Wprowadzenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1995.5.22

Akt utracił moc
Wersja od: 14 lipca 1995 r.

ZARZĄDZENIE NR 8
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 14 lipca 1995 r.
w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 listopada 1994 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 126, poz. 616 i z 1995 r. Nr 81, poz. 409) oraz § 4 ust. 2 statutu Ministerstwa Edukacji Narodowej, stanowiącego załącznik do rozporządzenia, zarządza się, co następuje:
§  1.
Strukturę organizacyjną Ministerstwa Edukacji Narodowej, zasady organizacji departamentów (jednostek równorzędnych) określa regulamin organizacyjny Ministerstwa Edukacji Narodowej, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 5 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 stycznia 1994 r. w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN Nr 1, poz. 2).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

ROZDZIAŁ 1 

PRZEPISY WSTĘPNE

§ 1.
Do zakresu zadań Ministerstwa Edukacji Narodowej należą zadania określone w:
1)
ustawie z dnia 23 października 1987 r. o utworzeniu urzędu Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 33, poz. 178; z 1990 r. Nr 65, poz. 385 oraz z 1991 r. Nr 95, poz. 425);
2)
innych aktach prawnych, w których określone są zadania dla Ministra Edukacji Narodowej, a w szczególności w:
a)
ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425; z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 53, poz. 215),
b)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591),
c)
ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19; Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214; z 1983 r. Nr 5, poz. 33; z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24; Nr 35. poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 197 i 198; Nr 36, poz. 206 i Nr 72, poz. 423, z 1991 r. Nr 95, poz. 425; Nr 104, poz. 450; z 1992 r. Nr 53, poz. 252, Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451, 1993 r. Nr 129, poz. 602, oraz z 1994 r. Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 113, poz. 547),
d)
ustawie z dnia 12 września l990 r. o tytule naukowym i stopniach naukowych (Dz. U. Nr 65, poz. 386).
e)
ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. Nr 38, poz. 173 i z 1989 r. Nr 34, poz. 178),
f)
ustawie z dnia 5 stycznia 1991 r. – Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344 oraz z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685),
g)
ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16; Nr 40, poz. 174 i Nr 54, poz. 254 oraz z 1994 r. Nr 43, poz. 165),
h)
ustawie z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej (Dz. U. Nr 21, poz. 123; z 1991 r. Nr 75, poz. 328 oraz z 1995 r. Nr 74, poz. 368).
§  2.
Ilekroć w regulaminie mówi się o:
1)
Ministrze (ministerstwie, resorcie) należy przez to rozumieć Ministra (ministerstwo, resort) Edukacji Narodowej,
2)
członku kierownictwa ministerstwa, należy przez to rozumieć ministra, sekretarza stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego w ministerstwie,
3)
departamencie, należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wymienioną w § 4,
4)
jednostce resortu, należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną wymienioną w załączniku Nr 1 do regulaminu.

ROZDZIAŁ 2

PRZEPISY OGÓLNE

§  3.
1.
Minister kieruje działalnością ministerstwa i resortu bezpośrednio oraz przy pomocy sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego oraz dyrektorów departamentów, którzy odpowiadają przed ministrem za wykonanie powierzonych zadań.
2.
Nadzór nad realizacją określonych zadań minister może zlecić wybranemu pracownikowi.
3.
W czasie nieobecności ministra jego obowiązki pełni sekretarz stanu albo wyznaczony przez ministra członek kierownictwa ministerstwa.
§  4.
W skład ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Ministra (GM),
2)
Departament Ekonomiczny (DE),
3)
Departament Kadr (DK).
4)
Departament Kształcenia Ogólnego i Nadzoru Pedagogicznego (DKO),
5)
Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (DKZiU),
6)
Departament Młodzieży i Wychowania (DMiW),
7)
Departament Nauki, Studiów i Analiz (DNSiA),
8)
Departament Prawny (DP),
9)
Departament Szkolnictwa Wyższego (DSW),
10)
Departament Wymiany Międzynarodowej (DWM),
11)
Departament Administracyjny (DA).
§  5.
1.
Do podstawowych zadań departamentów należy:
1)
realizacja zadań ministerstwa i koordynowanie prac, dla których departament jest wiodącą komórką organizacyjną;
2)
opracowywanie programów, analiz, opinii, informacji i innych materiałów dla potrzeb własnych, kierownictwa ministerstwa oraz naczelnych organów władzy i administracji państwowej;
3)
inicjowanie oraz opracowywanie i opiniowanie założeń projektów i projektów aktów prawnych, umów i porozumień oraz udział w ich opiniowaniu i uzgadnianiu;
4)
realizacja, nadzór i kontrola wykonania zadań wynikających z aktów normatywnych, umów i porozumień oraz decyzji, uchwał, wystąpień, dezyderatów, protokołów ustaleń itp. naczelnych organów władz państwowych;
5)
współdziałanie z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego, Krajowym Sejmikiem Samorządu Terytorialnego, stowarzyszeniami i organizacjami prowadzącymi szkoły i placówki oświatowe, komisjami (zespołami) powołanymi przez ministra;
6)
załatwianie skarg, wniosków i listów oraz przyjmowanie obywateli w tych sprawach;
7)
realizacja zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz innych zadań określonych w odrębnych przepisach;
8)
współpraca z fundacjami, których cele statutowe mieszczą się w zakresie zadań departamentu, a także wykonywanie w stosunku do tych fundacji czynności przewidzianych w ustawie o fundacjach;
9)
realizacja zadań z zakresu współpracy z zagranicą przy koordynacji Departamentu Wymiany Międzynarodowej;
10)
udzielanie informacji dotyczących treści obowiązujących przepisów w zakresie właściwości departamentu.
2.
Departamenty realizują swoje zadania między innymi na podstawie planów pracy. Plan pracy zatwierdza właściwy członek kierownictwa ministerstwa. Kopie tych planów przekazywane są do Gabinetu Ministra.
§  6.
1.
Departamenty koordynują i prowadzą sprawy wynikające z nadzoru ministra nad działalnością organów państwowych i jednostek resortu (w stosunku do przedsiębiorstw państwowych – jako organ założycielski); w szczególności kontrolują realizację zadań statutowych, przestrzeganie prawa i rozpatrują sprawozdania z działalności tych jednostek.
2.
Właściwość departamentów koordynujących sprawy, o których mowa w ust. 1. w stosunku do nadzorowanych organów państwowych i jednostek resortu, określa załącznik Nr 1 do regulaminu.

Załącznik aktualizuje się stosownie do zachodzących zmian.

