Wprowadzenie programu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe pt. "Aktywne udostępnianie lasu na rok 2015" oraz zasad jego realizacji jako wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w zakresie wytwarzania infrastruktury technicznej niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2015.3.45

Akt utracił moc
Wersja od: 13 lutego 2015 r.

ZARZĄDZENIE Nr 15
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 13 lutego 2015 r.
w sprawie wprowadzenia programu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe pt. "Aktywne udostępnianie lasu na rok 2015" oraz zasad jego realizacji jako wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w zakresie wytwarzania infrastruktury technicznej niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej

OE.715.2.3.2015

Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 1 , w wykonaniu zadań wynikających z obowiązków Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, określonych w art. 33 ust. 1 i 3 pkt 3 i pkt 8 oraz art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 2 , zwanej dalej ustawą o lasach, mając na względzie, że:

1)
art. 1 ustawy o lasach 3 nakłada na Lasy Państwowe obowiązek prowadzenia działalności leśnej w zespoleniu oraz w zintegrowaniu z pozostałą gospodarką narodową;
2)
gospodarka leśna obejmuje również realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu (stosownie do brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach);
3)
trwale zrównoważona gospodarka leśna powinna zmierzać do zachowania wszystkich ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji lasu (stosowanie do brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy o lasach);
4)
lasem jest w szczególności grunt związany z gospodarką leśną, wykorzystywany na parkingi leśne i urządzenia turystyczne (stosownie do brzmienia art. 3 pkt 2 ustawy o lasach);
5)
lasy stanowiące własność Skarbu Państwa (...) są udostępniane dla ludności (stosownie do brzmienia art. 26 ust. 1 ustawy o lasach);
6)
lasy państwowe stanowią strategiczny zasób naturalny kraju (stosownie do art. 1 pkt 3) ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1051; z 2003 r. Nr 113, poz. 1068);
7)
środki związane z funduszem leśnym mogą być przeznaczane na tworzenie infrastruktury niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej oraz na realizację wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, w szczególności w zakresie gospodarki leśnej (stosownie do brzmienia art. 58 ust. 2 pkt 3 oraz art. 58 ust. 2 pkt 1 ustawy o lasach);
8)
w Polityce Leśnej Państwa przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 22 kwietnia 1997 r.:
a)
została postawiona m.in. teza, że "Ważnym zadaniem wielofunkcyjnej gospodarki leśnej jest łagodzenie i unikanie konfliktów między różnymi funkcjami lasów a wyzwalanie ich komplementarnego charakteru",
b)
do rangi jednego z uwarunkowań polityki leśnej państwa została wyniesiona konieczność "zrównoważenia wzrastających oczekiwań społeczeństwa wobec lasów i jego funkcji poziomem wiedzy tegoż społeczeństwa o gospodarce leśnej i jej przyrodniczych podstawach",
c)
określono, że "nadrzędnym celem polityki leśnej jest wyznaczenie kompleksu działań kształtujących stosunek człowieka do lasu, zmierzających do zachowania w zmieniającej się rzeczywistości przyrodniczej i społeczno-gospodarczej warunków do trwałej w nieograniczonej perspektywie czasowej wielofunkcyjności lasów, ich wszechstronnej użyteczności i ochrony oraz roli w kształtowaniu środowiska przyrodniczego, zgodnie z obecnymi i przyszłymi oczekiwaniami społeczeństwa", osiąganie zaś polityki leśnej państwa powinno następować m.in. poprzez "budowę mechanizmów prawnych i finansowych zachęcających właścicieli i zarządców lasu do stałego inwestowania i do ochrony dobra ogólnospołecznego w lasach",
d)
określono, że w realizacji polityki leśnej państwa będą podejmowane m.in. działania, wzmacniające funkcje lasów, zwłaszcza lasów publicznych, obejmujące "specjalistyczne zagospodarowanie lasów o szczególnie określonych funkcjach społecznych (parki narodowe i krajobrazowe, lasy podmiejskie, rejony intensywnej rekreacji i turystyki, lasy doświadczalne), którego sposób złagodzi potencjalne konflikty z pozostałymi funkcjami tych lasów i funkcjami lasów przyległych",

zarządzam, co następuje:

§  1.
1.
Wprowadzam do realizacji program PGL LP pt. "Aktywne udostępnianie lasu na rok 2015", zwany dalej programem.
2.
Program będzie realizowany w 2015 roku jako wspólne przedsięwzięcie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w zakresie tworzenia infrastruktury technicznej, niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej, z wykorzystaniem środków własnych nadleśnictw oraz przy możliwym współfinansowaniu ze środków funduszu leśnego.
3.
Program może być realizowany także jako wspólne przedsięwzięcie Lasów Państwowych oraz instytucji sektora finansów publicznych, w tym przede wszystkim samorządów terytorialnych. Przy należytym uzasadnieniu kooperantami Lasów Państwowych w realizacji programu mogą być podmioty prawa prywatnego (podmioty sektora przedsiębiorstw).
4.
Realizacja programu może być finansowana również środkami zewnętrznymi.
§  2.
Celem programu jest:
1.
Zapewnienie społeczeństwu, w związku z realizacją przez Lasy Państwowe pozaprodukcyjnych funkcji lasu w ramach trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, możliwości wypoczynku, rekreacji, uprawiania turystyki oraz krajoznawstwa z wykorzystaniem lasów Skarbu Państwa oraz ich otoczenia poprzez pokrycie terenu Polski siecią miejsc postoju pojazdów.
2.
Wzrost efektywności edukacji leśnej społeczeństwa oraz promocji polskiego modelu leśnictwa, w tym promocji Lasów Państwowych, poprzez wykorzystanie do tej działalności sieci miejsc postoju pojazdów, o których mowa w pkt 1.
3.
Urzeczywistnianie misji Lasów Państwowych w tym zakresie, w jakim wiąże się ona z przyczynianiem się Lasów Państwowych (także w kooperacji z organami i instytucjami lokalnymi i powinności publicznych) do rozwoju terenów niezurbanizowanych, a tym samym do zmniejszania bezrobocia na tych terenach.
4.
Ograniczenie antropopresji poprzez ukierunkowanie ruchu turystycznego na obszarach leśnych w celu przeciwdziałania zagrożeniu trwałości i ciągłości funkcjonowania lasu.
5.
Promocja produktów gospodarki leśnej w tym drewna - materiału ekologicznego i odnawialnego, podniesienie świadomości obecnych i przyszłych konsumentów oraz skłaniania ich do zakupu wyrobów z drewna.
§  3.
Zasady realizacji, w tym m.in. planowania i rozliczania zadań w ramach programu, ustala załącznik do niniejszego zarządzenia pt. Program "Aktywne udostępnianie lasu na rok 2015".
§  4.
Nadleśnictwom tworzącym miejsca postoju pojazdów poza wspólnym przedsięwzięciem, o którym mowa w § 1 ust. 2, zaleca się stosowanie do postanowień programu w tym zakresie, w jakim dotyczy on celu programu oraz rozwiązań zawartych w standardzie miejsca postoju pojazdów.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Program "Aktywne udostępnianie lasu na rok 2015"

grafika

Spis treści

1. Cele szczegółowe programu

2. Zasady programu

3. Infrastruktura

4. Zadania jednostek organizacyjnych LP w ramach programu

5. Plan finansowania programu

6. Udzielanie informacji o programie

Wprowadzenie

Niniejsze opracowanie stanowi program Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe jako wspólne przedsięwzięcie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.

Podstawowym celem, który ma być osiągnięty w następstwie realizacji programu, jest zapewnienie możliwości pobierania świadczeń warunkujących możliwość wypoczynku, rekreacji, uprawiania turystyki i krajoznawstwa z wykorzystaniem lasów Skarbu Państwa oraz ich otoczenia poprzez pokrycie terenów Polski siecią miejsc postoju pojazdów, powiązanych z innymi obiektami turystycznego udostępniania lasu.

Bez osiągnięcia tego celu należy liczyć się z niekorzystną antropopresją, skutkującą wzrastającym zaśmiecaniem lasów, niedozwoloną penetracją wnętrza lasów przez pojazdy mechaniczne, a także niszczeniem roślinności leśnej młodego pokolenia lasu.

1. Cele szczegółowe programu

1.1. Udostępnianie lasów, pozostających w zarządzie PGL LP, w sposób gwarantujący harmonijne korzystanie z nich przez wszystkich odwiedzających lasy 4 , z uwzględnieniem ochrony zasobów leśnych, poprzez rozwój zestandaryzowanej infrastruktury.

