Wprowadzenie procedur realizacji w okresie przejściowym zakupów nowego wzoru uzbrojenia i sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2007.8.93

Akt utracił moc
Wersja od: 31 marca 2008 r.

DECYZJA Nr 157/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 29 marca 2007 r.
w sprawie wprowadzenia procedur realizacji w okresie przejściowym zakupów nowego wzoru uzbrojenia i sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej

Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych

Na podstawie § 1 pkt 8 lit. a-d i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w związku z pkt 1 ppkt 1 decyzji Nr 274/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 października 2003 r. w sprawie wprowadzania modelu systemu realizacji badań naukowych oraz prac rozwojowych, wdrożeniowych i studyjnych w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 16, poz. 174, z 2004 r. Nr 8, poz. 90 oraz z 2005 r. Nr 13, poz. 104) ustala się, co następuje:

1. 1
Wprowadza się do użytku "Procedurę zakupów nowego wzoru uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej'/ stanowiącą załącznik Nr 1 do decyzji oraz "Procedurę postępowania komórek i jednostek organizacyjnych podczas realizacji zakupów uzbrojenia i sprzętu wojskowego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej", stanowiącą załącznik Nr 2 do decyzji.
2. 2
Procedury, o których mowa w pkt 1, obowiązują do dnia 31 grudnia 2008 r.
3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą obowiązującą od dnia podpisania.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 3

Procedura

zakupów nowego wzoru uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
I.
Tytuł

Procedura zakupów nowego wzoru uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Sił Zbrojnych RP).

II.
Cel

Celem procedury jest określenie sposobu postępowania komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej oraz Rady Uzbrojenia przy realizacji zakupów nowych wzorów uzbrojenia i sprzętu wojskowego (UiSW).

III.
Zakres obowiązywania

1. Procedura obowiązuje do dnia 31 grudnia 2008 r. i dotyczy zakupów nowych wzorów UiSW, dla których nie opracowano wymagań operacyjnych.

2. W przypadku zakupów nowych wzorów UiSW ze względu na pilne potrzeby operacyjne, w szczególności w rejonach działań poza granicami kraju, obowiązuje procedura w zakresie i na zasadach określonych w części VII i załączniku Nr 2 do decyzji.

3. Uczestnikami procesu planowania i zaopatrywania Sił Zbrojnych RP w nowe wzory UiSW, są w szczególności:

1) Zarząd Planowania Rzeczowego - P8;

2) dysponenci środków budżetowych;

3) gestorzy uzbrojenia i sprzętu wojskowego (gestorzy UiSW);

4) Departament Polityki Zbrojeniowej;

5) Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych;

6) Rada Uzbrojenia;

7) jednostki badawczo-rozwojowe;

8) inne podmioty, w zależności od potrzeb.

4. Zakres procedury obejmuje zakupy nowych wzorów UiSW, które:

1) nie są wprowadzone do Sił Zbrojnych RP lub

2) nie posiadają zatwierdzonej, przez uprawnione instytucje wojskowe, dokumentacji technicznej do produkcji seryjnej, lub

3) gestor UiSW odstępuje od unifikacji UiSW, dopuszczając możliwość zakupu nowego wzoru UiSW, spełniającego takie same Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne (WZTT).

5. Procedura określa również sposób postępowania instytucji w zakresie nie uregulowanym w decyzjach Ministra Obrony Narodowej, wprowadzających "System pozyskiwania, eksploatacji i wycofywania UiSW w Siłach Zbrojnych RP".

6. W przypadku, gdy zakup nowego wzoru UiSW dokonywany jest na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, Nr 170, poz. 1217 oraz Nr 227, poz. 1658), niniejszą procedurę stosuje się z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z powyższej ustawy.

IV.
Dokumenty formalno-prawne związane z procedurą

1. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, Nr 170, poz. 1217, Nr 227, poz. 1658), zwana dalej "ustawą - Prawo Zamówień Publicznych".

