Wprowadzenie stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2016.8/9.134

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 czerwca 2016 r.

DECYZJA Nr 441
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 30 czerwca 2016 r.
w sprawie wprowadzenia stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym

ZG.7000.2.2016

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 , w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2 , zwanego dalej Statutem - w wykonaniu zadań Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, określonych m.in. w art. 33 ust. 3 pkt 1a 3  oraz art. 56 ust. 2 4 , a także w § 7 Statutu 5 , mając na względzie uregulowania zawarte w Instrukcji Ochrony Lasu dotyczące organizacji działań ochronnych w sytuacjach klęskowych - postanawia się, co następuje:

Postanowienia ogólne

§  1. 
W związku z wielkopowierzchniowymi wiatrołomami oraz wiatrowałami w części nadleśnictw w zasięgu Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku, Łodzi, Katowicach, Olsztynie, Radomiu, Lublinie i Warszawie, będącymi następstwem huraganowych wiatrów, jakie w dniach 17.06.2016 r. oraz/lub 25-26.06.2016 r. objęły terytorium Polski, zwanych dalej huraganem - w przeciwdziałaniu abiotycznemu i biotycznemu zagrożeniu trwałości lasu oraz istotnemu zakłóceniu gospodarowania surowcem drzewnym w Lasach Państwowych - wprowadzam stan siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym.
§  2. 
1. 
Osoby dyrektorów Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych wymienionych w § 1, zwanych dalej dyrektorami RDLP, zobowiązuję do tego, aby bez zbędnej zwłoki, w wykonaniu § 20 Statutu, powołali doraźne zespoły doradcze (zwane dalej zespołami kryzysowymi), których funkcją powinno być wspomaganie dyrektorów RDLP w doprowadzaniu do realizowania działań, o których mowa w § 3 oraz w § 24 ust. 2.
2. 
W skład zespołów kryzysowych, w charakterze jego członków, powinni wejść:
1)
osoby zastępców dyrektorów Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych ds. gospodarki leśnej z obowiązkiem wypełniania funkcji przewodniczącego zespołu kryzysowego;
2)
pracownicy Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych, wskazani przez dyrektorów RDLP;
3)
nadleśniczowie, kierujący nadleśnictwami, w zasięgu których w następstwie huraganu wystąpiły najbardziej dotkliwe szkody w drzewostanie;
4)
inne osoby według uznania dyrektorów RDLP.
3. 
Osoby przewodniczących zespołów kryzysowych należy zobowiązać do ścisłej współpracy z osobami, o którym mowa w ust. 4, a także z zespołami kryzysowymi powołanymi przez dyrektorów innych RDLP.
4. 
Ze względu na okoliczność, iż szkody w następstwie huraganu, bez działań, o których mowa § 3, w sposób istotny zaburzyłyby do końca 2016 r. funkcjonowanie rynku drzewnego w skali co najmniej kilku regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych - osoby kierowników komórek organizacyjnych w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwych ds. gospodarki leśnej (koordynator działań), ochrony lasu, urządzania lasu, marketingu, informatyki, zamówień publicznych, planowania oraz księgowości (nie wyłączając Głównego Księgowego LP) zobowiązuję do ścisłej współpracy i udzielania członkom zespołów kryzysowych niezbędnej pomocy, a przede wszystkim projektowania działań, wykraczających co do skutków poza zasięg Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych.
§  3. 
Wykonanie niniejszej decyzji powinno polegać na działaniach, w tym działaniach zespołów kryzysowych oraz wyżej wymienionych kierowników komórek organizacyjnych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, prowadzących do:
1)
zapewnienia na obszarze objętym huraganem bezzwłocznej ochrony przed szkodnictwem mienia Skarbu Państwa, w szczególności zaś surowca drzewnego, związanego z drzewami, stanowiącymi wiatrołomy i wiatrowały;
2)
udrożnienia lasu;
3)
przeprowadzenie inwentaryzacji szkód w drzewostanie, w infrastrukturze leśnej oraz w ruchomościach;
4)
opracowania - z następczą realizacją po zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w formie decyzji zarządczej - programu działań (w skali Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych oraz w skali Lasów Państwowych) w zakresie:
a)
zagospodarowania drewna, które powinno być pozyskanie w ramach uprzątania wiatrołomów i wiatrowałów na terenie klęski (drewno poklęskowe) oraz innego surowca drzewnego,
b)
przywracania funkcjonalności infrastruktury leśnej oraz
c)
działań towarzyszących,

zwanego dalej programem działań poklęskowych.

§  4. 
Działania, o których mowa w § 3, powinny być kwitowane, w formie notatek służbowych, sporządzanych przez właściwą komórkę w danej jednostce organizacyjnej Lasów Państwowych, pod względem zgodności tych działań z przepisami Prawa zamówień publicznych. Postanowienie zdania poprzedzającego należy realizować z uwzględnieniem postanowienia § 20.

Bezzwłoczna ochrona mienia

§  5. 
1. 
Doprowadzenie do bezzwłocznej ochrony mienia, o której mowa w § 3 pkt 1, powinno być obowiązkiem nadleśniczych kierujących nadleśnictwami dotkniętymi skutkami huraganu, przy czym rozważenia wymaga rozwiązanie polegające na pomocy wewnątrzinstytucjonalnej ze strony innych nadleśnictw, polegającej w szczególności na korzystaniu z usług strażników leśnych, zatrudnionych w tych innych nadleśnictwach.
2. 
Wyżej wymieniona ochrona mienia powinna objąć:
1)
wprowadzenie zakazu wstępu do określonych części lasu, stanowiących teren klęski (także w celu ochrony zdrowia i życia ludzkiego);
2)
działania prewencyjne i interwencyjne Straży Leśnej polegające w szczególności na:
a)
permanentnym dozorze terenu poklęskowego,
b)
innych działaniach wynikających z zarządzeń Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych dotyczących funkcjonowania Straży Leśnej w Lasach Państwowych.

Udrożnienie dróg leśnych

§  6. 
1. 
Udrożnienie dróg leśnych należy traktować jako drugie działanie, do którego, staraniem właściwych nadleśniczych, należy przystąpić bez zbędnej zwłoki po objęciu terenu klęski ochroną mienia, o której mowa w § 4.
2. 
Udrożnienie dróg leśnych stanowi obowiązek nadleśniczych kierujących nadleśnictwami objętymi skutkami huraganu.

