Wprowadzenie Kodeksu etyki pracowników Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.PKRUS.2014.37
Akt obowiązującyWersja od: 12 lipca 2017 r.
ZARZĄDZENIE Nr 33
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 18 grudnia 2014 r.
w sprawie wprowadzenia Kodeksu etyki pracowników Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
Na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2013 r. poz. 1403, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Wprowadza się Kodeks etyki pracowników Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.§ 2.
1.
Kodeks, o którym mowa w § 1, wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podania go do wiadomości pracowników Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.2.
Sposobem podania treści Kodeksu etyki do wiadomości pracowników jest jego wyłożenie do wglądu w każdej komórce organizacyjnej Centrali, oddziałów regionalnych, placówkach terenowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w dniach 19 grudnia 2014 r. - 2 stycznia 2015 r.§ 3.
1.
Zobowiązuje się dyrektorów komórek organizacyjnych Centrali, dyrektorów oddziałów regionalnych, kierowników placówek terenowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego do zapoznania pracowników z treścią Kodeksu etyki oraz do przyjęcia od pracowników oświadczeń o zapoznaniu się z Kodeksem etyki, które stanowią załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.2. 1
Za dołączenie do akt osobowych oświadczeń, o których mowa w ust. 1, odpowiedzialna jest komórka organizacyjna właściwa w sprawach z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w danej jednostce organizacyjnej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.§ 4.
1.
Traci moc zarządzenie nr 14 Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie wprowadzenia w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Kodeksu etyki pracowników.2.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od podania go do wiadomości pracownikom.ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
KODEKS ETYKI PRACOWNIKÓW KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
KODEKS ETYKI PRACOWNIKÓW KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
Rozdział 1
Zasady ogólne
Zasady ogólne
§ 1.
1.
Kodeks etyki pracowników Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwany dalej "Kodeksem", określa zasady postępowania w związku z wykonywaniem zadań publicznych przez:1)
pracowników zatrudnionych w Centrali, Oddziałach Regionalnych, Placówkach Terenowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,2)
lekarzy rzeczoznawców współpracujących z Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w ramach umów cywilnoprawnych;3)
stażystów odbywających staż,4)
praktykantów odbywających praktyki,zwanych dalej "pracownikami".
2.
Kodeks etyki pracowników Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego stanowi zbiór wartości i zasad, którymi powinni się kierować pracownicy Kasy w relacjach z interesantami, współpracownikami, przełożonymi oraz podwładnymi, jak również w relacjach interpersonalnych, nie związanych bezpośrednio z obowiązkami służbowymi.Rozdział 2
Zasady postępowania
Zasady postępowania
§ 2.
Pracownicy zobowiązani są do poszanowania i przestrzegania Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i przepisów prawa oraz stawiania interesu publicznego ponad interes osobisty.§ 3.
1.
Pracownicy powinni postępować zgodnie z zasadami:1)
praworządności - pracownicy wykonują swoje obowiązki z zachowaniem najwyższej staranności, przestrzegając obowiązujących przepisów prawa oraz mając na względzie interes publiczny;2)
obiektywizmu - pracownicy podejmują decyzje w sposób bezstronny i zgodnie z obowiązującą zasadą równości wobec prawa, nie ulegają wpływom i naciskom;3)
uczciwości i rzetelności - pracownicy nie uczestniczą w podejmowaniu decyzji, naradach, opiniowaniu lub głosowaniu w sprawach, w których mają bezpośredni lub pośredni interes osobisty;4)
odpowiedzialności - pracownicy biorą odpowiedzialność za swoje słowa, decyzje i działania, poddają się wszelkim formom kontroli wewnętrznej, jak i zewnętrznej zgodnie z obowiązującym prawem i procedurami wewnętrznymi Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwanej dalej "Kasą". Pracownicy dbają o mienie Kasy i czuwają nad jego prawidłowym i racjonalnym wykorzystaniem;5)
uprzejmości i kultury - pracowników cechuje wysoka kultura osobista, estetyczny wygląd, życzliwość i otwartość w stosunku do drugiego człowieka, jak również umiejętność nawiązywania kontaktu i dialogu zgodnie z zasadą poszanowania godności każdego człowieka i jego prawa do samoistnienia;6)
partnerstwa - pracownicy posiadają umiejętność pracy zespołowej, wykazują inicjatywy w toku prowadzonych spraw oraz dzielą się swoim doświadczeniem zawodowym ze współpracownikami;7)
profesjonalizmu - pracownicy podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe i poszerzają wiedzę. Udzielają informacji w sposób zrozumiały i jasny dla odbiorcy, służą pomocą i wiedzą w sprawach wynikających z obowiązków. Załatwiają sprawy służbowe dochowując terminów ustawowych;8)
jawności - pracownicy wykonują swoją pracę w sposób jawny oraz zgodny z przyjętymi standardami, a uzyskane informacje o charakterze publicznym udostępniają z wyłączeniem informacji chronionych przepisami prawa.2.
