Wprowadzenie Karty Audytu Wewnętrznego oraz Programu Zapewnienia i Poprawy Jakości Audytu Wewnętrznego w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej.
Dz.Urz.KGPSP.2016.6
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 30
KOMENDANTA GŁÓWNEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
z dnia 5 maja 2016 r.
w sprawie wprowadzenia Karty Audytu Wewnętrznego oraz Programu Zapewnienia i Poprawy Jakości Audytu Wewnętrznego w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Karta Audytu Wewnętrznego w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej
Karta Audytu Wewnętrznego w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Rozdział 2.
Cele i zadania audytu wewnętrznego
Cele i zadania audytu wewnętrznego
Rozdział 3.
Niezależność audytu wewnętrznego
Niezależność audytu wewnętrznego
Rozdział 4.
Prawa i obowiązki audytora wewnętrznego
Prawa i obowiązki audytora wewnętrznego
Rozdział 5.
Zakres audytu wewnętrznego
Zakres audytu wewnętrznego
Rozdział 6.
Planowanie i sprawozdawczość
Planowanie i sprawozdawczość
Rozdział 7.
Relacje audytu wewnętrznego z Komitetem audytu, innymi instytucjami kontroli zewnętrznej
Relacje audytu wewnętrznego z Komitetem audytu, innymi instytucjami kontroli zewnętrznej
ZAŁĄCZNIK Nr 2 8
Program Zapewnienia i Poprawy Jakości Audytu Wewnętrznego
Program Zapewnienia i Poprawy Jakości Audytu Wewnętrznego
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
2. Program jest integralną częścią zarządzania audytem wewnętrznym, która stanowi podstawę do oceny jego działalności.
3. Program zapewnienia zaprojektowano w taki sposób, aby wspierał on działania audytu wewnętrznego zmierzające do przysporzenia wartości i poprawy funkcjonowania organizacji.
4. Ocena audytu wewnętrznego pod kątem uzyskanej wartości dodanej dla organizacji i usprawnienie jej działalności operacyjnej jest możliwa przy zastosowaniu mierników określających poziom usług audytu:
1) badanie poziomu satysfakcji (ankiety poaudytowe);
2) ilość wniosków o świadczenie usług doradczych;
3) ocena stopnia wdrożenia dobrych praktyk i rozwiązań, procedur w zakresie funkcjonowania komórki do spraw audytu wewnętrznego;
4) ilość zaakceptowanych zaleceń w stosunku do wydanych;
5) ilość wdrożonych zaleceń w stosunku do zaleceń zaakceptowanych.
Rozdział 2.
Cel Programu
Cel Programu
1) działa zgodnie z przepisami prawa, standardami audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych, Kodeksem Etyki Instytutu Audytorów Wewnętrznych, zasadami etyki korpusu służby cywilnej, Kartą Audytu Wewnętrznego w Komendzie, Podręcznikiem audytu wewnętrznego w KG PSP oraz dobrymi praktykami audytu wewnętrznego,
2) działa w sposób wydajny i skuteczny,
3) jest postrzegany jako przysparzający wartości dodanej i usprawniający obszary działania jednostki.
Rozdział 3.
Działania audytu wewnętrznego w celu zapewnienia i poprawy jakości
Działania audytu wewnętrznego w celu zapewnienia i poprawy jakości
2. Wdrożenie ww. standardów jakościowych w pracy audytora wewnętrznego odbywa się poprzez:
1) dbałość o niezależność organizacyjną i niezależność w działaniu audytu wewnętrznego poprzez wykazywanie:
a) niezależności organizacyjnej wynikającej z ustawy o finansach publicznych, która przyporządkowuje audyt wewnętrzny bezpośrednio kierownikowi jednostki,
b) niezależności w działaniu, czyli w procesie planowania audytu wewnętrznego, przeprowadzania audytu oraz sprawozdawczości z audytu;
2) dbałość o ciągłe podnoszenie kwalifikacji przez udział w szkoleniach, tj.: realizacja standardu ciągłego doskonalenia zawodowego, udział w szkoleniach, kursach, w ramach posiadanych środków budżetowych,
3) analizę zasobów niezbędnych do realizacji zadania (pod względem kompetencyjnym: posiadanie wiedzy, doświadczenia, umiejętności, praktyki zawodowej, potrzeb szkoleniowych oraz pod względem doboru środków rzeczowych: zapewnienie odpowiedniego sprzętu komputerowego wraz z jego oprogramowaniem oraz umiejętności obsługi tego oprogramowania),
4) przegląd dokumentacji audytowej.
Rozdział 4.
Monitorowanie działań audytu wewnętrznego
Monitorowanie działań audytu wewnętrznego
2. Monitorowanie obejmuje cykliczną aktualizację i weryfikację poprawności dokumentacji audytu wewnętrznego, tj.: Karta Audytu Wewnętrznego, Program zapewnienia i poprawy jakości, Procedury Audytu Wewnętrznego (Podręcznik), zakres obowiązków audytora wewnętrznego, akta audytu.
3. Zapewnienie profesjonalnego poziomu wykonania zadań odbywa się poprzez:
1) sporządzenie programu audytu i czuwanie nad jego realizacją,
2) monitorowanie zasobów potrzebnych do przeprowadzenia audytu,
3) ustalenie czy cele audytu zostały osiągnięte,
4) sporządzenie sprawozdań z przeprowadzonych zadań audytowych,
5) przegląd jakości dokumentów audytowych,
6) monitorowanie potrzeb szkoleniowych,
7) przeprowadzenie ankiet poaudytowych.
Rozdział 5.
Ocena pracy audytora wewnętrznego
Ocena pracy audytora wewnętrznego
1) oceny, przeglądy bieżące - prowadzone na bieżąco, po zakończonym zadaniu audytowym. Do narzędzi tych należą m.in.:
a) przegląd akt bieżących w zakresie kompletności dokumentacji,
b) samoocena dokonywana po zakończeniu zadania zapewniającego w formie listy weryfikacyjnej oceny jakości wykonania zadania,
c) ocena jakości pracy audytora dokonywana przez kierowników komórek audytowanych po zakończeniu zadania zapewniającego (ankiety poaudytowe),
d) ocena realizacji planu audytu,
2) oceny, przeglądy okresowe przeprowadzone drogą samooceny, w terminie raz w roku, zgodnie z wytycznymi do samooceny audytu wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych.
2. Ocena zewnętrzna, zgodnie ze standardem 1312 przeprowadzana jest nie rzadziej niż raz na 5 lat. Ocena może być przeprowadzona w formie:
1) pełnej zewnętrznej oceny, przeprowadzonej przez wykwalifikowany i niezależny zespół zewnętrzny (lub osobę),
2) samooceny z niezależnym zatwierdzeniem (samoocena z niezależną walidacją), wykonanej przez wykwalifikowaną i niezależną osobę lub zespół,
3) przegląd partnerski.
3. Wyniki oceny wewnętrznej (okresowej) oraz oceny zewnętrznej przekazywane są do Komendanta Głównego PSP.
4. Użycie formuły "Zgodny z Międzynarodowymi Standardami Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego" wymaga uzyskania wyników Programu zapewnienia dających racjonalne zapewnienie, że audyt wewnętrzny funkcjonuje zgodnie ze standardami, definicją oraz Kodeksem Etyki. Wyniki muszą pochodzić z przeprowadzonych ocen wewnętrznych i zewnętrznych. Deklaracja zgodności nie jest możliwa bez przeprowadzonej w ciągu pięciu lat oceny zewnętrznej oraz bez przeprowadzenia wszystkich zalecanych wcześniej usprawnień w celu usunięcia wykrytych istotnych niezgodności.
Rozdział 6.
Sprawozdawczość
Sprawozdawczość
2. Jeżeli w trakcie bieżącego monitorowania audytor wewnętrzny stwierdzi wystąpienie niezgodności, które mają wpływ na działalność audytu wewnętrznego, musi ujawnić niezgodność oraz jej skutki oraz informuje o tym Komendanta.
Rozdział 7.
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
2. Niniejszy Program będzie ulegał modyfikacjom, uwzględniając rozwój audytu wewnętrznego, a także zmiany w charakterze i zakresie działania komórki ds. audytu wewnętrznego.