Wprowadzenie w resorcie obrony narodowej "Instrukcji postępowania z dokumentami standaryzacyjnymi Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego".
Dz.Urz.MON.2016.185
Akt utracił mocDECYZJA Nr 311/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 16 listopada 2016 r.
w sprawie wprowadzenia w resorcie obrony narodowej "Instrukcji postępowania z dokumentami standaryzacyjnymi Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego"
Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932), w związku z § 1 pkt 11 lit. f i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) oraz z § 7 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie działalności normalizacyjnej związanej z obronnością i bezpieczeństwem państwa (Dz. U. poz. 2038), w celu ujednolicenia zasad działania komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej w zakresie postępowania z dokumentami standaryzacyjnymi Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, określonego w publikacji sojuszniczej AAP-3, ustala się, co następuje:
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA
Z DOKUMENTAMI STANDARYZACYJNYMI
ORGANIZACJI TRAKTATU PÓŁNOCNOATLANTYCKIEGO
INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA
Z DOKUMENTAMI STANDARYZACYJNYMI
ORGANIZACJI TRAKTATU PÓŁNOCNOATLANTYCKIEGO
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Rozdział 2
Pozyskiwanie
Pozyskiwanie
Rozdział 3
Kwalifikacja i harmonizacja
Kwalifikacja i harmonizacja
Rozdział 4
Tłumaczenie
Tłumaczenie
Rozdział 5
Udostępnianie i ochrona
Udostępnianie i ochrona
Rozdział 6
Ratyfikacja i zatwierdzanie
Ratyfikacja i zatwierdzanie
- których znaczenie zostało wyjaśnione w załączniku nr 12.
Rozdział 7
Wprowadzanie do stosowania
Wprowadzanie do stosowania
Rozdział 8
Implementacja i wdrażanie
Implementacja i wdrażanie
Rozdział 9
Opiniowanie
Opiniowanie
Rozdział 10
Odpowiedzialność za realizację zadań związanych z postępowaniem z dokumentami standaryzacyjnymi NATO
Odpowiedzialność za realizację zadań związanych z postępowaniem z dokumentami standaryzacyjnymi NATO
Załącznik Nr 1
Miejscowość, data
Miejscowość, data
Komórka/Jednostka organizacyjna
Nr wych. ......
DYREKTOR
WOJSKOWEGO CENTRUM NORMALIZACJI,
JAKOŚCI I KODYFIKACJI
......................................................................
00-909, Warszawa
Dotyczy: pozyskania dokumentów standaryzacyjnych NATO
Proszę o udostępnienie niżej wyszczególnionych dokumentów standaryzacyjnych NATO lub ich tłumaczeń na język polski:
1. Dokumenty STANAG, STANREC: (wyszczególnienie numerów, podanie tytułów, dysponenta, edycji itp.)
2. Normy NATO : (wyszczególnienie numerów, podanie tytułów, dysponenta, edycji itp.)
Powyższe dokumenty są niezbędne do realizacji ..................................................................
(uzasadnienie: np. tematyki normalizacyjnej wynikającej z "Programu (Planu) Prac Normalizacyjnych MON", celów NATO dla RP, realizacji zamówienia na rzecz resortu obrony narodowej, itp. - podać tytuł (rodzaj) i nr przedsięwzięcia)
STANOWISKO NADAWCY
.....................................................
(stopień, imię i nazwisko, podpis)
(pieczęć)
Inicjały i numer telefonu wykonawcy
Data wykonania
Załącznik Nr 2
PROPOZYCJA ODPOWIEDZI KRAJOWEJ
W SPRAWIE RATYFIKACJI DOKUMENTU STANAG
PROPOZYCJA ODPOWIEDZI KRAJOWEJ
W SPRAWIE RATYFIKACJI DOKUMENTU STANAG
KLAUZULA TAJNOŚCI NATO | |||||||||||||
Wnioskodawca: | [Komórka lub jednostka organizacyjna] | [Numer krajowy, Data] | |||||||||||
Do: | WCNJiK | ||||||||||||
Dotyczy: | Ratyfikacja dokumentu STANAG XXXX Edycja [Nr] RD [Nr] [TYTUŁ] | ||||||||||||
Adnotacje: | [List przewodni, z którym przesłano projekt ratyfikacyjny przedmiotowego dokumentu STANAG] | ||||||||||||
Załączniki: | O ile to konieczne, należy wymienić załączniki opisujące szerzej zgłoszone zastrzeżenia, uwagi lub sprzeciwy. | ||||||||||||
1. | PODAJE SIĘ NASTĘPUJĄCE INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZEDMIOTOWEGO DOKUMENTU STANAG | ||||||||||||
1) | Informacja o ratyfikacji | ||||||||||||
Jeśli danego państwa nie dotyczy tematyka dokumentu STANAG, zaleca się zaznaczenie pola "Nieuczestniczenie". Umożliwi to opublikowanie dokumentu STANAG w zakładanym czasie. | |||||||||||||
RATYFIKOWANIE I IMPLEMENTOWANIE | RATYFIKOWANIE I PÓŹNIEJSZE IMPLEMENTOWANIE | NIERATYFIKOWANIE | NIEUCZESTNICZENIE | ||||||||||
Z ZASTRZEŻENIAMI | Z ZASTRZEŻENIAMI | ||||||||||||
(A) | (B) | (C) | (D) | (E) | (F) | ||||||||
2) | Informacja wstępna o implementacji | ||||||||||||
