Wprowadzenie "Regulaminu prowadzenia przez Narodowy Bank Polski rachunków i kont depozytowych bonów skarbowych i bonów pieniężnych NBP w systemie SKARBNET4 oraz przeprowadzania w tym systemie operacji na papierach wartościowych".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.NBP.2023.3 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 marca 2023 r.

UCHWAŁA NR 7/2015
ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO
z dnia 12 marca 2015 r.
w sprawie wprowadzenia "Regulaminu prowadzenia przez Narodowy Bank Polski rachunków i kont depozytowych bonów skarbowych i bonów pieniężnych NBP w systemie SKARBNET4 oraz przeprowadzania w tym systemie operacji na papierach wartościowych"

Na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 2324, 2339, 2640 i 2707 oraz z 2023 r. poz. 180) uchwala się, co następuje:
§  1. 
Wprowadza się "Regulamin prowadzenia przez Narodowy Bank Polski rachunków i kont depozytowych bonów skarbowych i bonów pieniężnych NBP w systemie SKARBNET4 oraz przeprowadzania w tym systemie operacji na papierach wartościowych", stanowiący załącznik do uchwały.
§  2. 
1. 
Umowy o prowadzenie rachunku i konta depozytowego papierów wartościowych w Rejestrze Papierów Wartościowych zawarte na podstawie uchwały, o której mowa w § 3, zachowują moc do czasu ich wygaśnięcia lub rozwiązania.
2. 
W przypadku niezawarcia przez dotychczasowego uczestnika Rejestru Papierów Wartościowych z Narodowym Bankiem Polskim umowy o prowadzenie rachunku i konta depozytowego bonów skarbowych i bonów pieniężnych NBP oraz przeprowadzania operacji na papierach wartościowych w systemie SKARBNET4 na warunkach określonych w Regulaminie, o którym mowa w § 1, posiadane przez uczestnika bony skarbowe i bony pieniężne NBP powinny być przez niego sprzedane lub przeniesione na inny rachunek lub konto prowadzone w Rejestrze Papierów Wartościowych do czasu rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1.
3. 
Do transakcji na bonach skarbowych i bonach pieniężnych NBP zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  3. 
Traci moc uchwała nr 71/2010 Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 23 grudnia 2010 r. w sprawie wprowadzenia "Regulaminu Rejestru Papierów Wartościowych" (Dz. Urz. NBP z 2014 r. poz. 7).
§  4. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem 13 kwietnia 2015 r.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN prowadzenia przez Narodowy Bank Polski rachunków i kont depozytowych bonów skarbowych i bonów pieniężnych NBP w systemie SKARBNET4 oraz przeprowadzania w tym systemie operacji na papierach wartościowych

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
W rozumieniu "Regulaminu prowadzenia przez Narodowy Bank Polski rachunków i kont depozytowych bonów skarbowych i bonów pieniężnych NBP w systemie SKARBNET4 oraz przeprowadzania w tym systemie operacji na papierach wartościowych", zwanego dalej "Regulaminem", poniższe określenia oznaczają:
1)
bank - bank krajowy, oddział instytucji kredytowej lub oddział banku zagranicznego, posiadający rachunek bankowy;
2)
(uchylony);
3)
bony - bony skarbowe i bony pieniężne NBP;
4)
DOK - Departament Operacji Krajowych w Centrali NBP;
5)
DSP - Departament Systemu Płatniczego w Centrali NBP;
6)
emitent - Narodowy Bank Polski lub Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów;
7)
KDPW - Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.;
8)
NBP - Narodowy Bank Polski;
9)
papiery wartościowe - bony oraz instrumenty finansowe, których lista publikowana jest na stronie internetowej NBP;
10)
rachunek bankowy - rachunek w złotych prowadzony w NBP dla uczestników systemu SORBNET2 albo rachunek w złotych prowadzony w Oddziale Okręgowym NBP w Warszawie, o ile jest możliwy, za pośrednictwem tych rachunków, rozrachunek operacji zgodnie z Regulaminem;
11)
rynek elektroniczny - elektroniczny rynek skarbowych papierów wartościowych, na którym prowadzony jest obrót tymi papierami;
12)
system SKARBNET4 - działający w DOK system rejestracji bonów, w którym są prowadzone przez NBP rachunki i konta depozytowe bonów oraz realizowane operacje na papierach wartościowych;
13)
uczestnik - uczestnik systemu SKARBNET4;
14)
rejestrowanie - dokonywanie zapisów na rachunkach i kontach depozytowych bonów, wynikające z rozrachunku operacji na bonach;
15)
zlecenie - zlecenie zarejestrowania operacji na bonach;
16)
nierynkowe papiery wartościowe - papiery wartościowe nominowane w złotych, z wyłączeniem obligacji fixingowych i bonów skarbowych, dopuszczone przez NBP jako zabezpieczenie operacji repo, których lista zamieszczana jest na stronie internetowej NBP (www.nbp.pl);
17)
fixing skarbowych papierów wartościowych - działania podejmowane w celu ustalenia Kursów Fixingowych oraz Kursów Informacyjnych kupna/sprzedaży dla skarbowych papierów wartościowych, zgodnie z Regulaminem Fixingu Skarbowych Papierów wartościowych, zamieszczonym na stronie internetowej NBP (www.nbp.pl);
18)
obligacje fixingowe - obligacje skarbowe nominowane w złotych zdeponowane w KDPW, będące przedmiotem fixingu skarbowych papierów wartościowych;
19)
cena fixingowa - cena obligacji fixingowej wynikająca z kursu fixingowego ustalonego na drugiej sesji fixingowej zgodnie z § 5 Regulaminu, o którym mowa w pkt 17;
20)
punkt aktywacji (PA) - ustalona przez NBP, wyrażona procentowo, wartość powyżej której uruchamiane są procedury dotyczące regulacji poziomu zabezpieczenia;
21)
ZDR (Zamierzona Data Rozrachunku) - data wprowadzona przez uczestnika do systemu SKARBNET4 jako dzień, w którym powinien być przeprowadzony rozrachunek operacji na papierach wartościowych i wynikające z tej operacji rejestrowanie;
22)
zakup na otwartym rynku - w przypadku nieprzeprowadzenia rozrachunku na rynku wtórnym bonów, proces zakupu bonów inicjowany przez uczestnika, w ramach którego dane bony będą dostępne do rozrachunku i zostaną dostarczone uczestnikowi nabywającemu w odpowiednim czasie;
23)
zestawianie zleceń - operacja polegająca na łączeniu wprowadzonych i zatwierdzonych zleceń zarejestrowania operacji na bonach; po zestawieniu powstaje transakcja, o której mowa w § 13 ust. 1 pkt 1 lit. a i b albo przeniesienie, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 2;
24)
rozrachunek - obciążenie albo uznanie rachunku/konta depozytowego papierów wartościowych lub obciążenie albo uznanie rachunku bankowego;
25)
dzień operacyjny/dzień roboczy - dzień, w którym jest możliwe rejestrowanie operacji na bonach w systemie SKARBNET4, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 17.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy oraz świąt;
26)
transakcja outright - transakcja kupna/sprzedaży papierów wartościowych, przeprowadzana odpowiednio pomiędzy uczestnikami rynku wtórnego bonów albo w operacjach pomiędzy NBP a uczestnikami;
27)
transakcja repo - umowa, w ramach której sprzedający zobowiązuje się wobec kupującego do przeniesienia, w dniu nabycia, własności zbywanych papierów wartościowych w zamian za zapłatę przez kupującego kwoty nabycia, a kupujący zobowiązuje się wobec sprzedającego, w zamian za zapłatę kwoty odkupu, do przeniesienia, w dniu odkupu, własności takich samych papierów wartościowych;
28)
transakcja sell-buy-back - transakcja, na którą składają się dwie niezależne umowy: sprzedaży oraz kupna bonów, po cenie ustalonej z góry w dniu sprzedaży tych bonów.
§  2. 
1. 
NBP prowadzi rachunki i konta depozytowe bonów w systemie SKARBNET4.
2. 
Rachunki i konta depozytowe bonów skarbowych prowadzone są dla:
1)
banków;
2)
(uchylony);
3)
(uchylony);
4)
innych podmiotów posiadających rachunek bankowy.
3. 
Rachunki i konta depozytowe bonów pieniężnych NBP prowadzone są dla:
1)
banków;
2)
podmiotów uprawnionych do nabywania bonów pieniężnych NBP na podstawie odrębnych przepisów, posiadających rachunek bankowy.
4. 
NBP prowadzi również rachunek bonów dla emitenta.
5. 
Rejestrowanie bonów skarbowych posiadanych przez Ministra Finansów może być dokonywane w ramach konta depozytowego bonów skarbowych uczestnika wybranego przez Ministra Finansów.
§  3. 
W systemie SKARBNET4 prowadzone są konta emisyjne dla:
1)
Ministra Finansów - odzwierciedlające aktualny stan emisji bonów skarbowych;
2)
NBP - odzwierciedlające aktualny stan emisji bonów pieniężnych NBP.
§  4. 
1. 
W systemie SKARBNET4 prowadzone są:
1)
rachunki, na których rejestrowane są bony będące własnością uczestnika i które stanowią jego portfel własny;
2)
konta depozytowe, na których rejestrowane są:
a)
bony skarbowe:
należące do klientów uczestnika, w podziale na portfele,
zapisane na rachunkach zbiorczych,
b)
bony pieniężne NBP stanowiące ogółem portfel klientów.
2. 
W ramach konta depozytowego dla uczestnika i na jego żądanie prowadzone są konta indywidualne. Konta te umożliwiają uczestnikowi rejestrowanie bonów poszczególnych klientów poprzez zdefiniowanie w systemie SKARBNET4 odpowiednich atrybutów, pozwalających na określenie nazwy konta i jego przynależności do odpowiedniego portfela, a w przypadku bonów skarbowych, pozwalających na określenie lokalizacji geograficznej posiadacza bonów.
§  5. 
1. 
Banki, dla których są prowadzone konta depozytowe w systemie SKARBNET4, prowadzą dla swoich klientów rachunki bonów, na których bony te są rejestrowane oraz rachunki zbiorcze bonów skarbowych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Klientami, dla których są prowadzone rachunki bonów pieniężnych NBP, mogą być banki oraz podmioty uprawnione do nabywania bonów pieniężnych NBP na podstawie odrębnych przepisów.
§  6. 
System SKARBNET4 działa we wszystkie dni operacyjne, od poniedziałku do piątku. DOK poinformuje uczestnika, z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem, o dodatkowym dniu operacyjnym przypadającym w dniu ustawowo wolnym od pracy lub w sobotę oraz dodatkowym dniu niebędącym dniem operacyjnym, przypadającym w dniach od poniedziałku do piątku.

