Wprowadzenie programu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe pt. "Aktywne udostępnianie lasu na lata 2013-2014" oraz zasad jego realizacji jako wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w zakresie wytwarzania infrastruktury technicznej niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej.
B.I.LP.2013.8.111
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 64
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 13 sierpnia 2013 r.
w sprawie wprowadzenia programu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe pt. "Aktywne udostępnianie lasu na lata 2013-2014" oraz zasad jego realizacji jako wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w zakresie wytwarzania infrastruktury technicznej niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej
Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 1 , w wykonaniu zadań wynikających z obowiązków Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, określonych w art. 33 ust. 3 pkt 3 i pkt 8 oraz art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 2 , zwanej dalej ustawą o lasach, mając na względzie, że:
2) gospodarka leśna obejmuje również realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu (stosownie do brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach),
3) trwale zrównoważona gospodarka leśna powinna zmierzać do zachowania wszystkich ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji lasu (stosownie do brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy o lasach),
4) lasem jest w szczególności grunt, związany z gospodarką leśną, wykorzystywany na parkingi leśne i urządzenia turystyczne (stosownie do brzmienia art. 3 pkt 2 ustawy o lasach),
5) lasy stanowiące własność Skarbu Państwa (...) są udostępniane dla ludności (stosownie do brzmienia art. 26 ust. 1 ustawy o lasach),
6) lasy państwowe stanowią strategiczny zasób naturalny kraju (stosownie do art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju - Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1051, z 2003 r. Nr 113, poz. 1068),
7) środki związane z funduszem leśnym mogą być przeznaczane na tworzenie infrastruktury niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej oraz na realizację wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, w szczególności w zakresie gospodarki leśnej (stosownie do brzmienia art. 58 ust. 2 pkt 3 oraz art. 58 ust. 2 pkt 1 ustawy o lasach),
8) w Polityce Leśnej Państwa przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 22 kwietnia 1997 r.:
a) została postawiona m.in. teza, że "ważnym zadaniem wielofunkcyjnej gospodarki leśnej jest łagodzenie i unikanie konfliktów między różnymi funkcjami lasów a wyzwalanie ich komplementarnego charakteru",
b) do rangi jednego z uwarunkowań polityki leśnej państwa została wyniesiona konieczność "zrównoważenia wzrastających oczekiwań społeczeństwa wobec lasów i jego funkcji poziomem wiedzy tegoż społeczeństwa o gospodarce leśnej i jej przyrodniczych podstawach",
c) określono, że "nadrzędnym celem polityki leśnej jest wyznaczenie kompleksu działań kształtujących stosunek człowieka do lasu, zmierzających do zachowania w zmieniającej się rzeczywistości przyrodniczej i społeczno-gospodarczej warunków do trwałej w nieograniczonej perspektywie czasowej wielofunkcyjności lasów, ich wszechstronnej użyteczności i ochrony oraz roli w kształtowaniu środowiska przyrodniczego, zgodnie z obecnymi i przyszłymi oczekiwaniami społeczeństwa", zaś osiąganie polityki leśnej państwa powinno następować m.in. poprzez "budowę mechanizmów prawnych i finansowych zachęcających właścicieli i zarządców lasu do stałego inwestowania i do ochrony dobra ogólnospołecznego w lasach",
d) określono, że w realizacji polityki leśnej państwa będą podejmowane m.in. działania, wzmacniające funkcje lasów, zwłaszcza lasów publicznych, obejmujące "specjalistyczne zagospodarowanie lasów o szczególnie określonych funkcjach społecznych (parki narodowe i krajobrazowe, lasy podmiejskie, rejony intensywnej rekreacji i turystyki, lasy doświadczalne), którego sposób złagodzi potencjalne konflikty z pozostałymi funkcjami tych lasów i funkcjami lasów przyległych",
zarządzam, co następuje:
ZAŁĄCZNIK
Program
Program
Spis treści
1. Wprowadzenie i cele szczegółowe programu
2. Zasady programu
3. Infrastruktura
4. Zadania jednostek organizacyjnych LP w ramach programu
5. Sporządzanie i rozpatrywanie wniosków w sprawie przystąpienia do programu
6. Plan finansowania programu
7. Udzielanie informacji o programie
8. Wytyczne końcowe
1. Wprowadzenie i cele szczegółowe programu
Niniejsze opracowanie stanowi program Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe jako wspólne przedsięwzięcie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
Program "Aktywne udostępnianie lasu" (AUL), zwany dalej programem, konkretyzuje obowiązki Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, wynikające z Polityki Leśnej Państwa. Podczas konstruowania programu wykorzystano:
1) wyniki inwentaryzacji parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów, a także innych urządzeń turystycznych w lasach Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych, a ponadto:
2) wyniki badań ankietowych, przeprowadzonych na próbie ponad tysiąca osób,
3) wnioski z poprzednich etapów wdrożenia programu AUL,
4) opinie jednostek organizacyjnych LP oraz użytkowników obiektów turystycznych AUL.
Badania wykazały, że ankietowani przebywają na terenach leśnych zasadniczo nie dłużej niż jedną dobę - nie mając wiedzy, kto jest właścicielem i zarządcą danego terenu. Około 55% ankietowanych stwierdziło, że korzysta z lasów wyłącznie w celach rekreacyjnych (wypoczynek, rekreacja, turystyka i uprawianie krajoznawstwa). Jednocześnie aż około 72% ankietowanych pobyt w lasach łączy ze zbieractwem jagód i grzybów. W połączeniu z efektami inwentaryzacji parkingów leśnych i miejsc postoju pojazdów (rozproszenie, stan techniczny, znaczne nakłady na utrzymanie w porównaniu ze stopniem wykorzystywania) - wyniki badań ankietowych dowiodły, że istnieje potrzeba utworzenia przez Lasy Państwowe sieci parkingów leśnych i miejsc postoju pojazdów oraz ich wykorzystywania do działań edukacyjnych i promocyjnych.
W następstwie:
- realizacji polityki rozwoju Polski w zakresie budowy na terytorium Polski sieci dróg publicznych,
- powszechnej dostępności w gospodarstwach domowych pojazdów samochodowych,
- wzrastającej świadomości społecznej co do pożytków z krótkotrwałych wyjazdów poza miasta i miejscowości do lasów w celach wypoczynku weekendowego,
potrzeba stworzenia sieci parkingów leśnych i miejsc postoju pojazdów jest wypełnianiem obowiązku Lasów Państwowych w zakresie dokonywania świadczeń warunkujących możliwość wypoczynku, rekreacji, uprawiania turystyki i krajoznawstwa przez ludność z wykorzystaniem lasów Skarbu Państwa oraz ich otoczenia.
Podstawowym celem, który ma być osiągnięty w następstwie realizacji programu, jest zapewnienie możliwości pobierania wyżej wymienionych świadczeń poprzez pokrycie terenów Polski siecią parkingów leśnych i miejsc postoju pojazdów, powiązanych z innymi obiektami turystycznego udostępniania lasu.
Bez osiągnięcia tego celu należy liczyć się z niekorzystną antropopresją, skutkującą wzrastającym zaśmiecaniem lasów, niedozwoloną penetracją wnętrza lasów przez pojazdy mechaniczne, a także niszczeniem roślinności leśnej młodego pokolenia lasu.
Cele szczegółowe programu to:
1.1. Udostępnianie lasów, pozostających w zarządzie PGL LP, w sposób gwarantujący harmonijne korzystanie z nich przez wszystkich odwiedzających lasy 4 , z uwzględnieniem ochrony zasobów leśnych, poprzez rozwój zestandaryzowanej infrastruktury.
1.2. Aktywizacja mieszkańców obszarów wiejskich i rozwój współpracy pomiędzy nimi i leśnikami poprzez wspólną dbałość o infrastrukturę służącą udostępnianiu lasu i czerpaniu korzyści ze zwiększenia lokalnego ruchu turystycznego.
