Wprowadzenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1996.4.17

Akt utracił moc
Wersja od: 3 września 1996 r.

ZARZĄDZENIE NR 7
Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 21 maja 1996 r.
w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej

Na podstawie § 2 rozporządzenia rady Ministrów z dnia 22 listopada 1994 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 126, poz. 616 i z 1995 r. Nr 81, poz. 409) oraz § 4 ust. 2 statutu Ministerstwa Edukacji Narodowej, stanowiącego załącznik do rozporządzenia, zarządza się co następuje:
§  1.
Strukturę organizacyjną Ministerstwa Edukacji Narodowej, zasady organizacji departamentów (jednostek równorzędnych) określa regulamin organizacyjny Ministerstwa Edukacji Narodowej, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 8 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lipca 1995 r. w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN Nr 5, poz. 22).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Regulamin Organizacyjny Ministerstwa Edukacji Narodowej

Rozdział 1

Przepisy wstępne

§  1.
Do zakresu zadań Ministerstwa Edukacji Narodowej należą zadania określone w:
1)
ustawie z dnia 23 października 1987 r. o utworzeniu urzędu Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 33, poz. 178; z 1990 r. Nr 65, poz. 385 oraz z 1991 r. Nr 95, poz. 425),
2)
innych aktach prawnych, w których określone są zadania dla Ministra Edukacji Narodowej, a w szczególności w:
a)
ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425; z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 53, poz. 215 oraz z 1995 r. Nr 101, poz. 504)
b)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591 oraz z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110),
c)
ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19; Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214; z 1983 r. Nr 5, poz. 33; z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24; Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 197 i 198; Nr 36, poz. 206 i Nr 72, poz. 423, z 1991 r. Nr 95, poz. 425; Nr 104, poz. 450; z 1992 r. Nr 53, poz. 252, Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451, z 1993 r. Nr 129, poz. 602, z 1994 r. Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 138, poz. 681 oraz z 1996 r. Nr 25, poz. 113)
d)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o tytule naukowym i stopniach naukowych (Dz. U. Nr 65, poz. 386),
e)
ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. Nr 38, poz. 173 i z 1989 r. Nr 34, poz. 178),
f)
ustawie z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685), oraz z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640,
g)
ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16; Nr 40, poz. 174 i Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 43, poz. 165, oraz z 1996 r. Nr 7, poz. 44 i Nr 10, poz. 56),
h)
ustawie z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej (Dz. U. Nr 21, poz. 123, z 1991 r. Nr 75, poz. 328 oraz z 1995 r. Nr 74, poz. 386).
§  2.
Ilekroć w regulaminie mówi się o:
1)
Ministrze (ministerstwie, resorcie) należy przez to rozumieć Ministra (ministerstwo, resort) Edukacji Narodowej,
2)
członku kierownictwa ministerstwa, należy przez to rozumieć ministra, sekretarza stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego w ministerstwie,
3)
departamencie, należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wymienioną w § 4,
4)
jednostce resortu, należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną wymienioną w załączniku Nr 1 do regulaminu.

Rozdział 2

Przepisy ogólne

§  3.
1.
Minister kieruje działalnością ministerstwa i resortu bezpośrednio oraz przy pomocy sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego oraz dyrektorów departamentów, którzy odpowiadają przed ministrem za wykonanie powierzonych zadań.
2.
Nadzór nad realizacją określonych zadań minister może zlecić wybranemu pracownikowi.
3.
W czasie nieobecności ministra jego obowiązki pełni sekretarz stanu albo wyznaczony przez ministra członek kierownictwa ministerstwa.
§  4.
W skład ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Ministra (GM),
2)
departament Ekonomiczny (DE),
3)
Departament Kadr i Współpracy z Samorządami Terytorialnymi (DKWS),
4)
Departament Kształcenia Ogólnego i Nadzoru Pedagogicznego (DKO),
5)
Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (DKZiU),
6)
Departament Opieki, Wychowania i Młodzieży (DOW),
7)
Departament Prawny (DP),
8)
Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego (DNS),
9)
Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM),
10)
Departament Administracyjny (DA),
11) 1
Biuro Strategii Edukacyjnych (BS).
§  5.
1.
Do podstawowych zadań departamentów należy:
1)
realizacja zadań ministerstwa i koordynowanie prac, dla których departament jest wiodącą komórką organizacyjną;
2)
opracowywanie programów, analiz, opinii, informacji i innych materiałów dla potrzeb własnych, kierownictwa ministerstwa oraz naczelnych organów władzy i administracji państwowej;
3)
inicjowanie oraz opracowywanie i opiniowanie założeń projektów i projektów aktów prawnych, umów i porozumień oraz udział w ich opiniowaniu i uzgadnianiu;
4)
realizacja, nadzór i kontrola wykonania zadań wynikających z aktów normatywnych, umów i porozumień oraz decyzji, uchwał, wystąpień, dezyderatów, protokołów ustaleń itp. naczelnych organów władz państwowych;
5)
współdziałanie z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego, Krajowym Sejmikiem Samorządu Terytorialnego, stowarzyszeniami i organizacjami prowadzącymi szkoły i placówki oświatowe, komisjami (zespołami) powołanymi przez ministra;
6)
załatwianie skarg, wniosków i listów oraz przyjmowanie obywateli w tych sprawach,
7)
realizacja zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz innych zadań określonych w odrębnych przepisach;
8)
współpraca z fundacjami, których cele statutowe mieszczą się w zakresie zadań departamentu, a także wykonywanie w stosunku do tych fundacji czynności przewidzianych w ustawie o fundacjach;
9)
realizacja zadań z zakresu współpracy z zagranicą przy koordynacji Departamentu Współpracy Międzynarodowej;
10)
udzielanie informacji dotyczących treści obowiązujących przepisów w zakresie właściwości departamentu.
2.
Departamenty realizują swoje zadania między innymi na podstawie planów pracy. Plan pracy zatwierdza właściwy członek kierownictwa ministerstwa. Kopie tych planów przekazywane są do Gabinetu Ministra.
§  6.
1.
Departamenty koordynują i prowadzą sprawy wynikające z nadzoru ministra nad działalnością organów państwowych i jednostek resortu (w stosunku do przedsiębiorstw państwowych - jako organ założycielski); w szczególności kontrolują realizację zadań statutowych, przestrzeganie prawa i rozpatrują sprawozdania z działalności tych jednostek.
2.
Właściwość departamentów koordynujących sprawy, o których mowa w ust. 1, w stosunku do nadzorowanych organów państwowych i jednostek resortu, określa załącznik Nr 1 do regulaminu.

Załącznik aktualizuje się stosownie do zachodzących zmian.

