Wprowadzenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1990.8.51

Akt utracił moc
Wersja od: 20 lutego 1991 r.

ZARZĄDZENIE NR 40
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 22 listopada 1990 r.
w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Na podstawie § 2 uchwały nr 174/90 Rady Ministrów z dnia 30 października 1990 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Edukacji Narodowej oraz § 4 ust. 2 statutu MEN, stanowiącego załącznik do uchwały, zarządza się, co następuje:
§  1.
Strukturę organizacyjną Ministerstwa Edukacji Narodowej, zasady organizacji departamentu (jednostek równorzędnych) określa regulamin organizacyjny Ministerstwa Edukacji Narodowej stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Nr 4 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 1990 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego MEN (Dz. Urz. MEN Nr 1, poz. 4);
2)
decyzja Nr 17 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 1990 r.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

Rozdział  1

Przepisy wstępne

§  1.
Do zakresu zadań Ministerstwa Edukacji Narodowej należą zadania określone w:
1)
ustawie z dnia 23 października 1987 r. o utworzeniu urzędu Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 33, poz. 178 i z 1990 r. Nr 65, poz. 385),
2)
innych aktach prawnych, w których określone są zadania dla Ministerstwa Edukacji Narodowej, a w szczególności w:
a)
ustawie z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160; z 1971 r. Nr 12, poz. 115; z 1972 r. Nr 16, poz. 114; z 1975 r. Nr 45, poz. 234; z 1984 r. Nr 49, poz. 253 oraz z 1989 r. Nr 29, poz. 155 i Nr 35, poz. 192 i z 1990 r. Nr 34, poz. 197),
b)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385),
c)
ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19; Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 i z 1989 r. Nr 4, poz. 24, Nr 35, poz. 192 i z 1990 r. Nr 34, poz. 197 i Nr 36, poz. 206),
d)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o tytule naukowym i stopniach naukowych (Dz. U. Nr 65, poz. 386),
e)
ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. Nr 38, poz. 173 i z 1989 r. Nr 34, poz. 178),
f)
ustawie z dnia 26 lutego 1982 r. o planowaniu społeczno­gospodarczym (Dz. U. z 1987 r. Nr 4, poz. 26 i Nr 33, poz. 181, z 1988 r. Nr 20, poz. 134 i Nr 41, poz. 327, z 1989 r. Nr 4, poz. 22 i Nr 35, poz. 192 i Nr 74, poz. 439),
g)
ustawie z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 56, poz. 283; z 1985 r. Nr 39, poz. 296; z 1986 r. Nr 42, poz. 202; z 1987 r. Nr 33, poz. 181; z 1988 r. Nr 19, poz. 131 i z 1989 r. Nr 6, poz. 32 i Nr 34, poz. 178),
h)
ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. z 1988 r. Nr 30, poz. 207, z 1989 r. Nr 20, poz. 104 i Nr 29, poz. 154, Nr 34, poz. 178 oraz z 1990 r. Nr 30, poz. 179 i Nr 34, poz. 198),
i)
ustawie z dnia 26 lutego 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej (Dz. U. Nr 21, poz. 123).
§  2.
Ilekroć w regulaminie mówi się o:
1)
Ministrze (Ministerstwie, resorcie), należy przez to rozumieć Ministra (Ministerstwo, resort) Edukacji Narodowej,
2)
członku Kierownictwa Ministerstwa, należy przez to rozumieć Ministra, sekretarza stanu, podsekretarza stanu i dyrektora generalnego w Ministerstwie,
3)
departamencie, należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wymienioną w § 4,
4)
jednostce resortu, należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną wymienioną w załączniku nr 1 do regulaminu.

Rozdział  2

Przepisy ogólne

§  3.
1.
Minister kieruje działalnością Ministerstwa i resortu bezpośrednio oraz przy pomocy sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektorów generalnych, dyrektorów departamentów, dyrektorów biur i kierowników samodzielnych wydziałów i zespołów, którzy odpowiadają przed Ministrem za wykonanie powierzonych zadań.
2.
Nadzór nad realizacją określonych zadań Minister może zlecić wybranemu pracownikowi, który jest jego pełnomocnikiem.
3.
W czasie nieobecności Ministra obowiązki jego pełni sekretarz stanu albo wyznaczony przez Ministra członek Kierownictwa Ministerstwa.
§  4. 1
W skład Ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1. Gabinet Ministra (GM)

2. Biuro Prawne (BP)

3. Departament Kształcenia Ogólnego (DKO)

4. Departament Kształcenia Zawodowego (DKZ)

5. Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego (DNS)

