Wprowadzenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1993.1.3

Akt utracił moc
Wersja od: 30 grudnia 1992 r.

ZARZĄDZENIE Nr 41
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 30 grudnia 1992 r.
w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Na podstawie § 2 uchwały, Nr 127/92 Rady Ministrów z dnia 4 listopada 1992 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Edukacji Narodowej oraz § 4 ust. 2 statutu MEN, stanowiącego załącznik do uchwały zarządza się, co następuje:
§  1.
Strukturę organizacyjną Ministerstwa Edukacji Narodowej, zasady organizacji departamentu (jednostek równorzędnych) określa regulamin organizacyjny Ministerstwa Edukacji Narodowej, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 24 Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 30 października 1991 r. w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego MEN (Dz. Urz. MEN Nr 6, poz. 3 i z 1992 r. Nr 1, poz. 2).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

Rozdział  1

Przepisy wstępne

§  1.
Do zakresu zadań Ministerstwa Edukacji Narodowej należą zadania określone w:
1)
ustawie z dnia 23 października 1987 r. o utworzeniu urzędu Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 33, poz. 178 i z 1990 r. Nr 65, poz. 385 oraz z 1991 r. Nr 95, poz. 425)
2)
innych aktach prawnych, w których określone są zadania dla Ministra Edukacji Narodowej, a w szczególności w:
a)
ustawie z dnia 7 września 1991 r. systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254);
b)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385 oraz z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314);
c)
ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19; Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214; z 1983 r. Nr 5, poz. 33; z 1988 r. Nr 19, poz. 132 i z 1989 r. Nr 4, poz. 24; Nr 35, poz. 192 i z 1990 r. Nr 34, poz. 197 i 198; Nr 36, poz. 206 i Nr 72, poz. 423 i z 1991 r. Nr 95, poz. 425; Nr 104, poz. 450 oraz z 1992 r. Nr 53, poz. 252 i Nr 54, poz. 254);
d)
ustawie z dnia 12 września 1990 r. o tytule naukowym i stopniach naukowych (Dz. U. Nr 65, poz. 386);
e)
ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. Nr 38, poz. 173 i z 1989 r. Nr 34, poz. 178);
f)
ustawie z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 4, poz. 18; Nr 34, poz. 150; Nr 94, poz. 421; Nr 107, poz. 464; Nr 110, poz. 475 oraz z 1992 r. Nr 21, poz. 85 i Nr 33, poz. 143 i Nr 64, poz. 322);
g)
ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16 i Nr 40, poz. 174);
h)
ustawie z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej (Dz. U. Nr 21, poz. 123; z 1991 r. Nr 75, poz. 328).
§  2.
Ilekroć w regulaminie mówi się o :
1)
Ministrze (Ministerstwie, resorcie) należy przez to rozumieć Ministra (Ministerstwo, resort) Edukacji Narodowej,
2)
członku Kierownictwa Ministerstwa, należy przez to rozumieć Ministra i podsekretarza stanu w Ministerstwie,
3)
departamencie, należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną wymienioną w § 4,
4)
jednostce resortu, należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną, wymienioną w załączniku nr 1 do regulaminu.

Rozdział  2

Przepisy ogólne

§  3.
1.
Minister kieruje działalnością Ministerstwa i resortu bezpośrednio oraz przy pomocy podsekretarzy stanu, dyrektorów departamentów, dyrektorów biur i kierowników wydziałów, którzy odpowiadają przed Ministrem za wykonanie powierzonych zadań.
2.
Nadzór nad realizacją określonych zadań Minister może zlecić wybranemu pracownikowi, który jest jego pełnomocnikiem.
3.
W czasie nieobecności Ministra jego obowiązki pełni wyznaczony przez Ministra członek Kierownictwa Ministerstwa.
§  4.
W skład Ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1. Gabinet Ministra (GM)

2. Departament Finansów (DF)

3. Departament Inwestycji i Wyposażenia (DI)

4. Departament Kadr i Zatrudnienia (DK)

5. Departament Koordynacji Zadań Oświatowych (DZO)

6. Departament Kształcenia Nauczycieli (DN)

7. Departament Kształcenia Ogólnego (DKO)

8. Departament Kształcenia Ustawicznego (DKU)

9. Departament Kształcenia Zawodowego (DKZ)

10. Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego (DNS)