1.3. Współpraca z lokalnymi władzami w zakresie współfinansowania utrzymania obiektów.
1.4. Zapewnienie bezpieczeństwa odwiedzającym lasy.
2. Zasady programu
2.1. Autonomiczność
O przystąpieniu do programu decyduje kierownik jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, na terenie której ma powstać obiekt. Kierownik ten ustala lokalizację obiektu wyłącznie na gruntach znajdujących się w zarządzie LP. Podstawą podjęcia decyzji powinno być rozpoznanie własne co do potrzeby powstania nowych lub modernizacji już istniejących parkingów leśnych czy miejsc postoju pojazdów.
2.2. Przedsięwzięcie wspólne jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych
Osiąganie celów programu powinno być wynikiem wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w zakresie wytwarzania w Lasach Państwowych infrastruktury technicznej niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej poprzez pokrycie terytorium Polski siecią parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów.
2.3. Finansowanie
Działania podejmowane w realizacji programu będą finansowane ze środków własnych nadleśnictw, z zastrzeżeniem co do działań podejmowanych na rzecz programu w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych, finansowanych z wpłat nadleśnictw, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy o lasach. Działania te mogą być współfinansowane ze środków funduszu leśnego oraz innych źródeł zewnętrznych.
2.4. Standaryzacja urządzeń
2.4.1. Przez standard urządzeń rozumie się kompletne i opisane dokumentacją wykonawczą zestawy urządzeń typu: stoły, ławki, wiaty, tablice informacyjne itp.
2.4.2. Standard urządzeń może być stosowany wyłącznie przez jednostki organizacyjne LP na gruntach Skarbu Państwa pozostających w zarządzie LP. Nie przewiduje się sprzedaży zestandaryzowanych urządzeń podmiotom spoza LP.
2.4.3. Standard urządzeń jest zabezpieczony przed powielaniem i naśladownictwem przez inne podmioty.
2.4.4. Informacja o obowiązującym standardzie urządzeń dostępna jest w Intranecie LP. Informacja ta może być upowszechniana również w postaci drukowanych katalogów, pokazów terenowych i in.
2.4.5. Jednostka organizacyjna LP może nabyć standardową infrastrukturę ze środków własnych, poza programem. Zobowiązuje to jednocześnie do przestrzegania przez nią zasad programu AUL, w tym w szczególności zasady bezpieczeństwa (pkt 2.5.) i trwałości (2.7.).
2.4.6. W ramach programu istnieje możliwość stosowania elementów typowych dla cech etnograficznych i kulturowych danego regionu w postaci pojedynczych, osobnych urządzeń.
2.5. Bezpieczeństwo
2.5.1. Wszystkie urządzenia w ramach standardu określonego programem muszą posiadać deklarację zgodności wystawioną przez producenta 5 .
2.5.2. Preferowaną deklaracją zgodności jest zgodność z normą dla placów zabaw, nr: PN-EN 1176-1:2009, PN-EN 1176-7:2009.
2.5.3. Każda infrastruktura powstała w ramach programu musi być wyposażona w informację o zakresie odpowiedzialności LP za bezpieczeństwo jej użytkowników. Informację tę przygotowuje producent. Jest ona dostępna w Intranecie LP, może być również upowszechniana w postaci drukowanych katalogów, instrukcji, tablic informacyjnych i in.
2.5.4. Dla zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników zalecane jest zastosowanie monitoringu (stałego lub przenośnego) wraz z tablicą informacyjną "Teren monitorowany".
2.6. Współpraca
2.6.1. Zalecane jest nawiązanie współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi LP a podmiotami zewnętrznymi w zakresie utrzymania infrastruktury w stanie gwarantującym pozytywny wizerunek PGL LP. W wypadku wybranych typów obiektów współpraca ta będzie obligatoryjna. Obowiązek ten będzie wskazany w standardzie danego obiektu (pkt 3.)
2.6.2. Zakres współpracy powinien być opisany w formie gwarantującej jej skuteczną realizację. Zalecane formy to porozumienie lub umowa.
2.6.3. Preferowane jest tworzenie infrastruktury sprzyjającej rozwojowi lokalnej społeczności i gwarantującej zachowanie walorów przyrodniczych terenów leśnych.
2.7. Trwałość
2.7.1. Trwałość oznacza m.in.: sprawność, funkcjonalność i estetyczność poszczególnych urządzeń.
2.7.2. Budowa obiektów w ramach programu musi zawierać analizę czynności i kosztów związanych z zapewnieniem trwałości infrastruktury w stanie gwarantującym pozytywny wizerunek PGL LP.
2.7.3. Dla zwiększenia trwałości infrastruktury zalecane jest zastosowanie monitoringu (stałego lub przenośnego) wraz z tablicą informacyjną "Teren monitorowany".
2.8. Dostępność
2.8.1. Infrastruktura powstająca w ramach programu musi zawierać elementy dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową i jeżeli to możliwe - elementy dostosowane do potrzeb osób z innymi rodzajami niepełnosprawności.
2.8.2. Elementy opisane w pkt 2.8.1. są uwzględnione w standardzie urządzeń, o którym mowa w pkt 2.4.
2.9. Promocja
Infrastruktura powstająca w ramach programu powinna być wykorzystana do promocji Lasów Państwowych oraz do edukacji leśnej społeczeństwa, w tym kształtowania pozytywnego wizerunku LP.
3. Infrastruktura
3.1. Na obiekt w rozumieniu programu składają się następujące elementy:
3.1.1. Kompletny funkcjonalnie zestaw urządzeń.
3.1.2. Nawierzchnie.
3.1.3. Oznakowanie.
3.1.4. Monitoring.
Dobór i lokalizacja ww. elementów zapewnia korzystanie z terenów leśnych w sposób gwarantujący bezpieczeństwo odwiedzających oraz harmonijną realizację funkcji lasu.
3.2. Obiektami w rozumieniu programu są:
3.2.1. Parking leśny.
3.2.2. Miejsce postoju pojazdów.
3.3. Standard typów obiektów wymienionych w pkt 3.2. stanowią załączniki nr 1 i nr 2 do programu.
3.4. Na ww. standard danego typu obiektu składają się w szczególności:
3.4.1. Wymagania i zalecenia dotyczące szczegółów lokalizacji.
3.4.2. Zakres zadań finansowanych ze środków funduszu leśnego.
3.4.3. Wytyczne dotyczące jednostek organizacyjnych LP udzielających szczegółowych informacji nt. programu w zakresie danego typu obiektu.
4. Zadania jednostek organizacyjnych LP w ramach programu
Podmiotami uczestniczącymi w realizacji programu są: nadleśnictwa, regionalne dyrekcje Lasów Państwowych (RDLP), Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych (DGLP), Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu (ORWLP), Ośrodek Techniki Leśnej w Jarocinie (OTL), zakłady o zasięgu regionalnym (zwane dalej ZOZR) 6 .
4.1. Zadania nadleśnictw:
4.1.1. Wytypowanie obszarów preferowanych do lokalizacji infrastruktury wspierającej udostępnianie lasu do celów rekreacyjnych i edukacyjnych, z zachowaniem dbałości o inne funkcje lasu.
4.1.2. Nawiązanie współpracy w zakresie lokalizacji i współfinansowania utrzymania projektowanej infrastruktury z podmiotami zainteresowanymi jej istnieniem i wykorzystywaniem.
4.1.3. Aplikowanie do DGLP, za pośrednictwem właściwej RDLP, o zapewnienie środków finansowych na budowę obiektów w ramach programu.
4.1.4. Wykorzystanie standardowych rozwiązań dla danego typu obiektu opisanych w pkt 2.4.
4.1.5. Bieżąca współpraca z jednostkami LP zaangażowanymi w realizację Programu AUL.
4.1.6. W odniesieniu do parkingów leśnych: konsultacje i zatwierdzanie dokumentów dotyczących poszczególnych etapów inwestycji, przygotowywanych przez ORWLP w Bedoniu (projekt koncepcyjny parkingu leśnego) i OTL w Jarocinie (pozostała dokumentacja).
4.1.7. W odniesieniu do miejsc postoju pojazdów: opracowanie dokumentacji projektowej, zlecanie produkcji, transportu i montażu urządzeń do ZOZR, przygotowanie nawierzchni (w tym m.in. przez podmioty zewnętrzne wybrane przez nadleśnictwo) oraz prowadzenie inwestycji.