6. Departament Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli (DN)

7. Departament Kształcenia Ustawicznego (DKU)

8)
Departament Wychowania, Opieki i Kultury Fizycznej (DOW)
9)
Departament Kadr i Zatrudnienia (DK)
10)
Departament Finansów (DF)
11)
Departament Inwestycji i Wyposażenia (DI)
12)
Departament Współpracy z Zagranicą (DZ)
13)
Biuro Administracyjno­Gospodarcze (BA)
14)
Biuro ds. Programów Międzynarodowych (BM)
15)
Biuro Spraw Obronnych (BO)
16)
Samodzielny Wydział ds. Innowacji i Szkół Niepublicznych (WSN)
17)
Samodzielny Wydział Informatyki (WI)
18)
Samodzielny Wydział ds. Polonii (WP).
§  5.
1.
Do podstawowych zadań departamentów należy:
1)
realizacja zadań Ministerstwa i koordynowanie prac, dla których departament jest wiodącą komórką organizacyjną;
2)
opracowywanie analiz, opinii, informacji i innych materiałów dla potrzeb własnych, Kierownictwa Ministerstwa oraz naczelnych organów władzy i administracji państwowej;
3)
inicjowanie oraz opracowywanie i opiniowanie założeń projektów i projektów aktów prawnych, umów i porozumień oraz udział w ich opiniowaniu i uzgadnianiu;
4)
realizacja, nadzór i kontrola wykonania zadań wynikających z aktów normatywnych, umów i porozumień oraz decyzji, uchwał, wystąpień, dezyderatów, protokołów ustaleń itp. naczelnych władz państwowych;
5)
współdziałanie z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego, komisjami (zespołami) powołanymi przez Ministra, a także ich obsługa administracyjna;
6)
załatwianie skarg, wniosków i listów oraz przyjmowanie obywateli w tych sprawach;
7)
realizacja zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa, oraz innych zadań określonych w odrębnych przepisach;
8)
wykonywanie czynności nadzoru nad fundacjami, których cele statutowe mieszczą się w zakresie zadań departamentu, co do zgodności działania fundacji z celem ich ustanowienia;
9)
realizacja zadań z zakresu współpracy z zagranicą przy koordynacji Departamentu Współpracy z Zagranicą;
10)
prowadzenie nadzoru nad kuratorami oświaty i wychowania przy koordynacji Departamentu Kształcenia Ogólnego.
2.
Departamenty realizują swoje zadania między innymi na podstawie planów pracy. Plan pracy zatwierdza właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa. Kopie tych planów przekazywane są do Gabinetu Ministra.
§  6.
1.
Departamenty koordynują i prowadzą sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad działalnością organów państwowych i jednostek resortu (w stosunku do przedsiębiorstw państwowych - jako organ założycielski); w szczególności kontrolują realizację zadań statutowych, przestrzeganie prawa i rozpatrują sprawozdania z działalności tych jednostek.
2.
Właściwość departamentów koordynujących sprawy, o których mowa w ust. 1, w stosunku do nadzorowanych organów państwowych i jednostek resortu określa załącznik nr 1 do regulaminu. Dyrektor Gabinetu Ministra aktualizuje załącznik stosowanie do zachodzących zmian.
§  7.
1.
Przy wykonywaniu swoich zadań departamenty obowiązane są do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień, konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami.
2.
Jeżeli do wykonania zadań konieczne jest współdziałanie kilku departamentów, departament wiodący wyznacza właściwy członek Kierownictwa lub dyrektor Gabinetu Ministra.
§  8.
1.
Założenie projektów lub projekty aktów prawnych, umów i porozumień opracowuje departament rzeczowo właściwy we współpracy z zainteresowanymi departamentami oraz uzyskuje akceptację właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa.
2.
Redagowanie projektów aktów normatywnych, umów i porozumień, ich uzgadnianie z innymi ministerstwami, urzędami centralnymi i organizacjami należy do obowiązków Biura Prawnego.
§  9.
Departamenty mogą występować do jednostek resortu, a także do innych ministerstw, urzędów centralnych i terenowych, instytucji i ekspertów o dostarczenie lub opracowywanie materiałów, informacji, danych i opinii niezbędnych do wykonywania zadań.
§  10.
1.
Departamentem kieruje dyrektor przy pomocy wicedyrektorów, naczelników wydziałów i innych pracowników departamentu. Dyrektor odpowiada za całokształt prowadzonych spraw.
2.
W czasie nieobecności dyrektora departamentu zastępuje go wyznaczony przez niego wicedyrektor departamentu, albo wyznaczony pracownik departamentu.
§  11.
Wicedyrektor departamentu realizuje zadania departamentu w określonym przez dyrektora zakresie i odpowiada przed nim za powierzone zadania.
§  12.
1.
Departamenty dzielą się na wydziały, zespoły i stanowiska pracy.
2.
Wydział tworzy i likwiduje Minister. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału albo wyznaczony przez dyrektora departamentu pracownik zajmujący stanowisko głównego specjalisty, głównego wizytatora lub wyższe.
3.
Stanowiska pracy tworzą i likwidują dyrektorzy departamentów. Wieloosobowe stanowiska pracy mogą nosić nazwę zespołów. O utworzeniu lub likwidacji zespołu dyrektor departamentu zawiadamia dyrektora Gabinetu Ministra. Zespołem kieruje pracownik wyznaczony przez dyrektora departamentu.
4.
Strukturę organizacyjną departamentów określa załącznik nr 2 do regulaminu. Dyrektor Gabinetu Ministra aktualizuje załącznik stosownie do zachodzących zmian.
§  13.
1.
Minister podpisuje:
1)
rozporządzenia, zarządzenia i inne akty normatywne,
2)
pisma adresowane do: Prezydenta, Marszałka i wicemarszałków Sejmu i Senatu RP, Prezesa, wiceprezesów i członków Rady Ministrów, ministrów stanu, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, osób kierujących centralnymi organami organizacji politycznych, kierujących centralnymi organami kościołów i innych związków wyznaniowych.
3)
pisma kierujące akty prawne i inne dokumenty do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Prezydium Rządu i Komitety Rady Ministrów,
4)
pisma adresowane do ministrów rządów innych państw,
5)
akty mianowania na stanowiska dyrektorów, wicedyrektorów departamentów, doradców ministra i naczelników wydziałów Ministerstwa, profesorów zwyczajnych szkół wyższych i jednostek badawczo­rozwojowych resortu, akty powołania na stanowiska kierowników jednostek resortu a także akty dotyczące rozwiązania stosunku pracy z tymi osobami,
6)
wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych wyższych klas.
2.
W czasie nieobecności Ministra pisma i dokumenty podpisuje zastępujący członek Kierownictwa Ministerstwa, z tym, że do podpisania w zastępstwie Ministra aktów normatywnych ogłaszanych w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim wymagane jest odrębne upoważnienie.
3.
Członkowie Kierownictwa Ministerstwa podpisują (we własnym imieniu lub w zastępstwie Ministra), według właściwości, pisma adresowane do: nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictwa Kancelarii Prezydenta, Sejmu i Senatu RP, ministerstw, Najwyższej Izby Kontroli i Polskiej Akademii Nauk; członków kierownictw centralnych organów administracji państwowej; przewodniczących sejmików samorządowych; nie wymienionych w ust. 1, członków kierownictw organizacji politycznych; członków kierownictw naczelnych władz związków zawodowych i stowarzyszeń o zasięgu ogólnonarodowym; akty powołania (mianowania) na stanowiska nie zastrzeżone do podpisu Ministra oraz pisma i dokumenty zastrzeżone do ich podpisu z tytułu odrębnych ustaleń.
4.
Pisma i dokumenty nie zastrzeżone do podpisu członka kierownictwa Ministerstwa podpisuje właściwy dyrektor departamentu. Dyrektor może określić rodzaje pism i dokumentów, do podpisania których upoważnieni są wicedyrektorzy i inni pracownicy departamentu.
5.
Pisma i dokumenty przedstawione do podpisu Ministra akceptuje właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa. Postanowienie to stosuje się odpowiednio do pism i dokumentów przedstawionych do podpisu członka Kierownictwa Ministerstwa.
6.
Pisma okólne do kuratorów oświaty i wychowania i kierowników jednostek resortu (pisma tej samej treści do większej grupy tych osób) podpisują dyrektorzy departamentów po uzgodnieniu z Biurem Prawnym i właściwym członkiem Kierownictwa Ministerstwa.
7.
Członkowie Kierownictwa Ministerstwa, dyrektorzy i wicedyrektorzy departamentów są upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych i postanowień w ramach swoich zakresów działania. Do wydawania zaświadczeń upoważnieni są pracownicy Ministerstwa załatwiający sprawy obywateli.
§  14.
1.
Jeżeli przepisy szczególne, plany (harmonogramy) pracy lub polecenia (zezwolenia) członków Kierownictwa Ministerstwa nie stanowią inaczej, w pracach Ministerstwa obowiązuje przestrzeganie następujących terminów:
1)
dla załatwienia sprawy nie wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym departamentem - najwyżej 7 dni;
2)
dla załatwienia sprawy wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym departamentem - najwyżej 14 dni;
3)
dla załatwienia sprawy wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym urzędem (instytucją) lub jednostką resortu - najwyżej 21 dni; w przypadku niemożności dotrzymania terminu z przyczyn zewnętrznych, należy podjąć stosowną interwencję i zawiadomić o niedotrzymaniu terminu bezpośredniego przełożonego i osobę zainteresowaną;
4)
dla zaopiniowania sprawy przedłożonej przez inny departament - najwyżej 5 dni.
2.
Termin przedstawienia opinii materiałów, które mają być przedmiotem obrad posiedzenia Rady Ministrów, Prezydium Rządu, Komitetów Rady Ministrów lub innych organów określa każdorazowo Gabinet Ministra lub Biuro Prawne.
3.
Przy załatwianiu spraw nie mogą być przekraczane terminy określone w:
1)
ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 i Nr 27, poz. 111; z 1982 r. Nr 7, poz. 55 i Nr 45, poz. 289; z 1983 r. Nr 41, poz. 185; z 1984 r. Nr 34, poz. 183; z 1986 r. Nr 47, poz. 228 oraz z 1987 r. Nr 21, poz. 123 i Nr 33, poz. 186 i z 1990 r. Nr 34, poz. 201),
2)
ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. Nr 21, poz. 123 i z 1990 r. Nr 34, poz. 198),
3)
uchwale Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 17 lipca 1986 r. - Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Mon. Pol. Nr 21, poz. 151, z 1987 r. Nr 29, poz. 225 i Nr 36, poz. 303 oraz z 1989 r. Nr 26, poz. 202 oraz z 1990 r. Nr 16, poz. 121 i Nr 30, poz. 229),
4)
uchwale Nr 160 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1987 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu (Mon. Pol. Nr 38, poz. 331 i z 1988 r. Nr 32, poz. 289),
5)
innych przepisach szczególnych.