2. Decyzja Nr 95/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie wprowadzenia do użytku "Wytycznych do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb Operacyjnych" (Dz. Urz. MON Nr 5, poz. 67), zwana dalej "decyzją Nr 95/MON z dnia 27 lutego 2007 r.".

3. Decyzja Nr 56/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 marca 2005 r. w sprawie powołania Rady Uzbrojenia (Dz. Urz. MON Nr 5, poz. 36, Nr 13, poz. 104 oraz z 2006 r. Nr 11, poz. 140 i Nr 12, poz. 151), zwana dalej "decyzją Nr 56/MON z dnia 9 marca 2005 r.".

4. Decyzja Nr 57/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 marca 2005 r. w sprawie wprowadzenia "Instrukcji w sprawie realizacji prac rozwojowych i wdrożeniowych w dziedzinie techniki wojskowej oraz testowania gotowych, nowych wzorów uzbrojenia i sprzętu wojskowego (UiSW) w resorcie obrony narodowej" (Dz. Urz. MON Nr 5, poz. 37 i Nr 13, poz. 104), zwana dalej "decyzją Nr 57/MON z dnia 9 marca 2005 r.".

5. Decyzja Nr 58/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 marca 2005 r. w sprawie określenia kompetencji organów wojskowych w zakresie zatwierdzania dokumentacji technicznej na uzbrojenie i sprzęt wojskowy (Dz. Urz. MON Nr 5, poz. 38 i Nr 13, poz. 104), zwana dalej "decyzją Nr 58/MON z dnia 9 marca 2005 r.".

6. Decyzja Nr 74/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 lutego 2007 r. w sprawie trybu wprowadzania do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz wycofywania uzbrojenia i sprzętu nieodpowiadającego wymaganiom wojska (Dz. Urz. MON Nr 4, poz. 48), zwana dalej "decyzją Nr 74/MON z dnia 22 lutego 2007 r.".

7. Decyzja Nr 291/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 lipca 2006 r. w sprawie zasad i trybu zawierania w resorcie obrony narodowej umów, których przedmiotem jest uzbrojenie (Dz. Urz. MON Nr 14, poz. 179), zwana dalej "decyzją Nr 291/MON z dnia 26 lipca 2006 r.".

8. Decyzja Nr 46/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 stycznia 2007 r. w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych uzbrojenia i sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 3, poz. 36), zwana dalej "decyzją Nr 46/MON z dnia 27 stycznia 2007 r.".

9. Decyzja Nr 7/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 stycznia 2008 r. w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 6), zwana dalej "decyzją Nr 7/MON z dnia 14 stycznia 2008 r.".

10. Decyzja Nr 278/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 13, poz. 149 i Nr 17, poz. 180), zwana dalej "decyzją Nr 278/MON z dnia 19 czerwca 2007 r.".

11. Decyzja Nr 78/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 marca 2006 r. w sprawie wprowadzenia dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. Urz. MON Nr 4, poz. 53), zwana dalej "decyzją Nr 78/MON z dnia 3 marca 2006 r.".

V.
Stosowane ogólne pojęcia

1. Gestor UiSW - jednostka lub komórka organizacyjna odpowiedzialna w Siłach Zbrojnych RP za kierunki rozwoju UiSW, w tym modernizację oraz organizację procesu wykorzystania bojowego rodzaju (grupy) UiSW, a także za szkolenie obejmujące jego użytkowanie.

2. Program testów (Pte) - program, zawierający metodyki prowadzenia i oceny wyników testów, o których mowa w pkt 86-97 decyzji Nr 57/MON z dnia 9 marca 2005 r., nowych wzorów UiSW, pozyskiwanych poza procesem realizacji prac rozwojowych i wdrożeniowych.

3. Uzbrojenie i sprzęt wojskowy (UiSW) - techniczne środki walki, sprzęt techniczny oraz wyposażenie i środki materiałowe, w tym oprogramowanie i usługi, które ze względu na swoje wymagania lub właściwości techniczno-konstrukcyjne oraz sposób zaprojektowania lub wykonania są przeznaczone do celów wojskowych. UiSW obejmuje również wyroby i technologie jeżeli podlegały w jakikolwiek sposób modyfikacji do celów wojskowych.

