Wprowadzenie zintegrowanego systemu organizacji i dyslokacji służby oraz koordynacji działań zewnętrznych o charakterze prewencyjnym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2006.6.36

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 czerwca 2006 r.

DECYZJA Nr 152
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 17 marca 2006 r.
w sprawie wprowadzenia zintegrowanego systemu organizacji i dyslokacji służby oraz koordynacji działań zewnętrznych o charakterze prewencyjnym

Mając na uwadze efektywne wykorzystanie sił i środków służb Policji oraz rozwój współpracy z podmiotami pozapolicyjnymi, działającymi w celu poprawy bezpieczeństwa, w tym z samorządem terytorialnym, w celu skuteczniejszego zapobiegania zachowaniom aspołecznym, popełnianiu przestępstw, wykroczeń, zjawiskom kryminogennym, postanawiam, co następuje:
§  1.
Decyzja określa przedsięwzięcia i warunki współpracy służb Policji oraz podmiotów pozapolicyjnych, działających w celu poprawy stanu bezpieczeństwa, warunki koordynacji ich prac - na potrzeby działań zewnętrznych.
§  2. 1
1.
Wprowadza się zintegrowany system organizacji i dyslokacji służby na szczeblu komend powiatowych, miejskich i rejonowych Policji w oparciu o rejony odpowiedzialności.
2.
Przez rejon odpowiedzialności rozumie się obszar wyznaczony w oparciu o rejony zagrożenia, miejsca zagrożone, rejony służbowe dzielnicowych oraz inne wskazane rejony, w którym w miarę możliwości służbę pełnią ci sami policjanci, którzy odpowiadają za stan bezpieczeństwa na tym obszarze.
§  3.
Przez zintegrowany system organizacji dyslokacji służby rozumie się współdziałanie jednostek Policji i podmiotów pozapolicyjnych, działających w celu poprawy stanu bezpieczeństwa, oraz działanie i współdziałanie komórek organizacyjnych jednostek Policji w celu realizacji działań zewnętrznych.
§  4.
Przez działania zewnętrzne należy rozumieć działania patrolowe, obchodowe i wybrane czynności operacyjno-rozpoznawcze, wykonywane przez Policję lub wspólnie z podmiotami pozapolicyjnymi, działającymi w celu poprawy stanu bezpieczeństwa, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  5.
1. 2
Działania i czynności, o których mowa w § 4, realizowane są przez komórki organizacyjne jednostek Policji, a w szczególności:
1)
patrolowo-interwencyjne;
2)
dzielnicowych;
3)
wywiadowcze;
4)
ds. nieletnich;
5)
ruchu drogowego;
6)
kryminalne

oraz oddziały prewencji Policji.

2. 3
Koordynację działań zewnętrznych, o których mowa w § 4, powierzam zastępcom komendantów, nadzorującym służbę prewencyjną w komendach wojewódzkich (Stołecznej), powiatowych, miejskich i rejonowych Policji.
3. 4
Jeżeli w strukturze jednostki Policji jest jeden zastępca komendanta, funkcję koordynatora pełni nadzorujący służbę prewencyjną komendant lub jego zastępca.
4.
Celem działań zewnętrznych jest spadek liczby przestępstw, w szczególności następujących rodzajów:
1)
rozbojów;
2)
bójek lub pobić;
3)
kradzieży;
4)
kradzieży z włamaniem;
5)
uszkodzeń mienia

oraz wykroczeń z art. 119 i 124 k.w.