§  7.
1.
Przy wykonywaniu swoich zadań departamenty obowiązane są do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień, konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami.
2.
Jeżeli do wykonywania zadania konieczne jest współdziałanie kilku departamentów, departament wiodący wyznacza właściwy członek kierownictwa ministerstwa lub dyrektor Gabinetu Ministra.
§  8.
1.
Założenia projektów lub projekty aktów prawnych, umów i porozumień opracowuje departament rzeczowo właściwy, we współpracy z zainteresowanymi departamentami oraz uzyskuje akceptację właściwego członka kierownictwa ministerstwa.
2.
Redagowanie projektów aktów normatywnych, umów i porozumień, ich uzgadnianie z innymi ministerstwami, urzędami centralnymi i organizacjami należy do obowiązków Departamentu Prawnego.
§  9.
Departamenty mogą występować do jednostek resortu, a także do innych ministerstw, urzędów centralnych i terenowych, instytucji i ekspertów o dostarczenie lub opracowanie materiałów, informacji, danych i opinii niezbędnych do wykonania zadań.
§  10.
1.
Departamentem kieruje dyrektor przy pomocy wicedyrektorów, naczelników wydziałów i innych pracowników departamentu. Dyrektor odpowiada za całokształt prowadzonych spraw.
2.
W czasie nieobecności dyrektora departamentu zastępuje go wyznaczony przez niego wicedyrektor departamentu albo wyznaczony pracownik departamentu.
§  11.
Wicedyrektor departamentu realizuje zadania departamentu w określonym przez dyrektora zakresie i odpowiada przed nim za powierzone zadania.
§  12.
1.
Departamenty dzielą się na wydziały, zespoły i stanowiska pracy.
2.
Wydział tworzy i likwiduje minister. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału albo wyznaczony przez dyrektora departamentu pracownik zajmujący stanowisko głównego specjalisty, głównego wizytatora lub wyższe.
3.
Stanowiska pracy tworzą i likwidują dyrektorzy departamentów. Wieloosobowe stanowiska pracy mogą nosić nazwę zespołów. O utworzeniu lub likwidacji zespołu dyrektor departamentu zawiadamia dyrektora Gabinetu Ministra. Zespołem kieruje pracownik wyznaczony przez dyrektora departamentu.
4.
Strukturę organizacyjną departamentów określa załącznik Nr 2 do regulaminu. Załącznik aktualizuje się stosownie do zachodzących zmian.
§  13.
1.
Minister podpisuje:
1)
rozporządzenia, zarządzenia i inne akty normatywne,
2)
pisma adresowane do: Prezydenta, Marszałka i wicemarszałków Sejmu i Senatu RP, Prezesa, wiceprezesów i członków Rady Ministrów, ministrów stanu, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, osób kierujących centralnymi organami organizacji politycznych, kierujących centralnymi organami kościołów i innych związków wyznaniowych,
3)
pisma kierujące akty prawne i inne dokumenty do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Prezydium Rządu i Komitety Rady Ministrów,
4)
pisma adresowane do ministrów rządów innych państw,
5)
akty mianowania na stanowiska dyrektorów, wicedyrektorów departamentów, doradców ministra i naczelników wydziałów ministerstwa, profesorów zwyczajnych w szkołach wyższych, profesorów i docentów w jednostkach badawczo­rozwojowych resortu, akty powołania na stanowiska kierowników jednostek resortu, a także akty dotyczące rozwiązania stosunku pracy z tymi osobami,
6)
wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych wyższych klas.
2.
W czasie nieobecności ministra pisma i dokumenty podpisuje zastępujący członek kierownictwa ministerstwa, z tym że do podpisywania w zastępstwie ministra aktów normatywnych ogłaszanych w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim wymagane jest odrębne upoważnienie.
3.
Członkowie kierownictwa ministerstwa podpisują (we własnym imieniu lub w zastępstwie ministra) według właściwości, pisma adresowane do: niewymienionych w ust. 1 członków kierownictwa Kancelarii Prezydenta, Sejmu i Senatu RP, ministerstw, Najwyższej Izby Kontroli i Polskiej Akademii Nauk; członków kierownictw centralnych organów administracji państwowej; przewodniczących sejmików samorządowych; nie wymienionych w ust. 1 członków kierownictw organizacji politycznych; członków kierownictw naczelnych władz związków zawodowych i stowarzyszeń o zasięgu ogólnokrajowym; akty powołania (mianowania) na stanowiska nie zastrzeżone do podpisu ministra oraz pisma i dokumenty zastrzeżone do ich podpisu z tytułu odrębnych ustaleń.
4.
Pisma i dokumenty nie zastrzeżone do podpisu członka kierownictwa ministerstwa podpisuje właściwy dyrektor departamentu. Dyrektor może określić rodzaje pism i dokumentów, do podpisywania których upoważnieni są wicedyrektorzy i inni pracownicy departamentu.
5.
Pisma i dokumenty przedkładane do podpisu ministra akceptuje właściwy członek kierownictwa Ministerstwa. Postanowienie to stosuje się odpowiednio do pism i dokumentów przedkładanych do podpisu członkom kierownictwa ministerstwa.
6.
Pisma okólne do rektorów, kuratorów oświaty i kierowników innych jednostek resortu (pisma tej samej treści do większej grupy tych osób) podpisują dyrektorzy departamentów po uzgodnieniu z Departamentem Prawnym. Do wydawania zaświadczeń upoważnieni są pracownicy ministerstwa załatwiający sprawy obywateli.
§  14.
1.
Jeżeli przepisy szczególne, plany (harmonogramy) pracy lub polecenia (zezwolenia) członków kierownictwa ministerstwa nie stanowią inaczej, w pracach ministerstwa obowiązuje przestrzeganie następujących terminów:
1)
dla załatwienia sprawy nie wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym departamentem – najwyżej 7 dni;
2)
dla załatwienia sprawy wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym departamentem – najwyżej 14 dni;
3)
dla załatwienia sprawy wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym urzędem (instytucją) lub jednostką resortu – najwyżej 21 dni; w przypadku niemożności dotrzymania terminu z przyczyn zewnętrznych, należy podjąć stosowną interwencję i zawiadomić o niedotrzymaniu terminu bezpośredniego przełożonego lub osobę zainteresowaną;
4)
dla zaopiniowania sprawy przedłożonej przez inny departament – najwyżej 5 dni.
2.
Termin przedstawienia opinii do materiałów, które mają być przedmiotem obrad posiedzenia Rady Ministrów, Prezydium Rządu, Komitetów Rady Ministrów lub innych organów, określa każdorazowo Gabinet Ministra lub Departament Prawny.
3.
Przy załatwianiu spraw nie mogą być przekraczane terminy określone w:
1)
ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26, Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 7, poz. 55, Nr 45, poz. 289, z 1983 r. Nr 41, poz. 185, z 1984 r. Nr 34, poz. 183, z 1986 r. Nr 47, poz. 228, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, Nr 33, poz. 186, z 1989 r. Nr 20, poz. 107, z 1990 r. Nr 34, poz. 210, z 1991 r. Nr 100, poz. 442. Nr 119, poz. 513, z 1994 r. Nr 122, poz. 593 oraz z 1995 r. Nr 1. poz. 1 i Nr 74, poz. 368),
2)
ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. O Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. z 1991 r. Nr 109 poz. 471),
3)
uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. Nr 26, poz. 185, Nr 34, poz. 239, z 1993 r. Nr 13, poz. 89, Nr 63, poz. 562, z 1994 r. Nr 47, poz. 379, Nr 62, poz. 545 oraz z 1995 r. Nr 8, poz. 111, Nr 18, poz. 213 i Nr 23, poz. 271),
4)
uchwale Nr 20 Rady Ministrów z 12 lutego 1991 w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów (M.P. Nr 7, poz. 47, z 1992 r. Nr 7, poz. 47 i Nr 25, poz. 180),
5)
innych przepisach szczególnych.