4. Warunki Techniczne (WT) - dokument techniczny, wchodzący w skład dokumentacji technicznej, opracowywany zgodnie z postanowieniami NO-06-A101:2005.

5. Wykonawca - osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia lub zawarła umowę w sprawie zamówienia, a także te podmioty występujące wspólnie.

6. Zamawiający - komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostka organizacyjna podległa Ministrowi Obrony Narodowej właściwa do zawarcia umowy w sprawie zamówienia.

7. Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne (WZTT) - dokument zawierający wstępne charakterystyki operacyjne i techniczne UiSW, wstępną specyfikację opracowywanego UiSW, jego miejsce w systemie (wymogi interoperacyjności i kompatybilności) oraz parametry eksploatacyjne. WZTT opracowywane są zgodnie z postanowieniami pkt 26 decyzji Nr 57/MON z dnia 9 marca 2005 r.

8. System pozyskiwania, eksploatacji i wycofywania UiSW w Siłach Zbrojnych RP, zwany dalej "Systemem pozyskiwania UiSW" - system pozyskiwania, eksploatacji i wycofywania uzbrojenia i sprzętu wojskowego w Siłach Zbrojnych RP, o którym mowa w decyzjach Ministra Obrony Narodowej: Nr 95/MON z dnia 27 lutego 2007 r., Nr 56/MON z dnia 9 marca 2005 r., Nr 57/MON z dnia 9 marca 2005 r. i Nr 58/MON z dnia 9 marca 2005 r., Nr 74/MON z dnia 22 lutego 2007 r. oraz Nr 78/MON z dnia 3 marca 2006 r.

VI.
Opis działań objętych procedurą (obowiązki i kompetencje)

1. Szczegółowy zakres działań objętych procedurą określa schemat "Procedura zakupów nowego wzoru uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej", stanowiący załącznik do niniejszej procedury.

2. Sekretarz Rady Uzbrojenia jest osobą właściwą, w zakresie niniejszej procedury, do:

1) prowadzenia ewidencji WZTT, uzgodnionych przez członków Rady Uzbrojenia;

2) opracowywania i przedkładania Ministrowi Obrony Narodowej do akceptacji, na podstawie przesłanej przez gestora UiSW informacji i uzgodnionych z członkami Rady Uzbrojenia WZTT, wniosku w sprawie pozyskiwania nowych wzorów UiSW;

3) przedkładania gestorowi UiSW do zatwierdzenia WZTT (zaakceptowane przez Radę Uzbrojenia), dla których wniosek w sprawie pozyskania nowych wzorów UiSW uzyskał akceptację Ministra Obrony Narodowej. Zaakceptowany wniosek jest warunkiem koniecznym uruchomienia procedury zakupu.

3. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych, Departament Polityki Zbrojeniowej uzgadniania PTe.

4. Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych jest komórką organizacyjną właściwą, w zakresie niniejszej procedury, do:

1) przeprowadzania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, postępowania o udzielenie zamówienia i zawarcia umowy na dostawę nowego wzoru UiSW;

2) nałożenia na Wykonawcę w umowie na dostawę nowego wzoru UiSW obowiązków, między innymi w zakresie:

a) zapewnienia jakości w procesie produkcji UiSW,

b) zlecenia pokrycia kosztów przez Wykonawcę, w formie przedpłaty do budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej, przeprowadzenia i opracowania PTe, w zakresie określonym przez gestora UiSW,

c) przedstawienia UiSW (łącznie z WT) do badań testowych,

d) wprowadzenia, wynikających z zatwierdzonego przez gestora UiSW orzeczenia z testów, zaleceń (zmian) w WT,

e) przedłożenia, Dyrektorowi Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych lub upoważnionemu szefowi Rejonowego Przedstawicielstwa Wojskowego (RPW), do akceptacji opracowanych przez Wykonawcę WT na dostarczane UiSW;