Rozdział  2

Warunki otwierania rachunku i konta depozytowego bonów

§  7. 
1. 
Otwarcie rachunku i konta depozytowego bonów następuje w drodze zawarcia z NBP przez uprawniony podmiot "Umowy o prowadzenie rachunku i konta depozytowego bonów skarbowych i bonów
2. 
Przed zawarciem umowy uprawniony podmiot składa w NBP następujące dokumenty:
1)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego w postaci wydruku komputerowego lub inne dokumenty stwierdzające utworzenie danego podmiotu zgodnie z przepisami prawa oraz wskazujące osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu;
2)
kartę wzorów podpisów, którymi będą podpisywane oferty, zlecenia i dokumenty związane z prowadzeniem rachunku i konta depozytowego bonów w systemie SKARBNET4;
3)
listę danych kontaktowych, zawierającą numery telefonów oraz adresy poczty elektronicznej do kontaktów w sprawach dotyczących prowadzenia rachunku i konta oraz rejestrowania operacji na bonach;
4)
upoważnienie dla NBP do obciążania rachunku bankowego uczestnika;
5)
oświadczenie o wdrożeniu strategii ciągłości działania lub planów przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej.
2a. 
Złożenie przez uprawniony podmiot dokumentów, o których mowa w ust. 2, spełniających warunki formalne określone w przepisach Regulaminu, wraz z dwoma egzemplarzami podpisanej przez uprawniony podmiot umowy, o której mowa w ust. 1, stanowi złożenie wniosku o prowadzenie rachunku i konta depozytowego bonów w systemie SKARBNET4.
2b. 
W terminie jednego miesiąca od momentu złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2a, NBP rozpatruje wniosek, dokonując między innymi oceny ryzyka w oparciu o art. 89 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/392 z dnia 11 listopada 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie udzielania zezwoleń oraz wymogów nadzorczych i operacyjnych dla centralnych depozytów papierów wartościowych (Dz. Urz. UE L 65 z 10.03.2017, str. 48) oraz przekazuje uprawnionemu podmiotowi informację:
1)
o przyjęciu wniosku o prowadzenie rachunku i konta depozytowego bonów poprzez odesłanie uprawnionemu podmiotowi jednego egzemplarza umowy podpisanej ze strony NBP albo
2)
o odmowie przyjęcia wniosku wraz z pisemnym uzasadnieniem, w którym uwzględnia się wyniki oceny ryzyka.
2c. 
W przypadku gdy złożone dokumenty lub umowa, o których mowa w ust. 2a, są niekompletne lub wymagają korekt, bieg terminu, o którym mowa w ust. 2b, rozpoczyna się w dniu, w którym NBP otrzymał od uprawnionego podmiotu dokumentację uwzględniającą odpowiednie uzupełnienia lub korekty.
2d. 
Na potrzeby oceny ryzyka, o której mowa w ust. 2b, NBP może zażądać od uprawnionego podmiotu przedłożenia w określonym terminie dodatkowych dokumentów. Bieg terminu, o którym mowa w ust. 2b, ulega zawieszeniu do czasu dostarczenia tych dokumentów.
3. 
Karta wzorów podpisów, o której mowa w ust. 2 pkt 2, powinna być opatrzona stemplem firmowym oraz podpisana przez osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu, z zastrzeżeniem ust. 4a.
4. 
Umowa oraz dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 3-5 i w ust. 2d, powinny być opatrzone stemplem firmowym oraz podpisane zgodnie z kartą wzorów podpisów, z zastrzeżeniem ust. 4a.
4a. 
Dopuszcza się podpisywanie umowy oraz dokumentów, o których mowa w ust. 2 i 2d, kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu w sposób określony w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innych dokumentach stwierdzających utworzenie danego podmiotu, zgodnie z przepisami prawa. Uczestnik przekazuje dokumenty podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym na adres poczty elektronicznej (skarbnet4@nbp.pl).
5. 
Wzory dokumentów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-4, stanowią załączniki do umowy.
6. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 2, powinny być na bieżąco aktualizowane.
7. 
Z dniem podpisania umowy uprawniony podmiot staje się uczestnikiem systemu SKARBNET4 i otrzymuje numer swojego rachunku bonów w tym systemie.
§  8. 
1. 
Uczestnik uiszcza na rzecz NBP prowizje i opłaty zgodnie z taryfą prowizji i opłat bankowych stosowaną przez NBP.
2. 
NBP pobiera prowizje i opłaty w drodze obciążenia rachunku bankowego uczestnika w NBP.
3. 
(uchylony).

Rozdział  3

Zasady prowadzenia rachunków i kont depozytowych bonów

§  9. 
Prowadzenie rachunków i kont depozytowych bonów w systemie SKARBNET4 polega w szczególności na:
1)
rejestrowaniu i sprawdzaniu zgodności wielkości emisji bonów z liczbą i wartością nominalną bonów zarejestrowanych na rachunkach i kontach depozytowych, z uwzględnieniem odkupu bonów skarbowych lub wcześniejszego wykupu bonów pieniężnych NBP dokonanego przez emitenta;
2)
rejestrowaniu zmian stanu bonów na rachunkach i kontach depozytowych;
3)
realizacji zobowiązań emitenta bonów wobec ich posiadaczy.
§  10. 
Rejestrowanie bonów na rachunkach i kontach depozytowych prowadzone jest w ujęciu ilościowym i wartościowym, według dat zapadalności bonów.
§  11. 
Rejestrowanie bonów na rachunkach i kontach depozytowych prowadzone jest zgodnie z zasadami:
1)
podwójnego zapisu - każda operacja na bonach jest rejestrowana na przynajmniej dwóch rachunkach lub kontach depozytowych, przy czym zapisowi lub sumie zapisów po jednej stronie rachunku lub konta towarzyszy równy co do ilości i wartości zapis po przeciwnej stronie innego rachunku lub konta; zasada powyższa nie ma zastosowania do operacji, których wynikiem jest dokonanie lub zniesienie blokady bonów;
2)
zupełności - rejestracji podlegają wszystkie operacje dotyczące bonów, powodujące konieczność zmiany stanu bonów na rachunkach lub kontach depozytowych uczestników;
3)
rzetelności - rejestracja bonów dokonywana jest w sposób pełny i zgodny ze stanem faktycznym;
4)
przejrzystości - rejestracja operacji na rachunkach i kontach depozytowych dokonywana jest w sposób jednoznaczny i niepozostawiający wątpliwości.
§  12. 
Informacje o stanie rachunków i kont depozytowych oraz o zmianach na tych rachunkach i kontach objęte są tajemnicą bankową i mogą być udostępniane wyłącznie ich posiadaczom oraz podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.

Rozdział  4

Zasady przeprowadzania operacji na rynku wtórnym bonów

§  13. 
1. 
W systemie SKARBNET4 przeprowadzane są następujące operacje na bonach:
1)
transakcje:
a)
outright,
b)
repo lub sell-buy-back,
c)
przemieszczenia bonów w ramach rachunku i konta depozytowego uczestnika;
2)
przeniesienia bonów między uczestnikami;
3)
blokowania bonów na rachunku i koncie depozytowym uczestnika;
4)
pożyczki bonów skarbowych;
5)
przemieszczenia bonów skarbowych pomiędzy rachunkiem lub kontem depozytowym uczestnika a kontem KDPW.
2. 
Operacje na bonach są rejestrowane na podstawie zleceń wprowadzanych i zatwierdzanych przez uczestnika w systemie SKARBNET4. Z chwilą zatwierdzenia zlecenia przez uczestnika, zlecenie uznaje się za wprowadzone do systemu SKARBNET4.
3. 
Zlecenie powinno zawierać w szczególności:
1)
numer rachunku bonów w systemie SKARBNET4 zleceniodawcy;
2)
ZDR zlecenia;
3)
datę zapadalności i kod ISIN bonów skarbowych lub rodzaj bonów pieniężnych NBP;
4)
numer rachunku bonów w systemie SKARBNET4 kontrahenta zleceniodawcy;
5)
oznaczenie portfela lub portfeli bonów;
6)
datę rozpoczęcia lub zakończenia transakcji repo lub sell-buy-back;
7)
liczbę bonów będących przedmiotem transakcji;
8)
koszt zakupu lub sprzedaży bonów w złotych;
9)
datę zawarcia transakcji.
4. 
Formularz zlecenia dostępny jest na stronie internetowej NBP.
§  14. 
1. 
W przypadku braku możliwości wprowadzania i zatwierdzania zleceń w systemie SKARBNET4, wynikających z przyczyn technicznych, uczestnik może złożyć zlecenie w DOK przy wykorzystaniu poczty elektronicznej, na adres, o którym mowa w § 7 ust. 4a.
2. 
Zlecenie złożone przy wykorzystaniu poczty elektronicznej powinno spełniać następujące warunki:
1)
powinno być pobrane z systemu SKARBNET4, z zastrzeżeniem pkt 2;
2)
w przypadku braku możliwości pobrania zlecenia z systemu SKARBNET4, dopuszcza się utworzenie zlecenia z wykorzystaniem formularza dostępnego na stronie internetowej NBP; zlecenie powinno zawierać dane określone w § 13 ust. 3;
3)
powinno być podpisane - w tym z zastosowaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego - zgodnie z kartą wzorów podpisów, o której mowa w § 7 ust. 2 pkt 2;
4)
powinno być przekazane przez uczestnika z adresu poczty elektronicznej podanego na liście danych kontaktowych, o której mowa w § 7 ust. 2 pkt 3; zlecenie przekazane z innego adresu nie będzie przyjęte.
3. 
Zlecenia wprowadzone i zatwierdzone przez uczestnika w systemie SKARBNET4 oraz złożone przy wykorzystaniu poczty elektronicznej traktuje się jako oryginały, które stanowią dla stron jedyny dowód co do treści składanego oświadczenia woli.
§  15. 
Zlecenia złożone w sposób inny, niż określony w § 13 ust. 2 oraz w § 14 ust. 1, zostaną odrzucone.
§  16. 
1. 
Transakcja, której zarejestrowanie wymaga rozrachunku za pośrednictwem rachunków bankowych, zostanie zarejestrowana w systemie SKARBNET4 po spełnieniu następujących warunków:
1)
posiadania na rachunku lub koncie depozytowym przez uczestnika będącego sprzedającym wystarczającej liczby odpowiednich bonów, niezablokowanych z jakiegokolwiek tytułu;
2)
posiadania przez uczestnika będącego kupującym odpowiedniej ilości środków pieniężnych na rachunku bankowym;
3)
wprowadzenia i zatwierdzenia w systemie SKARBNET4 przez obie strony transakcji zleceń zgodnych pod względem formalnym i rachunkowym; w razie wystąpienia niezgodności strony są zobowiązane do ich wyjaśnienia; rozbieżności powinny być przez strony wyjaśnione i usunięte do godziny 17.00 w ZDR; jeżeli zlecenia są zgodne, są one automatycznie zestawiane w systemie SKARBNET4;
4)
dostarczenia do systemu SKARBNET4 - z rynku elektronicznego - danych dotyczących transakcji zawartej za pośrednictwem tego rynku oraz po spełnieniu warunków, o których mowa w pkt 1 i 2; w przypadku gdy jedną ze stron takiej transakcji jest podmiot niebędący uczestnikiem, dodatkowym warunkiem jej zarejestrowania jest akceptacja zlecenia potwierdzającego tę transakcję przez uczestnika posiadającego konto depozytowe, na którym są rejestrowane bony skarbowe będące przedmiotem transakcji, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 1, zgodnego z warunkami transakcji przekazanymi z rynku elektronicznego;
5)
dokonania rozrachunku pieniężnego transakcji, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 1 lit. a i b, odpowiednio w DSP lub Oddziale Okręgowym NBP w Warszawie i otrzymania przez system SKARBNET4 potwierdzenia realizacji dyspozycji płatniczej.
2. 
Niespełnienie któregokolwiek z warunków, o których mowa w ust. 1, powoduje, że transakcja nie zostanie zarejestrowana w systemie SKARBNET4, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. 
Dla kwot rozrachunku pieniężnego transakcji stosuje się poziom tolerancji:
1)
2 euro - przy kwotach rozrachunku do 100 000 euro,
2)
25 euro - przy kwotach rozrachunku powyżej 100 000 euro

