Wprowadzenie Regulaminu rozdziału funduszy z wyodrębnionego rachunku bankowego środków specjalnych Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2003.6.22

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 maja 2004 r.

ZARZĄDZENIE Nr 9
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 5 listopada 2003 r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu rozdziału funduszy z wyodrębnionego rachunku bankowego środków specjalnych Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Na podstawie § 1 statutu Urzędu Lotnictwa Cywilnego stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 136 Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2002 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Lotnictwa Cywilnego (M.P. Nr 56, poz. 754) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się Regulamin rozdziału funduszy z wyodrębnionego rachunku bankowego środków specjalnych Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeznaczanych na dofinansowanie zakupów sprzętu i urządzeń niezbędnych dla bezpieczeństwa działalności lotniczej i nadzoru, w tym zakresie oraz dofinansowanie obowiązku użyteczności publicznej, stanowiący załącznik do zarządzenia.
2.
Terminów określonych w Regulaminie, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się do rozdziału funduszy ujętych w planie finansowym środków specjalnych na rok 2003.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Regulamin rozdziału funduszy z wyodrębnionego rachunku bankowego środków specjalnych Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeznaczanych na dofinansowanie zakupów sprzętu i urządzeń niezbędnych dla bezpieczeństwa działalności lotniczej i nadzoru, w tym zakresie oraz dofinansowanie obowiązku użyteczności publicznej

Zakres Regulaminu:
§  1.
Niniejszy Regulamin dotyczy środków specjalnych Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeznaczanych na:
1)
dofinansowanie zakupów sprzętu i urządzeń niezbędnych dla bezpieczeństwa działalności lotniczej i nadzoru w tym zakresie, o których mowa w art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112),
2)
dofinansowanie obowiązku użyteczności publicznej, o którym mowa w art. 183 ustawy Prawo lotnicze.
§  2.
1.
Środki specjalne Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeznaczone na cele zawarte w § 1 realizowane są zgodnie z zatwierdzonym planem finansowym środków specjalnych na dany rok, o którym mowa w art. 26 ust. 3 ustawy Prawo lotnicze.
2.
Projekt planu finansowego środków specjalnych Urzędu Lotnictwa Cywilnego na następny rok budżetowy jest opracowywany, w szczególności na podstawie planu finansowego państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, o którym mowa w art. 129 ustawy Prawo lotnicze.
3.
Państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym przesyła projekt planu finansowego na następny rok do końca czerwca danego roku.
4.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego określa corocznie, w formie decyzji, na podstawie projektu planu finansowego, o którym mowa w § 2 ust. 1, prognozowaną wysokość środków przeznaczonych na cele określone w § 1 oraz kryteria (uwzględniające w szczególności zapisy resortowych programów rozwojowych), którymi Komisja będzie kierować się przy opracowywaniu propozycji dla Prezesa, o której mowa w § 4 ust. 1. Prognozowana wysokość środków może ulec zmianie w przypadku dokonania zmian w planie finansowym środków specjalnych ULC.
5.
Decyzja, o której mowa w ust. 4, publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie 30 dni od dnia podpisania.
6.
W terminie 3 miesięcy od dnia publikacji decyzji, o której mowa w ust. 5, zainteresowane podmioty mogą składać do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego wnioski o dofinansowanie w zakresie przewidzianym decyzją.
7.