5.
Celem działań zewnętrznych jest także eliminowanie zachowań nieakceptowanych społecznie, które nie wypełniają znamion czynów zabronionych.
6. 5
(uchylony).
7. 6
(uchylony).
§  6.
1.
Do zadań koordynatora wojewódzkiego (Stołecznego) w szczególności należy:
1)
analizowanie stanu bezpieczeństwa i porządku oraz jego zmian na terenie województwa;
2)
określanie kierunków działań zewnętrznych;
3)
przydzielanie jednostkom podległym sił wzmocnienia oraz sił podmiotów pozapolicyjnych, działających w celu poprawy stanu bezpieczeństwa;
4)
sprawowanie nadzoru nad koordynatorami powiatowymi, miejskimi, rejonowymi oraz ocena efektów działań.
2.
Do zadań koordynatora powiatowego, miejskiego, rejonowego w szczególności należy:
1)
analizowanie stanu bezpieczeństwa i porządku oraz jego zmian;
2)
kierowanie realizacją działań zewnętrznych;
3)
pozyskiwanie i efektywne wykorzystanie sił przydzielonych;
4)
określanie sposobu i taktyki pełnienia służby;
5)
nadzór nad realizacją zadań, w tym poprzez bezpośrednie uczestnictwo;
6)
określenie zasad współpracy z podmiotami pozapolicyjnymi, działającymi w celu poprawy stanu bezpieczeństwa;
7)
cykliczne opracowywanie analiz stanu bezpieczeństwa i porządku z udziałem podmiotów pozapolicyjnych, działających w celu poprawy stanu bezpieczeństwa, dla potrzeb dyslokacji służb, uwględniającej podział zadań;
8)
opracowywanie i aktualizacja zintegrowanych planów dyslokacji służb;
9)
tworzenie atmosfery współodpowiedzialności za zapobieganie zagrożeniom i poczucie bezpieczeństwa społeczności lokalnej.
3.
Koordynator realizuje swoje zadania przy pomocy zespołu zadaniowego, zwanego dalej "zespołem", w skład którego wchodzą policjanci, głównie z kadry kierowniczej służby prewencyjnej i kryminalnej.
4.
Zastępca komendanta jednostki, nadzorujący służbę kryminalną, na wniosek koordynatora zapewnia odpowiednią ilość podległych sił i środków w celu skutecznej realizacji działań zewnętrznych.
§  7.
1.
Do głównych zadań zespołu należy:
1)
uzyskiwanie informacji od podmiotów pozapolicyjnych, działających w celu poprawy stanu bezpieczeństwa, w ramach bezpośrednich kontaktów, na potrzeby realizowanych zadań;
2)
przekazywanie koordynatorowi informacji o stanie bezpieczeństwa i oczekiwaniach społecznych;
3)
organizacja spotkań przedstawicieli poszczególnych komórek organizacyjnych służby prewencyjnej i kryminalnej w celu wymiany informacji oraz określania kierunków działania;
4)
informowanie koordynatora o stanie realizacji zadań;
5)
analiza efektów i jakości prowadzonych działań;
6)
prowadzenie wspólnych szkoleń w ramach doskonalenia zawodowego w celu wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy służbami;
7)
kreowanie postaw prospołecznych wśród policjantów.
2.
Do zadań zespołu w komendzie powiatowej, miejskiej i rejonowej Policji należy ponadto:
1)
przygotowywanie analiz stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na potrzeby tworzenia zintegrowanych planów dyslokacji służby;
2)
tworzenie planów dyslokacji służby;
3)
określenie taktyki pełnienia służby i podziału zadań;
4)
bieżący nadzór nad realizacją zadań w terenie, w tym udzielanie pomocy i instruktażu;
5)
udział w odprawach policjantów do służby zewnętrznej;
6)
zmiana dyslokacji służby adekwatna do bieżących potrzeb.
§  8. 7
1.
Przed przystąpieniem do działań zewnętrznych przeprowadza się odprawę.
2.
Odprawę prowadzi policjant wyznaczony przez koordynatora.
3.
Szczegółowe obowiązki prowadzącego odprawę oraz wyjątki od zasady określonej w ust. 1 określają odrębne przepisy.
4.
Odprawa powinna mieć charakter krótkiego przekazu konkretnych informacji o bieżącej sytuacji związanej ze stanem bezpieczeństwa w rejonie oraz określenia zadań doraźnych do służby, w miarę możliwości z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
5.
W odprawie powinien uczestniczyć policjant służby kryminalnej, który udziela informacji niezbędnych do realizacji działań zewnętrznych, w tym dotyczących współpracy na rzecz procesu wykrywczego.
6.
W sytuacjach szczególnie uzasadnionych dopuszcza się przekazanie informacji, o których mowa w ust. 5, przez prowadzącego odprawę.
7.
Odprawa powinna wpływać na wzrost poziomu wiedzy i umiejętności policjantów.
§  9.
Określa się następujące warunki współpracy w ramach realizacji działań zewnętrznych:
1)
systematyczne organizowanie spotkań przedstawicieli Policji z podmiotami pozapolicyjnymi, działającymi w celu poprawy stanu bezpieczeństwa;
2)
tworzenie tzw. map zagrożeń;
3)
planowanie przedsięwzięć;
4)
koordynowanie działań zewnętrznych.
§  10.
Nadzór nad realizacją postanowień decyzji powierzam komendantom wojewódzkim (Stołecznemu) oraz komendantom powiatowym, miejskim i rejonowym Policji.
§  11.
Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2006 r.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 328 z dnia 7 czerwca 2006 r. (Dz.Urz.KGP.06.10.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 czerwca 2006 r.
2 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 328 z dnia 7 czerwca 2006 r. (Dz.Urz.KGP.06.10.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 czerwca 2006 r.
3 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 328 z dnia 7 czerwca 2006 r. (Dz.Urz.KGP.06.10.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 czerwca 2006 r.
4 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 328 z dnia 7 czerwca 2006 r. (Dz.Urz.KGP.06.10.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 czerwca 2006 r.
5 § 5 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 328 z dnia 7 czerwca 2006 r. (Dz.Urz.KGP.06.10.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 czerwca 2006 r.
6 § 5 ust. 7 uchylony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 328 z dnia 7 czerwca 2006 r. (Dz.Urz.KGP.06.10.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 czerwca 2006 r.
7 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 5 decyzji nr 328 z dnia 7 czerwca 2006 r. (Dz.Urz.KGP.06.10.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 czerwca 2006 r.