Wprowadzenie stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym.
B.I.LP.2016.8/9.134
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 441
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 30 czerwca 2016 r.
w sprawie wprowadzenia stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym
Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 , w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2 , zwanego dalej Statutem - w wykonaniu zadań Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, określonych m.in. w art. 33 ust. 3 pkt 1a 3 oraz art. 56 ust. 2 4 , a także w § 7 Statutu 5 , mając na względzie uregulowania zawarte w Instrukcji Ochrony Lasu dotyczące organizacji działań ochronnych w sytuacjach klęskowych - postanawia się, co następuje:
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
zwanego dalej programem działań poklęskowych.
Bezzwłoczna ochrona mienia
Bezzwłoczna ochrona mienia
Udrożnienie dróg leśnych
Udrożnienie dróg leśnych
Inwentaryzacja szkód w drzewostanie, infrastrukturze leśnej oraz w ruchomościach
Inwentaryzacja szkód w drzewostanie, infrastrukturze leśnej oraz w ruchomościach
- należy oszacować, jaką część ogólnej szacunkowej ilości drewna poklęskowego będą stanowić poszczególne grupy gatunkowo-handlowe, przy czym przy dokonywaniu tego działania należy ustalić: miąższość i lokalizację miejsc, w których będzie można pozyskać drewno cenne i szczególnie wartościowe (które powinno być wyrobione w pierwszej kolejności), a także miąższość i lokalizację miejsc na obszarach objętych rożnymi formami ochrony przyrody (jeżeli pozyskanie drewna w tych miejscach będzie wymagać określonych zgód lub zezwoleń).
Nadleśnictwo na terenie klęski | Adres leśny (z możliwą do osiągnięcia dokładnością) | Rodzaj drewna do zagospodarowania (z podziałem na: /1/ drewno z wiatrowałów, /2/ drewno z wiatrołomów /złomów/, /3/ drewno wyrobione w następstwie udrażniania dróg publicznych i dróg leśnych, /4/ drewno stojące, lecz nierokujące przeżycia, /5/ drewno wyrobione i sprzedane /zdeprecjonowane/, /6/ drewno wyrobione odebrane, lecz niesprzedane /zdeprecjonowane lub niezdeprecjonowane/, /7/ drewno wyrobione nieodebrane /zdeprecjonowane lub niezdeprecjonowane/ | Grupa handlowo- -gatunkowa | Ilość drewna |
Uwagi: (1) jeżeli określone drewno zostało wyrobione i sprzedane (pozostając w lesie w dacie stanu siły wyższej), nie ulega ono ujęciu w puli drewna do zagospodarowania (drewno to podlega dostawie do nabywcy); (2) jeżeli określone drewno zostało wyrobione i sprzedane, po czym uległo deprecjacji, należy doprowadzić do wystawienia nabywcy faktury korygującej (lub należy doprowadzić do anulowania asygnaty); drewno to należy objąć procedurą manipulacyjną; (3) jeżeli określone drewno zostało odebrane lecz niesprzedane, a następnie wskutek siły wyższej uległo deprecjacji, należy je objąć procedurą manipulacyjną, przy czym zakład usług leśnych powinien uzyskać wynagrodzenie za wyróbkę drewna sprzed jego deprecjacji; (4) jeżeli określone drewno zostało pozyskane, lecz nieodebrane, a następnie uległo deprecjacji, zakład usług leśnych powinien uzyskać wynagrodzenie za wyróbkę drewna sprzed jego deprecjacji. |
Program działań poklęskowych
Program działań poklęskowych
w tym restrukturyzację harmonogramu (harmonogramów) sprzedaży drewna;
Modyfikacja zobowiązań wobec nabywców surowca drzewnego oraz zagospodarowanie drewna na składnicach przejściowych i poprzez zatapianie
Modyfikacja zobowiązań wobec nabywców surowca drzewnego oraz zagospodarowanie drewna na składnicach przejściowych i poprzez zatapianie
