Wprowadzenie Kodeksu etycznego postępowania pracowników i żołnierzy.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2011.8.100

Akt utracił moc
Wersja od: 10 maja 2011 r.

DECYZJA Nr 125/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 14 kwietnia 2011 r.
w sprawie wprowadzenia Kodeksu etycznego postępowania pracowników i żołnierzy

Biuro do Spraw Procedur Antykorupcyjnych

Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w celu wdrożenia rozwiązań w zakresie zapobiegania i zwalczania zjawisk korupcyjnych oraz realizacji polityki przejrzystości działań służbowych, ustala się, co następuje:

1.
Wprowadza się Kodeks etycznego postępowania pracowników i żołnierzy, zwany dalej "Kodeksem etycznego postępowania", stanowiący załącznik do decyzji.
2.
Kodeks etycznego postępowania stosuje się wobec pracowników i żołnierzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, zwanych dalej "komórkami i jednostkami organizacyjnymi", w kontaktach z wykonawcami.
3.
Dyrektorzy (szefowie, komendanci, kierownicy, prezesi) komórek i jednostek organizacyjnych zapoznają podległych pracowników i żołnierzy z treścią Kodeksu etycznego postępowania oraz odpowiadają za egzekwowanie zawartych w nim ustaleń.
4.
Za działania zawinione określone w Kodeksie etycznego postępowania jako niedopuszczalne, pracownicy i żołnierze komórek i jednostek organizacyjnych ponoszą odpowiedzialność służbową lub dyscyplinarną, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
5.
Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji w porozumieniu z Dyrektorem Biura do Spraw Procedur Antykorupcyjnych uruchomi w wewnętrznej sieci elektronicznej (intranet) zakładkę elektroniczną "kontakty z wykonawcami".
6.
Traci moc decyzja Nr 16/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 stycznia 2007 r. w sprawie wprowadzenia wytycznych postępowania dla żołnierzy i pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej w kontaktach z wykonawcami i osobami działającymi na ich rzecz (Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 13).
7.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z zastrzeżeniem § 13 ust. 4 załącznika do decyzji, które wchodzą w życie z dniem 1 czerwca 2011 r.

ZAŁĄCZNIK 

KODEKS ETYCZNEGO POSTĘPOWANIA PRACOWNIKÓW I ŻOŁNIERZY

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§  1.
Kodeks etycznego postępowania, określa zasady postępowania pracowników i żołnierzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, zwanych dalej "komórkami i jednostkami organizacyjnymi", w kontaktach z osobami prawnymi, fizycznymi oraz jednostkami organizacyjnymi niebędącymi osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną:
1)
wykonującymi na rzecz Skarbu Państwa - Ministra Obrony Narodowej, odpłatne umowy, w szczególności na dostawy, świadczenie usług lub roboty budowlane;
2)
które z racji zakresu prowadzonej działalności mogą starać się o zawarcie umów, o których mowa w pkt 1;
3)
które działają w imieniu lub na rzecz podmiotów wskazanych w pkt 1-2

- zwanych dalej "wykonawcami".

§  2.
W kontaktach z wykonawcami należy zachować świadomość, że mogą oni stosować działania mające na celu zapewnienie im przychylności ze strony pracowników i żołnierzy komórek i jednostek organizacyjnych, skutkującej naruszeniem zasady bezstronności, równego traktowania lub uczciwej konkurencji.
§  3.
W kontaktach z wykonawcami należy kierować się zasadami:
1)
godności i honoru;
2)
zdrowego rozsądku i umiaru;
3)
ochrony dobrego imienia Ministerstwa Obrony Narodowej i Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
pierwszeństwa interesów Ministerstwa Obrony Narodowej i Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
5)
unikania sytuacji, które mogłyby wywoływać powstanie długu materialnego lub honorowego albo poczucia wdzięczności;
6)
unikania zachowań faworyzujących konkretnego wykonawcę w stosunku do jego konkurencji.

Rozdział  2

Rozliczanie kosztów

§  4.
1.
Z zastrzeżeniem ust. 2, przy rozliczaniu kosztów poniesionych w związku z bezpośrednimi kontaktami z wykonawcami należy przyjąć zasadę "każdy płaci za siebie", w szczególności:
1)
koszty podróży służbowych, w tym koszty dojazdów, wyżywienia i noclegów pokrywa się wyłącznie z budżetu, którego dysponentem jest Minister Obrony Narodowej;
2)
w restauracjach i innych miejscach wspólnego przebywania rachunki należy opłacać z własnych środków w ramach późniejszego rozliczenia służbowego, lub ze środków pochodzących z budżetu, którego dysponentem jest Minister Obrony Narodowej (karty płatnicze).
2.
Niedopuszczalne jest korzystanie z innych form fundowania wyżywienia, poczęstunków, transportu, ani pokrywanie innych kosztów przez wykonawców z wyjątkiem:
1)
wyżywienia (śniadania, obiady, kolacje) w trakcie podróży służbowych trwających powyżej 12 godzin;
2)
drobnych poczęstunków serwowanych w trakcie podróży służbowych;
3)
transportu w ramach podróży służbowych.

