Wprowadzenie programu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe pt. "Aktywne udostępnianie lasu na rok 2014" oraz zasad jego realizacji jako wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w zakresie wytwarzania infrastruktury technicznej niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2014.7.50

Akt utracił moc
Wersja od: 23 maja 2014 r.

ZARZĄDZENIE Nr 35
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 23 maja 2014 r.
w sprawie wprowadzenia programu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe pt. "Aktywne udostępnianie lasu na rok 2014" oraz zasad jego realizacji jako wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w zakresie wytwarzania infrastruktury technicznej niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej

ZO-735-2-13/14

Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 1 , w wykonaniu zadań wynikających z obowiązków Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, określonych w art. 33 ust. 1 i 3 pkt 3 i pkt 8 oraz art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 2 , zwanej dalej ustawą o lasach, mając na względzie, że:

1)
art. 1 ustawy o lasach 3 nakłada na Lasy Państwowe obowiązek prowadzenia działalności leśnej w zespoleniu oraz w zintegrowaniu z pozostałą gospodarką narodową;
2)
gospodarka leśna obejmuje również realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu (stosownie do brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach);
3)
trwale zrównoważona gospodarka leśna powinna zmierzać do zachowania wszystkich ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji lasu (stosownie do brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy o lasach);
4)
lasem jest w szczególności grunt, związany z gospodarką leśną, wykorzystywany na parkingi leśne i urządzenia turystyczne (stosownie do brzmienia art. 3 pkt 2) ustawy o lasach);
5)
lasy stanowiące własność Skarbu Państwa (...) są udostępniane dla ludności (stosownie do brzmienia art. 26 ust. 1 ustawy o lasach);
6)
lasy państwowe stanowią strategiczny zasób naturalny kraju (stosownie do art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju - Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1051; z 2003 r. Nr 113, poz. 1068);
7)
środki związane z funduszem leśnym mogą być przeznaczane na tworzenie infrastruktury niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej oraz na realizację wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, w szczególności w zakresie gospodarki leśnej (stosownie do brzmienia art. 58 ust. 2 pkt 3 oraz art. 58 ust. 2 pkt 1 ustawy o lasach);
8)
w Polityce Leśnej Państwa przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 22 kwietnia 1997 r.:
a)
została postawiona m.in. teza, że "Ważnym zadaniem wielofunkcyjnej gospodarki leśnej jest łagodzenie i unikanie konfliktów między różnymi funkcjami lasów a wyzwalanie ich komplementarnego charakteru",

b)do rangi jednego z uwarunkowań polityki leśnej państwa została wyniesiona konieczność "zrównoważenia wzrastających oczekiwań społeczeństwa wobec lasów i jego funkcji poziomem wiedzy tegoż społeczeństwa o gospodarce leśnej i jej przyrodniczych podstawach",

c)
określono, że "nadrzędnym celem polityki leśnej jest wyznaczenie kompleksu działań kształtujących stosunek człowieka do lasu, zmierzających do zachowania w zmieniającej się rzeczywistości przyrodniczej i społeczno-gospodarczej warunków do trwałej w nieograniczonej perspektywie czasowej wielofunkcyjności lasów, ich wszechstronnej użyteczności i ochrony oraz roli w kształtowaniu środowiska przyrodniczego, zgodnie z obecnymi i przyszłymi oczekiwaniami społeczeństwa", osiąganie zaś polityki leśnej państwa powinno następować m.in. poprzez "budowę mechanizmów prawnych i finansowych zachęcających właścicieli i zarządców lasu do stałego inwestowania i do ochrony dobra ogólnospołecznego w lasach",
d)
określono, że w realizacji polityki leśnej państwa będą podejmowane m.in. działania, wzmacniające funkcje lasów, zwłaszcza lasów publicznych, obejmujące "specjalistyczne zagospodarowanie lasów o szczególnie określonych funkcjach społecznych (parki narodowe i krajobrazowe, lasy podmiejskie, rejony intensywnej rekreacji i turystyki, lasy doświadczalne), którego sposób złagodzi potencjalne konflikty z pozostałymi funkcjami tych lasów i funkcjami lasów przyległych",

zarządzam, co następuje:

§  1.
1.
Wprowadzam do realizacji program PGL LP pt. "Aktywne udostępnianie lasu na rok 2014", zwany dalej programem.
2.
Program będzie realizowany w 2014 roku jako wspólne przedsięwzięcie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w zakresie tworzenia infrastruktury technicznej, niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej, z wykorzystaniem środków własnych nadleśnictw oraz przy możliwym współfinansowaniu ze środków funduszu leśnego.
3.
Program może być realizowany także jako wspólne przedsięwzięcie Lasów Państwowych oraz instytucji sektora finansów publicznych, w tym przede wszystkim samorządów terytorialnych. Przy należytym uzasadnieniu kooperantami Lasów Państwowych w realizacji programu mogą być podmioty prawa prywatnego (podmioty sektora przedsiębiorstw).
4.
Realizacja programu może być finansowana również środkami zewnętrznymi.
§  2.
Celem programu jest:
1.
Zapewnienie społeczeństwu, w związku z realizacją przez Lasy Państwowe pozaprodukcyjnych funkcji lasu w ramach trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, możliwości wypoczynku, rekreacji, uprawiania turystyki oraz krajoznawstwa z wykorzystaniem lasów Skarbu Państwa oraz ich otoczenia poprzez pokrycie terenu Polski siecią m.in. parkingów leśnych i miejsc postoju pojazdów.
2.
Wzrost efektywności edukacji leśnej społeczeństwa oraz promocji polskiego modelu leśnictwa, w tym promocji Lasów Państwowych, poprzez wykorzystanie do tej działalności sieci parkingów i miejsc postoju pojazdów, o których mowa w pkt 1.
3.
Urzeczywistnianie misji Lasów Państwowych w tym zakresie, w jakim wiąże się ona z przyczynianiem się Lasów Państwowych (także w kooperacji z organami i instytucjami lokalnymi i powinności publicznych) do rozwoju terenów niezurbanizowanych, a tym samym do zmniejszania bezrobocia na tych terenach.
4.
Ograniczenie antropopresji poprzez ukierunkowanie ruchu turystycznego na obszarach leśnych w celu przeciwdziałania zagrożeniu trwałości i ciągłości funkcjonowania lasu.
§  3.
Zasady realizacji, w tym m.in. planowania i rozliczania zadań w ramach programu, ustala załącznik do niniejszego zarządzenia pt. Program "Aktywne udostępnianie lasu na rok 2014".
§  4.
Nadleśnictwom tworzącym parkingi leśne oraz miejsca postoju pojazdów poza wspólnym przedsięwzięciem, o którym mowa w § 1 ust. 2, zaleca się stosowanie do postanowień programu w tym zakresie, w jakim dotyczy on celu programu oraz rozwiązań zawartych w standardzie parkingu leśnego oraz miejsca postoju pojazdów.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Program

"Aktywne udostępnianie lasu na rok 2014"

Spis treści

1. Wprowadzenie i cele szczegółowe programu

2. Zasady programu

3. Infrastruktura

4. Zadania jednostek organizacyjnych LP w ramach programu

5. Sporządzanie i rozpatrywanie wniosków w sprawie przystąpienia do programu

6. Plan finansowania programu

7. Udzielanie informacji o programie

8. Wytyczne końcowe

1.

 Wprowadzenie i cele szczegółowe programu

Niniejsze opracowanie stanowi program Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe jako wspólne przedsięwzięcie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.

Program "Aktywne udostępnianie lasu" (AUL), zwany dalej programem, konkretyzuje obowiązki Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, wynikające z Polityki Leśnej Państwa. Podczas konstruowania programu wykorzystano:

1) wyniki inwentaryzacji parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów, a także innych urządzeń turystycznych w lasach Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych, a ponadto:

2) wyniki badań ankietowych, przeprowadzonych na próbie ponad tysiąca osób,

3) wnioski z poprzednich etapów wdrożenia programu AUL,

4) opinie jednostek organizacyjnych LP oraz użytkowników obiektów turystycznych AUL.

