Wprowadzenie do użytku służbowego "Wytycznych w sprawie podziału właściwości organów infrastruktury i użytkowników w zakresie finansowania i realizacji zadań związanych z utrzymaniem czystości obiektów i utrzymaniem terenów zieleni zlokalizowanych na terenie kompleksów wojskowych oraz chodników zewnętrznych, położonych bezpośrednio przy granicy tych kompleksów".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2011.4.36

Akt utracił moc
Wersja od: 8 marca 2011 r.

DECYZJA Nr 32/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 11 lutego 2011 r.
w sprawie wprowadzenia do użytku służbowego "Wytycznych w sprawie podziału właściwości organów infrastruktury i użytkowników w zakresie finansowania i realizacji zadań związanych z utrzymaniem czystości obiektów i utrzymaniem terenów zieleni zlokalizowanych na terenie kompleksów wojskowych oraz chodników zewnętrznych, położonych bezpośrednio przy granicy tych kompleksów"

Departament Infrastruktury

Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w celu podziału właściwości organów infrastruktury i użytkowników w zakresie finansowania i realizacji zadań związanych z utrzymaniem czystości obiektów i utrzymaniem terenów zieleni zlokalizowanych na terenie kompleksów wojskowych oraz chodników zewnętrznych, położonych bezpośrednio przy granicy tych kompleksów ustala się, co następuje:

1.
Wprowadza się do użytku służbowego w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych "Wytyczne w sprawie podziału właściwości organów infrastruktury i użytkowników w zakresie finansowania i realizacji zadań związanych z utrzymaniem czystości obiektów i utrzymaniem terenów zieleni zlokalizowanych na terenie kompleksów wojskowych oraz chodników zewnętrznych, położonych bezpośrednio przy granicy tych kompleksów", stanowiące załącznik do niniejszej decyzji.1)
2.
Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Niniejsze wytyczne były poprzedzone "Wytycznymi Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2006 r. w sprawie podziału właściwości organów infrastruktury i użytkowników obiektów w zakresie realizacji i finansowania zadań związanych z utrzymaniem czystości pomieszczeń, dróg, chodników, płaszczyzn utwardzonych i utrzymaniem terenów zieleni, zlokalizowanych na terenie kompleksu wojskowego".

ZAŁĄCZNIK 

w sprawie podziału właściwości organów infrastruktury i użytkowników w zakresie finansowania i realizacji zadań związanych z utrzymaniem czystości obiektów i utrzymaniem terenów zieleni zlokalizowanych na terenie kompleksów wojskowych oraz chodników zewnętrznych, położonych bezpośrednio przy granicy tych kompleksów

