Wprowadzenie instrukcji obiegu, kontroli i przechowywania dowodów księgowych w Centrali Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Dz.Urz.PKRUS.2018.16
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 15
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 22 maja 2018 r.
w sprawie wprowadzenia instrukcji obiegu, kontroli i przechowywania dowodów księgowych w Centrali Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA OBIEGU, KONTROLI I PRZECHOWYWANIA DOWODÓW KSIĘGOWYCH W CENTRALI KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
INSTRUKCJA OBIEGU, KONTROLI I PRZECHOWYWANIA DOWODÓW KSIĘGOWYCH W CENTRALI KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
Rozdział 1 Postanowienia ogólne
Rozdział 2 Cechy i funkcje dowodów księgowych
Rozdział 3 Warunki prawidłowości dowodów księgowych
Rozdział 4 Rodzaje dowodów księgowych, zasady ich sporządzania i obiegu
Rozdział 5 Zasady kontroli dowodów księgowych
Rozdział 6 Obieg dowodów księgowych
Rozdział 7 Przechowywanie dowodów księgowych
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Rozdział 2
Cechy i funkcje dowodów księgowych
Cechy i funkcje dowodów księgowych
Prawidłowo i starannie sporządzony dowód księgowy jest podstawą do ujęcia operacji gospodarczej w księgach rachunkowych oraz stwarza podstawy zarządzania, kontroli i badania działalności gospodarczej, szczególnie z punktu widzenia legalności i celowości dokonanej operacji gospodarczej.
Rozdział 3
Warunki prawidłowości dowodów księgowych
Warunki prawidłowości dowodów księgowych
Do rozliczenia kosztów zagranicznej podróży służbowej przyjmuje się kurs waluty po jakim wyceniono zaliczkę (kurs zakupu waluty).
Rozdział 4
Rodzaje dowodów księgowych, zasady ich sporządzania i obiegu
Rodzaje dowodów księgowych, zasady ich sporządzania i obiegu
i prawnych, pozostałych środków trwałych),
W przypadku otrzymania faktur, których treść jest niezgodna z zawartymi umowami, postępowanie wyjaśniające prowadzą komórki organizacyjne, które dokonują zakupu materiałów lub usług.
Noty podpisuje Główny Księgowy Kasy lub osoba upoważniona oraz kierownik właściwej komórki organizacyjnej lub osoba upoważniona.
Noty obciążeniowe dotyczące odsetek z tytułu nieterminowej płatności oraz noty dotyczące Funduszu Emerytalno - Rentowego wystawia pracownik zespołu ds. księgowości i sprawozdawczości Biura Finansowego.
Noty podpisuje Wicedyrektor ds. finansowych Biura Finansowego lub osoba upoważniona i Główny Księgowy Kasy lub osoba upoważniona;
Wypłaty świadczeń finansowanych z ZFŚS dokonuje się na podstawie pisma Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi.
a) dwa egzemplarze dla odbierającego,
b) dwa egzemplarze dla przekazującego;
3) dokument PT2- przekazanie części składowej składnika majątku, zostaje wysłany do oddziału regionalnego KRUS celem potwierdzenia przyjęcia;
4) w oddziale regionalnym KRUS na dowód przyjęcia składnika majątkowego, wystawia się dokument PT1+ przyjęcie składnika majątku, który podpisują osoby do tego upoważnione;
5) dwa egzemplarze dowodu PT2- przekazanie części składowej składnika majątku zostają zwrócone do Centrali KRUS, z czego jeden egzemplarz dokumentu /oryginał/ przekazywany jest do Biura Finansowego i stanowi podstawę zapisu w ewidencji księgowej, jeden egzemplarz pozostaje w Biurze Administracji i Inwestycji u osoby zatrudnionej na stanowisku ds. ewidencji środków trwałych i pozostałych środków trwałych.
Z uwagi na fakt, iż zaprzestanie używania składnika majątku nie zawsze oznacza jego faktyczną likwidację, występują dwa etapy likwidacji składnika majątku:
- likwidacja księgowa,
- likwidacja fizyczna.
