Wprowadzenie klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych.
Dz.Urz.ULC.2006.10.43
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 14
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 grudnia 2006 r.
w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych
ZAŁĄCZNIK
GRUPY PRZYCZYNOWE ZDARZEŃ LOTNICZYCH
GRUPY PRZYCZYNOWE ZDARZEŃ LOTNICZYCH
Grupy przyczynowe w tej kategorii odnoszą się tylko do personelu latającego. Jednakże aspekty działania czynnika ludzkiego znajdują swoje odniesienie w obszarach technicznych, środowiskowych i organizacyjnych.
KOD Grupy przyczynowej | Grupa przyczynowa | Opis przykładowych zdarzeń |
H1 | Postępowanie umyślne | Zamierzone odstąpienie od procedur operacyjnych i/lub przepisów np. postępowanie załogi/pilota/skoczka z pamięci (nie według pisemnych instrukcji) lub umyślne lekceważenie standardowych procedur operacyjnych, ograniczeń, instrukcji lub podręczników, itp. |
H2 | Brak kwalifikacji | Błędne działanie załogi/pilota/skoczka wynikające z braku wiedzy, umiejętności, połączone z brakiem doświadczenia lub wyszkolenia np. niewłaściwe utrzymanie parametrów podczas podejścia do lądowania, (także podczas skoku) lub nieumiejętność wykorzystania komputera pokładowego, innych urządzeń, itp. |
H3 | Błędy w komunikowaniu | Nieodpowiednie komunikowanie się, błędna interpretacja lub niemożność właściwego porozumiewania się w załodze albo załogi z odbiorcami zewnętrznymi, np. ATC. Niewłaściwe zrozumienie otrzymanego zezwolenia, błędne przekazanie istotnej informacji dotyczącej wykonywanego lotu/skoku, itp. |
H4 | Błędy proceduralne | Niezamierzone odstąpienie od przestrzegania procedur lub przepisów. Intencja działania prawidłowa lecz wykonanie błędne np. sytuacja, w której załoga zapomina lub pomija istotne czynności. Załoga/pilot/skoczek wprowadza niewłaściwą wysokość do komputera pokładowego/innych urządzeń kontroli lub wybiera niewłaściwą wysokość w module kontroli, itp. |
H5 | Niezdolność | Członkowie (członek) załogi/pilot/skoczek są niezdolni do wykonywania czynności z powodu fizycznej lub psychofizycznej niedyspozycji, itp. |
Czynnik techniczny (T)
Grupy przyczynowe w tej kategorii odnoszą się szczególnie do systemów i komponentów konkretnego statku powietrznego w zakresie jego zdatności do lotu.
KOD Grupy przyczynowej | Grupa przyczynowa | Opis przykładowych zdarzeń |
T1 | Poważna awaria silnika, pożar silnika, uszkodzenia powłoki balonu, czaszy lub uprzęży spadochronu | Awaria niemożliwa do opanowania podczas lotu/skoku. |
T2 | Uszkodzenie silnika, niesprawność, sygnalizacja pożaru, uszkodzenie balonu, uszkodzenie czaszy lub uprzęży spadochronu | Przegrzanie silnika, ostrzeżenie o pożarze, uszkodzenie śmigła, uszkodzenie balonu, spadochronu - możliwe do opanowania. |
T3 | Podwozie i ogumienie | Uszkodzenie podczas postoju, kołowania, startu lub lądowania. |
T4 | Układy sterowania | Uszkodzenie w czasie sterowania samolotem (pilotowania) statku powietrznego. |
T5 | Uszkodzenie konstrukcji | Uszkodzenie wskutek flatteru, przekroczenia dopuszczalnego ciężaru, przeładowania, działania korozji/zmęczenia materiału, oderwania się silnika lub istotnych elementów konstrukcji statku powietrznego. |
T6 | Pożar, dym (w kabinie załogi, w kabinie pasażerskiej, w ładowni) | Pożar po zderzeniu z ziemią, pożar systemów, pożar z innych powodów. |
T7 | Nieuprawnione modyfikacje, nieoryginalne części zamienne | Nieuprawnione modyfikacje, nieoryginalne części zamienne. |
T8 | Osprzęt i urządzenia radiowe (awionika) | Uszkodzenia w systemach awioniki z wyjątkiem autopilota i systemów zarządzania lotem (FMS). |
T9 | Błędy konstrukcyjne, produkcyjne | Błędy, wady projektowe, defekty produkcyjne. |
T10 | Autopilot/ systemy zarządzania lotem | Uszkodzenie autopilota, uszkodzenie systemów zarządzania lotem (FMS). |
T11 | Uszkodzenie systemu/ów hydraulicznych | Uszkodzenie systemów hydraulicznych. |
T12 | Inne | Inne uszkodzenia nie znajdujące odpowiednika w powyższych wyjaśnieniach. |
Czynnik środowiskowy (E)
Grupy przyczynowe w tej kategorii odnoszą się do świata fizycznego, w którym wykonuje lot konkretny statek powietrzny oraz urządzeń infrastrukturalnych niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa lotu.
