Wprowadzenie do użytku "Instrukcji szkolenia i upoważniania specjalistów służby inżynieryjno-lotniczej do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej".
Dz.Urz.MON.2012.302
Akt utracił mocDECYZJA Nr 223 /MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 27 lipca 2012 r.
w sprawie wprowadzenia do użytku "Instrukcji szkolenia i upoważniania specjalistów służby inżynieryjno-lotniczej do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej"
Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA
INSTRUKCJA
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
DECYZJA Nr 223 /MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 27 lipca 2012 r.
w sprawie wprowadzenia do użytku "Instrukcji szkolenia i upoważniania specjalistów służby inżynieryjno-lotniczej do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej"
Na podstawie § 2 pkt. 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz.426), ustala się co następuje:
SPIS TREŚCI Strona
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
1. Określenia i definicje
2. Postanowienia ogólne
3. Organizacja szkolenia specjalistycznego personelu SIL
Rozdział 2. Szkolenie personelu inżynieryjno-lotniczego
1. Algorytm szkolenia
2. Szkolenie wdrażające
3. Podstawowe szkolenie inżynieryjno-lotnicze
4. Szkolenie na typ sprzętu lotniczego
5. Praktyka bezpośredniego obsługiwania sprzętu lotniczego
6. Uzyskiwanie dodatkowych uprawnień zawodowych
7. Szkolenie specjalistów SIL w ramach indywidualnego trybu szkolenia (ITS)
8. Zabezpieczenie szkolenia specjalistów SIL w jednostkach wojskowych
Rozdział 3. Szkolenie personelu SIL na typ sprzętu lotniczego wprowadzanego na wyposażenie Sił Zbrojnych RP lub po modernizacji
1. Szkolenie na typ sprzętu lotniczego - wprowadzanego na wyposażenie Sił Zbrojnych RP
2. Szkolenie na typ sprzętu lotniczego - po modernizacji
Rozdział 4. Okresowa kontrola wiedzy, nadawanie, wstrzymywanie oraz przywracanie upoważnienia do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego
1. Okresowa kontrola wiedzy
2. Nadawanie upoważnienia
3. Wstrzymanie oraz przywracanie upoważnienia
Rozdział 5. Postanowienia końcowe
ZAŁĄCZNIKI
WYKAZ ZMIAN
WYKAZ OBOWIĄZUJĄCYCH STRON
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Użyte w instrukcji określenia i definicje oznaczają:
1) bezpośrednie obsługiwanie sprzętu lotniczego - wykonywanie czynności obsługowych (zawartych w dokumentacji technicznej) na sprzęcie lotniczym oraz poświadczanie ich wykonania w dokumentacji technicznej;
2) specjalista SIL - wykwalifikowany żołnierz grupy osobowej inżynieryjno-lotniczej lub pracownik wojska (PW), posiadający kompetencje do wykonywania czynności obsługowych na zajmowanym stanowisku służbowym (pracy) w jednostce wojskowej;
3) personel SIL - zespół specjalistów Służby Inżynieryjno-Lotniczej jednostki wojskowej realizujący lub zabezpieczający obsługiwanie techniczne sprzętu lotniczego w jednostce wojskowej;
4) szkolenie specjalistyczne - proces szkolenia polegający na zdobywaniu wiedzy w celu uzyskania umiejętności obsługiwania sprzętu lotniczego zakończony nadaniem uprawnień do wykonywania określonych obowiązków funkcyjnych, czynności i zadań na zajmowanym stanowisku służbowym (pracy);
5) podnoszenie kwalifikacji - proces doskonalenia zawodowego polegający na podnoszeniu poziomu wiedzy i umiejętności w ramach wykonywania obowiązków funkcyjnych oraz czynności i zadań na zajmowanym stanowisku służbowym (pracy);
6) uprawniony - osoba posiadająca kwalifikacje do obsługiwania określonego typu (rodzaju) sprzętu lotniczego w zakresie nadanej specjalności wojskowej, potwierdzone świadectwem (zaświadczeniem) ukończenia szkolenia specjalistycznego;
7) upoważnienie do bezpośredniego obsługiwania sprzętu lotniczego - udzielenie zezwolenia do wykonywania w jednostce wojskowej czynności obsługowych na sprzęcie lotniczym, w zakresie uzyskanych kwalifikacji, odniesionych do typu (rodzaju) sprzętu;
8) upoważniony - osoba posiadająca uprawnienia, która w ramach swoich obowiązków służbowych na podstawie rozkazu dowódcy jednostki wojskowej została wyznaczona do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego.