Inwentaryzacja szkód w drzewostanie, infrastrukturze leśnej oraz w ruchomościach

§  7. 
1. 
Ze względu na okoliczność, że w Lasach Państwowych, w dacie wystąpienia huraganu, nie zostały jeszcze ukończone prace nad docelową aplikacją informatyczną Systemu Informatycznego Lasów Państwowych (dalej SILP), służącą wspomaganiu dokonywania dostatecznie wiarygodnej oceny drewna poklęskowego z punktu widzenia jego ilości oraz prawdopodobnego układu sortymentowego (po wyróbce) - projekt szczegółowej procedury szacowania drewna poklęskowego opracują bez zbędnej zwłoki zespoły kryzysowe we współpracy, o której mowa w § 2 ust. 3, uwzględniając następujące wytyczne:
1)
niezwłocznie należy dokonać wstępnego oszacowania ilości drewna poklęskowego (w miarę możliwości według oddziałów i wydzieleń) poprzez:
a)
oględziny naziemne, dokonywane przez miejscowych leśniczych,
b)
oględziny dokonywane z wykorzystaniem techniki samolotowej lub/oraz z użyciem dronów,
c)
oszacowanie ilości drewna poklęskowego z wykorzystaniem aplikacji "KLĘSKA", stanowiącej część składową SILP;
2)
oszacowanie, o którym mowa w pkt 1, należy skorygować na podstawie wiedzy eksperckiej, w tym czerpanej z dotychczasowych doświadczeń związanych z podobnymi zjawiskami klęskowymi, przy czym w szczególności niezbędne jest uwzględnienie różnic, jakie w przeszłości występowały między wynikową ilością drewna poklęskowego na podobnych terenach klęskowych a wstępnym oszacowaniem tejże ilości (w tym niezbędne jest uwzględnienie omawianych różnic w związku z przyrostem miąższości drewna poklęskowego w następstwie błędnego uznawania w trakcie wstępnych szacunków niektórych drzew uszkodzonych za kwalifikujące się do pozostawienia w drzewostanie);
3)
kierując się:
a)
opisem taksacyjnym poszczególnych wydzieleń terenu klęski,
b)
wiedzą ekspercką oraz
c)
doświadczeniem z zagospodarowywania drewna poklęskowego w przeszłości -

- należy oszacować, jaką część ogólnej szacunkowej ilości drewna poklęskowego będą stanowić poszczególne grupy gatunkowo-handlowe, przy czym przy dokonywaniu tego działania należy ustalić: miąższość i lokalizację miejsc, w których będzie można pozyskać drewno cenne i szczególnie wartościowe (które powinno być wyrobione w pierwszej kolejności), a także miąższość i lokalizację miejsc na obszarach objętych rożnymi formami ochrony przyrody (jeżeli pozyskanie drewna w tych miejscach będzie wymagać określonych zgód lub zezwoleń).

2. 
Przy opracowywaniu projektu procedury szacowania drewna poklęskowego:
1)
należy mieć na względzie, że drewno stanowiące wiatrołomy (złomy) co do zasady (ze względu na skręt oraz utratę ciągłości włókien drzewnych) nie kwalifikuje się do przerobu tartacznego oraz traci inne walory przy przerobie mechanicznym;
2)
podczas prac inwentaryzacyjnych należy odpowiednio uwzględnić drewno wstępnie wyrobione w ramach udrażniania dróg leśnych oraz dróg publicznych;
3)
projekt procedury szacowania drewna poklęskowego powinien zostać zatwierdzony w formie decyzji zarządczej przez właściwych dyrektorów RDLP.
§  8. 
1. 
Doprowadzenie do oszacowania drewna poklęskowego stanowi obowiązek zespołów kryzysowych.
2. 
Niezależnie od szacowania drewna poklęskowego zespoły kryzysowe są obowiązane do doprowadzenia do:
a)
oszacowania ilości oraz stopnia deprecjacji wskutek siły wyższej (w tym wskutek braku możliwości wywozu) drewna pozyskanego:
-
odebranego oraz sprzedanego określonym nabywcom, jednak fizycznie pozostającego w lesie w czasie wystąpienia stanu siły wyższej,
-
odebranego, lecz niesprzedanego,
-
nieodebranego;
b)
oszacowania szkód w uprawach i młodnikach;
c)
oszacowania szkód w infrastrukturze leśnej;
d)
oszacowania szkód w ruchomościach.
§  9. 
1. 
Do czasu opracowania stosownych aplikacji informatycznych w ramach SILP wyniki szacowania drewna poklęskowego oraz drewna pozyskanego i zdeprecjonowanego wskutek siły wyższej należy utrwalać w arkuszu EXCEL.
2. 
Wyniki oszacowań, o których mowa w § 8, powinny być przedłożone Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych celem zatwierdzenia w drodze decyzji zarządczej. Wyniki te należy przyjmować za podstawę programu działań poklęskowych.
3. 
Naczelnik właściwy w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych ds. infrastruktury, na podstawie zatwierdzonych wyników oszacowań, o których mowa w ust. 1, jest obowiązany do zainicjowania bez zbędnej zwłoki działań zmierzających do tzw. likwidacji określonych szkód, związanych ze stanem siły wyższej, z wykorzystaniem możliwości wynikających z uczestniczenia Lasów Państwowych w Towarzystwie Ubezpieczeń Wzajemnym "Cuprum".
§  10. 
Do czasu opracowania i zainstalowania w ramach SILP stosownych aplikacji informatycznych wyniki szacowania drewna poklęskowego oraz drewna pozyskanego oraz zdeprecjonowanego wskutek siły wyższej należy utrwalać w arkuszu EXCEL z uwzględnieniem następującej struktury danych:
Nadleśnictwo

na terenie klęski

Adres leśny

(z możliwą

do osiągnięcia dokładnością)

Rodzaj drewna

do zagospodarowania (z podziałem na: /1/ drewno z wiatrowałów, /2/ drewno z wiatrołomów /złomów/, /3/ drewno wyrobione w następstwie udrażniania dróg publicznych i dróg leśnych,

