Wprowadzenie instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSiT.2023.4

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 lutego 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 3
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 28 lutego 2023 r.
w sprawie wprowadzenia instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu w Ministerstwie Sportu i Turystyki

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. 2022 poz. 1188) oraz art. 83 ust. 1 w związku z art. 2 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2022 r. poz. 593 z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się instrukcję postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu w Ministerstwie Sportu i Turystyki (dalej: Instrukcja), stanowiącą załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Instrukcja, o której mowa w § 1, zostanie zamieszczona, z dniem podpisania, w intranecie Ministerstwa Sportu i Turystyki, a pracownikom nieposiadającym dostępu do stanowisk wyposażonych w komputery lub do intranetu zostanie przekazana w formie wydruku przez dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa Sportu i Turystyki, w której pracownik jest zatrudniony.
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA NA WYPADEK SYTUACJI PODEJRZENIA POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA PRANIA PIENIĘDZY LUB FINANSOWANIA TERRORYZMU

§  1. 
Instrukcja postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zwana dalej "Instrukcją", określa zasady postępowania w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu w Ministerstwie Sportu i Turystyki oraz obowiązki jego pracowników w zakresie realizacji zadań określonych w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r. poz. 593 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą".
§  2. 
Użyte w Instrukcji określenia oznaczają:
1)
dyrektor komórki organizacyjnej - dyrektora departamentu, biura lub kierującego komórką organizacyjną Ministerstwa;
2)
finansowanie terroryzmu - czyn określony w art. 165a Kodeksu karnego;
3)
GIIF - Generalnego Inspektora Informacji Finansowej;
4)
jednostki współpracujące - organy administracji rządowej określone w art. 2 ust. 2 pkt 8 ustawy;
5)
Kodeks karny - ustawę z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm. 3 );
6)
Koordynator - Koordynatora do spraw współpracy z GIIF;
7)
Minister - Ministra Sportu i Turystyki;
8)
Ministerstwo - Ministerstwo Sportu i Turystyki;
9)
podejrzenie popełnienia przestępstwa - przekonanie, oparte na pewnym ciągu informacji (poszlakach, dowodach, zespole danych) które, przy pomocy zasad logicznego rozumowania, wpływa na subiektywny osąd pracownika, że zaistnienie określonego zdarzenia było obiektywnie możliwe;
10)
pracownika - osobę zatrudnioną w Ministerstwie na podstawie umowy o pracę, mianowania, powołania, bez względu na rodzaj pracy i zajmowane stanowisko;
11)
pranie pieniędzy - czyn określony w art. 299 Kodeksu karnego;
12)
transakcja - czynność prawną lub faktyczną, na podstawie której dokonuje się przeniesienia własności lub posiadania wartości majątkowych, lub czynność prawną lub faktyczną dokonywaną w celu przeniesienia własności lub posiadania wartości majątkowych;
§  3. 
Pracownicy Ministerstwa w ramach realizowanych obowiązków służbowych zobowiązani są do zwracania uwagi w szczególności na:
1)
nietypowe transakcje związane z nabywaniem, czy dysponowaniem majątkiem Ministerstwa;
2)
nietypowe zachowania lub czynności podejmowane przez uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, polegające m.in. na oferowaniu przez nich warunków wykonania zamówienia rażąco odbiegających od oferowanych przez innych oferentów;
3)
dokonywanie wpłat znacznych kwot gotówkowych, również kilkakrotnie w tym samym dniu (np. tytułem zapłaty za zobowiązania pieniężne);
4)
udział pracowników komórek organizacyjnych w nietypowych przedsięwzięciach, szczególnie finansowanych z udziałem kapitału zagranicznego;
5)
przypadki dokonywania nadpłat (np. z tytułu zobowiązań pieniężnych) lub wpłat nienależnych Ministerstwu i ewentualnego ich wycofywania;
6)
umowy i transakcje związane z wykonywaniem przez inne podmioty zadań publicznych w jednostkach nadzorowanych, realizowane na warunkach odbiegających od istniejących standardów;
7)
udział kontrolowanych jednostek i innych podmiotów w nietypowych przedsięwzięciach, szczególnie finansowanych z udziałem kapitału zagranicznego.
§  4. 
1. 
Pracownicy Ministerstwa właściwi merytorycznie z tytułu powierzonych im obowiązków w zakresie dokonywania transakcji, obowiązani są:
1)
dokonać analizy i oceny realizowanych transakcji, w których występują symptomy wskazujące na możliwość wprowadzania do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł;
2)
sporządzać odpisy dokumentów dotyczących transakcji, co do których zachodzi podejrzenie, że mogą one mieć związek z popełnieniem przestępstw prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu;
3)
zebrać dostępne informacje o stronach przeprowadzających te transakcje;
4)
dokonać opisu transakcji wraz z uzasadnieniem podejrzenia popełnienia przestępstwa i konieczności powiadomienia o tym fakcie GIIF.
2. 
Pracownik Ministerstwa w przypadku podejrzenia, że zachodzą podstawy do zawiadomienia GIIF o możliwości popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, obowiązany jest do sporządzenia notatki służbowej zawierającej opis zaistniałej sytuacji i przekazania jej dyrektorowi komórki organizacyjnej. Dyrektor komórki organizacyjnej po zweryfikowaniu i uznaniu zasadności sporządzonej notatki, przekazuje następnie te informacje Koordynatorowi. Notatki nie sporządza się, jeżeli zgłoszenie jest wynikiem kontroli przeprowadzonej na podstawie ustawy.
§  5. 
1. 
Koordynator, uznając zasadność podjętych działań, o których mowa w § 4 ust. 2, przedstawia Ministrowi projekt powiadomienia GIIF, zawierający opis ujawnionych okoliczności, na podstawie których uznano, że istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Wzór powiadomienia GIIF stanowi załącznik nr 1 do Instrukcji.
2. 
W przypadku braku zasadności powiadomienia GIIF, Koordynator sporządza uzasadnienie swojego stanowiska i przedstawia je Ministrowi.
3. 
Ostateczną decyzję co do zasadności powiadomienia GIIF podejmuje Minister.
4. 
Kopie powiadomienia GIIF wraz z dokumentacją są ewidencjonowane przez Koordynatora w rejestrze powiadomień GIIF, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do instrukcji.
5. 
Prawo wglądu do rejestru, o którym mowa w ust. 4, przysługuje:
1)
Ministrowi, sekretarzom stanu, podsekretarzom stanu, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa, szefowi Gabinetu Politycznego Ministra;
2)
dyrektorom i zastępcom dyrektorów komórek organizacyjnych;
3)
upoważnionym pracownikom Ministerstwa.
§  6. 
1. 
Koordynator odpowiada przed Ministrem za realizację zadań wynikających z ustawy.
2. 
Koordynator:
1)
pełni nadzór nad przestrzeganiem zasad zawartych w Instrukcji oraz przedstawia propozycje uzupełnienia lub zmiany jej treści;
2)
prowadzi rejestr powiadomień GIIF i dokonuje okresowej analizy wpisów do tego rejestru;
3)
przygotowuje i przekazuje do GIIF informacje o podjętych działaniach wynikających z zaleceń zawartych w strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 2 ustawy;
4)
wspiera komórkę organizacyjną w Ministerstwie właściwą do spraw szkoleń w organizacji, w miarę potrzeb, szkolenia pracowników Ministerstwa wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
5)
gromadzi i archiwizuje kopie powiadomień wraz z odnośną dokumentacją.
§  7. 
1. 
Zobowiązuje się wszystkich pracowników Ministerstwa do zapoznania się z treścią Instrukcji i przestrzegania jego postanowień poprzez złożenie oświadczenia, stanowiącego załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
2. 
Odpowiedzialność za zapoznanie podległych pracowników z Instrukcją spoczywa na kierownikach komórek organizacyjnych lub ich zastępcach.
§  8. 
Funkcję Koordynatora pełni dyrektor Departamentu Kontroli albo wskazany przez niego pracownik tego Departamentu, za zgodą Ministra.

Załącznik Nr  1

WZÓR POWIADOMIENIA GŁÓWNEGO INSPEKTORA INFORMACJI FINANSOWEJ

Załącznik Nr  2

REJESTR POWIADOMIEŃ GENERALNEGO INSPEKTORA INFORMACJI FINANSOWEJ

Lp.Data, miejsce, rodzaj transakcjiUczestnicy transakcjiOpis treści dokumentów dotyczących transakcjiData przekazania KoordynatorowiStanowisko KoordynatoraDecyzja Ministra Sportu i TurystykiData wysłania powiadomienia do GIIF

Załącznik Nr  3

OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU SIĘ OSÓB ZATRUDNIONYCH

(nazwa komórki organizacyjnej)

grafika

1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działami administracji rządowej - kultura fizyczna oraz turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
2 Zmiany tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 655, 835, 2180, 2185, z 2023 r. poz. 180.
3 Zmiany tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1726, 1855, 2339, 2600.