Wprowadzenie w Ministerstwie Transportu instrukcji kancelaryjnej oraz rzeczowego wykazu akt.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MT.2006.1.3

Akt utracił moc
Wersja od: 19 maja 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 4
MINISTRA TRANSPORTU
z dnia 19 maja 2006 r.
w sprawie wprowadzenia w Ministerstwie Transportu instrukcji kancelaryjnej oraz rzeczowego wykazu akt

Na podstawie art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1396, z późn. zm.1)), zarządza się, co następuje:
§  1.
W Ministerstwie Transportu wprowadza się do stosowania:
1)
Instrukcję kancelaryjną Ministerstwa Transportu, stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia;
2)
Rzeczowy wykaz akt Ministerstwa Transportu, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 21 Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie wprowadzenia w Ministerstwie Transportu i Budownictwa instrukcji kancelaryjnej oraz rzeczowego wykazu akt (Dz. Urz. MTiB Nr 6, poz. 20).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 137, poz. 1302, z 2004 r. Nr 173, poz. 1808, Nr 202, poz. 2065 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 69, Nr 64, poz. 565, Nr 163, poz. 1362 i Nr 175, poz. 1462.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

INSTRUKCJA KANCELARYJNA MINISTERSTWA TRANSPORTU

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Instrukcja kancelaryjna Ministerstwa Transportu, zwana dalej "Instrukcją kancelaryjną" ustala w Ministerstwie Transportu:
1)
typowe czynności kancelaryjne oraz tryb postępowania z korespondencją w toku bieżącej pracy;
2)
zasady i tryb postępowania przy wykonywaniu czynności kancelaryjnych;
3)
cykl obiegu pism od chwili wpływu do Ministerstwa lub powstania wewnątrz komórki organizacyjnej do momentu przekazania ich do Archiwum.
2.
Instrukcja kancelaryjna określa zasady postępowania z dokumentacją jawną niezależnie od techniki jej wykonania i formy zewnętrznej. Zasady postępowania z dokumentami zawierającymi informacje niejawne oraz zasady obiegu dokumentów finansowych określają odrębne przepisy.
3.
Użyte w Instrukcji kancelaryjnej określenia oznaczają:
1)
Ministerstwo - Ministerstwo Transportu;
2)
Minister - Minister Transportu;
3)
bezdziennikowy system kancelaryjny - system polegający na klasyfikacji akt w układzie rzeczowym stanowiącej podstawę rejestrowania spraw w spisie spraw, znakowania pism, łączenia poszczególnych pism w aktach spraw i podziału akt na kategorie archiwalne, rejestracji podlegają tylko sprawy, a nie poszczególne pisma dotyczące spraw;
4)
Kancelaria Ogólna - komórka wykonująca obsługę pocztową Ministerstwa;
5)
komórka organizacyjna - departamenty i biura Ministerstwa, a także Sekretariat Ministra i Gabinet Polityczny Ministra, Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych;
6)
referent - pracownik załatwiający merytorycznie sprawę, przechowujący dokumentację sprawy po jej zakończeniu oraz odpowiedzialny za przekazanie jej do Archiwum;
7)
rzeczowy wykaz akt - rzeczową klasyfikację akt powstających w toku działalności Ministerstwa, oznaczoną w poszczególnych pozycjach symbolem, hasłem i kategorią archiwalną;
8)
sekretariat - stanowisko pracy zajmujące się przede wszystkim obsługą kancelaryjną komórki organizacyjnej;
9)
spis spraw - formularz służący do chronologicznego rejestrowania spraw nadsyłanych do komórki organizacyjnej lub w niej powstałych; prowadzi się go oddzielnie dla każdego hasła (teczki) przewidzianego w rzeczowym wykazie akt;
10)
sprawa - zdarzenie lub stan rzeczy wymagające podjęcia i wykonania czynności urzędowych;
11)
akta sprawy - notatki i szereg pism dotyczących tego samego zagadnienia;
12)
teczka spraw (aktowa) - skoroszyt, segregator, teczka wiązana itp. służąca m.in. do przechowywania jednorodnych lub rzeczowo pokrewnych akt spraw ostatecznie załatwionych, objętych tą samą grupą akt ustalonych rzeczowym wykazem akt;
13)
załącznik - luźna kartka papieru, zawierająca treść odnoszącą się do pisma podstawowego; akta składające się z kilku lub więcej luźnych arkuszy, które pod względem treści tworzą całość uważa się za jeden załącznik; dokumenty, pisma zszyte, sklejone lub trwale złączone, broszury, książki, itp. traktuje się jako pojedyncze załączniki;
14)
znak sprawy - zespół symboli oznaczających komórkę organizacyjną referenta oraz przynależność sprawy do konkretnego działu rzeczowego wykazu akt i numeru, pod którym sprawa została zarejestrowana w spisie spraw danej teczki;
15)
znak akt - zespół symboli określających przynależność sprawy do określonej komórki i do określonej grupy rzeczowego wykazu akt.

Rozdział  2

System kancelaryjny, rzeczowy wykaz akt oraz podział dokumentacji na kategorie archiwalne

§  2.
1.
W Ministerstwie obowiązuje bezdziennikowy system kancelaryjny. W systemie tym dokonuje się rejestracji spraw (nie rejestruje się poszczególnych pism dotyczących sprawy) w spisie spraw, prowadzonym dla każdej teczki aktowej zakładanej zgodnie z rzeczowym wykazem akt.
2.
Zarejestrowane sprawy kompletuje się w teczkach aktowych, zakładanych zgodnie z rzeczowym wykazem akt.
3.
Bezdziennikowy system kancelaryjny nie wyklucza stosowania innych pomocniczych sposobów ewidencjonowania spraw.
§  3.
1.
Rzeczowy wykaz akt jest to tematyczny podział dokumentacji powstającej w toku działalności Ministerstwa, oznaczonej w poszczególnych symbolach hasłem klasyfikacyjnym oraz kategorią archiwalną.
2.
Rzeczowy wykaz akt oparty jest na systemie klasyfikacji dziesiętnej. Oznacza to, że całość zadań Ministerstwa podzielono na klasy I rzędu oznaczone symbolem od 0 do 9. W ramach każdej z tych klas wprowadzono klasy II rzędu oznaczone symbolami dwucyfrowymi powstałymi przez dodanie do wymienionych klas I rzędu jednej z cyfr od 0-9 a w ich ramach klas III rzędu oznaczonych symbolami trzycyfrowymi powstałymi przez dodanie do klas II rzędu jednej z cyfr od 0-9 itd.
3.
Dla każdej końcowej klasy z rzeczowego wykazu akt zakłada się jednorodną rzeczowo teczkę aktową.
4.
Budowa rzeczowego wykazu akt jest niezależna od struktury organizacyjnej Ministerstwa, wskutek tego akta jednorodne tematycznie występujące w różnych komórkach organizacyjnych będą miały te same symbole cyfrowe. Wyróżniać je będą tylko symbole nazwy komórki organizacyjnej.
5.
Rzeczowy wykaz akt ustala kategorię akt dla komórki macierzystej i innej.
6.
Przez komórkę macierzystą należy rozumieć komórkę organizacyjną do zadań której należy ostateczne pod względem merytorycznym załatwienie sprawy i która w tym zakresie gromadzi całość podstawowych dokumentów.
7.
Przez użyte w rzeczowym wykazie akt określenie "inna komórka" należy rozumieć komórki organizacyjne, w których występują akta tej samej klasy rzeczowego wykazu akt co w komórce macierzystej, lecz stanowią jedynie dokumentację pomocniczą, cząstkową lub powtarzalną.
§  4.
1.
Każda komórka organizacyjna w oparciu o własny, wewnętrzny regulamin organizacyjny dla swojego użytku sporządza szczegółowy wyciąg z rzeczowego wykazu akt. Po podpisaniu go przez kierownika komórki organizacyjnej jeden egzemplarz wyciągu pozostaje w komórce, drugi zaś przekazuje się do Archiwum.
2.
Wyciąg, o którym mowa w ust. 1, powinien obejmować wybrane z rzeczowego wykazu akt odpowiednie dla potrzeb poszczególnych komórek symbole i hasła klasyfikacyjne oraz kwalifikację archiwalną.
3.
Komórki organizacyjne, w zależności od potrzeb, mogą rozbudować końcowe klasy III i dalszych rzędów w rzeczowym wykazie akt na klasy bardziej szczegółowe nie zmieniając oznaczenia kategorii archiwalnej i okresu przechowywania ustalonego w rozbudowywanej klasie rzeczowego wykazu akt.
4.
Zmiany w rzeczowym wykazie akt polegające na przekształceniu klas I i II rzędu lub wprowadzeniu nowych symboli i haseł w tych klasach mogą być wprowadzone za zgodą Ministra w porozumieniu z Dyrektorem Archiwum Akt Nowych.
§  5.
1.
Dokumentacja wytworzona i gromadzona w komórkach organizacyjnych dzieli się na:
1)
materiały archiwalne;
2)
dokumentację niearchiwalną.
2.
Materiałami archiwalnymi wchodzącymi do narodowego zasobu archiwalnego są wszelkiego rodzaju akta i dokumenty, korespondencja, dokumentacja finansowa, techniczna i statystyczna, mapy i plany, fotografie, filmy i mikrofilmy, nagrania dźwiękowe i wideofonowe oraz inna dokumentacja, bez względu na sposób jej wytwarzania, mająca znaczenie jako źródło informacji o wartości historycznej o działalności Państwa Polskiego, jego poszczególnych organów i innych państwowych jednostek organizacyjnych oraz o jego stosunkach z innymi państwami, o rozwoju życia społecznego i gospodarczego, o działalności organizacji o charakterze politycznym, społecznym i gospodarczym, zawodowym i wyznaniowym, o organizacji i rozwoju nauki, kultury i sztuki, a także o działalności jednostek samorządu terytorialnego i innych samorządowych jednostek organizacyjnych - powstała w przeszłości i powstająca współcześnie. Do oznaczenia materiałów archiwalnych używa się symbolu "A".
3.
Dokumentację niearchiwalną stanowią dokumenty mające wyłącznie czasową wartość praktyczną. Do oznaczenia kategorii dokumentacji niearchiwalnej używa się symbolu "B", "BE" i "Bc".
4.
Symbolem "B" z dodaniem cyfr arabskich oznacza się kategorię dokumentacji o czasowym znaczeniu praktycznym, która po upływie obowiązującego okresu przechowywania podlega brakowaniu; okres przechowywania liczy się w pełnych latach kalendarzowych, poczynając od 1 stycznia roku następnego po ostatecznym załatwieniu sprawy.
5.
Symbolem "BE" oznacza się dokumentację, która po upływie obowiązującego okresu przechowywania podlega ekspertyzie ze względu na jej charakter, treść i znaczenie. Ekspertyzę przeprowadza właściwe archiwum państwowe, które może dokonać zmiany kategorii tej dokumentacji. Zmiana kategorii może wiązać się z uznaniem dokumentacji za materiały archiwalne.
6.
Symbolem "Bc" oznacza się kategorie dokumentacji posiadającej krótkotrwałe znaczenie praktyczne, którą po pełnym jej wykorzystaniu komórka organizacyjna przekazuje na makulaturę lub niszczy za wiedzą Kierownika Archiwum Ministerstwa.

