Wprowadzenie instrukcji obiegu, kontroli i przechowywania dowodów księgowych w oddziałach regionalnych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Dz.Urz.PKRUS.2018.19
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 18
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 4 czerwca 2018 r.
w sprawie wprowadzenia instrukcji obiegu, kontroli i przechowywania dowodów księgowych w oddziałach regionalnych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA OBIEGU, KONTROLI I PRZECHOWYWANIA DOWODÓW KSIĘGOWYCH W ODDZIALE REGIONALNYM KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO w ...................................
INSTRUKCJA OBIEGU, KONTROLI I PRZECHOWYWANIA DOWODÓW KSIĘGOWYCH W ODDZIALE REGIONALNYM KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO w ...................................
Rozdział 1 Postanowienia ogólne
Rozdział 2 Cechy i funkcje dowodów księgowych
Rozdział 3 Warunki prawidłowości dowodów księgowych
Rozdział 4 Rodzaje dowodów księgowych, zasady ich sporządzania i obiegu
Rozdział 5 Zasady kontroli dowodów księgowych
Rozdział 6 Obieg dowodów księgowych
Rozdział 7 Przechowywanie dowodów księgowych
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Rozdział 2
Cechy i funkcje dowodów księgowych
Cechy i funkcje dowodów księgowych
Prawidłowo i starannie sporządzony dowód księgowy jest podstawą do ujęcia operacji gospodarczej w księgach rachunkowych oraz stwarza podstawy zarządzania, kontroli i badania działalności gospodarczej, szczególnie z punktu widzenia legalności i celowości dokonanej operacji gospodarczej.
Rozdział 3
Warunki prawidłowości dowodów księgowych
Warunki prawidłowości dowodów księgowych
Do rozliczenia kosztów zagranicznej podróży służbowej przyjmuje się kurs waluty po jakim wyceniono zaliczkę (kurs zakupu waluty).
Rozdział 4
Rodzaje dowodów księgowych, zasady ich sporządzania i obiegu
Rodzaje dowodów księgowych, zasady ich sporządzania i obiegu
W przypadku otrzymania faktur, których treść jest niezgodna z zawartymi umowami, postępowanie wyjaśniające prowadzą komórki organizacyjne, które dokonują zakupu materiałów lub usług.
Dojazd może odbywać się pociągiem, autobusem lub prywatnym samochodem na podstawie zlecenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Z uwagi na fakt, iż zaprzestanie używania składnika majątku nie zawsze oznacza jego faktyczną likwidację, występują dwa etapy likwidacji składnika majątku:
- likwidacja księgowa,
- likwidacja fizyczna.
Do czasu fizycznej likwidacji składników majątkowych postawionych w stan likwidacji ich wartość początkową ujmuje się na koncie pozabilansowym "środki trwałe w likwidacji".
Komisja ds. Złomowania w zakresie złomowania składników rzeczowego majątku ruchomego sporządza protokół fizycznej likwidacji składnika majątku, którego podstawą jest wniosek komisji likwidacyjnej zatwierdzony przez kierownika jednostki.
Sporządza się go w dwóch egzemplarzach - oryginał dla zespołu ds. księgowości i sprawozdawczości w komórce organizacyjnej ds. finansowo-księgowych, kopia dla pracownika komórki organizacyjnej ds. administracyjno - gospodarczych zatrudnionej na stanowisku ds. ewidencji środków trwałych i pozostałych środków trwałych.
W celu ujęcia w księgach rachunkowych zdarzeń opisanych w protokole, pracownik komórki organizacyjnej ds. finansowo-księgowych na podstawie protokołu sporządza polecenie księgowania.
Wzór dokumentu określa załącznik nr 2 do Instrukcji.
Wzór dokumentu polecenie wyjazdu służbowego krajowego określa załącznik nr 3 do Instrukcji, natomiast wzór dokumentu polecenie wyjazdu służbowego zagranicznego określa załącznik nr 4 do Instrukcji.
Dokument - dyspozycja przelewu jest podstawą do sporządzenia przelewu.
Wzór dokumentu określa załącznik nr 5 do Instrukcji.
Realizacja następuje w formie przelewu bankowego. Pracownik wydziału finansowo - księgowego sprawdza zestawienie przelewów z dyspozycją przelewu, nanosi adnotację "zapłacono przelewem dnia ............" i składa własnoręczny podpis;
Rozdział 5
Zasady kontroli dowodów księgowych
Zasady kontroli dowodów księgowych
Rozdział 6
Obieg dowodów księgowych
Obieg dowodów księgowych
Obieg dowodów księgowych rozpoczyna się od momentu ich wpływu z zewnątrz lub w dacie ich sporządzenia, aż do momentu ich zaksięgowania i archiwizowania.
W karcie czynności każdego pracownika oddziału regionalnego Kasy uczestniczącego w systemie obiegu dowodów księgowych należy, oprócz obowiązków, określić zakres uprawnień i odpowiedzialności za powierzony pracownikowi odcinek pracy. Dotyczy to również otrzymanych uprawnień do sprawdzania dowodów pod względem merytorycznym i formalno - rachunkowym.
W przypadku faktur, których weryfikacja wymaga zaangażowania innych komórek organizacyjnych lub wyjaśnień z wykonawcą, wydłuża się termin przekazania dowodów księgowych do komórki organizacyjnej ds. finansowo - księgowych do 5 dni roboczych. Wymienione terminy ulegają skróceniu w przypadku, gdy istnieje zagrożenie przekroczenia terminu płatności, jak również w przypadku, gdy dowód księgowy nie będzie mógł być ujęty do odpowiedniego okresu sprawozdawczego.
Pracownik komórki organizacyjnej ds. finansowo - księgowych odnotowuje w rejestrze faktur datę zwrotu sprawdzonego dowodu księgowego i potwierdza komórkom organizacyjnym otrzymanie dowodu księgowego;
Rozdział 7
Przechowywanie dowodów księgowych
Przechowywanie dowodów księgowych