Wprowadzenie "Instrukcji zarządzania ryzykiem w Ministerstwie Skarbu Państwa".
Dz.Urz.MSP.2015.33
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 33
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA 1
z dnia 7 września 2015 r.
w sprawie wprowadzenia "Instrukcji zarządzania ryzykiem w Ministerstwie Skarbu Państwa"
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA ZARZĄDZANIA RYZYKIEM
W MINISTERSTWIE SKARBU PAŃSTWA
INSTRUKCJA ZARZĄDZANIA RYZYKIEM
W MINISTERSTWIE SKARBU PAŃSTWA
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Rozdział 2
Odpowiedzialność osobowa
Odpowiedzialność osobowa
Rozdział 3
Identyfikacja i analiza ryzyka
Identyfikacja i analiza ryzyka
Przykłady ryzyk występujących w ramach poszczególnych kategorii przedstawiono w załączniku nr 5 do niniejszej instrukcji. Listę kategorii należy traktować jako zamkniętą, natomiast katalog przykładów ryzyk w ramach poszczególnych kategorii może być poszerzany o nowe ryzyka, dotychczas niezidentyfikowane.
a) 1 - mało prawdopodobne (0-20%),
b) 2 - średnio prawdopodobne (21-60%),
c) 3 - prawdopodobne (61-80%),
d) 4 - prawie pewne (81-100%).
a) 1 - mały,
b) 2 - średni,
c) 3 - poważny,
d) 4 - katastrofalny.
Skutek zmaterializowania się danego ryzyka oceniany jest, zgodnie ze wskazówkami w pkt 1.2. załącznika nr 6 do niniejszej instrukcji, według najbardziej prawdopodobnych kryteriów tj.:
- finansowych, w odniesieniu do wydatków Ministerstwa lub do przychodów z prywatyzacji,
- organizacyjnych,
- prawnych,
- funkcjonowania mechanizmów kontrolnych;
- wizerunku i zaufania.
ryzyko akceptowalne
ryzyko niskie - należy monitorować i w miarę potrzeby kontrolować;
ryzyko nieakceptowalne
- ryzyko średnie - należy monitorować i rozważyć potrzebę wprowadzenia działań zaradczych poprzez wprowadzenie dodatkowych mechanizmów kontrolnych (przy uwzględnieniu kosztów wprowadzenia dodatkowej kontroli); ryzyko to może jednak zostać zaakceptowane, jeśli koszty wdrożenia działań zaradczych zapobiegania ryzyku są zbyt wysokie; za monitoring i ewentualne wprowadzenie dodatkowych mechanizmów kontrolnych odpowiedzialny jest właściciel ryzyka;
- ryzyko wysokie - należy monitorować i wprowadzić działania zaradcze poprzez modyfikację lub uzupełnienie mechanizmów kontroli, które ograniczą prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka; za monitoring i ewentualne wprowadzenie dodatkowych mechanizmów kontrolnych odpowiedzialny jest właściciel ryzyka; decyzję o tolerowaniu (akceptacji) wysokiego ryzyka może podjąć Minister;
- ryzyko krytyczne - wymaga wprowadzenia natychmiastowych działań zaradczych poprzez wprowadzenie skutecznych i efektywnych w tym modyfikacji lub uzupełnienia mechanizmów kontroli, które ograniczą prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka; ryzyko to podlega ciągłemu monitoringowi i nie powinno być tolerowane.
Rozdział 4
Monitorowanie ryzyka
Monitorowanie ryzyka
Załącznik Nr 1
ARKUSZ ANALIZY RYZYKA - ........................................................................
ARKUSZ ANALIZY RYZYKA - ........................................................................