3) określania zasad prowadzenia testów, potwierdzających spełnienie WZTT przez dostarczane UiSW;

4) powołania, rozkazem Dyrektora Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych, grupy testującej, w składzie:

a) przedstawiciel gestora UiSW - przewodniczący,

b) przedstawiciel RPW,

c) przedstawiciel Zamawiającego (według potrzeb),

d) przedstawiciel Departamentu Polityki Zbrojeniowej,

e) ewentualnie przedstawiciele innych instytucji, wskazanych przez Zamawiającego;

5) zawarcia umowy (umów) na opracowanie i przeprowadzenie PTe z instytucją (instytucjami) inną niż Wykonawca.

5. W umowie na opracowanie PTe oraz w umowie na przeprowadzenie testów należy w szczególności wskazać:

1) Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych jako stronę zlecającą prace, właściwą do ich odbioru i decydującą o zapłacie za ich wykonanie;

2) zasady pracy grupy testującej.

6. Zarząd Planowania Rzeczowego - P8 jest komórką organizacyjną resortu obrony narodowej właściwą, w zakresie niniejszej procedury, do wprowadzania zadań związanych z zakupem nowego wzoru UiSW do "Planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP w ..... r.", na wniosek dysponenta środków budżetowych, po uprzednim uzyskaniu akceptacji Rady Uzbrojenia i zatwierdzeniu WZTT.

7. Dysponent środków budżetowych jest jednostką organizacyjną resortu obrony narodowej właściwą, w zakresie niniejszej procedury, do:

1) zaplanowania w swoim budżecie środków na zakup UiSW;

2) zgłaszania do "Planu modernizacji Sił Zbrojnych RP w ..... r." zadania zakupu UiSW.

8. Gestor UiSW jest jednostką lub komórką organizacyjną resortu obrony narodowej właściwą, w zakresie niniejszej procedury, do:

1) opracowywania dla członków Rady Uzbrojenia informacji w sprawie zakupu nowego wzoru UiSW. Informacja zawiera w szczególności:

a) wskazanie, jakie zadania ma realizować nowe UiSW,

b) uzasadnienie odstąpienia od unifikacji UiSW - w przypadku, gdy w Siłach Zbrojnych RP znajduje się UiSW spełniające takie same WZTT, a gestor UiSW dopuszcza możliwość zakupu nowego wzoru UiSW,

c) uzasadnienie potrzeby zakupu nowego wzoru UiSW,

d) wskazanie istniejących na rynku lub w fazie badawczo-rozwojowej rozwiązań, mogących spełniać wymagania gestora UiSW,

e) planowane, docelowe ilości zakupywanego UiSW,

f) informację, jakie nowe rozwiązania techniczne określono w WZTT, w stosunku do eksploatowanego już w Siłach Zbrojnych RP UiSW,

g) propozycję sposobu weryfikacji UiSW pod kątem spełniania WZTT;

2) opracowania, w zakresie dotyczącym przedmiotu zamówienia, WZTT na zakup nowego wzoru UiSW i ich ewentualne uzgodnienie z jednostkami badawczo-rozwojowymi, o ile zachodzi taka potrzeba; WZTT, w zależności od przedmiotu zamówienia, podlegają uzgodnieniu z właściwymi instytucjami, odpowiednio do specyfiki UiSW; dopuszczalne jest opracowanie WZTT tylko w zakresie podzespołów i elementów nowego UiSW nie będących na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP;

3) określania w WZTT sposobu weryfikacji UiSW, przy jednoczesnym założeniu, że badania testowe są podstawowym sposobem tej oceny; wybór innego lub dodatkowego sposobu oceny spełniania WZTT przez UiSW wymaga uzasadnienia w informacji, o której mowa w ppkt 1;

4) uzgadniania informacji, o której mowa w ppkt 1, oraz WZTT bezpośrednio z zastępcą przewodniczącego Rady Uzbrojenia oraz członkami Rady Uzbrojenia;