Rozdział  3

Czynności kancelaryjne i obieg dokumentacji

§  6.
1.
Obieg pism (dokumentacji) winien być szybki, pisma powinny przechodzić przez niezbędne punkty zatrzymania tylko jeden raz.
2.
Obieg akt w Ministerstwie odbywa się w zasadzie bez pokwitowania, z wyjątkiem przesyłek wartościowych oraz przesyłek, których obowiązek kwitowania wynika z odrębnych przepisów.
§  7.
1.
Czynności kancelaryjne wykonywane są przez:
1)
Kancelarię Ogólną;
2)
sekretariaty Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego;
3)
sekretariaty komórek organizacyjnych;
4)
Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego, dyrektorów i kierowników komórek organizacyjnych;
5)
referentów spraw (pracowników odpowiedzialnych za merytoryczne załatwienie sprawy);
6)
Kancelarię Tajną - funkcjonującą na podstawie odrębnych przepisów.
2.
Do zakresu czynności Kancelarii Ogólnej należy:
1)
przyjmowanie przesyłek i sprawdzanie ich, opatrywanie pieczątką wpływu oraz rozdzielanie ich do właściwych komórek organizacyjnych;
2)
wysyłanie przesyłek.
3.
Na przesyłkach lub kopertach (opakowaniach) przesyłek w stanie zamkniętym, Kancelaria Ogólna umieszcza odcisk pieczątki wpływu z datą otrzymania przesyłki. Pieczątka wpływu powinna zawierać:
1)
nazwę jednostki organizacyjnej;
2)
datę wpływu;
3)
miejsce na wpisanie znaku sprawy.
4.
Nie umieszcza się pieczątek wpływu na dokumentach księgowych, osobistych, załącznikach, drukach itp. oraz na przesyłkach nie wymagających merytorycznego załatwienia.
5.
Do typowych czynności kancelaryjnych sekretariatu Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego należy w szczególności:
1)
przyjmowanie wpływów, sprawdzanie ich, opatrywanie stemplem wpływu oraz segregacja;
2)
ewidencjonowanie korespondencji w elektronicznym rejestrze w ramach obowiązujących w Ministerstwie systemów;
3)
przedkładanie Ministrowi, Sekretarzowi Stanu albo Dyrektorowi Generalnemu korespondencji do wglądu i dekretacji;
4)
dystrybucja korespondencji do właściwych komórek organizacyjnych;
5)
rejestrowanie w spisach spraw, nadawanie znaku sprawy, zakładanie teczek i przechowywanie akt spraw załatwianych przez Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu albo Dyrektora Generalnego oraz przekazywanie ich do Archiwum;
6)
przyjmowanie i wysyłanie faksów;
7)
przyjmowanie korespondencji wychodzącej i jej ekspedycja.
6.
Do typowych czynności kancelaryjnych sekretariatów komórek organizacyjnych należy w szczególności:
1)
przyjmowanie wpływów i ich ewidencjonowanie w elektronicznym rejestrze w ramach obowiązujących w Ministerstwie systemów;
2)
przedkładanie przełożonym korespondencji do wglądu i dekretacji; w zależności od ustalonego przez przełożonego trybu, sekretariat przedkłada do wglądu całą korespondencję bądź tylko pisma przez niego zastrzeżone;
3)
rejestrowanie w spisach spraw, nadawanie znaku sprawy, zakładanie teczek aktowych oraz przechowywanie akt spraw załatwianych bezpośrednio przez przełożonych;
4)
przekazywanie korespondencji, zgodnie z dekretacją, do kierowników komórek organizacyjnych lub referentów spraw;
5)
przyjmowanie i wysyłanie faksów;
6)
ekspedycja korespondencji;
7)
przygotowywanie i przekazywanie przechowywanej dokumentacji do Archiwum.
7.
Do typowych czynności kancelaryjnych Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego, dyrektorów i kierowników komórek organizacyjnych należy w szczególności:
1)
dekretacja korespondencji do załatwienia przez komórki organizacyjne lub referentów spraw; umieszczanie, obok stempla z datą wpływu, dyspozycji dotyczących sposobu i terminu załatwienia sprawy oraz daty dekretacji i skrótu podpisu;
2)
podpisywanie korespondencji zgodnie z upoważnieniem;
3)
zatwierdzanie spisów zdawczo-odbiorczych dokumentacji przeznaczonej do przekazania do Archiwum.
8.
Do typowych czynności kancelaryjnych referentów spraw należy w szczególności:
1)
rejestrowanie spraw w spisach spraw i nadawanie znaku sprawy;
2)
zakładanie, zgodnie z rzeczowym wykazem akt, teczek aktowych dla spraw i przechowywanie akt spraw załatwionych;
3)
załatwianie spraw merytorycznie, zgodnie z dyspozycjami przełożonych co do sposobu i terminu załatwienia sprawy;
4)
przygotowanie projektów pism i przedstawianie ich do akceptacji przełożonym;
5)
sporządzanie czystopisów i przekazywanie ich do podpisu osobom upoważnionym;
6)
przekazywanie podpisanych czystopisów do Kancelarii Ogólnej celem wysłania;
7)
przygotowywanie przechowywanej dokumentacji i przekazywanie jej do Archiwum.
9.
Pisma przesyłane pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi są przekazywane przez woźnych lub bezpośrednio przez pracowników komórek organizacyjnych.
10.
Za pokwitowaniem doręcza się wyłącznie te przesyłki, co do których obowiązek kwitowania wynika z odrębnych przepisów.

Rozdział  4

Odbiór, otwieranie i segregowanie korespondencji

§  8.
1.
Do przyjmowania przesyłek wpływających do Ministerstwa upoważniona jest Kancelaria Ogólna.
2.
Przesyłki wpływające po godzinach urzędowania odbiera dowódca zmiany ochrony gmachu Ministerstwa.
§  9.
1.
Przy odbiorze przesyłek od doręczającego należy sprawdzić prawidłowość adresu oraz stan opakowania przesyłki, a w przypadku naruszenia opakowania sporządzić, w obecności doręczającego, protokół, podając w nim rzeczywistą zawartość przesyłki; protokół, po podpisaniu przez pracownika odbierającego i doręczającego, należy przekazać kierownikowi komórki organizacyjnej, której przesyłka dotyczy, celem nadania sprawie dalszego biegu (wniesienie reklamacji, uzyskanie odszkodowania itp.).
2.
Przesyłki wartościowe odbierane są przez upoważnionego pracownika za pokwitowaniem.
3.
Przesyłki mylnie skierowane należy zwrócić nadawcy lub przesłać do właściwego adresata.
4.
Telegramy i telefonogramy, faksy oraz przesyłki otrzymane pocztą elektroniczną, a także przesyłki "pilne" należy niezwłocznie, po ich otrzymaniu i odnotowaniu na nich daty, godziny, a przy telefonogramach nazwiska oraz stanowiska służbowego nadającego i odbierającego, przekazać adresatowi.
5.
Przesyłki adresowane imiennie i z napisem "do rąk własnych" doręcza się adresatowi w nienaruszonym stanie.
§  10.
1.
Sekretariaty otwierają wszystkie przesyłki z wyjątkiem:
1)
adresowanych imiennie;
2)
niejawnych;
3)
wartościowych;
4)
oznaczonych w sposób wskazujący, że ich otwarcie nie może nastąpić przed określonym terminem (np. oferty przetargowe).
2.
Jeżeli po otwarciu koperty nie oznaczonej na zewnątrz klauzulą tajności okaże się, że zawiera ona dokumentację niejawną, należy bezzwłocznie przekazać ją, w dodatkowej kopercie, osobie upoważnionej do jej odbioru, z adnotacją o przyczynie otwarcia koperty.
3.
Po otwarciu koperty sprawdza się:
1)
czy nie zawiera ona pisma mylnie skierowanego;
2)
czy dołączono wszystkie wymienione załączniki;
3)
czy znajdują się w niej wszystkie pisma, których symbole uwidoczniono na kopercie.

Każdą stwierdzoną niezgodność należy odnotować na danym piśmie lub kopercie (opakowaniu), którą dołącza się do pisma.

4.
Koperty należy dołączyć do akt w następujących przypadkach:
1)
do korespondencji w sprawach sądowych oraz administracyjnych (wraz z dowodem doręczenia), w których określony został termin na dokonanie czynności procesowej;
2)
do przesyłek wartościowych;
3)
do przesyłek otrzymanych od osób fizycznych;
4)
do przesyłek, w których brak nazwiska (nazwy) nadawcy, jego adresu lub gdy dane są nieczytelne;
5)
do przesyłek oznaczonych klauzulą "zastrzeżone";
6)
do przesyłek poleconych;
7)
do przesyłek mylnie skierowanych.

Rozdział  5

Rejestrowanie spraw, znakowanie pism i zakładanie teczek aktowych

§  11.
1.
Sprawę rejestruje się tylko raz na podstawie pierwszego pisma, otrzymanego z zewnątrz lub powstałego w komórce organizacyjnej. Każde następne pismo w tej samej sprawie już zarejestrowanej otrzymuje ten sam znak sprawy.
2.
Rejestracja spraw polega na odnotowaniu pierwszego pisma w danej sprawie w spisie spraw;
3.
Rejestrację spraw w spisie spraw, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do Instrukcji kancelaryjnej, prowadzą referenci opracowujący sprawy merytorycznie.
4.
Nie wymagają rejestracji:
1)
publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, książki itp.) oraz inne druki nie wymagające merytorycznego załatwienia;
2)
życzenia, zaproszenia, zawiadomienia i pisma o podobnym charakterze;
3)
potwierdzenia odbioru, które dołącza się do akt właściwej sprawy;
4)
rachunki i faktury, raporty kasowe itp., które są ewidencjonowane w sposób ustalony dla tych spraw;
5)
korespondencja mająca znamiona korespondencji prywatnej.
5.
Komórki organizacyjne stosują również komputerowy system rejestracji spraw i obiegu pism w ramach obowiązujących w Ministerstwie systemów.
6.
Numer wynikający z obowiązujących w Ministerstwie systemów, stanowi odrębny znak niezależny od numeru sprawy.
7.
W komórkach organizacyjnych mogą być stosowane dodatkowe pomoce ewidencyjne, służące jedynie kontroli obiegu pism.
§  12.
1.
Znak sprawy jest cechą rozpoznawczą sprawy. Składa się on z następujących części:
1)
symbolu literowego komórki organizacyjnej;
2)
symbolu cyfrowo-literowego stanowiska pracy;
3)
symbolu klasyfikacyjnego (hasła) według rzeczowego wykazu akt;
4)
kolejnego numeru, pod którym sprawa została zarejestrowana w spisie spraw;
5)
dwóch ostatnich cyfr roku, w którym sprawę zarejestrowano w spisie spraw;

Trzy pierwsze człony znaku sprawy powinny być oddzielone od siebie kreskami poziomymi, natomiast piąty powinien być oddzielony od czwartego kreską ukośną.

Przykładowy wzór znaku sprawy:

ML3AB-070-2/06.

Poszczególne człony znaku oznaczają:

ML - Departament Prawny,

3 - Wydział Legislacji Zewnętrznej,

AB - inicjały referenta,

070 - Współpraca z Sejmem i Senatem,

2 - kolejny numer, pod którym sprawa została zarejestrowana w spisie spraw,

06 - dwie ostatnie cyfry roku 2006.