System finansowy działań związanych z zagospodarowaniem drewna poklęskowego
System finansowy działań związanych z zagospodarowaniem drewna poklęskowego
Aneksowanie planów urządzenia lasu lub sporządzanie nowych planów urządzenia lasu
Aneksowanie planów urządzenia lasu lub sporządzanie nowych planów urządzenia lasu
Procedury udzielania zamówień publicznych w związku ze stanem siły wyższej
Procedury udzielania zamówień publicznych w związku ze stanem siły wyższej
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
KLASYFIKACJA
stanów siły wyższej
KLASYFIKACJA
stanów siły wyższej
Określenie charakteru stanu siły wyższej | Ogólna charakterystyka stanu siły wyższej | Inne szczegółowe wyróżniki stanu siły wyższej | Opis systemu organizacji i zarządzania procesem zagospodarowania drewna "poklęskowego" oraz zagospodarowania terenów poklęskowych (uwaga: w opisie pominięto sprawy związane z modyfikacją ofert i renegocjacją umów z nabywcami) |
Stan siły wyższej o charakterze lokalnym | Ilość i struktura sortymentowa drewna "klęskowego" będzie mogła w dostatecznie pełnym zakresie zastąpić drewno "obłożone", w tym "obłożone" umowami w ramach poszczególnych nadleśnictw klęskowych | Nie zachodzi potrzeba zmiany harmonogramów "dostaw" drewna do nabywców | "Zagospodarowanie klęski" może wymagać podziału leśnictw "klęskowych" na rewiry stające się miejscem działania leśniczych oraz podleśniczych z leśnictw, które nie zostały objęte klęską, lecz w obrębie których zaszła potrzeba wstrzymania pozycji cięć. Wyżej wymienieni leśniczowie i podleśniczowie działają w systemie delegacyjnym. W sytuacjach możliwych prawnie nadleśniczowie dokonują zmian dotychczas zawartych umów na usługi leśne. Leśniczowie i podleśniczowie działają w rewirach wraz z usługodawcami leśnymi im "przydzielonymi". Z użyciem standardowej aplikacji informatycznej "wiele rejestratorów w jednym leśnictwie" następuje (po odpowiednim docelowo udoskonaleniu tej aplikacji): a) protokolarne przejęcie rewirów od leśniczych miejsca, b) protokolarne przyjęcie na stan (leśniczych miejscowych i zamiejscowych) tabliczek do znakowania drzew z produkcji uzupełniającej (zapewniającej należyte zabezpieczenie tabliczek przypisanych do leśnictw klęskowych), c) w rejestratorach leśniczych zamiejscowych następuje zablokowanie dotychczasowych adresów leśnych, a w ich miejsce zostają wprowadzone adresy rewirów im przydzielonych, d) do rejestratorów leśniczych zamiejscowych zostają wprowadzone znowelizowane plany sprzedaży drewna |
Stan siły wyższej o charakterze ponadlokalnym | Ilość i struktura sortymentowa drewna "klęskowego" będzie mogła w dostatecznie pełnym zakresie zastąpić drewno "obłożone" w ramach poszczególnych nadleśnictw "klęskowych" | Zachodzi potrzeba zamiany harmonogramów "dostaw" w poszczególnych nadleśnictwach "klęskowych" oraz nadleśnictwach "ościennych" | Jak wyżej - z tym, że w związku z ewentualnym przejściowym wstrzymaniem pozyskiwania drewna w niektórych nadleśnictwach klęskowych i w nadleśnictwach sąsiadujących z nadleśnictwami klęskowymi - leśniczowie oraz podleśniczowie z tych nadleśnictw mogą być na ten czas delegowani do rewirów klęskowych (w powiązaniu z dotacjami z funduszu leśnego, przekazywanymi do nadleśnictw delegujących). Na czas wstrzymania prac przy pozyskaniu drewna w ww. nadleśnictwach - do rewirów klęskowych mogą być wysyłane zakłady usług leśnych, działające dotąd w tych nadleśnictwach |