ROZDZIAŁ 3 

ZAKRESY DZIAŁANIA DEPARTAMENTÓW

§ 15.
Do zakresu działaniu GABINETU MINISTRA należą sprawy dotyczące:
1)
współdziałania ministra z naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej oraz partiami politycznymi, związkami zawodowymi i stowarzyszeniami;
2)
programowania pracy ministerstwa;
3)
koordynowania realizacji zadań wynikających z uchwał i wniosków Sejmu i Senatu;
4)
określania zadań dla departamentów wynikających z pozaresortowych aktów normatywnych, decyzji (uchwał, wniosków itp.) naczelnych organów władzy i administracji państwowej, poleceń ministra, kontroli i nadzoru nad realizacją tych zadań;
5)
powoływania komisji (zespołów), delegowania przedstawicieli ministerstwa do komisji (zespołów) tworzonych przez inne organy władzy i administracji państwowej;
6)
obsługi posiedzeń kierownictwa ministerstwa;
7)
ewidencji i dekretowania pism przychodzących do ministra, kontroli terminowości ich realizacji oraz przedkładania ministrowi do podpisu wszystkich pism i przygotowanych przez poszczególne komórki organizacyjne;
8)
obsługi administracyjnej Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego;
9)
informowania o programach i kierunkach działania ministerstwa, przepływu informacji wewnątrz resortu oraz współpracy z prasą, radiem i telewizją;
10)
koordynowania organizacji i obsługi merytorycznej udziału ministra w naradach i spotkaniach;
11)
funkcjonowania sekretariatów członków kierownictwa ministerstwa;
12)
przyjmowania skarg, wniosków i listów obywateli oraz nadzór nad jakością i terminowością ich rozpatrywania i załatwiania, organizowania przyjmowania obywateli przez członków kierownictwa;
13)
realizacji zadań ministra w zakresie obronności państwa, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP i innych ustaw oraz wydanymi na ich podstawie aktami wykonawczymi;
14)
koordynowania spraw związanych z kontrolami NIK;
15)
wykładni niniejszego regulaminu.
§  16.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU EKONOMICZNEGO należą sprawy dotyczące:
1)
koordynacji i opracowywania wieloletnich i rocznych planów zadań rzeczowych w części dotyczącej sfery edukacji narodowej;
2)
opracowywaniu zbiorczego budżetu resortu, planów finansowych, a w porozumieniu z Departamentem Kadr – zatrudnienia i wynagrodzeń sfery edukacji narodowej i działów pozaedukacyjnych (w tym działu "administracja państwowa") oraz ich okresowych waloryzacji;
3)
opracowywania zasad i projektów rozdziału środków finansowych w ramach resortu edukacji narodowej i na rzecz działów koordynowanych, a w uzgodnieniu z Departamentem Kadr – zasad i projektów rozdziału limitów wynagrodzeń osobowych;
4)
pełnienia funkcji głównego księgowego budżetu resortu;
5)
sprawowania nadzoru nad funkcjonowaniem systemów finansowania placówek edukacyjnych;
6)
sprawowania nadzoru w zakresie dotyczącym prawidłowego wykorzystania środków budżetowych;
7)
organizowania doraźnych kontroli jednostek resortu, fundacji i organizacji dotowanych, w zakresie dotyczącym działalności finansowej;
8)
prowadzenia sprawozdawczości finansowej oraz koordynowania prac związanych z opracowaniem zbiorczych wyników badań statystycznych w resorcie;
9)
opracowywania sprawozdań dotyczących realizacji zadań rzeczowych oraz analiz ekonomicznych z wykonania podstawowych zadań planowych, a także budżetu edukacji narodowej;
10)
opracowywania – w porozumieniu z Departamentem Kadr – zasad naliczania i realizacji dotacji i subwencji oświatowych dla gmin na prowadzenie zadań edukacyjnych;
11)
analizy skutków finansowych wynikających z projektów aktów normatywnych resortu;
12)
inicjowania i koordynacji projektowania i prac studialnych w zakresie obiektów oświatowych i szkolnictwa wyższego oraz opracowywania wytycznych programowo­przestrzennych do projektowania szkół;
13)
opracowywania rocznych i wieloletnich planów rzeczowych inwestycji oraz dokonywania bieżących analiz i nadzoru nad realizacją w zakresie techniczno­rzeczowym;
14)
inicjowania i nadzoru nad przebiegiem realizacji współfinansowania inwestycji oświatowych (akcja kontrahencka);
15)
analizy i rozpatrywania wniosków w sprawie inwestycji i remontów szkół i placówek oraz wniosków o nabycie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa;
16)
opracowywanie planów zakupów wyposażenia realizowanych centralnie w oparciu o szczegółowe rozeznanie potrzeb i rynku oraz współdziałanie z kuratoriami oświaty w tym zakresie (koordynacja i nadzór pierwszego wyposażenia);
17)
opracowywanie zasad ustalania urzędowej listy recenzentów oraz kwalifikowania środków dydaktycznych do zestawu środków zalecanych do użytku szkolnego i ustalania tego zestawu;
18)
opracowywania i wdrażania systemu informacji o środkach dydaktycznych, meblach i sprzęcie szkolnym oraz prowadzenia nadzoru nad wykorzystaniem filmoteki MEN;
19)
ustalania – we współpracy z Polskim Centrum Badań i Certyfikacji – wykazu wyrobów podlegających obowiązkowi zgłaszania do certyfikacji na znak bezpieczeństwa oraz opracowywania wykazu obligatoryjnie stosowanych norm mebli, sprzętu szkolnego i urządzeń rekreacyjno­sportowych;
20)
opracowywania zasad i zakresu udzielania pomocy finansowej i rzeczowej dla szkół polskich za granicą (we współdziałaniu z Departamentem Wymiany Międzynarodowej);
21)
inicjowania i koordynacji działań związanych z wydawaniem i dystrybucją podręczników (dla szkół specjalnych i szkół mniejszości narodowych), programów nauczania oraz innych materiałów pomocniczych dla uczniów i nauczycieli – współpraca z wydawcami, kuratoriami oświaty oraz innymi departamentami w tym zakresie;
22)
opracowywania zasad i realizacji dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych;
23)
opracowywania zasad i instrumentów interwencjonizmu państwowego w zakresie rynku podręczników szkolnych;
24)
ustalania zasad wykorzystania środków przeznaczonych na dofinansowanie zakupów aparatury i wyposażenia dla szkół wyższych oraz dysponowania rachunkiem scentralizowanym odpisów amortyzacyjnych;
25)
koordynowania zadań dotyczących współpracy z fundacjami działającymi w sferze edukacji narodowej;
26)
obsługi Resortowej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Budżetowej.
§  17.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KADR należą sprawy dotyczące:
1)
projektowania – we współdziałaniu z Departamentem Nauki, Studiów i Analiz – polityki kadrowej resortu i systemowych rozwiązań w zakresie pragmatyk pracowniczych;
2)
zatrudniania, powierzania funkcji kierowniczych w szkołach, czasu pracy, wynagradzania i świadczeń socjalnych nauczycieli i nauczycieli akademickich oraz innych pracowników zatrudnionych w szkołach i szkołach wyższych oraz innych jednostkach organizacyjnych resortu nie będących przedsiębiorstwami;
3)
koordynowania współpracy ministerstwa ze związkami zawodowymi zrzeszającymi pracowników resortu w sprawach pracowniczych;
4)
współdziałania z Departamentem Szkolnictwa Wyższego w zakresie określania kwalifikacji nauczycieli i wychowawców oraz uprawnień do wykonywania zawodu nauczycielskiego;
5)
opracowywania projektów ponadzakładowych układów zbiorowych zawieranych przez Ministra Edukacji Narodowej oraz propozycji w zakresie zawierania porozumień o stosowaniu w całości lub części układu, którego Minister Edukacji nie jest stroną;
6)
nadzorowania prawidłowości opracowania i rejestrowania zawieranych umów zbiorowych;
7)
wykładni przepisów – w uzgodnieniu z Departamentem Prawnym – obowiązujących w resorcie w zakresie pragmatyk pracowniczych, przepisów prawa pracy z zakresu zatrudniania, wynagradzania, czasu pracy i spraw socjalnych;
8)
dokonywania, przy współdziałaniu z Departamentem Ekonomicznym, oceny prawidłowości wykorzystania limitu wynagrodzeń osobowych;
9)
odznaczeń dla pracowników resortu oraz zasad i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli, a także obsługi komisji opiniującej wnioski o odznaczenie i nagrody;
10)
prowadzenia spraw wynikających ze stosunku pracy członków kierownictwa ministerstwa, kuratorów oświaty, rektorów uczelni, dyrektorów jednostek bezpośrednio podległych ministrowi oraz dyrektorów i nauczycieli szkół polskich za granicą;
11)
prowadzenie spraw zastrzeżonych do decyzji ministra, związanych z powoływaniem i odwoływaniem ze stanowisk kierowniczych;
12)
przygotowywania, na wniosek Gabinetu Ministra, konkursów na stanowiska kuratorów oświaty;
13)
prowadzenia spraw kadrowych pracowników oraz emerytów i rencistów ministerstwa;
14)
odpowiedzialności dyscyplinarnej urzędników państwowych, obsługi administracyjnej Komisji Dyscyplinarnej I Instancji dla urzędników państwowych mianowanych zatrudnionych w ministerstwie i II Instancji dla urzędników państwowych mianowanych zatrudnionych w kuratoriach oświaty;
15)
organizowania szkolenia i doskonalenia pracowników ministerstwa;
16)
obsługi administracyjnej odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze Edukacji Narodowej, a także przygotowywania wniosków o wniesienie rewizji nadzwyczajnej od orzeczeń Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej przy Ministrze Edukacji Narodowej;
17)
koordynowanie współpracy ministerstwa oraz kuratoriów oświaty z samorządami terytorialnymi w zakresie zatrudniania i wynagradzania pracowników oświaty;
18)
koordynowanie spraw związanych z oceną pracy nauczycieli.
§  18.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO I NADZORU PEDAGOGICZNEGO

należą sprawy związane z koordynacją i realizacją polityki oświatowej państwa w zakresie wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego i wychowania w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży oraz sprawy związane z koordynacją i wykonywaniem nadzoru pedagogicznego, a w szczególności:

1)
opracowywanie ramowych planów nauczania szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży;
2)
udział w ustalaniu zakresu kształcenia ogólnego w szkołach zawodowych, artystycznych oraz w szkołach dla dorosłych;
3)
określanie minimum programowego, wychowania przedszkolnego oraz minimum programowego obowiązkowych przedmiotów ogólnokształcących;
4)
określanie zasad i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania książek pomocniczych;
5)
przygotowywanie decyzji ministra dopuszczających do użytku szkolnego:
a)
programy nauczania przedmiotów ogólnokształcących,
b)
podręczniki do tych przedmiotów oraz decyzji dotyczących zalecania książek pomocniczych;
6)
opracowywanie zestawów programów, podręczników i książek pomocniczych wymienionych w pkt 5;
7)
koordynacja prac – w porozumieniu z Departamentem Młodzieży i Wychowania – związanych z przygotowywaniem propozycji programów wychowawczych dla wychowawcy klasowego dotyczących w szczególności:
a)
przygotowania do życia w rodzinie i społeczności,
b)
samorządności i ochrony praw ucznia w szkole,
c)
edukacji dla demokracji i integracji europejskiej,
d)
upowszechniania wiedzy ekologicznej oraz kształtowania właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska,
e)
edukacji kulturalnej, w tym – podtrzymywania kultury i tradycji regionalnej;
8)
opracowywanie ramowych statutów publicznych przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży, bibliotek pedagogicznych i wojewódzkich ośrodków politechnicznych;
9)
koordynacja nadzoru pedagogicznego w zakresie poziomu i efektywności kształcenia ogólnego w szkołach publicznych i niepublicznych z uprawnieniami szkół publicznych oraz w zakresie wychowania przedszkolnego a także działalności wychowawczej szkół;
10)
prowadzenie działań mających na celu sukcesywne wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z różnych środowisk, szczególnie dzieci i młodzieży wiejskiej;
11)
prowadzenie, w porozumieniu z władzami kościołów i związków wyznaniowych, spraw związanych z organizacją nauczania religii w szkołach;
12)
określanie warunków organizacyjnych i programowych nauczania etyki w szkołach;
13)
prowadzenie spraw związanych z:
a)
realizacją praw edukacyjnych mniejszości narodowych i etnicznych oraz udzielaniem pomocy w organizowaniu kształcenia dzieci uchodźców,
b)
organizacją działalności pozalekcyjnej a także prezentacją twórczości dzieci i młodzieży oraz rozwojem ruchu artystycznego w szkołach.
c)
działalnością organów społecznych w systemie oświaty,
d)
szkolnymi zbiorami muzealnymi,
14)
określanie zasad i warunków organizacyjnych i programowych nauczania języków obcych w szkołach, w tym organizacja liceów dwujęzycznych;
15)
prowadzenie spraw związanych z przystąpieniem szkół do Organizacji Matury Międzynarodowej oraz szkół stowarzyszonych w UNESCO;
16)
sprawy związane z funkcjonowaniem niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących;
17)
prowadzenie spraw związanych z:
a)
realizacją obowiązku szkolnego,
b)
funkcjonowaniem bibliotek szkolnych i pedagogicznych,
c)
funkcjonowaniem wojewódzkich ośrodków politechnicznych,
18)
opracowanie spójnego systemu zawierającego:
a)
określenie podstaw programowych ogólnokształcących przedmiotów obowiązkowych,
b)
zasady oceniania i przeprowadzania egzaminów (w tym utworzenie krajowej instytucji do spraw ocen i egzaminów),
c)
zasady sprawowania nadzoru nad poziomem i efektywnością kształcenia,
19)
sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad zespołem Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo za Granicą;
20)
ustalanie zasad:
a)
tworzenia sieci szkół publicznych,
b)
oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających, wstępnych i dojrzałości,
c)
prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania oraz wydawania świadectw i dyplomów,
d)
sprawowania nadzoru pedagogicznego,
e)
prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki,
f)
przyjmowanie uczniów do szkół i zmiany szkoły,
g)
organizacji roku szkolnego,
h)
organizacji olimpiad, turniejów i konkursów przedmiotowych,
i)
wydawania zezwoleń na prowadzenie przez osoby prawne i fizyczne publicznych przedszkoli, szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących,
j)
organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.
21)
współpraca z Departamentem Wymiany Międzynarodowej w zakresie:
a)
ekwiwalencji świadectw krajowych i zagranicznych,
b)
pracy międzynarodowych zespołów do spraw podręcznikowych,
c)
wspomagania nauczania języka polskiego za granicą.
22)
sprawowanie nadzoru nad działalnością kuratoriów oświaty, uchylanie zarządzeń kuratora sprzecznych z przepisami prawa:
23)
prowadzenie okresowych wizytacji i doraźnych kontroli kuratoriów oświaty oraz dokonywanie ocen ich działalności;
24)
opracowywanie – w porozumieniu z właściwymi departamentami – uogólnionych ocen i wniosków ukierunkowanych na podnoszenie skuteczności funkcjonowania kuratoriów oświaty;
25)
koordynowanie – we współpracy z właściwymi departamentami – nadzoru nad kuratoriami oświaty;
26)
organizowania narad kuratorów oświaty;
27)
koordynowanie działań podejmowanych na rzecz doskonalenia kadr sprawujących nadzór pedagogiczny;
28)
określanie kierunkowych założeń systemu szkolenia organizowanego dla organów prowadzących szkoły ze szczególnym uwzględnieniem samorządów terytorialnych oraz koordynowanie szkolenia kadry kierowniczej jednostek bezpośrednio nadzorowanych;
29)
określanie – w uzgodnieniu z Gabinetem Ministra i Departamentem Prawnym, statutowej organizacji kuratoriów oświaty;
30)
koordynowanie współpracy ministerstwa oraz kuratoriów oświaty z samorządami terytorialnymi w zakresie ich zadań wynikających z pełnienia funkcji organów prowadzących szkoły;
31)
prowadzenie spraw związanych z wychowaniem komunikacyjnym w szkołach oraz bezpieczeństwem ruchu drogowego;
32)
prowadzenie spraw związanych z realizacją Konwencji o Prawach Dziecka w zakresie oświaty;
33)
prowadzenie – we współpracy z Departamentem Kadr – spraw, związanych z oceną pracy nauczycieli.
§  19.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO

należą sprawy związane z organizacją i funkcjonowaniem szkół zawodowych, zasadniczych i średnich (z wyjątkiem specjalnych), sprawy doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz ustalania kierunku rozwoju i sprawowania nadzoru w dziedzinie różnorodnych form edukacji ustawicznej, a w szczególności:

1)
ustalanie zasad:
a)
organizacji i funkcjonowania szkół zawodowych i ośrodków dokształcania zawodowego.
b)
organizacji praktycznego nauczania zawodu w szkołach zawodowych i zakładach pracy,
c)
organizacji oraz działalności warsztatów szkolnych,
d)
przeprowadzania egzaminów z nauki zawodu i przygotowania zawodowego i uzyskiwania tytułów kwalifikacyjnych,
e)
oceny efektywności kształcenia zawodowego;
2)
organizacja i nadzór pedagogiczny nad kształceniem zawodowym młodzieży w formach szkolnych;
3)
określanie zasad kształcenia kadr na poziomie zasadniczym i średnim, w tym również zasad wypełniania obowiązku dokształcania zawodowego;
4)
określanie, na wniosek właściwych ministrów, klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
5)
ustalanie zasad działania komisji programowych dla zawodów lub grup zawodów oraz zadań Pracowni Programów Kształcenia Zawodowego powołanej w Instytucie Badań Edukacyjnych;
6)
ustalanie, przy udziale Pracowni Programów Kształcenia Zawodowego w Instytucie Badań Edukacyjnych, we współdziałaniu z właściwymi ministrami i komisjami programowymi:
a)
ramowych planów nauczania dla każdego zawodu i typów szkół, które będą kształcić w tym zawodzie oraz minimów programowych obowiązkowych przedmiotów zawodowych, z zestawami środków dydaktycznych, stanowiących – wraz z opisem zawodu – dokumentację programową,
b)
zestawów dopuszczonych do użytku szkolnego programów i podręczników szkolnych do przedmiotów zawodowych,
c)
zasad wdrażania, oceny i weryfikacji dokumentacji programowych oraz zapewnienia publikacji tych dokumentacji;
7)
koordynowanie prac związanych z modelowaniem zawodów szkolnych przy współudziale właściwych ministrów i komisji programowych;
8)
organizowanie, sprawdzanie, ocenianie i weryfikacja dokumentacji programowych, zatwierdzonych do wdrożeń próbnych, w wytypowanych szkołach zawodowych oraz zapewnianie pomocy szkołom w tym zakresie;
9)
współdziałanie w sprawach organizacji olimpiad, turniejów i konkursów wiedzy i umiejętności zawodowych oraz indywidualnego toku nauki w szkołach zawodowych;
10)
opracowywanie druków szkolnych dla szkół zawodowych;
11)
współdziałanie z towarzystwami naukowymi, naukowotechnicznymi, uczelniami i innymi instytucjami w zakresie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkołach zawodowych;
12)
inicjowanie i prowadzenie współpracy z partnerami zagranicznymi w dziedzinie kształcenia zawodowego (w tym modelowanie zawodów, ustalanie standardów kwalifikacyjnych w zawodach dla systemu szkolnego;
13)
koordynacja prac związanych z modernizacją i reformą kształcenia zawodowego;
14)
współdziałanie z różnymi podmiotami (związkami pracodawców, rzemiosłem, izbami przemysłowymi) w sprawach rozwoju szkolnictwa zawodowego;
15)
udział w sprawowaniu nadzoru nad kuratorami oświaty (w tym nad decyzjami dotyczącymi niepublicznych szkół zawodowych);
16)
rozpatrywanie wniosków o prowadzenie eksperymentów pedagogicznych w zakresie kształcenia zawodowego oraz ocena innowacji prowadzonych przez szkoły;
17)
opiniowanie projektów regulacji prawnych innych resortów, związanych z funkcjonowaniem kształcenia zawodowego;
18)
tworzenie podstaw organizacyjnych i merytorycznych oraz ustalanie kierunków rozwoju i sprawowania nadzoru w dziedzinie różnorodnych form edukacji ustawicznej;
19)
określania programów kursów kwalifikacyjnych i wyrażanie zgody na ich prowadzenie w systemie oświaty;
20)
współpraca w organizowaniu działań związanych z doskonaleniem kadr nadzoru pedagogicznego;
21)
koordynowanie zadań związanych z doskonaleniem kadr nauczycielskich dla potrzeb Polaków zamieszkałych poza granicami RP;
22)
opracowywanie rozwiązań systemowych i programów – organizacyjnych obejmujących problematykę doskonalenia nauczycieli;
23)
tworzenie podstaw prawnych i programów doskonalenia nauczycieli;
24)
rozpatrywanie wniosków dotyczących tworzenia niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnopolskim;
25)
inicjowanie i udział w realizacji programów międzynarodowych w zakresie doskonalenia nauczycieli;
26)
określanie zasad i organizacja systemu edukacji ustawicznej dla różnych środowisk i grup społecznych oraz koordynacja prac nad jego wdrażaniem, w tym m.in.:
a)
zasad uzyskiwania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych,
b)
kształcenia na odległość, kształcenia modułowego,
c)
organizacji kształcenia we wszystkich typach szkół dla dorosłych,
d)
zasad prowadzenia egzaminów eksternistycznych z zakresu wszystkich typów szkół dla dorosłych,
e)
zasad przyznawania tytułów kwalifikacyjnych dostosowanych do europejskich standardów kwalifikacji zawodowych.
27)
współdziałania z różnymi podmiotami w sprawach edukacji ustawicznej;
28)
wykorzystanie w edukacji ustawicznej środków masowego przekazu;
29)
określanie zasad i organizacja udziału osób niepełnosprawnych w edukacji ustawicznej;
30)
inicjowanie i koordynowanie programów edukacji ustawicznej dla bezrobotnych i osób zagrożonych bezrobociem;
31)
inicjowanie i koordynowanie edukacji ustawicznej oraz innych form oświaty dorosłych w środowiskach wiejskich;
32)
inicjowanie i koordynowanie edukacji ustawicznej w programach adaptacji migrantów i reemigrantów;
33)
inicjowanie i koordynowanie współpracy resortów i organizacji społecznych w zakresie organizacji i programów dokształcania i przekwalifikowywania dorosłych;
34)
gromadzenie i upowszechnianie informacji o szkołach dla dorosłych i innych wyróżniających się placówkach edukacji ustawicznej oraz innowacjach w tym zakresie;
35)
opracowywanie ramowych planów nauczania szkół dla dorosłych;
36)
opracowywanie rozwiązań systemowych w zakresie stopni specjalizacji zawodowej nauczycieli;
37)
sprawy materiałów metodycznych dla nauczycieli, w tym czasopism pedagogicznych.
§  20.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU MŁODZIEŻY I WYCHOWANIA

należą sprawy tworzenia podstaw prawnych, organizacyjnych i merytorycznych oraz ustalania kierunków rozwoju i sprawowania nadzoru w dziedzinie opieki nad dzieckiem, kształcenia specjalnego i wychowania dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, a także problematyki młodzieży i organizacji młodzieżowych, kultury fizycznej, turystyki i wypoczynku, wychowania w działalności pozaszkolnej, a w szczególności:

1)
określanie zasad i organizacji pomocy materialnej, opieki zdrowotnej, żywienia zbiorowego w szkołach wszystkich typów i placówkach opiekuńczo­wychowawczych i resocjalizacyjnych;
2)
ustalanie zadań szkół w dziedzinie zapobiegania patologii społecznej oraz organizowania pomocy profilaktyczno-wychowawczej;
3)
ustalanie zasad udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz określanie organizacji i zakresu działania poradni psychologiczno­pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych; określanie zadań pedagoga szkolnego;
4)
ustalanie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi oraz ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych szkołach i placówkach;
5)
określanie zasad i organizacji działalności dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej, rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej szkół i placówek dla dzieci niepełnosprawnych, zagrożonych uzależnieniem, niedostosowanych społecznie, doskonalenie profili kształcenia zawodowego specjalnego i sieci tych placówek;
6)
określanie zasad organizacji i kierunków modyfikacji placówek opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci osieroconych, pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
7)
inicjowanie rozwoju rodzinnych form opieki zastępczej: rodzinnych domów dziecka, rodzin zastępczych i adopcyjnych, określanie zasad działania ośrodków adopcyjno­opiekuńczych;
8)
określanie zasad i warunków tworzenia państwowych placówek opieki nad dzieckiem;
9)
opracowywanie ramowych planów nauczania szkół specjalnych i integracyjnych;
10)
określanie minimum programowego obowiązującego w przedszkolach i szkołach specjalnych;
11)
określanie zasad i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, podręczników oraz książek pomocniczych w kształceniu specjalnym;
12)
ustalanie kierunków rozwoju i założeń programowych przedmiotu wychowanie fizyczne, zajęć gimnastyki korekcyjnej i nadobowiązkowych zajęć rekreacyjno-sportowych oraz wypracowywanie założeń i zasad organizacyjnych szkolnictwa sportowego, krajoznawstwa i turystyki;
13)
ustalanie zasad organizacji placówek wychowania pozaszkolnego, prezentacji twórczości dzieci i młodzieży oraz rozwoju ruchu artystycznego;
14)
ustalanie zasad kwalifikacji do udziału w wypoczynku w Polsce dzieci i młodzieży pochodzenia polskiego z zagranicy;
15)
koordynowanie wszelkich form wypoczynku dzieci i młodzieży, obozów językowych UNESCO, kolonii dla dzieci Polonii;
16)
ustalanie, we współpracy z innymi departamentami rekomendacji dla programów edukacyjno­wychowawczych oraz określanie zasad ich realizacji;
17)
określanie zasad udzielania dotacji organizacjom społecznym i stowarzyszeniom na zadania będące w gestii departamentu;
18)
inicjowanie wydawnictw, materiałów filmowych, audycji i innych środków dydaktycznych o tematyce wychowawczej;
19)
analiza i ocena sytuacji społecznej i bytowej młodzieży;
20)
ocena, opiniowanie i opracowywanie projektów dokumentów służących poprawie bytu młodzieży;
21)
rozwijanie współpracy w sprawach młodzieży z wyspecjalizowanymi organami władzy państwowej i samorządowej oraz instytucjami, stowarzyszeniami i środowiskami społecznymi, a także z instytucjami i organizacjami międzynarodowymi w tym zwłaszcza prowadzenie międzynarodowej wymiany młodzieży;
22)
przygotowywanie materiałów, wniosków i propozycji na rzecz kształtowania właściwej polityki państwa wobec młodzieży;
23)
współdziałania z osobami, instytucjami, stowarzyszeniami i placówkami naukowymi w kraju i za granicą w zakresie problematyki departamentu.
§  21.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU NAUKI, STUDIÓW I ANALIZ należą sprawy dotyczące:
1)
prowadzenia prac systemowych nad przeobrażeniami nauki, szkolnictwa wyższego i kierunkami jego rozwoju;
2)
analizy stanu i potrzeb kadrowych w całym obszarze edukacji;
3)
określania potrzeb i koordynacji badań oświatowych;
4)
analizy rozmiarów i kierunków kształcenia nauczycieli we współpracy z Departamentem Szkolnictwa Wyższego;
5)
określania potrzeb w zakresie edukacji ustawicznej w oparciu o rządowe programy rozwoju społeczno­ekonomicznego kraju;
6)
współdziałania z jednostkami Urzędu i Organami Komitetu Badań Naukowych w określaniu polityki naukowej, spraw związanych z podziałem środków na badania naukowe i działalność naukowo­badawczą szkół wyższych;
7)
organizacji pracy i współdziałania z Komisją Ekspertów Ministra Edukacji Narodowej;
8)
gromadzenia w postaci baz danych informacji o uczelniach oraz opracowywanie materiałów informacyjnych i analitycznych;
9)
analizowania kosztów edukacji i projektowania rozwiązań strategicznych w zakresie jej finansowania;
10)
ustalania zasad polityki inwestycyjnej resortu;
11)
inicjowania i koordynacji badań – we współpracy z właściwymi departamentami – wyposażenia szkół i placówek oświatowych w nowoczesne środki dydaktyczne;
12)
opracowywania zasad podziału środków na badania własne pomiędzy poszczególne resorty nadzorujące szkoły wyższe i uczelnie podległe MEN;
13)
opiniowania wniosków uczelni kierowanych do Komitetu Badań Naukowych o przyznanie środków finansowych na:
a)
działalność statutową,
b)
potrzeby inwestycyjne w nauce,
c)
inne przedsięwzięcia;
14)
podejmowania decyzji o przyznawaniu środków finansowych poszczególnym uczelniom w ramach tzw. działalności ogólno-technicznej;
15)
opiniowania wniosków o przyznawanie nagród Ministra Edukacji Narodowej oraz wnioskowania w tym zakresie;
16)
kształcenia i rozwoju kadr naukowych oraz proponowania rozwiązań systemowych w tym zakresie;
17)
współpracy z Centralną Komisją do spraw Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych;
18)
współpracy z Polską Akademią Nauk w zakresie badań i rozwoju kadry naukowej;
19)
informacji naukowej i działalności bibliotek akademickich;
20)
rozwoju naukowego nauczycieli akademickich;
21)
opracowywania i opiniowania projektów aktów prawnych i decyzji ministra w sprawach objętych zakresem działania departamentu;
22)
prowadzenia we współpracy z odpowiednimi departamentami i kuratoriami oświaty całokształtu prac związanych z szeroko rozumianą edukacją informatyczną i zastosowaniem komputerów w zarządzaniu szkołami, uczelniami i administracją oświatową;
23)
tworzenia standardów wyposażenia szkół w sprzęt komputerowy i oprogramowywania oraz szkoleń informatycznych nauczycieli; planowania scentralizowanych wydatków w tym zakresie;
24)
koordynowania prac związanych z tworzeniem międzyuczelnianych i innych sieci komputerowych przy współpracy z Komitetem Badań Naukowych i innymi organizacjami;
25)
inicjowania i opiniowania umów o współpracy międzynarodowej w dziedzinie wyposażenia i techniki komputerowej oraz zagranicznych ofert sprzętowych i oprogramowania;
26)
dofinansowania publikacji naukowych i podręczników akademickich we współpracy z Departamentem Szkolnictwa Wyższego;
27)
współdziałania z właściwymi departamentami w zakresie reformy oświaty i programowania badań symulacyjnych dotyczących skutków reformy oświatowej.
§  22.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU PRAWNEGO należą sprawy dotyczące:
1)
wykonywania obsługi prawnej ministerstwa w zakresie określonym w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145 i z 1989 r. Nr 33, poz. 175), a w szczególności:
a)
opiniowanie, na wniosek departamentów, spraw indywidualnych, skomplikowanych pod względem prawnym,
b)
opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych,
c)
opiniowanie wykładni przepisów prawnych dokonywanej przez inne departamenty w ramach ich zadań,
d)
prowadzenie i aktualizacja rejestru przepisów prawnych wydanych przez ministra,
e)
występowanie, w charakterze pełnomocnika ministra lub ministerstwa, w postępowaniu sądowym oraz przed innymi organami,
f)
opiniowanie projektów umów zawieranych przez ministerstwo, w tym z kontrahentami zagranicznymi,
2)
przedkładania ministrowi do podpisu aktów prawnych ministra oraz aktów prawnych wydawanych w porozumieniu lub w uzgodnieniu z ministrem, a także pism przesyłających do uzgodnień zewnętrznych projekty aktów prawnych, przygotowanych przez ministerstwo;
3)
kierowania aktów prawnych do Komisji Prawniczej w Urzędzie Rady Ministrów i uczestniczenie w jej posiedzeniach;
4)
przygotowywania materiałów na posiedzenia Rady Ministrów, Prezydium Rządu i Komitetów Rady Ministrów;
5)
współdziałania z właściwymi departamentami w sprawach statutów jednostek organizacyjnych resortu oraz przekształceń własnościowych;
6)
nadzorowania i organizowania doskonalenia zawodowego obsługi prawnej jednostek organizacyjnych resortu;
7)
redagowania Dziennika Urzędowego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§  23.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO należą sprawy dotyczące:
1)
prowadzenia spraw systemowych nad przeobrażeniami szkolnictwa wyższego i kierunkami jego rozwoju oraz współpracy w tym zakresie z Departamentem Nauki, Studiów i Analiz;
2)
tworzenia i przekształcania uczelni państwowych;
3)
tworzenia, funkcjonowania i przekształcania uczelni niepaństwowych;
4)
nadzoru w zakresie zgodności działalności organów uczelni z przepisami ustawy i statutu, uchylania uchwał lub decyzji naruszających prawo oraz zatwierdzania statutów i regulaminów studiów;
5)
współdziałania w opracowywaniu zasad podziału środków budżetowych przeznaczonych na działalność dydaktyczną szkół wyższych, a także dofinansowywania podręczników akademickich i publikacji naukowych;
6)
rekrutacji na studia;
7)
kierunków studiów i programów kształcenia oraz toku studiów;
8)
zatrudniania nauczycieli akademickich;
9)
prowadzenia centralnej ewidencji nadanych stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego;