- który pozwala na zestawianie zleceń przy różnych kwotach podanych przez obie strony transakcji. Do przeliczania wartości kwot rozrachunku pieniężnego stosuje się oficjalny kurs wymiany Europejskiego Banku Centralnego dostępny na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego. Rozrachunek pieniężny transakcji jest realizowany według wartości wskazanej przez uczestnika sprzedającego bony. Poziom tolerancji nie jest stosowany dla transakcji dostarczonych do systemu SKARBNET4 z rynku elektronicznego.

4. 
Transakcja nie może być odwołana przez strony od momentu spełnienia łącznie warunków, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3.
§  17. 
1. 
W przypadku braku na rachunku lub koncie depozytowym wystarczającej liczby odpowiednich bonów lub braku na rachunku bankowym środków pieniężnych uczestnik może anulować zlecenie.
2. 
W przypadku operacji, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 1 lit. a i b oraz w pkt 2, zlecenia powinny być anulowane przez obie strony operacji.
§  18. 
1. 
W systemie SKARBNET4 rejestruje się transakcje na bonach skarbowych zawarte przez uczestnika oraz jego klientów za pośrednictwem rynku elektronicznego, na podstawie danych dotyczących tych transakcji, przekazywanych do systemu SKARBNET4 przez rynek elektroniczny.
1a. 
Z momentem dostarczenia przez rynek elektroniczny danych dotyczących transakcji, zlecenia, które składają się na te transakcje uznaje się za wprowadzone do systemu SKARBNET4.
2. 
NBP nie ponosi odpowiedzialności za niezgodności pomiędzy danymi przekazanymi przez rynek elektroniczny do systemu SKARBNET4 a danymi przekazanymi przez uczestnika do rynku elektronicznego.
3. 
Jeżeli do systemu SKARBNET4 zostały dostarczone dane z rynku elektronicznego:
1)
przed ZDR - to zarejestrowanie transakcji następuje na początku dnia operacyjnego w jej ZDR - po spełnieniu odpowiednio warunków, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5;
2)
w ZDR transakcji - to zarejestrowanie transakcji następuje niezwłocznie po otrzymaniu danych, nie później jednak niż do godziny 17.00 tego dnia - po spełnieniu odpowiednio warunków, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5.
4. 
Zlecenia, które składają się na transakcje, o których mowa w ust. 1, nie mogą być odwołane przez uczestnika w ZDR transakcji od momentu spełnienia warunków, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 1 i 2. W przypadku gdy jedną ze stron jest podmiot niebędący uczestnikiem, zlecenia te nie mogą być odwołane jeżeli ponadto został spełniony dodatkowy warunek akceptacji, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 4.
§  19. 
1. 
Przeniesienie bonów oraz transakcja na bonach, której zarejestrowanie nie wymaga rozrachunku za pośrednictwem rachunków bankowych, zostaną zarejestrowane w systemie SKARBNET4 po spełnieniu warunków, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 1 i 3.
2. 
Zlecenia dotyczące operacji, o których mowa w ust. 1, nie mogą być odwołane przez uczestnika od momentu spełnienia warunków, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 1 i 3.
§  20. 
1. 
Przemieszczenie bonów dokonywane pomiędzy poszczególnymi portfelami uczestnika zostanie zarejestrowane w systemie SKARBNET4, jeżeli zostanie spełniony warunek, o którym mowa w § 16 ust. 1 pkt 1.
2. 
Zlecenie dotyczące operacji, o której mowa w ust. 1, nie może być odwołane przez uczestnika od momentu spełnienia warunków, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 1.
§  21. 
Zarejestrowanie operacji, o których mowa w § 16, § 19 i § 20, jest ostateczne.
§  22. 
Przeprowadzenie transakcji repo może być dokonane - ze względu na sposób ewidencjonowania w systemie SKARBNET4 bonów będących jej przedmiotem - poprzez:
1)
przeniesienie bonów z rachunku lub konta zbywającego bony na rachunek lub konto przyjmującego te bony albo
2)
przeniesienie bonów z rachunku lub konta zbywającego bony na rachunek lub konto przyjmującego te bony i ich tam zablokowanie, albo
3)
zablokowanie bonów na rachunku lub koncie zbywającego.
§  23. 
1. 
Dzień zakończenia transakcji repo lub sell-buy-back nie może przypadać wcześniej niż następnego dnia po jej rozpoczęciu i później niż w dniu poprzedzającym datę wykupu bonów będących przedmiotem transakcji.
2. 
Transakcja repo lub sell-buy-back może być zakończona tylko na podstawie zgodnych zleceń wprowadzonych i zatwierdzonych w systemie SKARBNET4 przez obie strony transakcji, z zastosowaniem postanowień § 16 ust. 2.
3. 
Jeżeli strony transakcji nie wprowadzą i nie zatwierdzą w systemie SKARBNET4 zleceń, o których mowa w ust. 2, do dnia poprzedzającego datę wykupu bonów, wykup następuje zgodnie z § 38 ust. 3.
§  24. 
1. 
W celu dokonania blokady wszystkich lub określonej liczby bonów zarejestrowanych na rachunku lub koncie, uczestnik wprowadza i zatwierdza w systemie SKARBNET4 zlecenie zarejestrowania blokady.
2. 
Blokady, o której mowa w ust. 1, można dokonywać na dowolne okresy mieszczące się w okresie pozostającym do daty wykupu bonów.
3. 
Zniesienie blokady bonów następuje na podstawie wprowadzonego i zatwierdzonego przez uczestnika w systemie SKARBNET4 zlecenia odblokowania bonów, z zastrzeżeniem ust. 3a.
3a. 
Zniesienie blokady bonów zablokowanych pod fundusz gwarancyjny lub pod fundusz przymusowej restrukturyzacji nastąpi po potwierdzeniu zlecenia przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny.
4. 
Bony zablokowane, których blokada nie została do dnia poprzedzającego datę ich wykupu zniesiona, są odblokowywane automatycznie w dniu wykupu, a środki z tytułu ich wykupu zostają przekazane na rachunki bankowe, o których mowa w § 38 ust. 3.
§  25. 
1. 
Uczestnik, który ustanowił zastaw na bonach znajdujących się w jego portfelu własnym, wprowadza i zatwierdza w systemie SKARBNET4 zlecenie zarejestrowania blokady bonów z tytułu ustanowienia zastawu.
2. 
Wprowadzenie i zatwierdzenie przez uczestnika w systemie SKARBNET4 zlecenia blokady, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z zawiadomieniem o ustanowieniu zastawu na bonach, o którym mowa w art. 329 § 2 Kodeksu cywilnego, dłużnika wierzytelności obciążonej zastawem, którym jest NBP.
3. 
Stosownie do art. 333 Kodeksu cywilnego, zastawca może przesłać do NBP oświadczenie, o treści uzgodnionej z zastawnikiem, wskazujące na czyją rzecz ma nastąpić wykup zastawionych bonów. Wzór oświadczenia stanowi załącznik do umowy.
4. 
Zastawca lub zastawnik mogą również zażądać od NBP złożenia środków pieniężnych pochodzących z wykupu zastawionych bonów do depozytu sądowego. Żądanie złożenia środków pieniężnych do depozytu sądowego NBP wykonuje, jeżeli zostało ono przekazane później niż oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, lub jeżeli zastawca nie przekazał żadnego oświadczenia.
5. 
Oświadczenie lub żądanie, o których mowa w ust. 3 i 4, powinny być przesłane do NBP najpóźniej na dwa dni przed datą wykupu zastawionych bonów.
6. 
W przypadku nieotrzymania przez NBP oświadczenia lub żądania, o których mowa w ust. 3 i 4, wykup zastawionych bonów następuje na rzecz zastawcy.
§  26. 
1. 
Z zastrzeżeniem ust. 2, NBP, na wniosek zastawcy, przekazuje środki pieniężne z tytułu wykupu zastawionych bonów na rachunek bankowy, gdzie są one blokowane do czasu realizacji uprawnień przysługujących zastawcy lub zastawnikowi, stosownie do zgodnego oświadczenia stron w tym zakresie, zawartego w przekazanym NBP odrębnym dokumencie, w szczególności pełnomocnictwie zastawcy dla zastawnika do dysponowania środkami pieniężnymi, o których mowa w § 25 ust. 4.
§  27. 
Zniesienie blokady zastawionych bonów następuje na podstawie zlecenia zniesienia blokady, wprowadzonego i zatwierdzonego przez zastawcę w systemie SKARBNET4. Zniesienie blokady możliwe jest pod warunkiem wprowadzenia i zatwierdzenia w systemie SKARBNET4 potwierdzenia zastawnika o możliwości dokonania takiego zniesienia.
§  28. 
1. 
Uczestnik może przemieścić bony skarbowe na konto prowadzone w systemie SKARBNET4 dla KDPW.
2. 
Z chwilą stwierdzenia przez KDPW możliwości zwrotnego przemieszczenia bonów skarbowych, KDPW dokonuje przemieszczenia, przenosząc odpowiednie bony skarbowe na właściwy rachunek lub konto.
3. 
Jeżeli do dnia poprzedzającego dzień wykupu bonów skarbowych KDPW nie przemieści ich na właściwy rachunek lub konto, środki pochodzące z wykupu tych bonów zostaną w dniu wykupu przekazane na rachunek bankowy KDPW.
§  29. 
Po zakończeniu dnia operacyjnego, uczestnik ma możliwość pobrania w systemie SKARBNET4 wyciągu z zestawieniem operacji na bonach zarejestrowanych w tym dniu.
§  30. 
1. 
Zlecenia zarejestrowania operacji w systemie SKARBNET4 realizowane są od godziny 8.00 do godziny 17.00 w dniu operacyjnym.
2. 
Z zastrzeżeniem § 18 ust. 3, zlecenie realizowane jest najpóźniej do końca dnia operacyjnego będącego ZDR zlecenia po spełnieniu warunków, o których mowa odpowiednio w § 16 ust. 1, § 19 ust. 1 i § 20 ust. 1.
§  30a. 
1. 
W przypadku otrzymania przez NBP powiadomienia o ogłoszeniu upadłości uczestnika albo informacji o podjęciu innych środków prawnych względem uczestnika, skutkujących zawieszeniem lub ograniczeniem możliwości przeprowadzania w systemie SKARBNET4 operacji na bonach, o których mowa w § 13 ust. 1 oraz rejestracji transakcji na bonach skarbowych, o których mowa w § 18 ust. 1, od momentu (dzień, godzina) otrzymania tego powiadomienia albo informacji, NBP:
1)
zawiesza możliwość wprowadzania i zatwierdzania przez uczestnika zleceń w systemie SKARBNET4;
2)
przeprowadza operacje na bonach, zgodnie z zasadami niniejszego rozdziału, na podstawie zleceń wprowadzonych do systemu SKARBNET4 zgodnie z § 13 ust. 2, najpóźniej do momentu (dzień, godzina) otrzymania przez NBP powiadomienia o ogłoszeniu upadłości tego uczestnika lub podjęcia wobec niego innych środków prawnych, skutkujących zawieszeniem lub ograniczeniem możliwości przeprowadzania operacji na bonach.
2. 
W przypadku gdy po przeprowadzeniu operacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, na rachunku lub koncie depozytowym uczestnika pozostaną bony, NBP postępuje zgodnie z dyspozycjami podmiotu powołanego do przeprowadzenia procesu postępowania upadłościowego lub do podjęcia innych środków prawnych skutkujących zawieszeniem lub ograniczeniem możliwości przeprowadzania operacji na bonach przez uczestnika.
3. 
W przypadku zaistnienia okoliczności skutkujących brakiem możliwości rozrachunku operacji za pośrednictwem rachunku bankowego uczestnika, NBP zastrzega sobie prawo do zawieszenia możliwości wprowadzania i zatwierdzania przez uczestnika zleceń w systemie SKARBNET4, informując o tym fakcie uczestnika. Zawieszenie to następuje do czasu przywrócenia możliwości rozrachunku operacji za pośrednictwem rachunku bankowego uczestnika.