Stan siły wyższej o charakterze ponadlokalnym | Ilość i struktura sortymentowa drewna "klęskowego" wymusza trwałe wyłączenie z pozyskania niektórych pozycji cięć w nadleśnictwach "nieklęskowych" | Zachodzi potrzeba zmiany harmonogramów "dostaw" oraz wstrzymania (całkowitego lub częściowego) pozyskania drewna w nadleśnictwach "nieklęskowych" | Jak wyżej - z tym, że w związku z trwałą utratą przychodów w nadleśnictwach "nieklęskowych" musi być do nich wysyłany dodatkowy strumień dotacji z funduszu leśnego. Plan alokacji sił i środków na ogół będzie wymuszał koncentrację maszyn wielooperacyjnych do ścinki i wyrobu drewna, a to będzie się wiązało z koniecznością głębokiej realokacji sił i środków (przesunięcie zakładów usług leśnych, wyposażonych w maszyny wielooperacyjne do ścinki i wyrobu drewna, z wielu nadleśnictw na rewiry klęskowe; przesunięcie zakładów usług leśnych o tradycyjnym wyposażeniu do nadleśnictw nieklęskowych, w których nie przewiduje się wstrzymania pozyskania drewna (chodzi o nadleśnictwa wysyłające na tereny klęskowe zakłady usług leśnych, wyposażone w sprzęt specjalistyczny) |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
SZCZEGÓŁOWA PROCEDURA POSTĘPOWANIA
w celu zagospodarowania drewna poklęskowego
SZCZEGÓŁOWA PROCEDURA POSTĘPOWANIA
w celu zagospodarowania drewna poklęskowego
1.
Założenia ogólne
Założenia ogólne
Procedura uwzględnia okoliczność, że pod względem aplikacyjnym SILP nie jest funkcjonalnie narzędziem w pełni służącym do zagospodarowania drewna poklęskowego. Z tego względu założono, że działania zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem arkusza EXCEL, do którego dane zostaną zaciągnięte z bazy SILP i innych baz danych w takim zakresie, w jakim to tylko będzie możliwe.
Procedura uwzględnia także okoliczność, że stan siły wyższej wystąpił w dacie, w której zawarto umowy skonsolidowane z nabywcami operującymi na rynku zasadniczym, na rynku rozwoju oraz na rynku "e-drewno systemowe", a w określonym zakresie umowy te zostały już zrealizowane.
Procedura uwzględnia wreszcie okoliczność, że ze wstępnego rozpoznania wynika, iż drewno poklęskowego nie uda się zagospodarować poprzez "podstawienie" tego drewna w ramach poszczególnych nadleśnictw pod drewno, które w tych nadleśnictwach powinno podlegać planowemu pozyskaniu.
2.
Algorytm zagospodarowywania drewna poklęskowego
Algorytm zagospodarowywania drewna poklęskowego
Krok pierwszy
Krok pierwszy
Nazwa nadleśnictwa "klęskowego" lub "nieklęskowego" | Drewno stanowiące realne zobowiązanie do końca roku wobec nabywców, wynikające z zawartych umów (łącznie z drewnem do zużycia na własne potrzeby) (w tys. m3) |
1 | 2 |
GRUPA GATUNKOWO-HANDLOWA I | |
Nadleśnictwo 1 | A1 |
Nadleśnictwo 2 | A2 |
Nadleśnictwo 3 | A3 |
Nadleśnictwo 4 | A4 |
(...) | (...) |
Nadleśnictwo N | AN |
GRUPA GATUNKOWO-HANDLOWA II | |
(...) | |
GRUPA GATUNKOWO-HANDLOWA Z |
Uwagi realizacyjne:
1. Zakład Informatyki Lasów Państwowych (działając w siłach własnych pod nadzorem Wydziału Informatyki Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych) przy wsparciu ontologicznym komórki organizacyjnej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. marketingu opracuje bezzwłocznie (korzystając z danych, zawartych w bazie Portalu Leśno-Drzewnego oraz w hurtowni danych) aplikację ustalającą zobowiązanie do końca roku (co do ilości drewna poszczególnych grup gatunkowo-handlowych) wobec ogółu nabywców ciążących do każdego z nadleśnictw "klęskowych" i "nieklęskowych", przy czym:
1) zobowiązanie to powinno być ustalane jako różnica między:
a) ilością drewna danej grupy gatunkowo-handlowej wynikającą z zawartych umów (także wystawionych aneksów oraz zakończonych licytacji na "e-drewno") a
b) ilością drewna faktycznie skutecznie sprzedanego do daty wystąpienia stanu siły wyższej o zasięgu ponadlokalnym.