11. Departament Opieki i Kultury Fizycznej (DOF)

12. Departament Prawny (DP)

13. Departament Współpracy z Zagranicą (DZ)

14. Biuro Administracyjno-Gospodarcze (BA)

15. Biuro do Spraw Reformy Szkolnej (BR)

16. Biuro Spraw Obronnych (BO)

17. Wydział do Spraw Komputeryzacji (WK)

§  5.
1.
Do podstawowych zadań departamentów należy:
1)
realizacja zadań Ministerstwa i koordynowanie prac, dla których departament jest wiodącą komórką organizacyjną;
2)
opracowywanie programów, analiz, opinii, informacji i innych materiałów dla potrzeb własnych, Kierownictwa Ministerstwa oraz naczelnych organów władzy i administracji państwowej;
3)
inicjowanie oraz opracowywanie i opiniowanie założeń projektów i projektów aktów prawnych, umów i porozumień oraz udział w ich opiniowaniu i uzgadnianiu;
4)
realizacja, nadzór i kontrola wykonania zadań wynikających z aktów normatywnych, umów i porozumień oraz decyzji, uchwał, wystąpień, dezyderatów, protokołów, ustaleń, itp. naczelnych władz państwowych;
5)
współdziałanie z Radą Główną Szkolnictwa Wyższego, Krajową Radą Oświatową, Krajowym Sejmikiem Samorządu Terytorialnego, stowarzyszeniami i organizacjami prowadzącymi szkoły i placówki oświatowe, komisjami (zespołami) powołanymi przez Ministra;
6)
załatwianie skarg, wniosków i listów oraz przyjmowanie obywateli w tych sprawach;
7)
realizacja zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz innych zadań określonych w odrębnych przepisach;
8)
współpraca z fundacjami, których cele statutowe mieszczą się w zakresie zadań departamentu, a także wykonywanie w stosunku do tych funkcji czynności przewidzianych w ustawie o fundacjach;
9)
realizacja zadań z zakresu współpracy z zagranica przy koordynacji Departamentu Współpracy z Zagranicą;
10)
udzielanie informacji dotyczących treści obowiązujących przepisów w zakresie właściwości departamentu.
2.
Departamenty realizują swoje zadania między innymi na podstawie planów pracy. Plan pracy zatwierdza właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa. Kopie tych planów przekazywane są do Gabinetu Ministra.
§  6.
1.
Departamenty koordynują i prowadzą sprawy wynikające z nadzoru Ministra nad działalnością organów państwowych i jednostek resortu (w stosunku do przedsiębiorstw państwowych - jako organ założycielski); w szczególności kontrolują realizację zadań statutowych, przestrzeganie prawa i rozpatrują sprawozdania z działalności tych jednostek.
2.
Właściwość departamentów koordynujących sprawy, o których mowa w ust. 1, w stosunku do nadzorowanych organów państwowych i jednostek resortu, określa załącznik nr 1 do regulaminu. Załącznik aktualizuje się stosownie do zachodzących zmian.
§  7.
1.
Przy wykonywaniu swoich zadań departamenty obowiązane są do ścisłego współdziałania w drodze uzgodnień, konsultacji, opiniowania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami.
2.
Jeśli do wykonania zadania konieczne jest współdziałanie kilku departamentów, departament wiodący wyznacza właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa lub dyrektor Gabinetu Ministra.
§  8.
1.
Założenia projektów lub projekty aktów prawnych, umów i porozumień opracowuje departament rzeczowo właściwy we współpracy z zainteresowanymi departamentami oraz uzyskuje akceptację właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa.
2.
Redagowanie projektów aktów normatywnych, umów i porozumień, ich uzgadnianie z innymi ministerstwami, urzędami centralnymi i organizacjami należy do obowiązków Departamentu Prawnego.
§  9.
Departamenty mogą występować do jednostek resortu, a także do innych ministerstw, urzędów centralnych i terenowych, instytucji i ekspertów o dostarczenie lub opracowanie materiałów, informacji, danych i opinii niezbędnych do wykonania zadań.
§  10.
1.
Departamentem kieruje dyrektor przy pomocy wicedyrektorów , naczelników wydziałów i innych pracowników departamentu. Dyrektor odpowiada za całokształt prowadzonych spraw.
2.
W czasie nieobecności dyrektora departamentu zastępuje go wyznaczony przez niego wicedyrektor departamentu, albo wyznaczony pracownik departamentu.
§  11.
Wicedyrektor departamentu realizuje zadania departamentu w określonym przez dyrektora zakresie i odpowiada przed nim za powierzone zadania.
§  12.
1.
Departamenty dzielą się na wydziały, zespoły i stanowiska pracy.
2.
Wydział tworzy i likwiduje Minister. Wydziałem kieruje naczelnik wydziału albo wyznaczony przez dyrektora departamentu pracownik zajmujący stanowisko głównego specjalisty, głównego wizytatora lub wyższe.
3.
Stanowiska pracy tworzą i likwidują dyrektorzy departamentów. Wieloosobowe stanowiska pracy mogą nosić nazwę zespołów. O utworzeniu lub likwidacji zespołu dyrektor departamentu zawiadamia dyrektora Gabinetu Ministra. Zespołem kieruje pracownik wyznaczony przez dyrektora departamentu.
4.
Strukturę organizacyjną departamentów określa załącznik nr 2 do regulaminu. Załącznik aktualizuje się stosownie do zachodzących zmian.
§  13.
1.
Minister podpisuje:
1)
rozporządzenia, zarządzenia i inne akty normatywne,
2)
pisma adresowane do: Prezydenta, Marszałka i wicemarszałków Sejmu i Senatu RP, Prezesa, wiceprezesów i członków Rady Ministrów, ministrów stanu, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli , Prezesa Polskiej Akademii Nauk, osób kierujących centralnymi organami organizacji politycznych, kierujących centralnymi organami kościołów i innych związków wyznaniowych,
3)
pisma kierujące akty prawne i inne dokumenty do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Prezydium Rządu i Komitety Rady Ministrów,
4)
pisma adresowane do ministrów rządów innych państw,
5)
akty mianowania na stanowiska dyrektorów, wicedyrektorów departamentów, doradców ministra i naczelników wydziałów ministerstwa, profesorów i docentów szkół wyższych i jednostek badawczo-rozwojowych resortu, akty powołania na stanowiska kierowników jednostek resortu a także akty dotyczące rozwiązania stosunku pracy z tymi osobami,
6)
wnioski o nadanie orderów i odznaczeń państwowych wyższych klas.
2.
W czasie nieobecności Ministra pisma i dokumenty podpisuje zastępujący członek Kierownictwa Ministerstwa z tym, że do podpisywania w zastępstwie Ministra aktów normatywnych ogłaszanych w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim wymagane jest odrębne upoważnienie.
3.
Członkowie Kierownictwa Ministerstwa podpisują (we własnym imieniu lub w zastępstwie Ministra), według właściwości, pisma adresowane do: nie wymienionych w ust.1 członków kierownictwa Kancelarii Prezydenta, Sejmu i Senatu RP, ministerstw, Najwyższej Izby Kontroli i Polskiej Akademii Nauk: członków kierownictw centralnych organów administracji państwowej; przewodniczących sejmików samorządowych; nie wymienionych w ust.1 członków kierownictw organizacji politycznych; członków kierownictw naczelnych władz związków zawodowych i stowarzyszeń o zasięgu ogólnokrajowym; akty powołania (mianowania) na stanowiska nie zastrzeżone do podpisu Ministra oraz pisma i dokumenty zastrzeżone do ich podpisu z tytułu odrębnych ustaleń.
4.
Pisma i dokumenty nie zastrzeżone do podpisu członka kierownictwa ministerstwa podpisuje właściwy dyrektor departamentu. Dyrektor może określić rodzaje pism i dokumentów, do podpisania których upoważnieni są wicedyrektorzy i inni pracownicy departamentu.
5.
Pisma i dokumenty przedkładane do podpisu Ministra akceptuje właściwy członek Kierownictwa Ministerstwa. Postanowienie to stosuje się odpowiednio do pism i dokumentów przedkładanych do podpisu członkom Kierownictwa Ministerstwa.
6.
Pisma okólne do rektorów, kuratorów oświaty i kierowników innych jednostek resortu (pisma tej samej treści do większej grupy tych osób) podpisują dyrektorzy departamentów, po uzgodnieniu z Departamentem Prawnym. Do wydawania zaświadczeń upoważnieni są pracownicy Ministerstwa, załatwiający sprawy obywateli.
§  14.
1.
Jeżeli przepisy szczególne, plany (harmonogramy) pracy lub polecenia (zezwolenia) członków Kierownictwa Ministerstwa nie stanowią inaczej, w pracach Ministerstwa obowiązuje przestrzeganie następujących terminów:
1)
dla załatwienia sprawy nie wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym departamentem - najwyżej 7 dni;
2)
dla załatwienia sprawy wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym departamentem - najwyżej 14 dni;
3)
dla załatwienia sprawy wymagającej uzgodnień (konsultacji) z innym urzędem (instytucją) lub jednostką resortu - najwyżej 21 dni; w przypadku niemożności dotrzymania terminu z przyczyn zewnętrznych, należy podjąć stosowną interwencję i zawiadomić o niedotrzymaniu terminu bezpośredniego przełożonego i osobę zainteresowaną;
4)
dla zaopiniowania sprawy przedłożonej przez inny departament - najwyżej 5 dni.
2.
Termin przedstawienia opinii do materiałów, które mają być przedmiotem obrad posiedzenia Rady Ministrów, Prezydium Rządu, Komitetów Rady Ministrów lub innych organów określa każdorazowo Gabinet Ministra lub Departament Prawny.
3.
Przy załatwianiu spraw nie mogą być przkraczane terminy określone w:
1)
ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 i Nr 27, poz. 111; z 1982 r. Nr 7, poz. 55 i Nr 45, poz. 289; z 1983 r. Nr 41, poz. 185; z 1984 r. Nr 34, poz. 183; z 1986 r. Nr 47, poz. 228 oraz 1987 r. Nr 21, poz. 123 i Nr 33, poz. 186; z 1989 r, Nr 20, poz. 107; z 1990 r. Nr 34, poz. 201; z 1991 r. Nr 100, poz. 442, Nr 119, poz. 513);
2)
ustawie z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. z 1991 r. Nr 109, poz. 471);
3)
uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. Nr 26, poz. 185 oraz Nr 34, poz. 239);
4)
uchwale nr 20 Rady Ministrów z dnia 12 lutego 1991 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów (M.P. Nr 7, poz. 47 oraz z 1992 r. Nr 7, poz. 47 i Nr 25, poz. 180);
5)
innych przepisach szczególnych.

