Wprowadzenie w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym instrukcji inwentaryzacji składników majątkowych w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.CBA.2010.1.8

Akt utracił moc
Wersja od: 26 października 2010 r.

ZARZĄDZENIE Nr 13/09
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 3 listopada 2009 r.
w sprawie wprowadzenia w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym instrukcji inwentaryzacji składników majątkowych w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym

.................................................
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Zmiany nin. decyzji, wprowadzone przez § 10 decyzji Nr 21/10 z dnia 22 października 2010 r. - Przepisy wprowadzające zarządzenia Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz.Urz.CBA.10.2.48), nie zostały naniesione na tekst, gdyż data wejścia w życie tych zmian jest taka sama jak data utraty mocy przez nin. decyzję.

.................................................

Na podstawie § 1 statutu Centralnego Biura Antykorupcyjnego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 56 Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu (M. P. Nr 47, poz. 688), zarządza się, co następuje:

§  1.
Wprowadza się instrukcję inwentaryzacji składników majątkowych w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, stanowiącą załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Nadzór nad prawidłowym wykonywaniem zadań określonych w instrukcji, o której mowa w § 1, powierza się dyrektorowi Departamentu Finansów Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA

inwentaryzacji składników majątkowych w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§  1.
Instrukcja określa zasady przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, zwanym dalej "CBA", oraz wzory dokumentów stosowanych w jej toku.
§  2.
1.
Celem inwentaryzacji jest ustalenie rzeczywistego stanu składników majątkowych i źródeł ich pochodzenia na ściśle określony dzień poprzez:
1)
ustalenie rzeczywistego stanu składników majątkowych i porównanie go ze stanem ewidencyjnym w celu ustalenia różnic oraz doprowadzenie stanu ewidencyjnego do zgodności ze stanem rzeczywistym;
2)
ustalenie zapasów zbędnych rzeczowych aktywów oraz zapasów obcych aktywów będących w jednostce organizacyjnej oraz dokonanie oceny gospodarczej przydatności posiadanych aktywów pod względem jakości i ilości;
3)
ustalenie sald należności, zobowiązań oraz innych aktywów i pasywów;
4)
ustalenie własnych zapasów aktywów przechowywanych poza jednostką organizacyjną;
5)
rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych za powierzone mienie i ewentualne różnice.
2.
Inwentaryzacja stanowi źródło informacji o stanie składników majątkowych oraz jest narzędziem ich kontroli.