/4/ drewno stojące, lecz nierokujące

przeżycia, /5/ drewno wyrobione i sprzedane /zdeprecjonowane/,

/6/ drewno wyrobione odebrane, lecz niesprzedane /zdeprecjonowane lub niezdeprecjonowane/, /7/ drewno wyrobione nieodebrane /zdeprecjonowane lub niezdeprecjonowane/

Grupa handlowo-

-gatunkowa

Ilość drewna
Uwagi: (1) jeżeli określone drewno zostało wyrobione i sprzedane (pozostając w lesie w dacie stanu siły wyższej), nie ulega ono ujęciu w puli drewna do zagospodarowania (drewno to podlega dostawie do nabywcy); (2) jeżeli określone drewno zostało wyrobione i sprzedane, po czym uległo deprecjacji, należy doprowadzić do wystawienia nabywcy faktury korygującej (lub należy doprowadzić do anulowania asygnaty); drewno to należy objąć procedurą manipulacyjną; (3) jeżeli określone drewno zostało odebrane lecz niesprzedane, a następnie wskutek siły wyższej uległo deprecjacji, należy je objąć procedurą manipulacyjną, przy czym zakład usług leśnych powinien uzyskać wynagrodzenie za wyróbkę drewna sprzed jego deprecjacji; (4) jeżeli określone drewno zostało pozyskane, lecz nieodebrane, a następnie uległo deprecjacji, zakład usług leśnych powinien uzyskać wynagrodzenie za wyróbkę drewna sprzed jego deprecjacji.

Program działań poklęskowych

§  11. 
1. 
Przed przystąpieniem do opracowania programu działań poklęskowych zespoły kryzysowe we współdziałaniu z komórkami organizacyjnymi Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, o których mowa w § 2 ust. 4, powinny ustalić klasyfikację stanu siły wyższej, biorąc pod uwagę siatkę klasyfikacyjną, stanowiąca przedmiot załącznika nr 1 do decyzji.
2. 
Ustalenie, o którym mowa w ust. 1, przywołuje się w programie działań poklęskowych.
§  12. 
1. 
Program działań poklęskowych powinien uwzględnić w szczególności następujące zagadnienia:
1)
ochronę mienia na terenie klęski, następującą po działaniach ochronnych, o których mowa w § 4, zwłaszcza w trakcie pozyskiwania, składowania oraz wywozu drewna poklęskowego oraz innego surowca z terenu klęski;
2)
szczegółowy sposób przeprowadzenia modyfikacji zobowiązań wobec nabywców surowca drzewnego, zawiązanych do czasu wystąpienia huraganu i wynikających w szczególności z umów zawartych z nabywcami do czasu wystąpienia ogłoszonego stanu siły wyższej:
a)
w nadleśnictwach objętych skutkami huraganu oraz ewentualnie
b)
w nadleśnictwach poza terenem klęski,

w tym restrukturyzację harmonogramu (harmonogramów) sprzedaży drewna;

3)
inne zagospodarowanie drewna poklęskowego (sprzedaż z wykorzystaniem aplikacji "e-drewno", przechowywanie na składnicach przejściowych, zatapianie);
4)
renegocjacje umów z zakładami usług leśnych;
5)
aneksowanie planów urządzenia lasu lub sporządzenie planów urządzenia lasu dla nadleśnictw objętych szkodami od huraganu - w razie takiej konieczności;
6)
organizację, plan (w tym: plan stworzenia i zabezpieczenia składnic przejściowych [w razie takiej potrzeby], plan alokacji sił i środków na terenie klęski, plan finansowy z uwzględnieniem źródeł finansowania działań, harmonogram działań), koordynowanie działań, wykonywanie kontrolingu, nadzorowanie oraz korygowanie realizacji programu działań poklęskowych - w ujęciu szczegółowym.
2. 
W razie takiej potrzeby program działań poklęskowych powinien być sporządzany etapami.

Modyfikacja zobowiązań wobec nabywców surowca drzewnego oraz zagospodarowanie drewna na składnicach przejściowych i poprzez zatapianie

§  13. 
Modyfikacja zobowiązań wobec nabywców powinna przebiegać według procedury szczegółowo określonej w załączniku nr 2 do decyzji.
§  14. 
Drewno, które nie będzie zagospodarowane poprzez przeznaczenie do sprzedaży (w tym do sprzedaży z wykorzystaniem aplikacji "e-drewno"), powinno być poddane zatapianiu lub składowaniu na składnicach przejściowych.

