Wprowadzenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1994.1.2

Akt utracił moc
Wersja od: 20 stycznia 1994 r.

ZARZĄDZENIE NR 5
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 20 stycznia 1994 r.
w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Na podstawie § 2 uchwały Nr 127/92 Rady Ministrów dnia 4 listopada 1992 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Edukacji Narodowej oraz § 4 ust. 2 statutu MEN, stanowiącego załącznik do uchwały, zarządza się, co następuje:
§  1.
Strukturę organizacyjną Ministerstwa Edukacji Narodowej, zasady organizacji departamentów (jednostek równorzędnych) określa regulamin organizacyjny Ministerstwa Edukacji Narodowej, stanowiący załącznik do zarządzania.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 41 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 grudnia 1992 r. w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN Nr 1/93, poz. 3).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

Rozdział  1

Przepisy wstępne

§  1.
Do zakresu zadań Ministerstwa Edukacji Narodowej należą zadania określone w:
1)
ustawie z dnia 23 października 1987 r. o utworzeniu urzędu Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 33, poz. 178; z 1990 r. Nr 65, poz. 385 oraz z 1991 r. Nr 95, poz. 425);
2)
innych aktach prawnych, w których określone są zadania dla Ministra Edukacji Narodowej, a w szczególności w :
a)
ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425; z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254 oraz z 1993 r. Nr 127, poz. 585);
b)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385 oraz z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314);
c)
ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19; Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214; z 1983 r. Nr 5, poz. 33; z 1988 r. Nr 19, poz. 132 i z 1989 r. Nr 4, poz. 24; Nr 35, poz. 192 i z 1990 r. Nr 34, poz. 197 i 198; Nr 36, poz. 206 i Nr 72, poz. 423 i z 1991 r. Nr 95, poz. 425; Nr 104, poz. 450; z 1992 r. Nr 53, poz. 252, Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451 oraz z 1993 r. Nr 129, poz. 602);
d)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o tytule naukowym i stopach naukowych (Dz. U. Nr 65, poz. 386);
e)
ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. Nr 38, poz. 173 i z 1989 r. Nr 34, poz. 178);
f)
ustawie z dnia 5 stycznia 1991 r.– Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 71, poz. 344);
g)
ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16; Nr 40, poz. 174 i Nr 54, poz. 254);
h)
ustawie z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej (Dz. U. Nr 21, poz. 123; z 1991 r. Nr 74, poz. 328).
§  2.
Ilekroć w regulaminie mówi się o:
1)
Ministrze (ministerstwie, resorcie) należy przez to rozumieć Ministra (Ministerstwo, resort) Edukacji Narodowej,
2)
członku kierownictwa ministerstwa, należy przez to rozumieć ministra i podsekretarza stanu w ministerstwie,
3)
departamencie, należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wymienioną w § 4,
4)
jednostce resortu, należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną, wymienioną w załączniku Nr 1 do regulaminu.

Rozdział  2

Przepisy ogólne

§  3.
1.
Minister kieruje działalnością ministerstwa i resortu bezpośrednio oraz przy pomocy podsekretarzy stanu, dyrektorów departamentów, którzy odpowiadają przed ministrem za wykonanie powierzonych zadani.
2.
Nadzór nad realizacją określonych zadań minister może zlecić wybranemu pracownikowi, który jest jego pełnomocnikiem.
3.
W czasie nieobecności ministra jego obowiązki pełni wyznaczony przez ministra człowiek kierownictwa ministerstwa.
§  4.
W skład ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1. Gabinet Ministra (GM)

2. Departament Prawny (DP)

3. Departament Kształcenia Ogólnego (DKO)

4. Departament Kształcenia Zawodowego (DKZ)

5. Departament Kształcenia Nauczycieli i Edukacji Ustawicznej (DKU)

6. Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego (DNS)