Rozdział  2

Zakres, formy i terminy inwentaryzacji

§  3.
Przedmiotem inwentaryzacji są:
1)
aktywa i pasywa znajdujące się w ewidencji bilansowej;
2)
środki trwałe znajdujące się w ewidencji ilościowo-wartościowej;
3)
środki trwałe w budowie znajdujące się w ewidencji ilościowo-wartościowej;
4)
pozostałe środki trwałe (wyposażenie) znajdujące się w ewidencji ilościowo-wartościowej;
5)
wartości niematerialne i prawne znajdujące się w ewidencji ilościowo-wartościowej;
6)
składniki majątkowe ujęte w ewidencji ilościowej;
7)
środki pieniężne w kasie i na rachunkach bankowych;
8)
należności i zobowiązania;
9)
użyczone składniki majątkowe.
§  4.
1.
Inwentaryzację przeprowadza się uwzględnieniem terminów i częstotliwości inwentaryzacji określonych w przepisach ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 2009 r. Nr 152, poz. 1223 i Nr 165, poz. 1316) oraz decyzji Szefa CBA nr 16/06 z dnia 27 grudnia 2006 r. w sprawie zasad (polityki) rachunkowości Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz. Urz. CBA z 2007 r. Nr 1, poz. 22, Nr 2, poz. 55 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 10).
2.
Szef CBA może zarządzić inwentaryzację okresową lub doraźną.
3.
Plan inwentaryzacji okresowej opracowuje Departament Logistyki CBA, w porozumieniu z Departamentem Teleinformatyki CBA i Departamentem Finansów CBA.
4.
Inwentaryzację doraźną przeprowadza się w przypadku zaistnienia okoliczności uzasadniających jej przeprowadzenie, w szczególności zmiany osoby materialnie odpowiedzialnej, zaistnienia zdarzeń losowych, zmiany formy własności lub na wniosek osoby zainteresowanej.
5.
W przypadku krótkotrwałej zmiany osób odpowiedzialnych materialnie, w szczególności wynikającej z choroby, urlopu lub innej nieobecności, można nie przeprowadzać inwentaryzacji doraźnej, o ile osoby ponoszące tą odpowiedzialność wyraziły pisemnie zgodę na jej wspólne ponoszenie przez ten okres.
§  5.
1.
Inwentaryzację przeprowadza się w formie:
1)
spisu z natury;
2)
potwierdzenia przez bank prawidłowości wykazanych sald (uzgodnienie sald);
3)
weryfikacji poprzez porównanie danych w księgach rachunkowych z danymi wynikającymi z dokumentów.
2.
W formie spisu z natury inwentaryzuje się:
1)
środki pieniężne, z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych;
2)
składniki majątkowe ujęte w ewidencji ilościowowartościowej:
a)
środki trwałe, z wyjątkiem gruntów oraz środków trwałych trudno dostępnych;
b)
pozostałe środki trwałe (wyposażenie);
3)
składniki majątkowe ujęte w ewidencji ilościowej.
3.
Spisowi nie podlegają wyposażenie i materiały, które zostały jednorazowo umorzone, przez wpisanie w koszty w miesiącu ich przyjęcia do używania.
4.
Metodą uzgodnienia sald inwentaryzuje się:
1)
środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych;
2)
pożyczki i kredyty;
3)
należności, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 1 i 3;
4)
powierzone kontrahentom własne składniki majątkowe.
5.
Nie wymagają pisemnego uzgodnienia sald:
1)
należności sporne i wątpliwe;
2)
należności od kontrahentów, którzy nie mają obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych;
3)
rozrachunki z pracownikami;
4)
drobne należności i zobowiązania, których koszty uzgodnienia przekraczałyby związane z tym korzyści;
5)
rozrachunki publiczno-prawne;
6)
zobowiązania wobec kontrahentów.
6.
Weryfikacją poprzez porównanie danych w księgach rachunkowych z danymi wynikającymi z dokumentów przeprowadza się inwentaryzację:
1)
gruntów i środków trwałych trudno dostępnych oglądowi;
2)
wartości niematerialnych i prawnych;
3)
należności i zobowiązań, w tym spornych i wątpliwych;
4)
rozliczeń międzyokresowych kosztów;
5)
funduszy i kapitałów;
6)
rezerw i przychodów przyszłych okresów;
7)
innych aktywów i pasywów niepodlegających spisowi z natury lub uzgodnieniu sald.

Rozdział  3

Tryb zarządzenia inwentaryzacji

§  6.
Szef CBA, zarządzając inwentaryzację, określa:
1)
rodzaj aktywów i pasywów podlegających inwentaryzacji;
2)
jednostki organizacyjne CBA, w których inwentaryzacja ma być przeprowadzona;
3)
formę przeprowadzenia inwentaryzacji;
4) 1
dzień, na który przyjmuje się stan środków trwałych wynikający z ksiąg rachunkowych;
5)
termin rozpoczęcia i zakończenia inwentaryzacji;
6)
skład Komisji Inwentaryzacyjnej, zwanej dalej "KI";
7)
sposób jej dokumentowania.