System finansowy działań związanych z zagospodarowaniem drewna poklęskowego

§  15. 
1. 
Zespół kryzysowy jest obowiązany do sporządzenia projektu planu finansowego zagospodarowania drewna poklęskowego.
2. 
W projekcie planu finansowego należy uwzględnić m.in.:
1)
zwiększone koszty rodzajowe nadleśnictw z terenu klęski związane w szczególności z:
a)
usługami wewnątrzinstytucjonalnymi innych nadleśnictw na rzecz nadleśnictw z terenu klęski (delegacje strażników leśnych oraz leśniczych, nadgodziny itp.),
b)
nadgodzinami, delegacjami na posiedzenia zespołu kryzysowego oraz zwiększonym zakresem prac pracowników nadleśnictw "klęskowych",
c)
usługami oraz dostawami do poniesienia na zakładanie oraz utrzymanie składnic przejściowych oraz składnic wodnych (łącznie z kosztami przemieszczania drewna do składnic przejściowych i wodnych),
d)
udrażnianiem dróg leśnych,
e)
innymi kosztami, które nie byłyby co do zasady ponoszone przez nadleśnictwo przy pozyskiwaniu, wyróbce i sprzedaży surowca drzewnego, gdyby nie wystąpił w tych nadleśnictwach stan siły wyższej (np. koszty ekspertyz, zwiększone koszty jednostkowe pozyskania 1 m3 drewna wskutek konieczności skorzystania z usług zakładów mających siedzibę i miejsce zamieszkania pracowników poza zasięgiem terytorialnym danego nadleśnictwa "klęskowego");
2)
trwałą utratę nadwyżkowości nadleśnictw "nieklęskowych" (uczestniczących w zagospodarowaniu drewna poklęskowego), ustalaną według następującej formuły matematycznej: [Niezrealizowane przychody ze sprzedaży drewna - Nieponiesione koszty pozyskania drewna wskutek nierealizowania zaplanowanych pozycji cięć - Nieponiesiony koszt odpisu podstawowego + Wynagrodzenie z tytułu usług wewnątrzinstytucjonalnych na rzecz nadleśnictw "klęskowych"].
3. 
Dyrektorzy RDLP są obowiązani przedłożyć Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych projekty planów finansowych, o których mowa w ust. 2, celem zatwierdzenia w formie decyzji zarządczej.
4. 
Plan finansowy zagospodarowania drewna poklęskowego stanowi podstawę do utworzenia (z wykorzystaniem rezerwy funduszu leśnego) funduszu stabilizacji Lasów Państwowych, o którym mowa w art. 58 ust. 4 ustawy o lasach, w związku z wystąpieniem w dniach 17.06.2016 r. oraz/lub 25-26.06.2016 r. stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym.
5. 
Kierownika komórki organizacyjnej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. planowania zobowiązuje się do zaprojektowania (we współpracy z kierownikiem komórki organizacyjnej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. księgowości) w formie notatki służbowej konkretyzacji procedury sporządzania planu finansowego zagospodarowania drewna poklęskowego.
§  16. 
1. 
Nadleśniczowie kierujący nadleśnictwami "klęskowymi" oraz nadleśniczowie kierujący nadleśnictwami "nieklęskowymi" (uczestniczący w zagospodarowaniu drewna poklęskowego) w miarę potrzeb, wynikających z zakłócenia płynności finansowej, są na mocy niniejszej decyzji uprawnieni do występowania z zachowaniem drogi służbowej z umotywowanymi wnioskami o udzielenie dotacji przedmiotowej w ciężar funduszu stabilizacji, o którym mowa w § 15 ust. 4.
2. 
Kierownika komórki organizacyjnej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. planowania zobowiązuje się do zaprojektowania (we współpracy z kierownikiem komórki organizacyjnej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. księgowości) w formie notatki służbowej konkretyzacji procedury sporządzania oraz rozpatrywania wniosków, o których mowa w ust. 1.
§  17. 
1. 
Nadleśnictwa "klęskowe" oraz "nieklęskowe" (uczestniczące w zagospodarowaniu drewna poklęskowego) są obowiązane do odprowadzania odpisu netto na fundusz leśny na ogólnych zasadach - zgodnie z następującą formułą matematyczną: [Sprzedaż drewna w nadleśnictwach "klęskowych" (lub "nieklęskowych") x wskaźnik odpisu na fundusz leśny - Dopłata brutto do nadleśnictwa, ujęta w planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych].
2. 
Nadleśnictwa "nieklęskowe" oraz zakłady Lasów Państwowych (uczestniczące w zagospodarowaniu drewna poklęskowego) obciążają (na podstawie faktur) nadleśnictwa "klęskowe" z tytułu usług wewnątrzinstytucjonalnych do wysokości kosztów, o których mowa w § 15 ust. 2 pkt 1 lit. a.
3. 
W zwyczajowym terminie w nadleśnictwach "klęskowych" lub "nieklęskowych" (uczestniczących w zagospodarowaniu drewna poklęskowego) przeprowadza się wewnątrzinstytucjonalną weryfikację wyniku z odpowiednim uwzględnieniem zrealizowanych dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 16 ust. 1, oraz wynagrodzenia z tytułu zrealizowanych usług, o których mowa w ust. 2.
4. 
Kierownika komórki organizacyjnej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. planowania zobowiązuje się do zaprojektowania (we współpracy z kierownikiem komórki organizacyjnej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. księgowości) w formie notatki służbowej konkretyzacji procedury uwzględniania dotacji oraz wynagrodzenia, o których mowa w ust. 3, przy rocznej weryfikacji wyniku finansowego nadleśnictw "klęskowych" i "nieklęskowych" (uczestniczących w zagospodarowaniu drewna poklęskowego).
§  18. 
Głównego Księgowego Lasów Państwowych zobowiązuje się do zaprojektowania (we współpracy z kierownikiem komórki organizacyjnej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. księgowości) w formie notatki służbowej mapy księgowań wszelkich zdarzeń związanych z zagospodarowywaniem drewna poklęskowego i wykonywaniem niniejszej decyzji.

Aneksowanie planów urządzenia lasu lub sporządzanie nowych planów urządzenia lasu

§  19. 
1. 
Po zakończeniu inwentaryzacji szkód w drzewostanie, infrastrukturze leśnej oraz w ruchomościach - dyrektorów RDLP zobowiązuje się do:
1)
przeprowadzenia analizy potrzeby wykonania aneksów do planu urządzenia lasu lub sporządzenia nowych planów urządzenia lasu dla nadleśnictw "klęskowych" oraz
2)
zainicjowania prac nad ww. aneksami lub nowymi planami urządzenia lasu.
2. 
Przy realizacji zobowiązania, o którym mowa w ust. 1, dyrektorzy RDLP powinni kierować się wytycznymi stanowiącymi przedmiot załącznika nr 3 do decyzji, z uwzględnieniem ust. 3.
3. 
Kierownika komórki organizacyjnej właściwej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych ds. urządzania lasu zobowiązuje się do zaprojektowania w formie notatki służbowej konkretyzacji procedury identyfikacji potrzeby aneksowania planów urządzenia lasu lub sporządzania nowych planów urządzenia lasu dla nadleśnictw "klęskowych".