Państwa powinny określać, które rodzaje sił zbrojnych, jeśli w ogóle, zamierzają przeprowadzić implementację umieszczając planowaną datę implementacji, miesiąc i rok, w odpowiednich rubrykach, lub podając liczbę miesięcy od opublikowania dokumentu STANAG dla rodzaju wojsk, którego sprawa dotyczy. | |||||||||||||
Marynarka Wojenna | Wojska Lądowe | Siły Powietrzne | [wskazać rodzaj sił zbrojnych] | ||||||||||
[Data] | [Data] | [Data] | [Data] | ||||||||||
3) | Numer ratyfikacyjny oraz krajowe dokumenty implementacyjne | ||||||||||||
Komórka lub jednostka organizacyjna powinna określić, o ile to możliwe, planowany krajowy dokument implementacyjny. KLAUZULA TAJNOŚCI NATO | |||||||||||||
KLAUZULA TAJNOŚCI NATO | |||||||||||||
2. | INFORMACJE UZUPEŁNIAJĄCE | ||||||||||||
1) | ZASTRZEŻENIA | ||||||||||||
Dotyczy tylko rubryk (B) i (D). Zastrzeżenie jest oświadczeniem wyrażanym przez dane państwo, opisującym część dokumentu lub dokumentów objętych przez dokument STANAG, których państwo to nie jest w stanie implementować, lub nie jest w stanie implementować w całości. | |||||||||||||
Państwa wyrażające zastrzeżenia powinny dokonywać ich regularnego przeglądu, aby mieć pewność, że nadal znajdują one zastosowanie, oraz przedstawiać propozycje zmian w ramach rutynowego przeglądu dokumentu STANAG, w celu rozwiązania kwestii zastrzeżeń. | |||||||||||||
2) | UWAGI | ||||||||||||
Dotyczy wszystkich rubryk. Uwagi to informacje uzupełniające inne niż zastrzeżenia, wyrażane przez dane państwo w ramach odpowiedzi ratyfikacyjnej. Państwa, bez względu na fakt implementowania lub nie dokumentu STANAG, mogą przesyłać swoje uwagi. Ponadto, w ramach uwag należy zgłaszać sprzeciw co do opublikowania dokumentu STANAG. | |||||||||||||
mp. | .............................................................................. | ||||||||||||
(PODPISY / UZGODNIENIA) | |||||||||||||
mp. | .............................................................................. | ||||||||||||
(AKCEPTACJA) | |||||||||||||
KLAUZULA TAJNOŚCI NATO |
Załącznik Nr 4
ODPOWIEDŹ KRAJOWA
W SPRAWIE RATYFIKACJI DOKUMENTU STANAG
ODPOWIEDŹ KRAJOWA
W SPRAWIE RATYFIKACJI DOKUMENTU STANAG
KLAUZULA TAJNOŚCI NATO | |||||||||||||
Wnioskodawca: | [Państwo Członkowskie] | [Numer krajowy, Data] | |||||||||||
Do: | Polski Przedstawiciel Wojskowy przy Komitetach Wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej | ||||||||||||
Organ zlecający: | [Organ zlecający / Deleg. org. zlec. odpowiedzialny za dokument STANAG] | ||||||||||||
Dotyczy: | Ratyfikacja dokumentu STANAG XXXX Edycja [Nr] RD [Nr] [TYTUŁ] | ||||||||||||
Adnotacje: | [List przewodni, z którym przesłano projekt ratyfikacyjny przedmiotowego dokumentu STANAG] | ||||||||||||
Załączniki: | O ile to konieczne, należy wymienić załączniki opisujące szerzej zgłoszone zastrzeżenia, uwagi lub sprzeciwy. | ||||||||||||
1. | PODAJE SIĘ NASTĘPUJĄCE INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZEDMIOTOWEGO DOKUMENTU STANAG | ||||||||||||
1) | Informacja o ratyfikacji | ||||||||||||
Jeśli danego państwa nie dotyczy tematyka dokumentu STANAG, zaleca się zaznaczenie pola "Nieuczestniczenie". Umożliwi to opublikowanie dokumentu STANAG w zakładanym czasie. | |||||||||||||
RATYFIKOWANIE I IMPLEMENTOWANIE | RATYFIKOWANIE I PÓŹNIEJSZE IMPLEMENTOWANIE | NIERATYFIKOWANIE | NIEUCZESTNICZENIE | ||||||||||
Z ZASTRZEŻENIAMI | Z ZASTRZEŻENIAMI | ||||||||||||
(A) | (B) | (C) | (D) | (E) | (F) | ||||||||
2) | Informacja wstępna o implementacji | ||||||||||||
Państwa powinny określać, które rodzaje sił zbrojnych, jeśli w ogóle, zamierzają przeprowadzić implementację umieszczając planowaną datę implementacji, miesiąc i rok, w odpowiednich rubrykach, lub podając liczbę miesięcy od opublikowania dokumentu STANAG dla rodzaju wojsk, którego sprawa dotyczy. | |||||||||||||
Marynarka Wojenna | Wojska Lądowe | Siły Powietrzne | [wskazać rodzaj sił zbrojnych] | ||||||||||
[Data] | [Data] | [Data] | [Data] | ||||||||||
3) | Numer ratyfikacyjny oraz krajowe dokumenty implementacyjne | ||||||||||||
Państwa powinny określić, o ile to możliwe, planowany krajowy dokument implementacyjny. | |||||||||||||
KLAUZULA TAJNOŚCI NATO | |||||||||||||
KLAUZULA TAJNOŚCI NATO | |||||||||||||
2. | INFORMACJE UZUPEŁNIAJĄCE | ||||||||||||
1) | ZASTRZEŻENIA | ||||||||||||