2.
Akta spraw nie załatwionych ostatecznie w ciągu roku załatwia się w roku następnym bez zmiany dotychczasowego ich znaku i bez wpisywania do nowych spisów spraw. Zmiana znaku sprawy z równoczesnym wpisaniem do nowego spisu spraw następuje dopiero wtedy, gdy wpłynie nowe pismo dotyczące sprawy wszczętej w poprzednim roku. W przypadku przeniesienia sprawy do nowego spisu spraw należy uczynić adnotację w poprzednim spisie spraw.

W przypadku konieczności wznowienia sprawy w następnym roku, sprawę która została ostatecznie załatwiona w poprzednim roku i odłożona do właściwej teczki, należy wyjąć, a w spisie spraw pod jej numerem odnotować: "przeniesiono do teczki symbol.." rejestrując ją jednocześnie w spisie spraw na rok bieżący i nadając jej nowy znak.

§  13.
1.
Spis spraw prowadzi się oddzielnie dla każdej teczki założonej według haseł rzeczowego wykazu akt.
2.
Teczki aktowe zakłada się w miarę powstawania akt zgodnie z wyciągiem z rzeczowego wykazu akt.
3.
Każdej końcowej klasie rzeczowego wykazu akt powinna odpowiadać teczka aktowa (wobec dużej ilości akt podzielona na tomy) o tym samym symbolu i haśle klasyfikacyjnym.
4.
Na każdy rok kalendarzowy zakłada się nowe teczki i nowe spisy spraw dla każdej z nich.
5.
Nie należy łączyć w jednej teczce akt o różnej kategorii archiwalnej.
6.
Każda teczka aktowa powinna zawierać na stronie tytułowej następujące oznaczenia, których rozmieszczenie przedstawiono w załączniku nr 2 do Instrukcji kancelaryjnej:
1)
na środku u góry - pełną nazwę jednostki organizacyjnej (Ministerstwo Transportu) i nazwę komórki organizacyjnej;
2)
w lewym górnym rogu - znak akt złożony z symbolu literowego komórki organizacyjnej i symbolu hasła klasyfikacyjnego według rzeczowego wykazu akt;
3)
w prawym górnym rogu - kategorię archiwalną, a w przypadku dokumentacji niearchiwalnej (akt kategorii "B") również okres jej przechowywania;
4)
na środku - tytuł teczki, tj. pełne hasło klasyfikacyjne z rzeczowego wykazu akt uzupełnione o rodzaj dokumentacji zawartej w teczce;
5)
pod tytułem teczki rok założenia i ewentualnie numer tomu (jeżeli teczkę podzielono na tomy).
7.
W przypadku niewielkiej ilości spraw w danej klasie istnieje możliwość prowadzenia teczki aktowej przez okres dłuższy niż jeden rok.

Rozdział  6

Załatwianie spraw i wysyłanie pism

§  14.
1.
Przy załatwianiu spraw należy stosować najbardziej proste i celowe formy. Załatwiając sprawy indywidualne z zakresu administracji publicznej pracownicy mają obowiązek stosować przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego lub inne przepisy proceduralne, a w zakresie merytorycznym - właściwe przepisy prawa materialnego.
2.
Jeżeli pismo wpływające dotyczy dwóch lub więcej spraw należących do zakresu działania różnych komórek organizacyjnych - referent zleca sporządzenie odpowiedniej ilości odpisów tego pisma i kieruje je do właściwych komórek, zaznaczając to na oryginale.
3.
Akta sprawy wymagające w toku załatwiania udziału kilku referentów mogą być przesyłane w teczce obiegowej.
4.
Sprawy powinny być załatwiane w formie pisemnej w kolejności ich wpływu. Sprawy mogą być załatwiane ustnie, jeżeli przemawia za tym interes strony, a przepisy nie stoją temu na przeszkodzie. W każdym przypadku należy stosować formę najbardziej celową i najprostszą. W przypadku ustnego załatwienia sprawy pracownik odpowiedzialny za jego załatwienie sporządza (jeśli zachodzi potrzeba) odpowiednią notatkę zawierającą informację o sposobie załatwienia, nazwisko osoby zainteresowanej oraz datę i podpis pracownika załatwiającego sprawę.
5.
Typową formą załatwiania spraw jest forma pisemna; każdą sprawę załatwia się oddzielnym pismem, które oprócz treści winno zawierać:
1)
nagłówek - odpowiedni blankiet korespondencyjny albo podłużną pieczęć nagłówkową;
2)
imię i nazwisko lub nazwę adresata i jego adres; adresy pisze się w pierwszym przypadku (mianownik);
3)
znak rozpoznawczy sprawy (ustalony zgodnie z postanowieniami określonymi w § 12);
4)
datę podpisania przez osobę upoważnioną;
5)
w odpowiedziach podaje się datę i znak sprawy, której odpowiedź dotyczy;
6)
podpis w obrębie pieczątki imiennej określającej stanowisko służbowe oraz imię i nazwisko osoby uprawnionej do podpisu, z tym, że w przypadku pism podpisywanych przez Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego pieczątki imienne umieszcza się, gdy treść pisma jest zawarta na więcej niż jednej stronie;
7)
pod treścią z lewej strony należy podać liczbę załączników;
8)
w przypadku gdy treść pisma ma być podana do wiadomości innym instytucjom lub osobom, pod treścią pisma po zwrocie "otrzymują" lub "do wiadomości" należy wymienić adresatów.
6.
Projekty pism, które mają być powielone, wymagają w każdym przypadku wstępnej aprobaty dyrektora komórki organizacyjnej.
7.
Kopia pisma powinna dodatkowo zawierać:
1)
parafę referenta i datę sporządzenia pisma (z lewej strony pod treścią pisma);
2)
ewentualnie dodatkowe, ważne w razie wznowienia sprawy, uwagi w lewej dolnej części arkusza.
8.
Pisma przygotowane do podpisu Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu, powinny być sporządzone na blankietach z godłem, imieniem i nazwiskiem oraz funkcją danej osoby.
9.
Pisma sporządzone do podpisu Dyrektora Generalnego powinny być sporządzone na blankietach z imieniem i nazwiskiem oraz funkcją.
10.
Pisma przygotowywane do podpisu innych osób powinny być sporządzone na blankietach z nazwą Ministerstwa oraz nazwą komórki organizacyjnej; podpis powinien być opatrzony pieczęcią imienną.
§  15.
1.
Uprawnienia do podpisywania pism określa regulamin organizacyjny Ministerstwa oraz upoważnienia imienne.
2.
Wzory używanych w Ministerstwie blankietów korespondencyjnych, pieczęci nagłówkowych (w tym z wizerunkiem godła państwowego) oraz wzory pieczęci do podpisu ustalane są jednolicie i są zamieszczone na stronie intranetowej Ministerstwa.
3.
Pisma przygotowane do podpisu przez Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego przedkładane są za pośrednictwem właściwego sekretariatu. Do podpisu przedkładane są: oryginał pisma, odpowiednia liczba kopii pisma oraz akta sprawy.
4.
Akceptacja projektu pisma przez przełożonych następuje przez parafowanie kopii i umieszczenie daty pod parafą pracownika sporządzającego to pismo. Parafa akceptującego projekt pisma powinna być opatrzona pieczątką imienną.
§  16.
1.
Czynności dotyczące wysyłania pism polegają na:
1)
sprawdzaniu, czy pismo posiada właściwy numer sprawy, jest podpisane i oznaczone datą oraz czy dołączone zostały wszystkie załączniki;
2)
stwierdzeniu na kopii pisma jego wysyłki;
3)
zarejestrowaniu pisma w obowiązujących w Ministerstwie elektronicznych systemach rejestracji spraw i obiegu dokumentów;
4)
przekazaniu pisma do Kancelarii Ogólnej, z jednoczesnym wpisaniem do elektronicznego systemu rejestracji spraw i obiegu dokumentów daty jego wysłania.
2.
Pisma w zaklejonych i dokładnie zaadresowanych kopertach przesyła się w dniu ich podpisania do Kancelarii Ogólnej lub bezpośrednio do komórki organizacyjnej.
3.
Pisma kierowane do tego samego odbiorcy mogą być wysyłane razem, w jednej kopercie, z adekwatną adnotacją na niej.
4.
Pisma, o ile nie jest to sprzeczne z charakterem (rodzajem) sprawy, mogą być wysyłane faksem lub pocztą elektroniczną.

Rozdział  7

Postępowanie z dokumentacją zastrzeżoną

§  17.
1.
W postępowaniu z dokumentacją oznaczoną klauzulą "zastrzeżone" stosuje się wymagania ustalone odrębnie w zakresie ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą zastrzeżone.
2.
Szczegółowy tryb postępowania z tą dokumentacją określają odrębne przepisy.

Rozdział  8

Przechowywanie dokumentacji

§  18.
1.
Akta spraw w toku załatwiania referenci przechowują w teczkach z napisem "do załatwienia". Akta do załatwienia układa się w kolejności wpływu.
2.
Dokumentację spraw załatwionych przechowuje się w teczkach założonych zgodnie z wyciągiem z rzeczowego wykazu akt - w kolejności symboli liczbowych, przy czym wewnątrz teczki akta sprawy powinny być ułożone w kolejności liczb porządkowych spisu spraw danej teczki, a w ramach spraw chronologicznie, przy czym pismo rozpoczynające sprawę powinno być na wierzchu.
3.
Teczki spraw zakończonych powinny być opisane zgodnie z postanowieniami określonymi w § 13 ust. 6.
4.
Dokumentację niejawną przechowuje się w teczkach założonych zgodnie z obowiązującym rzeczowym wykazem akt i opisanych zgodnie z postanowieniami instrukcji kancelaryjnej, z zachowaniem wymagań określonych odrębnymi przepisami.
5.
W przypadku wyjęcia sprawy z teczki należy w jej miejsce włożyć kartę zastępczą. Powinna ona zawierać w treści: znak sprawy, jej przedmiot, nazwisko pracownika wypożyczającego akta sprawy i skrót komórki organizacyjnej w której wypożyczający pracuje, względnie nazwę i adres jednostki, do której sprawę wysłano, datę wypożyczenia i ustalony z Archiwum termin zwrotu.
6.
Dokumentację spraw zakończonych przechowuje się w komórkach organizacyjnych przez dwa lata licząc od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym sprawę zakończono. Po upływie tego okresu dokumentację tę referent przekazuje do Archiwum.
7.
Za wytworzoną i przyjętą z zewnątrz dokumentację odpowiedzialny jest dyrektor komórki organizacyjnej, która ją zgromadziła.

