Wprowadzenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1988.1.5

Akt utracił moc
Wersja od: 23 czerwca 1988 r.

ZARZĄDZENIE Nr 5
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 30 grudnia 1987 r.
w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej

Na podstawie § 6 ust. 2 statutu Ministerstwa Edukacji Narodowej, stanowiącego załącznik do uchwały Nr 161/87 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1987 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Edukacji Narodowej, zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się Regulamin organizacyjny Ministerstwa Edukacji Narodowej, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1988 r.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

Rozdział 1

Przepisy wstępne

§  1.
Do zakresu działania i zadań Ministerstwa Edukacji Narodowej należą sprawy i zadania określone w:
1)
ustawie z dnia 23 października 1987 r. o utworzeniu urzędu Ministra Edukacji Narodowej (Dz.U. Nr 33, poz. 178),
2)
innych aktach ustawodawczych i wykonawczych, w których określone są zadania dla Ministra Edukacji Narodowej, a w szczególności w:
a)
ustawie z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz.U. Nr 32, poz. 160 z późniejszymi zmianami),
b)
ustawie z dnia 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 41, poz. 185 z późniejszymi zmianami),
c)
ustawie z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 1985 r. Nr 42, poz. 201 z późniejszymi zmianami),
d)
ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. Nr 3, poz. 19 z późniejszymi zmianami),
e)
ustawie z dnia 31 marca 1965 r. o stopniach naukowych i tytułach naukowych (Dz.U. z 1985 r. Nr 42, poz. 202 z późniejszymi zmianami),
f)
ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. Nr 38, poz. 173),
g)
ustawie z dnia 26 lutego 1982 r. o planowaniu społeczno-gospodarczym (Dz.U. z 1987 r. Nr 4, poz. 26 z późniejszymi zmianami),
h)
ustawie z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe (Dz.U. Nr 56, poz. 283)
i)
ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz.U. z 1984 r. Nr 7, poz. 31).
§  2.
Ramową organizację Ministerstwa Edukacji Narodowej określa Statut Ministerstwa Edukacji Narodowej, stanowiący załącznik do uchwały Nr 161/87 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1987 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Edukacji Narodowej.
§  3.
Ilekroć w regulaminie mówi się bez bliższego określenia:
1)
o Ministrze (Ministerstwie, resorcie) - należy przez to rozumieć Ministra (Ministerstwo, resort) Edukacji Narodowej,
2)
o członku Kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, podsekretarza stanu i dyrektora generalnego w Ministerstwie,
3)
o departamencie - należy przez to rozumieć każdą komórkę organizacyjną wymienioną w § 6,
4)
o jednostce resortu - należy przez to rozumieć każdą jednostkę organizacyjną wymienioną w załączniku Nr 1 do regulaminu.
§  4.
1.
Regulamin określa:
1)
strukturę organizacyjną Ministerstwa,
2)
ramowe zasady organizacji pracy w Ministerstwie,
3)
zakresy działania departamentów.
2.
Odrębne przepisy i ustalenia określają:
1)
zakresy działania członków Kierownictwa Ministerstwa,
2)
organizację i tryb działania organów kolegialnych działających przy Ministrze (Ministerstwie),
3)
zasady współdziałania Kierownictwa Ministerstwa i departamentów z Komitetem Zakładowym Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej oraz instancjami stronnictw politycznych działających w Ministerstwie,
4)
szczegółowe zasady organizacji pracy i tryb postępowania w poszczególnych sprawach z zakresu działania Ministerstwa.

