Wprowadzenie ramowego regulaminu pracy dla izb i urzędów skarbowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1996.22.111

Akt utracił moc
Wersja od: 15 października 1996 r.

ZARZĄDZENIE Nr 68
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 15 października 1996 r.
w sprawie wprowadzenia ramowego regulaminu pracy dla izb i urzędów skarbowych.

Na podstawie art. 1042 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. Nr 24, poz. 141, 1975 r. Nr 16, poz. 91, z 1981 r. Nr 6, poz. 23, z 1982 r. Nr 31, poz. 214, z 1985 r. Nr 20, poz. 85 i Nr 35, poz. 162, z 1986 r. Nr 42, poz. 201, z 1987 r. Nr 21, poz. 124, z 1988 r. Nr 20, poz. 134, z 1989 r. Nr 20, poz. 107, Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 4, poz. 19, Nr 43, poz. 251 i Nr 55, poz. 319, z 1991 r. Nr 53, poz. 226, Nr 55, poz. 236 i 237, z 1994 r. Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 16, poz. 77, oraz z 1996 r. Nr 24, poz. 110) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się ramowy regulamin pracy dla izb i urzędów skarbowych, stanowiący załącznik do zarządzenia.
2.
Na podstawie ramowego regulaminu dyrektorzy izb skarbowych i naczelnicy urzędów skarbowych opracowują i wprowadzają, w drodze zarządzenia, regulaminy pracy.
§  2.
Dyrektorzy izb skarbowych zobowiążą naczelników podległych urzędów skarbowych do wprowadzenia systemu przesuniętego czasu pracy, co najmniej dwa dni w tygodniu.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

€ZAŁĄCZNIK[]

Ramowy regulamin pracy dla izb i urzędów skarbowych.

Na podstawie art. 1042 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. Nr 24, poz. 141, 1975 r. Nr 16, poz. 91, z 1981 r. Nr 6, poz. 23, z 1982 r. Nr 31, poz. 214, z 1985 r. Nr 20, poz. 85 i Nr 35, poz. 162, z 1986 r. Nr 42, poz. 201, z 1987 r. Nr 21, poz. 124, z 1988 r. Nr 20, poz. 134, z 1989 r. Nr 20, poz. 107, Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 4, poz. 19, Nr 43, poz. 251 i Nr 55, poz. 319, z 1991 r. Nr 53, poz. 226 i Nr 55, poz. 236 i 237, z 1994 r. Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 16, poz. 77, oraz z 1996 r. Nr 24, poz. 110) w uzgodnieniu z przedstawicielami zakładowych organizacji związkowych ustala się, co następuje:

I. PRZEPISY OGÓLNE

§  1.
Regulamin pracy ustala organizację i porządek pracy w izbie skarbowej (urzędzie skarbowym) oraz prawa i obowiązki stron stosunku pracy.
§  2.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o pracowniku należy przez to rozumieć urzędnika państwowego, bez względu na zajmowane stanowisko oraz podstawę nawiązania stosunku pracy, zatrudnionego w izbie skarbowej (urzędzie skarbowym), zwanej dalej izbą (urzędem).
§  3.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o pracodawcy należy przez to rozumieć izbę skarbową (izbę) bądź urząd skarbowy (urząd).
§  4.
Do pobierania w portierni kluczy do pomieszczeń pracy upoważnieni są tylko pracownicy zatrudnieni w tych pomieszczeniach, kierownicy i zastępcy komórek organizacyjnych oraz osoby upoważnione przez dyrektora izby i (naczelnika urzędu).
§  5.
Nadzór nad przestrzeganiem regulaminu sprawuje pracownik wyznaczony przez dyrektora izby (naczelnika urzędu).