§  7.
1.
Przy wykonywaniu swoich zadań departamenty obowiązane są do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień, konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami.
2.
Jeżeli do wykonywania zadań konieczne jest współdziałanie kilku departamentów, departament wiodący wyznacza właściwy członek kierownictwa lub Dyrektor Gabinetu Ministra.
§  8.
1.
Założenia projektów lub projekty aktów prawnych, umów i porozumień opracowuje departament rzeczowo właściwy, we współpracy z zainteresowanymi departamentami oraz uzyskuje akceptację właściwego członka kierownictwa ministerstwa.
2.
Redagowanie projektów aktów normatywnych, umów i porozumień, ich uzgadnianie z innymi ministerstwami, urzędami centralnymi i organizacjami należy do obowiązków Departamentu Prawnego.
§  9.
Departamenty mogą występować do jednostek resortu, a także do innych ministerstw, urzędów centralnych i terenowych, instytucji i ekspertów o dostarczenie lub opracowanie materiałów, informacji, danych i opinii niezbędnych do wykonania zadań.
§  10.
1.
Departamentem kieruje dyrektor przy pomocy wicedyrektorów, naczelników wydziałów i innych pracowników departamentu. Dyrektor odpowiada za całokształt prowadzonych spraw.
2.
W czasie nieobecności dyrektora departamentu zastępuje go wyznaczony przez niego wicedyrektor departamentu albo wyznaczony pracownik departamentu.
§  11.
Wicedyrektor departamentu realizuje zadania departamentu w określonym przez dyrektora zakresie i odpowiada przed nim za powierzone zadania.
§  12.
1.
Departamenty dzielą się na wydziały, zespoły i stanowiska pracy.
2.
Wydział tworzy i likwiduje minister. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału albo wyznaczony przez dyrektora departamentu pracownik zajmujący stanowisko głównego specjalisty, głównego wizytatora lub wyższe.
3.
Stanowiska pracy tworzą i likwidują dyrektorzy departamentów. Wieloosobowe stanowiska pracy mogą nosić nazwę zespołów. O utworzeniu lub likwidacji zespołu dyrektor departamentu zawiadamia dyrektora Gabinetu Ministra. Zespołem kieruje pracownik wyznaczony przez dyrektora departamentu.
4.
Strukturę organizacyjną departamentów określa załącznik Nr 2 do regulaminu. Załącznik aktualizuje się stosownie do zachodzących zmian.
§  13.
1.
Minister podpisuje:
1)
rozporządzenia, zarządzenia i inne akty normatywne,
2)
pisma adresowane do: Prezydenta, Marszałka i wicemarszałków Sejmu i Senatu RP, Prezesa, wiceprezesów i członków Rady Ministrów, ministrów stanu, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, osób kierujących centralnymi organami organizacji politycznych, kierujących centralnymi organami kościołów i innych związków wyznaniowych,
3)
pisma kierujące akty prawne i inne dokumenty do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Prezydium Rządu i Komitety Rady Ministrów,
4)
pisma adresowane do ministrów rządów innych państwa,
5)
akty mianowania na stanowiska dyrektorów, wicedyrektorów departamentów, doradców ministra i naczelników wydziałów ministerstwa, profesorów zwyczajnych w szkołach wyższych, profesorów i docentów w jednostkach badawczo-rozwojowych resortu, akty powołania na stanowiska kierowników jednostek resortu, a także akty dotyczące rozwiązania stosunku pracy z tymi osobami,
6)
wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych wyższych klas.
2.
W czasie nieobecności ministra pisma i dokumenty podpisuje zastępujący członek kierownictwa ministerstwa.
3.
Członkowie kierownictwa ministerstwa podpisują (we własnym imieniu lub w zastępstwie ministra) według właściwości, pisma adresowane do: nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictwa Kancelarii Prezydenta, Sejmu i Senatu RP, ministerstw, Najwyższej Izby Kontroli i Polskiej Akademii Nauk; członków kierownictw centralnych organów administracji państwowej; przewodniczących sejmików samorządowych; nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictwa organizacji politycznych; członków kierownictw naczelnych władz związków zawodowych i stowarzyszeń o zasięgu ogólnokrajowym; akty powołania (mianowania) na stanowiska nie zastrzeżone do podpisu ministra oraz pisma i dokumenty zastrzeżone do ich podpisu z tytułu odrębnych ustaleń.
4.
Pisma i dokumenty nie zastrzeżone do podpisu członka kierownictwa ministerstwa podpisuje właściwy dyrektor departamentu. Dyrektor może określić rodzaje pism i dokumentów, do podpisywania których upoważnieni są wicedyrektorzy i inni pracownicy departamentu.
5.
Pisma i dokumenty przedkładane do podpisu ministra akceptuje właściwy członek kierownictwa ministerstwa. Postanowienie to stosuje się odpowiednio do pism i dokumentów przedkładanych do podpisu członkom kierownictwa ministerstwa.
6.
Pisma okólne do rektorów, kuratorów oświaty i kierowników innych jednostek resortu (pisma tej samej treści do większej grupy tych osób) podpisują dyrektorzy departamentów po uzgodnieniu z Departamentem Prawnym. Do wydania zaświadczeń upoważnieni są pracownicy ministerstwa załatwiający sprawy obywateli.
§  14.
1.
Jeżeli przepisy szczególne, plany (harmonogramy) pracy lub polecenia (zezwolenia) członków kierownictwa ministerstwa nie stanowią inaczej, w pracach ministerstwa obowiązuje przestrzeganie następujących terminów:
1)
dla załatwienia sprawy nie wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym departamentem - najwyżej 7 dni,
2)
dla załatwienia sprawy wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym departamentem - najwyżej 14 dni,
3)
dla załatwienia sprawy wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym urzędem (instytucją) lub jednostką resortu - najwyżej 21 dni; w przypadku niemożności dotrzymania terminu z przyczyn zewnętrznych, należy podjąć stosowną interwencję i zawiadomić o niedotrzymaniu terminu bezpośredniego przełożonego lub osobę zainteresowaną;
4)
dla zaopiniowania sprawy przedłożonej przez inny departament - najwyżej 5 dni.
2.
Termin przedstawienia opinii do materiałów, które mają być przedmiotem obrad posiedzenia Rady Ministrów, Prezydium Rządu, Komitetów Rady Ministrów lub innych organów, określa każdorazowo Gabinet Ministra lub Departament Prawny.
3.
Przy załatwianiu spraw nie mogą być przekraczane terminy określone w:
1)
ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26, Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 7, poz. 55, Nr 45, poz. 289, z 1983 r. Nr 41, poz. 185, z 1984 r. Nr 34, poz. 183, z 1986 r. Nr 47, poz. 228, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, Nr 33, poz. 186, z 1989 r. Nr 20, poz. 107, z 1990 r. Nr 34, poz. 201, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, Nr 119, poz. 513, z 1994 r. Nr 122, poz. 593 oraz z 1995 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 74, poz. 386),
2)
ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. z 1991 r. Nr 109, poz. 471),
3)
uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. Nr 26, poz. 185, Nr 34, poz. 239, z 1993 r. Nr 13, poz. 89, Nr 63, poz. 562, z 1994 r. Nr 47, poz. 379, Nr 62, poz. 545, z 1995 r. Nr 8, poz. 111, Nr 18, poz. 213, Nr 23, poz. 271, Nr 46, poz. 514 oraz z 1996 r. Nr 1, poz. 3),
4)
uchwale Nr 20 Rady Ministrów z 12 lutego 1991 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów (M. P. Nr 7, poz. 47, z 1992 r. Nr 7, poz. 47 i Nr 25, poz. 180),
5)
innych przepisach szczególnych.