Rozdział  2

Przepisy ogólne

§  5.
1.
Minister kieruje działalnością Ministerstwa i resortu bezpośrednio oraz przy pomocy podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego i dyrektorów departamentów, którzy odpowiadają przed nim za wykonanie całokształtu powierzonych im zadań.
2. 1
W czasie nieobecności Ministra jego obowiązki pełni stały zastępca Ministra lub wyznaczony przez Ministra inny członek Kierownictwa Ministerstwa.
§  6.
W skład Ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Ministra (GM),
2)
Departament Prawny (DP),
3)
Departament Kadr i Spraw Socjalnych (DKS),
4)
Departament Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli (DN),
5)
Departament Organizacji i Rozwoju Szkolnictwa Wyższego (DOR),
6)
Departament Postępu Dydaktycznego (DPD),
7)
Departament Kształcenia Kadr Wykwalifikowanych i Współpracy z Gospodarką Narodową (DKW),
8)
Departament Wychowania i Edukacji Pozaszkolnej (DW),
9)
Departament Programowania i Organizacji Badań Naukowych (DB),
10)
Departament Spraw Obronnych (DO),
11)
Departament Współpracy z Zagranicą (DZ),
12)
Departament Ekonomiczny (DE),
13)
Departament Kontroli i Nadzoru Pedagogicznego (DK),
14)
Biuro Administracyjno-Gospodarcze (BA).
§  7.
1.
Do podstawowych zadań departamentów, w ramach zakresów ich działania, należy:
1)
realizacja zadań Ministerstwa (§ 1); koordynowanie realizacji zadań, dla których departament jest komórką wiodącą,
2)
opracowywanie analiz, opinii, informacji i innych materiałów dla naczelnych władz politycznych i państwowych, Kierownictwa Ministerstwa oraz w związku z realizowanymi zadaniami,
3)
opracowywanie programów i planów oraz sprawozdań z ich realizacji w zakresie powierzonych spraw,
4)
inicjowanie oraz opracowywanie założeń projektów lub projektów aktów prawnych, umów i porozumień oraz udział w ich opiniowaniu i uzgadnianiu,
5)
korzystanie z doradztwa naukowego przy rozwiązywaniu węzłowych problemów oraz inicjowanie prac badawczych,
6)
realizacja, nadzór i kontrola wykonania zadań zawartych w aktach normatywnych, umowach i porozumieniach oraz decyzjach, uchwałach, wystąpieniach, dezyderatach, protokołach ustaleń itp. naczelnych władz politycznych i państwowych,
7)
realizacja, nadzór i kontrola wykonania poleceń i decyzji członków Kierownictwa Ministerstwa,
8)
realizacja zadań wynikających z koordynacyjnej funkcji Ministra w stosunku do innych naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji państwowej; współpraca z innymi organami i organizacjami w realizacji wspólnych zadań,
9)
współdziałanie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego i jej organami, Międzyresortowym Kolegium Porozumiewawczym i jego zespołami, komisjami (zespołami) powołanymi przez Ministra, a także ich obsługa administracyjna w powierzonym zakresie,
10)
załatwianie podań, skarg, wniosków i listów oraz przyjmowanie obywateli w tych sprawach,
11)
realizacja zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa, określonych w odrębnych przepisach,
12)
współdziałanie w realizacji zadań w zakresie współpracy z zagranicą (według odrębnych ustaleń),
13)
inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do efektywniejszej realizacji zadań Ministerstwa i jednostek resortu: doskonalenie metod i organizacji pracy,
14)
organizowanie (przygotowywanie) udziału członków Kierownictwa Ministerstwa w naradach i spotkaniach w jednostkach resortu lub innych tematycznie związanych z zakresem działania departamentu,
15)
współpraca z organami Rady Pracowniczej Ministerstwa w zakresie spraw określonych w przepisach o pracownikach urzędów państwowych.
2.
Departamenty realizują swoje zadania między innymi w oparciu o roczne plany pracy. Plan pracy zatwierdza właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa. Kopie tych planów są przekazywane do Gabinetu Ministra.
§  8.
1.
Departamenty, odpowiednio do zakresu ich działania, koordynują i prowadzą sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad działalnością określonych organów państwowych i jednostek resortu (w stosunku do przedsiębiorstw państwowych - jako organu założycielskiego); w szczególności kontrolują realizację zadań statutowych, przestrzeganie prawa i rozpatrują sprawozdania z działalności tych jednostek.
2.
Czynności podejmowane w stosunku do nadzorowanych organów państwowych i jednostek resortu (określanie zadań, wskaźników, limitów, rozdział środków finansowych i rzeczowych, załatwianie spraw kadrowych, w tym dotyczących nadawania stopni i tytułów naukowych itd.) departament rzeczowo właściwy konsultuje z departamentem koordynującym (ust. 3).
3.
Właściwość podmiotowa departamentów koordynujących sprawy, o których mowa w ust. 1, w stosunku do nadzorowanych organów państwowych i jednostek resortu określona jest w załączniku Nr 1 do regulaminu. Dyrektor Gabinetu Ministra aktualizuje załącznik stosownie do zachodzących zmian.
§  9.
1.
Przy wykonywaniu swoich zadań departamenty obowiązane są do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień, konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad określonymi zadaniami.
2.
Jeżeli do wykonania określonego zadania konieczne jest współdziałanie kilku departamentów, departament wiodący wyznacza właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa lub dyrektor Gabinetu Ministra. Dyrektor departamentu wiodącego uprawniony jest do zwoływania narad dyrektorów zainteresowanych departamentów lub ich przedstawicieli. Tryb współdziałania określa właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa lub za jego zgodą dyrektor departamentu wiodącego w porozumieniu z dyrektorami zainteresowanych departamentów.
§  10.
1.
Założenia projektów lub projekty aktów prawnych, umów i porozumień opracowuje departament rzeczowo właściwy we współpracy z Departamentem Prawnym, uzgadnia je ze wszystkimi zainteresowanymi departamentami oraz uzyskuje aprobatę właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa.
2.
W przypadku rozbieżności stanowisk, departament uzyskuje rozstrzygającą decyzję właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa.
3.
Redagowanie projektów aktów normatywnych, umów i porozumień, ich uzgodnienie z innymi ministerstwami, urzędami centralnymi i organizacjami oraz przedstawianie Ministrowi do podpisu należy do obowiązków Departamentu Prawnego.
§  11.
1.
Departamentem kieruje i realizuje jego zadania dyrektor przy pomocy wicedyrektorów, doradców Ministra, naczelników wydziałów i innych pracowników departamentu. Dyrektor odpowiada za całokształt prowadzonych spraw, a zwłaszcza za prawidłowe i terminowe wykonania zadań. Dyrektor zapewnia sprawną organizację i wysoką dyscyplinę pracy, określa zakresy czynności pracowników, dba o zabezpieczenie tajemnicy państwowej i służbowej, przestrzeganie przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz organizuje współpracę i współdziałanie z innymi departamentami.
2.
Wicedyrektor realizuje zadania departamentu w określonym przez dyrektora zakresie spraw i odpowiada przed nim za całokształt powierzonych mu zadań.
3.
W czasie nieobecności dyrektora zastępuje go wyznaczony przez niego wicedyrektor, a w przypadku braku lub nieobecności wicedyrektora - wyznaczony pracownik departamentu.
§  12.
1.
Departamenty mogą występować do jednostek resortu, a także do innych ministerstw, urzędów centralnych i terenowych, instytucji i ekspertów o dostarczenie lub opracowanie materiałów, informacji, danych i opinii niezbędnych do wykonania zadań.
2.
Dyrektorzy departamentów mogą:
1)
występować - w porozumieniu z departamentalnymi przedstawicielami organizacji partyjnej i Rady Pracowniczej - z wnioskami w sprawach osobowych pracowników, w tym w sprawach zatrudniania i zwalniania pracowników,
2)
wnioskować w sprawach wyjazdów służbowych pracowników za granicę.
§  13.
Do obowiązków wszystkich pracowników Ministerstwa należy przestrzeganie postanowień "Kodeksu powinności urzędników państwowych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej" oraz "Praw obywatela i obowiązków urzędnika w urzędach państwowych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej" (Monitor Polski z 1984 r. Nr 20, poz. 135), a ponadto:
1)
wykonywanie zadań określonych dla danego stanowiska pracy, a w miarę potrzeby pomoc w realizacji zadań na innym, wskazanym przez przełożonego, odcinku pracy,
2)
znajomość i przestrzeganie przepisów obowiązujących w powierzonym zakresie działania,
3)
wykonywanie poleceń służbowych przełożonych,
4)
wykazywanie inicjatywy w celu pełnego i właściwego wykonywania zadań Ministerstwa i departamentu na powierzonym odcinku pracy,
5)
stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie jakości i sposobu wykonywania powierzonych zadań,
6)
przestrzeganie ustalonych zasad organizacji pracy i trybu postępowania,
7)
przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy, przepisów o tajemnicy państwowej i służbowej, a także przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
8)
okazywanie właściwego stosunku do interesantów i współpracowników,
9)
dbałość o użytkowane mienie i estetykę miejsca pracy.
§  14.
1.
Departamenty dzielą się na wydziały i stanowiska pracy (ust. 3).
2.
Utworzenie i likwidacja wydziału wymaga zgody Ministra. Wydział grupuje w zasadzie co najmniej 5 etatów. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału albo wyznaczony przez dyrektora departamentu pracownik zajmujący stanowisko głównego specjalisty lub wyższe.
3.
Stanowiska pracy są tworzone i likwidowane, w zależności od potrzeb, przez dyrektorów departamentów. Wieloosobowe stanowiska pracy mogą otrzymać nazwę zespołów. O utworzeniu lub likwidacji zespołu dyrektor departamentu zawiadamia dyrektora Gabinetu Ministra. Stanowiskami pracy kierują bezpośrednio dyrektorzy, wicedyrektorzy, doradcy Ministra lub inni wyznaczeni przez dyrektora pracownicy departamentu.
4.
Strukturę organizacyjną departamentów (podział na wydziały i zespoły) określa załącznik Nr 2 do regulaminu. Dyrektor Gabinetu Ministra aktualizuje załącznik stosownie do zachodzących zmian.
§  15.
1.
Minister podpisuje:
1)
rozporządzenia, zarządzenia i inne akty normatywne,
2)
pisma adresowane do: I sekretarza, członków i zastępców członków Biura Politycznego, sekretarzy i kierowników wydziałów KC PZPR: Prezesa, wiceprezesów i sekretarzy NK ZSL: Przewodniczącego, wiceprzewodniczących i sekretarzy CK SD; Marszałka i wicemarszałków Sejmu PRL; Przewodniczącego i zastępców Przewodniczącego Rady Państwa PRL; Prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów; ministrów (w sprawach przez siebie zastrzeżonych); Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Polskiej Akademii Nauk,
3)
pisma do Urzędu Rady Ministrów w sprawach projektów aktów prawnych i innych dokumentów przedstawianych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Prezydium Rządu lub Prezesa Rady Ministrów,
4)
pisma adresowane do ministrów rządów innych państw,
5)
akty powołania (mianowania) na stanowiska dyrektorów, wicedyrektorów i naczelników wydziałów (równorzędne) departamentów Ministerstwa, kierowników jednostek resortu oraz profesorów i docentów szkół wyższych i jednostek badawczo-rozwojowych resortu, a także akty dotyczące rozwiązania stosunku pracy z tymi osobami,
6)
wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych wyższych klas (według odrębnych ustaleń),
7)
pisma do innych osób każdorazowo przez siebie określonych,
8)
dokumenty zastrzeżone do podpisu Ministra z tytułu odrębnych przepisów lub ustaleń.
2.
W czasie nieobecności Ministra pisma i dokumenty określone w ust. 1 podpisuje zastępujący członek Kierownictwa Ministerstwa, z tym, że do podpisania w zastępstwie Ministra aktów normatywnych ogłaszanych w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim wymagane jest odrębne upoważnienie.
3.
Członkowie Kierownictwa Ministerstwa podpisują (we własnym imieniu lub w zastępstwie Ministra) - według właściwości - pisma do: niewymienionych w ust. 1 członków kierownictw wydziałów KC PZPR, naczelnych władz stronnictw politycznych, sekretarza i członków Rady Państwa PRL, członków kierownictw ministerstw, urzędów centralnych, Najwyższej Izby Kontroli, Polskiej Akademii Nauk; naczelnych władz związków zawodowych i organizacji społecznych; I sekretarzy komitetów wojewódzkich PZPR, wojewodów i prezydentów miast stopnia wojewódzkiego; akty powołania (mianowania) na stanowiska nie zastrzeżone do podpisu Ministra oraz pisma i dokumenty zastrzeżone do ich podpisu z tytułu odrębnych ustaleń.
4.
Pisma i dokumenty nie zastrzeżone do podpisu członka Kierownictwa Ministerstwa podpisuje właściwy dyrektor departamentu. Dyrektor może określić rodzaje pism i dokumentów, do podpisania których są upoważnieni wicedyrektorzy i inni pracownicy departamentu.
5.
Pisma i dokumenty przedstawiane do podpisu Ministra akceptuje właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa. Przepis ten ma odpowiednie zastosowanie do pism i dokumentów przedstawianych do podpisu członka Kierownictwa Ministerstwa i dyrektora departamentu.
6.
Pisma okólne do terenowych organów administracji państwowej o właściwości szczególnej i kierowników jednostek resortu (pisma tej samej treści do większej grupy tych osób) podpisują dyrektorzy departamentów po uzgodnieniu ich z właściwym członkiem Kierownictwa Ministerstwa.
7.
Członkowie Kierownictwa Ministerstwa, dyrektorzy i wicedyrektorzy departamentów, doradcy Ministra i naczelnicy wydziałów są upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych i postanowień w ramach swoich zakresów działania. Do wydawania zaświadczeń upoważnieni są pracownicy Ministerstwa załatwiający sprawy obywateli.
§  16.
1.
Jeżeli przepisy szczególne, plany (harmonogramy) pracy lub doraźne polecenia (zezwolenia) członków Kierownictwa Ministerstwa nie stanowią inaczej, w pracach Ministerstwa obowiązuje przestrzeganie następujących terminów:
1)
dla załatwienia sprawy nie wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym departamentem - najwyżej 7 dni,
2)
dla załatwienia sprawy wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innymi departamentami - najwyżej 14 dni,
3)
dla załatwienia sprawy wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innymi urzędami (instytucjami) lub jednostkami resortu - najwyżej 21 dni; w przypadku niemożliwości dotrzymania terminu z przyczyn zewnętrznych, należy podjąć stosowną interwencję, zawiadamiając bezpośrednio przełożonego,
4)
dla zaopiniowania sprawy przedłożonej przez inny departament - najwyżej 5 dni.
2.
Termin przedstawienia opinii do materiałów, które mają być przedmiotem obrad posiedzenia Rady Ministrów, Prezydium Rządu lub innych organów określa każdorazowo Gabinet Ministra lub Departament Prawny.
3.
W każdym razie nie mogą być przekroczone terminy maksymalne określone dla danej kategorii spraw w:
1)
Kodeksie postępowania administracyjnego (Dz.U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 z późniejszymi zmianami),
2)
Regulaminie Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Monitor Polski z 1986 r. Nr 21, poz. 151 z późniejszymi zmianami),
3)
uchwale Nr 160 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1987 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu (Monitor Polski Nr 38, poz. 331),
4)
innych przepisach szczególnych.
4.
Przez załatwienie sprawy należy rozumieć wysłanie odpowiedzi (stanowiska, decyzji, opinii, opracowania) przez upoważnioną osobę (§ 15) lub przedłożenie materiału przełożonemu, który zlecił jego opracowanie - w terminie powyżej określonym.
§  17.
Rozszerzenie zakresu działania departamentu może nastąpić na podstawie decyzji Ministra.

Rozdział  3

Zakresy działania departamentów

§  18.
Do zakresu działania Gabinetu Ministra należą sprawy dotyczące:
1)
współdziałania Ministra z naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami władzy i administracji państwowej oraz organizacji politycznych i społecznych, o ile nie są objęte zakresem działania innych departamentów,
2)
programowania pracy Ministerstwa,
3)
określania zadań dla departamentów wynikających z pozaresortowych aktów normatywnych, decyzji (uchwał, wniosków itp.) naczelnych władz politycznych i państwowych oraz poleceń Ministra; kontroli i nadzoru nad realizacją tych zadań,
4)
współpracy z Sejmem i jego organami,
5)
koordynacji merytorycznego doradztwa dla Ministra,
6)
doskonalenia organizacji Ministerstwa,
7)
tworzenia komisji (zespołów) oraz delegowania przedstawicieli Ministerstwa do komisji (zespołów) tworzonych przez inne organy,
8)
obsługi posiedzeń Kolegium i Kierownictwa Ministerstwa oraz Międzyresortowego Kolegium Porozumiewawczego,
9)
ewidencji skarg, wniosków i listów obywateli oraz nadzoru nad ich załatwianiem; organizowania przyjęć obywateli w trybie skarg i wniosków przez członków Kierownictwa Ministerstwa,
10)
obsługi administracyjnej Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
11)
współpracy z prasą, radiem i telewizją,
12)
reprezentacji krajowej Ministra,
13)
koordynacji organizacji i obsługi merytorycznej udziału Ministra w naradach i spotkaniach,
14)
obsługi biurowej członków Kierownictwa Ministerstwa,
15)
wykładni przepisów niniejszego regulaminu.
§  19.
Do zakresu działania Departamentu Prawnego należą sprawy dotyczące:
1)
udziału w opracowywaniu lub opracowywania oraz uzgadniania projektów aktów prawnych wydawanych przez Ministra i przedstawiania tych projektów Ministrowi do podpisu,
2)
opiniowania pod względem prawnym (w tym zgodności z systemem prawnym) projektów założeń aktów normatywnych i innych aktów prawnych,
3)
udzielania członkom Kierownictwa Ministerstwa i departamentom, a także organizacjom politycznym, społecznym i zawodowym, działającym w Ministerstwie, opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa; koordynacji wykładni przepisów prawnych,
4)
opiniowania i udziału w uzgadnianiu projektów aktów prawnych opracowywanych przez inne organy,
5)
udziału w opracowywaniu i uzgadnianiu projektów umów międzynarodowych, inicjowanych przez Ministerstwo oraz udziału w uzgadnianiu projektów takich umów opracowanych przez inne organy,
6)
uczestniczenia w prowadzonych rokowaniach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego, w tym zwłaszcza umów, o których mowa w art. 6 ust. 3 pkt 3 i 7 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz.U. Nr 19, poz. 145),
7)
informowania Kierownictwa Ministerstwa o:
a)
zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działalności Ministerstwa,
b)
uchybieniach w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień,
8)
opiniowania i dokonywania ocen skuteczności funkcjonowania prawa oraz opracowywania informacji i wniosków wynikających z tych ocen,
9)
opiniowania pod względem legalności aktów prawnych wydawanych przez jednostki resortu,
10)
sprawowania nadzoru nad funkcjonowaniem obsługi prawnej i współdziałania w organizowaniu doskonalenia zawodowego radców prawnych jednostek resortu,
11)
prowadzenia i aktualizacji rejestru przepisów prawnych wydanych przez Ministra,
12)
prowadzenia redakcji Dziennika Urzędowego Ministerstwa,
13)
nadzoru prawnego nad egzekucją należności Ministerstwa,
14)
występowania w charakterze pełnomocnika Ministra (Ministerstwa) w postępowaniu sądowym, arbitrażowym, administracyjnym oraz przed Trybunałem Konstytucyjnym i innymi organami orzekającymi,
15)
prowadzenia - we współpracy z właściwymi departamentami - spraw związanych ze statutami jednostek resortu,
16)
zatwierdzania i działalności fundacji - we współpracy z właściwymi departamentami,
17)
kierowania projektów aktów prawnych do Komisji Prawniczej w Urzędzie Rady Ministrów,
18)
przygotowywania materiałów na posiedzenia Rady Ministrów i Prezydium Rządu.
§  20.
Do zakresu działania Departamentu Kadr i Spraw Socjalnych należą sprawy dotyczące:
1)
projektowania założeń polityki kadrowej i socjalnej w sferze edukacji narodowej,
2)
projektowania zasad i trybu nadawania stopni naukowych i tytułów naukowych oraz kształcenia i doskonalenia kadr naukowych,
3)
przyznawania uprawnień do nadawania stopni naukowych i prowadzenia studiów doktoranckich,
4)
realizacji wniosków o nadanie tytułów naukowych; zakładania sprzeciwów przeciwko uchwałom o nadaniu stopnia naukowego doktora; prowadzenia centralnej ewidencji nadanych stopni naukowych i tytułów naukowych,
5)
mianowania (powoływania) na stanowiska profesorów i docentów, na kierownicze stanowiska w szkołach wyższych i innych jednostkach resortu oraz inne stanowiska zastrzeżone do decyzji Ministra,
6)
opiniowania kandydatów na kuratorów oświaty i wychowania,
7)
projektowania zasad i trybu zatrudniania nauczycieli i nauczycieli akademickich oraz innych pracowników sfery edukacji narodowej, a także przepisów dotyczących ich wynagradzania, praw i obowiązków, czasu pracy,
8)
odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli i nauczycieli akademickich, współdziałania z komisjami dyscyplinarnymi,
9)
dokonywania ocen nauczycieli i nauczycieli akademickich oraz przeglądów kadrowych,
10)
rozpatrywania wniosków o nadanie odznaczeń państwowych i resortowych oraz nagród resortowych, z wyjątkiem nagród Ministra za osiągnięcia w dziedzinie nauki i postępu naukowo-technicznego; projektowania zasad i trybu przyznawania nagród wynikających z Karty Nauczyciela i ustawy o szkolnictwie wyższym,
11)
rozwoju kadr naukowych oraz optymalizacji ich rozmieszczenia, tworzenia warunków ich mobilności; ustalania potrzeb ilościowych w zakresie kadr naukowych,
12)
dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników resortu nie będących nauczycielami i nauczycielami akademickimi,
13)
działalności pełnomocnika Ministra ds. podsystemu informacyjnego MAGISTER,
14)
koordynacji działalności socjalnej w odniesieniu do pracowników resortu (z wyłączeniem spraw ochrony zdrowia i wyżywienia),
15)
współpracy z centralami związków zawodowych działających w sferze edukacji narodowej,
16)
prowadzenia całokształtu spraw kadrowych w odniesieniu do pracowników Ministerstwa; organizowania działalności socjalno-bytowej dla pracowników oraz emerytów i rencistów Ministerstwa,
17)
nadzoru nad działalnością służb pracowniczych jednostek resortu,
18)
określania i ustalania równorzędności i wzajemnego uznawania we współpracy międzynarodowej świadectw, dyplomów i tytułów zawodowych oraz stopni i tytułów naukowych; wydawania zaświadczeń w tym zakresie oraz legalizacji takich dokumentów do obrotu zagranicznego,
19)
współdziałania w kierowaniu do pracy za granicą pracowników sfery edukacji narodowej,
20)
wykładni przepisów prawnych w powyższym zakresie.
§  21.
Do zakresu działania Departamentu Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli należą sprawy dotyczące:
1)
określania zasad i koordynowania prac programowo-organizacyjnych związanych z kształceniem (studia dzienne) i dokształcaniem (studia dla pracujących) nauczycieli w szkołach wyższych,
2)
określania zasad, opracowywania rozwiązań programowo-organizacyjnych i nadzorowania systemu kształcenia kadr nauczycielskich w formach poniżej studiów wyższych oraz zapewnienia drożności wykształcenia,
3)
programowania i nadzorowania systemu doskonalenia dydaktyczno-pedagogicznego młodej kadry nauczycieli akademickich,
4)
opracowywania kierunkowych modeli oraz koordynacji opracowywania planów i programów nauczania dla wszystkich poziomów kształcenia i dokształcania nauczycieli,
5)
współdziałania w doskonaleniu organizacji i sieci kształcenia i doskonalenia nauczycieli,
6)
współdziałania w modelowaniu i doskonaleniu procesu dydaktycznego i wychowawczego w odniesieniu do całego systemu kształcenia i dokształcania nauczycieli,
7)
określania zasad, opracowywania rozwiązań programowo-organizacyjnych oraz nadzorowania systemu doskonalenia nauczycieli,
8)
ustalania zasad i trybu uzyskiwania stopni specjalizacji zawodowej nauczycieli oraz określania zadań w tym zakresie,
9)
współdziałania w ustalaniu potrzeb i realizacji wydawnictw dydaktycznych dla całego systemu kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli,
10)
współdziałania w określaniu bieżącego i perspektywicznego zapotrzebowania na wykwalifikowane kadry nauczycielskie dla wychowania przedszkolnego i wszystkich poziomów kształcenia, prowadzenia ewidencji kadr nauczycielskich,
11)
ukierunkowywania doradztwa pedagogicznego oraz samokształcenia nauczycieli; współdziałania ze środkami masowego przekazu w tym zakresie,
12)
współudziału w opracowywaniu projektów planów perspektywicznych, narodowych planów społeczno-gospodarczych i centralnych planów rocznych w części dotyczącej wyższego szkolnictwa pedagogicznego oraz kształcenia i doskonalenia nauczycieli,
13)
koordynacji nadzoru nad działalnością wyższych szkół pedagogicznych oraz innych placówek kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli,
14) 2
koordynowania i prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad państwowymi wyższymi szkołami teologicznymi oraz Katolickim Uniwersytetem Lubelskim; współdziałania z właściwymi organami i władzami kościelnymi w sprawach uczelni wyznaniowych,
15) 3
wykonywania nadzoru pedagogicznego w zakresie szkół kształcących nauczycieli.
§  22.
Do zakresu działania Departamentu Organizacji i Rozwoju Szkolnictwa Wyższego należą sprawy dotyczące:
1)
określania zasad i koordynacji realizacji polityki państwa w zakresie szkolnictwa wyższego; koordynacji określania zasad polityki państwa w odniesieniu do pozostałych działów szkolnictwa,
2)
przygotowywania prognoz rozwoju systemu edukacji oraz inicjowania prac studialnych w tym zakresie,
3)
programowania rozwoju szkolnictwa wyższego; projektowania perspektywicznych kierunków rozwoju szkolnictwa wyższego,
4)
współudziału w opracowywaniu projektów planów perspektywicznych, narodowych planów społeczno-gospodarczych i centralnych planów rocznych w części dotyczącej szkolnictwa wyższego,
5)
współudziału w pracach nad ustalaniem zapotrzebowania gospodarki narodowej na kadrę z wyższym wykształceniem,
6)
ustalania zasad przyjęć do szkół wyższych, innych szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oraz nadzoru nad przebiegiem rekrutacji do szkół wyższych; projektowania rozdziału limitu przyjęć na studia dla poszczególnych szkół wyższych,
7)
doskonalenia sieci szkolnictwa wyższego oraz określania zasad systemu kształtowania sieci pozostałych placówek edukacji narodowej,
8) 4
koordynowania i prowadzenia spraw wynikających z nadzoru Ministra nad niepaństwowymi szkołami wyższymi (oprócz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego),
9)
analizowania sytuacji społeczno-politycznej i działalności szkół wyższych; opracowywania ocen i informacji w tym zakresie,
10)
programowania i koordynacji wzajemnych związków społeczeństwo - szkoła, w tym współpracy z radami społecznymi szkół wyższych,
11)
określania zasad organizacji szkół wyższych; koordynacja prac w zakresie określania zasad organizacji innych szkół i placówek oświatowo-wychowawczych,
12)
określania zasad zarządzania w systemie edukacji narodowej,
13)
koordynacji współdziałania z Komitetem Ekspertów ds. Edukacji Narodowej,
14)
prowadzenia dokumentacji szkół wyższych w zakresie ich historii oraz przemian struktur organizacyjnych,
15)
koordynacji nadzoru nad działalnością szkół wyższych resortu z wyłączeniem wyższych szkół pedagogicznych; koordynacji działalności centralnych i międzyuczelnianych ośrodków metodycznych szkół wyższych,
16) 5
określania ramowej organizacji roku szkolnego; koordynowania przygotowań do inauguracji roku szkolnego i akademickiego,
17) 6
uruchamiania kształcenia na nowych kierunkach i specjalnościach studiów (we współpracy z Departamentem Postępu Dydaktycznego oraz Departamentem Kształcenia Kadr Wykwalifikowanych i Współpracy z Gospodarką Narodową),
18) 7
koordynowania studiów dla pracujących.
§  23.
Do zakresu działania Departamentu Postępu Dydaktycznego należą sprawy dotyczące:
1) 8
programowania kształcenia i nauczania, koordynacji opracowywania planów i programów nauczania na wszystkich poziomach edukacji i we wszystkich formach kształcenia (z wyłączeniem szkół nadzorowanych przez Departament Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli oraz Departament Kształcenia Kadr Wykwalifikowanych i Współpracy z Gospodarką Narodową); koordynacji resortowej w tym zakresie,
2) 9
inicjowania doskonalenia działalności dydaktycznej w zakresie zasad, form i metod nauczania; opracowywania podręczników i innych pomocy dydaktycznych (z wyłączeniem szkolnictwa zawodowego); kontroli publikacji dla szkół; koordynacji resortowej w tym zakresie,
3)
koordynacji prac w zakresie nauczania przedmiotów społeczno-politycznych,
4)
organizowania i koordynowania prac związanych z eksperymentami dydaktycznymi i nowatorstwem pedagogicznym,
5)
ustalania zasad realizacji obowiązku szkolnego, powszechności nauczania, oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w tym zasad przeprowadzania egzaminów dojrzałości,
6)
nadzoru nad szkołami mniejszości narodowych oraz ogólnokształcącymi szkołami niepaństwowymi,
7)
ukierunkowywania rozwoju wychowania przedszkolnego,
8)
koordynacji działalności przedszkoli, szkół ogólnokształcących i szkół specjalnych, w tym określania ich organizacji wewnętrznej i zasad funkcjonowania,
9)
określania założeń i kierunków działalności w zakresie kształcenia specjalnego,
10)
ustalania zasad pomocy i opieki dydaktycznej w stosunku do dzieci i młodzieży z odchyleniami i zaburzeniami rozwojowymi uczęszczającymi do przedszkoli i szkół ogólnokształcących,
11)
wykonywania nadzoru pedagogicznego w zakresie wychowania przedszkolnego, szkół ogólnokształcących i specjalnych,
12)
współdziałania z organizacjami społecznymi prowadzącymi konkursy, turnieje i olimpiady przedmiotowe z zakresu kształcenia ogólnego,
13)
koordynacji prac innych organów, zespołów dydaktyczno-naukowych, innych zespołów (komisji) oraz ekspertów w zakresie przygotowywania i opiniowania planów i programów nauczania (kształcenia), a także podręczników i innych pomocy dydaktycznych,
14)
współdziałania z innymi organami i instytucjami zajmującymi się problemami dydaktycznymi,
15)
współudziału w opracowywaniu projektów planów perspektywicznych, narodowych planów społeczno-gospodarczych i centralnych planów rocznych w części dotyczącej wychowania przedszkolnego, szkolnictwa ogólnokształcącego i specjalnego.
§  24.
Do zakresu działania Departamentu Kształcenia Kadr Wykwalifikowanych i Współpracy z Gospodarką Narodową należą sprawy dotyczące:
1)
określania zasad kształcenia i doskonalenia kadr wykwalifikowanych na wszystkich poziomach szkolnictwa, w tym również zasad wypełniania obowiązku dokształcania zawodowego,
2)
ustalania zasad organizacji i funkcjonowania szkół zawodowych i ośrodków dokształcania zawodowego, w tym określania ich organizacji wewnętrznej,
3)
ustalania zasad i trybu kończenia nauki w szkołach zawodowych i uzyskiwania kwalifikacji oraz współdziałania w ustalaniu zasad przyznawania tytułów kwalifikacyjnych robotnika i mistrza w systemie pozaszkolnym,
4)
określania kierunków i specjalności studiów (we współdziałaniu z Departamentem Organizacji i Rozwoju Szkolnictwa Wyższego) oraz klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego,
5)
określania zasad i form praktycznego nauczania zawodu w szkołach zawodowych i zakładach pracy,
6)
określania organizacji oraz zasad działania warsztatów szkolnych,
7)
współdziałania z ministerstwami i urzędami centralnymi w inicjowaniu uczestnictwa jednostek gospodarczych w kształceniu i doskonaleniu kadr wykwalifikowanych oraz w tworzeniu instrumentów ekonomicznych oddziaływania na jednostki gospodarcze w tym zakresie,
8)
współdziałania z Naczelną Organizacją Techniczną w zakresie specjalizacji zawodowej inżynierów i techników oraz sprawowania nadzoru w tym zakresie,
9)
inicjowania współpracy międzywojewódzkiej w podejmowaniu wspólnych zadań w zakresie kształcenia kadr wykwalifikowanych w szkołach o zasięgu ponadwojewódzkim,
10)
inspirowania rad narodowych i innych organów nadzorujących szkoły w rozwoju kształcenia kadr wykwalifikowanych w zawodach i specjalnościach szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej,
11)
inspirowania, koordynowania, sprawowania nadzoru nad edukacyjną działalnością organizacji społecznych, spółdzielczych i rzemiosła oraz współdziałania w tym zakresie z PRON, związkami zawodowymi i organizacjami młodzieżowymi,
12)
nadzoru Ministra nad niepaństwowymi szkołami zawodowymi,
13)
wykonywania zadań nadzoru pedagogicznego w zakresie kształcenia zawodowego,
14)
współudziału w opracowaniu projektów planów perspektywicznych, narodowych planów społeczno-gospodarczych i centralnych planów rocznych w części dotyczącej szkolnictwa zawodowego,
15)
współdziałania w prognozowaniu zapotrzebowania na kadry wykwalifikowane oraz określaniu zasad zatrudniania absolwentów szkół,
16)
współdziałania z innymi organami i organizacjami społecznymi prowadzącymi konkursy, turnieje i olimpiady z zakresu wiedzy i umiejętności zawodowych,
17)
koordynacji działalności szkół zawodowych; koordynacji działalności gospodarczo-finansowej warsztatów szkolnych,
18) 10
koordynacji opracowywania planów i programów nauczania oraz podręczników i innych pomocy dydaktycznych dla szkół zawodowych,
19) 11
studenckich praktyk zawodowych i robotniczych,
20) 12
tworzenia studiów podyplomowych (z wyłączeniem tych studiów dla nauczycieli); koordynacji resortowej w tym zakresie.
§  25.
Do zakresu działania Departamentu Wychowania i Edukacji Pozaszkolnej należą sprawy dotyczące:
1)
opracowywania jednolitej koncepcji wychowania młodego pokolenia, w tym określania kierunków i programowania pracy wychowawczej w szkołach wszystkich szczebli i innych placówkach oświatowo-wychowawczych,
2)
współdziałania z socjalistycznymi związkami młodzieży oraz z organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami w zakresie wychowania i edukacji pozaszkolnej dzieci i młodzieży,
3)
określania zasad tworzenia i działania samorządu studenckiego i uczniowskiego,
4)
opracowywania zasad wychowania przez pracę i współdziałania w tym zakresie z OHP oraz innymi organizacjami i instytucjami,
5)
inicjowania, organizowania i programowania edukacji pozaszkolnej, w tym tworzenia warunków dla rozwoju studenckiego i uczniowskiego ruchu naukowego,
6)
koordynacji realizacji programu wychowania estetycznego oraz tworzenia warunków dla rozwoju studenckiego i uczniowskiego ruchu kulturalnego,