Rozdział  3

Zakresy działania departamentów

§  15.
Do zakresu działania Gabinetu Ministra należą sprawy dotyczące:
1)
współdziałania Ministra z naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej oraz partiami politycznymi, związkami zawodowymi i stowarzyszeniami;
2)
programowania pracy Ministerstwa;
3)
określania zadań dla departamentów wynikających z pozaresortowych aktów normatywnych, decyzji (uchwał, wniosków itp.) naczelnych organów władzy i administracji państwowej oraz poleceń Ministra, kontroli i nadzoru nad realizacją tych zadań; powoływania komisji (zespołów), delegowania przedstawicieli Ministerstwa do komisji (zespołów) tworzonych przez inne organy;
4)
obsługi posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa;
5)
przyjmowania skarg, wniosków i listów obywateli oraz nadzór nad ich załatwianiem, organizowaniem przyjmowania obywateli przez członków Kierownictwa Ministerstwa;
6)
koordynowania działalności kontrolnej resortu oraz organizowania, na polecenie Ministra kontroli doraźnych;
7)
koordynowanie prac Pełnomocników Ministra;
8)
ewidencji i dekretowania pism przychodzących do Ministra oraz przekazywania Ministrowi do podpisu wszystkich pism i aktów prawnych przygotowywanych przez poszczególne komórki organizacyjne;
9)
obsługi administracyjnej Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego;
10)
koordynowania współpracy z prasą, radiem i telewizją;
11)
koordynowania organizacji i obsługi merytorycznej udziału Ministra w naradach i spotkaniach;
12)
obsługi biurowej członków Kierownictwa Ministerstwa;
13)
obsługi administracyjnej komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli;
14)
wykładni niniejszego regulaminu;
15) 2
koordynowanie prac z zakresu edukacji ekologicznej;
16) 3
współpracy z departamentami w zakresie: warunków życia i nauki dzieci i młodzieży wiejskiej; warunków życia i pracy nauczycieli wiejskich.
§  16.
Do zakresu działania Biura Prawnego należą sprawy dotyczące:
1)
wykonywania obsługi prawnej Ministerstwa w zakresie określonym w art. 7 i art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145 z późn. zm.) oraz opiniowanie wykładni przepisów, dokonywanej przez inne departamenty w ramach ich zadań;
2)
przedstawiania Ministrowi do podpisu, za pośrednictwem GM, projektów aktów prawnych Ministra oraz aktów prawnych wydawanych w porozumieniu lub w uzgodnieniu z Ministrem, a także pism przesyłających do uzgodnień zewnętrznych projekty aktów prawnych przygotowywanych przez Ministerstwo;
3)
kierowania aktów prawnych do Komisji Prawniczej w Urzędzie Rady Ministrów i uczestniczenia w jej posiedzeniach;
4)
zatwierdzania fundacji oraz nadzorowania ich działalności - we współpracy z właściwymi departamentami;
5)
przygotowywania materiałów na posiedzenia Rady Ministrów, Prezydium Rządu i komitetów Rady Ministrów;
6)
współdziałania z właściwymi departamentami w sprawach statutów jednostek organizacyjnych resortu;
7)
nadzorowania i organizowania doskonalenia zawodowego obsługi prawnej jednostek organizacyjnych resortu;
8)
redagowania Dziennika Urzędowego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§  17.
Do zakresu działania Departamentu Kształcenia Ogólnego należą sprawy dotyczące:
1)
organizacji i nadzoru pedagogicznego nad przedszkolami, szkołami podstawowymi i liceami ogólnokształcącymi;
2)
opracowywania programów nauczania przedmiotów ogólnokształcących, we wszystkich typach szkół, określania podręczników i innych środków dydaktycznych niezbędnych do ich realizacji;
3)
sprawowania nadzoru nad działalnością kuratoriów oświaty i wychowania, koordynowania działalności w tym zakresie w Ministerstwie Edukacji Narodowej;
4)
oceniania, klasyfikowania, promowania, egzaminów wstępnych i egzaminów dojrzałości uczniów wszystkich typów szkół;
5)
określania zasad funkcjonowania bibliotek szkolnych i nadzorowania ich działalności;
6)
konkursów i olimpiad przedmiotowych, organizowania pracy z uczniem zdolnym;
7)
współdziałania z samorządami terytorialnymi w organizacji szkolnictwa;
8)
rozwijania szkolnictwa mniejszości narodowych.
§  18.
Do zakresu działania Departamentu Kształcenia Zawodowego należą sprawy dotyczące:
1)
ustalania zasad:
a)
organizacji i funkcjonowania szkół zawodowych i ośrodków dokształcania zawodowego,
b)
kończenia nauki we wszystkich typach szkół zawodowych i uzyskiwania kwalifikacji,
c)
organizacji praktycznego nauczania zawodu w szkołach zawodowych i zakładach pracy,
d)
organizacji oraz działalności warsztatów szkolnych;
2)
określania w porozumieniu z organami wiodącymi klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego;
3)
inicjowania i koordynowania międzyresortowych prac w zakresie opracowywania i modernizacji planów i programów nauczania podręczników oraz środków dydaktycznych do przedmiotów zawodowych, przeznaczonych dla wszystkich typów szkół zawodowych;
4)
określania zasad kształcenia kadr wykwalifikowanych na poziomie zasadniczym i średnim, w tym również zasad wypełniania obowiązku dokształcania zawodowego;
5)
organizacji olimpiad, turniejów i konkursów wiedzy i umiejętności zawodowych;
6)
udział w rozpatrywaniu wniosków o wydawanie zgód na otwieranie niepublicznych szkół zawodowych, nadawania im uprawnień państwowych oraz wprowadzania innowacji programowo­organizacyjnych w szkołach zawodowych;
§  19.
Do zakresu działania Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wyższego należą sprawy dotyczące:
1)
opracowywania i opiniowania projektów kierunków rozwoju szkolnictwa wyższego;
2)
opracowywania i opiniowania projektów priorytetowych kierunków badań w dziedzinie edukacji, w porozumieniu z innymi jednostkami organizacyjnymi MEN;
3)
gromadzenia, w postaci banku danych i upowszechniania w kraju, informacji o uczelniach, ich strukturze, kierunku studiów, rekrutacji studentów, toku studiów, planach studiów, warunkach studiów, tytułach zawodowych i studiach podyplomowych, nowych inicjatywach dydaktycznych i nowych rozwiązaniach organizacyjnych;
4)
przygotowywania projektów aktów prawnych, ich nowelizacji i decyzji w zakresie:
a)
tworzenie kierunków studiów i jednostek organizacyjnych, zatwierdzania statutów w stosunku do uczelni nie spełniających warunku art. 12 ust. 1 ustawy o szkolnictwie wyższym,
b)
tworzenie niepaństwowych szkól wyższych,
c)
parametryzacji dotacji budżetowych dla uczelni,
d)
pomocy materialnej dla studentów,
e)
legalizacji dyplomów ukończenia studiów, stopni i tytułów naukowych,
f)
studiów i stypendiów doktoranckich, przewodów i stypendiów habilitacyjnych,
g)
stosunku pracy pracowników uczelni, zatrudniania na stanowiskach profesorów nadzwyczajnych osób bez habilitacji, warunków i sposobu zatrudniania bibliotekarzy i pracowników informacji naukowej,
h)
urlopów i stypendiów naukowych pracowników uczelni,
