Wprowadzenie instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PKRUS.2009.2.4

Akt utracił moc
Wersja od: 21 stycznia 2008 r.

ZARZĄDZENIE
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 21 stycznia 2008 r.
w sprawie wprowadzenia instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników

Na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (tj. z 1998 r. Dz. U. Nr 7, poz. 25 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:
§  1.
W celu ujednolicenia zasad postępowania w sprawach świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników wprowadza się dla oddziałów regionalnych i placówek terenowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego instrukcję techniczno-biurową w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników, zwaną dalej "instrukcją", stanowiącą załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
1.
Za prawidłowe wykonanie postanowień instrukcji odpowiedzialni są:
1)
dyrektorzy oddziałów,
2)
kierownicy placówek terenowych.
2.
Nadzór nad prawidłowym wykonaniem postanowień instrukcji sprawuje Dyrektor Biura Świadczeń Centrali KRUS.
§  3.
Traci moc:
1)
zarządzenie nr 36 Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 14 kwietnia 1994 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników,
2)
zarządzenie nr 20 z dnia 4 grudnia 1996 r. w sprawie zmiany instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników,
3)
zarządzenie nr 20 z dnia 25 czerwca 2001 r. zmieniające zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników,
4)
zarządzenie nr 4 z dnia 8 lutego 2002 r. zmieniające zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników,
5)
zarządzenie nr 19 z dnia 27 sierpnia 2002 r. zmieniające zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA

techniczno-biurowa w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników

Rozdział I

Przedmiot i zakres instrukcji

§  1.
1.
Instrukcja określa organizację i metody pracy oddziałów regionalnych i placówek terenowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w zakresie zasad ustalania uprawnień do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników w komórce ds. świadczeń od momentu wpływu wniosku o świadczenie do wydania stosownej decyzji oraz wypłaty świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników przez komórkę ds. wypłat.
2.
Użyte w instrukcji określenia oznaczają:
1)
KRUS (Kasa) - Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
2)
OR KRUS - oddział regionalny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
3)
PT KRUS - placówkę terenową Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
4)
jednostki organizacyjne KRUS - oddział regionalny i placówki terenowe,
5)
komórka ds. świadczeń - wydział świadczeń, referat świadczeń, zespół ds. świadczeń, wieloosobowe stanowisko ds. świadczeń, samodzielne stanowisko ds. świadczeń,
6)
komórka ds. wypłat - wydział wypłat, referat wypłat, samodzielne stanowisko ds. wypłat,
7)
ZUS - Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
8)
ustawa z dnia 14 grudnia 1982 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin (Dz. U. z 1989 r. Nr 24, poz. 133 i Nr 35, poz. 190 z późn. zm.),
9)
ustawa z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998 r., Nr 7, poz. 25 z późn. zm.),
10)
orzecznictwo lekarskie - lekarz rzeczoznawca Kasy, komisja lekarska Kasy,
11)
ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r., Nr 39, poz. 353 ze zm.),
12)
ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2007 r., Nr 11, poz. 74 z późn. zm.),
13)
sąd - sąd rejonowy, sąd okręgowy, sąd apelacyjny, sąd najwyższy, wojewódzki sąd administracyjny i naczelny sąd administracyjny.
3.
Uregulowanie organizacji pracy lub prowadzenie urządzeń w sposób odbiegający od przewidzianego w niniejszej instrukcji może nastąpić wyłącznie po uzyskaniu zgody Prezesa KRUS.

Rozdział  II

Organizacja pracy w komórce ds. świadczeń

§  2.
Komórka ds. świadczeń wykonuje zadania w zakresie przyjmowania i ewidencji wniosków w sprawach świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego oraz ubezpieczenia emerytalno-rentowego, ustalania prawa, zmiany uprawnień do świadczeń i ich wysokości oraz wydawania decyzji i archiwizowania akt.

Komórka ds. wypłat realizuje wypłatę świadczeń i innych należności na podstawie decyzji i dokumentacji otrzymanej z komórki ds. świadczeń.