Rozdział 3

Zakresy działania departamentów

§  15.
Do zakresu działania Gabinetu Ministra należą sprawy dotyczące:
1)
współdziałania ministra z naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej oraz partiami politycznymi, związkami zawodowymi i stowarzyszeniami;
2)
programowania pracy ministerstwa;
3)
koordynowania realizacji zadań wynikających z uchwał i wniosków Sejmu i Senatu;
4)
określania zadań dla departamentów wynikających z pozaresortowych aktów normatywnych, decyzji (uchwał, wniosków itp.) naczelnych organów władzy i administracji państwowej, poleceń ministra, kontroli i nadzoru nad realizacją tych zadań;
5)
powoływania komisji (zespołów), delegowania przedstawicieli ministerstwa do komisji (zespołów) tworzonych przez inne organy władzy i administracji państwowej;
6)
obsługi posiedzeń kierownictwa ministerstwa;
7)
ewidencji i dekretowania pism przychodzących do ministra, kontroli terminowości ich realizacji oraz przedkładania ministrowi do podpisu wszystkich pism przygotowanych przez poszczególne komórki organizacyjne;
8)
obsługi administracyjnej Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego;
9)
informowania o programach i kierunkach działania ministerstwa, przepływu informacji wewnątrz resortu oraz współpracy z prasą, radiem i telewizją;
10)
koordynowania organizacji i obsługi merytorycznej udziału ministra w naradach i spotkaniach;
11)
funkcjonowania sekretariatów członków kierownictwa ministerstwa;
12) 2
(skreślony).
13)
przyjmowania skarg, wniosków i listów obywateli oraz nadzór nad jakością i terminowością ich rozpatrywania i załatwiania, organizowania przyjmowania obywateli przez członków kierownictwa;
14)
realizacji zadań ministra w zakresie obronności państwa, zgodnie z przepisami o powszechnym obowiązku obrony RP i innych ustaw oraz wydanymi na ich podstawie aktami wykonawczymi;
15)
koordynowania spraw związanych z kontrolami NIK;
16)
wykładni niniejszego regulaminu.
§  16.
Do zakresu działania Departamentu Ekonomicznego należą sprawy dotyczące:
1)
koordynacji i opracowywania wieloletnich i rocznych planów zadań rzeczowych w części dotyczącej sfery edukacji narodowej;
2)
opracowywanie zbiorczego budżetu resortu, planów finansowych, a w porozumieniu z Departamentem Kadr i Współpracy z Samorządami Terytorialnymi - zatrudnienia i wynagrodzeń sfery edukacji narodowej i działów pozaedukacyjnych (w tym działu "administracja państwowa") oraz ich okresowych waloryzacji;
3)
opracowywania zasad i projektów rozdziału środków finansowych w ramach resortu edukacji narodowej i na rzecz działów koordynowanych, a w uzgodnieniu z Departamentem Kadr i Współpracy z Samorządami Terytorialnymi - zasad i projektów rozdziału limitów wynagrodzeń osobowych;
4)
pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu resortu;
5)
sprawowania nadzoru nad funkcjonowaniem systemów finansowania placówek edukacyjnych;
6)
sprawowania nadzoru w zakresie dotyczącym prawidłowego wykorzystania środków budżetowych;
7)
organizowania doraźnych kontroli jednostek resortu, fundacji i organizacji dotowanych, w zakresie dotyczącym działalności finansowej;
8)
prowadzenia sprawozdawczości finansowej oraz koordynowania prac związanych z opracowaniem zbiorczych wyników badań statystycznych w resorcie;
9)
opracowywania sprawozdań dotyczących realizacji zadań rzeczowych oraz analiz ekonomicznych z wykonania podstawowych zadań planowych, a także budżetu edukacji narodowej;
10)
opracowywania - w porozumieniu z Departamentem Kadr i Współpracy z Samorządami Terytorialnymi - zasad naliczania i realizacji dotacji i subwencji oświatowych dla gmin na prowadzenie zadań edukacyjnych;
11)
analizy skutków finansowych wynikających z projektów aktów normatywnych resortu;
12)
inicjowania i koordynacji projektowania i prac studialnych w zakresie obiektów oświatowych i szkolnictwa wyższego oraz opracowywania wytycznych programowo-przestrzennych do projektowania szkół;
13)
opracowywania rocznych i wieloletnich planów rzeczowych inwestycji oraz dokonywania bieżących analiz i nadzoru nad realizacją w zakresie techniczno-rzeczowym;
14)
inicjowania i nadzoru nad przebiegiem realizacji współfinansowania inwestycji oświatowych (akcja kontrahencka);
15)
analizy i rozpatrywania wniosków w sprawie inwestycji i remontów szkół i placówek oraz wniosków o nabycie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa;
16)
koordynacji i nadzoru pierwszego wyposażenia szkół i placówek;
17)
ustalania zasad wykorzystania środków przeznaczonych na dofinansowanie zakupów aparatury i wyposażenia dla szkół wyższych oraz dysponowania rachunkiem scentralizowanym odpisów amortyzacyjnych;
18)
obsługi Resortowej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Budżetowej.
§  17.
Do zakresu działania Departamentu Kadr i Współpracy z Samorządami Terytorialnymi należą sprawy dotyczące:
1)
projektowania - we współdziałaniu z właściwymi departamentami - polityki kadrowej resortu;
2)
projektowania rozwiązań systemowych w zakresie pragmatyk pracowniczych;
3)
zatrudniania, powierzania funkcji kierowniczych w szkołach, czasu pracy, wynagradzania i świadczeń socjalnych nauczycieli i nauczycieli akademickich oraz innych pracowników zatrudnionych w szkołach i szkołach wyższych oraz innych jednostkach organizacyjnych resortu nie będących przedsiębiorstwami;
4)
koordynowania współpracy ministerstwa ze związkami zawodowymi zrzeszającymi pracowników resortu w sprawach pracowniczych;
5)
współdziałania z Departamentem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w zakresie określania kwalifikacji nauczycieli i wychowawców oraz uprawnień do wykonywania zawodu nauczycielskiego;
6)
opracowywania projektów ponadzakładowych układów zbiorowych zawieranych przez Ministra Edukacji Narodowej oraz propozycji w zakresie zawierania porozumień o stosowaniu w całości lub w części układu, którego Minister Edukacji Narodowej nie jest stroną;
7)
nadzorowania prawidłowości opracowania i rejestrowania zawieranych umów zbiorowych;
8)
wykładni przepisów - w uzgodnieniu z Departamentem Prawnym - obowiązujących w resorcie w zakresie pragmatyk pracowniczych, przepisów prawa z zakresu zatrudniania, wynagradzania, czasu pracy i spraw socjalnych;
9)
opracowywania - w porozumieniu z Departamentem Ekonomicznym - zasad naliczania subwencji oświatowych dla gmin na prowadzenie szkół podstawowych;
10)
odznaczeń dla pracowników resortu oraz zasad i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli, a także obsługi komisji opiniującej wnioski o odznaczenia i nagrody;
11)
prowadzenia spraw wynikających ze stosunku pracy członków kierownictwa ministerstwa, kuratorów oświaty, rektorów uczelni, dyrektorów jednostek bezpośrednio podległych ministrowi oraz dyrektorów i nauczycieli szkół polskich za granicą;
12)
prowadzenia spraw zastrzeżonych do decyzji ministra, związanych z powoływaniem i odwoływaniem ze stanowisk kierowniczych;
13)
przygotowywania - na wniosek Departamentu Kształcenia Ogólnego i Nadzoru Pedagogicznego - konkursów na stanowiska kuratorów oświaty;
14)
prowadzenia spraw kadrowych pracowników oraz emerytów i rencistów ministerstwa;
15)
odpowiedzialności dyscyplinarnej urzędników państwowych, obsługi administracyjnej Komisji Dyscyplinarnej I Instancji dla urzędników państwowych mianowanych, zatrudnionych w ministerstwie i II Instancji dla urzędników państwowych mianowanych, zatrudnionych w kuratoriach oświaty;
16)
organizowania szkolenia i doskonalenia pracowników ministerstwa;
17)
obsługi administracyjnej Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze Edukacji Narodowej, a także przygotowywania wniosków o wniesienie rewizji nadzwyczajnej od orzeczeń Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej przy Ministrze Edukacji Narodowej;
18)
inicjowania i koordynowania - we współdziałaniu z właściwymi departamentami - rozwiązań w zakresie współpracy ministerstwa oraz kuratoriów oświaty z samorządami terytorialnymi w sprawach dotyczących zadań wynikających z pełnienia przez samorządy funkcji organów prowadzących szkoły; współpracy z samorządami terytorialnymi w sprawach związanych z prowadzeniem szkół i placówek;
19)
koordynowania współpracy ministerstwa oraz kuratoriów oświaty z samorządami terytorialnymi w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników oświaty;
20)
współdziałania z Departamentem Ekonomicznym w zakresie naliczania i rozliczania dotacji i subwencji oświatowych;
21)
koordynowania spraw związanych z oceną pracy nauczycieli;