4.1.8. Przygotowanie treści tablic informacyjnych w liczbie zgodnej z projektem koncepcyjnym.
4.1.9. Odbiór inwestycji od wykonawców.
4.1.10. Przekazywanie do DGLP, za pośrednictwem właściwej RDLP, dokumentów finansowych, niezbędnych do rozliczenia realizacji zadań ze środków funduszu leśnego.
4.1.11. Utrzymanie obiektów w stanie gwarantującym pozytywny wizerunek PGL LP jako gospodarza obiektu. Koszty utrzymania obiektów są składową planowania finansowo-gospodarczego w nadleśnictwach.
4.1.12. Upowszechnianie informacji nt. udanych wdrożeń z zakresu programu.
4.2. Zadania regionalnych dyrekcji LP:
4.2.1. Sporządzenie "Regionalnego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL" oraz "Regionalnego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL" na podstawie wniosków z nadleśnictw, o których mowa w pkt 4.1.3.
4.2.2. Przekazanie ww. wykazów do ORWLP w Bedoniu.
4.2.3. Koordynacja i nadzór działań opisanych w pkt 4.1. na poziomie regionalnym.
4.3. Zadania Dyrekcji Generalnej LP:
4.3.1. Akceptowanie rozpoczęcia przez ORWLP w Bedoniu naboru lokalizacji nowych obiektów na kolejny rok.
4.3.2. Zatwierdzanie "Krajowego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL" oraz "Krajowego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL" na podstawie danych z ORWLP w Bedoniu, pkt 4.4.1.
4.3.3. Planowanie środków możliwych do dofinansowania z funduszu leśnego na podstawie ww. wykazów.
4.3.4. Koordynacja działań na poziomie krajowym.
4.3.5. Rozliczanie realizacji zadań ze środków funduszu leśnego na podstawie dokumentów finansowych z nadleśnictw, RDLP i zakładów LP.
4.4. Zadania zakładów LP:
4.4.1. Zadania Ośrodka Rozwojowo-Wdrożeniowego Lasów Państwowych w Bedoniu:
- Ogłaszanie, za zgodą DGLP wskazaną w pkt 4.3.1., naboru lokalizacji w celu posadowienia obiektów programu, zgodnie z pkt 5.1.
- Sporządzanie "Krajowego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL" oraz "Krajowego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL" na podstawie wykazów z RDLP.
- Przekazywanie ww. wykazów do DGLP.
- Bieżąca współpraca z jednostkami LP zaangażowanymi w realizację Programu AUL.
- Obsługa etapu przedinwestycyjnego: konsultacje terenowe dotyczące wyboru lokalizacji, wsparcie prawne, przygotowanie informacyjnej części tablic na parkingi leśne.
- Przygotowanie projektów koncepcyjnych dla obiektów typu parking leśny, w uzgodnieniu z jednostką organizacyjną LP, na wniosek której planowana jest inwestycja.
- Udostępnianie informacji o standardzie urządzeń i obiektów w Intranecie LP.
- Udostępnianie informacji o potencjalnych kosztach utrzymania w Intranecie LP.
- Udostępnianie narzędzi promocji programu w Intranecie LP.
- Wnioskowanie do DGLP o korektę, usunięcie lub dodanie elementów standardów urządzeń, standardu obiektów i inne zmiany z zakresu programu.
- Upowszechnianie informacji nt. udanych wdrożeń z zakresu programu.
- Monitorowanie funkcjonowania wybranych obiektów w terenie.
- Przygotowanie projektów decyzji/zarządzeń dotyczących programu.
- Sporządzenie raportu końcowego z realizacji programu.
4.4.2. Zadania Ośrodka Techniki Leśnej w Jarocinie:
- Bieżąca współpraca z jednostkami organizacyjnymi LP zaangażowanymi w realizację Programu AUL.
- Przekazywanie informacji do ORWLP w Bedoniu o postępie prac nad realizacją programu.
- Opracowanie dokumentacji projektowej wykonawczej i prowadzenie inwestycji wraz z nadzorem budowlanym dla obiektów typu parking leśny w uzgodnieniu z jednostką organizacyjną LP, na wniosek której planowana jest inwestycja.
- Wytworzenie elementów infrastruktury parkingowej zgodnie z obowiązującym standardem załączonym do programu.
- Przygotowanie terenu wydzielonego na urządzenie parkingu leśnego pod montaż urządzeń.
- Wykonanie nawierzchni oraz ciągów wewnętrznej komunikacji na parkingu leśnym.
- Magazynowanie, transport i montaż elementów infrastruktury parkingu leśnego.
- Organizacja i przeprowadzenie prac budowlano-montażowych zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności z Prawem budowlanym oraz Prawem ochrony środowiska.
- Przekazanie niezbędnej dokumentacji dotyczącej obiektu nadleśnictwu, na wniosek którego prowadzona jest inwestycja, oraz udostępnianie mu informacji o zakresie odpowiedzialności LP za bezpieczeństwo użytkowników korzystających z wyprodukowanych urządzeń.
- Prowadzenie serwisu powykonawczego w ramach gwarancji.
- Wnioskowanie do DGLP o korektę, usunięcie lub dodanie elementów standardów urządzeń tworzących obiekt.
- Wnioskowanie do DGLP o korektę, usunięcie lub dodanie nowego standardu obiektu.
- Upowszechnianie informacji nt. udanych wdrożeń z zakresu programu.
Dopuszcza się, w uzasadnionych przypadkach, inny podział prac pomiędzy OTL w Jarocinie a nadleśnictwem, na terenie którego prowadzona jest inwestycja.
4.4.3. Zadania zakładów o zasięgu regionalnym 7 :
- Bieżąca współpraca z jednostkami organizacyjnymi LP zaangażowanymi w realizację Programu AUL.
- Przekazywanie informacji do ORWLP w Bedoniu o postępie prac nad realizacją programu.
- Wytworzenie elementów infrastruktury miejsc postoju pojazdów zgodnie z obowiązującym standardem załączonym do programu.
- Magazynowanie, transport i montaż elementów infrastruktury miejsca postoju pojazdów na podstawie projektu przedstawionego do realizacji przez jednostkę organizacyjną LP, na wniosek której prowadzona jest inwestycja.
- Organizacja i przeprowadzenie prac budowlano-montażowych zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności z Prawem budowlanym oraz Prawem ochrony środowiska.
- Przekazanie niezbędnej dokumentacji dotyczącej urządzeń nadleśnictwu, na wniosek którego prowadzona jest inwestycja, oraz udostępnianie mu informacji o zakresie odpowiedzialności LP za bezpieczeństwo użytkowników korzystających z wyprodukowanych urządzeń.
- Prowadzenie serwisu powykonawczego w ramach gwarancji.
- Wnioskowanie do DGLP o korektę, usunięcie lub dodanie elementów standardów urządzeń tworzących obiekt.
- Wnioskowanie do DGLP o korektę, usunięcie lub dodanie nowego standardu obiektu.
- Upowszechnianie informacji nt. udanych wdrożeń z zakresu programu.
5. Sporządzanie i rozpatrywanie wniosków w sprawie przystąpienia do programu
5.1. Ogłoszenie naboru
- Ogłoszenie naboru dokonywane jest przez ORWLP w Bedoniu za zgodą Dyrekcji Generalnej LP (pkt 4.3.1.).
- Ogłoszenie naboru zawiera informacje o: obiekcie naboru (parkingi leśne lub miejsca postoju pojazdu), terminie nadsyłania zgłoszeń, adresacie zgłoszeń i innych szczegółach niezbędnych do sprawnej realizacji naboru.
- Ogłoszenie naboru upowszechniane jest m.in. w postaci pisma wystosowanego do RDLP.
5.2. Składanie wniosków - etap I
Nadleśnictwo zainteresowane udziałem w programie występuje z wnioskiem do RDLP.
5.3. Składanie wniosków - etap II
- RDLP dokonuje wstępnej weryfikacji wniosków, w tym w szczególności kompletności zawartych w nich informacji.
