Wprowadzenie w instytucjach eksperckich "Procedury zarządzania konfliktem interesów".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2022.178

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 października 2022 r.

DECYZJA Nr 152/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 27 października 2022 r.
w sprawie wprowadzenia w instytucjach eksperckich "Procedury zarządzania konfliktem interesów"

Na podstawie art. 2 pkt 1, 11 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1438) oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
§  1. 
W instytucjach eksperckich wprowadza się "Procedurę zarządzania konfliktem interesów", stanowiącą załącznik do decyzji.
§  2. 
Kierujący instytucjami eksperckimi zapoznają podległych pracowników i żołnierzy z procedurą, o której mowa w § 1, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie decyzji oraz odpowiadają za egzekwowanie zawartych w niej ustaleń.
§  3. 
Dyrektor Biura Ministra Obrony Narodowej w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie decyzji, przekaże do instytucji eksperckich adresy poczty elektronicznej, pod które należy kierować formularze minimalizowania ryzyka korupcyjnego wynikającego z konfliktu interesów, o których mowa w § 6 ust. 2 załącznika do decyzji.
§  4. 
Decyzja wchodzi w życie po upływie 1 miesiąca od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PROCEDURA ZARZĄDZANIA KONFLIKTEM INTERESÓW

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
"Procedura zarządzania konfliktem interesów", zwana dalej "Procedurą", określa zasady zarządzania konfliktem interesów, w tym sposoby jego ujawniania, ograniczania oraz rejestrowania, w celu wzmocnienia transparentności oraz uczciwości działania w instytucjach eksperckich.
§  2. 
Procedury nie stosuje się do postępowań prowadzonych na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących, jeżeli przepisy te zawierają obowiązek składania oświadczeń o braku konfliktu interesów lub regulacje dotyczące wyłączenia z postępowania z powodu jego zaistnienia.
§  3. 
Ilekroć w Procedurze jest mowa o:
1)
instytucji eksperckiej - rozumie się przez to komórkę organizacyjną Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostkę organizacyjną podległą Ministrowi Obrony Narodowej, dla której w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym lub dokumencie kompetencyjnym wpisano zadania zdefiniowane w § 2 i § 4 decyzji Nr 119/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 września 2021 r. uchylającej decyzję w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej oraz w sprawie podziału zadań wynikających z uchylenia decyzji (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 191);
2)
kierującym komórką wewnętrzną - rozumie się przez to szefa (kierownika) komórki wewnętrznej wchodzącej w skład instytucji eksperckiej;
3)
pracowniku - rozumie się przez to:
a)
członka korpusu służby cywilnej zatrudnionego w instytucji eksperckiej,
b)
osobę zatrudnioną w instytucji eksperckiej, na podstawie umowy o pracę niebędącą członkiem korpusu służby cywilnej,
c)
osobę świadczącą pracę w instytucji eksperckiej, na podstawie umowy cywilnoprawnej;
4)
komórce wewnętrznej - rozumie się przez to komórkę wewnętrzną instytucji eksperckich, realizującą zadania wynikające z § 2 i § 4 decyzji Nr 119/MON z 1 września 2021 r. uchylającej decyzję w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej oraz w sprawie podziału zadań wynikających z uchylenia decyzji;
5)
osobie zajmującej stanowisko w instytucji eksperckiej - rozumie się przez to kierującego komórką wewnętrzną, pracowników oraz żołnierzy pełniących służbę w komórce wewnętrznej;
6)
zarządzający konfliktem interesów - rozumie się przez to odpowiednio dyrektora (szefa, komendanta, dowódcę) instytucji eksperckiej albo inną osobę, której bezpośrednio podlega kierujący komórką wewnętrzną albo kierującego komórką wewnętrzną;
7)
konflikcie interesów - rozumie się przez to okoliczności (prawne lub faktyczne), w których interes prywatny (osobisty lub majątkowy) osoby zajmującej stanowisko w instytucji eksperckiej, pozostaje w sprzeczności z bezstronnym wykonywaniem przez nią realizowanych obowiązków służbowych (rzeczywisty konflikt interesów);
8)
osobach powiązanych - rozumie się przez to:
a)
małżonków, zstępnych, wstępnych, rodzeństwo i powinowatych do drugiego stopnia, a także osoby pozostające we wspólnym pożyciu, w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli z osobą zajmującą stanowisko w instytucji eksperckiej - osoby te pozostają osobami powiązanymi pomimo ustania małżeństwa, przysposobienia, opieki lub kurateli,
b)
osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w których organach osoby wskazane w lit. a pełnią funkcję lub które osoby te reprezentują;
9)
czynności o charakterze technicznoorganizacyjnym - działania nie wpływające na załatwienie sprawy co do istoty, mające jedynie charakter pomocniczy lub usługowy, polegające w szczególności na przekazywaniu dokumentów, ich kopiowaniu oraz innych czynnościach sekretarskich, w tym związanych z rejestracją dokumentów.
§  4. 
W przypadku zaistnienia konfliktu interesów, interesy Skarbu Państwa oraz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej mają pierwszeństwo przed interesami osoby zajmującej stanowisko w instytucji eksperckiej.