22)
świadczeń socjalnych na rzecz pracowników i emerytów ministerstwa, gospodarowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych;
23)
sprawowania nadzoru nad działalnością kuratoriów oświaty w zakresie zatrudniania, wynagradzania i świadczeń socjalnych pracowników oświaty.
§  18.
Do zakresu działania Departamentu Kształcenia Ogólnego i Nadzoru Pedagogicznego należą sprawy związane z koordynacją i realizacją polityki oświatowej państwa w zakresie wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego i wychowania w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży oraz sprawy związane z koordynacją i wykonaniem nadzoru pedagogicznego, a w szczególności:
1)
opracowywanie ramowych planów nauczania szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży;
2)
udział w ustalaniu zakresu kształcenia ogólnego w szkołach zawodowych, artystycznych oraz w szkołach dla dorosłych;
3)
określenie podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz podstaw programowych obowiązkowych przedmiotów ogólnokształcących;
4)
określenie zasad i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania książek pomocniczych;
5)
przygotowywanie decyzji ministra dopuszczających do użytku szkolnego:
a)
programy nauczania przedmiotów ogólnokształcących,
b)
podręczniki do tych przedmiotów oraz decyzji dotyczących zalecania książek pomocniczych;
6)
opracowywanie zestawów programów, podręczników i książek pomocniczych wymienionych w pkt. 5;
7)
koordynacja prac - w porozumieniu z Departamentem Opieki, Wychowania i Młodzieży - związanych z przygotowywaniem propozycji programów wychowawczych dla wychowawcy klasowego dotyczących w szczególności:
a)
przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
b)
samorządności i ochrony praw ucznia w szkole,
c)
edukacji dla demokracji i integracji europejskiej,
d)
upowszechniania wiedzy ekologicznej oraz kształtowania właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska,
e)
edukacji kulturalnej, w tym - podtrzymania kultury i tradycji regionalnej;
8)
opracowywanie ramowych statutów publicznych przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży, bibliotek pedagogicznych i wojewódzkich ośrodków politechnicznych;
9)
koordynacja nadzoru pedagogicznego w zakresie poziomu i efektywności kształcenia ogólnego w szkołach publicznych i niepublicznych z uprawnieniami szkół publicznych oraz w zakresie wychowania przedszkolnego a także działalności wychowawczej szkół;
10)
prowadzenie działań mających na celu sukcesywne wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z różnych środowisk, szczególnie dzieci i młodzieży wiejskiej;
11)
prowadzenie, w porozumieniu z władzami kościołów i związków wyznaniowych, spraw związanych z organizacją nauczania religii w szkołach;
12)
określenie warunków organizacyjnych i programowych nauczania etyki w szkołach;
13)
prowadzenie spraw związanych z:
a)
realizacją spraw edukacyjnych mniejszości narodowych i etnicznych oraz udzielaniem pomocy w organizowaniu kształcenia dzieci uchodźców,
b)
organizacją działalności pozalekcyjnej a także prezentacją twórczości dzieci i młodzieży oraz rozwojem ruchu artystycznego w szkołach,
c)
działalnością organów społecznych w systemie oświaty,
d)
szkolnymi zbiorami muzealnymi;
14)
określanie zasad i warunków organizacyjnych i programowych nauczania języków obcych w szkołach, w tym organizacja liceów dwujęzycznych;
15)
prowadzenie spraw związanych z przystąpieniem do Organizacji Matury Międzynarodowej oraz szkół stowarzyszonych w UNESCO;
16)
sprawy związane z funkcjonowaniem niepublicznych przedszkoli, szkół ponadpodstawowych i liceów ogólnokształcących;
17)
prowadzenie spraw związanych z:
a)
realizacją obowiązku szkolnego,
b)
funkcjonowaniem bibliotek szkolnych i pedagogicznych,
c)
funkcjonowaniem wojewódzkich ośrodków politechnicznych;
18)
opracowanie spójnego systemu zawierającego:
a)
określenie podstaw programowych ogólnokształcących przedmiotów obowiązkowych,
b)
zasady oceniania i przeprowadzania egzaminów (w tym utworzenie krajowej instytucji do spraw ocen i egzaminów),
c)
zasady sprawowania nadzoru nad poziomem i efektywnością kształcenia;
19)
sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad Zespołem Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo za Granicą;
20)
ustalanie zasad:
a)
tworzenia sieci szkół publicznych,
b)
oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających, wstępnych i dojrzałości,
c)
prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania oraz wydawania świadectw i dyplomów,
d)
sprawowania nadzoru pedagogicznego,
e)
prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki,
f)
przyjmowania uczniów do szkół i zmiany szkoły,
g)
organizacji roku szkolnego,
h)
organizacji olimpiad, turniejów i konkursów przedmiotowych,
i)
wydawania zezwoleń na prowadzenie przez osoby prawne i fizyczne publicznych przedszkoli, szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących,
j)
organizacji indywidualnego programu lub toku nauki;
21)
współpraca z Departamentem Współpracy Międzynarodowej w zakresie:
a)
ekwiwalencji świadectw krajowych i zagranicznych,
b)
pracy międzynarodowych zespołów do spraw podręcznikowych,
c)
wspomagania nauczania języka polskiego za granicą;
22)
sprawowanie nadzoru nad działalnością kuratoriów oświaty, uchylanie zarządzeń kuratora sprzecznych z przepisami prawa;
23)
prowadzenie okresowych wizytacji i doraźnych kontroli kuratoriów oświaty oraz dokonywanie ocen ich działalności;
24)
opracowywanie - w porozumieniu z właściwymi departamentami - uogólnionych ocen i wniosków ukierunkowanych na podnoszenie skuteczności funkcjonowania kuratoriów oświaty;
25)
koordynowanie - we współpracy z właściwymi departamentami - nadzoru nad kuratoriami oświaty;
26)
organizowanie narad kuratorów oświaty;
27)
koordynowanie działań podejmowanych na rzecz doskonalenia kadr sprawujących nadzór pedagogiczny;
28)
współdziałania z Departamentem Kadr i Współpracy z Samorządami Terytorialnymi w zakresie współpracy z samorządami terytorialnymi, ze szczególnym uwzględnieniem szkolenia organizowanego dla organizacji prowadzących szkoły i placówki;
29)
określanie - w uzgodnieniu z Departamentem Prawnym, statutowej organizacji kuratoriów oświaty;
30)
prowadzenie spraw związanych z wychowaniem komunikacyjnym w szkołach oraz bezpieczeństwem ruchu drogowego;
31)
prowadzenie spraw związanych z realizacją Konwencji o Prawach Dziecka w zakresie oświaty;
32)
prowadzenie - we współpracy z Departamentem Kadr i Współpracy z Samorządami Terytorialnymi - spraw związanych z oceną pracy nauczycieli.
§  19.
Do zakresu działania Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego należą sprawy związane z organizacją i funkcjonowaniem szkół zawodowych, zasadniczych i średnich (z wyjątkiem specjalnych), ustalania kierunku rozwoju i sprawowania nadzoru w dziedzinie różnorodnych form edukacji ustawicznej, a w szczególności:
1)
ustalanie zasad:
a)
organizacji i funkcjonowania szkół zawodowych i ośrodków dokształcania zawodowego,
b)
organizacji praktycznego nauczania zawodu w szkołach zawodowych i zakładach pracy,
c)
organizacji oraz działalności warsztatów szkolnych,
d)
przeprowadzania egzaminów z nauki zawodu i przygotowania zawodowego i uzyskiwania tytułów kwalifikacyjnych,
e)
oceny efektywności kształcenia zawodowego;
2)
organizacja i nadzór pedagogiczny nad kształceniem zawodowym młodzieży w formach szkolnych;
3)
określanie zasad kształcenia kadr na poziomie zasadniczym i średnim, w tym również zasad wypełniania obowiązku dokształcania zawodowego;
4)
określanie, na wniosek właściwych ministrów, klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
5)
ustalanie zasad działania komisji programowych dla zawodów lub grup zawodów oraz zadań Pracowni Programów Kształcenia Zawodowego powołanej w Instytucie Badań Edukacyjnych;
6)
ustalanie, przy udziale Pracowni Programów Kształcenia Zawodowego w Instytucie Badań Edukacyjnych, we współdziałaniu z właściwymi ministrami i komisjami programowymi:
a)
ramowych planów nauczania dla każdego zawodu i typów szkół, które będą kształcić w tym zawodzie oraz podstaw programowych kształcenia w zawodzie,
b)
zestawów dopuszczonych do użytku szkolnego programów i podręczników szkolnych do przedmiotów zawodowych,
c)
zasad wdrażania, oceny i weryfikacji dokumentacji programowych oraz zapewnienia publikacji tych dokumentacji;
7)