Wnioski o dofinansowanie, o których mowa w ust. 6, powinny zawierać następujące informacje:
a)
oznaczenie wnioskującego podmiotu, jego siedziby, adresu oraz sposobu reprezentacji. Do wniosku należy dołączyć wypis z Krajowego Rejestru Sądowego podmiotu, który wystąpił z wnioskiem zgodnie z § 1 ust. 1, lub zarządzającego lotniskiem,
b)
określenie zakresu przedmiotowego wniosku zgodnie z § 1, w tym wyliczenie i podanie szacowanych kosztów jakie zostałyby poniesione przez przeciętne, dobrze zarządzane przedsiębiorstwo przy realizacji danego zadania oraz cel realizacji opisywanych zadań,
c)
wysokość środków finansowych, o przyznanie których wnioskuje zainteresowany podmiot, a w przypadku wniosku o dofinansowanie obowiązku użyteczności publicznej także propozycję rekompensaty zarządzającemu lotniskiem nadwyżki kosztów nad przychodami lub przyznania innych świadczeń ze strony jednostki samorządu terytorialnego,
d) 1
wysokość innych środków, w tym własnych, które podmiot zobowiązuje się przeznaczyć na zakup sprzętów i urządzeń, wymienionych w § 1 ust. 1, ujętych we wniosku. Wysokość innych środków, w tym własnych, musi stanowić co najmniej 25% ogólnej wartości nakładów na zakup sprzętów i urządzeń ujętych we wniosku, z zastrzeżeniem § 4 ust. 3 i 4,
e)
uzasadnienie wskazujące na zasadność przekazania przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego środków finansowych, na cel określony we wniosku,
f)
w przypadku wniosku o dofinansowanie obowiązku użyteczności publicznej jednostka samorządu terytorialnego zobowiązana jest dołączyć do wniosku informacje odnośnie aktualnego stanu finansowego zarządzającego lotniskiem (w szczególności sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrachunkowy, opinię banku w którym podmiot ma swój podstawowy rachunek bieżący, zaświadczenia z Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych stwierdzające wysokość zobowiązań publicznoprawnych) wraz z programem naprawczym i harmonogramem jego wdrażania, analizy wskazujące na perspektywy funkcjonowania lotniska oraz jego znaczenia dla przyszłości miasta lub regionu, a także harmonogram pozyskiwania przez jednostkę samorządu terytorialnego lub zarządzającego lotniskiem środków unijnych przeznaczonych na wspieranie rozwoju działalności zarządzającego lotniskiem.
§  3.
Wnioski złożone do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w trybie § 2 ust. 7 podlegają niezwłocznie zaopiniowaniu przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  4.
1.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego powołuje i odwołuje członków Komisji, której zadaniem jest dokonanie oceny złożonych wniosków (uprzednio zaopiniowanych zgodnie z § 3) i przedstawienie, do zatwierdzenia, Prezesowi propozycji ich sfinansowania ze środków, o których mowa w § 1, wraz z harmonogramem przekazywania tych środków.
2.
W skład Komisji, o której mowa w ust. 1, wchodzą: Dyrektor Departamentu Lotnisk (Przewodniczący Komisji), Dyrektor Departamentu Techniki Lotniczej, Dyrektor Departamentu Rynku Transportu Lotniczego (Wiceprzewodniczący Komisji), Dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego, Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa i Nadzoru nad Lotnictwem Cywilnym, Dyrektor Departamentu Operacyjno-Lotniczego, Dyrektor Biura Spraw Obronnych, Główny Księgowy lub osoby przez nie upoważnione oraz Sekretarz wskazany przez Przewodniczącego Komisji.
3.
Komisja opiniuje ponadto każdy wniosek w zakresie czy dofinansowanie, o którym mowa w § 1, nie narusza lub nie grozi naruszeniem konkurencji przez uprzywilejowanie niektórych przedsiębiorców, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177).
4.
W przypadku, gdy z opinii Komisji wynika, że dofinansowanie zadań narusza lub grozi naruszeniem konkurencji przez uprzywilejowanie niektórych przedsiębiorców, stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w ust. 3.
5.
Po zakończeniu prac Komisja przedstawia, do zatwierdzenia, Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, po uzyskaniu opinii Dyrektora Generalnego, sprawozdanie z działalności wraz z wykazem wniosków i propozycji, o których mowa w ust. 1.
6.
Komisja może zaproponować Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego przyznanie dofinansowania w całości, w części albo odmowę dofinansowania.
7.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego określa, w drodze decyzji, wykaz podmiotów którym przyznaje dofinansowanie na podstawie niniejszego regulaminu. Decyzja określa prognozowaną wysokość przyznanego dofinansowania, jego przeznaczenie lub wskazanie obowiązku użyteczności publicznej. Decyzja jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Dofinansowanie zakupów sprzętu i urządzeń niezbędnych dla bezpieczeństwa działalności lotniczej i nadzoru, w tym zakresie.

