Wprowadzenie instrukcji obiegu, kontroli i przechowywania dowodów księgowych w oddziałach regionalnych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Dz.Urz.PKRUS.2017.58
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 54
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 30 października 2017 r.
w sprawie wprowadzenia instrukcji obiegu, kontroli i przechowywania dowodów księgowych w oddziałach regionalnych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
w oddziałach regionalnych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, stanowiącą załącznik do zarządzenia.
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA OBIEGU, KONTROLI I PRZECHOWYWANIA DOWODÓW KSIĘGOWYCH W ODDZIALE REGIONALNYM KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO w ............
INSTRUKCJA OBIEGU, KONTROLI I PRZECHOWYWANIA DOWODÓW KSIĘGOWYCH W ODDZIALE REGIONALNYM KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO w ............
Rozdział 1 Postanowienia ogólne
Rozdział 2 Cechy i funkcje dowodów księgowych
Rozdział 3 Warunki prawidłowości dowodów księgowych
Rozdział 4 Rodzaje dowodów księgowych, zasady ich sporządzania i obiegu
Rozdział 5 Zasady kontroli dowodów księgowych
Rozdział 6 Obieg dowodów księgowych
Rozdział 7 Przechowywanie dowodów księgowych
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
o wydanie upoważnień dla pracowników oddziału regionalnego Kasy i placówek terenowych. Przedmiotowy zakres upoważnień, w odniesieniu do każdej osoby, dyrektor oddziału regionalnego Kasy uzgadnia z Głównym Księgowym Kasy.
Rozdział 2
Cechy i funkcje dowodów księgowych
Cechy i funkcje dowodów księgowych
Prawidłowo i starannie sporządzony dowód księgowy jest podstawą do ujęcia operacji gospodarczej w księgach rachunkowych oraz stwarza podstawy zarządzania, kontroli i badania działalności gospodarczej, szczególnie z punktu widzenia legalności i celowości dokonanej operacji gospodarczej.
Rozdział 3
Warunki prawidłowości dowodów księgowych
Warunki prawidłowości dowodów księgowych
Do rozliczenia kosztów zagranicznej podróży służbowej przyjmuje się kurs waluty po jakim wyceniono zaliczkę (kurs zakupu waluty).
Rozdział 4
Rodzaje dowodów księgowych, zasady ich sporządzania i obiegu
Rodzaje dowodów księgowych, zasady ich sporządzania i obiegu
W przypadku otrzymania faktur, których treść jest niezgodna z zawartymi umowami, postępowanie wyjaśniające prowadzą komórki organizacyjne, które dokonują zakupu materiałów lub usług.
obliczenia wynagrodzeń oraz dokonania potrąceń z wynagrodzeń dokonuje pracownik komórki organizacyjnej ds. finansowo - księgowych;
Dojazd może odbywać się pociągiem, autobusem lub prywatnym samochodem na podstawie zlecenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Dokument przekazywany jest do komórki organizacyjnej ds. finansowo - księgowych w celu ujęcia go w księgach rachunkowych.
Do czasu fizycznej likwidacji składników majątkowych postawionych w stan likwidacji ich wartość początkową ujmuje się na koncie pozabilansowym "środki trwałe w likwidacji".
Wyciąg bankowy nie podlega zatwierdzeniu przez dyrektora oddziału regionalnego Kasy.
Wzór dokumentu określa załącznik nr 2 do Instrukcji.
Wzór dokumentu polecenie wyjazdu służbowego krajowego określa załącznik nr 3 do Instrukcji, natomiast wzór dokumentu polecenie wyjazdu służbowego zagranicznego określa załącznik nr 4 do Instrukcji.
Dokument - dyspozycja przelewu jest podstawą do sporządzenia przelewu.
Wzór dokumentu określa załącznik nr 5 do Instrukcji.
Rozdział 5
Zasady kontroli dowodów księgowych
Zasady kontroli dowodów księgowych
Rozdział 6
Obieg dowodów księgowych
Obieg dowodów księgowych
Obieg dowodów księgowych rozpoczyna się od momentu ich wpływu z zewnątrz lub w dacie ich sporządzenia, aż do momentu ich zaksięgowania i archiwizowania.
W karcie czynności każdego pracownika oddziału regionalnego Kasy uczestniczącego w systemie obiegu dowodów księgowych należy, oprócz obowiązków, określić zakres uprawnień i odpowiedzialności za powierzony pracownikowi odcinek pracy. Dotyczy to również otrzymanych uprawnień do sprawdzania dowodów pod względem merytorycznym i formalno - rachunkowym.
W przypadku faktur, których weryfikacja wymaga zaangażowania innych komórek organizacyjnych lub wyjaśnień z wykonawcą, wydłuża się termin przekazania dowodów księgowych do komórki organizacyjnej ds. finansowo - księgowych do 5 dni roboczych. Wymienione terminy ulegają skróceniu w przypadku, gdy istnieje zagrożenie przekroczenia terminu płatności, jak również w przypadku, gdy dowód księgowy nie będzie mógł być ujęty do odpowiedniego okresu sprawozdawczego.