Rozdział  4a

Środki podejmowane w przypadku nieprzeprowadzenia rozrachunku

§  30b. 
Na podstawie zapisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniającego dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz. Urz. UE L 257 z 28.08.2014), a także rozporządzeń delegowanych: Komisji (UE) 2018/1229 z dnia 25 maja 2018 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie dyscypliny rozrachunku (Dz. Urz. UE L 230 z 13.09.2018), zwanego dalej "rozporządzeniem 2018/1229" oraz Komisji (UE) 2017/389 z dnia 11 listopada 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do parametrów obliczania kar pieniężnych z tytułu nieprzeprowadzenia rachunku oraz działalności CDPW w przyjmującym państwie członkowskim (Dz. Urz. UE L 65 z 10.03.2017), dla uczestnika niewywiązującego się ze zobowiązania w przypadku nieprzeprowadzenia operacji na bonach, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 1, przewiduje się mechanizm sankcji obejmujący:
1)
stosowanie kar pieniężnych;
2)
zawieszenie uczestnika.
§  30c. 
1. 
Kara pieniężna jest wyliczana za każdą nierozrachowaną transakcję na bonach, codziennie po zakończeniu dnia operacyjnego, w którym nie przeprowadzono rozrachunku, poczynając od ZDR.
2. 
Wysokość kary pieniężnej za brak bonów na rachunku lub koncie depozytowym jest wyliczana jako iloczyn 0,10 punktu bazowego, wartości rynkowej bonu oraz liczby sztuk bonów z danej transakcji.
3. 
Wysokość kary pieniężnej za brak środków na rachunku bankowym jest wyliczana jako iloczyn oprocentowania kredytu lombardowego, wartości rynkowej bonu oraz liczby sztuk bonów z danej transakcji, z tym że oprocentowanie kredytu lombardowego dzieli się przez 360.
§  30d. 
1. 
Wyliczanie wartości rynkowej bonów skarbowych następuje na podstawie zarejestrowanych transakcji otrzymanych z rynku elektronicznego. Jeżeli w danym dniu operacyjnym nie ma takich transakcji, wartość rynkowa jest wyliczana z transakcji rozrachowanych w tym dniu na rynku wtórnym.
2. 
W przypadku gdy nie ma transakcji na rynku elektronicznym ani na rynku wtórnym bonów skarbowych wyliczana jest wartość rynkowa aproksymowana według wzoru:

WR = WRw+ (10 000 -WRw) x (1 - (LDO/LDW))

gdzie:

WR - wartość rynkowa aproksymowana (wyliczana w bieżącym dniu operacyjnym po godzinie 17.00),

WRw - wartość rynkowa bonów wyliczona ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wyliczenia WR,

LDO - liczba dni między datą zapadalności a datą następnego dnia roboczego po bieżącym dniu operacyjnym,

LDW - liczba dni między datą zapadalności a datą bieżącego dnia operacyjnego.

Uwaga: wyrażenie / oblicza się z dokładnością do 15 miejsc znaczących.

