Wprowadzenie do użytku "Wytycznych do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb Operacyjnych".
Dz.Urz.MON.2007.5.67
Akt utracił mocDECYZJA Nr 95/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 27 lutego 2007 r.
w sprawie wprowadzenia do użytku "Wytycznych do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb Operacyjnych"
Na podstawie § 1 pkt 8 oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) w związku z pkt 2 decyzji Ministra Obrony Narodowej Nr 274/MON z dnia 13 października 2003 r. w sprawie wprowadzania modelu systemu realizacji badań naukowych oraz prac rozwojowych, wdrożeniowych i studyjnych w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON z 2003 r. Nr 16, poz. 174, z 2004 r. Nr 8, poz. 90 oraz z 2005 r. Nr 13, poz. 104) ustala się, co następuje:
ZAŁĄCZNIK 1
WYTYCZNE DO PRZEPROWADZENIA PRZEGLĄDU POTRZEB OPERACYJNYCH
WYTYCZNE DO PRZEPROWADZENIA PRZEGLĄDU POTRZEB OPERACYJNYCH
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
- "Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej",
- "Strategia Wojskowa Rzeczypospolitej Polskiej",
- "Wytyczne Polityczne NATO",
- "NATO Strategie Concept",
- przyjęte Cele SZ NATO i WD dla RP,
- propozycje Celów SZ NATO i WD dla RP na kolejny okres planistyczny,
- przyjęte przez Kierownictwo MON rekomendacje Strategicznego Przeglądu Obronnego,
- "Raport o stanie obronności Rzeczypospolitej Polskiej",
- "Ocena Sił Zbrojnych RP",
- główne kierunki rozwoju Sił Zbrojnych RP oraz ich przygotowań do obrony państwa określone przez Prezydenta RP",
- "Szczegółowe kierunki przebudowy i modernizacji Sił Zbrojnych RP - na kolejny okres planistyczny" - określane przez Radę Ministrów,
- "Wytyczne Ministra Obrony Narodowej w sprawie planowania i programowania obronnego w resorcie obrony narodowej oraz w sprawie rozwoju Sił Zbrojnych RP na lata...",
- dokumenty normatywne dotyczące planowania i zabezpieczenia potrzeb mobilizacyjnych i wojennych Sił Zbrojnych RP w środki zaopatrzenia, w tym Program Mobilizacji Gospodarki.
Rozdział 2
Identyfikacja Potrzeb Operacyjnych
Identyfikacja Potrzeb Operacyjnych
Rozdział 3
Definiowanie Wymagań Operacyjnych w zakresie modernizacji technicznej
Definiowanie Wymagań Operacyjnych w zakresie modernizacji technicznej
Uwaga: Nie wszystkie zadania/funkcje będą wymagały określenia PK. Podobnie, niektóre obszary mogą wymagać zdefiniowania więcej niż jednego PK.
Załączniki:
Nr 1 Identyfikacja Potrzeb Operacyjnych (układ treści)
Nr 2 Arkusz Potrzeby Operacyjnej
Nr 3 Zasadnicza zawartość Arkusza Potrzeby Operacyjnej
Nr 4 Wymagania Operacyjne.
Załącznik Nr 1
IDENTYFIKACJA POTRZEB OPERACYJNYCH
IDENTYFIKACJA POTRZEB OPERACYJNYCH
1. Wstęp.
2. Ocena warunków obronności, w tym:
a. zagrożeń,
b. modernizacji technicznej,
c. struktur organizacyjnych oraz struktury i wielkości stanów osobowych,
d. infrastruktury wojskowej,
e. realizacji zobowiązań sojuszniczych.