koordynowanie prac związanych z modelowaniem zawodów szkolnych przy współudziale właściwych ministrów i komisji programowych;
8)
organizowanie, sprawdzanie, ocenianie i weryfikacja dokumentacji programowych, zatwierdzonych do wdrożeń próbnych, w wytypowanych szkołach zawodowych oraz zapewnianie pomocy szkołom w tym zakresie;
9)
współdziałanie w sprawach organizacji olimpiad, turniejów i konkursów wiedzy i umiejętności zawodowych oraz indywidualnego toku nauki w szkołach zawodowych;
10)
opracowywanie druków szkolnych dla szkół zawodowych;
11)
współdziałanie z towarzystwami naukowymi, naukowo-technicznymi, uczelniami i innymi instytucjami w zakresie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkołach zawodowych;
12)
inicjowanie i prowadzenie współpracy z partnerami zagranicznymi w dziedzinie kształcenia zawodowego (w tym modelowanie zawodów, ustalanie standardów kwalifikacyjnych w zawodach dla systemu szkolnego);
13)
koordynacja prac związanych z modernizacją i reformą kształcenia zawodowego;
14)
współdziałanie z różnymi podmiotami (związkami pracodawców, rzemiosłem, izbami przemysłowymi) w sprawach rozwoju szkolnictwa zawodowego;
15)
udział w sprawowaniu nadzoru nad kuratorami oświaty (w tym nad decyzjami dotyczącymi niepublicznych szkół zawodowych);
16)
rozpatrywanie wniosków o prowadzenie eksperymentów pedagogicznych w zakresie kształcenia zawodowego oraz ocena innowacji prowadzonych przez szkoły;
17)
opiniowanie projektów regulacji prawnych innych resortów, związanych z funkcjonowaniem kształcenia zawodowego;
18)
tworzenie podstaw organizacyjnych i merytorycznych oraz ustalanie kierunków rozwoju i sprawowania nadzoru w dziedzinie różnorodnych form edukacji ustawicznej;
19)
współpraca z Departamentem Kształcenia Ogólnego i Nadzoru Pedagogicznego w organizowaniu działań związanych z doskonaleniem kadr nadzoru pedagogicznego;
20)
określenie zasad i organizacja systemu edukacji ustawicznej dla różnych środowisk i grup społecznych oraz koordynacja prac nad jej wdrażaniem, w tym m.in.:
a)
zasad uzyskiwania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych,
b)
kształcenia na odległość, kształcenia modułowego,
c)
organizacji kształcenia we wszystkich typach szkół dla dorosłych,
d)
zasad przeprowadzania egzaminów eksternistycznych z zakresu wszystkich typów szkół dla dorosłych,
e)
zasad przyznawania tytułów kwalifikacyjnych dostosowanych do europejskich standardów kwalifikacji zawodowych,
21)
współdziałania z różnymi podmiotami w sprawach edukacji ustawicznej;
22)
wykorzystanie w edukacji ustawicznej środków masowego przekazu;
23)
określanie zasad i organizacja udziału osób niepełnosprawnych w edukacji ustawicznej;
24)
inicjowanie i koordynowanie programów edukacji ustawicznej dla bezrobotnych i osób zagrożonych bezrobociem;
25)
inicjowanie i koordynowanie edukacji ustawicznej oraz innych form oświaty dorosłych w środowiskach wiejskich;
26)
inicjowanie i koordynowanie edukacji ustawicznej w programach adaptacji migrantów i reemigrantów;
27)
inicjowanie i koordynowanie współpracy resortów i organizacji społecznych w zakresie organizacji i programów dokształcania i przekwalifikowywania dorosłych;
28)
gromadzenie i upowszechnianie informacji o szkołach dla dorosłych i innych wyróżniających się placówkach edukacji ustawicznej oraz innowacjach w tym zakresie;
29)
opracowywanie ramowych planów nauczania szkół dla dorosłych.
§  20.
Do zakresu działania Departamentu Opieki, Wychowania i Młodzieży należą sprawy tworzenia podstaw prawnych, organizacyjnych i merytorycznych oraz ustalania kierunków rozwoju i sprawowania nadzoru w dziedzinie opieki nad dzieckiem, kształcenia specjalnego i wychowania dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, a także problematyki młodzieży i organizacji młodzieżowych, kultury fizycznej, turystyki i wypoczynku, wychowania w działalności pozaszkolnej, a w szczególności:
1)
określanie zasad i organizacji pomocy materialnej, opieki zdrowotnej, żywienia zbiorowego w szkołach wszystkich typów i placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych;
2)
ustalenie zadań szkół w dziedzinie zapobiegania patologii społecznej oraz organizowania pomocy profilaktyczno-wychowawczej;
3)
ustalanie zasad udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz określanie organizacji i zakresu działania poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych; określanie zadań psychologa szkolnego;
4)
ustalanie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi oraz ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych szkołach i placówkach;
5)
określanie zasad i organizacji działalności dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej, rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej szkół i placówek dla dzieci niepełnosprawnych, zagrożonych uzależnieniem, niedostosowanych społecznie, doskonalenie profili kształcenia zawodowego specjalnego i sieci tych placówek;
6)
określanie zasad organizacji i kierunków modyfikacji placówek opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci osieroconych, pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
7)
inicjowanie rozwoju rodzinnych form opieki zastępczej: rodzinnych domów dziecka, rodzin zastępczych i adopcyjnych, określanie zasad działania ośrodków adopcyjno-opiekuńczych;
8)
określanie zasad i warunków publicznych placówek opieki nad dzieckiem;
9)
opracowywanie ramowych planów nauczania szkół specjalnych i integracyjnych;
10)
określanie podstaw programowych obowiązujących w przedszkolach i szkołach specjalnych;
11)
współpraca z Departamentem Kształcenia Ogólnego i Nadzoru Pedagogicznego w określaniu zasad i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, podręczników oraz książek pomocniczych w kształceniu specjalnym;
12)
ustalanie kierunków rozwoju i założeń programowych przedmiotu wychowanie fizyczne, zajęć gimnastyki korekcyjnej i nadobowiązkowych zajęć rekreacyjno-sportowych oraz wypracowywanie założeń i zasad organizacyjnych szkolnictwa sportowego, krajoznawstwa i turystyki;
13)
ustalanie zasad organizacji placówek wychowania pozaszkolnego, prezentacji twórczości dzieci i młodzieży oraz rozwoju ruchu artystycznego;
14)
ustalanie zasad kwalifikacji do udziału w wypoczynku w Polsce dzieci i młodzieży pochodzenia polskiego z zagranicy;
15)
koordynowanie wszelkich form wypoczynku dzieci i młodzieży, obozów językowych UNESCO, kolonii dla dzieci Polonii;
16)
ustalanie, we współpracy z innymi departamentami rekomendacji dla programów edukacyjno-wychowawczych oraz określanie zasad ich realizacji;
17)
określanie zasad udzielania dotacji organizacjom społecznym i stowarzyszeniom na zadania będące w gestii departamentu;
18)
inicjowanie wydawnictw, materiałów filmowych, audycji i innych środków dydaktycznych o tematyce wychowawczej;
19)
analiza i ocena sytuacji społecznej i bytowej młodzieży;
20)
ocena, opiniowanie i opracowywanie projektów dokumentacji służących poprawie bytu młodzieży;
21)
rozwijanie współpracy w sprawach młodzieży z organami państwowymi i samorządowymi, instytucjami, stowarzyszeniami i środowiskami społecznymi a także - we współpracy z Departamentem Współpracy Międzynarodowej - z organizacjami międzynarodowymi;
22)
przygotowywanie materiałów, wniosków i propozycji dotyczących kształcenia polityki państwa wobec młodzieży;
23)
współdziałanie z osobami, instytucjami, stowarzyszeniami i placówkami naukowymi w kraju i za granicą w zakresie problematyki departamentu.
§  21.
Do zakresu działania Departamentu Prawnego należą sprawy dotyczące:
1)
wykonywania obsługi prawnej ministerstwa w zakresie określonym w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145 i z 1989 r. Nr 33, poz. 175), a w szczególności:
a)
opiniowanie, na wniosek departamentów, spraw indywidualnych, skomplikowanych pod względem prawnym,
b)
opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych,
c)
opiniowanie wykładni przepisów prawnych dokonywanej przez inne departamenty w ramach ich zadań,
d)
prowadzenie i aktualizacja rejestru przepisów prawnych wydanych przez ministra,
e)
występowanie w charakterze pełnomocnika ministra lub ministerstwa, w postępowaniu sądowym oraz przed innymi organami,
f)
opiniowanie projektów umów zawieranych przez ministerstwo, w tym z kontrahentami zagranicznymi,
2)
przedkładania ministrowi do podpisu aktów prawnych ministra oraz aktów prawnych wydawanych w porozumieniu lub w uzgodnieniu z ministrem, a także pism przesyłających do uzgodnień zewnętrznych projekty aktów prawnych, przygotowanych przez ministerstwo,
