Wprowadzenie instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników.
Dz.Urz.PKRUS.2015.21
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 20
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 17 czerwca 2015 r.
w sprawie wprowadzenia instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA
techniczno-biurowa w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników
INSTRUKCJA
techniczno-biurowa w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników
Rozdział 1
Przedmiot i zakres instrukcji
Przedmiot i zakres instrukcji
Rozdział 2
Organizacja pracy w komórce ds. świadczeń i komórce ds. wypłat
Organizacja pracy w komórce ds. świadczeń i komórce ds. wypłat
Rozdział 3
Ewidencja wniosków i korespondencji
Ewidencja wniosków i korespondencji
Wnioski i korespondencja (przesyłki) właściwa dla komórki może być przyjmowana bezpośrednio od interesantów - w przypadku, gdy jest ona pilna lub doręczona osobiście. Przesyłki takie należy jednak zarejestrować w miejscu przyjęcia lub przekazać do zarejestrowania do punktu kancelaryjnego. Przesyłki dotyczące spraw pozostających w kompetencji innej jednostki organizacyjnej należy niezwłocznie przekazać do tej jednostki;
Jeśli osoba nie figuruje w kartotece skorowidzowej systemu informatycznego - należy wprowadzić dane adresowo-paszportowe wnioskodawcy, symbol świadczenia oraz datę zgłoszenia wniosku. Automatycznie dla każdej sprawy tworzy się karta skorowidzowa. Dane adresowo-paszportowe podlegają aprobacie.
Dla każdego wniosku ewidencjonowanego po raz pierwszy należy założyć akta świadczeniobiorcy lub utworzyć dokumentację zasiłkobiorcy.
Wnioski i korespondencję należy ewidencjonować narastająco według daty wpływu we właściwym rejestrze.
Do wniosków (korespondencji) dotyczących spraw emerytalno-rentowych należy podłączyć istniejące akta wypadkowe;
Dla polecenia przekazania wniosków i korespondencji do dalszego załatwienia należy wprowadzić do systemu informatycznego zmianę w przydziale akt do opracowania i w razie potrzeby zaterminować.
Do akt i dokumentacji już przydzielonych należy dołączyć niezwłocznie wpływającą korespondencję i odnotować datę wpływu, po uprzednim jej zaewidencjonowaniu w systemie informatycznym;
W przypadku przekazania akt/dokumentacji do dalszego załatwienia - należy ponownie przydzielić akta/dokumentację do opracowania.
Rozdział 4
Świadczenia z ubezpieczenia emerytalno-rentowego
Świadczenia z ubezpieczenia emerytalno-rentowego
Rozdział 5
Ustalenie uprawnień do emerytury rolniczej
Ustalenie uprawnień do emerytury rolniczej
W przypadku wypłaty emerytury poza terminem płatności - decyzje przyznające, przeliczające wysokość należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania wypłaty świadczenia;
Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt emerytalnych (świadczeniobiorcy) po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt. Zwrot akt do składnicy akt należy odnotować w systemie informatycznym.
Trzeci egzemplarz decyzji przyznającej emeryturę rolniczą należy przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń. W przypadku pobierania przez emeryta świadczenia z innego organu rentowego lub Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jeden egzemplarz decyzji przyznającej należy przekazać do tej instytucji.
Rozdział 6
Ustalanie uprawnień do renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy i renty rolniczej szkoleniowej
Ustalanie uprawnień do renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy i renty rolniczej szkoleniowej
Jeśli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania prawa do renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy należy przygotować decyzję odmawiającą;
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do ponownego opracowania;
Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt rentowych (świadczeniobiorcy) po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt. Zwrot akt do składnicy akt należy odnotować w systemie informatycznym.
Trzeci egzemplarz decyzji przyznającej należy przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń. W przypadku pobierania przez rencistę świadczenia z innego organu rentowego, jeden egzemplarz decyzji przyznającej należy przekazać do tej instytucji.
Rozdział 7
Ustalanie uprawnień do renty rodzinnej
Ustalanie uprawnień do renty rodzinnej
W przypadku ubiegania się rodziców - oświadczenie o braku prawa do emerytury lub renty oraz że zmarły bezpośrednio przed śmiercią przyczyniał się do ich utrzymania. W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego należy przesunąć datę załatwienia sprawy do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji, o czym należy poinformować wnioskodawcę i wprowadzić stosowne zapisy w systemie informatycznym. Całość dokumentacji dotyczącej renty rodzinnej stanowią akta rentowe (świadczeniobiorcy);
Rozdział 8
Ustalanie uprawnień do emerytury i renty z ubezpieczenia społecznego rolników indywidualnych i członków ich rodzin
Ustalanie uprawnień do emerytury i renty z ubezpieczenia społecznego rolników indywidualnych i członków ich rodzin
Rozdział 9
Dodatki do emerytur i rent
Dodatki do emerytur i rent
należy sprawdzić pod względem formalnym.
Do wniosków, o których mowa w lit. a-d należy podłączyć akta emerytalno-rentowe świadczeniobiorcy.
W przypadku przyznania dodatku pielęgnacyjnego z tytułu ukończenia przez świadczeniobiorcę 75 lat życia, należy datę urodzenia zawartą w systemie informatycznym potwierdzić z danymi osobowymi zawartymi w aktach świadczeniobiorcy.
W przypadku rozpatrywania uprawnień do dodatku z tytułu ukończenia 100 lat życia jednostka organizacyjna KRUS potwierdza datę urodzenia świadczeniobiorcy stosowną dokumentacją (skróconym odpisem aktu urodzenia lub innym dokumentem potwierdzającym datę urodzenia) i przekazuje wraz z aktami emerytalno-rentowymi (świadczeniobiorcy) do Centrali KRUS w celu podjęcia decyzji przez Prezesa KRUS.
W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego należy przesunąć datę załatwienia sprawy do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji, o czym należy poinformować wnioskodawcę i wprowadzić stosowne zapisy w systemie informatycznym;
Jeśli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania dodatku pielęgnacyjnego lub przedstawione dokumenty dot. uprawnień do dodatku (świadczenia pieniężnego) nie spełniają wymogów formalnych - należy przygotować decyzję odmawiającą.
Dodatek z tytułu ukończenia 75 lat życia przyznawany jest po potwierdzeniu daty urodzenia, zaś z tytułu ukończenia 100 lat życia na podstawie podjętej decyzji przez Prezesa KRUS o przyznaniu tego dodatku z urzędu;
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do ponownego opracowania;
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować wydruk decyzji i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania.
Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach emerytalno-rentowych (świadczeniobiorcy);
Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt emerytalno-rentowych (świadczeniobiorcy) po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt. Zwrot akt do składnicy akt należy odnotować w systemie informatycznym.
W przypadku ustalenia niezdolności do samodzielnej egzystencji dla osoby uprawnionej do wypłaty świadczeń w zbiegu należy kserokopię orzeczenia lekarskiego przekazać do właściwego oddziału/inspektoratu ZUS.
Rozdział 10
Ustalanie uprawnień do zasiłku pogrzebowego
Ustalanie uprawnień do zasiłku pogrzebowego
Wniosek o zasiłek pogrzebowy po osobie pobierającej emeryturę lub rentę z uwzględnieniem przepisów wspólnotowych o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i postanowień dwustronnych umów międzynarodowych o zabezpieczeniu społecznym niezależnie od tego czy zmarły świadczeniobiorca miał transferowane świadczenie do miejsca zamieszkania czy nie i członkach jego rodziny należy sporządzić na odpowiednim formularzu E lub standardowym dokumencie elektronicznym (SED) i przekazać do jednostki organizacyjnej KRUS pełniącej funkcję instytucji właściwej.
W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego należy przesunąć datę załatwienia sprawy do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji, o czym należy poinformować wnioskodawcę i wprowadzić stosowne zapisy w systemie informatycznym. Wszelkie dokumenty (wniosek, dokumenty wymagane) stanowią część akt emerytalno-rentowych (świadczeniobiorcy) lub dokumentację zasiłkobiorcy;
Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że osoba zmarła lub wnioskodawca nie spełnia wymaganych warunków do przyznania świadczenia należy przygotować decyzję odmawiającą.
W przypadku przyznania prawa do zasiłku pogrzebowego po zgonie osoby uprawnionej do wypłaty świadczeń w zbiegu - należy zwrócić uwagę na poniesione koszty pogrzebu i na stopień pokrewieństwa wnioskodawcy w stosunku do osoby zmarłej;
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować decyzję i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania.
Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach rentowych;
Dokumentację będącą podstawą wypłaty należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania wypłaty świadczenia.
W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania;
Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt emerytalno-rentowych (świadczeniobiorcy) lub dokumentacji zasiłkobiorcy po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt.
Kserokopię aktu zgonu ubezpieczonego należy przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń oraz do akt emerytalno-rentowych (świadczeniobiorcy) - jeśli małżonek zmarłego jest uprawniony do emerytury lub renty rolniczej.
W przypadku zgonu osoby uprawnionej do wypłaty świadczeń w zbiegu, informację dotyczącą zgonu należy przekazać do właściwego oddziału/inspektoratu ZUS.
Rozdział 10a
14 Ustalanie uprawnień do zasiłku macierzyńskiego
14 Ustalanie uprawnień do zasiłku macierzyńskiego
W przypadku niezgodności należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania. Dokumenty będące podstawą wypłatynależy przekazać do komórki ds. wypłat celem realizacji;
Rozdział 11
Ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego podlegających koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i postanowień dwustronnych umów międzynarodowych o zabezpieczeniu społecznym
Ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego podlegających koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i postanowień dwustronnych umów międzynarodowych o zabezpieczeniu społecznym
Rozdział 12
Świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego
Świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego
Rozdział 13
Ustalenie uprawnień do jednorazowego odszkodowania
Ustalenie uprawnień do jednorazowego odszkodowania
Wniosek o jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy rolniczej, protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy rolniczej, dokumenty zebrane w prowadzonym postępowaniu powypadkowym (protokół z przesłuchania poszkodowanego i świadków zdarzenia, opinie rzeczoznawców, zaświadczenia i oświadczenia, protokół oględzin miejsca i przedmiotów związanych ze zdarzeniem dla oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, warunków wykonywania pracy, dokumentacja lekarska, materiały z policji i prokuratury), uwagi do protokołu powypadkowego poszkodowanego lub członka rodziny ubiegającego się o świadczenie i ewentualnie dodatkowe postępowanie wyjaśniające lub wniosek o jednorazowe odszkodowanie z tytułu rolniczej choroby zawodowej i decyzję państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o stwierdzeniu choroby zawodowej należy sprawdzić pod względem formalnym.
W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego należy przesunąć datę załatwienia sprawy do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji, o czym należy poinformować wnioskodawcę.
Wszelkie dokumenty (wniosek, dokumenty wymagane i zgromadzone w postępowaniu oraz akta emerytalno-rentowe, jeśli poszkodowany figuruje w kartotece świadczeń emerytalno-rentowych) stanowią akta wypadkowe;
W oparciu o całość dokumentacji dotyczącej jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej należy uznać lub nie zdarzenie za wypadek przy pracy rolniczej i stwierdzić, czy zachodzą okoliczności mające wpływ na utratę prawa do jednorazowego odszkodowania (czy wypadek został spowodowany umyślnie albo wskutek rażącego niedbalstwa lub o przyczynieniu się do zaistnienia wypadku przez poszkodowanego będącego w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków psychotropowych).
W przypadku nie uznania zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej lub stwierdzenia okoliczności mających wpływ na utratę prawa do świadczenia albo opinii lekarza o braku związku przyczynowo-skutkowego zgonu z wykonywaną pracą rolniczą należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji odmawiającej prawa do świadczenia.
Jeżeli zdarzenie uznano za wypadek przy pracy rolniczej i zostało dostarczone zaświadczenie o stanie zdrowia, sprawę należy przekazać na postępowanie orzecznicze w celu określenia procentowego uszczerbku na zdrowiu.
W przypadku zgonu przy pracy rolniczej, gdy związek przyczynowo-skutkowy z wypadkiem jest bezsporny należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej.
Uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej nie dotyczy wniosków o odszkodowanie z tytułu rolniczej choroby zawodowej. Po ustaleniu, że rolnicza choroba zawodowa powstała w okresie ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego osoby zainteresowanej, sprawę należy przekazać na postępowanie orzecznicze w celu określenia uszczerbku na zdrowiu.
Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że rolnicza choroba zawodowa nie powstała w okresie ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego - należy wprowadzić dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia;
W przypadku orzeczenia zerowego uszczerbku na zdrowiu należy wprowadzić dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą;
Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu i zaaprobowaniu, co oznacza, że zostaną przetworzone przez system.
Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania;
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.
Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach wypadkowych;
Kopię decyzji należy włączyć do akt wypadkowych po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt. Zwrot akt do składnicy akt należy odnotować w systemie informatycznym.
Jeżeli do dokumentacji wypadkowej były podłączone akta emerytalno-rentowe należy przekazać je łącznie do składnicy akt pod numerem emerytalno-rentowym.
Rozdział 14
Ustalenie uprawnień do zasiłku chorobowego
Ustalenie uprawnień do zasiłku chorobowego
Zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy (lub zaświadczenie zagranicznego zakładu leczniczego lub zagranicznego lekarza dla niezdolności do pracy orzeczonej za granicą) w przypadku zasiłku chorobowego w podstawowym okresie lub wniosek w sprawie przedłużenia okresu wypłaty zasiłku chorobowego wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia (na druku KRUS N-14) oraz informację o uznaniu zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej należy sprawdzić pod względem formalnym. Wniosek o zasiłek chorobowy osoby podlegającej polskiemu ustawodawstwu, a zamieszkałej w państwie członkowskim lub przebywającej w tym państwie dodatkowo powinien zawierać odpowiednie formularze typu E lub standardowe dokumenty elektroniczne (SED). W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego należy przesunąć datę załatwienia sprawy do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji, o czym należy poinformować wnioskodawcę. Wszelkie dokumenty (zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy lub wniosek w sprawie przedłużenia okresu wypłaty zasiłku chorobowego wraz z drukiem KRUS N-14, dokumenty wymagane) stanowią dokumentację zasiłkobiorcy lub akta przedłużonych zasiłków chorobowych;
W przypadku spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą warunków do przyznania zasiłku chorobowego w podstawowym okresie należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej prawo do świadczenia. Kontynuacja wypłaty rozpoczętego okresu zasiłkowego nie wymaga wydania kolejnych decyzji.
Jeśli wnioskodawca wykorzystał zasiłek chorobowy w podstawowym okresie, złożył w określonym terminie wniosek w sprawie przedłużenia okresu wypłaty zasiłku chorobowego wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia - należy wypełnić obowiązującą część druku wniosku, dołączyć wywiad ubezpieczeniowy oraz kartę zasiłkową i sprawę przekazać na postępowanie orzecznicze (po uprzednim wypełnieniu w systemie informatycznym części osobowo - paszportowej orzeczenia lekarskiego) w celu wydania orzeczenia.
Jeśli w wyniku weryfikacji okaże się, że wnioskodawca nie spełnia wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia;
W przypadku, gdy wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania zasiłku chorobowego w przedłużonym okresie - należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia;
Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania;
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.
Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w dokumentacji zasiłkobiorcy;
Jeśli nie stwierdzono nieprawidłowości, należy wykonać całkowitą aprobatę zbiorówki, co oznacza, że dane zostaną przetworzone przez system do wypłaty.
W przypadku niezgodności należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.
Dokumenty będące podstawą wypłaty zasiłku chorobowego w podstawowym i/lub przedłużonym okresie, należy przekazać do komórki ds. wypłat celem realizacji;
Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do dokumentacji zasiłkobiorcy po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt.
Rozdział 15
16 (uchylony).
16 (uchylony).
Rozdział 16
Aprobata
Aprobata
Rozdział 17
Aprobata danych w systemie informatycznym
Aprobata danych w systemie informatycznym
Rozdział 18
Aprobata decyzji
Aprobata decyzji
Rozdział 19
Wypłata świadczeń
Wypłata świadczeń
Rozdział 20
Nadpłaty i niedopłaty świadczeń
Nadpłaty i niedopłaty świadczeń
Rozdział 21
Inne sprawy
Inne sprawy