Procedury udzielania zamówień publicznych w związku ze stanem siły wyższej

§  20. 
1. 
Po zakończeniu inwentaryzacji szkód w drzewostanie nadleśnictwa "klęskowe" zobowiązane są do oceny stopnia realizacji dotychczas zawartych umów na wykonanie usług związanych z prowadzeniem gospodarki leśnej i co do możliwości zagospodarowania drewna poklęskowego w ramach zawartych umów. W razie potrzeby należy wprowadzić zmiany do zakresu wykonania umów zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.
2. 
Zamawianie usług dotyczących usuwania skutków stanów siły wyższej może odbywać się na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych. Oznacza to, że nadleśnictwa "klęskowe" niezwłocznie po wystąpieniu szkód mogą wszczynać postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki, z zachowaniem innych przepisów ww. ustawy. Do negocjacji, w pierwszej kolejności, powinni być zapraszani wykonawcy wyłonieni uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego, z którymi zawarto umowy, jeżeli ze względu na stan siły wyższej zakres prac, objętych wcześniej zawartymi umowami, musi ulec ograniczeniu.
3. 
Kierownika komórki organizacyjnej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. zamówień publicznych zobowiązuje się do zaprojektowania w formie notatki służbowej konkretyzacji procedur postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w związku ze stanem siły wyższej, zaistniałym w następstwie huraganu.

Postanowienia końcowe

§  21. 
1. 
Notatki służbowe, o których mowa w postanowieniach poprzedzających, stają się po ich zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych integralną częścią składową niniejszej decyzji.
2. 
W celu dalszej konkretyzacji niniejszej decyzji - z inicjatywy Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz z inicjatywy własnej kierowników komórek organizacyjnych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych mogą być sporządzane kolejne notatki służbowe jako, po zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, części składowe niniejszej decyzji.
§  22. 
1. 
W celu należytego wykonania niniejszej decyzji dyrektorów RDLP wymienionych w § 1 zobowiązuję i udzielam im na mocy niniejszej decyzji stosownego umocowania do bezzwłocznego zwołania narady gospodarczej z udziałem:
1)
członków zespołu kryzysowego;
2)
pracowników Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych;
3)
nadleśniczych i pracowników nadleśnictw "nieklęskowych" funkcjonujących w zasięgu Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych;
4)
właściwych kierowników komórek organizacyjnych Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych;
5)
dyrektorów zainteresowanych Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych;
6)
nadleśniczych i pracowników nadleśnictw "nieklęskowych" (przewidzianych do uczestniczących w zagospodarowaniu drewna poklęskowego funkcjonujących poza zasięgiem terytorialnym Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych);
7)
innych osób i jednostek organizacyjnych (w tym nabywcy ciążący do nadleśnictw "klęskowych" i "nieklęskowych").
2. 
Naradę gospodarczą, o której mowa w ust. 1, należy podzielić co najmniej na dwie części, przy czym część pierwsza narady powinna mieć charakter narady wewnątrzregionalnej, zaś druga i następne części narady (w terminach późniejszych w stosunku do części pierwszej) powinny przewidywać uczestnictwo także podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 2-7. W związku z ponadlokalnym zasięgiem szkód drugą i następne części narady zorganizuje Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych z udziałem przedstawicieli zainteresowanych RDLP.
3. 
W trakcie wyżej wymienionej narady gospodarczej należy przeprowadzić m.in. procedurę zagospodarowania drewna poklęskowego, o której mowa w załączniku nr 2 do niniejszej decyzji.
§  23. 
Kierownika komórki organizacyjnej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. informatyki oraz Dyrektora Zakładu Informatyki Lasów Państwowych zobowiązuję do zapewnienia wspomagania informatycznego wykonania niniejszej decyzji - w takim zakresie, w jakim jest to możliwe przy obecnej funkcjonalności SILP.
§  24. 
1. 
Działania polegające na wykonaniu niniejszej decyzji należy traktować jako częściową realizację uregulowań w Instrukcji Ochrony Lasu dotyczących organizacji działań ochronnych w sytuacjach klęskowych.
2. 
Zespoły kryzysowe, o których mowa w § 2 ust. 2, są równocześnie zespołami kryzysowymi, o których mowa w wyżej wymienionym uregulowaniach Instrukcji Ochrony Lasu. Po wykonaniu niniejszej decyzji zespoły te powinny kontynuować swoją działalność na rzecz pozostałych działań ochronnych, określonych w Instrukcji (przywrócenie funkcjonalności infrastruktury leśnej, przebudowa drzewostanów, w tym upraw i młodników uszkodzonych wskutek huraganu itd.).
§  25. 
Mając na względzie, iż niniejsza decyzja uwzględnia w sposób odpowiedni postanowienia Decyzji nr 4.2016 Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku z dnia 21 czerwca 2016 r. w sprawie ogłoszenia stanu siły wyższej o znaczeniu regionalnym oraz Decyzji nr 372 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 24 czerwca 2016 r. w sprawie ogłoszenia stanu siły wyższej o znaczeniu ponadlokalnym - decyzje te uchyla się.
§  26. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

KLASYFIKACJA

stanów siły wyższej

Określenie charakteru stanu siły wyższejOgólna charakterystyka stanu siły wyższejInne szczegółowe wyróżniki stanu siły wyższejOpis systemu organizacji i zarządzania procesem zagospodarowania drewna "poklęskowego" oraz zagospodarowania terenów poklęskowych (uwaga: w opisie pominięto sprawy związane z modyfikacją ofert i renegocjacją umów z nabywcami)
Stan siły wyższej o charakterze lokalnymIlość i struktura sortymentowa drewna "klęskowego" będzie mogła w dostatecznie pełnym zakresie zastąpić drewno "obłożone", w tym "obłożone" umowami w ramach poszczególnych nadleśnictw klęskowychNie zachodzi potrzeba zmiany harmonogramów "dostaw" drewna do nabywców"Zagospodarowanie klęski" może wymagać podziału leśnictw "klęskowych" na rewiry stające się miejscem działania leśniczych oraz podleśniczych z leśnictw, które nie zostały objęte klęską, lecz w obrębie których zaszła potrzeba wstrzymania pozycji cięć. Wyżej wymienieni leśniczowie i podleśniczowie działają w systemie delegacyjnym.

