Wprowadzenie zasad finansowania programów operacyjnych w dziedzinie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKul.2005.1.5

Akt utracił moc
Wersja od: 29 czerwca 2005 r.

DECYZJA NR 2
MINISTRA KULTURY
z dnia 21 lutego 2005 r.
w sprawie wprowadzenia zasad finansowania programów operacyjnych w dziedzinie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

W związku z art. 22, art. 70 oraz art. 71 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zmianami) postanawia się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się w Ministerstwie Kultury zasady finansowania programów operacyjnych w dziedzinie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, stanowiące załącznik do decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem 25 lutego 2005 r.

ZAŁĄCZNIK

ZASADY

finansowania programów operacyjnych w dziedzinie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§  1.
Ilekroć w zasadach jest mowa o:
1)
ministrze lub ministerstwie - rozumie się przez to odpowiednio Ministra Kultury lub Ministerstwo Kultury;
2)
programach - rozumie się przez to programy operacyjne realizujące cele zawarte w Narodowej Strategii Rozwoju Kultury na lata 2004-2013 przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 21 września 2004 r. lub projekt, o którym mowa w art. 47e ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 i Nr 273, poz. 2703);
3)
priorytetach - rozumie się przez to organizacyjnie wydzieloną w programie część zadań;
4)
instytucji zarządzającej - rozumie się przez to komórkę organizacyjną ministerstwa lub instytucję kultury podległą ministrowi, wymienione w opisach programów i priorytetów;
5)
zespole sterującym - rozumie się przez to zespół utworzony do oceny merytorycznej wniosków złożonych do poszczególnych programów i priorytetów;
§  2.
1.
W ministerstwie wprowadza się zasady finansowania programów operacyjnych w dziedzinie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
2.
Zasady określają tryb wyboru i finansowania zadań objętych poszczególnymi programami lub priorytetami, o ile program został podzielony na priorytety.
3.
Wykaz programów i priorytetów oraz instytucji zarządzających stanowi załącznik nr 1 do zasad.
4.
Minister ogłasza w dzienniku ogólnokrajowym oraz na stronie internetowej ministerstwa informację o programach objętych finansowaniem ze środków budżetu państwa oraz z funduszy celowych.
5.
Szczegółowy opis każdego programu lub priorytetu udostępniony jest na stronie internetowej ministerstwa.
6.
Opis programu zawiera w szczególności:
1)
cele,
2)
nazwę instytucji zarządzającej,
3)
rodzaje zadań objętych finansowaniem,
4)
prognozowaną, w danym roku kalendarzowym, wielkość środków przeznaczonych na realizację programu lub priorytetu,
5)
uprawnionych wnioskodawców,
6)
kryteria oceny wniosku,
7)
tryb naboru i wyboru wniosków,
8)
warunki rozliczenia dotacji,
9)
zobowiązania wnioskodawcy,
10)
wzór wniosku, wraz z wykazem wymaganych załączników.
§  3.
Instytucja zarządzająca przygotowuje w porozumieniu z Departamentem Ekonomicznym na kolejny rok kalendarzowy projekt budżetu dla każdego programu operacyjnego, z podziałem na priorytety, w trybie przewidzianym dla tworzenia projektu budżetu państwa, a także dla innych programów operacyjnych, które minister zamierza wdrożyć w danym roku budżetowym.
§  4.
Departament Ekonomiczny informuje instytucje zarządzające o zatwierdzonych przez ministra budżetach programów i priorytetów.
§  5.
Za prawidłową realizację zadań i wydatków przypisanych poszczególnym programom lub priorytetom odpowiada dyrektor instytucji zarządzającej.
§  6.
Wnioski na sfinansowanie zadań wnioskodawcy składają w instytucjach zarządzających sukcesywnie w ciągu roku do 15 listopada.
§  7.
Instytucje zarządzające:
a)
rejestrują wnioski, lub przekazują je innej właściwej rzeczowo instytucji zarządzającej,
b)
przeprowadzają procedurę oceny formalnej i rachunkowej zarejestrowanych wniosków według kryteriów wymienionych w opisie programów operacyjnych,
c)
przygotowują wnioski do ich rozpatrzenia merytorycznego przez zespoły sterujące,
d)
udzielają wnioskodawcom wszelkich informacji dotyczących aktualnego stanu rozpatrywania wniosku.
§  8.
1.
Oceny merytorycznej wniosków złożonych do poszczególnych programów lub priorytetów, dokonują zespoły sterujące właściwe do spraw programu lub priorytetu.