1.2. Aktywizacja mieszkańców obszarów wiejskich i rozwój współpracy pomiędzy nimi i leśnikami poprzez wspólną dbałość o infrastrukturę służącą udostępnianiu lasu i czerpaniu korzyści ze zwiększenia lokalnego ruchu turystycznego w ramach wsparcia zadań w pkt 1.2.

1.3. Współpraca z lokalnymi władzami w zakresie współfinansowania utrzymania obiektów.

1.4. Zapewnienie bezpieczeństwa odwiedzającym lasy.

1.5. Promocja trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, w tym drewna jako surowca odnawialnego i ekologicznego.

1.6. Promocja wizerunku PGL LP.

1.7. Ukierunkowanie ruchu turystycznego w celu odciążenia obszarów cennych przyrodniczo.

2. Zasady programu

2.1. Autonomiczność.

O przystąpienie do programu wnioskuje kierownik jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, na terenie której ma powstać obiekt. Kierownik ten ustala lokalizację obiektu wyłącznie na gruntach znajdujących się w zarządzie LP. Podstawą podjęcia decyzji powinno być rozpoznanie własne co do potrzeby powstania nowych lub modernizacji już istniejących miejsc postoju pojazdów.

2.2. Przedsięwzięcie wspólne jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.

Osiąganie celów programu powinno być wynikiem wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w zakresie wytwarzania w Lasach Państwowych infrastruktury technicznej niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej poprzez pokrycie terytorium Polski siecią miejsc postoju pojazdów.

2.3. Finansowanie.

Działania podejmowane w realizacji programu powinny być finansowane ze środków własnych, z zastrzeżeniem co do działań podejmowanych na rzecz programu w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych, finansowanych z wpłat nadleśnictw, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy o lasach. Działania te mogą być współfinansowane ze środków funduszu leśnego oraz innych źródeł zewnętrznych.

2.4. Standaryzacja urządzeń.

2.4.1. Przez standard urządzeń rozumie się kompletne i opisane dokumentacją wykonawczą zestawy urządzeń typu: stoły, ławki, wiaty, tablice informacyjne itp.

2.4.2. Standard urządzeń może być stosowany wyłącznie przez jednostki organizacyjne LP na gruntach Skarbu Państwa pozostających w zarządzie LP. Nie przewiduje się sprzedaży zestandaryzowanych urządzeń podmiotom spoza LP.

2.4.3. Standard urządzeń jest zabezpieczony przed powielaniem i naśladownictwem przez inne podmioty.

2.4.4. Informacja o obowiązującym standardzie urządzeń dostępna jest w Intranecie LP. Informacja ta może być upowszechniana również w postaci drukowanych katalogów, pokazów terenowych i in.

2.4.5. Jednostka organizacyjna LP może nabyć standardową infrastrukturę za środki własne, poza programem. Zobowiązuje to jednocześnie do przestrzegania przez nią zasad programu AUL, w tym w szczególności zasady bezpieczeństwa (pkt 2.5.) i trwałości (2.7.).

2.5. Bezpieczeństwo.

2.5.1. Wszystkie urządzenia w ramach standardu określonego programem muszą posiadać deklarację zgodności wystawioną przez producenta 5 .

2.5.2. Preferowaną deklaracją zgodności jest zgodność z normą dla placów zabaw, nr: PN-EN 1176-1:2009, PN-EN 1176-7:2009.

2.5.3. Każda infrastruktura powstała w ramach programu musi być wyposażona w informację o zakresie odpowiedzialności LP za bezpieczeństwo jej użytkowników. Informację tę przygotowuje producent. Jest ona dostępna w Intranecie LP, może być również upowszechniana w postaci drukowanych katalogów, instrukcji, tablic informacyjnych i in.

2.5.4. Dla zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników zalecane jest zastosowanie monitoringu (stałego lub przenośnego) wraz z tablicą informacyjną "Teren monitorowany w celu ochrony użytkowników i obiektu".

2.6. Współpraca.

2.6.1. Zalecane jest nawiązanie współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi LP a podmiotami zewnętrznymi w zakresie utrzymania infrastruktury w stanie gwarantującym pozytywny wizerunek PGL LP.

2.6.2. Zakres współpracy powinien być opisany w formie gwarantującej jej skuteczną realizację. Zalecane formy to porozumienie lub umowa.

2.6.3. Preferowane jest tworzenie infrastruktury sprzyjającej rozwojowi lokalnej społeczności i gwarantującej zachowanie walorów przyrodniczych terenów leśnych.