Dotyczy tylko rubryk (B) i (D). Zastrzeżenie jest oświadczeniem wyrażanym przez dane państwo, opisującym część dokumentu lub dokumentów objętych przez dokument STANAG, których państwo to nie jest w stanie implementować, lub nie jest w stanie implementować w całości. | |||||||||||||
Państwa wyrażające zastrzeżenia powinny dokonywać ich regularnego przeglądu, aby mieć pewność, że nadal znajdują one zastosowanie, oraz przedstawiać propozycje zmian w ramach rutynowego przeglądu dokumentu STANAG, w celu rozwiązania kwestii zastrzeżeń. | |||||||||||||
2) | UWAGI | ||||||||||||
Dotyczy wszystkich rubryk. Uwagi to informacje uzupełniające inne niż zastrzeżenia, wyrażane przez dane państwo w ramach odpowiedzi ratyfikacyjnej. Państwa, bez względu na fakt implementowania lub nie dokumentu STANAG, mogą przesyłać swoje uwagi. Ponadto, w ramach uwag należy zgłaszać sprzeciw co do publikacji dokumentu STANAG. | |||||||||||||
mp. | ................................................................................... | ||||||||||||
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ SEKRETARZ STANU | |||||||||||||
KLAUZULA TAJNOŚCI NATO |
Załącznik Nr 6
PROPOZYCJA ODPOWIEDZI KRAJOWEJ
POTWIERDZAJĄCEJ IMPLEMENTACJĘ DOKUMENTU STANAG
PROPOZYCJA ODPOWIEDZI KRAJOWEJ
POTWIERDZAJĄCEJ IMPLEMENTACJĘ DOKUMENTU STANAG
KLAUZULA TAJNOŚCI NATO | ||||||||||||
Od: | [Komórka lub jednostka organizacyjna] | [Numer krajowy, Data] | ||||||||||
Do: | WCNJiK | |||||||||||
Dotyczy: | Implementacja dokumentu STANAG XXXX Edycja [Nr] [TYTUŁ] | |||||||||||
Adnotacje: | 1) List przewodni, którym opublikowano dokument STANAG | |||||||||||
2) Odpowiedź krajowa nt. ratyfikacji [NR] [DATA] | ||||||||||||
Załączniki: | O ile to konieczne, należy wymienić załączniki opisujące szerzej zgłoszone zastrzeżenia, uwagi lub sprzeciwy. | |||||||||||
1. | ZAKTUALIZOWANE INFORMACJE NT. RATYFIKACJI | |||||||||||
W przypadku gdy dana komórka lub jednostka organizacyjna uznaje, (a w przesłanej wcześniej propozycji odpowiedzi ratyfikacyjnej wskazano inaczej) że implementacja danego dokumentu STANAG jest niemożliwa, należy odpowiednio zaktualizować odpowiedź ratyfikacyjną, wypełniając poniższą tabelę. | ||||||||||||
RATYFIKOWANIE I IMPLEMENTOWANIE | RATYFIKOWANIE I PÓŹNIEJSZE IMPLEMENTOWANIE | NIERATYFIKOWANIE | NIEUCZESTNICZENIE | |||||||||
Z ZASTRZEŻENIAMI | Z ZASTRZEŻENIAMI | |||||||||||
2. | INFORMACJA O ZREALIZOWANEJ IMPLEMENTACJI | |||||||||||
1) | Zrealizowana data implementacji | |||||||||||
Państwa powinny określić, które rodzaje sił zbrojnych przeprowadziły implementację podając jej miesiąc i rok w odpowiednich rubrykach. | ||||||||||||
Marynarka Wojenna | Wojska Lądowe | Siły Powietrzne | [wskazać rodzaj sił zbrojnych] | |||||||||
[data] | [data] | [data] | [data] | |||||||||
2) | Krajowe dokumenty implementacyjne: | |||||||||||
[akt prawny, tytuł i numer dokumentu] | ||||||||||||
3. | ZAKTUALIZOWANE ZASTRZEŻENIA | |||||||||||
Zastrzeżenia podane na etapie ratyfikacji (pkt b) zastępuje się nowymi zastrzeżeniami, odzwierciedlającymi sytuację bieżącą. | ||||||||||||
4. | ZAKTUALIZOWANE UWAGI | |||||||||||
Uwagi podane na etapie ratyfikacji (pkt b)zastępuje się następującymi uwagami, odzwierciedlającymi sytuację bieżącą. | ||||||||||||
mp. | ....................................................................................... | |||||||||||
(PODPISY / UZGODNIENIA) | ||||||||||||
mp. | ....................................................................................... | |||||||||||
(AKCEPTACJA) | ||||||||||||
KLAUZULA TAJNOŚCI NATO |
Załącznik Nr 8
ODPOWIEDŹ KRAJOWA
POTWIERDZAJĄCA IMPLEMENTACJĘ DOKUMENTU STANAG
ODPOWIEDŹ KRAJOWA
POTWIERDZAJĄCA IMPLEMENTACJĘ DOKUMENTU STANAG
KLAUZULA TAJNOŚCI NATO | ||||||||||||||
Od: | [Państwo Członkowskie] | [Numer krajowy, Data] | ||||||||||||
Do: | Polski Przedstawiciel Wojskowy przy Komitetach Wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej | |||||||||||||
Organ zlecający: | [Organ zlecający / Deleg. org. zlec. odpowiadający za dokument STANAG] | |||||||||||||
Tytuł: | Implementacja dokumentu STANAG XXXX Edycja [Nr] [TYTUŁ] | |||||||||||||
Adnotacje: | 1) List przewodni, którym opublikowano dokument STANAG | |||||||||||||
2) Odpowiedź krajowa nt. ratyfikacji | ||||||||||||||
Załączniki: | W miarę możliwości należy wymienić załączniki, np. zastrzeżenia lub uwagi | |||||||||||||
1. | ZAKTUALIZOWANE INFORMACJE NT. RATYFIKACJI | |||||||||||||
W przypadku gdy dane państwo uznaje, (a w przesłanej wcześniej odpowiedzi ratyfikacyjnej wskazano inaczej) że implementacja danego dokumentu STANAG jest niemożliwa, należy odpowiednio zaktualizować odpowiedź ratyfikacyjną, wypełniając poniższą tabelę. | ||||||||||||||
