Wprowadzenie w urzędach górniczych Instrukcji Inwentaryzacyjnej.
Dz.Urz.WUG.2003.3.14
Akt utracił mocDECYZJA Nr 17
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 29 maja 2003 r.
w sprawie wprowadzenia w urzędach górniczych Instrukcji Inwentaryzacyjnej
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA INWENTARYZACYJNA
INSTRUKCJA INWENTARYZACYJNA
Drogą porównania z dokumentacją oraz weryfikacji podlegają również stany aktywów lub pasywów, których nie udało się zinwentaryzować drogą spisu z natury lub potwierdzenia sald. Dotyczy to w szczególności przypadków, gdy kontrahent będący dłużnikiem nie reaguje na wielokrotne propozycje uzgodnienia sald, co może oznaczać, że wierzytelność taka jest wątpliwa lub sporna. Środki trwałe inwentaryzowane raz na cztery lata drogą spisu z natury przez trzy lata podlegają inwentaryzacji drogą porównania z dokumentacją oraz weryfikacji.
Terminy i częstotliwość inwentaryzacji
Organizacja, przebieg, rozliczenie i wykorzystanie wyników inwentaryzacji
Powoływanie i zadania Komisji Inwentaryzacyjnej, zespołów spisowych (grup spisowych), kontrolerów spisowych, a także osób (grup) obowiązanych do przeprowadzenia porównania stanów ewidencyjnych z dokumentacją oraz dokonania uzgodnień sald środków pieniężnych w bankach i rozrachunków
Zasady inwentaryzowania drogą spisów z natury rzeczowych i pieniężnych składników majątku
O ile w pełni nie uda się temu zapobiec, zespół spisowy (grupa spisowa) zawiadamia Przewodniczącego Komisji Inwentaryzacyjnej, który może zarządzić przyjęcie lub wydanie składników w czasie inwentaryzacji, ale w taki sposób, by obroty te zostały dokonane na podstawie specjalnie oznaczonych dowodów przychodu lub rozchodu, co umożliwi prawidłowe rozliczenie spisu.
Zasady inwentaryzowania środków pieniężnych w bankach oraz rozrachunków drogą potwierdzeń sald, zaś pozostałych aktywów i pasywów drogą porównania stanów ewidencyjnych z dokumentacją
Lp. | Przedmiot weryfikacji | Sposób weryfikacji |
1 | 2 | 3 |
1. | wartości niematerialne i prawne | sprawdzenie wysokości i terminowości odpisów oraz ich zgodności z prawem; |
2. | rozrachunki publicznoprawne | porównanie sald końcowych tytułów podatkowych z deklaracjami i zeznaniami (dodatkowo, pomimo braku obowiązku potwierdzenia wpłat i zwrotów); |
3. | faktury niezgłoszone do rozrachunku | sprawdzenie zgłoszenia ich do realizacji w najbliższym czasie po wystawieniu; |
4. | materiały w drodze i dostawy niefakturowane | sprawdzenie przyszłego zafakturowania dostaw niefakturowanych oraz wpływu do jednostki materiałów zafakturowanych wcześniej; |
5. | środki trwałe w budowie | sprawdzenie zapisów na kontach analitycznych i analiza ich zgodności z zaawansowaniem budowy; |
6. | środki pieniężne w drodze | sprawdzenie ich późniejszego wpływu na właściwe konta albo, w szczególności, zasadności zgłoszonych reklamacji; |
7. | rozrachunki z tytułu wynagrodzeń | sprawdzenie, czy saldo dotyczy ostatnich list płac, a także wypłat i wynikających z nich, w najbliższym czasie, wynagrodzeń; |
8. | roszczenia z tytułu niedoborów i szkód oraz roszczenia sporne | sprawdzenie zasadności ich wykazania oraz poprawności wyceny; |
9. | kapitały (fundusze) zasadnicze (podstawowe) | sprawdzenie zgodności z aktami statutowymi jednostki oraz poprawności ujętych zmian w stanie kapitałów (funduszy); |
10. | rozliczenia międzyokresowe | sprawdzenie, czy przyjęto poprawne okresy rozliczeń oraz czy nadal istnieje ich powód (w szczególności czy nie sprzedano obiektu, którego koszt remontu rozlicza się w czasie). |
Dopuszczalne uproszczenia inwentaryzacji
Wycena wyników inwentaryzacji, ustalenie, weryfikacja i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych
W przypadku szkód losowych różnice inwentaryzacyjne odnosi się na zyski lub straty nadzwyczajne. Kompensatom nie podlegają różnice inwentaryzacyjne stwierdzone w środkach trwałych lub w innych aktywach i pasywach, poza rzeczowymi zapasami majątku obrotowego.
