Wprowadzenie zasad (polityki) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość oraz dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości.
Dz.Urz.MS.2023.202
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 20 października 2023 r.
w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość oraz dysponenta części budżetu państwa 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Zasady (polityka) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość
Zasady (polityka) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość
Zapisy w dzienniku, księdze głównej i zestawieniu obrotów i sald księgi głównej i ksiąg pomocniczych są automatycznie kopiowane na koniec każdego dnia na dysk twardy (serwer) w celu zabezpieczenia danych ewidencji księgowej przed ich utratą;
1) moduł F-K posiada zaimplementowany zestaw algorytmów, za pomocą których generowane są obliczenia oraz zestawienia danych, między innymi:
a) algorytm wyznaczający saldo kont nie będących kontami rozrachunkowymi,
b) algorytm wyznaczający saldo kont rozrachunkowych z kontrahentami,
c) algorytm wyznaczający saldo kont syntetycznych.
2) algorytm wyznaczający saldo kont nie będących kontami rozrachunkowymi
a) jeżeli:
wartość obrotu strony Wn|>|wartość obrotu strony Ma|
wówczas:
saldo Wn = wartość obrotu strony Wn- wartość obrotu strony Ma,
b) jeżeli:
|wartość obrotu strony Wn|<|wartość obrotu strony Ma|
wówczas:
saldo Ma = wartość obrotu strony Ma- wartość obrotu strony Wn,
c) jeżeli:
|wartość obrotu strony Wn|= |wartość obrotu strony Ma|
wówczas:
saldo = 0;
3) algorytm wyznaczający saldo kont rozrachunkowych z kontrahentami: saldo kont rozrachunkowych z kontrahentami wyznaczane jest na podstawie sumy sald wszystkich kont oznaczonych w programie jako konta rozrachunkowe z kontrahentami; dla poszczególnych kont oraz kontrahentów wyznaczana jest wartość salda na podstawie ewidencjonowanych rozrachunków i następnie ustalana jest wartość salda konta jako suma wyznaczonych sald częściowych;
4) algorytm wyznaczający saldo kont syntetycznych:
a) konto z saldem jednostronnym;
jeżeli konto oznaczone jest jako konto z saldem jednostronnym, wówczas saldo danego konta wyznaczane jest na podstawie sumy jego obrotów,
b) konto z saldem dwustronnym;
jeżeli konto oznaczone jest jako konto z saldem dwustronnym, wówczas saldo danego konta wyznaczane jako suma sald kont analitycznych;
5) dla poszczególnych modułów systemu zostały opracowane odrębne grupy parametrów eksploatacyjnych, ze szczegółowym opisem poszczególnych parametrów w danej grupie, między innymi:
a) grupa parametrów: ogólne,
b) grupa parametrów: edytor druków,
c) grupa parametrów: księgowość.
1) uwierzytelnienie i autoryzacja użytkowników za pomocą hasła dostępu (tokena);
2) definiowanie praw dostępu do poszczególnych rejestrów księgowych i funkcji programu poszczególnym użytkownikom przez administratora "Systemu sFK MS" będącego pracownikiem w Departamencie Informatyzacji i Rejestrów Sądowych.
1) kradzieżą sprzętu komputerowego, polega między innymi na przechowywaniu komputerów zawierających chronione dane w zamkniętych pomieszczeniach, szczególnie, gdy w pomieszczeniu nie przebywa żaden z pracowników oraz odpowiednim zabezpieczeniu przed włamaniem;
2) całkowitym zniszczeniem sprzętu komputerowego w wyniku pożaru, zalania lub innego zdarzenia losowego, polega na sporządzaniu i przechowywaniu kopii bezpieczeństwa danych systemu informatycznego rachunkowości;
3) ograniczeniem dostępu do komputera zawierającego dane księgowe, polega na stosowaniu haseł dostępu, używania wygaszacza ekranu chronionego hasłem, nie pozostawiania włączonego komputera w sieci bez opieki;
4) przypadkowym usunięciem lub modyfikacją danych w wyniku działania innego programu (wirusa); ochrona polega między innymi na stosowaniu programów antywirusowych jak również zakazie stosowania jakichkolwiek przenośnych nośników służących do odtwarzania danych z wykorzystaniem komputera, nie poddanych wcześniej sprawdzeniu programem antywirusowym.
