Wprowadzenie klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2006.10.43

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 grudnia 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 14
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 grudnia 2006 r.
w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008 oraz Nr 170, poz. 1217) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się do stosowania klasyfikację grup przyczynowych zdarzeń lotniczych, stanowiącą załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.
§  3.
Traci moc Zarządzenie Nr 3 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 22 lutego 2005 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 2, poz. 8).

ZAŁĄCZNIK 

GRUPY PRZYCZYNOWE ZDARZEŃ LOTNICZYCH

Czynnik ludzki (H)

Grupy przyczynowe w tej kategorii odnoszą się tylko do personelu latającego. Jednakże aspekty działania czynnika ludzkiego znajdują swoje odniesienie w obszarach technicznych, środowiskowych i organizacyjnych.

KOD Grupy przyczynowejGrupa przyczynowaOpis przykładowych zdarzeń
H1Postępowanie umyślneZamierzone odstąpienie od procedur operacyjnych i/lub przepisów np. postępowanie załogi/pilota/skoczka z pamięci (nie według pisemnych instrukcji) lub umyślne lekceważenie standardowych procedur operacyjnych, ograniczeń, instrukcji lub podręczników, itp.
H2Brak kwalifikacjiBłędne działanie załogi/pilota/skoczka wynikające z braku wiedzy, umiejętności, połączone z brakiem doświadczenia lub wyszkolenia np. niewłaściwe utrzymanie parametrów podczas podejścia do lądowania, (także podczas skoku) lub nieumiejętność wykorzystania komputera pokładowego, innych urządzeń, itp.
H3Błędy w komunikowaniuNieodpowiednie komunikowanie się, błędna interpretacja lub niemożność właściwego porozumiewania się w załodze albo załogi z odbiorcami zewnętrznymi, np. ATC. Niewłaściwe zrozumienie otrzymanego zezwolenia, błędne przekazanie istotnej informacji dotyczącej wykonywanego lotu/skoku, itp.
H4Błędy proceduralneNiezamierzone odstąpienie od przestrzegania procedur lub przepisów. Intencja działania prawidłowa lecz wykonanie błędne np. sytuacja, w której załoga zapomina lub pomija istotne czynności. Załoga/pilot/skoczek wprowadza niewłaściwą wysokość do komputera pokładowego/innych urządzeń kontroli lub wybiera niewłaściwą wysokość w module kontroli, itp.
H5NiezdolnośćCzłonkowie (członek) załogi/pilot/skoczek są niezdolni do wykonywania czynności z powodu fizycznej lub psychofizycznej niedyspozycji, itp.

Czynnik techniczny (T)

Grupy przyczynowe w tej kategorii odnoszą się szczególnie do systemów i komponentów konkretnego statku powietrznego w zakresie jego zdatności do lotu.

KOD Grupy przyczynowejGrupa przyczynowaOpis przykładowych zdarzeń
T1Poważna awaria silnika, pożar silnika, uszkodzenia powłoki balonu, czaszy lub uprzęży spadochronuAwaria niemożliwa do opanowania podczas lotu/skoku.
T2Uszkodzenie silnika, niesprawność, sygnalizacja pożaru, uszkodzenie balonu, uszkodzenie czaszy lub uprzęży spadochronuPrzegrzanie silnika, ostrzeżenie o pożarze, uszkodzenie śmigła, uszkodzenie balonu, spadochronu - możliwe do opanowania.
T3Podwozie i ogumienieUszkodzenie podczas postoju, kołowania, startu lub lądowania.
T4Układy sterowaniaUszkodzenie w czasie sterowania samolotem (pilotowania) statku powietrznego.
T5Uszkodzenie konstrukcjiUszkodzenie wskutek flatteru, przekroczenia dopuszczalnego ciężaru, przeładowania, działania korozji/zmęczenia materiału, oderwania się silnika lub istotnych elementów konstrukcji statku powietrznego.
T6Pożar, dym (w kabinie załogi, w kabinie pasażerskiej, w ładowni)Pożar po zderzeniu z ziemią, pożar systemów, pożar z innych powodów.
T7Nieuprawnione modyfikacje, nieoryginalne części zamienneNieuprawnione modyfikacje, nieoryginalne części zamienne.
T8Osprzęt i urządzenia radiowe (awionika)Uszkodzenia w systemach awioniki z wyjątkiem autopilota i systemów zarządzania lotem (FMS).
T9Błędy konstrukcyjne, produkcyjneBłędy, wady projektowe, defekty produkcyjne.
T10Autopilot/ systemy zarządzania lotemUszkodzenie autopilota, uszkodzenie systemów zarządzania lotem (FMS).
T11Uszkodzenie systemu/ów hydraulicznychUszkodzenie systemów hydraulicznych.
T12InneInne uszkodzenia nie znajdujące odpowiednika w powyższych wyjaśnieniach.

Czynnik środowiskowy (E)

Grupy przyczynowe w tej kategorii odnoszą się do świata fizycznego, w którym wykonuje lot konkretny statek powietrzny oraz urządzeń infrastrukturalnych niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa lotu.