II. OBOWIĄZKI PRACODAWCY

§  6.
Przed dopuszczeniem pracownika do pracy, komórka do spraw kadrowych jest obowiązana:
1)
skierować pracownika na badania lekarskie,
2)
skierować pracownika do stanowiska odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i higienę pracy na przeszkolenie wstępne ogólne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
3)
zapoznać pracownika z regulaminem pracy, a oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z treścią regulaminu, zaopatrzone w podpis pracownika i datę, dołączyć do akt osobowych pracownika,
4)
umożliwić pracownikowi zapoznanie się z ustawą o pracownikach urzędów państwowych oraz Kodeksem pracy.
§  7.
Dyrektor izby (naczelnik urzędu) lub osoba przez niego upoważniona (przełożony) zobowiązani są do:
1)
dokonania przydziału pracy pracownikowi zgodnie z treścią umowy o pracę (aktu mianowania),
2)
udzielenia pracownikowi pełnej informacji dotyczącej powierzonych mu zadań oraz sposobu wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku,
3)
zapewnienia pracownikowi odpowiedniego miejsca pracy oraz technicznych środków pracy, niezbędnych do wykonywania pracy na określonym stanowisku,
4)
udostępnienia pracownikom izby (urzędu) informacji na temat zagadnień merytorycznych, prowadzonych przez daną komórkę organizacyjną.
§  8.
Pracodawca jest zobowiązany do:
1)
informowania pracowników o bieżącej pracy poszczególnych komórek organizacyjnych,
2)
udzielenia pomocy pracownikom podnoszącym kwalifikacje zawodowe, na warunkach uzgodnionych między stronami,
3)
zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz systematycznego szkolenia pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
§  9.
Komórka do spraw kadrowych ma obowiązek raz do roku rozesłać pracownikom informacje o działalności socjalnej w danym roku.
§  10.
1.
Dyrektor izby (naczelnik urzędu) lub wyznaczony przez niego pracownik przyjmuje pracowników w sprawach wniosków i zażaleń.
2.
Informacje, o miejscu i godzinach przyjmowania pracowników w sprawach, o których mowa w ust. 1, podaje się do wiadomości pracowników poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń.

III. OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW

§  11.
Obowiązki pracowników regulują:
1)
art. 17-19 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214, z 1984 r. Nr 35, poz. 187, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24 i Nr 34, poz. 178 i 182, z 1990 r. Nr 20, poz. 121, z 1991 r. Nr 55, poz. 234, Nr 88, poz. 400 i Nr 95, poz. 425, z 1993 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451, z 1994 r. Nr 136, poz. 704, z 1995 r. Nr 132, poz. 640),
2)
art. 100 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. Nr 24, poz. 141, z późn. zm.).
§  12.
Pracownicy zobowiązani są do noszenia na terenie izby (urzędu) identyfikatorów wg wzoru ustalonego dla służb skarbowych.
§  13.
W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracownik jest zobowiązany do złożenia w komórce do spraw kadrowych wypełnionej karty obiegowej.

IV. CZAS PRACY

§  14.
1.
1) Wymiar czasu pracy pracowników izby (urzędu) regulowany jest odrębnie, stosownie do przepisów określających rozkład i wymiar czasu pracy w zakładach pracy, w których zatrudnieni są pracownicy administracji państwowej.
2)
Czas pracy w izbie (urzędzie) wynosi 8 godzin na dobę i 40 godzin w tygodniowym okresie rozliczeniowym.
2.
Dyrektor izby określa rozkład czasu pracy w tygodniu, wymiar czasu pracy w poszczególnych dniach tygodnia, jak również może ustalić zasady pracy w dodatkowych dniach wolnych od pracy i pracy w niedziele i święta, odpowiednio do potrzeb służby oraz zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 1994 r. w sprawie zasad ustalania rozkładu i wymiaru czasu pracy pracowników urzędów państwowych (Dz. U. Nr 140, poz. 779 i z 1996 r. Nr 1, poz. 4).
3.
Naczelnik urzędu ustala dni tygodnia (co najmniej dwa), w których komórki organizacyjne pracują w systemie przesuniętego czasu pracy.
4.
1) Pracownicy rozpoczynają pracę o godz. ..., a kończą ją o godz. ..., z zastrzeżeniem pkt 2 oraz ust. 5.
2)
W wyznaczone dni tygodnia pracownicy urzędu skarbowego (lub wyznaczonych komórek organizacyjnych) rozpoczynają pracę o godz. np. (10.00), a kończą o godz. (np. 18.00).
5.
Na uzasadniony wniosek pracownika, zaopiniowany przez kierownika komórki organizacyjnej, dyrektor izby (naczelnik urzędu) może wyrazić zgodę na indywidualny rozkład czasu pracy.
§  15.
Wymiar czasu pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustalają indywidualne umowy o pracę.
§  16.
Pora nocna obejmuje czas pomiędzy godzinami 22.00-6.00.
§  17.
Pracownikowi, którego dobowy wymiaru czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin, przysługuje 15-minutowa przerwa w pracy, wliczana do czasu pracy.
§  18.
1.
Przyjście do pracy pracownicy potwierdzają podpisem w liście obecności znajdującej się w sekretariacie komórki organizacyjnej (komórce do spraw kadrowych).
2.
Każdego dnia do godziny ... listy obecności przynoszone są do wglądu do komórki do spraw kadrowych wraz ze zwolnieniami lekarskimi oraz zatwierdzonymi przez kierowników komórek organizacyjnych wnioskami urlopowymi pracowników.
3.
Po zakończeniu miesiąca listy obecności przekazywane są do komórki do spraw kadrowych.
4.
Za prawidłową realizację postanowień ust. 1-3 odpowiedzialny jest kierownik komórki organizacyjnej.
§  19.
1.
Pracownik jest zobowiązany do zgłaszania bezpośredniemu przełożonemu każdorazowego wyjścia poza izbę (urząd) w godzinach pracy oraz do dokonywania wpisów w odpowiedniej książce wyjść znajdującej się w sekretariacie komórki organizacyjnej (komórce do spraw kadrowych), z uwzględnieniem § 25 ust. 1.
2.
Pracownicy z wyjątkiem kierowników i zastępców kierowników komórek organizacyjnych mogą przebywać na terenie izby (urzędu) po godzinach pracy tylko w uzasadnionych przypadkach, na polecenie przełożonego lub po uzyskaniu jego zgody odnotowanej w książce raportów. Książka raportów znajduje się w portierni izby (urzędu).
§  20.
Czas pracy pracownika wykonującego czynności służbowe w innej miejscowości niż określona w umowie o pracę (akcie mianowania) rozliczany jest na podstawie polecenia wyjazdu służbowego.

