Wprowadzenie procedury autoryzacji jednostek prowadzących ocenę zgodności, zgłaszania jednostek autoryzowanych do notyfikacji, oraz zasad sprawowania nadzoru i kontroli nad jednostkami notyfikowanymi w zakresie niektórych wspólnotowych dyrektyw nowego podejścia.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MTBiGM.2012.21

Akt utracił moc
Wersja od: 6 listopada 2012 r.

ZARZĄDZENIE Nr 28
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 10 kwietnia 2012 r.
w sprawie wprowadzenia procedury autoryzacji jednostek prowadzących ocenę zgodności, zgłaszania jednostek autoryzowanych do notyfikacji, oraz zasad sprawowania nadzoru i kontroli nad jednostkami notyfikowanymi w zakresie niektórych wspólnotowych dyrektyw nowego podejścia

Na podstawie § 21 ust. 3 regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 3 Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 16 grudnia 2011 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. Urz. MTBiGM Nr 1, poz. 1) postanawia się, co następuje:

Rozdział  1

Wprowadzenie procedury

§  1.
Wprowadza się do stosowania procedurę autoryzacji jednostek prowadzących ocenę zgodności, zgłaszania jednostek autoryzowanych do notyfikacji, oraz zasad sprawowania nadzoru i kontroli nad jednostkami notyfikowanymi w zakresie niektórych wspólnotowych dyrektyw nowego podejścia, należących do kompetencji Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, zwaną dalej "procedurą", stanowiącą załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Realizacja procedury jest wykonaniem przepisów dotyczących systemu oceny zgodności w zakresie autoryzacji jednostek prowadzących ocenę zgodności, zgłaszania jednostek autoryzowanych do notyfikacji oraz sprawowania kontroli i nadzoru nad jednostkami notyfikowanymi, w szczególności art. 19-24 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935, z późn. zm.) oraz innych przepisów wdrażających dyrektywy nowego podejścia, określonych w procedurze.
§  3.
1.
Procedura określa:
1)
etapy realizacji procesu autoryzacji jednostek prowadzących ocenę zgodności, zwanego dalej "procesem autoryzacji", oraz procesu zgłaszania jednostek autoryzowanych do notyfikacji, zwanego dalej "procesem notyfikacji", jednostek prowadzących ocenę zgodności, wnioskujących o udzielenie autoryzacji i ubiegających się o notyfikację Komisji Europejskiej i państwom członkowskich Unii Europejskiej, zwanych dalej "jednostkami kandydującymi", ze wskazaniem podstawowych zadań lub czynności prawno-administracyjnych w zakresie oceny przygotowania do realizacji zadań przewidzianych dla jednostek notyfikowanych;
2)
zakres współpracy wewnętrznej i zewnętrznej dotyczącej procesu autoryzacji i procesu notyfikacji;
3)
tryb współpracy z jednostkami kandydującymi;
4)
wzory podstawowych dokumentów stosowanych w procesie autoryzacji i procesie notyfikacji;
5)
przepisy i dokumenty źródłowe, które powinny stanowić podstawę działań weryfikacyjnych w procesie autoryzacji jednostek kandydujących;
6)
zagadnienia, które powinny być analizowane w procesie autoryzacji jednostki kandydującej tj. w procesie weryfikacji spełnienia kryteriów i warunków autoryzacji;
7)
szczegółowe zasady realizacji niektórych zadań w procesie wydawania decyzji Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie udzielenia autoryzacji;
8)
obieg dokumentów i zasady współpracy pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej realizującymi zadania w procesie autoryzacji i procesie notyfikacji;
9)
zasady realizacji niektórych zadań w procesie sprawowania nadzoru nad jednostkami prowadzącymi ocenę zgodności;
10)
zasady i tryb prowadzenia kontroli jednostek notyfikowanych;
11)
zasady powoływania, skład oraz zasady pracy i zadania Zespołów Oceniających i Zespołów Kontrolujących;
12)
inne wytyczne i zalecenia.
2.
Procedura ustala podział zadań związanych z procesem autoryzacji i procesem notyfikacji oraz zakres odpowiedzialności pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz organami i jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Rozdział  2

Ogólne zadania jednostek organizacyjnych MTBiGM związane z systemem oceny zgodności

§  4.
Za wdrożenie i stosowanie zasad nowego podejścia, określonych w niektórych dyrektywach nowego podejścia, odpowiedzialne są departamenty właściwe ze względu na przedmiot oceny zgodności, zgodnie z podziałem ustalonym w procedurze, zwane dalej "departamentami merytorycznymi".
§  5.
Działania związane z procesem autoryzacji i procesem notyfikacji jednostek kandydujących koordynuje Departament Polityki Transportowej i Współpracy Międzynarodowej (TP).
§  6.
Na potrzeby wdrożenia i stosowania zasad nowego podejścia, w tym procesu autoryzacji i procesu notyfikacji, departamenty merytoryczne tworzą zbiory przepisów i dokumentów źródłowych niezbędnych do funkcjonowania systemu oceny zgodności w zakresie poszczególnych dyrektyw.

Rozdział  3

System oceny zgodności w zakresie dyrektyw dotyczących interoperacyjności kolei

§  7.
Zasady organizacji procesu autoryzacji i notyfikacji jednostek prowadzących ocenę zgodności określone w niniejszym zarządzeniu powinny mieć zastosowanie również w zakresie dyrektywy dotyczącej interoperacyjności systemów kolejowych.
§  8.
Departament Transportu Kolejowego, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 28 maja 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.), w zakresie działań związanych z funkcjonowaniem systemu oceny zgodności, zobowiązany jest do stałej współpracy z Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, zwanym dalej "Prezesem UTK", jako organem odpowiedzialnym za autoryzację w zakresie, o którym mowa w § 7, zgodnie z art. 25h - 25j ustawy o transporcie kolejowym, w tym do:
1)
monitorowania prowadzonego przez Prezesa UTK procesu autoryzacji;
2)
monitorowania zakresu autoryzacji dokonanej przez Prezesa UTK w odniesieniu do zakresu oceny zgodności, regulowanej decyzjami Komisji Europejskiej wprowadzającymi Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności (TSI) oraz przepisami krajowymi, notyfikowanymi Komisji Europejskiej i państwom członkowskim Unii Europejskiej, służącymi zapewnieniu interoperacyjności systemu kolei.

Rozdział  4

Przepisy końcowe

§  9.
Traci moc Zarządzenie Nr 32 Ministra Infrastruktury z dnia 4 kwietnia 2008 r. w sprawie wprowadzenia Procedury autoryzacji jednostek prowadzących ocenę zgodności, zgłaszania jednostek autoryzowanych do notyfikacji, oraz zasad sprawowania nadzoru i kontroli nad jednostkami notyfikowanymi w zakresie niektórych wspólnotowych dyrektyw nowego podejścia, zmieniane Zarządzeniem nr 6 Ministra Infrastruktury z dnia 26 marca 2009 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie wprowadzenia procedury autoryzacji jednostek prowadzących ocenę zgodności, zgłaszania jednostek autoryzowanych do notyfikacji oraz zasad sprawowania nadzoru i kontroli nad jednostkami notyfikowanymi w zakresie niektórych wspólnotowych dyrektyw nowego podejścia.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

1 Załącznik zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 63 z dnia 6 listopada 2012 r. (Dz.Urz.MTBiGM.12.78) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 listopada 2012 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.