Likwidacja księgowa polega na wyksięgowaniu danego składnika majątku z konta 011 i 070 lub z konta 013 i 072 lub z konta 020 lub 021 i 071. Dowodem księgowym stanowiącym podstawę zapisów księgowych oraz powodującym postawienie składnika majątku w stan likwidacji jest dowód LT1- likwidacja całkowita składnika majątku lub LT2- likwidacja częściowa składnika majątku, sporządzany przez upoważnionego pracownika Biura Administracji i Inwestycji i podpisany przez kierownika jednostki.
Do czasu fizycznej likwidacji składników majątkowych postawionych w stan likwidacji ich wartość początkową ujmuje się na koncie pozabilansowym "środki trwałe w likwidacji".
Komisja ds. Złomowania w zakresie złomowania składników rzeczowego majątku ruchomego sporządza protokół fizycznej likwidacji składnika majątku, którego podstawą jest wniosek komisji likwidacyjnej zatwierdzony przez kierownika jednostki.
Sporządza się go w dwóch egzemplarzach - oryginał dla zespołu ds. księgowości i sprawozdawczości Biura Finansowego, kopia dla pracownika Biura Administracji i Inwestycji zatrudnionego na stanowisku ds. ewidencji środków trwałych i pozostałych środków trwałych.
W celu ujęcia w księgach rachunkowych zdarzeń opisanych w protokole, pracownik Biura Finansowego na podstawie protokołu sporządza polecenie księgowania.
Dokument przekazywany jest do zespołu ds. księgowości i sprawozdawczości w Biurze Finansowym w celu ujęcia kosztów amortyzacji w księgach rachunkowych.
Przelewy na pożyczki udzielone z ZFŚS sporządza się w systemie CSF-K w module Kasa, Bank i importuje się do systemu bankowości elektronicznej BGK@24BIZNES;
Wyciąg bankowy nie podlega zatwierdzeniu przez kierownika jednostki.
Wzór dokumentu określa załącznik nr 1 do Instrukcji.
Wzór dokumentu określa załącznik nr 2 do Instrukcji.
Wzór dokumentu polecenie wyjazdu służbowego krajowego określa załącznik nr 3 do Instrukcji, wzór dokumentu polecenie wyjazdu służbowego zagranicznego określa załącznik nr 4 do Instrukcji.
Dokument - dyspozycja przelewu jest podstawą do sporządzenia przelewu.
Wzór dokumentu określa załącznik nr 5 do Instrukcji.
Dokument podpisuje osoba sporządzająca, osoba sprawdzająca, dyrektor Biura Finansowego lub osoba upoważniona oraz Główny Księgowy Kasy lub osoba upoważniona.
Wzór dokumentu określa załącznik nr 6 do Instrukcji.
Rozdział 5
Zasady kontroli dowodów księgowych
Zasady kontroli dowodów księgowych
"Zakupu dostawy/usługi dokonano w trybie art. 39 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579, z późn. zm.)",
"Zakupu dostawy/usługi dokonano w trybie art. 4 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579, z późn. zm.)".
Analogicznie należy postępować z zakupami dokonywanymi w innym trybie ustawy prawo zamówień publicznych, wpisując odpowiedni przepis z ustawy;
Sprawdzenia dowodów księgowych pod względem formalno-rachunkowym dokonują pracownicy Biura Finansowego;
Rozdział 6
Obieg dowodów księgowych
Obieg dowodów księgowych
W karcie czynności każdego pracownika Centrali KRUS uczestniczącego w systemie obiegu dowodów księgowych należy, oprócz obowiązków, określić zakres uprawnień i odpowiedzialności za powierzony pracownikowi odcinek pracy. Dotyczy to również otrzymanych uprawnień do sprawdzania dowodów pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
Rozdział 7
Przechowywanie dowodów księgowych
Przechowywanie dowodów księgowych