RATYFIKOWANIE I IMPLEMENTOWANIE | RATYFIKOWANIE I PÓŹNIEJSZE IMPLEMENTOWANIE | NIERATYFIKOWANIE | NIEUCZESTNICZENIE | |||||||||||
Z ZASTRZEŻENIAMI | Z ZASTRZEŻENIAMI | |||||||||||||
2. | INFORMACJA O ZREALIZOWANEJ IMPLEMENTACJI | |||||||||||||
1) | Zrealizowana data implementacji | |||||||||||||
Państwa powinny określić, które rodzaje sił zbrojnych przeprowadziły implementację podając jej miesiąc i rok w odpowiednich rubrykach. | ||||||||||||||
Marynarka Wojenna | Wojska Lądowe | Siły Powietrzne | [wskazać rodzaj sił zbrojnych] | |||||||||||
[data] | [data] | [data] | [data] | |||||||||||
2) | Krajowe dokumenty implementacyjne: | |||||||||||||
[Numery krajowe] | ||||||||||||||
3. | ZAKTUALIZOWANE ZASTRZEŻENIA | |||||||||||||
Zastrzeżenia podane na etapie ratyfikacji (pkt b) zastępuje się nowymi zastrzeżeniami, odzwierciedlającymi sytuację bieżącą: | ||||||||||||||
4. | ZAKTUALIZOWANE UWAGI | |||||||||||||
Uwagi podane na etapie ratyfikacji (pkt b) zastępuje się następującymi uwagami, odzwierciedlającymi sytuację bieżącą: | ||||||||||||||
mp. | ....................................................................................... | |||||||||||||
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ SEKRETARZ STANU | ||||||||||||||
KLAUZULA TAJNOŚCI NATO |
Załącznik Nr 10
REJESTR
REJESTR
WOJSKOWE CENTRUM NORMALIZACJI, JAKOŚCI I KODYFIKACJI
ODPOWIEDZI KRAJOWYCH W ZAKRESIE RATYFIKACJI
POROZUMIEŃ STANDARYZACYJNYCH NATO
Rozpoczęto dnia: ..............................
Zakończono dnia: .............................
WARSZAWA
_______________________________________________________________
Lp. | Numer dokumentu STANAG | Edycja (wydanie) | Tytuł dokumentu (w języku angielskim) | Tytuł dokumentu (w języku polskim) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Numer krajowy odpowiedzi do NATO, dotyczącej Ratyfikacji (Nr z dnia) | Autor propozycji odpowiedzi | Dokumenty związane | Podpis osoby dokonującej wpisu do rejestru | Uwagi |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Załącznik Nr 11
REJESTR
REJESTR
WOJSKOWE CENTRUM NORMALIZACJI, JAKOŚCI I KODYFIKACJI
ODPOWIEDZI KRAJOWYCH W ZAKRESIE IMPLEMENTACJI
POROZUMIEŃ STANDARYZACYJNYCH NATO
Rozpoczęto dnia: ..............................
Zakończono dnia: .............................
WARSZAWA
_______________________________________________________________
Lp. | Numer dokumentu STANAG | Edycja (wydanie) | Tytuł dokumentu (w języku angielskim) | Tytuł dokumentu (w języku polskim) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Numer krajowy odpowiedzi do NATO, dotyczącej | Autor propozycji odpowiedzi | Dokumenty związane | Podpis osoby dokonującej wpisu do rejestru, podpis pracownika kancelarii | Uwagi | |
Ratyfikacji (Nr z dnia) | Implementacji (Nr z dnia) | ||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Załącznik Nr 12
SZCZEGÓŁOWE WYJAŚNIENIA
DOTYCZĄCE DEKLARACJI RATYFIKACYJNYCH
SZCZEGÓŁOWE WYJAŚNIENIA
DOTYCZĄCE DEKLARACJI RATYFIKACYJNYCH
Ten typ odpowiedzi wskazuje na fakt, że dane państwo w pełni zgadza się z postanowieniami dokumentu STANAG i zamierza implementować w określonym terminie objęte normy sojusznicze. Odpowiedź krajowa "ratyfikowanie i implementowanie" powinna zawierać numer ratyfikacyjny, wskazywać rodzaj sił zbrojnych, który będzie implementował dokument STANAG, a także powinna zawierać prognozę implementacyjną, lub konkretną datę implementacji. Ten typ odpowiedzi jest przyjmowany pozytywnie w odniesieniu do kryterium publikacji.
2. RATYFIKOWANIE I IMPLEMENTOWANIE Z ZASTRZEŻENIAMI
Ten typ odpowiedzi wskazuje na to, że dane państwo ogólnie zgadza się z dokumentem STANAG, lecz w niektórych obszarach istnieją zastrzeżenia lub utrudnienia w całkowitej implementacji objętych norm sojuszniczych. Należy zapewnić jak najwięcej informacji odnośnie swoich zastrzeżeń w odniesieniu do ratyfikacji dokumentu STANAG i o ile to możliwe, opracować ewentualne propozycje zmian, które zostaną przekazane opiekunowi dokumentu STANAG (CUSTODIAN), umożliwiających pełną ratyfikację dokumentu STANAG. Odpowiedź krajowa "ratyfikowanie i implementowanie z zastrzeżeniami" powinna zawierać numer ratyfikacyjny, wskazać rodzaj sił zbrojnych, który będzie implementował dokument STANAG, zastrzeżenia w odniesieniu do ratyfikacji, a także powinna zawierać prognozę implementacyjną lub konkretną datę implementacji.