Wykaz automatów księgowych i zdefiniowane pozycje schematów księgowania (dekrety):
1) Zasilenie z MF
Strona Wn | Strona Ma |
130-00000-0000 | 223-00000-0000 |
2) Przekazanie do jednostki
Strona Wn | Strona Ma |
223-00000-0000 | 130-00000-0000 |
3) Zwrot z jednostki
Strona Wn | Strona Ma |
130-00000-0000 | 223-00000-0000 |
4) Zwrot do MF
Strona Wn | Strona Ma |
223-00000-0000 | 130-00000-0000 |
5) Zasilenie WN z MF
Strona Wn | Strona Ma |
132-00000-0000 | 223-00000-0000 |
6) Przekazanie WN do jednostki
Strona Wn | Strona Ma |
223-00000-0000 | 132-00000-0000 |
7) Zwrot WN z jednostki
Strona Wn | Strona Ma |
132-00000-0000 | 223-00000-0000 |
8) Zwrot WN do MF
Strona Wn | Strona Ma |
223-00000-0000 | 132-00000-0000 |
9) Przekazanie do KSSiP (dotacja podmiotowa)
Strona Wn | Strona Ma |
810-75514-2570 | 130-75514-2570 |
998-75514-2570 | 980-75514-2570 |
990-75514-2570 |
10) Zwrot z KSSiP (dotacja podmiotowa)
Strona Wn | Strona Ma |
130-75514-2570 | 810-75514-2570 |
(-) 998-75514-2570 | (-) 980-75514-2570 |
(-) 990-75514-2570 | |
(-) 130-75514-2570 | (-) 130-75514-2570 |
11) Przekazanie do KSSiP (dotacja celowa)
Strona Wn | Strona Ma |
224-75514-6220 | 130-75514-6220 |
998-75514-6220 | 980-75514-6220 |
990-75514-6220 |
12) Zwrot z KSSiP (dotacja celowa)
Strona Wn | Strona Ma |
130-75514-6220 | 224-75514-6220 |
(-) 998-75514-6220 | (-) 980-75514-6220 |
(-) 990-75514-6220 | |
(-) 130-75514-6220 | (-) 130-75514-6220 |
13) Przekazanie do SWWS/AWS (dotacja podmiotowa)
Strona Wn | Strona Ma |
224-73014-2270 | 130-73014-2270 |
998-73014-2270 | 980-73014-2270 |
990-73014-2270 |
14) Zwrot z SWWS/AWS (dotacja podmiotowa)
Strona Wn | Strona Ma |
130-73014-2270 | 224-73014-2270 |
(-) 998-73014-2270 | (-) 980-73014-2270 |
(-) 990-73014-2270 | |
(-) 130-73014-2270 | (-) 130-73014-2270 |
15) Przekazanie do SWWS/AWS (subwencja)
Strona Wn | Strona Ma |
810-73014-2520 | 130-73014-2520 |
998-73014-2520 | 980-73014-2520 |
990-73014-2520 |
16) Zwrot z SWWS/AWS (subwencja)
Strona Wn | Strona Ma |
130-73014-2520 | 810-73014-2520 |
(-) 998-73014-2520 | (-) 980-73014-2520 |
(-) 990-73014-2520 | |
(-) 130-73014-2520 | (-) 130-73014-2520 |
17) Przekazanie do SWWS/AWS (nagrody)
Strona Wn | Strona Ma |
240-73014-3040 | 130-73014-3040 |
998-73014-3040 | 980-73014-3040 |
990-73014-3040 |
18) Zwrot z SWWS/AWS (nagrody)
Strona Wn | Strona Ma |
130-73014-3040 | 240-73014-3040 |
(-) 998-73014-3040 | (-) 980-73014-3040 |
(-) 990-73014-3040 | |
(-) 130-73014-3040 | (-) 130-73014-3040 |
19) Przekazanie do SWWS/AWS (dotacja celowa)
Strona Wn | Strona Ma |
224-73014-6220 | 130-73014-6220 |
998-73014-6220 | 980-73014-6220 |
990-73014-6220 |
20) Zwrot z SWWS/AWS (dotacja celowa)
Strona Wn | Strona Ma |
130-73014-6220 | 224-73014-6220 |
(-) 998-73014-6220 | (-) 980-73014-6220 |
(-) 990-73014-6220 | |
(-) 130-73014-6220 | (-) 130-73014-6220 |
21) Zakup usług pozostałych SWWS/AWS (opłaty bankowe)
Strona Wn | Strona Ma |
402-73014-4300 | 130-73014-4300 |
998-73014-4300 | 980-73014-4000 |
990-73014-4000 |
22) Zasilenie - rachunek pomocniczy
Strona Wn | Strona Ma |
139-75513-0000 | 240-75513-0000 |
23) Przekazanie do jednostki - rachunek pomocniczy
Strona Wn | Strona Ma |
240-75513-0000 | 139-75513-0000 |
24) Zwrot z jednostki - rachunek pomocniczy
Strona Wn | Strona Ma |
139-75513-0000 | 240-75513-0000 |
25) Zwrot - rachunek pomocniczy
Strona Wn | Strona Ma |
240-75513-0000 | 139-75513-0000 |
konto analityczne w systemie F-K dysponenta części budżetu państwa 37- Sprawiedliwość zbudowane jest z 12 znaków i jest podzielone na 3 segmenty.
1) Segmenty konta analitycznego (analityka do konta syntetycznego) i ich oznaczenie:
XXX.XXXXX.XXXX
XXX konto syntetyczne (trzy znaki),
XXXXX rozdział (pięć znaków), zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 513, z późn. zm.).
XXXX paragraf (cztery znaki), zgodnie z wyżej wymienionym rozporządzeniem.
W przypadku konta syntetycznego:
2) 800 - stosuje się strukturę umożliwiającą ustalenie przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki według pozycji "Zastawienia zmian w funduszu jednostki".