Uprawnienia, obowiązki i odpowiedzialność określonych organów i osób w związku z wykonywaniem czynności inwentaryzacyjnych
– pozostałych członków Komisji Inwentaryzacyjnej,
– zespoły spisowe (grupy spisowe),
– kontrolerów spisowych,
– rzeczoznawców;
DRUKI INWENTARYZACYJNE - WZORY
Wzór nr 1: Polecenie przeprowadzenia spisu z natury
Wzór nr 2: Oświadczenie osoby odpowiedzialnej materialnie za powierzone mienie znajdujące się w pomieszczeniach jednostki inwentaryzowanej
Wzór nr 2a: Oświadczenie osoby odpowiedzialnej materialnie za powierzone mienie znajdujące się w bibliotece
Wzór nr 3: Arkusz spisu z natury (uniwersalny)
Wzór nr 4: Protokół inwentaryzacji kasy
Wzór nr 5: Zestawienie zbiorcze spisów z natury
Wzór nr 6: Protokół z przeprowadzonej kontroli spisu z natury
Wzór nr 7: Oświadczenie osoby odpowiedzialnej materialnie odnośnie kompletności spisu z natury
Wzór nr 8: Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych
Wzór nr 9: Sprawozdanie zespołu spisowego (grupy spisowej) z przebiegu inwentaryzacji
Wzór nr 10: Wezwanie osoby odpowiedzialnej materialnie do wyjaśnienia na piśmie przyczyn stwierdzonych różnic inwentaryzacyjnych
Wzór nr 11: Protokół weryfikacji
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Wzór nr 1
Katowice, dnia ...........
POLECENIE PRZEPROWADZENIA SPISU Z NATURY NR .....
na dzień ........................
Przewodniczący zespołu spisowego Magazynier lub inna osoba
................................. .........................
Członkowie: ..................... .........................
..................... .........................
Zespół spisowy w wyżej wymienionym składzie przeprowadzi
zgodnie z postanowieniami Instrukcji Inwentaryzacyjnej spis z
natury składników majątku:
...............................................................
znajdujących się w polu spisowym nr ..........................
Spis z natury należy rozpocząć w dniu ........... godz. .......
i zakończyć ..................................... godz. .......
Zespół spisowy otrzymuje do wyliczenia:
1) arkusze (karty, protokoły) spisowe od nr ........ do nr
....... szt. ......;
2) ..........................................................;
3) .......................................................... .
Zespół spisowy złoży Przewodniczącemu Komisji Inwentaryzacyjnej
sprawozdanie z przeprowadzonego spisu natychmiast po jego
zakończeniu, tj. w dniu........................................
Polecenie niniejsze upoważnia Pana (Panią) ....................
...............................................................
do wstępu do miejsc składowania rzeczowych składników
majątkowych, podlegających inwentaryzacji.
Przewodniczący
Komisji Inwentaryzacyjnej
Wzór nr 2
............................
(imię i nazwisko osoby
odpowiedzialnej materialnie)
............................
(stanowisko służbowe)
OŚWIADCZENIE
Jako osoba odpowiedzialna materialnie za powierzone mi mienie
znajdujące się w pomieszczeniach
...............................................................
(określenie jednostki inwentaryzowanej)
będące własnością Wyższego Urzędu Górniczego, oświadczam, że
dowody źródłowe stanowiące podstawę obrotu magazynowego zostały
wystawione na wszystkie materiały przyjęte i wydane z magazynu
oraz że dowody te zostały ujęte w ewidencji szczegółowej i
przekazane do działu księgowości za pokwitowaniem.
W związku z powyższym żadne dowody źródłowe stanowiące podstawę
księgowania nie znajdują się w moim posiadaniu.