2.7. Trwałość.

2.7.1. Trwałość oznacza m.in.: sprawność, funkcjonalność i estetykę poszczególnych urządzeń.

2.7.2. Budowa obiektów w ramach programu musi zawierać analizę czynności i kosztów związanych z zapewnieniem trwałości infrastruktury w stanie gwarantującym pozytywny wizerunek PGL LP.

2.7.3. Dla zwiększenia trwałości infrastruktury zalecane jest zastosowanie monitoringu (stałego lub przenośnego) wraz z tablicą informacyjną "Teren monitorowany w celu ochrony użytkowników i obiektu".

2.8. Dostępność.

2.8.1. Infrastruktura powstająca w ramach programu musi zawierać elementy dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową i jeżeli to możliwe - elementy dostosowane do potrzeb osób z innymi rodzajami niepełnosprawności.

2.8.2. Elementy opisane w pkt 2.8.1. są uwzględnione w standardzie urządzeń, o którym mowa w pkt 2.4.

2.9. Promocja.

Infrastruktura powstająca w ramach programu powinna być wykorzystana do promocji Lasów Państwowych oraz przyczynić się do realizacji założeń trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, w tym drewna oraz surowców i produktów użytkowania lasu.

3. Infrastruktura

3.1. Na obiekt w rozumieniu programu składają się następujące elementy:

3.1.1. Kompletny funkcjonalnie zestaw urządzeń.

3.1.2. Nawierzchnie.

3.1.3. Oznakowanie.

3.1.4. Monitoring.

Dobór i lokalizacja ww. elementów zapewnia korzystanie z miejsc postoju pojazdów w sposób gwarantujący bezpieczeństwo odwiedzających oraz harmonijną realizację funkcji lasu.

3.2. Obiektem w rozumieniu programu jest miejsce postoju pojazdów.

3.3. Standard miejsca postoju pojazdów stanowi załącznik nr 1 do programu.

3.4. Na ww. standard obiektu składają się w szczególności:

3.4.1. Wymagania i zalecenia dotyczące szczegółów lokalizacji.

3.4.2. Zakres zadań finansowanych ze środków funduszu leśnego.

3.4.3. Wytyczne dotyczące jednostek organizacyjnych LP udzielających szczegółowych informacji nt. programu.

4. Zadania jednostek organizacyjnych LP w ramach programu

4.1. Zadania nadleśnictw:

4.1.1. Wykorzystanie standardowych rozwiązań dla danego typu obiektu opisanych w pkt 2.4.

4.1.2. Bieżąca współpraca z jednostkami LP zaangażowanymi w realizację Programu AUL.

4.1.3. Opracowanie dokumentacji projektowej, zlecanie produkcji, transportu i montażu urządzeń do ZOZR 6 , przygotowanie nawierzchni (w tym m.in. przez podmioty zewnętrzne wybrane przez nadleśnictwo) oraz prowadzenie inwestycji.

4.1.4. Przygotowanie treści tablic informacyjnych w liczbie zgodnej z projektem koncepcyjnym.

4.1.5. Odbiór inwestycji od wykonawców.

4.1.6. Przekazywanie do DGLP, za pośrednictwem właściwej RDLP, dokumentów finansowych, niezbędnych do rozliczenia realizacji zadań ze środków funduszu leśnego.

4.1.7. Utrzymanie obiektów w stanie gwarantującym trwałość projektu oraz pozytywny wizerunek PGL LP jako gospodarza obiektu. Koszty utrzymania obiektów są składową planowania finansowo-gospodarczego w nadleśnictwach.

4.1.8. Upowszechnianie informacji nt. udanych wdrożeń z zakresu programu.

4.2. Zadania regionalnych dyrekcji LP:

4.2.1. Koordynacja i nadzór działań opisanych w pkt 4.1. na poziomie regionalnym.

4.3. Zadania Dyrekcji Generalnej LP:

4.3.1. Planowanie środków przewidzianych do dofinansowania w ramach funduszu leśnego na podstawie załączonego krajowego wykazu nadleśnictw.

4.3.2. Koordynacja działań na poziomie krajowym.

4.3.3. Rozliczanie realizacji zadań ze środków funduszu leśnego na podstawie dokumentów finansowych z nadleśnictw, RDLP i zakładów LP.