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

1.
Utrzymanie czystości pomieszczeń, dróg, chodników, płaszczyzn utwardzonych, terenów zieleni - zlokalizowanych na terenie kompleksu wojskowego oraz chodników zewnętrznych położonych bezpośrednio przy granicy kompleksu obejmuje:
1)
sprzątanie pomieszczeń w budynkach:
a)
czyszczenie, odkurzanie, zmywanie oraz konserwację podłóg i posadzek wszystkich pomieszczeń budynku, ciągów komunikacyjnych, klatek schodowych oraz piwnic i poddaszy,
b)
odkurzanie i czyszczenie dywanów, mebli tapicerowanych, wykładzin dywanowych oraz chodników,
c)
odkurzanie ścian i sufitów, mycie ścian zmywalnych, czyszczenie kratek wentylacyjnych i innych miejsc zabrudzonych,
d)
pranie firan i zasłon, czyszczenie rolet, żaluzji i verticali,
e)
mycie stolarki okiennej i drzwiowej, naświetli i parapetów,
f)
odkurzanie, czyszczenie mebli i wyposażenia pomieszczeń, w tym luster,
g)
czyszczenie urządzeń i armatury sanitarnej w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych,
h)
mycie i konserwację okładzin ściennych oraz posadzek w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych,
i)
dostarczanie środków sanitarnohigienicznych do węzłów sanitarnych,
j)
opróżnianie koszy, z wynoszeniem śmieci do pojemników na zewnątrz budynków,
k)
pielęgnację roślin dekoracyjnych (sztucznych i naturalnych doniczkowych);
2)
utrzymanie czystości dróg, chodników, innych ciągów komunikacyjnych i powierzchni utwardzonych w kompleksach wojskowych:
a)
sprzątanie tych powierzchni - ręczne lub mechaniczne usuwanie wszelkich nieczystości stałych, w tym liści,
b)
odśnieżanie - uprzątnięcie, błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, a w przypadku gołoledzi lub oblodzenia, utrzymywanie w stanie umożliwiającym bezpieczne użytkowanie;
3)
utrzymanie terenów zieleni:
a)
koszenie trawy,
b)
pielęgnację terenów zieleni (trawników, rabat kwiatowych itp.),
c)
dosiewanie trawy, nasadzenia roślin,
d)
usuwanie z trawników wszelkich nieczystości stałych, w tym liści i skoszonej trawy,
e)
pielęgnację i przycinkę drzew i krzewów;
4)
czyszczenie połaci dachowych, rynien i rur spustowych z liści oraz innych zanieczyszczeń stałych;
5)
odśnieżanie połaci dachowych budynków (w zakresie określonym wymogami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane - Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), usuwanie sopli lodowych oraz odladzanie rynien i rur spustowych;
6)
utrzymanie i mineralizację pasów ppoż. oraz obwodnic wokół magazynów i kompleksów magazynowych, z usuwaniem pozostałości roślin, suchych gałęzi i innych materiałów łatwopalnych;
7)
utrzymanie czystości wojskowych bocznic kolejowych:
a)
chemiczne usuwanie roślinności z torowisk, ławy torowiska i rozjazdów z zachowaniem przepisów o ochronie środowiska,
b)
odśnieżanie używanych torów i rozjazdów.
2.
Finansowanie zadań, o których mowa w pkt 1 obejmuje planowanie i wydatki związane ze świadczeniem usług:
1)
realizowanych w systemie zleconym;
2)
realizowanych siłami organów infrastruktury i etatowymi obsługami użytkowników w zakresie:
a)
zakupu materiałów do utrzymania czystości,
b)
zakupu sprzętu gospodarczego,
c)
naprawy i konserwacji sprzętu gospodarczego,
d)
zakupu profesjonalnego sprzętu do utrzymania czystości dróg, chodników, płaszczyzn utwardzonych i zieleni.
3.
Stosownie do przepisów w zakresie planowania i wykonania budżetu resortu obrony narodowej, właściwymi organami do planowania i realizacji wydatków o których mowa w pkt 2 są rejonowe (Stołeczny, Wojskowy) zarządy infrastruktury oraz wojskowe oddziały gospodarcze. Potrzeby sprzętu, którego koszt zakupu przekracza minimalną wartość określoną dla środka trwałego, instytucje te zgłaszają celem ujęcia w Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych, w terminach określonych w decyzji Nr 7/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 stycznia 2008 r. (Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 6) w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych.

Rozdział  2

Podział właściwości przy realizacji zadań

1.
Obszar odpowiedzialności organów infrastruktury oraz użytkowników obiektów w kompleksie wojskowym reguluje "Plan utrzymania porządku w kompleksie wojskowym".
2.
"Plan utrzymania porządku w kompleksie wojskowym" - indywidualnie dla każdego administrowanego kompleksu - opracowuje terenowy organ infrastruktury, w formie graficznego planu sytuacyjnego wraz z załączonym opisem obszarów odpowiedzialności i kartą uzgodnień - dokument ten, po uzgodnieniu z dowódcami (kierownikami) jednostek i instytucji wojskowych, zatwierdza szef rejonowego (Stołecznego, Wojskowego) zarządu infrastruktury.
3.
"Plan utrzymania porządku w kompleksie wojskowym" zawiera podział zadań przyporządkowanych terenowym organom infrastruktury i użytkownikom obiektów, z uwzględnieniem specyfiki kompleksu wojskowego i poniższych zasad:
1)
obiekty kubaturowe:
a)
budynki koszarowe przeznaczone do zakwaterowania pododdziałów oraz do zakwaterowania zbiorowego we wspólnych kwaterach stałych żołnierzy:

– odbywających zawodową służbę wojskową,

– odbywających przeszkolenie wojskowe,

– służby kandydackiej,

– służby przygotowawczej,

– będących słuchaczami szkół albo uczestniczących w innych formach szkolenia w Siłach Zbrojnych,