1) Instrukcja określa zasady nadawania uprawnień i upoważniania specjalistów Służby Inżynieryjno-Lotniczej (SIL) do bezpośredniego obsługiwania sprzętu lotniczego w jednostkach lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2) Zabrania się wyznaczać żołnierzy i pracowników wojska (PW) do pracy na sprzęcie lotniczym, do której wykonywania nie posiadają wymaganych uprawnień i umiejętności.1
3) Szkolenie personelu SIL należy realizować zgodnie z algorytmem i na zasadach określonych w niniejszej instrukcji.
4) Szkolenie personelu latającego w grupie osobowej pokładowej samolotów i śmigłowców określają odrębne przepisy.
5) Do bezpośredniego obsługiwania sprzętu lotniczego może być upoważniony wyłącznie personel SIL, który ukończył odpowiednie szkolenie specjalistyczne, uprawniające do obsługiwania określonego typu sprzętu lotniczego w odpowiedniej specjalności grupy osobowej inżynieryjno-lotniczej.
6) Personel SIL szkolony jest podczas kursów doskonalenia zawodowego realizowanych przez:
a) jednostki szkolnictwa wojskowego w trybie stacjonarnym lub w indywidualnym trybie szkolenia (ITS);
b) inne wyspecjalizowane ośrodki szkolenia w kraju lub zagranicą;
7) Szkolenie personelu SIL realizowane jest na podstawie zatwierdzonych planów doskonalenia zawodowego i programów szkolenia2.
8) Personel SIL upoważniony do bezpośredniego obsługiwania sprzętu lotniczego podlega okresowej kontroli wiedzy specjalistycznej na zasadach i w okolicznościach określonych w Rozdziale 4 niniejszej instrukcji.
1) Szkolenie specjalistów SIL realizowane jest z uwzględnieniem warunków organizacyjnych, merytorycznych i personalnych w następujących etapach:
a) szkolenie wdrażające;
b) podstawowe szkolenie inżynieryjno-lotnicze;
c) szkolenie na typ sprzętu lotniczego;
d) praktyka bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego;
e) uzyskiwanie dodatkowych uprawnień.
Szkolenia wymienione w ppkt. b)÷e) realizowane są w ramach szkolenia specjalistycznego.
2) Szkolenie wdrażające jest organizowane przez dowódcę jednostki wojskowej i realizowane bezpośrednio po objęciu stanowiska służbowego (pracy) w danej jednostce wojskowej.
3) Podstawowe szkolenie inżynieryjno-lotnicze organizuje się dla żołnierzy i PW planowanych do objęcia lub zajmujących stanowiska służbowe (pracy), którzy nie ukończyli takiego szkolenia w specjalności właściwej dla tego stanowiska.
4) Szkolenie na typ sprzętu lotniczego organizuje się dla żołnierzy i PW planowanych do objęcia lub zajmujących stanowiska służbowe (pracy) w pododdziałach technicznych jednostek wojskowych, na których realizuje się lub zabezpiecza obsługiwanie sprzętu lotniczego.
5) Żołnierza lub PW na szkolenie specjalistyczne, kieruje dowódca jednostki wojskowej.
6) Praktyka bezpośredniego obsługiwania sprzętu lotniczego jest okresem szkolenia, prowadzonego w pododdziałach jednostek wojskowych, w których dokonuje się obsługi tego typu sprzętu.
7) Uzyskiwanie dodatkowych uprawnień zawodowych przez żołnierzy i PW realizowane jest w celu uzupełnienia wiedzy i umiejętności zawodowych.
Rozdział 2.
Szkolenie personelu inżynieryjno-lotniczego
Szkolenie personelu inżynieryjno-lotniczego
1) Szkolenie wdrażające ma na celu zapoznanie żołnierza lub PW ze specyfiką pracy oraz warunkami bezpieczeństwa na danym stanowisku służbowym (stanowisku pracy).
2) Szkolenie przeprowadza się bezpośrednio po przybyciu do jednostki wojskowej.
3) Szkolenie ma charakter instruktażu obejmującego następujące zagadnienia:
a) struktura i zadania jednostki, ze szczególnym uwzględnieniem zadań służby inżynieryjno-lotniczej;
b) rozmieszczenie obiektów jednostki;
c) obowiązki na zajmowanym stanowisku;
d) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy;
e) zasady bezpieczeństwa pracy na sprzęcie lotniczym;
f) zasady przeciwdziałania uszkodzeniom statków powietrznych przez ciała obce;
g) zasady poruszania się po lotnisku.
4) Za przeprowadzenie szkolenia oraz opracowanie jego planu odpowiedzialny jest dowódca jednostki wojskowej.
5) Dowódca jednostki wojskowej uwzględniając specyfikę jednostki (stanowiska), może (według potrzeb) wprowadzić do szkolenia dodatkowe zagadnienia.
6) Ukończenie szkolenia potwierdza się w rozkazie dziennym dowódcy jednostki wojskowej.
1) Podstawowe szkolenie inżynieryjno-lotnicze ma na celu przygotowanie personelu SIL do szkolenia na typ sprzętu lotniczego w określonej specjalności.
2) Szkolenie to przeznaczone jest dla żołnierzy lub PW nieposiadających specjalności wojskowej lub posiadających specjalności inne, niż wymagane na planowanym do objęcia lub zajmowanym stanowisku służbowym, związanym z bezpośrednią obsługą sprzętu lotniczego.
3) W ramach szkolenia żołnierz lub PW zdobywa ogólną wiedzę z zakresu działania systemów i urządzeń sprzętu lotniczego w danej specjalności oraz działalności służby inżynieryjno-lotniczej.
4) Ukończenie szkolenia potwierdza się właściwym dokumentem wystawianym przez organizatora szkolenia.
5) Ukończenie podstawowego szkolenia inżynieryjno-lotniczego uprawnia do szkolenia na określony typ sprzętu lotniczego w danej specjalności.
6) Dwukrotne niezdanie egzaminu stanowi podstawę do wnioskowania o przesunięcie żołnierza lub PW na stanowisko poza strukturami SIL.
7) Dopuszcza się realizację podstawowego szkolenia inżynieryjno-lotniczego w indywidualnym trybie szkolenia (ITS) na zasadach określonych w Rozdziale 2.
1) Szkolenie na typ sprzętu lotniczego ma na celu przygotowanie specjalisty SIL do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego w określonej specjalności grupy osobowej inżynieryjno-lotniczej.
2) Szkolenie przeznaczone jest dla specjalistów SIL planowanych do objęcia lub zajmujących stanowiska związane z bezpośrednią obsługą sprzętu lotniczego.
3) Warunkiem przystąpienia do szkolenia jest posiadanie podstawowego szkolenia w danej specjalności.
4) Dopuszcza się szkolenie specjalisty Służby Inżynieryjno-Lotniczej na dany typ sprzętu lotniczego w indywidualnym trybie szkolenia (ITS) w przypadkach określonych w Rozdziale 2.
5) Szkolenie kończy się egzaminem przed komisją egzaminacyjną. Egzamin obejmuje sprawdzenie znajomości budowy, zasad działania i obsługiwania technicznego sprzętu lotniczego określonego typu.
6) Ukończenie szkolenia potwierdzane jest właściwym dokumentem wystawianym przez organizatora szkolenia, które uprawnia do rozpoczęcia praktyki bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego.
7) Dwukrotne niezdanie egzaminu stanowi podstawę do:
a) wnioskowania o wyznaczenie żołnierza lub PW na stanowisko poza strukturami SIL, w przypadku odbywania szkolenia specjalistycznego na pierwszy typ sprzętu lotniczego;
b) skierowania do obsługi sprzętu lotniczego w ramach wcześniej uzyskanych uprawnień.
UWAGA:
1. Na szkolenie na typ sprzętu lotniczego nie kieruje się żołnierzy i PW legitymujących się aktualnym certyfikatem (licencją) na poziomie kategorii A, B lub C uzyskanym zgodnie ze standardami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, pod warunkiem zgodności:
- kierunku wykształcenia ze specjalnościami wojskowymi wymaganymi na stanowiskach służbowych, na które zostali wyznaczeni,
- typu statku powietrznego wpisanego w certyfikacie (licencji) z typem statku powietrznego obsługiwanego na zajmowanym stanowisku.
2. Wyżej wymienionych kieruje się na egzamin ze znajomości budowy, zasad działania i obsługiwania technicznego sprzętu lotniczego wymaganego na zajmowanym stanowisku służbowym przed komisją egzaminacyjną powołaną przez Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych.
1) Celem praktyki jest przygotowanie specjalistów SIL do wykonywania czynności obsługowych na sprzęcie lotniczym, niezbędnych do realizacji zadań w rzeczywistych warunkach służby i pracy jednostki wojskowej.