4.4. Zadania zakładów LP:

4.4.1. Zadania Ośrodka Rozwojowo-Wdrożeniowego Lasów Państwowych w Bedoniu:

- Bieżąca współpraca z jednostkami LP zaangażowanymi w realizację Programu AUL.

- Udostępnianie informacji o standardzie urządzeń i obiektów w Intranecie LP.

- Wnioskowanie do DGLP o korektę, usunięcie lub dodanie elementów standardów urządzeń, standardów obiektów i inne zmiany z zakresu programu.

- Monitorowanie funkcjonowania wybranych obiektów w terenie.

- Przygotowanie projektów decyzji/zarządzeń dotyczących programu.

- Sporządzenie raportu końcowego z realizacji programu.

4.4.2. Zadania zakładów o zasięgu regionalnym 7 :

- Bieżąca współpraca z jednostkami organizacyjnymi LP zaangażowanymi w realizację Programu AUL.

- Przekazywanie informacji do ORWLP w Bedoniu o postępie prac nad realizacją programu.

- Wytworzenie elementów infrastruktury miejsc postoju pojazdów zgodnie z obowiązującym standardem załączonym do programu.

- Magazynowanie, transport i montaż elementów infrastruktury miejsca postoju pojazdów na podstawie projektu przedstawionego do realizacji przez jednostkę organizacyjną LP, na wniosek której prowadzona jest inwestycja.

- Organizacja i przeprowadzenie prac budowlano-montażowych zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności z Prawem budowlanym oraz Prawem ochrony środowiska.

- Przekazanie niezbędnej dokumentacji dotyczącej obiektu nadleśnictwu, na wniosek którego prowadzona jest inwestycja, oraz udostępnianie mu informacji o zakresie odpowiedzialności LP za bezpieczeństwo użytkowników korzystających z wyprodukowanych urządzeń.

- Prowadzenie serwisu powykonawczego w ramach gwarancji.

- Wnioskowanie do DGLP o korektę, usunięcie lub dodanie elementów standardów urządzeń tworzących obiekt.

- Wnioskowanie do DGLP o korektę, usunięcie lub dodanie nowego standardu obiektu.

- Upowszechnianie informacji nt. udanych wdrożeń z zakresu programu.

5. Plan finansowania programu

5.1. Zadania wynikające z programu zostały ujęte w planie finansowo-gospodarczym LP na rok 2015 oraz w planach finansowo-gospodarczych na rok 2015 jednostek organizacyjnych LP uczestniczących w programie.

5.2. Listę lokalizacji miejsc postoju pojazdów AUL na 2015 r. zawiera załącznik nr 2 do programu - "Krajowy wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w MPP AUL 2015".

5.3. Przyjmuje się następujące założenia finansowo-rzeczowego wymiaru zadań realizowanych w ramach programu.

Lp.Typ obiektu / etapLiczbaŹródło finansowaniaKoszt 8

zł netto

1.Miejsce postoju pojazdów / inwestycja24środki własne j.o. LP-
2.Miejsce postoju pojazdów/ inwestycja

N. Białowieża

1fundusz leśny * 41 200
RAZEM program w 2015 r. (fundusz leśny): 41 200 zł netto

5.4. Zakłada się możliwość likwidacji dotychczas istniejących obiektów infrastruktury rekreacyjnej, których koszty utrzymania nie są rekompensowane budową właściwego wizerunku LP i potrzebami lokalnej społeczności. O likwidacji ww. obiektów decyduje kierownik jednostki organizacyjnej LP na podstawie analizy finansowej.

5.5. W trudnej sytuacji finansowo-gospodarczej LP dopuszcza się zmianę maksymalnej liczby miejsc postoju pojazdów wyszczególnionych w punkcie 5.3.

6. Udzielanie informacji o programie

Informacji o programie udzielają: ORWLP w Bedoniu, a także:

6.1. DGLP (Wydział Edukacji i Udostępniania Lasu) - w zakresie realizacji programu na poziomie ogólnym.

6.2. RDLP - w zakresie inwestycji realizowanych w ich zasięgu terytorialnym.

6.3. Nadleśnictwa - w zakresie inwestycji realizowanych lub wnioskowanych do realizacji w ich zasięgu terytorialnym.

6.4. Centrum Informacyjne Lasów Państwowych - w zakresie promocji programu.

6.5. ZOZR - w zakresie prac wykonywanych w ramach programu.

Podstawowym źródłem informacji o programie dla jednostek organizacyjnych LP jest Intranet LP (zakładka "Centrum Pobierania Plików", podzakładka "Aktywne udostępnianie lasu").