7. Departament Opieki, Wychowania i Kultury Fizycznej (DOW)

8. Departament Organizacji, Kadr i Szkolenia (DOK)

9. Departament Ekonomiczny (DE)

10. Departament Współpracy z Zagranicą (DZ)

11. Departament Administracyjno-Gospodarczy (DAG)

§  5.
1.
Do podstawowych zadań departamentów należy:
1)
realizacja zadań ministerstwa i koordynowanie prac, dla których departament jest wiodącą komórką organizacyjną;
2)
opracowanie programów, analiz, opinii, informacji i innych materiałów dla potrzeb własnych, kierownictwa ministerstwa oraz naczelnych organów władzy i administracji państwowej;
3)
inicjowanie oraz opracowywanie i opiniowanie założeń projektów i projektów aktów prawnych, umów i porozumień oraz udział w ich opiniowaniu i uzgadnianiu;
4)
realizacja, nadzór i kontrola wykonania zadań wynikających z aktów normatywnych, umów i porozumień oraz decyzji, uchwał, wystąpień, dezyderatów, protokołów ustaleń itp. naczelnych organów władz państwowych;
5)
współdziałanie z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego, Krajowym Sejmikiem Samorządu Terytorialnego, stowarzyszeniami i organizacjami prowadzących szkoły i placówki oświatowe, komisjami (zespołami) powołanymi przez ministra;
6)
załatwianie skarg, wniosków i listów oraz przejmowanie obywateli w tych sprawach;
7)
realizacja zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz innych zadań określonych w odrębnych przepisach;
8)
współpraca z fundacjami, których cele statutowe mieszczą w zakresie zadań departamentu, a także wykonywanie w stosunku do tych fundacji czynności przewidzianych w ustawie o fundacjach;
9)
realizacja zadań z zakresu współpracy z zagranicą przy koordynacji Departamentu Współpracy z Zagranicą;
10)
udzielanie informacji dotyczących treści obowiązujących przepisów w zakresie właściwości departamentu.
2.
Departamenty realizują swoje zadania między innymi na podstawie planów pracy. Plan racy zatwierdza właściwy członek kierownictwa ministerstwa. Kopie tych planów przekazywane są do Gabinetu Ministra.
§  6.
1.
Departamenty koordynują i prowadzą sprawy wynikające z nadzoru ministra nad działalnością organów państwowych i jednostek resortu (w stosunku do przedsiębiorstw państwowych – jako organ założycielski); w szczególności kontrolują realizację zadań statutowych, przestrzeganie prawa i rozpatrują sprawozdania z działalności tych jednostek.
2.
Właściwość departamentów koordynujących sprawy, o których mowa w ust. 1, w stosunku do nadzorowanych organów państwowych i jednostek resortu, określa załącznik nr 1 do regulaminu. Załącznik aktualizuje się do zachodzących zmian.
§  7.
1.
Przy wykonywaniu swoich zadań departamenty obowiązane są do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień, konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami.
2.
Jeżeli do wykonywania zadania konieczne jest współdziałanie kilku departamentów, departament wiodący wyznacza właściwy członek kierownictwa ministerstwa lub dyrektor Gabinetu Ministra.
§  8.
1.
Założenia projektów lub projekty aktów prawnych, umów i porozumień opracowuje departament rzeczowo właściwy, we współpracy z zainteresowanymi departamentami oraz uzyskuje akceptację właściwego członka kierownictwa ministerstwa.
2.
Redagowanie projektów aktów normatywnych, mów i porozumień, ich uzgadnianie z innymi ministerstwami, urzędami centralnymi i organizacjami należy do obowiązków Departamentu Prawnego.
§  9.
Departamenty mogą występować do jednostek resortu, a także do innych ministerstw, urzędów celnych i terenowych, instytucji i ekspertów o dostarczenie lub opracowanie materiałów, informacji, danych i opinii niezbędnych do wykonania zadań.
§  10.
1.
Departamentem kieruje dyrektor przy pomocy wicedyrektorów, naczelników wydziałów i innych pracowników departamentu. Dyrektor odpowiada za całokształt prowadzonych spraw.
2.
W czasie nieobecności dyrektora departamentu zastępuje go wyznaczony przez niego wicedyrektor departamentu, albo wyznaczony pracownik departamentu.
§  11.
Wicedyrektor departamentu realizuje zadania departamentu w określonym przez dyrektora zakresie i odpowiada przed nim za powierzone zadania.
§  12.
1.
Departamenty dzielą się na wydziały, zespoły i stanowiska pracy.
2.
Wydział tworzy i likwiduje minister. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału albo wyznaczony przez dyrektora departamentu pracownik zajmujący stanowisko głównego specjalisty, głównego wizytatora lub wyższe.
3.
Stanowiska pracy tworzą i likwidują dyrektorzy departamentów. Wieloosobowe stanowiska pracy mogą nosić nazwę zespołów. O utworzeniu lub likwidacji zespołu dyrektor departamentu zawiadamia dyrektora Gabinetu Ministra. Zespołem kieruje pracownik wyznaczony przez dyrektora departamentu.
4.
Strukturę organizacyjną departamentów określa załącznik nr 1 regulaminu. Załącznik aktualizuje się stosowanie do zachodzących zmian.
§  13.
1.
Minister podpisuje:
1)
rozporządzenia, zarządzania i inne akty normatywne,
2)
pisma adresowane do: Prezydenta, Marszałka i wicemarszałka Sejmu i Senatu RP, Prezesa i wiceprezesów i członków Rady Ministrów, ministrów stanu, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, osób kierujących centralnymi organami organizacji politycznych, kierujących organami kościołów i innych związków wyznaniowych,
3)
pisma kierujące akty prawne i inne dokumenty do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Prezydium Rządu i Komitety Rady Ministrów,
4)
pisma adresowane do ministrów rządów innych państw,
5)
akty mianowania na stanowiska dyrektorów, wicedyrektorów departamentów, doradców ministra i naczelników wydziałów ministerstwa, profesorów i docentów szkół wyższych i jednostek badawczo-rozwojowych resortu, akty powołania na stanowiska kierowników jednostek resortu a także akty dotyczące rozwiązania stosunku pracy z tymi osobami,
6)
wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych wyższych klas.
2.
W czasie nieobecności ministra pisma i dokumenty podpisuje zastępujący członek kierownictwa ministerstwa z tym, że do podpisywania w zastępstwie ministra aktów normatywnych ogłaszanych w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim wymagane jest odrębne upoważnienie.
3.
Członkowie kierownictwa ministerstwa podpisują (we własnym imieniu lub w zastępstwie ministra), według właściwości, pisma adresowane do: nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictwa Kancelarii Prezydenta, Sejmu i Senatu RP, ministerstw, Najwyższej Izby Kontroli i Polskiej Akademii Nauk; członków kierownictw centralnych organów administracji państwowej; przewodniczących sejmików samorządowych; nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictw organizacji politycznych; członków kierownictw naczelnych władz związków zawodowych i stowarzyszeń o zasięgu ogólnokrajowym; akty powołania (mianowania) na stanowiska nie zastrzeżone do podpisu ministra oraz pisma i dokumenty zastrzeżone do ich podpisu z tytułu odrębnych ustaleń.
4.
Pisma i dokumenty nie zastrzeżone do podpisu członka kierownictwa ministerstwa podpisuje właściwy dyrektor departamentu. Dyrektor może określić rodzaje pism i dokumentów, do podpisywania których upoważnieni są wicedyrektorzy i inni pracownicy departamentu.
5.
Pisma i dokumenty przekładane do podpisu ministra akceptuje właściwy członek kierownictwa ministerstwa. Postanowienie to stosuje się odpowiednio do pism i dokumentów przekładanych do podpisu członkom kierownictwa ministerstwa.
6.
Pisma ogólne do rektorów, kuratorów oświaty i kierowników innych jednostek resortu (pisma tej samej treści do większej grupy tych osób) podpisują dyrektorzy departamentów, po uzgodnieniu z Departamentem Prawnym. Do wydawania zaświadczeń upoważnieni są pracownicy ministerstwa, załatwiający sprawy obywateli.
§  14.
1.
Jeżeli przepisy szczególne, plany (harmonogramy) pracy lub polecenia (zezwolenia) członów kierownictwa ministerstwa nie stanowią inaczej, w pracach ministerstwa obowiązuje przestrzeganie następujących terminów:
1)
dla załatwienia sprawy nie wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innymi departamentem – najwyżej 7 dni;
2)
dla załatwienia sprawy wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym departamentem – najwyżej 14 dni;
3)
dla załatwienia sprawy wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innymi urzędem (instytucją) lub jednostką resortu – najwyżej 21 dni; w przypadku niemożności dotrzymania terminu z przyczyn zewnętrznych, należy podjąć stosowną interwencję i zawiadomić o niedotrzymaniu terminu bezpośredniego przełożonego lub osobę zainteresowaną;
4)
dla zaopiniowania sprawy przedłożonej przez inny departament – najwyżej 5 dni.
2.
Termin przedstawienia opinii do materiałów, które mają być przedmiotem obrad posiedzenia Rady Ministrów, Prezydiów Rządu, Komitetów Rady Ministrów lub innych organów, określa każdorazowo Gabinet Ministra lub Departament Prawny.
3.
Przy załatwianiu spraw nie mogą być przekraczane terminy określone w:
1)
ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r.– Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 i Nr 27, poz. 111; z 1982 r. Nr 7, poz. 55 i Nr 45, poz. 289; z 1983 r. Nr 41, poz. 185; z 1984 r. Nr 34, poz. 183; z 1986 r. Nr 47, poz. 228 oraz z 1987 r. Nr 21, poz. 123 i Nr 33, poz. 186; z 1989 r. Nr 20, poz. 107; z 1990 r. Nr 34, poz. 201; z 1991 r. Nr 100, poz. 442; Nr 119, poz. 513);
2)
ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. z 1991 r. Nr 109, poz. 471);
3)
uchwale Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r.– Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M. P. Nr 26, poz. 185, Nr 34, poz. 23; z 1993 r. Nr 13, poz. 89 i Nr 63, poz. 562);
4)
uchwale nr 20 Rady Ministrów z dnia 12 lutego 1991 r. w sprawie regulaminu pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 7, poz. 47 oraz z 1992 r. Nr 7, poz. 47 i Nr 25, poz. 180);
5)
innych przepisach szczególnych.