10)
kształcenia studentów;
11)
odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich i studentów, w tym m.in. rozpatrywanie wniosków o wniesienie rewizji nadzwyczajnej od prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego oraz powoływania i współpracy z rzecznikami dyscyplinarnymi ministra;
12)
legalizacji dyplomów ukończenia studiów i uzyskanych stopni naukowych;
13)
współpracy z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego, jej komisjami i sekcjami;
14)
opracowywania i opiniowania projektów aktów prawnych i decyzji ministra w zakresie działania departamentu;
15)
prowadzenia studiów podyplomowych oraz specjalizacji zawodowej inżynierów;
16)
koordynacji problematyki Uniwersytetu Europejskiego we Frankfurcie nad Odrą;
17)
współdziałania z Komisją Ekspertów Ministra Edukacji Narodowej;
18)
określania zasad i założeń programowo­organizacyjnych Europejskiego Uniwersytetu Otwartego;
19)
opracowywania rozwiązań systemowych w zakresie:
a)
kształcenia nauczycieli,
b)
kwalifikacji nauczycieli.
20)
określania – w uzgodnieniu z Departamentem Kadr – kwalifikacji nauczycieli i wychowawców oraz uprawnień do wykonywania zawodu nauczycielskiego;
21)
udzielania pomocy kształcącym się nauczycielom (m.in. udzielania dopłat do czesnego);
22)
kształcenia, dokształcania kadr nauczycielskich dla potrzeb Polaków zamieszkałych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
23)
zakładów kształcenia nauczycieli – ich tworzenia, specjalności systemów kształcenia oraz likwidacji;
24)
sprawowania nadzoru pedagogicznego nad zakładami kształcenia nauczycieli;
25)
nadzorowania kuratorów oświaty w zakresie prowadzenia zakładów kształcenia nauczycieli;
26)
stwierdzania równoważności świadectw wydanych przez instytucje międzynarodowe, potwierdzających posiadanie kwalifikacji nauczycielskich;
27)
organizacji pracy Rady ds. Kształcenia Nauczycieli;
28)
inicjowania oraz udziału w realizacji programów międzynarodowych w zakresie kształcenia i dokształcania nauczycieli;
29)
koordynowania działań ministerstwa związanych z praktykami nauczycielskimi;
30)
pomocy materialnej dla studentów oraz funkcjonowania studenckiej bazy socjalnej;
31)
ochrony zdrowia studentów;
32)
polityki państwa wobec młodzieży akademickiej i wspierania studenckiego ruchu naukowego oraz samorządu i organizacji studenckich;
33)
stypendiów Ministra Edukacji Narodowej dla studentów;
34)
koordynowania działań ministerstwa związanych ze studenckimi praktykami zawodowymi;
35)
współpracy z Departamentem Wymiany Międzynarodowej w zakresie:
a)
ekwiwalencji tytułów zawodowych i stopni naukowych,
b)
kwalifikowania – w ramach umów i porozumień – nauczycieli akademickich i studentów na staże naukowe, imprezy międzynarodowe i kursy językowe,
c)
prac dwustronnych komisji podręcznikowych,
36)
koordynowania prac związanych z planami i programami realizowanymi w kolegiach nauczycielskich i nauczycielskich kolegiach języków obcych;
37)
kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli – wyrażania zgody na ich prowadzenie w systemie oświaty, akceptacja planów i programów;
38)
mianowania na stanowiska profesorów zwyczajnych.
§  24.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ należą sprawy dotyczące:
1)
koordynacji realizacji zadań z zakresu współpracy z zagranicą podejmowanych przez departamenty ministerstw;
2)
umów, porozumień i programów dotyczących współpracy z zagranicą w dziedzinie edukacji, udziału w ich negocjowaniu oraz nadzoru nad realizacją;
3)
określania warunków i trybu kierowania za granicę uczniów, studentów oraz kadry naukowo­dydaktyczne;
4)
koordynacji – w ramach umów i porozumień w zakresie – kwalifikowania kandydatów i realizacji wyjazdów na zagraniczne staże naukowe, imprezy międzynarodowe, kursy językowe i inne oraz przyjazdów cudzoziemców do Polski w porozumieniu z właściwymi departamentami;
5)
współdziałania z placówkami dyplomatycznymi właściwymi resortami i jednostkami organizacyjnymi w zakresie rekrutacji kandydatów do kształcenia za granicą;
6)
przygotowywania okresowych analiz i ocen efektywności kształcenia obywateli polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce;
7)
pozyskiwania stypendiów zagranicznych;
8)
wymiany informacji o systemach edukacji w Polsce i za granicą;
9)
gromadzenia informacji o współpracy szkół i uczelni polskich z zagranicznymi instytucjami;
10)
inicjowania i prowadzenia współpracy z partnerami zagranicznymi w zakresie spraw realizowanych przez departament;
11)
współpracy z organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się rozwojem nauki i edukacji;
12)
problematyki integracji europejskiej i procesów dostosowawczych, wynikających z Układu o Stowarzyszeniu Polski ze Wspólnotami Europejskimi;
13)
nadzoru nad realizacją zaleceń Komitetu Edukacji OECD;
14)
współdziałania w przygotowaniu i nadzór nad realizacją programów sponsorowanych przez Unię Europejską, Bank Światowy oraz inne instytucje międzynarodowe;
15)
prowadzenia spraw związanych z organizacją, realizacją i oceną wielostronnych programów międzynarodowych w dziedzinie edukacji, a także upowszechniania informacji o tych programach;
16)
pomocy szkołom (placówkom) resortu w organizowaniu bezpośredniej współpracy z zagranicą;
17)
trybu i warunków zatrudniania obywateli obcych państw w polskich szkołach (placówkach), w porozumieniu z Departamentem Kadr;
18)
określania zasad ekwiwalencji świadectw i dyplomów szkół i uczelni, ekwiwalencji i trybu nostryfikacji tytułów zawodowych i stopni naukowych, negocjowania i realizacji umów i konwencji międzynarodowych, dotyczących ekwiwalencji oraz wydawania odpowiednich dokumentów;
19)
współpracy z przedstawicielstwami dyplomatycznymi RP i przedstawicielstwami dyplomatycznymi państw obcych w Polsce;
20)
koordynowania działalności szkół dla dzieci obywateli polskich, przebywających czasowo za granicą;
21)
koordynowania działalności jednostek organizacyjnych resortu w zakresie wspomagania oświaty polonijnej i upowszechniania języka polskiego w świecie, w szczególności w odniesieniu do:
a)
kierowania nauczycieli do pracy w środowiskach polonijnych,
b)
zaopatrzenia szkół polonijnych za granicą w podręczniki i pomoce dydaktyczne, służące nauczaniu języka polskiego, historii i geografii Polski,
c)
inicjowania prac nad programami nauczania, podręcznikami oraz środkami dydaktycznymi do nauczania języka polskiego jako obcego,
d)
inicjowania i wspierania nauczania języka polskiego w obcych systemach edukacyjnych;
22)
ustalania zasad rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, wyższych, placówek doskonalenia zawodowego osób pochodzenia polskiego – obywateli państw obcych;
23)
działalności przedstawicieli Polski w organizacjach międzynarodowych w dziedzinie oświaty i szkolnictwa wyższego;
24)
koordynowania prac związanych z udziałem ministra w naradach ministrów edukacji;
25)
uzgodnień z właściwymi organami administracji państwowej w sprawach dotyczących współpracy z zagranicą;
26)
koordynowania pomocy zagranicznej w zakresie działania resortu;
27)
współdziałania z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji;
28)
współdziałania z Komitetem Badań Naukowych w zakresie finansowania współpracy naukowo­badawczej z zagranicą szkół wyższych i innych jednostek organizacyjnych resortu;
29)
opracowywania informacji o współpracy z zagranicą jednostek organizacyjnych resortu;
30)
opracowywania planu finansowego dotyczącego współpracy z zagranicą;
31)
obsługi paszportowo­wizowej oraz protokołu i recepcji dla ministerstwa w zakresie współpracy z zagranicą;
32)
organizacji posiedzeń i prowadzenia sekretariatu Zespołu ds. opiniowania propozycji wyjazdów zagranicznych pracowników i osób delegowanych przez MEN.
§  25.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU ADMINISTRACYJNEGO należą sprawy dotyczące:
1)
opracowania planu i realizacji budżetu centrali ministerstwa, prowadzenia w tym zakresie rachunkowości i sprawozdawczości;
2)
finansowania wybranych centralnych i resortowych zadań budżetowych oraz prowadzenia obsługi finansowo­księgowej ministerstwa;
3)
realizacji zakupów sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz organizacja ich dystrybucji pomiędzy jednostki podległe;
4)
realizacji zakupów wyposażenia placówek oświatowo­wychowawczych w asortymencie i ilościach ustalanych przez Departament Ekonomiczny;
5)
zlecenia i nadzorowania druku i dystrybucji – na zlecenie właściwych departamentów – wydawnictw i materiałów informacyjnych;
6)
pełnienia funkcji głównego księgowego i dysponenta środków;
7)
administracji majątkiem, konserwacji i remontów budynków, oraz pomieszczeń ministerstwa;
8)
ochrony budynku i mienia ministerstwa;
9)
obsługi gospodarczej narad i konferencji organizowanych przez ministerstwo;
10)
zapewnienia technicznych warunków zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w ministerstwie;
11)
prowadzenia kancelarii głównej, archiwum zakładowego, centrali telefonicznej i teleksowej ministerstwa oraz hali maszyn;
12)
zaopatrywania ministerstwa w sprzęt – w tym komputerowy, materiały, części zamienne do maszyn, urządzeń i pojazdów samochodowych, w wydawnictwa oraz prowadzenia gospodarki transportowej i magazynowej;
13)
prowadzenia administracji Dziennika Urzędowego Ministerstwa;
14)
świadczeń socjalnych na rzecz pracowników i emerytów ministerstwa, gospodarowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych;
15)
Ambulatorium Zakładowego;
16)
zapewnienia warunków bhp, socjalno­bytowych oraz ochrony przeciwpożarowej w obiektach i pomieszczeniach ministerstwa;
17)
sprawowania nadzoru nad gospodarstwem pomocniczym MEN w tym nad mieszkaniami zakładowymi ministerstwa;