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Plan kont dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość
Plan kont dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość
I Konta bilansowe
1) Konta syntetyczne bilansowe
Zespół 1 - Środki pieniężne i rachunki bankowe
130 - Rachunek bieżący jednostki
131 - Rachunek bieżący dochodów budżetowych
132 - Rachunek wydatków niewygasających
139 - Inne rachunki bankowe
141 - Środki pieniężne w drodze
Zespół 2 - Rozrachunki i rozliczenia
222 - Rozliczenie dochodów budżetowych
223 - Rozliczenie wydatków budżetowych
224 - Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich
240 - Pozostałe rozrachunki
Zespół 4 - Koszty według rodzajów i ich rozliczenie
402 - Usługi obce
409 - Pozostałe koszty rodzajowe
Zespół 7 - Przychody, dochody i koszty
720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych
750 - Przychody finansowe
Zespół 8 - Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
800 - Fundusz jednostki
810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje
860 - Wynik finansowy
2) Konta analityczne prowadzone do kont syntetycznych bilansowych:
Symbol konta | Nazwa konta |
130-0000-0000 | Rachunek bieżący jednostki |
130-73014-2270 | Rachunek bieżący jednostki - dotacja podmiotowa dla SWWS/AWS |
130-73014-2520 | Rachunek bieżący jednostki - subwencja dla SWWS/AWS |
130-73014-3040 | Rachunek bieżący jednostki - nagrody dla SWWS/AWS |
130-73014-4300 | Rachunek bieżący jednostki - zakup usług pozostałych SWWS/AWS |
130-73014-6220 | Rachunek bieżący jednostki - dotacja celowa dla SWWS/AWS |
130-75514-2570 | Rachunek bieżący jednostki - dotacja podmiotowa dla KSSiP |
130-75514-6220 | Rachunek bieżący jednostki - dotacja celowa dla KSSiP |
131-00000-0000 | Rachunek bieżący dochodów budżetowych |
132-00000-0000 | Rachunek wydatków niewygasających |
139-75513-0000 | Inne rachunki bankowe - rachunek pomocniczy |
222-00000-0000 | Rozliczenie dochodów budżetowych |
223-00000-0000 | Rozliczenie wydatków budżetowych |
224-73014-2270 | Rozliczenie dotacji podmiotowej SWWS/AWS |
224-73014-6220 | Rozliczenie dotacji celowej - SWWS/AWS |
224-75514-6220 | Rozliczenie dotacji celowej - KSSiP |
240-73014-3040 | Pozostałe rozrachunki - nagrody dla SWWS/AWS |
240-75513-0000 | Pozostałe rozrachunki - rachunek pomocniczy |
402-73014-4300 | Usługi obce - zakup usług pozostałych SWWS/AWS |
409-73014-3040 | Pozostałe koszty rodzajowe - nagrody dla SWWS/AWS |
800-00000-0001 | Zwiększenia funduszu - zrealizowane wydatki budżetowe |
800-00000-0002 | Zmniejszenia funduszu - dotacje i środki na inwestycje |
800-00000-0003 | Zmniejszenia funduszu - zrealizowane dochody budżetowe |
800-00000-0004 | Zmniejszenia/zwiększenia funduszu - przeksięgowanie wyniku finansowego |
810-73014-2270 | Dotacja podmiotowa dla SWWS/AWS |
810-73014-2520 | Subwencja dla SWWS/AWS |
810-73014-6220 | Dotacja celowa dla SWWS/AWS |
810-75514-2570 | Dotacja podmiotowa dla KSSiP |
810-75514-6220 | Dotacja celowa dla KSSiP |
860-00000-0000 | Wynik finansowy |
3) Słownik kontrahentów (podległych dysponentów)
000-Ministerstwo Finansów/Minister Sprawiedliwości |
001-Minister Sprawiedliwości - dysponent części 37 |
002-Centralny Zarząd Służby Więziennej |
003-Ministerstwo Sprawiedliwości |
004-Instytut Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie |
005-Instytut Ekspertyz Sądowych im. Prof. dra Jana Sehna w Krakowie |
006-Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury |
007-Zakład Poprawczy w Barczewie |
008-Zakład Poprawczy w Białymstoku |
009-Schronisko dla Nieletnich w Chojnicach |
010-Schronisko dla Nieletnich w Dominowie |
011-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Gackach |
012-Zakład Poprawczy w Gdańsku |
013-Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Głogowie |
014-Zakład Poprawczy w Grodzisku Wlkp. |
015-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Jerzmanicach Zdroju |
016-Zakład Poprawczy w Kcyni |
017-Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Konstantynowie Łódzkim |
018-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Koronowie |
019-Zakład Poprawczy w Koszalinie, od 01.09.2023 r. Okręgowy Ośrodek Wychowawczy |
w Koszalinie2) |
020-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Laskowcu |
021-Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Mrozach |
022-Zakład Poprawczy w Nowem |
023-Zakład Poprawczy w Ostrowcu Świętokrzyskim |
024-Zakład Poprawczy w Poznaniu |
025-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Pszczynie-Łące |
026-Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Raciborzu |
027-Zakład Poprawczy w Sadowicach (funkcjonował do 30.04.2023 r.) 3) |
028-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Studzieńcu |
029-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Szczecinie |
030-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Szubinie |
031-Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Świdnicy |
032-Zakład Poprawczy w Świeciu |
033-Zakład Poprawczy w Tarnowie |
034-Zakład Poprawczy w Trzemesznie |
035-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Witkowie |
036-Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Warszawie Falenicy |
038-Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Zawierciu |
040-Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości, od 01.09.2023 r. Akademia Wymiaru |
Sprawiedliwości4) |
041-Instytut Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych w Łodzi |
043-Instytut Ekspertyz Medycznych w Łodzi |
044-Kancelaria Prezesa Rady Ministrów |
045-Bank Gospodarstwa Krajowego |
_________________
2) Zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2023 r. w sprawie przekształcenia Zakładu Poprawczego w Koszalinie w Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Koszalinie (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 155).
3) Zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 marca 2023 r. zmieniające zarządzenie w sprawie zniesienia Zakładu Poprawczego w Sadowicach (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 90).
4) Ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie nazwy uczelni służb państwowych nadzorowanej przez Ministra Sprawiedliwości i o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1053).
II Konta pozabilansowe
1) Konta syntetyczne pozabilansowe
980 - Plan finansowy wydatków budżetowych
990 - Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym
998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
2) Konta analityczne prowadzone do kont syntetycznych pozabilansowych
Symbol konta | Nazwa konta | |
980-73014-2270 | Plan finansowy wydatków budżetowych - dotacja podmiotowa dla SWWS/AWS | |
980-73014-2520 | Plan finansowy wydatków budżetowych - subwencja dla SWWS/AWS | |
980-73014-3040 | Plan finansowy wydatków budżetowych - nagrody dla SWWS/AWS | |
980-73014-4000 | Plan finansowy wydatków budżetowych - wydatki bieżące SWWS/AWS | |
980-73014-6220 | Plan finansowy wydatków budżetowych - dotacja celowa dla SWWS/AWS | |
980-75514-2570 | Plan finansowy wydatków budżetowych - dotacja podmiotowa dla KSSiP | |
980-75514-6220 | Plan finansowy wydatków budżetowych - dotacja celowa dla KSSiP | |
990-73014-2270 | Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym- dotacja podmiotowa SWWS/AWS | |
990-73014-2520 | Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym SWWS/AWS ' | |
990-73014-3040 | Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym SWWS/AWS ' | |
990-73014-4000 | Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym SWWS/AWS ' | |
990-73014-6220 | Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym SWWS/AWS ' | |
990-75514-2570 | Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym KSSiP | |
990-75514-6220 | Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym KSSiP | |
998-73014-2270 | Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - dotacja podmiotowa dla SWWS/AWS | |
998-73014-2520 | Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - subwencja dla SWWS/AWS | |
998-73014-3040 | Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - nagrody dla SWWS/AWS " | |
990-73014-4300 | Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - wydatki bieżące SWWS/AWS | |
998-73014-6220 | Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - dotacja celowa dla SWWS/AWS | |
998-75514-2570 | Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - dotacja podmiotowa dla KSSiP | |
998-75514-6220 | Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego - dotacja celowa dla KSSiP |
Opis kont:
I Konta bilansowe
Zespół 1 - "Środki pieniężne i rachunki bankowe"
Konta zespołu 1 "Środki pieniężne i rachunki bankowe" służą do ewidencji:
1) krajowych i zagranicznych środków pieniężnych, przechowywanych w kasach;
2) krótkoterminowych papierów wartościowych;
3) krajowych i zagranicznych środków pieniężnych, lokowanych na rachunkach w bankach;
4) udzielanych przez banki kredytów w krajowych i zagranicznych środkach pieniężnych;
5) innych krajowych i zagranicznych środków pieniężnych.
Konta zespołu 1 mają odzwierciedlać operacje pieniężne, obroty i stany środków pieniężnych oraz krótkoterminowych papierów wartościowych.
Konto 130 - Rachunek bieżący jednostki
Konto 130 służy do ewidencji stanu środków pieniężnych oraz obrotów na rachunku bankowym dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość z tytułu wpływów środków na realizację wydatków budżetowych objętych planem finansowym i przelewów tych środków podległym dysponentom na finansowanie wydatków ujętych w ich planach finansowych oraz zwrotów niewykorzystanych przez nich środków w korespondencji z kontem 223, a także przelewów dotacji podmiotowej oraz subwencji ujętych w planie finansowym dysponenta części, w korespondencji z kontem 810 i dotacji celowej, w korespondencji z kontem 224.
Na stronie Wn konta 130 ujmuje się wpływy środków pieniężnych:
1) otrzymanych z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa przeznaczonych na:
a) wydatki dla podległych dysponentów zgodnie z ich planem finansowym, w korespondencji z kontem 223,
2) otrzymanych od podległych dysponentów niewykorzystanych przez nich środków na wydatki, w korespondencji z kontem 223, uznawanych jako zmniejszenie wydatków oraz wartość dotacji celowej zwróconej w tym samym roku budżetowym, w korespondencji z kontem 224 oraz dotacji podmiotowej i subwencji, w korespondencji z kontem 810.
Na stronie Ma konta 130 ujmuje się:
1) przelewy środków pieniężnych przeznaczonych na:
a) wydatki budżetowe dla podległych dysponentów na podstawie ich planów finansowych, w korespondencji z kontem 223,
b) dotację podmiotową i subwencję, w korespondencji z kontem 810,
c) dotację celową oraz dotację podmiotową SWWS/AWS, w korespondencji z kontem 224,
d) nagrody o charakterze szczególnym niezaliczone do wynagrodzeń, w korespondencji z kontem 240,
e) zakup usług pozostałych SWWS/AWS, w korespondencji z kontem 402.
2) przelewy niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunek wydatków centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.
Zapisy na koncie 130 są dokonywane na podstawie dokumentów bankowych, w związku z czym zachowana jest pełna zgodność zapisów między dysponentem części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość, a bankiem.
Na koncie 130 obowiązuje zasada czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, zwrotów i korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny po obu stronach tego konta.