2. Aplikacja, o której mowa w pkt 1, zostanie wykorzystana do zaciągnięcia do arkusza kalkulacyjnego EXCEL danych o wyżej wymienionych zobowiązaniach, przy czym powinno to nastąpić przed drugą częścią narady gospodarczej, o której mowa w § 22 ust. 3 decyzji.
3. Komórka w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwa ds. marketingu, pozostając w operacyjnym kontakcie z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku, Łodzi, Katowicach, Olsztynie, Radomiu, Lublinie i Warszawie oraz ewentualnie innymi regionalnymi dyrekcjami Lasów Państwowych, w zasięgu których działają nadleśnictwa "nieklęskowe", przewidziane do zagospodarowania drewna klęskowego, powinna urealnić zobowiązania, biorąc pod uwagę aktualną kondycję nabywców ciążących do poszczególnych nadleśnictw "klęskowych" i "nieklęskowych" oraz dotychczasowy i przewidywany przebieg sprzedaży surowca drzewnego w roku 2016 (A1, A2,..., AN to ilości drewna do pokrycia zapotrzebowania nabywców do końca roku po przedmiotowym urealnieniu; urealnienie powinno nastąpić przed drugą częścią narady gospodarczej, o której mowa w § 22 ust. 3 decyzji).
Krok drugi
Krok drugi
Nazwa nadleśnictwa "klęskowego" lub "nieklęskowego" | Realne zobowiązanie wobec ogółu nabywców do końca roku | Ilość drewna, która powinna być koniecznie pozyskana do końca roku ze względów hodowlanych i ochronnych oraz z innych powodów (bez drewna w wydzieleniach objętych stanem siły wyższej) | Drewno poklęskowe (wynikające z wykonania § 10 decyzji) | Najwyższy z możliwych nadmiarów drewna do zagospodarowania (w razie maksymalnego ograniczenia pozyskania planowanego) | Najwyższy z możliwych niedomiarów drewna do zagospodarowania (w razie maksymalnego ograniczenia pozyskania planowego) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
GRUPA GATUNKOWO-HANDLOWA I | |||||
Nadleśnictwo 1 | A1 = 100 | A.1.1. = 30 | A.1.2. = 50 | A.1.3. + (30 + 50) - 100 = - 20 | |
Nadleśnictwo 2 | A2 = 150 | A2.1. = 100 | A.2.2. = 90 | A.2.3. = (100 + 90) - 150 = + 90 | |
Nadleśnictwo 3 | A3 = 150 | A3.1. = 70 | A.3.2. = 00 | A.3.3. = (70 + 0) - 150 = - 80 | |
Nadleśnictwo 4 | A4 = 200 | A4.1. = 180 | A4.2. = 100 | A.4.3. = (180 + 100) - 200 = +80 | |
(...) | (...) | (...) | (...) | (...) | (...) |
Nadleśnictwo N | AN = 100 | AN.1. = 180 | AN.2. = 120 | A.N.3. = (180 + 120) - 100 = + 200 |
Uwagi realizacyjne:
1. Komórka w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwa ds. marketingu, pozostając w kontakcie operacyjnym z komórkami właściwymi ds. marketingu w RDLP w Białymstoku, Łodzi, Katowicach, Olsztynie, Radomiu, Lublinie i Warszawie oraz innych regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych doprowadzi (przed drugą częścią narady, o której mowa w § 22 ust. 3 decyzji) do zgromadzenia drogą ankietyzacji informacji do umieszczenia w kolumnie (polu) nr 3 powyższego zestawienia.