Urządzenia

§  3.
1.
Komórka ds. świadczeń prowadzi następujące urządzenia:
1)
rejestr wniosków pierwszorazowych o emerytury i renty - symbol "01",
2)
rejestr spraw/korespondencji pozarentowej - symbol "02",
3)
rejestr wniosków o zmianę wysokości świadczeń emerytalno-rentowych - symbol "04",
4)
rejestr wniosków o jednorazowe odszkodowanie -symbol "08",
5)
rejestr wniosków o zasiłkek chorobowy,
6)
rejestr wniosków o zasiłek macierzyński/jednorazowy zasiłek z tytułu urodzenia dziecka,
7)
rejestr wniosków o zasiłek pogrzebowy,
8)
rejestr wniosków o udostępnienie danych,
9)
rejestr spraw przyjętych do windykacji,
10)
rejestr anulowanych wypłat,
11)
ewidencję spraw kierowanych do orzecznictwa lekarskiego,
12)
kartotekę kart skorowidzowych,
13)
obsługę modułu adresowo-paszportowego,
14)
składnicę akt,
15)
ewidencję akt zagubionych i odtworzonych,
16)
ewidencję spraw przekazanych do innych jednostek organizacyjnych KRUS,
17)
ewidencję spraw przekazanych do innych organów (np. sąd, prokuratura, ZUS),
18)
dokumentację przetwarzania dziennego dot. emerytur i rent (w tym: decyzje, raporty badania uprawnień),
19)
dokumentację zamknięcia terminu płatności dot. emerytur i rent (w tym: decyzje, wydruki zmian wysokości świadczeń, raport zmian automatycznych, raport zbioru do przekazania danych ZUS do KRUS, raport kontroli danych otrzymanych z ZUS, wydruki zmian adresowo-paszportowych dla ZUS, wydruki zgonów dla ZUS, wykaz najbliższych zmian).
2.
Komórka ds. wypłat prowadzi następujące urządzenia dot. wypłaty świadczeń:
1)
zbiorówki wypłat jednorazowych i miesięcznych,
2)
spisy przekazów,
3)
księgi ruchu emerytur i rent,
4)
wykazy potrąceń,
5)
zestawienia statystyczne,
6)
ewidencję zwróconych wypłat (przekazów),
7)
rejestr nadpłat i niedopłat,
8)
rejestr wypłaconych odsetek,
9)
dokumentację z przetwarzania dziennego i zamknięcia terminu płatności (w tym: spisy, wnioski na wypłatę świadczeń, przekazy, przelewy).
§  4.
Do czynności w zakresie realizacji zadań komórki ds. świadczeń należy:
1)
przyjmowanie wniosków i korespondencji dot. spraw o świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego rolników,
2)
ewidencja wniosków i korespondencji,
3)
ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego i ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego,
4)
ustalanie wysokości świadczeń,
5)
dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,
6)
realizacja zadań w zakresie ustalania uprawnień do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników wynikających z rozporządzeń UE/EOG i umów międzynarodowych,
7)
analiza sprawozdań,
8)
udzielanie wyjaśnień,
9)
obsługa interesantów (w tym na żądanie udostępnianie akt stronom),
10)
archiwizowanie akt.
§  5.
Komórka ds. świadczeń prowadzi powyższe urządzenia zgodnie z zakresem wykonywanych (powierzonych) zadań.
§  6.
1.
Dla poszczególnych rodzajów spraw dotyczących świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego ustala się następujące symbole:
1)
dla świadczeń przyznanych na podstawie przepisów obowiązujących przed 1 stycznia 1991 r.:
a)
GPE - emerytura z tytułu nieodpłatnego przekazania gospodarstwa rolnego na skarb państwa,
b)
GPI - renta inwalidzka z tytułu nieodpłatnego przekazania gospodarstwa rolnego na skarb państwa,
c)
GPWI - renta inwalidzka z tytułu wypadku przy pracy w gospodarstwie rolnym lub choroby zawodowej,
d)
GPR - renta rodzinna po emerycie-renciście, który przekazał gospodarstwo rolne na skarb państwa,
e)
GPWR - renta rodzinna z tytułu śmierci żywiciela spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową,
f)
GNE - emerytura z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego następcy bądź innej osobie,
g)
GNI - renta inwalidzka z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego następcy bądź innej osobie,
h)
GNWI - renta inwalidzka z tytułu wypadku przy pracy w gospodarstwie rolnym lub choroby zawodowej,
i)
GNR - renta rodzinna po emerycie-renciście, który przekazał gospodarstwo rolne następcy bądź innej osobie,
j)
GNWR - renta rodzinna z tytułu śmierci żywiciela spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową,
k)
GSE - emerytura z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego przed dniem 1 stycznia 1978 r.,
l)
GSI - renta inwalidzka z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego przed dniem 1 stycznia 1978 r.,
ł)
GSR - renta rodzinna po emerycie-renciście, który pobierał świadczenia z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego przed dniem 1 stycznia 1978 r.,
m)
GUE - emerytura dla domownika,
n)
GUI - renta inwalidzka dla domownika,
o)
GUWI - renta inwalidzka wypadkowa dla domownika,
p)
GUR - renta rodzinna po rolnikach i domownikach,
q)
GUWR - renta rodzinna powypadkowa po rolnikach i domownikach,
r)
GWI - okresowa renta inwalidzka rolnicza,
s)
GES - emerytura wypłacona bez przekazania gospodarstwa rolnego,
t)
GIS - renta inwalidzka wypłacona bez przekazania gospodarstwa rolnego,
u)
GNEW - emerytura wcześniejsza z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego zstępnemu.
2)
dla świadczeń przyznanych na podstawie przepisów obowiązujących po dniu 31 grudnia 1990 r.:
a)
GE - emerytura rolnicza,
b)
GEW - emerytura rolnicza tzw. "wcześniejsza",
c)
GEDW - emerytura rolnicza przyznana przez Prezesa KRUS w drodze wyjątku,
d)
GI - renta rolnicza z tytułu całkowitej niezdolności do pracy,
e)
GIW - renta rolnicza z tytułu całkowitej niezdolności do pracy powstałej wskutek wypadku przy pracy rolniczej lub choroby zawodowej tzw. "wypadkowa",
f)
GIDW - renta rolnicza przyznana przez Prezesa KRUS w drodze wyjątku,
g)
GIL - renta szkoleniowa,
h)
GERS - renta strukturalna,
i)
GRS - renta rodzinna obliczona od dotychczasowej podstawy wymiaru,
j)
GRSW - renta rodzinna tzw. "wypadkowa" obliczona od dotychczasowej podstawy wymiaru,
k)
GRN - renta rodzinna rolnicza,
l)
GRNW - renta rodzinna tzw. "wypadkowa",
ł)
GRDW - renta rodzinna przyznana przez Prezesa KRUS w drodze wyjątku,
m)
GROS - renta rodzinna wypłacana w zbiegu z rentą socjalną,
n)
GSE - emerytura rolnicza z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego przed dniem 1 stycznia 1978 r.,
o)
GSI - renta rolnicza z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego przed dniem 1 stycznia 1978 r.,
p)
GSR - renta rodzinna po osobie pobierającej emeryturę lub rentę rolniczą z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego przed 1 stycznia 1978 r.,
q)
GBRZ - emerytura i renta rolnicza wypłacana przez OR KRUS w wymiarze 50% (bez żadnych dodatków) dla osób uprawnionych do świadczeń zbiegowych wypłacanych przez Departament Rent Zagranicznych ZUS,
r)
GSNW - emerytura lub renta rolnicza wypłacana w zbiegu ze świadczeniem pieniężnym dla cywilnych niewidomych ofiar działań wojennych.
2.
W przypadku wypłaty emerytury lub renty rolniczej w zbiegu z emeryturą lub rentą przysługującą z innego tytułu, świadczenia te należy oznaczyć symbolem zbiegowym, który tworzy się poprzez dodanie na końcu symbolu rolnego literki "Z". Symbol świadczenia zbiegowego nie może składać się z więcej niż z 4 znaków.

Przy dokonywaniu wypłat świadczeń na podstawie odrębnych przepisów dopuszcza się tworzenie symboli świadczeń o maksymalnie czterech znakach literowych.

3.
Dla poszczególnych rodzajów spraw dotyczących świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego jak również zasiłku pogrzebowego ustala się następujące symbole:
1)
GO - jednorazowe odszkodowanie z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu albo śmierci wskutek wypadku przy pracy rolniczej lub choroby zawodowej zw. dalej "jednorazowym odszkodowaniem",
2)
GZO - zasiłek chorobowy z tytułu czasowej niezdolności do pracy w podstawowym okresie,
3)
GZCH - zasiłek chorobowy z tytułu czasowej niezdolności do pracy powstałej wskutek wypadku przy pracy rolniczej lub choroby zawodowej w podstawowym okresie,
4)
GZOP - zasiłek chorobowy z tytułu czasowej niezdolności do pracy w przedłużonym okresie,
5)
GZCHP - zasiłek chorobowy z tytułu czasowej niezdolności do pracy powstałej wskutek wypadku przy pracy rolniczej lub choroby zawodowej w przedłużonym okresie,
6)
GZU - jednorazowy zasiłek z tytułu urodzenia dziecka,
7)
GZM - zasiłek macierzyński,
8)
GZP - zasiłek pogrzebowy.

Rozdział  III

Ewidencja wniosków i korespondencji

§  7.
Komórka ds. świadczeń prowadzi ewidencję wniosków i korespondencji w sprawach świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników.

Do czynności w zakresie prowadzenia ewidencji należy:

1. Przyjęcie wniosków i korespondencji.

Wnioski w sprawach o świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego rolników oraz korespondencja wpływająca zostają przez kancelarię zaopatrzone datą wpływu i wpisane do rejestru. Komórka ds. świadczeń potwierdza odbiór tych spraw.

Wnioski i korespondencja właściwa dla komórki może być przyjmowana bezpośrednio od interesantów - w przypadku, gdy jest ona pilna lub doręczona osobiście. Korespondencję taką należy jednak przekazać w celu zaewidencjonowania.

Wnioski i korespondencję dotyczącą spraw pozostających w kompetencji innej jednostki organizacyjnej należy przekazać do tej jednostki.