Pracownik komórki organizacyjnej ds. finansowo - księgowych odnotowuje w rejestrze faktur datę zwrotu sprawdzonego dowodu księgowego i potwierdza komórkom organizacyjnym otrzymanie dowodu księgowego;
Rozdział 7
Przechowywanie dowodów księgowych
Przechowywanie dowodów księgowych
Załącznik Nr 1
WNIOSEK O ZALICZKĘ
WNIOSEK O ZALICZKĘ
Imię i nazwisko | Stanowisko służbowe | |
Komórka organizacyjna | Data | |
Proszę o wypłacenie zaliczki wg poniższej specyfikacji | ||
Nazwa przedmiotu, materiału lub usługi | Ilość | Kwota |
Razem |
Sprawdzono pod względem merytorycznym | Sprawdzono pod względem formalnym i rachunkowym | ||||
(data) | (podpis) | (data) | (podpis) | ||
Dokonano kontroli wstępnej | Zatwierdzono do wypłaty | ||||
Główny Księgowy | Kierownik jednostki | ||||
(data) | (podpis) | (data) | (podpis) | ||
Konto Wn | Kwota | Konto Ma | |||
Zobowiązuję się rozliczyć nie później niż w ciągu 7 dni od dnia otrzymania (nie dotyczy zaliczek stałych). Upoważniam równocześnie zakład pracy do potrącenia kwoty nierozliczonej w terminie zaliczki z najbliższej wypłaty wynagrodzenia.
.................................................................
(data i czytelny podpis zaliczkobiorcy)
Załącznik Nr 2
ROZLICZENIE ZALICZKI
ROZLICZENIE ZALICZKI
.................................................... (pieczęć) | Nr dowodu .............................. | |||||
pobranej dnia .......................... 20 .... r. | ||||||
Przez Imię i nazwisko ..................................................................................................................................................................... | ||||||
Zaliczka | ....................................... | Załączone dowody sprawdzone pod względem merytorycznym | ||||
Wydatkowano (wg zestawienia poniżej) | ....................................... | |||||
do wypłaty do zwrotu | .......................................... Data | ...................................... (podpis) | ||||
Zestawienie i załączone dowody sprawdzono pod względem formalnym i rachunkowym | ||||||
Ilość załączników | .......................................... | .......................................... | ||||
.................................................................................. (data i podpis pobierającego) | Data | (podpis) | ||||
Dokonano kontroli wstępnej | ||||||
Konto Wn | Symbol podz. klasyfikacyjnego | Kwota | ||||
.......................................... Data | .......................................... Główny Księgowy | |||||
Konto Ma | RAZEM | Zatwierdzono do wypłaty | ||||
Zaliczka | ||||||
Do wypłaty - do zwrotu | .......................................... Data | .......................................... Kierownik jednostki | ||||
słownie zł ................................................................... |
słownie: ....................................................................... zł
L.p. | Zestawienie wydatków (dokumentów) | Kwota |
1. | ||
2. | ||
3. | ||
4. | ||
5. | ||
6. | ||
7. | ||
RAZEM |
Załącznik Nr 5
Dyspozycja Przelewu
Dyspozycja Przelewu
Nr dowodu ....................................................... | |
Księg.dnia ....................... podpis..................... |
do przekazania kwota: ............................................... | słownie: ....................................................................... |
z banku: ....................................................................... | do banku: .................................................................... |
z konta nr: ................................................................... | na konto nr: ................................................................ |
przekazujący: ............................................................. | odbiorca: ..................................................................... |
tytułem: ............................................................................................................ |
Sporządził: | Sprawdzono pod względem | Sprawdzono pod względem |
merytorycznym | formalno - rachunkowym | |
...................................... | dnia .................... podpis ........................ | dnia .................. podpis ........................ |
Data ................................ Główny Księgowy ..........................................
Zatwierdzono do wypłaty: | |||
Konto Wn | Symbol klasyfikacji | Kwota | Konto Ma |
Data ............................. | Kierownik jednostki ................................. |
Zapłacono przelewem z dnia ...................................... | podpis ........................................................ |
Pieczątka
Załącznik Nr 6
Dokument wewnętrzny nr ............ Data wystawienia: ................................................................. Data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi : ................................................................... Sprzedawca : DOSTAWCA TOWARU NIP .................. Nabywca: ......................................................................................... adres siedziby oddziału regionalnego lub Centrali KRUS NIP .............. Rodzaj transakcji: naliczenie podatku VAT z tytułu odwrotnego obciążenia, zgodnie z art.17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług - do faktury nr .............................. z dnia ..................... r. L.p. Nazwa towaru/usługi J.M. Ilość Cena jedn. netto Wartość netto Stawka VAT (%) Kwota VAT Wartość brutto RAZEM Słownie:.................................................................................................................................................................. Podpis i pieczątka imienna osoby upoważnionej Netto Stawka VAT (%) Kwota VAT Brutto w tym: 23 8 5 0 zw. | ||