Wprowadzenie instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników.
Dz.Urz.PKRUS.2009.2.4
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 21 stycznia 2008 r.
w sprawie wprowadzenia instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA
INSTRUKCJA
Rozdział I
Przedmiot i zakres instrukcji
Przedmiot i zakres instrukcji
Rozdział II
Organizacja pracy w komórce ds. świadczeń
Organizacja pracy w komórce ds. świadczeń
Komórka ds. wypłat realizuje wypłatę świadczeń i innych należności na podstawie decyzji i dokumentacji otrzymanej z komórki ds. świadczeń.
Urządzenia
Przy dokonywaniu wypłat świadczeń na podstawie odrębnych przepisów dopuszcza się tworzenie symboli świadczeń o maksymalnie czterech znakach literowych.
Rozdział III
Ewidencja wniosków i korespondencji
Ewidencja wniosków i korespondencji
Do czynności w zakresie prowadzenia ewidencji należy:
1. Przyjęcie wniosków i korespondencji.
Wnioski w sprawach o świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego rolników oraz korespondencja wpływająca zostają przez kancelarię zaopatrzone datą wpływu i wpisane do rejestru. Komórka ds. świadczeń potwierdza odbiór tych spraw.
Wnioski i korespondencja właściwa dla komórki może być przyjmowana bezpośrednio od interesantów - w przypadku, gdy jest ona pilna lub doręczona osobiście. Korespondencję taką należy jednak przekazać w celu zaewidencjonowania.
Wnioski i korespondencję dotyczącą spraw pozostających w kompetencji innej jednostki organizacyjnej należy przekazać do tej jednostki.
2. Dokonanie kwalifikacji i podziału wniosków i korespondencji:
1) Sprawy przyjęte do komórki ds. świadczeń należy sprawdzić pod względem prawidłowości skierowania, posiadania daty wpływu oraz zawartości wszystkich wymienionych załączników,
2) Wnioski i korespondencja poddane zostają kwalifikacji na:
* wnioski pierwszorazowe o emerytury rolnicze, renty rolnicze i renty rodzinne,
* zaświadczenia o stanie zdrowia KRUS N-14,
* akty notarialne i umowy dzierżawy,
* zeznania świadków i oświadczenie wnioskodawcy o braku dokumentów, i inne oświadczenia,
* dokumentację o jednorazowe odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej lub choroby zawodowej,
* zaświadczenia lekarskie na druku ZUS ZLA, wnioski o zasiłek chorobowy w przedłużonym okresie,
* wnioski o zasiłek macierzyński/jednorazowy zasiłek z tytułu urodzenia dziecka,
* wnioski o zasiłek pogrzebowy,
* inne wnioski i korespondencja dotycząca wypłacanych świadczeń (np. świadectwa pracy, książeczki wojskowe, itp.).
3. Zarejestrowanie wniosku lub korespondencji.
Wnioski i korespondencję należy sprawdzić w kartotece skorowidzowej systemu informatycznego i w przypadku, gdy osoba, której dotyczy sprawa była już rejestrowana - należy wpisać na wniosku (korespondencji) symbol i numer świadczenia a kartę skorowidzową w systemie informatycznym uzupełnić o datę zgłoszenia wniosku.
Jeśli sprawa nie figuruje w kartotece skorowidzowej systemu informatycznego - należy wprowadzić dane adresowo-paszportowe wnioskodawcy, symbol świadczenia oraz datę zgłoszenia wniosku. Automatycznie dla każdej sprawy tworzy się karta skorowidzowa. Dane adresowo-paszportowe podlegają aprobacie.
Dla każdej sprawy rejestrowanej po raz pierwszy należy założyć teczkę sprawy lub utworzyć dokumentację zasiłkobiorcy.
Sprawy należy rejestrować narastająco według daty wpływu we właściwym rejestrze.
Do wniosków (korespondencji) spraw emerytalno-rentowych należy podłączyć istniejące akta wypadkowe.
4. Dokonanie podziału akt do załatwienia.
Wnioski i korespondencję po zarejestrowaniu należy przydzielić do opracowania.
W przypadku spraw emerytalno-rentowych lub wypadkowych na okładce akt należy wpisać datę przydziału sprawy. Dla polecenia przekazania spraw do dalszego załatwienia należy wprowadzić do systemu informatycznego zmianę w przydziale akt do opracowania i w razie potrzeby terminować sprawę.
Do spraw już przydzielonych należy dołączyć niezwłocznie wpływającą korespondencję i odnotować datę wpływu, po uprzednim jej zarejestrowaniu w systemie informatycznym.
5. Odnotowanie powrotu akt lub dokumentacji po opracowaniu.
Jeżeli nie ma poleceń, co do dalszego przekazania - zwrot sprawy należy odnotować w systemie informatycznym i włączyć do zbioru w składnicy akt.
W przypadku przekazania sprawy do dalszego załatwienia - należy ponownie przydzielić sprawę do opracowania.
Rozdział IV
Świadczenia z ubezpieczenia emerytalno-rentowego
Świadczenia z ubezpieczenia emerytalno-rentowego
Do zakresu świadczeń emerytalno-rentowych należy:
* emerytura rolnicza,
* renta rolnicza z tytułu niezdolności do pracy i renta szkoleniowa,
* renta rodzinna,
* emerytura i renta z ubezpieczenia społecznego rolników indywidualnych i członków ich rodzin,
* dodatki do emerytur i rent,
* zasiłek pogrzebowy.