2) Na praktykę w macierzystej jednostce wojskowej lub innej jednostce organizacyjnej eksploatującej dany typ sprzętu lotniczego kierowane są osoby, które ukończyły szkolenie na typ sprzętu lotniczego.
3) Organizatorem praktyki jest dowódca jednostki wojskowej lub kierownik innej jednostki organizacyjnej, w której realizowana jest praktyka.
4) Fakt rozpoczęcia praktyki odnotowuje się w rozkazie dziennym.
5) Praktyka polega na wykonywaniu czynności obsługowych na sprzęcie lotniczym pod nadzorem wyznaczonego specjalisty SIL (prowadzącego) i realizowana jest w oparciu o "Kartę praktyki bezpośredniego obsługiwania sprzętu lotniczego" (załącznik nr 1 - "Karta praktyki"), którą opracowuje inżynier sekcji techniki lotniczej (równorzędny), a zatwierdza Szef Techniki Lotniczej (równorzędny).
6) Czas trwania praktyki nie może być krótszy niż:
a) trzy miesiące - dla specjalistów SIL po raz pierwszy zajmujących stanowiska służbowe (pracy) lub wyznaczonych do objęcia takiego stanowiska w pododdziałach technicznych jednostek wojskowych, w których wykonuje się obsługi wojskowych statków powietrznych,
b) jeden miesiąc - dla specjalistów SIL zajmujących stanowiska służbowe (pracy) lub wyznaczonych do objęcia takiego stanowiska w pododdziałach technicznych jednostek wojskowych, w których wykonuje się obsługi wojskowych statków powietrznych,
c) dwa tygodnie - dla pozostałych specjalistów SIL.
7) Praktyka kończy się egzaminem przed komisją powołaną przez dowódcę związku organizacyjnego. Wzór karty egzaminacyjnej zawiera załącznik nr 3.
8) Egzamin obejmuje znajomość zasad bhp i ppoż, teoretyczną znajomość budowy i zasad eksploatacji danego typu sprzętu lotniczego oraz umiejętności praktycznych w tym zakresie.
9) Zdanie egzaminu stanowi podstawę do upoważnienia specjalisty SIL do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego.
10) Upoważnienie specjalisty SIL do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego ogłasza się w rozkazie dziennym jednostki wojskowej wg wzoru zawartego w załączniku nr 5.
1) Dodatkowe uprawnienia zawodowe mogą być nadawanie po ukończeniu kursów organizowanych przez:
a) jednostki szkolnictwa wojskowego w trybie stacjonarnym lub w ITS;
b) inne wyspecjalizowane ośrodki szkolenia w kraju lub zagranicą.
2) Ukończenie szkolenia z wynikiem pozytywnym jest podstawą do uzyskania upoważnienia do wykonywania zadań, w zakresie objętym szkoleniem, bez konieczności odbywania praktyki w jednostce wojskowej.
3) W przypadku nabywania przez specjalistów SIL dodatkowych uprawnień nie jest wymagane odbycie podstawowego szkolenia SIL i na typ sprzętu lotniczego.
1) Szkolenie w ramach indywidualnego trybu szkolenia specjalistów SIL - to kierowany proces samokształcenia uwzględniający treści niezbędne do opanowania zagadnień teoretycznych i wykonywania czynności praktycznych z zakresu obsługi sprzętu lotniczego.
2) Celem indywidualnego trybu szkolenia specjalistów SIL jest przeszkolenie na kolejny typ sprzętu lotniczego w ramach posiadanej specjalności lub przeprowadzenie szkolenia podstawowego w przypadku zmiany specjalności. W ITS może uczestniczyć wyłącznie personel SIL z jednostek wojskowych, który posiada doświadczenie w bezpośredniej obsłudze sprzętu lotniczego.