2. Zakład Informatyki Lasów Państwowych (działając w siłach własnych pod nadzorem Wydziału Informatyki Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych) przy wsparciu ontologicznym komórki organizacyjnej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. marketingu opracuje aplikację pozwalającą na przeprowadzenie ankietyzacji, o której mowa w pkt 1.
Krok trzeci
Krok trzeci
Arkusz zagospodarowania drewna poklęskowego grupy gatunkowo-handlowej I | |||||||||||
Nadleśnictwo | Nadmiar (+) lub niedomiar drewna do zagospodarowania | Sposób zagospodarowania | |||||||||
zagospodaruje nadleśnictwo | e-drewno | rynek detaliczny | składnice przejściowe | inny sposób zagospodarowania | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | (...) | N | ||||||
Nadleśnictwo 1 | A.1.3. | ||||||||||
Nadleśnictwo 2 | A.2.3. | ||||||||||
Nadleśnictwo 3 | A.3.3. | ||||||||||
Nadleśnictwo 4 | A.4.3. | ||||||||||
(...) | (...) | (...) | (...) | (...) | (...) | (...) | (...) | (...) | (...) | ||
Nadleśnictwo N | A.N.3. |
Uwagi realizacyjne:
1. Krok trzeci powinien być wykonany po przygotowaniu w formie blankietowej w formacie EXCEL zestawień, których wzór zamieszczono powyżej.
2. Takie blankietowe zestawienia (z należytym wyprzedzeniem w stosunku do drugiej i następnych części narady gospodarczej, o której mowa w § 22 ust. 3), należy przesyłać do zainteresowanych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz nadleśnictw "klęskowych" i "nieklęskowych".
3. Podczas drugiej i następnych części ww. narady gospodarczej z zastosowaniem metody "burzy mózgów" tworzy się w drodze kolejnych przybliżeń pierwszą wersję planu zagospodarowania drewna poklęskowego, co powinno nastąpić poprzez zapełnienie poszczególnych pól ww. zestawień konkretnymi danymi (z równoczesnym skwitowaniem tego faktu wspólnym protokołem wewnątrzinstytucjonalnych uzgodnień z narady gospodarczej).
4. Na podstawie tak wypełnionych zestawień nadleśniczowie "przy otwartej kurtynie" w trakcie danej części ww. narady gospodarczej powinni przystąpić do rozmów mających na celu doprowadzenie do renegocjacji umów zawartych z nabywcami (które to rozmowy powinny być kwitowane bilateralnymi protokołami z negocjacji).
5. Jeżeli rozmowy, o których w pkt 4, nie przyniosą należytego rezultatu, nadleśniczowie powinni zaproponować korektę określonych zestawień, o których mowa w pkt 3 (co na zakończenie narady gospodarczej powinno być skwitowane uzupełnieniem do wspólnego protokołu wewnątrzinstytucjonalnych uzgodnień z narady gospodarczej).
6. Inny sposób zagospodarowania drewna może przewidywać jego przetarcie we własnym zakresie z opcją późniejszego zbywania tarcicy lub inne zużycie drewna poklęskowego we własnym zakresie.
7. Sposób zagospodarowania drewna poklęskowego może przewidywać krótkotrwałe przechowywanie w składnicy wodnej drewna szczególnie cennego lub inne jego zabezpieczenie, w szczególności w ochronie przed zasinieniem.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WYTYCZNE POSTĘPOWANIA
dotyczącego aneksowania planów urządzenia lasu lub sporządzania nowych planów urządzenia lasu na terenie objętym stanem siły wyższej o znaczeniu ponadlokalnym w związku z huraganem w dniach 17.06.2016 r. oraz/lub 25-26.06.2016 r.