Zasady, o których mowa w ust. 1 odnoszą się do trzech obszarów, w których wizerunek Kasy zależy od postawy i zachowań pracowników, a mianowicie:1)
relacji pomiędzy Kasą a klientami oraz innymi podmiotami współpracującymi z Kasą;2)
wzajemnych relacji między kierownictwem i pracownikami;3)
zasad postępowania pracownika.§ 4.
1.
Celem Kasy jest zapewnienie pełnej satysfakcji klienta, poprzez rzetelne wykonywanie zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami, w sposób gwarantujący spełnienie jego wymagań, potrzeb i oczekiwań.2.
Pracownicy w kontaktach z klientami lub podmiotami współpracującymi przestrzegają następujących zasad postępowania:1)
nie podejmują arbitralnych działań, które mogą mieć negatywny wpływ na sytuację obywateli oraz powstrzymują się od wszelkich form faworyzowania;2)
wykonując swoją pracę nie kierują się sympatiami politycznymi, nie ulegają wpływom i naciskom politycznym;3)
pełniąc obowiązki, kierują się interesem publicznym i nie czerpią dodatkowych korzyści materialnych ani osobistych z tytułu sprawowanej funkcji, nie działają też w prywatnym interesie osób lub grup osób;4)
unikają powstania konfliktu interesów między interesem publicznym a prywatnym; korzystają z uprawnień wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały im nadane mocą odnośnych przepisów;5)
nie angażują się w działania, które zagrażają prawidłowemu wypełnianiu obowiązków służbowych lub wpływają negatywnie na obiektywizm podejmowanych decyzji;6)
wykonują obowiązki rzetelnie, sumiennie, z szacunkiem dla innych i poczuciem własnej godności;7)
w prowadzonych sprawach równo traktują wszystkich uczestników, nie ulegają żadnym naciskom, nie przyjmują żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa lub znajomości, nie przyjmują żadnych korzyści materialnych ani osobistych;8)
na wniosek zainteresowanej osoby udostępniają informacje w granicach określonych przepisami i umożliwiają dostęp do publicznych dokumentów zgodnie z zasadami określonymi w przepisach;9)
przestrzegają tajemnicy związanej z wykonywaniem obowiązków, nie wykorzystują ich dla korzyści materialnych lub osobistych, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu zatrudnienia;10)
badają stale satysfakcję klientów z realizowanych na ich rzecz zadań, zgodnie z przyjętym standardem jakości usługi; wszelkie odstępstwa, które mogą wystąpić są natychmiast korygowane;11)
stale doskonalą system dwustronnej komunikacji z klientem, wykorzystują w tym celu nowoczesne formy, np. internet;12)
stosują jednoznaczne i przejrzyste procedury postępowania przy realizacji poszczególnych zadań i podejmowaniu decyzji.§ 5.
1.
Właściwe relacje pomiędzy kierownictwem a pracownikami, oparte na wzajemnym zaufaniu, tworzą sprzyjające środowisko pracy, w którym pracownik czuje się bezpieczny, ma odpowiednie warunki do rozwoju osobistego i utożsamia się z Kasą.2.
Relacje obowiązujące między kierownictwem i pracownikami:1)
pracownicy rozwijają swoje umiejętności, podnoszą kwalifikacje i poszerzają wiedzę merytoryczną niezbędną do wykonywania obowiązków służbowych, a pracodawca stwarza im ku temu możliwości;2)
pracownicy są lojalni wobec pracodawcy i przełożonych, a także w stosunku do innych pracowników, mając przy tym na względzie, aby nie zostało naruszone prawo lub popełniona pomyłka;3)
w stosunku do przełożonych podwładni:a)
okazują należny im szacunek,b)
są dyspozycyjni i lojalni w granicach przestrzegania prawa i zależności służbowej,c)
uczciwie, rzetelnie i efektywnie wypełniają powierzone im obowiązki służbowe,d)
są kreatywni oraz innowacyjni w realizacji zadań na zajmowanym stanowisku;4)
w stosunku do podwładnych przełożeni:a)
okazują należny im szacunek,b)
nie nadużywają władzy, wynikającej z zależności służbowej,c)
są uczciwi, obiektywni i sprawiedliwi;5)
pracownicy udzielają obiektywnych, zgodnych z najlepszą wolą oraz wiedzą porad i opinii włącznie z oceną legalności i celowości ich działań;6)
pracownicy nie mogą podejmować dodatkowego zatrudnienia bez uzyskania zgody pracodawcy;7)
rekrutacja i awansowanie pracowników odbywa się według określonych kryteriów dla danego stanowiska pracy;8)
pracownicy nie są dyskryminowani ze względu na rasę, religię, narodowość, kolor skóry, wiek, płeć, stan cywilny czy niepełnosprawność, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy;9)
pracownicy mają zapewnione bezpieczne środowisko pracy, zgodnie z przyjętymi standardami i przepisami prawa;10)
pracownicy są na bieżąco informowani o polityce i celach działania Kasy;11)
kierownictwo Kasy dąży do zapewnienia pełnej komunikacji z każdym pracownikiem;12)
kierownictwo Kasy oraz pracownicy zobowiązani są do postępowania w sposób, który nie zagraża ani nie narusza dóbr osobistych.§ 6.