Rozdział  4

KI i zespoły spisowe

§  7.
1.
Przewodniczącego KI oraz jej członków w liczbie od 3 do 5 osób, powołuje Szef CBA na wniosek dyrektora Departamentu Logistyki CBA, złożony po uzyskaniu pozytywnej, pisemnej opinii dyrektora Departamentu Finansów CBA i dyrektora Departamentu Teleinformatyki CBA.
2.
Przewodniczącym KI nie może być pracownik lub funkcjonariusz CBA:
1)
zajmujący stanowisko Głównego Księgowego CBA;
2)
prowadzący ewidencję inwentaryzowanych aktywów.
3.
Przewodniczący KI wyznacza ze składu KI zastępcę i sekretarza.
4.
Szef CBA na wniosek Przewodniczącego KI powołuje, w zależności od potrzeb, zespoły spisowe liczące co najmniej po dwie osoby.
5. 2
Członkowie zespołów spisowych nie mogą dokonywać inwentaryzacji składników mienia, za których gospodarkę są bezpośrednio odpowiedzialni lub prowadzą ich ewidencję.
6.
Członkowie KI, w zakresie wykonywanych obowiązków związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji, podlegają bezpośrednio Szefowi CBA lub osobie przez niego upoważnionej.
7.
Członkowie zespołów spisowych, w zakresie wykonywanych obowiązków związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji, podlegają bezpośrednio przewodniczącemu KI.
§  8.
Do zadań KI należy:
1)
ustalenie na piśmie harmonogramu prac poszczególnych zespołów spisowych;
2)
zaopatrzenie zespołów spisowych w arkusze spisów z natury oraz określenie sposobu ich rozliczenia po zakończeniu spisu;
3)
dokonanie sprawdzenia dokumentów spisu z natury pod względem formalnym oraz rozliczenie zespołów spisowych z pobranych arkuszy spisu;
4)
ustalenie przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych;
5)
dokonanie podsumowania wyników inwentaryzacji oraz przedstawienie Szefowi CBA umotywowanych wniosków dotyczących:
a)
sposobu rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych,
b)
usprawnienia gospodarki rzeczowymi aktywami w zakresie przyjmowania, wydawania i magazynowania (składowania),
c)
przedstawienia wykazu rzeczowych aktywów, które są niepełnowartościowe lub uszkodzone;
6)
przeszkolenie osób biorących bezpośredni udział w inwentaryzacji.
§  9.
1. 3
Do zadań przewodniczącego KI należy w szczególności:
1)
informowanie Szefa CBA o przebiegu prac KI;
2)
informowanie jednostek organizacyjnych CBA o terminie rozpoczęcia inwentaryzacji z wyprzedzeniem umożliwiającym podjęcie czynności przygotowawczych;
3)
ustalenie rzeczywistego stanu rzeczowych aktywów na dzień inwentaryzacji;
4)
koordynacja prac dotyczących inwentaryzacji;
5)
nadzór nad rozliczeniem pobranych arkuszy spisu z natury;
6)
zapoznanie wszystkich osób wyznaczonych do inwentaryzacji z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
2.
Przewodniczący KI przedstawia Szefowi CBA celem akceptacji:
1)
harmonogram prac KI, po uprzednim uzgodnieniu go z dyrektorem Departamentu Finansów CBA, dyrektorem Departamentu Teleinformatyki CBA i dyrektorem Departamentu Logistyki CBA;
2)
skład zespołów spisowych ze wskazaniem kierowników zespołów;
3)
wnioski w sprawie zmian lub uzupełnień w składzie zespołów spisowych;
4)
wnioski w zakresie:
a)
zmiany terminu inwentaryzacji,
b)
przeprowadzenia spisów uzupełniających lub powtórnych;
5)
protokół weryfikacji różnic inwetaryzacyjnych.
§  10.
Do obowiązków zespołu spisowego należy w szczególności:
1)
zapoznanie się z obowiązującą w CBA instrukcją inwentaryzacji oraz udział w szkoleniu przedinwentaryzacyjnym;
2)
pobranie przed rozpoczęciem spisu arkuszy spisu z natury;
3)
rzetelne przeprowadzenie spisu z natury, w określonym terminie i na wyznaczonym polu spisowym;
4)
ustalenie rzeczywistej ilości poszczególnych składników majątkowych poprzez ich przeliczenie oraz ujęcie ustalonej ilości w arkuszu spisu z natury;
5)
terminowe przekazanie wypełnionych arkuszy spisu z natury Przewodniczącemu KI oraz wszelkich informacji o stwierdzonych w toku czynności spisowych nieprawidłowościach, zwłaszcza w zakresie gospodarki składnikami majątkowymi i zabezpieczenia ich przed zniszczeniem lub utratą.
§  11.
Członkowie KI oraz zespołów spisowych na czas wykonywania zadań, do których zostali powołani w zakresie inwentaryzacji, zwolnieni są od innych obowiązków służbowych.

Rozdział  5

Czynności poprzedzające inwentaryzację

§  12.
Departament Logistyki CBA, Departament Teleinformatyki CBA i Departament Finansów CBA, odpowiednio do właściwości rzeczowej, przed przeprowadzeniem inwentaryzacji może:
1)
zaewidencjonować wszystkie dowody obrotu rzeczowymi aktywami na dzień inwentaryzacji;
2)
uzgodnić dane z ewidencji prowadzonej u użytkowników z ewidencją prowadzoną w jednostkach zaopatrujących według stanów na dzień inwentaryzacji;
3)
uzgodnić dane z ewidencji kont księgi głównej prowadzonej w księgowości z kontami ksiąg pomocniczych wszystkich aktywów podległych inwentaryzacji według stanów na dzień inwentaryzacji;
4)
oznaczyć stany na dzień inwentaryzacji;
5)
uporządkować rzeczowe aktywa podlegające inwentaryzacji, w tym:
a)
uzupełnić brakujące oznakowania,
b)
wyodrębnić materiały uszkodzone i nieprzydatne dla jednostki organizacyjnej,
c)
wybrakować aktywa rzeczowe nienadające się do dalszego użytkowania.