KOD Grupy przyczynowej | Grupa przyczynowa | Opis przykładowych zdarzeń |
E1 | Meteorologiczne (MET) | Uskok wiatru, prąd strumieniowy, turbulencja, oblodzenie, ślad turbulentny, popiół wulkaniczny, burza piaskowa, wyładowania atmosferyczne, opady atmosferyczne, słaba widzialność, niewystarczająca informacja o złym stanie drogi startowej/miejsca przyziemienia. |
E2 | Służby zarządzania ruchem lotniczym (ATM)/łączność radiowa(COM) /nieporozumienia w ruchu lotniczym | Niewłaściwe, nieadekwatne lub wprowadzające w błąd instrukcje lub rady. Niezrozumienie, nieodebranie informacji, nie zapewnienie właściwej separacji w powietrzu i na ziemi. |
E3 | Ptaki, zwierzęta, inne obce obiekty (FOD) | Uszkodzenia spowodowane zderzeniami z ptakami, innymi zwierzętami oraz obiektami. |
E4 | Służby lotniskowe. Obsługa naziemna | Niewłaściwa działalność służb lotniskowych, np.: ratowniczych, nieodpowiednie utrzymanie stanu drogi startowej, oznakowanie lub informacje. Niewłaściwe procedury podczas wypychania, holowania, odladzania, sygnalizacji, błędy podczas załadunku. |
E5 | Pomoce nawigacyjne/CNS | Niewłaściwe działanie naziemnych środków nawigacyjnych ich brak lub niemożność wykorzystania. |
E6 | Ochrona (Zabezpieczenie przewozów) | Niewłaściwe środki ochrony. Niestosowanie się do procedur ochrony. Naruszenie procedur bezpieczeństwa. |
E7 | Nadzór nad stosowaniem przepisów | Niedopełnienie obowiązku powiadomienia władzy o przeoczeniu przepisów lub ich braku. |
E8 | Inne | Brak oczywistych powodów do zakwalifikowania danego zdarzenia do ustalonych w kategorii "Środowisko" czynników. |
Czynnik organizacyjny (O)
Grupy przyczynowe w tej kategorii odnoszą się do systemu zarządzania bezpieczeństwem lotów w środowisku pracy podmiotu lotniczego.
KOD Grupy przyczynowej | Grupa przyczynowa | Opis przykładowych zdarzeń |
O1 | Zarządzanie bezpieczeństwem | Niewłaściwie zorganizowany system zbierania i analizy danych dotyczących bezpieczeństwa (lub jego brak), brak procedur obowiązkowego składania raportów o zdarzeniach, wymiany i rozpowszechniania informacji dotyczących bezpieczeństwa oraz metod korzystania z doświadczeń innych podmiotów lotniczych. Brak programu bezpieczeństwa lotów i zapobiegania wypadkom lotniczym. Nieodpowiedni (lub brak) systemu dobrowolnego poufnego powiadamiania o zdarzeniach lotniczych. Niewyznaczenie osoby odpowiedzialnej za sprawy bezpieczeństwa, itp. |
O2 | System szkolenia | Pominięte lub niewłaściwe szkolenie, niedostateczna znajomość języka - frazeologii, niskie kwalifikacje i małe doświadczenie załogi/pilota/skoczka, potrzeby operacyjne (nadmiar zadań) wymuszające ograniczenia w szkoleniu, niewłaściwa ocena poziomu wyszkolenia, niewłaściwe środki szkoleniowe, takie jak podręczniki, pomoce naukowe oraz urządzenia treningowe, itp. |
O3 | Standardy, kontrole i audyty | Nieadekwatne, niepoprawne, niejasne lub brak instrukcji, podręczników, standardowych procedur operacyjnych (SOPs). Niewłaściwe instrukcje w odniesieniu do zagadnień bezpieczeństwa i niewłaściwe regulaminy wewnętrzne. Brak kontroli i oceny zagrożeń i/lub zgodności z zapisami instrukcji i podręczników oraz z przepisami. Niewłaściwy nadzór nad prawidłowością układania spadochronu. |
O4 | Działanie załogi kabinowej | Odnosi się do działalności załogi kabinowej, w tym niewłaściwego postępowania z niesfornymi pasażerami, zaniechania działania przez załogę kabinową. |
O5 | Działanie obsługi naziemnej | Odnosi się do działalności służb obsługi naziemnej, w tym procedur szkolenia, błędów załadunku, niewłaściwego wypychania samolotów, odladzania, przyłączania źródeł napięcia, itp. |
O6 | Technologia i wyposażenie | Dostępne wyposażenie dotyczące bezpieczeństwa nie jest wprowadzone (EGPWS, TCAS/ACAS itp.). |
O7 | Planowanie operacyjne | Niewłaściwe planowanie dla załóg i personelu, nieprzestrzegane ograniczenia czasowe pełnienia obowiązków i lotów, sprawy zdrowotne i socjalne. |
O8 | Zmiany zarządzania | Nieprawidłowa kontrola zmian, niepodjęcie działań wynikających z planów wzrostu lub prognoz operacyjnych, zaniechanie oceny integracji lub monitorowania zmian do ustanowionych praktyk i procedur organizacyjnych. Konsekwencje fuzji organizacyjnych. |
O9 | Systemy selekcji | Nieadekwatne lub brak standardów selekcyjnych. |
O10 | Obsługa techniczna | Zarządzanie obsługą techniczną, w tym nie wykonanie obsługi technicznej, błąd w obsłudze lub naprawie (również podczas kontroli), niewłaściwa, nieodpowiednia obsługa techniczna, różnice w dokumentacji technicznej, nieprawidłowe ułożenie spadochronu, itp. |
O11 | Wysyłka, ekspediowanie | Odnosi się do nieprawidłowości związanych z wysyłką, ekspediowaniem towarów. |
O12 | Inne | Brak oczywistych powodów do zakwalifikowania danego zdarzenia do ustalonych w kategorii "Czynnik organizacyjny" |
Nieustalone (N)
Niewystarczające dane do zakwalifikowania zdarzenia do jakiejkolwiek grupy przyczynowej.