7)
tworzenia warunków rozwoju placówek wychowania pozaszkolnego,
8)
określania zasad programowych i organizacyjnych prowadzenia pozalekcyjnej i pozaszkolnej działalności wychowawczej z dziećmi i młodzieżą,
9)
określania zasad pomocy materialnej państwa dla dzieci i młodzieży, w tym tworzenia systemów: stypendialnych, żywienia zbiorowego, zamieszkania w domach studenckich, bursach, internatach, stancjach oraz dotacji na wypoczynek i rekreację,
10)
określania zasad i koordynacji programowej współdziałania z pozaszkolnym środowiskiem wychowującym,
11)
współdziałania w sprawach ochrony zdrowia dzieci i młodzieży oraz przeciwdziałania zjawiskom patologii społecznej, programowania działalności resocjalizacyjnej,
12)
opracowywania i interpretowania ramowego regulaminu studiów,
13)
określania praw i obowiązków uczniów i studentów,
14)
określania zasad pracy z młodzieżą szczególnie uzdolnioną,
15)
określania zasad i trybu postępowania dyscyplinarnego wobec studentów,
16)
określania zasad organizacyjnych i programowych poradnictwa wychowawczo-zawodowego,
17)
organizowania i programowania rozwoju kultury fizycznej, sportu, turystyki i krajoznawstwa w szkołach wszystkich szczebli i innych placówkach oświatowo-wychowawczych,
18)
współdziałania w opracowywaniu programów i określaniu form kształcenia dzieci i młodzieży sportowo uzdolnionej (szkoły sportowe, szkoły mistrzostwa sportowego, kluby międzyszkolne),
19)
doskonalenia opieki całkowitej nad dzieckiem,
20)
programowania i koordynowania organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży,
21)
współdziałania w zakresie tworzenia bazy materialnej dla prowadzenia działalności opiekuńczej, socjalnej, wychowawczej i edukacji pozaszkolnej oraz jej finansowania,
22)
projektowania budżetu i określania zasad podziału rezerwy funduszów dotyczących zakresu działania Departamentu,
23)
upowszechniania najlepszych doświadczeń w działalności wychowawczej szkół wszystkich szczebli i placówek oświatowo-wychowawczych,
24) 13
nadawania szkołom i placówkom oświatowo-wychowawczym imienia patrona, sztandaru i godła szkolnego; opracowywania i wdrażania ceremoniału szkolnego,
25) 14
wykonywania nadzoru pedagogicznego w zakresie działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz edukacji pozaszkolnej i pozalekcyjnej.
§  26.
Do zakresu działania Departamentu Programowania i Organizacji Badań Naukowych należą sprawy dotyczące:
1)
współdziałania z innymi organami w kształtowaniu jednolitej polityki naukowo-technicznej państwa,
2)
współdziałania w opracowywaniu prognoz i programów rozwoju nauki,
3)
współdziałania w sprawach określania zasad planowania, finansowania i organizowania badań naukowych, zwłaszcza tworzenia centralnych programów badawczych,
4)
koordynowania planowania, finansowania, realizacji i kontroli programów badawczych finansowanych centralnie, nadzorowanych przez Ministra,
5)
inspirowania i ukierunkowywania badań w szkołach wyższych i innych jednostkach badawczo-rozwojowych resortu na realizację priorytetowych zadań służących społeczno-gospodarczemu rozwojowi kraju,
6)
finansowania i kontroli badań w szkołach wyższych i jednostkach badawczo-rozwojowych resortu,
7)
sprawowania merytorycznego nadzoru nad realizacją tematyki badawczej wynikającej z programów wielostronnej i dwustronnej współpracy naukowo-technicznej z zagranicą,
8)
współdziałania w zakresie upowszechniania i wykorzystania w praktyce wyników badań uzyskanych w ramach nadzorowanych programów badawczych,
9)
rozpatrywania wniosków o przyznanie nagród państwowych oraz nagród Ministra za osiągnięcia w dziedzinie nauki i postępu naukowo-technicznego,
10)
koordynacji rozwoju informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej oraz rozwoju informatyzacji w systemie edukacji narodowej, w tym komputeryzacji procesu dydaktycznego,
11)
rozwoju sieci bibliotek naukowych, szkolnych i pedagogicznych, importu literatury naukowo-technicznej,
12)
koordynacji kształtowania i realizacji polityki wydawniczej w zakresie wydawnictw szkolnych, naukowych i naukowo-dydaktycznych,
13)
ochrony własności intelektualnej, wynalazczości i racjonalizacji,
14) 15
koordynacji działalności jednostek badawczo-rozwojowych resortu.
§  27.
Departament Spraw Obronnych wykonuje czynności związane z realizacją zadań w zakresie obronności państwa, należących do Ministra, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony PRL i innych ustaw oraz wydanymi na ich podstawie aktami wykonawczymi właściwych organów. Szczegółowy zakres działania Departamentu określają odrębne przepisy.
§  28.
Do zakresu działania Departamentu Współpracy z Zagranicą należą sprawy dotyczące:
1)
określania polityki i kierunków współpracy z zagranicą w dziedzinie nauki, oświaty i szkolnictwa wyższego, wynikających z krajowych programów i planów badań naukowych oraz kształcenia i doskonalenia kadr,
2)
opracowywania projektów umów i porozumień, a także wieloletnich programów dotyczących współpracy z zagranicą w dziedzinie nauki i edukacji narodowej; udziału w prowadzeniu negocjacji oraz nadzoru nad ich realizacją,
3)
opracowywania projektów aktów prawnych i wytycznych dotyczących współpracy z zagranicą w zakresie nauki i edukacji narodowej,
4)
prowadzenia spraw związanych z kwalifikowaniem kandydatów i realizacją wyjazdów na długoterminowe zagraniczne staże naukowe, imprezy międzynarodowe, kursy językowe i inne oraz spraw związanych z realizacją przyjazdów cudzoziemców do Polski; prowadzenia działalności na rzecz pozyskiwania stypendiów zagranicznych,
5)
określania zasad polityki i organizacji kształcenia i doskonalenia kadr polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce oraz wymiany kadr naukowych; prowadzenia całokształtu spraw związanych z rekrutacją i kształceniem:
a)
obywateli polskich w szkołach średnich za granicą, na studiach wyższych (pełnych i częściowych) oraz doktoranckich w uczelniach zagranicznych,
b)
cudzoziemców w Polsce w szkołach wszystkich szczebli, na studiach doktoranckich, podyplomowych i kursach specjalistycznych,
6)
koordynacji i nadzoru nad realizacją współpracy z absolwentami - cudzoziemcami, o których mowa w pkt 5 lit. b,
7)
określania zasad i wytycznych w sprawie zatrudniania polskich specjalistów i kadry naukowo-dydaktycznej za granicą; prowadzenia spraw w tym zakresie; przygotowywania rezerwy kadrowej do pracy za granicą, w tym w charakterze ekspertów organizacji międzynarodowych systemu ONZ; prowadzenia spraw związanych z przynależnością pracowników naukowych do organizacji międzynarodowych i zagranicznych towarzystw naukowych; współdziałania z organizacjami międzynarodowymi i instytucjami zagranicznymi w tych sprawach,
8)
prowadzenia - w porozumieniu z MSZ - współpracy z organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się rozwojem nauki i edukacji,
9)
prowadzenia współpracy z organizacjami polonijnymi w zakresie badań naukowych i kształcenia,
10)
koordynowania i nadzoru nad bezpośrednią współpracą z zagranicą szkół wszystkich szczebli i innych podległych placówek,
11)
prowadzenia spraw związanych z nadawaniem przez szkoły wyższe tytułów doktora honoris causa obywatelom innych państw,
12)
prowadzenia całokształtu spraw, w tym określania warunków zatrudniania w polskich szkołach wszystkich szczebli i innych placówkach oświatowo-wychowawczych obywateli państw obcych,
13)
prowadzenia działalności na rzecz upowszechniania nauczania języka polskiego za granicą; koordynowania współpracy z zagranicznymi ośrodkami polonistycznymi i slawistycznymi,
14)
koordynowania działalności w zakresie doskonalenia treści polskich w podręcznikach zagranicznych oraz treści zagranicznych w podręcznikach polskich,
15)
bieżącej współpracy z przedstawicielstwami dyplomatycznymi i urzędami konsularnymi PRL za granicą; organizowania opracowywania informacji i analiz funkcjonowania instytucji naukowych i edukacyjnych za granicą,
16)
koordynacji - we współdziałaniu z Departamentem Postępu Dydaktycznego - działalności szkół polskich za granicą,
17)
doboru i obsady - we współpracy z Departamentem Kadr i Spraw Socjalnych - stanowisk do spraw współpracy w zakresie nauki, oświaty i szkolnictwa wyższego w polskich przedstawicielstwach dyplomatycznych i urzędach konsularnych oraz dyrektorów i pracowników szkół polskich za granicą, a także lektorów i wykładowców języka polskiego za granicą,
18)
organizowania i koordynacji prac związanych z udziałem Ministra w naradach Ministrów Oświaty, Szkolnictwa Wyższego i Zawodowego oraz Ministerstwa w działalności RWPG i innych międzynarodowych organizacji, a także udziałem we współpracy dwustronnej z innymi państwami,
19)
prowadzenia spraw związanych z wyjazdami zagranicznymi rektorów szkół wyższych i kierowników innych jednostek resortu oraz ewidencji tych wyjazdów,
20)
opracowywania resortowego planu dewizowego oraz dokonywania podziału środków dewizowych przeznaczonych na współpracę z zagranicą,
21)
koordynacji współpracy z zagranicą w zakresie nauki i edukacji narodowej realizowanej przez inne departamenty oraz opiniowania i przedkładania Ministrowi spraw związanych z wyjazdami służbowymi pracowników Ministerstwa,
22)
obsługi paszportowo-wizowej oraz prowadzenia protokołu i recepcji dla Ministerstwa w zakresie współpracy z zagranicą,
23)