W sytuacjach możliwych prawnie nadleśniczowie dokonują zmian dotychczas zawartych umów na usługi leśne. Leśniczowie i podleśniczowie działają w rewirach wraz z usługodawcami leśnymi im "przydzielonymi". Z użyciem standardowej aplikacji informatycznej "wiele rejestratorów w jednym leśnictwie" następuje (po odpowiednim docelowo udoskonaleniu tej aplikacji): a) protokolarne przejęcie rewirów od leśniczych miejsca, b) protokolarne przyjęcie na stan (leśniczych miejscowych i zamiejscowych) tabliczek do znakowania drzew z produkcji uzupełniającej (zapewniającej należyte zabezpieczenie tabliczek przypisanych do leśnictw klęskowych), c) w rejestratorach leśniczych zamiejscowych następuje zablokowanie dotychczasowych adresów leśnych, a w ich miejsce zostają wprowadzone adresy rewirów im przydzielonych, d) do rejestratorów leśniczych zamiejscowych zostają wprowadzone znowelizowane plany sprzedaży drewna

Stan siły wyższej o charakterze ponadlokalnymIlość i struktura sortymentowa drewna "klęskowego" będzie mogła w dostatecznie pełnym zakresie zastąpić drewno "obłożone" w ramach poszczególnych nadleśnictw "klęskowych"Zachodzi potrzeba zamiany harmonogramów "dostaw"

w poszczególnych nadleśnictwach "klęskowych" oraz nadleśnictwach

"ościennych"

Jak wyżej - z tym, że w związku z ewentualnym przejściowym wstrzymaniem pozyskiwania drewna w niektórych nadleśnictwach klęskowych i w nadleśnictwach sąsiadujących z nadleśnictwami klęskowymi - leśniczowie oraz podleśniczowie z tych nadleśnictw mogą być na ten czas delegowani do rewirów klęskowych (w powiązaniu z dotacjami z funduszu leśnego, przekazywanymi do nadleśnictw delegujących). Na czas wstrzymania prac przy pozyskaniu drewna w ww. nadleśnictwach - do rewirów klęskowych mogą być wysyłane zakłady usług leśnych, działające dotąd w tych nadleśnictwach
Stan siły wyższej o charakterze ponadlokalnymIlość i struktura sortymentowa drewna "klęskowego" wymusza trwałe wyłączenie z pozyskania niektórych pozycji cięć

w nadleśnictwach "nieklęskowych"

Zachodzi potrzeba zmiany harmonogramów "dostaw"

oraz wstrzymania (całkowitego lub częściowego) pozyskania drewna

w nadleśnictwach "nieklęskowych"

Jak wyżej - z tym, że w związku z trwałą utratą przychodów w nadleśnictwach "nieklęskowych" musi być do nich wysyłany dodatkowy strumień dotacji z funduszu leśnego.

Plan alokacji sił i środków na ogół będzie wymuszał koncentrację maszyn wielooperacyjnych do ścinki i wyrobu drewna, a to będzie się wiązało z koniecznością głębokiej realokacji sił i środków (przesunięcie zakładów usług leśnych, wyposażonych w maszyny wielooperacyjne do ścinki i wyrobu drewna, z wielu nadleśnictw na rewiry klęskowe; przesunięcie zakładów usług leśnych o tradycyjnym wyposażeniu do nadleśnictw nieklęskowych, w których nie przewiduje się wstrzymania pozyskania drewna (chodzi o nadleśnictwa wysyłające na tereny klęskowe zakłady usług leśnych, wyposażone w sprzęt specjalistyczny)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWA PROCEDURA POSTĘPOWANIA

w celu zagospodarowania drewna poklęskowego

1. 

Założenia ogólne

Procedura odnosi się do stanu faktycznego, jaki zaistniał w związku z potrzebą ogłoszenia stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym po szkodach w drzewostanach w części nadleśnictw w zasięgu Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w: Białymstoku, Łodzi, Katowicach, Olsztynie, Radomiu, Lublinie i Warszawie, będących następstwem huraganowych wiatrów, jakie w dniach 17.06.2016 r. oraz/lub 25-26.06.2016 r. objęły terytorium Polski.

Procedura uwzględnia okoliczność, że pod względem aplikacyjnym SILP nie jest funkcjonalnie narzędziem w pełni służącym do zagospodarowania drewna poklęskowego. Z tego względu założono, że działania zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem arkusza EXCEL, do którego dane zostaną zaciągnięte z bazy SILP i innych baz danych w takim zakresie, w jakim to tylko będzie możliwe.

Procedura uwzględnia także okoliczność, że stan siły wyższej wystąpił w dacie, w której zawarto umowy skonsolidowane z nabywcami operującymi na rynku zasadniczym, na rynku rozwoju oraz na rynku "e-drewno systemowe", a w określonym zakresie umowy te zostały już zrealizowane.

Procedura uwzględnia wreszcie okoliczność, że ze wstępnego rozpoznania wynika, iż drewno poklęskowego nie uda się zagospodarować poprzez "podstawienie" tego drewna w ramach poszczególnych nadleśnictw pod drewno, które w tych nadleśnictwach powinno podlegać planowemu pozyskaniu.

2. 

Algorytm zagospodarowywania drewna poklęskowego

Krok pierwszy

Ustalenie zobowiązania wobec nabywców do końca roku w nadleśnictwach "klęskowych" oraz wytypowanych ekspercko nadleśnictwach "nieklęskowych" (przewidywanych do uczestniczenia w zagospodarowaniu drewna poklęskowego)
Nazwa nadleśnictwa "klęskowego" lub "nieklęskowego"Drewno stanowiące realne zobowiązanie do końca roku wobec nabywców, wynikające z zawartych umów (łącznie z drewnem do zużycia na własne potrzeby) (w tys. m3)
12
GRUPA GATUNKOWO-HANDLOWA I
Nadleśnictwo 1A1
Nadleśnictwo 2A2
Nadleśnictwo 3A3
Nadleśnictwo 4A4
(...)(...)
Nadleśnictwo NAN
GRUPA GATUNKOWO-HANDLOWA II
(...)
GRUPA GATUNKOWO-HANDLOWA Z

Uwagi realizacyjne:

1. Zakład Informatyki Lasów Państwowych (działając w siłach własnych pod nadzorem Wydziału Informatyki Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych) przy wsparciu ontologicznym komórki organizacyjnej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. marketingu opracuje bezzwłocznie (korzystając z danych, zawartych w bazie Portalu Leśno-Drzewnego oraz w hurtowni danych) aplikację ustalającą zobowiązanie do końca roku (co do ilości drewna poszczególnych grup gatunkowo-handlowych) wobec ogółu nabywców ciążących do każdego z nadleśnictw "klęskowych" i "nieklęskowych", przy czym:

1) zobowiązanie to powinno być ustalane jako różnica między:

a) ilością drewna danej grupy gatunkowo-handlowej wynikającą z zawartych umów (także wystawionych aneksów oraz zakończonych licytacji na "e-drewno") a

b) ilością drewna faktycznie skutecznie sprzedanego do daty wystąpienia stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym.