Rozdział  3

Zakresy działania departamentów

§  15.
Do zakresu działania GABINETU MINISTRA należą sprawy dotyczące:
1)
współdziałania Ministra z naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej oraz partiami politycznymi, związkami zawodowymi i stowarzyszeniami;
2)
programowania pracy Ministerstwa;
3)
określania zadań dla departamentów wynikających z pozaresortowych aktów normatywnych, decyzji (uchwał, wniosków itp.) naczelnych organów władzy i administracji państwowej, poleceń Ministra oraz kontroli i nadzoru nad realizacją tych zadań;
4)
powoływania komisji (zespołów), delegowania przedstawicieli Ministerstwa do komisji (zespołów) tworzonych przez inne organy władzy i administracji państwowej;
5)
obsługi posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa;
6)
ewidencji i dekretowania pism przychodzących do Ministra, kontroli terminowości ich realizacji oraz przedkładania Ministrowi do podpisu wszystkich pism i aktów prawnych przygotowanych przez poszczególne komórki organizacyjne;
7)
obsługi administracji Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego;
8)
informowania o programach i kierunkach działania Ministerstwa, przepływu informacji wewnątrz resortu oraz współpracy z prasą, radiem i telewizją;
9)
koordynowania organizacji i obsługi merytorycznej udziału Ministra w naradach i spotkaniach;
10)
funkcjonowania sekretariatów członków Kierownictwa Ministerstwa;
11)
obsługi administracyjnej Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze Edukacji Narodowej a także przygotowywania wniosków o wniesienie rewizji nadzwyczajnej od orzeczeń Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej przy Ministrze Edukacji Narodowej;
12)
patronatu nad szkolnymi zbiorami muzealnymi, prowadzenie katalogu zabytków w zbiorach szkolnych;
13)
wykładni niniejszego regulaminu.
§  16.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU FINANSÓW należą sprawy dotyczące:
1)
koordynowania i opracowywania planów zadań rzeczowych w części dotyczącej sfery edukacji narodowej;
2)
opracowywania budżetu edukacji narodowej, planów finansowych, zatrudnienia i wynagrodzeń sfery edukacji narodowej oraz ich okresowej waloryzacji;
3)
opracowywania zbiorczego budżetu resortu, planów finansowych, zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń działów pozaedukacyjnych, w tym działu "administracja państwowa";
4)
opracowywania projektów rozdziału limitów i środków finansowych w ramach resortu edukacji narodowej i na rzecz działów koordynowanych;
5)
pełnienie funkcji głównego księgowego budżetu resortu;
6)
sprawowania nadzoru nad funkcjonowaniem systemów finansowania placówek edukacyjnych;
7)
sprawowania działalności kontrolnej w zakresie dotyczącym prawidłowego wykorzystania środków budżetowych;
8)
organizowania doraźnych kontroli jednostek resortu, fundacji i organizacji dotowanych w zakresie dotyczącym działalności finansowej;
9)
prowadzenia sprawozdawczości finansowej oraz koordynowania prac związanych z opracowywaniem zbiorczych wyników badań statystycznych w resorcie;
10)
opracowywania sprawozdań dotyczących realizacji zadań rzeczowych oraz analiz ekonomicznych z wykonania podstawowych zadań planowych a także budżetu edukacji narodowej;
11)
analizowania skutków finansowych wynikających z projektów aktów normatywnych resortu;
12)
obsługi finansowo-księgowej majątku likwidowanych przedsiębiorstw.
§  17.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU INWESTYCJI I WYPOSAŻENIA należą sprawy dotyczące:
1)
opracowywania zasad i kryteriów podziału środków budżetu państwa przeznaczonych na inwestycje i wyposażenie placówek resortowych sfery edukacji narodowej oraz sprawowanie nadzoru nad służbami inwestorskimi;
2)
opracowywania wieloletnich i rocznych planów resortowych w zakresie inwestycji oraz dokonywanie bieżących analiz i nadzoru nad realizacją tych planów;
3)
rewindykacji obiektów dla potrzeb oświaty i szkolnictwa wyższego (wykupy);
4)
inicjowania oraz koordynacji programowania, projektowania i prac studialnych w zakresie obiektów szkolnych;
5)
sprawowania funkcji organu założycielskiego i koordynacji działań związanych z prywatyzacją w stosunku do przedsiębiorstw resortu;
6)
ustalania zestawu środków dydaktycznych zalecanych do użytku szkolnego;
7)
stymulowania badań, projektowania i produkcji wybranych elementów wyposażenia szkół, placówek oraz szkół wyższych;
8)
realizacji wyposażenia placówek oświatowo-wychowawczych w trybie zamówień rządowych;
9)
inicjowania i koordynacji działalności związanej z drukiem i dystrybucją programów nauczania oraz wybranych podręczników, czasopism pedagogicznych i materiałów pomocniczych dla uczniów i nauczycieli;
10)
pomocy finansowej i rzeczowej dla szkół polskich za granicą;
11)
koordynowania działań szkół wyższych i jednostek badawczo-rozwojowych resortu w zakresie wykorzystywania unikalnej aparatury naukowo-badawczej;
12)
dysponowania rachunkiem scentralizowanym odpisów amortyzacyjnych szkół wyższych
13)
realizacji dotacji przedmiotowych do produkcji podręczników szkolnych;
14)
koordynowania wykonywania przez departamenty zadań dotyczących współpracy z fundacjami.
§  18.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KADR I ZATRUDNIENIA należą sprawy dotyczące:
1)
zatrudnienia, czasu pracy, wynagradzania i świadczeń socjalnych nauczycieli i nauczycieli akademickich oraz innych pracowników zatrudnionych w szkołach i szkołach wyższych oraz w innych jednostkach organizacyjnych resortu, nie będących przedsiębiorstwami;
2)
opracowywania porozumień ze związkami zawodowymi o stosowaniu układów zbiorowych pracy w odniesieniu do pracowników podległych przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych resortu oraz do poszczególnych grup pracowników lub zawodów (zatrudnionych w szkołach wyższych i placówkach oświatowo-wychowawczych), których charakter pracy jest właściwy dla określonej gałęzi pracy;
3)
nadzorowania prawidłowości opracowania i rejestrowania zawieranych umów zbiorowych;
4)
wykładni przepisów, w uzgodnieniu z Biurem Prawnym, obowiązujących w resorcie w zakresie pragmatyk pracowniczych, przepisów prawa pracy z zakresu zatrudniania, wynagradzania i czasu pracy;
5)
prowadzenia spraw wynikających ze stosunku pracy członków Kierownictwa Ministerstwa, kuratorów oświaty, dyrektorów jednostek bezpośrednio podległych Ministrowi, dyrektorów szkół polskich za granicą oraz nadzór nad działalnością kuratorów oświaty w zakresie spraw kadrowych;
6)
prowadzenia spraw zastrzeżonych do decyzji Ministra, związanych z powoływaniem i odwoływaniem ze stanowisk kierowniczych;
7)
odpowiedzialności dyscyplinarnej urzędników państwowych, obsługi administracyjnej Komisji Dyscyplinarnej I instancji dla urzędników państwowych zatrudnionych w Ministerstwie;
8)
odznaczeń dla pracowników resortu oraz zasad i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli, a także obsługa komisji opiniującej wnioski o odznaczenia i nagrody;
9)
prowadzenia spraw kadrowych pracowników Ministerstwa oraz działalności socjalno-bytowej dla pracowników oraz emerytów i rencistów Ministerstwa;
10)
organizowania szkolenia i doskonalenia pracowników Ministerstwa oraz pracowników jednostek bezpośrednio nadzorowanych w zakresie działania departamentu.
§  19.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KOORDYNACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH należą sprawy dotyczące:
1)
określania zasad organizacji i funkcjonowania kuratoriów oświaty, opiniowania projektów planów wydatków związanych z utrzymaniem kuratoriów oświaty oraz koordynowania spraw związanych z prowadzeniem konkursów na kuratorów oświaty;
