Wprowadzenie Karty Audytu Wewnętrznego oraz Programu Zapewnienia i Poprawy Jakości Audytu Wewnętrznego w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej.
Dz.Urz.KGPSP.2013.5
Akt utracił mocDECYZJA Nr 4
KOMENDANTA GŁÓWNEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
z dnia 21 lutego 2013 r.
w sprawie wprowadzenia Karty Audytu Wewnętrznego oraz Programu Zapewnienia i Poprawy Jakości Audytu Wewnętrznego w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Karta Audytu Wewnętrznego w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej
Karta Audytu Wewnętrznego w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Cel i misja Audytu Wewnętrznego w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej
Cel i misja Audytu Wewnętrznego w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej
Niezależność Audytu Wewnętrznego
Niezależność Audytu Wewnętrznego
Zakres Audytu Wewnętrznego
Zakres Audytu Wewnętrznego
Prawa i obowiązki Audytora Wewnętrznego
Prawa i obowiązki Audytora Wewnętrznego
Planowanie i Sprawozdawczość
Planowanie i Sprawozdawczość
Dokumentowanie wyników audytu wewnętrznego
Dokumentowanie wyników audytu wewnętrznego
Relacje audytu wewnętrznego z NIK oraz innymi instytucjami kontrolnymi
Relacje audytu wewnętrznego z NIK oraz innymi instytucjami kontrolnymi
Zasady pracy audytora wewnętrznego
Zasady pracy audytora wewnętrznego
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Program Zapewnienia i Poprawy Jakości Audytu Wewnętrznego
Program Zapewnienia i Poprawy Jakości Audytu Wewnętrznego
I.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
2. Program zapewnienia zaprojektowano w taki sposób, aby wspierał on działania audytu wewnętrznego zmierzające do przysporzenia wartości i poprawy funkcjonowania organizacji.
II.
Działania audytu wewnętrznego w celu zapewnienia i poprawy jakości
Działania audytu wewnętrznego w celu zapewnienia i poprawy jakości
2. Wdrożenie standardów jakościowych w pracy audytora wewnętrznego odbywa się poprzez:
1) dbałość o niezależność organizacyjną i niezależność w działaniu audytu wewnętrznego poprzez:
a) wykazywanie niezależności organizacyjnej wynikającej z ustawy o finansach publicznych, która przyporządkowuje audyt wewnętrzny bezpośrednio kierownikowi jednostki,
b) niezależności w działaniu, czyli w procesie planowania audytu wewnętrznego, przeprowadzania audytu oraz sprawozdawczości z audytu;
2) dbałość o ciągłe podnoszenie kwalifikacji przez udział w szkoleniach, tj.: realizacja standardu ciągłego doskonalenia zawodowego, opracowując roczny Plan audytu należy zaplanować czas przeznaczony na udział w szkoleniach;
3) analizę zasobów niezbędnych do realizacji zadania, tj.:
a) określeniu kompetencji. W celu zapewnienia wysokiej jakości realizacji poszczególnych zadań audytowych audytor wewnętrzny rozpatruje następujące kwestie:
* naturę i stopień skomplikowania zadania audytowego, ograniczenia czasowe oraz dostępne zasoby,
* posiadaną wiedzę, umiejętności, praktykę zawodową, kompetencje,
* potrzeby szkoleniowe, ponieważ każde zadanie audytowe daje możliwość rozwoju zawodowego,
b) doborze środków rzeczowych - zapewnienie dostępu do odpowiedniego sprzętu komputerowego wraz z jego oprogramowaniem oraz umiejętności obsługi tego oprogramowania;
4) przegląd dokumentacji audytowej.
3. Monitorowanie działań audytu wewnętrznego.
1. Monitorowanie jakości pracy audytora wewnętrznego to jeden z elementów procesu kontroli zarządczej. Monitorowanie polega na ocenie jakości działań operacyjnych audytu wewnętrznego przez audytora w odpowiednim czasie. Proces monitorowania to czynności, które wbudowane są w codziennie wykonywane operacje, zapewniając skuteczność ich działania.
2. Cykliczna aktualizacja i weryfikacja poprawności dokumentacji audytu wewnętrznego. Dokumentacja proceduralna podlegająca przeglądowi (aktualizacja i weryfikacja) to: Karta Audytu Wewnętrznego, Procedury Audytu Wewnętrznego, zakres obowiązków audytora wewnętrznego, akta stałe i bieżące audytu.