Konto 130 nie wykazuje salda na koniec dnia, bowiem w każdym dniu roboczym dokonuje się przelewów niewykorzystanych środków pieniężnych na wydatki przez podległych dysponentów, na rachunek wydatków centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, w korespondencji z kontem 223.
Konto 131 - Rachunek bieżący dochodów budżetowych
Konto 131 służy do ewidencji stanu środków oraz obrotów na rachunku bankowym dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość z tytułu dochodów budżetowych.
Na stronie Wn konta 131 ujmuje się:
- zrealizowane przez jednostkę dochody budżetowe,
- wpływy z tytułu zwrotu wydatków, jeżeli zwrot następuje po upływie roku budżetowego, w którym wydatku dokonano,
- wpływy z tytułu oprocentowania środków zgromadzonych na rachunkach pomocniczych jednostki.
Na stronie Ma konta 131 ujmuje się:
- zwroty nadpłat,
- okresowe przelewy zrealizowanych dochodów budżetowych na rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.
Ewidencję szczegółową konta 131 prowadzi się według klasyfikacji budżetowej.
Konto 132 - Rachunek wydatków niewygasających
Konto 132 służy do ewidencji stanu środków pieniężnych oraz obrotów na rachunku bankowym dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość z tytułu realizacji wydatków, które nie wygasły z końcem roku budżetowego i przelewów tych środków podległym dysponentom na finansowanie wydatków ujętych w ich planach wydatków niewygasających oraz zwrotów niewykorzystanych przez nich środków, w korespondencji z kontem 223.
Na stronie Wn konta 132 ujmuje się wpływy środków pieniężnych na ten rachunek, a na stronie Ma-przelewy środków pieniężnych z rachunku bankowego dla podległych dysponentów.
Konto 139 - Inne rachunki bankowe
Konto 139 służy do ewidencji operacji dotyczących wartości pieniężnych wydzielonych na innych rachunkach bankowych niż rachunki bieżące. Na koncie 139 dokonuje się ewidencji księgowej wyłącznie na podstawie dowodów bankowych.
Po stronie Wn konta 139 ujmuje się wpływy wydzielonych środków pieniężnych a po stronie Ma ujmuje się przelewy środków pieniężnych z rachunku bankowego dla podległych dysponentów.
Ewidencja szczegółowa konta zapewnia ustalenie stanu środków pieniężnych dla każdego wydzielonego rachunku bankowego.
Konto 139 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan wartości pieniężnych znajdujących się na rachunku bankowych.
Konto 141 - Środki pieniężne w drodze
Konto 141 służy do ewidencji środków pieniężnych w drodze.
Do środków pieniężnych w drodze zalicza się:
- środki pieniężne znajdujące się w drodze pomiędzy rachunkami bankowymi jednostki.
Na stronie Wn konta 141 ujmuje się zwiększenia stanu środków pieniężnych w drodze, a na stronie Ma-zmniejszenia stanu środków pieniężnych w drodze. Konto 141 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych w drodze.
Zespół 2 -"Rozrachunki i rozliczenia"
Konta zespołu 2 "Rozrachunki i roszczenia" służą do ewidencji krajowych i zagranicznych rozrachunków oraz roszczeń.
Konta zespołu 2 służą także do ewidencji rozliczeń środków budżetowych, wynagrodzeń, rozliczeń niedoborów, szkód i nadwyżek oraz wszelkich innych rozliczeń związanych z rozrachunkami i roszczeniami spornymi.
Ewidencja szczegółowa do kont zespołu 2 jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej i może umożliwić wyodrębnienie poszczególnych grup rozrachunków, rozliczeń, ustalenie przebiegu ich rozliczeń oraz stanu należności, rozliczeń, roszczeń spornych i zobowiązań z podziałem według kontrahentów oraz jeśli dotyczą rozliczeń w walutach obcych - według poszczególnych walut.
Konto 222 - Rozliczenie dochodów budżetowych
Konto 222 służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych przez dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość dochodów budżetowych.
Na stronie Wn konta 222 ujmuje się dochody budżetowe przelane do budżetu, w korespondencji z kontem 130.
Na stronie Ma konta 222 ujmuje się w ciągu roku budżetowego okresowe oraz roczne przeksięgowania zrealizowanych dochodów budżetowych na podstawie sprawozdania budżetowego Rb-27, w korespondencji z kontem 800.
Konto 222 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan dochodów budżetowych zrealizowanych, lecz nieprzekazanych na rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.
Saldo konta 222 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu środków przekazanych na rachunek dochodów centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.
Konto 223 - Rozliczenie wydatków budżetowych
Konto 223 służy do ewidencji rozliczeń zrealizowanych przez dysponenta części budżetu państwa 37 - Sprawiedliwość wydatków budżetowych, w tym wydatków na dotację podmiotową oraz subwencję, w korespondencji odpowiednio z kontem 130 i z kontem 800.
Ewidencja szczegółowa do konta 223 prowadzona jest w podziale na poszczególnych kontrahentów.