- Na podstawie nadesłanych wniosków RDLP tworzy "Regionalny wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL" oraz "Regionalny wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL". Wykazy te muszą zawierać m.in. nazwę nadleśnictwa, typ obiektu i nazwę obiektu. Kolejność lokalizacji w ww. wykazie musi odzwierciedlać rekomendacje RDLP co do ważności inwestycji w daną lokalizację.
- RDLP przesyła do ORWLP w Bedoniu "Regionalny wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL" oraz "Regionalny wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL".
5.4. Rozpatrywanie wniosków
- Jeżeli liczba lokalizacji zgłoszonych przez wszystkie RDLP nie przekracza limitu określonego w pkt 6.2., wówczas wszystkie wskazane lokalizacje przyjęte są do realizacji.
- Jeżeli liczba lokalizacji zgłoszonych przez wszystkie RDLP przekracza limit określony w pkt 6.2., wówczas ORWLP w Bedoniu po otrzymaniu "Regionalnego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL" oraz "Regionalnego wykazu nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL" ze wszystkich RDLP nadaje punktację zgłoszonym lokalizacjom. Schemat punktacji dla PL i MPP przestawiono w tabelach poniżej:
Tab. 1. Punktacja PL
Lp. | Oceniany parametr | Liczba punktów możliwych do uzyskania |
1. | Lokalizacja | 0 - lokalizacja położona dalej niż 50 km od granic miast liczących powyżej 100 000 mieszkańców lub dalej niż 50 km od granic najbliższego LKP. 1 - lokalizacja położona od 25 km do 50 km od granic miast liczących powyżej 100 000 mieszkańców lub położonych od 25 km do 50 km od granic najbliższego LKP. 4 - lokalizacja położona do 25 km od granic miast liczących powyżej 100 000 mieszkańców lub położonych do 25 km od granic najbliższego LKP. |
2. | Współpraca z podmiotami zewnętrznymi | 0 - nadleśnictwo nie dołączyło informacji o podmiotach/osobach współpracujących przy utrzymaniu obiektu po jego udostępnieniu. 1 - nadleśnictwo dołączyło informację o jednym podmiocie/osobie współpracujących przy utrzymaniu obiektu po jego udostępnieniu. 4 - nadleśnictwo dołączyło informację o dwóch i więcej podmiotach/osobach współpracujących przy utrzymaniu obiektu po jego udostępnieniu. |
3. | Pozycja w regionalnym wykazie nadleśnictw, o którym mowa w pkt 5.3. | 0 - lokalizacja została zamieszczona na pozycji 3 lub dalszej w regionalnym wykazie nadleśnictw, o którym mowa w pkt 5.3. 1 - lokalizacja została zamieszczona na pozycji 2 w regionalnym wykazie nadleśnictw, o którym mowa w pkt 5.3. 2 - lokalizacja została zamieszczona na pozycji 1 w regionalnym wykazie nadleśnictw, o którym mowa w pkt 5.3. |
Maksymalna liczba punktów dla danej lokalizacji = 10.
Tab. 2. Punktacja MPP
Lp. | Oceniany parametr | Liczba punktów możliwych do uzyskania |
1. | Liczba MPP zgłoszonych w danym roku na terenie jednego nadleśnictwa | 1 - nadleśnictwo zgłosiło jedną lokalizację. 2 - nadleśnictwo zgłosiło dwie lokalizacje. 3 - nadleśnictwo zgłosiło trzy lokalizacje. 4 - nadleśnictwo zgłosiło cztery lokalizacje. 5 - nadleśnictwo zgłosiło pięć lokalizacji. 6 - nadleśnictwo zgłosiło sześć lub więcej lokalizacji. |
Maksymalna liczba punktów dla danego nadleśnictwa = 6.
- ORWLP w Bedoniu tworzy "Krajowy wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL" oraz "Krajowy wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL" ze wszystkich wykazów z RDLP. W wypadku zastosowania punktacji, w ww. wykazie umieszczane są lokalizacje z najwyższą punktacją, do osiągnięcia limitu wskazanego w pkt 6.2.
- ORWLP w Bedoniu przekazuje tak przygotowane ww. wykazy do DGLP.
- DGLP zatwierdza ww. wykazy z uwzględnieniem środków przeznaczonych na realizację programu.
5.5. Ogłoszenie wyników naboru
- DGLP przekazuje do wszystkich RDLP i ORWLP w Bedoniu informację o zatwierdzeniu ww. wykazów, z uwzględnieniem poziomu finansowania programu, w terminie umożliwiającym zamieszczenie inwestycji w planach finansowo-gospodarczych nadleśnictw.
- RDLP przekazuje wyniki naboru do wszystkich jednostek aplikujących do programu w I etapie naboru w terminie umożliwiającym zamieszczenie inwestycji w planach finansowo-gospodarczych nadleśnictw.
Zgodnie z Zarządzeniem Dyrektora Generalnego LP nr 12/2013 dokonany został nabór lokalizacji na 2014 r. "Krajowy wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w parkingi leśne AUL w 2014 r." zawiera załącznik nr 3. "Krajowy wykaz nadleśnictw planujących inwestycje w miejsca postoju pojazdów AUL w 2014 r." zawiera załącznik nr 4.
6. Plan finansowania programu
6.1. Zadania wynikające z programu zostaną ujęte w planie finansowo-gospodarczym LP na rok 2014 oraz w planach finansowo-gospodarczych na rok 2014 jednostek organizacyjnych LP uczestniczących w programie.
6.2. Przyjmuje się następujące założenia finansowo-rzeczowego wymiaru zadań realizowanych w ramach programu:
Lp. | Typ obiektu/etap | Rok | Maksymalna liczba | Maks. koszt 8 zł | Łączny maks. koszt zł/rok |
1. | Parking leśny/ inwestycja | 2014 | 16 | 350.000*/1 obiekt | 5.600.000* |
2. | Miejsce postoju pojazdów/ inwestycja | 2014 | 185 | 41.200*/1 obiekt | 7.622.000* |
3. | Obsługa etapu przedinwestycyjnego | 2014 | - | 490.000**/1 rok | 490.000** |
RAZEM program w 2014 r.: 13.712.000 zł |
* netto, ** brutto.
6.3. Zakłada się możliwość likwidacji dotychczas istniejących obiektów infrastruktury rekreacyjnej, których koszty utrzymania nie są rekompensowane budową właściwego wizerunku LP i potrzebami lokalnej społeczności. O likwidacji ww. obiektów decyduje kierownik jednostki organizacyjnej LP na podstawie analizy finansowej z uwzględnieniem opinii lokalnej społeczności.
6.4. W trudnej sytuacji finansowo-gospodarczej LP dopuszcza się zmianę maksymalnej liczby obiektów wyszczególnionych w punkcie 6.2.
7. Udzielanie informacji o programie
Informacji o programie udzielają:
7.1. DGLP (Wydział Ochrony Ekosystemów) - w zakresie realizacji programu na poziomie ogólnym.
7.2. RDLP - w zakresie inwestycji realizowanych lub wnioskowanych do realizacji w ich zasięgu terytorialnym.
7.3. Nadleśnictwa - w zakresie inwestycji realizowanych lub wnioskowanych do realizacji w ich zasięgu terytorialnym.
7.4. Centrum Informacyjne Lasów Państwowych - w zakresie promocji programu.
7.5. ORWLP w Bedoniu - w zakresie realizacji programu na poziomie szczegółowym.
7.6. OTL w Jarocinie i ZOZR - w zakresie prac wykonywanych w ramach programu.
Podstawowym źródłem informacji o programie dla jednostek organizacyjnych LP jest Intranet LP (zakładka "Centrum Pobierania Plików", podzakładka "Aktywne udostępnianie lasu").
8. Wytyczne końcowe
Realizacja programu ma doprowadzić do stworzenia na terenie Polski sieci parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów. Obiekty te mają ukierunkować i ułatwić odwiedzającym korzystanie z terenów leśnych pozostających w zarządzie PGL LP. Miejsca te będą położone na wyodrębnionych funkcjonalnie co do granic gruntach Skarbu Państwa, znajdujących się w bezpośrednim zarządzie nadleśnictw. Będą one (wraz z urządzeniami, w tym urządzeniami budowlanymi) dawać możliwość parkowania oraz postoju pojazdów mechanicznych.