2.
Zespoły sterujące mające ocenić merytorycznie wnioski w ramach programów zarządzanych przez departamenty ministerstwa powoływane są przez ministra, a przez wyznaczone instytucje kultury podległe ministrowi - przez dyrektorów tych instytucji. Dyrektorzy instytucji zarządzających przedkładają ministrowi do zatwierdzenia skład osobowy zespołu sterującego.
3.
Zespoły sterujące działają na podstawie regulaminu, stanowiącego załącznik nr 2 do zasad.
4.
W skład zespołu sterującego wchodzą dyrektorzy tych komórek organizacyjnych ministerstwa, urzędów i instytucji kultury podległych ministrowi, których zakres działania obejmuje zadania rozpatrywane przez te zespoły.
5.
Dyrektorzy, o których mowa w ust. 4, mogą delegować do pracy w zespole sterującym innych swoich przedstawicieli.
6.
Przewodniczącym zespołu sterującego w ministerstwie jest dyrektor lub wskazany przez ministra zastępca dyrektora bądź inny pracownik departamentu zarządzającego.
7.
Przewodniczącym zespołu sterującego w instytucji kultury jest dyrektor tej instytucji lub wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, bądź inny pracownik.
§  9.
1.
Wnioski oceniane są merytorycznie przez zespół sterujący w kolejności ich rejestracji, aż do wyczerpania się środków zarezerwowanych przez ministra na realizację danego programu operacyjnego lub priorytetu.
2.
Wnioski spełniające wymogi formalne i rachunkowe, oceniane są przez zespoły sterujące nie rzadziej niż raz w miesiącu.
3.
Zespoły sterujące sporządzają listy preferencji wniosków wg kryteriów wyboru określonych odrębnie dla każdego programu lub priorytetu oraz określają proponowaną kwotę dotacji.
4.
Instytucja zarządzająca programem lub priorytetem przedkłada ministrowi do oceny listę preferencji wniosków z proponowaną wielkością dotacji.
5.
Dla wstępnie zaakceptowanych przez ministra zadań do realizacji, Departament Ekonomiczny określa wielkość i źródła ich finansowania oraz przedkłada ministrowi do zatwierdzenia ostateczną listę zadań.
6.
Komórki organizacyjne ministerstwa, z zastrzeżeniem ust. 7, po otrzymaniu informacji o zatwierdzonych do realizacji wnioskach, przekazują te wnioski Departamentowi Ekonomicznemu do dalszego postępowania.
7.
Instytucje kultury będące instytucjami zarządzającymi oraz Departament Ochrony Zabytków po otrzymaniu informacji o zatwierdzonych do realizacji wnioskach, zawierają umowy, uzgadniając wcześniej z Departamentem Ekonomicznym terminy wypłat lub - w przypadku wniosków złożonych przez jednostki samorządu terytorialnego w trybie rozporządzenia JST - przekazują je Departamentowi Ekonomicznemu do dalszego procedowania.
8.
Minister może skierować wniosek, który nie uzyskał jego akceptacji w ramach programu lub priorytetu realizowanego przez komórkę organizacyjną ministerstwa do ponownego rozpatrzenia w ramach programu lub priorytetu zarządzanego przez inną instytucję zarządzającą.
§  10.
Departament Ekonomiczny, a w sprawach mu właściwych - Departament Ochrony Zabytków, z zastrzeżeniem § 11, odpowiedzialny jest za realizację wniosków, które pomyślnie przeszły procedurę wyboru w komórkach organizacyjnych ministerstwa, tzn.:
1)
przygotowanie i podpisanie umów z beneficjantami,
2)
przygotowanie wniosków o wypłatę,
3)
prowadzenie rozliczenia finansowego dotacji, po uprzednim uzyskaniu od właściwej rzeczowo komórki organizacyjnej ministerstwa, której zakres działania obejmuje dotowane zadanie - oceny merytorycznej o jego wykonaniu,
4)
monitorowanie systemu finansowania programów operacyjnych.
§  11.
Instytucja zarządzająca będąca instytucją kultury odpowiedzialna jest za realizację wniosków, które przeszły procedurę wyboru, obejmujących zadania finansowane ze środków Funduszu Promocji Kultury tzn.:
1)
przygotowanie i podpisanie umów z beneficjentami,
2)
przygotowanie wniosków o wypłatę i przekazanie ich do Biura Dyrektora Generalnego,
3)
kontrolę i prowadzenie rozliczenia finansowego dotacji oraz ocenę merytoryczną wykonania zadania,
4)
monitorowanie programu lub priorytetu.
§  12.
Biuro Dyrektora Generalnego przekazuje wnioskodawcom środki dotacji na podstawie wniosków finansowych sporządzonych przez Departament Ekonomiczny, a w sprawach mu właściwych - przez Departament Ochrony Zabytków, lub instytucję zarządzającą, o której mowa w § 11, a także prowadzi ich obsługę finansową i księgową.