Badania te wykazały, że ankietowani przebywają na terenach leśnych zasadniczo nie dłużej niż jedną dobę - nie mając wiedzy, kto jest właścicielem i zarządcą danego terenu. Około 55% ankietowanych stwierdziło, że korzysta z lasów wyłącznie w celach rekreacyjnych (wypoczynek, rekreacja, turystyka i uprawianie krajoznawstwa). Jednocześnie aż ok. 72% ankietowanych pobyt w lasach łączy ze zbieractwem jagód i grzybów. W połączeniu z efektami inwentaryzacji parkingów leśnych i miejsc postoju pojazdów (rozproszenie, stan techniczny, znaczne nakłady na utrzymanie w porównaniu ze stopniem wykorzystywania) - wyniki badań ankietowych dowiodły, że istnieje potrzeba utworzenia przez Lasy Państwowe sieci parkingów leśnych i miejsc postoju pojazdów oraz ich wykorzystywania do działań edukacyjnych i promocyjnych.

W następstwie:

- realizacji polityki rozwoju Polski w zakresie budowy na terytorium Polski sieci dróg publicznych,

- powszechnej dostępności w gospodarstwach domowych pojazdów samochodowych,

- wzrastającej świadomości społecznej co do pożytków z krótkotrwałych wyjazdów poza miasta i miejscowości do lasów w celach wypoczynku weekendowego,

potrzeba stworzenia sieci parkingów leśnych i miejsc postoju pojazdów jest wypełnianiem obowiązku Lasów Państwowych w zakresie wywiązywania się ze świadczeń warunkujących możliwość wypoczynku, rekreacji, uprawiania turystyki i krajoznawstwa przez ludność z wykorzystaniem lasów Skarbu Państwa oraz ich otoczenia.

Podstawowym celem, który ma być osiągnięty w następstwie realizacji programu, jest zapewnienie możliwości pobierania wyżej wymienionych świadczeń poprzez pokrycie terenów Polski siecią parkingów leśnych i miejsc postoju pojazdów, powiązanych z innymi obiektami turystycznego udostępniania lasu.

Bez osiągnięcia tego celu należy liczyć się z niekorzystną antropopresją, skutkującą wzrastającym zaśmiecaniem lasów, niedozwoloną penetracją wnętrza lasów przez pojazdy mechaniczne, a także niszczeniem roślinności leśnej młodego pokolenia lasu.

Cele szczegółowe programu to:

1.1. Udostępnianie lasów, pozostających w zarządzie PGL LP, w sposób gwarantujący harmonijne korzystanie z nich przez wszystkich odwiedzających lasy 4 , z uwzględnieniem ochrony zasobów leśnych, poprzez rozwój zestandaryzowanej infrastruktury.

1.2. Aktywizacja mieszkańców obszarów wiejskich i rozwój współpracy pomiędzy nimi i leśnikami poprzez wspólną dbałość o infrastrukturę służącą udostępnianiu lasu i czerpaniu korzyści ze zwiększenia lokalnego ruchu turystycznego.

1.3. Współpraca z lokalnymi władzami w zakresie współfinansowania utrzymania obiektów.

1.4. Zapewnienie bezpieczeństwa odwiedzającym lasy.

1.5. Promocja trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, w tym drewna jako surowca odnawialnego i ekologicznego.

2.

 Zasady programu

2.1. Autonomiczność.

O przystąpieniu do programu decyduje kierownik jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, na terenie której ma powstać obiekt. Kierownik ten ustala lokalizację obiektu wyłącznie na gruntach znajdujących się w zarządzie LP. Podstawą podjęcia decyzji powinno być rozpoznanie własne co do potrzeby powstania nowych lub modernizacji już istniejących parkingów leśnych czy miejsc postoju pojazdów.

2.2. Przedsięwzięcie wspólne jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.

Osiąganie celów programu powinno być wynikiem wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w zakresie wytwarzania w Lasach Państwowych infrastruktury technicznej niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej poprzez pokrycie terytorium Polski siecią parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów.

2.3. Finansowanie.

Działania podejmowane w realizacji programu powinny być finansowane ze środków własnych, z zastrzeżeniem co do działań podejmowanych na rzecz programu w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych, finansowanych z wpłat nadleśnictw, o których mowa w art. 53 ust.1 ustawy o lasach. Działania te mogą być współfinansowane ze środków funduszu leśnego oraz innych źródeł zewnętrznych.

2.4. Standaryzacja urządzeń.

2.4.1. Przez standard urządzeń rozumie się kompletne i opisane dokumentacją wykonawczą zestawy urządzeń typu: stoły, ławki, wiaty, tablice informacyjne itp.

2.4.2. Standard urządzeń może być stosowany wyłącznie przez jednostki organizacyjne LP na gruntach Skarbu Państwa pozostających w zarządzie LP. Nie przewiduje się sprzedaży zestandaryzowanych urządzeń podmiotom spoza LP.

2.4.3. Standard urządzeń jest zabezpieczony przed powielaniem i naśladownictwem przez inne podmioty.

2.4.4. Informacja o obowiązującym standardzie urządzeń dostępna jest w Intranecie LP. Informacja ta może być upowszechniana również w postaci drukowanych katalogów, pokazów terenowych i in.

2.4.5. Jednostka organizacyjna LP może nabyć standardową infrastrukturę ze środków własnych, poza programem. Zobowiązuje to jednocześnie do przestrzegania przez nią zasad programu AUL, w tym w szczególności zasady bezpieczeństwa (pkt 2.5.) i trwałości (2.7.).

2.4.6. W ramach programu istnieje możliwość stosowania elementów typowych dla cech etnograficznych i kulturowych danego regionu w postaci pojedynczych, osobnych urządzeń.

2.5. Bezpieczeństwo.

2.5.1. Wszystkie urządzenia w ramach standardu określonego programem muszą posiadać deklarację zgodności wystawioną przez producenta 5 .

2.5.2. Preferowaną deklaracją zgodności jest zgodność z normą dla placów zabaw, nr: PN-EN 1176-1:2009, PN-EN 1176-7:2009.

2.5.3. Każda infrastruktura powstała w ramach programu musi być wyposażona w informację o zakresie odpowiedzialności LP za bezpieczeństwo jej użytkowników. Informację tę przygotowuje producent. Jest ona dostępna w Intranecie LP, może być również upowszechniana w postaci drukowanych katalogów, instrukcji, tablic informacyjnych i in.

2.5.4. Dla zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników zalecane jest zastosowanie monitoringu (stałego lub przenośnego) wraz z tablicą informacyjną "Teren monitorowany".

2.6. Współpraca.

2.6.1. Zalecane jest nawiązanie współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi LP a podmiotami zewnętrznymi w zakresie utrzymania infrastruktury w stanie gwarantującym pozytywny wizerunek PGL LP. W wypadku wybranych typów obiektów współpraca ta będzie obligatoryjna. Obowiązek ten będzie wskazany w standardzie danego obiektu (pkt 3).

2.6.2. Zakres współpracy powinien być opisany w formie gwarantującej jej skuteczną realizację. Zalecane formy to porozumienie lub umowa.

2.6.3. Preferowane jest tworzenie infrastruktury sprzyjającej rozwojowi lokalnej społeczności i gwarantującej zachowanie walorów przyrodniczych terenów leśnych.

2.7. Trwałość.

2.7.1. Trwałość oznacza m.in.: sprawność, funkcjonalność i estetyczność poszczególnych urządzeń.

2.7.2. Budowa obiektów w ramach programu musi zawierać analizę czynności i kosztów związanych z zapewnieniem trwałości infrastruktury w stanie gwarantującym pozytywny wizerunek PGL LP.

2.7.3. Dla zwiększenia trwałości infrastruktury zalecane jest zastosowanie monitoringu (stałego lub przenośnego) wraz z tablicą informacyjną "Teren monitorowany".

2.8. Dostępność.

2.8.1. Infrastruktura powstająca w ramach programu musi zawierać elementy dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową i jeżeli to możliwe - elementy dostosowane do potrzeb osób z innymi rodzajami niepełnosprawności.