3) W celu zapewnienia wysokiego poziomu szkolenia, ustala się zakres odpowiedzialności poszczególnych osób funkcyjnych:
a) Komendant jednostki szkolnictwa wojskowego odpowiedzialny jest za:
- wyznaczenie wykładowców prowadzących przeszkolenie w ramach ITS,
- opracowanie harmonogramu szkolenia wraz z kartą indywidualnego szkolenia (zgodną z programem szkolenia), wydanie kart zaliczeń i egzaminów,
- przekazanie materiałów niezbędnych do opanowania wiedzy specjalistycznej,
- przygotowanie harmonogramu konsultacji, zaliczeń oraz egzaminów,
- nadzorowanie postępów nauki w ramach ITS (na podstawie zaliczeń częściowych) oraz przeprowadzenie zaliczeń i egzaminów końcowych,
- wydanie świadectwa (zaświadczenia) ukończenia szkolenia (kursu),
- po zakończeniu szkolenia (kursu), przechowywanie dokumentacji szkoleniowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
b) Dowódca Jednostki Wojskowej odpowiedzialny jest za:
- wyznaczenie specjalisty prowadzącego, który nadzoruje szkolenie w ITS - inżyniera sekcji techniki lotniczej (równorzędnego),
- wyznaczenie specjalistów (z każdej ze specjalności ujętych w programie szkolenia) wspomagających szkolenie teoretyczne oraz prowadzących zajęcia praktyczne ujęte w programie szkolenia i w karcie indywidualnego szkolenia,
- kierowanie na konsultacje, zaliczenia i egzaminy w terminach wyznaczonych przez komendanta jednostki szkolnictwa wojskowego,
- udokumentowanie realizacji części praktycznej szkolenia prowadzonego w jednostce wojskowej wg programu szkolenia (wypełnienie karty indywidualnego szkolenia),
- przekazanie do jednostki szkolnictwa wojskowego oryginalnej dokumentacji szkoleniowej.
c) Specjalista prowadzący odpowiedzialny jest za:
- nadzór nad prawidłowym przebiegiem szkolenia,
- nadzór nad prowadzeniem dokumentacji szkoleniowej (karta indywidualnego szkolenia, karty zaliczeń i egzaminów).
4) W przypadku stwierdzenia braku postępów w opanowywaniu zagadnień przewidzianych programem kursu (szkolenia) przez szkolonego, komendant jednostki szkolnictwa wojskowego lub organizator szkolenia w jednostce wojskowej zobowiązany jest wystąpić z wnioskiem do organu kierującego na szkolenie o relegowanie szkolonego z kursu.
5) Specjaliści SIL realizujący szkolenie w ramach ITS powinni być zwolnieni z wykonywania innych obowiązków służbowych.
6) Specjaliści SIL szkolący się w ITS mogą być upoważniani do bezpośredniego obsługiwania sprzętu lotniczego po ukończeniu szkolenia specjalistycznego (teoretycznego i praktycznego), praktyki oraz zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu, o którym mowa w Rozdziale 2, punkt 5, podpunkt 8 i 9.
7) Na szkolenie w ITS mogą być kierowani specjaliści SIL pod warunkiem:
a) na szkolenie podstawowe SIL w trakcie zmiany specjalności:
- uzyskania pozytywnej opinii bezpośredniego przełożonego,
- posiadania doświadczenia i praktyki w bezpośredniej obsłudze wojskowych statków powietrznych - 5 lat,
- posiadania doświadczenia i praktyki w bezpośredniej obsłudze pozostałego sprzętu lotniczego - 2 lata,
b) na szkolenie na typ sprzętu lotniczego:
- uzyskania pozytywnej opinii bezpośredniego przełożonego,
- posiadania przeszkolenia na minimum jeden typ sprzętu lotniczego w wymaganej specjalności,
- stażu pracy przy bezpośredniej obsłudze sprzętu lotniczego - 3 lata,
- ciągłości wykonywania zadań związanych z bezpośrednią obsługą sprzętu lotniczego - 2 lata.
1) Szkolenie na typ sprzętu lotniczego może być realizowane w jednostkach wojskowych jeśli jednostki te są wskazane w rocznym planie doskonalenia zawodowego jako miejsce realizacji kursu.
2) Kurs realizuje się zgodnie z programem opracowanym przez jednostkę szkolnictwa wojskowego odpowiedzialną za szkolenie.
3) Dowódca jednostki wojskowej w porozumieniu z komendantem jednostki szkolnictwa wojskowego wyznacza uprawnionych specjalistów oraz zabezpiecza niezbędny sprzęt i środki materiałowe określone w programie szkolenia.
4) Egzamin przeprowadza się przed komisją egzaminacyjną powołaną przez odpowiedniego komendanta jednostki szkolnictwa wojskowego.
Rozdział 3.
Szkolenie personelu SIL na typ sprzętu lotniczego wprowadzanego na wyposażenie Sił Zbrojnych RP lub po modernizacji.
Szkolenie personelu SIL na typ sprzętu lotniczego wprowadzanego na wyposażenie Sił Zbrojnych RP lub po modernizacji.