i)
rodzajów i wzorów tytułów zawodowych i dyplomów ukończenia studiów,
j)
planów wydawniczych książek i czasopism dotowanych przez MEN, importu książek i czasopism, rozbudowy zaplecza wydawniczego szkolnictwa wyższego,
k)
zasad postępowania dyscyplinarnego w stosunku do pracowników i studentów uczelni,
l)
bufetów i stołówek studenckich;
5)
rozliczania wieloletnich programów badawczych (w tym problemów centralnych i resortowych);
6)
podziału środków budżetowych MEN:
a)
między uczelnie - na badania własne, unikalne laboratoria i działalność ogólnotechniczną,
b)
między badaczy i zespoły badawcze - na preferowane kierunki badań i na wyłanianie w drodze konkursu projekty badawcze;
7)
powoływania i współpracy z Komitetem Ekspertów MEN;
8)
bieżącej współpracy z organizacjami studenckimi w zakresie kompetencji departamentu;
9)
dostępu do studiów młodzieży szczególnie uzdolnionej, laureatów olimpiad przedmiotowych;
10)
przyznawania stypendiów i nagród Ministra Edukacji Narodowej;
11)
opiniowania:
a)
projektów i realizacji umów i porozumień międzynarodowych w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego,
b)
wniosków o wyjazdy za granicę w ramach umów bilateralnych,
c)
projektów rozwoju i finansowania zaplecza naukowo­badawczego resortu,
d)
projektów polityki naukowej Rządu,
e)
projektów związanych z inwestycjami i infrastrukturą szkolnictwa wyższego, komputeryzacji szkolnictwa wyższego i transmisji danych,
f)
dotacji przedmiotowych w zakresie szkolnictwa wyższego,
g)
projektów i decyzji o tworzeniu, przekształcaniu i działalności uczelnianych szkół pomaturalnych,
h)
projektów rozporządzeń regulujących wynagrodzenia pracowników uczelni,
i)
projektów współpracy zagranicznej z uczelniami;
12)
promowania resortu pracowników posiadających stopnie i tytuł naukowy, uprawnień wydziałów do nadawania stopni oraz ustalanie zakresu uprawnień uczelni według kryterium art. 12 ust. 1 ustawy o szkolnictwie wyższym;
13)
bieżącego nadzoru prawnego nad działalnością uczelni;
14)
bieżącej współpracy z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego i jej komisjami, Radą Szkolnictwa Artystycznego, Radą Szkolnictwa Wojskowego, Radą Wyższego Szkolnictwa Spraw Wewnętrznych i Nauki oraz innymi ministerstwami w zakresie kompetencji departamentu.
§  20.
Do zakresu działania Departamentu Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli należą sprawy dotyczące:
1)
potrzeb kadrowych oświaty;
2)
opracowywania rozwiązań systemowych i prowadzenia nadzoru w zakresie:
a)
kształcenia nauczycieli w zakładach kształcenia nauczycieli, nie będących szkołami wyższymi,
b)
doskonalenia zawodowego nauczycieli; stopni specjalizacji zawodowej,
c)
kwalifikacji i uprawnień do wykonywania zawodu nauczycielskiego,
d)
kształcenia i doskonalenia kadr nauczycielskich dla potrzeb Polonii,
e)
doskonalenia kadr administracji oświatowej i nadzoru pedagogicznego;
3)
opracowywania rozwiązań systemowych i prowadzenie działań ministerstwa w zakresie kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych;
4)
nadzoru nad funkcjonowaniem instytucji doskonalących nauczycieli oraz bibliotek pedagogicznych;
5)
nadzoru nad wydawnictwami pedagogicznymi z wyjątkiem podręczników;
6)
określania potrzeb w zakresie badań oświatowych.
§  21.
Do zakresu działania Departamentu Kształcenia Ustawicznego należą sprawy dotyczące:
1)
upowszechniania i wcielania w życie zasad kształcenia ustawicznego, ze szczególnym uwzględnieniem treści i form pozaszkolnej edukacji dorosłych;
2)
opracowywania rozwiązań systemowych kształcenia ustawicznego oraz sprawowania nadzoru pedagogicznego nad pozaszkolnymi formami kształcenia dorosłych;
3)
współpracy z osobami, instytucjami i organizacjami zajmującymi się edukacją dorosłych;
4)
współpracy z Ministerstwem Pracy i Polityki Socjalnej w dziedzinie reorientacji edukacyjno­zawodowej i rekwalifikacji;
5)
kształcenia i doskonalenia kadr dla potrzeb edukacji dorosłych oraz organizowania specjalistycznej pomocy dla organizatorów kształcenia dorosłych w zakresie programów nauczania, kadry pedagogicznej i środków dydaktycznych;
6)
udzielania zezwoleń na działalność edukacyjną wśród dorosłych, weryfikacji i prowadzenia rejestru w tym zakresie;
7)
organizowania, w porozumieniu z Departamentem Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli, egzaminów państwowych z języków obcych oraz egzaminów na tytuły kwalifikacyjne.
§  22. 4
Do zakresu działania Departamentu Wychowania, Opieki i Kultury Fizycznej należą sprawy dotyczące:
1)
określania kierunków, zadań i warunków pracy wychowawczej szkół i placówek oświatowo­wychowawczych;
2)
organizowania współpracy osób i instytucji zaangażowanych w pracę wychowawczą w szkole i środowisku;
3)
ochrony praw ucznia, demokratyzacji stosunków w szkole, rozwoju samorządności;
4)
współpracy z organizacjami młodzieżowymi i innymi stowarzyszeniami, działającymi w szkołach i placówkach oświatowo­wychowawczych;
5)
ustalania zasad pomocy psychologicznej i pedagogicznej dzieciom i młodzieży, uczęszczającym do przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz stosowania zasad ochrony zdrowia psychicznego w pracy placówek oświatowych;
6)
określania zadań i warunków pracy pedagogów szkolnych;
7)
określania zasad organizacyjno­programowych poradnictwa psychologiczno­pedagogicznego;
8)
działalności dydaktyczno­wychowawczej, opiekuńczej i rewalidacyjnej specjalnych placówek oświatowo­wychowawczych, przeznaczonych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo, niewidomych i niedowidzących, głuchych i niedosłyszących, przewlekle chorych i kalekich;
9)
działalności opiekuńczej, pomocy materialnej, żywienia zbiorowego w szkołach wszystkich typów i placówkach opiekuńczo­wychowawczych;
10)
ochrony zdrowia dzieci, młodzieży i studentów;
11)
rozwoju systemu różnorodnych form i placówek opieki nad dzieckiem, profilaktyki społecznej i resocjalizacji;
12)
określania zasad i warunków tworzenia niepaństwowych placówek opieki nad dzieckiem;
13)
ustalania kierunków rozwoju: założeń programowych przedmiotu "wychowanie muzyczne" oraz zajęć gimnastyki korekcyjnej;
14)
wypracowywania założeń i zasad organizacyjnych rozwoju i upowszechniania sportu, krajoznawstwa i turystyki;
15)
organizacji zajęć pozalekcyjnych i placówek pozaszkolnych, prezentacji twórczości dzieci i młodzieży i szkolnego ruchu artystycznego;
16)
wszelkich form wypoczynku dzieci i młodzieży, obozów językowych UNESCO, kolonii dla dzieci Polonii;
17)
współdziałania z osobami, instytucjami, stowarzyszeniami i placówkami naukowymi w zakresie problematyki departamentu.
§  23. 5
Do zakresu działania Departamentu Kadr i Zatrudnienia należą sprawy dotyczące:
1)