5) przedkładania do Sekretarza Rady Uzbrojenia uzgodnionej informacji, określonej w ppkt 1, oraz uzgodnionych WZTT w celu opracowania i przedłożenia do akceptacji przez Ministra Obrony Narodowej wniosku Rady Uzbrojenia w sprawie pozyskania nowych wzorów UiSW;

6) akceptacji PTe, w tym zakresu przeprowadzanych testów;

7) wyznaczania przewodniczącego grupy testującej;

8) zatwierdzania WZTT, po uprzednim zaakceptowaniu przez Ministra Obrony Narodowej wniosku w sprawie pozyskania nowych wzorów UiSW;

9) zatwierdzania orzeczenia z badań testowych;

10) przeprowadzania procedury wprowadzenia UiSW do Sił Zbrojnych RP.

9. Rada Uzbrojenia na wniosek gestora UiSW może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia badań testowych, w takim jednak przypadku wskazuje powyższe w informacji, o której mowa w pkt 8 ppkt 1, określając jednocześnie sposób weryfikacji spełnienia WZTT przez dostarczane UiSW.

10. Gestor UiSW opracowuje WZTT:

1) w przypadku, o którym mowa w części III pkt 4 ppkt 1, do czasu wdrożenia "Systemu pozyskiwania UiSW";

2) w przypadku, o którym mowa w części III pkt 4 ppkt 2, każdorazowo lub do czasu opracowania WZTT przez Departament Polityki Zbrojeniowej, zgodnie z decyzją Nr 57/MON z dnia 9 marca 2005 r.

11. W przypadku gdy w Siłach Zbrojnych RP występuje określony wzór UiSW, który planowany jest do zakupu, a przepisy ustawy-Prawo Zamówień Publicznych wymagają dopuszczenia w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wyrobów równoważnych, gestor UiSW może odstąpić od opracowania WZTT, z zastrzeżeniem konieczności określenia parametrów taktyczno-technicznych i innych danych stanowiących podstawę wyboru oferty.

12. Rada Uzbrojenia, w zakresie niniejszej procedury, jest właściwa do:

1) oceny oraz akceptacji potrzeby zakupu nowego wzoru UiSW;

2) akceptacji WZTT;

3) rekomendowania Ministrowi Obrony Narodowej wniosku w sprawie pozyskiwania nowych wzorów UiSW.

13. Akceptacja przez Ministra Obrony Narodowej wniosku w sprawie pozyskiwania nowych wzorów UiSW jest jednocześnie podstawą do wydawania poleceń gestorowi UiSW w zakresie uruchomienia procedury wprowadzenia UiSW do Sił Zbrojnych RP.

14. Ewentualne zmiany WZTT (dotyczące charakterystyk taktycznych i eksploatacyjnych UiSW), które wynikną w trakcie prowadzenia procedury zamówienia, muszą zaakceptować członkowie Rady Uzbrojenia, w pozostałych przypadkach zmiany zatwierdza gestor UiSW.

15. WZTT, w którym dokonano zmian według pkt 14, podlega ewidencjonowaniu przez Sekretarza Rady Uzbrojenia.

16. Jednostka badawczo-rozwojowa, w zakresie niniejszej procedury, jest właściwa do:

1) weryfikacji WZTT, na wniosek gestora UiSW, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej;

2) opracowywania na podstawie umowy z Departamentem Zaopatrywania Sił Zbrojnych, na koszt Wykonawcy, PTe, a także uzgadniania go z gestorem UiSW;

3) przeprowadzania badań testowych po określeniu takiego wymogu przez Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych.

VII.
Stosowanie procedury nabywania UiSW w przypadku pilnej potrzeby operacyjnej w szczególności w rejonach działania poza granicami kraju

1. Decyzję o przeprowadzeniu procedury podejmuje każdorazowo Minister Obrony Narodowej, na wniosek gestora UiSW. Wniosek podlega opiniowaniu przez Zamawiającego.