Państwa, które udzieliły odpowiedzi "ratyfikowanie i implementowanie z zastrzeżeniami", powinny dokonywać okresowego przeglądu krajowych zastrzeżeń w celu upewnienia się, czy wciąż mają one zastosowanie, a w razie potrzeby dokonywać ich aktualizacji. W przypadku, gdy państwo zweryfikuje i ponownie prześle swoją odpowiedź ratyfikacyjną, NSO powinno dokonać odpowiedniej aktualizacji w NSDD. Ten typ odpowiedzi jest przyjmowany pozytywnie w odniesieniu do kryterium publikacji.
3. RATYFIKOWANIE I PÓŹNIEJSZE IMPLEMENTOWANIE
Odpowiedź wskazuje, że państwo zgadza się z postanowieniami dokumentu STANAG, ale nie ma możliwości określenia przybliżonej daty implementacji objętych norm sojuszniczych. Ten typ odpowiedzi wskazuje również na to, że państwo wykazuje wolę implementacji dokumentu STANAG w jeszcze nieokreślonej przyszłości. Odpowiedź ta powinna zawierać numer ratyfikacyjny, a państwa, gdy tylko określą przybliżoną datę implementacji dokumentu STANAG, powinny zmienić stanowisko na "ratyfikowanie i implementowanie" i przesłać stosowną odpowiedź krajową. Odpowiedź "ratyfikowanie i późniejsze implementowanie" posiada takie samo znaczenie jak "ratyfikowanie i implementowanie", jeżeli chodzi o kryteria publikacji dokumentu STANAG przez organ zlecający. Ten typ odpowiedzi jest przyjmowany pozytywnie w odniesieniu do kryterium publikacji.
4. RATYFIKOWANIE I PÓŹNIEJSZE IMPLEMENTOWANIE Z ZASTRZEŻENIAMI
Ta odpowiedź wskazuje, że państwo ogólnie zgadza się z dokumentem STANAG, lecz w niektórych obszarach istnieją zastrzeżenia lub utrudnienia w całkowitej implementacji objętych norm sojuszniczych i nie jest w stanie wskazać przybliżonej daty implementacji. Ten typ odpowiedzi wskazuje również na to, że państwo wykazuje wolę implementacji dokumentu STANAG w jeszcze nieokreślonej przyszłości. Odpowiedź ta powinna zawierać numer ratyfikacyjny, a państwa, gdy tylko określą przybliżoną datę implementacji dokumentu STANAG, powinny zmienić stanowisko na "ratyfikowanie i implementowanie z zastrzeżeniami" i przesłać stosowną odpowiedź krajową.
Należy zapewnić jak najwięcej informacji odnośnie swoich zastrzeżeń w odniesieniu do ratyfikacji dokumentu STANAG i o ile to możliwe, opracować ewentualne propozycje zmian, które zostaną przekazane opiekunowi dokumentu STANAG, umożliwiających pełną ratyfikację dokumentu STANAG. Państwa, które udzieliły odpowiedzi "ratyfikowanie i późniejsze implementowanie z zastrzeżeniami", powinny dokonywać okresowego przeglądu krajowych zastrzeżeń w celu upewnienia się czy wciąż mają one zastosowanie, a w razie potrzeby dokonywać ich aktualizacji. W przypadku, gdy państwo zweryfikuje i ponownie prześle swoją odpowiedź ratyfikacyjną, NSO powinno dokonać odpowiedniej aktualizacji w NSDD. Ten typ odpowiedzi jest przyjmowany pozytywnie w odniesieniu do kryterium publikacji.
5. NIERATYFIKOWANIE
Ten typ odpowiedzi państwa muszą uzupełnić o informacje, które pozwolą organowi zlecającemu i odpowiedniej grupie roboczej na ustalenie, czy państwo zgłasza sprzeciw w odniesieniu do publikacji dokumentu STANAG, czy raczej nie ma możliwości jego implementacji. Odpowiedź powinna zawierać także stosowny komentarz wskazujący modyfikacje, po których wprowadzeniu dokument STANAG mógłby być ratyfikowany. Odpowiedź "nieratyfikowanie", jeśli nie jest dodatkowo uzupełniona o sprzeciw państwa odnośnie publikacji dokumentu STANAG, nie jest rozumiana jako wskaźnik przeciwko publikacji. Doradza się państwom, aby wzięły pod uwagę, że "nieratyfikowanie" ma potencjalny wpływ na osiąganie interoperacyjności sił zbrojnych Sojuszu. Odpowiedź ta nie będzie negatywnie przyjmowana w stosunku do publikacji, jeśli nie będą jej towarzyszyć komentarze zawierające sprzeciw państwa odnośnie publikacji dokumentu.
6. NIEUCZESTNICZENIE
Odpowiedź "nieuczestniczenie" powinna być udzielana przez państwa, które nie są zaangażowane w temat objęty przez dokument STANAG, nie mają możliwości udzielenia odpowiedzi lub nie wyrażają woli udziału. "Nieuczestniczenie" jest w zasadzie wstrzymaniem się, co wskazuje na brak zastrzeżeń państwa co do publikacji dokumentu STANAG; organ zlecający powinien brać to pod uwagę przy ustalaniu i weryfikacji kryteriów publikacji, a w szczególności przy określaniu minimalnej liczby państw ratyfikujących dokument STANAG wymaganej do publikacji dokumentu. Odpowiedź "nieuczestniczenie" pozostaje ważna w odniesieniu do przyszłych edycji dokumentu STANAG; nie uniemożliwia to jednak państwom zmiany ich stanowiska. Państwa nieuczestniczące w procesie ratyfikacji dokumentu STANAG będą otrzymywały jego projekty ratyfikacyjne do rozpatrzenia, jak również i opublikowane wersje.