Biorąc pod uwagę ogólną klasyfikację urządzeń nieruchomych, parkingi leśne należy zaliczać do gruntów leśnych, w skład których wchodzą:
1) urządzenia gruntowe,
2) urządzenia budowlane, wyczerpujące znamiona placów postojowych.
Główne założenia programu:
1. Sieć parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów tworzona w czasie jego realizacji, w związku z brzmieniem art. 3 pkt 2 ustawy o lasach, nie będzie wymagać wyłączenia gruntów leśnych z produkcji, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
2. Sieć parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów, która powstanie w ramach programu, będzie wykorzystywana do świadczeń Lasów Państwowych, warunkujących realizację przez nadleśniczych pozaprodukcyjnych funkcji lasu w tym zakresie, w jakim realizacja ta służy wypoczynkowi, rekreacji itp. świadczeniom, pobieranym przez osoby przebywające na terenach leśnych.
3. Standard wyposażenia parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów nie będzie stwarzał potrzeby pobierania przez Lasy Państwowe częściowej odpłatności za możliwość korzystania z tych obiektów.
4. Sieć parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów - poprzez wyposażenie w system urządzeń małej architektury (np. w tablice informacyjne i inne urządzenia) - będzie wykorzystywana również do edukacji leśnej społeczeństwa i promocji polskiego modelu leśnictwa państwowego.
5. Realizacja programu, jako warunek wypełniania przez nadleśniczych pozaprodukcyjnych funkcji lasu, będzie wiązać się z nakładami niezbędnymi do pobierania przychodów ze sprzedaży produktów rzeczowych gospodarki leśnej 9 (głównie surowca drzewnego).
6. Jeżeli nierzeczowe produkty (półprodukty) wyjściowe gospodarki leśnej są wytwarzane w ramach trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, to za wytworzenie tych produktów (półproduktów) co do zasady Skarbowi Państwa jako właścicielowi lasów nie przysługuje gratyfikacja finansowa.
7. Koszty prowadzenia trwale zrównoważonej gospodarki leśnej są kosztami wytwarzania surowca drzewnego, produktów ubocznego użytkowania lasu sensu stricto, produktów gospodarki łowieckiej oraz produktów, w tym usług działalności dodatkowej, zaliczonych do gospodarki leśnej. Z mocy prawa żaden podmiot prowadzący gospodarstwo leśne nie może wytwarzać surowca drzewnego oraz innych wyżej wymienionych produktów gospodarki leśnej z pominięciem obowiązku uczestniczenia w procesie wytwarzania nierzeczowych produktów gospodarki leśnej poprzez wytwarzanie wyżej wymienionych półproduktów, tj. bez doskonalenia metodami gospodarki leśnej zdolności lasów do zaspokajania zapotrzebowania beneficjentów na ww. użyteczności niematerialne, pobierane na warunkach niekomercyjnych.
8. Realizacja programu ma przeciwdziałać zagrożeniu trwałości i ciągłości funkcjonowania lasów poprzez odpowiednie ukierunkowanie antropopresji, a także poprzez kształtowanie społecznych postaw prośrodowiskowych jako efektu działalności w zakresie edukacji leśnej, prowadzonej z wykorzystaniem parkingów leśnych oraz miejsc postoju pojazdów.
Załącznik Nr 1
Standard parkingu leśnego (PL)
Standard parkingu leśnego (PL)
Spis treści
1. Definicja
2. Lokalizacja
3. Standardy
4. Zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych LP przy tworzeniu i utrzymaniu parkingu leśnego
5. Limity urządzeń i nawierzchni utwardzonych
6. Zakres finansowania
7. Prawa autorskie
8. Wykaz dokumentów niezbędnych do przechowywania w nadleśnictwie
9. Źródła informacji o szczegółach dotyczących standardu parkingu leśnego
1. Definicja
Parking leśny 10 (PL) to obiekt posadowiony na gruncie związanym z gospodarką leśną, wyposażony w urządzenia turystyczno-wypoczynkowe oraz wydzielone miejsca postojowe, umożliwiające przemieszczającym się turystom bezpieczny postój na terenach PGL LP. Parking leśny w odróżnieniu od miejsca postoju pojazdu musi posiadać urządzenia sanitarne.
2. Lokalizacja
2.1. Wymagania obligatoryjne dotyczące potencjalnej lokalizacji PL
Miejsce przeznaczone pod PL musi spełniać poniższe wymagania:
- Lokalizacja występuje na obszarze, gdzie istnieje potrzeba ukierunkowania ruchu turystycznego.
- Grunt planowany do zagospodarowania jest własnością Skarbu Państwa i jest zarządzany przez PGL LP.
- Lokalizacja musi gwarantować bezpieczny wjazd z drogi na PL i wyjazd z PL na drogę.
2.2. Zalecenia dotyczące potencjalnej lokalizacji PL
Wskazane jest, aby miejsce przeznaczone pod PL:
- Znajdowało się poza obszarem objętym formami ochrony przyrody.
- Miało powierzchnię mniejszą niż 0,5 ha, a w wypadku konieczności lokalizacji na obszarach objętych formą ochrony przyrody lub w otulinach form ochrony przyrody
- powierzchnię mniejszą niż 0,2 ha.
2.3. Wymagania obligatoryjne dotyczące otoczenia PL
Lokalizacja nie sąsiaduje bezpośrednio z podobnymi obiektami, które wypełniają funkcję ukierunkowania ruchu turystycznego na danym terenie (np. zajazdy, stacje paliw, parkingi innych własności itp.).
2.4. Zalecenia dotyczące otoczenia PL
- Preferowane są lokalizacje atrakcyjne pod względem turystycznym.
- PL powinien znajdować się w pobliżu aglomeracji miejskich, czyli w odległości do 25 km od granic miasta liczącego powyżej 100 000 mieszkańców 11 .
- PL powinien znajdować się na terenie leśnego kompleksu promocyjnego (LKP).
- PL nie powinien zwiększać antropopresji na tereny szczególnie cenne przyrodniczo.
- PL powinien być zlokalizowany w sąsiedztwie infrastruktury nadleśnictwa, np. leśniczówek, co umożliwi utrzymanie PL w dobrym stanie i czystości.
3. Standardy
3.1. Standard urządzeń małej architektury
- Na potrzeby posadawiania PL opracowany został standard urządzeń małej architektury. Standard ten dostępny jest w Intranecie LP (zakładka "Centrum Pobierania Plików", podzakładka "Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu", katalog "Aktywne udostępnianie lasu", katalog "Parkingi leśne [PL]").
- Producentem ww. urządzeń jest Ośrodek Techniki Leśnej w Jarocinie.
- Na komplet ww. urządzeń składają się elementy wskazane w pkt 5.1. standardu PL.
- Wyżej wymienione urządzenia posiadają certyfikat zgodności z normą dla placów zabaw nr: PN-EN 1176-1:2009, PN-EN 1176-7:2009.
- Na PL obligatoryjny jest dostęp do urządzeń sanitarnych w postaci przenośnych kabin. Istnieje możliwość rezygnacji z przenośnych kabin pod warunkiem zapewnienia dostępu osobom korzystającym z PL do innych sanitariatów.
3.2. Standard nawierzchni
- Utwardzenie nawierzchni jest obligatoryjne w następujących miejscach PL: wjazd z drogi na PL i wyjazd z PL na drogę, strefa manewrowa parkujących pojazdów, strefa postoju pojazdów, strefa pod urządzeniami, pas do poruszania się wózkiem inwalidzkim (min. 1,5 m szerokości) od miejsca postojowego dedykowanego osobom z niepełnosprawnością ruchową do wiaty lub stołu z miejscem przeznaczonym dla takiej osoby.