Rozdział  6

Spis z natury

§  13.
1.
Spis z natury przeprowadza się w obecności osoby materialnie odpowiedzialnej za składniki majątkowe objęte spisem albo innej osoby przez nią upoważnionej.
2.
W przypadku, gdy osoba materialnie odpowiedzialna nie może uczestniczyć w spisie z natury, może ona upoważnić pisemnie bądź ustnie inną osobę do uczestnictwa w tym spisie.
3.
W przypadku braku upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, kierownik jednostki organizacyjnej, w której pełni służbę lub pracuje osoba materialnie odpowiedzialna, na wniosek przewodniczącego KI, jest obowiązany wyznaczyć dodatkowo co najmniej dwie osoby do udziału w przeprowadzeniu inwentaryzacji.
§  14.
1.
Rzeczywistą ilość spisywanych z natury składników majątkowych zespół spisowy ustala przez przeliczenie.
2.
Przeliczenie składników majątkowych polega na fizycznym ustaleniu ich ilości w sztukach.
3.
Obliczenia techniczne lub szacunki powinny być uwidocznione w arkuszu spisowym (karcie) lub jego załączniku.
4.
Bezpośrednio po ustaleniu rzeczywistej ilości składnika majątkowego, zespół spisowy dokonuje wpisu do arkusza (karty) spisu, w sposób umożliwiający osobie materialnie odpowiedzialnej sprawdzenie prawidłowości wpisu.
5.
Zespół spisowy powinien wypełnić arkusze (karty) spisu w sposób umożliwiający podział ujętych w nich składników majątkowych według miejsc przechowywania i osób materialnie odpowiedzialnych, a także wyodrębnienie składników własnych i obcych z dalszym ich podziałem na pełnowartościowe i niepełnowartościowe.
6.
Członkowie KI lub zespołów spisowych nie mogą być informowani o stanach ilościowych wynikających z ewidencji.
§  15.
1.
Znajdujące się w określonym polu spisowym składniki majątkowe objęte spisem z natury nie powinny być wydawane lub przyjmowane do czasu zakończenia spisu.
2.
W wyjątkowych sytuacjach zespół spisowy może wyrazić zgodę na wydanie lub przyjęcie określonego składnika majątkowego, jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia ciągłości działalności CBA.
§  16.
1.
Inwentaryzacja środków pieniężnych w kasie, oprócz sprawdzenia ich stanu, polega również na kontroli przestrzegania zasad obrotu kasowego, w szczególności prawidłowości:
1)
zabezpieczenia pomieszczenia kasowego oraz przechowywania środków pieniężnych;
2)
udokumentowania przychodów i rozchodów gotówki w kasie i ujęcia ich w raporcie kasowym;
3)
prowadzenia raportów kasowych.
2.
Z przeprowadzonej kontroli środków pieniężnych sporządza się protokół w 2 egzemplarzach.
§  17.
1.
Dokumentacja spisu z natury obejmuje:
1)
deklaracje osób materialnie odpowiedzialnych;
2)
arkusze spisów z natury, sporządzane w 2 egzemplarzach;
3)
protokół z przeprowadzenia kontroli kasy;
4)
wyjaśnienia;
5)
sprawozdanie z przebiegu spisu z natury.
2.
Wzór:
1)
deklaracji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, określa załącznik nr 1 do niniejszej instrukcji;
2)
protokołu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, stanowi załącznik nr 2 do niniejszej instrukcji;
3)
sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, określa załącznik nr 3 do niniejszej instrukcji.
§  18.
Arkusz spisu z natury, na którym ujęto wynik spisu składników majątkowych innych niż środki pieniężne, powinien zawierać co najmniej:
1)
nazwę jednostki organizacyjnej CBA;
2)
numer kolejny arkusza (karty) spisu z natury;
3)
określenie metody inwentaryzacyjnej;
4)
nazwę lub numer pola spisowego oraz określenie pokoju, magazynu, schowka itp.;
5)
datę rozpoczęcia i zakończenia spisu, a jeżeli jest to niezbędne dla rozliczenia osób materialnie odpowiedzialnych za spisywany składnik, również godziny;
6)
termin przeprowadzania spisu, jeżeli różni się od daty spisu z natury;
7)
imię i nazwisko oraz podpisy:
a)
osoby materialnie odpowiedzialnej,
b)
członków zespołu spisowego,
c)
osób uczestniczących w spisie;
8)
numer kolejnej pozycji arkusza spisu;
9)
szczegółowe określenie składników majątkowych, w tym także symbol identyfikujący, np. numer inwentarzowy;
10)
jednostkę miary;
11)
ilość stwierdzoną w czasie spisu z natury;
12)
wycenę składników majątkowych.
§  19.
1.
Przewodniczący KI, na dowód przeprowadzenia kontroli spisu z natury, dokonuje adnotacji poprzez parafowanie skontrolowanych danych, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sporządza protokół z dokładnym opisem dotyczącym nieprawidłowości.
2.
W zależności od stwierdzonych nieprawidłowości Szef CBA, na wniosek Przewodniczącego KI, zarządza ponowną inwentaryzację całości lub części składników majątkowych.