Do czynności w zakresie przyznawania, przeliczania wysokości lub zmiany uprawnień do emerytury rolniczej należy:
1. Sprawdzenie wniosku.
Wniosek wraz z dokumentacją dotyczącą potwierdzenia okresów zatrudnienia, ubezpieczenia społecznego, zaprzestania prowadzenia działalności rolniczej należy sprawdzić pod względem formalnym.
W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji. Wszelkie dokumenty (wniosek, wymagane załączniki) stanowią akta emerytalne.
2. Rozpatrzenie uprawnień.
W przypadku spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego.
Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania lub przeliczenia wysokości świadczenia należy przygotować decyzję odmawiającą.
3. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.
Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować w systemie, co oznacza, że zostaną przesłane do ośrodka obliczeniowego i przyjęte przez system do dalszego przetwarzania. Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do ponownego opracowania.
4. Sprawdzenie decyzji.
Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej emeryturę lub przeliczającej wysokość po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować wydruk decyzji i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym, a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania.
Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach emerytalnych.
5. Podpisanie decyzji.
Decyzje przyznające, przeliczające wysokość lub odmawiające prawa do emerytury rolniczej podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.
W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania.
W przypadku wypłaty poza systemem informatycznym - decyzje przyznające, przeliczające wysokość należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania spraw do wypłaty świadczenia.
6. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.
Jeden egzemplarz decyzji przyznającej, przeliczającej wysokość świadczenia po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do emerytury rolniczej należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego.
Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt emerytalnych po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.
Trzeci egzemplarz decyzji przyznającej emeryturę rolniczą należy przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń.
Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do renty rolniczej lub renty szkoleniowej należy:
1. Sprawdzenie wniosku.
Wniosek wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia, dokumentacją dotyczącą potwierdzenia okresów zatrudnienia, ubezpieczenia społecznego - należy sprawdzić pod względem formalnym.
W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji. Całość dokumentacji dotyczącej renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy lub renty szkoleniowej składa się na akta rentowe.
2. Rozpatrzenie uprawnień do przyznania renty rolniczej.
W przypadku spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą warunków podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu należy wypełnić część osobowo-paszportową druku orzeczenia lekarskiego oraz wypisu z treści orzeczenia lekarskiego (w 2 egz.), dołączyć wywiad ubezpieczeniowy i sprawę przekazać do komórki ds. prewencji, rehabilitacji i orzecznictwa.
Przekazanie akt należy odnotować w systemie informatycznym.
Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że wnioskodawca nie spełnia wymaganych warunków podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu należy przygotować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia.
3. Rozpatrzenie uprawnień do renty rolniczej lub renty szkoleniowej po postępowaniu orzeczniczym.
Jeżeli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca jest całkowicie niezdolny do pracy w gospodarstwie rolnym i spełnienia wymagane ustawą warunki - należy wprowadzić do systemu informatycznego niezbędne dane do ustalenia uprawnień.
W przypadku orzeczenia stwierdzającego celowość przekwalifikowania zawodowego - należy skierować osobę do powiatowego urzędu pracy w celu poddania przekwalifikowaniu zawodowemu.
Jeśli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania prawa do renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy należy przygotować decyzję odmawiającą.
W przypadku orzeczenia, że wnioskodawca jest czasowo niezdolny i rokuje w wyniku dalszego leczenia i rehabilitacji odzyskanie zdolności do pracy - należy przygotować decyzję odmawiającą i przekazać sprawę w celu poinformowania o możliwości ubiegania się o ustalenie prawa do zasiłku chorobowego w przedłużonym okresie.
4. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.
Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować w systemie, co oznacza, że zostaną przesłane do ośrodka obliczeniowego w celu przetworzenia. Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do ponownego opracowania.
5. Sprawdzenie decyzji.
Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej rentę po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować wydruk decyzji i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym, a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania.
Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach rentowych.
6. Podpisanie decyzji.
Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do renty rolniczej lub renty szkoleniowej podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.
W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania.
W przypadku wypłaty poza systemem informatycznym - decyzje przyznające należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania spraw do wypłaty świadczenia.
7. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.
Jeden egzemplarz decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do renty rolniczej lub renty szkoleniowej należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego.
Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt rentowych po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.
Trzeci egzemplarz decyzji przyznającej należy przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń.
Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do renty rodzinnej należy:
1. Sprawdzenie wniosku.
Wniosek o rentę rodzinną wraz z danymi adresowo-paszportowymi osoby ubiegającej się o świadczenie, dokumentacją dotyczącą osoby, po której ma być przyznana renta rodzinna, w tym z dokumentami potwierdzającymi: datę urodzenia i zgonu, okresy zatrudnienia i podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu, orzeczenie całkowitej niezdolności do pracy - jeżeli przyznanie renty jest uzależnione od spełnienia tego warunku oraz innymi dokumentami potwierdzającymi okoliczności mające wpływ na przyznanie prawa do świadczenia, które należy sprawdzić pod względem formalnym.
W przypadku renty rodzinnej po emerycie lub renciście powyższe okoliczności ustalane są na podstawie akt emerytalno-rentowych zmarłego i informacji zawartych w systemie informatycznym.
Dodatkowo wniosek o rentę rodzinną dla dzieci powyżej 16 roku życia powinien zawierać dokument potwierdzający fakt uczęszczania do szkoły lub orzeczenie stwierdzające całkowitą niezdolność do pracy, jeśli przyznanie prawa jest uzależnione od spełnienia tego warunku lub zaświadczenie o stanie zdrowia.
Wniosek o rentę rodzinną dla małżonka powinien zawierać dokument potwierdzający datę zawarcia związku małżeńskiego, orzeczenie stwierdzające niezdolności do pracy, jeżeli przyznanie prawa jest uzależnione od spełnienia tego warunku, oświadczenie o istnieniu wspólności małżeńskiej lub dokument stwierdzający prawo do alimentów ustalone wyrokiem sądu, jeśli w chwili śmierci nie istniała wspólność małżeńska.
W przypadku ubiegania się rodziców - oświadczenie o braku prawa do emerytury lub renty oraz że zmarły bezpośrednio przed śmiercią przyczyniał się do ich utrzymania. W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji. Całość dokumentacji dotyczącej renty rodzinnej składa się na akta rentowe.
2. Rozpatrzenie uprawnień do przyznania renty rodzinnej.
W przypadku spełnienia wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego.
Jeśli wnioskodawcę należy skierować na badanie lekarskie - należy wypełnić część osobowo-paszportową druku orzeczenia lekarskiego oraz wypisu z treści orzeczenia lekarskiego (w 2 egz.) i sprawę przekazać do komórki ds. prewencji rehabilitacji i orzecznictwa.
W przypadku rozpatrywania uprawnień do renty rodzinnej tzw. "wypadkowej" po osobie, która była uprawniona do renty rolniczej z tytułu wypadku przy pracy rolniczej, należy sprawę skierować na postępowanie orzecznicze w celu stwierdzenia "czy zgon nastąpił w związku z zaistniałym wypadkiem, który stanowił podstawę do przyznania renty rolniczej "wypadkowej".
Przekazanie akt należy odnotować w systemie informatycznym.
Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że wnioskodawca lub osoba zmarła nie spełnia wymaganych ustawą warunków do przyznania lub przeliczenia wysokości świadczenia należy przygotować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia.
3. Rozpatrzenie uprawnień do renty rodzinnej po badaniu lekarskim.
Jeżeli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca jest całkowicie niezdolny do pracy w gospodarstwie rolnym i spełnienia wymagane ustawą warunki - należy wprowadzić do systemu informatycznego niezbędne dane do ustalenia uprawnień.
W przypadku orzeczenia stwierdzającego, że zgon osoby pobierającej rentę rolniczą "wypadkową", po której ma być przyznana renta rodzinna nastąpił w związku z zaistniałym wypadkiem, który stanowił podstawę do przyznania renty rolniczej - należy przyznać i wprowadzić do systemu informatycznego rentę rodzinną tzw. wypadkową" (zwiększyć wyliczoną rentę rodzinną o 10% z uwzględnieniem okresu dzielącego zmarłego do osiągnięcia wieku 60 lat przy obliczaniu części składkowej świadczenia). Jeśli orzeczono brak związku zgonu z zaistniałym wypadkiem, który stanowił podstawę do przyznania renty rolniczej - należy przyznać i ustalić wysokość renty rodzinnej od podstawy wymiaru renty rolniczej przysługującej zmarłemu.
Jeżeli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca lub osoba zmarła, po której ma być przyznana renta rodzinna nie spełnia warunków do przyznania prawa należy przygotować decyzję odmawiającą.
4. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.
Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować w systemie, co oznacza, że zostaną przesłane do ośrodka obliczeniowego w celu dalszego przetworzenia. Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do opracowania.
5. Sprawdzenie decyzji.
Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej rentę lub przeliczającej wysokość świadczenia po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować wydruk decyzji i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania.
Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach rentowych.
6. Podpisanie decyzji.
Decyzje przyznające, przeliczające wysokość lub odmawiające prawa do renty rodzinnej podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.
W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania.
W przypadku wypłaty poza systemem informatycznym - decyzje przyznające, przeliczające wysokość należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania sprawy do wypłaty świadczenia.
7. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.
Jeden egzemplarz decyzji przyznającej, przeliczającej wysokość po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do renty rodzinnej należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego.
Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt rentowych po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.
W przypadku przyznania renty rodzinnej osobie podlegającej ubezpieczeniu należy kopię decyzji przyznającej rentę przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń.
Tryb postępowania w zakresie przyznawania uprawnień do emerytury i renty z ubezpieczenia społecznego rolników indywidualnych i członków ich rodzin (świadczenia przyznane w oparciu o przepisy obowiązujące przed dniem 1 stycznia 1991 r.) jest identyczny jak dla analogicznych świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników.
Do emerytur i rent przysługują następujące dodatki/świadczenia pieniężne:
* dodatek pielęgnacyjny,
* dodatek dla sieroty zupełnej,
* dodatek kombatancki,
* dodatek z tytułu tajnego nauczania,
* dodatek kompensacyjny,
* dodatek dla osób, które ukończyły 100 lat życia,
* ryczałt energetyczny,
* świadczenia pieniężne dla żołnierzy zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianych w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych,
* świadczenia pieniężne dla osób deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich.
Wszystkie wyżej wymienione dodatki i świadczenia pieniężne przysługują do wypłacanej emerytury lub renty i nie są uwzględniane w wysokości świadczenia.
Dodatki i świadczenia pieniężne przyznawane są na wniosek emeryta lub rencisty złożony w jednostce organizacyjnej KRUS z wyjątkiem dodatku pielęgnacyjnego z tytułu ukończenia 75 lat życia i dodatku z tytułu ukończenia 100 lat życia, które przyznawane są z urzędu, po ukończeniu przez świadczeniobiorcę stosownego wieku.
