebezpiecznych na drogach zawierają załączniki nr 1 i 2 do niniejszego porozumienia, stanowiące jego integralną część.
§  7.
Zmiana porozumienia następuje w formie pisemnego aneksu.
§  8.
Porozumienie zawarte jest na czas nieokreślony.
§  9.
Traci moc porozumienie Komendanta Głównego Policji i Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z dnia 18 kwietnia 1997 r. w sprawie współpracy w zakresie działań mających na celu poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony dróg.
§  10.
Porozumienie wchodzi w życie z dniem podpisania.
§  11.
Porozumienie zostało sporządzone w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla każdej ze stron.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

PROCEDURA PRZEKAZYWANIA I WERYFIKACJI DANYCH O DROGACH I ZDARZENIACH DROGOWYCH

1. Po wprowadzeniu informacji z karty zdarzenia drogowego do bazy SEWIK, dane, o których mowa w § 4 w ust. 3 porozumienia, udostępniane są jednostkom organizacyjnym GDDKiA w formie fotokopii lub druku samokopiującego.

2. Kopie kart odbiera upoważniony pracownik jednostki organizacyjnej GDDKiA, wpisując dane do "Rejestru kart zdarzeń drogowych przekazanych do zarządu drogi" według następującego wzoru:

Lp.Numer książki wydarzeńData przekazaniaNazwa jednostki organizacyjnej GDDKiA (rejon, oddział)Imię i nazwisko pracownika jednostki organizacyjnej GDDKiAPodpis

3. Odbiór kopii kart następuje raz w miesiącu, do 5-go dnia drugiego miesiąca po miesiącu sprawozdawczym. Dopuszcza się większą częstotliwość odbioru kart, w zależności od uzgodnień zainteresowanych stron.

4. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowych danych dotyczących drogi jednostka organizacyjna GDDKiA dokonuje ich weryfikacji w:

1) nagłówku karty, poz. 6-10,

2) tabeli I - "Miejsce zdarzenia",

3) tabeli II - "Charakterystyka miejsca zdarzenia",

4) tabeli III - "Informacja o drodze".

5. Po dokonaniu uzupełnień i korekt, o których mowa w ust. 4, zarządca drogi przekazuje zweryfikowane dane do jednostki organizacyjnej Policji do 20-go dnia miesiąca, w którym kopie kart zostały odebrane, wpisując dane do "Rejestru uzupełnień i korekt kart zdarzenia drogowego" według następującego wzoru:

Lp.Numer książki wydarzeńNumer pozycji w karcieWpis przed weryfikacjąWpis po weryfikacjiImię i nazwisko osoby dokonującej weryfikacjiData i podpis osoby przyjmującej zweryfikowane dane

6. Przekazane uzupełnienia i korekty jednostki organizacyjne Policji wprowadzają do systemu SEWIK.

7. W przypadku nieotrzymania informacji o uzupełnieniach i korektach w terminie do 20-go dnia miesiąca, w którym kopie kart zostały odebrane, jednostki organizacyjne Policji uznają, że dane zawarte w kartach są prawidłowe.

8. W przypadkach spornych dotyczących dokonanych uzupełnień i korekt, strony dokonują ostatecznych ustaleń w trybie roboczym.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

PROCEDURA IDENTYFIKACJI I LIKWIDACJI MIEJSC SZCZEGÓLNIE NIEBEZPIECZNYCH NA DROGACH

1. Jednostki organizacyjne Policji i GDDKiA dokonują wymiany wyników analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

2. Jednostki organizacyjne GDDKiA na podstawie analiz stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego (własnych i otrzymanych z jednostek organizacyjnych Policji) opracowują listy miejsc szczególnie niebezpiecznych.

3. Listy miejsc szczególnie niebezpiecznych jednostki organizacyjne GDDKiA przekazują właściwym terytorialnie jednostkom organizacyjnym Policji.

4. Jednostki organizacyjne Policji i GDDKiA ustalają harmonogram kontroli stanu technicznego dróg, oznakowania pionowego i poziomego, sygnalizacji świetlnej, urządzeń bezpieczeństwa ruchu oraz miejsc szczególnie niebezpiecznych.

5. Z przeprowadzanych kontroli, o których mowa w ust. 4, sporządzany jest wspólny raport.

6. Przedstawiciele jednostek organizacyjnych Policji i GDDKiA spotykają się co najmniej raz na kwartał w celu omówienia bieżących zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wspólnych przedsięwzięć dotyczących działań zmierzających do likwidacji przyczyn wypadków drogowych w miejscach szczególnie niebezpiecznych, prac zapobiegawczych oraz prac modernizacyjnych.