7. INFORMACJE UZUPEŁNIAJĄCE
7.1 ZASTRZEŻENIE
Zastrzeżenie jest częścią formalnego stanowiska państwa, opisującą dokumenty lub tę część dokumentu obejmowanego przez dokument STANAG, która nie może być implementowana w części lub w całości. W trakcie przeglądu dokumentu standaryzacyjnego należy podjąć starania zmierzające do jego modyfikacji, aby zminimalizować możliwość ponownego wystąpienia zastrzeżeń krajowych, nie ograniczając przy tym walorów standaryzacyjnych samego dokumentu. Państwa, które udzieliły odpowiedzi z zastrzeżeniami, powinny dokonywać okresowego przeglądu krajowych zastrzeżeń w celu upewnienia się, czy nadal mają one zastosowanie, a w razie potrzeby dokonywać ich aktualizacji. W przypadku, gdy państwo zweryfikuje i ponownie prześle swoją odpowiedź ratyfikacyjną, NSO powinno dokonać odpowiedniej aktualizacji w NSDD.
7.2 UWAGA
Uwaga jest informacją uzupełniającą, inną niż zastrzeżenie, wyrażoną przez państwo, będącą częścią odpowiedzi krajowej. Państwa, bez względu na implementację dokumentu, mogą zgłaszać uwagi. Uwagi nie powinny jednak określać ograniczeń ani restrykcji dotyczących implementacji krajowej, które to powinny zostać zawarte w zastrzeżeniach.
Załącznik Nr 13
Rysunek 1. Algorytm postępowania z dokumentem STANAG.
Rysunek 1. Algorytm postępowania z dokumentem STANAG.
KKJ - kierownik komórki lub jednostki organizacyjnej właściwy z tytułu przyporządkowania odpowiedzialności za obszar tematyczny określony tym dokumentem standaryzacyjnym NATO,
RDN - resortowy dokument normalizacyjny,
POK RAT - propozycja odpowiedzi krajowej w sprawie ratyfikacji,
POK IMPL - propozycja odpowiedzi krajowej w sprawie implementacji,
OK RAT/IMPL - odpowiedź krajowa w sprawie ratyfikacji/implementacji,
PPW - Polskie Przedstawicielstwo Wojskowe przy KW NATO i UE,
KZTPN - karta zgłoszenia tematu pracy normalizacyjnej,
D - doktryna,
DD - dokument doktrynalny,
Din - inny dokument,
PL/PROG - Plan/Program prac normalizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej,
WKN/KT - Wojskowy Komitet Normalizacyjny / Komitet Techniczny nr 176 ds. techniki wojskowej i zaopatrzenia,
AB - praca analityczno-badawcza,
SKRÓCONY OPIS PROCEDURY POSTĘPOWANIA Z DOKUMENTEM STANAG
Projekt ratyfikacyjny dokumentu STANAG - RD (lub opublikowany dokument STANAG - jeśli nie był ratyfikowany) kierowany jest za pośrednictwem Centrum do KKJ w celu dokonania analizy pod kątem kwalifikacji, harmonizacji, ratyfikacji i implementacji. Analiza może być podejmowana przez KKJ samodzielnie, w przypadku powzięcia wiedzy o istnieniu takiego dokumentu lub jego projektu.
W przypadku podjęcia decyzji, w ramach procesu kwalifikacji, o konieczności podjęcia prac normalizacyjnych (NO, PDNO, AB) na podstawie dokumentu STANAG, KKJ zgłaszają do Centrum tematy prac normalizacyjnych, celem ich ujęcia w programie i planie prac normalizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, zgodnie z regułami prac normalizacyjnych w resorcie obrony narodowej.
Wyniki prac zrealizowanych na etapie kwalifikacji i harmonizacji należy wykorzystywać przy podejmowaniu decyzji w zakresie możliwości ratyfikacji dokumentu STANAG.
Na podstawie przeprowadzonej analizy w zakresie możliwości ratyfikacji i implementacji dokumentu STANAG (lub o ile została zrealizowana, pracy AB), KKJ sporządza propozycję odpowiedzi krajowej w sprawie ratyfikacji dokumentu STANAG i przesyła ją do Centrum.
Na podstawie otrzymanej propozycji odpowiedzi krajowej w sprawie ratyfikacji dokumentu STANAG, Centrum sporządza odpowiedź krajową w sprawie ratyfikacji dokumentu STANAG, a następnie przesyła do podpisu osobie zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej w sprawach uzbrojenia i modernizacji i przesyła do NATO za pośrednictwem Polskiego Przedstawiciela Wojskowego przy Komitetach Wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej.
Po opublikowaniu dokumentu STANAG, w ramach procesu harmonizacji, KKJ opracowuje KZTPN, dotyczącą opracowania NO, PDNO. Temat pracy normalizacyjnej umieszczany jest w programie i planie prac normalizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej. KKJ proponuje wykonawcę RDN, temat kierowany jest do właściwego Komitetu, w trakcie realizacji pracy Centrum zapewnia nadzór proceduralny w odniesieniu do stosowania RPNO.
Opracowany RDN, po wprowadzeniu przez Ministra Obrony Narodowej do stosowania w resorcie ON stanowi podstawę do sporządzenia przez KKJ propozycji odpowiedzi krajowej potwierdzającej implementację dokumentu STANAG. Propozycja przesyłana jest do Centrum. Na podstawie otrzymanej propozycji odpowiedzi krajowej potwierdzającej implementację dokumentu STANAG, Centrum sporządza odpowiedź krajową potwierdzającą implementację dokumentu STANAG, a następnie przesyła do podpisu osobie zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej w sprawach uzbrojenia i modernizacji i przesyła do NATO za pośrednictwem Polskiego Przedstawiciela Wojskowego przy Komitetach Wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej.