Lp. | Cel podstawowy | Cel/ Zadanie szczegółowe | Opis ryzyka/ zagrożenia w realizacji celu/zadania szczegółowego | Kategoria ryzyka | Obliczanie ryzyka | Poziom istotności ryzyka | Właściciel ryzyka | Reakcja na ryzyko | Wymagane działania zaradcze w celu minimalizacji ryzyka | Planowany termin wykonania działań zaradczych | Działania zaradcze podjęte po poprzedniej analizie ryzyka | Uwagi | ||
Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka w skali 1-4 | Skutek oddziaływania ryzyka w skali 1-4 | Punktowa ocena ryzyka (kol. 6 x kol. 7) | ||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
1. | 1) | |||||||||||||
kolejne ryzyko... | ||||||||||||||
2. |
..............................................................................................
data i podpis dyrektora komórki org. sporządzającej arkusz
Zatwierdzam: .........................................................................................................
data i podpis członka Kierownictwa nadzorującego komórkę org.
Objaśnienia:
W kol. 2 wpisać cel i ew. zadanie wynikające z planu działalności MSP na dany rok, z którego wynika cel lub zadanie szczegółowe.
W kol. 3 wpisać odpowiedni cel lub zadanie danej komórki organizacyjne zamieszczone w arkuszu celów i zadań, sporządzonym wg wzoru stanowiącego zał. 1 do Zarządzenia nr 2/2011 Dyrektora Generalnego MSP z dnia 17 stycznia 2011 r. w sprawie tworzenia i dysponowania funduszem nagród w Ministerstwie Skarbu Państwa; liczba celów lub zadań szczegółowych nie może być większa niż 5.
W kol. 4 należy zdefiniować ryzyko - opisać, na czym polega ryzyko nieosiągnięcia zamierzonego celu; liczba ryzyk w odniesieniu do każdego z celów lub zadań szczegółowych nie może być większa niż 5.
W kol. 5 wpisać odpowiednią kategorię ryzyka: ryzyko finansowe, ryzyko dot. zasobów ludzkich, ryzyko działalności, ryzyko zewnętrzne (wg zał. nr 4).
W kol. 6 wybrać z rozwijanej listy odpowiednią liczbę od 1 do 4; w przypadku wątpliwości korzystać z objaśnień w zał. nr 5 (pkt 1.2).
W kol. 7 wybrać z rozwijanej listy odpowiednią liczbę od 1 do 4; w przypadku wątpliwości korzystać z objaśnień w zał. nr 5 (pkt 1.2).
W kol. 8 punktowa ocena jest iloczynem prawdopodobieństwa i skutku.
W kol. 9 w zależności od liczby punktów w kol. 9 określić ryzyko wg poziomu jako niskie, średnie, wysokie, krytyczne (zał. nr 5 pkt 2.
W kol. 10 wpisać stanowisko osoby odpowiedzialnej za realizację celu/zadania szczegółowego np. dyrektor, zastępca dyrektora, naczelnik wydziału (podać nazwę wydziału), samodzielne stanowisko do spraw..., radca Ministra itp.).
W kol. 11 wybrać jedną reakcję z rozwijanej listy (działanie, wycofanie się, przeniesienie lub tolerowanie); jeśli odpowiedzią jest "działanie", należy wskazać mechanizmy kontrolne, jakie zostaną wdrożone w celu zahamowania lub zmniejszenia prawdopodobieństwa lub skutku wystąpienia ryzyka.
W kol. 12 wpisać działania, jakie należy podjąć w celu zminimalizowania ryzyka np. powierzenie odpowiedzialności wyznaczonemu pracownikowi.
W kol. 13 należy podać termin wykonania działań określonych w kol. 12.
W kol. 14 należy opisać działania, które w odniesieniu do danego ryzyka zostały podjęte po ostatniej analizie ryzyka; dotyczy działań wpisanych jako wymagane zadania zaradcze w kol. 12 arkusza analizy ryzyka w poprzednim półroczu.
W kol. 15 w zależności od potrzeb można wpisać dodatkowe uwagi.
Załącznik Nr 2
ARKUSZ ANALIZY RYZYKA KORUPCYJNEGO - .....................................................
ARKUSZ ANALIZY RYZYKA KORUPCYJNEGO - .....................................................
Część I
Lp. | Proces | Cel procesu | Opis ryzyka korupcyjnego | Kategoria ryzyka | Obliczanie ryzyka | Poziom istotności ryzyka | Właściciel ryzyka | Reakcja na ryzyko | Wymagane działania zaradcze | Planowany termin wykonania działań zaradczych | Działania zaradcze podjęte po poprzedniej analizie ryzyka | Uwagi | ||
Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka w skali 1-4 | Skutek oddziaływania ryzyka w skali 1-4 | Punktowa ocena ryzyka (kol. 6 x kol. 7) | ||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
1. | ||||||||||||||
2. |
Część II
Lp. opisu ryzyka korupcyjnego | Czynniki wpływające na ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka | Charakterystyka skutków ryzyka |
1 | 2 | 3 |
1. | ||
2. |
...........................................................................................
data i podpis właściciela procesu sporządzającego arkusz
Zatwierdzam: .......................................................................................
data i podpis Przedstawiciela Kierownictwa ds. SPZK
Objaśnienia:
Część I
W kol. 2 wpisać nazwę procesu.
W kol. 3 wpisać odpowiedni cel procesu.
W kol. 4 należy zdefiniować ryzyko - opisać, na czym polega ryzyko korupcyjne.
W kol. 5 wpisać odpowiednią kategorię ryzyka: ryzyko korupcyjne.
W kol. 6 wybrać z rozwijanej listy odpowiednią liczbę od 1 do 4; w przypadku wątpliwości korzystać z objaśnień w zał. nr 6 (pkt 1.2).
W kol. 7 wybrać z rozwijanej listy odpowiednią liczbę od 1 do 4; w przypadku wątpliwości korzystać z objaśnień w zał. nr 6 (pkt 1.2).
W kol. 8 punktowa ocena jest iloczynem prawdopodobieństwa i skutku.
W kol. 9 w zależności od liczby punktów w kol. 9 określić ryzyko wg poziomu jako niskie, średnie, wysokie, krytyczne (zał. nr 6 pkt 2.
W kol. 10 wpisać stanowisko osoby odpowiedzialnej za realizację procesu np. dyrektor, zastępca dyrektora, naczelnik wydziału (podać nazwę wydziału), samodzielne stanowisko do spraw..., radca Ministra itp.).
W kol. 11 wybrać jedną reakcję z rozwijanej listy (działanie, wycofanie się, przeniesienie lub tolerowanie); jeśli odpowiedzią jest "działanie", należy wskazać mechanizmy kontrolne, jakie zostaną wdrożone w celu zahamowania lub zmniejszenia prawdopodobieństwa lub skutku wystąpienia ryzyka.
W kol. 12 wpisać działania, jakie należy podjąć w celu zminimalizowania ryzyka np. powierzenie odpowiedzialności wyznaczonemu pracownikowi.
W kol. 13 należy podać termin wykonania działań określonych w kol. 12.
W kol. 14 należy opisać działania, które w odniesieniu do danego ryzyka zostały podjęte po ostatniej analizie ryzyka; dotyczy działań wpisanych jako wymagane zadania zaradcze w kol. 12 arkusza analizy ryzyka w poprzednim półroczu.
W kol. 15 w zależności od potrzeb można wpisać dodatkowe uwagi.
Część II
Tę część należy wypełnić zgodnie z kolejnością opisów ryzyka korupcyjnego przyjętą w części I.
W kol. 2 należy opisać czynniki wpływające na ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka korupcyjnego w szczególności: dane historyczne; stosowane w momencie oceny ryzyka mechanizmy kontroli oraz zidentyfikowane i rzeczywiście występujące podatności.
W kol. 3 należy scharakteryzować skutki ryzyka korupcyjnego.
Załącznik Nr 3
ARKUSZ ZGŁOSZENIA RYZYKA LUB ISTOTNEJ ZMIANY POZIOMU RYZYK WCZEŚNIEJ ZIDENTYFIKOWANYCH
ARKUSZ ZGŁOSZENIA RYZYKA LUB ISTOTNEJ ZMIANY POZIOMU RYZYK WCZEŚNIEJ ZIDENTYFIKOWANYCH
Imię, nazwisko i stanowisko osoby zgłaszającej: ........................................................................