Powyższe dodatki i świadczenia pieniężne przyznawane i wypłacane są na podstawie przepisów emerytalnych lub zostały określone w innych ustawach.
W przypadku, gdy emeryt lub rencista uprawniony jest do wypłaty świadczeń w zbiegu - przysługuje mu prawo do jednego dodatku lub świadczenia pieniężnego.
Do czynności w zakresie przyznawania dodatków do emerytury lub renty rolniczej należy:
1. Sprawdzenie wniosku.
Wniosek o dodatek pielęgnacyjny z tytułu niezdolności do samodzielnej egzystencji wraz z drukiem o stanie zdrowia (druk KRUS N-14) wypełnionym przez lekarza leczącego - należy po sprawdzeniu pod względem formalnym przekazać do komórki ds. prewencji, rehabilitacji i orzecznictwa.
Wniosek wraz z dokumentacją potwierdzającą uprawnienia:
- do dodatku dla sieroty zupełnej (akty zgonów rodziców lub inna dokumentacja potwierdzająca ten fakt),
- do dodatku kombatanckiego lub za tajne nauczanie, ryczałtu energetycznego, dodatku kompensacyjnego, świadczenia pieniężnego dla osób deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (decyzje, legitymacje lub inne dokumenty wydane przez Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych),
- do świadczenia pieniężnego dla żołnierzy zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianych w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych (zaświadczenia organu wojskowego),
należy sprawdzić pod względem formalnym.
Do powyżej wymienionych wniosków należy podłączyć akta emerytalno-rentowe świadczeniobiorcy.
W przypadku przyznania dodatku pielęgnacyjnego z tytułu ukończenia przez świadczeniobiorcę 75 lat życia, należy datę urodzenia zawartą na wydruku z systemu informatycznego potwierdzić z danymi osobowymi zawartymi w aktach emerytalno-rentowych.
W przypadku rozpatrzenia uprawnień do dodatku z tytułu ukończenia 100 lat życia - OR/PT KRUS potwierdza datę urodzenia świadczeniobiorcy stosowną dokumentacją (skróconym odpisem aktu urodzenia lub innym dokumentem potwierdzający datę urodzenia) i przekazuje wraz z aktami emerytalno-rentowymi do C/KRUS w celu podjęcia decyzji przez Prezesa KRUS.
W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji.
2. Rozpatrzenie uprawnień.
W przypadku przedstawienia dokumentu uprawniającego do przyznania dodatku (świadczenia pieniężnego), orzeczenia lekarskiego stwierdzającego niezdolność do samodzielnej egzystencji - należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego.
Jeśli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania dodatku pielęgnacyjnego lub przedstawione dokumenty dot. uprawnień do dodatku (świadczenia pieniężnego) nie spełniają wymogów formalnych - należy przygotować decyzję odmawiającą.
Dodatek z tytułu ukończenia 75 lat życia przyznawany jest po potwierdzeniu daty urodzenia, zaś z tytułu ukończenia 100 lat życia na podstawie podjętej decyzji przez Prezesa KRUS o przyznaniu tego dodatku z urzędu.
3. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.
Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować w systemie, co oznacza, że zostaną przesłane do ośrodka obliczeniowego i przyjęte przez system do dalszego przetwarzania. Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do ponownego opracowania.
4. Sprawdzenie decyzji.
Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej dodatek (świadczenie pieniężne) do emerytury lub renty po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować wydruk decyzji i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym, a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania.
Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach emerytalno-rentowych.
5. Podpisanie decyzji.
Decyzje przyznające lub odmawiające prawa dodatku (świadczenia pieniężnego) do emerytury lub renty - podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.
W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania.
W przypadku wypłaty poza systemem informatycznym - decyzje przyznające należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania sprawy do wypłaty świadczenia.
6. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.
Jeden egzemplarz decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do dodatku należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego. Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt emerytalno-rentowych po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.
W przypadku ustalenia niezdolności do samodzielnej egzystencji dla osoby uprawnionej do wypłaty świadczeń w zbiegu należy kserokopię orzeczenia lekarskigo przekazać do właściwego organu ZUS.
Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do zasiłku pogrzebowego należy:
1. Sprawdzenie wniosku.
Wniosek, dokument potwierdzający datę zgonu osoby (po której składany jest wniosek o zasiłek pogrzebowy) wraz z dowodami poniesionych kosztów pogrzebu należy sprawdzić pod względem formalnym.
Wniosek o zasiłek pogrzebowy po osobie pobierającej emeryturę lub rentę z uwzględnieniem przepisów rozporządzeń EWG lub wniosek złożony przez osobę mieszkającą na terenie UE/EOG niezależnie od tego czy zmarły świadczeniobiorca miał transferowane świadczenie do miejsca zamieszkania czy nie i członkach ich rodzin należy sporządzić na formularzu E-124 i przekazać do OR KRUS pełniącego funkcję instytucji właściwej.
W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji. Wszelkie dokumenty (wniosek, dokumenty wymagane) stanowią akta emerytalno-rentowe lub dokumentację zasiłkobiorcy.
2. Rozpatrzenie uprawnień.
W przypadku spełnienia wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego, w tym dane adresowo-paszportowe osoby zmarłej i ubiegającej się o świadczenie.
Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że osoba zmarła lub wnioskodawca nie spełnia wymaganych warunków do przyznania świadczenia należy przygotować decyzję odmawiającą.
W przypadku przyznania prawa do zasiłku pogrzebowego po zgonie osoby uprawnionej do wypłaty świadczeń w zbiegu - należy zwrócić uwagę na poniesione koszty pogrzebu i na stopień pokrewieństwa wnioskodawcy w stosunku do osoby zmarłej.
3. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.
Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu. Prawidłowe dane należy zaaprobować, co jednoznacznie oznacza, że zostaną przetworzone przez system.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości sprawę należy zwrócić do opracowania.
4. Sprawdzenie decyzji.
Uzyskaną z systemu decyzję przyznającą po sprawdzeniu przez pracownika i aprobanta pod względem prawidłowości zawartych danych należy przekazać do podpisu.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy anulować decyzję i wypłatę świadczenia w systemie informatycznym, a następnie przekazać sprawę do ponownego opracowania.
Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach rentowych.
5. Podpisanie decyzji.
Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do zasiłku pogrzebowego - podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.
Dokumentację będącą podstawą wypłaty należy przekazać do komórki ds. wypłat w celu opracowania sprawy do wypłaty świadczenia.
W przypadku niezgodności należy anulować decyzję oraz wypłatę świadczenia w systemie informatycznym i przekazać sprawę do ponownego opracowania.
6. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.
Jeden egzemplarz decyzji przyznającej lub odmawiającej prawa do zasiłku pogrzebowego należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego.
Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do akt emerytalno-rentowych lub dokumentacji zasiłkobiorcy po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.
Kserokopię aktu zgonu ubezpieczonego należy przekazać do wiadomości komórce ds. ubezpieczeń oraz do akt emerytalno-rentowych - jeśli małżonek zmarłego jest uprawniony do emerytury lub renty rolniczej.
W przypadku zgonu osoby uprawnionej do wypłaty świadczeń w zbiegu, informację dotyczącą zgonu należy przekazać do jednostki organizacyjnej ZUS.
Świadczenia z ubezpieczenia emerytalno-rentowego podlegające koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego przyznawane i wypłacane są zgodnie z przyjętymi zasadami: równego traktowania, jedności stosowanego ustawodawstwa, zachowania praw nabytych i zasadą sumowania okresów ubezpieczenia.
Prawo do świadczeń emerytalno-rentowych podlegających koordynacji ustalają i świadczenia te wypłacają jednostki terenowe KRUS wyznaczone przez Prezesa Kasy.
Przy realizacji zadań jednostki te stosują odpowiednio formularze typu E.
Rozdział V
Świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego
Świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego
Świadczeniami z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego są:
* jednorazowy zasiłek z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu albo śmierci wskutek wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej, zwane dalej "jednorazowym odszkodowaniem",
* zasiłek chorobowy,
* zasiłek macierzyński.
Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do jednorazowego odszkodowania należy:
1. Sprawdzenie wniosku.
Wniosek o jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy rolniczej, protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy rolniczej, dokumenty zebrane w prowadzonym postępowaniu powypadkowym (protokół z przesłuchania poszkodowanego i świadków zdarzenia, opinie rzeczoznawców, zaświadczenia i oświadczenia, protokół oględzin miejsca i przedmiotów związanych ze zdarzeniem dla oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń, warunków wykonywania pracy, dokumentacja lekarska, materiały z policji i prokuratury), uwagi do protokołu powypadkowego poszkodowanego lub członka rodziny ubiegającego się o świadczenie i ewentualnie dodatkowe postępowanie wyjaśniające lub wniosek o jednorazowe odszkodowanie z tytułu choroby zawodowej i decyzję państwowego inspektora sanitarnego o stwierdzeniu choroby zawodowej należy sprawdzić pod względem formalnym.
W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego w sprawie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku - sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji.
Wszelkie dokumenty (wniosek, dokumenty wymagane i zgromadzone w postępowaniu oraz akta emerytalno-rentowe, jeśli poszkodowany figuruje w kartotece świadczeń emerytalno-rentowych) stanowią akta wypadkowe.
2. Rozpatrzenie uprawnień.
W oparciu o całość dokumentacji dotyczącej jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej należy uznać lub nie zdarzenie za wypadek przy pracy rolniczej i stwierdzić, czy zachodzą okoliczności mające wpływ na utratę prawa do jednorazowego odszkodowania (czy wypadek został spowodowany umyślnie albo wskutek reżącego niedbalstwa lub o przyczynieniu się do zaistnienia wypadku przez poszkodowanego będącego w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków psychotropowych).
W przypadku nie uznania zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej lub stwierdzenia okoliczności mających wpływ na utratę prawa do świadczenia albo opinii lekarza o braku związku przyczynowo-skutkowego zgonu z wykonywaną pracą rolniczą należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji odmawiającej prawa do świadczenia.
Jeżeli zdarzenie uznano za wypadek przy pracy rolniczej i zostało dostarczone zaświadczenie o stanie zdrowia, sprawę należy przekazać do komórki ds. prewencji, rehabilitacji i orzecznictwa w celu określenia procentowego uszczerbku na zdrowiu.
W przypadku zgonu przy pracy rolniczej, gdy związek przyczynowo-skutkowy z wypadkiem jest bezsporny należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej.
Uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej nie dotyczy wniosków o odszkodowanie z tytułu choroby zawodowej. Po ustaleniu daty zdarzenia i spełnieniu warunku podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu, chorobowemu i macierzyńskiemu przez osobę zainteresowaną, sprawę należy przekazać do komórki ds. prewencji, rehabilitacji i orzecznictwa w celu określenia uszczerbku na zdrowiu.
Jeśli w wyniku weryfikacji dokumentów okaże się, że osoba zainteresowana nie spełnia warunku podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu, chorobowemu i macierzyńskiemu w dniu zdarzenia - należy wprowadzić dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia.
7. Ustalenie uprawnień do jednorazowego odszkodowania po postępowaniu orzeczniczym.
Jeśli został określony procentowy uszczerbek na zdrowiu należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej.
W przypadku orzeczenia zerowego uszczerbku na zdrowiu należy wprowadzić dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą.
8. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.
Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu i zaaprobowaniu, co oznacza, że zostaną przetworzone przez system.
Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.
9. Sprawdzenie decyzji.
Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej (w 2 egz.) po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.
Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w aktach wypadkowych.
10. Podpisanie decyzji.
Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do jednorazowego odszkodowania podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.
Jeśli nie stwierdzono nieprawidłowości, należy wykonać całkowitą aprobatę zbiorówki, co oznacza, że dane zostaną przetworzone przez system do wypłaty.
W przypadku niezgodności należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.
Dokumenty będące podstawą wypłaty należy przekazać do komórki ds. wypłat celem realizacji.
11. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.
Oryginał decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do jednorazowego odszkodowania należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego.
Kopię decyzji należy włączyć do akt wypadkowych po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.
Jeżeli do dokumentacji wypadkowej były podłączone akta emerytalno-rentowe należy przekazać je łącznie do składnicy akt pod numerem emerytalno-rentowym.
Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do zasiłku chorobowego w podstawowym lub przedłużonym okresie należy:
1. Sprawdzenie wniosku.
Zaświadczenie lekarskie na druku ZUS ZLA (lub zaświadczenie zagranicznego zakładu leczniczego lub zagranicznego lekarza dla niezdolności do pracy orzeczonej za granicą) w przypadku zasiłku chorobowego w podstawowym okresie lub wniosek w sprawie przedłużenia okresu wypłaty zasiłku chorobowego (na druku KRUS SR-22 A) wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia (na druku KRUS N-14) oraz informację o uznaniu zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej należy sprawdzić pod względem formalnym.
Wniosek o zasiłek chorobowy osoby podlegającej polskiemu ustawodawstu a zamieszkałej w państwie członkowskim lub przebywającej w tym państwie dodatkowo powinien zawierać druki: E 115, E 116, E 117.
W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji.
Wszelkie dokumenty (druk ZUS ZLA lub druk KRUS SR-22 wraz z drukiem KRUS N-14, dokumenty wymagane) stanowią dokumentację zasiłkobiorcy.
2. Rozpatrzenie uprawnień.
W przypadku spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą warunków do przyznania zasiłku chorobowego w podstawowym okresie należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej prawo do świadczenia. Kontynuacja wypłaty rozpoczętego okresu zasiłkowego nie wymaga wydania kolejnych decyzji.
Jeśli wnioskodawca wykorzystał zasiłek chorobowy w podstawowym okresie, złożył w określonym terminie wniosek w sprawie przedłużenia okresu wypłaty zasiłku chorobowego wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia - należy wypełnić obowiązującą część druku wniosku, dołączyć wywiad ubezpieczeniowy oraz kartę zasiłkową i sprawę przekazać do komórki ds. prewencji, rehabilitacji i orzecznictwa w celu wydania orzeczenia.
Jeśli w wyniku weryfikacji okaże się, że wnioskodawca nie spełnia wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia.
3. Rozpatrzyć uprawnienia do zasiłku chorobowego w przedłużonym okresie po przeprowadzonym postępowaniu orzeczniczym.
Jeżeli z orzeczenia lekarskiego wynika, że wnioskodawca jest nadal niezdolny do pracy, a w wyniku dalszego leczenia i rehabilitacji rokuje odzyskanie zdolności do pracy i nadal podlegania ubezpieczeniu - należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej.
W przypadku, gdy wnioskodawca nie spełnia warunków do przyznania zasiłku chorobowego w przedłużonym okresie - należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia.
4. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.
Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu i zaaprobowaniu, co oznacza, że zostaną przetworzone przez system.
Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.
5. Sprawdzenie decyzji.
Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej (w 2 egz.) po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.
Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w dokumentacji zasiłkobiorcy.
6. Podpisanie decyzji.
Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do zasiłku chorobowego podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.
Jeśli nie stwierdzono nieprawidłowości, należy wykonać całkowitą aprobatę zbiorówki, co oznacza, że dane zostaną przetworzone przez system do wypłaty.
W przypadku niezgodności należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.
Dokumenty będące podstawą wypłaty zasiłku chorobowego w podstawowym i/lub przedłużonym okresie, należy przekazać do komórki ds. wypłat celem realizacji.
7. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.
Jeden egzemplarz decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa do zasiłku chorobowego - należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego.
Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do dokumentacji zasiłkobiorcy po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.
Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do zasiłku macierzyńskiego należy:
1. Sprawdzenie wniosku.
Wniosek o zasiłek macierzyński z tytułu urodzenia oraz przyjęcia dziecka w wieku do jednego roku na wychowanie (na druku KRUS SR-24), skrócony odpis aktu urodzenia lub zaświadczenie sądu stwierdzające wystąpienie o przysposobienie dziecka, zawierające datę jego urodzenia, a w przypadku urodzenia dziecka podczas pobytu za granicą - zaświadczenie zagranicznego zakładu leczniczego lub zagranicznego lekarza stwierdzające datę porodu należy sprawdzić pod względem formalnym. Wniosek o zasiłek macierzyński osoby podlegającej polskiemu ustawodawstwu a zamieszkałej w państwie członkowskim lub przebywającej w tym państwie dodatkowo powinien zawierać druki: E 115, E116, E 117.