V. URLOPY I ZWOLNIENIA OD PRACY

§  21.
1.
Urlopu wypoczynkowego udziela się zgodnie z planem urlopów:
1)
dyrektorowi izby urlopu udziela Minister Finansów,
2)
naczelnikowi urzędu urlopu udziela dyrektor izby,
3)
w odniesieniu do pracowników na pozostałych stanowiskach kierowniczych lub innych samodzielnych urlopu udziela dyrektor izby (naczelnik urzędu) lub upoważniony przez niego pracownik.
2.
Plan urlopów ustala komórka do spraw kadrowych, w uzgodnieniu z przedstawicielami zakładowych organizacji związkowych w terminie do 31 marca danego roku, biorąc pod uwagę potrzeby wynikające z konieczności zapewnienia normalnego toku pracy oraz wnioski pracowników.
3.
Pracownik może rozpocząć urlop wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody przełożonego na wniosku urlopowym.
4.
Na wniosek pracownika, w wyjątkowych sytuacjach, urlop wypoczynkowy może być udzielony poza planem urlopów.
§  22.
1.
Pracownikowi, na jego pisemny wniosek, może być udzielony urlop bezpłatny.
2.
Urlopu bezpłatnego udziela:
1)
dyrektorowi izby - Minister Finansów,
2)
naczelnikowi urzędu - dyrektor izby,
3)
w odniesieniu do pracowników na pozostałych stanowiskach kierowniczych lub innych samodzielnych - dyrektor izby (naczelnik urzędu) lub upoważniony przez niego pracownik.
3.
Decyzje dotyczące urlopu bezpłatnego:
1)
trwającego do jednego miesiąca, po zaopiniowaniu wniosku przez kierownika komórki organizacyjnej - podejmuje odpowiednio dyrektor (wicedyrektor) izby, naczelnik (zastępca naczelnika) urzędu,
2)
trwającego powyżej miesiąca, po zaopiniowaniu wniosku przez kierownika komórki organizacyjnej oraz kierownika komórki do spraw kadrowych - odpowiednio dyrektor izby, naczelnik urzędu.
§  23.
Zwolnienie od pracy w celu prowadzenia wykładów szkoleniowych i konsultacji przez pracowników izby (urzędu skarbowego) możliwe jest wyłącznie po uprzednim uzyskaniu zgody przełożonego, tj.:
1)
członka kierownictwa Ministerstwa Finansów nadzorującego izby i urzędy skarbowe - w odniesieniu do dyrektorów i wicedyrektorów izb skarbowych,
2)
dyrektora izby skarbowej - w odniesieniu do pracowników izby skarbowej, naczelników urzędów skarbowych i ich zastępców,
3)
naczelnika urzędu skarbowego - w odniesieniu do pracowników urzędu skarbowego.
§  24.
1.
Pracownik może być zwolniony od pracy na czas niezbędny do załatwienia ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy. Zwolnienia udziela przełożony, gdy zachodzi nieunikniona potrzeba takiego zwolnienia.
2.
Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 1, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jeżeli odpracował czas zwolnienia. Czas odpracowania nie jest pracą w godzinach nadliczbowych.
§  25.
1.
Czas nie przepracowany przez pracownika z powodu spóźnienia lub wyjścia w celu prywatnym musi być odpracowany w terminie ustalonym przez kierownika komórki organizacyjnej, bądź potrąca się proporcjonalną część wynagrodzenia.
2.
Nieobecność pracownika w pracy powinna być odnotowana w liście obecności z zaznaczeniem rodzaju nieobecności.
3.
Sposób usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikowi zwolnień od pracy określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. Nr 60, poz. 281).
4.
Za realizację tego obowiązku odpowiedzialny jest kierownik komórki organizacyjnej.