Załącznik Nr  1

Standard miejsca postoju pojazdów (MPP)

grafika

Spis treści

1. Definicja

2. Lokalizacja

3. Standardy

4. Zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych LP przy tworzeniu i utrzymaniu miejsca postoju pojazdów

5. Zakres finansowania

6. Prawa autorskie

7. Wykaz dokumentów niezbędnych do przechowywania w nadleśnictwie

8. Źródła informacji o szczegółach dotyczących standardu miejsca postoju pojazdów

1. Definicja

Miejsce postoju pojazdów 9 (MPP) to obiekt wyposażony w urządzenia turystyczno-wypoczynkowe oraz wydzielone miejsca postojowe, umożliwiające przemieszczającym się turystom bezpieczny postój na terenach PGL LP.

2. Lokalizacja

2.1. Wymagania obligatoryjne dotyczące potencjalnej lokalizacji MPP.

- Lokalizacja występuje na obszarze, gdzie istnieje potrzeba ukierunkowania ruchu turystycznego.

- Grunt planowany do zagospodarowania jest własnością Skarbu Państwa i jest zarządzany przez PGL LP.

2.2. Zalecenia dotyczące potencjalnej lokalizacji MPP.

Wskazane jest, aby miejsce przeznaczone pod MPP:

- Znajdowało się poza obszarem objętym formami ochrony przyrody.

- Miało powierzchnię mniejszą niż 0,5 ha, a w wypadku konieczności lokalizacji na obszarach objętych formą ochrony przyrody lub w otulinach form ochrony przyrody - powierzchnię mniejszą niż 0,2 ha.

2.3. Wymagania obligatoryjne dotyczące otoczenia MPP.

Lokalizacja nie sąsiaduje bezpośrednio z innymi podobnymi obiektami, które wypełniają funkcję ukierunkowania ruchu turystycznego na danym terenie.

2.4. Zalecenia dotyczące otoczenia MPP.

- MPP powinno znajdować się przy drodze o utwardzonej nawierzchni i posiadać utwardzony wjazd i zjazd.

- Zalecane jest tworzenie MPP w sąsiedztwie infrastruktury nadleśnictwa, np. leśniczówek, co umożliwi utrzymanie MPP w dobrym stanie i czystości.

3. Standardy

3.1. Standard urządzeń małej architektury.

- Na potrzeby posadawiania MPP opracowany został standard urządzeń małej architektury. Standard ten dostępny jest w Intranecie LP (zakładka "Centrum Pobierania Plików", podzakładka "Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu", katalog "Aktywne udostępnianie lasu", katalog "Miejsca postoju pojazdów [MPP]").

- Producentem ww. urządzeń są zakłady o zasięgu regionalnym 10 (zwane dalej ZOZR).

- Urządzenia wykonane są z drewna sosnowego lub drewna innych gatunków.

- Ww. wybrane urządzenia posiadają projekt techniczny oraz certyfikat zgodności z normą PN-EN 1176-1:2009, PN-EN 1176-7:2009 lub oświadczenie producenta (lub jego upoważnionego przedstawiciela) stwierdzające na jego wyłączną odpowiedzialność, że wyrób jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami.

3.2. Standard nawierzchni.

- Utwardzenie nawierzchni MPP jest obligatoryjne w następujących miejscach: wjazd i zjazd z MPP, strefa manewrowa parkujących pojazdów, strefa postoju pojazdów, strefa pod urządzeniami, pas do poruszania się wózkiem inwalidzkim (min. 1,5 m szerokości) od miejsca postojowego dedykowanego osobom z niepełnosprawnością ruchową do stołu z miejscem przeznaczonym dla takiej osoby.

- Utwardzenie nawierzchni musi być wykonane przy użyciu tradycyjnych kruszyw lub przy użyciu technologii mieszania gruntu rodzimego ze stabilizatorem. Inne rodzaje utwardzenia wymagają zasięgnięcia przez nadleśnictwo opinii prawnej nt. braku konieczności zmiany kwalifikacji gruntu po wykonaniu danego utwardzenia.

- Na pozostałym terenie MPP wskazany jest grunt naturalny, z zastrzeżeniem, że przejścia pomiędzy strefą postoju pojazdów a urządzeniami powinny być wyrównane i oczyszczone z nadmiernej roślinności.