3. 
W przypadku gdy nie można wyliczyć wartości rynkowej aproksymowanej, wartość rynkowa bonów skarbowych jest wyliczana z wartości emisyjnej z dnia rozrachunku przetargu: dla przetargu jednej ceny wartością rynkową jest cena przyjęta przez emitenta bonów skarbowych dla danej daty zapadalności, dla przetargu wielu cen - jest to średnia cena ważona z ofert przyjętych przez emitenta bonów skarbowych.
4. 
Wyliczenie wartości rynkowej bonów pieniężnych NBP następuje na podstawie transakcji rozrachowanych w tym dniu na rynku wtórnym. Jeżeli nie ma transakcji na rynku wtórnym bonów wyliczana jest wartość rynkowa aproksymowana, o której mowa w ust. 2. W przypadku gdy nie można wyliczyć wartości rynkowej aproksymowanej, jako wartość rynkową bonów pieniężnych NBP przyjmuje się cenę z przetargu, na którym sprzedawany był bon pieniężny NBP o danej dacie zapadalności i rodzaju.
5. 
Wartość rynkowa zarówno dla bonów skarbowych jak i bonów pieniężnych NBP jest wyliczana wyłącznie z transakcji outright jako średnia cena ważona.
§  30e. 
1. 
Transakcja na bonach, która nie zostanie rozrachowana w ZDR do końca dnia operacyjnego z powodu braku bonów na rachunku lub koncie depozytowym sprzedającego, jest wznawiana na początku każdego dnia operacyjnego do:
1)
faktycznej daty rozrachunku albo anulowania;
2)
końca procesu zakupu na otwartym rynku;
3)
dnia poprzedzającego wykup - jeżeli dzień wykupu przypada w okresie od następnego dnia roboczego po ZDR do końca procesu zakupu na otwartym rynku.
2. 
Transakcja na bonach, o której mowa w § 13 ust. 1 pkt 1 lit. a i b, której zarejestrowanie wymaga rozrachunku za pośrednictwem rachunków bankowych i która nie zostanie rozrachowana do końca ZDR z powodu braku środków na rachunku bankowym uczestnika kupującego, po otrzymaniu przez system SKARBNET4 odrzucenia dyspozycji płatniczej, zostanie wznowiona na początku następnego dnia operacyjnego. Transakcja będzie wznawiana do dnia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, lub do dnia poprzedzającego wykup.
3. 
Transakcja repo lub sell-buy-back, która nie zostanie rozrachowana do końca dnia operacyjnego poprzedzającego dzień zakończenia transakcji i nie zostanie anulowana przez strony do tego terminu, zostanie odrzucona przez system SKARBNET4 na koniec dnia operacyjnego.
4. 
W przypadku transakcji wymagających zestawienia zleceń, kara pieniężna jest wyliczana wyłącznie dla zestawionych zleceń. Jeśli zlecenia zostaną zestawione po ZDR, kara pieniężna jest wyliczana za każdy dzień opóźnienia, za okres od ZDR do dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania zestawienia, dla tej strony transakcji, która jako ostatnia złożyła lub zmodyfikowała zlecenie.
§  30f. 
1. 
Kara pieniężna jest wyliczana kwotą brutto, natomiast pobierana kwotą netto raz w miesiącu od każdego niewywiązującego się ze zobowiązania uczestnika i przekazywana odpowiednio uczestnikom z tytułu nierozrachowania transakcji.
2. 
Kara pieniężna jest pobierana przez NBP poprzez obciążenie rachunku bankowego uczestnika. Informacja o wysokości kary oraz o dacie obciążenia rachunku bankowego z tytułu jej pobrania jest przekazywana do uczestnika na adresy poczty elektronicznej podane na liście danych kontaktowych, o której mowa w § 7 ust. 2 pkt 3.
3. 
Redystrybucja kar pieniężnych następuje, kiedy kwoty należne pobrane są w całości.
4. 
Dla uczestnika w systemie SKARBNET4 jest dostępny raport zawierający szczegóły wyliczenia kar pieniężnych; w przypadku braku kar raport jest dostępny z odpowiednią adnotacją.
§  30g. 
1. 
W przypadku gdy uczestnik niewywiązujący się ze zobowiązania nie dostarczy bonów w terminie 4 dni roboczych po ZDR inicjowany jest proces zakupu na otwartym rynku. Uczestnik nabywający wyznacza agenta pośredniczącego w zakupie i bez zbędnej zwłoki powiadamia stronę niewywiązującą się ze zobowiązania i NBP.
2. 
Proces zakupu na otwartym rynku nie dotyczy transakcji sell-buy-back lub repo, dla której data zakończenia wyznaczona jest w ciągu 30 dni roboczych po jej rozpoczęciu.
3. 
Proces zakupu na otwartym rynku nie ma zastosowania w przypadku, o którym mowa w § 30a.
4. 
Procedury zakupu na otwartym rynku, ustalenia umowne oraz obliczanie i wypłatę rekompensaty pieniężnej strony transakcji przeprowadzają zgodnie z rozporządzeniami, o których mowa w § 30b.
§  30h. 
1. 
NBP ma możliwość zawieszenia uczestnika będącego sprzedającym, który nie wywiązuje się ze zobowiązania, jeżeli dla tego uczestnika wskaźnik wydajności rozrachunku, o którym mowa w ust. 2, jest co najmniej o 15% niższy niż wskaźnik wydajności rozrachunku systemu SKARBNET4 przez co najmniej odpowiednią liczbę dni w ciągu poprzednich 12 miesięcy.
2. 
NBP oblicza wskaźnik wydajności rozrachunku każdego uczestnika na podstawie art. 39 rozporządzenia 2018/1229. NBP wylicza wskaźnik wydajności do piątego dnia roboczego każdego miesiąca, a do wyliczenia są brane pod uwagę dane z 12 miesięcy poprzedzających miesiąc wyliczenia. Powiadomienie o wysokości wskaźnika i planowanym zawieszeniu uczestnika jest przekazywane na adresy poczty elektronicznej wskazane przez uczestnika w liście danych kontaktowych, o której mowa w § 7 ust. 2 pkt 3. Od dnia przekazania powiadomienia uczestnikowi przysługuje 7 dni roboczych na przedstawienie swoich uwag.
3. 
W przypadku otrzymania uwag od uczestnika, NBP w ciągu 7 dni roboczych rozpatruje te uwagi i podtrzymuje decyzję o zawieszeniu uczestnika albo uznając zasadność uwag odstępuje od zawieszenia lub skraca okres zawieszenia, o którym mowa w ust. 4.
4. 
NBP zawiesza uczestnika na okres do miesiąca. Bieg terminu zawieszenia rozpoczyna się następnego dnia roboczego po terminie rozpatrzenia uwag przez NBP. W okresie zawieszenia uczestnik nie ma możliwości wprowadzania i zatwierdzania zleceń zarejestrowania operacji na rynku wtórnym bonów.

Rozdział  5

Pożyczki bonów skarbowych

§  31. 
W systemie SKARBNET4 istnieje możliwość zabezpieczenia realizacji transakcji na bonach skarbowych - w przypadku braku wystarczającej liczby tych bonów na rachunku lub koncie sprzedawcy w ciągu dnia operacyjnego - poprzez pożyczki bonów skarbowych.
§  32. 
1. 
Uczestnik może przekazywać do puli pożyczek bony skarbowe, które będą stanowiły przedmiot pożyczki.
2. 
Bony skarbowe mogą być przekazane do puli pożyczek nie później niż na pięć dni przed dniem ich wykupu.
3. 
Bony skarbowe przekazane do puli pożyczek nie mogą być obciążone prawami osób trzecich.
4. 
Przekazanie przez uczestnika bonów skarbowych do puli pożyczek oznacza zgodę uczestnika na przeniesienie tych bonów na biorącego pożyczkę.
5. 
Jeżeli uczestnik nie wycofa z puli pożyczek bonów skarbowych na pięć dni roboczych przed dniem ich wykupu, to w czwartym dniu roboczym przed tym terminem zostają one automatycznie przemieszczone na rachunek uczestnika.
6. 
Bony skarbowe przekazane do puli pożyczek nie są blokowane. Jeżeli bony skarbowe nie zostaną wykorzystane przez jakiegokolwiek uczestnika, to uczestnik, który przekazał te bony, może je wycofać z puli pożyczek. Uczestnik może dokonać jednocześnie operacji zasilenia i wycofania bonów skarbowych z puli pożyczek.
7. 
Pożyczka udzielana jest na zlecenie biorącego pożyczkę. Jedno zlecenie zaciągnięcia pożyczki dotyczy bonów skarbowych o jednej dacie zapadalności.
8. 
Biorący pożyczkę może wziąć więcej niż jedną pożyczkę w ciągu dnia operacyjnego.
§  33. 
1. 
W zleceniu zaciągnięcia pożyczki biorący pożyczkę musi określić bony skarbowe, które będą stanowić:
1)
przedmiot pożyczki,
2)
zabezpieczenie pożyczki

- z jednoczesnym wyliczeniem ich wartości, zgodnie z § 34 ust. 1.

2. 
Bony skarbowe nie mogą stanowić zabezpieczenia pożyczki, poczynając od drugiego dnia roboczego poprzedzającego dzień ich wykupu.
3. 
Jeżeli bony skarbowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1, znajdują się w puli pożyczek, a bony skarbowe, o których mowa w ust. 1 pkt 2, znajdują się na rachunku biorącego pożyczkę i nie są obciążone prawami osób trzecich, zlecenie zaciągnięcia pożyczki zostaje zrealizowane i bony skarbowe będące przedmiotem pożyczki zostają zarejestrowane na rachunku lub koncie biorącego pożyczkę. W przeciwnym przypadku zlecenie zostaje odrzucone.
4. 
Z chwilą zrealizowania zlecenia, o którym mowa w ust. 1, na rachunku biorącego pożyczkę zostają zablokowane bony skarbowe będące przedmiotem zabezpieczenia tej pożyczki.
5. 
Każdy uczestnik dający pożyczkę otrzymuje w systemie SKARBNET4 komunikat zawierający informację, jakie bony skarbowe i o jakiej wartości nominalnej zostały pobrane z jego puli.
§  34. 
1. 
Wartość bonów skarbowych będących przedmiotem pożyczki oraz jej zabezpieczenia stanowi iloczyn liczby sztuk tych bonów skarbowych oraz ich ceny.
2. 
Cena, o której mowa w ust. 1, jest wyliczana zgodnie z metodyką wyliczania wartości rynkowej bonów skarbowych, zawartą w § 30d ust. 1-3 i 5, na podstawie transakcji dokonywanych na bonach skarbowych o danej dacie zapadalności, rozrachowanych w poprzednim dniu operacyjnym.
3. 
Wartość bonów skarbowych stanowiących zabezpieczenie nie może być mniejsza niż 110% wartości bonów skarbowych będących przedmiotem pożyczki.
4. 
Każdy uczestnik będzie miał dostęp do raportu zawierającego cenę, o której mowa w ust. 2.
5. 
Bony skarbowe przeznaczone na pożyczkę dla danego uczestnika biorącego pożyczkę pobierane są od uczestników dających pożyczkę proporcjonalnie do posiadanej przez nich wartości bonów skarbowych w puli pożyczek.
§  35. 
Zwrot bonów skarbowych będących przedmiotem pożyczki powinien nastąpić najpóźniej do godziny 16.30 następnego dnia roboczego po dniu, w którym została ona udzielona. Jeżeli do tego czasu uczestnik biorący pożyczkę nie zwróci bonów skarbowych, w systemie SKARBNET4 zostaje uruchomione zlecenie przekazujące na rachunki uczestników dających pożyczkę bony skarbowe, które stanowiły zabezpieczenie pożyczki. Jeżeli jako zabezpieczenie zostały przekazane bony skarbowe o różnych datach zapadalności, bony skarbowe o najbliższej dacie zapadalności zostają przydzielone temu uczestnikowi dającemu pożyczkę, który przekazał największą część pożyczki.
§  36. 
Wartość nominalna bonów skarbowych o danej dacie zapadalności pożyczonych uczestnikowi biorącemu pożyczkę nie może przekroczyć 5% ogólnej wartości nominalnej tych bonów zarejestrowanych na rachunkach i kontach. Wartość nominalna bonów skarbowych o danej dacie zapadalności pożyczonych wszystkim uczestnikom biorącym pożyczkę nie może przekroczyć 10% ogólnej wartości nominalnej bonów skarbowych zarejestrowanych na rachunkach i kontach.
§  37. 
1. 
Opłata za udzielenie pożyczki wynosi 0,01% wartości nominalnej pożyczonych bonów skarbowych. Opłatę tę uiszcza uczestnik biorący pożyczkę na rzecz uczestników dających pożyczkę. Obciążenie rachunku bankowego biorącego pożyczkę i uznanie rachunków bankowych dających pożyczkę dokonywane jest na podstawie zlecenia wystawionego przez NBP zgodnie z upoważnieniem, o którym mowa w § 7 ust. 2 pkt 4.
2. 
Rozrachunek z tytułu opłat za pożyczki następuje trzeciego dnia roboczego po miesiącu, w którym nastąpiła spłata pożyczki.
3. 
Opłatę, o której mowa w ust. 1, biorący pożyczkę uiszcza zarówno w przypadku, gdy spłacił pożyczkę w terminie, jak i w przypadku, gdy nie dokonał spłaty, a na rachunki dających pożyczkę zostały przekazane bony skarbowe będące przedmiotem zabezpieczenia pożyczki.