Rozdział  7

Wycena składników majątkowych objętych inwentaryzacją, ustalenie, wyjaśnienie i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych

§  20.
Składniki majątkowe wycenia się według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz w instrukcji w sprawie zasad (polityki) rachunkowości Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
§  21.
Wyceny składników majątkowych objętych inwentaryzacją dokonuje Departament Finansów CBA na arkuszach spisowych przez pomnożenie ceny jednostkowej i ilości.
§  22. 4
1.
Ustalenia różnic inwentaryzacyjnych dokonuje KI, po uzyskaniu wyjaśnień od Zespołów Spisowych.
2.
Zespoły Spisowe, dokonując spisu, wykazują powstałe różnice w zestawieniach na oddzielnych arkuszach spisowych w sposób umożliwiający:
a)
ustalenie łącznej sumy różnic inwentaryzacyjnych z podziałem na miejsca powstania różnic i osób materialnie odpowiedzialnych;
b)
powiązanie poszczególnych pozycji zestawienia różnic z pozycjami arkuszy spisu z natury i przekazują je do Departamentu Logistyki CBA za pośrednictwem KI.
3.
Departament Logistyki CBA, po sprawdzeniu arkuszy i wyjaśnieniu powstałych różnic, przekazuje arkusze wraz z naniesionymi uzgodnieniami do KI celem realizacji czynności, o których mowa w ust. 1.
§  23.
1.
Wyniki wyceny i rozliczenia spisu z natury w formie zestawień różnic inwentaryzacyjnych przekazywane są Przewodniczącemu KI przez Departament Logistyki CBA i Departament Teleinformatyki CBA, po weryfikacji i uzupełnieniu przez Departament Finansów CBA.
2.
W celu ustalenia przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych Przewodniczący KI przeprowadza postępowanie weryfikacyjne.
3.
W trakcie prac weryfikacyjnych KI jest obowiązana uzyskać od osoby materialnie odpowiedzialnej pisemne wyjaśnienie, dotyczące przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych.
4.
Przy weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych KI może korzystać z pomocy rzeczoznawców danej dziedziny, specjalistów oraz Głównego Księgowego.
5. 5
Rezultatem zakończonego postępowania weryfikacyjnego jest protokół KI zaopiniowany przez Głównego Księgowego, Dyrektora Departamentu Logistyki CBA i Dyrektora Departamentu Teleinformatyki CBA, w którym zawarte są propozycje co do sposobu rozliczenia niedoborów lub nadwyżek inwentaryzacyjnych.
6. 6
Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych zatwierdza Szef CBA.
§  24.
1.
Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadł termin inwentaryzacji.
2.
Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych następuje na podstawie zatwierdzonego przez Szefa CBA protokołu weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych.
§  25.
Niedobory składników majątkowych, w tym niedobory nieskompensowane nadwyżkami, stanowią szkodę w majątku i podlegają rozliczeniu zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział  8