– pełniących służbę wojskową w czasie stanu nadzwyczajnego, po ogłoszeniu mobilizacji lub w czasie wojny,

za utrzymanie czystości w izbach mieszkalnych, magazynach pododdziałowych, pomieszczeniach czyszczenia broni odpowiada użytkownik (środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpiecza terenowy organ infrastruktury), natomiast za utrzymanie czystości pomieszczeń służbowych osób funkcyjnych, pomieszczeń sanitarnych, świetlic, szatni, suszarni, korytarzy, klatek schodowych i pozostałych odpowiada terenowy organ infrastruktury,

b)
budynki biurowo-sztabowe, szkoleniowe - za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury,
c)
wartownie - za utrzymanie czystości odpowiada użytkownik obiektu (środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpiecza terenowy organ infrastruktury),
d)
budynki gospodarcze (kuchnie - stołówki, magazyny, łaźnie itp.):

– za utrzymanie czystości pomieszczeń, do których dostęp ograniczony jest odpowiedzialnością materialną lub ograniczenie dostępu wynika z obowiązku posiadania uprawnień wymaganych odrębnymi przepisami (kuchnia właściwa, magazyny żywnościowe) odpowiada użytkownik w oparciu o etatowe obsługi tych obiektów, środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpiecza terenowy organ infrastruktury;

– za utrzymanie czystości jadalni w stołówkach, pomieszczeń sanitarnych, szatni, klatek schodowych, pomieszczeń kancelaryjnych odpowiada terenowy organ infrastruktury,

e)
budynki magazynowe, garażowe, warsztatowe, stacje obsługi sprzętu, stacje mps:

– za utrzymanie czystości pomieszczeń bezpośrednio związanych z przeznaczeniem obiektu, odpowiada użytkownik obiektu, środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpiecza terenowy organ infrastruktury,

– za utrzymanie czystości pomieszczeń sanitarnych, socjalnych, szatni, klatek schodowych odpowiada terenowy organ infrastruktury,

f)
budynki lotniskowe:

– za utrzymanie czystości pomieszczeń w budynkach specjalistycznych, bezpośrednio związanych z przeznaczeniem obiektu (hangary, schrony samolotowe, eskadrowe, itp. odpowiada użytkownik obiektu (środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpiecza terenowy organ infrastruktury),

– za utrzymanie czystości pomieszczeń w budynkach portu lotniczego, domku technika, domku pilota odpowiada terenowy organ infrastruktury,

– za utrzymanie czystości pomieszczeń ogólnego przeznaczenia (sanitarnych, socjalnych, świetlic, szatni, klatek schodowych) odpowiada terenowy organ infrastruktury,

g)
budynki portowe:

– za utrzymanie czystości pomieszczeń w budynkach specjalistycznych, bezpośrednio związanych z przeznaczeniem obiektu (warsztaty przygotowania torped, min, itp.) odpowiada użytkownik obiektu (środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpiecza terenowy organ infrastruktury),

– za utrzymanie czystości pomieszczeń ogólnego przeznaczenia (sanitarnych, socjalnych, świetlic, szatni, klatek schodowych) odpowiada terenowy organ infrastruktury,

h)
wydzielone obiekty specjalne i obronne (fortyfikacyjne) - za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury, realizując zadania własnymi stanami osobowymi,
i)
budynki i pomieszczenia zaliczone do strefy bezpieczeństwa klasy I i II w rozumieniu przepisów o ochronie informacji niejawnych - budynki i pomieszczenia można objąć obsługą zleconą, pod warunkiem uprzedniego uzgodnienia warunków z dowódcą (kierownikiem) jednostki organizacyjnej będącej użytkownikiem i realizacji tych usług zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych przy czym:

- na czas sprzątania użytkownicy pomieszczeń objętych strefą bezpieczeństwa mają obowiązek zabezpieczenia dokumentów niejawnych w sposób uniemożliwiający przypadkowe ujawnienie ich treści osobom trzecim; sprzątanie w pomieszczeniach zaliczonych do strefy bezpieczeństwa może odbywać się jedynie w obecności użytkowników tych pomieszczeń,