3)
kierowania aktów prawnych do Komisji Prawniczej w Urzędzie Prezydium Rządu i Komitetów Rady Ministrów,
4)
przygotowywania materiałów na posiedzenia Rady Ministrów, Prezydium Rządu i Komitetów Rady Ministrów,
5)
współdziałania z właściwymi departamentami w sprawach statutów jednostek organizacyjnych resortu oraz przekształceń własnościowych,
6)
nadzorowania i organizowania doskonalenia zawodowego obsługi prawnej jednostek organizacyjnych resortu;
7)
redagowania Dziennika Urzędowego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§  22.
Do zakresu działania Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wyższego należą sprawy dotyczące:
1)
prowadzenia spraw systemowych nad przeobrażeniami szkolnictwa wyższego i kierunkami jego rozwoju;
2)
tworzenia i przekształcania uczelni państwowych;
3)
tworzenia, funkcjonowania i przekształcania uczelni niepaństwowych;
4)
nadzoru w zakresie zgodności działalności organów uczelni z przepisami ustawy i statutu, uchylania uchwał lub decyzji naruszających prawo oraz zatwierdzania statutów i regulaminów studiów;
5)
współdziałania w opracowywaniu zasad podziału środków budżetowych przeznaczonych na działalność dydaktyczną szkół wyższych;
6)
opracowywania zasad i podziału środków budżetowych na pomoc materialną dla studentów;
7)
rekrutacji na studia;
8)
kierunków studiów, programów kształcenia oraz toku studiów;
9)
pomocy materialnej dla studentów oraz funkcjonowania studenckiej bazy socjalnej;
10)
ochrony zdrowia i kultury fizycznej studentów;
11)
polityki państwa wobec młodzieży akademickiej i wspierania studenckiego ruchu naukowego i kulturalnego;
12)
studenckich praktyk zawodowych;
13)
stypendiów Ministra Edukacji Narodowej dla studentów;
14)
kształcenia i rozwoju kadr naukowych oraz proponowania rozwiązań systemowych w tym zakresie;
15)
zatrudniania nauczycieli akademickich, ich praw i obowiązków oraz mianowania na stanowisko profesora zwyczajnego;
16)
opiniowania wniosków o przyznawanie nagród Ministra Edukacji Narodowej oraz wnioskowania w tym zakresie;
17)
odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich i studentów, w tym m.in. rozpatrywanie wniosków o wniesienie rewizji nadzwyczajnej od prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego oraz powoływania i współpracy z rzecznikami dyscyplinarnymi ministra;
18)
prowadzenia centralnej ewidencji nadanych stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego;
19)
legalizacji dyplomów ukończenia studiów i uzyskanych stopni naukowych;
20)
koordynacji problematyki Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą;
21)
określenia zasad i założeń programowo-organizacyjnych Uniwersytetu Otwartego;
22)
opracowywania rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia i kwalifikacji nauczycieli;
23)
określania - w uzgodnieniu z Departamentem Kadr - kwalifikacji nauczycieli i wychowawców oraz uprawnień do wykonywania zawodu nauczycielskiego;
24)
podziału środków na dopłaty do czesnego kształcącym się nauczycielom;
25)
zakładów kształcenia nauczycieli - ich tworzenia, specjalności, systemów kształcenia oraz likwidacji;
26)
sprawowania nadzoru pedagogicznego nad zakładami kształcenia nauczycieli oraz nadzorowania kuratorów oświaty w zakresie prowadzenia zakładów kształcenia nauczycieli;
27)
stwierdzania równoważności świadectw wydanych przez instytucje międzynarodowe, potwierdzających posiadanie kwalifikacji nauczycielskich;
28)
organizacji pracy Rady ds. Kształcenia Nauczycieli;
29)
inicjowania oraz udziału w realizacji programów międzynarodowych w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli;
30)
podziału środków na prowadzenie studenckich praktyk nauczycielskich;
31)
koordynowania prac związanych z planami i programami realizowanymi w kolegiach nauczycielskich i nauczycielskich kolegiach języków obcych;
32)
kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli - wyrażania zgody na ich prowadzenie w systemie oświaty, akceptacja planów i programów;
33)
koordynowania zadań związanych z kształceniem, dokształcaniem i doskonaleniem kadr nauczycielskich dla potrzeb Polaków zamieszkałych poza granicami RP;
34)
opracowywania rozwiązań systemowych i programowo-organizacyjnych obejmujących problematykę doskonalenia nauczycieli;
35)
rozpatrywania wniosków dotyczących tworzenia niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli;
36)
opracowywania rozwiązań systemowych w zakresie stopni specjalizacji zawodowej nauczycieli;
37)
materiałów metodycznych dla nauczycieli, w tym czasopism pedagogicznych;
38)
organizacji pracy i współdziałania z Komisją Ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej;
39)
opiniowania wniosków uczelni kierowanych do Komitetu Badań Naukowych o przyznanie środków finansowych na:
a)
działalność statutową,
b)
potrzeby inwestycyjne w nauce,
c)
inne przedsięwzięcia;
40)
finansowania współpracy naukowo-badawczej z zagranicą;
41)
opracowywania zasad podziału środków budżetowych na badania własne pomiędzy poszczególne resorty nadzorujące szkoły wyższe i uczelnie podległe MEN;
42)
podejmowania decyzji o przyznawaniu środków finansowych poszczególnym uczelniom w ramach tzw. działalności ogólnotechnicznej;
43)
informacji naukowej i działalności bibliotek akademickich;
44)
dofinansowywania publikacji naukowych i podręczników akademickich;
45)
dofinansowywania międzynarodowych programów naukowo-dydaktycznych finansowanych z funduszy pomocowych;
46)
współdziałania z jednostkami Urzędu i organami Komitetu Badań Naukowych w określeniu polityki naukowej, spraw związanych z podziałem środków na badania naukowe i działalność naukowo-badawczą szkół wyższych;
47)
współpracy z Departamentem Współpracy Międzynarodowej w zakresie:
a)
ekwiwalencji tytułów zawodowych i stopni naukowych,
b)
kwalifikowania - w ramach umów i porozumień - nauczycieli akademickich i studentów na staże naukowe, imprezy międzynarodowe i kursy językowe,
c)
prac dwustronnych komisji podręcznikowych;
48)
współpracy z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego, jej komisjami i sekcjami;
49)
współpracy z Centralną Komisją do spraw Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych;
50)
współpracy z Polską Akademią Nauk w zakresie badań i rozwoju kadry naukowej;
51)
opracowywania i opiniowania projektów aktów prawnych i decyzji ministra w zakresie działania departamentu.
§  23.
Do zakresu działania Departamentu Współpracy Międzynarodowej należą sprawy dotyczące:
1)
koordynacji realizacji zadań z zakresu współpracy z zagranicą podejmowanych przez departamenty ministerstwa;
2)
przygotowywania umów, porozumień i programów dotyczących współpracy z zagranicą w dziedzinie edukacji, międzynarodowej wymiany młodzieży, udziału w ich negocjowaniu oraz nadzoru nad realizacją;
3)
określania warunków i trybu kierowania za granicę uczniów, studentów oraz kadry naukowo-dydaktycznej;
4)
koordynacji - w ramach umów i porozumień - kwalifikowania kandydatów i realizacji wyjazdów na zagraniczne staże naukowe, imprezy międzynarodowe, kursy językowe i inne oraz przyjazdów cudzoziemców do Polski w porozumieniu z właściwymi departamentami;
5)
współdziałania z placówkami dyplomatycznymi, właściwymi resortami i jednostkami organizacyjnymi w zakresie kandydatów na różne formy kształcenia za granicą;
6)
przygotowywania okresowych analiz i ocen efektywności kształcenia obywateli polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce;
7)
pozyskiwania stypendiów zagranicznych;
8)
wymiany informacji o systemach edukacji w Polsce i za granicą;
9)
gromadzenia informacji o współpracy szkół i uczelni polskich z zagranicznymi instytucjami;
10)
inicjowania i prowadzenia współpracy z partnerami zagranicznymi w zakresie spraw realizowanych przez departament;
11)
współpracy z organizacjami międzynarodowymi, zajmującymi się rozwojem nauki i edukacji;
12)
problematyki integracji europejskiej i procesów dostosowawczych, wynikających z Układu o Stowarzyszeniu Polski ze Wspólnotami Europejskimi;
13)
nadzoru nad realizacją zaleceń Komitetu Edukacji OECD;
14)
współdziałania w przygotowaniu i nadzór nad realizacją programów sponsorowanych przez Unię Europejską, Bank Światowy oraz inne instytucje i organizacje Międzynarodowe;
15)
prowadzenia spraw związanych z organizacją, realizacją i oceną wielostronnych programów międzynarodowych w dziedzinie edukacji, a także upowszechniania informacji o tych programach;
16)