2)
nadzoru nad działalnością kuratoriów oświaty, w tym - uchylania zarządzeń kuratora, niezgodnych z przepisami prawa;
3)
prowadzenia okresowych wizytacji i doraźnych kontroli kuratoriów oświaty oraz dokonywania oceny ich działalności;
4)
opracowywania oceny i wniosków ukierunkowanych na podnoszenie skuteczności funkcjonowania kuratoriów oświaty; opiniowania projektów planów wydatków kuratoriów oświaty na prowadzenie szkół i placówek;
5)
koordynowania nadzoru sprawowanego przez właściwe departamenty nad kuratoriami oświaty;
6)
organizowania narad kuratoriów oświaty oraz koordynowania działań departamentów w zakresie szkoleń dla pracowników kuratoriów oświaty;
7)
koordynowania działań podejmowanych na rzecz doskonalenia kadr sprawujących nadzór pedagogiczny;
8)
koordynowania spraw dotyczących prowadzenia i nadzoru nad szkołami samorządowymi;
9)
przyjmowania skarg, wniosków i listów obywateli oraz nadzoru nad jakością i terminowością ich rozpatrywania i załatwiania, organizowania przyjmowania obywateli przez członków Kierownictwa;
10)
koordynowania współpracy Ministerstwa ze związkami zawodowymi, zrzeszającymi pracowników oświaty.
§  20.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI należą sprawy dotyczące:
1)
analiz stanu i potrzeb kadrowych oświaty;
2)
analiz rozmiarów i kierunków kształcenia nauczycieli;
3)
programów kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli;
4)
opracowywania rozwiązań systemowych i formalno-prawnych w zakresie:
a)
kształcenia nauczycieli,
b)
określania kwalifikacji nauczycieli i wychowawców oraz uprawnień do wykonywania zawodu nauczycielskiego,
c)
doskonalenia zawodowego nauczycieli,
d)
stopni specjalizacji zawodowej nauczycieli,
e)
kształcenia, dokształcania i doskonalenia kadr nauczycielskich dla potrzeb Polaków zamieszkałych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
f)
doskonalenia kadr administracji oświatowej i nadzoru pedagogicznego;
5)
kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków obcych - ich tworzenia, specjalności, systemów kształcenia oraz likwidacji;
6)
sprawowania nadzoru pedagogicznego nad kolegiami nauczycielskimi i nauczycielskimi kolegiami języków obcych;
7)
programów kursów kwalifikacyjnych i zezwoleń na ich prowadzenie w systemie oświaty;
8)
nadzoru kuratorów oświaty w zakresie prowadzenia zakładów kształcenia nauczycieli oraz doskonalenia nauczycieli;
9)
materiałów metodycznych dla nauczycieli, w tym - czasopism pedagogicznych;
10)
stwierdzania równoważności świadectw wydanych przez instytucje międzynarodowe, potwierdzających posiadanie całkowitych lub częściowych kwalifikacji nauczycielskich;
11)
przygotowywania posiedzeń plenarnych oraz organizacji pracy Rady ds. Kształcenia Nauczycieli i jej zespołów roboczych;
12)
bieżącej współpracy Zespołu Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego do spraw Kształcenia Nauczycieli;
13)
inicjowania oraz udziału w realizacji programów międzynarodowych w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli;
14)
koordynowania działań Ministerstwa związanych z praktykami nauczycielskimi;
15)
koordynacji określania potrzeb i zlecenia badań oświatowych.
§  21.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO należą sprawy związane z funkcjionowaniem przedszkoli, szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących (z wyjątkiem specjalnych i szkół dla dorosłych) w zakresie organizacyjnym i programowym w procesie dydaktycznym i wychowawczym, prowadzonym w systemie lekcyjnym i pozalekcyjnym, a ponadto sprawy związane z kształceniem ogólnym w innych szkołach. W szczególności sprawy dotyczące:
1)
sieci szkół publicznych i obowiązku szkolnego;
2)
funkcjonowania niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących;
3)
wydawania przez kuratorów zezwoleń na prowadzenie przez osoby prawne i fizyczne przedszkoli, szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących;
4)
przyjmowania uczniów do szkół i zmiana szkoły;
5)
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
6)
zasad przeprowadzania egzaminów, dokumentacji przebiegu nauczania i wydawania świadectw;
7)
indywidualizacji nauczania - praca z uczniem zdolnym oraz uczniem mającym trudności;
8)
realizacji praw edukacyjnych osób pochodzących z mniejszości narodowych i etnicznych, udzielania pomocy w organizowaniu kształcenia dzieci uchodźców;
9)
organizacji nauczania religii i etyki w szkołach;
10)
edukacji ekologicznej;
11)
innowacji, eksperymentów pedagogicznych, programów autorskich oraz innych działań, w tym matura międzynarodowa i szkoły dwujęzyczne;
12)
działań mających na celu zmniejszenie różnic w warunkach edukacyjnych pomiędzy poszczególnymi regionami, a w szczególności wiejskim i miejskim;
13)
działania organów społecznych w systemie oświaty;
14)
ochrony praw dziecka w szkole i praw ucznia;
15)
systemu oceny efektywności kształcenia w szkołach;
16)
kształcenia dzieci obywateli polskich w szkołach za granicą, w szczególności nadzoru pedagogicznego nad tymi szkołami;
§  22.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO należą sprawy dotyczące:
1)
upowszechniania idei i zasad kształcenia ustawicznego oraz wdrażanie ich do praktyki edukacyjnej;
2)
określania zasad uzyskiwania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych;
3)
organizacji kształcenia we wszystkich typach szkół dla dorosłych;
4)
adaptacji planów nauczania szkół młodzieżowych do specyfiki szkół dla dorosłych oraz określania potrzeb w zakresie podręczników i innych środków dydaktycznych;
5)
ustalania wykazu programów nauczania przedmiotów ogólnokształcących w szkołach dla dorosłych;
6)
zasad przeprowadzania egzaminów eksternistycznych z zakresu wszystkich typów szkół;
7)
organizacji i przeprowadzania państwowych egzaminów na tytuły kwalifikacyjne;
8)
nadzoru pedagogicznego nad kształceniem dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych;
9)
określania zasad i potrzeb doskonalenia pedagogicznego i zawodowego kadr edukacji dorosłych;
10)
inicjowania i koordynowania współpracy resortów i organizacji społecznych w zakresie organizacji i programów dokształcania i przekwalifikowywania dorosłych;
11)
organizacji szkoleń specjalistycznych z zakresu kształcenia ustawicznego pracowników kuratoriów oświaty i dyrektorów Centrum Kształcenia Ustawicznego;
12)
upowszechniania informacji o szkołach dla dorosłych i innych wyróżniających się placówkach edukacji dorosłych oraz nowych inicjatyw dydaktycznych i rozwiązaniach organizacyjnych w zakresie kształcenia ustawicznego;
13)
określania zasad organizacji i kształcenia w Ochotniczych Hufcach Pracy;
14)
inicjowania i prowadzenia współpracy z partnerami zagranicznymi w dziedzinie edukacji dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania kadr dla gospodarki rynkowej i kształcenia na odległość - distance education.
§  23.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO należą sprawy dotyczące:
1)
ustalania zasad
a)
organizacji i funkcjonowania szkół zawodowych i ośrodków dokształcania zawodowego,
b)
organizacji praktycznego nauczania zawodu w szkołach zawodowych i zakładach pracy,
c)
organizacji oraz działalności warsztatów szkolnych,
d)
przeprowadzania egzaminów z nauki zawodu i przygotowania zawodowego, a także uzyskiwania tytułów kwalifikacyjnych;
2)
organizacji i nadzoru pedagogicznego nad kształceniem zawodowym młodzieży w formach szkolnych;
3)
określania zasad kształcenia kadr na poziomie zasadniczym i średnim, w tym również zasad wypełniania obowiązku dokształcania zawodowego;
4)