Rozdział  3

Zakresy działania departamentów

§  15.
Do zakresu działania GABINETU MINISTRA należą sprawy dotyczące:
1)
współdziałania ministra z naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej oraz partiami politycznymi, związkami zawodowymi i stowarzyszeniami;
2)
programowania pracy ministerstwa;
3)
określania zadań dla departamentów wynikających z pozaresortowych aktów normatywnych, decyzji (uchwał, wniosków itp.) naczelnych organów władzy i administracji państwowej, poleceń ministra oraz kontroli i nadzoru nad realizacją tych zadań;
4)
powoływania komisji (zespołów), delegowania przedstawicieli ministerstwa do komisji (zespołów) tworzonych przez inne organy władzy i administracji państwowej;
5)
obsługi posiedzeń kierownictwa ministerstwa;
6)
ewidencji i dekretowania pism przychodzących do ministra, kontroli terminowości ich realizacji oraz przedkładania ministrowi do podpisu wszystkich pism i aktów prawnych przygotowanych przez poszczególne komórki organizacyjne;
7)
obsługi administracyjnej Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego;
8)
informowania o programach i kierunkach działania ministerstwa, przepływu informacji wewnątrz resortu oraz współpracy z prasą, radiem i telewizją;
9)
koordynowanie organizacji i obsługi merytorycznej udziału ministra w naradach i spotkaniach;
10)
funkcjonowania sekretariatów członków kierownictwa ministerstwa;
11)
koordynowanie spraw związanych z prowadzeniem konkursów na kuratorów oświaty;
12)
nadzoru nad działalnością kuratoriów oświaty, w tym – uchylania zarządzeń kuratora niezgodnych z przepisami prawa;
13)
prowadzenia okresowych wizytacji i doraźnych kontroli kuratoriów oświaty oraz dokonywanie oceny ich działalności;
14)
opracowania – w porozumieniu z właściwymi departamentami – uogólnionych ocen i wniosków ukierunkowanych na podnoszenie skuteczności funkcjonowania kuratoriów oświaty;
15)
koordynowania nadzoru sprawowanego przez właściwe departamenty nad kuratoriami oświaty;
16)
organizowania narad oświaty;
17)
koordynowania działań podejmowanych na rzecz doskonalenia kadr sprawujących nadzór pedagogiczny;
18)
przyjmowania skarg, wniosków i listów obywateli oraz nadzór nad jakością i terminowością ich rozpatrywania i załatwiania, organizowania przyjmowania obywateli przez członów kierownictwa;
19)
realizacji zadań ministra w zakresie obronności państwa, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP i innych ustaw oraz wydanymi na ich podstawie aktami wykonawczymi;
20)
wykładni niniejszego regulaminu.
§  16.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU PRAWNEGO należą sprawy dotyczące:
1)
wykonywania obsługi prawnej ministerstwa w zakresie określonych w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145 z późn. zm.), a w szczególności:
a)
opiniowanie, na wniosek departamentów, spraw indywidualnych, skomplikowanych pod względem prawnym,
b)
opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych,
c)
opiniowanie wykładni przepisów prawnych dokonywanej przez inne departamenty w ramach ich zadań;
d)
prowadzenie i aktualizacja rejestru przepisów prawnych wydanych przez ministra;
e)
występowanie, w charakterze pełnomocnika ministerstwa, w postępowaniu sądowym oraz przed innymi organami;
f)
opiniowanie projektów umowy zawieranych przez ministerstwo, w tym z kontrahentami zagranicznymi;
2)
przedkładania ministrowi do podpisu aktów prawnych ministra oraz aktów prawnych wydawanych w porozumieniu lub w uzgodnieniu z ministrem, a także pism przesyłających do uzgodnień zewnętrznych projekty aktów prawnych, przygotowanych przez ministerstwo;
3)
kierownika aktów prawnych do Komisji Prawniczej w Urzędzie Rady Ministrów i uczestnictwie w jej posiedzeniach;
4)
przygotowywania materiałów na posiedzenia Rady Ministrów, Prezydium Rządu i Komitetów Rady Ministrów;
5)
współdziałania z właściwymi departamentami w sprawach statutów jednostek organizacyjnych resortu oraz przekształceń własnościowych;
6)
nadzorowania i organizowania doskonalenia zawodowego obsługi prawnej jednostek organizacyjnych resortu;
7)
redagowania Dziennika Urzędowego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§  17.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO należą sprawy związane z koordynacją i realizacją polityki oświatowej państwa w zakresie wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego i wychowania w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży. W szczególności do zadań departamentu należy:
1)
opracowywanie ramowych planów nauczania szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży (z wyjątkiem szkół specjalnych);
2)
udział w ustalaniu zakresu kształcenia ogólnego w szkołach zawodowych, artystycznych oraz w szkołach dla dorosłych;
3)
określanie minimum programowego, wychowania przedszkolnego oraz minimum programowego obowiązkowych przedmiotów ogólnokształcących;
4)
określanie zasad i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania książek pomocniczych;
5)
przygotowywanie decyzji ministra dopuszczających do użytku szkolnego:
a)
programy nauczania przedmiotów ogólnokształcących,
b)
podręczniki do tych przedmiotów oraz decyzji dotyczących zalecenia książek pomocniczych;
6)
opracowywanie zestawów programów, podręczników i książek pomocniczych wymienionych w pkt 5;
7)
koordynacja prac – w porozumieniu z Departamentem Opieki, Wychowania i Kultury Fizycznej – związanych z przygotowywaniem propozycji programów wychowawczych dla wychowawcy klasowego dotyczących w szczególności:
a)
przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
b)
samorządności i ochrony praw ucznia w szkole,
c)
edukacji dla demokracji i integracji europejskiej,
d)
upowszechniania wiedzy ekologicznej oraz kształtowania właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska,
e)
edukacji kulturalnej, w tym – podtrzymywania kultury i tradycji regionalnej,
8)
opracowywanie ramowych statutów publicznych przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży (z wyjątkiem specjalnych i artystycznych), bibliotek pedagogicznych i wojewódzkich ośrodków politechnicznych;
9)
koordynacja nadzoru pedagogicznego w zakresie poziomu i efektywności kształcenia ogólnego w szkołach publicznych i niepublicznych z uprawnieniami szkół publicznych oraz w zakresie wychowania przedszkolnego a także działalności wychowawczej szkół;
10)
prowadzenie działań mających na celu sukcesywne wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z różnych środowisk, szczególnie dzieci i młodzieży wiejskiej;
11)
prowadzenie, w porozumieniu z władzami kościołów i związków wyznaniowych, spraw związanych z organizacją nauczania religii w szkołach;
12)
określanie warunków organizacyjnych i programowych nauczania etyki w szkołach;
13)
prowadzenie spraw związanych z:
a)
realizacją praw edukacyjnych mniejszości narodowych i etnicznych oraz udzielaniem pomocy w organizowaniu kształcenia dzieci uchodźców;
b)
organizacją działalności pozalekcyjnej a także prezentacją twórczości dzieci i młodzieży oraz rozwojem ruchu artystycznego w szkołach,
c)
działalnością organów społecznych w systemie oświaty,
d)
szkolnymi zbiorami muzealnymi;
14)
określanie zasad i warunków organizacyjnych i programowych nauczania języków obcych w szkołach, w tym organizacja liceów dwujęzycznych;
15)
prowadzenie spraw związanych z przystąpieniem szkół do Organizacji Matury Międzynarodowej oraz szkół stowarzyszonych w UNESCO;
16)
sprawy związane z funkcjonowaniem niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących;
17)
prowadzenie spraw związanych z:
a)
realizacją obowiązku szkolnego,
b)
funkcjonowaniem bibliotek szkolnych i pedagogicznych,
c)
funkcjonowaniem wojewódzkich ośrodków politechnicznych;
18)
opracowanie spójnego systemu zawierającego:
a)
określenie standardu programowego ogólnokształcących przedmiotów obowiązkowych,
b)
zasady oceniania i przeprowadzania egzaminów (w tym utworzenie krajowej instytucji do spraw ocen i egzaminów),
c)
zasad sprawowania nadzoru nad poziomem i efektywnością kształcenia;
19)
sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad Zespołem Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo za Granicą;
20)
ustalenie zasad:
a)
tworzenia sieci szkół publicznych;
b)
oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających, wstępnych i dojrzałości,
c)
prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania oraz wydawania świadectw i dyplomów,
d)
sprawowania nadzoru pedagogicznego,
e)
prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki,
f)
przyjmowania uczniów do szkół i zmiany szkoły,
g)
organizacji roku szkolnego,
h)
organizacji olimpiad i konkursów przedmiotowych,
i)
wydawania zezwoleń na prowadzenie przez osoby prawne i fizyczne publicznych przedszkoli, szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących,
j)
organizacji indywidualnego programu lub toku nauki,
21)
współpraca z Departamentem Współpracy z Zagranicą w zakresie:
a)
ekwiwalencji świadectw krajowych i zagranicznych,
b)
pracy międzynarodowych zespołów do spraw podręcznikowych,
c)
wspomagania nauczania języka polskiego za granicą.
§  18.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO należą sprawy związane z organizacją i funkcjonowaniem szkół zawodowych zasadniczych i średnich (z wyjątkiem specjalnych i dla dorosłych), a w zakresie programów kształcenia zawodowego – z wyjątkiem szkół specjalnych, w szczególności:
1)
ustalanie zasad:
a)
organizacji i funkcjonowania szkół zawodowych i ośrodków dokształcania zawodowego,
b)
organizacji praktycznego nauczania zawodu w szkołach zawodowych i zakładach pracy,
c)
organizacji oraz działalności warsztatów szkolnych,
d)
przeprowadzania egzaminów z nauki zawodu i przygotowania zawodowego i uzyskiwania tytułów kwalifikacyjnych,
e)
oceny efektywności kształcenia zawodowego;
2)
organizacja i nadzór pedagogiczny nad kształceniem zawodowym młodzieży w formach szkolnych;
3)
określanie zasad kształcenia kadr na poziomie zasadniczym i średnim, w tym również zasad wypełnienia obowiązku dokształcania zawodowego;
4)
określanie, na wniosek właściwych ministrów, klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
5)
ustalenie zasad działania komisji programowych dla zawodów lub grup zawodów oraz zadań Pracowni Programów Kształcenia Zawodowego powołanej w Instytucie Badań Edukacyjnych;
6)
ustalania, przy udziale Pracowni Programów Kształcenia Zawodowego w Instytucie Badań Edukacyjnych, we współdziałaniu z właściwymi ministrami i komisjami programowymi:
a)
ramowych planów nauczania dla każdego zawodu i typów szkół, które będą kształcić w tym zawodzie oraz minimów programowych obowiązkowych przedmiotów zawodowych, z zestawami środków dydaktycznych, stanowiących – wraz z opisem zawodu – dokumentację programową,
b)
zestawów dopuszczonych do użytku szklonego programów i podręczników do przedmiotów zawodowych,
c)
zasad wdrażania, oceny i weryfikacji dokumentacji programowych oraz zapewniania publikacji tych dokumentacji;
7)
koordynowanie prac związanych z modelowaniem zawodów szkolnych przy współudziale właściwych ministrów i komisji programowych;
8)
organizowanie, sprawdzanie, ocenianie i weryfikowanie dokumentacji programowych, zatwierdzanych do wdrożeń próbnych, w wytypowanych szkołach zawodowych oraz zapewnianie pomocy szkołom w tym zakresie;
9)
współdziałanie w sprawach organizacji olimpiady, turniejów i konkursów wiedzy i umiejętności zawodowych oraz indywidualnego toku nauki w szkołach zawodowych;
10)
opracowywanie druków szkolnych dla szkół zawodowych.
11)
współdziałanie z towarzystwami naukowymi, naukowo-technicznymi, uczelniami i innymi instytucjami w zakresie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkołach zawodowych;
12)
inicjowanie i prowadzenie współpracy z partnerami zagranicznymi w dziedzinie kształcenia zawodowego (w tym modelowanie zawodów, ustalanie standardów kwalifikacyjnych w zawodach dla systemu szkolnego);
13)
koordynacja prac związanych z modernizacją i reformą kształcenia zawodowego;
14)
współdziałanie z różnymi podmiotami (związkami pracodawców, rzemiosłem, izbami przemysłowymi) w sprawach rozwoju szkolnictwa zawodowego;
15)
sprawowanie nadzoru nad kuratorami oświaty (w tym nad decyzjami dotyczącymi niepublicznych szkół zawodowych), prowadzenie tematycznych wizytacji, analiz i ocen oraz doraźnych kontroli kuratoriów oświaty w zakresie działania departamentu;
16)
rozpatrywanie wniosków o prowadzenie eksperymentów pedagogicznych w zakresie kształcenia zawodowego oraz ocena innowacji prowadzonych przez szkoły;
17)
opiniowanie projektów regulacji prawnych innych resortów, związanych z funkcjonowaniem kształcenia zawodowego.
§  19.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI I EDUKACJI USTAWICZNEJ należą sprawy dotyczące rozwiązań systemowych i programowo – organizacyjnych obejmujących problematykę kształcenia i doskonalenia nauczycieli, a także sprawy dotyczące tworzenia podstaw prawnych, organizacyjnych i merytorycznych oraz ustalania kierunków rozwoju i sprawowania nadzoru w dziedzinie różnorodnych form edukacji ustawicznej oraz kształcenia i doskonalenia nauczycieli, a w szczególności:
1)
analiza stanu i potrzeb kadrowych oświaty;
2)
analiza rozmiarów i kierunków kształcenia nauczycieli;
3)
programy kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli;
4)
opracowywanie rozwiązań systemowych i formalno-prawnych w zakresie:
a)
kształcenia nauczycieli,
b)
określania kwalifikacji nauczycieli i wychowawców oraz uprawnień do wykonywania zawodu nauczycielskiego;
c)
doskonalenia zawodowego nauczycieli;
d)
stopni specjalizacji zawodowej nauczycieli;
e)
kształcenia, dokształcania i doskonalenia kadr nauczycielskich dla potrzeb Polaków zamieszkałych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
5)
prowadzenie spraw związanych z dopłatami do czesnego dla dokształcających się nauczycieli;
6)
kolegia nauczycielskie i nauczycielskie kolegia języków obcych – ich tworzenie, specjalność, systemy kształcenia oraz likwidacja;
7)
sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad kolegiami nauczycielskimi i nauczycielskimi kolegiami języków obcych;
8)
programy kursów kwalifikacyjnych i zezwoleń na ich prowadzenie w systemie oświaty;
9)
nadzór kuratoriów oświaty w zakresie prowadzenia zakładów kształcenia nauczycieli oraz doskonalenia nauczycieli;
10)
organizowanie – w porozumieniu z Gabinetem Ministra – działań związanych z doskonaleniem kadr nadzoru pedagogicznego;
11)
materiały metodyczne dla nauczycieli, w tym – czasopisma pedagogiczne;
12)
stwierdzanie równoważności świadectw wydanych przez instytucje międzynarodowe, potwierdzających posiadanie całkowitych lub częściowych kwalifikacji nauczycielskich;
13)
przygotowywanie posiedzeń plenarnych oraz organizacja pracy Rady ds. Kształcenia Nauczycieli i jej zespołów roboczych;
14)
inicjowanie oraz udział w realizacji programów międzynarodowych w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli;
15)
koordynowanie działań ministerstwa związanych z praktykami nauczycielskimi;
16)
określanie potrzeb i koordynacja zlecenia badań oświatowych;
17)
koordynowanie zadań związanych z doskonaleniem kadr nauczycielskich dla potrzeb Polaków zamieszkałych poza zagranica RP;
18)
określanie zasad i organizacja systemu edukacji ustawicznej dla różnych środowisk i grup społecznych oraz koordynacja prac nad jego wdrażaniem, w tym m. in.:
a)
zasad uzyskiwania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych,
b)
prowadzenia studiów podyplomowych oraz specjalizacji zawodowej inżynierów,
c)
kształcenia na odległość, kształcenia modułowego;
d)
organizacji kształcenia we wszystkich typach szkół dla dorosłych,
e)
zasad przeprowadzania egzaminów eksternistycznych z zakresu wszystkich typów szkół dla dorosłych,
f)
zasad przyznawania tytułów kwalifikacyjnych dostosowanych do europejskich standardów kwalifikacji zawodowych;
19)
współdziałanie z różnymi podmiotami w sprawach edukacji ustawicznej;
20)
określanie potrzeb w zakresie edukacji ustawicznej w oparciu o rządowe programy rozwoju społeczno-ekonomicznego kraju;
21)
adaptacja ramowych planów nauczania wszystkich typów szkół młodzieżowych do specyfiki szkół dla dorosłych;
22)
rozpatrywanie wniosków dotyczących tworzenia niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnopolskim;
23)
określanie roli, miejsca i udziału w edukacji ustawicznej środków masowego przekazu;
24)
określanie zasad i organizacja udziału osób niepełnosprawnych w edukacji ustawicznej;
25)
inicjowanie i koordynowanie programów edukacji ustawicznej dla bezrobotnych i osób zagrożonych bezrobociem;
26)
inicjowanie i koordynowanie formalnej i nieformalnej edukacji ustawicznej oraz innych form oświaty dorosłych w środowiskach wiejskich;
27)
inicjowanie i koordynowanie edukacji ustawicznej w programach adaptacji migrantów i reemigrantów;
28)
inicjowanie i koordynowanie współpracy resortów i organizacji społecznych w zakresie organizacji i programów dokształcania i przekwalifikowywania dorosłych;
29)
gromadzenie i upowszechnianie informacji o szkołach dla dorosłych i innych wyróżniających się placówkach edukacji ustawicznej oraz innowacjach w tym zakresie;
30)
inicjowanie i prowadzenie współpracy z partnerami zagranicznymi w zakresie spraw realizowanych przez departament;
31)
sprawowanie nadzoru nad kuratoriami oświaty w zakresie działania departamentu;
32)
określanie zasad i założeń programowo-organizacyjnych Europejskiego Uniwersytetu Otwartego.
§  20.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO należy realizacja zadań w zakresie szkolnictwa wyższego, a w szczególności sprawy dotyczące:
1)
prowadzenia prac systemowych nad przeobrażeniami szkolnictwa wyższego i kierunkami jego rozwoju, w tym tworzenia i przekształcania uczelni państwowych oraz problematyki uczelni niepaństwowych;
2)
nadzoru w zakresie zgodności działalności organów uczelni z przepisami ustawy i statutu, uchylania uchwał lub decyzji naruszających prawo oraz zatwierdzania statutów i regulaminów studiów;
3)
opracowywania zasad podziału środków na badania własne pomiędzy poszczególne uczelnie;
4)
opiniowania wniosków uczelni kierowanych do Komitetu Badań Naukowych o przyznanie środków finansowych na:

– działalność statutową,

– zakupy aparatury badawczej;

5)
podejmowania decyzji o przyznawaniu środków finansowych poszczególnym uczelniom na tzw. działalność ogólnotechniczną;
6)
współdziałania w opracowywaniu zasad podziału środków budżetowych przeznaczonych na działalność dydaktyczną szkół wyższych;
7)
pomocy materialnej dla studentów oraz funkcjonowania studenckiej bazy socjalnej;
8)
rekrutacji na studia;
9)
ochrony zdrowia studentów;
10)
polityki państwa wobec młodzieży akademickiej i wspierania studenckiego ruchu naukowego oraz samorządów i organizacji studenckich;
11)
kierunków studiów i programów kształcenia oraz toku studiów;
12)
zatrudniania, kształcenia i rozwoju kadr naukowych oraz projektowania rozwiązań systemowych w tym zakresie;
13)
kształcenia studentów i rozwoju naukowego nauczycieli akademickich w ośrodkach zagranicznych i w uczelniach krajowych, w ramach współpracy z programami i organizacjami międzynarodowymi;
14)
dofinansowywania podręczników akademickich i publikacji naukowych;
15)
koordynacji działalności uczelnianych bibliotek naukowych;
16)
odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich i studentów, w tym m.in. rozpatrywania wniosków o wniesienie rewizji nadzwyczajnej od prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego oraz powoływania i współpracy z rzecznikami dyscyplinarnymi ministra;
17)
nagród dla nauczycieli akademickich oraz stypendiów Ministra Edukacji Narodowej dla studentów;
18)
prowadzenia centralnej ewidencji nadanych stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego oraz legalizacji dyplomów ukończenia studiów i uzyskanych stopni naukowych;
19)
współdziałania z Urzędem i organami Komitetu Badań Naukowych w określeniu polityki naukowej, podziału środków na badania naukowe i działalności naukowo-badawczą szkół wyższych;
20)
współpracy z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego, jej komisjami, i sekcjami oraz Centralną Komisją ds. Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych;
21)
organizacji pracy i współdziałania z Komisją Ekspertów Ministra Edukacji Narodowej,
22)
gromadzenia w postaci baz danych informacji o uczelniach oraz opracowywania materiałów informacyjnych i analitycznych,
23)
opracowywania i opiniowania aktów prawnych oraz decyzji ministra w zakresie działania departamentu;
24)
koordynowania działań ministerstwa związanych ze studenckimi praktykami zawodowymi;
25)
problematyki Uniwersytetu Europejskiego we Frankfurcie nad Odrą.
§  21.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU OPIEKI, WYCHOWANIA I KULTURY FIZYCZNEJ należą sprawy tworzenia podstaw prawnych, organizacyjnych i merytorycznych oraz ustalania kierunków rozwoju i sprawowania nadzoru w dziedzinie opieki nad dzieckiem, kształcenia i wychowania dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie oraz kultury fizycznej, turystyki i wypoczynku oraz wychowania w działalności pozaszkolnej, a w szczególności:
1)
określanie zasad i organizacji pomocy materialnej, opieki zdrowotnej, żywienia zbiorowego w szkołach wszystkich typów i placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych;
2)
ustalanie zadań szkół w dziedzinie zapobiegania patologii społecznej oraz organizowania pomocy profilaktyczno-wychowawczej;
3)
ustalanie zasad udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz określenie organizacji i zakresu działania poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych; określanie zadań pedagoga szkolnego;
4)
ustalanie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi oraz ich kształcenia w ogólnodostępnych integracyjnych szkołach i placówkach;
5)
określanie zasad i organizacji działalności dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej, rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej szkół i placówek dla dzieci niepełnosprawnych, zagrożonych uzależnieniem, niedostosowanych społecznie, doskonaleni profili kształcenia zawodowego specjalnego i sieci tych placówek;
6)
opracowywanie ramowych planów nauczania szkół specjalnych i integracyjnych;
7)
określanie minimum programowego obowiązującego w przedszkolach i szkołach specjalnych;
8)
określanie zasad i trybów dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, podręczników oraz książek pomocniczych; w kształceniu specjalnym;
9)
określanie zasad organizacji i kierunków modyfikacji placówek opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci osieroconych, pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
10)
inicjowanie rozwoju rodzinnych form opieki zastępczej; rodzinnych domów dziecka, rodzin zastępczych i adopcyjnych, określanie zasad działania ośrodków adopcyjno-opiekuńczych;
11)
określanie zasad i warunków tworzenia niepaństwowych placówek opieki nad dzieckiem;
12)
ustalanie kierunków rozwoju i założeń programowych przedmiotu wychowanie fizyczne, zajęć gimnastyki korekcyjnej i nadobowiązkowych zajęć rekreacyjno-sportowych oraz wypracowywanie założeń i zasad organizacyjnych szkolnictwa sportowego, krajoznawstwa i turystyki;
13)
ustalanie zasad organizacji placówek wychowania pozaszkolnego, prezentacji twórczości dzieci i młodzieży oraz rozwoju ruchu artystycznego;
14)
ustalanie zasad kwalifikacji do udziału w wypoczynku w Polsce dzieci i młodzieży pochodzenia polskiego z zagranicy;
15)
koordynowanie wszelkich form wypoczynku dzieci i młodzieży, obozów językowych UNESCO, kolonii dla dzieci Polonii;
16)
ustalanie, we współpracy z Departamentem Kształcenia Ogólnego rekomendacji dla programów edukacyjno-wychowawczych oraz określanie zasad ich realizacji;
17)
określanie zasad udzielania dotacji organizacjom społecznym i stowarzyszeniom na zadania będące w gestii departamentu;
18)
inicjowanie wydawnictw, materiałów filmowych, audycji i innych środków dydaktycznych o tematyce wychowawczej;
19)
współdziałanie z osobami, instytucjami, stowarzyszeniami i placówkami naukowymi w kraju i za granicą w zakresie problematyki departamentu.
§  22.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU ORGANIZACJI, KADR I SZKOLENIA należą sprawy dotyczące:
1)
koordynowania współpracy ministerstwa oraz kuratoriów oświaty z samorządami terytorialnymi w zakresie realizacji zadań edukacyjnych państwa, ze szczególnym uwzględnieniem problemów organizacyjno-administracyjnych i polityki kadrowej;
2)
określania, w uzgodnieniu z Gabinetem Ministra, statutowej organizacji kuratoriów oświaty;
3)
opiniowania projektów planów wydatków kuratoriów oświaty oraz wydatków na prowadzenie szkół i placówek;
4)
koordynowania współpracy ministerstwa ze związkami zawodowymi zrzeszającymi pracowników resortu;
5)
projektowania polityki kadrowej resortu i systemowych rozwiązań w zakresie pragmatyk pracowniczych;
6)
zatrudniania, powierzania funkcji kierowniczych w szkołach, czasu pracy, wynagradzania i świadczeń socjalnych nauczycieli i nauczycieli akademickich oraz innych pracowników zatrudnionych w szkołach i szkołach wyższych oraz innych jednostkach organizacyjnych resortu nie będących przedsiębiorstwami;