Rozdział  6

Wykup bonów

§  38. 
1. 
Na koniec dnia operacyjnego poprzedzającego dzień wykupu, NBP określa wielkość środków pieniężnych przypadających do wykupu na podstawie stanu bonów znajdujących się na rachunkach i kontach depozytowych uczestników.
2. 
Prawa majątkowe z bonów realizowane są w dniu wykupu.
3. 
Wykup bonów następuje w drodze uznania rachunków bankowych uczestników posiadających na swoich rachunkach i kontach bony przypadające do wykupu, kwotą odpowiadającą wartości nominalnej tych bonów.
4. 
Z chwilą wykupu bonów następuje ich umorzenie.
5. 
Zlecenia płatnicze dotyczące uznania rachunków, o których mowa w ust. 3, wystawiane są przez NBP.
6. 
W przypadku gdy po przeprowadzeniu operacji, o których mowa w § 30a ust. 1 pkt 2, na rachunku lub koncie depozytowym uczestnika pozostaną bony przypadające do wykupu, a NBP nie otrzymał dyspozycji podmiotu, o którym mowa w § 30a ust. 2, realizacja wykupu bonów następuje zgodnie z ust. 3.

Rozdział  7

Warunki przeprowadzania przez NBP operacji na papierach wartościowych pomiędzy NBP a uczestnikami

§  39. 
W systemie SKARBNET4, NBP może przeprowadzać operacje na papierach wartościowych z uczestnikami uprawnionymi do tych operacji na podstawie odrębnych przepisów. Są to następujące rodzaje operacji:
1)
sprzedaż bonów pieniężnych NBP;
2)
przedterminowy wykup bonów pieniężnych NBP;
3)
sprzedaż obligacji NBP;
4)
przedterminowy wykup obligacji NBP;
5)
zawieranie transakcji repo ze stałą lub zmienną stopą procentową;
6)
dokonywanie transakcji outright.
§  40. 
Operacje mogą być przeprowadzane przez NBP w trybie przetargowym albo poza przetargiem na podstawie umów zawartych pomiędzy NBP a bankami.
§  41. 
1. 
NBP może przeprowadzić w danym dniu jeden lub więcej przetargów.
2. 
Organizatorem przetargów i adresatem ofert w NBP jest DOK.
3. 
Informacje o terminie, rodzaju i warunkach poszczególnych przetargów NBP przekazuje zainteresowanym bankom za pomocą bankowych systemów informacyjnych.
4. 
Liczba składanych na przetargu ofert nie podlega ograniczeniu.
5. 
Łączna wartość nominalna papierów wartościowych objętych ofertą, z wyjątkiem ofert dotyczących zawarcia transakcji repo, nie może być niższa - dla papierów danego rodzaju i o danej dacie zapadalności - od kwoty 1 000 000 zł.
6. 
NBP podaje kryterium wyboru ofert spośród zgłoszonych na przetarg oraz informuje o zbiorczych wynikach przetargu za pomocą bankowych systemów informacyjnych.
7. 
NBP może nie przyjąć całości lub części zgłoszonych ofert bez podawania przyczyn.
§  42. 
1. 
Oferta zakupu lub przedterminowego wykupu bonów pieniężnych NBP powinna zawierać w szczególności:
1)
numer dokumentu (oferty);
2)
numer obciążanego lub uznawanego rachunku bankowego w NBP;
3)
numer rachunku bonów pieniężnych NBP w systemie SKARBNET4;
4)
rodzaj bonów oraz datę zapadalności bonów pieniężnych NBP;
5)
datę rozrachunku bonów pieniężnych NBP;
6)
liczbę bonów pieniężnych NBP;
7)
cenę za jeden bon pieniężny NBP (z dokładnością do jednego grosza);
8)
wartość nominalną bonów pieniężnych NBP w złotych;
9)
koszt zakupu bonów pieniężnych NBP w złotych.
2. 
Formularz oferty na zakup lub przedterminowy wykup bonów pieniężnych NBP dostępny jest na stronie internetowej NBP.
§  43. 
1. 
Oferta zawarcia transakcji repo, w której NBP jest kupującym lub sprzedającym powinna zawierać w szczególności:
1)
numer dokumentu (oferty);
2)
numer uznawanego lub obciążanego rachunku bankowego w NBP;
3)
numer rachunku lub konta depozytowego papierów wartościowych;
4)
rodzaj papierów wartościowych będących przedmiotem oferty;
5)
okres, na który zostanie zawarta transakcja repo;
6)
datę zapadalności i kod ISIN papierów wartościowych;
7)
liczbę papierów wartościowych, gdy ofertą objęte są papiery nominowane w złotych;
8)
łączną wartość nominalną papierów wartościowych objętych ofertą;
9)
kwotę nabycia papierów wartościowych w złotych;
10)
stopę repo;
11)
kwotę odkupu papierów wartościowych w złotych;
12)
dzień odkupu papierów wartościowych.
2. 
Formularz oferty zawarcia transakcji repo dostępny jest na stronie internetowej NBP.
§  44. 
1. 
Oferta przetargowa transakcji outright, w której NBP jest kupującym lub sprzedającym papiery wartościowe, powinna zawierać w szczególności:
1)
numer dokumentu (oferty);
2)
numer obciążanego lub uznawanego rachunku bankowego w NBP;
3)
numer rachunku i konta papierów wartościowych w KDPW lub rachunku bonów w systemie SKARBNET4;
4)
rodzaj papierów wartościowych będących przedmiotem oferty;
5)
datę zapadalności i kod ISIN papierów wartościowych;
6)
liczbę papierów wartościowych;
7)
cenę (bez odsetek) za papiery wartościowe danego rodzaju (cena za nominał, z dokładnością do jednego grosza);
8)
łączną wartość nominalną papierów wartościowych w złotych;
9)
koszt zakupu papierów wartościowych w złotych.
2. 
Formularz oferty przetargowej jest dostępny na stronie internetowej NBP.
§  45. 
1. 
Warunkiem uczestnictwa w przetargu jest otrzymanie przez NBP od uczestnika prawidłowo sporządzonej - pod względem formalnym i rachunkowym - oferty, nie później niż do ustalonego terminu (dzień, godzina) składania ofert w danym przetargu.
2. 
Uczestnik wprowadza i zatwierdza oferty w systemie SKARBNET4.
3. 
W przypadku udziału w przetargu dotyczącym zawarcia z NBP transakcji repo, w systemie SKARBNET4 dla uczestników dostępna jest informacja o papierach wartościowych będących przedmiotem danego przetargu.
4. 
Po rozstrzygnięciu przetargu NBP informuje każdego z uczestników, który złożył ofertę, o jej przyjęciu albo odrzuceniu. Informacja ta jest dostępna w systemie SKARBNET4, a w razie braku możliwości skorzystania z tego systemu - jest przekazywana za pomocą poczty elektronicznej.
§  46. 
1. 
Przy określaniu rentowności operacji, o których mowa w § 39 ust. 1 pkt 1, 2 i 5, przyjmuje się, że rok obliczeniowy liczy 360 dni.
2. 
Przy określaniu rentowności operacji, o których mowa w § 39 ust. 1 pkt 3 i 4, przyjmuje się, że rok obliczeniowy liczy 365 albo 366 dni.
3. 
Przy określaniu rentowności operacji, o której mowa w § 39 ust. 1 pkt 6, przyjmuje się, że rok obliczeniowy liczy 360 albo odpowiednio 365 albo 366 dni, w zależności od okresu bazowego przyjętego w ramach emisji danego papieru wartościowego. W szczególności rok obliczeniowy wynosi:
1)
360 dni - jeżeli przedmiotem operacji są bony skarbowe;
2)
odpowiednio 365 albo 366 dni - jeżeli przedmiotem operacji są obligacje skarbowe.
§  47. 
1. 
Jeżeli przedmiotem operacji są papiery wartościowe nominowane w złotych, rozrachunek przyjętych przez NBP ofert jest dokonywany w następujący sposób:
1)
zapłata za papiery wartościowe następuje w terminie (dzień, godzina) określonym w informacji o przetargu, w drodze jednoczesnego obciążenia i uznania odpowiednio rachunków bankowych uczestników oraz właściwego konta służącego do ewidencji zobowiązań NBP; obciążenie rachunku bankowego uczestnika dokonywane jest na podstawie upoważnienia, o którym mowa w § 7 ust. 2 pkt 4;
2)
obciążenie lub uznanie rachunku bankowego uczestnika następuje na podstawie zleceń wystawionych przez:
a)
NBP - jeżeli przedmiotem operacji są bony,
b)
KDPW, na podstawie dowodów ewidencyjnych otrzymanych od NBP, zgodnie z regulacjami KDPW oraz z harmonogramem dnia rozliczeniowego, uzgodnionym pomiędzy NBP a KDPW; upoważnienie do sporządzania przez NBP tych dowodów, wystawione w dwóch egzemplarzach, uczestnik obowiązany jest przekazać NBP nie później niż do momentu złożenia oferty przy pierwszym udziale w przetargu; w tym samym terminie drugi egzemplarz upoważnienia uczestnik przekazuje KDPW; wzór upoważnienia stanowi załącznik do umowy;
3)
zarejestrowanie papierów wartościowych będących przedmiotem przetargu na odpowiednich rachunkach w systemie SKARBNET4 lub rachunkach i kontach depozytowych w KDPW dokonywane jest wraz z zapłatą;
4)
w przypadku wcześniejszego wykupu bonów pieniężnych NBP następuje umorzenie ich na odpowiednich rachunkach w systemie SKARBNET4.
2. 
Warunkiem rozrachunku, o którym mowa w ust. 1, jest posiadanie przez uczestnika środków pieniężnych o odpowiedniej wartości na rachunku bankowym lub wystarczającej liczby papierów wartościowych będących przedmiotem danej operacji na rachunku w systemie SKARBNET4 albo na rachunku lub koncie depozytowym w KDPW.
§  48. 
1. 
Jeżeli przedmiotem operacji są papiery wartościowe nominowane w walutach obcych, rozrachunek przyjętych przez NBP ofert jest dokonywany po otrzymaniu przez NBP informacji dotyczącej przeniesienia papierów wartościowych będących przedmiotem przetargu na rachunek papierów wartościowych prowadzony dla NBP przez Euroclear Bank S.A./NV, z siedzibą w Brukseli, zwany dalej "Bankiem Euroclear". Numer rachunku NBP przekazuje uczestnikom w zawiadomieniu o przyjęciu oferty.
2. 
Obciążenie lub uznanie rachunku bankowego uczestnika następuje w złotych na podstawie zleceń wystawionych przez NBP.
3. 
Kosztami przechowywania przez Bank Euroclear papierów wartościowych nominowanych w walutach obcych nabytych przez NBP w ramach transakcji repo NBP obciąża - na podstawie upoważnienia, o którym mowa w § 7 ust. 2 pkt 4 - rachunek bankowy uczestnika prowadzony w złotych, bez odrębnego zlecenia z jego strony, nie później niż w następnym dniu operacyjnym po dniu, w którym NBP został obciążony z tego tytułu przez Bank Euroclear. Obciążenie to następuje proporcjonalnie do łącznej wartości nominalnej papierów wartościowych przeniesionych przez uczestników na rachunek NBP. Przeliczenie kosztów na złote następuje przy zastosowaniu kursu średniego NBP waluty, w której są one wyrażone, ogłoszonego w dniu obciążenia NBP przez Bank Euroclear.
4. 
Jeżeli uczestnik posiada na rachunku bankowym środki pieniężne o odpowiedniej wartości, NBP przekazuje papiery wartościowe nominowane w walutach obcych będące przedmiotem transakcji repo na właściwy rachunek papierów wartościowych uczestnika.
§  49. 
1. 
Jeżeli nie jest możliwy rozrachunek wszystkich przyjętych ofert danego uczestnika, zgodnie z warunkiem określonym w § 47 ust. 2 lub w § 48 ust. 4, to rozrachowane są jedynie te oferty, które ten warunek spełniają.
2. 
NBP może zawiesić przyjmowanie ofert od uczestnika, którego oferty nie spełniały warunków rozrachunku, o których mowa w § 47 ust. 2 i § 48 ust. 4, na okres do 12 miesięcy.
§  50. 
1. 
Jeżeli - w przypadku transakcji repo, w której NBP był kupującym - uczestnik nie odkupił w terminie nabytych przez NBP papierów wartościowych, to w następnym dniu roboczym po uzgodnionym w umowie dniu odkupu NBP sprzedaje te papiery po cenie rynkowej możliwej do uzyskania w tym dniu.
2. 
W przypadku gdy kwota środków pieniężnych uzyskana przez NBP ze sprzedaży papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1, jest:
1)
niższa od kwoty odkupu papierów wartościowych przez uczestnika, NBP obciąża różnicą rachunek bankowy uczestnika prowadzony w złotych, nie później niż w dniu wpływu na rachunek NBP środków pieniężnych uzyskanych z tytułu sprzedaży;
2)
wyższa od kwoty, o której mowa w ust. 1, NBP zwraca niezwłocznie nadwyżkę tych środków na rachunek bankowy uczestnika prowadzony w złotych.
3. 
W przypadku wpływu na rachunek NBP środków pieniężnych uzyskanych z tytułu sprzedaży na rynku papierów wartościowych nominowanych w walutach obcych nieodkupionych przez uczestnika, ich przeliczenie na złote następuje po kursie średnim NBP ogłoszonym w dniu rozrachunku.
4. 
Niezależnie od uprawnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, NBP zastrzega sobie prawo do dochodzenia zwrotu wszystkich poniesionych kosztów związanych z nieodkupieniem przez uczestnika papierów wartościowych nabytych przez NBP w ramach transakcji repo.
§  51. 
1. 
Rejestrowanie papierów wartościowych wynikające z rozrachunku operacji może być dokonywane tylko na rachunku własnym uczestnika. Papiery, które są przedmiotem operacji nie mogą być objęte zastawem ani obciążone innym prawem.
2. 
Przedmiotem operacji mogą być tylko takie papiery wartościowe, których data zapadalności - w przypadku bonów lub data ustalenia praw do świadczeń z tytułu ich wykupu - w przypadku papierów wartościowych nominowanych w złotych, przekracza dzień rozrachunku operacji o co najmniej dwa dni robocze.
§  52. 
1. 
Transakcje repo dotyczące papierów wartościowych zawierane są na okresy obliczane w dniach, wynoszące od 1 do 365 dni. Czas trwania tych okresów NBP określa w warunkach przetargu.
2. 
Uczestnik może złożyć, w ramach jednego przetargu, oferty zbycia NBP lub nabycia od NBP papierów wartościowych o różnych datach zapadalności spośród określonych przez NBP w informacji o papierach wartościowych będących przedmiotem danego przetargu.
3. 
W sytuacji, o której mowa w ust. 2, uczestnik obowiązany jest złożyć oddzielne oferty.
§  53. 
1. 
Okres, na który została zawarta transakcja repo, kończy się z upływem ostatniego dnia tego okresu. Dzień odkupu przypada na pierwszy dzień roboczy następujący po ostatnim dniu tego okresu.
2. 
Jeżeli w stosunku do papierów wartościowych będących przedmiotem transakcji repo, w której NBP jest kupującym, przypada data ustalenia praw do odsetek w okresie pomiędzy dniem nabycia a dniem odkupu, to NBP zwraca sprzedającemu równowartość odsetek wypłaconych z tytułu posiadania tych papierów wartościowych w dniu ich wypłacenia.
3. 
W przypadku papierów wartościowych nominowanych w walutach obcych, uczestnik przekazuje do NBP informację zawierającą nazwę i numer rachunku bankowego, na który NBP będzie mógł przekazywać, wyrażone w danej walucie, odsetki od tych papierów. Wzór informacji stanowi załącznik do umowy.
4. 
W przypadku niedokonania przez kupującego, zgodnie z ust. 2, zwrotu równowartości odsetek od papierów wartościowych nominowanych w złotych - sprzedającemu przysługują za każdy dzień opóźnienia odsetki ustawowe.
§  54. 
W przypadku zawarcia transakcji repo ze stałą stopą procentową, kwotę nabycia oraz kwotę odkupu za oferowane do zbycia odpowiednio przez bank albo NBP papiery wartościowe ustala się według następujących wzorów:

Wzór nr 1

dotyczy wyliczania kwoty nabycia w transakcjach, których przedmiotem są papiery wartościowe nominowane w złotych

Kn = (N x Wn x Pn x It + N x Al) x (1 - h)

gdzie:

Kn - kwota nabycia za oferowane do zbycia papiery wartościowe nominowane w złotych, z dokładnością do 1 złotego,

N - liczba sztuk papierów wartościowych nominowanych w złotych,

Wn - wartość nominalna papieru wartościowego nominowanego w złotych,

Pn - cena fixingowa wyrażona w procentach, z ostatniego dnia operacyjnego poprzedzającego dzień zawarcia transakcji repo lub - dla bonów skarbowych - cena wyrażona w procentach ustalona zgodnie z § 34 pkt 2, z ostatniego dnia operacyjnego poprzedzającego dzień zawarcia transakcji repo,

It - w przypadku indeksowanych papierów wartościowych nominowanych w złotych jest to wartość współczynnika indeksacji dla danego papieru wartościowego na ostatni dzień operacyjny poprzedzający dzień zawarcia transakcji repo, publikowanego na stronie Ministerstwa Finansów. W przypadku pozostałych papierów wartościowych It = 1,

Al - odsetki naliczone według stanu na ostatni dzień operacyjny poprzedzający dzień zawarcia transakcji repo,

h - haircut - ustalany przez NBP wskaźnik pomniejszenia wartości rynkowej lub nominalnej papierów wartościowych nominowanych w złotych.

Wzór nr 2

dotyczy wyliczania kwoty nabycia w transakcjach, których przedmiotem są papiery wartościowe nominowane w walutach obcych

Kn = (N x Wn x Pn + N x Al) x Kw x (1 - h)

gdzie:

Kn - kwota nabycia wyrażona w złotych, z dokładnością do 1 złotego,

N - liczba sztuk papierów wartościowych nominowanych w walucie obcej,

Wn - wartość nominalna papieru wartościowego nominowanego w walucie obcej danego rodzaju, wyrażona w walucie, w której zostały one wyemitowane,

Pn - cena zamknięcia (kwotowanie po stronie kupna, tj. cena "BID": w pierwszej kolejności z serwisu Bloomberga, w drugiej - z serwisu Thomson Reuters) papieru wartościowego nominowanego w walutach obcych, wyrażona jako procent jego wartości nominalnej w ostatnim dniu operacyjnym poprzedzającym dzień zawarcia transakcji repo,

Al - odsetki naliczone według stanu na ostatni dzień poprzedzający dzień zawarcia transakcji repo,

Kw - kurs średni NBP waluty, w której nominowane są zbywane papiery wartościowe nominowane w walutach obcych danego rodzaju, ogłoszony przez NBP w ostatnim dniu operacyjnym poprzedzającym dzień zawarcia transakcji repo,

h - haircut - ustalany przez NBP wskaźnik pomniejszenia wartości rynkowej lub nominalnej papierów wartościowych nominowanych w walutach obcych właściwy dla wyżej wymienionych papierów wartościowych.

Wzór nr 3

dotyczy wyliczania kwoty odkupu zbytych papierów wartościowych

gdzie:

Ko - kwota odkupu, z dokładnością do 1 złotego,

Kn - w przypadku papierów wartościowych nominowanych w złotych - kwota nabycia ze wzoru nr 1; w przypadku papierów wartościowych nominowanych w walutach obcych - kwota nabycia ze wzoru nr 2,

p - stopa repo (w skali rocznej), z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku,

t - okres, na który została zawarta transakcja repo.

Uwaga: wyrażenie oblicza się z dokładnością do 15 miejsc znaczących.