pomocy szkołom (placówkom) resortu w organizowaniu bezpośredniej współpracy z zagranicą;
17)
trybu i warunków zatrudniania obywateli obcych państw w polskich szkołach (placówkach), w porozumieniu z Departamentem Kadr i Współpracy z Samorządami Terytorialnymi;
18)
określania zasad ekwiwalencji świadectw i dyplomów szkół i uczelni, ekwiwalencji i trybu nostryfikacji tytułów zawodowych i stopni naukowych, negocjowania i realizacji umów oraz konwencji międzynarodowych, dotyczących ekwiwalencji oraz wydawania odpowiednich dokumentów;
19)
współpracy z polskimi przedstawicielstwami dyplomatycznymi za granicą i przedstawicielstwami zagranicznymi w Polsce;
20)
koordynowania działalności szkół dla dzieci obywateli polskich, przebywających czasowo za granicą;
21)
koordynowania działalności jednostek organizacyjnych resortu w zakresie wspomagania oświaty polonijnej i upowszechniania języka polskiego w świecie, w szczególności w odniesieniu do:
a)
kierowania nauczycieli do pracy w środowiskach polonijnych,
b)
zaopatrzenia szkół polonijnych za granicą w podręczniki i pomoce dydaktyczne, służące nauczaniu języka polskiego, historii i geografii Polski,
c)
inicjowania prac nad programem nauczania, podręcznikami oraz środkami dydaktycznymi do nauczania języka polskiego jako obcego,
d)
inicjowania i wspierania nauczania języka polskiego w obcych systemach edukacyjnych,
22)
ustalania zasad rekrutacji do polskich szkół ponadpodstawowych, wyższych, placówek doskonalenia zawodowego osób pochodzenia polskiego - obywateli państw obcych;
23)
działalności przedstawicieli Polski w organizacjach międzynarodowych w dziedzinie oświaty i szkolnictwa wyższego;
24)
koordynowania prac związanych z udziałem ministra w naradach ministrów edukacji;
25)
uzgodnień z właściwymi organami administracji państwowej w sprawach dotyczących współpracy z zagranicą;
26)
koordynowania programów pomocy zagranicznej w zakresie działania resortu;
27)
współdziałania z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji;
28)
opracowywania informacji o współpracy z zagranicą jednostek organizacyjnych resortu;
29)
opracowywania planu finansowego dotyczącego współpracy z zagranicą;
30)
obsługi paszportowo-wizowej oraz protokołu i recepcji dla ministerstwa w zakresie współpracy z zagranicą;
31)
organizacji posiedzeń i prowadzenia sekretariatu Zespołu ds. opiniowania propozycji wyjazdów zagranicznych pracowników i osób delegowanych przez MEN.
§  24.
Do zakresu działania Departamentu Administracyjnego należą sprawy dotyczące:
1)
opracowania planu i realizacji budżetu centrali ministerstwa, prowadzenia w tym zakresie rachunkowości i sprawozdawczości;
2)
finansowania wybranych centralnych i resortowych zadań budżetowych oraz prowadzenia obsługi finansowo-księgowej ministerstwa;
3)
realizacji zakupów sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz organizacja ich dystrybucji pomiędzy jednostki podległe;
4)
koordynowania i realizacji centralnych zakupów pomocy dydaktycznych i wyposażenia dla placówek oświatowo-wychowawczych w oparciu o szczegółowe rozeznanie potrzeb i rynku oraz współdziałanie z kuratorami oświaty w tym zakresie;
5)
koordynacji zadań związanych z wydawaniem i dystrybucją podręczników (dla szkół specjalnych i szkół mniejszości narodowych), programów nauczania oraz innych materiałów pomocniczych dla uczniów i nauczycieli - współpraca z wydawcami, kuratoriami oświaty oraz innymi departamentami w tym zakresie; zlecania i nadzorowania druku i dystrybucji;
6)
opracowywania zasad ustalania urzędowej listy recenzentów oraz kwalifikowania środków dydaktycznych do zestawu środków zalecanych do użytku szkolnego i ustalania tego zestawu;
7)
opracowywania i wdrażania systemu informacji o środkach dydaktycznych, meblach i sprzęcie szkolnym oraz prowadzenia nadzoru nad wykorzystaniem filmoteki MEN;
8)
ustalenia - we współpracy z Polskim Centrum Badań i Certyfikacji - wykazu wyrobów podlegających obowiązkowi zgłaszania certyfikacji na znak bezpieczeństwa oraz opracowywania wykazu obligatoryjnie stosowanych norm mebli, sprzętu szkolnego i urządzeń rekreacyjno-sportowych;
9)
inicjowania i koordynacji badań - we współpracy z właściwymi departamentami - wyposażenia szkół i placówek oświatowych w nowoczesne środki dydaktyczne;
10)
opracowywania zasad i zakresu udzielania pomocy rzeczowej dla szkół polskich za granicą (we współdziałaniu z Departamentem Współpracy Międzynarodowej);
11)
opracowywania zasad i realizacji dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych;
12)
opracowywania zasad i instrumentów oddziaływania na rynek podręczników szkolnych;
13)
koordynowania zadań dotyczących współpracy z fundacjami działającymi w sferze edukacji narodowej;
14)
pełnienia funkcji głównego księgowego i dysponenta środków;
15)
administracji majątkiem, konserwacji i remontów budynków oraz pomieszczeń ministerstwa;
16)
ochrony budynku i mienia ministerstwa;
17)
obsługi gospodarczej narad i konferencji organizowanych przez ministerstwo;
18)
zapewnienia technicznych warunków zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w ministerstwie;
19)
prowadzenia kancelarii głównej, archiwum zakładowego, centrali telefonicznej i teleksowej ministerstwa oraz hali maszyn;
20)
zaopatrywania ministerstwa w sprzęt - w tym komputerowy, materiały, części zamienne do maszyn, urządzeń i pojazdów samochodowych, w wydawnictwa oraz prowadzenia gospodarki transportowej i magazynowej;
21)
prowadzenia administracji Dziennika Urzędowego ministerstwa;
22)
Ambulatorium Zakładowego;
23)
zapewnienia warunków bhp, socjalno-bytowych oraz ochrony przeciwpożarowej w obiektach i pomieszczeniach ministerstwa;
24)
nadzoru nad gospodarstwem pomocniczym MEN;
25)
prowadzenia spraw bhp i ppoż.;
26)
prowadzenia spraw w odniesieniu do jednostek resortu w zakresie:
a)
prawnych tytułów własności,
b)
zamówień publicznych,
c)
centralnego zamawiania pieczęci urzędowych i druków podlegających ścisłemu zarachowaniu i innych druków szkolnych;
27)
wykonywania zadań wynikających z funkcji organu założycielskiego przedsiębiorstw państwowych;
28)
koordynowania zadań związanych z przekształceniami własnościowymi przedsiębiorstw państwowych i jednostek organizacyjnych resortu nie będących przedsiębiorstwami, przygotowywania projektów dokumentów w tym zakresie;
29)
prowadzenia sprawozdawczości dotyczącej prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obsługi finansowo-księgowej majątku likwidowanych przedsiębiorstw oraz nadzoru nad realizacją umów o oddanie do odpłatnego korzystania mienia Skarbu Państwa;
30)
prowadzenia we współpracy z odpowiednimi departamentami i kuratoriami oświaty całokształtu prac związanych z szeroko rozumianą edukacją informatyczną i zastosowaniem komputerów w zarządzaniu szkołami, uczelniami i administracją oświatową;
31)
tworzenia standardów wyposażenia szkół w sprzęt komputerowy i oprogramowywania oraz szkoleń informatycznych nauczycieli; planowania scentralizowanych wydatków w tym zakresie;
32)
koordynowania prac związanych z tworzeniem międzyuczelnianych i innych sieci komputerowych, przy współpracy z Komitetem Badań Naukowych i innymi organizacjami;
33)
inicjowania i opiniowania umów o współpracy międzynarodowej w dziedzinie wyposażenia i techniki komputerowej oraz zagranicznych ofert sprzętowych i oprogramowania.
§  25. 3
Do zakresu działania Biura Strategii edukacyjnych należy prowadzenie i koordynowanie długofalowych działań na rzecz rozwoju edukacji narodowej, a w szczególności:
1)
inicjowanie i koordynowanie prac nad przygotowaniem rozwiązań w zakresie priorytetowych zagadnień polityki edukacyjnej państwa na wszystkich szczeblach systemu,
2)
monitorowanie skuteczności światy i szkolnictwa wyższego w kontekście zmian systemowych zachodzących w państwie poprzez:
a)
koordynowanie gromadzenia, opracowywania i upowszechniania danych statystycznych oraz wszelkich innych, zbieranych i przygotowywanych poza resortem danych i informacji o systemie edukacji,
b)
inicjowanie badań nad systemem edukacji narodowej i scenariuszami jego rozwoju,
c)
współdziałanie z organami prowadzącymi i nadzorującymi szkoły,
3)
koordynowanie prac nad rozwojem systemu edukacji poprzez:
a)
obsługę administracyjno-organizacyjną Rady ds. Reformy Edukacji Narodowej i Zespołu Koordynacyjnego ds. Reformy Oświaty,
b)
prowadzenie polityki przemian programowych,
4)
współdziałanie z centralnymi organami i urzędami państwa w zakresie modelu systemu edukacji narodowej.