3.3. Standard projektu koncepcyjnego.

- Na potrzeby posadawiania MPP stworzony został standard projektu koncepcyjnego. Standard ten dostępny jest w Intranecie LP (zakładka "Centrum Pobierania Plików", podzakładka "Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu", katalog "Aktywne udostępnianie lasu", katalog "Miejsca postoju pojazdów [MPP]").

- Projekt koncepcyjny zawiera szczegóły dotyczące części opisowej i szkicu danego MPP. Uwzględnia on standardy opisane w pkt 3.1. i 3.2.

- Projekt koncepcyjny musi być uzupełniony o schemat oznaczenia informacyjnymi znakami drogowymi zgodnie z przepisami prawa. O określenie takiego schematu nadleśnictwo występuje do zarządcy drogi innej niż leśna.

3.4. Standard oznakowania obiektu.

- Na obiektach typu MPP obligatoryjne jest umieszczenie tablicy informacyjnej pionowej, tzw. witacza - oznakowania miejsca postoju pojazdów.

- Na obiektach typu MPP obligatoryjne jest umieszczenie tablicy informacyjnej z regulaminem oraz informacją o tym, że obiekt powstał w ramach Programu AUL oraz z logo programu.

- Na MPP obligatoryjne jest umieszczenie tablicy "Teren monitorowany".

- Na terenach przygranicznych zaleca się zamieszczenie dodatkowego regulaminu w języku kraju sąsiadującego.

- Wskazane jest umieszczenie na MPP znaków organizacji ruchu.

- Przy drodze publicznej, przy której posadowione jest MPP, wskazane jest umieszczenie znaku drogowego typu D-18 po obu stronach jezdni.

3.4. Standard monitorowania obiektu.

- Dla zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników wskazane jest zastosowanie monitoringu elektronicznego (stałego lub przenośnego) lub dozoru.

4. Zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych LP przy tworzeniu i utrzymaniu MPP opisane są w pkt 4 programu AUL. Do nieobligatoryjnych zadań nadleśnictw aplikujących do programu w zakresie MPP należy nawiązanie współpracy w zakresie utrzymania projektowanej infrastruktury z podmiotem/ami zainteresowanym/i jej istnieniem i wykorzystywaniem.

5. Zakres finansowania

Zadania finansowane ze środków własnych nadleśnictw:

- Produkcja standardowych urządzeń przez ZOZR 11 .

- Transport urządzeń do danego MPP przez ZOZR lub przez podmiot zewnętrzny 12 .

- Montaż urządzeń na danym MPP przez ZOZR lub przez podmiot zewnętrzny 13 .

- Przygotowanie nawierzchni utwardzonych lub przez podmiot zewnętrzny 14 .

- Czynności związanie z wyborem lokalizacji.

- Opracowanie projektu koncepcyjnego MPP.

- Opracowanie innej dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia prac na gruncie.

- Utrzymanie obiektu, w tym w szczególności wywóz śmieci i bieżący monitoring.

- Amortyzacja od inwestycji.

- Inne czynności.

W ramach współpracy, o której mowa w pkt 4 standardu MPP, wskazana jest realizacja ww. działań wspólnie z innymi podmiotami.

6. Prawa autorskie

Przy zamawianiu opracowań koncepcyjnych, w tym w szczególności projektów, zaleca się zawarcie w umowach zapisów mówiących o pełnym przekazaniu praw autorskich na rzecz PGL LP.

7. Wykaz dokumentów niezbędnych do przechowywania w nadleśnictwie

- Informacja z RDLP potwierdzająca, że obiekt wskazany przez nadleśnictwo jest zatwierdzony do posadowienia.

- Zatwierdzony projekt koncepcyjny MPP.

- Kopie dokumentów związanych ze zgłoszeniem robót budowlanych lub wystąpieniem o pozwolenie na budowę.

- Uzyskane pozwolenia.

- Zlecenie wykonania prac do ZOZR.

- Dokumentacja dotycząca odbioru robót.

- Dokumentacja dotycząca warunków gwarancji producenta (ZOZR) na zamontowane urządzenia.

- Kopie dokumentów dotyczących wykonania nawierzchni.

- Dokumenty księgowe potwierdzające wydatki ze środków własnych nadleśnictwa.

- Inna korespondencja uznana za ważną z punktu widzenia nadleśnictwa.