7)
współdziałania z Departamentem Kształcenia Nauczycieli i Edukacji Ustawicznej w zakresie określania kwalifikacji nauczycieli i wychowawców oraz uprawnień do wykonywania zawodu nauczycielskiego;
8)
opracowywania porozumień ze związkami zawodowymi o stosowaniu układów zbiorowych pracy w odniesieniu do pracowników podległych przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych resortu oraz do poszczególnych grup pracowników lub zawodów (zatrudnionych w szkołach wyższych i placówkach oświatowo-wychowawczych), których charakter pracy jest właściwy dla określonej gałęzi pracy;
9)
nadzorowania prawidłowości opracowania i rejestrowania zawieranych umów zbiorowych;
10)
wykładni przepisów (w uzgodnieniu z Departamentem Prawnym) obowiązujących w resorcie w zakresie pragmatyk pracowniczych, przepisów prawa pracy z zakresu zatrudniania, wynagradzania, czasu pracy i spraw socjalnych;
11)
dokonywania, przy współdziałaniu z Departamentem Ekonomicznym, oceny prawidłowości wykorzystania limitu wynagrodzeń osobowych oraz funduszu socjalnego i mieszkaniowego;
12)
odznaczeń dla pracowników resortu oraz zasad i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli, a także obsługi komisji opiniującej wnioski o odznaczenia i nagrody;
13)
prowadzenia spraw wynikających ze stosunku pracy członków kierownictwa ministerstwa, kuratoriów oświaty, dyrektorów jednostek bezpośrednio podległych ministrowi oraz dyrektorów i nauczycieli szkół polskich za granicą;
14)
prowadzenia spraw zastrzeżonych do decyzji ministra, związanych z powoływaniem i odwoływaniem ze stanowisk kierowniczych;
15)
przygotowywania, na wniosek Gabinetu Ministra, konkursów na stanowiska kuratorów oświaty;
16)
prowadzenia spraw kadrowych pracowników ministerstwa oraz rencistów ministerstwa,
17)
odpowiedzialności dyscyplinarnej urzędników państwowych, obsługi administracyjnej Komisji Dyscyplinarnej I instancji dla urzędników państwowych zatrudnionych w ministerstwie;
18)
określania kierunkowych założeń systemu szkolenia organizowanego dla jednostek prowadzących szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem samorządów terytorialnych;
19)
organizowania szkolenia i doskonalenia pracowników ministerstwa oraz koordynowania szkolenia pracowników kuratoriów i kadry kierowniczej jednostek bezpośrednio nadzorowanych;
20)
obsługi administracyjnej Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze Edukacji Narodowej a także przygotowywania wniosków o wniesienie rewizji nadzwyczajnej od orzeczeń Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej przy Ministrze Edukacji Narodowej.
§  23.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU EKONOMICZNEGO należą sprawy dotyczące:
1)
koordynacji i opracowywania wieloletnich i rocznych planów zadań rzeczowych w części dotyczącej sfery edukacji narodowej;
2)
opracowywania zbiorczego budżetu resortu, planów finansowych, a w porozumieniu z Departamentem Organizacji, Kadr i Szkolenia – zatrudnienia i wynagrodzeń sfery edukacji narodowej i działów pozaedukacyjnych (w tym działu "administracja państwowa") oraz ich okresowych waloryzacji;
3)
opracowywania zasad i projektów rozdziału środków finansowych w ramach resortu edukacji narodowej i na rzecz działów koordynowanych, a w uzgodnieniu Departamentem Organizacji, Kadr i Szkolenia – zasad projektów rozdziału limitów wynagrodzeń osobowych;
4)
pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu resortu;
5)
sprawowania nadzoru nad funkcjonowaniem systemów finansowania placówek edukacyjnych;
6)
sprawowania nadzoru w zakresie dotyczącym prawidłowego wykorzystania środków budżetowych;
7)
organizowania doraźnych kontroli jednostek resortu, fundacji i organizacji dotowanych, w zakresie dotyczącym działalności finansowej;
8)
prowadzenia sprawozdawczości finansowej oraz koordynowania prac związanych z opracowaniem zbiorczych wyników badań statystycznych w resorcie;
9)
opracowywania sprawozdań dotyczących realizacji zadań rzeczowych oraz analiz ekonomicznych z wykonania podstawowych zadań planowych, a także budżetu edukacji narodowej;
10)
opracowywania – w porozumieniu z Departamentem Organizacji Kadr i Szkolenia – zasad naliczania i realizacji dotacji i subwencji oświatowych dla gmin na prowadzenie zadań edukacyjnych;
11)
analizy skutków finansowych wynikających z projektów aktów normatywnych resortu;
12)
inicjowania i koordynacji projektowania i prac studialnych w zakresie obiektów oświatowych i szkolnictwa wyższego oraz opracowywania wytycznych programowo-przestrzennych do projektowania szkół;
13)
kreowania zasad polityki inwestycyjnej resortu, opracowywania rocznych i wieloletnich planów rzeczowych inwestycji oraz dokonywania bieżących analiz i nadzoru nad realizacją w zakresie techniczno-rzeczowym;
14)
inicjowania i nadzoru nad przebiegiem realizacji współfinansowania inwestycji oświatowych (akcja kontrahencka);
15)
analizy i rozpatrywania wniosków w sprawie inwestycji i remontów szkół i placówek oraz wniosków o nabycie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa;
16)
inicjowania i koordynacji badań oraz projektowania i produkcji wybranych elementów wyposażenia szkół i placówek oświatowych;
17)
opracowywania planów zakupów wyposażenia realizowanych centralnie w oparciu o szczegółowe rozeznanie potrzeb i rynku oraz współdziałanie z kuratoriami oświaty w tym zakresie (koordynacja i nadzór pierwszego wyposażenia);
18)
opracowywania zasad ustalania urzędowej listy recenzentów oraz kwalifikowania środków dydaktycznych do zestawu środków zalecanych do użytku szkolnego i ustalania tego zestawu;
19)
opracowywania i wdrażania systemu informacji o środkach dydaktycznych, meblach i sprzęcie szkolnym oraz prowadzenia nadzoru nad wykorzystaniem filmoteki MEN;
20)
ustalania – we współpracy z Polskim Centrum Badań Certyfikacji – wykazu wyrobów podlegających obowiązkowi zgłaszania do certyfikacji na znak bezpieczeństwa oraz opracowywania wykazu obligatoryjnie stosowanych norm mebli, sprzętu szkolnego i urządzeń rekreacyjno-sportowych;
21)
opracowywania zasad i zakresu udzielania pomocy finansowej i rzeczowej dla szkół polskich za granicą (we współdziałaniu z Departamentem Współpracy z Zagranicą);
22)
inicjowania i koordynacji działań związanych z wydawaniem i dystrybucją podręczników (dla szkół specjalnych i szkół mniejszości narodowych), programów nauczania oraz innych materiałów pomocniczych dla uczniów i nauczycieli – współpraca z wydawcami, kuratoriami oświaty oraz innymi departamentami w tym zakresie;
23)
opracowywania zasad i realizacji dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych;
24)
opracowywania zasad i instrumentów interwencjonizmu państwowego w zakresie rynku podręczników szkolnych;
25)
prowadzenia we współpracy z odpowiednimi departamentami i kuratoriami oświaty całokształtu pracy merytorycznych związanych z szeroko rozumianą edukacją informatyczną i zastosowaniem komputerów w zarządzaniu szkołami, uczelniami i administracją oświatowa;