2. Dokonanie kwalifikacji i podziału wniosków i korespondencji:

1) Sprawy przyjęte do komórki ds. świadczeń należy sprawdzić pod względem prawidłowości skierowania, posiadania daty wpływu oraz zawartości wszystkich wymienionych załączników,

2) Wnioski i korespondencja poddane zostają kwalifikacji na:

* wnioski pierwszorazowe o emerytury rolnicze, renty rolnicze i renty rodzinne,

* zaświadczenia o stanie zdrowia KRUS N-14,

* akty notarialne i umowy dzierżawy,

* zeznania świadków i oświadczenie wnioskodawcy o braku dokumentów, i inne oświadczenia,

* dokumentację o jednorazowe odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej lub choroby zawodowej,

* zaświadczenia lekarskie na druku ZUS ZLA, wnioski o zasiłek chorobowy w przedłużonym okresie,

* wnioski o zasiłek macierzyński/jednorazowy zasiłek z tytułu urodzenia dziecka,

* wnioski o zasiłek pogrzebowy,

* inne wnioski i korespondencja dotycząca wypłacanych świadczeń (np. świadectwa pracy, książeczki wojskowe, itp.).

3. Zarejestrowanie wniosku lub korespondencji.

Wnioski i korespondencję należy sprawdzić w kartotece skorowidzowej systemu informatycznego i w przypadku, gdy osoba, której dotyczy sprawa była już rejestrowana - należy wpisać na wniosku (korespondencji) symbol i numer świadczenia a kartę skorowidzową w systemie informatycznym uzupełnić o datę zgłoszenia wniosku.

Jeśli sprawa nie figuruje w kartotece skorowidzowej systemu informatycznego - należy wprowadzić dane adresowo-paszportowe wnioskodawcy, symbol świadczenia oraz datę zgłoszenia wniosku. Automatycznie dla każdej sprawy tworzy się karta skorowidzowa. Dane adresowo-paszportowe podlegają aprobacie.

Dla każdej sprawy rejestrowanej po raz pierwszy należy założyć teczkę sprawy lub utworzyć dokumentację zasiłkobiorcy.

Sprawy należy rejestrować narastająco według daty wpływu we właściwym rejestrze.

Do wniosków (korespondencji) spraw emerytalno-rentowych należy podłączyć istniejące akta wypadkowe.

4. Dokonanie podziału akt do załatwienia.

Wnioski i korespondencję po zarejestrowaniu należy przydzielić do opracowania.

W przypadku spraw emerytalno-rentowych lub wypadkowych na okładce akt należy wpisać datę przydziału sprawy. Dla polecenia przekazania spraw do dalszego załatwienia należy wprowadzić do systemu informatycznego zmianę w przydziale akt do opracowania i w razie potrzeby terminować sprawę.

Do spraw już przydzielonych należy dołączyć niezwłocznie wpływającą korespondencję i odnotować datę wpływu, po uprzednim jej zarejestrowaniu w systemie informatycznym.

5. Odnotowanie powrotu akt lub dokumentacji po opracowaniu.

Jeżeli nie ma poleceń, co do dalszego przekazania - zwrot sprawy należy odnotować w systemie informatycznym i włączyć do zbioru w składnicy akt.

W przypadku przekazania sprawy do dalszego załatwienia - należy ponownie przydzielić sprawę do opracowania.

§  8.
Prowadzenie urządzeń ewidencyjnych oraz wykonywanie wybranych zadań z zakresu ewidencji może być realizowane przy zastosowaniu rejestrów w formie papierowej metodą tradycyjną.

Rozdział  IV

Świadczenia z ubezpieczenia emerytalno-rentowego

§  9.
Komórka ds. świadczeń rozpatruje uprawnienia w sprawach świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego.

Do zakresu świadczeń emerytalno-rentowych należy:

* emerytura rolnicza,

* renta rolnicza z tytułu niezdolności do pracy i renta szkoleniowa,

* renta rodzinna,

* emerytura i renta z ubezpieczenia społecznego rolników indywidualnych i członków ich rodzin,

* dodatki do emerytur i rent,

* zasiłek pogrzebowy.

§  10.
Ustalenie uprawnień do emerytury rolniczej

Do czynności w zakresie przyznawania, przeliczania wysokości lub zmiany uprawnień do emerytury rolniczej należy:

1. Sprawdzenie wniosku.

Wniosek wraz z dokumentacją dotyczącą potwierdzenia okresów zatrudnienia, ubezpieczenia społecznego, zaprzestania prowadzenia działalności rolniczej należy sprawdzić pod względem formalnym.

W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji. Wszelkie dokumenty (wniosek, wymagane załączniki) stanowią akta emerytalne.

2. Rozpatrzenie uprawnień.

W przypadku spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego.

Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania lub przeliczenia wysokości świadczenia należy przygotować decyzję odmawiającą.

3. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.

Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować w systemie, co oznacza, że zostaną przesłane do ośrodka obliczeniowego i przyjęte przez system do dalszego przetwarzania. Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do ponownego opracowania.

4. Sprawdzenie decyzji.

Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej emeryturę lub przeliczającej wysokość po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować wydruk decyzji i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym, a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania.

Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach emerytalnych.

5. Podpisanie decyzji.

Decyzje przyznające, przeliczające wysokość lub odmawiające prawa do emerytury rolniczej podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.

W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania.

W przypadku wypłaty poza systemem informatycznym - decyzje przyznające, przeliczające wysokość należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania spraw do wypłaty świadczenia.

6. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.

Jeden egzemplarz decyzji przyznającej, przeliczającej wysokość świadczenia po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do emerytury rolniczej należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego.

Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt emerytalnych po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.

Trzeci egzemplarz decyzji przyznającej emeryturę rolniczą należy przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń.

§  11.
Ustalanie uprawnień do renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy i renty szkoleniowej

Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do renty rolniczej lub renty szkoleniowej należy:

1. Sprawdzenie wniosku.

Wniosek wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia, dokumentacją dotyczącą potwierdzenia okresów zatrudnienia, ubezpieczenia społecznego - należy sprawdzić pod względem formalnym.

W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji. Całość dokumentacji dotyczącej renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy lub renty szkoleniowej składa się na akta rentowe.

2. Rozpatrzenie uprawnień do przyznania renty rolniczej.

W przypadku spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą warunków podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu należy wypełnić część osobowo-paszportową druku orzeczenia lekarskiego oraz wypisu z treści orzeczenia lekarskiego (w 2 egz.), dołączyć wywiad ubezpieczeniowy i sprawę przekazać do komórki ds. prewencji, rehabilitacji i orzecznictwa.

Przekazanie akt należy odnotować w systemie informatycznym.

Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że wnioskodawca nie spełnia wymaganych warunków podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu należy przygotować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia.

3. Rozpatrzenie uprawnień do renty rolniczej lub renty szkoleniowej po postępowaniu orzeczniczym.

Jeżeli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca jest całkowicie niezdolny do pracy w gospodarstwie rolnym i spełnienia wymagane ustawą warunki - należy wprowadzić do systemu informatycznego niezbędne dane do ustalenia uprawnień.

W przypadku orzeczenia stwierdzającego celowość przekwalifikowania zawodowego - należy skierować osobę do powiatowego urzędu pracy w celu poddania przekwalifikowaniu zawodowemu.