Rozdział  3

Przedsięwzięcia z udziałem wykonawców

§  5.
1.
Dopuszczalne są przedsięwzięcia związane z zawarciem umowy organizowane wspólnie przez jednostki i komórki organizacyjne i wykonawców.
2.
Dopuszczalne jest udzielanie pomocy krajowym przedsiębiorstwom sektora obronnego w przedsięwzięciach promocyjnych skierowanych na rynki zagraniczne.
3.
Dopuszczalny jest udział w posiedzeniach i konferencjach organizowanych lub współorganizowanych przez Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego lub Unię Europejską, odbywających się z udziałem wykonawców oraz przedsięwzięciach realizowanych przez komórki i jednostki organizacyjne, które wynikają z zaakceptowanego rocznego planu współpracy międzynarodowej resortu obrony narodowej.
4.
Zaangażowanie w inne niż wymienione w ust. 1-3 przedsięwzięcia z udziałem wykonawców, a związane z obronnością państwa, dopuszczalne jest wyłącznie po uzyskaniu od organizatora informacji zgodnej z wzorem zapytania, zawartym w załączniku do Kodeksu etycznego postępowania, oraz pisemnej akceptacji bezpośredniego przełożonego pracownika lub żołnierza komórki lub jednostki organizacyjnej.

Rozdział  4

Sponsorowanie przedsięwzięć

§  6.
Z zastrzeżeniem § 5 ust. 1-3, niedopuszczalne jest aby przedsięwzięcia organizowane lub współorganizowane przez komórki lub jednostki organizacyjne były finansowane, współfinansowane lub wspierane w inny sposób przez wykonawców.

Rozdział  5

Prezenty, materiały promocyjne i informacyjne

§  7.
1.
Niedopuszczalne jest przyjmowanie od wykonawców prezentów w postaci jakichkolwiek korzyści majątkowych lub osobistych.
2.
Dopuszczalne jest przyjmowanie materiałów promocyjnych o znikomej wartości handlowej.
3.
Dopuszczalne i zalecane jest przyjmowanie materiałów informacyjnych.
4.
Dopuszcza się eksponowanie w salach konferencyjnych oraz w innych miejscach powszechnie dostępnych na terenie komórek i jednostek organizacyjnych materiałów promocyjnych otrzymanych od wykonawców.
5.
Niewskazane jest używanie na terenie komórek i jednostek organizacyjnych materiałów i oznaczeń promujących wykonawców, w tym także materiałów biurowych.

Rozdział  6

Kontakty towarzyskie

§  8.
1.
Kontakty towarzyskie z wykonawcami, nawiązane zanim powstała relacja "żołnierz/pracownik komórki lub jednostki organizacyjnej" - "wykonawca" mogą być kontynuowane, przy zachowaniu zasad określonych w Kodeksie etycznego postępowania.
2.
W przypadkach innych niż określone w ust. 1, nie zaleca się nawiązywania kontaktów towarzyskich z wykonawcami.

Rozdział  7

Najem i użyczanie lokali oraz terenów

§  9.
Dopuszczalne jest wynajmowanie lub użyczanie wykonawcom lokali i terenów resortu obrony narodowej w celu:
1)
przeprowadzenia prezentacji lub pokazów na rzecz komórek i jednostek resortu obrony narodowej;
2)
przeprowadzenia prezentacji lub pokazów organizowanych przez krajowe przedsiębiorstwa sektora obronnego dla odbiorców zagranicznych;
3)
prowadzenia współpracy z partnerami społecznymi zgodnie z Zasadami współpracy resortu obrony narodowej z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi, stanowiącymi załącznik do decyzji Nr 187/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 czerwca 2009 r. w sprawie wprowadzenia zasad współpracy resortu obrony narodowej z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi (Dz. Urz. MON Nr 12, poz. 131);
4)
realizowania zadań przez Agencję Mienia Wojskowego i Wojskową Agencję Mieszkaniową, wynikających z odrębnych przepisów.

Rozdział  8

Prezentacje i pokazy

§  10.
1.
Działania informacyjne, z wyłączeniem oficjalnej korespondencji dokonywanej w formie pisemnej lub realizowanej przy pomocy faksu albo służbowej poczty elektronicznej, powinny być przeprowadzane przez wykonawców w formie oficjalnych prezentacji lub pokazów.
2.
Wskazane jest, aby prezentacje lub pokazy odbywały się na terenie komórek i jednostek organizacyjnych lub podczas targów.
3.
W przypadku, gdyby koszty prezentacji lub pokazu były zbyt wysokie dla wykonawcy bądź też gdyby prezentacja lub pokaz były, ze względów technicznych lub organizacyjnych, znacznym utrudnieniem, dopuszczalne jest ich przeprowadzenie u wykonawcy na rzecz delegacji Ministerstwa Obrony Narodowej.
4.
Niedopuszczalne jest obciążanie Skarbu Państwa - Ministra Obrony Narodowej kosztami organizowanych prezentacji lub pokazów, z wyłączeniem opłat z tytułu zużytych mediów i wstawek konferencyjnych.
5.
Udział w prezentacjach lub pokazach wymaga uzgodnienia z Podsekretarzem Stanu do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Rozdział  9

Faworyzowanie

§  11.
Niedopuszczalne jest faworyzowanie wykonawcy polegające na:
1)
wcześniejszym udzielaniu informacji;
2)
nieuzasadnionym ograniczeniu innym wykonawcom dostępu do informacji

- które mogą stawiać go w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do innych wykonawców.

