Wprowadzenie Karty audytu wewnętrznego w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MAP.2021.23

Akt utracił moc
Wersja od: 20 września 2021 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH 1
z dnia 17 września 2021 r.
w sprawie wprowadzenia Karty audytu wewnętrznego w Ministerstwie Aktywów Państwowych

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178,1192 i 1535) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W celu zapewnienia właściwego funkcjonowania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Aktywów Państwowych wprowadza się Kartę audytu wewnętrznego w Ministerstwie Aktywów Państwowych, stanowiącą załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Aktywów Państwowych są obowiązani do zapoznania pracowników z treścią zarządzenia.
§  3. 
Traci moc zarządzenie Ministra Energii z dnia 22 lipca 2016 r. w sprawie wprowadzenia Karty audytu wewnętrznego w Ministerstwie Energii (Dz. Urz. Min. Ener. poz. 9).
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO W MINISTERSTWIE AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH

Karta audytu wewnętrznego w Ministerstwie Aktywów Państwowych, zwana dalej "Kartą", określa:
1)
misję, cel i reguły audytu wewnętrznego;
2)
uprawnienia i odpowiedzialność audytora wewnętrznego;
3)
niezależność audytora wewnętrznego;
4)
uprawnienia audytowanego;
5)
zakres współpracy z Komitetem Audytu powołanym przez Ministra Aktywów Państwowych, zwanego dalej "Ministrem".

I. 

Misja, cel i reguły audytu wewnętrznego

1.
Misją audytu wewnętrznego jest przysporzenie wartości dodanej i usprawnienie działalności Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwanego dalej "Ministerstwem".
2.
Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie Ministra, w realizacji zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej w kierowanych przez Ministra działach administracji rządowej oraz czynności doradcze.
3.
Audyt wewnętrzny obejmuje zadania zapewniające i czynności doradcze. Podstawowe znaczenie mają zadania zapewniające podejmowane w celu dostarczenia niezależnej i obiektywnej oceny kontroli zarządczej, poprzez ocenę procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego.
4.
Czynności doradcze mogą być wykonywane, o ile ich cele i zakres nie naruszają zasad obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego. Wykonywane są w odpowiedzi na polecenie Dyrektora Generalnego lub na wniosek audytora wewnętrznego zatwierdzony przez Dyrektora Generalnego.
5.
Audyt wewnętrzny w Ministerstwie wykonuje audytor wewnętrzny zatrudniony na Samodzielnym Stanowisku do Spraw Audytu Wewnętrznego funkcjonującym w strukturze Departamentu Kontroli i Audytu.

II. 

Zakres audytu wewnętrznego

1.
Audyt wewnętrzny obejmuj e:
1)
analizę funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie, gromadzenie dokumentacji i informacji dotyczących tego systemu;
2)
ocenę ryzyka w systemie, o którym mowa w pkt 1;
3)
planowanie i przeprowadzanie zadań zapewniających oraz dokonywanie wstępnego przeglądu systemu, o którym mowa w pkt 1;
4)
monitorowanie realizacji zaleceń oraz czynności sprawdzające;
5)
planowanie i przeprowadzanie czynności doradczych, w tym składanie wniosków, mających na celu usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa.
2.
W ramach czynności doradczych mogą być realizowane w szczególności następujące działania:
1)
analiza mechanizmów kontrolnych wbudowanych w tworzone systemy (np. doradczy udział w pracach przy opracowaniu procedur);
2)
przegląd zarządzania kluczowymi ryzykami oraz procesu raportowania;
3)
opiniowanie procedur zarządzania ryzykiem przed ich wdrożeniem;
4)
warsztaty szkoleniowe w zakresie kontroli zarządczej.
3.
Jeżeli cel i zakres czynności doradczych wskazują, że czynności te powinny być przeprowadzone w ramach zadania zapewniającego, audytor wewnętrzny uzgadnia z Dyrektorem Generalnym formę ich przeprowadzenia.
4.
Audytor wewnętrzny może odmówić wykonania czynności doradczej, jeżeli uzna, że cel i zakres tej czynności nie jest zgodny z celami i zakresem działania audytu wewnętrznego.
5.
Zadania zapewniające i czynności doradcze audytor wewnętrzny przeprowadza w Ministerstwie na podstawie upoważnienia Dyrektora Generalnego, a zadania zapewniające w jednostkach w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra na podstawie upoważnienia Ministra.

III. 