Jeśli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania prawa do renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy należy przygotować decyzję odmawiającą.

W przypadku orzeczenia, że wnioskodawca jest czasowo niezdolny i rokuje w wyniku dalszego leczenia i rehabilitacji odzyskanie zdolności do pracy - należy przygotować decyzję odmawiającą i przekazać sprawę w celu poinformowania o możliwości ubiegania się o ustalenie prawa do zasiłku chorobowego w przedłużonym okresie.

4. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.

Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować w systemie, co oznacza, że zostaną przesłane do ośrodka obliczeniowego w celu przetworzenia. Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do ponownego opracowania.

5. Sprawdzenie decyzji.

Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej rentę po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować wydruk decyzji i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym, a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania.

Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach rentowych.

6. Podpisanie decyzji.

Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do renty rolniczej lub renty szkoleniowej podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.

W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania.

W przypadku wypłaty poza systemem informatycznym - decyzje przyznające należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania spraw do wypłaty świadczenia.

7. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.

Jeden egzemplarz decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do renty rolniczej lub renty szkoleniowej należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego.

Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt rentowych po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.

Trzeci egzemplarz decyzji przyznającej należy przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń.

§  12.
Ustalanie uprawnień do renty rodzinnej

Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do renty rodzinnej należy:

1. Sprawdzenie wniosku.

Wniosek o rentę rodzinną wraz z danymi adresowo-paszportowymi osoby ubiegającej się o świadczenie, dokumentacją dotyczącą osoby, po której ma być przyznana renta rodzinna, w tym z dokumentami potwierdzającymi: datę urodzenia i zgonu, okresy zatrudnienia i podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu, orzeczenie całkowitej niezdolności do pracy - jeżeli przyznanie renty jest uzależnione od spełnienia tego warunku oraz innymi dokumentami potwierdzającymi okoliczności mające wpływ na przyznanie prawa do świadczenia, które należy sprawdzić pod względem formalnym.

W przypadku renty rodzinnej po emerycie lub renciście powyższe okoliczności ustalane są na podstawie akt emerytalno-rentowych zmarłego i informacji zawartych w systemie informatycznym.

Dodatkowo wniosek o rentę rodzinną dla dzieci powyżej 16 roku życia powinien zawierać dokument potwierdzający fakt uczęszczania do szkoły lub orzeczenie stwierdzające całkowitą niezdolność do pracy, jeśli przyznanie prawa jest uzależnione od spełnienia tego warunku lub zaświadczenie o stanie zdrowia.

Wniosek o rentę rodzinną dla małżonka powinien zawierać dokument potwierdzający datę zawarcia związku małżeńskiego, orzeczenie stwierdzające niezdolności do pracy, jeżeli przyznanie prawa jest uzależnione od spełnienia tego warunku, oświadczenie o istnieniu wspólności małżeńskiej lub dokument stwierdzający prawo do alimentów ustalone wyrokiem sądu, jeśli w chwili śmierci nie istniała wspólność małżeńska.

W przypadku ubiegania się rodziców - oświadczenie o braku prawa do emerytury lub renty oraz że zmarły bezpośrednio przed śmiercią przyczyniał się do ich utrzymania. W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji. Całość dokumentacji dotyczącej renty rodzinnej składa się na akta rentowe.

2. Rozpatrzenie uprawnień do przyznania renty rodzinnej.

W przypadku spełnienia wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego.

Jeśli wnioskodawcę należy skierować na badanie lekarskie - należy wypełnić część osobowo-paszportową druku orzeczenia lekarskiego oraz wypisu z treści orzeczenia lekarskiego (w 2 egz.) i sprawę przekazać do komórki ds. prewencji rehabilitacji i orzecznictwa.

W przypadku rozpatrywania uprawnień do renty rodzinnej tzw. "wypadkowej" po osobie, która była uprawniona do renty rolniczej z tytułu wypadku przy pracy rolniczej, należy sprawę skierować na postępowanie orzecznicze w celu stwierdzenia "czy zgon nastąpił w związku z zaistniałym wypadkiem, który stanowił podstawę do przyznania renty rolniczej "wypadkowej".

Przekazanie akt należy odnotować w systemie informatycznym.

Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że wnioskodawca lub osoba zmarła nie spełnia wymaganych ustawą warunków do przyznania lub przeliczenia wysokości świadczenia należy przygotować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia.

3. Rozpatrzenie uprawnień do renty rodzinnej po badaniu lekarskim.

Jeżeli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca jest całkowicie niezdolny do pracy w gospodarstwie rolnym i spełnienia wymagane ustawą warunki - należy wprowadzić do systemu informatycznego niezbędne dane do ustalenia uprawnień.

W przypadku orzeczenia stwierdzającego, że zgon osoby pobierającej rentę rolniczą "wypadkową", po której ma być przyznana renta rodzinna nastąpił w związku z zaistniałym wypadkiem, który stanowił podstawę do przyznania renty rolniczej - należy przyznać i wprowadzić do systemu informatycznego rentę rodzinną tzw. wypadkową" (zwiększyć wyliczoną rentę rodzinną o 10% z uwzględnieniem okresu dzielącego zmarłego do osiągnięcia wieku 60 lat przy obliczaniu części składkowej świadczenia). Jeśli orzeczono brak związku zgonu z zaistniałym wypadkiem, który stanowił podstawę do przyznania renty rolniczej - należy przyznać i ustalić wysokość renty rodzinnej od podstawy wymiaru renty rolniczej przysługującej zmarłemu.

Jeżeli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca lub osoba zmarła, po której ma być przyznana renta rodzinna nie spełnia warunków do przyznania prawa należy przygotować decyzję odmawiającą.

4. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.

Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować w systemie, co oznacza, że zostaną przesłane do ośrodka obliczeniowego w celu dalszego przetworzenia. Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do opracowania.

5. Sprawdzenie decyzji.

Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej rentę lub przeliczającej wysokość świadczenia po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować wydruk decyzji i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania.

Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach rentowych.

6. Podpisanie decyzji.

Decyzje przyznające, przeliczające wysokość lub odmawiające prawa do renty rodzinnej podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.

W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania.

W przypadku wypłaty poza systemem informatycznym - decyzje przyznające, przeliczające wysokość należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania sprawy do wypłaty świadczenia.

7. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.

Jeden egzemplarz decyzji przyznającej, przeliczającej wysokość po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do renty rodzinnej należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego.

Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt rentowych po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.

W przypadku przyznania renty rodzinnej osobie podlegającej ubezpieczeniu należy kopię decyzji przyznającej rentę przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń.

§  13.
Ustalanie uprawnień do emerytury i renty z ubezpieczenia społecznego rolników indywidualnych i członków ich rodzin.

Tryb postępowania w zakresie przyznawania uprawnień do emerytury i renty z ubezpieczenia społecznego rolników indywidualnych i członków ich rodzin (świadczenia przyznane w oparciu o przepisy obowiązujące przed dniem 1 stycznia 1991 r.) jest identyczny jak dla analogicznych świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników.