- Utwardzenie nawierzchni musi być wykonane przy użyciu tradycyjnych kruszyw lub przy użyciu technologii mieszania gruntu rodzimego ze stabilizatorem. Inne rodzaje utwardzenia wymagają zasięgnięcia przez nadleśnictwo opinii prawnej nt. braku konieczności zmiany kwalifikacji gruntu po wykonaniu danego utwardzenia.
- Na pozostałym terenie PL dopuszczalny jest grunt naturalny, z zastrzeżeniem, że przejścia pomiędzy strefą postoju pojazdów a urządzeniami powinny być oczyszczone z nadmiernej roślinności, a grunt na nich powinien być wygodny dla spacerujących.
3.3. Standard oznakowania obiektu
- Na obiektach typu PL obligatoryjne jest umieszczenie tablicy informacyjnej pionowej, tzw. witacza - oznakowania parkingu leśnego.
- Na obiektach typu PL obligatoryjne jest umieszczenie tablicy informacyjnej z regulaminem oraz z informacją o tym, że obiekt powstał w ramach programu AUL oraz z logo programu.
- Na obiektach typu PL obligatoryjne jest umieszczenie tablicy informacyjnej z regulaminem korzystania ze "ścieżki zdrowia", o ile elementy "ścieżki zdrowia" występują na danym parkingu.
- Na PL obligatoryjne jest umieszczenie tablicy "teren monitorowany".
- Wskazane jest umieszczenie na PL znaków organizacji ruchu.
- Przy drodze publicznej, przy której posadowione jest PL, wskazane jest umieszczenie znaku drogowego typu D-18 po obu stronach jezdni.
3.4. Standard monitorowania obiektu
- Dla zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników na obiektach typu PL obligatoryjne jest zastosowanie monitoringu elektronicznego (stałego lub przenośnego) lub dozoru.
3.5. Standard współpracy
- Na obiektach typu PL obligatoryjne jest nawiązanie współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi LP a podmiotami zewnętrznymi w zakresie utrzymania infrastruktury w stanie gwarantującym pozytywny wizerunek PGL LP.
4. Zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych LP przy tworzeniu i utrzymaniu PL opisane są w pkt 4 Programu AUL.
5. Limity urządzeń i nawierzchni utwardzonych
5.1. Limity urządzeń
Limit urządzeń na PL został wprowadzony w celu ograniczenia kosztów posadowienia jednego PL. Tabela obok przedstawia maksymalną liczbę urządzeń na jednym PL:
Lp. | Urządzenie parkingowe | Maksymalna liczba urządzeń na 1 PL |
1. | Stół prosty | 5 |
2. | Ławka prosta | 8 |
3. | Tablica informacyjna typ II | 4 |
4. | Kosz na segregację odpadów | 1 |
5. | Ławka prosta krótka | 2 |
6. | Tablica informacyjna typ I | 1 |
7. | Ogrodzenie | 10 modułów dużych i 10 modułów małych |
8. | Stół okrągły (pojedyncza część) | 8 |
9. | Ławka okrągła (pojedyncza część) | 8 |
10. | Obudowa WC (istnieje możliwość dowolnej konfiguracji obudowy WC) | maks. 2 moduły duże i 2 moduły małe |
11. | Wiata | 2 |
12. Elementy ścieżki zdrowia | ||
12.1. | Drążek | 1 |
12.2. | Drążek do fikołków | 1 |
12.3. | Drabinka prosta | 1 |
12.4. | Drabinka ukośna | 1 |
12.5. | Drabinka linowa | 1 |
12.6. | Pieńki | 1 |
12.7. | Poręcze | 1 |
12.8. | Równoważnia | 1 |
12.9. | Ławeczka do "brzuszków" | 1 |
12.10. | Kółka akrobatyczne | 1 |
12.11. | Belki do przeskoków | 1 |
13. | Inne urządzenia dodatkowe, których łączna wartość zakupu nie może przekroczyć 10.000,00 zł netto, np.: pojedyncze kosze na śmieci, szlabany leśne, certyfikowane urządzenia placów zabaw |
Dopuszczalna jest zamiana liczby poszczególnych urządzeń przy założeniu, że łączny koszt posadowienia PL, oszacowany przez OTL w Jarocinie, nie przekroczy limitu wskazanego w pkt 6.2. Programu AUL.
5.2. Limity nawierzchni utwardzonych
Przy określaniu wielkości nawierzchni utwardzonych należy kierować się wytycznymi z pkt 2.2. Ponadto, w celu ograniczenia kosztów posadowienia 1 PL, ustala się, że maksymalny obszar powierzchni wymagającej utwardzenia to 1000 m2. Dopuszczalna jest zmiana wielkości powierzchni wymagającej utwardzenia przy założeniu, że łączny koszt posadowienia PL, oszacowany przez OTL w Jarocinie, nie przekroczy limitu wskazanego w pkt 6.2. Programu AUL.
6. Zakres finansowania
6.1. Zadania finansowane ze środków własnych nadleśnictw z możliwością finansowania z funduszu leśnego
- Przygotowanie projektu koncepcyjnego przez ORWLP w Bedoniu.
- Przygotowanie projektu wykonawczego wraz z pełną dokumentacją przez OTL w Jarocinie (w tym prowadzenie procedur przetargowych, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych).
- Nadzór budowlany nad inwestycją.
- Produkcja zestandaryzowanych urządzeń przez OTL w Jarocinie.
- Transport urządzeń na dany PL przez OTL w Jarocinie.
- Montaż urządzeń na danym PL przez OTL w Jarocinie.
- Organizacja i przeprowadzenie przez OTL w Jarocinie prac budowlano-montażowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności z Prawem budowlanym oraz Prawem ochrony środowiska.
6.2. Zadania finansowane wyłącznie ze środków własnych nadleśnictw
- Czynności związanie z wyborem lokalizacji.
- Utrzymanie obiektu, w tym w szczególności wywóz śmieci i bieżący monitoring.
- Amortyzacja od inwestycji.
- Inne czynności nie objęte pkt 6.1. niniejszego standardu PL.
Wskazana jest realizacja ww. działań wspólnie z innymi podmiotami.
7. Prawa autorskie
Prawa autorskie do projektów wymienionych w pkt 6.1. standardu są przekazywane na rzecz PGL LP.
8. Wykaz dokumentów niezbędnych do przechowywania w nadleśnictwie
- Informacja z RDLP potwierdzająca, że obiekt wskazany przez nadleśnictwo jest zatwierdzony do posadowienia.
- Zatwierdzony projekt koncepcyjny PL.
- Komplet dokumentów dotyczących prac wykonanych przez OTL w Jarocinie (w tym np. upoważnienie do występowania w imieniu nadleśnictwa).
- Dokumenty księgowe potwierdzające wydatki z funduszu leśnego i ze środków własnych nadleśnictwa.
- Inna korespondencja uznana za ważną z punktu widzenia nadleśnictwa.
9. Źródła informacji o szczegółach dotyczących standardu PL
- OTL w Jarocinie - w zakresie produkcji, transportu i montażu urządzeń wg standardu programu oraz w zakresie prowadzenia inwestycji.
- ORWLP w Bedoniu - w zakresie wyboru lokalizacji, procedur aplikowania do programu, a także posadawiania, rozliczania i utrzymywania PL.
Załącznik Nr 2
Standard miejsca postoju pojazdów (MPP)
Standard miejsca postoju pojazdów (MPP)
1. Definicja
2. Lokalizacja
3. Standardy
4. Zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych LP przy tworzeniu i utrzymaniu miejsca postoju pojazdów
5. Limity urządzeń i nawierzchni utwardzonych
6. Zakres finansowania
7. Prawa autorskie
8. Wykaz dokumentów niezbędnych do przechowywania w nadleśnictwie
9. Źródła informacji o szczegółach dotyczących standardu miejsca postoju pojazdów
1. Definicja
Miejsce postoju pojazdów 12 (MPP) to obiekt wyposażony w urządzenia turystyczno-wypoczynkowe oraz wydzielone miejsca postojowe, umożliwiające przemieszczającym się turystom bezpieczny postój na terenach PGL LP. Miejsca postoju pojazdów w odróżnieniu od parkingów leśnych nie muszą posiadać urządzeń sanitarnych.