2.8.2. Elementy opisane w pkt 2.8.1. są uwzględnione w standardzie urządzeń, o którym mowa w pkt 2.4.

2.9. Promocja.

Infrastruktura powstająca w ramach programu powinna być wykorzystana do promocji Lasów Państwowych oraz trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, w tym drewna oraz surowców i produktów użytkowania lasu.

3.

 Infrastruktura

3.1. Na obiekt w rozumieniu programu składają się następujące elementy: 3.1.1. Kompletny funkcjonalnie zestaw urządzeń.

3.1.2. Nawierzchnie.

3.1.3. Oznakowanie.

3.1.4. Monitoring.

Dobór i lokalizacja ww. elementów zapewnia korzystanie z terenów leśnych w sposób gwarantujący bezpieczeństwo odwiedzających oraz harmonijną realizację funkcji lasu.

3.2. Obiektami w rozumieniu programu są:

3.2.1. Parking leśny.

3.2.2. Miejsce postoju pojazdów.

3.3. Standard typów obiektów wymienionych w pkt 3.2. stanowią załączniki nr 1 i nr 2 do programu.

3.4. Na ww. standard danego typu obiektu składają się w szczególności:

3.4.1. Wymagania i zalecenia dotyczące szczegółów lokalizacji.

3.4.2. Zakres zadań finansowanych ze środków funduszu leśnego.

3.4.3. Wytyczne dotyczące jednostek organizacyjnych LP udzielających szczegółowych informacji nt. programu w zakresie danego typu obiektu.

4.

 Zadania jednostek organizacyjnych LP w ramach programu

Podmiotami uczestniczącymi w realizacji programu są: nadleśnictwa, regionalne dyrekcje Lasów Państwowych (RDLP), Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych (DGLP), Ośrodek Kultury Leśnej w Gołuchowie (OKL Gołuchów),Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu (ORWLP), Ośrodek Techniki Leśnej w Jarocinie (OTL), zakłady o zasięgu regionalnym (zwane dalej ZOZR) 6 .

4.1. Zadania nadleśnictw:

4.1.1. Wytypowanie obszarów preferowanych do lokalizacji infrastruktury wspierającej udostępnianie lasu do celów rekreacyjnych, promocyjnych i edukacyjnych, z zachowaniem dbałości o inne funkcje lasu.

4.1.2. Nawiązanie współpracy w zakresie lokalizacji i współfinansowania utrzymania projektowanej infrastruktury z podmiotami zainteresowanymi jej istnieniem i wykorzystywaniem.

4.1.3. Aplikowanie do DGLP, za pośrednictwem właściwej RDLP, o zapewnienie środków finansowych na budowę obiektów w ramach programu.

4.1.4. Wykorzystanie standardowych rozwiązań dla danego typu obiektu opisanych w pkt 2.4.

4.1.5. Bieżąca współpraca z jednostkami LP zaangażowanymi w realizację Programu AUL.

4.1.6. W odniesieniu do parkingów leśnych: konsultacje i zatwierdzanie dokumentów dotyczących poszczególnych etapów inwestycji, przygotowywanych przez ORWLP w Bedoniu (projekt koncepcyjny parkingu leśnego) i OTL w Jarocinie (pozostała dokumentacja).

4.1.7. W odniesieniu do miejsc postoju pojazdów: opracowanie dokumentacji projektowej, zlecanie produkcji, transportu i montażu urządzeń do ZOZR, przygotowanie nawierzchni (w tym m.in. przez podmioty zewnętrzne wybrane przez nadleśnictwo) oraz prowadzenie inwestycji.

4.1.8. Przygotowanie treści tablic informacyjnych w liczbie zgodnej z projektem koncepcyjnym.

4.1.9. Odbiór inwestycji od wykonawców.

4.1.10. Przekazywanie do DGLP, za pośrednictwem właściwej RDLP, dokumentów finansowych, niezbędnych do rozliczenia realizacji zadań ze środków funduszu leśnego.

4.1.11. Utrzymanie obiektów w stanie gwarantującym trwałość projektu oraz pozytywny wizerunek PGL LP jako gospodarza obiektu. Koszty utrzymania obiektów są składową planowania finansowo-gospodarczego w nadleśnictwach.

4.1.12. Upowszechnianie informacji nt. udanych wdrożeń z zakresu programu.

4.2. Zadania regionalnych dyrekcji LP:

4.2.1. Sporządzenie "Regionalnego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL" oraz "Regionalnego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL" na podstawie wniosków z nadleśnictw, o których mowa w pkt 4.1.3.

4.2.2. Przekazanie ww. wykazów do ORWLP w Bedoniu.

4.2.3. Koordynacja i nadzór działań opisanych w pkt 4.1. na poziomie regionalnym.

4.3. Zadania Dyrekcji Generalnej LP:

4.3.1. Akceptowanie rozpoczęcia przez ORWLP w Bedoniu naboru lokalizacji nowych obiektów na kolejny rok.

4.3.2. Zatwierdzanie "Krajowego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL" oraz "Krajowego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL" na podstawie danych z ORWLP w Bedoniu, pkt 4.4.1.

4.3.3. Planowanie środków możliwych do dofinansowania z funduszu leśnego na podstawie ww. wykazów.

4.3.4. Koordynacja działań na poziomie krajowym.

4.3.5. Rozliczanie realizacji zadań ze środków funduszu leśnego na podstawie dokumentów finansowych z nadleśnictw, RDLP i zakładów LP.

4.4. Zadania zakładów LP:

4.4.1. Zadania Ośrodka Rozwojowo-Wdrożeniowego Lasów Państwowych w Bedoniu:

- Ogłaszanie, za zgodą DGLP wskazaną w pkt 4.3.1., naboru lokalizacji w celu posadowienia obiektów programu.

- Sporządzanie "Krajowego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL" oraz "Krajowego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL" na podstawie wykazów z RDLP.

- Przekazywanie ww. wykazów do DGLP.

- Bieżąca współpraca z jednostkami LP zaangażowanymi w realizację Programu AUL.

- Obsługa etapu przedinwestycyjnego: konsultacje terenowe dotyczące wyboru lokalizacji, wsparcie prawne, przygotowanie informacyjnej części tablic na parkingi leśne.

- Przygotowanie projektów koncepcyjnych dla obiektów typu parking leśny w uzgodnieniu z jednostką organizacyjną LP, na wniosek której planowana jest inwestycja.

- Udostępnianie informacji o standardzie urządzeń i obiektów w Intranecie LP.

- Udostępnianie informacji o potencjalnych kosztach utrzymania w Intranecie LP.

- Udostępnianie narzędzi promocji programu w Intranecie LP.

- Wnioskowanie do DGLP o korektę, usunięcie lub dodanie elementów standardów urządzeń, standardów obiektów i inne zmiany z zakresu programu.

- Upowszechnianie informacji nt. udanych wdrożeń z zakresu programu.

- Monitorowanie funkcjonowania wybranych obiektów w terenie.

- Przygotowanie projektów decyzji/zarządzeń dotyczących programu.

- Sporządzenie raportu końcowego z realizacji programu.

4.4.2. Zadania Ośrodka Techniki Leśnej w Jarocinie:

- Bieżąca współpraca z jednostkami organizacyjnymi LP zaangażowanymi w realizację Programu AUL.

- Przekazywanie informacji do ORWLP w Bedoniu o postępie prac nad realizacją programu.

- Opracowanie dokumentacji projektowej wykonawczej i prowadzenie inwestycji wraz z nadzorem budowlanym dla obiektów typu parking leśny w uzgodnieniu z jednostką organizacyjną LP, na wniosek której planowana jest inwestycja.

- Wytworzenie elementów infrastruktury parkingowej zgodnie z obowiązującym standardem załączonym do programu.

- Przygotowanie terenu wydzielonego na urządzenie parkingu leśnego pod montaż urządzeń.

- Wykonanie nawierzchni oraz ciągów wewnętrznej komunikacji na parkingu leśnym.