Rozdział  9

Wykorzystanie informatyki w czynnościach kancelaryjnych

§  19.
Czynności kancelaryjne wykonywane są z wykorzystaniem informatyki, pod warunkiem ochrony danych przechowywanych w zbiorach informatycznych.
§  20.
Zaleca się wykorzystanie informatyki w celu:
1)
przesyłania korespondencji i innych wiadomości korporacyjną pocztą elektroniczną;
2)
prowadzenia wszelkich rejestrów, dotyczących obiegu dokumentów wewnątrz Ministerstwa;
3)
tworzenia, przekształcania i przechowywania dokumentów prowadzonych spraw;
4)
monitorowania obiegu dokumentów w Ministerstwie.
§  21.
1.
Dane przechowywane na zasobach dyskowych komputerów zabezpiecza się przez:
1)
udostępnianie ich wyłącznie upoważnionym pracownikom;
2)
odpowiednie archiwizowanie zbiorów na nośnikach informatycznych.
2.
Dostęp do zbiorów danych, zawartych w komputerach, ogranicza się przez:
1)
system haseł identyfikujących pracownika;
2)
odpowiednie uprawnienia kont użytkowych ograniczających dostęp do wybranych obszarów danych osobom nie posiadającym odpowiednich uprawnień;
3)
zabezpieczenie dostępu do stacji roboczych przez użycie kart magnetycznych lub kart chipowych.
3.
Dane gromadzone na zasobach dyskowych komputerów powinny być zabezpieczone przed ich utratą przez:
1)
przechowywanie w chronionym i odpowiednio zabezpieczonym miejscu nośników informatycznych zakupionego oprogramowania:
a)
operacyjnego,
b)
narzędziowego,
c)
aplikacyjnego,
2)
archiwizowanie w cyklu kilkudniowym danych przechowywanych na zasobach dyskowych komputerów lokalnych na nośnikach informatycznych przechowywanych w innym pomieszczeniu;
3)
archiwizowanie codzienne zmian, a w cyklu tygodniowym wszystkich danych przechowywanych na zasobach dyskowych serwerów sieciowych na odpowiednich nośnikach informatycznych oraz przechowywanie ich w odpowiednio chronionym i zabezpieczonym pomieszczeniu.
4.
W przypadku gromadzenia danych osobowych do ich zabezpieczenia należy stosować przepisy o ochronie danych osobowych.

Rozdział  10

Przekazywanie dokumentacji do Archiwum

§  22.
1.
Dokumentację zakończonych spraw referenci przekazują do Archiwum zgodnie z planem corocznie opracowywanym przez Kierownika Archiwum w uzgodnieniu z dyrektorem właściwej komórki organizacyjnej.
2.
Akta przekazuje się do Archiwum wyłącznie w stanie uporządkowanym.
3.
Porządkowanie akt należy do obowiązku komórki organizacyjnej, która je zgromadziła.
4.
Przez uporządkowanie należy rozumieć:
1)
ułożenie akt wewnątrz teczek zgodnie z postanowieniami § 18 ust. 2;
2)
opisanie teczek aktowych zgodnie z postanowieniami § 13 ust. 6;
3)
wyłączenie z teczek powtarzających się egzemplarzy (kategoria A i B50) i usunięcie części metalowych;
4)
spięcie klipsem plastikowym całości dokumentów w teczce (kategoria A i B50);
5)
spaginowanie (ponumerowanie) poszczególnych zapisanych stron w teczkach zawierających materiały archiwalne kategorii A i B50;
6)
ułożenie teczek w porządku zgodnym z rzeczowym wykazem akt;
7)
umieszczenie teczek z materiałami archiwalnymi (kategorii A i B50) w niekwasowych pudłach archiwalnych.
§  23.
1.
Dokumentację spraw zakończonych z wyjątkiem kategorii Bc, komórki organizacyjne przekazują do Archiwum na podstawie spisu zdawczo-odbiorczego, którego wzór określa załącznik nr 3 do Instrukcji kancelaryjnej.
2.
Spis zdawczo-odbiorczy sporządza się w programie MS Word oddzielnie dla:
1)
akt kategorii A z wydrukiem w 4 egzemplarzach;
2)
akt kategorii B z wydrukiem w 3 egzemplarzach.

Jeden egzemplarz spisów przeznaczony jest dla komórki merytorycznej, która akta przekazuje, zaś jeden egzemplarz spisu kategorii A należy przesłać do ANN.

3.
Spis zdawczo-odbiorczy podpisują:
1)
dyrektor komórki organizacyjnej;
2)
osoba przekazująca akta;
3)
Kierownik Archiwum.
§  24.
1.
Komórki organizacyjne przekazują akta kompletnymi rocznikami. Po zarchiwizowaniu akt, jednostki archiwalne (teczki) potrzebne do dalszej pracy bieżącej, można wypożyczyć z Archiwum na dowolny okres ustalony z pracownikiem Archiwum, po ich wprowadzeniu do ewidencji Archiwum.
2.
Do przekazywanych akt należy dołączyć informację dotyczącą ewentualnych zmian organizacyjnych lub ich braku oraz rejestry, kartoteki i skorowidze.
3.
Przed przyjęciem dokumentacji do Archiwum pracownik Archiwum sprawdza, w danej komórce organizacyjnej, prawidłowość jej uporządkowania i poprawność sporządzonej ewidencji.
4.
Kierownik Archiwum może odmówić przejęcia akt nieuporządkowanych, powiadamiając o tym swojego przełożonego oraz dyrektora danej komórki organizacyjnej przekazującej akta.
5.
Dokumentację kategorii Bc, po pełnym jej wykorzystaniu, brakuje się, na podstawie protokołu brakowania, w komórce organizacyjnej bez konieczności przekazywania jej do Archiwum, za zgodą Kierownika Archiwum.

Rozdział  11

Kontrola prac biurowych

§  25.
1.
Nadzór i kontrola czynności kancelaryjnych wykonywanych przez pracowników departamentów, biur i równorzędnych należy do obowiązku dyrektora danej komórki organizacyjnej.
2.
Obowiązki dyrektora komórki organizacyjnej w zakresie nadzoru i kontroli polegają na badaniu prawidłowości stosowania niniejszej instrukcji w szczególności na sprawdzeniu:
1)
wykonania przez komórkę organizacyjną wyciągu z rzeczowego wykazu akt uzgodnionego z Archiwum;
2)
prawidłowości rejestrowania spraw i znakowania pism;
3)
terminowości załatwiania spraw;
4)
prawidłowości obiegu dokumentacji ustalonego Instrukcją kancelaryjną w zakresie kierowanej komórki organizacyjnej Ministerstwa;
5)
terminowości i prawidłowości przekazywania akt do Archiwum.

Rozdział  12

Postępowanie z dokumentacją w razie reorganizacji lub likwidacji komórki organizacyjnej oraz w przypadku rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy

§  26.
1.
Komórka organizacyjna, która została zreorganizowana, w tym w wyniku zmian organizacji wewnętrznej Ministesrtwa, lub zlikwidowana przekazuje:
1)
akta spraw będących w toku załatwiania - następcy prawnemu, na postawie spisu zdawczo-odbiorczego, którego jeden egzemplarz przekazuje się do Archiwum;
2)
pozostałą dokumentację, uporządkowaną zgodnie z postanowieniami Instrukcji kancelaryjnej - do Archiwum.
2.
W przypadku rozwiązania z Ministerstwem stosunku pracy, pracownik ma obowiązek przekazać zgromadzoną przez siebie dokumentację:
1)
sprawy będące w toku załatwienia - sukcesorowi lub bezpośredniemu przełożonemu na postawie spisu zdawczo-odbiorczego, którego jeden egzemplarz przekazuje się do Archiwum;
2)
sprawy zakończone, uporządkowane zgodnie z postanowieniami Instrukcji kancelaryjnej - do Archiwum.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

SPIS SPRAW

część A
rokreferent(symbol kom. org.)(symbol klas.)tytuł teczki według rzeczowego wykazu akt (hasło i rodzaj dokumentacji w teczce)

część B

Lp.Sprawa

(krótka treść)

OD KOGO WPŁYNĘŁADATAUWAGI

(sposób załatwienia)

znak pismaz dniawszczęcia sprawyostatecznego załatw.
*

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZÓR OPISU TECZKI

MK1-053A Ministerstwo Transportu A

Departament Kontroli,

Skarg i Wniosków

.............. ...................... .................

Znak literowy Pieczątka Kategoria akt

kom. organizacyjnej Ministerstwa

i symbol

klasyfikacyjny akt

Skargi i wnioski załatwiane bezpośrednio

(odpowiedzi kierowane do petenta)

..............................................................

..............................................................

..............................................................

tytuł teczki (hasło z rzeczowego wykazu akt)

oraz rodzaj konkretnych materiałów

02 stycznia-30 grudnia 2006

............................

(Daty skrajne)

I 124

....................... ............. ..............

Spis zdawczo-odbiorczy Tom teczki (liczba stron)

nr i pozycja*

______

* Wpisuje pracownik Archiwum przyjmujący akta.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Nazwa Ministerstwa

Nazwa komórki organizacyjnej

Nazwa Wydziału/stanowiska Warszawa 200 ....

Spis zdawczo-odbiorczy akt Nr

Lp.Znak teczkiTytuł teczki, tomu, segregatoraDaty skrajne od-doKat. aktLiczba teczek, tomów, segregatorówMiejsce przechowania akt w składnicyData zniszczenia lub przekazania do arch.
12345678

Razem pozycji

Wyrażam zgodę na

przekazanie akt do Standardowa pieczątka

Archiwum Zakładowego: Archiwum

Przygotował(a) Dyrektor komórki

do przekazania: organizacyjnej Przyjmujący akta

............... ..................

imię i nazwisko (pieczątka i podpis

Kierownika archiwum)

Akta przekazał:

Pieczątka i podpis

przekazującego

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

RZECZOWY WYKAZ AKT MINISTERSTWA TRANSPORTU

Symbole klasyfikacyjneHasła klasyfikacyjneKategoria archiwalna aktUwagi
w komórce merytorycznejw innych komórkach
12345678
0ZARZĄDZANIE
00Organy kolegialne
000Kierownictwo Ministerstwa Transportu, zwane dalej "Ministerstwem"
0000PosiedzeniaABcProtokoły z posiedzeń (porządek posiedzenia, lista uczestników, podjęte rozstrzygnięcia Ministra Transportu, zwanego dalej "Ministrem", oraz Kierownictwa Ministerstwa
0001Materiały na posiedzeniaABcOpracowania, notatki, informacje sporządzone na określone posiedzenie
001Komisje/zespoły własne (stałe i doraźne) ABcZarządzenia, decyzje dotyczące powołania, regulaminy komisji, materiały na posiedzenia, protokoły z posiedzeń komisji i nagrania dźwiękowe z przebiegu posiedzeń, uchwały i opinie komisji.
002Komisje/zespoły międzyresortoweABcJak przy klasie 001. Do kat. A kwalifikuje się materiały w tej komórce organizacyjnej lub jednostce, przy której działa dana komisja, w pozostałych komórkach lub jednostkach - tylko własne opracowania i teksty wystąpień na posiedzenia oraz sprawozdania i notatki z przebiegu obrad.
003Konferencje, spotkania, narady
0030Organizowane przez MinisterstwoABcProgramy, referaty, wnioski, listy uczestników, sprawozdania, uchwały, protokoły, stenogramy, sprawozdania i informacje z realizacji uchwał.
0031Udział w konferencjach, spotkaniach, naradach organizowanych przez inne jednostkiABcWłasne wystąpienia, referaty, opracowania, notatki
004Udział w organach kolegialnych obcych instytucjiABcWłasne wystąpienia, notatki problemowe i sprawozdania. Pozostałe-kategoria B5. Dla każdego organu prowadzi się odrębną teczkę.
005Narady pracowniczeABcProtokoły, sprawozdania, wnioski
006Obsługa organizacyjno-techniczna organów kolegialnychBcBcZawiadomienia o posiedzeniach oraz korespondencja dotycząca organizacji posiedzeń, obsługi biurowej, gospodarczej
01Organizacja
010Podstawy prawne funkcjonowania MinisterstwaABcPrzepisy prawne dotyczące funkcjonowania Ministerstwa, statut, regulamin i schemat organizacyjny Ministerstwa, regulaminy wewnętrzne komórek organizacyjnych Ministerstwa i podział zadań w kierownictwie Ministerstwa.
011Zasady kierowania w sytuacjach wyjątkowychABcOpracowanie własne
012Upoważnienia i pełnomocnictwa imienne udzielone pracownikom MinisterstwaA-Upoważnienia i pełnomocnictwa udzielone przez Ministra, Upoważnienia i pełnomocnictwa udzielone przez Dyrektora Generalnego.
013Organizacja jednostek podległych i nadzorowanych.ABcZarządzenia o utworzeniu, regulaminy i schematy organizacyjne.
014Organizacja pracy biurowej i biblioteki
0140Instrukcja kancelaryjnaABc2 egzemplarze wraz z dokumentacją źródłową przekazuje do Archiwum aktotwórca.
0141Rzeczowy wykaz aktABc2 egzemplarze wraz z dokumentacją źródłową przekazuje do Archiwum aktotwórca
0142Środki ewidencji i kontroli obiegu dokumentacjiB5BcTerminarze, rozdzielniki, rejestry, dowody doręczeń i opłat
0143Gromadzenie zasobu bibliotecznegoB5-Korespondencja
0144Ewidencja zasobu bibliotecznegoBE50-Księgi inwentarzowe, kartoteki
0145Udostępnianie zasobu bibliotecznegoBc-Karty udostępniania
0146Pieczęcie urzędoweA-Książki ewidencji z wzorami odciskowymi
0147Pieczątki urzędoweA-Książki ewidencji z wzorami odciskowymi
0148FormularzeB5BcOpracowanie wzorów formularzy stanowiących integralną część akt (spraw) przechowuje się przez okres ustalony dla danych akt.
015Archiwum
0150Instrukcja o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego, zwanego dalej "Archiwum"A2 egzemplarze wraz z dokumentacją źródłową przekazuje do Archiwum aktotwórca
0151Ewidencja Archiwum ZakładowegoASpisy zdawczo-odbiorcze, wykazy, protokoły oceny i zezwolenia na zniszczenie dotyczące akt wybrakowanych
0152Udostępnianie akt zgromadzonych w ArchiwumB2-Zezwolenia, karty udostępniania, rejestry korzystających z akt
0153Protokoły dotyczące zagubienia lub utraty akt archiwalnychADokumentacja dotycząca postępowania wyjaśniającego
02Akty normatywne, obsługa prawna
020Akty normatywneAB5Opracowane w komórkach merytorycznych projekty ustaw, rozporządzeń, zarządzeń, decyzji i instrukcji. Oryginały tych opracowań wraz z materiałami źródłowymi przekazuje do Archiwum aktotwórca. Komplet podpisanych rozporządzeń, zarządzeń i instrukcji, opublikowanych jak i nie opublikowanych gromadzi Departament Prawny. Dla każdego rodzaju aktu zakłada się odrębną teczkę.
021Zbiór aktów normatywnych niepublikowanych oraz innych dokumentów i opracowań rządowychB10BcProtokoły z posiedzeń komitetów Rady Ministrów, Rady Ministrów i inne, karty realizacji zadań
022Ewidencja i zbiory aktów wewnętrznych MinistraABcZarządzenia wewnętrzne, decyzje. Dla każdego rodzaju aktów prowadzi się odrębne teczki.
023Ewidencja i zbiory aktów wewnętrznych Dyrektora GeneralnegoABcZarządzenia wewnętrzne, decyzje. Dla każdego rodzaju aktów prowadzi się odrębne teczki.
024Interpretacja przepisów prawnychABcWyjaśnianie znaczenia norm zawartych w przepisach
025Opinie prawneB5BcW tym do umów i porozumień zawieranych przez Ministerstwo
026Opiniowanie zewnętrznych aktów prawnychUzgodnienia resortowe.
0260Zewnętrzne akty normatywneB5Bc
0261Zewnętrzne dokumenty rządoweB5Bc
027Sprawy administracyjne i sądowo-administracyjneB10BcNie dotyczy koncesji, licencji, zezwoleń i pozwoleń o których mowa w klasie 55 oraz decyzji administracyjnych wydawanych na podstawie przepisów ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, a także innych, sklasyfikowanych odrębnie.
028Inne sprawy sądoweB5BcOkres przechowywania liczy się od daty wykonania prawomocnego orzeczenia lub umorzenia sprawy
03Planowanie, sprawozdawczość, statystykaObejmuje plany i sprawozdania opisowe oraz statystyczne dotyczące działalności inwestycyjnej i kapitalnych remontów, zaopatrzenia materiałowo-technicznego, działalności finansowej i gospodarczej oraz w zakresie zatrudnienia i funduszu płac, szkolenia i dokształcania kadr, stypendiów fundowanych itp. Nie obejmuje planów i sprawozdawczości z podstawowej działalności Ministerstwa, objętych innymi klasami rzeczowymi
030Założenia programowe planów i programów
031Plany i programy MinisterstwaABcKat. A dot. wersji ostatecznych opracowań. Projekty i wersje robocze oraz materiały źródłowe należy kwalifikować do kat. B2. Inne niż roczne plany i sprawozdania do kat. B5
032Plany jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministerstwo oraz sprawozdania z ich realizacjiB5BcJak w klasie 031
033Sprawozdania
0330Roczne sprawozdaniaABc
0331Roczne sprawozdania zbiorczeABc
034Opracowania statystyczneABc
035Sprawozdania StatystyczneABc
036Analizy kompleksowe i problemowe
0360Działalności MinisterstwaABcKat. A dot. wersji ostatecznych. Wersje robocze i materiały źródłowe należy kwalifikować do kat. B2
0361Działalności jednostek podległych i nadzorowanychB5Bc
0362ZbiorczeABc
04Informatyka
040Tworzenie założeń systemowych (zmian, rozwoju, modernizacji) do systemów nowych oraz obecnie eksploatowanych w MinisterstwieWstępne projektowanie i uzgadnianie założeń do systemów i programów eksploatowanych w Ministerstwie
0400Projektowanie oraz budowa systemów, programów oraz stron www (internet) ABcKierunki, tematyka itp. (opracowania własne)
0401Ewidencja infrastruktury informatycznejB5BcDotyczy sprzętu komputerowego, systemów i programów eksploatowanych w Ministerstwie
0402Dokumentacja technicznaBE5BcGromadzenie dokumentacji technicznej systemów oraz programów eksploatowanych w Ministerstwie. Okres przechowywania liczy się od momentu wygaśnięcia licencji
0403Certyfikaty i licencje na oprogramowanie i systemy eksploatowane w MinisterstwieB5Bc
0404Eksploatacja i wdrażanie systemów informatycznychB5Bc
0405Zakup i parametryzacja sprzętu komputerowego oraz systemów dla potrzeb MinisterstwaB5BcOferty, umowy, gwarancje; okres przechowywania liczy się od momentu wygaśnięcia umowy bądź gwarancji. Korespondencja i zapytania w sprawie rozpoznania rynku komputerowego oraz zlecenia usług i protokoły odbioru
041Bazy danychA-Dotyczy zagadnień kadrowo-płacowych i finansowo-księgowych oraz innych spraw wynikających z zadań określonych w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa. Ostateczny okres przechowywania uzależniony jest od przydatności tych materiałów do celów praktycznych
042Przetwarzanie danychBE5-Ostateczny okres przechowywania uzależniony jest od przydatności tych materiałów do celów praktycznych
05Skargi i wnioski
050Przepisy własne w sprawach skarg i wnioskówABc
051Ewidencja skarg i wnioskówABc
052Skargi i wnioski przekazane do załatwienia według właściwościB3Bc
053Skargi i wnioski załatwiane bezpośrednio przez MinisterstwoABcW przypadku masowości tego typu spraw do kat. A należy zakwalifikować przykładowo 5-10% w skali roku
054Analiza skarg i wnioskówABc
06Prace naukowo-badawcze; Komunikacja społeczna; Wydawnictwa i reprezentacja
060Prace naukowo-badawcze i opracowania problemowe
0600Wykonane na zlecenie MinisterstwaAB5
0601Inne opracowania zewnętrzneB5Bc
0602Odbiory prac naukowo-badawczychB5Bc
061Współpraca z mediami dotycząca działalności MinisterstwaABcInformacje własne dla prasy, radia i telewizji, wystąpienia przedstawicieli Ministerstwa a podczas konferencji prasowych, wywiady, reakcja na krytykę
062Teki wydawniczeABcDla każdego tytułu wydanego przez Ministerstwo zakłada się odrębną teczkę zawierającą: egzemplarz opublikowany, kartę wydawniczą, recenzję, umowę autorską. Dotyczy również Dziennika Urzędowego Ministra (materiały źródłowe i dwa egzemplarze każdego numeru) a także opracowań do użytku wewnętrznego.
063Kroniki i monografieABcO działalności własnej
064Wystawy, prezentacje, sympozja, seminaria itp. zorganizowane przez MinisterstwoABcStałe i okolicznościowe. Korespondencja dotycząca obsługi technicznej - kat. Bc.
065Udział w obcych wystawach, prezentacjach, sympozjach, seminariach itp. organizowanych w kraju i zagranicąABcInne niż w klasie 067
066Strona internetowaProjektowanie w klasie 0400
0660Serwis informacyjnyB5-
0661Materiały promocyjno - edukacyjneB5-
0662Odpowiedzi na pytania i opinie społeczneB5-
07Współpraca z krajowymi organami, instytucjami i jednostkami organizacyjnymi oraz stowarzyszeniami i fundacjami
070Współpraca z Sejmem i Senatem (Parlamentem) Korespondencja merytoryczna. Pozostałe materiały - kat. Bc