§  5.
Środki specjalne Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o których mowa w § 1 ust. 1, przekazywane są zainteresowanemu podmiotowi (zwanemu dalej podmiotem dotowanym) na podstawie umowy zawartej pomiędzy Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a tym podmiotem.
§  6.
Umowa, o której mowa w § 5, powinna określać w szczególności:
1) 2
wysokość dofinansowania netto przeznaczonego dla podmiotu dotowanego;
2) 3
wysokość innych środków, w tym własnych, jakie podmiot dotowany zobowiązuje się przeznaczyć na zakup wnioskowanego sprzętu lub urządzenia, zgodnie z § 2 ust. 7 pkt d);
3)
przeznaczenie przekazywanego dofinansowania;
4)
sposób i termin przekazania dofinansowania,
5)
uprawnienia przysługujące Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakresie kontroli wydatkowania, przez podmiot dotowany, przekazanego mu dofinansowania;
6)
sposób i termin rozliczenia, przez podmiot dotowany, przekazanych mu funduszy;
7)
termin, przed upływem którego podmiot dotowany zobowiązany jest zrealizować zadanie objęte umową.
§  7.
Wzór umowy, o której mowa w § 5, stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
§  8.
Podmiot dotowany, któremu przyznano fundusze określone w § 1 ust. 1, zobowiązany jest do stosowania przy ich wydatkowaniu ustawy o zamówieniach publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem art. 4 ust. 2 ustawy.
§  9.
Podmiot dotowany, któremu przyznano i przekazano fundusze, o których mowa w § 1 ust. 1, zobowiązany jest do przedstawienia Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego sprawozdań z ich realizacji, na zasadach i w terminach określonych w umowie, o której mowa w § 5.
§  10.
1.
Do sprawozdań, o których mowa w § 9, podmiot dotowany zobowiązany jest dołączyć kserokopie rachunków opłaconych z funduszy, o których mowa w § 1 ust. 1. Każdy rachunek powinien być opatrzony informacją wskazującą na to, w jakiej wysokości został pokryty ze środków pochodzących z dofinansowania udzielonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Informacja ta powinna zawierać datę, podpisy i pieczęć głównego księgowego oraz osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu dotowanego.
2.
Podmiot dotowany zobowiązany jest zapewnić, aby rachunki zawierały informacje pozwalające zidentyfikować egzemplarz sprzętu lub urządzenia zakupiony ze środków, o których mowa w § 1 ust. 1 (np. typ, model, numer seryjny urządzenia).
3.
Sprzęt lub urządzenia, których zakup został dofinansowany przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, podmiot dotowany zobowiązany jest wprowadzić do ewidencji środków trwałych swojego przedsiębiorstwa.
§  11.
1.
Środki niewykorzystane podmiot dotowany obowiązany jest zwrócić, na rachunek bankowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie określonym w umowie.
2.
W przypadku wykorzystania środków w sposób niezgodny z ich przeznaczeniem następuje naruszenie dyscypliny finansów publicznych, co skutkuje działaniami przewidzianymi w ustawie o finansach publicznych.
3.
Środki wykorzystane niezgodnie z ich przeznaczeniem podmiot dotowany obowiązany jest zwrócić wraz z odsetkami, w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie określonym w umowie, na rachunek bankowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
4.
Odsetki od środków, o których mowa w § 1 ust. 1, podmiot dotowany zobowiązany jest zwrócić na rachunek bankowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie określonym w umowie.

Dofinansowanie obowiązku użyteczności publicznej.

§  12.
Obowiązek użyteczności publicznej polega na zobowiązaniu zarządzającego lotniskiem do spełnienia określonych wymagań w zakresie regularności i ciągłości ruchu lotniczego na zarządzanym przez niego lotnisku, których to wymagań zarządzający nie spełniłby kierując się jedynie interesem handlowym.
§  13.
1.