- w przypadku gdy wykonywanie usługi sprzątania wiąże się z dostępem do informacji niejawnych, personel sprzątający powinien posiadać poświadczenie bezpieczeństwa odpowiednie do klauzuli tych informacji; jeżeli prace porządkowe będą się wiązać z dostępem do informacji stanowiących tajemnicę państwową, a wykonuje je podmiot zewnętrzny, powinien on posiadać stosowne świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego,

j)
budynki techniczno-eksploatacyjne (kotłownie, hydrofornie, stacje uzdatniania wody, trafostacje z rozdzielniami, oczyszczalnie ścieków i inne) - za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury,
k)
budynki obsługi technicznej (BOT) użytkowane przez organa infrastruktury portowej Komend Portów Wojennych oraz budynki techniczno-eksploatacyjne użytkowane przez organa infrastruktury lotniskowej poprzez pododdziały obsługi lotniska - za utrzymanie czystości, odpowiada użytkownik obiektu (środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpiecza terenowy organ infrastruktury),
l)
obiekty kultu religijnego (kościoły, kancelarie parafialne):

– parafie wojskowe - za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury,

– parafie wojskowo-cywilne - za utrzymanie czystości obiektów będących w ewidencji i w użytkowaniu resortu obrony narodowej odpowiada terenowy organ infrastruktury,

– parafie cywilno-wojskowe - za utrzymanie czystości odpowiada właściwa parafia,

m)
pozostałe obiekty kubaturowe (kultury i sztuki, ochrony zdrowia, sportu, wypoczynku, służbowe pokoje noclegowe, itp.), użytkowane przez wojskowe jednostki budżetowe - za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury.
n)
budynki mieszkalne na terenie zamkniętym przeznaczone do zabezpieczenia wojskowych delegacji zagranicznych i innych - za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury;
2)
terenowe obiekty utwardzone:
a)
drogi, chodniki, place utwardzone, pasy ppoż. w kompleksach koszarowych, lotniskowych z wyłączeniem lit. f, na terenach parku sprzętu technicznego, portu wojennego z nabrzeżami portowymi włącznie oraz chodniki zewnętrzne przyległe do granic tych kompleksów - za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury,
b)
drogi, chodniki, płaszczyzny utwardzone, pasy ppoż. w obiektach specjalnych, w tym chodniki zewnętrzne przyległe do granic tych kompleksów - za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury, realizując zadania własnymi stanami osobowymi,
c)
drogi, chodniki, place utwardzone, pasy ppoż. w poligonowych i garnizonowych obiektach szkoleniowych (place treningów ogniowych, strzelnice, ośrodki szkolenia taktycznego-ogniowego, ośrodki sprawności fizycznej, ośrodki szkolenia chemicznego, pasy ćwiczeń taktycznych itp.) - za utrzymanie czystości odpowiada użytkownik z tym, że środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpieczają organy infrastruktury,
d)
drogi, chodniki, place utwardzone, pasy ppoż. w kompleksach magazynowych i składach materiałowych - za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury,
e)
bocznice kolejowe - za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury,
f)
sztuczne nawierzchnie lotniskowe (drogi startowe i kołowania, płaszczyzny prób silników, postoju samolotów - przedhangarowe i przedschronowe) - utrzymanie czystości należy do obowiązków użytkownika, w tym wyposażenie w etatowy sprzęt specjalistyczny i materiały,
g)
opróżnianie śmietników i wywóz nieczystości stałych z terenu kompleksów wojskowych należy do obowiązków terenowego organu infrastruktury,
h)
drogi, chodniki, place utwardzone, pasy ppoż. przy pozostałych obiektach (kultury i sztuki, ochrony zdrowia, sportu, wypoczynku, itp.) użytkowane przez jednostki organizacyjne - za utrzymanie czystości odpowiada terenowy organ infrastruktury;
3)
tereny zieleni:
a)
kompleksy koszarowe, magazynowe oraz parki sprzętu technicznego, bocznice kolejowe i tereny portu wojennego z nabrzeżami portowymi - za utrzymanie czystości i pielęgnację zieleni, z koszeniem trawy włącznie, odpowiada terenowy organ infrastruktury,
b)
obiekty specjalne i obronne (fortyfikacyjne) - za wykonanie czynności wymienionych w lit. a, odpowiada terenowy organ infrastruktury, realizując zadania własnymi stanami osobowymi,
c)
poligonowe i garnizonowe obiekty szkoleniowe (place treningów ogniowych, strzelnice, ośrodki szkolenia taktycznego-ogniowego, ośrodki sprawności fizycznej, ośrodki szkolenia chemicznego, pasy ćwiczeń taktycznych itp.) - za utrzymanie czystości i pielęgnację zieleni, z koszeniem trawy włącznie, odpowiada użytkownik z tym, że środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpieczają organy infrastruktury,
d)
nawierzchnie naturalne lotniska - za utrzymanie czystości, pielęgnację i sprawność techniczną odpowiada użytkownik (dowódca Bazy Lotniczej) siłami pododdziałów obsługi lotniska,
e)
w otoczeniu pozostałych obiektów (kultury i sztuki, ochrony zdrowia, sportu, wypoczynku, itp.) użytkowanych przez jednostki organizacyjne - za utrzymanie czystości i pielęgnację zieleni odpowiada terenowy organ infrastruktury;
4)
czynności realizowane w okresie jesieni i zimy:
a)
usuwanie liści, odśnieżanie - uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z dróg, chodników, placów utwardzonych w kompleksach wojskowych w tym chodników zewnętrznych przyległych do granic tych kompleksów, oraz posypywanie piaskiem lub środkami umożliwiającymi bezpieczne użytkowanie, należy do zakresu działania terenowego organu infrastruktury,
b)
wykonywanie czynności wymienionych w lit. a, w obiektach specjalnych i obronnych (fortyfikacyjnych), należy do zakresu działania terenowego organu infrastruktury, który zadania te realizuje własnymi stanami osobowymi,
c)
wykonywanie czynności wymienionych w lit. a, w poligonowych i garnizonowych obiektach szkoleniowych (place treningów ogniowych, strzelnice, ośrodki szkolenia taktycznego-ogniowego, ośrodki sprawności fizycznej, ośrodki szkolenia chemicznego, pasy ćwiczeń taktycznych itp.) należy do użytkownika z tym, że środki i sprzęt do utrzymania czystości zabezpieczają organy infrastruktury,
d)
odśnieżanie sztucznych nawierzchni lotniskowych (drogi startowe i kołowania, płaszczyzny prób silników, postoju samolotów - przedhangarowe i przedschronowe), należy do obowiązków użytkownika w tym wyposażenie w etatowy sprzęt specjalistyczny i materiały,
e)
odśnieżanie bocznic kolejowych należy do obowiązków terenowych organów infrastruktury,
f)
odśnieżanie połaci dachowych budynków (w zakresie określonym ustawą Prawo budowlane - Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), usuwanie sopli lodowych oraz odladzanie rynien i rur spustowych należy do zakresu działania terenowego organu infrastruktury;
4.
Za utrzymanie czystości pomieszczeń i obiektów udostępnianych podmiotom zewnętrznym świadczącym usługi na rzecz jednostek (instytucji) wojskowych, odpowiada podmiot świadczący te usługi.