określania, na wniosek właściwych ministrów, klasyfikacji zawodowych szkolnictwa zawodowego;
5)
ustalania zasad powoływania i działania komisji programowych dla zawodów lub grup zawodów oraz pełnienie nadzoru merytorycznego nad ich działalnością;
6)
ustalania, we współdziałaniu z właściwymi ministrami i komisjami programowymi:
a)
ramowych planów nauczania dla każdego zawodu i typów szkół, które będą kształcić w tych zawodach,
b)
minimów programowych obowiązkowych przedmiotów zawodowych, ze środkami dydaktycznymi do ich realizacji, dla zawodów ujętych w klasyfikacji,
c)
zestawów dopuszczonych do użytku szkolnego programów i podręczników szkolnych do przedmiotów zawodowych,
d)
zasad wdrażania, oceny i weryfikacji dokumentacji programowych oraz zapewniania publikacji tych dokumentacji;
7)
koordynowania prac związanych z modelowaniem zawodów szkolnych przy współudziale właściwych ministrów i komisji programowych;
8)
organizowania, sprawdzania, oceniania i weryfikowania dokumentacji programowych, zatwierdzonych do wdrożeń próbnych, w wytypowanych szkołach zawodowych, oraz zapewniania pomocy szkołom w tym zakresie;
9)
współdziałania w sprawach organizacji olimpiad, turniejów i konkursów wiedzy i umiejętności zawodowych oraz indywidualnego toku nauki w szkołach zawodowych;
10)
opracowywania druków szkolnych dla szkół zawodowych;
11)
współdziałania z towarzystwami naukowymi, naukowo-technicznymi, uczelniami i innymi instytucjami w zakresie innowacji eksperymentów pedagogicznych w szkołach zawodowych;
12)
inicjowania i prowadzenia współpracy z partnerami zagranicznymi w dziedzinie kształcenia zawodowego młodzieży w formach szkolnych;
13)
koordynowania prac związanych z restrukturyzacją i reformą kształcenia zawodowego.
§  24.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO należy realizacja zadań w zakresie szkolnictwa wyższego, a w szczególności sprawy dotyczące:
1)
prowadzenia prac systemowych nad przobrażeniami szkolnictwa wyższego i kierunkami jego rozwoju, zmierzającymi do dostosowania systemu do zmieniających się warunków społeczno-gospodarczych, w tym tworzenia i przekształcania uczelni państwowych oraz uczelni niepaństwowych;
2)
nadzoru w zakresie zgodności działalności organów uczelni z przepisami ustawy i statutu, uchylania uchwał lub decyzji naruszających prawo oraz zatwierdzania statutów;
3)
finansowania realizowanych w uczelni badań własnych, działalności ogólnotechnicznej oraz statutowej;
4)
zasad podziału środków budżetowych przeznaczonych na działalność dydaktyczną szkół wyższych, pomoc materialną dla studentów oraz funkcjonowanie bazy socjalnej;
5)
polityki państwa wobec młodzieży akademickiej i wspieranie studenckiego ruchu naukowego oraz samorządów i organizacji studenckich;
6)
kierunków i programów kształcenia oraz toku studiów;
7)
zatrudniania, kształcenia i rozwoju kadr naukowych oraz projektowania rozwiązań systemowych w tym zakresie;
8)
warunków kształcenia studentów i rozwoju naukowego nauczycieli akademickich w ośrodkach zagranicznych i w uczelniach krajowych w ramach współpracy z programami i organizacjami międzynarodowymi;
9)
wydawania podręczników akademickich i publikacji naukowych oraz koordynacji działań bibliotek uczelnianych i środowiskowych;
10)
odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich i studentów, w tym m.in. rozpatrywania wniosków o wniesienie rewizji nadzwyczajnej od prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego oraz powoływania i współpracy z rzecznikami dyscyplinarnymi Ministra;
11)
nagród dla nauczycieli akademickich oraz stypendiów Ministra Edukacji Narodowej dla studentów;
12)
prowadzenia centralnej ewidencji nadanych stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego oraz legalizacji dyplomów ukończenia studiów i uzyskania stopni naukowych;
13)
współdziałania z Komitetem Badań Naukowych i jego agendami oraz Radą Główną Szkolnictwa Wyższego i jego komisjami; bieżącej współpracy z Zespołami Ekspertów Ministra Edukacji Narodowej, z Radą Szkolnictwa Artystycznego, Radą Szkolnictwa Wojskowego, Radą Wyższego Szkolnictwa Spraw Wewnętrznych i Nauki, z innymi ministerstwami oraz z Centralną Komisją do Spraw Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych;
14)
gromadzenia w postaci bez danych informacji o uczelniach, oraz opracowywanie materiałów informacyjnych i analitycznych;
15)
opracowywania i opiniowania aktów prawnych oraz decyzji Ministra w zakresie działania departamentu.
§  25.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU OPIEKI I KULTURY FIZYCZNEJ należą sprawy związane z tworzeniem podstaw prawnych, organizacyjnych i merytorycznych oraz ustalania kierunków rozwoju i sprawowania nadzoru w dziedzinie opieki nad dzieckiem, kształcenia i wychowania dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie oraz kultury fizycznej, turystyki i wypoczynku, a w szczególności sprawy dotyczące:
1)
określania zasad i organizacji pomocy materialnej, opieki zdrowotnej, żywienia zbiorowego w szkołach wszystkich typów i placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych;
2)
ustalania zadań szkół w dziedzinie zapobiegania patologii społecznej oraz organizowanie pomocy profilaktyczno - wychowawczej;
3)
ustalania zasad udzielania uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz określenia organizacji i zakresu działania poradni wychowawczo-zawodowych, psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych, określania zasad pedagoga szkolnego;
4)
ustalania zasad organizowania zasad opieki nad uczniami niepełnosprawnymi oraz ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych szkołach i placówkach;
5)
określania zasad i organizacji działalności dydaktyczno-wychowawczej , opiekuńczej, rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej szkół i placówek dla dzieci niepełnosprawnych , zagrożonych uzależnieniem, niedostosowanych społecznie, doskonalenia profili, kształcenia zawodowego, i sieci tych placówek;
6)
określania zasad organizacji i kierunków rozwoju placówek opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci osieroconych, pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
7)
inicjowania rozwoju rodzinnych form opieki zastępczej: rodzinnych domów dziecka, rodzin zastępczych i adopcyjnych, określania zasad działania ośrodków adopcyjno-opiekuńczych;
8)
określania zasad i warunków tworzenia niepaństwowych placówek opieki nad dzieckiem;
9)
ustalania kierunków rozwoju i założeń programowych przedmiotu wychowania fizycznego, zajęć gimnastyki korekcyjnej i nadobowiązkowych zajęć rekreacyjno-sportowych oraz wypracowania założeń i zasad organizacyjnych szkolnictwa sportowego, krajoznawstwa i turystyki;
10)
ustalania zasad organizacji placówek wychowania pozaszkolnego, prezentacji twórczości dzieci i młodzieży oraz rozwoju ruchu artystycznego;
11)
koordynowania wszelkich form wypoczynku dzieci i młodzieży, obozów językowych UNESCO, koloni dla dzieci Polonii.
§  26.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU PRAWNEGO należą sprawy dotyczące:
1)
wykonywania obsługi prawnej Ministerstwa w zakresie określonym w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. Nr 19, poz. 145 z późn. zm.), a w szczególności:
a)
opiniowanie na wniosek departamentów spraw indywidualnych, skomplikowanych pod względem prawnym,
b)
opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów normatywnych i innych aktów prawnych,
c)
opiniowanie wykładni przepisów prawnych dokonywanej przez inne departamenty w ramach ich zadań,
d)
prowadzenie i aktualizacja rejestru przepisów prawnych wydanych przez Ministra,
e)
występowanie, w charakterze pełnomocnika Ministerstwa, w postępowaniu sądowym oraz przed innymi organami,
f)
opiniowanie projektów umów zawieranych przez Ministerstwo, w tym z kontrahentami zagranicznymi;
2)
przedkładania Ministrowi do podpisu aktów prawnych Ministra oraz aktów prawnych wydawanych w porozumieniu lub w uwzględnieniu z Ministrem, a także pism przesyłających do uzgodnień zewnętrznych projekty aktów prawnych, przygotowanych przez Ministerstwo;
3)
kierowania aktów prawnych do Komisji Prawniczej w Urzędzie Rady Ministrów i uczestniczenie w jej posiedzeniach;
4)
przygotowywania materiałów na posiedzenia Rady Ministrów, Prezydium Rządu i Komitetów Rady Ministrów;
5)
współdziałania z właściwymi departamentami w sprawach statutów jednostek organizacyjnych resortu oraz przekształceń własnościowych;
6)
nadzorowania i organizowania doskonalenia zawodowego obsługi prawnej jednostek organizacyjnych resortu;
7)
redagowania Dziennika Urzędowego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§  27.
Do zakresu działania DEPARTAMENTU WSPÓŁPRACY Z ZAGRANICĄ należą sprawy dotyczące:
1)
umów i porozumień, a także wieloletnich programów dotyczących współpracy z zagranicą w dziedzinie edukacji narodowej, udziału w ich negocjacjach oraz nadzoru nad realizacją;
2)
określanie warunków i trybu kierowania za granicę polskich studentów, specjalistów i kadry naukowo-dydaktycznej;
3)
określanie warunków i trybu kierowania za granicę nauczycieli i uczniów;
4)
koordynacji w ramach umów i porozumień kwalifikowania kandydatów i realizacji wyjazdów na długoterminowe zagraniczne staże naukowe, imprezy międzynarodowe, kursy językowe i inne oraz przyjazdów cudzoziemców do Polski, pozyskiwania stypendiów zagranicznych;
5)
organizacji kształcenia i doskonalenia kadr polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce oraz wymiany kadr naukowych;
6)
kształcenie obywateli polskich w szkołach średnich za granicą;
7)
wymiany informacji o systemach edukacji w Polsce i za granicą, gromadzenia informacji o współpracy uczelni polskich z zagranicznymi instytucjami;
8)
współpracy z organizacjami międzynarodowymi, zajmującymi się rozwojem nauki i edukacji;
9)
prowadzenie spraw związanych z organizacją, realizacją i oceną - nie będących w kompetencji innych komórek organizacyjnych - wielostronnych programów międzynarodowych w dziedzinie edukacji, a także upowszechnianie informacji o tych programach;
10)
pomocy szkołom wszystkich szczebli i innym placówkom podległym Ministrowi w bezpośredniej współpracy z zagranicą;
11)
obywateli innych państw zatrudnionych w polskich szkołach wszystkich szczebli i innych placówek oświatowych;
12)
określania zasad ekwiwalencji dyplomów szkół i uczelni, okresów studiów, zasad ekwiwalencji i trybu nostryfikacji tytułów zawodowych i stopni naukowych, negocjowania i realizacji umów i konwencji międzynarodowych dotyczących ekwiwalencji; wydawania dokumentów o równoważności;
13)
współpracy z przedstawicielstwami dyplomatycznymi RP za granicą i zagranicznymi w Polsce;
14)
koordynowania działalności polskich szkół za granicą;
15)
koordynowania działalności właściwych jednostek resortu w zakresie wspomagania oświaty polonijnej i upowszechniania języka polskiego w świecie, w szczególności w odniesieniu do
a)
kierowania nauczycieli do pracy w środowiskach polonijnych;
b)
zaopatrzenia szkół polonijnych w podręczniki i pomoce dydaktyczne, służące nauczaniu języka polskiego, historii i geografii Polski;
c)
inicjowania prac nad programami nauczania, podręcznikami oraz środkami dydaktycznymi do nauczania języka polskiego jako obcego;
d)
inicjowania i wspierania nauczania języka polskiego w obcych systemach oświatowych;
16)
ustalania zasad rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, wyższych, placówek doskonalenia zawodowego osób pochodzenia polskiego - obywateli państw obcych;
17)
ustalania zasad kwalifikacji na wypoczynek w Polsce dzieci i młodzieży pochodzenia polskiego;
18)
przedstawicieli Polski w organizacjach międzynarodowych w dziedzinie oświaty i szkolnictwa wyższego;
19)
koordynowania prac związanych z udziałem Ministra w naradach ministrów edukacji;
20)
koordynowania pomocy zagranicznej w zakresie uprawnień Ministerstwa;
21)
współdziałania z Komitetem Badań Naukowych w zakresie finansowania współpracy naukowej z zagranicą szkół wyższych i innych jednostek organizacyjnych resortu;
22)
opracowywania informacji o współpracy z zagranicą jednostek organizacyjnych resortu;
23)
opracowywania planu finansowego dotyczącego współpracy z zagranicą;
24)
obsługi paszportowo-wizowej oraz protokółu i recepcji dla Ministerstwa w zakresie współpracy z zagranicą;
§  28.
Do zakresu działania BIURA ADMINISTRACYJNO-GOSPODARCZEGO należą sprawy dotyczące:
1)
opracowywania planu i realizacji budżetu centrali Ministerstwa, prowadzenia w tym zakresie rachunkowości i sprawozdawczości;
2)
finansowania wybranych centralnych i resortowych zadań budżetowych oraz prowadzenie obsługi finansowo-kasowej Ministerstwa i Gospodarstwa Pomocniczego;
3)
pełnienia funkcji głównego księgowego i dysponenta kredytów Ministerstwa;
4)
administracji majątkiem, konserwacji i remontów budynków i pomieszczeń Ministerstwa;
5)
ochrony budynku i mienia Ministerstwa;
6)
obsługi gospodarczej narad i konferencji organizowanych przez Ministerstwo;
7)
zapewnienia technicznych warunków zachowania tajemnicy państwowej i służbowej w Ministerstwie;
8)
prowadzenia kancelarii głównej, archiwum zakładowego, centrali telefonicznej i teleksowej Ministerstwa oraz hali maszyn;
9)
zaopatrywania Ministerstwa w sprzęt, materiały, części zamienne do maszyn, urządzeń i pojazdów samochodowych, w wydawnictwa oraz prowadzenia gospodarki transportowej i magazynowej;
10)
prowadzenia administracji Dziennika Urzędowego Ministerstwa;
11)
zapewnienia warunków socjalno-bytowych oraz ochrony przeciwpożarowej w obiektach i pomieszczeniach Ministerstwa;
12)
prowadzenia spraw bhp w resorcie edukacji narodowej;
13)
prowadzenia spraw administracyjno-gospodarczych w odniesieniu do jednostek resortu w zakresie:
a)
prawnych tytułów własności,
b)
gospodarki samochodowej,
c)
centralnego zamawiania pieczęci urzędowych i druków podlegających ścisłemu zarachowaniu i innych druków szkolnych,
d)
gospodarowania energią i opałem
e)
posiadania i użytkowania materiałów wybuchowych oraz innych niebezpiecznych dla zdrowia i życia.
§  29.
Do zakresu działania BIURA DO SPRAW REFORMY SZKOLNEJ należy przygotowanie i przeprowadzenie zmiany programu kształcenia ogólnego:
1)
opracowanie i wdrożenie we współpracy z właściwymi departamentami kompleksowego zestawu nowych rozwiązań programowych, organizacyjnych i finansowych, a w szczególności:
a)
zestawów minimów programowych kształcenia ogólnego wraz z ramowym planem nauczania oraz systemu ich ciągłej aktualizacji,
b)
systemu tworzenia i uzupełniania katalogów programów nauczania przedmiotów ogólnokształcących oraz systemu dystrybucji tych programów,
c)
systemu wymagań stawianych uczniom - w tym systemu egzaminów państwowych , m.in. matury,
d)
systemu dopuszczania do użytku książek i innych środków dydaktycznych,
e)
systemu finansowania działalności programowej szkoły;
2)
prowadzenia kampanii informacyjnej na temat przygotowań i przebiegu reformy, adresowanej do całego społeczeństwa;
3)
współdziałanie w przygotowaniu reformy kształcenia zawodowego.
§  30.
BIURO SPRAW OBRONNYCH wykonuje czynności związane z realizacją zadań Ministerstwa w zakresie obronności państwa zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP i innych ustaw oraz wydanymi na ich podstawie aktami wykonawczymi właściwych organów.

Szczegółowy zakres działania Biura określają odrębne przepisy.

§  31.
Do zakresu działania WYDZIAŁU DO SPRAW KOMPUTERYZACJI należą sprawy dotyczące:
1)
wymagania Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wyższego w zakresie organizacji, planowania i finansowania badań naukowych w dziedzinie komputeryzacji szkół wyższych;
2)
koordynowania zakupów sprzętu i oprogramowania oraz ich rozdział pomiędzy szkołami wyższymi;
3)
zbierania i upowszechniania informacji o oprogramowaniu użytecznym w szkołach wyższych;
4)
organizowania kształcenia nauczycieli w zakresie zastosowań i użytkowania komputerów;
5)
koordynowania prac nad programami kształcenia w zakresie zastosowań i użytkowania komputerów dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych;
6)
planowania od strony merytorycznej, we współdziałaniu z Departamentem Inwestycji i Wyposażenia, zakupów sprzętu i oprogramowania dla oświaty;
7)
wprowadzania techniki komputerowej do zarządzania oświatą, szkolnictwem wyższym i Ministerstwem;
8)
opiniowania zagranicznych ofert sprzętowych i oprogramowania;
9)
inicjowania i opiniowania umów o współpracy międzynarodowej w dziedzinie techniki komputerowej.

Załącznik Nr 1

WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA

departamentów w stosunku do organów państwowych i jednostek organizacyjnych nadzorowanych i podległych Ministrowi Edukacji Narodowej

Gabinet Ministra

- Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych

Departament Inwestycji i Wyposażenia

1. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne w Warszawie

2. Instytut Wydawniczy "Nasza Księgarnia" w Warszawie - w likwidacji

3. Ośrodek Badawczo-Rozwojowych Pomocy Naukowych i Sprzętu Szkolnego w Warszawie

4. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Aparatury Badawczej i Dydaktycznej "COBRABiD" w Warszawie

5. Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

6. Drukarnia Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu

7. Drukarnia Oświatowa im. St. Staszica w Łodzi

8. Zakłady Graficzne im. Komisji Edukacji Narodowej w Bydgoszczy.

9. Fabryka Pomocy Naukowych w Częstochowie - w likwidacji

10. Fabryka Pomocy Naukowych w Kartuzach

11. Fabryka Pomocy Naukowych w Kętach - w likwidacji

12. Fabryka Pomocy Naukowych w Koszalinie

13. Fabryka Pomocy Naukowych w Nysie

14. Fabryka Pomocy Naukowych w Poznaniu

15. Fabryka Pomocy Naukowych w Warszawie

16. Przedsiębiorstwo Opracowań, Produkcji i Kompletacji Laboratoriów "LABOR" w Warszawie - w likwidacji

17. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Białymstoku

18. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Bytomiu

19. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Gdańsku

20. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Kielcach

21. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Koszalinie

22. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Krakowie

23. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Lublinie

24. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Łodzi

25. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Olsztynie

26. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Opolu

27. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Poznaniu

28. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Rzeszowie

29. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Szczecinie

30. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Toruniu

31. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Warszawie

32. Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Szkół "CEZAS" w Zielonej Górze

33. Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane Szkół Wyższych "SZKOLBUD" w Warszawie