Na wniosek jednostki samorządu terytorialnego zawierający propozycję rekompensaty zarządzającemu lotniskiem nadwyżki kosztów nad przychodami lub przyznania innych świadczeń, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może zawrzeć z zarządzającym lotniskiem umowę, w zakresie wykonywania przez niego obowiązku użyteczności publicznej zapewniającego funkcjonowanie lotniska o stosunkowo niedużym ruchu lotniczym, lecz ważnego dla miasta lub regionu.
2.
Wartość przyznanej rekompensaty musi wynikać bezpośrednio z realizacji nałożonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego obowiązku użyteczności publicznej.
3.
Jeżeli na danym terenie działa kilka lotnisk w imieniu których, zgodnie z ust. 1 złożono wnioski, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może zawrzeć umowę z jednym z lotnisk, kilkoma lub wszystkimi, z uwzględnieniem § 4 ust. 3 i 4.
§  14.
1.
Warunkiem zawarcia umowy, o której mowa w § 13 ust. 1, jest uprzednie zawarcie umowy pomiędzy Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego i wnioskującą jednostką samorządu terytorialnego, określającej zasady współfinansowania zarządzającego w związku z wykonywaniem przez niego obowiązku użyteczności publicznej.
2.
Dofinansowanie przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie może przekraczać:
a)
dofinansowania zarządzającego lotniskiem przez wnioskującą jednostkę samorządu terytorialnego,
b)
łącznych kosztów eksploatacji lotniska za poprzedni rok obrachunkowy, bez amortyzacji,
c)
podwyższonych kosztów związanych z realizacją obowiązku użyteczności publicznej.
§  15.
1.
Warunkiem podpisania umowy pomiędzy Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego i wnioskującą jednostką samorządu terytorialnego, o której mowa w § 14, jest przedstawienie planu naprawczego podmiotu zarządzającego lotniskiem, określającego założenia podejmowanych działań oraz planowany termin dojścia do rentowności, a także przedstawienie harmonogramu pozyskiwania przez jednostkę samorządu terytorialnego lub zarządzającego lotniskiem środków pomocowych z Unii Europejskiej przeznaczonych na wspieranie rozwoju działalności zarządzającego lotniskiem.
2.
Dofinansowanie przekazywane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego nie może być przeznaczane na regulowanie zobowiązań wobec jednostek samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa.
§  16.
1.
Środki specjalne Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o których mowa w § 1 ust. 2, wraz z zobowiązaniem do pełnienia obowiązku użyteczności publicznej, przekazywane są zarządzającemu lotniskiem na podstawie umowy, o której mowa w § 13.
2.
Dofinansowanie zarządzającego lotniskiem, zarówno przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego jak i przez jednostkę samorządu terytorialnego, następuje w formie dotacji.
3.
Dofinansowanie przekazane zarządzającemu lotniskiem, przez podmioty wymienione w ust. 2, nie może być przeznaczone na objęcie lub zwiększenie udziałów/akcji w kapitale zakładowym spółki zarządzającej.
§  17.
Umowa, o której mowa w § 13, powinna w szczególności określać:
1)
wysokość dofinansowania przyznanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
2)
sposób i termin przekazania dofinansowania,
3)
przeznaczenie dofinansowania, ze wskazaniem rodzaju kosztów jakie mają być z niego finansowane,
4)
obowiązki, które musi spełniać zarządzający w ramach obowiązku użyteczności publicznej (np. obowiązek utrzymywania opłat lotniskowych na określonym poziomie, obowiązek zapewnienia użytkownikom portu lotniczego określonych usług, obowiązek rozbudowy określonej infrastruktury),
5)
uprawnienia przysługujące Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakresie kontroli wydatkowania, przez zarządzającego lotniskiem, przekazanego mu dofinansowania,
6)
sposób i termin rozliczenia, przez zarządzającego lotniskiem, przekazanego mu dofinansowania,
7)
okres, w ciągu którego zarządzający lotniskiem obowiązany jest pełnić obowiązek użyteczności publicznej oraz zrealizować inne obowiązki nałożone na niego umową.
§  18.