W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego sprawę należy terminować do czasu otrzymania brakujących dokumentów lub informacji.
Wszelkie dokumenty (druk KRUS SR-24, dowód do przyznania zasiłku, dokumenty wymagane) stanowią dokumentację zasiłkobiorcy.
2. Rozpatrzenie uprawnień.
W przypadku spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą warunków do przyznania zasiłku macierzyńskiego należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej prawo do świadczenia.
Jeśli w wyniku weryfikacji okaże się, że wnioskodawca nie spełnia wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia.
3. Aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego.
Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu i zaaprobowaniu, co oznacza, że zostaną przetworzone przez system.
Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.
4. Sprawdzenie decyzji.
Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej (w 2 egz.) po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownika i aprobanta należy przekazać do podpisu.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.
Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w dokumentacji zasiłkobiorcy.
5. Podpisanie decyzji.
Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do zasiłku macierzyńskiego podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji.
Jeśli nie stwierdzono nieprawidłowości, należy wykonać całkowitą aprobatę zbiorówki, co oznacza, że dane zostaną przetworzone przez system do wypłaty.
W przypadku niezgodności należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania.
Dokumenty będące podstawą wypłaty należy przekazać do komórki ds. wypłat celem realizacji.
6. Przekazanie decyzji zainteresowanemu.
Pierwszy egzemplarz decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa świadczenia należy przekazać do kancelarii w celu wysyłki do zainteresowanego.
Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do dokumentacji zasiłkobiorcy po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i przekazać do składnicy akt.
Rozdział VI
Aprobata
Aprobata
* aprobata danych w systemie informatycznym,
* aprobata decyzji.
1. Każda sprawa o świadczenie pieniężne wprowadzona do systemu informatycznego podlega aprobacie. Aprobata powoduje automatyczne zapisanie sprawy w systemie i jeśli nie wymaga superaprobaty jest już niedostępna do modyfikacji.
Jeśli nastąpiło błędne zaaprobowanie sprawy, to przed przetwarzaniem dziennym w przypadku świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego lub przekazaniem zbiorówki do wypłaty dla świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego należy usunąć aprobatę. Usunięcie aprobaty wykonuje superaprobant lub osoba posiadająca uprawnienia do wykonania tej czynności w systemie informatycznym i sprawa jest dostępna do modyfikacji dla osoby opracowującej.
Jeżeli sprawa wymaga superaprobaty to automatycznie zostaje zaznaczona i zakończenie sprawy nastąpi dopiero po wykonaniu tej funkcji przez osobę uprawnioną.
2. Dostęp do systemu informatycznego mają osoby posiadające indywidualny identyfikator wraz z określonym poziomem uprawnień.
Lista identyfikatorów jawnych obejmuje:
* nazwisko i imię pracownika,
* identyfikator jawny - unikalny przez cały okres pracy w systemie informatycznym,
* określony poziom uprawnień.
Osoba uprawniona do pracy w systemie informatycznym zobowiązana jest do wprowadzenia hasła tajnego i jego zmiany w określonym czasie z zachowaniem obowiązujących zasad konstrukcji hasła i jego tajności.
1. Wszystkie decyzje w sprawach świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników wychodzące z komórki ds. świadczeń po opracowaniu, sprawdzeniu i podpisaniu jednego egzemplarza wydruku decyzji przez pracownika i aprobanta podlegają podpisaniu przez osobę upoważnioną przez Prezesa KRUS do podpisywania decyzji.
2. Do obowiązków aprobanta należy sprawdzenie prawidłowości opracowania danych pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
Kierownik wydziału świadczeń dokonuje superaprobaty co setnej podpisanej sprawy.
3. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości aprobant zwraca sprawę do ponownego opracowania udzielając osobie opracowującej sprawę odpowiednich wyjaśnień.
Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować odpowiednio w aktach emerytalno-rentowych, wypadkowych lub dokumentacji zasiłkobiorcy.
4. Jeżeli opracowana decyzja jest prawidłowa, osoba upoważniona do podpisywania decyzji zatwierdza przedłożone egzemplarze wydruków decyzji przez złożenie na wszystkich egzemplarzach podpisu z pieczątką służbową.
5. Wszystkie sprawy dotyczące osób będących członkami rodziny pracownika KRUS oraz wszystkie decyzje ustalające wypłatę świadczeń za okres dłuższy niż 12 miesięcy bez względu na wysokość świadczenia i kwoty wyrównania oraz wypłaty jednorazowe i wyrównawcze od kwoty przekraczającej sześciokrotną wysokość kwoty najniższej emerytury, ogłoszonej przez Prezesa ZUS podlegają superaprobacie przez dyrektora OR KRUS lub kierownika PT KRUS.
Obowiązek superaprobaty nie dotyczy spraw o zasiłek pogrzebowy.
6. Sprawy, w których wypłata emerytury lub renty kierowana jest do rąk osoby nieuprawnionej do świadczenia podlegają superaprobacie przez dyrektora OR KRUS lub kierownika PT KRUS.
7. Decyzje ustalające jednorazowe bądź miesięczne wypłaty świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego w wysokości przekraczającej trzykrotnie kwotę najniższej emerytury, ogłoszonej przez Prezesa ZUS podlegają superaprobacie przez dyrektora OR KRUS lub kierownika PT KRUS. Obowiązek superaprobaty nie dotyczy kwot jednorazowych odszkodowań w wysokości nie przekraczającej 5% uszczerbku na zdrowiu oraz spraw o zasiłek pogrzebowy.