1) Ukończenie z wynikiem pozytywnym szkolenia realizowanego przez wyspecjalizowany ośrodek szkolenia jest podstawą do uzyskania upoważnienia do bezpośredniego obsługiwania sprzętu lotniczego.
2) Specjalistę SIL do bezpośredniego obsługiwania sprzętu lotniczego upoważnia dowódca jednostki wojskowej w rozkazie dziennym, na podstawie właściwego dokumentu wydanego przez wyspecjalizowany ośrodek szkolenia.
1) Wprowadzenie na wyposażenie jednostki nowych wersji tego samego typu sprzętu lotniczego lub zmodernizowanego, będącego już na wyposażeniu, wymaga przeszkolenia personelu SIL, które prowadzi wykonawca modernizacji.
2) Szkolenie ma na celu zapoznanie z budową zasadą działania i eksploatacją zmodernizowanego sprzętu lotniczego.
3) Po zakończeniu szkolenia na zmodernizowany sprzęt lotniczy wymagane jest ponowne upoważnienie specjalisty SIL do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego, w zakresie wprowadzonej modernizacji.
4) Po zakończeniu szkolenia na zmodyfikowany sprzęt lotniczy nie jest wymagane ponowne upoważnienie specjalisty SIL do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego.
Rozdział 4.
Okresowa kontrola wiedzy, nadawanie, wstrzymywanie oraz przywracanie upoważnienia do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego
Okresowa kontrola wiedzy, nadawanie, wstrzymywanie oraz przywracanie upoważnienia do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego
1) Kontrola wiedzy specjalistów SIL polega na sprawdzeniu, co najmniej raz w roku, wiadomości i umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania zadań obsługowych sprzętu lotniczego na zajmowanym stanowisku służbowym (pracy).
2) Kontrolą wiedzy obejmuje się specjalistów upoważnionych do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego i zajmujących stanowiska służbowe (pracy) w pododdziałach technicznych jednostek wojskowych, w których dokonuje się takiej obsługi.
3) Kontrolę wiedzy, poza przypadkami wynikającymi z procesu szkolenia specjalistycznego, przeprowadza się w następujących okolicznościach:
a) przed upoważnieniem do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego;
b) po przerwie w bezpośredniej obsłudze sprzętu lotniczego dłuższej niż 6 miesięcy;
c) po stwierdzeniu błędów w obsługiwaniu sprzętu lotniczego.
4) Kontrola wiedzy specjalistycznej, dla odpowiedniego poziomu obsługi i wyszkolenia obejmuje egzamin teoretyczny i praktyczny.
5) Kontrola wiedzy specjalistycznej wykonywana jest przez komisję egzaminacyjną powołaną rozkazem dowódcy odpowiedniego szczebla:
a) związek organizacyjny3 przeprowadza kontrolę wiedzy kierowniczego personelu SIL podległych jednostek wojskowych;
b) kierowniczy personel SIL przeprowadza kontrolę wiedzy pozostałego personelu SIL.
6) W skład komisji egzaminacyjnej mogą wchodzić specjaliści SIL spoza jednostki wojskowej.
7) W przypadku uzyskania przez egzaminowanego specjalistę SIL negatywnej oceny z przeprowadzonej kontroli wiedzy, wstrzymuje mu się upoważnienie do bezpośredniego obsługiwania sprzętu lotniczego.
1) Specjalistę SIL do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego określonego typu i specjalności, upoważnia dowódca jednostki wojskowej, w której zajmuje on stanowisko służbowe (pracy), ogłaszając ten fakt w rozkazie dziennym.
2) Upoważnienie do bezpośredniej obsługi sprzętu lotniczego specjaliście SIL wydaje się po pozytywnym zweryfikowaniu dokumentów potwierdzających:
a) uzyskanie wymaganych uprawnień (np. świadectwo, certyfikat, protokół);
b) odbycie praktyki bezpośredniego obsługiwania sprzętu w jednostce wojskowej.
3) W przypadku ukończenia szkolenia specjalistycznego i uzyskania uprawnień do bezpośredniego obsługiwania sprzętu lotniczego po modernizacji, nie wymaga się potwierdzania odbycia praktyki bezpośredniego obsługiwania sprzętu w jednostce wojskowej.
1) Wstrzymanie upoważnienia jest to unieważnienie nadanego zezwolenia do bezpośredniego obsługiwania sprzętu lotniczego.
2) Wstrzymanie upoważnienia do bezpośredniego obsługiwania sprzętu lotniczego następuje wówczas, gdy specjalista z powodu popełnionych uchybień w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, doprowadził do:
a) awarii lub uszkodzenia obsługiwanego sprzętu lotniczego,
b) powstania szkody w powierzonym mieniu wojskowym.
3) Upoważnienie wstrzymuje dowódca jednostki wojskowej, w której specjalista zajmuje stanowisko służbowe (pracy), ogłaszając ten fakt w rozkazie dziennym.
4) Ponowne upoważnienie (przywrócenie) może zostać wydane po zdaniu egzaminu, o którym mowa w Rozdziale 2, punkt 5, podpunkt 8, przed komisją powołaną przez dowódcę związku organizacyjnego.
Rozdział 5.
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
______
1 Zgodnie z § 9.3 "Instrukcji Służby Inżynieryjno-Lotniczej Lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej" - "Dopuszczalne jest wykonywanie prostych czynności na sprzęcie lotniczym przez nieprzeszkolony personel pod nadzorem personelu dopuszczonego do obsługi wyżej wymienionego sprzętu".
2 Zgodnie z przepisami obowiązującymi w resorcie obrony narodowej w tym zakresie.
3 Zgodnie z "Instrukcji Służby Inżynieryjno-Lotniczej Lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej"
Załącznik Nr 1
KARTA PRAKTYKI
KARTA PRAKTYKI
……………………………………………….
(nazwa stanowiska, stopień imię i nazwisko)
Dnia ..........., ……..... 20.......... r.
JEDNOSTKA WOJSKOWA Nr …..
BEZPOŚREDNIEGO OBSŁUGIWANIA SPRZĘTU LOTNICZEGO
……………………………………………………………………..………………….
(nazwa kursu, szkolenia)
Typ statku powietrznego (sprzętu lotniczego) | |
Specjalność | |
Stanowisko | |
Stopień, imię i nazwisko szkolonego | |
Data rozpoczęcia praktyki, Numer rozkazu | |
Data zakończenia praktyki |
OPRACOWAŁ: ........................................
WYKAZ PRZEDSIĘWZIĘĆ DO ZREALIZOWANIA W RAMACH PRAKTYKI.
Lp. | Przedsięwzięcie | Potwierdzenie prawidłowej realizacji przedsięwzięcia | ||
Data | Stopień, imię i nazwisko | Podpis | ||
UWAGA: Jako "PRZEDSIĘWZIĘCIA DO ZREALIZOWANIA W RAMACH PRAKTYKI" określać szczegółowe czynności obsługowe realizowane na podstawie kart technologicznych zawartych Instrukcjach Obsługi Technicznej.
Załącznik Nr 2
KARTA INDYWIDUALNEGO SZKOLENIA
KARTA INDYWIDUALNEGO SZKOLENIA
Rozpoczęcie szkolenia wpisano do rozkazu dnia ......, ....., 20..... r. | |
"ZATWIERDZAM" | |
R - z Nr ...... / 20..... r. | |
............................................. | |
(nazwa stanowiska, stopień imię i nazwisko) | |
Dnia ......, ....... 20...... r. | |
w specjalności …………………………………………..……..
Szkolony: ………………………………….
Instruktor prowadzący - ………………………
I. REALIZOWANE PRZEDSIĘWZIĘCIA
Lp. | TEMAT (przykłady) | ZAJ. TEORET. (metoda, liczba godzin) | PROWADZĄCY, DATA, PODPIS | ZAJ. PRAKT. (liczba godzin) | PROWADZĄCY, DATA, PODPIS |
1. | Podstawowe wiadomości z aerodynamiki samolotu | Konsultacje 1 godz. | |||
2. | Podstawowe wiadomości o danych technicznych samolotu | Konsultacje 1 godz. | |||
3. | Dokumentacja eksploatacyjna i obsługowa | Konsultacje 1 godz. | |||
4. | Dokumentacja towarzysząca | Konsultacje 1 godz. | |||
5. |
OPRACOWAŁ: ………….…………..…….
(stopień, imię i nazwisko)
Załącznik Nr 3
KARTA - EGZAMINACYJNA NR .....
KARTA - EGZAMINACYJNA NR .....
Stopień, imię i nazwisko zdającego: …………………………………………………..