2. Lokalizacja
2.1. Wymagania obligatoryjne dotyczące potencjalnej lokalizacji MPP
- Lokalizacja występuje na obszarze, gdzie istnieje potrzeba ukierunkowania ruchu turystycznego.
- Grunt planowany do zagospodarowania jest własnością Skarbu Państwa i jest zarządzany przez PGL LP.
2.2. Zalecenia dotyczące potencjalnej lokalizacji MPP
Wskazane jest, aby miejsce przeznaczone pod MPP:
- Znajdowało się poza obszarem objętym formami ochrony przyrody.
- Miało powierzchnię mniejszą niż 0,5 ha, a w wypadku konieczności lokalizacji na obszarach objętych formą ochrony przyrody lub w otulinach form ochrony przyrody - powierzchnię mniejszą niż 0,2 ha.
2.3. Wymagania obligatoryjne dotyczące otoczenia MPP
Lokalizacja nie sąsiaduje bezpośrednio z innymi podobnymi obiektami, które wypełniają funkcję ukierunkowania ruchu turystycznego na danym terenie.
2.4. Zalecenia dotyczące otoczenia MPP
- MPP powinno znajdować się przy drodze o utwardzonej nawierzchni i mieć utwardzony wjazd i zjazd.
- Zalecane jest tworzenie MPP w sąsiedztwie infrastruktury nadleśnictwa, np. leśniczówek, co umożliwi utrzymanie MPP w dobrym stanie i czystości.
3. Standardy
3.1. Standard urządzeń małej architektury
- Na potrzeby posadawiania MPP opracowany został standard urządzeń małej architektury. Standard ten dostępny jest w Intranecie LP (zakładka "Centrum Pobierania Plików", podzakładka "Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu", katalog "Aktywne udostępnianie lasu", katalog "Miejsca postoju pojazdów [MPP]").
- Producentem ww. urządzeń są zakłady o zasięgu regionalnym (zwane dalej ZOZR) 13 .
- Na komplet ww. urządzeń składają się elementy wskazane w pkt 5.1. standardu MPP.
- Wyżej wymienione wybrane urządzenia posiadają projekt techniczny oraz certyfikat zgodności z normą PN-EN 1176-1:2009, PN-EN 1176-7:2009.
3.2. Standard nawierzchni
- Utwardzenie nawierzchni MPP jest obligatoryjne w następujących miejscach: wjazd i zjazd z MPP, strefa manewrowa parkujących pojazdów, strefa postoju pojazdów, strefa pod urządzeniami, pas do poruszania się wózkiem inwalidzkim (min. 1,5 m szerokości) od miejsca postojowego dedykowanego osobom z niepełnosprawnością ruchową do wiaty lub stołu z miejscem przeznaczonym dla takiej osoby.
- Utwardzenie nawierzchni musi być wykonane przy użyciu tradycyjnych kruszyw lub przy użyciu technologii mieszania gruntu rodzimego ze stabilizatorem. Inne rodzaje utwardzenia wymagają zasięgnięcia przez nadleśnictwo opinii prawnej nt. braku konieczności zmiany kwalifikacji gruntu po wykonaniu danego utwardzenia.
- Na pozostałym terenie MPP wskazany jest grunt naturalny, z zastrzeżeniem, że przejścia pomiędzy strefą postoju pojazdów a urządzeniami powinny być wyrównane i oczyszczone z nadmiernej roślinności.
3.3. Standard projektu koncepcyjnego
- Na potrzeby posadawiania MPP stworzony został standard projektu koncepcyjnego. Standard ten dostępny jest w Intranecie LP (zakładka "Centrum Pobierania Plików", podzakładka "Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu", katalog "Aktywne udostępnianie lasu", katalog "Miejsca postoju pojazdów [MPP]").
- Projekt koncepcyjny zawiera szczegóły dotyczące części opisowej i szkicu danego MPP. Uwzględnia on standardy opisane w pkt 3.1. i 3.2.
- Projekt koncepcyjny musi być uzupełniony o schemat oznaczenia informacyjnymi znakami drogowymi zgodnie z przepisami prawa. O określenie takiego schematu nadleśnictwo występuje do zarządcy drogi innej niż leśna.
3.4. Standard oznakowania obiektu
- Na obiektach typu MPP obligatoryjne jest umieszczenie tablicy informacyjnej pionowej, tzw. witacza - oznakowania miejsca postoju pojazdów.
- Na obiektach typu MPP obligatoryjne jest umieszczenie tablicy informacyjnej z regulaminem oraz z informacją o tym, że obiekt powstał w ramach programu AUL oraz z logo programu.
- Na MPP obligatoryjne jest umieszczenie tablicy "teren monitorowany".
- Na terenach przygranicznych zaleca się zamieszczenie dodatkowego regulaminu w języku kraju sąsiadującego.
- Wskazane jest umieszczenie na MPP znaków organizacji ruchu.
- Przy drodze publicznej, przy której posadowione jest MPP, wskazane jest umieszczenie znaku drogowego typu D-18 po obu stronach jezdni.
3.5. Standard monitorowania obiektu
- Dla zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników wskazane jest zastosowanie monitoringu elektronicznego (stałego lub przenośnego) lub dozoru.
4. Zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych LP przy tworzeniu i utrzymaniu MPP opisane są w pkt 4 Programu AUL. Do nieobligatoryjnych zadań nadleśnictw aplikujących do programu w zakresie MPP należy nawiązanie współpracy w zakresie utrzymania projektowanej infrastruktury z podmiotem/ami zainteresowanym/i jej istnieniem i wykorzystywaniem.
5. Limity urządzeń i nawierzchni utwardzonych
5.1. Limity urządzeń
Limit urządzeń na MPP został wprowadzony w celu ograniczenia kosztów posadowienia jednego MPP. Tabela przedstawia maksymalną liczbę urządzeń na jednym MPP:
Typ urządzenia | Maksymalna liczba urządzeń na 1 MPP |
Wiata | 2 szt. |
Tablice (treść i wielkość tablicy określa nadleśnictwo. Przez TABLICĘ należy rozumieć tablicę wraz z zadaszonym stelażem) | 3 szt. |
Stół | 3 szt. |
Ława z oparciem długa | 5 szt. |
Ława z oparciem krótka | 2 szt. |
Ława bez oparcia | 1 szt. |
Ogrodzenie w modułach 3-metrowych | 60 mb |
Kosz na śmieci wahadłowy | 3 szt. |
Kosz trzykomorowy na segregację śmieci | 1 szt. |
Witacz (tablica wskazująca lokalizację MPP. Treść i wielkość tablicy określa nadleśnictwo. Przez TABLICĘ należy rozumieć tablicę wraz z zadaszonym stelażem) | 1 szt. |
5.2. Limity nawierzchni utwardzonych
Przy określaniu wielkości nawierzchni utwardzonych należy kierować się wytycznymi z pkt 2.2 tak, aby nie przekroczyć kosztów maksymalnych określonych w pkt 6.2. programu AUL.
6. Zakres finansowania
6.1. Zadania finansowane ze środków własnych nadleśnictw z możliwością finansowania z funduszu leśnego
- Produkcja standardowych urządzeń przez ZOZR.
- Transport urządzeń do danego MPP przez ZOZR.
- Montaż urządzeń na danym MPP przez ZOZR.
- Przygotowanie nawierzchni utwardzonych.
6.2. Zadania finansowane wyłącznie ze środków własnych nadleśnictw
- Czynności związanie z wyborem lokalizacji.
- Opracowanie projektu koncepcyjnego MPP.
- Opracowanie innej dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia prac na gruncie.
- Utrzymanie obiektu, w tym w szczególności wywóz śmieci i bieżący monitoring.
- Amortyzacja od inwestycji.
- Inne czynności nie objęte pkt 6.1. niniejszego standardu MPP.
W ramach współpracy, o której mowa w pkt 4 standardu MPP, wskazana jest realizacja ww. działań wspólnie z innymi podmiotami.