projektowania systemowych rozwiązań w zakresie zatrudniania, czasu pracy, wynagradzania i spraw socjalnych nauczycieli i nauczycieli akademickich oraz innych pracowników zatrudnionych w szkołach i szkołach wyższych oraz w innych jednostkach organizacyjnych resortu nie będących przedsiębiorstwami;
2)
opracowywania porozumień ze związkami zawodowymi o stosowaniu układów zbiorowych pracy w odniesieniu do pracowników podległych przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych resortu oraz do poszczególnych grup pracowników lub zawodów (zatrudnionych w szkołach wyższych i placówkach oświatowo­wychowawczych), których charakter pracy jest właściwy dla określonej gałęzi pracy;
3)
nadzorowania prawidłowości opracowania i rejestrowania zawieranych zakładowych umów zbiorowych;
4)
wykładni przepisów, w uzgodnieniu z Biurem Prawnym, obowiązujących w resorcie w zakresie pragmatyk pracowniczych, przepisów prawa pracy z zakresu zatrudniania, wynagradzania i czasu pracy;
5)
współpracy z centralami związkowymi w zakresie spraw, o których mowa w pkt 1-4;
6)
prowadzenia spraw wynikających ze stosunku pracy kuratorów oświaty i wychowania, dyrektorów jednostek bezpośrednio podległych Ministrowi, dyrektorów szkół polskich za granicą oraz nadzór nad działalnością kuratorów oświaty i wychowania w zakresie spraw kadrowych;
7)
powoływania oraz opiniowania kandydatur na kierownicze stanowiska zastrzeżone do dyspozycji Ministra;
8)
odpowiedzialności dyscyplinarnej urzędników państwowych, obsługi administracyjnej Komisji Dyscyplinarnej I instancji dla urzędników państwowych zatrudnionych w Ministerstwie;
9)
polityki odznaczeniowej w resorcie oraz zasad i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli oraz obsługa komisji opiniującej wnioski, odznaczenia i nagrody;
10)
prowadzenia spraw kadrowych pracowników Ministerstwa, organizowania działalności socjalno­bytowej dla pracowników oraz emerytów i rencistów Ministerstwa;
11)
organizowania szkolenia i doskonalenia pracowników Ministerstwa oraz jednostek bezpośrednio nadzorowanych z zakresu działania departamentu.
§  24. 6
Do zakresu działania Departamentu Finansów należą sprawy dotyczące:
1)
koordynowania prac i opracowywania rocznych i wieloletnich planów rzeczowych w części dotyczącej sfery edukacji narodowej;
2)
opracowywania zbiorczego budżetu, planów finansowych, zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń sfery edukacji narodowej oraz ich okresowych waloryzacji;
3)
opracowywania zbiorczego budżetu, planów finansowych, zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń działów pozaedukacyjnych, w tym działu ,,administracja państwowa";
4)
opracowywania projektów rozdziału limitów i środków finansowych w ramach resortu edukacji narodowej i na rzecz działów koordynowanych;
5)
pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu resortu;
6)
sprawowania nadzoru systemowego i rachunkowego nad placówkami resortowymi i szkołami wyższymi;
7)
programowania i koordynowania działalności kontrolnej jednostek kontroli wewnętrznej szkół wyższych oraz kuratoriów oświaty i wychowania w zakresie prawidłowego wykorzystania środków budżetowych;
8)
organizowania w porozumieniu z GM doraźnych kontroli finansowych jednostek resortu, fundacji i organizacji dotowanych;
9)
prowadzenia sprawozdawczości finansowej oraz koordynowania prac związanych z opracowywaniem zbiorczych wyników badań statystycznych w resorcie;
10)
opracowywania sprawozdań dotyczących realizacji zadań rzeczowych oraz analiz ekonomicznych z wykonania podstawowych zadań planowych, a także budżetu edukacji narodowej;
11)
analizowania skutków finansowych wynikających z projektów aktów normatywnych resortu.
§  25. 7
Do zakresu działania Departamentu Inwestycji i Wyposażenia należą sprawy dotyczące:
1)
tworzenia, we współpracy z właściwymi departamentami, warunków prawnych, organizacyjnych i innych dla wspomagania mechanizmów ekonomiczno­finansowych, pomocy świadczonej sferze edukacji narodowej przez jednostki gospodarki narodowej, fundacje, osoby fizyczne i prawne;
2)
sprawowania funkcji organu założycielskiego w stosunku do przedsiębiorstw resortu;
3)
inicjowania i koordynowania działalności związanej z produkcją i dystrybucją pomocy naukowych, sprzętu szkolnego, mebli szkolnych, podręczników, programów nauczania oraz materiałów pomocniczych dla uczniów i nauczycieli;
4)
pomocy finansowej i rzeczowej dla szkół polskich za granicą;
5)
koordynowania działań szkół wyższych i jednostek badawczo­rozwojowych resortu w zakresie pozyskiwania i wykorzystywania unikalnej aparatury naukowo­badawczej;
6)
dokonywania podziału środków budżetu państwa przeznaczonych na inwestycje, remonty i wyposażenie placówek resortowych sfery edukacji narodowej oraz sprawowania nadzoru nad służbami inwestycyjnymi;
7)
opracowywania wieloletnich i rocznych planów resortowych w zakresie inwestycji i remontów oraz dokonywania bieżących analiz i nadzoru nad realizacją tych planów;
8)
inicjowania i koordynacji programowania i projektowania prac studialnych w zakresie obiektów szkolnych;
9)
prowadzenia punktu konsultacyjnego nt. całokształtu działalności resortu;
10)
rewindykacji obiektów dla potrzeb oświaty i szkolnictwa wyższego;
11)
warunków współpracy z radiem i telewizją.
§  26. 8
Do zakresu działania Departamentu Współpracy z Zagranicą należą sprawy dotyczące:
1)
umów i porozumień a także wieloletnich programów dotyczących współpracy z zagranicą w dziedzinie edukacji narodowej; udziału w prowadzeniu negocjacji oraz nadzoru nad ich realizacją;
2)
koordynowania, kwalifikowania kandydatów i realizacji wyjazdów na długoterminowe zagraniczne staże naukowe, imprezy międzynarodowe, kursy językowe i inne oraz realizacja przyjazdów cudzoziemców do Polski; pozyskiwania stypendiów zagranicznych;
3)
organizacji kształcenia i doskonalenia kadr polskich za granicą cudzoziemców w Polsce oraz - w porozumieniu z DNS i BM - wymiany kadr naukowych; kształcenia obywateli polskich w szkołach średnich za granicą;
4)
określania warunków i trybu kierowania za granicę polskich studentów, specjalistów i kadry naukowo­dydaktycznej;
5)
współpracy z organizacjami międzynarodowymi, zajmującymi się rozwojem nauki i edukacji, z wyłączeniem zadań będących w kompetencji BM;
6)
pomocy w bezpośredniej współpracy z zagranicą szkół wszystkich szczebli i innych placówek podległych ministrowi;
7)
zatrudnianych w polskich szkołach wszystkich szczebli i innych placówkach oświatowo­wychowawczych obywateli innych państw;
8)
współpracy z przedstawicielami dyplomatycznymi RP za granicą;
9)
koordynowania działalności polskich szkół za granicą;
10)
obsady - w porozumieniu z zainteresowanymi departamentami - stanowisk w zakresie nauki, oświaty i szkolnictwa wyższego za granicą, w tym - w polskich przedstawicielstwach dyplomatycznych i organizacjach międzynarodowych;