Inwentaryzacja w drodze uzgodnienia sald

§  26.
1.
Inwentaryzacji w drodze uzgodnienia sald dokonuje Departament Finansów CBA.
2.
Salda uzgadnia się:
1)
pisemnie przy wykorzystaniu w szczególności:
a)
formularzy dostępnych w punktach sprzedaży druków akcydensowych,
b)
formularzy opracowanych przez CBA,
c)
wydruków komputerowych;
2)
przesyłając specyfikację sald z prośbą potwierdzenia faksem;
3)
telefonicznie.
3.
W przypadku uzgodnienia sald telefonicznie sporządza się notatkę służbową.
§  27.
1.
Aktywa i pasywa podlegające inwentaryzacji w drodze spisu z natury lub uzgodnienia sald inwentaryzuje się w drodze weryfikacji sald.
2.
Celem inwentaryzacji w drodze weryfikacji sald jest stwierdzenie, czy posiadane dokumenty potwierdzają istnienie określonego salda oraz czy jest ono realne i prawidłowo wycenione.
3.
Inwentaryzacji w drodze weryfikacji sald dokonuje Departament Finansów CBA we współpracy z właściwymi jednostkami organizacyjnymi CBA w zakresie weryfikacji sald inwestycji rozpoczętych.
4.
Ujawnione w toku weryfikacji sald różnice (niepewności i rozbieżności) między stanem rzeczywistym a stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadł termin inwentaryzacji.
5.
Z przeprowadzonej weryfikacji sald sporządza się protokół.
6.
Wzór protokołu stanowi załącznik nr 5 do niniejszej instrukcji.

Rozdział  9

Sprawozdanie KI

§  28.
1.
Na podstawie protokołów sporządzonych przez zespoły spisowe oraz własnych ustaleń, KI niezwłocznie opracowuje sprawozdanie z przebiegu inwentaryzacji.
2.
Sprawozdanie obejmuje wszystkie inwentaryzacje przeprowadzone w jednym terminie.
3.
W sprawozdaniu należy podać:
1)
ilość zarządzonych inwentaryzacji wraz z oceną prawidłowości ich przebiegu;
2)
ocenę przygotowań do inwentaryzacji;
3)
ocenę pracy zespołów spisowych;
4)
ważniejsze ustalenia dotyczące gospodarki rzeczowymi aktywami, z wyszczególnieniem wartości:
a)
aktywów nieprzydatnych dla jednostki organizacyjnej oraz nadmiernych,
b)
aktywów niepełnowartościowych oraz uszkodzonych w wyniku niewłaściwego przechowywania lub użytkowania,
c)
aktywów własnych przechowywanych poza jednostką organizacyjną oraz obcych w jednostce organizacyjnej;
5)
terminy przeprowadzenia inwentaryzacji oraz wartość ujawnionych różnic inwentaryzacyjnych, wraz z wyjaśnieniami przyczyn powstania różnic oraz wnioskami w sprawie sposobu ich rozliczania;
6)
propozycje wyceny roszczeń;
7)
inne spostrzeżenia istotne z punktu widzenia prawidłowości gospodarowania składnikami majątku.
4.
Sprawozdanie wraz z dokumentacją źródłową przewodniczący KI przedkłada Szefowi CBA do zatwierdzenia.
5.
Sprawozdanie sporządza się w 4 egzemplarzach, po jednym dla dyrektora Departamentu Finansów CBA, dyrektora Departamentu Logistyki CBA, dyrektora Departamentu Teleinformatyki CBA i KI.
6.
Szef CBA może zarządzić, aby sprawozdanie sporządzone było, stosownie do potrzeb, w większej ilości egzemplarzy.

Załącznik  Nr 1

WZÓR

..........................................

(imię i nazwisko)

OŚWIADCZENIE

Oświadczam niniejszym, jako osoba materialnie odpowiedzialna za składniki majątkowe, że nie wnoszę uwag do czynności wykonanych przez członków komisji, sposobu przeprowadzenia przez nich spisu z natury, a także końcowego rozliczenia (ilości) spisanych składników majątkowych.

............................., dnia .................... ......................................................................

(podpis osoby materialnie odpowiedzialnej)

Załącznik  Nr 2

WZÓR

Protokół z przeprowadzenia kontroli kasy nr ........

Komisja inwentaryzacyjna, działająca na podstawie zarządzenia ...............................................

Nr .......... z dnia .................... znak .................... w .....................................................................

w składzie:

1)
przewodniczący: .............................................................................................
2)
członek: .........................................................................................................,

w obecności osoby materialnie odpowiedzialnej ........................................................................,

dokonała w dniu ................ komisyjnego przeliczenia znajdujących się w kasie środków pieniężnych, druków ścisłego zarachowania, dotyczących gospodarki kasowej, tj. czeków gotówkowych, rozrachunkowych, dowodów "kasa przyjmie - KP" oraz innych wartości pieniężnych. Stwierdzony stan faktyczny komisja porównała z saldem raportu kasowego nr .................................. sporządzonego w dniu ............................................

W toku inwentaryzacji stwierdzono:

1. Stan gotówki w kasie:

a)
banknoty:

.................. szt. zł ..................

.................. szt. zł ..................

.................. szt. zł ..................

.................. szt. zł ..................

.................. szt. zł ..................

b)
bilon: ....................................... zł
c)
razem a+b: .............................. zł
d)
saldo kasowe z raportu nr ................. z dnia ............................ zł ....................................
e)
nadwyżka - niedobór ............................................................... zł .....................................
f)
wysokość pogotowia kasowego .............................................. zł .....................................

2. Ostatni nr czeku gotówkowego .............................................................................................

3. Ostatni nr czeku rozrachunkowego .......................................................................................

4. Ostatni nr czeku rozrachunkowego .......................................................................................

5. Ostatni nr czeku rozrachunkowego .......................................................................................

6. Ostatni nr dowodu KP ...........................................................................................................

7. Ostatni nr rachunku ...............................................................................................................

8. Inne wartości pieniężne ............................................................... (weksle, akcje, obligacje)

...........................................................................................

Stan depozytów przechowywanych w kasie (ich zgodność, bądź niezgodność z ewidencją).

Stwierdzone różnice między stanem faktycznym a ewidencyjnym w odniesieniu do wartości pieniężnych według wyjaśnienia osoby materialnie odpowiedzialnej .........................................

wynikają z ....................................................................................................................................

Uwagi dotyczące stanu zabezpieczenia kasy oraz przyjętych zobowiązań w zakresie odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie .................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Protokół niniejszy sporządzony został w 2 (lub 3 przy inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej) egzemplarzach, z których 1 pozostawiono w kasie.

W związku z ustaleniami zawartymi w tym protokole, osoba materialnie odpowiedzialna .......

- nie wnosi zastrzeżeń co do treści merytorycznej protokołu, członków komisji inwentaryzacyjnej oraz sposobu przeprowadzenia przez nią spisu.

- wniosła następujące zastrzeżenia ............................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

................................................................................................................................................. .*)

........................................................................

(podpis osoby materialnie odpowiedzialnej)

Podpisy członków komisji inwentaryzacyjnej

.....................................................................

.....................................................................

.....................................................................

______

*) niepotrzebne skreślić

Załącznik  Nr 3

WZÓR

Sprawozdanie z przebiegu spisu z natury

Komisja inwentaryzacyjna, działająca na podstawie zarządzenia ................................. nr .........

z dnia ................................................ w składzie:

1)
przewodniczący ......................................................,
2)
członek ...................................................................,
3)
członek ...................................................................

wykonała w dniach ................................... opisane w niniejszym sprawozdaniu czynności przy

sporządzaniu spisu z natury w:

1)
nazwa obiektu i oznaczenie inwentaryzowanych pomieszczeń: ...........................................

.................................................................................................................................................

2)
rodzaj inwentaryzowanych składników majątkowych: .........................................................

.................................................................................................................................................

3)
osoba materialnie odpowiedzialna/jednostka organizacyjna: ...............................................

.................................................................................................................................................

Składniki majątkowe spisane zostały na arkuszach spisu z natury:

nr ....................... liczba pozycji ......................

nr ....................... liczba pozycji ......................

W wyniku szczegółowego sprawozdania pomieszczeń ...............................................................

stwierdzono, że wszystkie składniki majątkowe zostały ujęte w arkuszach spisu z natury.

W czasie dokonywania spisu z natury dokonano oceny stanu składników majątkowych (zbędne, nadmierne):

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

W czasie dokonywania spisu z natury stwierdzono następujące usterki i nieprawidłowości w zakresie zabezpieczania, przechowywania, magazynowania i konserwacji majątku: .................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

W celu pełnego zabezpieczania przechowywanego mienia potrzebne są następujące środki zabezpieczające:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

W trakcie dokonywania spisu z natury Komisja Inwentaryzacyjna napotkała następujące trudności:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Inne uwagi: ...................................................................................................................................

........................, dnia .........................

Podpisy członków komisji inwentaryzacyjnej

....................................................................

....................................................................

....................................................................

Załącznik  Nr 4

WZÓR

Protokół rozliczeń wyników inwentaryzacji

Komisja inwentaryzacyjna w składzie:

1)
przewodniczący ................................................................,
2)
członek .............................................................................,
3)
członek ..............................................................................

na posiedzeniu w dniu ......................... dotyczącym inwentaryzacji przeprowadzonej w dniach .................. na arkuszach spisowych nr ................... dokonała następującego rozliczenia:

a) nazwa obiektu lub pomieszczenia .........................................................................................

b) rodzaj inwentaryzowanego składnika majątkowego .............................................................

c) osoba materialnie odpowiedzialna ........................................................................................

d) rozliczenie obejmuje okres od ........................................... do ..............................................