opracowywania okresowych i rocznych analiz dotyczących współpracy z zagranicą w dziedzinie nauki i edukacji narodowej w zakresie nadzorowanym przez Departament.
§  29.
Do zakresu działania Departamentu Ekonomicznego należą sprawy dotyczące:
1)
koordynowania prac nad opracowywaniem projektów planów perspektywicznych, narodowych planów społeczno-gospodarczych i centralnych planów rocznych w części dotyczącej zakresu działania Ministra; opracowywania zbiorczych projektów planów w tym zakresie,
2)
opracowywania zbiorczego budżetu, planów finansowych, zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń sfery edukacji narodowej,
3)
opracowywania projektów rozdziału limitów i środków finansowych,
4)
pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu resortu,
5)
współudziału w pracach nad doskonaleniem zasad gospodarki finansowej jednostek resortu,
6)
opiniowania i uzgadniania programów badań statystycznych w części dotyczącej zakresu działania Ministerstwa,
7)
opracowywania wytycznych w zakresie planowania i realizacji budżetu, organizacji rachunkowości i sprawozdawczości dla jednostek resortu,
8)
administrowania rezerwami środków budżetowych nie podzielonymi na etapie uchwalania ustawy budżetowej,
9)
opracowywania analiz ekonomicznych z wykonania podstawowych zadań planowych oraz realizacji budżetu w dziedzinie edukacji narodowej,
10)
opracowywania zbiorczych wyników badań statystycznych prowadzonych w ramach sprawozdawczości resortowej,
11)
opracowywania zbiorczych, wieloletnich i rocznych planów inwestycyjnych oświaty i wychowania (w oparciu o materiały urzędów wojewódzkich oraz ministerstw i urzędów centralnych), a także wieloletnich i rocznych planów inwestycji szkół wyższych i innych jednostek resortu objętych planem centralnym; bieżących analiz i nadzoru nad realizacją tych planów,
12)
opracowywania zasad gospodarki remontowej oraz bieżącej analizy i nadzoru nad realizacją planów remontów,
13)
ustalania zasad i podziału rezerw celowych na dofinansowanie inwestycji i remontów planu terenowego,
14)
inicjowania oraz koordynacji programowania, projektowania i prac studialnych w zakresie obiektów szkolnych,
15)
określania zasad zaopatrywania szkół i uczniów w podręczniki i książki szkolne; ustalania normatywów wyposażenia szkół i przedszkoli w pomoce naukowe i sprzęt oraz zatwierdzania do produkcji środków dydaktycznych; współdziałania z kuratoriami oświaty i wychowania oraz innymi organami w zakresie wyposażenia szkół w pomoce naukowe i sprzęt szkolny; inicjowania produkcji pomocy naukowych i sprzętu szkolnego,
16)
współdziałania z Urzędem Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń w sprawach rozwoju produkcji aparatury naukowo-badawczej i materiałów specjalnych,
17)
wyposażenia szkół wyższych i jednostek badawczo-rozwojowych resortu w aparaturę badawczą i techniczne środki dydaktyczne; ukierunkowywania - we współdziałaniu z Departamentem Programowania i Organizacji Badań Naukowych - produkcji tej aparatury i środków w zakładach doświadczalnych szkół wyższych i jednostek badawczo-rozwojowych oraz w przedsiębiorstwach resortu,
18)
opracowywania zasad gospodarki aparaturą badawczą oraz nadzoru nad ich realizacją w jednostkach resortu,
19)
inicjowania i opiniowania wniosków dotyczących tworzenia nowych specjalistycznych laboratoriów środowiskowych oraz innych form wspólnego wykorzystywania aparatury badawczej i środków na jej zakupy,
20)
koordynacji przedsięwzięć w zakresie doskonalenia organizacji, rozwoju produkcji i modernizacji wyposażenia drukarń i jednostek małej poligrafii resortu; rejestracji urządzeń poligraficznych, będących w dyspozycji jednostek resortu,
21)
gospodarowania środkami ze scentralizowanych odpisów amortyzacyjnych oraz dotacjami budżetowymi przeznaczonymi na zasilenie funduszu rozwoju szkół wyższych,
22)
prowadzenia spraw związanych z zamówieniami rządowymi na realizację inwestycji oraz materiałów i wyrobów,
23)
opracowywania projektów rocznych i wieloletnich planów zbiorczych w zakresie eksportu i importu towarowego; koordynacji eksportu i importu towarowego w jednostkach resortu, projektowania zadań eksportowych i limitów dewizowych dla jednostek resortu, kontrola i ocena realizacji ustalonych zadań,
24)
koordynacji realizacji zadań związanych ze sprawowaniem funkcji organu założycielskiego przedsiębiorstw państwowych resortu,
25) 16
koordynacji współpracy z Krajowym Komitetem Narodowego Czynu Pomocy Szkole i Fundacją "Pomoc Szkole.
§  30.
Do zakresu działania Departamentu Kontroli i Nadzoru Pedagogicznego należą sprawy dotyczące:
1)
ustalania zasad planowania, organizacji i przeprowadzania kontroli realizacji celów i zadań systemu edukacji narodowej oraz warunków jego funkcjonowania,
2)
organizacji i przeprowadzania kontroli zadań merytorycznych i sprawowania nadzoru pedagogicznego przez terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw oświaty i wychowania, z uwzględnieniem kompetencji określonych ustawą o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego, w tym:
a)
skuteczności zarządzania przez te organy podległymi szkołami i innymi placówkami oświatowo-wychowawczymi oraz rozwiązywania przez nie problemów nauczania, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą, a także wypełniania zadań pedagogiczno-organizacyjnych związanych ze statutową działalnością szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych oraz zatrudnionych w nich nauczycieli,
b)
zapewnienia powszechności nauczania, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą,
c)
doskonalenia organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego i podnoszenia efektywności nauczania, wychowania i opieki,
d)
warunków organizacji nauczania i wychowania, w tym programowych, kadrowych i materialno-technicznych,
3)
organizacji i przeprowadzania - we współpracy z zainteresowanymi departamentami - kontroli kompleksowych i problemowych w szkołach wyższych,
4)
kontroli prawidłowości realizacji podstawowych celów działania, doboru środków i wykonywania zadań przez jednostki resortu oraz przeprowadzania kontroli finansowo-gospodarczych jednostek i organizacji dotowanych,
5)
koordynacji kontroli i nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez poszczególne departamenty oraz ustalania planu wizytacji i kontroli Ministerstwa,
6)
przeprowadzania - na zlecenie Ministra - kontroli doraźnych,
7)
współdziałania z Najwyższą Izbą Kontroli, Urzędem Rady Ministrów i innymi organami kontroli państwowej w planowaniu i realizacji zadań kontrolnych; nadzoru nad realizacją przez Ministerstwo wniosków pokontrolnych,
8)
udzielania terenowym organom administracji państwowej o właściwości szczególnej ds. oświaty i wychowania pomocy merytorycznej i metodycznej oraz instruktażu w zakresie przeprowadzania kontroli i sprawowania nadzoru pedagogicznego,
9)
opracowywania - na podstawie analiz wyników działalności kontrolnej - wniosków i propozycji dotyczących doskonalenia systemu edukacji narodowej.
§  31.
Do zakresu działania Biura Administracyjno-Gospodarczego należą sprawy dotyczące:
1)
opracowywania planu i realizacji budżetu centrali Ministerstwa, prowadzenia w tym zakresie rachunkowości i sprawozdawczości,
2)
finansowania wybranych centralnych i resortowych zadań budżetowych oraz prowadzenia obsługi finansowo-kasowej centrali resortu i Gospodarstwa Pomocniczego Ministerstwa,
3)
pełnienia funkcji głównego księgowego i dysponenta kredytów centrali Ministerstwa,
4)
administracji majątkiem, konserwacji i remontów budynków i pomieszczeń Ministerstwa,
5)
ochrony budynku i mienia Ministerstwa,
6)
obsługi gospodarczej narad i konferencji organizowanych przez Ministerstwo,
7)
zapewnienia technicznych warunków zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w Ministerstwie,
8)
prowadzenia kancelarii głównej, archiwum zakładowego, centrali telefonicznej i teleksowej Ministerstwa,
9)
zaopatrywania Ministerstwa w sprzęt, materiały, części zamienne do maszyn, urządzeń i pojazdów samochodowych, w wydawnictwa urzędowe oraz prowadzenia gospodarki transportowej i magazynowej,
10)
organizowania konserwacji i napraw sprzętu, maszyn i urządzeń biurowych oraz sprawowania nadzoru nad realizacją wykonanych prac w tym zakresie,
11)
obsługi Ministerstwa w zakresie maszynopisania oraz powielania materiałów,
12)
prowadzenia administracji Dziennika Urzędowego Ministerstwa,
13)
nadzoru nad zaopatrzeniem w sprzęt i urządzenia stołówki i bufetu oraz organizowania napraw tego sprzętu i jego konserwacji,
14)
zapewnienia warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej w obiektach i pomieszczeniach Ministerstwa,
15)
nadzoru nad działalnością Gospodarstwa Pomocniczego oraz Zakładowych Domów Mieszkalnych Ministerstwa,
16) 17
opracowywania planów zaopatrzenia w środki transportu, maszyny, urządzenia i materiały bilansowane oraz ich rozdziału między jednostki resortu; dowożenia dzieci do szkół,
17)
prowadzenia spraw administracyjno-gospodarczych w odniesieniu do jednostek resortu w zakresie:
a)
prawnych tytułów własności,
b)
gospodarki samochodowej,
c)
centralnego zamawiania pieczęci urzędowych i druków podlegających ścisłemu zarachowaniu,
d)
gospodarowania energią i opałem,
e)
posiadania i użytkowania materiałów wybuchowych oraz innych niebezpiecznych dla zdrowia i życia.
18)
nadzoru nad problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy w resorcie,
19) 18
nadzoru nad problematyką ochrony przeciwpożarowej w resorcie.

