Wprowadzenie Karty audytu wewnętrznego w Ministerstwie Energii.
Dz.Urz.ME.2016.9
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII 1
z dnia 22 lipca 2016 r.
w sprawie wprowadzenia Karty audytu wewnętrznego w Ministerstwie Energii
ZAŁĄCZNIK
KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
W MINISTERSTWIE ENERGII.
KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
W MINISTERSTWIE ENERGII.
1) cel i zasady audytu wewnętrznego;
2) uprawnienia i odpowiedzialność audytora wewnętrznego;
3) niezależność audytora wewnętrznego;
4) zakres współpracy z Komitetem Audytu powołanym przez Ministra Energii.
I.
Cel i zasady audytu wewnętrznego
Cel i zasady audytu wewnętrznego
2. Audyt wewnętrzny obejmuje zadania o charakterze zapewniającym i doradczym. Podstawowe znaczenie mają czynności o charakterze zapewniającym.
3. Działania o charakterze doradczym mogą być wykonywane o ile ich cele i zakres nie narusza zasad obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego i ze względu na swój charakter, wykonywane są w odpowiedzi na konkretne zapotrzebowanie Ministra.
4. Audyt wewnętrzny w Ministerstwie Energii, zwanym dalej "Ministerstwem", wykonuje audytor wewnętrzny zatrudniony na Samodzielnym Stanowisku do Spraw Audytu Wewnętrznego.
II.
Zakres audytu wewnętrznego
Zakres audytu wewnętrznego
1) analizę funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie, gromadzenie dokumentacji i informacji dotyczących tego systemu;
2) ocenę ryzyka w systemie, o którym mowa w pkt 1;
3) planowanie zadań zapewniających i dokonywanie wstępnego przeglądu systemu, o którym mowa w pkt 1;
4) monitorowanie realizacji zaleceń oraz czynności sprawdzające;
5) planowanie i przeprowadzanie czynności doradczych, w tym składanie wniosków, mających na celu usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa.
2. Czynności doradcze, o których mowa w ust. 1 pkt 5, mogą być wykonywane, o ile ich cel i zakres nie naruszą zasady niezależności i obiektywizmu audytu wewnętrznego.
3. W ramach czynności doradczych mogą być realizowane w szczególności następujące działania:
1) analiza mechanizmów kontrolnych wbudowanych w tworzone systemy (np. doradczy udział w pracach przy opracowaniu procedur);
2) przegląd zarządzania kluczowymi ryzykami oraz procesu raportowania o nich na wniosek Ministra lub Dyrektora Generalnego;
3) opiniowanie procedur zarządzania ryzykiem przed ich wdrożeniem;
4) uczestnictwo z głosem doradczym w zespołach zadaniowych w celu przeprowadzenia analizy działalności operacyjnej.
4. Jeżeli cel i zakres czynności doradczych wskazują, że czynności te powinny być przeprowadzone w ramach zadania zapewniającego, audytor wewnętrzny uzgadnia z Ministrem formę ich przeprowadzenia.
5. Audytor wewnętrzny może odmówić wykonania czynności doradczej, jeżeli uzna, że cel i zakres tej czynności nie jest zgodny z celami audytu wewnętrznego.
6. Zadania zapewniające i czynności doradcze audytor wewnętrzny przeprowadza na podstawie upoważnienia Ministra.
III.
Niezależność audytora wewnętrznego
Niezależność audytora wewnętrznego
2. Audytor wewnętrzny jest niezależny w dokonywaniu identyfikacji i oceny obszarów ryzyka.
3. Audytor wewnętrzny merytorycznie podlega bezpośrednio Ministrowi, natomiast organizacyjnie Dyrektorowi Generalnemu.
4. Dyrektor Generalny zapewnia warunki niezbędne dla niezależnego, obiektywnego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego, w tym zapewnia organizacyjną odrębność audytora wewnętrznego oraz ciągłość prowadzenia audytu wewnętrznego w Ministerstwie.
5. Audytor wewnętrzny jest niezależny w wykonywaniu zadań audytu wewnętrznego i postępuje zgodnie z przepisami prawa, Międzynarodowymi Standardami Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego oraz Kodeksem etyki zawodowej.
6. Zakres współpracy i współdziałania z audytorami i kontrolerami zewnętrznymi i wewnętrznymi nie może stać w sprzeczności z celami audytu wewnętrznego oraz stanowić zagrożenia dla obiektywizmu i niezależności funkcji audytu wewnętrznego.
7. Audytor wewnętrzny nie może wykonywać żadnych działań operacyjnych lub posiadać uprawnień, które wchodzą w zakres zarządzania Ministerstwem.
IV.
Uprawnienia i odpowiedzialność audytora wewnętrznego
Uprawnienia i odpowiedzialność audytora wewnętrznego
1) przeprowadzać audyt wewnętrzny we wszystkich obszarach działalności Ministerstwa;
2) wglądu do wszelkich dokumentów, danych i materiałów oraz wszelkich innych informacji związanych z funkcjonowaniem Ministerstwa;
3) dostępu do pracowników, pomieszczeń i innych składników majątkowych Ministerstwa w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia audytu wewnętrznego z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych i informacji niejawnych;
4) uzyskiwania od pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa informacji oraz wyjaśnień mających na celu zapewnienie właściwego przygotowania i efektywnego przeprowadzania audytu wewnętrznego.
2. W przypadkach wymagających specjalnych kwalifikacji, audytor wewnętrzny w uzgodnieniu z Ministrem lub osobą przez niego upoważnioną, może powołać eksperta zarówno z wewnątrz, jaki i z zewnątrz Ministerstwa, na zasadach obowiązujących w Ministerstwie.
3. Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za system kontroli zarządczej w Ministerstwie, ale poprzez swoje działania wspiera Ministra we właściwej realizacji tego systemu.
4. Audytor wewnętrzny współpracuje z Komitetem Audytu powołanym przez Ministra w zakresie określonym w obowiązujących przepisach.
5. Audytor wewnętrzny jest odpowiedzialny za:
1) opracowanie rocznego planu audytu na podstawie wyników analizy ryzyka i przedstawienie go Ministrowi;
2) rzetelne i profesjonalne wykonywanie zadań audytowych przewidzianych w planie audytu, jak również zadań pozaplanowych;
3) określenie zasad i sposobu działania audytu wewnętrznego;
4) przedstawianie okresowych informacji Ministrowi, Komitetowi Audytu oraz Dyrektorowi Generalnemu o wynikach działalności audytu wewnętrznego.
6. Audytor wewnętrzny jest niezależny w zakresie planowania pracy komórki audytu wewnętrznego, przeprowadzania audytu wewnętrznego i składania sprawozdań.
7. Audytor wewnętrzny ma obowiązek poszerzać swoją wiedzę, umiejętności oraz kwalifikacje poprzez stałe doskonalenie zawodowe, a Dyrektor Generalny zapewnia możliwość realizacji tego obowiązku.
V.
Zakres współpracy z komitetem audytu
Zakres współpracy z komitetem audytu
1) gromadzenie planów audytu, sprawozdań z wykonania planów oraz innych informacji z jednostek w działach energia oraz gospodarka złożami kopalin;
2) przygotowywanie zbiorczych informacji o istotnych ryzykach i słabościach kontroli zarządczej oraz proponowanych usprawnieniach kontroli zarządczej;
3) zapewnienie obsługi organizacyjnej.