7. Prawa autorskie
Przy zamawianiu opracowań koncepcyjnych, w tym w szczególności projektów, zaleca się zawarcie w umowach zapisów mówiących o pełnym przekazaniu praw autorskich na rzecz PGL LP.
8. Wykaz dokumentów niezbędnych do przechowywania w nadleśnictwie
- Informacja z RDLP potwierdzająca, że obiekt wskazany przez nadleśnictwo jest zatwierdzony do posadowienia.
- Zatwierdzony projekt koncepcyjny MPP.
- Kopie dokumentów związanych ze zgłoszeniem robót budowlanych lub wystąpieniem o pozwolenie na budowę.
- Uzyskane pozwolenia.
- Zlecenie wykonania prac do ZOZR.
- Dokumentacja dotycząca odbioru robót.
- Dokumentacja dotycząca warunków gwarancji producenta (ZOZR) na zamontowane urządzenia.
- Kopie dokumentów dotyczących wykonania nawierzchni.
- Dokumenty księgowe potwierdzające wydatki z funduszu leśnego i ze środków własnych nadleśnictwa.
- Inna korespondencja uznana za ważną z punktu widzenia nadleśnictwa.
9. Źródła informacji o szczegółach dotyczących standardu MPP
- ZOZR - w zakresie produkcji, transportu i montażu urządzeń wg standardu programu.
- ORWLP w Bedoniu - w zakresie wyboru lokalizacji, procedur aplikowania do programu, a także posadawiania, rozliczania i utrzymywania MPP.
Załącznik Nr 3
KRAJOWY WYKAZ NADLEŚNICTW
planujących inwestycje w parkingi leśne w ramach AUL na rok 2014 r.
KRAJOWY WYKAZ NADLEŚNICTW
planujących inwestycje w parkingi leśne w ramach AUL na rok 2014 r.
RDLP | Lp. | Nadleśnictwo | Liczba lokalizacji proponowanych do wykonania w 2014 r. |
RDLP Białystok | 1. | N. Białowieża | 1 |
2. | N. Hajnówka | 1 | |
Łącznie w RDLP | 2 | 2 | |
RDLP Katowice | 3. | N. Rudziniec | 1 |
Łącznie w RDLP | 1 | 1 | |
RDLP Kraków | 4. | N. Nawojowa | 1 |
Łącznie w RDLP | 1 | 1 | |
RDLP Krosno | 5. | N. Baligród | 1 |
6. | N. Bircza | 1 | |
Łącznie w RDLP | 2 | 2 | |
RDLP Lublin | 7. | N. Rudnik | 1 |
Łącznie w RDLP | 1 | 1 | |
RDLP Łódź | 8. | N. Łąck | 1 |
Łącznie w RDLP | 1 | 1 | |
RDLP Olsztyn | 9. | N. Olsztyn | 1 |
Łącznie w RDLP | 1 | 1 | |
OKL Gołuchów (RDLP Poznań) | 10. | OKL Gołuchów | 2 |
Zgłoszenie do DGLP | 1 | 2 | |
RDLP Radom | 11. | N. Kielce | 1 |
12. | N. Radom | 1 | |
Łącznie w RDLP | 2 | 2 | |
RDLP Toruń | 13. | N. Bydgoszcz | 1 |
14. | N. Włocławek | 1 | |
Łącznie w RDLP | 2 | 2 | |
RDLP Zielona Góra | 15. | N. Lubsko | 1 |
Łącznie w RDLP | 1 | 1 | |
Łącznie w 11 RDLP (w tym OKL Gołuchów): | 15 | 16 |
Załącznik Nr 4
KRAJOWY WYKAZ NADLEŚNICTW
planujących inwestycje w obiekty typu miejsca postoju pojazdów w ramach AUL na rok 2014
KRAJOWY WYKAZ NADLEŚNICTW
planujących inwestycje w obiekty typu miejsca postoju pojazdów w ramach AUL na rok 2014
RDLP | Lp. | Nadleśnictwo | Liczba lokalizacji proponowanych do wykonania w 2014 r. |
RDLP Gdańsk | 1. | Kwidzyn | 4 |
2. | Lipusz | 6 | |
Łącznie w RDLP | 2 | 10 | |
RDLP Piła | 1. | Durowo | 1 |
2. | Krucz | 1 | |
3. | Krzyż | 1 | |
4. | Lipka | 2 | |
5. | Okonek | 1 | |
6. | Potrzebowice | 1 | |
7. | Trzcianka | 1 | |
8. | Tuczno | 1 | |
9. | Wronki | 1 | |
10. | Złotów | 1 | |
Łącznie w RDLP | 10 | 11 | |
RDLP Szczecin | 1. | Gryf ino | 9 |
2. | Gryfice | 2 | |
3. | Chojna | 2 | |
4. | Goleniów | 3 | |
5. | Trzebież | 1 | |
6. | Smolarz | 2 | |
7. | Bogdaniec | 2 | |
Łącznie w RDLP | 7 | 21 | |
RDLP Szczecinek | 1. | Trzebielino | 1 |
2. | Kamieszewice | 1 | |
3. | Sławno | 3 | |
4. | Człuchów | 1 | |
5. | Połczyn-Zdrój | 1 | |
6. | Drawsko | 2 | |
7. | Czaplinek | 1 | |
Łącznie w RDLP | 7 | 10 | |
RDLP Toruń | 1. | Golub Dobrzyń | 1 |
2. | Skrwilno | 5 | |
3. | Tuchola | 2 | |
4. | Gniewkowo | 3 | |
5. | Bydgoszcz | 6 | |
6. | Włocławek | 5 | |
7. | Miradz | 5 | |
Łącznie w RDLP | 7 | 27 |
RDLP | Lp. | Nadleśnictwo | Liczba lokalizacji proponowanych do wykonania w 2014 r. |
RDLP Katowice | 1. | Jeleśnia | 2 |
2. | Rudziniec | 1 | |
3. | Złoty Potok | 2 | |
4. | Wisła | 1 | |
5. | Kobiór | 2 | |
6. | Bielsko | 3 | |
7. | Kędzierzyn | 1 | |
8. | Gidle | 1 | |
9. | Koniecpol | 1 | |
10. | Rudy Raciborskie | 1 | |
Łącznie w RDLP | 10 | 15 | |
RDLP Poznań | 1. | Syców | 1 |
2. | Oborniki | 1 | |
3. | Antonin | 2 | |
4. | Kalisz | 2 | |
Łącznie w RDLP | 4 | 6 | |
RDLP Zielona Góra | 1. | Cybinka | 2 |
2. | Brzózka | 2 | |
3. | Gubin | 2 | |
4. | Krosno | 4 | |
5. | Krzystkowice | 3 | |
6. | Lipinki | 2 | |
7. | Lubsko | 2 | |
8. | Nowa Sól | 2 | |
9. | Sława Śląska | 3 | |
10. | Sulechów | 3 | |
11. | Świebodzin | 2 | |
12. | Szprotawa | 1 | |
13. | Torzym | 4 | |
14. | Wolsztyn | 4 | |
15. | Wymiarki | 1 | |
16. | Zielona Góra | 2 | |
17. | Babimost | 3 | |
18. | Przytok | 3 | |
19. | Żagań | 3 | |
Łącznie w RDLP | 19 | 48 | |
RDLP Wrocław | 1. | Bolesławiec | 2 |
2. | Chocianów | 2 | |
3. | Jawor | 1 | |
4. | Jugów | 2 | |
5. | Lublin | 7 | |
6. | Milicz | 5 | |
7. | Świdnica | 3 | |
8. | Świeradów | 3 | |
9. | Węgliniec | 7 | |
10. | Żmigród | 4 | |
11. | Świętoszów | 1 | |
Łącznie w RDLP | 11 | 37 | |
Łącznie w 9 RDLP: | 77 | 185 |
1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118) z późniejszymi zmianami.
2. Ustawa z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. Nr 229, poz. 225) z późniejszymi zmianami.
3. Ustawa o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087) z późniejszymi zmianami.
4. Ustawa z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 169, poz. 1386) z późniejszymi zmianami.
5. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25).
6. Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271).
7. Polskie normy.