8. Dyrektorzy OR KRUS i kierownicy PT KRUS są zobowiązani do analizy spraw, w których świadczenia zostały wstrzymane, a następnie podjęto ich wypłatę.
Rozdział VII
Wypłata świadczeń
Wypłata świadczeń
Przekazuje do komórki ds. wypłat dokumentację do realizacji wypłat świadczeń:
* jednorazowych,
* miesięcznych,
* zwrotów,
* niezrealizowanych świadczeń,
* wypłat pozasystemowych.
Wypłata jednorazowych świadczeń dotyczy pierwszorazowych świadczeń emerytalno-rentowych i świadczeń krótkoterminowych ustalonych decyzją przyznającą prawo do tych świadczeń.
Wypłata miesięczna przyznanych świadczeń emerytalno-rentowych i zasiłków chorobowych dokonywana jest na podstawie aktualnych danych znajdujących się w systemie informatycznym.
Komórka ds. świadczeń w celu zapewnienia terminowej realizacji wypłaty świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników uzgadnia z odpowiednim wyprzedzeniem terminy wypłat świadczeń z komórką ds. wypłat.
W zakresie realizacji wypłat - komórka ds. świadczeń sprawdza i potwierdza pod względem merytorycznym dokumentację wypłatową wyemitowaną przez system informatyczny lub przygotowaną metodą tradycyjną.
Rozdział VIII
Nadpłaty i niedopłaty świadczeń
Nadpłaty i niedopłaty świadczeń
Do czynności w zakresie ustalania nadpłaty lub niedopłaty świadczenia należy:
1. Sporządzenie notatki służbowej o ujawnieniu nadpłaty lub niedopłaty.
2. Ustalenie kwoty, okresu, przyczyny powstałej nadpłaty lub niedopłaty, a w przypadku nadpłaty, ustalenie czy nadpłata jest nienależnie pobranym świadczeniem.
3. Przedłożenie notatki do akceptacji dyrektora OR KRUS lub kierownika PT KRUS.
4. Przygotowanie wniosku w sprawie zobowiązania do zwrotu, umorzenia, odpisania, przyznania ulg i przedstawienie go komisji ds. umorzenia należności w celu wydania opinii co do umorzenia lub odpisania należności.
5. Wydanie decyzji.
6. Dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń.
Rozdział IX
Inne sprawy
Inne sprawy
* wydawanie legitymacji,
* prowadzenie zbioru przepisów,
* sprawowanie nadzoru,
* sporządzanie sprawozdań,
* obsługa interesantów,
* udostępnianie akt.
* wystawienie legitymacji uprawniającej do świadczeń leczniczych i dokonanie wpisu do tej legitymacji osób pozostających na utrzymaniu emeryta-rencisty, po ustaleniu, że osoby te spełniają warunki do uzyskania świadczeń leczniczych,
* dołączenie legitymacji uprawniającej do świadczeń leczniczych do decyzji przyznającej prawo do świadczenia,
* ponowne wystawienie legitymacji w przypadku utraty lub zagubienia.
* prowadzenie zbioru aktów normatywnych oraz aktów wewnętrznych (zarządzeń, instrukcji, wytycznych, komunikatów i pism okólnych) dotyczących zakresu zadań komórki ds. świadczeń,
* przechowywanie zbiorów w sposób umożliwiający korzystanie z nich przez pracowników.
* sprawowanie kontroli nad prawidłowością i terminowością wykonywania powierzanych zadań,
* sprawowanie nadzoru nad prawidłowością korzystania z dostępu do systemu informatycznego przez pracowników komórki, zgodnie z posiadanymi uprawnieniami,
* analiza wydruków pomocniczych i kontrolnych z systemu informatycznego (wydruki ekspiracji, spraw niezaaprobowanych, anulowań, wznowień wypłaty świadczeń itp.),
* prowadzenie szkoleń z częstotliwością i w zakresie zabezpieczającym prawidłową realizację wykonywanych zadań,
* dokumentowanie prowadzonych kontroli i szkoleń.
* sporządzanie i analiza sprawozdań z realizacji powierzonych zadań zgodnie z obowiązującymi procedurami,
* uzgadnianie danych statystycznych ze sprawozdaniami finansowymi,
* przekazywanie sprawozdań do centrali KRUS zgodnie z wytycznymi.
* udzielanie informacji osobom zainteresowanym, ich pełnomocnikom oraz przedstawicielom instytucji i organizacji zwracającym się o udzielenie wyjaśnień i informacji w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników, ich wypłaty i wysokości z zachowaniem wymogów ustawy o ochronie danych osobowych oraz o umowach jakie mają być zawierane w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności rolniczej,
* wydawanie stosownych zaświadczeń osobom zainteresowanym,
* zapewnienie - w każdym stadium postępowania prawa wglądu do akt i dokumentacji zasiłkobiorcy osobom zainteresowanym lub ich pełnomocnikom z zachowaniem wymogów ustawy o ochronie danych osobowych, przy czym pełnomocnikowi osoby zainteresowanej przysługuje prawo wglądu po przedstawieniu stosownego pełnomocnictwa (upoważnienia) do działania w sprawie,
* sprawowanie nadzoru w czasie udostępniania akt i dokumentacji,
* udostępnianie akt i dokumentacji (na pisemne żądanie) uprawnionym organom (np. Sąd, Prokuratura).