§  55. 
W przypadku zawarcia transakcji repo ze zmienną stopą procentową kwotę nabycia ustala się odpowiednio według wzorów nr 1 lub 2 określonych w § 54, natomiast kwotę odkupu - według następującego wzoru:

Wzór nr 4

dotyczy wyliczania kwoty odkupu zbytych papierów wartościowych

gdzie:

Ko - kwota odkupu, z dokładnością do 1 złotego,

Kn - kwota nabycia,

pz - średnia stóp repo ważona okresami ich obowiązywania (w skali rocznej),

t - okres, na który została zawarta transakcja repo.

Uwaga: wyrażenie oblicza się z dokładnością do 15 miejsc znaczących.

Parametr pz wyraża się wzorem:

gdzie:

m - liczba stóp repo obowiązujących pomiędzy terminem nabycia a terminem odkupu papierów wartościowych,

i - liczba porządkowa stopy repo,

sri - i-ta stopa repo,

oi- okres obowiązywania stopy (wyrażony w dniach),

t - okres, na który została zawarta transakcja repo.

Uwaga: parametr pz oblicza się z dokładnością do 15 miejsc znaczących.

§  56. 
W przypadku zawarcia transakcji repo, w której NBP jest kupującym, w celu zapewnienia adekwatności zabezpieczenia, w NBP uruchamiany jest proces wyliczania wartości papierów wartościowych nominowanych w złotych, będących zabezpieczeniem w tej transakcji.
§  57. 
1. 
Jeżeli przedmiotem zabezpieczenia transakcji repo są obligacje fixingowe, wyliczanie wartości zabezpieczenia dokonywane jest na podstawie cen fixingowych z poprzedniego dnia operacyjnego. W przypadku braku, w danym dniu operacyjnym ceny fixingowej dla danej obligacji, do wyliczenia wartości zabezpieczenia w następnym dniu operacyjnym stosuje się cenę z poprzedniego dnia operacyjnego. Powyższą zasadę stosuje się przez 5 kolejnych dni operacyjnych.
2. 
Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1, do wyliczenia wartości zabezpieczenia przyjmowana jest wartość nominalna obligacji fixingowej pomniejszona o odpowiedni haircut.
3. 
W sytuacji gdy obligacja fixingowa przestaje być przedmiotem fixingu, od następnego dnia operacyjnego do wyliczenia wartości zabezpieczenia przyjmowana jest wartość nominalna pomniejszona o odpowiedni haircut.
4. 
Jeżeli przedmiotem zabezpieczenia operacji repo są bony skarbowe, wyliczanie wartości zabezpieczenia dokonywane jest każdego dnia operacyjnego na podstawie cen, o których mowa w § 34 pkt 2.
5. 
Jeżeli przedmiotem zabezpieczenia transakcji repo są nierynkowe papiery wartościowe, do wyliczania wartości zabezpieczenia przyjmowana jest wartość nominalna pomniejszona o odpowiedni haircut.
§  58. 
1. 
W systemie SKARBNET4 udostępniona jest lista papierów wartościowych nominowanych w złotych, które mogą stanowić zabezpieczenie transakcji repo i jest ona uzupełniana w trakcie trwania transakcji repo o kolejne nowe emisje papierów wartościowych.
2. 
W systemie SKARBNET4 podawana jest wartość punktu aktywacji obowiązująca w danym dniu operacyjnym.
§  59. 
Ocena adekwatności zabezpieczenia jest przeprowadzana każdego dnia operacyjnego trwania transakcji repo, z wyłączeniem dnia otwarcia i zamknięcia transakcji repo oraz dnia poprzedzającego dzień zamknięcia transakcji repo.
§  60. 
Ocena adekwatności zabezpieczenia jest dokonywana po obliczeniu współczynnika odchylenia wartości zabezpieczenia (OWZ) i porównaniu tego współczynnika z wartością PA. Wartość współczynnika OWZ ustala się według wzoru nr 5:

Wzór nr 5

dotyczy wyliczania współczynnika odchylenia wartości zabezpieczenia

gdzie:

- wartość zabezpieczenia wyliczona jako zaktualizowana kwota nabycia, wyliczana dla każdej transakcji repo oddzielnie, według wzoru nr 9 lub 11,

- suma wartości obligacji fixingowych, bonów skarbowych i/lub nierynkowych papierów wartościowych dostarczonych przez uczestnika, obliczona według wzoru nr 6 dla każdej transakcji repo oddzielnie:

Wzór nr 6

dotyczy wyliczania sumy wartości zabezpieczenia

gdzie:

Wrr - wartość obligacji fixingowych i/lub bonów skarbowych jest liczona według wzoru nr 7:

Wzór nr 7

dotyczy wyliczania wartości obligacji fixingowych i/lub bonów skarbowych

rr= (N x Wn x Pn x It + N x Al) x (1 - h)

gdzie:

N - liczba sztuk obligacji fixingowych i/lub bonów skarbowych,

Wn - wartość nominalna obligacji fixingowych i/lub bonów skarbowych,

Pn - cena fixingowa wyrażona w procentach ustalona na ostatni dzień operacyjny poprzedzający dzień wyceny lub cena dla bonów skarbowych wyrażona w procentach ustalona zgodnie z § 34 pkt 2, na ostatni dzień operacyjny poprzedzający dzień wyceny,

It - w przypadku indeksowanych papierów wartościowych nominowanych w złotych jest to wartość współczynnika indeksacji dla danego papieru wartościowego na ostatni dzień operacyjny poprzedzający dzień wyceny, publikowanego na stronie Ministerstwa Finansów. W przypadku pozostałych papierów wartościowych = 1,

Al - odsetki naliczone według stanu na ostatni dzień operacyjny poprzedzający dzień wyceny, h - haircut właściwy dla wyżej wymienionych papierów wartościowych nominowanych w złotych.

Wartość nierynkowych papierów wartościowych nominowanych w złotych (144-n) jest liczona według wzoru nr 8:

Wzór nr 8

dotyczy wyliczania wartości nierynkowych papierów wartościowych nominowanych w złotych

Wrn = N x Wn x (1 -h)

gdzie:

N - liczba sztuk nierynkowych papierów wartościowych nominowanych w złotych,

Wn - wartość nominalna nierynkowych papierów wartościowych nominowanych w złotych,

h - haircut właściwy dla wyżej wymienionych nierynkowych papierów wartościowych nominowanych w złotych.

Wartość zabezpieczenia (Wzw) dla repo ze stałą stopą procentową jest liczona według wzoru nr 9:

Wzór nr 9

dotyczy wyliczania wartości zabezpieczenia dla repo ze stałą stopą procentową

gdzie:

Kn - kwota nabycia, liczona na dzień otwarcia transakcji repo,

t - liczba dni od dnia otwarcia transakcji repo do dnia poprzedzającego dzień sprawdzenia adekwatności zabezpieczenia,

n - długość okresu repo,

0n - wartość odsetek.

Wartość odsetek w danym dniu trwania transakcji repo (0n) jest liczona według wzoru nr 10:

Wzór nr 10

dotyczy wyliczania wartości odsetek w danym dniu trwania transakcji repo

gdzie:

On - wartość odsetek w kolejnym dniu trwania aukcji,

n = 0,1,2,3,... t, gdzie t- liczba dni od otwarcia transakcji repo do dnia wyceny,

Kn - kwota nabycia,

Ko - kwota odkupu,

T - długość trwania repo, od dnia otwarcia transakcji repo do dnia poprzedzającego dzień zamknięcia transakcji repo,

t - liczba dni od dnia otwarcia transakcji repo do dnia poprzedzającego dzień sprawdzenia adekwatności zabezpieczenia.

Wartość zabezpieczenia (Wzwi) dla repo ze zmienną stopą procentową jest liczona według wzoru nr 11:

Wzór nr 11

dotyczy wyliczania wartości zabezpieczenia dla repo ze zmienną stopą procentową

gdzie:

Wzwi - wartość zabezpieczenia na dany dzień w okresie obowiązującej stopy repo "sri ",

- wartość zabezpieczenia w dniu poprzedzającym dzień zmiany stopy repo,

i - liczba porządkowa stopy repo (numer kolejny stopy repo),

sri - stopa repo nr "i" obowiązująca w okresie od dnia otwarcia transakcji repo lub od dnia pierwszej zmiany stopy repo do dnia, w którym wyliczana jest wartość zabezpieczenia (Wzw),

t - liczba dni od ostatniej zmiany stopy repo do dnia wyliczania wartości zabezpieczenia.

Uwaga:

-
przed pierwszą zmianą wartości stopy repo wartość równa się kwocie nabycia Kn liczonej na dzień otwarcia transakcji repo, a wartość jest równa liczbie dni od otwarcia transakcji repo do dnia poprzedzającego dzień sprawdzenia adekwatności zabezpieczenia,
-
stopa repo (w skali rocznej), z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
§  61. 
1. 
Po ustaleniu wartości współczynnika OWZ następuje jej porównanie z wartością PA.
2. 
Jeżeli wartość bezwzględna współczynnika OWZ przekracza PA i współczynnik OWZ jest dodatni, do uczestnika przekazywany jest komunikat o konieczności uzupełnienia zabezpieczenia o odpowiedniej wartości (niedobór).
3. 
Jeżeli wartość bezwzględna współczynnika przekracza PA i współczynnik jest ujemny, do uczestnika przekazywany jest komunikat o nadwyżce zabezpieczenia, a NBP przekazuje uczestnikowi zabezpieczenia o odpowiedniej wartości (nadwyżka).
4. 
Nadwyżki i niedobory zabezpieczeń repo nie są bilansowane w portfelu uczestnika. Przekroczenie PA jest sprawdzane dla każdej transakcji repo.
§  62. 
1. 
Uczestnik jest obowiązany uzupełnić zabezpieczenie w całości do godziny 15.30 w dniu, w którym powstała konieczność uzupełnienia zabezpieczenia.
2. 
W przypadku gdy uczestnik nie spełni wymogu określonego w ust. 1, NBP za pośrednictwem komunikatu informuje uczestnika transakcji repo o konieczności wcześniejszego rozrachunku transakcji repo.
§  63. 
Wcześniejsze rozrachowanie transakcji repo oznacza, że uczestnik, który nie uzupełnił zabezpieczenia - jest zobowiązany w następnym dniu operacyjnym do odkupu papierów wartościowych będących zabezpieczeniem transakcji repo, na kwotę określoną w komunikacie, o którym mowa w § 62 ust. 2, z zastosowaniem § 50.