Wprowadzenie do użytku "Wytycznych do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej".
Dz.Urz.MON.2014.44
Akt utracił mocDECYZJA Nr 25/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 7 lutego 2014 r.
w sprawie wprowadzenia do użytku "Wytycznych do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej"
Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852) oraz § 1 pkt 8 oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426)
ZAŁĄCZNIK
WYTYCZNE
DO PRZEPROWADZENIA PRZEGLĄDU POTRZEB DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNYCH SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
WYTYCZNE
DO PRZEPROWADZENIA PRZEGLĄDU POTRZEB DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNYCH SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Rozdział 2
Pierwszy etap Przeglądu Potrzeb - Identyfikacja Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych
Pierwszy etap Przeglądu Potrzeb - Identyfikacja Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych
Szczegółową zawartość opisu potrzeby dla zdolności operacyjnej zawiera załącznik 1 do wytycznych.
W uzasadnionych przypadkach przewodniczący grupy zadaniowej może wzbogacić opis potrzeby o dodatkowe zagadnienia.
Rozdział 3
Drugi etap Przeglądu Potrzeb - Definiowanie Wymagań Operacyjnych
Drugi etap Przeglądu Potrzeb - Definiowanie Wymagań Operacyjnych
Załącznik Nr 1
OPIS POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ
OPIS POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ
Krótka nazwa potrzeby operacyjnej.
2. NUMER POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ
Trzycyfrowe oznaczenie potrzeby operacyjnej (np.1/1/1). Pierwsza cyfra oznacza numer systemu funkcjonalnego, druga numer zdolności operacyjnej w danym systemie funkcjonalnym, trzecia cyfra oznacza numer potrzeby dla danej zdolności operacyjnej.
3. KATEGORIE REALIZACJI
Proponowana kolejność realizacji potrzeby operacyjnej, stosownie do przyjętych w danym okresie planistycznym priorytetów rozwoju Sił Zbrojnych RP oraz wstępnej oceny możliwości finansowych jej zaspokojenia:
1) kategoria "I" oznacza, że realizację danej potrzeby w okresie planistycznym uznaje się za niezbędne dla uzyskania przez Siły Zbrojne RP zdolności do realizacji postawionych im zadań;
2) kategoria "II" oznacza, że uzyskanie przez Siły Zbrojne RP zdolności do realizacji postawionych im zadań wymaga co najmniej częściowego zaspokojenia danej potrzeby. W przypadku pozyskania dodatkowych środków finansowych, należy dążyć do pełnego zaspokojenia potrzeb oznaczonych tą kategorią;
3) kategoria "III" oznacza, że osiągnięcie określonej zdolności nie wynika bezpośrednio z priorytetów rozwoju Sił Zbrojnych RP albo w sposób oczywisty przerasta możliwości finansowe resortu obrony narodowej i/lub charakteryzuje się niekorzystną relacją koszt/efekt.
4. UZASADNIENIE POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ
Przyczyny niemożności zaspokojenia potrzeby dla zdolności operacyjnej aktualnie posiadanymi siłami i środkami - wskazanie braku możliwości zaspokojenia danej potrzeby operacyjnej przez aktualnie funkcjonujące struktury organizacyjne, doktryny, metody szkolenia, posiadany SpW i inne.
5. CHARAKTERYSTYKA POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ
1) Wpływ na doktrynę użycia Sił Zbrojnych - ocena wpływu nowych struktur organizacyjnych oraz nowych potrzeb na obowiązujące dokumenty doktrynalne oraz inne dokumenty o charakterze kluczowym, wspomagającym i uzupełniającym.
2) Struktury organizacyjne wojsk - charakterystyka struktur organizacyjnych dowództw, sztabów i wojsk niezbędnych dla zaspokojenia danej potrzeby
operacyjnej, w tym konieczność sformowania nowych struktur, przeformowania, zmiany liczebności lub rozformowania struktur istniejących;
3) Termin zaspokojenia potrzeby dla zdolności operacyjnej - wymagany termin (harmonogram) uzyskania gotowości przez nowe struktury.
6. OGÓLNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE NOWEGO SpW:
1) rodzaj, typ i ilość SpW - rodzaj, typ i liczba egzemplarzy lub systemów nowego SpW, które należałoby pozyskać dla zaspokojenia danej potrzeby operacyjnej;
2) przewidywane warunki środowiskowe - warunki klimatyczne, terenowe i inne uwarunkowania mające wpływ na wymagania dotyczące wyszkolenia i wyposażenia żołnierzy oraz utrzymania w sprawności technicznej SpW;
3) przewidywane zamierzenia w zakresie dyslokacji i infrastruktury związane z pozyskaniem nowego SpW, w tym zamierzenia inwestycyjne i remontowe w zakresie infrastruktury konieczne do realizacji potrzeby;
4) zamierzenia szkoleniowe mające na celu zapewnienie osiągnięcia przez stan osobowy sił zbrojnych odpowiedniej wiedzy i umiejętności do realizacji nowej zdolności. Szczególną uwagę należy zwrócić na pakiety szkoleniowe oraz wyszkolenie instruktorów dla placówek szkolnictwa wojskowego;
5) zamierzenia logistyczne zmierzające do zabezpieczenia realizacji potrzeby operacyjnej, w szczególności wymagania i zakres przygotowania personelu technicznego wykonującego zadania obsługowo - remontowe zgodnie z przyjętym systemem eksploatacji;
6) ograniczenia - dla planowanych do wprowadzenia systemów SpW z uzasadnieniem, np.: interoperacyjność, stopień złożoności, poziom bezpieczeństwa, wymiary, masa, mobilność, itp.;
7) wymagania normalizacyjne - zestawienie wymaganych poziomów standaryzacji: kompatybilności, wymienności, jednolitości dotyczących wprowadzanego SpW. Wykaz norm i dokumentów standaryzacyjnych niezbędnych do osiągnięcia interoperacyjności;
8) kompatybilność i integralność z aktualnie użytkowanym SpW - zasadnicze wymagania dotyczące współpracy (kompatybilności) przewidywanego do wprowadzenia SpW (systemu) z aktualnie użytkowanymi typami SpW (systemami).
Załącznik Nr 2
WYMAGANIA OPERACYJNE
WYMAGANIA OPERACYJNE
(opisujące potrzebę materialną dla zdolności operacyjnej)
Numer wymagania operacyjnego | ||
1. | Kryptonim | |
2. | Priorytet | |
3. | Opis Potrzeby dla zdolności operacyjnej | |
4. | Identyfikacja zagrożeń dla misji i zadań realizowanych przez Siły Zbrojne RP. | |
5. | Wymagania jakie powinien spełniać SpW: | |
1) Funkcje krytyczne | ||
a) Parametry operacyjne jakie powinien spełniać SpW oraz ich priorytet i miernik | ||
b) Parametry kluczowe zawierające wartość progową i docelową parametru, wraz z uzasadnieniem podstawy zaliczenia parametru do kluczowych. | ||
2) Wymagania w zakresie wymiany informacji | ||
3) Wymagania w zakresie OPBMR | ||
4) Wymagania w zakresie zabezpieczenia logistycznego, w tym planowanie obsługiwania, wyposażenie serwisowe i diagnostyczne | ||
5) Wymagania w zakresie szkolenia | ||
6) Inne wymagania | ||
6. | Systemy wsparcia i współdziałania | |
1) Standaryzacja, Interoperacyjność i Powszechność / Systemy dowodzenia i łączności | ||
2) Integracja człowiek - system | ||
3) Transport | ||
4) Przechowywanie | ||
5) Informacje i dane geoprzestrzenne. | ||
7. | Docelowe potrzeby ilościowe SpW | |
8. | Docelowe potrzeby osobowe | |
9. | Docelowe potrzeby w zakresie infrastruktury | |
10. | Wymagany termin wprowadzenia do Sił Zbrojnych RP | |
11. | Szacunkowe koszty cyklu życia SpW | |
12. | Komórka organizacyjna właściwa do planowania rozwoju i utrzymania zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP /Gestor SpW |
....................................... ........................................................................
Podpis Gestora SpW Osoba odpowiedzialna za planowanie rozwoju
m.p i utrzymanie zdolności operacyjnych
Sił Zbrojnych RP
m.p
Załącznik Nr 3
OPIS ZAWARTOŚCI ARKUSZA DLA WYMAGANIA OPERACYJNEGO
OPIS ZAWARTOŚCI ARKUSZA DLA WYMAGANIA OPERACYJNEGO
Czterocyfrowe oznaczenie (np.1/1/1/1111). Pierwsze trzy cyfry odnoszą się do potrzeby operacyjnej, czwarta dotyczy roku edycji WO.
1. Kryptonim
Kryptonim jaki będzie posiadało wymaganie operacyjne.
2. Priorytet
Proponowana kolejność przyjęcia wymagania operacyjnego do realizacji prac w fazie koncepcyjno-analitycznej procesu pozyskania nowego SpW, stosownie do przyjętych kategorii ujętych w "Koncepcji osiągania zdolności do ...", odpowiednio: "I", "II", "III".
3. Ogólny opis potrzeby dla zdolności operacyjnej:
Opis potrzeby dla zdolności operacyjnej powinien zawierać:
a) nazwa zdolności operacyjnej dla której zidentyfikowano potrzebę;
b) ogólny opis zdolności operacyjnej dla której zidentyfikowano potrzebę, w tym charakter misji i zadań realizowanych przez Siły Zbrojne RP;
c) charakterystykę potrzeby, w tym jej wpływ na struktury organizacyjne i doktrynę użycia wojsk;
d) uzasadnienie potrzeby - wyjaśnienie dlaczego istniejący SpW nie może spełnić bieżących lub przewidywanych potrzeb dla zdolności operacyjnej;
e) ogólny harmonogram czasowy zaspokojenia potrzeby.
W uzasadnionych przypadkach można wzbogacić zawartość punktu o dodatkowe zagadnienia.
4. Identyfikacja zagrożeń dla misji i zadań realizowanych przez SZ RP.
Podsumowanie zagrożeń dla przebiegu działań opisanych w danym scenariuszu w przypadku niezrealizowania potrzeby operacyjnej.
5. Wymagania jakie powinien spełniać SpW:
1) Funkcje krytyczne:
a) identyfikacja parametrów operacyjnych wymaganych dla osiągnięcia potrzeby (np. wymagany poziom osłony balistycznej, manewrowość, mobilność, ładowność, system uzbrojenia i kierowania ogniem itp.) oraz nadanie priorytetu i mierzalnego miernika dla każdego parametru,
b) wskazanie parametrów kluczowych zawierających wartość progową i docelową parametru, wraz z uzasadnieniem podstawy zaliczenia parametru do kluczowych.
2) Wymagania w zakresie Wymiany Informacji (WWI).
Identyfikacja WWI dla każdej misji, w której SpW ma brać udział (np. obserwacja, rozpoznanie, identyfikacja). Wymagania dotyczące: poufności, dostępności i ciągłości wymiany informacji, konieczność archiwizowania
informacji (odpowiednio sformatowanych i skompresowanych) w bazie danych, celem ich wielokrotnego wykorzystania przez różnych uprawnionych użytkowników;
3) Wymagania w zakresie Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia (OPBMR).
Określenie wymagań, dotyczących rozpoznania, ochrony i likwidacji skażeń zapewniających bezpieczeństwo i swobodę działania w warunkach zagrożenia i wystąpienia skażeń;
4) Wymagania w zakresie zabezpieczenia logistycznego:
a) Planowanie obsługiwania - identyfikacja planowanych obsługiwań na różnych poziomach organizacyjnych. Opis koncepcji obsługiwania we własnym zakresie i własnymi siłami w porównaniu do obsługiwania zlecanego na zewnątrz;
b) opis dostępności operacyjnej, częstości i czasu trwania obsługiwań bieżących, planowanych obsługiwań okresowych, wymaganych materiałów eksploatacyjnych i narzędzi specjalnych (serwisowych) do przeprowadzenia obsługiwań, itp.,
c) opis wymaganych działań logistycznych w odniesieniu do danej misji, uwzględniając czas wojny i pokoju,
d) identyfikacja wymaganego wsparcia w walce, włączając do tego zdolność naprawy na polu walki, poziomy obsługiwania oraz cele i zdolności w czasie nagłego zapotrzebowania i mobilizacji,
e) planowanie systemu zabezpieczenia eksploatacji (outsourcing, organy remontowo - obsługowe Sił Zbrojnych RP lub sposób mieszany) na obszarze kraju oraz poza granicami (dla SpW planowanego do użycia w ramach misji),
f) wyposażenie obsługowo - remontowe niezbędne do pozyskania w zależności od przyjętego systemu zabezpieczenia eksploatacji, w tym zestawy obsługowo - remontowe adekwatne do proponowanego systemu zabezpieczenia eksploatacji;
g) wyposażenie serwisowe i diagnostyczne:
- definicja standardowego wyposażenia serwisowego i diagnostycznego, które będzie zabezpieczać potrzebę operacyjną,
- opis zdolności diagnostycznych (wykrywania awarii) pożądanych dla zautomatyzowanego wyposażenia diagnostycznego na wszystkich poziomach, wyrażonych w formie realistycznych i osiągalnych ekonomicznie prawdopodobieństw i poziomów ufności (jeżeli ma zastosowanie).
5) Wymagania w zakresie szkolenia.
Opis koncepcji szkolenia, włączając w to wymagania na pakiet wspomagania szkolenia (tj. symulatory, urządzenia treningowe, szkolenie zintegrowane) i logistykę szkolenia;
6) Inne wymagania:
a) charakterystyki, które będą miały znaczący wpływ na projektowanie nowych systemów/SpW (np.: koszt i ryzyko, odporność na atak elektroniczny itp.,
b) czynniki środowiska naturalnego (takie jak klimat, teren, środowisko, itp.),
c) nieplanowane wymuszenia (takie jak szybkie nagrzewanie, uderzenie pocisku, bliska detonacja),
d) zagadnienia bezpieczeństwa związane z wpływem promieniowania elektromagnetycznego na środki i materiały bojowe,
e) odniesienie do wpływu na środowisko elektromagnetyczne.
6. Systemy wsparcia i współdziałania.
Założenia dla wsparcia i współdziałania na poziomie wstępnej i pełnej zdolności operacyjnej. Omówienie systemów współdziałających (na poziomach systemu, podsystemów, platformy i użytkownika), zwłaszcza tych odnoszących się do zautomatyzowanych systemów dowodzenia oraz systemów łączności, transportu i składowania oraz standaryzacji i interoperacyjności. Określenie możliwości wspólnego wykorzystania przez Siły Zbrojne RP i zainteresowane komórki organizacyjne resortu obrony narodowej (wspólne wykorzystanie, wspólny interes, niezależne).
1) Standaryzacja, interoperacyjność i powszechność/Systemy dowodzenia i łączności:
a) zestawienie wymaganych poziomów standaryzacji: kompatybilność, zamienność, jednolitość. Wykaz norm (krajowych i zagranicznych) i dokumentów standaryzacyjnych NATO niezbędnych do osiągnięcia zakładanego poziomu interoperacyjności,
b) opis zintegrowania z systemem dowodzenia i łączności, w tym:
- identyfikacja wymagania w zakresie przepustowości, sieci komputerowych i wymagania przeciwzakłóceniowe,
- identyfikacja wymagań na dane rozpoznania, włączając w to interfejsy przesyłania danych, łączności i bazy danych odnoszące się do planowania misji i celu, danych o zagrożeniach, itp.,
- opis zagadnień wspólnego użycia i obsługiwania w NATO, itp.,
- identyfikacja interfejsów proceduralnych i technicznych, komunikacji, protokołów i standardów wymaganych do uwzględnienia w celu zapewnienia zakładanego poziomu interoperacyjności w Siłach Zbrojnych RP i NATO oraz innymi krajami stowarzyszonymi i współpracującymi,
- opis standardów informatycznych w odniesieniu do architektury informatycznej, która zapewnia zdolności obronne odnoszące się do bezpieczeństwa, tajności, autentyczności i ciągłości informacji wymienianej i używanej;
2) Integracja człowiek - system.
Problemy integracji człowiek-system, włączając w to między innymi: wyznaczenie ograniczeń natury ludzkiej dla operatorów, obsług i personelu wsparcia;
3) Transport.
Opis SpW planowanego do transportu pozwalający na określenie:
a) podatności transportowej ładunku,
b) wrażliwości ładunku na transport,
c) rodzaju ładunku niebezpiecznego,
d) zdolności przeładunkowej,
e) zdolności do przewozu różnymi środkami transportu;
4) Przechowywanie.
Wyszczególnienie podstawowych wymagań potrzebnych do bazowania, magazynowania, przechowywania i szkolenia;
5) Informacje i dane geoprzestrzenne.
Materiały kartograficzne, cyfrowe dane topograficzne i dane geoprzestrzenne niezbędne do zaspokojenia potrzeby.
7. Docelowe potrzeby ilościowe SpW.
Szacunkowa liczba egzemplarzy SpW, w tym szkoleniowych, wymaganych do osiągnięcia pożądanej zdolności operacyjnej.
8. Docelowe potrzeby osobowe.
Szacunkowe potrzeby i koszty osobowe wynikające z wprowadzenia nowego SpW.
9. Docelowe potrzeby w zakresie infrastruktury.
Szacunkowe potrzeby infrastrukturalne wynikające z wprowadzenia nowego SpW.
10. Wymagany termin wprowadzenia do Sił Zbrojnych RP.
Wymagany termin osiągnięcia wstępnej i pełnej zdolności operacyjnej przez struktury organizacyjne wyposażone w nowy SpW.
11. Szacunkowe koszty cyklu życia SpW.
Wstępna analiza kosztów cyklu życia SpW obejmująca szacunkowe koszty pozyskania i koszty eksploatacji, pozwalająca na określenie dostępności ekonomicznej SpW. Dane kosztowe powinny być wyrażone w formie wartości progowych i docelowych.
12. Komórka organizacyjna właściwa do planowania rozwoju i utrzymania zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP / Gestor SpW.
....................................... ........................................................................
Podpis Gestora SpW Osoba odpowiedzialna za planowanie rozwoju
m.p i utrzymanie zdolności operacyjnych
Sił Zbrojnych RP
m.p
Załącznik Nr 4
Procedury ustanawiania i opracowania Programu Operacyjnego (PO)
Procedury ustanawiania i opracowania Programu Operacyjnego (PO)
I.
PROCEDURA USTANAWIANIA PROGRAMU OPERACYJNEGO.
PROCEDURA USTANAWIANIA PROGRAMU OPERACYJNEGO.
2. Podstawę merytoryczną do wystosowania wniosku o ustanowienia PO stanowi zatwierdzona przez Szefa Sztabu Generalnego WP i zaakceptowana przez Ministra Obrony Narodowej "Koncepcja osiągnięcia zdolności do ...", która definiuje zakres PO.
3. Wraz z wnioskiem o ustanowienie PO, Szef Sztabu Generalnego WP proponuje wyznaczenie jego Dyrektora.
4. Wyrażenie przez Ministra Obrony Narodowej zgody na ustanowienie nowego PO stanowi podstawę do rozpoczęcia procedury jego opracowania.
5. Dyrektor PO jest powoływany i odwoływany przez Ministra Obrony Narodowej odrębną decyzją.
II.
PROCEDURA OPRACOWANIA PROGRAMU OPERACYJNEGO.
PROCEDURA OPRACOWANIA PROGRAMU OPERACYJNEGO.
1) Etap wykonawczy;
2) Etap uzgodnieniowy;
3) Etap końcowy.
2. Celem etapu wykonawczego jest opracowanie poszczególnych części PO, opisujących obszary funkcjonowania Sił Zbrojnych, których realizacja zapewni osiągnięcie wymaganej zdolności operacyjnej.
3. W celu opracowania PO, osoba odpowiedzialna za planowanie rozwoju i utrzymania zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP powołuje Zespół programowy (ZP) w skład którego wchodzą przedstawiciele komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej objętych realizacją PO, w tym gestora SpW, Centralnego Organu Logistycznego oraz komórki lub jednostki organizacyjnej, która będzie odpowiadała za realizację PO (Dyrektora PO).
4. Skład ZP może ulegać zmianom stosownie do fazy opracowania PO.
5. Pracami ZP kieruje osoba odpowiedzialna za planowanie rozwoju i utrzymania zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP, która jest głównym organizatorem i koordynatorem zadań realizowanych przez Zespół. Jego zastępcą jest przedstawiciel Dyrektora PO.