Na stronie Wn konta 223 ujmuje się:
1) okresowe przelewy środków pieniężnych dla podległych dysponentów przeznaczonych na pokrycie wydatków budżetowych do wysokości przewidzianej w ich planach finansowych, w tym wydatków na dotację podmiotową oraz subwencję i nagrody o charakterze szczególnym niezaliczone do wynagrodzeń, do wysokości określonej w planie finansowym dysponenta części, w korespondencji z kontem 130;
2) zwroty na rachunek wydatków centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa środków budżetowych niewykorzystanych przez podległych dysponentów na wydatki, w korespondencji z kontem 130;
3) w ciągu roku budżetowego okresowe przeksięgowania na podstawie sprawozdania z wykonania planu wydatków budżetu państwa Rb-28 równowartości zrealizowanych wydatków na dotację podmiotową i subwencję, w korespondencji z kontem 800.
Na stronie Ma konta 223 ujmuje się:
1) okresowe wpływy środków pieniężnych przeznaczonych do przekazania podległym dysponentom na pokrycie wydatków budżetowych do wysokości określonej w ich planach finansowych oraz wpływy środków pieniężnych przeznaczonych na dotację podmiotową i subwencję do wysokości określonej w planie finansowym dysponenta części, w korespondencji z kontem 130;
2) zwroty od podległych dysponentów środków pieniężnych niewykorzystanych przez nich na wydatki, w korespondencji z kontem 130.
Na koniec roku obrotowego konto 223 nie wykazuje salda.
Konto 224 - Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich
Konto 224 służy do ewidencji rozliczenia wydatków przeznaczonych na dotację celową oraz dotację podmiotową dla SWWS/AWS do wysokości określonej w planie finansowym dysponenta części budżetu państwa 37 - Sprawiedliwość.
Na stronie Wn ujmuje się wartość dotacji celowej i dotacji podmiotowej dla SWWS/AWS przekazanej przez dysponenta części, w korespondencji z kontem 130.
Na stronie Ma ujmuje się wartość dotacji celowej i dotacji podmiotowej dla SWWS uznanych za prawidłowo wykorzystane i rozliczone zgodnie z obowiązującymi przepisami, w korespondencji z kontem 810 oraz wartość dotacji zwróconej w tym samym roku budżetowym, w korespondencji z kontem 130.
Konto 240 - Pozostałe rozrachunki
Konto 240 służy w szczególności do ewidencji rozliczenia wydatków budżetowych dotyczących nagród o charakterze szczególnym niezaliczonych do wynagrodzeń, przyznanych na podstawie decyzji Ministra Sprawiedliwości i poniesionych przez inną jednostkę na rzecz Ministerstwa Sprawiedliwości na podstawie wystawionej noty obciążeniowej w korespondencji odpowiednio z kontem 130 i z kontem 409 oraz pozostałych rozrachunków.
Na stronie Wn ujmuje się wartość nagród przekazanych przez dysponenta części budżetu państwa 37 - Sprawiedliwość oraz pozostałych tytułów, w korespondencji z kontem 130.
Ewidencja analityczna prowadzona do konta 240 zapewnia ustalenie rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z poszczególnych tytułów.
Konto 240 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.
Zespół 4 - "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie"
Konta zespołu 4 - "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie "służą do ewidencji kosztów w układzie rodzajowym i ich rozliczenia. Poniesione koszty ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich powstania niezależnie od terminu ich zapłaty. Zmniejszenia uprzednio zarachowanych kosztów dokonuje się na podstawie dokumentów korygujących koszty.
Konta te mają charakter rozliczeniowy, co oznacza, że na koniec roku obrotowego nie mogą wykazywać sald, ponieważ salda te muszą być przeksięgowane na wynik finansowy.
Konto 402 - Usługi obce
Na stronie Wn konta 402 ujmuje się poniesione koszty pozostałych usług obcych SWWS/AWS w szczególności opłaty za prowadzenie rachunków bankowych, a na stronie Ma konta 402 ujmuje się zmniejszenie poniesionych kosztów oraz na koniec roku obrotowego przeniesienie kosztów usług obcych na konto 860.
Na koniec roku obrotowego konto 402 nie wykazuje salda.
Konto 409 - Pozostałe koszty rodzajowe
Konto 409 służy w szczególności do ewidencji kosztów świadczeń na rzecz osób fizycznych finansowanych z budżetu państwa. Na koncie 409 księguje są koszty nagród o charakterze szczególnym niezaliczone do wynagrodzeń. Do konta 409 przyporządkowuje się paragraf klasyfikacji budżetowej wydatków 3040.
Koszty ewidencjonowane po stronie Wn konta 409 obejmują w szczególności:
1) nagrody Ministra Sprawiedliwości przyznawane dla pracowników pedagogicznych SWWS/AWS.
Na stronie Ma ujmuje się zmniejszenie kosztów z wyżej wymienionego tytułu.
Konto 409 może wykazywać saldo Wn, które wyraża wysokość poniesionych pozostałych kosztów rodzajowych w ciągu roku obrotowego i podlega przeniesieniu na koniec roku obrotowego na konto 860.
Na koniec roku obrotowego konto 409 nie wykazuje salda.
Zespół 7 -"Przychody, dochody i koszty"
Konta zespołu 7 -"Przychody, dochody i koszty" służą w szczególności do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych oraz przychodów finansowych.
Ewidencję szczegółową prowadzi się według pozycji planu finansowego z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej w zakresie dochodów oraz stosownie do potrzeb analizy i sprawozdawczości.
Konto 720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych
Konto 720 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych.