2. Niniejszą procedurę stosuje się w przypadku, gdy nie ma możliwości zastosowania standardowego trybu postępowania.

3. W przedmiotowej procedurze biorą udział niżej wymienione instytucje, które realizują następujące zadania:

1) Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych jest właściwy do:

a) przeprowadzania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, postępowania o udzielenie zamówienia i zawarcia umowy na dostawę nowego wzoru UiSW,

b) nałożenia na Wykonawcę w umowie na dostawę nowego wzoru UiSW obowiązków, między innymi w zakresie:

- zapewnienia jakości w procesie produkcji UiSW,

- zlecenia pokrycia kosztów przez Wykonawcę, w formie przedpłaty do budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej, przeprowadzenia i opracowania PTe, w zakresie określonym przez gestora UiSW,

- przedstawienia UiSW (łącznie z WT) do badań testowych,

- wprowadzenia, wynikających z zatwierdzonego przez gestora UiSW orzeczenia z testów, zaleceń (zmian) w WT,

- przedłożenia, Dyrektorowi Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych lub upoważnionemu szefowi RPW, do akceptacji opracowanych przez Wykonawcę WT na dostarczane UiSW,

c) powoływania, rozkazem Dyrektora Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych, grupy testującej w składzie:

- przedstawiciel gestora UiSW - przewodniczący,

- przedstawiciel Departamentu Polityki Zbrojeniowej, o ile zachodzi taka potrzeba, na podstawie odrębnego wniosku skierowanego przez Dyrektora Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych do Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej,

- przedstawiciel RPW,

- przedstawiciel Zamawiającego (według potrzeb),

- ewentualnie przedstawiciele innych instytucji, wskazanych przez Zamawiającego,

d) zawarcia umowy (umów) na opracowanie i przeprowadzenie PTe z instytucją (instytucjami) inną niż Wykonawca;

2) Gestor UiSW jest jednostką lub komórką organizacyjną resortu obrony narodowej właściwą do:

a)
opracowania wniosku uzasadniającego zakup nowego wzoru UiSW ze względu na pilną potrzebę operacyjną oraz opracowania wymagań na nowy wzór UiSW,
b)
określania sposobu weryfikacji parametrów taktyczno-technicznych nowego UiSW,
c)
uzgadniania PTe, w tym zakresu przeprowadzanych badań,
d)
wyznaczania przewodniczącego grupy testującej,
e)
zatwierdzenia orzeczenia z badań testowych oraz podjęcia decyzji o ewentualnej modyfikacji wymagań,
f)
przesłania wniosku, orzeczeń z badań testowych oraz wymagań (wraz z ewentualnymi modyfikacjami) do wiadomości Rady Uzbrojenia,
g)
przeprowadzania procedury wprowadzenia UiSW do Sił Zbrojnych RP;

3) Jednostka badawczo-rozwojowa jest właściwa do:

a)
opracowywania PTe, a także uzgadniania go z gestorem UiSW,
b)
przeprowadzania badań testowych, po określeniu takiego wymogu przez gestora UiSW.
VIII.
Zasady wprowadzania zmian do procedury

1. Propozycje zmian, wynikające z funkcjonowania oraz doskonalenia procedury, opracowuje Dyrektor Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych lub upoważniona przez niego osoba, na podstawie zgłoszonych propozycji zmian.

2. Propozycje zmian powinny zawierać szczegółowy ich opis, uzasadnienie oraz proponowany termin ich wprowadzenia.

3. Zgłaszane propozycje zmian do procedury nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi uregulowaniami formalno-prawnymi, a w szczególności z przepisami określonymi w części IV procedury.

4. Osoba określona w pkt 1, w ciągu 14 dni, przedstawia stanowisko, co do zgłoszonych uwag i propozycji zmian w procedurze.

5. Kolejną wersję edycyjną procedury, uzupełnioną o zmiany określone w pkt 1, przedstawia się na posiedzeniu Rady Uzbrojenia w celu jej akceptacji.