Rozdział  10

Sprawozdawczość

§  12.
1.
Z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, z wszelkich kontaktów z wykonawcami pracownicy i żołnierze sporządzają pisemną informację zawierającą: strony, cel, inicjatora oraz miejsce spotkania, jak również informacje uzyskane od wykonawcy i przekazane wykonawcy.
2.
Informację, o której mowa w ust. 1, pracownicy i żołnierze przesyłają w formie notatki bezpośrednio Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, w terminie 30 dni od dnia przeprowadzenia kontaktu.
3.
Wszelkie spotkania z wykonawcami, z wyjątkiem spotkań towarzyskich poza godzinami pracy lub służby, muszą odbywać się przy udziale co najmniej jednego świadka będącego pracownikiem lub żołnierzem.
4.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy:
1)
czynności zamawiającego w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia od chwili zamieszczenia ogłoszenia o postępowaniu lub skierowania zaproszenia do udziału w postępowaniu w trybie negocjacji, do chwili podpisania umowy;
2)
czynności zamawiającego związanych z wykonywaniem zawartych umów;
3)
kontaktów mających charakter oficjalnej korespondencji dokonywanej w formie pisemnej lub realizowanej przy pomocy faksu albo służbowej poczty elektronicznej;
4)
kontaktów pracowników lub żołnierzy Inspektoratu Uzbrojenia z wykonawcami w trakcie fazy analityczno-koncepcyjnej, o której mowa w decyzji Nr 28/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 lutego 2011 r. w sprawie systemu pozyskiwania, eksploatacji i wycofywania uzbrojenia i sprzętu wojskowego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. MON Nr 3, poz. 35), w przypadku sporządzenia pisemnej notatki lub protokołu z przeprowadzonego kontaktu;
5)
kontaktów pracowników lub żołnierzy Inspektoratu Uzbrojenia z wykonawcami w trakcie fazy analityczno-koncepcyjnej dotyczących zagadnień organizacyjno-porządkowych.
5.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy kontaktów towarzyskich, na których nie poruszano kwestii służbowych, a także kontaktów mających charakter oficjalnej korespondencji dokonywanej w formie pisemnej lub realizowanej przy pomocy faksu albo służbowej poczty elektronicznej.

Rozdział  11

Wykładnia postanowień Kodeksu etycznego postępowania

§  13.
1.
Pracownicy i żołnierze mogą zwrócić się z pisemnym wnioskiem do Dyrektora Biura do Spraw Procedur Antykorupcyjnych o wydanie pisemnej opinii w sprawie interpretacji postanowień zawartych w Kodeksie etycznego postępowania, zwanej dalej "opinią".
2.
Podmiot wnioskujący może zastrzec we wniosku, o którym mowa w ust. 1, anonimizację danych osobowych.
3.
Opinia ma charakter wiążący dla wszystkich komórek i jednostek organizacyjnych.
4.
Dyrektor Biura do Spraw Procedur Antykorupcyjnych zamieszcza opinię w wewnętrznej sieci elektronicznej (intranet), w zakładce "kontakty z wykonawcami".
5.
Dyrektor Biura do Spraw Procedur Antykorupcyjnych może odmówić wydania opinii w sprawach, które były już przedmiotem rozstrzygnięcia, lub w których stan faktyczny ma charakter analogiczny do uprzednio opiniowanej sprawy.

Załącznik 

WZÓR

AKCEPTACJA

..............................................................................................

(miejsce, data, czytelny podpis bezpośredniego przełożonego)

DANE I ADRES NADAWCY

...................................................

...................................................

...................................................

...................................................

(miejsce, data, czytelny podpis)

ZAPYTANIE

W związku ze skierowanym zaproszeniem do udziału/chęcią udziału Ministerstwa Obrony Narodowej/Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w przedsięwzięciu

.......................................................................................................................................................

(nazwa, tytuł przedsięwzięcia)

uprzejmie proszę o przekazanie szczegółowych informacji, które umożliwią mi podjęcie decyzji, co do udziału w tym przedsięwzięciu.

W związku z tym proszę o:

1)
wskazanie organizatora oraz osób zarządzających przedsięwzięciem:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

2)
szczegółowe określenie celu przedsięwzięcia:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

3)
szczegółowe określenie proponowanej formy zaangażowania się jednostek lub przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej lub Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

4)
szczegółowe przedstawienie programu:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

5)
przedstawienie listy współorganizatorów, partnerów, patronów, sponsorów, członków komitetów honorowych lub organizacyjnych oraz listy innych osób prawnych i fizycznych, których nazwy (nazwiska), logo, znaki towarowe będą publikowane lub promowane w związku z przedsięwzięciem:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................