Na stronie Wn konta 720 ujmuje się odpisy z tytułu dochodów budżetowych, a na stronie Ma konta 720 - przychody z tytułu dochodów budżetowych, w szczególności wpływy ze zwrotów niewykorzystanych dotacji, wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 720 powinna zapewnić wyodrębnienie przychodów z tytułu dochodów budżetowych, według klasyfikacji budżetowej.
Saldo konta 720 w końcu roku obrotowego przenosi się na konto 860.
Na koniec roku obrotowego konto 720 nie wykazuje salda.
Konto 750 - Przychody finansowe
Na stronie Ma konta 750 ujmuje się przychody z tytułu operacji finansowych, a w szczególności oprocentowanie środków na rachunkach bankowych, odsetki za zwłokę w zapłacie należności. Odsetki od należności ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich zapłaty, lecz nie później niż pod datą ostatniego dnia kwartału w wysokości odsetek należnych na koniec kwartału.
Ewidencja szczegółowa do konta 750 powinna zapewnić wyodrębnienie przychodów stanowiących dochody budżetowe według klasyfikacji budżetowej.
Konto 750 może wykazywać w ciągu roku obrotowego saldo Ma, które wyraża wielkość przychodów finansowych.
Saldo konta 750 przenosi się w końcu roku obrotowego na konto 860.
Na koniec roku obrotowego konto750 nie wykazuje salda.
Zespół 8 -"Fundusze, rezerwy i wynik finansowy"
Konta zespołu 8 "Fundusze, rezerwy i wynik finansowy" służą w szczególności do ewidencji dotacji i subwencji z budżetu państwa przekazywanych do podległych dysponentów oraz wyniku finansowego.
Konto 800 - Fundusz jednostki
Konto 800 służy do ewidencji stanu zmniejszeń i zwiększeń funduszu.
Na stronie Wn konta 800 ujmuje się w szczególności:
1) ujemny wynik finansowyroku ubiegłego z konta 860 (stratę bilansową);
2) przeksięgowania pod datą miesięcznego sprawozdania budżetowego Rb-27 zrealizowanych dochodów budżetowych, w korespondencji z kontem 222;
3) przeksięgowanie, w końcu roku obrotowego salda konta 810, równowartości wykorzystanych dotacji budżetowych i subwencji.
Na stronie Ma konta 800 ujmuje się w szczególności:
1) dodatni wynik finansowyroku ubiegłego z konta 860 (zysk bilansowy);
2) przeksięgowania pod datą miesięcznego sprawozdania budżetowego Rb-28 zrealizowanych wydatków budżetowych, w korespondencji z kontem 223.
Na koniec roku obrotowego konto 800 może wykazywać saldo Wn lub Ma, które oznacza stan funduszu.
Konto 810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje
Konto służy w szczególności do ewidencji i rozliczenia wydatków budżetowych przeznaczonych w planie finansowym dysponenta części na dotację podmiotową i dotację celową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz subwencję, dotację podmiotową i dotację celową dla Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości/Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.
Na stronie Wn konta 810 ujmuje się wartość dotacji podmiotowej i dotacji celowej oraz subwencji przekazanych z budżetu i uznanych za rozliczone w danym okresie sprawozdawczym, w korespondencji odpowiednio z kontem 130 lub z kontem 224.
Na stronie Ma konta 810 ujmuje się przeksięgowanie w końcu roku obrotowego salda konta 810 na konto 800.
Na koniec roku obrotowego konto 810 nie wykazuje salda.
Konto 860 - Wynik finansowy
Konto 860 służy do ustalania wyniku finansowego jednostki.
W końcu roku obrotowego na stronie Wn konta 860 ujmuje się przeniesienie:
1) poniesionych kosztów, w korespondencji z poszczególnymi kontami zespołu 4;
Na stronie Ma konta 860 ujmuje się w końcu roku obrotowego przeniesienie:
1) uzyskanych przychodów, w korespondencji z poszczególnymi kontami zespołu 7;
Saldo konta 860 wyraża na koniec roku obrotowego wynik finansowy jednostki.
Saldo Wn oznacza stratę netto, saldo Ma - zysk netto.
Saldo konta jest przenoszone w roku następnym na konto 800.
II Konta pozabilansowe
Konto 980 - Plan finansowy wydatków budżetowych
Konto służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta budżetu państwa części 37-Sprawiedliwość w zakresie środków przeznaczonych, zgodnie z ustawą budżetową, w szczególności na dotację podmiotową i dotację celową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz subwencję, dotację podmiotową i dotację celową dla Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości/Akademii Wymiary Sprawiedliwości, a także równowartości zrealizowanych wydatków budżetowych na ww. dotacje i subwencję. Dotacja podmiotowa i subwencja obejmują środki na dofinansowanie działalności bieżącej podległych i nadzorowanych jednostek związanych wyłącznie z realizacją ich ustawowo określonych zadań. Dotacja celowa przeznaczona jest na realizację zadań inwestycyjnych.
Na koncie obowiązuje zasada zapisu jednostronnego.
Na stronie Wn konta 980 ujmuje się kwotę dotacji podmiotowej i celowej oraz subwencji w wysokości określonej na dany rok budżetowy, zgodnie z ustawą budżetową, w planie finansowym wydatków dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość oraz ich zmiany, z tym że zwiększenia wprowadza się zapisem dodatnim, a zmniejszenia zapisem ujemnym.