§  14.
Dodatki do emerytur i rent

Do emerytur i rent przysługują następujące dodatki/świadczenia pieniężne:

* dodatek pielęgnacyjny,

* dodatek dla sieroty zupełnej,

* dodatek kombatancki,

* dodatek z tytułu tajnego nauczania,

* dodatek kompensacyjny,

* dodatek dla osób, które ukończyły 100 lat życia,

* ryczałt energetyczny,

* świadczenia pieniężne dla żołnierzy zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianych w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych,

* świadczenia pieniężne dla osób deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich.

Wszystkie wyżej wymienione dodatki i świadczenia pieniężne przysługują do wypłacanej emerytury lub renty i nie są uwzględniane w wysokości świadczenia.

Dodatki i świadczenia pieniężne przyznawane są na wniosek emeryta lub rencisty złożony w jednostce organizacyjnej KRUS z wyjątkiem dodatku pielęgnacyjnego z tytułu ukończenia 75 lat życia i dodatku z tytułu ukończenia 100 lat życia, które przyznawane są z urzędu, po ukończeniu przez świadczeniobiorcę stosownego wieku.

Powyższe dodatki i świadczenia pieniężne przyznawane i wypłacane są na podstawie przepisów emerytalnych lub zostały określone w innych ustawach.

W przypadku, gdy emeryt lub rencista uprawniony jest do wypłaty świadczeń w zbiegu - przysługuje mu prawo do jednego dodatku lub świadczenia pieniężnego.

Do czynności w zakresie przyznawania dodatków do emerytury lub renty rolniczej należy:

1. Sprawdzenie wniosku.

Wniosek o dodatek pielęgnacyjny z tytułu niezdolności do samodzielnej egzystencji wraz z drukiem o stanie zdrowia (druk KRUS N-14) wypełnionym przez lekarza leczącego - należy po sprawdzeniu pod względem formalnym przekazać do komórki ds. prewencji, rehabilitacji i orzecznictwa.

Wniosek wraz z dokumentacją potwierdzającą uprawnienia:

- do dodatku dla sieroty zupełnej (akty zgonów rodziców lub inna dokumentacja potwierdzająca ten fakt),

- do dodatku kombatanckiego lub za tajne nauczanie, ryczałtu energetycznego, dodatku kompensacyjnego, świadczenia pieniężnego dla osób deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (decyzje, legitymacje lub inne dokumenty wydane przez Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych),

- do świadczenia pieniężnego dla żołnierzy zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianych w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych (zaświadczenia organu wojskowego),

należy sprawdzić pod względem formalnym.

Do powyżej wymienionych wniosków należy podłączyć akta emerytalno-rentowe świadczeniobiorcy.

W przypadku przyznania dodatku pielęgnacyjnego z tytułu ukończenia przez świadczeniobiorcę 75 lat życia, należy datę urodzenia zawartą na wydruku z systemu informatycznego potwierdzić z danymi osobowymi zawartymi w aktach emerytalno-rentowych.

W przypadku rozpatrzenia uprawnień do dodatku z tytułu ukończenia 100 lat życia - OR/PT KRUS potwierdza datę urodzenia świadczeniobiorcy stosowną dokumentacją (skróconym odpisem aktu urodzenia lub innym dokumentem potwierdzający datę urodzenia) i przekazuje wraz z aktami emerytalno-rentowymi do C/KRUS w celu podjęcia decyzji przez Prezesa KRUS.

W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji.

2. Rozpatrzenie uprawnień.

W przypadku przedstawienia dokumentu uprawniającego do przyznania dodatku (świadczenia pieniężnego), orzeczenia lekarskiego stwierdzającego niezdolność do samodzielnej egzystencji - należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego.

Jeśli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania dodatku pielęgnacyjnego lub przedstawione dokumenty dot. uprawnień do dodatku (świadczenia pieniężnego) nie spełniają wymogów formalnych - należy przygotować decyzję odmawiającą.

Dodatek z tytułu ukończenia 75 lat życia przyznawany jest po potwierdzeniu daty urodzenia, zaś z tytułu ukończenia 100 lat życia na podstawie podjętej decyzji przez Prezesa KRUS o przyznaniu tego dodatku z urzędu.

3. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.

Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować w systemie, co oznacza, że zostaną przesłane do ośrodka obliczeniowego i przyjęte przez system do dalszego przetwarzania. Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do ponownego opracowania.

4. Sprawdzenie decyzji.

Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej dodatek (świadczenie pieniężne) do emerytury lub renty po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować wydruk decyzji i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym, a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania.

Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach emerytalno-rentowych.

5. Podpisanie decyzji.

Decyzje przyznające lub odmawiające prawa dodatku (świadczenia pieniężnego) do emerytury lub renty - podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.

W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania.

W przypadku wypłaty poza systemem informatycznym - decyzje przyznające należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania sprawy do wypłaty świadczenia.

6. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.

Jeden egzemplarz decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do dodatku należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego. Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt emerytalno-rentowych po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.

W przypadku ustalenia niezdolności do samodzielnej egzystencji dla osoby uprawnionej do wypłaty świadczeń w zbiegu należy kserokopię orzeczenia lekarskigo przekazać do właściwego organu ZUS.

§  15.
Ustalanie uprawnień do zasiłku pogrzebowego

Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do zasiłku pogrzebowego należy:

1. Sprawdzenie wniosku.

Wniosek, dokument potwierdzający datę zgonu osoby (po której składany jest wniosek o zasiłek pogrzebowy) wraz z dowodami poniesionych kosztów pogrzebu należy sprawdzić pod względem formalnym.

Wniosek o zasiłek pogrzebowy po osobie pobierającej emeryturę lub rentę z uwzględnieniem przepisów rozporządzeń EWG lub wniosek złożony przez osobę mieszkającą na terenie UE/EOG niezależnie od tego czy zmarły świadczeniobiorca miał transferowane świadczenie do miejsca zamieszkania czy nie i członkach ich rodzin należy sporządzić na formularzu E-124 i przekazać do OR KRUS pełniącego funkcję instytucji właściwej.

W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji. Wszelkie dokumenty (wniosek, dokumenty wymagane) stanowią akta emerytalno-rentowe lub dokumentację zasiłkobiorcy.

2. Rozpatrzenie uprawnień.

W przypadku spełnienia wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego, w tym dane adresowo-paszportowe osoby zmarłej i ubiegającej się o świadczenie.

Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że osoba zmarła lub wnioskodawca nie spełnia wymaganych warunków do przyznania świadczenia należy przygotować decyzję odmawiającą.

W przypadku przyznania prawa do zasiłku pogrzebowego po zgonie osoby uprawnionej do wypłaty świadczeń w zbiegu - należy zwrócić uwagę na poniesione koszty pogrzebu i na stopień pokrewieństwa wnioskodawcy w stosunku do osoby zmarłej.

3. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.

Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować, co jednoznacznie oznacza, że zostaną przetworzone przez system.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do opracowania.

4. Sprawdzenie decyzji.

Uzyskaną z systemu decyzję przyznającą po sprawdzeniu przez pracownika i aprobanta pod względem prawidłowości zawartych danych należy przekazać do podpisu.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować decyzję i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym, a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania.

Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach rentowych.

5. Podpisanie decyzji.

Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do zasiłku pogrzebowego - podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.

Dokumentację będącą podstawą wypłaty należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania sprawy do wypłaty świadczenia.

W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania.

6. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.