Zarządzający lotniskiem, któremu Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego przekazał dofinansowanie, określone w § 1 ust. 2, zobowiązany jest do stosowania przy ich wydatkowaniu ustawy o zamówieniach publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem art. 4 ust. 2 ustawy.
§  19.
Zarządzający lotniskiem, któremu przyznano i przekazano w ramach obowiązku użyteczności publicznej dofinansowanie określone w § 1 ust. 2, zobowiązany jest do przedstawiania Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego sprawozdań z ich realizacji, na zasadach i w terminach określonych w umowie, o której mowa w § 13.
§  20.
1.
Do sprawozdań, o których mowa w § 19, zarządzający lotniskiem zobowiązany jest dołączyć kserokopie rachunków opłaconych z dofinansowania, o którym mowa w § 1 ust. 2. Każdy rachunek powinien być opatrzony informacją wskazującą na to, w jakiej wysokości został pokryty ze środków pochodzących z dofinansowania udzielonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Informacja ta powinna zawierać datę, podpisy i pieczęć głównego księgowego oraz osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu.
2.
Zarządzający lotniskiem zobowiązany jest zapewnić, aby rachunki zawierały informacje pozwalające zidentyfikować egzemplarz sprzętu, urządzenia, zakupionych usług lub opłaconych ze środków, o których mowa w § 1 ust. 2 (np. typ, model, numer seryjny urządzenia).
3.
Sprzęt lub urządzenia, których zakup został dofinansowany przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zarządzający lotniskiem zobowiązany jest wprowadzić do ewidencji środków trwałych swojego przedsiębiorstwa.
§  21.
1.
Środki niewykorzystane zarządzający lotniskiem obowiązany jest zwrócić, na rachunek bankowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie określonym w umowie.
2.
W przypadku wykorzystania środków w sposób niezgodny z ich przeznaczeniem, następuje naruszenie dyscypliny finansów publicznych, co skutkuje działaniami przewidzianymi w ustawie o finansach publicznych.
3.
Środki wykorzystane niezgodnie z ich przeznaczeniem zarządzający lotniskiem obowiązany jest zwrócić wraz z odsetkami, w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie określonym w umowie, na rachunek bankowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
4.
Odsetki od środków, o których mowa w § 1 ust. 2, zarządzający lotniskiem zobowiązany jest zwrócić, na rachunek bankowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego w terminie określonym w umowie.
§  22.
Wzór umowy, o której mowa w § 13, stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
§  23.
Umowa pomiędzy Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego i wnioskującą jednostką samorządu terytorialnego, o której mowa w § 14 ust. 1, powinna w szczególności określać:
1)
wysokość dofinansowania przekazywanego przez jednostkę samorządu terytorialnego zarządzającemu lotniskiem lub rodzaj innych świadczeń przyznanych przez tę jednostkę zarządzającemu,
2)
wysokość dofinansowania przekazywanego zarządzającemu lotniskiem przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
3)
zasadę, że najpierw środki przekazuje jednostka samorządu terytorialnego, a Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego przekazuje środki nie wcześniej niż po 3 miesiącach od dnia przekazania środków przez tę jednostkę. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może odstąpić od tej zasady, w szczególności jeżeli zachodzi potrzeba połączenia środków,
4)
sposób i termin przekazania przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego środków, określonych w pkt. 1 i 2.
§  24.
Wzór umowy, o której mowa w § 14, stanowi załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu.

Postanowienia końcowe

§  25.
Projekty umów, o których mowa w § 5, § 13 i § 14 ust. 1, niniejszego regulaminu przed ich podpisaniem przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, podlegają zaopiniowaniu przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
1 § 2 ust. 7 lit. d) zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 7 z dnia 12 maja 2004 r. (Dz.Urz.ULC.04.3.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 maja 2004 r.
2 § 6 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 7 z dnia 12 maja 2004 r. (Dz.Urz.ULC.04.3.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 maja 2004 r.
3 § 6 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 7 z dnia 12 maja 2004 r. (Dz.Urz.ULC.04.3.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 maja 2004 r.