Niezależność audytora wewnętrznego

1.
Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Audytor wewnętrzny powinien niezwłocznie powiadamiać Dyrektora Generalnego o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.
2.
Audytor wewnętrzny jest niezależny w dokonywaniu identyfikacji i oceny obszarów ryzyka.
3.
Audytor wewnętrzny podlega funkcjonalnie - w zakresie wykonywanych zadań merytorycznych określonych w niniejszej Karcie - bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu, a w zakresie organizacji pracy - Dyrektorowi Departamentu Kontroli i Audytu.
4.
Dyrektor Generalny zapewnia warunki niezbędne dla niezależnego, obiektywnego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego, w tym zapewnia organizacyjną odrębność audytora wewnętrznego oraz ciągłość prowadzenia audytu wewnętrznego w Ministerstwie.
5.
Audytor wewnętrzny jest niezależny w wykonywaniu zadań audytu wewnętrznego i postępuje zgodnie z przepisami prawa, Międzynarodowymi standardami praktyki zawodowej audytu wewnętrznego oraz Kodeksem etyki Instytutu Audytorów Wewnętrznych.
6.
Zakres współpracy i współdziałania z audytorami i kontrolerami zewnętrznymi i wewnętrznymi nie może stać w sprzeczności z celami audytu wewnętrznego oraz stanowić zagrożenia dla obiektywizmu i niezależności funkcji audytu wewnętrznego.
7.
Audytor wewnętrzny nie może wykonywać żadnych działań operacyjnych lub posiadać uprawnień, które wchodzą w zakres zarządzania Ministerstwem.

IV. 

Uprawnienia i odpowiedzialność audytora wewnętrznego

1.
Audytor wewnętrzny ma prawo:
1)
przeprowadzać audyt wewnętrzny we wszystkich obszarach działalności Ministerstwa;
2)
wstępu do pomieszczeń Ministerstwa oraz wglądu do wszelkich dokumentów, danych i materiałów oraz wszelkich innych informacji związanych z funkcjonowaniem Ministerstwa, w zakresie objętym wykonywanymi zadaniami zapewniającymi lub czynnościami doradczymi, jak również do sporządzania ich kopii, odpisów, wyciągów lub wydruków, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej oraz o ochronie danych osobowych;
3)
uzyskiwania od pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa informacji i wyjaśnień mających na celu zapewnienie właściwego przygotowania i efektywnego przeprowadzania audytu wewnętrznego.
2.
W przypadkach wymagających specjalnych kwalifikacji, audytor wewnętrzny po uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym, może wnioskować o powołanie eksperta zarówno z wewnątrz, jak i z zewnątrz Ministerstwa, na zasadach obowiązujących w Ministerstwie.
3.
Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za system kontroli zarządczej w Ministerstwie, ale poprzez swoje działania wspiera właściwą realizację tego systemu.
4.
Audytor wewnętrzny współpracuje z Komitetem Audytu powołanym przez Ministra w zakresie określonym w obowiązujących przepisach.
5.
Audytor wewnętrzny jest odpowiedzialny za:
1)
przygotowanie do końca roku na podstawie analizy ryzyka rocznego planu audytu wewnętrznego, zwanego dalej "planem audytu", na następny rok, w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym;
2)
rzetelne i profesjonalne wykonywanie zadań audytowych przewidzianych w planie audytu, jak również zadań pozaplanowych;
3)
sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonych zadań zapewniających, zawierających ustalenia i zalecenia;
4)
monitorowanie realizacji zaleceń oraz po upływie terminu ich realizacji przeprowadzenie czynności sprawdzających;
5)
określenie zasad i sposobu działania audytu wewnętrznego;
6)
sporządzanie do końca stycznia każdego roku sprawozdania z wykonania rocznego planu audytu wewnętrznego oraz informacji o realizacji zadań audytu wewnętrznego w roku poprzednim.
6.
Audytor wewnętrzny jest niezależny w zakresie planowania pracy, przeprowadzania audytu wewnętrznego i składania sprawozdań.
7.
Audytor wewnętrzny ma obowiązek poszerzać swoją wiedzę, umiejętności oraz kwalifikacje poprzez stałe doskonalenie zawodowe, a Dyrektor Generalny zapewnia możliwość realizacji tego obowiązku.

V. 

Uprawnienia audytowanego

1.
Audytor wewnętrzny zamieszcza plan audytu w intranecie Ministerstwa.
2.
Audytor wewnętrzny powiadamia audytowanego o realizacji zadania audytowego zamieszczonego w planie audytu z przynajmniej czternastodniowym wyprzedzeniem.
3.
Audytor wewnętrzny po przeprowadzeniu czynności audytowych uzgadnia pisemnie z audytowanym wstępne wyniki audytu wewnętrznego, w tym w szczególności ustalenia i propozycje zaleceń. W przypadku nieuzgodnienia wstępnych wyników audytu wewnętrznego, audytowany może zgłosić pisemne zastrzeżenia, w terminie określonym przez audytora wewnętrznego nie krótszym niż 7 dni kalendarzowych od dnia poinformowania audytowanego o wstępnych wynikach.

VI. 

Zakres współpracy z Komitetem Audytu

Audytor wewnętrzny wspiera Komitet Audytu w realizacji jego ustawowych zadań w szczególności poprzez:
1)
gromadzenie planów audytu, sprawozdań z wykonania planów oraz innych informacji z jednostek w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra;
2)
przygotowywanie zbiorczych informacji o istotnych ryzykach i słabościach kontroli zarządczej oraz proponowanych usprawnieniach kontroli zarządczej;
3)
zapewnienie obsługi organizacyjnej.
1 Minister Aktywów Państwowych kieruje działami administracji rządowej - aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 943).