2. Aplikacja, o której mowa w pkt 1, zostanie wykorzystana do zaciągnięcia do arkusza kalkulacyjnego EXCEL danych o wyżej wymienionych zobowiązaniach, przy czym powinno to nastąpić przed drugą częścią narady gospodarczej, o której mowa w § 22 ust. 3 decyzji.

3. Komórka w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwa ds. marketingu, pozostając w operacyjnym kontakcie z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku, Łodzi, Katowicach, Olsztynie, Radomiu, Lublinie i Warszawie oraz ewentualnie innymi regionalnymi dyrekcjami Lasów Państwowych, w zasięgu których działają nadleśnictwa "nieklęskowe", przewidziane do zagospodarowania drewna klęskowego, powinna urealnić zobowiązania, biorąc pod uwagę aktualną kondycję nabywców ciążących do poszczególnych nadleśnictw "klęskowych" i "nieklęskowych" oraz dotychczasowy i przewidywany przebieg sprzedaży surowca drzewnego w roku 2016 (A1, A2,..., AN to ilości drewna do pokrycia zapotrzebowania nabywców do końca roku po przedmiotowym urealnieniu; urealnienie powinno nastąpić przed drugą częścią narady gospodarczej, o której mowa w § 22 ust. 3 decyzji).

Krok drugi

Ustalenie stopnia pokrycia zobowiązania wobec nabywców do końca roku w nadleśnictwach "klęskowych" oraz wytypowanych ekspercko nadleśnictwach "nieklęskowych" (przewidywanych do uczestniczenia w zagospodarowaniu drewna poklęskowego) drewnem planowanym do pozyskania
Nazwa nadleśnictwa

"klęskowego"

lub

"nieklęskowego"

Realne zobowiązanie wobec ogółu nabywców do końca rokuIlość drewna, która powinna być koniecznie pozyskana do końca roku ze względów hodowlanych i ochronnych oraz z innych powodów (bez drewna w wydzieleniach objętych stanem siły wyższej)Drewno poklęskowe (wynikające z wykonania § 10 decyzji)Najwyższy z możliwych nadmiarów drewna do zagospodarowania (w razie maksymalnego ograniczenia pozyskania planowanego)Najwyższy z możliwych niedomiarów drewna do zagospodarowania (w razie maksymalnego ograniczenia pozyskania planowego)
123456
GRUPA GATUNKOWO-HANDLOWA I
Nadleśnictwo 1A1 = 100A.1.1. = 30A.1.2. = 50A.1.3. + (30 + 50) -

100 = - 20

Nadleśnictwo 2A2 = 150A2.1. = 100A.2.2. = 90A.2.3. = (100 + 90) - 150 = + 90
Nadleśnictwo 3A3 = 150A3.1. = 70A.3.2. = 00A.3.3. = (70 + 0) - 150

= - 80

Nadleśnictwo 4A4 = 200A4.1. = 180A4.2. = 100A.4.3. = (180 + 100) - 200 = +80
(...)(...)(...)(...)(...)(...)
Nadleśnictwo NAN = 100AN.1. = 180AN.2. = 120A.N.3. = (180 + 120) - 100 = + 200

Uwagi realizacyjne:

1. Komórka w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwa ds. marketingu, pozostając w kontakcie operacyjnym z komórkami właściwymi ds. marketingu w RDLP w Białymstoku, Łodzi, Katowicach, Olsztynie, Radomiu, Lublinie i Warszawie oraz innych regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych doprowadzi (przed drugą częścią narady, o której mowa w § 22 ust. 3 decyzji) do zgromadzenia drogą ankietyzacji informacji do umieszczenia w kolumnie (polu) nr 3 powyższego zestawienia.

2. Zakład Informatyki Lasów Państwowych (działając w siłach własnych pod nadzorem Wydziału Informatyki Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych) przy wsparciu ontologicznym komórki organizacyjnej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. marketingu opracuje aplikację pozwalającą na przeprowadzenie ankietyzacji, o której mowa w pkt 1.

Krok trzeci

Ustalenie sposobu zagospodarowania drewna poklęskowego w trakcie drugiej i następnych części narady, o której mowa w § 22 ust. 3 decyzji
Arkusz zagospodarowania drewna poklęskowego grupy gatunkowo-handlowej I
NadleśnictwoNadmiar (+) lub niedomiar drewna do zagospodarowaniaSposób zagospodarowania
zagospodaruje nadleśnictwoe-drewnorynek detalicznyskładnice przejścioweinny sposób zagospodarowania
1234(...)N
Nadleśnictwo 1A.1.3.
Nadleśnictwo 2A.2.3.
Nadleśnictwo 3A.3.3.
Nadleśnictwo 4A.4.3.
(...)(...)(...)(...)(...)(...)(...)(...)(...)(...)
Nadleśnictwo NA.N.3.

Uwagi realizacyjne:

1. Krok trzeci powinien być wykonany po przygotowaniu w formie blankietowej w formacie EXCEL zestawień, których wzór zamieszczono powyżej.

2. Takie blankietowe zestawienia (z należytym wyprzedzeniem w stosunku do drugiej i następnych części narady gospodarczej, o której mowa w § 22 ust. 3), należy przesyłać do zainteresowanych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz nadleśnictw "klęskowych" i "nieklęskowych".

3. Podczas drugiej i następnych części ww. narady gospodarczej z zastosowaniem metody "burzy mózgów" tworzy się w drodze kolejnych przybliżeń pierwszą wersję planu zagospodarowania drewna poklęskowego, co powinno nastąpić poprzez zapełnienie poszczególnych pól ww. zestawień konkretnymi danymi (z równoczesnym skwitowaniem tego faktu wspólnym protokołem wewnątrzinstytucjonalnych uzgodnień z narady gospodarczej).

4. Na podstawie tak wypełnionych zestawień nadleśniczowie "przy otwartej kurtynie" w trakcie danej części ww. narady gospodarczej powinni przystąpić do rozmów mających na celu doprowadzenie do renegocjacji umów zawartych z nabywcami (które to rozmowy powinny być kwitowane bilateralnymi protokołami z negocjacji).

5. Jeżeli rozmowy, o których w pkt 4, nie przyniosą należytego rezultatu, nadleśniczowie powinni zaproponować korektę określonych zestawień, o których mowa w pkt 3 (co na zakończenie narady gospodarczej powinno być skwitowane uzupełnieniem do wspólnego protokołu wewnątrzinstytucjonalnych uzgodnień z narady gospodarczej).

6. Inny sposób zagospodarowania drewna może przewidywać jego przetarcie we własnym zakresie z opcją późniejszego zbywania tarcicy lub inne zużycie drewna poklęskowego we własnym zakresie.

7. Sposób zagospodarowania drewna poklęskowego może przewidywać krótkotrwałe przechowywanie w składnicy wodnej drewna szczególnie cennego lub inne jego zabezpieczenie, w szczególności w ochronie przed zasinieniem.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYTYCZNE POSTĘPOWANIA

dotyczącego aneksowania planów urządzenia lasu lub sporządzania nowych planów urządzenia lasu na terenie objętym stanem siły wyższej o znaczeniu ponadlokalnym w związku z huraganem w dniach 17.06.2016 r. oraz/lub 25-26.06.2016 r.

1. Biorąc pod uwagę, że wiatrowały oraz wiatrołomy (złomy), jakie na terenie Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku, Łodzi, Katowicach, Olsztynie, Radomiu, Lublinie i Warszawie miały miejsce w następstwie huraganu, jaki przetoczył się przez Polskę w dniach 17.06.2016 r. oraz/lub 25-26.06.2016 r., niewątpliwie stały się czynnikiem zakłócającym funkcję planu urządzenia lasu jako podstawy samodzielnej realizacji gospodarki leśnej w nadleśnictwach "klęskowych" - dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych bez zbędnej zwłoki przystąpi do analizy potrzeby:

1) podjęcia prac nad aneksami do planów urządzenia lasu dla ww. nadleśnictw "klęskowych" lub/oraz

2) doprowadzenia do skrócenia okresu obowiązywania aktualnie obowiązujących planów urządzenia lasu w tych nadleśnictwach.

2. Należy przy tym mieć na względzie, że zgodnie z ustawą o lasach plan urządzenia lasu powinien zawierać m.in. program ochrony przyrody, a także zadania do wykonania w zakresie użytkowania głównego lasu, odnowień, pielęgnowania lasu, jak również zaspokajania potrzeb w zakresie infrastruktury leśnej.

3. Jeżeli zatem inwentaryzacja szkód w drzewostanie oraz infrastrukturze leśnej wskaże na brak możliwości realizacji: (1) programu ochrony przyrody lub/oraz (2) zadań, o których mowa w pkt 2, w szczególności ze względu na:

1) rozmiar szkód, jakie huragan z 17.06.2016 r. oraz/lub 25-26.06.2016 r. wyrządził w nadleśnictwach "klęskowych" w odniesieniu do przedmiotów ochrony przyrody, lub/oraz

2) zakres zadań w zakresie gospodarki leśnej oraz infrastruktury technicznej, jakie będą następstwem tego huraganu, w porównaniu do zadań wykonanych do czasu jego zaistnienia,

wówczas obowiązkiem dyrektorów Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku, Łodzi, Katowicach, Olsztynie, Radomiu, Lublinie i Warszawie powinno być albo zainicjowanie aneksowania planów urządzenia lasu, albo zainicjowanie prac nad nowymi planami urządzenia lasu dla określonych nadleśnictw "klęskowych", po uzyskaniu zgody, o której mowa w art. 18 ust. 3 ustawy o lasach - stosowanie do suwerennej oceny w tym zakresie ze strony dyrektorów.

4. Szczególnym motywem przystąpienia do aneksowania planów urządzenia lasu lub do opracowywania nowych planów urządzenia lasu powinna być analiza możliwości dochowania przez poszczególne nadleśnictwa "klęskowe" zadań określonych w planach urządzenia lasu w odniesieniu do użytkowania głównego lasu.

5. Jeżeli dane nadleśnictwo zostało (na podstawie poprzednich przepisów ustawy o lasach) objęte obowiązkiem zmieszczenia się w okresie objętym planem urządzenia lasu w łącznym wolumenie miąższościowego etatu użytkowania rębnego i przedrębnego - argumentem przemawiającym za zainicjowaniem prac nad aneksem do planu urządzenia lasu lub nad nowym planem urządzenia lasu powinien być wynik analizy przeprowadzonej z zachowaniem toku postępowania szczegółowo opisanego (pod pozycją nr 1) w załączniku nr 9 do aktualnie nieobowiązującego Zarządzenia nr 52A Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 31 października 2007 r. w sprawie ustalenia sposobu prowadzenia sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.

6. Jeżeli dane nadleśnictwo zostało (na podstawie przepisów aktualnie obowiązujących) objęte obowiązkiem zmieszczenia się w okresie objętym planem urządzenia lasu w wolumenie miąższościowego etatu użytkowania rębnego oraz wolumenie powierzchniowym użytkowania głównego przedrębnego - wpływ szkód w drzewostanie na możliwość dotrzymania obu etatów (miąższościowego etatu użytkowania rębnego oraz powierzchniowego etatu użytkowanie przedrębnego) ocenia się odrębnie.

1 Art. 33. 1. ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. z 2014 r. poz. 1153, z 2015 r. poz. 349, 671, 1322) stanowi, że "Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 Przepis art. 33 ust. 3 pkt 1a ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz kierowników innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych o zasięgu krajowym.
4 Przepis art. 56 ust. 2 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych dysponuje środkami funduszu leśnego.
5 Przepis § 7 Statutu stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych może uchylać zarządzenia i decyzje (...) dyrektorów regionalnych i kierowników podległych mu zakładów, w razie ich niezgodności z przepisami prawa lub przepisami wewnętrznymi.