8. Źródła informacji o szczegółach dotyczących standardu MPP

- ZOZR - w zakresie produkcji, transportu i montażu urządzeń wg standardu programu.

- ORWLP w Bedoniu - w zakresie wyboru lokalizacji, procedur aplikowania do programu, a także posadawiania, rozliczania i utrzymywania MPP.

Załącznik Nr  2

KRAJOWY WYKAZ

nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów w ramach AUL na rok 2015

RDLPLp.J.o. LPLiczba lokalizacji proponowanych do wykonania w 2015 r.
RDLP Białystok * 1.Białowieża1
Łącznie w RDLP11
RDLP Katowice2.Bielsko3
3.Koniecpol1
4.Rudy Raciborskie1
Łącznie w RDLP35
RDLP Szczecinek5.Manowo3
6.Osusznica1
Łącznie w RDLP24
RDLP Toruń7.Włocławek1
Łącznie w RDLP11
RDLP Zielona Góra8.Cybinka1
9.Gubin1
10.Krosno1
11.Lipinki1
12.Nowa Sól1
13.Sława Śl.1
14.Sulechów3
15.Torzym2
16.Wolsztyn2
17.Wymiarki1
Łącznie w RDLP1014
Łącznie w 5 RDLP1725
1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany Zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę o lasach oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także inne przepisy prawne, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
2 Art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy o lasach (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59; z 2011 r. Nr 34, poz. 170, Nr 106, poz. 622, Nr 224, poz. 1337) stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa; art. 33 ust. 3 pkt 8 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych; art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach stanowi, że środkami funduszu leśnego dysponuje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych.
3 Art. 1 ustawy o lasach stanowi, że "ustawa określa zasady zachowania, ochrony i powiększania zasobów leśnych oraz zasady gospodarki leśnej w powiązaniu z innymi elementami środowiska i z gospodarką narodową".
4 "Odwiedzający lasy" w rozumieniu zarządzenia to wszystkie osoby korzystające z terenów leśnych, głównie w celach rekreacyjnych, turystycznych i edukacyjnych.
5 Z zachowaniem zgodności z prawem w zakresie:

1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118) z późniejszymi zmianami.

2. Ustawa z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. Nr 229, poz. 225) z późniejszymi zmianami.

3. Ustawa o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087) z późniejszymi zmianami.

4. Ustawa z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 169, poz. 1386) z późniejszymi zmianami.

5. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25).

6. Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271).

7. Polskie normy.

6 ZOZR - zakład o zasięgu regionalnym.
7 W tym w szczególności Zespół Składnic Lasów Państwowych w Białogardzie; Ośrodek Transportu Leśnego w Świebodzinie.
8 Koszt oznacza wydatek z funduszu leśnego, o którym mowa w pkt 4.3.3. Nadleśnictwo będzie ponosiło inne koszty, np. monitoringu, wywozu śmieci-nie są to koszty uwzględnione w tabeli.
* zgodnie z pismem z DGLP, zn. spr: OE-735-2-20/14, z dn. 9.09.2014 r. kierownik jednostki może finansować ze środków własnych j.o. LP nadwyżkę ponad poziom finansowania z funduszu leśnego wskazany w tabeli.
9 W przepisach prawa polskiego brak jest zapisów definiujących pojęcie miejsce postoju pojazdów. Przytoczona definicja opracowana została na potrzeby programu.
10 W tym w szczególności: ZSLP w Białogardzie, OTL w Świebodzinie.
11 Nie dotyczy N. Białowieża, MPP leśnictwo Stoczek, zgodnie z pismem z DGLP, zn. spr: OE-735-2-20/14 z dn. 9.09.2014 r.
12 Nie dotyczy N. Białowieża, MPP leśnictwo Stoczek, zgodnie z pismem z DGLP, zn. spr: OE-735-2-20/14 z dn. 9.09.2014 r.
13 Nie dotyczy N. Białowieża, MPP leśnictwo Stoczek, zgodnie z pismem z DGLP, zn. spr: OE-735-2-20/14 z dn. 9.09.2014 r.
14 Nie dotyczy N. Białowieża, MPP leśnictwo Stoczek, zgodnie z pismem z DGLP, zn. spr: OE-735-2-20/14 z dn. 9.09.2014 r.
* zgodnie z pismem z DGLP, zn. spr.:OE-735-2-20/14, zdn. 9.09.2014 r.