Lp. | Zagrożony cel | Cel/zadanie szczegółowe, którego dotyczy zmiana poziomu ryzyka | Opis ryzyka/zagrożenia w realizacji celu/zadania szczegółowego | Kategoria ryzyka | Ocena ryzyka za poprzedni kwartał | Aktualna ocena wcześniej zidentyfikowanego ryzyka lub ocena ryzyka po raz pierwszy | Uwagi | |||||||
podstawowy | szczegółowy | Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka w skali 1-4 | Skutek oddziaływania ryzyka w skali 1-4 | Punktowa ocena ryzyka (kol. 6 x kol. 7) | Istotność ryzyka | Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka w skali 1-4 | Skutek oddziaływania ryzyka w skali 1-4 | Punktowa ocena ryzyka (kol. 11 x kol. 12) | Istotność ryzyka | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
O finansowe O dot. zasobów ludzkich O działalności O zewnętrzne |
Czy istnieją jakieś luki w procesie zarządzania ryzykiem tj. obszary, w których kluczowe ryzyka nie są formalnie zarządzane? (zaznaczyć odpowiednią odpowiedź)
O TAK
O NIE
Jeśli tak, należy je wskazać i opisać:
1. ............................................................................................................................................
2. ............................................................................................................................................
...................................................
data i podpis osoby zgłaszającej
Decyzja właściciela ryzyka:
Wprowadzić/Nie wprowadzać* do arkusza analizy ryzyka.
Planowane działania zaradcze:
1. .........................................................................................
2. .........................................................................................
3. .........................................................................................
............................................................................
data i podpis dyrektora komórki organizacyjnej
* Zaznaczyć właściwą odpowiedź.
Objaśnienia:
Kolumny 2-3 należy wypełniać tylko w przypadku zgłoszenia nowego ryzyka:
W kol. 2 wpisać cel wynikający z planu działalności MSP na dany rok, z którego wynika cel szczegółowy.
W kol. 3 wpisać odpowiedni cel danej komórki organizacyjne zamieszczony w arkuszu celów i zadań, sporządzonym wg wzoru stanowiącego zał. 1 do Zarządzenia nr 2/2011 Dyrektora Generalnego MSP z dnia 17 stycznia 2011 r. w sprawie tworzenia i dysponowania funduszem nagród w Ministerstwie Skarbu Państwa.
Kolumna 4 dotyczy wyłącznie zmiany poziomu ryzyk uprzednio zidentyfikowanych:
W kol. 4 wpisać odpowiedni cel danej komórki organizacyjne zamieszczony w arkuszu celów i zadań, sporządzonym wg wzoru stanowiącego zał. 1 do Zarządzenia nr 2/2011 Dyrektora Generalnego MSP z dnia 17 stycznia 2011 r. w sprawie tworzenia i dysponowania funduszem nagród w Ministerstwie Skarbu Państwa.
W kol. 5 należy zdefiniować ryzyko - opisać, na czym polega ryzyko nieosiągnięcia zamierzonego celu; liczba ryzyk w odniesieniu do każdego z celów lub zadań szczegółowych nie może być większa niż 5.
W kol. 6 zaznaczyć odpowiednią kategorię ryzyka.
Kolumny 7-10 należy wypełniać tylko w przypadku zgłaszania informacji o istotnej zmianie poziomu ryzyk wcześniej zidentyfikowanych:
W kol. 7 wybrać z rozwijanej listy odpowiednią liczbę od 1 do 4; w przypadku wątpliwości korzystać z objaśnień w zał. nr 6 (pkt 1.2).
W kol. 8 wybrać z rozwijanej listy odpowiednią liczbę od 1 do 4; w przypadku wątpliwości korzystać z objaśnień w zał. nr 6 (pkt 1.2).
W kol. 9 punktowa ocena jest iloczynem prawdopodobieństwa i skutku.
W kol. 10 wpisać odpowiedni poziom istotności ryzyka: niskie, średnie, wysokie, krytyczne (zał. nr 6 pkt 2.
W kolumnach 11-14 należy wpisać aktualne dane dot. ryzyk uprzednio zidentyfikowanych lub dane o nowych ryzykach:
W kol. 11 wybrać z rozwijanej listy odpowiednią liczbę od 1 do 4; w przypadku wątpliwości korzystać z objaśnień w zał. nr 6 (pkt 1.2).
W kol. 12 wybrać z rozwijanej listy odpowiednią liczbę od 1 do 4; w przypadku wątpliwości korzystać z objaśnień w zał. nr 6 (pkt 1.2).
W kol. 13 punktowa ocena jest iloczynem prawdopodobieństwa i skutku.
W kol. 14 wpisać odpowiedni poziom istotności ryzyka: niskie, średnie, wysokie, krytyczne (zał. nr 6 pkt 2).
Załącznik Nr 4
INFORMACJA O ZMIANACH POZIOMU RYZYKA W ........ KWARTALE ............. ROKU
INFORMACJA O ZMIANACH POZIOMU RYZYKA W ........ KWARTALE ............. ROKU
(nazwa komórki organizacyjnej MSP)
Lp. | Cel/Zadanie szczegółowe, którego dotyczy zmiana lub ziszczenie się ryzyka | Opis ryzyka/ zagrożenia w realizacji celu/zadania szczegółowego | Kategoria ryzyka | Ocena ryzyka za poprzedni kwartał | Aktualna ocena ryzyka | Wymagane działania zaradcze w celu minimalizacji ryzyka | Uwagi | ||||||
Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka w skali 1-4 | Skutek oddziaływania ryzyka w skali 1-4 | Punktowa ocena ryzyka | Istotność ryzyka | Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka w skali 1-4 | Skutek oddziaływania ryzyka w skali 1-4 | Punktowa ocena ryzyka (kol. 9 x kol. 10) | Istotność ryzyka | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
1 | 1) | ||||||||||||
kolejne ryzyko... | |||||||||||||
2 |
....................................................................................................
data i podpis dyrektora komórki org. sporządzającej informację
Objaśnienia:
W kol. 2 wpisać odpowiedni cel lub zadanie danej komórki organizacyjne zamieszczone w arkuszu celów i zadań, sporządzonym wg wzoru stanowiącego zał. 1 do Zarządzenia nr 2/2011 Dyrektora Generalnego MSP z dnia 17 stycznia 2011 r. w sprawie tworzenia i dysponowania funduszem nagród w Ministerstwie Skarbu Państwa, którego dotyczy zmiana.
W kol. 3 należy zdefiniować ryzyko - opisać, na czym polega ryzyko nieosiągnięcia zamierzonego celu; liczba ryzyk w odniesieniu do każdego z celów nie może być większa niż 3.
W kol. 4 wpisać odpowiednią kategorię ryzyka: ryzyko finansowe, ryzyko dot. zasobów ludzkich, ryzyko działalności, ryzyko zewnętrzne (wg zał. nr 4).
W kol. 5-8 należy wpisać wartości zgodnie z ostatnią oceną ryzyka, dokonaną w arkuszu analizy ryzyka za poprzedni okres.
W kol. 9 wybrać z rozwijanej listy odpowiednią liczbę od 1 do 4; w przypadku wątpliwości korzystać z objaśnień w zał. nr 6 (pkt 1.2).
W kol. 10 wybrać z rozwijanej listy odpowiednią liczbę od 1 do 4; w przypadku wątpliwości korzystać z objaśnień w zał. nr 6 (pkt 1.2).
W kol. 11 punktowa ocena jest iloczynem prawdopodobieństwa i skutku.
W kol. 12 w zależności od liczby punktów w kol. 9 określić ryzyko wg poziomu jako niskie, średnie, wysokie, krytyczne (zał. nr 6 pkt 2).
W kol. 13 wpisać działania, jakie należy podjąć w celu zminimalizowania ryzyka np. powierzenie odpowiedzialności wyznaczonemu pracownikowi.
Załącznik Nr 5
PRZYKŁADOWE KATEGORIE RYZYKA (ZAGROŻENIA) W REALIZACJI CELU/ZADANIA SZCZEGÓŁOWEGO/PROCESU
PRZYKŁADOWE KATEGORIE RYZYKA (ZAGROŻENIA) W REALIZACJI CELU/ZADANIA SZCZEGÓŁOWEGO/PROCESU
Kategoria ryzyka | Opis |
Ryzyko finansowe | związane z planowaniem dochodów i wydatków, dostępnością środków publicznych, dokonywaniem wydatków i pobieraniem dochodów |
związane ze stratą środków rzeczowych i finansowych będącą wynikiem przestępstwa lub wykroczenia | |
związane ze stratami finansowymi, które mogą być przedmiotem ubezpieczenia np. ryzyko pożaru, wypadku. | |
związane z podejmowaniem decyzji oraz udzielaniem zamówień publicznych lub zlecaniem zadań publicznych innym podmiotom, np. ryzyko naruszenia zasad, form lub trybu ustawy Prawo zamówień publicznych | |
związane z obowiązkiem zapłaty kwot pieniężnych tytułem np. odszkodowań, odsetek karnych, kosztów procesowych | |
Ryzyko dot. zasobów ludzkich | związane z liczebnością i kompetencjami pracowników np. niewystarczające kompetencje pracowników, niedawne zmiany kluczowych pracowników |
Ryzyko działalności | związane z istnieniem i adekwatnością regulacji wewnętrznych, naruszeniem lub obejściem regulacji wewnętrznych |
związane ze strukturą organizacyjną, organizacją pracy oraz przekazywaniem obowiązków i uprawnień np. ryzyko nieprecyzyjnie określonych obowiązków, ryzyko braku formalnie powierzonych obowiązków, ryzyko nieodpowiedniej struktury organizacyjnej | |
związane z funkcjonowaniem systemu kontroli zarządczej np. ryzyko niedostatecznej kontroli, ryzyko nieskutecznych mechanizmów kontrolnych | |
związane z jakością informacji, na podstawie których podejmowane są decyzje np. ryzyko braku komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, niedokładne lub nieistotne informacje, zawodne systemy informacyjne, niedokładne lub wprowadzające w błąd sprawozdania | |
związane z używanymi systemami i programami informatycznymi oraz ochroną zawartych w nich danych np. ryzyko awarii, ryzyko udostępnienia danych osobom nieuprawnionym, ryzyko nieuprawnionej modyfikacji danych, zakłócenia w działaniu systemów informatycznych | |
Ryzyko zewnętrzne | związane z infrastrukturą (wyposażeniem, bazą lokalową, środkami transportu i środkami łączności) np. zakłócenia w dostawie energii, przerwy w łączności telefonicznej, dostępie do Internetu i poczty elektronicznej |
związane ze skomplikowaniem i zmianami prawa (nieprecyzyjne lub niespójne przepisy, nowe przepisy prawa, brak regulacji prawnej w danym zakresie) lub niejednolitym orzecznictwem | |
związane z presją polityczną, społeczną, naciskami grup interesu, działalnością lobbingową, zmianami na stanowiskach istotnych dla funkcjonowania państwa, protestami społecznymi itp. | |
Ryzyko korupcyjne | związane z działaniem lub zaniechaniem działania, jak również obietnicą takiego postępowania, w celu uzyskania nienależnej korzyści np. przez: - nieuprawnione udostępnienie informacji w tym udostępnienie wcześniejsze (np. o pytaniach konkursowych w rekrutacji, planowanym zakupie; planowanej wartości zamówienia; preferowanie określonych mediów i wcześniejsze przekazywanie im informacji), - nadmierne przeciąganie postępowania, aby sprawa została przedawniona albo w inny sposób stała się bezprzedmiotowa, - niewykazanie nieprawidłowości w kontroli, - zlecenie wykonania fikcyjnego zamówienia, - odbiór dostawy/usługi pomimo niespełnienia przez nią wymagań, - przygotowanie SIWZ preferującego wybranego wykonawcę, - zaniżenie wartości sprzedawanego mienia |
związane z uzależnieniem wykonania czynności służbowej od otrzymania korzyści majątkowej lub osobistej np. poświadczenie nieprawdy w dokumencie, stronniczość w przypadku wnioskodawców lub oferentów, protekcja w procesie rekrutacji pracowników, naboru do rad nadzorczych | |
związane z żądaniem lub przyjęciem korzyści majątkowej lub osobistej albo jej obietnica w zamian za nadużycie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków służbowych przez pracowników np. nierzetelne przeprowadzanie i dokumentowanie odbiorów realizowanych umów, nienaliczanie i niedochodzenie kar umownych od wykonawców, świadome nieprzestrzeganie przepisów prawa procedur podejmowania i realizacji decyzji np. w przedmiocie: prywatyzacji i komercjalizacji, udzielania pomocy publicznej, wsparcia niebędącego pomocą publiczną, udzielania zamówień publicznych | |
związane z zachowaniami, które mogą być symptomami zagrożeń korupcyjnych np.: - niestosowanie się do obowiązujących przepisów prawnych, - różnice między faktycznym przebiegiem procedury a późniejszym jej udokumentowaniem, - podejmowanie różnych decyzji przy takim samym stanie faktycznym, lecz różnych wnioskodawcach lub oferentach, - stronniczość w przypadku niektórych wnioskodawców lub oferentów, - próby wywierania wpływu na decyzje w przypadku zadań, które nie należą do zakresu odpowiedzialności danego pracownika, a mają znaczenie dla interesów osób trzecich, - nadużywanie kompetencji decyzyjnych. |
Załącznik Nr 6
1.
SKALA OCENY RYZYKA
SKALA OCENY RYZYKA
1.1.
Skala prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka
Skala prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka
Wyszczególnienie | Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka | |||
Skala punktowa | 1 | 2 | 3 | 4 |
Opis | Mało prawdopodobne | Średnio prawdopodobne | Prawdopodobne | Prawie pewne |
nie więcej niż 20% szans, że zdarzenie wystąpi | 21-60% szans, że zdarzenie wystąpi | 61-80% szans, że zdarzenie wystąpi | 81-99% szans, że zdarzenie wystąpi |
1.2.
Skala skutku oddziaływania ryzyka
Skala skutku oddziaływania ryzyka
Wyszczególnienie | Skutki oddziaływania ryzyka | |||
Skala punktowa | 1 | 2 | 3 | 4 |
Opis | Małe | Średnie | Poważne | Katastrofalne |
Kryteria finansowe w odniesieniu do: * wydatków MSP | Niewielkie niekorzystne skutki finansowe < 1.000 PLN | Znaczące (istotne) niekorzystne skutki finansowe 1.000 PLN < 100.000 PLN | Poważne niekorzystne skutki finansowe 100.000 PLN < 500.000 PLN | Bardzo duże niekorzystne skutki finansowe > 500.000 PLN |
* przychodów z prywatyzacji | Niezrealizowanie planowanych przychodów z prywatyzacji poniżej 5% | Niezrealizowanie planowanych przychodów z prywatyzacji od 5% do 14,99% | Niezrealizowanie planowanych przychodów z prywatyzacji od 15% do 24,99% | Niezrealizowanie planowanych przychodów z prywatyzacji powyżej 25% |
Kryteria organizacyjne | Niewielkie zakłócenia w działalności niewpływające na osiągnięcie celu. | Zakłócenia w działalności mające wpływ na realizację celu | Poważne zakłócenia w działalności mające wpływ na brak realizacji celu | Istotne zakłócenia w działalności mające wpływ na brak realizacji celu. |
Kryteria prawne | Niewielkie (nieistotne) niekorzystne konsekwencje niezgodności z prawem, nie powodujące nieważności czynności prawnej, a także nie powodujące naruszenia dyscypliny finansów publicznych | Znaczące (istotne) niekorzystne konsekwencje niezgodności z prawem, skutkujące nieważnością czynności prawnej lub nieważnością niektórych postanowień umowy; | Poważne niekorzystne konsekwencje niezgodności z prawem, skutkujące nieważnością czynności prawnej albo nieważnością istotnych postanowień umowy, lub skutkujące naruszeniem dyscypliny finansów publicznych lub naruszeniem przepisów karnych | Bardzo duże niekorzystne konsekwencje niezgodności z prawem, skutkujące nieważnością czynności prawnej (w tym np. dotyczącej mienia wielkiej wartości), naruszeniem dyscypliny finansów publicznych lub naruszeniem przepisów karnych |
Kryteria funkcjonowania mechanizmów kontroli | Istniejące mechanizmy kontrolne mogą ograniczyć skutki ewentualnych zakłóceń | Istniejące mechanizmy kontrolne tylko w pewnym stopniu mogą ograniczyć skutki ewentualnych zakłóceń | Niska skuteczność istniejących mechanizmów kontrolnych | Brak odpowiednich mechanizmów kontrolnych lub istniejące mechanizmy są nieskuteczne |