Załącznik Nr 1 1

WYKAZ

programów i priorytetów oraz instytucji zarządzających
Lp.Nazwa programu operacyjnegoNazwa priorytetuNazwa instytucji zarządzającej
1.Promocja twórczościWspieranie wydarzeń artystycznych w PolsceDepartament Sztuki i Promocji Twórczości
StypendiaInstytut im. Adama Mickiewicza
StażeInstytut im. Adama Mickiewicza
2.Rozwój infrastruktury kultury i szkół artystycznych oraz wzrost efektywności zarządzania kulturąDepartament Szkolnictwa Artystycznego
3.Edukacja kulturalna i upowszechnianie kulturyDepartament Współpracy z Samorządami i Upowszechniania Kultury
4.Obserwatorium kulturyInstytut im. Adama Mickiewicza
5.Rozwój inicjatyw lokalnychInstytut im. Adama Mickiewicza
6.Promocja polskiej kultury za granicąDepartament Współpracy Międzynarodowej
7.Media z kulturąDepartament Filmu i Mediów Audiowizualnych
8.Promocja czytelnictwaRozwój bibliotek oraz poprawa jakości i dostępności zbiorówBiblioteka Narodowa
Rozwój sektora książki i promocja czytelnictwaInstytut Książki
Rozwój czasopism kulturalnychBiblioteka Narodowa
9.Promesa Ministra KulturyDepartament Strategii Kultury Spraw Europejskich
10.Znaki czasuInstytut im. Adama Mickiewicza
11.Dziedzictwo kulturoweRewaloryzacja zabytków nieruchomych i ruchomychDepartament Ochrony Zabytków
Rozwój i konserwacja kolekcji muzealnychDepartament Dziedzictwa Narodowego

Załącznik Nr 2

REGULAMIN

zespołu sterującego

Zasady organizacyjne

§  1.
1.
Zespół sterujący nosi nazwę programu operacyjnego lub priorytetu, o ile program został podzielony na priorytety. Nazwa zespołu określa jego właściwość rzeczową, tj. rodzaje zadań, których mogą dotyczyć wnioski rozpatrywane przez ten zespół.
2.
Zespół rozpatruje wnioski złożone zgodnie z trybem określonym przez ministra.
3.
Pracami zespołu kieruje przewodniczący.
4.
Przewodniczący zwołuje posiedzenie zespołu, zawiadamiając o nim członków co najmniej na 3 dni przed wyznaczonym terminem. Wraz z zawiadomieniem członek zespołu otrzymuje wykaz wniosków przewidzianych do rozpatrzenia oraz informację o sposobie zapoznania się z tymi wnioskami. Zawiadomienie może być przekazane drogą pisemną, elektroniczną lub w wyjątkowych sytuacjach - ustną.
5.
Posiedzenia zespołu odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§  2.
1.
Posiedzenie zespołu uważa się za ważne, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej połowa jego członków.
2.
Uchwały zespołu o charakterze porządkowym i organizacyjnym podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
3.
W przypadku równej ilości głosów, w sprawach o których mowa w ust. 2, głos przewodniczącego liczy się podwójnie.

Tryb rozpatrywania wniosków

§  3.
1.
Wnioski przewidziane do rozpatrzenia na posiedzeniu zespołu sterującego wraz ze wstępną opinią - sporządzoną przez komórkę organizacyjną ministerstwa, urząd lub jednostkę organizacyjną podległą ministrowi, lub inną jednostkę wyznaczoną przez dyrektora instytucji zarządzającej do właściwości których należy zadanie objęte wnioskiem - prezentowane są na posiedzeniu zespołu sterującego przez przewodniczącego lub wyznaczonego przez niego członka zespołu reprezentującego podmiot sporządzający opinię.
2.
Rozpatrzenie przez zespół wniosku w sprawie dofinansowania realizacji zadań objętych programem operacyjnym bądź priorytetem polega na ustaleniu jego miejsca na liście preferencji rozpatrywanych wniosków, której druk stanowi załącznik do regulaminu.
§  4.
Miejsce na liście preferencji ustala się następująco:
1)
członek zespołu ocenia każdy wniosek odrębnie przyznając mu odpowiednią ilość punktów w skali ustalonej przez zespół sterujący,
2)
z przyznanych poszczególnym wnioskom ilości punktów przez obecnych na posiedzeniu członków zespołu przewodniczący wylicza średnią arytmetyczną dla każdego wniosku i wpisuje ją do "Listy preferencji wniosków", której druk stanowi załącznik do regulaminu,
3)
im średnia arytmetyczna jest wyższa tym wniosek zajmuje wyższe miejsce na liście preferencji,
4)
formułując własną ocenę wniosku, o której mowa w pkt 1, członek zespołu winien wziąć pod uwagę kryteria wskazane w opisie programu operacyjnego bądź priorytetu.
§  5.
1.
Po rozpatrzeniu wszystkich wniosków zespół sporządza protokół, który powinien zawierać:
1)
datę i miejsce posiedzenia,
2)
porządek dzienny (wykaz wniosków przewidzianych do rozpatrzenia),
3)
treść powziętych postanowień,
4)
listę preferencji wniosków z proponowaną wielkością dotacji.
2.
Do protokółu dołącza się listę osób uczestniczących w posiedzeniu.
3.
Protokół z posiedzenia podpisuje przewodniczący.
§  6.
Lista preferencji wniosków wraz z proponowaną wielkością dotacji, przedkładana jest ministrowi do oceny przez przewodniczącego zespołu sterującego.
..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Załącznik do regulaminu

Lista preferencji wniosków rozpatrzonych na posiedzeniu w dniu .......

grafika

1 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 decyzji nr 13 z dnia 29 czerwca 2005 r. (Dz.Urz.MK.05.3.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 czerwca 2005 r.