Uzyskał(a) następujące oceny:
Lp. | Zagadnienia | Data egzaminu | Ocena | Stopień, imię i nazwisko egzaminującego | Podpis egzaminującego |
1. | Budowa i eksploatacja | ||||
2. | Umiejętności praktyczne | ||||
3. | Przepisy obowiązujące w SIL |
PRZEWODNICZĄCY KOMISJI
……………………….………………..
m. p. (stopień, imię i nazwisko)
Załącznik Nr 4
EWIDENCJA WYSZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO
EWIDENCJA WYSZKOLENIA SPECJALISTYCZNEGO
Stopień | Nazwisko | Imię | Imię ojca | PESEL | ||
ppor. | Kowalski | Jan | Stanisław | 7812234539 | ||
Numer NIS | Grupa | Eskadra | Klucz | |||
CI017008900020 | Obsługi | 1. Obsługi | Eksploatacji osprzętu | |||
Stanowisko | U | SW1 | SW2 | Tel. służbowy | ||
młodszy inżynier | 11 | 22J05 lub 08905 | - | 548128 | ||
Prognoza przebiegu zawodowej służby wojskowej | Bliższa | bez zmian | ||||
Dalsza | dowódca klucza osprzętu | |||||
Poświadczenie bezpieczeństwa | Numer | Klauzula | Data ważności | |||
513/P/H-5/2006 | TAJNE | 2014.05.12 | ||||
Certyfikat NATO | Numer | Klauzula | Data ważności | |||
nie posiada | - | - | ||||
Wykształcenie cywilne (najwyższe) | Nazwa Szkoły | Miejsce | Rok ukończenia | |||
Wojskowa Akademia Techniczna | Warszawa | 2002 | ||||
Wykształcenie wojskowe (najwyższe) | Nazwa Szkoły | Miejsce | Rok ukończenia | |||
Wojskowa Akademia Techniczna | Warszawa | 2002 | ||||
np.: ID szkolonego | np.: Employee No | .... | .... | |||
503124 | 110013 | .... | .... | |||
Przeszkolenie językowe (w tym wg STANAG 6001) | ||||||||
Nazwa kursu | Stopień | Termin | Numer świadectwa | S | M | C | P | Uwagi |
Przeszkolenie specjalistyczne | |||||
Nazwa kursu | SW | Termin | Numer świadectwa | Numer i data rozkazu | Uwagi |
Przeszkolenie dodatkowe | ||||
Nazwa kursu | Termin | Numer świadectwa | Numer i data rozkazu | Uwagi |
Dodatkowe uprawnienia | |||
Uprawnienie | Numer świadectwa | Numer i data rozkazu | Uwagi |
Załącznik Nr 5
Punkt do rozkazu - wzór
Punkt do rozkazu - wzór
W związku nabyciem uprawnień (zaświadczenie/ certyfikat/ świadectwo kwalifikacyjne nr ...........) oraz pozytywnym wynikiem egzaminu, na podstawie karty egzaminacyjnej nr ....., upoważniam ................................... do bezpośredniej obsługi statku powietrznego typu ............................. /sprzętu lotniczego typu .........................w specjalności wojskowej ........................ w zakresie4* ......................
______
4 dotyczy specjalności nie ujętych w rozporządzeniu MON nr .… z dnia ….......
Załącznik Nr 6
WYKAZ AKTÓW PRAWNYCH
WYKAZ AKTÓW PRAWNYCH
Nr zmiany | Sygnatura i data zatwierdzenia zmiany | Strona i nr punktu podlegającego zmianie | Potwierdzenie wprowadzenia zmiany (imię, nazwisko data i podpis dokonującego zmianę) |
1. | 2. | 3. | 4. |
WYKAZ OBOWIĄZUJĄCYCH STRON
STRONA | DATA | STRONA | DATA | ||
1. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 19. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
2. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 20. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
3. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 21. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
4. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 22. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
5. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 23. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
6. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 24. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
7. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 25. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
8. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 26. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
9. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 27. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
10. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 28. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
11. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 29. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
12. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 30. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
13. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 31. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
14. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 32. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
15. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 33. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
16. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 34. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
17. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 35. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | ||
18. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 | 36. | Wydanie: 18.06.2012 r. Zmiana:0 |
Zespół autorski zgodnie z Decyzją nr 131/SS z dnia 20.09.2011 r.5
Współpracujący w opracowaniu:
______
5 Decyzja Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw Wdrożenia Rekomendacji Raportu Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego wraz z wnioskiem o powołanie do składu zespołu dodatkowych specjalistów.