3. Misje i zadania Sił Zbrojnych oraz scenariusze prowadzenia przyszłych operacji.
4. Siły i środki niezbędne do realizacji poszczególnych misji i zadań (scenariuszy).
5. Arkusze potrzeb operacyjnych.
6. Załączniki.
Załącznik Nr 2
ARKUSZ POTRZEBY OPERACYJNEJ
ARKUSZ POTRZEBY OPERACYJNEJ
Nr potrzeby operacyjnej: Priorytet: | Nazwa potrzeby operacyjnej: | Zdolność operacyjna: | ||||||||||
CHARAKTERYSTYKA POTRZEBY OPERACYJNEJ: UZASADNIENIE POTRZEBY OPERACYJNEJ: | ||||||||||||
Zagrożenia: 1. Aktualne: 2. Przewidywane: | Scenariusze: | Narodowe akty prawne i dokumenty doktrynalne: | Zobowiązania międzynarodowe | |||||||||
CSZ NATO i WD dla RP: Planowane do przyjęcia | PCC | UE: | Inne: | |||||||||
Przyczyny niemożności zaspokojenia potrzeby operacyjnej aktualnie posiadanymi siłami i środkami: | Inne uzasadnienie dla posiadania zdolności operacyjnych analogicznych z potrzebą operacyjną: | |||||||||||
ZDOLNOŚCI OPERACYJNE | ||||||||||||
Aktualne zdolności operacyjne: | Zdolności operacyjne na etapie rozwoju: | Przyszłe zdolności operacyjne: | ||||||||||
OSZACOWANIE | ||||||||||||
Struktury organizacyjne wojsk: | Nowe systemy UiSW | |||||||||||
Rodzaj, typ i ilość UiSW: | Przewidywane warunki środowiskowe: Wymagania normalizacyjne: | Wymogi i ograniczenia w zakresie UiSW: Współpraca z aktualnie użytkowanym UiSW: | ||||||||||
Wpływ na doktrynę użycia sił: | Termin zaspokojenia potrzeby operacyjnej: | |||||||||||
Uwagi: |
Załącznik Nr 3
ZASADNICZA ZAWARTOŚĆ ARKUSZA POTRZEBY OPERACYJNEJ
ZASADNICZA ZAWARTOŚĆ ARKUSZA POTRZEBY OPERACYJNEJ
Dwucyfrowe oznaczenie potrzeby operacyjnej (np.1.1). Pierwsza cyfra oznacza numer funkcji wojskowej, druga kolejny numer potrzeby operacyjnej w danej funkcji wojskowej.
2. Nazwa potrzeby operacyjnej.
Krótka nazwa potrzeby operacyjnej.
3. Priorytet.
Proponowana kolejność przyjęcia do realizacji potrzeby operacyjnej, stosownie do przyjętych w danym okresie planistycznym priorytetów rozwoju Sił Zbrojnych RP oraz wstępnej oceny możliwości finansowych jej zaspokojenia:
- priorytet "I" oznacza, że zaspokojenie danej potrzeby w okresie planistycznym uznaje się za niezbędne dla uzyskania przez Siły Zbrojne RP zdolności do realizacji postawionych im zadań, w tym wypełnienia zobowiązań sojuszniczych,
- priorytet "II" oznacza, że uzyskanie przez Siły Zbrojne RP zdolności do realizacji postawionych im zadań wymaga co najmniej częściowego zaspokojenia danej potrzeby. W przypadku pozyskania dodatkowych środków finansowych, należy dążyć do pełnego zaspokojenia potrzeb oznaczonych tym właśnie priorytetem,
- priorytet "III" oznacza, że osiągnięcie określonej zdolności nie wynika bezpośrednio z priorytetów rozwoju Sił Zbrojnych RP, bądź też nie wpłynie decydująco na podniesienie zdolności Sił Zbrojnych RP do realizacji zadań, albo też w sposób oczywisty przerasta możliwości finansowe resortu obrony narodowej i/lub charakteryzuje się niekorzystną relacją koszt/efekt - choćby nawet jej zaspokojenie było pożądane.
4. Zdolność operacyjna.
Wskazanie zasadniczej (zasadniczych) zdolności operacyjnej (operacyjnych), w której (których) mieści się dana potrzeba operacyjna.
5. Charakterystyka potrzeby operacyjnej.
Opis potrzeby operacyjnej.
6. Uzasadnienie potrzeby operacyjnej.
1) Zagrożenia - krótki opis aktualnych i przewidywanych zagrożeń, które uzasadniają konieczność posiadania danej zdolności operacyjnej;
2) Scenariusze - wskazanie scenariusza (scenariuszy), do realizacji którego (których) niezbędne jest posiadanie danej zdolności operacyjnej;
3) Narodowe akty prawne i dokumenty doktrynalne - wskazanie zapisów ustaw, które nakładają na Siły Zbrojne zadania wymagające uzyskania danej zdolności operacyjnej lub wskazanie zapisów narodowych dokumentów doktrynalnych (kluczowych, wspomagających i uzupełniających), skutkujących koniecznością uzyskania takich zdolności;
4) Zobowiązania międzynarodowe:
a) Cele SZ NATO i WD dla RP - wyszczególnienie Celów SZ NATO i WD dla RP negocjowanej edycji, których zakres pokrywa się w całości lub w części z daną potrzebą operacyjną,
b) PCC - wyszczególnienie przyjętych przez Polskę Praskich Zobowiązań na Rzecz Zdolności Obronnych, których zakres pokrywa się w całości lub w części z daną potrzebą operacyjną,
c) UE - wyszczególnienie przyjętych przez Polskę zobowiązań w ramach Unii Europejskiej, których zakres pokrywa się w całości lub w części z daną potrzebą operacyjną,
d) Inne - wyszczególnienie przyjętych przez Polskę innych zobowiązań międzynarodowych, których zakres pokrywa się w całości lub w części z daną potrzebą operacyjną.
7. Przyczyny niemożności zaspokojenia potrzeby operacyjnej aktualnie posiadanymi siłami i środkami.
Uzasadnienie braku lub niewystarczających możliwości zaspokojenia danej potrzeby operacyjnej poprzez aktualnie funkcjonujące struktury organizacyjne oraz posiadane systemy UiSW.
8. Inne uzasadnienie dla posiadania zdolności operacyjnych analogicznych z potrzebą operacyjną.
Jeśli występuje - inne uzasadnienie konieczności posiadania danej potrzeby.
9. Zdolności operacyjne:
1) Aktualne zdolności operacyjne - wyszczególnienie i krótka charakterystyka aktualnie posiadanych zdolności operacyjnych w obszarze analogicznym do danej potrzeby operacyjnej;
2) Zdolności operacyjne na etapie rozwoju - wyszczególnienie i charakterystyka zdolności operacyjnych w obszarze analogicznym do danej potrzeby operacyjnej, które są obecnie na etapie rozwijania, ze wskazaniem zapisów stosownych dokumentów planistycznych (np.: "Program rozwoju Sił Zbrojnych RP...", plany dziedzinowe, funkcjonalne, specjalistyczne, inne decyzje Kierownictwa MON) oraz realizowanych badań naukowych oraz prac rozwojowych, wdrożeniowych i studyjnych;
3) Przyszłe zdolności operacyjne - opis zdolności operacyjnych niezbędnych dla pełnego zaspokojenia danej potrzeby operacyjnej, w tym propozycja sposobu ich osiągnięcia, np. przez sformowanie nowych lub przeformowania istniejących struktur organizacyjnych, pozyskanie nowych systemów UiSW, bądź też w drodze włączenia się do przedsięwzięć realizowanych we współpracy międzynarodowej.
10. Oszacowanie.
1) Struktury organizacyjne - charakterystyka struktur organizacyjnych dowództw, sztabów i wojsk niezbędnych dla zaspokojenia danej potrzeby operacyjnej, w tym konieczność sformowania nowych struktur, przeformowania, zmiany liczebności lub rozformowania struktur istniejących;
2) Nowe systemy UiSW:
a) Rodzaj, typ i ilość UiSW - rodzaj, typ i liczba egzemplarzy lub systemów nowego UiSW, które należałoby pozyskać dla zaspokojenia danej potrzeby operacyjnej,
b) Przewidywane warunki środowiskowe - warunki klimatyczne, terenowe i inne uwarunkowania, mające wpływ na wymagania dotyczące wyszkolenia i wyposażenia żołnierzy oraz charakterystyk technicznych UiSW i utrzymania ich w sprawności,
c) Wymogi i ograniczenia w zakresie UiSW - zestawienie zasadniczych wymogów i ograniczeń dla planowanych do wprowadzenia systemów UiSW z uzasadnieniem, np.: interoperacyjność, stopień złożoności, poziom bezpieczeństwa, wymiary, masa, mobilność, itp.,
d) Wymagania normalizacyjne - zestawienie wymaganych poziomów standaryzacji: kompatybilności, wymienności, jednolitości dotyczących wprowadzanego UiSW. Wykaz norm i dokumentów standaryzacyjnych niezbędnych do osiągnięcia interoperacyjności,
e) Współpraca z aktualnie użytkowanym UiSW - zasadnicze wymogi dotyczące współpracy (kompatybilności) przewidywanego do wprowadzenia UiSW (systemu) z aktualnie użytkowanymi typami UiSW (systemami).
11. Wpływ na doktrynę użycia sił.
Ocena wpływu nowych struktur organizacyjnych oraz UiSW na obowiązujące dokumenty doktrynalne, w tym na "Doktrynę Narodową Operacji Połączonych" oraz inne dokumenty o charakterze kluczowym, wspomagającym i uzupełniającym.
12. Termin zaspokojenia potrzeby operacyjnej.
Wymagany termin (harmonogram) uzyskania gotowości przez nowe struktury.
Załącznik Nr 4
WYMAGANIA OPERACYJNE
WYMAGANIA OPERACYJNE
(pełna nazwa UiSW)
1. Nr wymagania operacyjnego.
Trzycyfrowe oznaczenie (np. 1.1.1). Pierwsze dwie cyfry odnoszą się do potrzeby operacyjnej, trzecia oznacza kolejny numer UiSW, który ma być rozwijany w ramach danej potrzeby operacyjnej.
2. Kryptonim.
Kryptonim jaki będzie posiadało UiSW.
3. Priorytet.
Proponowana kolejność przyjęcia do realizacji prac w zakresie pozyskania nowego UiSW, stosownie do przyjętych priorytetów podczas Identyfikacji Potrzeb Operacyjnych: "I", "II", "III".
4. Ogólny opis Potrzeby/Zdolności Operacyjnej.
- Streszczenie potrzeby operacyjnej,
- Opis ogólnego charakteru misji (zadania),
- Identyfikacja nadrzędnych wymagań operacyjnych, którym przyszły system będzie podlegał (jeżeli UiSW będzie wchodziło np. w skład systemu, który obejmuje całe Siły Zbrojne RP - konieczność uzgadniania z organizatorem systemu),
- Opis proponowanego UiSW,
- Opis zadań, jakie będzie musiało realizować UiSW,
- Opis koncepcji operacyjnej i koncepcji wsparcia, podsumowujących miejsce UiSW na przyszłym polu walki, jego zastosowanie i działanie, umocowanie organizacyjne oraz połączenie z systemem obsługiwania i wsparcia,
- Opis koncepcji operacyjnej w zakresie wymiany informacji.
5. Zagrożenie.
Podsumowanie zagrożeń, którym należy przeciwdziałać.
6. Braki istniejących systemów.
Wyjaśnienie, dlaczego istniejące UiSW nie może spełnić bieżących lub przewidywanych wymagań.
7. Wymagane zdolności.
- Identyfikacja parametrów operacyjnych (poszczególne zdolności i ich charakterystyki) wymaganych dla przyszłego UiSW,
- Wyrażenie wymagań w formie "wartość progowa/wartość docelowa" oraz podanie kryteriów i uzasadnienie dla każdego wymagania. Uzasadnienie powinno zawierać specyfikę środowiska działania UiSW (działania wojenne, pokojowe, warunki przejściowe),
- Ogólny harmonogram czasowy zaspokojenia potrzeby,
- Identyfikacja Parametrów Kluczowych. Opracowanie PK powinno być zgodnie z pkt 33, Rozdział 3 Wytycznych.
– Opis scenariuszy misji i zadań (czasu wojny i pokoju, jeżeli się różnią), w kategoriach charakteru misji i zadań, zastosowanej taktyki, środków przeciwdziałania i warunków środowiskowych (naturalnych i wymuszonych; tj. zakres temperatury, wilgotność, działania informacyjne, itp.),
– Identyfikacja parametrów działania takich jak zasięg, celność, ładowność, prędkość, niezawodność, interoperacyjność, itp. Podanie rekomendacji dla uznania parametru za kluczowy (PK).
Identyfikacja WWI najwyższego szczebla dla UiSW i dla każdej misji, w której UiSW ma brać udział (np. obserwacja, rozpoznanie, identyfikacja).
Określenie wymagań dotyczących rozpoznania, ochrony i likwidacji skażeń zapewniających bezpieczeństwo i swobodę działania w warunkach zagrożenia i wystąpienia skażeń.
– Opis parametrów oceny gotowości do misji, dostępności operacyjnej, częstości i czasu trwania obsługiwań bieżących i planowanych, itp,
– Opis wymaganych działań logistycznych w odniesieniu do danej misji, uwzględniając czas wojny i pokoju,
– Identyfikacja wymaganego wsparcia w walce, włączając do tego zdolność naprawy na polu walki, wymagania dotyczące mobilności, poziomy obsługiwania oraz cele i zdolności w czasie nagłego zapotrzebowania i mobilizacji.
– Charakterystyki, które będą miały znaczący wpływ na projektowanie UiSW, jego koszt i ryzyko,
– Odniesienie do wymagań ataku elektronicznego,
– Odporność na efekt działania broni ABC,
– Czynniki środowiska naturalnego (takie jak klimat, teren, środowisko morskie, itp.),
– Nieplanowane wymuszenia (takie jak szybkie nagrzewanie, uderzenie pocisku, bliska detonacja),
– Zagadnienia bezpieczeństwa związane z promieniowaniem elektromagnetycznym na środki i materiały bojowe,
– Odniesienie do wpływu UiSW na środowisko elektromagnetyczne.
8. Systemy wsparcia i współdziałania.
Założenia dla wsparcia i współdziałania na poziomie wstępnej i pełnej zdolności operacyjnej. Omówienie systemów współdziałających (na poziomach systemu/podsystemów, platformy i użytkownika), zwłaszcza tych odnoszących się do zautomatyzowanych systemów dowodzenia i łączności, transportu i składowania oraz standaryzacji i interoperacyjności. Określenie możliwości wspólnego wykorzystania przez RSZ i inne zainteresowane jednostki (komórki) organizacyjne (wspólne wykorzystanie, wspólny interes, niezależne).
Identyfikacja czynności obsługiwania i harmonogram obsług na różnych poziomach obsługiwania. Opis koncepcji obsługiwania we własnym zakresie w porównaniu do obsługiwania zlecanego na zewnątrz.
– Definicja standardowego wyposażenia serwisowego i diagnostycznego, które będzie wykorzystywane przez UiSW,
– Opis zdolności diagnostycznych (wykrywania awarii) pożądanych dla zautomatyzowanego wyposażenia diagnostycznego na wszystkich poziomach, wyrażonych w formie realistycznych i osiągalnych ekonomicznie prawdopodobieństw i poziomów ufności (jeżeli ma zastosowanie).
– Zestawienie wymaganych poziomów standaryzacji: kompatybilność, zamienność, jednolitość dotyczących UiSW. Wykaz norm (krajowych i zagranicznych) i dokumentów standaryzacyjnych NATO niezbędnych do osiągnięcia zakładanego poziomu interoperacyjności,
– Opis, jak UiSW będzie zintegrowane w architekturę systemu dowodzenia i łączności, która ma istnieć w czasie, gdy UiSW będzie wprowadzone do użytku. Opis wpływu na obecną i planowaną infrastrukturę systemów dowodzenia i łączności, w tym:
- Identyfikacja wymagania w zakresie przepustowości, sieci komputerowych i wymagania przeciwzakłóceniowe,
- Identyfikacja wymagań na dane rozpoznania, włączając w to interfejsy przesyłania danych, łączności i bazy danych odnoszące się do planowania misji i celu, danych o zagrożeniach, itp,
- Opis zagadnień wspólnego użycia, wspólnego obsługiwania w NATO, itp,
- Identyfikacja interfejsów proceduralnych i technicznych, komunikacji, protokołów i standardów wymaganych do uwzględnienia w celu zapewnienia zakładanego poziomu interoperacyjności z innymi RSZ, NATO i innymi krajami stowarzyszonymi i współpracującymi,
- Opis odpowiednich standardów informatycznych, z którymi UiSW musi być zgodne,
- Odniesienie do architektury informatycznej, która zapewnia zdolności obronne odnoszące się do bezpieczeństwa, tajności, autentyczności i ciągłości informacji wymienianej i używanej.