Jeden egzemplarz decyzji przyznającej lub odmawiającej prawa do zasiłku pogrzebowego należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego.

Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt emerytalno-rentowych lub dokumentacji zasiłkobiorcy po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.

Kserokopię aktu zgonu ubezpieczonego należy przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń oraz do akt emerytalno-rentowych - jeśli małżonek zmarłego jest uprawniony do emerytury lub renty rolniczej.

W przypadku zgonu osoby uprawnionej do wypłaty świadczeń w zbiegu, informację dotyczącą zgonu należy przekazać do jednostki organizacyjnej ZUS.

§  16.
Ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego podlegających koordynacji na podstawie Rozporządzeń Rady (WE) i umów międzynarodowych o zabezpieczeniu społecznym

Świadczenia z ubezpieczenia emerytalno-rentowego podlegające koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego przyznawane i wypłacane są zgodnie z przyjętymi zasadami: równego traktowania, jedności stosowanego ustawodawstwa, zachowania praw nabytych i zasadą sumowania okresów ubezpieczenia.

Prawo do świadczeń emerytalno-rentowych podlegających koordynacji ustalają i świadczenia te wypłacają jednostki terenowe KRUS wyznaczone przez Prezesa Kasy.

Przy realizacji zadań jednostki te stosują odpowiednio formularze typu E.

Rozdział  V

Świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego

§  17.
Komórka ds. świadczeń rozpatruje uprawnienia w sprawach świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego.

Świadczeniami z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego są:

* jednorazowy zasiłek z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu albo śmierci wskutek wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej, zwane dalej "jednorazowym odszkodowaniem",

* zasiłek chorobowy,

* zasiłek macierzyński.

§  18.
Ustalenie uprawnień do jednorazowego odszkodowania

Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do jednorazowego odszkodowania należy:

1. Sprawdzenie wniosku.

Wniosek o jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy rolniczej, protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy rolniczej, dokumenty zebrane w prowadzonym postępowaniu powypadkowym (protokół z przesłuchania poszkodowanego i świadków zdarzenia, opinie rzeczoznawców, zaświadczenia i oświadczenia, protokół oględzin miejsca i przedmiotów związanych ze zdarzeniem dla oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, warunków wykonywania pracy, dokumentacja lekarska, materiały z policji i prokuratury), uwagi do protokołu powypadkowego poszkodowanego lub członka rodziny ubiegającego się o świadczenie i ewentualnie dodatkowe postępowanie wyjaśniające lub wniosek o jednorazowe odszkodowanie z tytułu choroby zawodowej i decyzję państwowego inspektora sanitarnego o stwierdzeniu choroby zawodowej należy sprawdzić pod względem formalnym.

W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego w sprawie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku - sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji.

Wszelkie dokumenty (wniosek, dokumenty wymagane i zgromadzone w postępowaniu oraz akta emerytalno-rentowe, jeśli poszkodowany figuruje w kartotece świadczeń emerytalno-rentowych) stanowią akta wypadkowe.

2. Rozpatrzenie uprawnień.

W oparciu o całość dokumentacji dotyczącej jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej należy uznać lub nie zdarzenie za wypadek przy pracy rolniczej i stwierdzić, czy zachodzą okoliczności mające wpływ na utratę prawa do jednorazowego odszkodowania (czy wypadek został spowodowany umyślnie albo wskutek reżącego niedbalstwa lub o przyczynieniu się do zaistnienia wypadku przez poszkodowanego będącego w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków psychotropowych).

W przypadku nie uznania zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej lub stwierdzenia okoliczności mających wpływ na utratę prawa do świadczenia albo opinii lekarza o braku związku przyczynowo-skutkowego zgonu z wykonywaną pracą rolniczą należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji odmawiającej prawa do świadczenia.

Jeżeli zdarzenie uznano za wypadek przy pracy rolniczej i zostało dostarczone zaświadczenie o stanie zdrowia, sprawę należy przekazać do komórki ds. prewencji, rehabilitacji i orzecznictwa w celu określenia procentowego uszczerbku na zdrowiu.

W przypadku zgonu przy pracy rolniczej, gdy związek przyczynowo-skutkowy z wypadkiem jest bezsporny należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej.

Uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej nie dotyczy wniosków o odszkodowanie z tytułu choroby zawodowej. Po ustaleniu daty zdarzenia i spełnieniu warunku podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu, chorobowemu i macierzyńskiemu przez osobę zainteresowaną, sprawę należy przekazać do komórki ds. prewencji, rehabilitacji i orzecznictwa w celu określenia uszczerbku na zdrowiu.

Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że osoba zainteresowana nie spełnia warunku podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu, chorobowemu i macierzyńskiemu w dniu zdarzenia - należy wprowadzić dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia.

7. Ustalenie uprawnień do jednorazowego odszkodowania po postępowaniu orzeczniczym.

Jeśli został określony procentowy uszczerbek na zdrowiu należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej.

W przypadku orzeczenia zerowego uszczerbku na zdrowiu należy wprowadzić dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą.

8. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.

Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu i zaaprobowaniu, co oznacza, że zostaną przetworzone przez system.

Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.

9. Sprawdzenie decyzji.

Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej (w 2 egz.) po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.

Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach wypadkowych.

10. Podpisanie decyzji.

Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do jednorazowego odszkodowania podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.

Jeśli nie stwierdzono nieprawidłowości, należy wykonać całkowitą aprobatę zbiorówki, co oznacza, że dane zostaną przetworzone przez system do wypłaty.

W przypadku niezgodności należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.

Dokumenty będące podstawą wypłaty należy przekazać do komórki ds. wypłat celem realizacji.

11. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.

Oryginał decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do jednorazowego odszkodowania należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego.

Kopię decyzji należy włączyć do akt wypadkowych po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.

Jeżeli do dokumentacji wypadkowej były podłączone akta emerytalno-rentowe należy przekazać je łącznie do składnicy akt pod numerem emerytalno-rentowym.

§  19.
Ustalenie uprawnień do zasiłku chorobowego

Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do zasiłku chorobowego w podstawowym lub przedłużonym okresie należy:

1. Sprawdzenie wniosku.

Zaświadczenie lekarskie na druku ZUS ZLA (lub zaświadczenie zagranicznego zakładu leczniczego lub zagranicznego lekarza dla niezdolności do pracy orzeczonej za granicą) w przypadku zasiłku chorobowego w podstawowym okresie lub wniosek w sprawie przedłużenia okresu wypłaty zasiłku chorobowego (na druku KRUS SR-22 A) wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia (na druku KRUS N-14) oraz informację o uznaniu zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej należy sprawdzić pod względem formalnym.

Wniosek o zasiłek chorobowy osoby podlegającej polskiemu ustawodawstu a zamieszkałej w państwie członkowskim lub przebywającej w tym państwie dodatkowo powinien zawierać druki: E 115, E 116, E 117.

W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji.

Wszelkie dokumenty (druk ZUS ZLA lub druk KRUS SR-22 wraz z drukiem KRUS N-14, dokumenty wymagane) stanowią dokumentację zasiłkobiorcy.