Rozdział  2

Źródła konfliktu interesów i obowiązek informacyjny

§  5. 
Źródła konfliktu interesów osoby zajmującej stanowisko w instytucji eksperckiej, mogą wynikać z:
1)
dodatkowego zatrudnienia lub działalności zarobkowej tych osób;
2)
powiązań finansowych lub majątkowych z osobami fizycznymi lub prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, polegające w szczególności na posiadaniu ich udziałów lub akcji, lub pozostawaniu w stosunku zobowiązaniowym;
3)
uczestnictwa w realizacji spraw dotyczących osób powiązanych lub spraw, w których te osoby wykonują czynności, z wyjątkiem czynności wyłącznie o charakterze technicznoorganizacyjnym;
4)
pozostawania we wspólnym pożyciu albo stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli z wnioskodawcą albo wykonawcą zamówień publicznych udzielanych przez zamawiającego na rzecz instytucji eksperckiej lub na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§  6. 
1. 
W przypadku pojawienia się źródła konfliktu interesów, osoba zajmująca stanowisko w instytucji eksperckiej powinna zwracać uwagę czy nie znajduje się w sytuacji, w której zaistniał konflikt interesów. W przypadku jego zaistnienia niezwłocznie zgłasza ten fakt odpowiednio:
1)
dyrektorowi (szefowi, komendantowi, dowódcy) instytucji eksperckiej lub innej osobie, której bezpośrednio podlega kierujący komórką wewnętrzną - kierujący komórką wewnętrzną;
2)
kierującemu komórką wewnętrzną - osoby mu podległe.
2. 
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, należy wykonać w formie elektronicznej na formularzu minimalizowania ryzyka korupcyjnego wynikającego z konfliktu interesów, zwanym dalej "formularzem", stanowiącym załącznik do Procedury.
3. 
W formularzu nie podaje się danych osobowych osób fizycznych będących osobami powiązanymi.

Rozdział  3

Zarządzanie konfliktem interesów

§  7. 
1. 
Po otrzymaniu zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1, zarządzający konfliktem interesów podejmuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych, działania mające na celu wyeliminowane albo ograniczenie ryzyka wystąpienia negatywnych skutków związanych z zaistnieniem konfliktu interesów, w szczególności może:
1)
ograniczyć uczestnictwo osoby zajmującej stanowisko w instytucji eksperckiej, której dotyczy konflikt interesów, w prowadzeniu sprawy (np. spotkaniach, przygotowywaniu rozstrzygnięć);
2)
wyłączyć osobę zajmującą stanowisko w instytucji eksperckiej z udziału w konkretnej sprawie wyznaczając inną osobę do nadzorowania albo prowadzenia tej sprawy;
3)
zwiększyć kontrolę nad prowadzoną sprawą (np. wyznaczyć dodatkową osobę do jej prowadzenia, przejąć bezpośredni nadzór nad sprawą, dokonać dodatkowej weryfikacji realizacji sprawy);
4)
w uzasadnionych przypadkach, gdy z charakteru sprawy na podstawie obowiązujących przepisów wynika brak uznaniowości w jej realizacji, może uznać, że w jego ocenie ujawnianie konfliktu interesów jest wystarczającym środkiem przed wystąpieniem negatywnych skutków związanych z zaistnieniem sytuacji konfliktowej i nie ma konieczności wprowadzania dodatkowych działań minimalizujących ryzyko.
2. 
Zarządzający konfliktem interesów dokumentuje sposób rozwiązania sytuacji konfliktowej poprzez wypełnienie części II formularza.
3. 
Zarządzający konfliktem interesów uzupełnia formularz i niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od daty rozwiązania sytuacji konfliktowej, przekazuje go w formie elektronicznej w poprzez system teleinformatyczny MILNET-Z (w sieci wewnętrznej), na wskazany adres poczty elektronicznej komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej do minimalizowania ryzyka korupcyjnego.
4. 
W przypadku, gdy w ocenie zarządzającego konfliktem interesów na podstawie informacji, które posiada, nie zaistniał konflikt interesów, nie podejmuje działań, o których mowa w ust. 1, zaznaczając to w formularzu.
§  8. 
1. 
Komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej właściwa do spraw minimalizowania ryzyka korupcyjnego, może zwrócić się o uzupełnienie uzasadnienia w zakresie podjętych działań.
2. 
Zarządzający konfliktem interesów przekazuje uzupełnienie uzasadnienia w zakresie podjętych działań w terminie 7 dni roboczych od dnia jego otrzymania od komórki organizacyjnej właściwej do spraw minimalizowania ryzyka korupcyjnego.
3. 
W przypadku braku uzupełnienia uzasadnienia komórka właściwa do spraw minimalizowania ryzyka korupcyjnego informuje o tym fakcie bezpośrednio przełożonego dla zarządzającego konfliktem interesów w danej sprawie.

Rozdział  4

Rejestrowanie konfliktu interesów

§  9. 
Komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej właściwa do spraw minimalizowania ryzyka korupcyjnego, prowadzi na podstawie otrzymanych formularzy, w formie elektronicznej, rejestr sytuacji konfliktowych.

Załącznik

WZÓR

Formularz minimalizowania ryzyka korupcyjnego wynikającego z konfliktu interesów