Numery ostatnich dowodów magazynowych przed rozpoczęciem spisu
są następujące:
Pz Nr ....................... z dn. ........................ r.
Zw Nr ....................... z dn. ........................ r.
Rw Nr ....................... z dn. ........................ r.
PNU Nr ...................... z dn. ........................ r.
Wz Nr ....................... z dn. ........................ r.
In/Lt ....................... z dn. ........................ r.
Osoba odpowiedzialna materialnie
..................................
(podpis)
Oświadczenie pobrał: ..........................................
..........................., dnia .......................... r.
Wzór nr 2a
............................
(imię i nazwisko osoby
odpowiedzialnej materialnie)
............................
(stanowisko służbowe)
OŚWIADCZENIE
Jako osoba odpowiedzialna materialnie za powierzone mi mienie
znajdujące się w pomieszczeniach biblioteki
...............................................................
(określenie jednostki inwentaryzowanej)
będące własnością Wyższego Urzędu Górniczego, oświadczam, że
dowody źródłowe stanowiące podstawę wpisu do księgi
bibliotecznej zostały ujęte w ewidencji i przekazane do działu
księgowości.
W związku z powyższym żadne dowody źródłowe (faktury)
stanowiące podstawę księgowania nie znajdują się w moim
posiadaniu.
Osoba odpowiedzialna materialnie
..................................
(podpis)
Oświadczenie pobrał: ..........................................
..........................., dnia .......................... r.
Wzór nr 3
ARKUSZ SPISU Z NATURY
Wzór nr 4
Protokół inwentaryzacji kasy nr .........
Wzór nr 4
ZESTAWIENIE ZBIORCZE SPISÓW Z NATURY
Wzór nr 6
Protokół
z przeprowadzonej kontroli spisu z natury
Zgodnie z Instrukcją Inwentaryzacyjną z polecenia .............
w dniu .............................. godz. ...................
przeprowadzono kontrolę spisu z natury przeprowadzonego w .....
...............................................................
(nazwa inwentaryzowanego punktu)
od dnia ............................... 20 ..... r.
Kontrolę przeprowadził:
........................... ..............................
(imię i nazwisko) (funkcja)
Kontrolą objęto niżej wymienione pozycje spisu:
Lp. | Data spisu | Nr poz. spisu | Nazwa składnika majątku | Ilość | Różnica | Inne ustalenia, w tym dotyczące różnicy ceny | |
według danych spisu | ustalona w wyniku kontroli | ||||||
Podpis Przewodniczącego
Komisji Inwentaryzacyjnej: Podpisy kontrolujących:
........................... ................................
Wnioski dotyczące przebiegu kontroli:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
Podpisy kontrolujących:
.................................
Wzór nr 7
Wyższy Urząd Górniczy
.........................
(określenie jednostki
inwentaryzowanej)
OŚWIADCZENIE
Stwierdzam, że składniki majątku ujęte:
- w arkuszach od nr ......... do nr ........,
(kartach, protokołach) spisowych
- w pozycjach od nr ......... do nr ........ razem poz. ......,
w pozycjach od nr ......... do nr ........ razem poz. ......,
w pozycjach od nr ......... do nr ........ razem poz. ......,
Ogółem pozycji: ................................,
zostały spisane w mojej obecności.
Spisem z natury zostały objęte wszystkie materiały i inne
składniki znajdujące się w magazynie i w pomieszczeniach,
powierzone mojej opiece i odpowiedzialności.
Wykazane ilości w wymienionych arkuszach (kartach, protokołach)
spisowych są zgodne ze stanem faktycznym i nie roszczę z tego
tytułu żadnych pretensji do Komisji Inwentaryzacyjnej ani do
zespołu spisowego.
........................, dnia .............
Czytelny podpis osoby
odpowiedzialnej materialnie
................................
Wzór nr 8
Protokół
weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych
na dzień ................. 20 .... r.
Wzór nr 9
SPRAWOZDANIE
zespołu spisowego nr .....
powołanego decyzją ....................... nr ....... z dnia ..............
I. Bliższe określenie pola spisowego: .........................
(rejon)
pole spisowe nr .........................
Przewodniczący Zespołu: .........................