7. Zaakceptowane przez Radę Uzbrojenia zmiany procedury, zastępca przewodniczącego Rady Uzbrojenia przedkłada Ministrowi Obrony Narodowej w formie projektu decyzji zmieniającej.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Załącznik 

PROCEDURA ZAKUPÓW NOWEGO WZORU UZBROJENIA I SPRZĘTU WOJSKOWEGO DLA SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

ZAŁĄCZNIK Nr 2 4

PROCEDURA

postępowania komórek i jednostek organizacyjnych podczas realizacji zakupów uzbrojenia i sprzętu wojskowego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej

1. Gestor uzbrojenia i sprzętu wojskowego, zwanego dalej "UiSW" występuje do Zamawiającego z projektem wniosku do Ministra Obrony Narodowej uzasadniającym zakup nowego wzoru UiSW, ze względu na pilną potrzebę operacyjną (załącznik Nr A do Procedury).

2. Projekt wniosku musi być uprzednio uzgodniony z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w zakresie zasadności zakupu nowego wzoru UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej.

3. Do wniosku muszą być dołączone wymagania na planowane do zakupu UiSW (załącznik Nr B do Procedury).

UWAGA:

W przypadku, gdy nie jest ustanowiony gestor dla nowego UiSW, dowódca rodzaju Sił Zbrojnych (równoważny) dodatkowo występuje z wnioskiem do Szefa Sztabu Generalnego WP o dokonanie zmiany (ustanawiającej gestora danego wzoru UiSW) w decyzji Nr 46/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 stycznia 2007 r. w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych uzbrojenia i sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 3, poz. 36).

4. Gestor UiSW lub właściwy dowódca rodzaju Sił Zbrojnych jest zobowiązany przesłać do Zamawiającego projekt korekty planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (o ile zadanie nie jest ujęte w planie).

UWAGA:

Korekty planu, zgodnie z obowiązującymi zasadami, dokonuje Szef Sztabu Generalnego WP, po uprzedniej akceptacji przez Ministra Obrony Narodowej wniosku, o którym mowa pkt 1.

5. Zamawiający odsyła do gestora UiSW zaopiniowany projekt wniosku, o którym mowa w pkt 1, wraz z wymaganiami oraz równocześnie przesyła do Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego - P8 uzgodniony projekt korekty do planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, celem przekazania do dalszego procedowania:

1) o ile gestor UiSW nie określi we wniosku producenta (dostawcy) UiSW oraz sposobu jego pozyskania (jeden lub kilku dostawców), wówczas Zamawiający zobowiązany jest dokonać analizy rynku;

2) w przypadku, gdy wybór trybu o udzielenie zamówienia wymaga decyzji Ministra Obrony Narodowej, wówczas Zamawiający do opinii załącza wniosek o wybór trybu postępowania, o którym mowa w § 26 decyzji Nr 291/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 lipca 2006 r. w sprawie zasad i trybu zawierania w resorcie obrony narodowej umów, których przedmiotem jest uzbrojenie lub sprzęt wojskowy (Dz. Urz. MON Nr 14, poz. 179).

UWAGA:

Uzgodnienie wniosku następuje przez Zamawiającego, gdy nie jest prowadzona analiza rynku, w terminie do 3 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku. W przypadku gdy zaś jest prowadzona analiza rynku - niezwłocznie po otrzymaniu informacji z rynku.

6. Gestor UiSW, po uwzględnieniu ewentualnych uwag Zamawiającego, przesyła w terminie 2 dni roboczych od dnia otrzymania opinii Zamawiającego - za pośrednictwem Podsekretarza Stanu do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji - do akceptacji Ministrowi Obrony Narodowej projekt wniosku wraz z:

1) wymaganiami na planowane do zakupu UiSW;

2) wnioskiem zamawiającego o wybór trybu postępowania, z zastrzeżeniem pkt 5 ppkt 2.