3. Zapewnienie profesjonalnego poziomu wykonania zadań odbywa się poprzez:
a) sporządzenie programu audytu i czuwanie nad jego realizacją,
b) monitorowanie zasobów potrzebnych do przeprowadzenia audytu,
c) ustalenie czy cele audytu zostały osiągnięte,
d) sporządzenie sprawozdań z przeprowadzonych zadań audytowych,
e) przegląd jakości dokumentów audytowych,
f) monitorowanie potrzeb szkoleniowych,
g) przeprowadzenie ankiet poaudytowych.
4. Ocena pracy audytora wewnętrznego
1. Program zapewnienia i poprawy jakości obejmuje okresowe wewnętrzne i zewnętrzne oceny jakości działania audytu wewnętrznego.
1) Ocena wewnętrzna. Zgodnie ze standardem 1311 ocena wewnętrzna obejmuje:
a) oceny, przeglądy bieżące - monitoring działalności audytu włączony w codzienne działania, zasady i praktyki wykorzystywane do zarządzania działalnością audytu, wykorzystując procesy, narzędzia i informacje konieczne do oceny zgodności z Definicją audytu wewnętrznego, Standardami i Kodeksem etyki.
Do narzędzi tych należą m.in.:
* przegląd akt bieżących w zakresie kompletności dokumentacji,
* samoocena dokonywana po zakończeniu zadania zapewniającego w formie listy weryfikacyjnej oceny jakości wykonania zadania,
* ocena jakości pracy audytora dokonywana przez kierowników komórek audytowanych po zakończeniu zadania zapewniającego (ankiety poaudytowe),
* ocena realizacji planu audytu,
b) oceny, przeglądy okresowe przeprowadzone drogą samooceny, w terminie raz w roku, zgodnie z wytycznymi do samooceny audytu wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych.
2) Ocena zewnętrzna. Zgodnie ze standardem 1312 ocena zewnętrzna przeprowadzana jest nie rzadziej niż raz na 5 lat. Ocena może być przeprowadzona w dwojaki sposób:
a) pełną zewnętrzną ocenę, przeprowadzoną przez wykwalifikowany i niezależny zespół zewnętrzny (lub osobę),
b) samoocenę z niezależnym zatwierdzeniem (samoocena z niezależną walidacją), wykonaną przez wykwalifikowaną i niezależną osobę lub zespół.
2. Wyniki oceny wewnętrznej (okresowej) oraz oceny zewnętrznej przekazywane są do Komendanta Głównego PSP.
III.
Wyniki Programu Zapewnienia i Poprawy Jakości
Wyniki Programu Zapewnienia i Poprawy Jakości
2. Działania monitorujące. Audytor wewnętrzny wdraża odpowiednie działania monitorujące w celu zapewnienia, że zalecenia zawarte w sprawozdaniu z oceny Programu zapewnienia oraz działania określone na ich podstawie zostaną wprowadzone w rozsądnym terminie.
3. Informacje o podjętych działaniach naprawczych muszą być dokumentowane a następnie przekazywane do Komendanta Głównego.
4. Użycie formuły. Użycie formuły "Zgodny z Międzynarodowymi Standardami Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego " wymaga uzyskania wyników Programu zapewnienia dających racjonalne zapewnienie, że audyt wewnętrzny funkcjonuje zgodnie ze standardami, definicją oraz Kodeksem Etyki. Wyniki muszą pochodzić z przeprowadzonych ocen wewnętrznych i zewnętrznych. Deklaracja zgodności nie jest możliwa bez przeprowadzonej w ciągu pięciu lat oceny zewnętrznej oraz bez przeprowadzenia wszystkich zalecanych wcześniej usprawnień w celu usunięcia wykrytych istotnych niezgodności. Przed zastosowaniem formuły zalecane jest uzyskanie potwierdzenia wykonania zaleceń u osób, które wykryły niezgodności w trakcie przeprowadzanych ocen.
5. Wartość dodana audytu wewnętrznego. Ocena audytu wewnętrznego pod kątem uzyskanej wartości dodanej dla organizacji i usprawnienie jej działalności operacyjnej jest jednym z podstawowych celów podejmowanych w ramach Programu zapewnienia. Miernikami, które określają poziom usług audytu są:
1) badanie poziomu satysfakcji (ankiety poaudytowe);
2) ilość wniosków o wsparcie kierownictwa o pomoc lub wsparcie przy zarządzaniu procesami ładu organizacyjnego, zarządzania ryzykiem lub kontroli (świadczenie usług doradczych);
3) ocena stopnia wdrożenia dobrych praktyk i rozwiązań, procedur w zakresie funkcjonowania komórki do spraw audytu wewnętrznego;
4) ilość zaakceptowanych zaleceń w stosunku do wydanych;
5) ilość wdrożonych zaleceń w stosunku do zaleceń zaakceptowanych.
IV.
Wzory dokumentów
Wzory dokumentów
V.
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe