Wprowadzenie instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PKRUS.2015.21

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 maja 2016 r.

ZARZĄDZENIE Nr 20
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 17 czerwca 2015 r.
w sprawie wprowadzenia instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników

Na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2015 r. poz. 704) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W oddziałach regionalnych i placówkach terenowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wprowadza się instrukcję techniczno-biurową w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników, zwaną dalej "instrukcją", stanowiącą załącznik do niniejszego zarządzenia.
2.
Instrukcja określa zasady postępowania w sprawach świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników realizowanych przez teleinformatyczne systemy dedykowane do prowadzenia tych spraw.
§  2.
1.
Za prawidłowe wykonanie postanowień instrukcji są odpowiedzialni:
1)
dyrektorzy oddziałów regionalnych;
2)
kierownicy placówek terenowych.
2.
Nadzór nad prawidłowym wykonaniem postanowień instrukcji sprawuje Dyrektor Biura Świadczeń Centrali Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
§  3.
Traci moc zarządzenie nr 4 Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 21 stycznia 2008 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

INSTRUKCJA

techniczno-biurowa w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników

Rozdział  1

Przedmiot i zakres instrukcji

§  1.
1.
Instrukcja określa organizację i metody pracy oddziałów regionalnych i placówek terenowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwanej dalej "KRUS", w zakresie zasad ustalania prawa i wysokości świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników realizowanych poprzez teleinformatyczne systemy dedykowane do prowadzenia spraw z ww. zakresu w komórce ds. świadczeń od momentu wpływu wniosku o świadczenie do wydania stosownej decyzji oraz wypłaty świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników przez komórkę ds. wypłat.
2.
Użyte w instrukcji określenia oznaczają:
1)
jednostki organizacyjne KRUS - oddział regionalny i placówki terenowe;
2)
komórka ds. świadczeń - wydział świadczeń, referat świadczeń, zespół ds. świadczeń, wieloosobowe stanowisko ds. świadczeń, samodzielne stanowisko ds. świadczeń;
3)
komórka ds. wypłat - wydział wypłat, referat wypłat, samodzielne stanowisko ds. wypłat;
4)
sąd - sąd rejonowy, sąd okręgowy, sąd apelacyjny, Sąd Najwyższy, wojewódzki sąd administracyjny i Naczelny Sąd Administracyjny.
3.
Do ustalania prawa i wysokości świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników mają zastosowanie przepisy:
1) 1
ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. z 2016 r. poz. 277);
2) 2
ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 748, z późn. zm.);
3)
ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121, z późn. zm.);
4) 3
ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnychz ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 372);
5) 4
ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1242, z późn. zm.);
6)
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 31 grudnia 2004 r. w sprawie orzecznictwa lekarskiego w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. z 2005 r. Nr 6, poz. 46);
7) 5
rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 maja 2007 r.w sprawie określenia wysokości jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej oraz zasiłku chorobowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 1150);
8)
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie sposobu i trybu zgłaszania wypadku przy pracy rolniczej oraz ustalania jego okoliczności i przyczyn (Dz. U. z 2005 r. Nr 76, poz. 669);
9)
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz. U. z 2011 r. Nr 237, poz. 1412).

Rozdział  2

Organizacja pracy w komórce ds. świadczeń i komórce ds. wypłat

§  2. 6
Komórka ds. świadczeń wykonuje zadania w zakresie:
1)
przyjmowania i ewidencjonowania wniosków oraz korespondencjio świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego rolników;
2)
obsługi interesantów, w tym, na żądanie, udostępnianie akt świadczeniobiorców/ dokumentacji zasiłkobiorcy upoważnionym osobom;
3)
ustalania prawa i wysokości świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego oraz z ubezpieczenia emerytalno-rentowego;
4)
zmiany uprawnień do świadczeń i ich wysokości;
5)
obsługi świadczeń kombatanckich oraz innych świadczeń przysługujących na podstawie odrębnych przepisów, w tym zleconych przez inne organy;
6)
dokonywania potrąceń ze świadczeń;
7)
waloryzacji emerytur i rent oraz podwyższania innych świadczeń;
8)
ustalania i pobierania z wypłacanych emerytur i rent zaliczek na podatek dochodowy;
9)
ustalania i pobierania składek na ubezpieczenie zdrowotne z wypłacanych świadczeń emerytalno - rentowych;
10)
ustalania nadpłat i niedopłat świadczeń pieniężnych oraz dochodzenia zwrotu, odpisywania, umarzania lub stosowania ulg w spłacie nienależnie pobranych świadczeń;
11)
uznawania zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej;
12)
naliczania odsetek;
13)
wydawania legitymacji emerytom i rencistom;
14)
wydawania zaświadczeń;
15)
wydawania decyzji w sprawach świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników;
16)
realizacji decyzji Prezesa KRUS wydanych w trybie wyjątkowym;
17)
sporządzania analiz i sprawozdawczości statystycznej;
18)
udzielania pomocy jednostkom organizacyjnym KRUS wyznaczonym przez Prezesa Kasy do współpracy z instytucjami państw UE/EFTA oraz państw, z którymi zawarte zostały umowy dwustronne o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie kompletowania wniosków o świadczenia pieniężne z ubezpieczenia emerytalno - rentowego oraz udzielania wyjaśnień istotnych dla ustalania prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia emerytalno - rentowego;
19)
pełnienia, przez jednostki organizacyjne KRUS wyznaczone przez Prezesa KRUS, funkcji instytucji właściwej w realizacji zadań w zakresie świadczeń pieniężnych, wynikających z przepisów wspólnotowych o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz z umów dwustronnych o zabezpieczeniu społecznym;
20)
archiwizowania akt świadczeniobiorców i dokumentacji zasiłkobiorcy.
§  3.
Komórka ds. świadczeń prowadzi następujące urządzenia:
1)
rejestr wniosków pierwszorazowych o świadczenia emerytalno-rentowe - symbol "01";
2)
ewidencję korespondencji pozarentowej - symbol "02";
3)
rejestr wniosków o zmianę wysokości świadczeń emerytalno-rentowych - symbol "04";
4)
rejestr wniosków o jednorazowe odszkodowanie - symbol "08";
5)
rejestr wniosków o zasiłek chorobowy;
6)
rejestr wniosków o zasiłek macierzyński;
7)
rejestr wniosków o zasiłek pogrzebowy;
8)
rejestr wniosków o udostępnienie danych;
9)
rejestr spraw przyjętych do windykacji;
10)
rejestr upomnień;
11)
rejestr tytułów wykonawczych;
12)
rejestr windykacji;
13)
ewidencję spraw kierowanych na postępowanie orzecznicze;
14)
ewidencję osób ubiegających się o świadczenia (CZDO);
15)
kartotekę kart skorowidzowych;
16)
obsługę modułu adresowo-paszportowego;
17)
składnicę akt;
18)
ewidencję zagubionych i odtworzonych akt świadczeniobiorców/ dokumentacji zasiłkobiorcy;
19)
ewidencję spraw przekazanych do innych jednostek organizacyjnych KRUS;
20)
ewidencję spraw przekazanych do innych organów (np. sąd, prokuratura, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zwany dalej "ZUS");
21)
dokumentację przetwarzania dziennego dot. emerytur i rent (w tym: decyzje, raporty badania uprawnień);
22)
dokumentację zamknięcia terminu płatności dot. emerytur i rent (w tym: decyzje, wydruki zmian wysokości świadczeń, raport zmian automatycznych, raport zbioru do przekazania danych ZUS do KRUS, raport kontroli danych otrzymanych z ZUS, wydruki zmian adresowo-paszportowych dla ZUS, wydruki zgonów dla ZUS, wykaz najbliższych zmian).
§  4. 7
Komórka ds. wypłat wykonuje zadania w zakresie:
1)
wypłaty świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników;
2)
wypłaty odsetek;
3)
przekazywania potrąceń ze świadczeń;
4)
ewidencjonowania nadpłat i niedopłat świadczeń;
5)
rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych pobieranegoz wypłacanych emerytur i rent- na podstawie decyzji i dokumentacji otrzymanej z komórki ds. świadczeń;
6)
wprowadzania zwrotów i anulowań świadczeń emerytalno - rentowych na konto podatkowo - ubezpieczeniowe;
7)
sporządzania sprawozdawczości statystycznej.
§  5.
Komórka ds. wypłat prowadzi następujące urządzenia dot. wypłaty świadczeń:
1)
zbiorówki wypłat jednorazowych i miesięcznych;
2)
spisy przekazów;
3)
księgi ruchu emerytur i rent;
4)
wykazy potrąceń;
5)
zestawienia statystyczne;
6)
ewidencję zwróconych wypłat (przekazów);
7)
rejestr nadpłat i niedopłat;
8)
rejestr wypłaconych odsetek;
9)
dokumentację z przetwarzania dziennego i zamknięcia terminu płatności, w tym: spisy, wnioski na wypłatę świadczeń, przekazy, przelewy;
10)
rejestr anulowanych wypłat.
§  6. 8
(uchylony).
§  7. 9
(uchylony).
§  8.
1.
Dla poszczególnych rodzajów świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego ustala się następujące symbole:
1)
dla świadczeń przyznanych na podstawie przepisów obowiązujących przed 1 stycznia 1991 r.:
a)
GPE - emerytura z tytułu nieodpłatnego przekazania gospodarstwa rolnego na Skarb Państwa,
b)
GPI - renta inwalidzka z tytułu nieodpłatnego przekazania gospodarstwa rolnego na Skarb Państwa,
c)
GPWI - renta inwalidzka z tytułu wypadku przy pracy w gospodarstwie rolnym lub choroby zawodowej,
d)
GPR - renta rodzinna po emerycie-renciście, który przekazał gospodarstwo rolne na Skarb Państwa,
e)
GPWR - renta rodzinna z tytułu śmierci żywiciela spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową,
f)
GNE - emerytura z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego następcy bądź innej osobie,
g)
GNI - renta inwalidzka z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego następcy bądź innej osobie,
h)
GNWI - renta inwalidzka z tytułu wypadku przy pracy w gospodarstwie rolnym lub choroby zawodowej,
i)
GNR - renta rodzinna po emerycie-renciście, który przekazał gospodarstwo rolne następcy bądź innej osobie,
j)
GNWR - renta rodzinna z tytułu śmierci żywiciela spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową,
k)
GSE - emerytura z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego przed dniem 1 stycznia 1978 r.,
l)
GSI - renta inwalidzka z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego przed dniem 1 stycznia 1978 r.,
m)
GSR - renta rodzinna po emerycie-renciście, który pobierał świadczenia z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego przed dniem 1 stycznia 1978 r.,
n)
GUE - emerytura dla domownika,
o)
GUI - renta inwalidzka dla domownika,
p)
GUWI - renta inwalidzka wypadkowa dla domownika,
q)
GUR - renta rodzinna po rolnikach i domownikach,
r)
GUWR - renta rodzinna powypadkowa po rolnikach i domownikach,
s)
GWI - okresowa renta inwalidzka rolnicza,
t)
GES - emerytura wypłacona bez przekazania gospodarstwa rolnego,
u)
GIS - renta inwalidzka wypłacona bez przekazania gospodarstwa rolnego,
v)
GNEW - emerytura wcześniejsza z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego zstępnemu;
2)
dla świadczeń przyznanych na podstawie przepisów obowiązujących po dniu 31 grudnia 1990 r.:
a)
GE - emerytura rolnicza,
b)
GEC - częściowa emerytura rolnicza,
c)
GEO - okresowa emerytura rolnicza,
d)
GEW - emerytura rolnicza tzw. "wcześniejsza",
e)
GEDW - emerytura rolnicza przyznana przez Prezesa KRUS w drodze wyjątku,
f)
GI - renta rolnicza z tytułu całkowitej niezdolności do pracy,
g)
GIW - renta rolnicza z tytułu całkowitej niezdolności do pracy powstałej wskutek wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej tzw. "wypadkowa",
h)
GIDW - renta rolnicza przyznana przez Prezesa KRUS w drodze wyjątku,
i)
GIL - renta szkoleniowa,
j)
GERS - renta strukturalna,
k)
GRS - renta rodzinna obliczona od dotychczasowej podstawy wymiaru,
l)
GRSW - renta rodzinna tzw. "wypadkowa" obliczona od dotychczasowej podstawy wymiaru,
m)
GRN - renta rodzinna rolnicza,
n)
GRNW - renta rodzinna tzw. "wypadkowa",
o)
GRDW - renta rodzinna przyznana przez Prezesa KRUS w drodze wyjątku,
p)
GROS - renta rodzinna wypłacana w zbiegu z rentą socjalną,
q)
GSE - emerytura rolnicza z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego przed dniem 1 stycznia 1978 r.,
r)
GSI - renta rolnicza z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego przed dniem 1 stycznia 1978 r.,
s)
GSR - renta rodzinna po osobie pobierającej emeryturę lub rentę rolniczą z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego przed 1 stycznia 1978 r.,
t)
GBRZ - emerytura i renta rolnicza wypłacana przez oddział regionalny KRUS, zwany dalej "OR KRUS", w wymiarze 50% (bez żadnych dodatków) dla osób uprawnionych do świadczeń zbiegowych wypłacanych przez Departament Rent Zagranicznych ZUS,
u)
GSNW - emerytura lub renta rolnicza wypłacana w zbiegu ze świadczeniem pieniężnym dla cywilnych niewidomych ofiar działań wojennych.
2.
W przypadku wypłaty emerytury lub renty rolniczej w zbiegu z emeryturą lub rentą przysługującą z innego tytułu, świadczenia te należy oznaczyć symbolem zbiegowym, który tworzy się poprzez dodanie na końcu symbolu rolnego literki "Z". Symbol świadczenia zbiegowego nie może składać się z więcej niż z 4 znaków.
3.
Dla poszczególnych rodzajów świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego jak również zasiłku pogrzebowego ustala się następujące symbole:
1)
GO - jednorazowe odszkodowanie z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu albo śmierci wskutek wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej;
2)
GZO - zasiłek chorobowy z tytułu czasowej niezdolności do pracy w podstawowym okresie;
3)
GZCH - zasiłek chorobowy z tytułu czasowej niezdolności do pracy powstałej wskutek wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej w podstawowym okresie;
4)
GZOP - zasiłek chorobowy z tytułu czasowej niezdolności do pracy w przedłużonym okresie;
5)
GZCHP - zasiłek chorobowy z tytułu czasowej niezdolności do pracy powstałej wskutek wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej w przedłużonym okresie;
6) 10
GZU/GZM - zasiłek macierzyński przyznany na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem i stycznia 2016 r.
6a) 11
GZMR/GZMRU - zasiłek macierzyński przyznany na podstawie przepisów obowiązujących po dniu 31 grudnia 2015 r.
7)
GZP - zasiłek pogrzebowy.

Rozdział  3

Ewidencja wniosków i korespondencji

§  9.
1.
Komórka ds. świadczeń prowadzi ewidencję wniosków i korespondencji w sprawach świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników.
2.
Do czynności w zakresie prowadzenia ewidencji należy:
1)
przyjęcie przesyłek w sprawach dotyczących świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników. Przesyłki przyjmowane są w punktach kancelaryjnych, gdzie zostają zarejestrowane oraz umieszcza się na nich pieczęć wpływu i numer wpływu. Komórka ds. świadczeń potwierdza odbiór tych przesyłek.

Wnioski i korespondencja (przesyłki) właściwa dla komórki może być przyjmowana bezpośrednio od interesantów - w przypadku, gdy jest ona pilna lub doręczona osobiście. Przesyłki takie należy jednak zarejestrować w miejscu przyjęcia lub przekazać do zarejestrowania do punktu kancelaryjnego. Przesyłki dotyczące spraw pozostających w kompetencji innej jednostki organizacyjnej należy niezwłocznie przekazać do tej jednostki;

2)
dokonanie kwalifikacji i podziału przesyłek w sprawach dotyczących świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników:
a)
przesyłki przekazane do komórki ds. świadczeń należy sprawdzić pod względem prawidłowości skierowania, posiadania pieczęci i numeru wpływu oraz zawartości wszystkich wymienionych załączników,
b)
wnioski i korespondencja poddane zostają kwalifikacji na:
wnioski pierwszorazowe o emerytury rolnicze, renty rolnicze i renty rodzinne,
zaświadczenia o stanie zdrowia KRUS N-14,
akty notarialne i umowy dzierżawy,
zeznania świadków i oświadczenie wnioskodawcy o braku dokumentów, i inne oświadczenia,
dokumentację o jednorazowe odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej,
zaświadczenia lekarskie o czasowej niezdolności do pracy, wnioski o zasiłek chorobowy w przedłużonym okresie,
wnioski o zasiłek macierzyński,
wnioski o zasiłek pogrzebowy,
inne wnioski i korespondencja dotycząca wypłacanych świadczeń (np. świadectwa pracy, książeczki wojskowe, itp.);
3)
zaewidencjonowanie wniosku lub korespondencji. Wnioski i korespondencję należy sprawdzić w kartotece skorowidzowej systemu informatycznego i w przypadku, gdy osoba, której dotyczy sprawa była już rejestrowana - należy wpisać na wniosku (korespondencji) symbol i numer świadczenia a kartę skorowidzową w systemie informatycznym uzupełnić o datę zgłoszenia wniosku.

Jeśli osoba nie figuruje w kartotece skorowidzowej systemu informatycznego - należy wprowadzić dane adresowo-paszportowe wnioskodawcy, symbol świadczenia oraz datę zgłoszenia wniosku. Automatycznie dla każdej sprawy tworzy się karta skorowidzowa. Dane adresowo-paszportowe podlegają aprobacie.

Dla każdego wniosku ewidencjonowanego po raz pierwszy należy założyć akta świadczeniobiorcy lub utworzyć dokumentację zasiłkobiorcy.

Wnioski i korespondencję należy ewidencjonować narastająco według daty wpływu we właściwym rejestrze.

Do wniosków (korespondencji) dotyczących spraw emerytalno-rentowych należy podłączyć istniejące akta wypadkowe;

4)
dokonanie podziału wniosków i korespondencji do załatwienia. Wnioski i korespondencję po zaewidencjonowaniu należy przydzielić do opracowania. W przypadku wniosków i korespondencji dotyczących spraw emerytalno-rentowych lub wypadkowych na okładce akt należy wpisać datę przydziału sprawy. Wydanie akt ze składnicy akt należy odnotować w systemie informatycznym.

Dla polecenia przekazania wniosków i korespondencji do dalszego załatwienia należy wprowadzić do systemu informatycznego zmianę w przydziale akt do opracowania i w razie potrzeby zaterminować.

Do akt i dokumentacji już przydzielonych należy dołączyć niezwłocznie wpływającą korespondencję i odnotować datę wpływu, po uprzednim jej zaewidencjonowaniu w systemie informatycznym;

5)
odnotowanie powrotu akt lub dokumentacji po opracowaniu. Jeżeli nie ma poleceń, co do dalszego przekazania - zwrot akt/dokumentacji należy odnotować w systemie informatycznym i włączyć do zbioru w składnicy akt.

W przypadku przekazania akt/dokumentacji do dalszego załatwienia - należy ponownie przydzielić akta/dokumentację do opracowania.

§  10.
Prowadzenie urządzeń oraz wykonywanie wybranych zadań z zakresu ewidencji może być realizowane przy zastosowaniu rejestrów w formie papierowej metodą tradycyjną.

Rozdział  4

Świadczenia z ubezpieczenia emerytalno-rentowego

§  11.
1.
Komórka ds. świadczeń rozpatruje prawo do świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego.
2.
Do zakresu świadczeń emerytalno-rentowych należy:
1)
emerytura rolnicza, w tym częściowa emerytura rolnicza lub renta rolnicza z tytułu niezdolności do pracy;
2)
okresowa emerytura rolnicza;
3)
renta rolnicza szkoleniowa;
4)
renta rodzinna;
5)
emerytura i renta z ubezpieczenia społecznego rolników indywidualnych i członków ich rodzin;
6)
dodatki do emerytur i rent;
7)
zasiłek pogrzebowy;
8) 12
zasiłek macierzyński.

Rozdział  5

Ustalenie uprawnień do emerytury rolniczej

§  12.
Do czynności w zakresie przyznawania, przeliczania wysokości lub zmiany uprawnień do emerytury rolniczej należy:
1)
sprawdzenie wniosku. Wniosek wraz z dokumentacją dotyczącą potwierdzenia okresów zatrudnienia, ubezpieczenia społecznego, zaprzestania prowadzenia działalności rolniczej należy sprawdzić pod względem formalnym. W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego należy przesunąć datę załatwienia sprawy do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji, o czym należy poinformować wnioskodawcę i wprowadzić stosowne zapisy w systemie informatycznym. Wszelkie dokumenty (wniosek, wymagane załączniki) stanowią akta emerytalne (świadczeniobiorcy);
2)
rozpatrzenie uprawnień. W przypadku spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego. Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania lub przeliczenia wysokości świadczenia należy przygotować decyzję odmawiającą;
3)
aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego. Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować w systemie, co oznacza, że zostaną przesłane do ośrodka obliczeniowego i przyjęte przez system do dalszego przetwarzania. Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do ponownego opracowania;
4)
sprawdzenie decyzji. Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej emeryturę rolniczą lub przeliczającej wysokość, po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować wydruk decyzji i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania. Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach emerytalnych (świadczeniobiorcy);
5)
podpisanie decyzji. Decyzje przyznające, przeliczające wysokość lub odmawiające prawa do emerytury rolniczej podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji. Kopię decyzji, w lewym dolnym rogu, podpisuje także pracownik opracowujący decyzję i aprobant. W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania.

W przypadku wypłaty emerytury poza terminem płatności - decyzje przyznające, przeliczające wysokość należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania wypłaty świadczenia;

6)
przekazanie decyzji. Jeden egzemplarz decyzji przyznającej, przeliczającej wysokość świadczenia po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do emerytury rolniczej należy przekazać do punktu kancelaryjnego w celu wysyłki do zainteresowanego.

Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt emerytalnych (świadczeniobiorcy) po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt. Zwrot akt do składnicy akt należy odnotować w systemie informatycznym.

Trzeci egzemplarz decyzji przyznającej emeryturę rolniczą należy przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń. W przypadku pobierania przez emeryta świadczenia z innego organu rentowego lub Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jeden egzemplarz decyzji przyznającej należy przekazać do tej instytucji.

Rozdział  6

Ustalanie uprawnień do renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy i renty rolniczej szkoleniowej

§  13.
Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do renty rolniczej lub renty rolniczej szkoleniowej należy:
1)
sprawdzenie wniosku. Wniosek wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia, dokumentacją dotyczącą potwierdzenia okresów zatrudnienia, ubezpieczenia społecznego należy sprawdzić pod względem formalnym. W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego należy przesunąć datę załatwienia sprawy do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji, o czym należy poinformować wnioskodawcę i wprowadzić stosowne zapisy w systemie informatycznym. Całość dokumentacji dotyczącej renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy lub renty rolniczej szkoleniowej składa się na akta rentowe (świadczeniobiorcy);
2)
rozpatrzenie uprawnień do przyznania renty rolniczej. W przypadku spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą warunków podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu należy wypełnić w systemie informatycznym część osobowo-paszportową orzeczenia lekarskiego, dołączyć wywiad ubezpieczeniowy i akta przekazać na postępowanie orzecznicze. Przekazanie akt należy odnotować w systemie informatycznym. Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że wnioskodawca nie spełnia wymaganych warunków podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu należy przygotować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia;
3)
rozpatrzenie uprawnień do renty rolniczej lub renty rolniczej szkoleniowej po zakończeniu postępowania orzeczniczego. Jeżeli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca jest całkowicie niezdolny do pracy w gospodarstwie rolnym i spełnia wymagane ustawą warunki należy wprowadzić do systemu informatycznego niezbędne dane do ustalenia uprawnień. W przypadku orzeczenia stwierdzającego celowość przekwalifikowania zawodowego należy skierować osobę do powiatowego urzędu pracy w celu poddania przekwalifikowaniu zawodowemu.

Jeśli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania prawa do renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy należy przygotować decyzję odmawiającą;

4)
aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego. Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować w systemie, co oznacza, że zostaną przesłane do ośrodka obliczeniowego w celu przetworzenia. Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do ponownego opracowania;

5)
sprawdzenie decyzji. Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej rentę po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować wydruk decyzji i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania. Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach rentowych (świadczeniobiorcy);
6)
podpisanie decyzji. Decyzje przyznające, przeliczające wysokość lub odmawiające prawa do renty rolniczej lub renty rolniczej szkoleniowej podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji. Kopię decyzji, w lewym dolnym rogu, podpisuje także pracownik opracowujący decyzję i aprobant. W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania. W przypadku wypłaty renty poza terminem płatności - decyzje przyznające należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania wypłaty świadczenia;
7)
przekazanie decyzji. Jeden egzemplarz decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do renty rolniczej lub renty rolniczej szkoleniowej należy przekazać do punktu kancelaryjnego w celu wysyłki do zainteresowanego.

Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt rentowych (świadczeniobiorcy) po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt. Zwrot akt do składnicy akt należy odnotować w systemie informatycznym.

Trzeci egzemplarz decyzji przyznającej należy przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń. W przypadku pobierania przez rencistę świadczenia z innego organu rentowego, jeden egzemplarz decyzji przyznającej należy przekazać do tej instytucji.

Rozdział  7

Ustalanie uprawnień do renty rodzinnej

§  14.
Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do renty rodzinnej należy:
1)
sprawdzenie wniosku. Wniosek o rentę rodzinną wraz z danymi adresowo-paszportowymi osoby ubiegającej się o świadczenie, dokumentacją dotyczącą osoby, po której ma być przyznana renta rodzinna, w tym z dokumentami potwierdzającymi: datę urodzenia i zgonu, okresy zatrudnienia i podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu, orzeczenie całkowitej niezdolności do pracy - jeżeli przyznanie renty jest uzależnione od spełnienia tego warunku oraz innymi dokumentami potwierdzającymi okoliczności mające wpływ na przyznanie prawa do świadczenia, należy sprawdzić pod względem formalnym. W przypadku renty rodzinnej po emerycie lub renciście powyższe okoliczności ustalane są na podstawie akt emerytalno-rentowych zmarłego i informacji zawartych w systemie informatycznym. Dodatkowo wniosek o rentę rodzinną dla dzieci powyżej 16 roku życia powinien zawierać dokument potwierdzający fakt uczęszczania do szkoły lub orzeczenie stwierdzające całkowitą niezdolność do pracy, jeśli przyznanie prawa jest uzależnione od spełnienia tego warunku lub zaświadczenie o stanie zdrowia. Wniosek o rentę rodzinną dla małżonka powinien zawierać dokument potwierdzający datę zawarcia związku małżeńskiego, orzeczenie stwierdzające niezdolności do pracy (lub zaświadczenie o stanie zdrowia), jeżeli przyznanie prawa jest uzależnione od spełnienia tego warunku, oświadczenie o istnieniu wspólności małżeńskiej lub dokument stwierdzający prawo do alimentów ustalone wyrokiem sądu, jeśli w chwili śmierci nie istniała wspólność małżeńska.

W przypadku ubiegania się rodziców - oświadczenie o braku prawa do emerytury lub renty oraz że zmarły bezpośrednio przed śmiercią przyczyniał się do ich utrzymania. W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego należy przesunąć datę załatwienia sprawy do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji, o czym należy poinformować wnioskodawcę i wprowadzić stosowne zapisy w systemie informatycznym. Całość dokumentacji dotyczącej renty rodzinnej stanowią akta rentowe (świadczeniobiorcy);

2)
rozpatrzenie uprawnień do przyznania renty rodzinnej. W przypadku spełnienia wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego. Jeśli wnioskodawcę należy skierować na badanie lekarskie - należy wypełnić w systemie informatycznym część osobowo-paszportową orzeczenia lekarskiego, dołączyć wywiad ubezpieczeniowy i akta przekazać na postępowanie orzecznicze. W przypadku rozpatrywania uprawnień do renty rodzinnej tzw. "wypadkowej" po osobie, która była uprawniona do renty rolniczej z tytułu wypadku przy pracy rolniczej, należy sprawę skierować na postępowanie orzecznicze w celu stwierdzenia "czy zgon nastąpił w związku z zaistniałym wypadkiem, który stanowił podstawę do przyznania renty rolniczej "wypadkowej". Przekazanie akt należy odnotować w systemie informatycznym. Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że wnioskodawca lub osoba zmarła nie spełnia wymaganych ustawą warunków do przyznania lub przeliczenia wysokości świadczenia należy przygotować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia;
3)
rozpatrzenie uprawnień do renty rodzinnej po zakończeniu postępowania orzeczniczego. Jeżeli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca jest całkowicie niezdolny do pracy w gospodarstwie rolnym i spełnia wymagane ustawą warunki - należy wprowadzić do systemu informatycznego niezbędne dane do ustalenia uprawnień. W przypadku orzeczenia stwierdzającego, że zgon osoby pobierającej rentę rolniczą "wypadkową", po której ma być przyznana renta rodzinna nastąpił w związku z zaistniałym wypadkiem, który stanowił podstawę do przyznania renty rolniczej - należy przyznać i wprowadzić do systemu informatycznego rentę rodzinną tzw. "wypadkową" (zwiększyć rentę rodzinną o 10% i uwzględnić okres dzielący zmarłego do osiągnięcia wieku 60 lat przy obliczaniu części składkowej świadczenia). Jeśli orzeczono brak związku zgonu z zaistniałym wypadkiem, który stanowił podstawę do przyznania renty rolniczej - należy przyznać i ustalić wysokość renty rodzinnej od podstawy wymiaru renty rolniczej przysługującej zmarłemu. Jeżeli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca lub osoba zmarła po której ma być przyznana renta rodzinna nie spełnia warunków do przyznania prawa należy przygotować decyzję odmawiającą;
4)
aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego. Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować w systemie, co oznacza, że zostaną przesłane do ośrodka obliczeniowego w celu dalszego przetworzenia. Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do opracowania;
5)
sprawdzenie decyzji. Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej rentę rodzinną lub przeliczającej wysokość świadczenia po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować wydruk decyzji i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym, a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania. Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach rentowych (świadczeniobiorcy);
6)
podpisanie decyzji. Decyzje przyznające, przeliczające wysokość lub odmawiające prawa do renty rodzinnej podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji. Kopię decyzji, w lewym dolnym rogu, podpisuje także pracownik opracowujący decyzję i aprobant. W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania. W przypadku wypłaty renty poza terminem płatności decyzje przyznające, przeliczające wysokość należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania sprawy do wypłaty świadczenia;
7)
przekazanie decyzji. Jeden egzemplarz decyzji przyznającej, przeliczającej wysokość po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do renty rodzinnej należy przekazać do punktu kancelaryjnego w celu wysyłki do zainteresowanego. Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt rentowych (świadczeniobiorcy) po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt. Zwrot akt do składnicy akt należy odnotować w systemie informatycznym. W przypadku przyznania renty rodzinnej osobie podlegającej ubezpieczeniu należy kopię decyzji przyznającej rentę przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń. W przypadku pobierania przez rencistę świadczenia z innego organu rentowego, jeden egzemplarz decyzji przyznającej należy przekazać do tej instytucji.

Rozdział  8

Ustalanie uprawnień do emerytury i renty z ubezpieczenia społecznego rolników indywidualnych i członków ich rodzin

§  15.
Tryb postępowania w zakresie ustalania uprawnień do emerytury i renty z ubezpieczenia społecznego rolników indywidualnych i członków ich rodzin jest identyczny jak dla analogicznych świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników.

Rozdział  9

Dodatki do emerytur i rent

§  16.
1.
Do emerytur i rent przysługują następujące dodatki/świadczenia pieniężne:
1)
dodatek pielęgnacyjny;
2)
dodatek dla sieroty zupełnej;
3)
dodatek kombatancki;
4)
dodatek z tytułu tajnego nauczania;
5)
dodatek dla weterana poszkodowanego;
6)
dodatek kompensacyjny;
7)
dodatek dla osób, które ukończyły 100 lat życia;
8)
ryczałt energetyczny;
9)
świadczenia pieniężne dla żołnierzy zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianych w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych;
10)
świadczenia pieniężne dla osób deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich.
2.
Dodatki i świadczenia pieniężne, o których mowa w ust. 1, przysługują do wypłacanej emerytury lub renty i nie są uwzględniane w wysokości świadczenia.
3.
Dodatki i świadczenia pieniężne, o których mowa w ust. 1, przyznawane są na wniosek emeryta lub rencisty złożony w jednostce organizacyjnej KRUS, z wyjątkiem dodatku pielęgnacyjnego z tytułu ukończenia 75 lat życia i dodatku z tytułu ukończenia 100 lat życia, które przyznawane są z urzędu, po ukończeniu przez świadczeniobiorcę stosownego wieku.
4.
Do ustalania prawa i wysokości dodatków i świadczeń pieniężnych, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy:
1)
ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników;
2)
ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;
3) 13
ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennychi wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2015 r. poz. 840, z późn. zm.);
4)
ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1206, z późn. zm.);
5)
ustawy z dnia 31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (Dz. U. z 2014 r. poz. 1001);
6)
ustawy z dnia 2 września 1994 r. o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1373);
7)
ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2011 r. Nr 205, poz. 1203).
5.
W przypadku, gdy emeryt lub rencista uprawniony jest do wypłaty świadczeń w zbiegu przysługuje mu prawo do jednego dodatku lub świadczenia pieniężnego.
6.
Osobom urodzonym po 31 grudnia 1948 r., uprawnionym do emerytury rolniczej i emerytury z powszechnego ubezpieczenia społecznego, dodatek pielęgnacyjny wypłaca ZUS.
§  17.
Do czynności w zakresie przyznawania dodatków do emerytury lub renty rolniczej należy:
1)
sprawdzenie wniosku. Wniosek o dodatek pielęgnacyjny z tytułu niezdolności do samodzielnej egzystencji wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia (druk KRUS N-14) wypełnionym przez lekarza leczącego - należy po sprawdzeniu pod względem formalnym przekazać na postępowanie orzecznicze. Wniosek wraz z dokumentacją potwierdzającą uprawnienia:
a)
do dodatku dla sieroty zupełnej (akty zgonów rodziców lub inna dokumentacja potwierdzająca ten fakt),
b)
do dodatku kombatanckiego lub za tajne nauczanie, ryczałtu energetycznego, dodatku kompensacyjnego, świadczenia pieniężnego dla osób deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (decyzje, legitymacje lub inne dokumenty wydane przez Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych),
c)
do świadczenia pieniężnego dla żołnierzy zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianych w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych (zaświadczenia organu wojskowego),
d)
do dodatku weterana poszkodowanego (decyzja Ministra Obrony Narodowej lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego o przyznaniu statusu weterana poszkodowanego albo jej odpis)

należy sprawdzić pod względem formalnym.

Do wniosków, o których mowa w lit. a-d należy podłączyć akta emerytalno-rentowe świadczeniobiorcy.

W przypadku przyznania dodatku pielęgnacyjnego z tytułu ukończenia przez świadczeniobiorcę 75 lat życia, należy datę urodzenia zawartą w systemie informatycznym potwierdzić z danymi osobowymi zawartymi w aktach świadczeniobiorcy.

W przypadku rozpatrywania uprawnień do dodatku z tytułu ukończenia 100 lat życia jednostka organizacyjna KRUS potwierdza datę urodzenia świadczeniobiorcy stosowną dokumentacją (skróconym odpisem aktu urodzenia lub innym dokumentem potwierdzającym datę urodzenia) i przekazuje wraz z aktami emerytalno-rentowymi (świadczeniobiorcy) do Centrali KRUS w celu podjęcia decyzji przez Prezesa KRUS.

W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego należy przesunąć datę załatwienia sprawy do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji, o czym należy poinformować wnioskodawcę i wprowadzić stosowne zapisy w systemie informatycznym;

2)
rozpatrzenie uprawnień. W przypadku przedstawienia dokumentu uprawniającego do przyznania dodatku (świadczenia pieniężnego), orzeczenia lekarskiego stwierdzającego niezdolność do samodzielnej egzystencji - należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego.

Jeśli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania dodatku pielęgnacyjnego lub przedstawione dokumenty dot. uprawnień do dodatku (świadczenia pieniężnego) nie spełniają wymogów formalnych - należy przygotować decyzję odmawiającą.

Dodatek z tytułu ukończenia 75 lat życia przyznawany jest po potwierdzeniu daty urodzenia, zaś z tytułu ukończenia 100 lat życia na podstawie podjętej decyzji przez Prezesa KRUS o przyznaniu tego dodatku z urzędu;

3)
aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego. Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować w systemie, co oznacza, że zostaną przesłane do ośrodka obliczeniowego i przyjęte przez system do dalszego przetwarzania. Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do ponownego opracowania;

4)
sprawdzenie decyzji. Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej dodatek (świadczenie pieniężne) do emerytury lub renty po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować wydruk decyzji i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania.

Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach emerytalno-rentowych (świadczeniobiorcy);

5)
podpisanie decyzji. Decyzje przyznające lub odmawiające prawa dodatku (świadczenia pieniężnego) do emerytury lub renty - podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji. Kopię decyzji, w lewym dolnym rogu, podpisuje także pracownik opracowujący decyzję i aprobant. W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania. W przypadku wypłaty wyrównania poza terminem płatności - decyzje przyznające należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania wypłaty świadczenia;
6)
przekazanie decyzji. Jeden egzemplarz decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do dodatku należy przekazać do punktu kancelaryjnego w celu wysyłki do zainteresowanego.

Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt emerytalno-rentowych (świadczeniobiorcy) po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt. Zwrot akt do składnicy akt należy odnotować w systemie informatycznym.

W przypadku ustalenia niezdolności do samodzielnej egzystencji dla osoby uprawnionej do wypłaty świadczeń w zbiegu należy kserokopię orzeczenia lekarskiego przekazać do właściwego oddziału/inspektoratu ZUS.

Rozdział  10

Ustalanie uprawnień do zasiłku pogrzebowego

§  18.
Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do zasiłku pogrzebowego należy:
1)
sprawdzenie wniosku. Wniosek, odpis skrócony akt zgonu lub inny dokument potwierdzający datę zgonu osoby (po której składany jest wniosek o zasiłek pogrzebowy) wraz z oryginalnymi rachunkami z poniesionych kosztów pogrzebu należy sprawdzić pod względem formalnym.

Wniosek o zasiłek pogrzebowy po osobie pobierającej emeryturę lub rentę z uwzględnieniem przepisów wspólnotowych o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i postanowień dwustronnych umów międzynarodowych o zabezpieczeniu społecznym niezależnie od tego czy zmarły świadczeniobiorca miał transferowane świadczenie do miejsca zamieszkania czy nie i członkach jego rodziny należy sporządzić na odpowiednim formularzu E lub standardowym dokumencie elektronicznym (SED) i przekazać do jednostki organizacyjnej KRUS pełniącej funkcję instytucji właściwej.

W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego należy przesunąć datę załatwienia sprawy do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji, o czym należy poinformować wnioskodawcę i wprowadzić stosowne zapisy w systemie informatycznym. Wszelkie dokumenty (wniosek, dokumenty wymagane) stanowią część akt emerytalno-rentowych (świadczeniobiorcy) lub dokumentację zasiłkobiorcy;

2)
rozpatrzenie uprawnień. W przypadku spełnienia wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego, w tym dane adresowo-paszportowe osoby zmarłej i ubiegającej się o świadczenie.

Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że osoba zmarła lub wnioskodawca nie spełnia wymaganych warunków do przyznania świadczenia należy przygotować decyzję odmawiającą.

W przypadku przyznania prawa do zasiłku pogrzebowego po zgonie osoby uprawnionej do wypłaty świadczeń w zbiegu - należy zwrócić uwagę na poniesione koszty pogrzebu i na stopień pokrewieństwa wnioskodawcy w stosunku do osoby zmarłej;

3)
aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego. Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować, co jednoznacznie oznacza, że zostaną przetworzone przez system. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do opracowania;
4)
sprawdzenie decyzji. Uzyskaną z systemu informatycznego decyzję przyznającą po sprawdzeniu przez pracownika i aprobanta pod względem prawidłowości zawartych danych należy przekazać do podpisu.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować decyzję i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania.

Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach rentowych;

5)
podpisanie decyzji. Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do zasiłku pogrzebowego - podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji. Kopię decyzji, w lewym dolnym rogu, podpisuje także pracownik opracowujący decyzję i aprobant.

Dokumentację będącą podstawą wypłaty należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania wypłaty świadczenia.

W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania;

6)
przekazanie decyzji. Jeden egzemplarz decyzji przyznającej lub odmawiającej prawa do zasiłku pogrzebowego należy przekazać do punktu kancelaryjnego w celu wysyłki do zainteresowanego.

Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt emerytalno-rentowych (świadczeniobiorcy) lub dokumentacji zasiłkobiorcy po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt.

Kserokopię aktu zgonu ubezpieczonego należy przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń oraz do akt emerytalno-rentowych (świadczeniobiorcy) - jeśli małżonek zmarłego jest uprawniony do emerytury lub renty rolniczej.

W przypadku zgonu osoby uprawnionej do wypłaty świadczeń w zbiegu, informację dotyczącą zgonu należy przekazać do właściwego oddziału/inspektoratu ZUS.

Rozdział  10a

  14 Ustalanie uprawnień do zasiłku macierzyńskiego

§  18a.
Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do zasiłku macierzyńskiego należy:
1)
sprawdzenie wniosku. Wniosek o zasiłek macierzyński wraz z dokumentem potwierdzającym datę urodzenia dziecka oraz innymi wymaganymi dokumentamiw przypadku przysposobienia/przyjęcia dziecka na wychowanie należy sprawdzić pod względem formalnym. Wniosek o zasiłek macierzyński osoby podlegającej polskiemu ustawodawstwu a zamieszkałej w państwie członkowskim lub przebywającej w tym państwie dodatkowo powinien zawierać odpowiedni formularz typu E lub standardowy dokument elektroniczny (SED). W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego należy przesunąć termin załatwienia sprawy o czym należy poinformować wnioskodawcę. Wszelkie dokumenty (wniosek o zasiłek macierzyński, dokumenty wymagane) stanowią dokumentację zasiłkobiorcy;
2)
rozpatrzenie uprawnień. W przypadku spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą warunków do przyznania zasiłku macierzyńskiego należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej prawo do świadczenia. Jeśli w wyniku weryfikacji okaże się, że wnioskodawca nie spełnia wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia;
3)
aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego. Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu i zaaprobowaniu, co oznacza, że zostaną przetworzone przez system. Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania;
4)
sprawdzenie decyzji. Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej (w 2 egz.) po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownikai aprobanta należy przekazać do podpisu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania. Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w dokumentacji zasiłkobiorcy;
5)
podpisanie decyzji. Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do zasiłku macierzyńskiego podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji. Kopię decyzji, w lewym dolnym rogu, podpisuje także pracownik opracowujący decyzjęi aprobant. Jeśli nie stwierdzono nieprawidłowości, należy wykonać całkowitą aprobatę zbiorówki, co oznacza, że dane zostaną przetworzone przez system do wypłaty.

W przypadku niezgodności należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania. Dokumenty będące podstawą wypłatynależy przekazać do komórki ds. wypłat celem realizacji;

6)
przekazanie decyzji. Jeden egzemplarz decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa należy przekazać do punktu kancelaryjnego w celu wysyłki do zainteresowanego. Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do dokumentacji zasiłkobiorcy po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt.

Rozdział  11

Ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego podlegających koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i postanowień dwustronnych umów międzynarodowych o zabezpieczeniu społecznym

§  19.
1.
Tryb postępowania w zakresie ustalania uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego podlegających koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i postanowień dwustronnych umów międzynarodowych o zabezpieczeniu społecznym jest identyczny jak dla analogicznych świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników, określony w § 2-17.
2.
Świadczenia z ubezpieczenia emerytalno-rentowego podlegające koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego przyznawane i wypłacane są zgodnie z przyjętymi zasadami: równego traktowania, jedności stosowanego ustawodawstwa, zachowania praw nabytych i zasadą sumowania okresów ubezpieczenia.
3.
Prawo do świadczeń emerytalno-rentowych podlegających koordynacji ustalają i świadczenia te wypłacają jednostki organizacyjne KRUS wyznaczone przez Prezesa KRUS. Przy realizacji zadań jednostki organizacyjne KRUS stosują odpowiednie formularze typu E lub standardowe dokumenty elektroniczne (SED).

Rozdział  12

Świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego

§  20.
1.
Komórka ds. świadczeń rozpatruje uprawnienia w sprawach świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego.
2.
Świadczeniami z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego są:
1)
jednorazowe odszkodowanie z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu albo śmierci wskutek wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej, zwane dalej "jednorazowym odszkodowaniem";
2)
zasiłek chorobowy;
3) 15
(uchylony).

Rozdział  13

Ustalenie uprawnień do jednorazowego odszkodowania

§  21.
Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do jednorazowego odszkodowania należy:
1)
sprawdzenie wniosku.

Wniosek o jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy rolniczej, protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy rolniczej, dokumenty zebrane w prowadzonym postępowaniu powypadkowym (protokół z przesłuchania poszkodowanego i świadków zdarzenia, opinie rzeczoznawców, zaświadczenia i oświadczenia, protokół oględzin miejsca i przedmiotów związanych ze zdarzeniem dla oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, warunków wykonywania pracy, dokumentacja lekarska, materiały z policji i prokuratury), uwagi do protokołu powypadkowego poszkodowanego lub członka rodziny ubiegającego się o świadczenie i ewentualnie dodatkowe postępowanie wyjaśniające lub wniosek o jednorazowe odszkodowanie z tytułu rolniczej choroby zawodowej i decyzję państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o stwierdzeniu choroby zawodowej należy sprawdzić pod względem formalnym.

W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego należy przesunąć datę załatwienia sprawy do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji, o czym należy poinformować wnioskodawcę.

Wszelkie dokumenty (wniosek, dokumenty wymagane i zgromadzone w postępowaniu oraz akta emerytalno-rentowe, jeśli poszkodowany figuruje w kartotece świadczeń emerytalno-rentowych) stanowią akta wypadkowe;

2)
rozpatrywanie uprawnień.

W oparciu o całość dokumentacji dotyczącej jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej należy uznać lub nie zdarzenie za wypadek przy pracy rolniczej i stwierdzić, czy zachodzą okoliczności mające wpływ na utratę prawa do jednorazowego odszkodowania (czy wypadek został spowodowany umyślnie albo wskutek rażącego niedbalstwa lub o przyczynieniu się do zaistnienia wypadku przez poszkodowanego będącego w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków psychotropowych).

W przypadku nie uznania zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej lub stwierdzenia okoliczności mających wpływ na utratę prawa do świadczenia albo opinii lekarza o braku związku przyczynowo-skutkowego zgonu z wykonywaną pracą rolniczą należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji odmawiającej prawa do świadczenia.

Jeżeli zdarzenie uznano za wypadek przy pracy rolniczej i zostało dostarczone zaświadczenie o stanie zdrowia, sprawę należy przekazać na postępowanie orzecznicze w celu określenia procentowego uszczerbku na zdrowiu.

W przypadku zgonu przy pracy rolniczej, gdy związek przyczynowo-skutkowy z wypadkiem jest bezsporny należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej.

Uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej nie dotyczy wniosków o odszkodowanie z tytułu rolniczej choroby zawodowej. Po ustaleniu, że rolnicza choroba zawodowa powstała w okresie ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego osoby zainteresowanej, sprawę należy przekazać na postępowanie orzecznicze w celu określenia uszczerbku na zdrowiu.

Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że rolnicza choroba zawodowa nie powstała w okresie ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego - należy wprowadzić dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia;

3)
ustalanie uprawnień do jednorazowego odszkodowania po postępowaniu orzeczniczym. Jeśli został określony procentowy uszczerbek na zdrowiu należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej.

W przypadku orzeczenia zerowego uszczerbku na zdrowiu należy wprowadzić dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą;

4)
aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.

Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu i zaaprobowaniu, co oznacza, że zostaną przetworzone przez system.

Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania;

5)
sprawdzenie decyzji. Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej (w 2 egz.) po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.

Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach wypadkowych;

6)
podpisanie decyzji. Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do jednorazowego odszkodowania podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji. Kopię decyzji, w lewym dolnym rogu, podpisuje także pracownik opracowujący decyzję i aprobant. Jeśli nie stwierdzono nieprawidłowości, należy wykonać całkowitą aprobatę zbiorówki, co oznacza, że dane zostaną przetworzone przez system do wypłaty. W przypadku niezgodności należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania. Dokumenty będące podstawą wypłaty należy przekazać do komórki ds. wypłat celem realizacji;
7)
przekazanie decyzji. Oryginał decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do jednorazowego odszkodowania należy przekazać do punktu kancelaryjnego w celu wysyłki do zainteresowanego.

Kopię decyzji należy włączyć do akt wypadkowych po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt. Zwrot akt do składnicy akt należy odnotować w systemie informatycznym.

Jeżeli do dokumentacji wypadkowej były podłączone akta emerytalno-rentowe należy przekazać je łącznie do składnicy akt pod numerem emerytalno-rentowym.

Rozdział  14

Ustalenie uprawnień do zasiłku chorobowego

§  22.
Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do zasiłku chorobowego w podstawowym lub przedłużonym okresie należy:
1)
sprawdzenie wniosku.

Zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy (lub zaświadczenie zagranicznego zakładu leczniczego lub zagranicznego lekarza dla niezdolności do pracy orzeczonej za granicą) w przypadku zasiłku chorobowego w podstawowym okresie lub wniosek w sprawie przedłużenia okresu wypłaty zasiłku chorobowego wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia (na druku KRUS N-14) oraz informację o uznaniu zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej należy sprawdzić pod względem formalnym. Wniosek o zasiłek chorobowy osoby podlegającej polskiemu ustawodawstwu, a zamieszkałej w państwie członkowskim lub przebywającej w tym państwie dodatkowo powinien zawierać odpowiednie formularze typu E lub standardowe dokumenty elektroniczne (SED). W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego należy przesunąć datę załatwienia sprawy do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji, o czym należy poinformować wnioskodawcę. Wszelkie dokumenty (zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy lub wniosek w sprawie przedłużenia okresu wypłaty zasiłku chorobowego wraz z drukiem KRUS N-14, dokumenty wymagane) stanowią dokumentację zasiłkobiorcy lub akta przedłużonych zasiłków chorobowych;

2)
rozpatrzenie uprawnień.

W przypadku spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą warunków do przyznania zasiłku chorobowego w podstawowym okresie należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej prawo do świadczenia. Kontynuacja wypłaty rozpoczętego okresu zasiłkowego nie wymaga wydania kolejnych decyzji.

Jeśli wnioskodawca wykorzystał zasiłek chorobowy w podstawowym okresie, złożył w określonym terminie wniosek w sprawie przedłużenia okresu wypłaty zasiłku chorobowego wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia - należy wypełnić obowiązującą część druku wniosku, dołączyć wywiad ubezpieczeniowy oraz kartę zasiłkową i sprawę przekazać na postępowanie orzecznicze (po uprzednim wypełnieniu w systemie informatycznym części osobowo - paszportowej orzeczenia lekarskiego) w celu wydania orzeczenia.

Jeśli w wyniku weryfikacji okaże się, że wnioskodawca nie spełnia wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia;

3)
rozpatrzenie uprawnień do zasiłku chorobowego w przedłużonym okresie po przeprowadzonym postępowaniu orzeczniczym. Jeżeli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca jest nadal niezdolny do pracy, a w wyniku dalszego leczenia i rehabilitacji rokuje odzyskanie zdolności do pracy i nadal podlega ubezpieczeniu - należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej.

W przypadku, gdy wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania zasiłku chorobowego w przedłużonym okresie - należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia;

4)
aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego. Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu i zaaprobowaniu, co oznacza, że zostaną przetworzone przez system.

Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania;

5)
sprawdzenie decyzji. Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej (w 2 egz.) po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.

Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w dokumentacji zasiłkobiorcy;

6)
podpisanie decyzji. Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do zasiłku chorobowego podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji. Kopię decyzji, w lewym dolnym rogu, podpisuje także pracownik opracowujący decyzję i aprobant.

Jeśli nie stwierdzono nieprawidłowości, należy wykonać całkowitą aprobatę zbiorówki, co oznacza, że dane zostaną przetworzone przez system do wypłaty.

W przypadku niezgodności należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.

Dokumenty będące podstawą wypłaty zasiłku chorobowego w podstawowym i/lub przedłużonym okresie, należy przekazać do komórki ds. wypłat celem realizacji;

7)
przekazanie decyzji. Jeden egzemplarz decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do zasiłku chorobowego - należy przekazać do punktu kancelaryjnego w celu wysyłki do zainteresowanego.

Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do dokumentacji zasiłkobiorcy po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt.

Rozdział  15

  16 (uchylony).

§  23. 17
(uchylony).

Rozdział  16

Aprobata

§  24.
Dla prawidłowego wykonywania zadań związanych z przyznawaniem prawa i wysokości do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników należy:
1)
aprobata danych w systemie informatycznym;
2)
aprobata decyzji.

Rozdział  17

Aprobata danych w systemie informatycznym

§  25.
1.
Każda sprawa o świadczenie pieniężne wprowadzona do systemu informatycznego podlega aprobacie. Aprobata powoduje automatyczne zapisanie sprawy w systemie i jeśli nie wymaga superaprobaty jest już niedostępna do modyfikacji.
2.
Jeśli nastąpiło błędne zaaprobowanie sprawy, to przed przetwarzaniem dziennym w przypadku świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego lub przekazaniem zbiorówki do wypłaty dla świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego należy usunąć aprobatę.
3.
Usunięcie aprobaty wykonuje superaprobant lub osoba posiadająca uprawnienia do wykonania tej czynności w systemie informatycznym i sprawa jest dostępna do modyfikacji dla osoby opracowującej.
4.
Jeżeli sprawa wymaga superaprobaty to automatycznie zostaje zaznaczona i zakończenie sprawy nastąpi dopiero po wykonaniu tej funkcji przez osobę uprawnioną.
5.
Dostęp do systemu informatycznego mają osoby posiadające indywidualny identyfikator wraz z określonym poziomem uprawnień. Lista identyfikatorów jawnych obejmuje:
1)
nazwisko i imię pracownika;
2)
identyfikator jawny - unikalny przez cały okres pracy w systemie informatycznym;
3)
określony poziom uprawnień.
6.
Osoba uprawniona do pracy w systemie informatycznym jest obowiązana do wprowadzenia tajnego hasła i jego zmiany w określonym czasie z zachowaniem obowiązujących zasad konstrukcji hasła i jego tajności.

Rozdział  18

Aprobata decyzji

§  26.
1. 18
Wszystkie decyzje w sprawach świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników wychodzące z komórki ds. świadczeń po opracowaniu, sprawdzeniu i podpisaniu jednego egzemplarza wydruku decyzji przez pracownika i aprobanta podlegają podpisaniu przez osobą upoważnioną przez Prezes KRUS do podpisywania decyzji. Jeżeli aprobant posiada upoważnienie Prezesa KRUS do podpisywania decyzji podpisuje decyzję tylko raz.
2.
Do obowiązków aprobanta należy sprawdzenie prawidłowości opracowania danych pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym. Kierownik komórki ds. świadczeń dokonuje superaprobaty co setnej podpisanej sprawy.
3.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości aprobant zwraca sprawę do ponownego opracowania udzielając osobie opracowującej sprawę odpowiednich wyjaśnień. Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować odpowiednio w aktach emerytalno-rentowych, wypadkowych lub dokumentacji zasiłkobiorcy.
4.
Jeżeli opracowana decyzja jest prawidłowa, osoba upoważniona do podpisywania decyzji zatwierdza przedłożone egzemplarze wydruków decyzji przez złożenie na wszystkich egzemplarzach podpisu z pieczątką służbową.
5. 19
Wszystkie sprawy dotyczące osób będących członkami rodziny pracownika KRUS (obowiązek superaprobaty spraw dotyczących współmałżonka wygasaw przypadku rozwiązania małżeństwa) oraz wszystkie decyzje ustalające wypłatę świadczeń za okres dłuższy niż 12 miesięcy bez względu na wysokość świadczenia i kwoty wyrównania oraz wypłaty jednorazowe i wyrównawcze od kwoty przekraczającej sześciokrotną wysokość kwoty najniższej emerytury ogłoszonej przez Prezesa ZUS podlegają superaprobacie przez dyrektora OR KRUS lub zastępcę dyrektora OR KRUS ds. świadczeń lub kierownika placówki terenowej KRUS. Obowiązek superaprobaty nie dotyczy spraw o zasiłek pogrzebowy.
6. 20
Sprawy, w których wypłata emerytury lub renty kierowana jest do rąk osoby nieuprawnionej do świadczenia podlegają superaprobacie przez dyrektora OR KRUS lub zastępcę dyrektora OR KRUS ds. świadczeń lub kierownika placówki terenowej KRUS (nie dotyczy rent rodzinnych kierowanych do rąk rodzica osoby uprawnionej).
7. 21
Decyzje ustalające jednorazowe bądź miesięczne wypłaty świadczeńz ubezpieczenia emerytalno-rentowego w wysokości przekraczającej trzykrotnie kwotę najniższej emerytury, ogłoszonej przez Prezesa ZUS podlegają superaprobacie przez dyrektora OR KRUS lub zastępcę dyrektora OR KRUS ds. świadczeń lub kierownika placówki terenowej KRUS. Obowiązek superaprobaty nie dotyczy spraw o zasiłek pogrzebowy.
7a. 22
Obowiązek superaprobaty nie dotyczy kwot jednorazowych odszkodowańw wysokości nie przekraczającej 5% uszczerbku na zdrowiu.
8.
Dyrektorzy OR KRUS i kierownicy placówek terenowych KRUS są zobowiązani do analizy spraw, w których świadczenia zostały wstrzymane, a następnie podjęto ich wypłatę.

Rozdział  19

Wypłata świadczeń

§  27.
1.
Komórka ds. świadczeń uczestniczy w procesie wypłaty świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników.
2.
Komórka ds. świadczeń przekazuje do komórki ds. wypłat dokumentację do realizacji wypłat:
1)
świadczeń jednorazowych;
2)
świadczeń miesięcznych;
3) 23
ponownej wypłaty zwróconych świadczeń;
4)
niezrealizowanych świadczeń;
5)
pozasystemowych.
3.
Wypłata jednorazowych świadczeń dotyczy pierwszorazowych świadczeń emerytalno-rentowych i świadczeń krótkoterminowych ustalonych decyzją przyznającą prawo do tych świadczeń.
4.
Wypłata miesięczna przyznanych świadczeń emerytalno-rentowych i zasiłków chorobowych dokonywana jest na podstawie aktualnych danych znajdujących się w systemie informatycznym.
5.
Komórka ds. świadczeń w celu zapewnienia terminowej realizacji wypłaty świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników uzgadnia z odpowiednim wyprzedzeniem terminy wypłat świadczeń z komórką ds. wypłat.
6.
W zakresie realizacji wypłat komórka ds. świadczeń sprawdza i potwierdza pod względem merytorycznym dokumentację wypłatową wyemitowaną przez system informatyczny lub przygotowaną metodą tradycyjną.

Rozdział  20

Nadpłaty i niedopłaty świadczeń

§  28.
1.
Komórka ds. świadczeń ustala nadpłaty i niedopłaty świadczeń oraz dochodzi ich zwrotu lub kieruje dokumentację dotyczącą niedopłaconych świadczeń do komórki ds. wypłat w celu opracowania wypłaty świadczenia.
2.
Do czynności w zakresie ustalania nadpłaty lub niedopłaty świadczenia należy:
1)
sporządzenie notatki służbowej o ujawnieniu nadpłaty lub niedopłaty;
2)
ustalenie kwoty, okresu, przyczyny powstałej nadpłaty lub niedopłaty, a w przypadku nadpłaty, ustalenie czy nadpłata jest nienależnie pobranym świadczeniem;
3)
przedłożenie notatki do akceptacji dyrektora OR KRUS lub kierownika placówki terenowej KRUS;
4)
przygotowanie wniosku w sprawie zobowiązania do zwrotu, umorzenia, odpisania, przyznania ulg i przedstawienie go komisji ds. umorzenia należności w celu wydania opinii co do umorzenia lub odpisania należności;
5)
wydanie decyzji;
6)
dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, w tym prowadzenie windykacji należności.

Rozdział  21

Inne sprawy

§  29.
Dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań powierzonych komórce ds. świadczeń należy:
1)
wydawanie legitymacji;
1a) 24
wydawanie zaświadczeń;
2)
prowadzenie zbioru przepisów;
3)
sprawowanie nadzoru;
4) 25
sporządzanie sprawozdań i analiz;
5)
obsługa interesantów;
6)
udostępnianie akt.
§  30.
Prawidłowe wykonywanie zadań, o których mowa w § 29, oznacza:
1) 26
w zakresie wydawania legitymacji:
a)
wystawianie legitymacji emeryta - rencisty i dokonanie wpisu do tej legitymacji osób uprawnionych,
b)
dołączenie legitymacji emeryta - rencisty do decyzji przyznającej prawo do świadczenia,
c)
ponowne wystawienie legitymacji w przypadku utraty lub zagubienia;
1a) 27
w zakresie wydawania zaświadczeń:
a)
na żądanie zainteresowanego/świadczeniobiorcy lub instytucji do tego uprawnionej wydawanie zaświadczeń dotyczących:
-
prawa i wysokości pobieranych świadczeń,
-
potrąceń dokonywanych ze świadczeń,
-
kwot podatku dochodowego i składki na ubezpieczenie zdrowotne pobieranych ze świadczeń,
b)
przekazanie zaświadczenia osobie uprawnionej,
c)
dołączenie kopii zaświadczenia do akt emerytalno - rentowych lub dokumentacji zasiłkobiorcy;
2)
w zakresie prowadzenia zbioru przepisów:
a)
prowadzenie zbioru aktów normatywnych oraz aktów wewnętrznych (zarządzeń, instrukcji, wytycznych, komunikatów) dotyczących zakresu zadań komórki ds. świadczeń,
b)
przechowywanie zbiorów w sposób umożliwiający korzystanie z nich przez pracowników;
3)
w zakresie nadzoru:
a)
sprawowanie kontroli nad prawidłowością i terminowością wykonywania powierzanych zadań,
b)
sprawowanie nadzoru nad prawidłowością korzystania z dostępu do systemu informatycznego przez pracowników komórki, zgodnie z posiadanymi uprawnieniami,
c)
analiza wydruków pomocniczych i kontrolnych z systemu informatycznego (wydruki ekspiracji, spraw niezaaprobowanych, anulowań, wznowień wypłaty świadczeń itp.),
d)
prowadzenie szkoleń z częstotliwością i w zakresie zabezpieczającym prawidłową realizację wykonywanych zadań,
e)
dokumentowanie prowadzonych kontroli i szkoleń;
4) 28
w zakresie sporządzania sprawozdań i analiz:
a)
sporządzanie i analiza sprawozdań z realizacji powierzonych zadań zgodnie z obowiązującymi procedurami,
b)
uzgadnianie danych statystycznych ze sprawozdaniami finansowymi,
c)
przekazywanie sprawozdań do Centrali KRUS zgodnie z wytycznymi,
d)
sporządzanie analiz z realizacji powierzonych zadań;
5)
w zakresie obsługi interesantów:
a)
udzielanie informacji osobom zainteresowanym, ich pełnomocnikom oraz przedstawicielom instytucji i organizacji zwracającym się o udzielenie wyjaśnień i informacji w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników, ich wypłaty i wysokości z zachowaniem wymogów ustawy o ochronie danych osobowych oraz o umowach jakie mają być zawierane w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności rolniczej,
b)
wydawanie stosownych zaświadczeń osobom zainteresowanym;
6)
w zakresie udostępniania akt:
a)
zapewnienie w każdym stadium postępowania prawa wglądu do akt świadczeniobiorcy i dokumentacji zasiłkobiorcy osobom zainteresowanym lub ich pełnomocnikom z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych, przy czym pełnomocnikowi osoby zainteresowanej przysługuje prawo wglądu po przedstawieniu stosownego pełnomocnictwa (upoważnienia) do działania w sprawie,
b)
sprawowanie nadzoru w czasie udostępniania akt i dokumentacji,
c)
udostępnianie akt i dokumentacji, na pisemne żądanie, uprawnionym organom (np. sąd, prokuratura).
1 Załącznik § 1 ust. 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
2 Załącznik § 1 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
3 Załącznik § 1 ust. 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
4 Załącznik § 1 ust. 3 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
5 Załącznik § 1 ust. 3 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
6 Załącznik § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
7 Załącznik § 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
8 Załącznik § 6 uchylony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
9 Załącznik § 7 uchylony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
10 Załącznik § 8 ust. 3 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
11 Załącznik § 8 ust. 3 pkt 6a dodany przez § 1 pkt 5 lit. b zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
12 Załącznik § 11 ust. 2 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
13 Załącznik § 16 ust. 4 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
14 Załącznik rozdział 10a dodany przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
15 Załącznik § 20 ust. 2 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 9 zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
16 Załącznik rozdział 15 uchylony przez § 1 pkt 10 zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
17 Załącznik § 23 uchylony § 1 pkt 10 przez zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
18 Załącznik § 26 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. a zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
19 Załącznik § 26 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. b zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
20 Załącznik § 26 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. b zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
21 Załącznik § 26 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. b zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
22 Załącznik § 26 ust. 7a dodany przez § 1 pkt 11 lit. c zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
23 Załącznik § 27 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 12 zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
24 Załącznik § 29 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 13 lit. a zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
25 Załącznik § 29 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 13 lit. b zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
26 Załącznik § 30 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 14 lit. a zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
27 Załącznik § 30 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 14 lit. b zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.
28 Załącznik § 30 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 14 lit. c zarządzenia nr 13 z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.Urz.PKRUS.2016.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 maja 2016 r.