Kryteria wizerunku i zaufania | Brak wpływu na wizerunek i zaufanie | Mało znaczące pogorszenie wizerunku i zaufania | Istotne pogorszenie wizerunku i zaufania | Istotne i długotrwałe pogorszenie wizerunku lub utrata zaufania |
Ryzyko = prawdopodobieństwo * skutek |
Załącznik Nr 7
REJESTR RYZYK
REJESTR RYZYK
Lp. | Nazwa komórki org./nazwa właściciela procesu | Cel podstawowy | Cel/Zadanie szczegółowe/proces | Opis ryzyka/ zagrożenia w realizacji celu/zadania szczegółowego/ procesu | Kategoria ryzyka | Obliczanie ryzyka | Poziom istotności ryzyka | Właściciel ryzyka | Reakcja na ryzyko | Wymagane działania zaradcze | Planowany termin wykonania działań zaradczych | Działania zaradcze podjęte po poprzedniej analizie ryzyka | Uwagi | ||
Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka w skali 1-4 | Skutek oddziaływania ryzyka w skali 1-4 | Punktowa ocena ryzyka (kol. 6 x kol. 7) | |||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
1. | 1) | ||||||||||||||
kolejne ryzyko ... | |||||||||||||||
2. |
data i podpis Dyrektora Biura Kontroli
Akceptuję: ......................................................................................
data i podpis Przewodniczącego Zespołu
ds. koordynacji procesu zarządzania ryzykiem w MSP
Objaśnienia:
W kol. 2 należy wskazać komórkę organizacyjną, dla której sporządzana jest identyfikacja i analiza danego ryzyka.
W kol. 3 należy wpisać cel i ew. zadanie wynikające z planu działalności MSP na dany rok, z którego wynika cel lub zadanie szczegółowe.
W kol. 4 należy wpisać cel lub zadanie danej komórki organizacyjnej zamieszczone w arkuszu celów i zadań, sporządzonym wg wzoru stanowiącego zał. 1 do Zarządzenia nr 2/2011 Dyrektora Generalnego MSP z dnia 17 stycznia 2011 r. w sprawie tworzenia i dysponowania funduszem nagród w Ministerstwie Skarbu Państwa.
W kol. 5 należy zdefiniować ryzyko - opisać, na czym polega ryzyko nieosiągnięcia zamierzonego celu; liczba ryzyk w odniesieniu do każdego z celów dla danej komórki organizacyjnej nie może być większa niż 3.
W kol. 6 wpisać odpowiednią kategorię ryzyka: ryzyko finansowe, ryzyko dot. zasobów ludzkich, ryzyko działalności, ryzyko zewnętrzne, ryzyko korupcyjne.
W kol. 7 wpisać odpowiednią liczbę od 1 do 4.
W kol. 8 wpisać odpowiednią liczbę od 1 do 4.
W kol. 9 punktowa ocena jest iloczynem prawdopodobieństwa i skutku.
W kol. 10 wpisać ryzyko wg poziomu jako niskie, średnie, wysokie, krytyczne.
W kol. 11 wpisać stanowisko osoby odpowiedzialnej za dane ryzyko.
W kol. 12 wpisać jedną reakcję z rozwijanej listy (działanie, wycofanie się, przeniesienie lub tolerowanie).
W kol. 13 wpisać działania, jakie należy podjąć w celu zminimalizowania ryzyka.
W kol. 14 należy podać termin wykonania działań określonych w kol. 13.
W kol. 15 należy opisać działania, które w odniesieniu do danego ryzyka zostały podjęte po ostatniej analizie ryzyka; dotyczy działań wpisanych jako wymagane zadania zaradcze w kol. 13 arkusza analizy ryzyka w poprzednim półroczu.
W kol. 16 w zależności od potrzeb można wpisać dodatkowe uwagi.