VI. BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY ORAZ OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA

§  26.
Pracodawca i pracownik zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
§  27.
Pracodawca jest zobowiązany:
1)
zapoznać pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz z przepisami o ochronie przeciwpożarowej,
2)
prowadzić szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
3)
organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
4)
wydać, przed podjęciem pracy, środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze pracownikom, którym one przysługują,
5)
dostarczyć pracownikom środki higieny osobistej.
§  28.
1.
Pracownicy przed dopuszczeniem do pracy podlegają wstępnemu szkoleniu ogólnemu w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
2.
Za organizację szkolenia wymienionego w ust. 1 odpowiedzialny jest pracownik służby bhp.
3.
Przyjęcie do wiadomości regulaminu ochrony przeciwpożarowej pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem.
§  29.
1.
Zabrania się spożywania w miejscu pracy alkoholu i innych środków odurzających.
2.
Jeżeli dyrektor izby (naczelnik urzędu) lub inna upoważniona osoba stwierdzi, że pracownik, który stawił się do pracy jest w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub innych środków odurzających, to jest on zobowiązany do poinformowania pracownika o skutkach z tego wynikających oraz odsunięcia go od świadczenia pracy na czas trwania stanu nietrzeźwości lub odurzenia.
§  30.
1.
Obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu w pomieszczeniach biurowych izby (urzędu).
2.
Palenie tytoniu dozwolone jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych, odpowiednio oznakowanych i wyposażonych.
3.
Zakaz, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również odbywających się w pomieszczeniach izby (urzędu) konferencji, spotkań i narad.

VII. WYPŁATA WYNAGRODZENIA ZA PRACĘ

§  31.
1.
Wynagrodzenie za pracę wypłacane jest pracownikom co miesiąc z dołu w dniu ... każdego miesiąca; jeżeli ten dzień jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzednim.
2.
Wynagrodzenie za pracę wypłacane jest w kasie izby (urzędu) lub w sekretariatach komórek organizacyjnych, przez upoważnione do tego osoby.
3.
Komórka rachunkowości (komórka finansowo-księgowa) izby (urzędu) jest zobowiązana do przekazania pracownikowi odcinka listy płac zawierającego wszystkie składniki jego wynagrodzenia za pracę oraz na wniosek pracownika udostępnienia mu jego dokumentacji płacowej do wglądu.
§  32.
1.
Wypłata wynagrodzenia dokonywana jest do rąk pracownika albo na jego wniosek, potwierdzony przez komórkę kadrową, osobie przez niego upoważnionej, w razie gdy nie może on osobiście odebrać wynagrodzenia.
2.
Wynagrodzenie, na pisemny wniosek pracownika, może być przekazywane na jego rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy.

VIII. WYRÓŻNIENIA I NAGRODY

§  33.
Nagrody i wyróżnienia przyznaje pracownikom dyrektor izby (naczelnik urzędu).

IX. ODPOWIEDZIALNOŚĆ PORZĄDKOWA I DYSCYPLINARNA PRACOWNIKÓW

§  34.
1.
Pracownicy ponoszą odpowiedzialność porządkową przewidzianą w dziale IV rozdz. VI ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. Nr 24, poz. 141, z późn. zm.).
2.
Pracownicy mianowani ponoszą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną przewidzianą w rozdziale 5 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214, z późn. zm.).

X. PRZEPISY KOŃCOWE

§  35.
Zmiany w regulaminie pracy dokonywane są w trybie przewidzianym dla ustalania regulaminu.
§  36.
W sprawach nie uregulowanych regulaminem stosuje się odpowiednio przepisy:
1)
ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214, z późn. zm.),
2)
ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. Nr 24, poz. 141, z późn. zm.).
§  37.
Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podania go do wiadomości pracowników poprzez dostarczenie każdemu pracownikowi egzemplarza regulaminu.