- Magazynowanie, transport i montaż elementów infrastruktury parkingu leśnego.

- Organizacja i przeprowadzenie prac budowlano-montażowych zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności z Prawem budowlanym oraz Prawem ochrony środowiska.

- Przekazanie niezbędnej dokumentacji dotyczącej obiektu nadleśnictwu, na wniosek którego prowadzona jest inwestycja, oraz udostępnianie mu informacji o zakresie odpowiedzialności LP za bezpieczeństwo użytkowników korzystających z wyprodukowanych urządzeń.

- Prowadzenie serwisu powykonawczego w ramach gwarancji.

- Wnioskowanie do DGLP o korektę, usunięcie lub dodanie elementów standardów urządzeń tworzących obiekt.

- Wnioskowanie do DGLP o korektę, usunięcie lub dodanie nowego standardu obiektu.

- Upowszechnianie informacji nt. udanych wdrożeń z zakresu programu.

Dopuszcza się, w uzasadnionych przypadkach, inny podział prac pomiędzy OTL w Jarocinie a nadleśnictwem, na terenie którego prowadzona jest inwestycja.

4.4.3. Zadania zakładów o zasięgu regionalnym 7 :

- Bieżąca współpraca z jednostkami organizacyjnymi LP zaangażowanymi w realizację Programu AUL.

- Przekazywanie informacji do ORWLP w Bedoniu o postępie prac nad realizacją programu.

- Wytworzenie elementów infrastruktury miejsc postoju pojazdów zgodnie z obowiązującym standardem załączonym do programu.

- Magazynowanie, transport i montaż elementów infrastruktury miejsca postoju pojazdów na podstawie projektu przedstawionego do realizacji przez jednostkę organizacyjną LP, na wniosek której prowadzona jest inwestycja.

- Organizacja i przeprowadzenie prac budowlano-montażowych zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności z Prawem budowlanym oraz Prawem ochrony środowiska.

- Przekazanie niezbędnej dokumentacji dotyczącej obiektu nadleśnictwu, na wniosek którego prowadzona jest inwestycja, oraz udostępnianie mu informacji o zakresie odpowiedzialności LP za bezpieczeństwo użytkowników korzystających z wyprodukowanych urządzeń.

- Prowadzenie serwisu powykonawczego w ramach gwarancji.

- Wnioskowanie do DGLP o korektę, usunięcie lub dodanie elementów standardów urządzeń tworzących obiekt.

- Wnioskowanie do DGLP o korektę, usunięcie lub dodanie nowego standardu obiektu.

- Upowszechnianie informacji nt. udanych wdrożeń z zakresu programu.

5.

 Sporządzanie i rozpatrywanie wniosków w sprawie przystąpienia do programu

5.1. Ogłoszenie naboru.

- Ogłoszenie naboru dokonywane jest przez ORWLP w Bedoniu za zgodą Dyrekcji Generalnej LP (pkt 4.3.1.).

- Ogłoszenie naboru zawiera informacje o: obiekcie naboru (parkingi leśne lub miejsca postoju pojazdu), terminie nadsyłania zgłoszeń, adresacie zgłoszeń i innych szczegółach niezbędnych do sprawnej realizacji naboru.

- Ogłoszenie naboru upowszechniane jest m.in. w postaci pisma wystosowanego do RDLP.

5.2. Składanie wniosków - etap I.

Nadleśnictwo zainteresowane udziałem w programie występuje z wnioskiem do RDLP.

5.3. Składanie wniosków - etap II.

- RDLP dokonuje wstępnej weryfikacji wniosków, w tym w szczególności kompletności zawartych w nich informacji.

- Na podstawie nadesłanych wniosków RDLP tworzy "Regionalny wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL" oraz "Regionalny wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL". Wykazy te muszą zawierać m.in. nazwę nadleśnictwa, typ obiektu i nazwę obiektu. Kolejność lokalizacji w ww. wykazie musi odzwierciedlać rekomendacje RDLP co do ważności inwestycji w daną lokalizację.

- RDLP przesyła do ORWLP w Bedoniu "Regionalny wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL" oraz "Regionalny wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL".

5.4. Rozpatrywanie wniosków.

- Jeżeli liczba lokalizacji zgłoszonych przez wszystkie RDLP nie przekracza limitu określonego w pkt 6.2., wówczas wszystkie wskazane lokalizacje przyjęte są do realizacji.

- Jeżeli liczba lokalizacji zgłoszonych przez wszystkie RDLP przekracza limit określony w pkt 6.2., wówczas ORWLP w Bedoniu po otrzymaniu "Regionalnego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL" oraz "Regionalnego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL" ze wszystkich RDLP nadaje punktację zgłoszonym lokalizacjom. Schemat punktacji dla PL i MPP przedstawiono w tabelach poniżej.

Tab. 1. Punktacja PL

Lp.Oceniany parametrLiczba punktów możliwych do uzyskania
1.Lokalizacja0 - PL położony dalej niż 50 km od granic miast liczących powyżej 100 000 mieszkańców lub dalej niż 50 km od granic najbliższego LKP.
1 - PL położony od 25 km do 50 km od granic miast liczących powyżej 100 000 mieszkańców lub położonych od 25 km do 50 km od granic najbliższego LKP.
4 - PL położony do 25 km od granic miast liczących powyżej 100 000 mieszkańców lub położonych do 25 km od granic najbliższego LKP.
2.Współpraca z podmiotami zewnętrznymi0 - nadleśnictwo nie dołączyło informacji o podmiotach/osobach współpracujących przy utrzymaniu obiektu po jego udostępnieniu.
1 - nadleśnictwo dołączyło informację o jednym podmiocie/osobie współpracujących przy utrzymaniu obiektu po jego udostępnieniu.
4 - nadleśnictwo dołączyło informację o dwóch i więcej podmiotach/osobach współpracujących przy utrzymaniu obiektu po jego udostępnieniu.
3.Pozycja w regionalnym wykazie nadleśnictw, o którym mowa w pkt 5.3.0 - PL został umieszczony na pozycji 3 lub dalszej w regionalnym wykazie nadleśnictw, o którym mowa w pkt 5.3.
1 - PL został umieszczony na pozycji 2 w regionalnym wykazie nadleśnictw, o którym mowa w pkt 5.3.
2 - PL został umieszczony na pozycji 1 w regionalnym wykazie nadleśnictw, o którym mowa w pkt 5.3.

Maksymalna liczba punktów dla danej lokalizacji = 10.

Tab. 2. Punktacja MPP

Lp.Oceniany parametrLiczba punktów możliwych do uzyskania
1.Liczba MPP zgłoszonych w danym roku na terenie jednego nadleśnictwa1 - nadleśnictwo zgłosiło jedną lokalizację.
2 - nadleśnictwo zgłosiło dwie lokalizacje.
3 - nadleśnictwo zgłosiło trzy lokalizacje.
4 - nadleśnictwo zgłosiło cztery lokalizacje.
5 - nadleśnictwo zgłosiło pięć lokalizacji.
6 - nadleśnictwo zgłosiło sześć lokalizacji.

Maksymalna liczba punktów dla danego nadleśnictwa = 6.

- ORWLP w Bedoniu tworzy "Krajowy wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL" oraz "Krajowy wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL" ze wszystkich wykazów z RDLP. W wypadku zastosowania punktacji, w ww. wykazie umieszczane są lokalizacje z najwyższą punktacją, do osiągnięcia limitu wskazanego w pkt 6.2.

- ORWLP w Bedoniu przekazuje tak przygotowane ww. wykazy do DGLP.

- DGLP zatwierdza ww. wykazy z uwzględnieniem środków przeznaczonych na realizację programu.

5.5. Ogłoszenie wyników naboru.

- DGLP przekazuje do wszystkich RDLP i ORWLP w Bedoniu informację o zatwierdzeniu ww. wykazów, z uwzględnieniem poziomu finansowania programu, w terminie umożliwiającym zamieszczenie inwestycji w planach finansowo-gospodarczych nadleśnictw.

- RDLP przekazuje wyniki naboru do wszystkich jednostek aplikujących do programu w I etapie naboru w terminie umożliwiającym zamieszczenie inwestycji w planach finansowo-gospodarczych nadleśnictw.

Listę lokalizacji obiektów AUL na 2014 rok zawierają: załącznik nr 3 - "Krajowy wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL w 2014 r." oraz załącznik nr 4 - "Krajowy wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL w 2014 r.".

6.

 Plan finansowania programu

6.1. Zadania wynikające z programu zostały ujęte w planie finansowo-gospodarczym LP na rok 2014 oraz w planach finansowo-gospodarczych na rok 2014 jednostek organizacyjnych LP uczestniczących w programie.

6.2. Przyjmuje się następujące założenia finansowo-rzeczowego wymiaru zadań realizowanych w ramach programu.

6.3. Zakłada się możliwość likwidacji dotychczas istniejących obiektów infrastruktury rekreacyjnej, których koszty utrzymania nie są rekompensowane budową właściwego wizerunku LP i potrzebami lokalnej społeczności. O likwidacji ww. obiektów decyduje kierownik jednostki organizacyjnej LP na podstawie analizy finansowej z uwzględnieniem opinii lokalnej społeczności.

6.4. W trudnej sytuacji finansowo-gospodarczej LP dopuszcza się zmianę maksymalnej liczby obiektów wyszczególnionych w punkcie 6.2.

7.

 Udzielanie informacji o programie

Informacji o programie udzielają:

7.1. DGLP (Wydział Ochrony Ekosystemów) - w zakresie realizacji programu na poziomie ogólnym.

7.2. RDLP - w zakresie inwestycji realizowanych lub wnioskowanych do realizacji w ich zasięgu terytorialnym.

7.3. Nadleśnictwa - w zakresie inwestycji realizowanych lub wnioskowanych do realizacji w ich zasięgu terytorialnym.

7.4. Centrum Informacyjne Lasów Państwowych - w zakresie promocji programu.

7.5. ORWLP w Bedoniu - w zakresie realizacji programu na poziomie szczegółowym.

7.6. OTL w Jarocinie i ZOZR - w zakresie prac wykonywanych w ramach programu.

Podstawowym źródłem informacji o programie dla jednostek organizacyjnych LP jest Intranet LP (zakładka "Centrum Pobierania Plików", podzakładka "Aktywne udostępnianie lasu").

8.

 Wytyczne końcowe

Realizacja programu ma doprowadzić do stworzenia na terenie Polski sieci parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów. Obiekty te mają ukierunkować i ułatwić odwiedzającym korzystanie z terenów leśnych pozostających w zarządzie PGL LP. Miejsca te będą położone na wyodrębnionych funkcjonalnie co do granic gruntach Skarbu Państwa, znajdujących się w bezpośrednim zarządzie nadleśnictw. Będą one (wraz z urządzeniami, w tym urządzeniami budowlanymi) dawać możliwość parkowania oraz postoju pojazdów mechanicznych.

Biorąc pod uwagę ogólną klasyfikację urządzeń nieruchomych, parkingi leśne należy zaliczać do gruntów leśnych, w skład których wchodzą:

1) urządzenia gruntowe,

2) urządzenia budowlane, wyczerpujące znamiona placów postojowych.

Lp.Typ obiektu/etapMaksymalna liczbaŹródło finansowaniaMaks. koszt 8

Łączny maks. koszt

zł/rok

1.Parking leśny/ inwestycja6fundusz leśny350.000*/1 obiekt2.100.000*
1środki własne j.o. LP--
2.Miejsce postoju pojazdów/ inwestycja47środki własne j.o. LP--
3.Obsługa etapu przedinwestycyjnego-fundusz leśny289.100**/1 rok289.100**
RAZEM program w 2014 r. (fundusz leśny): 2.389.100 zł

* netto, ** brutto.

Główne założenia programu

1. Sieć parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów tworzona w czasie jego realizacji, w związku z brzmieniem art. 3 pkt 2 ustawy o lasach, nie będzie wymagać wyłączenia gruntów leśnych z produkcji, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

2. Sieć parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów, która powstanie w ramach programu, będzie wykorzystywana do świadczeń Lasów Państwowych, w tym prowadzenia trwale zrównoważonej gospodarki leśnej.

3. Sieć parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów - dzięki wyposażeniu w system urządzeń małej architektury (np. w tablice informacyjne i inne urządzenia) - będzie wykorzystywana również do edukacji leśnej społeczeństwa i promocji polskiego modelu leśnictwa i jego produktów.

4. Realizacja programu, jako warunek wypełniania przez nadleśniczych pozaprodukcyjnych i produkcyjnych funkcji lasu, będzie wiązać się z nakładami niezbędnymi do pobierania przychodów ze sprzedaży produktów rzeczowych gospodarki leśnej 9 (głównie surowca drzewnego).

5. Koszty prowadzenia trwale zrównoważonej gospodarki leśnej są kosztami wytwarzania surowca drzewnego, produktów ubocznego użytkowania lasu sensu stricto, produktów gospodarki łowieckiej oraz produktów, w tym usług działalności dodatkowej, zaliczonych do gospodarki leśnej. Z mocy prawa żaden podmiot prowadzący gospodarstwo leśne nie może wytwarzać surowca drzewnego oraz innych wyżej wymienionych produktów gospodarki leśnej z pominięciem obowiązku uczestniczenia w procesie wytwarzania nierzeczowych produktów gospodarki leśnej poprzez wytwarzanie wyżej wymienionych półproduktów, tj. bez doskonalenia metodami gospodarki leśnej zdolności lasów do zaspokajania zapotrzebowania beneficjentów na ww. użyteczności niematerialne, pobierane na warunkach niekomercyjnych.

6. Realizacja programu ma przeciwdziałać zagrożeniu trwałości i ciągłości funkcjonowania lasów poprzez odpowiednie ukierunkowanie antropopresji, a także poprzez kształtowanie społecznych postaw prośrodowiskowych jako efektu działalności w zakresie edukacji leśnej, prowadzonej z wykorzystaniem parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów.

Załącznik Nr  1

Standard parkingu leśnego (PL)

Spis treści

1. Definicja

2. Lokalizacja

3. Standardy

4. Zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych LP przy tworzeniu i utrzymaniu parkingu leśnego

5. Limity urządzeń i nawierzchni utwardzonych

6. Zakres finansowania

7. Prawa autorskie

8. Wykaz dokumentów niezbędnych do przechowywania w nadleśnictwie

9. Źródła informacji o szczegółach dotyczących standardu parkingu leśnego

1.

 Definicja

Parking leśny 10 (PL) to obiekt posadowiony na gruncie związanym z gospodarką leśną, wyposażony w urządzenia turystyczno-wypoczynkowe oraz wydzielone miejsca postojowe, umożliwiające przemieszczającym się turystom bezpieczny postój na terenach PGL LP. Parking leśny w odróżnieniu od miejsca postoju pojazdu musi posiadać urządzenia sanitarne.

2.

 Lokalizacja

2.1. Wymagania obligatoryjne dotyczące potencjalnej lokalizacji PL.

Miejsce przeznaczone pod PL musi spełniać poniższe wymagania:

- Lokalizacja występuje na obszarze, gdzie istnieje potrzeba ukierunkowania ruchu turystycznego.

- Grunt planowany do zagospodarowania jest własnością Skarbu Państwa i jest zarządzany przez PGL LP.

- Lokalizacja musi gwarantować bezpieczny wjazd z drogi na PL i wyjazd z PL na drogę.

2.2. Zalecenia dotyczące potencjalnej lokalizacji PL.

Wskazane jest, aby miejsce przeznaczone pod PL:

- Znajdowało się poza obszarem objętym formami ochrony przyrody.

- Miało powierzchnię mniejszą niż 0,5 ha, a w wypadku konieczności lokalizacji na obszarach objętych formą ochrony przyrody lub w otulinach form ochrony przyrody

- powierzchnię mniejszą niż 0,2 ha.

2.3. Wymagania obligatoryjne dotyczące otoczenia PL.

Lokalizacja nie sąsiaduje bezpośrednio z podobnymi obiektami, które wypełniają funkcję ukierunkowania ruchu turystycznego na danym terenie (np. zajazdy, stacje paliw, parkingi innych własności itp.).

2.4. Zalecenia dotyczące otoczenia PL.

- Preferowane są lokalizacje atrakcyjne pod względem turystycznym.

- PL powinien znajdować się w pobliżu aglomeracji miejskich, czyli w odległości do 25 km od granic miasta liczącego powyżej 100.000 mieszkańców 11 .

- PL powinien znajdować się na terenie leśnego kompleksu promocyjnego (LKP).

- PL nie powinien zwiększać antropopresji na tereny szczególnie cenne przyrodniczo.

- PL powinien być zlokalizowany w sąsiedztwie infrastruktury nadleśnictwa, np. leśniczówek, co umożliwi utrzymanie PL w dobrym stanie i czystości.

3.

 Standardy

3.1. Standard urządzeń małej architektury.

- Na potrzeby posadawiania PL opracowany został standard urządzeń małej architektury. Standard ten dostępny jest w Intranecie LP (zakładka "Centrum Pobierania Plików", podzakładka "Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu", katalog "Aktywne udostępnianie lasu", katalog "Parkingi leśne [PL]").

- Producentem ww. urządzeń jest Ośrodek Techniki Leśnej w Jarocinie.

- Na komplet ww. urządzeń składają się elementy wskazane w pkt 5.1. standardu PL.

- Wyżej wymienione urządzenia posiadają certyfikat zgodności z normą dla placów zabaw, nr: PN-EN 1176-1:2009, PN-EN 1176-7:2009.

- Na PL obligatoryjny jest dostęp do urządzeń sanitarnych w postaci przenośnych kabin. Istnieje możliwość rezygnacji z przenośnych kabin pod warunkiem zapewnienia dostępu osobom korzystającym z PL do innych sanitariatów.

3.2. Standard nawierzchni.

- Utwardzenie nawierzchni jest obligatoryjne w następujących miejscach PL: wjazd z drogi na PL i wyjazd z PL na drogę, strefa manewrowa parkujących pojazdów, strefa postoju pojazdów, strefa pod urządzeniami, pas do poruszania się wózkiem inwalidzkim (min. 1,5 m szerokości) od miejsca postojowego dedykowanego osobom z niepełnosprawnością ruchową do wiaty lub stołu z miejscem przeznaczonym dla takiej osoby.

- Utwardzenie nawierzchni musi być wykonane przy użyciu tradycyjnych kruszyw lub przy użyciu technologii mieszania gruntu rodzimego ze stabilizatorem. Inne rodzaje utwardzenia wymagają zasięgnięcia przez nadleśnictwo opinii prawnej nt. braku konieczności zmiany kwalifikacji gruntu po wykonaniu danego utwardzenia.

- Na pozostałym terenie PL dopuszczalny jest grunt naturalny, z zastrzeżeniem, że przejścia pomiędzy strefą postoju pojazdów a urządzeniami powinny być oczyszczone z nadmiernej roślinności, a grunt na nich powinien być wygodny dla spacerujących.

3.3. Standard oznakowania obiektu.

- Na obiektach typu PL obligatoryjne jest umieszczenie tablicy informacyjnej pionowej, tzw. witacza - oznakowania parkingu leśnego.

- Na obiektach typu PL obligatoryjne jest umieszczenie tablicy informacyjnej z regulaminem oraz informacją o tym, że obiekt powstał w ramach Programu AUL oraz z logo programu.

- Na obiektach typu PL obligatoryjne jest umieszczenie tablicy informacyjnej z regulaminem korzystania ze "ścieżki zdrowia", o ile elementy "ścieżki zdrowia" występują na danym parkingu.

- Na PL obligatoryjne jest umieszczenie tablicy "Teren monitorowany".

- Wskazane jest umieszczenie na PL znaków organizacji ruchu.

- Przy drodze publicznej, przy której posadowiony jest PL, wskazane jest umieszczenie znaku drogowego typu D-18 po obu stronach jezdni.

3.4. Standard monitorowania obiektu.

- Dla zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników na obiektach typu PL obligatoryjne jest zastosowanie monitoringu elektronicznego (stałego lub przenośnego) lub dozoru.

3.5. Standard współpracy.

- Na obiektach typu PL obligatoryjne jest nawiązanie współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi LP a podmiotami zewnętrznymi w zakresie utrzymania infrastruktury w stanie gwarantującym pozytywny wizerunek PGL LP.

4.

 Zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych LP przy tworzeniu i utrzymaniu PL opisane są w pkt 4 Programu AUL

5.

 Limity urządzeń i nawierzchni utwardzonych

5.1. Limity urządzeń.

Limit urządzeń na PL został wprowadzony w celu ograniczenia kosztów posadowienia jednego PL. Poniższa tabela przedstawia maksymalną liczbę urządzeń na jednym PL w przypadku finansowania inwestycji ze środków funduszu leśnego:

Lp.Urządzenie parkingoweMaksymalna liczba urządzeń na 1 PL
1.Stół prosty5
2.Ławka prosta8
3.Tablica informacyjna typ II4
4.Kosz na segregację odpadów1
5.Ławka prosta krótka2
6.Tablica informacyjna typ I1
7.Ogrodzenie10 modułów dużych i 10 modułów małych
8.Stół okrągły (pojedyncza część)8
9.Ławka okrągła (pojedyncza część)8
10.Obudowa WC

(istnieje możliwość dowolnej konfiguracji obudowy WC)

maks. 2 moduły duże i 2 moduły małe
11.Wiata2
12. Elementy ścieżki zdrowia
12.1.Drążek1
12.2.Drążek do fikołków1
12.3.Drabinka prosta1
12.4.Drabinka ukośna1
12.5.Drabinka linowa1
12.6.Pieńki1
12.7.Poręcze1
12.8.Równoważnia1
12.9.Ławeczka do "brzuszków"1
12.10.Kółka akrobatyczne1
12.11.Belki do przeskoków1
13.Inne urządzenia dodatkowe, których łączna wartość zakupu nie może przekroczyć 10.000,00 zł netto,

np.: pojedyncze kosze na śmieci, szlabany leśne, certyfikowane urządzenia placów zabaw

Dopuszczalna jest zamiana liczby poszczególnych urządzeń przy założeniu, że łączny koszt posadowienia PL, oszacowany przez OTL w Jarocinie, nie przekroczy limitu wskazanego w pkt 6.2. Programu AUL (w przypadku finansowania inwestycji ze środków funduszu leśnego).

5.2. Limity nawierzchni utwardzonych.

Przy określaniu wielkości nawierzchni utwardzonych należy kierować się wytycznymi z pkt 2.2. Ponadto, w celu ograniczenia kosztów posadowienia 1 PL, ustala się, że maksymalny obszar powierzchni wymagającej utwardzenia to 1000 m2. Dopuszczalna jest zamiana wielkości powierzchni wymagającej utwardzenia przy założeniu, że łączny koszt posadowienia PL, oszacowany przez OTL w Jarocinie, nie przekroczy limitu wskazanego w pkt 6.2. Programu AUL (w przypadku finansowania inwestycji ze środków funduszu leśnego).

6.

 Zakres finansowania

6.1. Zadania finansowane ze środków własnych nadleśnictw z możliwością finansowania z funduszu leśnego.

- Przygotowanie projektu koncepcyjnego przez ORWLP w Bedoniu.

- Przygotowanie projektu wykonawczego wraz z pełną dokumentacją przez OTL w Jarocinie (w tym prowadzenie procedur przetargowych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych).

- Nadzór budowlany nad inwestycją.

- Produkcja zestandaryzowanych urządzeń przez OTL w Jarocinie.

- Zakup urządzeń innych niż produkowanych przez OTL w Jarocinie, wskazanych w ww. tabeli w wierszu 13.

- Transport urządzeń na dany PL przez OTL w Jarocinie.

- Montaż urządzeń na danym PL przez OTL w Jarocinie.

- Organizacja i przeprowadzenie przez OTL w Jarocinie prac budowlano-montażowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności z Prawem budowlanym oraz Prawem ochrony środowiska.

6.2. Zadania finansowane ze środków własnych nadleśnictw.

- Czynności związanie z wyborem lokalizacji.

- Utrzymanie obiektu, w tym w szczególności wywóz śmieci i bieżący monitoring.

- Amortyzacja od inwestycji.

- Inne czynności nie objęte pkt 6.1. niniejszego standardu PL.

Wskazana jest realizacja ww. działań wspólnie z innymi podmiotami.

7.

 Prawa autorskie

Prawa autorskie do projektów wymienionych w pkt 6.1. standardu są przekazywane na rzecz PGL LP.

8.

 Wykaz dokumentów niezbędnych do przechowywania w nadleśnictwie

- Informacja z RDLP potwierdzająca, że obiekt wskazany przez nadleśnictwo jest zatwierdzony do posadowienia.

- Zatwierdzony projekt koncepcyjny PL.

- Komplet dokumentów dotyczących prac wykonanych przez OTL w Jarocinie (w tym np. upoważnienie do występowania w imieniu nadleśnictwa).

- Dokumenty księgowe potwierdzające wydatki z funduszu leśnego i ze środków własnych nadleśnictwa.

- Inna korespondencja uznana za ważną z punktu widzenia nadleśnictwa.

9.

 Źródła informacji o szczegółach dotyczących standardu PL.

- OTL w Jarocinie - w zakresie produkcji, transportu i montażu urządzeń wg standardu programu oraz w zakresie prowadzenia inwestycji.

- ORWLP w Bedoniu - w zakresie wyboru lokalizacji, procedur aplikowania do programu, a także posadawiania, rozliczania i utrzymywania PL.

Załącznik Nr  2

Standard miejsca postoju pojazdów (MPP)

Spis treści

1. Definicja

2. Lokalizacja

3. Standardy

4. Zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych LP przy tworzeniu i utrzymaniu miejsca postoju pojazdów

5. Zakres finansowania

6. Prawa autorskie

7. Wykaz dokumentów niezbędnych do przechowywania w nadleśnictwie

8. Źródła informacji o szczegółach dotyczących standardu miejsca postoju pojazdów

1.

 Definicja

Miejsce postoju pojazdów 12 (MPP) to obiekt wyposażony w urządzenia turystyczno-wypoczynkowe oraz wydzielone miejsca postojowe, umożliwiające przemieszczającym się turystom bezpieczny postój na terenach PGL LP. Miejsca postoju pojazdów w odróżnieniu od parkingów leśnych nie muszą posiadać urządzeń sanitarnych.

2.

 Lokalizacja

2.1. Wymagania obligatoryjne dotyczące potencjalnej lokalizacji MPP.

- Lokalizacja występuje na obszarze, gdzie istnieje potrzeba ukierunkowania ruchu turystycznego.

- Grunt planowany do zagospodarowania jest własnością Skarbu Państwa i jest zarządzany przez PGL LP.

2.2. Zalecenia dotyczące potencjalnej lokalizacji MPP.

Wskazane jest, aby miejsce przeznaczone pod MPP:

- Znajdowało się poza obszarem objętym formami ochrony przyrody.

- Miało powierzchnię mniejszą niż 0,5 ha, a w wypadku konieczności lokalizacji na obszarach objętych formą ochrony przyrody lub w otulinach form ochrony przyrody

- powierzchnię mniejszą niż 0,2 ha.

2.3. Wymagania obligatoryjne dotyczące otoczenia MPP.

Lokalizacja nie sąsiaduje bezpośrednio z innymi podobnymi obiektami, które wypełniają funkcję ukierunkowania ruchu turystycznego na danym terenie.

2.4. Zalecenia dotyczące otoczenia MPP.

- MPP powinno znajdować się przy drodze o utwardzonej nawierzchni i posiadać utwardzony wjazd i zjazd.

- Zalecane jest tworzenie MPP w sąsiedztwie infrastruktury nadleśnictwa, np. leśniczówek, co umożliwi utrzymanie MPP w dobrym stanie i czystości.

3.

 Standardy

3.1. Standard urządzeń małej architektury.

- Na potrzeby posadawiania MPP opracowany został standard urządzeń małej architektury. Standard ten dostępny jest w Intranecie LP (zakładka "Centrum Pobierania Plików", podzakładka "Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu", katalog "Aktywne udostępnianie lasu", katalog "Miejsca postoju pojazdów [MPP]").

- Producentem ww. urządzeń są zakłady o zasięgu regionalnym 13 (zwane dalej ZOZR).

- Urządzenia wykonane są z drewna sosnowego lub drewna innych gatunków.

- Wyżej wymienione wybrane urządzenia posiadają projekt techniczny oraz certyfikat zgodności z normą PN-EN 1176-1:2009, PN-EN 1176-7:2009 lub oświadczenie producenta (lub jego upoważnionego przedstawiciela) stwierdzające na jego wyłączną odpowiedzialność, że wyrób jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami.

3.2. Standard nawierzchni.

- Utwardzenie nawierzchni MPP jest obligatoryjne w następujących miejscach: wjazd i zjazd z MPP, strefa manewrowa parkujących pojazdów, strefa postoju pojazdów, strefa pod urządzeniami; pas do poruszania się wózkiem inwalidzkim (min. 1,5 m szerokości) od miejsca postojowego dedykowanego osobom z niepełnosprawnością ruchową do stołu z miejscem przeznaczonym dla takiej osoby.

- Utwardzenie nawierzchni musi być wykonane przy użyciu tradycyjnych kruszyw lub przy użyciu technologii mieszania gruntu rodzimego ze stabilizatorem. Inne rodzaje utwardzenia wymagają zasięgnięcia przez nadleśnictwo opinii prawnej nt. braku konieczności zmiany kwalifikacji gruntu po wykonaniu danego utwardzenia.

- Na pozostałym terenie MPP wskazany jest grunt naturalny, z zastrzeżeniem, że przejścia pomiędzy strefą postoju pojazdów a urządzeniami powinny być wyrównane i oczyszczone z nadmiernej roślinności.

3.3. Standard projektu koncepcyjnego.

- Na potrzeby posadawiania MPP stworzony został standard projektu koncepcyjnego. Standard ten dostępny jest w Intranecie LP (zakładka "Centrum Pobierania Plików", podzakładka "Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu", katalog "Aktywne udostępnianie lasu", katalog "Miejsca postoju pojazdów [MPP]").

- Projekt koncepcyjny zawiera szczegóły dotyczące części opisowej i szkicu danego MPP. Uwzględnia on standardy opisane w pkt 3.1. i 3.2.

- Projekt koncepcyjny musi być uzupełniony o schemat oznaczenia informacyjnymi znakami drogowymi zgodnie z przepisami prawa. O określenie takiego schematu nadleśnictwo występuje do zarządcy drogi innej niż leśna.

3.4. Standard oznakowania obiektu.

- Na obiektach typu MPP obligatoryjne jest umieszczenie tablicy informacyjnej pionowej, tzw. witacza - oznakowania miejsca postoju pojazdów.

- Na obiektach typu MPP obligatoryjne jest umieszczenie tablicy informacyjnej z regulaminem oraz informacją o tym, że obiekt powstał w ramach Programu AUL oraz z logo programu.

- Na PL obligatoryjne jest umieszczenie tablicy "Teren monitorowany".

- Na terenach przygranicznych zaleca się zamieszczenie dodatkowego regulaminu w języku kraju sąsiadującego.

- Wskazane jest umieszczenie na MPP znaków organizacji ruchu.

- Przy drodze publicznej, przy której posadowione jest MPP, wskazane jest umieszczenie znaku drogowego typu D-18 po obu stronach jezdni.

3.4. Standard monitorowania obiektu.

- Dla zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników wskazane jest zastosowanie monitoringu elektronicznego (stałego lub przenośnego) lub dozoru.

4.

 Zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych LP przy tworzeniu i utrzymaniu MPP opisane są w pkt 4 programu AUL.

Do nieobligatoryjnych zadań nadleśnictw aplikujących do programu w zakresie MPP należy nawiązanie współpracy w zakresie utrzymania projektowanej infrastruktury z podmiotem/ami zainteresowanym/i jej istnieniem i wykorzystywaniem

5.

 Zakres finansowania

Zadania finansowane ze środków własnych nadleśnictw:

- Produkcja standardowych urządzeń przez ZOZR.

- Transport urządzeń do danego MPP przez ZOZR.

- Montaż urządzeń na danym MPP przez ZOZR.

- Przygotowanie nawierzchni utwardzonych.

- Czynności związanie z wyborem lokalizacji.

- Opracowanie projektu koncepcyjnego MPP.

- Opracowanie innej dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia prac na gruncie.

- Utrzymanie obiektu, w tym w szczególności wywóz śmieci i bieżący monitoring.

- Amortyzacja od inwestycji.

- Inne czynności.

W ramach współpracy, o której mowa w pkt 4 standardu MPP, wskazana jest realizacja ww. działań wspólnie z innymi podmiotami.

6.

 Prawa autorskie

Przy zamawianiu opracowań koncepcyjnych, w tym w szczególności projektów, zaleca się zawarcie w umowach zapisów mówiących o pełnym przekazaniu praw autorskich na rzecz PGL LP

7.

 Wykaz dokumentów niezbędnych do przechowywania w nadleśnictwie

- Informacja z RDLP potwierdzająca, że obiekt wskazany przez nadleśnictwo jest zatwierdzony do posadowienia.

- Zatwierdzony projekt koncepcyjny MPP.

- Kopie dokumentów związanych ze zgłoszeniem robót budowlanych lub wystąpieniem o pozwolenie na budowę.

- Uzyskane pozwolenia.

- Zlecenie wykonania prac do ZOZR.

- Dokumentacja dotycząca odbioru robót.

- Dokumentacja dotycząca warunków gwarancji producenta (ZOZR) na zamontowane urządzenia.

- Kopie dokumentów dotyczących wykonania nawierzchni.

- Dokumenty księgowe potwierdzające wydatki ze środków własnych nadleśnictwa.

- Inna korespondencja uznana za ważną z punktu widzenia nadleśnictwa.

8.

 Źródła informacji o szczegółach dotyczących standardu MPP

- ZOZR - w zakresie produkcji, transportu i montażu urządzeń wg standardu programu.

- ORWLP w Bedoniu - w zakresie wyboru lokalizacji, procedur aplikowania do programu, a także posadawiania, rozliczania i utrzymywania MPP.

Załącznik Nr  3

KRAJOWY WYKAZ NADLEŚNICTW

planujących inwestycje w parkingi leśne

w ramach AUL na rok 2014 r.

RDLPLp.NadleśnictwoLiczba lokalizacji proponowanych do wykonania w 2014 r.
RDLP Białystok1.N. Białowieża*1
2.N. Hajnówka*1
Łącznie w RDLP22
RDLP Kraków3.N. Nawojowa*1
Łącznie w RDLP11
RDLP Krosno4.N. Bircza*1
Łącznie w RDLP11
RDLP Łódź5.N. Łąck*1
Łącznie w RDLP11
OKL Gołuchów

(RDLP Poznań)

6.OKL Gołuchów**1
Zgłoszenie do DGLP11
RDLP Toruń7.N. Włocławek*1
Łącznie w RDLP11
Łącznie w 6 RDLP

(w tym OKL Gołuchów)

77
* realizacja inwestycji ze środków funduszu leśnego

** realizacja inwestycji ze środków własnych j.o. LP

Załącznik Nr  4

KRAJOWY WYKAZ NADLEŚNICTW

planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów

AUL w 2014 r

RDLPLp.NadleśnictwoLiczba lokalizacji

proponowanych do wykonania w 2014 r.

RDLP Szczecinek*1.Czaplinek1
2.Człuchów1
3.Drawsko2
4.Karnieszewice1
5.Połczyn-Zdrój1
6.Sławno3
7.Trzebielino1
Łącznie w RDLP710
RDLP Toruń*8.Bydgoszcz1
9.Miradz2
Łącznie w RDLP23
RDLP Wrocław*10.Lubin2
11.Milicz3
12.Świeradów2
Łącznie w RDLP37
RDLP Zielona Góra**13.Brzózka3
14.Cybinka2
15.Krosno1
16.Krzystkowice3
17.Lipinki1
18.Lubsko1
19.Nowa Sól2
20.Przytok1
21.Sława Śląska2
22.Szprotawa1
23.Świebodzin1
24.Torzym2
25.Wolsztyn2
26.Zielona Góra2
27.Żagań3
Łącznie w RDLP1527
Łącznie w 4 RDLPłączna liczba nadleśnictwłączna liczba lokalizacji
2747
* zakład odpowiedzialny za realizację: Zespół Składnic LP w Białogardzie

** zakład odpowiedzialny za realizację: Ośrodek Transportu Leśnego w Świebodzinie

1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany Zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę o lasach oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także inne przepisy prawne, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
2 Art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy o lasach (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59; z 2011 r. Nr 34, poz. 170, Nr 106, poz. 622, Nr 224, poz. 1337) stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa; art. 33 ust. 3 pkt 8 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych; art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach stanowi, że środkami funduszu leśnego dysponuje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych.
3 Art. 1 ustawy o lasach stanowi, że "ustawa określa zasady zachowania, ochrony i powiększania zasobów leśnych oraz zasady gospodarki leśnej w powiązaniu z innymi elementami środowiska i z gospodarką narodową".
4 "Odwiedzający lasy" w rozumieniu zarządzenia to wszystkie osoby korzystające z terenów leśnych, głównie w celach rekreacyjnych, turystycznych i edukacyjnych.
5 Z zachowaniem zgodności z prawem w zakresie:

1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118) z późniejszymi zmianami.

2. Ustawa z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. Nr 229, poz. 225) z późniejszymi zmianami.

3. Ustawa o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087) z późniejszymi zmianami.

4. Ustawa z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 169, poz. 1386) z późniejszymi zmianami.

5. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25).

6. Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271).

7. Polskie normy.

6 W tym w szczególności: Zespół Składnic Lasów Państwowych w Białogardzie, OTL w Świebodzinie.
7 W tym w szczególności: Zespół Składnic Lasów Państwowych w Białogardzie, OTL w Świebodzinie.
8 Koszt oznacza wydatek z funduszu leśnego, o którym mowa w pkt 4.3.3. Nadleśnictwo będzie ponosiło inne koszty, np. monitoringu, wywozu śmieci - nie są to koszty uwzględnione w tabeli.
9 Gospodarka leśna polega na długotrwałym procesie wytwarzania rzeczowych produktów wyjściowych działalności w postaci pożytków działalności podstawowej i ubocznej (proces ten obejmuje w określonym zakresie zagospodarowanie, w tym hodowlę i ochronę, oraz użytkowanie lasu), na zbywaniu tych produktów w stanie nieprzerobionym oraz na tzw. realizacji pozaprodukcyjnych funkcji lasu.
10 Parking leśny jest wymieniony w art. 3 ust. 2 ustawy o lasach (Dz. U. 1991 Nr 101, poz. 444 wraz z późniejszymi zmianami). Parking wymieniany jest także w załączniku do ustawy Prawo budowlane (Dz. U. 1994 Nr 89, poz. 414), bez podania definicji, oraz w innych aktach prawnych. Przytoczona definicja opracowana została na potrzeby programu.
11 Dane o miastach powyżej 100 000 mieszkańców publikuje GUS.
12 W przepisach prawa polskiego brak jest zapisów definiujących pojęcie miejsce postoju pojazdów. Przytoczona definicja opracowana została na potrzeby programu.
13 W tym w szczególności: Zespół Składnic Lasów Państwowych w Białogardzie, OTL w Świebodzinie.