0700Materiały na posiedzenia plenarne Sejmu i SenatuABcOpracowania własne, opracowania obce kat. Bc
0701Odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, interwencje posłów i senatorówABcKorespondencja merytoryczna, własne opracowania przygotowane dla tych podmiotów
0702Współpraca z komisjami sejmowymi i senackimiABc
071Współpraca z Kancelarią PrezydentaABcJak przy klasie 070
072Współpraca z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów oraz komitetami Rady MinistrówABcJak przy klasie 070
073Współpraca z ministerstwami i urzędami centralnymiJak przy klasie 070
0730Współpraca z Urzędem Służby CywilnejABc
0731Współpraca z Urzędem Komitetu Integracji EuropejskiejABc
0732Współpraca z innymi ministerstwami i centralnymi urzędami administracji rządowejABc
074Współpraca z administracją rządową w województwieBE5BcJak przy klasie 070. W tym współpraca z Wojewódzkimi Radami Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
075Współpraca z organami i jednostkami samorządu terytorialnegoBE5BcJak przy klasie 070
076Współpraca z innymi instytucjami, stowarzyszeniami i fundacjamiB5BcJak przy klasie 070
077Współpraca ze związkami zawodowymi i organami samorządów zawodowychUmowy, porozumienia i ich realizacja. Dotyczy również współpracy ze związkami zawodowymi w jednostkach podległych i nadzorowanych.
0770Współpraca ze związkami zawodowymiBE5Bc
0771Współpraca z organami samorządów zawodowychBE5Bc
078Współpraca i współdziałanie między komórkami organizacyjnymi Ministerstwa oraz jednostkami podległymi lub nadzorowanymi
0780Współpraca między komórkami organizacyjnymi MinisterstwaB5Bc
0781Współdziałanie z jednostkami resortuB5Bc
079ReprezentacjaB2BcZaproszenia, życzenia, podziękowania i korespondencja.
08Współpraca z zagranicą
080Ogólne zasady i programy współpracy międzynarodowejABc
081Umowy i ich realizacjaObejmuje umowy (konwencje). Korespondencja - kat. B5
0810Umowy wielostronneABcDla każdej umowy prowadzi się odrębną teczkę
0811Umowy dwustronneABcDla każdego kraju prowadzi się odrębną teczkę
082Współpraca z organami i instytucjami Unii Europejskiej (UE) Dla każdego organu i instytucji prowadzi się odrębną teczkę
0820Opracowania zewnętrzneB 10BcProtokoły posiedzeń, sprawozdania, analizy, opracowania problemowe - dla każdej sprawy zakłada się odrębną teczkę.
0821Udział w posiedzeniach komisji, grup roboczych i innych za granicą i w krajuABcWłasne wystąpienia, opracowania, analizy, protokoły, sprawozdania i wnioski
0822Dostosowywanie polskich przepisów do europejskiego prawa wspólnotowegoABc
0823Udział w europejskich inicjatywach infrastrukturalnych (TEN, Paneuropejskie Korytarze Transportowe) ABc
0824Inne dziedziny współpracy z UEABcDotyczy także gromadzenia i przechowywania dokumentów UE w formie baz danych np. TAIEX. Dokumentacja obca kat. B10
083Współpraca z UE w ramach wykorzystania środków z funduszy przedakcesyjnych i poakcesyjnych
0830Fundusze przedakcesyjneABcPHARE i ISPA
0831Fundusz SpójnościABc
0832Fundusze strukturalneABc
084Współpraca z instytucjami międzynarodowymi w zakresie pozyskiwania środków na rozwój infrastrukturyDla każdej instytucji zakłada się odrębną teczkę
0840Współpraca z Bankiem ŚwiatowymABc
0841Współpraca z Europejskim Bankiem InwestycyjnymABc
0842Współpraca z Europejskim Bankiem Odbudowy i RozwojuABc
0843Współpraca z innymi Międzynarodowymi Instytucjami FinansowymiABc
085Współpraca z organizacjami międzynarodowymiDla każdej organizacji zakłada się odrębną teczkę zawierającą m.in. referaty, opracowania przygotowane dla tych organizacji, własne relacje z konferencji i sympozjów. Dokumentacja zewnętrza nie dotycząca udziału przedstawicieli Ministerstwa - kat. B5
0850Międzynarodowe organizacje ogólnogospodarcze (EKG ONZ, UNDP, UNCTAD, OECD, WTO/GATS) ABcJak przy klasie 085
0851Międzynarodowe wyspecjalizowane organizacje transportoweABcJak przy klasie 085
0852Międzynarodowe wyspecjalizowane organizacje telekomunikacyjneABcJak przy klasie 085
0853Międzynarodowe wyspecjalizowane organizacje pocztoweABc
0854Europejska Konferencja Ministrów TransportuABc
0855Współpraca z NATOABc
086Współpraca dwustronna i regionalnaKorespondencja, opracowania własne (opracowania obce - kat. B10);
0860Współpraca dwustronna z krajami EuropyABcOpracowania i analizy problemowe własne, sprawozdania z rozmów, korespondencja operatywna, uzgodnienia. Materiały zewnętrzne - kat. B5. Dla każdego kraju (regionu) zakłada się odrębną teczkę
0861Współpraca w ramach europejskich organizacji i ugrupowań regionalnychABcNp. Grupa Wyszehradzka, Trójkąt Weimarski itp. Jak przy klasie 0860
0862Współpraca z krajami AfrykiABcJak przy klasie 0860
0863Współpraca z krajami Ameryki Północnej i PołudniowejABcJak przy klasie 0860
0864Współpraca z krajami Azji, Australii i OceaniiABcJak przy klasie 0860
0865Inne zagadnienia dotyczące współpracy dwustronnej i regionalnejBE5BcJak przy klasie 0860
087Zagraniczne wyjazdy służbowe
0870Plany wyjazdów służbowychB5-Plany rzeczowe wyjazdów za granicę poszczególnych departamentów/ biur (propozycje, uzgodnienia), plan zbiorczy, informacje o przyznanych i wydatkowanych środkach finansowych na wyjazdy zagraniczne (plany finansowe) itp. Obejmuje również wnioski na wyjazdy za granicę
0871Instrukcje i sprawozdania z wyjazdówABcDo kat. A zalicza się oryginały instrukcji i sprawozdań oraz ich rejestry (wnioski kat. B5). Na każdy rok prowadzi się odrębny rejestr.
0872Sprawy paszportowe i dewizoweB5BcWnioski o wydanie paszportów dyplomatycznych, zlecenia do Narodowego Banku Polskiego na zakup dewiz
088Przedstawiciele Ministra w przedstawicielstwach dyplomatycznych RP za granicą i w organizacjach międzynarodowychABcSprawozdania z działalności, korespondencja merytoryczna
089Przyjazdy delegacji zagranicznych
0890Programy pobytuABc
0891Obsługa delegacjiB2Bc
09Kontrole i inspekcje. Audyt oraz nadzór.
090Zasady i tryb przeprowadzania kontroli i inspekcjiABc
091Kontrole zewnętrzne przeprowadzone w MinisterstwieDotyczy NIK i innych organów uprawnionych do przeprowadzania kontroli. Protokoły, sprawozdania, wnioski, zarządzenia i wystąpienia pokontrolne i sprawozdania z realizacji zaleceń. Każda kontrola stanowi odrębną sprawę.
0910KompleksoweABcObejmuje całokształt działalności kontrolowanej jednostki
0911ProblemoweABcJeżeli dot. zagadnień merytorycznych
0912DoraźneBE5Bc
092Kontrole zewnętrzne w jednostkach podległych i nadzorowanychB5Bc
093Kontrole (inspekcje) resortowe (wewnętrzne) B5Bc
094Kontrole przeprowadzone przez Ministerstwo w jednostkach podległych i nadzorowanych
0940ProblemoweABc
0941DoraźneBE5Bc
095Książki kontroliB5-
096Audyt wewnętrzny
0960Plany audytuABc
0961Techniki i procedury audytu wewnętrznegoB5Bc
0962Analizy ryzyka.B5Bc
0963Sprawozdania z wykonania rocznego planu audytuABc
0964Sprawozdania z wykonania zadania audytowegoBE5Bc
097Nadzór nad organami i jednostkami podległymi lub nadzorowanymiWynikający z przepisów ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1548, z późn. zm.)
0970Nadzór nad organami podległymi lub nadzorowanymiABc
0971Nadzór nad jednostkami podległymi lub nadzorowanymiABc
098Nadzór nad fundacjamiABcWynikający z przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 ze zm.)
099Likwidacje i przekształcenia jednostek podległych i nadzorowanychABc
1KADRY
10Ogólne zasady pracy i płac
100Regulamin pracyABcUstalenia własne
101Zasady wynagradzaniaABc
102Oświadczenia majątkowe pracownikówB6-
11Zatrudnienie
110Rekrutacja pracownikówB5BcZapotrzebowanie, ogłoszenia w Biuletynie Służby Cywilnej, oferty Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, oferty kandydatów
111Rozwiązywanie stosunku pracyB2BcDokumenty dotyczące konkretnych pracowników odkłada się do akt osobowych - klasa 120
112Umowy cywilno-prawneB50BcUmowy i wynagrodzenia, od których zostały naliczone składki na ubezpieczenie społeczne, pozostałe prace zlecone - kat. B5
1120- ze składką na ZUSB50-
1121- bez składki na ZUSB5
113Zatrudnianie specjalnej kategorii pracownikówB2
114Legitymacje służboweB5-Ewidencja legitymacji
115Wojskowe sprawy pracownikówB5-
116Inne sprawy pracowniczeB2-
117Rejestr wydanych zaświadczeń, świadectw pracy i zaświadczeń na druku RP7B2-Na każdy rok prowadzi się odrębny rejestr
118Opisy stanowisk pracyB5Bc
119Oceny i wyróżnienia
1190Opinie o pracownikachB5-Akta dotyczące konkretnych pracowników odkłada się do akt osobowych - klasa 120
1191NagrodyB10-Kopie pism o przyznaniu nagród odkłada się do akt osobowych - klasa 120
1192Odznaczenia państwoweB5-Wnioski, wystąpienia do odpowiednich organów o przyznanie odznaczeń
1193Odznaki honoroweBE5Zestawienia. Kopie pism o przyznaniu odkłada się do akt osobowych - klasa 120. Wnioski - kategoria B5
12Ewidencja osobowa
120Akta osoboweBE50-Dla każdego pracownika prowadzi się oddzielną teczkę (rodzaje dokumentów i okres ich przechowywania w aktach określają odrębne przepisy)
121Pomoce ewidencyjne do akt osobowychB50-Skorowidze, karty personalne, wykazy imienne itp.
13Bezpieczeństwo i higiena pracy
130Programy szkoleń wstępnychABcUstalenia pracodawcy
131Środki ochronneABcUstalenia pracodawcy
132Badania pracownikówA-
133Wypadki przy pracyDokumentacja powypadkowa
130Programy szkoleń wstępnychABcUstalenia pracodawcy
131Środki ochronneABcUstalenia pracodawcy
132Badania pracownikówA-
133Wypadki przy pracyDokumentacja powypadkowa
1330Wypadki zbiorowe, śmiertelne powodujące inwalidztwoABcDot. wypadków śmiertelnych przy pracy
1331Inne wypadkiB10Bc
1332Analiza wypadków i chorób zawodowychABc
1333Ocena stanu BHP i analizy zbiorcze wypadków przy pracyABcDotyczy wyłącznie Ministerstwa
134Poprawa warunków pracyB5Bc
14Szkolenie i rozwój zawodowy pracowników
140Organizacja szkolenia i doskonalenia zawodowegoABcW tym zasady, formy, metody i treść szkolenia
141Szkolenia w służbie cywilnejB5Bc
142Organizacja i obsługa administracyjna kursów nauki języków obcychB5Bc
143Podwyższanie kwalifikacji zawodowych (studia, aplikacje - współfinansowane przez pracodawcę) B5BcUwierzytelnione kserokopie dyplomów i świadectw odkłada się do akt osobowych - kl. 120
144Praktyki studenckieB5Bc
145Rekrutacja uczestników szkolenia, dobór kadr dydaktycznych, szkolenie specjalistyczne (prawne, ekonomiczne, finansowe, techniczne)
1450Szkolenia informatyczneB5BcDotyczy również szkolenia użytkowników systemu