11)
koordynowania współpracy wielostronnej oraz prac związanych z udziałem ministra w naradach ministrów oświaty, szkolnictwa wyższego i zawodowego;
12)
opracowywania planu finansowego dotyczącego współpracy z zagranicą;
13)
obsługi paszportowo­wizowej oraz protokołu i recepcji dla ministerstwa w zakresie współpracy z zagranicą.
§  27. 9
Do zakresu działań Biura Administracyjno­Gospodarczego należą sprawy dotyczące:
1)
opracowywania planu i realizacji budżetu centrali Ministerstwa, prowadzenia w tym zakresie rachunkowości i sprawozdawczości;
2)
finansowania wybranych centralnych i resortowych zadań budżetowych oraz prowadzenia obsługi finansowo­kasowej centrali resortu i Gospodarstwa Pomocniczego Ministerstwa;
3)
pełnienia funkcji głównego księgowego i dysponenta kredytów centrali Ministerstwa,
4)
administracji majątkiem, konserwacji i remontów budynków i pomieszczeń Ministerstwa;
5)
ochrony budynku i mienia Ministerstwa;
6)
obsługi gospodarczej narad i konferencji organizowanych przez Ministerstwo;
7)
zapewnienia technicznych warunków zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w Ministerstwie;
8)
prowadzenia kancelarii głównej, archiwum zakładowego, centrali telefonicznej i teleksowej Ministerstwa oraz hali maszyn;
9)
zaopatrywania Ministerstwa w sprzęt, materiały, części zamienne do maszyn, urządzeń i pojazdów samochodowych, w wydawnictwa oraz prowadzenia gospodarki transportowej i magazynowej;
10)
prowadzenia administracji Dziennika Urzędowego Ministerstwa;
11)
zapewnienia warunków socjalno­bytowych oraz ochrony przeciwpożarowej w obiektach i pomieszczeniach Ministerstwa;
12)
prowadzenia spraw bhp w resorcie;
13)
prowadzenia spraw administracyjno­gospodarczych w odniesieniu do jednostek resortu w zakresie:
a)
prawnych tytułów własności,
b)
gospodarki samochodowej,
c)
centralnego zamawiania pieczęci urzędowych i druków podlegających ścisłemu zarachowaniu,
d)
gospodarowania energią i opałem,
e)
posiadania i użytkowania materiałów wybuchowych oraz innych niebezpiecznych dla zdrowia i życia.
§  28. 10
Do zakresu działania Biura ds. Programów Międzynarodowych należą sprawy dotyczące:
1)
stworzenia i prowadzenia centrum informacji o nauce i szkolnictwie wyższym za granicą dla instytucji polskich oraz informacji o nauce i szkolnictwie wyższym w Polsce dla instytucji zagranicznych;
2)
opiniowania i realizacji umów, porozumień i współpracy z organizacjami międzynarodowymi w dziedzinie nauki i szkolnictwa wyższego;
3)
prowadzenia spraw związanych z organizacją, realizacją i oceną wielostronnych programów międzynarodowych w dziedzinie nauki i szkolnictwa wyższego (m.in. TEMPUS), a także upowszechniania informacji o tych programach;
4)
opiniowania umów i porozumień międzyrządowych w dziedzinie nauki i szkolnictwa wyższego;
5)
gromadzenia informacji o umowach uczelni polskich z zagranicznymi instytucjami naukowymi;
6)
określania zasad ekwiwalencji dyplomów szkół i uczelni, okresów studiów oraz zasad ekwiwalencji i trybu nostryfikacji tytułów zawodowych i stopni naukowych, a także negocjowania i realizacji umów i konwencji międzynarodowych dotyczących ekwiwalencji;
7)
opracowywania planu finansowego i dokonywania podziału środków przeznaczonych na współpracę z organizacjami międzynarodowymi w dziedzinie nauki i szkolnictwa wyższego.
§  29. 11
Biuro Spraw Obronnych wykonuje czynności związane z realizacją zadań Ministra w zakresie obronności państwa zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP i innych ustaw oraz wydanymi na ich podstawie aktami wykonawczymi właściwych organów. Szczegółowy zakres działania Biura określają odrębne przepisy.
§  30. 12
Do zakresu działania Samodzielnego Wydziału Informacji i Szkół Niepublicznych należą sprawy dotyczące:
1)
opracowywania rozwiązań systemowych dot. szkolnictwa niepublicznego i innowacji;
2)
nadzorowania i koordynowania obsługi szkół niepublicznych przez organy administracji oświatowej;
3)
oceny i wydawania zezwoleń na wprowadzanie nowych rozwiązań programowo­organizacyjnych i nowych metod dydaktycznych w szkołach wszystkich typów, z wyjątkiem zakładów kształcenia nauczycieli;
4)
wydawania zezwoleń na prowadzenia szkół niepublicznych i placówek opieki nad dzieckiem, nadawania im uprawnień państwowych, sprawowania nadzoru pedagogicznego nad tymi szkołami.
§  31. 13
Do zakresu działania Samodzielnego Wydziału Informatyki należą sprawy dotyczące:
1)
wspomagania Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wyższego w zakresie organizacji, planowania i finansowania badań naukowych w dziedzinie informatyki w uczelniach;
2)
koordynowania strategicznych zakupów sprzętu i oprogramowania ora ich rozdział pomiędzy uczelniami;
3)
zbierania i upowszechniania informacji o oprogramowaniu użytecznym w uczelniach;
4)
organizowania i nadzorowania informatycznego kształcenia nauczycieli;
5)
koordynowania prac nad programami kształcenia informatycznego dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych;
6)
planowania, od strony merytorycznej, we współdziałaniu z Departamentem Inwestycji i Wyposażenia, zakupów sprzętu i oprogramowania dla oświaty oraz ich rozdziału;
7)
wprowadzania informatyki do zarządzania oświatą, szkolnictwem wyższym i centralą MEN;
8)
opiniowania zagranicznych ofert sprzętowych i oprogramowania;
9)
inicjowania i opiniowania umów o współpracy międzynarodowej w dziedzinie informatyki.
§  32. 14
Do zakresu działania Samodzielnego Wydziału ds. Polonii należą sprawy dotyczące:
1)
koordynowania działalności właściwych jednostek resortu w zakresie rozwoju oświaty polonijnej, a w szczególności:
a)
zaopatrzenia w podręczniki i pomoce dydaktyczne,
b)
delegowania nauczycieli do pracy w środowiskach polonijnych;
2)
koordynowania prac nad podręcznikami, pomocami dydaktycznymi oraz programami nauczania w szkołach polonijnych;
3)
współdziałania w ustalaniu zasad rekrutacji na kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe dzieci i młodzieży oraz osób pochodzenia polskiego;
4)
utrzymywania kontaktów z ośrodkami polonijnymi, współpraca z organizacjami społecznymi w kraju zajmującymi się problematyką oświaty polonijnej;
5)
prowadzenia Sekretariatu Zespołu Oświaty i Nauki Międzyresortowej Komisji ds. Polonii i Emigracji.
§  33. 15
Do zakresu działania Zespołu ds. Edukacji Dzieci i Młodzieży na Wsi należą sprawy dotyczące:
1)
wypracowywania rozwiązań modelowych dotyczących:
a)
warunków życia i nauki dzieci i młodzieży wiejskiej,
b)
poprawy warunków życia i pracy nauczycieli wiejskich;
2)
systemu preferencji w zatrudnianiu w celu pozyskiwania na wsi wysoko kwalifikowanej kadry pedagogicznej;
3)
współpracy w zakresie wyposażania szkół wiejskich oraz budownictwa oświatowego na wsi.