Problemy integracji człowiek-system, włączając w to:
- Wyznaczenie ograniczeń natury ludzkiej dla operatorów, obsług i personelu wsparcia,
- Identyfikacja wymagań ze względu na możliwości percepcyjne personelu, które mają wpływ na projektowanie UiSW (stopień wykorzystania, wskaźniki utrzymania, itp.),
- Ustalenie wymagań psychicznych, fizycznych i percepcyjnych dla operatorów, obsług i personelu wsparcia, który przyczynia się do, lub ogranicza, całościową wydajność UiSW i całego systemu,
- Opis koncepcji szkolenia, włączając w to wymagania na pakiet wspomagania szkolenia (tj. symulatory, urządzenia treningowe, szkolenie zintegrowane) i logistykę szkolenia,
- Opis przewidywanych błędów, które będą miały wpływ na bezpieczeństwo, zdrowie lub oba te czynniki, redukujące wydajność pracy lub efektywność systemu w danym środowisku operacyjnym. Określenie wartości docelowych i wartości progowych dla powyższych wymagań.
Opis jak UiSW będzie przemieszczane zarówno do jak i na teatrze działań. Identyfikacja wszelkich ograniczeń, w tym ograniczeń transportowych w zakresie przewozu ładunków niebezpiecznych - Nr UN. Wyszczególnienie podstawowych wymagań (główne i wysunięte bazy) i powiązanych obiektów potrzebnych do szkolenia. Identyfikacja wymagań w zakresie pakowania, obchodzenia się i transportu. Definiowanie indywidualnych wymagań takich jak dane niezbędne do procesu i miejsca składowania systemu.
Materiały kartograficzne, cyfrowe dane topograficzne i dane geoprzestrzenne potrzebne do zastosowania UiSW.
9. Potrzeby docelowe.
Ocena liczby potrzebnych jednostek UiSW, włączając w to jednostki szkoleniowe. Jest to jedynie szacunkowa liczba i nie będzie służyła jako ostateczne źródło dla dokumentacji. Identyfikacja jednostek lub platform i ilości tych platform (włączając w to inne RSZ, jeśli ma zastosowanie), które będą posiadały UiSW lub jego podsystemy rozwijane i nabywane w celu spełnienia niniejszych wymagań operacyjnych.
10. Wymagany termin wprowadzenia do Sił Zbrojnych RP.
Definiowanie, które czynności, po zakończeniu, będą oznaczały osiągnięcie wstępnej i pełnej zdolności operacyjnej. Podanie liczby personelu operacyjnego i wsparcia, obiektów, infrastruktury i elementów wsparcia organizacyjnego, przejściowego i magazynowego, które muszą być zapewnione. Jeżeli istotna jest dostępność w określonych ramach czasowych, wyszczególnienie dla wstępnej gotowości operacyjnej. Opis konsekwencji nie osiągnięcia celu i określenie przedziału akceptowalności, jeśli to właściwe.
11. Koszt UiSW.
Wstępna kalkulacja kosztów pozyskania UiSW pozwalająca na określenie dostępności ekonomicznej na wczesnych etapach jego pozyskania. Dane kosztowe powinny być wyrażone w formie wartości progowych i docelowych.
12. Organizator systemu
.........................
(podpis gestora UiSW lub
organizatora systemu)
______
1 Określenie zdefiniowane w "Wytycznych Ministra Obrony Narodowej w sprawie głównych celów i kierunków polityki naukowej i naukowo-technicznej resortu obrony narodowej" wprowadzonych do użytku decyzją Nr 425/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2007 r. w sprawie głównych celów i kierunków polityki naukowej i naukowo-technicznej resortu obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 18, poz. 191).