I. Rozliczenie wyników inwentaryzacji według wzoru

II. Rozliczenie wyników inwentaryzacji innych niż w pkt I. w/g zestawienia różnic inwentaryzacyjnych

1) ogółem niedobory ................................ zł

2) ogółem nadwyżki ................................. zł

III. Komisja inwentaryzacyjna po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego ustala, co następuje:

1) .........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

2) .........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

Ocenia następująco powstanie przyczyn niedoborów (nadwyżek): .............................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zdaniem komisji inwentaryzacyjnej stwierdzone niedobory należy zakwalifikować jako:

1)
niezawinione i spisać w ciężar kosztów (strat nadzwyczajnych),
2)
zawinione, obciążyć ich wartością osobę materialnie odpowiedzialną.*)

...................., dnia ..................................

Podpisy członków komisji inwentaryzacyjnej

....................................................................

....................................................................

....................................................................

IV. Opinia Departamentu Logistyki CBA w zakresie przeprowadzenia kontroli wewnętrznej, obejmującej badanie rzetelności i prawidłowości przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji: ......................................................................................................................

..............................................................................................................................................

...............................................................................................................................................

............................, dnia ....................... ...........................................

(podpis)

V. Opinia Głównego Księgowego w zakresie przeprowadzenia kontroli wewnętrznej, obejmującej badanie rzetelności i prawidłowości przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji: ......................................................................................................................

.............................................................................................................................................

..............................................................................................................................................

............................, dnia ........................

..................................

(podpis)

VI. Opinia Departamentu Teleinformatyki CBA w zakresie przeprowadzenia kontroli wewnętrznej, obejmującej badanie rzetelności i prawidłowości przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji: ...................................................................................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

.........................., dnia ............................ ...........................................

(podpis)

______

*) niepotrzebne skreślić

Załącznik  Nr 5

WZÓR

PROTOKÓŁ Z INWENTARYZACJI PRZEPROWADZONEJ DROGĄ WERYFIKACJI SALD

1. Na dzień ...................... dokonano inwentaryzacji drogą weryfikacji sald następujących aktywów i pasywów:

Lp.Symbol kontaNAZWA KONTASTAN KONTARÓŻNICE
przed weryfikacjąpo weryfikacji
WnMaWnMaWnMa
1.011Środki trwałe
2.013Pozostałe środki trwałe
3.020Wartości materialne i prawne
4.071Umorzenie środków trwałych
5.072Umorzenie pozostałych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
6.080Inwestycje
7.130-

139

Rachunek bankowy
8.140Środki pieniężne w drodze
9.201Rozrachunki z dostawcami
10.201Rozrachunki z odbiorcami
11.229Rozrachunki publiczno-prawne
12.231Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
13.234Rozrachunki z pracownikami
14.240Pozostałe rozrachunki
15.640Rozliczenia międzyokresowe kosztów
16.800Fundusze jednostki
17.840Przychody przyszłych okresów
18.851Fundusz ZFŚS

2. Wyżej wymienione salda aktywów i pasywów na dzień ........................ uznaje się za prawidłowe, pod warunkiem wprowadzenia do ksiąg rachunkowych za pomocą programu komputerowego wyników weryfikacji.

3. Integralną część protokołu stanowią notatki służbowe, na podstawie których sporządzony został powyższy protokół.

4. Weryfikacji dokonał(y):

Data: .................. Podpisy: ....................................................

1 Załącznik § 6 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 4/10 z dnia 14 stycznia 2010 r. (Dz.Urz.CBA.10.1.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 stycznia 2010 r.
2 Załącznik § 7 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 4/10 z dnia 14 stycznia 2010 r. (Dz.Urz.CBA.10.1.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 stycznia 2010 r.
3 Załącznik § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 4/10 z dnia 14 stycznia 2010 r. (Dz.Urz.CBA.10.1.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 stycznia 2010 r.
4 Załącznik § 22 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 4/10 z dnia 14 stycznia 2010 r. (Dz.Urz.CBA.10.1.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 stycznia 2010 r.
5 Załącznik § 23 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 4/10 z dnia 14 stycznia 2010 r. (Dz.Urz.CBA.10.1.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 stycznia 2010 r.
6 Załącznik § 23 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 4/10 z dnia 14 stycznia 2010 r. (Dz.Urz.CBA.10.1.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 stycznia 2010 r.