Jeżeli w trakcie procesu kwalifikacji KKJ, podjął decyzję o niepodejmowaniu prac normalizacyjnych (NO, PDNO) wprowadzających dokument STANAG, KKJ obowiązany jest do podjęcia decyzji o możliwości ratyfikacji i implementacji dokumentu STANAG.
Na podstawie przeprowadzonej analizy (lub o ile została zrealizowana, pracy AB) w zakresie możliwości ratyfikacji i implementacji dokumentu STANAG KKJ sporządza propozycję odpowiedzi krajowej w sprawie ratyfikacji dokumentu STANAG i przesyła ją do Centrum.
Na podstawie otrzymanej propozycji odpowiedzi krajowej w sprawie ratyfikacji dokumentu STANAG Centrum sporządza odpowiedź krajową w sprawie ratyfikacji dokumentu STANAG, a następnie przesyła ją do podpisu osobie zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej w sprawach uzbrojenia i modernizacji po czym przesyła do NATO za pośrednictwem Polskiego Przedstawiciela Wojskowego przy Komitetach Wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej.
Kontynuując, KKJ, wobec decyzji o niepodejmowaniu prac normalizacyjnych (NO, PDNO) wprowadzających dokument STANAG, kieruje procesem implementacji dokumentu STANAG. Implementacja może zostać zrealizowana zarówno poprzez opracowanie innego dokumentu, włączając doktrynę, dokument doktrynalny lub dokument uzupełniający opracowywane w ramach standaryzacji operacyjnej Sił Zbrojnych RP, jak i realizację szeregu innych przedsięwzięć związanych z wprowadzeniem nowych procedur, sprzętu i uzbrojenia, przeprowadzenia procesu edukacyjnego i szkoleniowego itp.
KKJ, po zakończeniu procesu implementacji, obowiązany jest do sporządzenia propozycji odpowiedzi krajowej potwierdzającej implementację dokumentu STANAG i przesłania jej do Centrum. Na podstawie otrzymanej propozycji odpowiedzi krajowej potwierdzającej implementację dokumentu STANAG, Centrum sporządza odpowiedź krajową potwierdzającą implementację dokumentu STANAG, a następnie przesyła do podpisu osobie zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej w sprawach uzbrojenia i modernizacji i przesyła do NATO za pośrednictwem Polskiego Przedstawiciela Wojskowego przy Komitetach Wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej.
Załącznik Nr 14
Rysunek 2. Algorytm postępowania z dokumentem STANREC.
Rysunek 2. Algorytm postępowania z dokumentem STANREC.
KKJ - kierownik komórki lub jednostki organizacyjnej właściwy z tytułu przyporządkowania odpowiedzialności za obszar tematyczny określony tym dokumentem standaryzacyjnym NATO,
RDN - resortowy dokument normalizacyjny,
PPW - Polskie Przedstawicielstwo Wojskowe przy KW NATO i UE,
KZTPN - karta zgłoszenia tematu pracy normalizacyjnej,
D - doktryna,
DD - dokument doktrynalny,
Din - inny dokument,
PL/PROG - Plan/Program prac normalizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej,
WKN/KT - Wojskowy Komitet Normalizacyjny / Komitet Techniczny nr 176 ds. techniki wojskowej i zaopatrzenia,
AB - praca analityczno-badawcza,
NO/PDNO - Norma Obronna / podręcznik normalizacji obronnej.
SKRÓCONY OPIS PROCEDURY POSTĘPOWANIA Z DOKUMENTEM STANREC
Projekt do zatwierdzenia dokumentu STANREC - AD kierowany jest za pośrednictwem Centrum do KKJ w celu dokonania analizy pod kątem jego zatwierdzenia. Analiza może być podejmowana przez KKJ samodzielnie, w przypadku powzięcia wiedzy o istnieniu projektu dokumentu.
Zatwierdzanie dokumentu STANREC odbywa się w ramach "procedury milczącej akceptacji" organizowanej przez NATO. W przypadku akceptacji dokumentu przekazanie stanowiska nie jest konieczne. Nie przekazanie stanowiska do Centrum, w wymaganym przez Centrum terminie, oznacza akceptację dokumentu STANREC. Decyzję w zakresie braku akceptacji dokumentu wraz z uzasadnieniem KKJ, przekazuje do Centrum w wymaganym przez Centrum terminie. Po otrzymaniu decyzji w zakresie braku akceptacji Centrum przesyła stanowisko do NATO, za pośrednictwem Polskiego Przedstawiciela Wojskowego przy Komitetach Wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej.
Po opublikowaniu dokumentu STANREC, KKJ obowiązany jest do przeprowadzenia analizy pod kątem kwalifikacji, harmonizacji i wdrożenia dokumentu STANREC.
W przypadku podjęcia decyzji, w ramach procesu kwalifikacji, o konieczności podjęcia prac normalizacyjnych (NO, PDNO, AB) na podstawie dokumentu STANREC, KKJ zgłaszają do Centrum tematy prac normalizacyjnych, celem ich ujęcia w programie i planie prac normalizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, zgodnie z regułami prac normalizacyjnych w resorcie obrony narodowej.
KKJ, w ramach procesu harmonizacji, opracowuje KZTPN, dotyczącą opracowania NO, PDNO. Temat pracy normalizacyjnej umieszczany jest w programie i planie prac normalizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej. KKJ proponuje wykonawcę RDN, temat kierowany jest do właściwego Komitetu, w trakcie realizacji pracy Centrum zapewnia nadzór proceduralny w odniesieniu do stosowania RPNO.
Po wprowadzeniu przez Ministra Obrony Narodowej, do stosowania w resorcie ON, opracowanego dokumentu NO lub PDNO, KKJ informuje Centrum o zakończeniu wdrożenia dokumentu STANREC.