ZAŁĄCZNIK Nr 1 16

WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA

departamentów w stosunku do organów państwowych i jednostek organizacyjnych nadzorowanych i podległych Ministrowi Edukacji Narodowej

Gabinet Ministra

1. Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych

Departament Kształcenia Ogólnego

1. Kuratorzy oświaty i wychowania

Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego

1. Uniwersytet Warszawski

2. Uniwersytet Gdański

3. Uniwersytet Śląski w Katowicach

4. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

5. Uniwersytet Marii Curie­Skłodowskiej w Lublinie

6. Uniwersytet Łódzki

7. Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu

8. Uniwersytet Szczeciński

9. Uniwersytet M. Kopernika w Toruniu

10. Uniwersytet Wrocławski

11. Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie

12. Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

13. Szkoła Główna Planowania i Statystyki w Warszawie

14. Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach

15. Akademia Ekonomiczna w Krakowie

16. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

17. Akademia Ekonomiczna im Oskara Langego we Wrocławiu

18. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie

19
Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy

20. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie

21. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Kochanowskiego w Kielcach

22. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

23. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie

24. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich w Opolu

25. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie

26. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku

27. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze

28. Politechnika Warszawska

29. Politechnika Białostocka

30. Politechnika Częstochowska

31. Politechnika Gdańska

32. Politechnika Śląska im. W. Pstrowskiego w Gliwicach

33. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach

34. Politechnika Krakowska im. T. Kościuszki

35. Politechnika Lubelska

36. Politechnika Łódzka

37. Politechnika Poznańska

38. Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza

39. Politechnika Szczecińska

40. Politechnika Wrocławska

41. Akademia Górniczo­Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie

42. Wyższa Szkoła Inżynierska w Koszalinie

43. Wyższa Szkoła Inżynierska im. gen. A. Zawadzkiego w Opolu

44. Wyższa Szkoła Inżynierska im. K. Pułaskiego w Radomiu

45. Wyższa Szkoła Inżynierska im. J. Gagarina w Zielonej Górze

46. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego - Akademia Rolnicza w Warszawie