Na stronie Ma konta 980 ujmuje się równowartość dotacji podmiotowej i celowej oraz subwencji przekazanej i zrealizowanej w danym roku budżetowym.
Na koniec roku konto 980 nie wykazuje salda.
Konto 990 - Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym
Konto służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych w układzie zadaniowym dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość w zakresie środków przeznaczonych, zgodnie z ustawą budżetową, w szczególności na dotację podmiotową i dotację celową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz subwencję, dotację podmiotową i dotację celową dla Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości/Akademii Wymiaru Sprawiedliwości, a także równowartości zrealizowanych wydatków budżetowych na ww. dotacje i subwencję.
Na koncie obowiązuje zasada zapisu jednostronnego.
Na stronie Wn konta 990 ujmuje się kwotę dotacji podmiotowej i celowej oraz subwencji w wysokości określonej na dany rok budżetowy w planie finansowym wydatków dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość w układzie zadaniowym oraz ich zmiany, z tym, że zwiększenia wprowadza się zapisem dodatnim, a zmniejszenia zapisem ujemnym.
Na stronie Ma konta 990 ujmuje się równowartość dotacji podmiotowej i celowej oraz subwencji przekazanej i zrealizowanej w układzie zadaniowym w danym roku obrotowym.
Na koniec roku konto 990 nie wykazuje salda.
Konto 998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
Konto służy do ewidencji prawnego (ustawa budżetowa) zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym wydatków dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość na dany rok budżetowy z przeznaczeniem, w szczególności na dotację podmiotową i dotację celową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz subwencję, dotację podmiotową i dotację celową dla Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości/ Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.
Na stronie Wn konta 998 ujmuje się równowartość sfinansowanych i dokonanych w danym roku obrotowym wydatków budżetowych przeznaczonych na dotację podmiotową i dotację celową dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz subwencję, dotację podmiotową i dotację celową dla Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości/Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.
Na stronie Ma konta 998 ujmuje się zaangażowanie prawne (ustawa budżetowa) wydatków budżetowych danego roku obrotowego oraz wartość umów przyznających dotację celową dla dotowanych jednostek.
Ewidencję na koncie prowadzi się według podziałki klasyfikacji budżetowej wydatków na dotację podmiotową, dotację celową oraz subwencję w planie finansowym dysponenta części budżetu państwa 37-Sprawiedliwość.
Ujęte na stronie Ma konta 998 zaangażowanie prawne wydatków budżetowych wykazuje się w miesięcznych sprawozdaniach budżetowych Rb-28 z wykonania planu wydatków budżetu państwa narastająco od początku roku.
Na koniec roku konto 998 nie wykazuje salda.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Zasady (polityka) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 15/01- Ministerstwo Sprawiedliwości
Zasady (polityka) rachunkowości dysponenta części budżetu państwa 15/01- Ministerstwo Sprawiedliwości
Do ustalenia wartości Wn i Ma konta pozabilansowego, zsumowanego do poziomu pozycji paragrafów zastosowany jest algorytm za pomocą, którego generuje się obliczenia oraz raporty z transakcji ZFIKSPB.
Konto 9800000000-Plan finansowy wydatków budżetowych
Strona Wn: PL_FIN; Strona Ma: WY_BUD, PL_NWP
Oznaczenia kategorii księgowań:
PL_FIN - plan finansowy wydatków budżetowych,
PL_NWP - plan finansowy wydatków niewygasających,
WY_BUD - zrealizowane wydatki budżetowe roku bieżącego.
Parametry konfiguracyjne i przebieg procesów występujących w poszczególnych modułach centralnego systemu ZSRK zostały szczegółowo opisane w "Dokumentacji Technicznej ZSRK".
Wykaz kont:
I Konta pozabilansowe
1) Konta syntetyczne
980 - Plan finansowy wydatków budżetowych
982 - Plan wydatków środków europejskich
2) Konta analityczne prowadzone do kont syntetycznych pozabilansowych
Symbol konta Nazwa konta
9800000000 Plan finansowy wydatków budżetowych
9820000000 Plan wydatków środków europejskich
Opis kont:
I Konta pozabilansowe
Konto 980 - Plan finansowy wydatków budżetowych
Konto służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta budżetu państwa części 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości w zakresie planu finansowego dotyczącego sądownictwa powszechnego.
Na stronie Wn konta 980 ujmuje się kwotę planu finansowego wydatków budżetowych dotyczącego sądownictwa powszechnego w wysokości określonej na dany rok budżetowy, zgodnie z ustawą budżetową oraz jego zmiany w ciągu roku, z tym, że zwiększenia wprowadza się zapisem dodatnim, a zmniejszenia zapisem ujemnym.
Na koniec roku konto 980 nie wykazuje salda.
Konto 982 - Plan wydatków środków europejskich
Konto służy do ewidencji planu wydatków środków europejskich dysponenta budżetu państwa części 15/01-Ministerstwo Sprawiedliwości w zakresie planu wydatków dotyczącego sądownictwa powszechnego.
Na stronie Wn konta 982 ujmuje się kwotę planu wydatków środków europejskich dotyczącego sądownictwa powszechnego w wysokości określonej na dany rok budżetowy, zgodnie z ustawą budżetową oraz jego zmiany w ciągu roku, z tym, że zwiększenia wprowadza się zapisem dodatnim, a zmniejszenia zapisem ujemnym.
Na koniec roku konto 982 nie wykazuje salda.