2. Rozpatrzenie uprawnień.

W przypadku spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą warunków do przyznania zasiłku chorobowego w podstawowym okresie należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej prawo do świadczenia. Kontynuacja wypłaty rozpoczętego okresu zasiłkowego nie wymaga wydania kolejnych decyzji.

Jeśli wnioskodawca wykorzystał zasiłek chorobowy w podstawowym okresie, złożył w określonym terminie wniosek w sprawie przedłużenia okresu wypłaty zasiłku chorobowego wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia - należy wypełnić obowiązującą część druku wniosku, dołączyć wywiad ubezpieczeniowy oraz kartę zasiłkową i sprawę przekazać do komórki ds. prewencji, rehabilitacji i orzecznictwa w celu wydania orzeczenia.

Jeśli w wyniku weryfikacji okaże się, że wnioskodawca nie spełnia wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia.

3. Rozpatrzyć uprawnienia do zasiłku chorobowego w przedłużonym okresie po przeprowadzonym postępowaniu orzeczniczym.

Jeżeli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca jest nadal niezdolny do pracy, a w wyniku dalszego leczenia i rehabilitacji rokuje odzyskanie zdolności do pracy i nadal podlegania ubezpieczeniu - należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej.

W przypadku, gdy wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania zasiłku chorobowego w przedłużonym okresie - należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia.

4. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.

Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu i zaaprobowaniu, co oznacza, że zostaną przetworzone przez system.

Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.

5. Sprawdzenie decyzji.

Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej (w 2 egz.) po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.

Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w dokumentacji zasiłkobiorcy.

6. Podpisanie decyzji.

Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do zasiłku chorobowego podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.

Jeśli nie stwierdzono nieprawidłowości, należy wykonać całkowitą aprobatę zbiorówki, co oznacza, że dane zostaną przetworzone przez system do wypłaty.

W przypadku niezgodności należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.

Dokumenty będące podstawą wypłaty zasiłku chorobowego w podstawowym i/lub przedłużonym okresie, należy przekazać do komórki ds. wypłat celem realizacji.

7. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.

Jeden egzemplarz decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do zasiłku chorobowego - należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego.

Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do dokumentacji zasiłkobiorcy po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.

§  20.
Ustalenie uprawnień do zasiłku macierzyńskiego

Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do zasiłku macierzyńskiego należy:

1. Sprawdzenie wniosku.

Wniosek o zasiłek macierzyński z tytułu urodzenia oraz przyjęcia dziecka w wieku do jednego roku na wychowanie (na druku KRUS SR-24), skrócony odpis aktu urodzenia lub zaświadczenie sądu stwierdzające wystąpienie o przysposobienie dziecka, zawierające datę jego urodzenia, a w przypadku urodzenia dziecka podczas pobytu za granicą - zaświadczenie zagranicznego zakładu leczniczego lub zagranicznego lekarza stwierdzające datę porodu należy sprawdzić pod względem formalnym. Wniosek o zasiłek macierzyński osoby podlegającej polskiemu ustawodawstwu a zamieszkałej w państwie członkowskim lub przebywającej w tym państwie dodatkowo powinien zawierać druki: E 115, E116, E 117.

W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji.

Wszelkie dokumenty (druk KRUS SR-24, dowód do przyznania zasiłku, dokumenty wymagane) stanowią dokumentację zasiłkobiorcy.

2. Rozpatrzenie uprawnień.

W przypadku spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą warunków do przyznania zasiłku macierzyńskiego należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej prawo do świadczenia.

Jeśli w wyniku weryfikacji okaże się, że wnioskodawca nie spełnia wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia.

3. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.

Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu i zaaprobowaniu, co oznacza, że zostaną przetworzone przez system.

Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.

4. Sprawdzenie decyzji.

Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej (w 2 egz.) po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.

Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w dokumentacji zasiłkobiorcy.

5. Podpisanie decyzji.

Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do zasiłku macierzyńskiego podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.

Jeśli nie stwierdzono nieprawidłowości, należy wykonać całkowitą aprobatę zbiorówki, co oznacza, że dane zostaną przetworzone przez system do wypłaty.

W przypadku niezgodności należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.

Dokumenty będące podstawą wypłaty należy przekazać do komórki ds. wypłat celem realizacji.

6. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.

Pierwszy egzemplarz decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa świadczenia należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego.

Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do dokumentacji zasiłkobiorcy po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.

Rozdział  VI

Aprobata

§  21.
Dla prawidłowego wykonywania zadań związanych z przyznawaniem prawa do świadczeń pieniężnych i jego wysokości z ubezpieczenia społecznego rolników należy:

* aprobata danych w systemie informatycznym,

* aprobata decyzji.

§  22.
Aprobata danych w systemie informatycznym

1. Każda sprawa o świadczenie pieniężne wprowadzona do systemu informatycznego podlega aprobacie. Aprobata powoduje automatyczne zapisanie sprawy w systemie i jeśli nie wymaga superaprobaty jest już niedostępna do modyfikacji.

Jeśli nastąpiło błędne zaaprobowanie sprawy, to przed przetwarzaniem dziennym w przypadku świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego lub przekazaniem zbiorówki do wypłaty dla świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego należy usunąć aprobatę. Usunięcie aprobaty wykonuje superaprobant lub osoba posiadająca uprawnienia do wykonania tej czynności w systemie informatycznym i sprawa jest dostępna do modyfikacji dla osoby opracowującej.

Jeżeli sprawa wymaga superaprobaty to automatycznie zostaje zaznaczona i zakończenie sprawy nastąpi dopiero po wykonaniu tej funkcji przez osobę uprawnioną.

2. Dostęp do systemu informatycznego mają osoby posiadające indywidualny identyfikator wraz z określonym poziomem uprawnień.

Lista identyfikatorów jawnych obejmuje:

* nazwisko i imię pracownika,

* identyfikator jawny - unikalny przez cały okres pracy w systemie informatycznym,

* określony poziom uprawnień.

Osoba uprawniona do pracy w systemie informatycznym zobowiązana jest do wprowadzenia hasła tajnego i jego zmiany w określonym czasie z zachowaniem obowiązujących zasad konstrukcji hasła i jego tajności.

§  23.
Aprobata decyzji

1. Wszystkie decyzje w sprawach świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników wychodzące z komórki ds. świadczeń po opracowaniu, sprawdzeniu i podpisaniu jednego egzemplarza wydruku decyzji przez pracownika i aprobanta podlegają podpisaniu przez osobę upoważnioną przez Prezesa KRUS do podpisywania decyzji.

2. Do obowiązków aprobanta należy sprawdzenie prawidłowości opracowania danych pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.

Kierownik wydziału świadczeń dokonuje superaprobaty co setnej podpisanej sprawy.

3. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości aprobant zwraca sprawę do ponownego opracowania udzielając osobie opracowującej sprawę odpowiednich wyjaśnień.

Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować odpowiednio w aktach emerytalno-rentowych, wypadkowych lub dokumentacji zasiłkobiorcy.

4. Jeżeli opracowana decyzja jest prawidłowa, osoba upoważniona do podpisywania decyzji zatwierdza przedłożone egzemplarze wydruków decyzji przez złożenie na wszystkich egzemplarzach podpisu z pieczątką służbową.