47. Akademia Techniczno­Rolnicza im. J. i J. Śniadeckich w Bydgoszczy

48. Akademia Rolnicza im. H. Kołłątaja w Krakowie

49. Akademia Rolnicza w Lublinie

50. Akademia Rolniczo­Techniczna im. M. Oczapowskiego w Olsztynie

51. Akademia Rolnicza w Poznaniu

52. Akademia Rolnicza w Szczecinie

53. Akademia Rolnicza we Wrocławiu

54. Wyższa Szkoła Rolniczo­Pedagogiczna im. G. Dymitrowa w Siedlcach

55. Instytut Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego w Warszawie

56. Stołówki i Bufety Studenckie w Warszawie

Departament Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli

1. Centrum Doskonalenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego w Warszawie

2. Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

Departament Wychowania, Opieki i Kultury Fizycznej

1. Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo­Zawodowego w Warszawie

Departament Kadr i Zatrudnienia

1. Dom Pracy Twórczej w Ustroniu

Departament Inwestycji i Wyposażenia

1. Państwowe Wydawnictwo Naukowe w Warszawie

2. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne w Warszawie

3. Instytut Wydawniczy ,,Nasza Księgarnia" w Warszawie

4. Ośrodek Badawczo­Rozwojowy Pomocy Naukowych i Sprzętu Szklonego w Warszawie

5. Centralny Ośrodek Badawczo­Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej ,,COBRABiD" w Warszawie

6. Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

7. Drukarnia Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu

8. Drukarnia Oświatowa im. St. Staszica w Łodzi

9. Zakład Graficzny Wydawnictw Naukowych w Łodzi

10. Zakłady Graficzne im. Komisji Edukacji Narodowej w Bydgoszczy

11. Fabryka Pomocy Naukowych w Bytomiu

12. Fabryka Pomocy Naukowych w Częstochowie

13. Fabryka Pomocy Naukowych w Kartuzach

14. Fabryka Pomocy Naukowych w Kętach

15. Fabryka Pomocy Naukowych w Koszalinie

16. Fabryka Pomocy Naukowych w Nysie

17. Fabryka Pomocy Naukowych w Olsztynie

18. Fabryka Pomocy Naukowych w Poznaniu

19. Fabryka Pomocy Naukowych w Warszawie

20. Przedsiębiorstwo Opracowań, Produkcji i Kompletacji Laboratoriów ,,LABOR" w Warszawie

21. Przedsiębiorstwo Techniczno­Handlowe ,,KABIDEZ" w Warszawie

22. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Białymstoku

23. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Bydgoszczy

24. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Bytomiu

25. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Gdańsku

26. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Kielcach

27. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Koszalinie

28. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Krakowie

29. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Lublinie

30. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Łodzi

31. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Olsztynie

32. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Opolu

33. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Poznaniu

34. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Rzeszowie

35. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Szczecinie

36. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Toruniu

37. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Warszawie

38. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" we Wrocławiu

39. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS" w Zielonej Górze

40. Centralny Ośrodek Filmów Dydaktycznych w Warszawie

41. Przedsiębiorstwo Remontowo­Budowlane Szkół Wyższych ,,SZKOLBUD" w Warszawie

42. Biuro Projektów Szkół Wyższych ,,BEPRON" w Warszawie

43. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Gliwicach

44. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Krakowie

45. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Lublinie

46. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Łodzi

47. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Olsztynie

48. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Poznaniu

49. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Szczecinie

50. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych we Wrocławiu

Departament Współpracy z Zagranicą

1. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo Zagranicą w Warszawie

2. Biuro Kształcenia Zagranicznego w Warszawie

Biuro Administracyjno­Gospodarcze

1. Gospodarstwo Pomocnicze

2. Zakładowe Domy Mieszkalne MEN

3. Zarząd Osiedla Mieszkaniowego ,,Przyjaźń" w Warszawie

Samodzielny Wydział ds. Innowacji i Szkół Niepublicznych

1. Zespół Szkół Ogólnokształcących w Sopocie

2. Środowiskowe Liceum Ogólnokształcące w Sopocie

Samodzielny Wydział ds. Informatyki

1. Ośrodek Informatyki i Informacji w Warszawie

2. Środowiskowe Centrum Obliczeniowe ,,CYFRONET" w Krakowie

ZAŁĄCZNIK Nr 2 17

STRUKTURA ORGANIZACYJNA DEPARTAMENTÓW MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

Gabinet Ministra

1. Wydział Prezydialny

2. Wydział Skarg, Wniosków i Kontroli

3. Rzecznik Prasowy

4. Biuro Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego

5. Pełnomocnik Ministra ds. kontaktów z organizacjami młodzieżowymi i studenckimi

6. Pełnomocnik Ministra ds. organizowania Muzeum Edukacji Narodowej

Biuro Prawne

- struktura bezwydziałowa

Departament Kształcenia Ogólnego

1. Wydział Programowy

2. Wydział Organizacyjny

Departament Kształcenia Zawodowego

1. Wydział Szkół Zawodowych

2. Wydział Kształcenia Praktycznego

3. Wydział Współdziałania Międzyresortowego

4. Wydział Organizacji i Nadzoru

Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego

1. Wydział Spraw Studenckich

2. Wydział Spraw Kadrowych

3. Wydział Organizacyjny

4. Wydział Uniwersytetów, Uczelni Ekonomicznych i Wyższych Szkół Pedagogicznych

5. Wydział uczelni Technicznych

6. Wydział Uczelni Rolniczych

7. Wydział Bibliotek i Wydawnictw

8. Wydział Informacji i Analiz

Departament Kształcenia i Doskonalenia Nauczycieli

- struktura bezwydziałowa

Departament Kształcenia Ustawicznego

1. Wydział Programowy

2. Zespół ds. Reorientacji Zawodowej

3. Zespół ds. Informacji i Upowszechniania

Departament Wychowania, Opieki i Kultury Fizycznej

1. Wydział Kultury Fizycznej i Wypoczynku

2. Zespół Profilaktyki - Resocjalizacji

3. Zespół Opieki

4. Zespół Edukacji Zdrowotnej

5. Zespół Edukacji Kulturalnej

6. Zespół Wychowania

7. Zespół Szkolnictwa Specjalnego

Departament Kadr i Zatrudnienia

1. Wydział Spraw Pracowniczych

2. Wydział Zatrudnienia i Płac w Oświacie

3. Zespół Systemów Wynagrodzeń w Szkolnictwie Wyższym i innych jednostkach podległych

4. Zespół Polityki Socjalnej

5. Zespół Kadr Kierowniczych jednostek podległych

Departament Finansów

1. Wydział Zatrudnienia i Wynagrodzeń

2. Wydział Finansowania Oświaty i Wychowania

3. Zespół Finansowania Szkolnictwa Wyższego

4. Zespół Finansowania Działów Pozaprodukcyjnych i Obsługi Bankowej

5. Zespół Planowania i Statystyki

6. Zespół Organizacji Nadzoru Księgowego i Kontroli Finansowej

Departament Inwestycji i Wyposażenia

1. Wydział Nadzoru Założycielskiego i Współpracy z Gospodarką

2. Wydział Pomocy Dydaktycznych i Wydawnictw

3. Wydział Inwestycji i Remontów Oświaty i Wychowania

4. Zespół Inwestycji i Remontów Szkolnictwa Wyższego

5. Zespół Aparatury

6. Punkt Konsultacyjno­Opiniujący

Departament Współpracy z Zagranicą

1. Wydział Współpracy Dwustronnej

2. Wydział Współpracy Wielostronnej i Organizacji Międzynarodowych

3. Wydział Analiz, Programowania i Finansowania

4. Wydział Paszportowo­Wizowy i Protokołu

Biuro Administracyjno­Gospodarcze

1. Wydział Finansowo­Księgowy

2. Wydział Administracyjny

Biuro ds. Programów Międzynarodowych

1. Zespół Informacji i Koordynacji

2. Zespół Programu TEMPUS

Biuro Spraw Obronnych

- Strukturę organizacyjną Biura określają odrębne przepisy

Samodzielny Wydział ds. Innowacji i Szkół niepublicznych

1. Zespół Analiz Innowacyjnych

2. Zespół Szkół Niepublicznych

Samodzielny Wydział ds. Informatyki

Samodzielny Wydział ds. Polonii

1 § 4 zmieniony przez § 2 pkt 1 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
2 § 15 pkt 15 dodany przez § 2 pkt 2 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
3 § 15 pkt 16 dodany przez § 2 pkt 2 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
4 § 22 zmieniony przez § 2 pkt 3 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
5 § 23 według numeracji ustalonej przez § 2 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
6 § 24 według numeracji ustalonej przez § 2 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
7 § 25 według numeracji ustalonej przez § 2 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
8 § 26 według numeracji ustalonej przez § 2 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
9 § 27 według numeracji ustalonej przez § 2 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
10 § 28 według numeracji ustalonej przez § 2 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
11 § 29 według numeracji ustalonej przez § 2 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
12 § 30 według numeracji ustalonej przez § 2 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
13 § 31 według numeracji ustalonej przez § 2 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
14 § 32 według numeracji ustalonej przez § 2 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
15 § 33 według numeracji ustalonej przez § 2 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
16 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 2 pkt 5 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
17 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 2 pkt 6 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MEN.91.1.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.