Wprowadzenie Karty audytu wewnętrznego w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MAP.2021.23
Akt utracił moc Wersja od: 20 września 2021 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH 1
z dnia 17 września 2021 r.
w sprawie wprowadzenia Karty audytu wewnętrznego w Ministerstwie Aktywów Państwowych
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178,1192 i 1535) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W celu zapewnienia właściwego funkcjonowania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Aktywów Państwowych wprowadza się Kartę audytu wewnętrznego w Ministerstwie Aktywów Państwowych, stanowiącą załącznik do zarządzenia.§ 2.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Aktywów Państwowych są obowiązani do zapoznania pracowników z treścią zarządzenia.§ 3.
Traci moc zarządzenie Ministra Energii z dnia 22 lipca 2016 r. w sprawie wprowadzenia Karty audytu wewnętrznego w Ministerstwie Energii (Dz. Urz. Min. Ener. poz. 9).§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO W MINISTERSTWIE AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH
KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO W MINISTERSTWIE AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH
Karta audytu wewnętrznego w Ministerstwie Aktywów Państwowych, zwana dalej "Kartą", określa:
1)
misję, cel i reguły audytu wewnętrznego;2)
uprawnienia i odpowiedzialność audytora wewnętrznego;3)
niezależność audytora wewnętrznego;4)
uprawnienia audytowanego;5)
zakres współpracy z Komitetem Audytu powołanym przez Ministra Aktywów Państwowych, zwanego dalej "Ministrem".I.
Misja, cel i reguły audytu wewnętrznego
Misja, cel i reguły audytu wewnętrznego
1.
Misją audytu wewnętrznego jest przysporzenie wartości dodanej i usprawnienie działalności Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwanego dalej "Ministerstwem".2.
Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie Ministra, w realizacji zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej w kierowanych przez Ministra działach administracji rządowej oraz czynności doradcze.3.
Audyt wewnętrzny obejmuje zadania zapewniające i czynności doradcze. Podstawowe znaczenie mają zadania zapewniające podejmowane w celu dostarczenia niezależnej i obiektywnej oceny kontroli zarządczej, poprzez ocenę procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego.4.
Czynności doradcze mogą być wykonywane, o ile ich cele i zakres nie naruszają zasad obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego. Wykonywane są w odpowiedzi na polecenie Dyrektora Generalnego lub na wniosek audytora wewnętrznego zatwierdzony przez Dyrektora Generalnego.5.
Audyt wewnętrzny w Ministerstwie wykonuje audytor wewnętrzny zatrudniony na Samodzielnym Stanowisku do Spraw Audytu Wewnętrznego funkcjonującym w strukturze Departamentu Kontroli i Audytu.II.
Zakres audytu wewnętrznego
Zakres audytu wewnętrznego
1.
Audyt wewnętrzny obejmuj e:1)
analizę funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie, gromadzenie dokumentacji i informacji dotyczących tego systemu;2)
ocenę ryzyka w systemie, o którym mowa w pkt 1;3)
planowanie i przeprowadzanie zadań zapewniających oraz dokonywanie wstępnego przeglądu systemu, o którym mowa w pkt 1;4)
monitorowanie realizacji zaleceń oraz czynności sprawdzające;5)
planowanie i przeprowadzanie czynności doradczych, w tym składanie wniosków, mających na celu usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa.2.
W ramach czynności doradczych mogą być realizowane w szczególności następujące działania:1)
analiza mechanizmów kontrolnych wbudowanych w tworzone systemy (np. doradczy udział w pracach przy opracowaniu procedur);2)
przegląd zarządzania kluczowymi ryzykami oraz procesu raportowania;3)
opiniowanie procedur zarządzania ryzykiem przed ich wdrożeniem;4)
warsztaty szkoleniowe w zakresie kontroli zarządczej.3.
Jeżeli cel i zakres czynności doradczych wskazują, że czynności te powinny być przeprowadzone w ramach zadania zapewniającego, audytor wewnętrzny uzgadnia z Dyrektorem Generalnym formę ich przeprowadzenia.4.
Audytor wewnętrzny może odmówić wykonania czynności doradczej, jeżeli uzna, że cel i zakres tej czynności nie jest zgodny z celami i zakresem działania audytu wewnętrznego.5.
Zadania zapewniające i czynności doradcze audytor wewnętrzny przeprowadza w Ministerstwie na podstawie upoważnienia Dyrektora Generalnego, a zadania zapewniające w jednostkach w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra na podstawie upoważnienia Ministra.III.
Niezależność audytora wewnętrznego
Niezależność audytora wewnętrznego
1.
Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Audytor wewnętrzny powinien niezwłocznie powiadamiać Dyrektora Generalnego o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.2.
Audytor wewnętrzny jest niezależny w dokonywaniu identyfikacji i oceny obszarów ryzyka.3.
Audytor wewnętrzny podlega funkcjonalnie - w zakresie wykonywanych zadań merytorycznych określonych w niniejszej Karcie - bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu, a w zakresie organizacji pracy - Dyrektorowi Departamentu Kontroli i Audytu.4.
Dyrektor Generalny zapewnia warunki niezbędne dla niezależnego, obiektywnego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego, w tym zapewnia organizacyjną odrębność audytora wewnętrznego oraz ciągłość prowadzenia audytu wewnętrznego w Ministerstwie.5.
Audytor wewnętrzny jest niezależny w wykonywaniu zadań audytu wewnętrznego i postępuje zgodnie z przepisami prawa, Międzynarodowymi standardami praktyki zawodowej audytu wewnętrznego oraz Kodeksem etyki Instytutu Audytorów Wewnętrznych.6.
Zakres współpracy i współdziałania z audytorami i kontrolerami zewnętrznymi i wewnętrznymi nie może stać w sprzeczności z celami audytu wewnętrznego oraz stanowić zagrożenia dla obiektywizmu i niezależności funkcji audytu wewnętrznego.7.
Audytor wewnętrzny nie może wykonywać żadnych działań operacyjnych lub posiadać uprawnień, które wchodzą w zakres zarządzania Ministerstwem.IV.
Uprawnienia i odpowiedzialność audytora wewnętrznego
Uprawnienia i odpowiedzialność audytora wewnętrznego
1.
Audytor wewnętrzny ma prawo:1)
przeprowadzać audyt wewnętrzny we wszystkich obszarach działalności Ministerstwa;2)
wstępu do pomieszczeń Ministerstwa oraz wglądu do wszelkich dokumentów, danych i materiałów oraz wszelkich innych informacji związanych z funkcjonowaniem Ministerstwa, w zakresie objętym wykonywanymi zadaniami zapewniającymi lub czynnościami doradczymi, jak również do sporządzania ich kopii, odpisów, wyciągów lub wydruków, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej oraz o ochronie danych osobowych;3)
uzyskiwania od pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa informacji i wyjaśnień mających na celu zapewnienie właściwego przygotowania i efektywnego przeprowadzania audytu wewnętrznego.2.
W przypadkach wymagających specjalnych kwalifikacji, audytor wewnętrzny po uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym, może wnioskować o powołanie eksperta zarówno z wewnątrz, jak i z zewnątrz Ministerstwa, na zasadach obowiązujących w Ministerstwie.3.
Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za system kontroli zarządczej w Ministerstwie, ale poprzez swoje działania wspiera właściwą realizację tego systemu.4.
Audytor wewnętrzny współpracuje z Komitetem Audytu powołanym przez Ministra w zakresie określonym w obowiązujących przepisach.5.
Audytor wewnętrzny jest odpowiedzialny za:1)
przygotowanie do końca roku na podstawie analizy ryzyka rocznego planu audytu wewnętrznego, zwanego dalej "planem audytu", na następny rok, w porozumieniu z Dyrektorem Generalnym;2)
rzetelne i profesjonalne wykonywanie zadań audytowych przewidzianych w planie audytu, jak również zadań pozaplanowych;3)
sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonych zadań zapewniających, zawierających ustalenia i zalecenia;4)
monitorowanie realizacji zaleceń oraz po upływie terminu ich realizacji przeprowadzenie czynności sprawdzających;5)
określenie zasad i sposobu działania audytu wewnętrznego;6)
sporządzanie do końca stycznia każdego roku sprawozdania z wykonania rocznego planu audytu wewnętrznego oraz informacji o realizacji zadań audytu wewnętrznego w roku poprzednim.6.
Audytor wewnętrzny jest niezależny w zakresie planowania pracy, przeprowadzania audytu wewnętrznego i składania sprawozdań.7.
Audytor wewnętrzny ma obowiązek poszerzać swoją wiedzę, umiejętności oraz kwalifikacje poprzez stałe doskonalenie zawodowe, a Dyrektor Generalny zapewnia możliwość realizacji tego obowiązku.V.
Uprawnienia audytowanego
Uprawnienia audytowanego
1.
Audytor wewnętrzny zamieszcza plan audytu w intranecie Ministerstwa.2.
Audytor wewnętrzny powiadamia audytowanego o realizacji zadania audytowego zamieszczonego w planie audytu z przynajmniej czternastodniowym wyprzedzeniem.3.
Audytor wewnętrzny po przeprowadzeniu czynności audytowych uzgadnia pisemnie z audytowanym wstępne wyniki audytu wewnętrznego, w tym w szczególności ustalenia i propozycje zaleceń. W przypadku nieuzgodnienia wstępnych wyników audytu wewnętrznego, audytowany może zgłosić pisemne zastrzeżenia, w terminie określonym przez audytora wewnętrznego nie krótszym niż 7 dni kalendarzowych od dnia poinformowania audytowanego o wstępnych wynikach.VI.
Zakres współpracy z Komitetem Audytu
Zakres współpracy z Komitetem Audytu
Audytor wewnętrzny wspiera Komitet Audytu w realizacji jego ustawowych zadań w szczególności poprzez:
1)
gromadzenie planów audytu, sprawozdań z wykonania planów oraz innych informacji z jednostek w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra;2)
przygotowywanie zbiorczych informacji o istotnych ryzykach i słabościach kontroli zarządczej oraz proponowanych usprawnieniach kontroli zarządczej;3)
zapewnienie obsługi organizacyjnej.1 Minister Aktywów Państwowych kieruje działami administracji rządowej - aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 943).