ZAŁĄCZNIK Nr 1 4

Właściwość podmiotowa

departamentów w stosunku do organów państwowych i jednostek organizacyjnych nadzorowanych i podległych Ministrowi Edukacji Narodowej

Gabinet Ministra

1. Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych

Departament Ekonomiczny

1. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Krakowie

2. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Lublinie

3. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Poznaniu

4. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych we Wrocławiu

Departament Kadr i Współpracy z Samorządami Terytorialnymi

1. Dom Pracy Twórczej w Ustroniu

Departament Kształcenia Ogólnego i Nadzoru Pedagogicznego

1. Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

2. Kuratoria Oświaty

Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego

1. Ogólnopolskie Centrum Edukacji Niestacjonarnej

Departament Opieki, Wychowania i Młodzieży

1. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie

Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego

1. Uniwersytet Gdański

2. Uniwersytet Śląski w Katowicach

3. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

4. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

5. Uniwersytet Łódzki

6. Uniwersytet Opolski

7. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

8. Uniwersytet Szczeciński

9. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

10. Uniwersytet Warszawski

11. Uniwersytet Wrocławski

12. Politechnika Białostocka

13. Politechnika Częstochowska

14. Politechnika Gdańsk

15. Politechnika Śląska w Gliwicach

16. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach

17. Politechnika Krakowska im. T. Kościuszki

18. Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie

19. Politechnika Lubelska

20. Politechnika Łódzka

21. Politechnika Poznańska

22. Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza

23. Politechnika Szczecińska

24. Politechnika Warszawska

25. Politechnika Wrocławska

26. Wyższa Szkoła Inżynierska w Koszalinie

27. Wyższa Szkoła Inżynierska w Opolu

28. Wyższa Szkoła Inżynierska im. K. Pułaskiego w Radomiu

29. Wyższa Szkoła Inżynierska w Zielonej Górze

30. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

31. Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach

32. Akademia Ekonomiczna w Krakowie

33. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

34. Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego we Wrocławiu

35. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie

36. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy

37. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie

38. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Kochanowskiego w Kielcach

39. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

40. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie

41. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie

42. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku

43. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze

44. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

45. Akademia Techniczno-Rolnicza im. J. i J. Śniadeckich w Bydgoszczy

46. Akademia Rolnicza im. H. Kołłątaja w Krakowie

47. Akademia Rolnicza w Lublinie

48. Akademia Rolniczo-Techniczna im. M. Oczapowskiego w Olsztynie

49. Akademia Rolnicza w Poznaniu

50. Akademia Rolnicza w Szczecinie

51. Akademia Rolnicza we Wrocławiu

52. Wyższa Szkoła Rolniczo-Pedagogiczna w Siedlcach

53. Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie

54. Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

55. Szkoły Wyższe Niepaństwowe

56. Kolegia Nauczycielskie i Nauczycielskie Kolegia Języków Obcych

57. Fundacja - Zakład Narodowy im. Ossolińskich

58. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie

59. Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie

Departament Współpracy Międzynarodowej

1. Biuro Kształcenia Zagranicznego w Warszawie

2. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo za Granicą w Warszawie

Departament Administracyjny

1. Akademickie Centrum Komputerowe "CYFRONET" w Krakowie

2. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej "COBRABID" w Warszawie

3. Centrum Obliczeniowe MEN

4. Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

5. Fabryka Pomocy Naukowych w Częstochowie - w upadłości

6. Fabryka Pomocy Naukowych w Koszalinie

7. Fabryka Pomocy Naukowych w Nysie

8. Fabryka Pomocy Naukowych w Poznaniu

9. Fabryka Pomocy Naukowych w Warszawie

10. Gospodarstwo Pomocnicze

11. Gospodarstwo Pomocnicze - Domy Mieszkalne

12. Osiedle Mieszkaniowe "Przyjaźń"

13. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pomocy Naukowych i Sprzętu Szkolnego w Warszawie

14. Poznańska Drukarnia Naukowa w Poznaniu

15. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Białymstoku

16. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Bytomiu

17. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Gdańsku

18. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Kielcach

19. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Krakowie

20. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Łodzi

21. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Opolu

22. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Rzeszowie

23. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Szczecinie

24. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Warszawie

25. Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane Szkół Wyższych "SZKOLBUD" w Warszawie

26. Stołówki i Bufety Studenckie w Warszawie

27. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne w Warszawie

ZAŁĄCZNIK Nr 2 5

Struktura Organizacyjna

Departamentów Ministerstwa Edukacji Narodowej

I. Gabinet Ministra

1. Wydział Prezydialny

2. Wydział Spraw Obronnych

3. Zespół Prasowy

4. Zespół Kontroli Wewnętrznej, Skarg i Wniosków

5. Biuro Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego

6. Sekretariat Rady ds. Reformy Edukacji Narodowej

7. Zespół Doradców Ministra

II. Departament Ekonomiczny

1. Wydział Finansowania Szkolnictwa Wyższego

2. Wydział Finansowania Oświaty

3. Wydział Fianansowania Działów Pozaedukacyjnych i Obsługi Bankowej

4. Wydział Inwestycji

5. Wydział Statystyki, Analiz i Kontroli Finansowej

III. Departament Kadr i Współpracy z Samorządami Terytorialnymi

1. Wydział Personalny

2. Wydział Systemów Zatrudnienia i Wynagradzania

3. ydział Spraw Socjalnych, Nagród i Odznaczeń Pracowników Resortu

4. Wydział Analiz i Współpracy z Samorządami Terytorialnymi

5. Zespół Obsługi Odwoławczych Komisji Dyscyplinarnych przy Ministrze Edukacji Narodowej

IV. Departament Kształcenia Ogólnego i Nadzoru Pedagogicznego

1. Wydział Kształcenia Ogólnego

2. Wydział Nadzoru Pedagogicznego

3. Wydział Różnych (Specjalnych) Zadań Edukacyjnych

V. Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego

1. Wydział Kształcenia Zawodowego

2. Wydział Kształcenia Ustawicznego i Edukacji Niestacjonarnej

3. Wydział Współdziałania Międzyresortowego

VI. Departament Opieki, Wychowania i Młodzieży

1. Wydział Opieki

2. Wydział Kształcenia Specjalnego

3. Wydział ds. Młodzieży

4. Wydział Kultury Fizycznej

VII. Departament Prawny

Struktura bezwydziałowa

VIII. Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego

1. Wydział Organizacji i Rozwoju Szkół Wyższych

2. Wydział Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli

3. Wydział Spraw Studenckich

4. Wydział Kształcenia i Rozwoju Kadr Naukowych

5. Wydział Badań Naukowych i Wydawnictw

IX. Departament Współpracy Międzynarodowej

1. Wydział Współpracy Wielostronnej i Integracji Europejskiej

2. Wydział Współpracy Dwustronnej

3. Wydział Polonii i Nauczania Języka Polskiego za Granicą

4. Wydział Ekwiwalencji

5. Wydział Informacji, Finansowania i Obsługi Protokolarnej

X. Departament Administracyjny

1. Wydział Finansowo-Księgowy

2. Wydział Nadzoru Założycielskiego, Wyposażenia i Wydawnictw

3. Wydział Zamówień Publicznych

4. Wydział Gospodarczo-Administracyjny

XI. Biuro Strategii Edukacyjnych Struktura bezwydziałowa.

1 Załącznik, § 4 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 12 z dnia 30 sierpnia 1996 r. (Dz.Urz.MEN.96.6.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 sierpnia 1996 r.
2 Załącznik, § 15 pkt 12 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 12 z dnia 30 sierpnia 1996 r. (Dz.Urz.MEN.96.6.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 sierpnia 1996 r.
3 Załącznik, § 25 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 12 z dnia 30 sierpnia 1996 r. (Dz.Urz.MEN.96.6.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 sierpnia 1996 r.
4 Załącznik nr 1 zmieniony przez komunikat z dnia 3 września 1996 r. o sprostowaniu błędu (Dz.Urz.MEN.96.6.36).
5 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 12 z dnia 30 sierpnia 1996 r. (Dz.Urz.MEN.96.6.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 sierpnia 1996 r.