26)
tworzenia standardów wyposażenia szkół w komputery i oprogramowanie oraz wdrażania oprogramowania i szkolenia nauczycieli; planowania i opiniowania zakupów w tym zakresie;
27)
koordynowania prac związanych z tworzeniem i eksploatacją międzyuczelnianych sieci komputerowych;
28)
inicjowania i opiniowania umów o współpracy międzynarodowej w dziedzinie wyposażenia i techniki komputerowej oraz zagranicznych ofert sprzętowych i oprogramowania;
29)
ustalania zasad wykorzystania środków przeznaczonych na dofinansowanie zakupów aparatury i wyposażenia dla szkół wyższych oraz dysponowania rachunkiem scentralizowanym odpisów amortyzacyjnych;
30)
koordynowania zadań dotyczących współpracy z fundacjami działającymi w sferze edukacji narodowej;
31)
wykonywania zadań wynikających z funkcji organu założycielskiego przedsiębiorstw państwowych;
32)
koordynowania działań związanych z przekształceniami własnościowymi przedsiębiorstw państwowych i jednostek organizacyjnych resortu nie będących przedsiębiorstwami, formułowania aktów normatywnych w tym zakresie;
33)
prowadzenia sprawozdawczości dotyczącej prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obsługi finansowo – księgowej majątku likwidowanych przedsiębiorstw oraz nadzoru nad realizacją umów o oddanie do płatnego korzystania mienia Skarbu Państwa;
34)
obsługi Resortowej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Budżetowej.
§  24.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU WSPÓŁPRACY Z ZAGRANICĄ należą sprawy dotyczące:
1)
umów, porozumień i programów dotyczących współpracy z zagranicą w dziedzinie edukacji, udziału w ich negocjowaniu oraz nadzoru nad realizacją;
2)
określania warunków i trybu kierowania za granicę uczniów, studentów oraz kadry naukowo-dydaktycznej;
3)
koordynacji w ramach umów i porozumień kwalifikowania kandydatów i realizacja wyjazdów na zagraniczne staże naukowe, imprezy międzynarodowe, kursy językowe i inne oraz przyjazdów cudzoziemców do Polski w porozumieniu z właściwymi departamentami;
4)
pozyskiwania studentów zagranicznych;
5)
wymiany informacji o systemach edukacji w Polsce i za granicą;
6)
gromadzenia informacji o współpracy szkół i uczelni polskich z zagranicznymi instytucjami;
7)
współpracy z organizacjami międzynarodowymi, zajmującymi się rozwojem nauki i edukacji;
8)
prowadzenia spraw związanych z organizacją, realizacją i oceną wielostronnych programów międzynarodowych w dziedzinie edukacji, a także upowszechniania informacji o tych programach;
9)
pomocy szkołom wszystkich szczebli i innym placówkom podległym ministrowi w bezpośredniej współpracy z zagranicą;
10)
obywateli obcych państw zatrudnianych w polskich szkołach wszystkich szczebli i innych placówkach oświatowych, w porozumieniu z Departamentem Organizacji, Kadr i Szkolenia;
11)
określania zasad ekwiwalencji dyplomów szkół i uczelni, okresów studiów, zasad ekwiwalencji i trybu nostryfikacji tytułów zawodowych i stopni naukowych, negocjowania i realizacji umów i konwencji międzynarodowych, dotyczących ekwiwalencji oraz wydawania dokumentów o równoważności;
12)
współpracy z przedstawicielami dyplomatycznymi RP za granicą i zagranicznymi w Polsce;
13)
koordynowania działalności szkół dla dzieci obywateli polskich, przebywających czasowo za granicą;
14)
koordynowania działalności właściwych jednostek resortu w zakresie wspomagania oświaty polonijnej i upowszechniania języka polskiego w świecie, w szczególności w odniesieniu do:
a)
kierowania nauczycieli do pracy w środowiskach polonijnych,
b)
zaopatrzenia szkół polonijnych za granicą w podręczniki i pomoce dydaktyczne, służące nauczaniu języka polskiego, historii i geografii Polski,
c)
inicjowania prac nad programami nauczania, podręcznikami oraz środkami dydaktycznymi do nauczania języka polskiego jako obcego,
d)
inicjowania i wspierania nauczania języka polskiego w obcych systemach edukacyjnych;
15)
ustalania zasad rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, wyższych, placówek doskonalenia zawodowego osób pochodzenia polskiego – obywateli państw obcych;
16)
przedstawicieli Polski w organizacjach międzynarodowych w dziedzinie oświaty i szkolnictwa wyższego;
17)
koordynowania prac związanych z udziałem ministra w naradach ministrów edukacji;
18)
koordynowania pomocy zagranicznej w zakresie uprawnień ministerstwa;
19)
współdziałania z Komitetem Badań Naukowych w zakresie finansowania współpracy naukowej z zagranicą szkół wyższych i innych jednostek organizacyjnych resortu;
20)
opracowywania informacji o współpracy z zagranicą jednostek organizacyjnych resortu;
21)
opracowywania planu finansowego dotyczącego współpracy z zagranicą;
22)
obsługi paszportowo-wizowej oraz protokołu i recepcji dla ministerstwa w zakresie współpracy z zagranicą;
§  25.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU ADMINISTRACYJNO-GOSPODARCZEGO należą sprawy dotyczące:
1)
opracowania planu i realizacji budżetu centrali ministerstwa, prowadzenia w tym zakresie rachunkowości i sprawozdawczości;
2)
finansowania wybranych centralnych i resortowych zadań budżetowych oraz prowadzenia obsługi finansowo-księgowej ministerstwa;
3)
realizacji zakupów sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz organizacji ich dystrybucji pomiędzy jednostki podległe;
4)
realizacji zakupów wyposażenia placówek oświatowo-wychowawczych w asortymencie i ilościach ustalanych przez Departament Ekonomiczny;
5)
zlecenia i nadzorowania druku i dystrybucji – na zlecenie właściwych departamentów – wydawnictw i materiałów informacyjnych;
6)
pełnienia funkcji głównego księgowego i dysponenta środków;
7)
administracji majątkiem, konserwacji i remontów budynków oraz pomieszczeń ministerstwa;
8)
ochrony budynku i mienia ministerstwa;
9)
obsługi gospodarczej narad i konferencji organizowanych przez ministerstwo;
10)
zapewnienia technicznych warunków zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w ministerstwie;
11)
prowadzenia kancelarii głównej, archiwum zakładowego, centrali telefonicznej i teleksowej ministerstwa oraz hali maszyn;
12)
zaopatrywania ministerstwa w sprzęt – w tym komputerowy, materiały, części zamienne do maszyn, urządzeń i pojazdów samochodowych, w wydawnictwa oraz prowadzenia gospodarki transportowej i magazynowej;
13)
prowadzenia administracji Dziennika Urzędowego ministerstwa;
14)
zapewniania warunków bhp, socjalno-bytowych oraz ochrony przeciwpożarowej w obiektach i pomieszczeniach ministerstwa;
15)
prowadzenia spraw bhp i ppoż. oraz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży na drogach;
16)
prowadzenia spraw w odniesieniu do jednostek resortu w zakresie:
a)
prawnych tytułów własności,
b)
gospodarki samochodowej,
c)
centralnego zamawiania pieczęci urzędowych i druków podlegających ścisłemu zarachowaniu i innych druków szkolnych,
d)
gospodarowania energią i opałem;
e)
posiadania i użytkowania materiałów wybuchowych oraz innych niebezpiecznych dla zdrowia i życia.