Jeżeli w trakcie procesu kwalifikacji KKJ, podjął decyzję o niepodejmowaniu prac normalizacyjnych (NO, PDNO) wprowadzających dokument STANREC, KKJ obowiązany jest do podjęcia decyzji o możliwości wdrożenia dokumentu STANREC, np. poprzez opracowanie innego dokumentu. W przypadku podjęcia decyzji o konieczności wdrożenia dokumentu STANREC, KKJ kieruje procesem jego wdrożenia. Wdrożenie może zostać zrealizowane zarówno poprzez opracowanie innego dokumentu jak i realizację szeregu przedsięwzięć związanych z wprowadzeniem nowych procedur, sprzętu i uzbrojenia, przeprowadzenia procesu edukacyjnego i szkoleniowego itp.
KKJ, po zakończeniu procesu wdrożenia informuje Centrum o zakończeniu wdrożenia dokumentu STANREC podając podstawę prawną wdrożenia.
Załącznik Nr 15
ORGANY ZLECAJĄCE (TA) I DELEGOWANE ORGANY ZLECAJĄCE (DTA) NATO
ORGANY ZLECAJĄCE (TA) I DELEGOWANE ORGANY ZLECAJĄCE (DTA) NATO
ORGAN ZLECAJĄCY DELEGOWANY ORGAN ZLECAJĄCY | SKRÓT |
MILITARY COMMITTEE KOMITET WOJSKOWY | MC |
Military Committee Joint Standardization Board Rada Standaryzacyjna Połączonych Działań Rodzajów Sił Zbrojnych Komitetu Wojskowego | MCJSB |
Military Committee Maritime Standardization Board Rada Standaryzacyjna Marynarki Wojennej Komitetu Wojskowego | MCMSB |
Military Committee Land Standardization Board Rada Standaryzacyjna Wojsk Lądowych Komitetu Wojskowego | MCLSB |
Military Committee Air Standardization Board Rada Standaryzacyjna Sił Powietrznych Komitetu Wojskowego | MCASB |
Military Committee Medical Standardization Board Rada Standaryzacyjna Medycyny Wojskowej Komitetu Wojskowego | MCMedSB |
Military Committee Terminology Conference Konferencja Terminologiczna Komitetu Wojskowego | MCTC |
NATO Electronic Warfare Advisory Committee Komitet NATO ds. Walki Elektronicznej | NEWAC |
Committee of the Chiefs of Military Medical Service in NATO Komitet Szefów Wojskowych Służb Medycznych NATO | COMEDS |
Military Committee Meteorological Group Grupa Meteorologiczna Komitetu Wojskowego | MCMG |
AIR DEFENCE COMMITTEE KOMITET DS. OBRONY POWIETRZNEJ | ADC |
AC/92 -AIR TRAFFIC MANAGEMENT COMMITTEE KOMITET DS. ZARZĄDZANIA RUCHEM LOTNICZYM | ATMC |
AC/92(ATM) - Air Traffic Management Group AC/92(ATM) - Grupa Zarządzania Ruchem Lotniczym | ATM |
AC/92(CNS) - Communication Navigation Surveillance Group AC/92(CNS) - Grupa Obserwacji Nawigacji Łączności | CNS |
AC/98 - CIVIL EMERGENCY PLANNING COMMITTEE KOMITET DS. CYWILNEGO PLANOWANIA KRYZYSOWEGO | CEPC |
AC/259 - CONFERENCE OF NATIONAL ARMAMENTS DIRECTORS KONFERENCJA KRAJOWYCH DYREKTORÓW DS. UZBROJENIA | CNAD |
AC/135 - Group of National Directors on Codification AC/135 - Grupa Krajowych Dyrektorów ds. Kodyfikacji | GNDC |
AC/141 - NATO Naval Armaments Group AC/141 - Grupa NATO ds. Uzbrojenia Marynarki Wojennej | NNAG |
AC/224 - NATO Air Force Armaments Group AC/224 - Grupa NATO ds. Uzbrojenia Sił Powietrznych | NAFAG |
AC/225 - NATO Army Armaments Group AC/225 - Grupa NATO ds. Uzbrojenia Wojsk Lądowych | NAAG |
AC/323 - NATO Modelling and Simulation Subgroup AC/323 - Podgrupa NATO ds. Modelowania i Symulacji | NMSG |
AC/326 - CNAD Ammunition Safety Group AC/326 - Grupa CNAD ds. Bezpieczeństwa Amunicji | CASG |
AC/327 - Life Cycle Management Group AC/327 - Grupa ds. Zarządzania Cyklem Życia | LCMG |
AC/305 - LOGISTICS COMMITTEE KOMITET DS. LOGISTYKI | LC |
AC/112 - PETROLEUM COMMITTEE AC/112 - KOMITET DS. PALIW | PC |
AC/321 - COMMITTEE FOR STANDARDIZATION KOMITET DS. STANDARYZACJI | CS |
AC/322 - CONSULTATION, COMMAND AND CONTROL BOARD RADA DS. KONSULTACJI, DOWODZENIA I KIEROWANIA | C3B |
SC/1 - C3 Capabilities Coherence SC/1 - Spójność zdolności C3 | C3CCSC |
SC/3 - NATO Civil/Military Frequency Management SC/3 - Zarządzanie częstotliwościami cywilnymi / wojskowymi NATO | FMSC |
SC/4 - Information Assurance SC/4 - Zapewnianie informacji | IASC |
SC/5 - Information Services SC/5 - Usługi informacyjne | ISSC |
SC/6 - Communication and Network Services SC/6 - Łączność i usługi sieciowe | CNSSC |
SC/7 - Identification SC/7 - Identyfikacja | IDENTSC |
SC/8 - Navigation SC/8 - Nawigacja | NAVSC |