- wykaz szkoleń i korespondencja merytoryczna - kat. B5

1451Szkolenia w Krajowej Szkole Administracji PublicznejB5Bc
1452Inne szkoleniaB5Bc
146Protokoły egzaminacyjneB50
147Ewidencja szkolonychB50-
148Świadectwa ukończenia szkoleń, kursówB50
149Staże zawodowe, praktyki, studia podyplomowe, specjalizacje oraz inne formy doskonalenia zawodowego pracownikówB5-Krajowe i zagraniczne, w tym w zakresie UE
15Dyscyplina pracy
150Dowody obecności w pracyBc-Listy obecności, karty ewidencji czasu pracy
151AbsencjaB3-Dotyczy tylko zwolnień lekarskich. Urlopy okolicznościowe, usprawiedliwienia nieobecności - kat. Bc
152Urlopy pracowniczeB2-Plany urlopów i karty urlopowe
153Ewidencja delegacji służbowychBc-Rachunki kosztów podróży należą do dowodów księgowych - kat. B5
154Zezwolenia na prace dodatkoweB6-
155Analizy efektywnego czasu pracyABc
16Sprawy dyscyplinarne
160Komisja DyscyplinarnaA-Decyzje o powołaniu komisji, skład osobowy
161Postępowanie dyscyplinarneB10Dla każdego postępowania zakłada się odrębną teczkę
162Rzecznik DyscyplinarnyB10-Decyzje o powołaniu.
163Postępowanie wyjaśniająceB3Akta postępowania wyjaśniającego. Dla każdego postępowania wyjaśniającego zakłada się odrębną teczkę
164Obsługa komisji dyscyplinarnejBcBc
165Komisja orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznychABcJak w klasie 160
166Rzecznik dyscypliny finansów publicznychB10BcJak w klasie 162
167Postępowanie w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznychB10Dla każdego postępowania zakłada się oddzielną teczkę
168Obsługa komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznychBcBc
169Wykonywanie karB10
17Świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
170Regulamin gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFSS) ABcOpracowanie własne
171Komisja SocjalnaABcSkład osobowy, protokoły z posiedzeń i korespondencja z różnymi podmiotami
172Plany działalności socjalnejB5BcWłasne ustalenia Ministerstwa
173Realizacja spraw socjalno-bytowychAAnalizy, sprawozdania
174Dofinansowanie do wypoczynku pracowników i ich dzieci udzielone z ZFŚSB5Bc
175Pożyczki udzielone z ZFŚSB5-Wnioski. Umowy. Okres przechowywania liczy się od wygaśnięcia umowy
176Działalność w zakresie kultury, rekreacji oraz inne świadczeniaB5-Zakup biletów do teatru, dofinansowanie do zajęć z zakresu kultury fizycznej, imprez turystycznych, paczki okolicznościowe
177Zapomogi losowe udzielone z ZFŚSB5-
178Zakładowa Kasa Zapomogowo-PożyczkowaB5BcOkres przechowywania liczy się od wygaśnięcia umowy
179Opieka zdrowotnaB5-Badania profilaktyczne, umowy o świadczenie usług zdrowotnych, zgłoszenia do objęcia opieką. Okres przechowywania liczy się od wygaśnięcia umowy.
18Ubezpieczenia
180Ubezpieczenia osobowe
1800Przepisy ubezpieczenioweB5BcInstrukcje i wyjaśnienia instytucji ubezpieczeniowych
1801Legitymacje ubezpieczenioweB5-Rejestry, skorowidze wydanych legitymacji lub duplikatów
1802Dowody uprawnienia do zasiłkuB5-Zasiłki chorobowe, rodzinne, pogrzebowe
1803Emerytury i rentyB2-Wnioski
1804Ubezpieczenia zbiorowe w instytucjach ubezpieczeniowychB10-Okres przechowywania liczy się od upływu terminu umowy ubezpieczeniowej
1805Inne ubezpieczeniaB5-Jak w klasie 1804
2ŚRODKI RZECZOWE
20Podstawowe zasady gospodarowania środkami trwałymiABcWłasne ustalenia
21Inwestycje i remonty
210Ogólne zasady inwestycji i remontówABcWytyczne własne, analizy potrzeb
211Dokumentacja prawna i techniczna obiektów własnychBE5BcDla każdego obiektu prowadzi się odrębną teczkę. Okres przechowywania liczy się od likwidacji obiektu. Budynki zabytkowe - kat. A
212Ewidencja inwestycjiA-
22Administracja i zarząd nieruchomościami
220Nabywanie i zbywanie nieruchomościA-Dokumentacja prawna i techniczna
221Ewidencja nieruchomości w trwałym zarządzie MinisterstwaA-Dotyczy gruntów, budynków i lokali
222Eksploatacja nieruchomościB5-Konserwacja, remonty bieżące, oświetlenie, ogrzewanie itp.
223Najem nieruchomościB5-Umowy najmu itp. Okres przechowywania liczy się od wygaśnięcia lub rozwiązania umowy najmu
224Podatki i opłaty publiczneB10-Deklaracje, wymiary podatkowe (z wyjątkiem dowodów księgowych)
23Gospodarka materiałowa
230Organizacja gospodarki materiałowejABcPrzepisy i ustalenia własne
231ZaopatrzenieB5BcZapotrzebowanie, zamówienia, rozdzielniki
232Magazynowanie i użytkowanieB5BcDokumentacja magazynowa, zamówienia, RW, itp.
233Gospodarka odpadami (surowcami wtórnymi) B2Bc
234Dokumentacja techniczna maszyn i urządzeńB10-
235Paszporty maszyn i urządzeńA-
24Źródła zaopatrzenia
240Współpraca z dostawcami krajowymiB2Bc
241Współpraca z dostawcami zagranicznymiB2Bc
25Transport i łączność
250Eksploatacja własnych i obcych środków transportowychB2-Kolejowych, samochodowych, lotniczych, wodnych itp. Obejmuje karty eksploatacyjne samochodów oraz dokumentację napraw
251Ryczałty samochodoweB5Umowy
252Eksploatacja środków łączności telekomunikacyjnejB5-Telefony, radiowęzły, dalekopisy, telewizja kablowa itp.
253Umowy w sprawie świadczenia usług pocztowychB5-
26Ochrona osób, obiektów i mienia
260Zabezpieczenie lokaliB2-Ewidencja interesantów wchodzących i wychodzących na teren Ministerstwa oraz rejestr kluczy biurowych przekazywanych przez pracowników po zakończeniu pracy- książki (przekazuje się do Archiwum)
261Dokumentacja ochronnaB2-Dziennik zmiany, dziennik wydarzeń i książka wydawania-przyjęcia broni i amunicji (przekazuje się do wglądu Biura Ochrony Informacji Niejawnych a następnie do Archiwum
262Kontrola i ocena zabezpieczenia obiektówB5-Protokoły, sprawozdania, analizy i korespondencja
263Ochrona przeciwpożarowaB5BcWytyczne, instrukcje, plany, protokoły i kartoteki
264Ochrona informacji niejawnychB10BcOrganizacja, dostęp, postępowanie sprawdzające, urządzenia ewidencyjne, protokoły kontroli i oceny
265Ochrona systemów informatycznych i teleinformatycznychB10BcCharakterystyka funkcjonowania systemów, okresowe wydruki kontrolne, dane z systemów i sieci na nośnikach elektromagnetycznych (praca w trybie monitoringu) dot. systemów wytwarzających, przetwarzających i przekazujących
266Ochrona danych osobowychB5BcZalecenia, wytyczne, procedury, ewidencja osób przetwarzających dane osobowe
267Obrona cywilnaB5-
268Ubezpieczenia rzeczoweB10BcOd ognia, kradzieży itp., okres przechowywania liczy się od ekspiracji ubezpieczeń
27Zamówienia publiczne
270WnioskiB5Bc
271Umowy w sprawach zamówień publicznychB10BcDokumentacja komisji przetargowych: decyzje o powołaniu komisji, umowy, aneksy. Okres przechowywania liczy się od daty wygaśnięcia umowy
272Ewidencja zamówień publicznychB10Bc
273Wystąpienia do Prezesa Urzędu Zamówień PublicznychB5Bc
28Ewidencja mienia Skarbu PaństwaABc
3GOSPODARKA FINANSOWA
30Księgowość Ministerstwa
300Dowody księgoweB5Bc
301Dokumentacja księgowaB5-Księgi, rejestry, karty kontowe.
302RozliczeniaB5BcZ dostawcami, odbiorcami, instytucjami ubezpieczeniowymi i podatkowymi
303Windykacja należnościB5Bc
304Uzgadnianie saldB2-Zobowiązań i należności.
31Budżet
310Ogólne zasady budżetoweABcUstalenia własne, ustalenia obce - kategoria B5
311Planowanie budżetu MinisterstwaB10BcOpracowania i materiały dotyczące projektu budżetu Ministerstwa. Dotyczy dysponenta głównego i dysponenta III stopnia
312Realizacja budżetu MinisterstwaABcPlany finansowe i ich zmiany, sprawozdania z realizacji planów finansowych Ministerstwa (dotyczy dysponenta głównego i III stopnia oraz gospodarki pozabudżetowej)
32Sprawozdawczość budżetowa
320Sprawozdania okresowe jednostkoweB5BcDysponenta głównego i III stopnia oraz gospodarki pozabudżetowej
321Sprawozdania okresowe łączneDysponenta głównego
322Sprawozdania roczne - bilanse łączneABcDysponenta głównego i III stopnia oraz gospodarki pozabudżetowej
323Sprawozdania roczne - bilanse jednostkoweBE10BcDysponenta głównego i III stopnia oraz gospodarki pozabudżetowej
33Rozliczenia z tytułu wynagrodzeń
330Dokumentacja płacB5BcMateriały źródłowe do obliczania wysokości płac, potrąceń z płac
331Deklaracje podatkoweBc-
332Karty wynagrodzeńB50-Imienne karty płac
333Listy płacB50-Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.).
334Raporty o wpłatach składek ubezpieczeniowychB50-
335Zaświadczenia o płacachB5Bc
34Księgowość materiałowo-towarowa
340Dowody księgoweB5-Faktury własne i obce.
341Dokumentacja księgowaB5-Karty ilościowo - wartościowe, karty analityczne, księgi, rejestry, itp.
35Inwentaryzacja
350Ogólne zasadyABcUstalenia własne, instrukcje, regulaminy
351DokumentacjaB5-Spisy i protokoły, sprawozdania z przebiegu inwentaryzacji, zestawienia różnic inwentaryzacyjnych. Każda inwentaryzacja stanowi odrębną sprawę
352Wycena i przecenaB5-
4STRATEGIE, INWESTYCJE
40Strategie
400Strategie rozwoju infrastruktury w transporcieABc
401Strategie rozwoju telekomunikacjiABc
402Strategie rozwoju pocztyABc
41Strategia ochrony środowiska
410Strategia ochrony środowiska w transporcieB5Bc
411Strategia ochrony środowiska w łącznościB5Bc
42Programy rozwoju transportu wodnego i śródlądowegoABc
43Polityka inwestycyjno-techniczna
430Programy inwestycyjne
4300TransportuABc
4301ŁącznościABc
4302InneABc
431Finansowanie inwestycji
4310Z budżetu państwaABc
4311Z innych źródełABcNp. z Banku Światowego, EBOiR
432Nadzór nad realizacją inwestycji finansowanych/współfinansowanych z budżetu państwa
4320DrogowychB10Bc
4321KolejowychB10Bc
4322LotniczychB10Bc
4323InnychB10Bc
44Polityka regionalna w zakresie rozwoju infrastrukturyABc