7. Szef Zarządu Planowania Rzeczowego - P8, po akceptacji przez Ministra Obrony Narodowej wniosku, o którym mowa w pkt 1, oraz dokonaniu korekty planu przez Szefa Sztabu Generalnego WP wprowadza - w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku - zadanie do planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Załącznik  A

ZATWIERDZAM

MINISTER OBRONY NARODOWEJ

WNIOSEK

o wyrażenie zgody na zakup ..........................................

w ramach pilnej potrzeby operacyjnej

Na podstawie pkt 1 części VII procedury zakupów nowego wzoru uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej stanowiącej załącznik Nr 1 do decyzji Nr 157/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie wprowadzenia procedur realizacji w okresie przejściowym zakupów nowego wzoru uzbrojenia i sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 8, poz. 93 i Nr 25, poz. 290), zwracam się z wnioskiem o wyrażenie zgody na zakup................, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej:

Lp.Przedmiot zakupuPozycja planuWartośćUwagi

UZASADNIENIE*

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

GESTOR UiSW

* Uzasadnienie powinno zwierać w szczególności: argumenty uzasadniające konieczność dokonania zakupu w ramach pilnej potrzeby operacyjnej; stanowisko Sztabu Generalnego WP w tej sprawie oraz wskazanie czy proponowany zakup ujęty jest w planie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, bądź - konieczności wprowadzenia korekty do tego planu.

Załącznik  B

WYMAGANIA

na planowane do zakupu uzbrojenie i sprzęt wojskowy w ramach pilnej potrzeby operacyjnej

1. Wymagania na planowane do zakupu uzbrojenie i sprzęt wojskowy (UiSW) w ramach pilnej potrzeby operacyjnej muszą być opracowane zgodnie z postanowieniami normy obronnej NO-06-A0101.

2. Wymagania, o których mowa w pkt 1, dodatkowo muszą określać informacje w zakresie:

1) potrzeb szkoleniowych, w tym szkolenie obsług (kierowców-mechaników), szkolenie serwisantów (z uprawnieniami np. diagnostów), szkolenie instruktorów;

2) zakupu licencji (uprawnień) serwisowych lub określenie sposobu i zasad serwisowania UiSW;

3) zakupów części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych, o ile jest wymagane (gestor wspólnie z centralnym ośrodkiem logistycznym powinni na tym etapie rozstrzygnąć wszystkie kwestie związane z przyszłą eksploatacją UiSW);

4) przeprowadzenia testów sprawdzających zgodność UiSW z wymaganiami lub wskazać inny sposób weryfikacji spełnienia wymagań (w przypadku, gdy wyrób podlega ocenie zgodności OiB w drugim lub trzecim trybie należy rozważyć zasadność prowadzenia testów);

5) danych eksploatacyjnych do oszacowania kosztów "życia" UiSW, w tym docelowych norm eksploatacyjnych, rocznych norm eksploatacyjnych, wymagań w zakresie obsług i napraw;

6) innych danych mających wpływ na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia.

3. Wymagania, o których mowa w pkt 1, nie podlegają akceptacji przez Radę Uzbrojenia.

1 Pkt 1 zmieniony przez pkt 1 ppkt 1 decyzji nr 141/MON z dnia 31 marca 2008 r. (Dz.Urz.MON.08.7.74) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 marca 2008 r.
2 Pkt 2:

- zmieniony przez pkt 1 decyzji nr 633/MON z dnia 31 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MON.07.25.290) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2007 r.

- zmieniony przez pkt 1 ppkt 1 decyzji nr 141/MON z dnia 31 marca 2008 r. (Dz.Urz.MON.08.7.74) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 marca 2008 r.

3 Załącznik nr 1 zmieniony i według numeracji ustalonej przez pkt 1 ppkt 2 i 3 decyzji nr 141/MON z dnia 31 marca 2008 r. (Dz.Urz.MON.08.7.74) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 marca 2008 r.
4 Załącznik nr 2 dodany przez pkt 1 ppkt 4 decyzji nr 141/MON z dnia 31 marca 2008 r. (Dz.Urz.MON.08.7.74) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 marca 2008 r.