1.
Pracownicy ponoszą odpowiedzialność za decyzje i działania, nie unikając trudnych rozstrzygnięć. Zarządzając powierzonym majątkiem i środkami publicznymi, winni wykazywać należytą staranność i gospodarność.2.
Pracownicy są zobowiązani do ujawniania przypadków marnotrawstwa, defraudacji środków publicznych, nadużywania władzy lub korupcji odpowiednim instytucjom lub organom.3.
Pracownicy zgłaszają wątpliwości dotyczące celowości lub legalności decyzji podejmowanych w Kasie swoim przełożonym lub w przypadku braku reakcji odpowiednim organom.4.
Pracownicy zgłaszają przełożonym wszystkie próby wywierania nacisku na nich ze strony innych osób przy wykonywanych pracach.5.
Pracownicy są zobowiązani do przeciwdziałania zachowaniom noszącym znamiona mobbingu, w szczególności informując przełożonych lub pracodawcę o tego rodzaju zachowaniach.§ 7.
1.
Wizerunek Kasy, opinie o jakości realizowanych zadań i świadczonych usług są uzależnione od działania pracowników, ich postaw i zachowań.2.
Kasa, zapewniając pracownikom odpowiednie warunki i środowisko pracy, ma prawo oczekiwać od nich, aby ich postawy i zachowania były profesjonalne i etyczne.3.
Zasady etyki postępowania pracownika:1)
współpracownicy mają świadomość, że pracują w jednym zespole, a ich działania mają na celu realizację wspólnego celu;2)
we wzajemnych relacjach opierają się na szacunku i życzliwości, partnerstwie i tolerancji;3)
są gotowi do pomocy innym pracownikom, zwłaszcza nowo przyjętym;4)
pracownik w miejscu pracy swoją postawą, zachowaniem, sposobem prowadzenia rozmów oraz ubiorem stosownym dla urzędnika itp. podkreśla szacunek dla pracowników i klientów oraz poszanowanie ich godności;5)
pracownika powinna zawsze cechować dbałość o swój wizerunek, zarówno w zakresie etycznym, jak i profesjonalnym.Rozdział 3
Odpowiedzialność dyscyplinarna i porządkowa
Odpowiedzialność dyscyplinarna i porządkowa
§ 8.
1.
Pracownicy za nieprzestrzeganie niniejszego Kodeksu ponoszą odpowiedzialność porządkową, a w przypadku rażącego naruszenia norm etycznych postępowanie pracownika może zostać uznane za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.2.
Stopień realizacji postanowień Kodeksu przez pracownika podlega systematycznej ocenie przez przełożonego w ramach obowiązującego systemu oceny pracy pracownika.Rozdział 4
Przepisy końcowe
Przepisy końcowe
§ 9.
1.
Pracownicy obowiązani są do przestrzegania przepisów Kodeksu i kierowania się jego zasadami.2.
Dyrektorzy Biur Centrali, oddziałów regionalnych i kierownicy placówek terenowych Kasy upowszechniają zasady zawarte w Kodeksie wśród podległych im pracowników, celem propagowania zawartych w nim wartości etycznych i zasad postępowania.ZAŁĄCZNIK Nr 2
_______________________________ _______________________________
(imię i nazwisko pracownika) (miejscowość, data)
_______________________________
(stanowisko)
_______________________________
(komórka organizacyjna)
Niniejszym oświadczam, że zapoznałam/em się z treścią Kodeksu etyki pracowników Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz zobowiązuję się do ścisłego przestrzegania jego postanowień.
______________________________
(podpis pracownika)
1 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 43 z dnia 12 lipca 2017 r. (Dz.Urz.PKRUS.2017.47) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2017 r.