KOD Grupy przyczynowejGrupa przyczynowaOpis przykładowych zdarzeń
E1Meteorologiczne (MET)Uskok wiatru, prąd strumieniowy, turbulencja, oblodzenie, ślad turbulentny, popiół wulkaniczny, burza piaskowa, wyładowania atmosferyczne, opady atmosferyczne, słaba widzialność, niewystarczająca informacja o złym stanie drogi startowej/miejsca przyziemienia.
E2Służby zarządzania ruchem lotniczym (ATM)/łączność radiowa(COM) /nieporozumienia w ruchu lotniczymNiewłaściwe, nieadekwatne lub wprowadzające w błąd instrukcje lub rady. Niezrozumienie, nieodebranie informacji, nie zapewnienie właściwej separacji w powietrzu i na ziemi.
E3Ptaki, zwierzęta, inne obce obiekty (FOD)Uszkodzenia spowodowane zderzeniami z ptakami, innymi zwierzętami oraz obiektami.
E4Służby lotniskowe. Obsługa naziemnaNiewłaściwa działalność służb lotniskowych, np.: ratowniczych, nieodpowiednie utrzymanie stanu drogi startowej, oznakowanie lub informacje. Niewłaściwe procedury podczas wypychania, holowania, odladzania, sygnalizacji, błędy podczas załadunku.
E5Pomoce nawigacyjne/CNSNiewłaściwe działanie naziemnych środków nawigacyjnych ich brak lub niemożność wykorzystania.
E6Ochrona (Zabezpieczenie przewozów)Niewłaściwe środki ochrony. Niestosowanie się do procedur ochrony. Naruszenie procedur bezpieczeństwa.
E7Nadzór nad stosowaniem przepisówNiedopełnienie obowiązku powiadomienia władzy o przeoczeniu przepisów lub ich braku.
E8InneBrak oczywistych powodów do zakwalifikowania danego zdarzenia do ustalonych w kategorii "Środowisko" czynników.

Czynnik organizacyjny (O)

Grupy przyczynowe w tej kategorii odnoszą się do systemu zarządzania bezpieczeństwem lotów w środowisku pracy podmiotu lotniczego.

KOD Grupy przyczynowejGrupa przyczynowaOpis przykładowych zdarzeń
O1Zarządzanie bezpieczeństwemNiewłaściwie zorganizowany system zbierania i analizy danych dotyczących bezpieczeństwa (lub jego brak), brak procedur obowiązkowego składania raportów o zdarzeniach, wymiany i rozpowszechniania informacji dotyczących bezpieczeństwa oraz metod korzystania z doświadczeń innych podmiotów lotniczych. Brak programu bezpieczeństwa lotów i zapobiegania wypadkom lotniczym. Nieodpowiedni (lub brak) systemu dobrowolnego poufnego powiadamiania o zdarzeniach lotniczych. Niewyznaczenie osoby odpowiedzialnej za sprawy bezpieczeństwa, itp.
O2System szkoleniaPominięte lub niewłaściwe szkolenie, niedostateczna znajomość języka - frazeologii, niskie kwalifikacje i małe doświadczenie załogi/pilota/skoczka, potrzeby operacyjne (nadmiar zadań) wymuszające ograniczenia w szkoleniu, niewłaściwa ocena poziomu wyszkolenia, niewłaściwe środki szkoleniowe, takie jak podręczniki, pomoce naukowe oraz urządzenia treningowe, itp.
O3Standardy, kontrole i audytyNieadekwatne, niepoprawne, niejasne lub brak instrukcji, podręczników, standardowych procedur operacyjnych (SOPs). Niewłaściwe instrukcje w odniesieniu do zagadnień bezpieczeństwa i niewłaściwe regulaminy wewnętrzne. Brak kontroli i oceny zagrożeń i/lub zgodności z zapisami instrukcji i podręczników oraz z przepisami. Niewłaściwy nadzór nad prawidłowością układania spadochronu.
O4Działanie załogi kabinowejOdnosi się do działalności załogi kabinowej, w tym niewłaściwego postępowania z niesfornymi pasażerami, zaniechania działania przez załogę kabinową.
O5Działanie obsługi naziemnejOdnosi się do działalności służb obsługi naziemnej, w tym procedur szkolenia, błędów załadunku, niewłaściwego wypychania samolotów, odladzania, przyłączania źródeł napięcia, itp.
O6Technologia i wyposażenieDostępne wyposażenie dotyczące bezpieczeństwa nie jest wprowadzone (EGPWS, TCAS/ACAS itp.).
O7Planowanie operacyjneNiewłaściwe planowanie dla załóg i personelu, nieprzestrzegane ograniczenia czasowe pełnienia obowiązków i lotów, sprawy zdrowotne i socjalne.
O8Zmiany zarządzaniaNieprawidłowa kontrola zmian, niepodjęcie działań wynikających z planów wzrostu lub prognoz operacyjnych, zaniechanie oceny integracji lub monitorowania zmian do ustanowionych praktyk i procedur organizacyjnych. Konsekwencje fuzji organizacyjnych.
O9Systemy selekcjiNieadekwatne lub brak standardów selekcyjnych.
O10Obsługa technicznaZarządzanie obsługą techniczną, w tym nie wykonanie obsługi technicznej, błąd w obsłudze lub naprawie (również podczas kontroli), niewłaściwa, nieodpowiednia obsługa techniczna, różnice w dokumentacji technicznej, nieprawidłowe ułożenie spadochronu, itp.
O11Wysyłka, ekspediowanieOdnosi się do nieprawidłowości związanych z wysyłką, ekspediowaniem towarów.
O12InneBrak oczywistych powodów do zakwalifikowania danego zdarzenia do ustalonych w kategorii "Czynnik organizacyjny"

Nieustalone (N)

Niewystarczające dane do zakwalifikowania zdarzenia do jakiejkolwiek grupy przyczynowej.