Wprowadzenie w Wyższym Urzędzie Górniczym systemu zarządzania jakością.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2004.6.31

Akt utracił moc
Wersja od: 24 listopada 2005 r.

DECYZJA Nr 3
DYREKTORA GENERALNEGO WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 12 sierpnia 2004 r.
w sprawie wprowadzenia w Wyższym Urzędzie Górniczym systemu zarządzania jakością

Na podstawie § 11 ust. 2 regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 1 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 8 lipca 2002 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG Nr 1, poz. 2, z 2003 r. Nr 4, poz. 15 oraz z 2004 r. Nr 5, poz. 24), postanawia się, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się w Wyższym Urzędzie Górniczym system zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2001, zwany dalej "systemem".
2.
Szczegółowy opis systemu zawiera Księga Jakości Wyższego Urzędu Górniczego.
§  2.
1.
Ustanawia się Politykę Jakości według normy PN-EN ISO 9001:2001, zwaną dalej "Polityką Jakości", stanowiącą załącznik do decyzji.
2.
Polityka Jakości jest rozpowszechniana w Wyższym Urzędzie Górniczym.
§  3.
Pracami związanymi z wdrażaniem, certyfikacją i utrzymaniem systemu w Wyższym Urzędzie Górniczym kieruje Pełnomocnik do spraw Systemu Zarządzania Jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwany dalej "Pełnomocnikiem SZJ".
§  4. 1
1.
Do obowiązków Pełnomocnika SZJ należy w szczególności:
1)
zapewnienie, aby ustanowiony i wdrożony system zarządzania jakością był utrzymywany i doskonalony;
2)
opracowywanie planów auditów systemu i zarządzanie tymi planami;
3)
opracowywanie Księgi Jakości na podstawie informacji przygotowanych przez właściwe komórki organizacyjne Wyższego Urzędu Górniczego;
4)
informowanie stron zainteresowanych o funkcjonowaniu systemu;
5)
opracowywanie, na podstawie przeprowadzonych auditów systemu, sprawozdań z funkcjonowania systemu oraz podejmowanych działaniach korygujących i zapobiegawczych;
6)
opracowywanie propozycji zmian w Księdze Jakości.
2.
Uprawnienia Pełnomocnika SZJ obejmują w szczególności:
1)
nadzorowanie auditorów, o których mowa w § 5 ust. 3, w tym poprzez ocenę ich pracy;
2)
dokonywanie przesunięć czasowych i tematycznych auditów systemu zaplanowanych na dany rok;
3)
przeprowadzanie pozaplanowych (celowych) auditów systemu;
4)
inicjowanie działań korygujących i zapobiegawczych;
5)
uzyskiwanie informacji z komórek organizacyjnych Wyższego Urzędu Górniczego na temat przebiegu procesów i wyników dokonywanych pomiarów skuteczności i efektywności procesów;
6)
wskazywanie, w porozumieniu z dyrektorami właściwych komórek organizacyjnych Wyższego Urzędu Górniczego, osób odpowiedzialnych za opracowanie zmiany lub przeglądu odpowiedniej dokumentacji systemu;
7)
planowanie i inicjowanie szkoleń z zakresu systemu zarządzania jakością.
§  5.
1.
Zadaniem auditu systemu jest określenie zgodności i skuteczności funkcjonowania systemu z obowiązującymi przepisami prawa, wewnętrznymi procedurami oraz wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2001 oraz dostarczenie Pełnomocnikowi SZJ obiektywnej informacji w tym zakresie.
2.
Audit systemu wykonuje Zespół Auditorów Wewnętrznych Systemu Zarządzania Jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwany dalej "Zespołem Auditorów".
3.
Audit systemu w komórce organizacyjnej Wyższego Urzędu Górniczego przeprowadzają auditorzy wskazani przez Pełnomocnika SZJ z Zespołu Auditorów.
§  6.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 2

POLITYKA JAKOŚCI WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO

Misją Wyższego Urzędu Górniczego jest dążenie do poprawy bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia górników, optymalnego zagospodarowania złóż kopalin oraz ograniczenia uciążliwości oddziaływania górnictwa na ludzi i środowisko.

Wykonując swoją służbę publiczną, Wyższy Urząd Górniczy stara się, by podejmowane działania były wysokiej jakości i spełniały oczekiwania zainteresowanych stron.

Wyższy Urząd Górniczy realizuje swoje zadania i cele poprzez:

1)
profesjonalne, bezstronne i zgodne z prawem załatwianie spraw;
2)
zatrudnianie wysoko wykwalifikowanej kadry przestrzegającej standardy etyczne;
3)
dbanie o systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników Urzędu;
4)
stosowanie przejrzystych procedur wspomaganych systemem informatycznym;
5)
zapewnianie zasobów umożliwiających racjonalną realizację przyjętych celów;
6)
wdrożenie i ciągłe doskonalenie systemu zarządzania jakością;
7)
zwiększanie poziomu zadowolenia z jakości usług świadczonych przez Urząd;
8)
dbałość o utrzymanie dobrej atmosfery pracy;
9)
sprawne dostosowywanie się do nowych zadań nakładanych na Urząd.

Wyższy Urząd Górniczy przywiązuje szczególną wagę do tworzenia partnerskich relacji ze wszystkimi instytucjami tworzącymi i realizującymi cele polityki administracji rządowej, w tym skutecznej i przyjaznej dla obywateli administracji publicznej.

1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 6 z dnia 24 listopada 2005 r. (Dz.Urz.WUG.05.13.51) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 listopada 2005 r.
2 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 6 z dnia 24 listopada 2005 r. (Dz.Urz.WUG.05.13.51) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 listopada 2005 r.