Załącznik nr 1

WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA

departamentów w stosunku do organów państwowych i jednostek organizacyjnych nadzorowanych i podległych Ministrowi Edukacji Narodowej.

Gabinet Ministra

1. Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych

2. Kuratoria Oświaty

Departament Kształcenia Nauczycieli i Edukacji Ustawicznej

1. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie

2. Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

3. Ogólnopolskie Centrum Edukacji Niestacjonarnej w Warszawie

4. Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie

5. Kolegia nauczycielskie i nauczycielskie kolegia języków obcych – w zakresie nadzoru pedagogicznego

Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego

1. Uniwersytet Warszawski

2. Uniwersytet Gdański

3. Uniwersytet Śląski w Katowicach

4. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

5. Uniwersytet Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie

6. Uniwersytet Łódzki

7. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

8. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

9. Uniwersytet Szczeciński

10. Uniwersytet Wrocławski

11. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

12. Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach

13. Akademia Ekonomiczna w Krakowie

14. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

15. Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego we Wrocławiu

16. Politechnika Warszawska

17. Politechnika Białostocka

18. Politechnika Częstochowska

19. Politechnika Gdańska

20. Politechnika Śląska w Gliwicach

21. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach

22. Politechnika Krakowska im. T. Kościuszki

23. Politechnika Lubelska

24. Politechnika Łódzka

25. Politechnika Poznańska

26. Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza

27. Politechnika Szczecińska

28. Politechnika Wrocławska

29. Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie

30. Wyższa Szkoła Inżynierska w Koszalinie

31. Wyższa Szkoła Inżynierska w Opolu

32. Wyższa Szkoła Inżynierska im. K. Pułaskiego w Radomiu

33. Wyższa Szkoła Inżynierska w Zielonej Górze

34. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

35. Akademia Techniczno-Rolnicza im. J. i J. Śniadeckich w Bydgoszczy

36. Akademia Rolnicza im. H. Kołłątaja w Krakowie

37. Akademia Rolnicza w Lublinie

38. Akademia Rolniczo-Techniczna im. M. Oczapowskiego w Olsztynie

39. Akademia Rolnicza w Poznaniu

40. Akademia Rolnicza w Szczecinie

41. Akademia Rolnicza we Wrocławiu

42. Wyższa Szkoła Rolniczo-Pedagogiczna w Siedlcach

43. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie

44. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy

45. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie

46. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Kochanowskiego w Kielcach

47. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

48. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie

49. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich w Opolu

50. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie

51. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku

52. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze

53. Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie

54. Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

55. Szkoły wyższe niepaństwowe

56. Stołówki i Bufety Studenckie w Warszawie

57. Zarząd Osiedla Mieszkaniowego "Przyjaźń"

Departament Opieki, Wychowania i Kultury Fizycznej

– Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie

Departament Organizacji, Kadr i Szkolenia

– Dom Pracy Twórczej w Ustroniu

Departament Ekonomiczny

1. Akademickie Centrum Komputerowe "CYFRONET" w Krakowie

2. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej "COBRABiD" w Warszawie

3. Centrum Obliczeniowe MEN

4. Drukarnia Oświatowa im. St. Staszica w Łodzi

5. Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

6. Fabryka Pomocy Naukowych w Częstochowie –(w upadłości)

7. Fabryka Pomocy Naukowych w Kartuzach

8. Fabryka Pomocy Naukowych w Kętach – (w likwidacji)

9. Fabryka Pomocy Naukowych w Koszalinie

10. Fabryka Pomocy Naukowych w Nysie

11. Fabryka Pomocy Naukowych w Poznaniu

12. Fabryka Pomocy Naukowych w Warszawie

13. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pomocy Naukowych i Sprzętu Szkolnego w Warszawie

14. Poznańska Drukarnia Naukowa w Poznaniu

15. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Białymstoku

16. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Bytomiu

17. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Gdańsku

18. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Kielcach

19. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Koszalinie

20. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Krakowie

21. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Lublinie (w likwidacji)

22. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Łodzi

23. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Opolu

24. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Poznaniu

25. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Rzeszowie

26. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Szczecinie

27. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Toruniu (w likwidacji)

28. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Warszawie

29. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Zielonej Górze

30. Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane Szkół Wyższych "SZKOLBUD" w Warszawie

31. Zakłady Graficzne im. Komisji Edukacji Narodowej w Bydgoszczy

32. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Gliwicach

33. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Krakowie

34. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Lublinie

35. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Poznaniu

36. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych we Wrocławiu

37. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne w Warszawie

Departament Współpracy z Zagranicą

1. Biuro Kształcenia w Warszawie

2. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo za Granicą – w Warszawie

Departament Administracyjno-Gospodarczy

1. Gospodarstwo Pomocnicze

2. Gospodarstwo Pomocnicze – Domy Mieszkalne MEN

Załącznik Nr 2

STRUKTURA ORGANIZACYJNA DEPARTAMENTÓW MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

Gabinet Ministra

1. Wydział Prezydialny

2. Wydział Nadzoru nad Kuratoriami Oświaty

3. Wydział Spraw Obronnych

4. Zespół Skarg, Wniosków i Listów Obywateli

5. Biuro Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego

6. Rzecznik Prasowy

7. Doradcy Ministra

Departament Prawny

– struktura bezwydziałowa

Departament Kształcenia Ogólnego

– struktura bezwydziałowa

Departament Kształcenia Zawodowego

1. Wydział Szkół Zawodowych

2. Wydział Kształcenia Praktycznego

3. Wydział Współdziałania Międzyresortowego

4. Wydział Organizacji i Nadzoru

Departament Kształcenia Nauczycieli i Edukacji Ustawicznej

1. Wydział Oświaty Dorosłych

2. Wydział Edukacji Niestacjonarnej

3. Wydział Kształcenia Nauczycieli

4. Wydział Doskonalenia Nauczycieli

5. Zespół Planowania Analiz

Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego

1. Wydział Spraw Studenckich

2. Wydział Spraw Kadrowych

3. Wydział Organizacyjny

4. Wydział Uniwersytetów, Uczelni Ekonomicznych i Wyższych Szkół Pedagogicznych

5. Wydział Uczelni Technicznych i Rolniczych

6. Wydział Bibliotek i Wydawnictw

7. Wydział Informacji i Analiz

Departament Opieki, Wychowania i Kultury Fizycznej

1. Wydział Opieki

2. Wydział Kultury Fizycznej, Wychowania i Edukacji Pozaszkolnej

3. Zespół Kształcenia Specjalnego

Departament Organizacji, Kadr i Szkolenia

1. Wydział Zatrudnienia i Płac

2. Wydział Spraw Pracowniczych Ministerstwa i Kadr Kierowniczych Jednostek Podległych

3. Wydział ds. Organizacji, Współpracy z Samorządami Terytorialnymi i Związkami Zawodowymi

4. Wydział ds. Socjalnych Pracowników Resortu Edukacji

5. Wydział ds. Koordynacji Szkolenia Kadr Organów Nadzorujących oraz Prowadzących Szkoły

6. Sekretariat Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze Edukacji Narodowej

7. Ambulatorium Zakładowe

Departament Ekonomiczny

1. Wydział Finansowania Szkolnictwa Wyższego

2. Wydział Finansowania Działów Pozaedukacyjnych i Obsługi Bankowej

3. Wydział Finansowania Oświaty Rządowej

4. Wydział Finansowania Oświaty Samorządowej

5. Wydział Analiz i Kontroli

6. Wydział Sprawozdawczości Budżetowej i Statystyki

7. Wydział Inwestycji i Płac Studialnych

8. Wydział Wyposażenia i Wydawnictw

9. Wydział Nadzoru Założycielskiego i Współpracy z Gospodarką

10. Wydział ds. Komputeryzacji

Departament Współpracy z Zagranicą

1. Wydział Współpracy Dwustronnej

2. Wydział Współpracy Wielostronnej

3. Wydział ds. Polonii i Nauczania Języka Polskiego za Granicą

4. Wydział Ekwiwalencji

5. Wydział Obsługi

Departament Administracyjno-Gospodarczy

1. Wydział Finansowo-Księgowy

2. Wydział Administracyjny

3. Zespół Realizacji Zakupów Sprzętu i Wyposażenia