Załącznik  Nr 1 19

WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA

departamentów w stosunku do organów państwowych i jednostek organizacyjnych nadzorowanych i podległych Ministrowi Edukacji Narodowej (§ 8 Regulaminu organizacyjnego)

Gabinet Ministra

Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych

Departament Kadr i Spraw Socjalnych

1. Dom Pracy Twórczej w Ustroniu

2. Zakład Usług Socjalnych Resortu Oświaty i Wychowania w Warszawie

Departament Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli

1. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie

2. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy

3. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie

4. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Kochanowskiego w Kielcach

5. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

6. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie

7. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich w Opolu

8. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie

9. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku

10. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Zielonej Górze

11. Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego w Warszawie

12. Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie.

13. Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie",

Departament Organizacji i Rozwoju Szkolnictwa Wyższego

1. Uniwersytet Warszawski

2. Uniwersytet Gdański

3. Uniwersytet Śląski w Katowicach

4. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

5. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

6. Uniwersytet Łódzki

7. Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu

8. Uniwersytet Szczeciński

9. Uniwersytet M. Kopernika w Toruniu

10. Uniwersytet Wrocławski im. B. Bieruta

11. Szkoła Główna Planowania i Statystyki w Warszawie

12. Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach

13. Akademia Ekonomiczna w Krakowie

14. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

15. Akademia Ekonomiczna im. O. Langego we Wrocławiu

16. (skreślony)

17. (skreślony)

18. Politechnika Warszawska

19. Politechnika Białostocka

20. Politechnika Częstochowska

21. Politechnika Gdańska

22. Politechnika Śląska im. W. Pstrowskiego w Gliwicach

23. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach

24. Politechnika Krakowska im. T. Kościuszki

25. Politechnika Lubelska

26. Politechnika Łódzka

27. Politechnika Poznańska

28. Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza

29. Politechnika Szczecińska

30. Politechnika Wrocławska

31. Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie

32. Wyższa Szkoła Inżynierska w Koszalinie

33. Wyższa Szkoła Inżynierska im. gen. A. Zawadzkiego w Opolu

34. Wyższa Szkoła Inżynierska im. K. Pułaskiego w Radomiu

35. Wyższa Szkoła Inżynierska im. J. Gagarina w Zielonej Górze

36. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego - Akademia Rolnicza w Warszawie

37. Akademia Techniczno-Rolnicza im. J. i J. Śniadeckich w Bydgoszczy

38. Akademia Rolnicza im. H. Kołłątaja w Krakowie

39. Akademia Rolnicza w Lublinie

40. Akademia Rolniczo-Techniczna w Olsztynie

41. Akademia Rolnicza w Poznaniu

42. Akademia Rolnicza w Szczecinie

43. Akademia Rolnicza we Wrocławiu

44. Wyższa Szkoła Rolniczo-Pedagogiczna im. G. Dymitrowa w Siedlcach

Departament Wychowania i Edukacji Pozaszkolnej

1. Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego w Warszawie

2. Stołówki i Bufety Studenckie w Warszawie

3. Prewentorium Przeciwgruźlicze w Maciejowcu

4. Zarząd Osiedla Mieszkaniowego "Przyjaźń" w Warszawie

Departament Programowania i Organizacji Badań Naukowych

1. Instytut Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie

2. Instytut Badań Pedagogicznych w Warszawie

3. Instytut Kształcenia Zawodowego w Warszawie

4. Instytut Programów Szkolnych w Warszawie

5. Państwowe Wydawnictwo Naukowe w Warszawie

6. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej "COBRABiD" w Warszawie

7. Ośrodek Informacji i Informatyki w Warszawie

8. Ośrodek Informatyki w Warszawie

Departament Współpracy z Zagranicą

Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo za Granicą - w Warszawie

Departament Ekonomiczny

1. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne w Warszawie

2. Instytut Wydawniczy "Nasza Księgarnia" w Warszawie

3. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pomocy Naukowych i Sprzętu Szkolnego w Warszawie

4. Środowiskowe Centrum Obliczeniowe "CYFRONET" w Krakowie

5. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Gliwicach

6. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Krakowie

7. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Lublinie

8. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Łodzi

9. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Olsztynie

10. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Poznaniu

11. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Szczecinie

12. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych we Wrocławiu

13. Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

14. Drukarnia Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu

15. Zakład Graficzny Wydawnictw Naukowych w Łodzi

16. Drukarnia Oświatowa im. St. Staszica w Łodzi

17. Zakłady Graficzne im. Komisji Edukacji Narodowej w Bydgoszczy

18. Fabryka Pomocy Naukowych w Bytomiu

19. Fabryka Pomocy Naukowych w Częstochowie

20. Fabryka Pomocy Naukowych w Kartuzach

21. Fabryka Pomocy Naukowych w Kętach

22. Fabryka Pomocy Naukowych w Koszalinie

23. Fabryka Pomocy Naukowych w Nysie

24. Fabryka Pomocy Naukowych w Olsztynie

25. Fabryka Pomocy Naukowych w Poznaniu

26. Fabryka Pomocy Naukowych w Warszawie

27. Przedsiębiorstwo Opracowań, Produkcji i Kompletacji Laboratoriów "LABOR" w Warszawie

28. Przedsiębiorstwo Techniczno-Handlowe "KABIDEZ" w Warszawie

29. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Białymstoku

30. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Bydgoszczy

31. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Bytomiu

32. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Gdańsku

33. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Kielcach

34. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Koszalinie

35. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Krakowie

36. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Lublinie

37. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Łodzi

38. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Olsztynie

39. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Opolu

40. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Poznaniu

41. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Rzeszowie

42. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Szczecinie

43. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Toruniu

44. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Warszawie

45. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" we Wrocławiu

46. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Zielonej Górze

47. Centralny Ośrodek Filmów Dydaktycznych w Warszawie

48. Biuro Projektów Szkół Wyższych "BEPRON" w Warszawie

49. Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane Szkół Wyższych "SZKOLBUD" w Warszawie.

Załącznik  Nr 2

STRUKTURA ORGANIZACYJNA

departamentów Ministerstwa Edukacji Narodowej - podział na wydziały i zespoły (§ 14 Regulaminu organizacyjnego)

Gabinet Ministra

1. Zespół Doradców

2. Wydział Prezydialny

3. Biuro Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (na prawach wydziału)

4. Zespół Skarg i Wniosków

Departament Prawny

Struktura bezwydziałowa

Departament Kadr i Spraw Socjalnych

1. Wydział Kadr Naukowych

2. Wydział Zatrudnienia i Płac

3. Wydział Polityki Socjalnej

4. Wydział Spraw Pracowniczych

Departament Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli

1. Wydział Kształcenia i Dokształcania Nauczycieli

2. Wydział Doskonalenia Nauczycieli

Departament Organizacji i Rozwoju Szkolnictwa Wyższego

1. Wydział Koordynacji i Analiz

2. Wydział Prognozowania i Rozwoju

3. Wydział Organizacji i Zarządzania

Departament Postępu Dydaktycznego

1. Wydział Dydaktyki Przedmiotów Humanistycznych, Społecznych i Ekonomicznych

2. Wydział Dydaktyki Przedmiotów Ścisłych, Przyrodniczych, Technicznych i Rolniczych

3. Wydział Wychowania Przedszkolnego i Kształcenia Ogólnego

4. Wydział Kształcenia Specjalnego

Departament Kształcenia Kadr Wykwalifikowanych i Współpracy z Gospodarką Narodową

1. Wydział Kształcenia Zawodowego

2. Wydział Pozaszkolnego Kształcenia i Doskonalenia Kadr

3. Wydział Kształcenia Praktycznego

4. Wydział Współpracy z Gospodarką Narodową

Departament Wychowania i Edukacji Pozaszkolnej

1. Wydział Wychowania

2. Wydział Spraw Socjalnych Dzieci i Młodzieży

3. Wydział Kultury Fizycznej i Wypoczynku

Departament Programowania i Organizacji Badań Naukowych

1. Wydział Analiz, Programowania i Finansowania Badań

2. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych

3. Wydział Nauk Ścisłych, Technicznych i Nauk o Ziemi

4. Wydział Nauk Biologicznych i Rolniczych

5. Wydział Wydawnictw, Bibliotek i Informacji Naukowej

Departament Spraw Obronnych

Strukturę Departamentu określają odrębne przepisy.

Departament Współpracy z Zagranicą

1. Wydział Współpracy z Krajami Socjalistycznymi

2. Wydział Współpracy z Krajami Kapitalistycznymi

3. Wydział Współpracy z Organizacjami Międzynarodowymi oraz Współpracy Wielostronnej

4. Wydział Analiz, Programowania i Finansowania

5. Zespół Paszportowo-Wizowy i Protokołu

Departament Ekonomiczny

1. Wydział Planowania i Statystyki

2. Wydział Finansowania

3. Wydział Inwestycji i Remontów

4. Wydział Produkcji i Wyposażenia

5. Zespół Planowania Zatrudnienia i Wynagrodzeń

6. Zespół Gospodarki Aparaturą

Departament Kontroli i Nadzoru Pedagogicznego

1. Zespół Nadzoru Pedagogicznego

2. Zespół Kontroli Szkół Wyższych

3. Zespół Kontroli Finansowo-Gospodarczej

Biuro Administracyjno-Gospodarcze

1. Wydział Finansowo-Księgowy

2. Wydział Administracyjny

1 Załącznik § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
2 Załącznik § 21 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
3 Załącznik § 21 pkt 15 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
4 Załącznik § 22 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
5 Załącznik § 22 pkt 16 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
6 Załącznik § 22 pkt 17 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
7 Załącznik § 22 pkt 18 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
8 Załącznik § 23 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
9 Załącznik § 23 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
10 Załącznik § 24 pkt 18 dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
11 Załącznik § 24 pkt 19 dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
12 Załącznik § 24 pkt 20 dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
13 Załącznik § 25 pkt 24 dodany przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
14 Załącznik § 25 pkt 25 dodany przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
15 Załącznik § 26 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
16 Załącznik § 29 pkt 25 dodany przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
17 Załącznik § 31 pkt 16 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. a) zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
18 Załącznik § 31 pkt 19 dodany przez § 1 pkt 9 lit. b) zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.
19 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 10 zarządzenia nr 25 z dnia 23 czerwca 1988 r. (Dz.Urz.MEN.88.5.30) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1988 r.