45Unifikacja i normalizacja
450Zbiory norm
4500Normy krajoweABc
4501Normy zagraniczneB10Bc
4502Normy międzynarodoweB10Bc
451Działalność normalizacyjnaBE5BcW tym udział w pracach normalizacyjnych
452Zarządzanie jakością i certyfikacja
4520Systemy jakościABc
4521Certyfikacja systemówABc
4522Certyfikacja wyrobówABc
4523Certyfikacja personeluABc
453MetrologiaABc
454Systemy oceny zgodności
4540Podstawy prawneABc
4541Autoryzacja i notyfikacja jednostek ocenyABc
4542Procedury oceny zgodnościABc
455Systemy nadzoru rynku
4550Podstawy prawneABc
4551Organizacja systemuABc
4552Organy wyspecjalizowaneABc
456Odstępstwa od warunków technicznychABcDokumentacja i korespondencja, wnioski w sprawie upoważnień Ministra dotyczących odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych
46Realizacja polityki państwaAnalizy stanu i tendencje, monitoring efektów wdrażania polityki, strategii i programów; opracowania własne zbiorcze kat. A, cząstkowe i obce - kat. B5
460Z zakresu funkcjonowania i rozwoju transportuABc
461Z zakresu rozwoju telekomunikacjiABc
462Z zakresu rozwoju działalności pocztowejABc
463Z zakresu ochrony środowiskaABc
464Realizacja programów inwestycyjnych rozwoju przejść granicznychABc
47Uprawnienia właścicielskie i nadzorcze
470Polityka prywatyzacyjnaABc
471Realizacja przekształceń własnościowychABcDotyczy restrukturyzacji finansowej, majątkowej i zatrudnienia.
472Realizacja uprawnień udziałowca/akcjonariuszaABcKorespondencja merytoryczna, wnioski, opinie, protokoły z negocjacji, decyzje i inna dokumentacja wymagana przepisami itp.
473Postępowanie upadłościowe w przedsiębiorstwachABcWłasne ustalenia, protokoły pokontrolne, oceny, decyzje w spr. zarządów komisarycznych, programy naprawy przedsiębiorstw, sprawozdania z działania naprawczego
474Postępowanie naprawcze w przedsiębiorstwachABcWnioski, opinie, decyzje, umowy o zarządzani
475Nadzór właścicielskiAnalizy, protokoły, sprawozdania, współpraca z likwidatorami, korespondencja merytoryczna
4750nad działalnością spółek Skarbu PaństwaBE10BcDecyzje, korespondencja
4751nad rozporządzaniem składnikami mienia PKP S.A., PKP PLK S.A.ABcUzgodnienia, decyzje w tym również decyzje administracyjne wydawane na podstawie przepisów ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP.
4752nad procesami likwidacyjnymi przedsiębiorstwABcProtokoły, sprawozdania i analizy; współpraca z likwidatorami przedsiębiorstw
476Nadzór założycielski
4760Nadzór założycielski nad p.p.u.p "Poczta Polska"ABc
4761Nadzór nad przedsiębiorstwem państwowym "Porty Lotnicze"ABc
477Reprywatyzacja mieniaABcSprawy administracyjne tzw. "mała reprywatyzacja" i inne sprawy dotyczące tej problematyki
5TRANSPORT
50Funkcjonowanie transportuOpracowania własne; opracowania zewnętrzne Bc
500Transport kolejowyABcWłasne opracowania, analizy, wydruki statystyczne, korespondencja merytoryczna itp.
501Transport drogowyABcJak w klasie 500
502Transport kombinowanyABcJak w klasie 500
503Transport lotniczyABcJak w klasie 500 w tym nadzór zachowanie przepisów prawa lotniczego
504Transport śródlądowyABcWłasne opracowania, oceny, korespondencja merytoryczna
51Bezpieczeństwo transportu
510Programy poprawy bezpieczeństwa w transporcieABc
511Organizacja bezpieczeństwa w transporcie
5110KolejowymABcPrzepisy i ustalenia własne dot. warunków, zasad ruchu, warunków technicznych i zasad dopuszczania do ruchu taboru kolejowego itp.
5111DrogowymABcPrzepisy i ustalenia własne dot. warunków, zasad ruchu, ewidencji, klasyfikacji pojazdów drogowych oraz uprawnień do prowadzenia pojazdu, warunków technicznych i zasad dopuszczania pojazdów do ruchu itp.
5112LotniczymABc
5113ŚródlądowymABc
512Tranzyt i transport kombinowanyABcWłasne opracowania, oceny
513Przewóz towarów niebezpiecznych i szybko psujących sięABcPrzepisy i ustalenia własne
514Przemieszczanie osób niepełnosprawnych
5140Propozycje i opracowania zewnętrzneB5Bc
5141Analizy i własne opracowaniaABc
515Wypadki lotnicze
5150Posiedzenia Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) ABcDokumentacja posiedzeń
5151Materiały na posiedzenia PKBWLABc
5152Raporty PKBWLABc
5153Opracowania analityczneABc
516Bezpieczeństwo ruchu drogowego
5160Posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (BRD) ABc
5161Udział Krajowej BRD w pracach organizacji pozarządowych oraz instytucji krajowych i zagranicznychABc
5162Plany i programy poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym programy pilotażoweABc
5163Programy rządowe zawierające problematykę bezpieczeństwa ruchu drogowego opracowywane przez inne resortyABcW tym szkolenia w zakresie bezpieczeństwa transportu drogowego
5164Działalność edukacyjno-informacyjna i badania naukowe w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowegoABc
5165Organizacja prac i realizacja Programu Globalnego Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Ruchu DrogowegoABc
5166Roczne sprawozdania dotyczące stanu bezpieczeństwa ruchu drogowegoABc
52Ochrona środowiska w transporcieDla każdej dziedziny ochrony środowiska zakłada się odrębne teczki
520KolejowymABc
521DrogowymABc
522LotniczymABc
523ŚródlądowymABc
53Oddziały i przedstawicielstwa zagranicznych firm transportowychB20BcWnioski, zezwolenia i decyzje
54Koncesje, licencje, zezwolenia i pozwolenia
540Koncesje na działalność gospodarczą w zakresie zarządzania liniami kolejowymiB50Bc
541Koncesje na wykonywanie przewozów kolejowychB50Bc
542Koncesje na budowę i eksploatację autostradB50Bc
543Przewozy drogowe międzynarodowe
5430LicencjeB50BcTeczki zakłada się odrębnie dla transportu osobowego i towarowego
5431ZezwoleniaB5BcJak w klasie 5430
544Pozwolenia na uprawianie żeglugi przez obce statkiB20Bc
6ADMINISTRACJA ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
60Administracja żeglugi śródlądowej
600Podstawy prawne działania urzędów żeglugi śródlądowejABc
601Nadzór nad działalnością urzędów żeglugi śródlądowejBE5Bc
61Bezpieczeństwo żeglugi śródlądowejB10Bc
610Bezpieczeństwo żeglugi śródlądowejB10Bc
611Ochrona antyterrorystycznaB10Bc
612RatownictwoB10Bc
7ŁĄCZNOŚĆ
70TelekomunikacjaABcOpracowania własne z zakresu rozwoju telekomunikacji (analizy ekonomiczne, programy i prognozy rozwoju telekomunikacji, plany wieloletnie oraz sprawozdania z ich realizacji); dot. również rozwoju telekomunikacji na wsi
71Ekonomika telekomunikacji
710Monitoring i analiza opłat pobieranych przez operatorów za usługi telekomunikacyjneBE5BcOpinie i opracowania własne
711Warunki świadczenia usług powszechnych przez operatorów telekomunikacyjnychBE5BcOpracowania własne (analizy warunków świadczenia usług powszechnych przez operatorów telekomunikacyjnych pod kątem ochrony konsumentów)
712Analiza modeli (sposobów kalkulacji) stosowanych przez operatorów telekomunikacyjnych stawek rozliczeniowychBE5BcOpracowania własne (analiza modeli i przedstawienie wniosków w tym zakresie)
713Opłaty za udzielenie zezwolenia telekomunikacyjnego i posiadanie zezwolenia telekomunikacyjnegoBE5BcWłasne wyjaśnienia, informacje, analizy
714Opłaty za prawo do wykorzystywania zasobów numeracji oraz za przydział numeracjiBE5BcWłasne wyjaśnienia, informacje, analizy
715Sprawy dotyczące opłat za pozwolenia telekomunikacyjneBE5BcAnalizy, opracowania własne i projekty decyzji, z wyłączeniem spraw administracyjnych, którym nadaje się symbol klasyfikacyjny 025.
72Technika radiokomunikacyjna
720RadiodyfuzjaBE5Bc
7200RadiofoniaBE5Bc
7201TelewizjaBE5Bc
721Radiokomunikacja lądowaBE5Bc
722Radiokomunikacja lotniczaBE5Bc
723Radiokomunikacja śródlądowaBE5Bc
724Radiokomunikacja satelitarnaBE5Bc
725Pozostałe służby radiokomunikacyjneBE5Bc
73Gospodarka zasobami częstotliwościABc
74Kompatybilność elektromagnetycznaABc
75Technika telekomunikacyjna
750Gospodarka zasobami numeracjiB5Bc
751Plany numeracji w sieciach telekomunikacyjnych w krajuB5Bc
76Współpraca z operatoramiBE5Bc
77Monitorowanie rozwoju technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych w PolsceBE5BcPolityka, strategie i programy rozwoju w klasie 4
78Poczta
780Opracowywanie założeń rozwoju sektora usług pocztowychABc
781Opłaty za usługi pocztowe p.p.u.p. Poczty Polskiej
7810Uzgadnianie opłat za usługi w obrocie zagranicznymB5Bc
7811Opiniowanie opłat za usługi w obrocie krajowymB5Bc
7812Analiza opłatABc
782Polityka emisyjna znaczków pocztowych
7820Wnioski do planu emisyjnegoB5Bc
7821Plan tematyczny emisji znaczków pocztowychA-
783Zbiory znaczków i kart pocztowych wprowadzonych do emisjiA-
784Monitoring jakości pocztowych usług powszechnych i dostępu do tych usługB5Bc
785Mechanizacja i informatyzacja p.p.u.p. Poczty PolskiejABcAnalizy, materiały do analiz - kat. B5
786Pomoc publiczna dla operatorów pocztowych w zakresie właściwości Departamentu PocztyB5Bc
787Monitorowanie rynku usług pocztowychB5Bc
788System pocztowych numerów adresowychABc
8SZKOLNICTWO RESORTOWE
80Kierunki studiów i specjalnościABcWnioski uczelni i decyzje Ministra
81Podstawy programowe i programy nauczaniaABcAkceptowane. Dla zawodów każdego z działów będących w kompetencji Ministra zakłada się odrębną teczkę. Pozostała dokumentacja - kat. B5.
82Standardy wymagań egzaminacyjnych w zawodachABc
83Szkoły średnie
830Podstawy prawne działaniaABc
831Nadzór pedagogicznyBE5BcProtokoły z wizytacji.
84Uznawanie kwalifikacji obywateli Unii Europejskiej w ramach swobodnego przepływu osóbABc