6. PO dla zdolności operacyjnej powinien się składać z części wstępnej oraz części głównej.
7. Część wstępna powinna w szczególności zawierać:
1) wprowadzenie;
2) cele główne i cząstkowe programu;
3) mierniki stopni realizacji przedsięwzięć;
4) wymagania, założenia i ograniczenia dla osiągnięcia zdolności;
5) czas osiągnięcia zdolności operacyjnej;
6) wymagania do osiągnięcia zdolności poprzez pozyskanie SpW;
7) wpływ osiągniętej zdolności na poprawę innych zdolności;
8) struktura organizacyjna ZP oraz harmonogram jego prac;
9) punkty kontrolne i decyzyjne;
10) sposób nadzoru nad przebiegiem programu;
11) zasady wprowadzania zmian do programu.
8. Część głowna powinna składać się z następujących rozdziałów:
1) zamierzenia w zakresie pozyskania SpW oraz opis sprzętu;
2) zamierzenia w zakresie operacyjnego wykorzystania SpW/systemu;
3) zamierzenia organizacyjne i dyslokacyjne oraz koszty osobowe wynikające z osiągnięcia nowej zdolności Sił Zbrojnych;
4) zamierzenia inwestycyjne i remontowe w zakresie infrastruktury ogólnej konieczne do osiągnięcia wymaganej zdolności operacyjnej i wstępne szacunkowe koszty z tym związane;
5) zamierzenia szkoleniowe mające na celu zapewnienie osiągnięcia przez stan osobowy sił zbrojnych odpowiedniej wiedzy i umiejętności do realizacji nowej zdolności; szczególną uwagę zwraca się na konieczność zakupu pakietów szkoleniowych oraz wyszkolenia instruktorów dla potrzeb placówek szkolnictwa wojskowego;
6) zasadnicze zamierzenia logistyczne zmierzające do zabezpieczenia realizacji zdolności operacyjnej, w szczególności w programie przedstawia się warunki jakie winny być spełnione w zakresie infrastruktury technicznej i magazynowej; ponadto, opracowuje się wymagania i zakres przygotowania personelu technicznego wykonującego zadania obsługowo - remontowe zgodnie z przyjętym systemem eksploatacji;
7) zasadnicze przedsięwzięcia w zakresie standaryzacji, interoperacyjności i powszechności w obszarze dowodzenia i łączności, konieczne do zapewnienia zdolności do działania w środowisku sieciocentrycznym;
8) całościowa wycena kosztów osiągnięcia zdolności operacyjnej.
9. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący ZP może wzbogacić zawartość PO o dodatkowe zagadnienia.
10. Opracowany przez ZP projekt PO stanowi podstawę do rozpoczęcia etapu uzgodnieniowego.
11. Celem etapu uzgodnieniowego jest dokonanie uzgodnienia projektu PO z szefami instytucji, których przedstawiciele wchodzą w skład ZP oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Obrony Narodowej realizującymi proces pozyskiwania SpW dla SZ RP.
12. Uzgodnienie projektu PO ze wszystkimi szefami instytucji, których przedstawiciele wchodzą w skład ZP oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Obrony Narodowej realizującymi proces pozyskiwania SpW dla SZ RP stanowi podstawę do rozpoczęcia etapu końcowego.
13. W ramach etapu końcowego, przewodniczący ZP występuje poprzez Szefa ZPS-P5 (Szefa następcy prawnego ZPS-P5), po uzgodnieniu z Szefem Zarządu Planowania Rzeczowego - P8 (Szefem następcy prawnego ZPR-P8), do Szefa Sztabu Generalnego WP z wnioskiem o zatwierdzenie PO.
14. Po zatwierdzeniu PO przez Szefa Sztabu Generalnego WP, przewodniczący ZP przesyła go do Dyrektora PO.
15. Za realizację PO odpowiada jego Dyrektor PO. Regulamin funkcjonowania dyrektorów PO oraz kierowników projektów zawartych w PO określają odrębne przepisy.
16. Na podstawie zatwierdzonego Programu Operacyjnego Szef Sztabu Generalnego WP przygotowuje wniosek do rozpatrzenia przez Radę Ministrów dotyczący aktualizacji programu wieloletniego "Priorytetowe Zadania Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach programów operacyjnych" ustanowionego na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm 4 ).