WYTYCZNE POSTĘPOWANIA
dotyczącego aneksowania planów urządzenia lasu lub sporządzania nowych planów urządzenia lasu na terenie objętym stanem siły wyższej o znaczeniu ponadlokalnym w związku z huraganem w dniach 17.06.2016 r. oraz/lub 25-26.06.2016 r.
1) podjęcia prac nad aneksami do planów urządzenia lasu dla ww. nadleśnictw "klęskowych" lub/oraz
2) doprowadzenia do skrócenia okresu obowiązywania aktualnie obowiązujących planów urządzenia lasu w tych nadleśnictwach.
2. Należy przy tym mieć na względzie, że zgodnie z ustawą o lasach plan urządzenia lasu powinien zawierać m.in. program ochrony przyrody, a także zadania do wykonania w zakresie użytkowania głównego lasu, odnowień, pielęgnowania lasu, jak również zaspokajania potrzeb w zakresie infrastruktury leśnej.
3. Jeżeli zatem inwentaryzacja szkód w drzewostanie oraz infrastrukturze leśnej wskaże na brak możliwości realizacji: (1) programu ochrony przyrody lub/oraz (2) zadań, o których mowa w pkt 2, w szczególności ze względu na:
1) rozmiar szkód, jakie huragan z 17.06.2016 r. oraz/lub 25-26.06.2016 r. wyrządził w nadleśnictwach "klęskowych" w odniesieniu do przedmiotów ochrony przyrody, lub/oraz
2) zakres zadań w zakresie gospodarki leśnej oraz infrastruktury technicznej, jakie będą następstwem tego huraganu, w porównaniu do zadań wykonanych do czasu jego zaistnienia,
wówczas obowiązkiem dyrektorów Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku, Łodzi, Katowicach, Olsztynie, Radomiu, Lublinie i Warszawie powinno być albo zainicjowanie aneksowania planów urządzenia lasu, albo zainicjowanie prac nad nowymi planami urządzenia lasu dla określonych nadleśnictw "klęskowych", po uzyskaniu zgody, o której mowa w art. 18 ust. 3 ustawy o lasach - stosowanie do suwerennej oceny w tym zakresie ze strony dyrektorów.
4. Szczególnym motywem przystąpienia do aneksowania planów urządzenia lasu lub do opracowywania nowych planów urządzenia lasu powinna być analiza możliwości dochowania przez poszczególne nadleśnictwa "klęskowe" zadań określonych w planach urządzenia lasu w odniesieniu do użytkowania głównego lasu.
5. Jeżeli dane nadleśnictwo zostało (na podstawie poprzednich przepisów ustawy o lasach) objęte obowiązkiem zmieszczenia się w okresie objętym planem urządzenia lasu w łącznym wolumenie miąższościowego etatu użytkowania rębnego i przedrębnego - argumentem przemawiającym za zainicjowaniem prac nad aneksem do planu urządzenia lasu lub nad nowym planem urządzenia lasu powinien być wynik analizy przeprowadzonej z zachowaniem toku postępowania szczegółowo opisanego (pod pozycją nr 1) w załączniku nr 9 do aktualnie nieobowiązującego Zarządzenia nr 52A Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 31 października 2007 r. w sprawie ustalenia sposobu prowadzenia sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
6. Jeżeli dane nadleśnictwo zostało (na podstawie przepisów aktualnie obowiązujących) objęte obowiązkiem zmieszczenia się w okresie objętym planem urządzenia lasu w wolumenie miąższościowego etatu użytkowania rębnego oraz wolumenie powierzchniowym użytkowania głównego przedrębnego - wpływ szkód w drzewostanie na możliwość dotrzymania obu etatów (miąższościowego etatu użytkowania rębnego oraz powierzchniowego etatu użytkowanie przedrębnego) ocenia się odrębnie.