34. Biuro Projektów Szkół Wyższych "BEPRON" w Warszawie - w likwidacji

35. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Gliwicach

36. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Krakowie

37. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Lublinie

38. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Łodzi - w likwidacji

39. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych w Poznaniu

40. Zarząd Inwestycji Szkół Wyższych we Wrocławiu

Departament Kadr i Zatrudnienia

- Dom Pracy Twórczej w Ustroniu

Departament Koordynacji Zadań Oświatowych

- Kuratoria Oświaty

Departament Kształcenia Nauczycieli

1. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie

2. Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie

3. Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie

4. Kolegia nauczycielskie i nauczycielskie kolegia języków obcych - w zakresie nadzoru pedagogicznego

Departament Kształcenia Ustawicznego

- Ogólnopolskie Centrum Kształcenia Niestacjonarnego

Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego

1. Uniwersytet Warszawski

2. Uniwersytet Gdański

3. Uniwersytet Śląski w Katowicach

4. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

5. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

6. Uniwersytet Łódzki

7. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

8. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

9. Uniwersytet Szczeciński

10. Uniwersytet Wrocławski

11. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

12. Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach

13. Akademia Ekonomiczna w Krakowie

14. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

15. Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego we Wrocławiu

16. Politechnika Warszawska

17. Politechnika Białostocka

18. Politechnika Częstochowska

19. Politechnika Gdańska

20. Politechnika Śląska w Gliwicach

21. Politechnika Świętokrzyska w Kielcach

22. Politechnika Krakowska im. T. Kościuszki

23. Politechnika Lubelska

24. Politechnika Łódzka

25. Politechnika Poznańska

26. Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza

27. Politechnika Szczecińska

28. Politechnika Wrocławska

29. Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie

30. Wyższa Szkoła Inżynierska w Koszalinie

31. Wyższa Szkoła Inżynierska im. gen. A. Zawadzkiego w Opolu

32. Wyższa Szkoła Inżynierska im. K. Pułaskiego w Radomiu

33. Wyższa Szkoła Inżynierska im. J. Gagarina w Zielonej Górze

34. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

35. Akademia Techniczno-Rolnicza im. J. i J. Śniadeckich w Bydgoszczy

36. Akademia Rolnicza im. H. Kołłątaja w Krakowie

37. Akademia Rolnicza w Lublinie

38. Akademia Rolniczo-Techniczna im. M. Oczapowskiego w Olsztynie

39. Akademia Rolnicza w Poznaniu

40. Akademia Rolnicza w Szczecinie

41. Akademia Rolnicza we Wrocławiu

42. Wyższa Szkoła Rolniczo-Pedagogiczna w Siedlcach

43. Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie

44. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy

45. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie

46. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Kochanowskiego w Kielcach

47. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

48. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Olsztynie

49. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich w Opolu

50. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie

51. Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku

52. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze

53. Akademia Teologii Katolickiej w Warszawie

54. Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

55. Szkoły Wyższe niepaństwowe

56. Stołówki i Bufety Studenckie w Warszawie

57. Zarząd Osiedla Mieszkaniowego "Przyjaźń" w Warszawie

Departament Opieki i Kultury Fizycznej

- Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego w Warszawie

Departament Współpracy z Zagranicą

1. Biuro Kształcenia Zagranicznego w Warszawie

2. Zespół Szkół Ogólnokształcących dla Dzieci Obywateli Polskich Przebywających Czasowo Za Granicą - w Warszawie

Biuro Administracyjno-Gospodarcze

1. Gospodarstwo Pomocnicze

2. Zakładowe Domy Mieszkalne MEN

Wydział do Spraw Komputeryzacji

1. Centrum Obliczeniowe MEN

2. Akademickie Centrum Komputerowe "CYFRONET" w Krakowie

Załącznik Nr 2

STRUKTURA ORGANIZACYJNA DEPARTAMENTÓW MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

GABINET MINISTRA

1. Wydział Prezydialny

2. Rzecznik Prasowy

3. Biuro Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego

4. Sekretariat Odwoławczy Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze Edukacji Narodowej

DEPARTAMENT FINANSÓW

1. Wydział Zatrudnienia i Wynagrodzeń

2. Wydział Finansowania Oświaty

3. Zespół Finansowania Szkolnictwa Wyższego

4. Zespół Finansowania Działów Pozaprodukcyjnych i Obsługi Bankowej

5. Zespół Planowania i Statystyki

6. Zespół Organizacji Nadzoru Księgowego i Kontroli Finansowej

DEPARTAMENT INWESTYCJI I WYPOSAŻENIA

1. Wydział Nadzoru Założycielskiego i Współpracy z Gospodarką

2. Wydział Pomocy Dydaktycznych i Wydawnictw

3. Wydział Inwestycji i Remontów Oświaty

4. Zespół Inwestycji i Remontów Szkolnictwa Wyższego

5. Zespół Koordynacji Prac Projektowych w Oświacie

DEPARTAMENT KADR I ZATRUDNIENIA

1. Wydział Zatrudnienia w Oświacie

2. Wydział Spraw Pracowniczych

3. Zespół ds. Płac w Oświacie

4. Zespół Kadr Kierowniczych Jednostek Podległych

5. Zespół ds. Uprawnień Socjalnych Pracowników Oświaty i Szkół Wyższych

6. Zespół ds. Systemów Wynagrodzeń w Szkolnictwie Wyższym i w Innych Jednostkach

7. Ambulatorium Zakładowe

DEPARTAMENT KOORDYNACJI ZADAŃ OŚWIATOWYCH

1. Wydział Nadzoru i Koordynacji Szkoleń

2. Wydział Organizacji Kuratoriów i Koordynacji Kontaktów z Samorządami i Związkami Zawodowymi

3. Zespół Skarg, Wniosków i Listów Obywateli

DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI

1. Wydział Kształcenia Wstępnego Nauczycieli

2. Wydział Doskonalenia Nauczycieli

3. Wydział Planowania i Analiz

DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

1. Zespół ds. Liceów Ogólnokształcących

2. Zespół ds. Szkół Podstawowych i Przedszkoli

3. Zespół Problemowy

DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO

- struktura bezwydziałowa

DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

1. Wydział Szkół Zawodowych

2. Wydział Kształcenia Praktycznego

3. Wydział Współdziałania Międzyresortowego

4. Wydział Organizacji i Nadzoru

DEPARTAMENT NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

1. Wydział Spraw Studenckich

2. Wydział Spraw Kadrowych

3. Wydział Organizacyjny

4. Wydział Uniwersytetów, Uczelni Ekonomicznych i Wyższych Szkół Pedagogicznych

5. Wydział Uczelni Technicznych i Rolniczych

6. Wydział Bibliotek i Wydawnictw

7. Wydział Informacji i Analiz

DEPARTAMENT OPIEKI I KULTURY FIZYCZNEJ

1. Wydział Opieki

2. Wydział Kultury Fizycznej i Edukacji Pozaszkolnej

3. Zespół Kształcenia Specjalnego

DEPARTAMENT PRAWNY

- struktura bezwydziałowa

DEPARTAMENT WSPÓŁPRACY Z ZAGRANICĄ

1. Wydział Współpracy Dwustronnej

2. Wydział Współpracy Wielostronnej

3. Wydział ds. Polonii i Nauczania Języka Polskiego za Granicą

4. Wydział Ekwiwalencji

5. Wydział Obsługi

BIURO ADMINISTACYJNO-GOSPODARCZE

1. Wydział Finansowo-Księgowy

2. Wydział Administracyjny

BIURO DO SPRAW REFORMY SZKOLNEJ

- struktura bezwydziałowa

BIURO SPRAW OBRONNYCH

- strukturę organizacyjną Biura określają odrębne przepisy

WYDZIAŁ DO SPRAW KOMPUTERYZACJI