17 a) gospodarowania zasobami mieszkaniowymi zlokalizowanymi w zakładowych domach mieszkalnych Ministerstwa i Osiedla Mieszkaniowego "Przyjaźń";

18)
prowadzenia spraw bhp i ppoż.;
19)
prowadzenia spraw w odniesieniu do jednostek resortu w zakresie:
a)
prawnych tytułów własności,
b)
zamówień publicznych,
c)
centralnego zamawiania pieczęci urzędowych i druków podlegających ścisłemu zarachowaniu i innych druków szkolnych;
20)
wykonywania zadań wynikających z funkcji organu założycielskiego przedsiębiorstw państwowych;
21)
koordynowania działań związanych z przekształceniami własnościowymi przedsiębiorstw państwowych i jednostek organizacyjnych resortu nie będących przedsiębiorstwami, przygotowywania projektów dokumentów w tym zakresie;
22)
prowadzenia sprawozdawczości dotyczącej prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obsługi finansowo­księgowej majątku likwidowanych przedsiębiorstw oraz nadzoru nad realizacją umów o oddanie do odpłatnego korzystania mienia Skarbu Państwa.

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA

departamentów w stosunku do organów państwowych i jednostek organizacyjnych nadzorowanych i podległych Ministrowi Edukacji Narodowej

GABINET MINISTRA

1. Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych

DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO I NADZORU PEDAGOGICZNEGO

1. Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

2. Kuratoria Oświaty

DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO

1. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie

2. Ogólnopolskie Centrum Edukacji Niestacjonarnej

3. Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie

DEPARTAMENT MŁODZIEŻY I WYCHOWANIA

1. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno­Pedagogicznej w Warszawie

DEPARTAMENT NAUKI, STUDIÓW I ANALIZ

1. Akademickie Centrum Komputerowe "CYFRONET" w Krakowie

2. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej "COBRABID" w Warszawie

3. Centrum Obliczeniowe MEN

4. Fundacja – Zakład Narodowy im. Ossolińskich

5. Ośrodek Badawczo­Rozwojowy Pomocy Naukowych i Sprzętu Szkolnego w Warszawie

DEPARTAMENT SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

1. Uniwersytet Gdański

2. Uniwersytet Śląski w Katowicach

3. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

4. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

5. Uniwersytet Łódzki

6. Uniwersytet Opolski

7. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

8. Uniwersytet Szczeciński

9. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

10. Uniwersytet Warszawski

11. Uniwersytet Wrocławski

12. Politechnika Białostocka

13. Politechnika Częstochowska

14. Politechnika Gdańska

15. Politechnika Śląska w Gliwicach

16. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach

17. Politechnika Krakowska im. T. Kościuszki

18. Akademia Górniczo­Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie

19. Politechnika Lubelska

20. Politechnika Łódzka

21. Politechnika Poznańska

22. Politechnika Rzeszowska im. J. Łukasiewicza

23. Politechnika Szczecińska

24. Politechnika Warszawska

25. Politechnika Wrocławska

26. Wyższa Szkoła Inżynierska w Koszalinie

27. Wyższa Szkoła Inżynierska w Opolu

28. Wyższa Szkoła Inżynierska im. K. Pułaskiego w Radomiu

29. Wyższa Szkoła Inżynierska w Zielonej Górze

30. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

31. Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach

32. Akademia Ekonomiczna w Krakowie

33. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

34. Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego we Wrocławiu

35. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie

36. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy

37. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie

38. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Kochanowskiego w Kielcach

39. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

40. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie

41. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie

42. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku

43. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze

44. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

45. Akademia Techniczno­Rolnicza im. J. i J. Śniadeckich w Bydgoszczy

46. Akademia Rolnicza im. H. Kołłątaja w Krakowie

47. Akademia Rolnicza w Lublinie

48. Akademia Rolniczo­Techniczna im. M. Oczapowskiego w Olsztynie

49. Akademia Rolnicza w Poznaniu

50. Akademia Rolnicza w Szczecinie

51. Akademia Rolnicza we Wrocławiu

52. Wyższa Szkoła Rolniczo­Pedagogiczna w Siedlcach

53. Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie

54. Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

55. Szkoły Wyższe Niepaństwowe

56. Kolegia Nauczycielskie i Nauczycielskie Kolegia Języków Obcych

DEPARTAMENT WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ

1. Biuro Kształcenia Zagranicznego w Warszawie

2. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo za Granicą w Warszawie

DEPARTAMENT ADMINISTRACYJNY

1. Dom Pracy Twórczej w Ustroniu

2. Drukarnia Oświatowa im. St. Staszica w Łodzi

3. Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

4. Fabryka Pomocy Naukowych w Częstochowie – w upadłości

5. Fabryka Pomocy Naukowych w Koszalinie

6. Fabryka Pomocy Naukowych w Nysie

7. Fabryka Pomocy Naukowych w Poznaniu

8. Fabryka Pomocy Naukowych w Warszawie

9. Gospodarstwo Pomocnicze

10. Gospodarstwo Pomocnicze – Domy Mieszkalne

11. Osiedle Mieszkaniowe "Przyjaźń"

12. Poznańska Drukarnia Naukowa w Poznaniu

13. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Białymstoku

14. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Bytomiu

15. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Gdańsku

16. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Kielcach

17. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Koszalinie

18. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Krakowie

19. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Łodzi

20. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Opolu

21. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Rzeszowie

22. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Szczecinie

23. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "Cezas" w Warszawie

24. Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane Szkół Wyższych "SZKOLBUD" w Warszawie

25. Stołówki i Bufety Studenckie w Warszawie

26. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne w Warszawie

27. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Krakowie

28. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Lublinie

29. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Poznaniu

30. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych we Wrocławiu.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

STRUKTURA ORGANIZACYJNA DEPARTAMENTÓW MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

I. GABINET MINISTRA

1. Wydział Prezydialny

2. Wydział Spraw Obronnych

3. Zespół Prasowy

4. Zespół Skarg, Wniosków i Listów Obywateli

5. Biuro Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego

II. DEPARTAMENT EKONOMICZNY

1. Wydział Finansowania Szkolnictwa Wyższego

2. Wydział Finansowania Oświaty

– Zespół Finansowania Oświaty Rządowej

– Zespół Finansowania Oświaty Samorządowej

3. Wydział Finansowania Działów Pozaedukacyjnych i Obsługi Bankowej,

4. Wydział Inwestycji,

5. Wydział Wyposażenia i Wydawnictw,

6. Wydział Statystyki, Analiz i Kontroli Finansowej

– Zespół Sprawozdawczości Budżetowej i Statystyki

– Zespół Analiz i Kontroli

III. DEPARTAMENT KADR

1. Wydział Personalny

– Zespół Spraw Pracowniczych Ministerstwa i Kadr Kierowniczych Resortu

– Zespół ds. Szkolenia i Doskonalenia Zawodowego Pracowników Ministerstwa

2. Wydział Systemów Wynagradzania i Zatrudnienia

– Zespół ds. Płac i Zatrudnienia Pracowników Oświaty

– Zespół ds. Płac i Zatrudnienia Pracowników Szkolnictwa Wyższego

– Zespół Analiz, Współpracy z Samorządami Terytorialnymi i Związkami Zawodowymi

3. Wydział Spraw Socjalnych, Nagród i Odznaczeń Pracowników Resortu

4. Zespół Obsługi Odwoławczych Komisji Dyscyplinarnych przy Ministrze Edukacji Narodowej

IV. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO I NADZORU PEDAGOGICZNEGO

1. Wydział Kształcenia Ogólnego

2. Wydział Nadzoru Pedagogicznego i Współpracy z Samorządami Terytorialnymi

– Zespół Nadzoru Pedagogicznego i Szkolenia

– Zespół Współpracy z Samorządami Terytorialnymi

V. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO

1. Wydział Kształcenia Zawodowego

2. Wydział Kształcenia Ustawicznego i Edukacji Niestacjonarnej

3. Wydział Współdziałania Międzyresortowego

4. Wydział Doskonalenia Nauczycieli

5. Zespół ds. Reformy Oświatowej

VI. DEPARTAMENT MŁODZIEŻY I WYCHOWANIA

1. Wydział ds. Młodzieży i Kultury Fizycznej

– Zespół ds. Młodzieży

– Zespół ds. Kultury Fizycznej

– Zespół Wychowania i Edukacji Pozaszkolnej

2. Wydział Opieki

– Zespół Kształcenia Specjalnego

– Zespół Opieki

VII. DEPARTAMENT NAUKI, STUDIÓW I ANALIZ

1. Wydział Studiów i Analiz

2. Wydział Polityki Finansowania Badań, Publikacji, Innowacji i Wdrożeń

3. Wydział Kształcenia i Rozwoju Kadr Naukowych

4. Wydział Baz Danych, Ekspertyz i Informacji Naukowej

5. Zespół Powszechnego Kształcenia Informatycznego

VIII. DEPARTAMENT PRAWNY

Struktura bezwydziałowa

IX. DEPARTAMENT SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

1. Wydział Dydaktyki i Rozwoju Szkół Wyższych

2. Wydział Organizacyjny

3. Wydział Kształcenia i Dokształcania Nauczycieli

4. Wydział Spraw Studenckich

X. DEPARTAMENT WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ

1. Wydział Współpracy Wielostronnej i Integracji Europejskiej

2. Wydział Współpracy Dwustronnej

– Zespół I

– Zespół II

3. Wydział ds. Polonii

4. Wydział Ekwiwalencji

5. Zespół ds. Polityki Stypendialnej

6. Zespół ds. Informacji, Finansowania i Obsługi Protokolarnej

XI. DEPARTAMENT ADMINISTRACYJNY

1. Wydział Finansowo­Księgowy

2. Wydział Nadzoru Założycielskiego

3. Wydział Zamówień Publicznych

4. Wydział Gospodarczo­Administracyjny