Członek: .........................
Członek: .........................
Osoba odpowiedzialna materialnie: .........................
Zgodnie z poleceniem z dnia .................... zespół spisowy
przeprowadził spis z natury składników majątku, znajdujących
się na polu spisowym nr ..................................... .
(1. Omówienie spisu:
1) wyliczenie poprawek, jakie zostały dokonane na arkuszach
(kartach, protokołach) spisowych;
2) ocena przygotowania pól spisowych i sprecyzowanie na
podstawie spostrzeżeń z przebiegu spisu konkretnych
uwag i wniosków zmierzających do usprawnienia pracy w
tym odcinku;
3) opis techniki spisu z natury poszczególnych grup
materiałowych i podanie konkretnych uwag.
2. Stwierdzone usterki w zakresie składowania i konserwacji
składników majątku, podanie przyczyn stwierdzonych
nieprawidłowości, jak również wniosków usprawniających.)
II. Rozliczenie z pobranych arkuszy (kart, protokołów)
spisowych.
Lp. | Kolejne numery | w tym | Razem | Liczba pozycji | ||||
od nr | do nr | wypełnione | zepsute anulow. | nie wykorzyst. | Sumy kontr. | Razem | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
1. Pobrano | ||||||||
2. Zwrócono | ||||||||
3. | ||||||||
4. | ||||||||
Podpisy członków
zespołu spisowego
.......................
.......................
.......................
Stwierdzam, że liczba arkuszy
(kart, protokołów) spisowych
zwrócona przy niniejszym rozliczeniu
jest zgodna z liczbą wydaną.
Rozliczenie jest zgodne z ewidencją.
Data: ..............................
............................
(podpis Przewodniczącego
Komisji Inwentaryzacyjnej
lub osoby przez niego
upoważnionej)
Załączniki:
1. Oświadczenie osób odpowiedzialnych materialnie o stanie
zabezpieczenia pomieszczeń magazynowych, warsztatów i
innych.
2. Inne dokumenty spisu z natury np. obliczenia techniczne.
Wzór nr 10
Komisja Inwentaryzacyjna
Katowice, dnia .................
Pan(i)
................................
................................
................................
Dotyczy: wyjaśnienia przyczyn powstania różnic
inwentaryzacyjnych
Zawiadamiam, że na podstawie przeprowadzonego w dniu ..........
spisu z natury w ..............................................
...............................................................
stwierdzone zostały różnice inwentaryzacyjne wyszczególnione w
załączonym zestawieniu różnic inwentaryzacyjnych.
W związku z powyższym, proszę o złożenie na piśmie
szczegółowych wyjaśnień uzasadniających powstanie różnic
inwentaryzacyjnych w terminie 3 dni od daty otrzymania
niniejszego pisma.
Do wyjaśnienia należy dołączyć wszelkie posiadane dokumenty
związane z uzasadnieniem różnic.
Przewodniczący
Komisji Inwentaryzacyjnej
.............................
Otrzymują:
1) adresat;
2) Komisja Inwentaryzacyjna.
Wzór nr 11
...................
(pieczęć jednostki)
PROTOKÓŁ WERYFIKACJI Nr .............
sporządzony na dzień ...............
Pozycja bilansu: ........................................
Symbol i nazwa konta: ........................................
Zespół weryfikacyjny w składzie: 1. ..........................
2. ..........................
3. ..........................
w dniu .......... zweryfikował saldo konta ....................
i stwierdził, że saldo konta wynika z zapisów udokumentowanych
sprawdzonymi i zatwierdzonymi dokumentami.
Jest ono realne i poprawnie ustalone.
Saldo obejmuje:
1) .............................. ............zł
2) .............................. ............zł
3) .............................. ............zł
4) .............................. ............zł
5) .............................. ............zł
6) .............................. ............zł
Saldo końcowe na dzień ......... r. wynosi ............zł
Podpisy członków zespołu
weryfikacyjnego:
.............................. 1. ...........................
(podpis osoby odpowiedzialnej 2. ...........................
za ewidencję księgową) 3. ...........................
Zatwierdzam:
........................... ............................
(data, (data,
podpis Głównego Księgowego) podpis kierownika jednostki)