5. Wszystkie sprawy dotyczące osób będących członkami rodziny pracownika KRUS oraz wszystkie decyzje ustalające wypłatę świadczeń za okres dłuższy niż 12 miesięcy bez względu na wysokość świadczenia i kwoty wyrównania oraz wypłaty jednorazowe i wyrównawcze od kwoty przekraczającej sześciokrotną wysokość kwoty najniższej emerytury, ogłoszonej przez Prezesa ZUS podlegają superaprobacie przez dyrektora OR KRUS lub kierownika PT KRUS.

Obowiązek superaprobaty nie dotyczy spraw o zasiłek pogrzebowy.

6. Sprawy, w których wypłata emerytury lub renty kierowana jest do rąk osoby nieuprawnionej do świadczenia podlegają superaprobacie przez dyrektora OR KRUS lub kierownika PT KRUS.

7. Decyzje ustalające jednorazowe bądź miesięczne wypłaty świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego w wysokości przekraczającej trzykrotnie kwotę najniższej emerytury, ogłoszonej przez Prezesa ZUS podlegają superaprobacie przez dyrektora OR KRUS lub kierownika PT KRUS. Obowiązek superaprobaty nie dotyczy kwot jednorazowych odszkodowań w wysokości nie przekraczającej 5% uszczerbku na zdrowiu oraz spraw o zasiłek pogrzebowy.

8. Dyrektorzy OR KRUS i kierownicy PT KRUS są zobowiązani do analizy spraw, w których świadczenia zostały wstrzymane, a następnie podjęto ich wypłatę.

Rozdział  VII

Wypłata świadczeń

§  24.
Komórka ds. świadczeń uczestniczy w procesie wypłaty świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników.

Przekazuje do komórki ds. wypłat dokumentację do realizacji wypłat świadczeń:

* jednorazowych,

* miesięcznych,

* zwrotów,

* niezrealizowanych świadczeń,

* wypłat pozasystemowych.

Wypłata jednorazowych świadczeń dotyczy pierwszorazowych świadczeń emerytalno-rentowych i świadczeń krótkoterminowych ustalonych decyzją przyznającą prawo do tych świadczeń.

Wypłata miesięczna przyznanych świadczeń emerytalno-rentowych i zasiłków chorobowych dokonywana jest na podstawie aktualnych danych znajdujących się w systemie informatycznym.

Komórka ds. świadczeń w celu zapewnienia terminowej realizacji wypłaty świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników uzgadnia z odpowiednim wyprzedzeniem terminy wypłat świadczeń z komórką ds. wypłat.

W zakresie realizacji wypłat - komórka ds. świadczeń sprawdza i potwierdza pod względem merytorycznym dokumentację wypłatową wyemitowaną przez system informatyczny lub przygotowaną metodą tradycyjną.

Rozdział  VIII

Nadpłaty i niedopłaty świadczeń

§  25.
Komórka ds. świadczeń ustala nadpłaty i niedopłaty świadczeń oraz dochodzi ich zwrotu lub wypłaca nieopłacone świadczenie.

Do czynności w zakresie ustalania nadpłaty lub niedopłaty świadczenia należy:

1. Sporządzenie notatki służbowej o ujawnieniu nadpłaty lub niedopłaty.

2. Ustalenie kwoty, okresu, przyczyny powstałej nadpłaty lub niedopłaty, a w przypadku nadpłaty, ustalenie czy nadpłata jest nienależnie pobranym świadczeniem.

3. Przedłożenie notatki do akceptacji dyrektora OR KRUS lub kierownika PT KRUS.

4. Przygotowanie wniosku w sprawie zobowiązania do zwrotu, umorzenia, odpisania, przyznania ulg i przedstawienie go komisji ds. umorzenia należności w celu wydania opinii co do umorzenia lub odpisania należności.

5. Wydanie decyzji.

6. Dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń.

Rozdział  IX

Inne sprawy

§  26.
Dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań powierzonych komórce ds. świadczeń należy:

* wydawanie legitymacji,

* prowadzenie zbioru przepisów,

* sprawowanie nadzoru,

* sporządzanie sprawozdań,

* obsługa interesantów,

* udostępnianie akt.

§  27.
Prawidłowe wykonywanie zadań, o których mowa w § 25 oznacza:
1)
w zakresie wydawania legitymacji:

* wystawienie legitymacji uprawniającej do świadczeń leczniczych i dokonanie wpisu do tej legitymacji osób pozostających na utrzymaniu emeryta-rencisty, po ustaleniu, że osoby te spełniają warunki do uzyskania świadczeń leczniczych,

* dołączenie legitymacji uprawniającej do świadczeń leczniczych do decyzji przyznającej prawo do świadczenia,

* ponowne wystawienie legitymacji w przypadku utraty lub zagubienia.

2)
w zakresie prowadzenia zbioru przepisów:

* prowadzenie zbioru aktów normatywnych oraz aktów wewnętrznych (zarządzeń, instrukcji, wytycznych, komunikatów i pism okólnych) dotyczących zakresu zadań komórki ds. świadczeń,

* przechowywanie zbiorów w sposób umożliwiający korzystanie z nich przez pracowników.

3)
w zakresie nadzoru:

* sprawowanie kontroli nad prawidłowością i terminowością wykonywania powierzanych zadań,

* sprawowanie nadzoru nad prawidłowością korzystania z dostępu do systemu informatycznego przez pracowników komórki, zgodnie z posiadanymi uprawnieniami,

* analiza wydruków pomocniczych i kontrolnych z systemu informatycznego (wydruki ekspiracji, spraw niezaaprobowanych, anulowań, wznowień wypłaty świadczeń itp.),

* prowadzenie szkoleń z częstotliwością i w zakresie zabezpieczającym prawidłową realizację wykonywanych zadań,

* dokumentowanie prowadzonych kontroli i szkoleń.

4)
w zakresie sporządzania sprawozdań:

* sporządzanie i analiza sprawozdań z realizacji powierzonych zadań zgodnie z obowiązującymi procedurami,

* uzgadnianie danych statystycznych ze sprawozdaniami finansowymi,

* przekazywanie sprawozdań do centrali KRUS zgodnie z wytycznymi.

5)
w zakresie obsługi interesantów:

* udzielanie informacji osobom zainteresowanym, ich pełnomocnikom oraz przedstawicielom instytucji i organizacji zwracającym się o udzielenie wyjaśnień i informacji w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników, ich wypłaty i wysokości z zachowaniem wymogów ustawy o ochronie danych osobowych oraz o umowach jakie mają być zawierane w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności rolniczej,

* wydawanie stosownych zaświadczeń osobom zainteresowanym,

6)
w zakresie udostępniania akt:

* zapewnienie - w każdym stadium postępowania prawa wglądu do akt i dokumentacji zasiłkobiorcy osobom zainteresowanym lub ich pełnomocnikom z zachowaniem wymogów ustawy o ochronie danych osobowych, przy czym pełnomocnikowi osoby zainteresowanej przysługuje prawo wglądu po przedstawieniu stosownego pełnomocnictwa (upoważnienia) do działania w sprawie,

* sprawowanie nadzoru w czasie udostępniania akt i dokumentacji,

* udostępnianie akt i dokumentacji (na pisemne żądanie) uprawnionym organom (np. Sąd, Prokuratura).