Rozdział  3

Postanowienia końcowe

1.
Przez użyte w treści terenowe organy infrastruktury należy rozumieć: wojskowe administracje koszar (WAK), wydziały i sekcje infrastruktury w wojskowych oddziałach gospodarczych (WOG).
2.
"Plan utrzymania porządku w kompleksie wojskowym" przechowuje kierownik terenowego organu infrastruktury, a przekazany właściwej jednostce wojskowej - wyciąg z planu przechowuje dowódca jednostki wojskowej (kierownik komórki organizacyjnej).
3.
Szefowie zarządów (RZI, SZI, WZI) mogą wydać wytyczne dla terenowych organów infrastruktury, w sprawie szczegółowych zasad opracowania i uzgadniania "Planu utrzymania porządku w kompleksie wojskowym".
4.
W sprawach nieuregulowanych niniejszymi wytycznymi będą miały zastosowanie przepisy niżej wymienionych regulacji prawnych:
a)
ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.),
b)
instrukcji o gospodarowaniu wojskowymi bocznicami kolejowymi (Szef. Kom. 172/2007 MON IWsp SZ),
c)
wykazu obiektów specjalnych określonego w decyzji Ministra Obrony Narodowej Nr 3/MON z dnia 5 marca 2008 r. w sprawie ustalenia i aktualizacji wykazu obiektów specjalnych w resorcie obrony narodowej,
d)
rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych zadań pełnomocników ochrony oraz szczególnych wymagań w zakresie ochrony fizycznej jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (Dz. U Nr 126, poz. 876 z późn. zm.),
e)
instrukcji o zaopatrywaniu jednostek wojskowych w wyposażenie specjalne przewodników i psów służbowych - Sygn. Zdr. 245/2010,
f)
decyzji Nr 325/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 15 września 2009 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wytycznych w sprawie zasad tworzenia i sposobu gospodarowania służbowymi pokojami noclegowymi (Dz. Urz. MON Nr 17, poz. 198).