Wprowadzenie do użytku "Instrukcji o zasadach pracy biurowej w resorcie obrony narodowej".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2013.338

Akt utracił moc
Wersja od: 13 lutego 2020 r.

DECYZJA Nr 385/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 17 grudnia 2013 r.
w sprawie wprowadzenia do użytku "Instrukcji o zasadach pracy biurowej w resorcie obrony narodowej"

Biuro Koordynacyjne SG WP

Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852), § 1 pkt 8 lit. a i c oraz § 2 ust. 14 rozporządzenia Rady Ministrów z 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w celu dostosowania do obowiązujących aktów prawnych oraz w związku ze zmianami struktur organizacyjnych w resorcie obrony narodowej, ustala się, co następuje:

1.
Wprowadza się do użytku "Instrukcję o zasadach pracy biurowej w resorcie obrony narodowej", stanowiącą załącznik do decyzji.
2.
Traci moc decyzja Nr 270/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 października 2002 r. w sprawie wprowadzenia do użytku "Instrukcji o zasadach pracy biurowej w resorcie obrony narodowej" (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 19, poz. 178, oraz z 2013 r. poz. 210).
3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.

ZAŁĄCZNIK

MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ

SZTAB GENERALNY WOJSKA POLSKIEGO

INSTRUKCJA

O ZASADACH PRACY BIUROWEJ

W RESORCIE OBRONY NARODOWEJ

WARSZAWA

2013

SPIS TREŚCI (uchylony) 1

Rozdział  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§  1. 
1. 
Instrukcja o zasadach pracy biurowej w resorcie obrony narodowej, zwana dalej "Instrukcją", określa:
1)
główne zasady i procedury stosowane przy opracowywaniu dokumentów jawnych w resorcie obrony narodowej;
2)
formy udzielania odpowiedzi i sposoby rozpatrywania wnoszonych spraw;
3)
terminy, czas rozpatrywania i załatwiania wnoszonych spraw do adresata oraz sposób i tryb składania zażalenia na nierozpatrzenie sprawy w określonych terminach;
4)
ogólne zasady opracowywania i uzgadniania dokumentów w resorcie obrony narodowej, niestanowiących aktów prawnych;
5)
zasady i tryb prowadzenia korespondencji w resorcie obrony narodowej.
2. 
Zapisów instrukcji nie stosuje się do dokumentów, których sposób wykonania, zasady opracowywania oraz uzgadniania określone są w odrębnych przepisach.
§  2. 
Użyte w Instrukcji określenia oznaczają:
1)
akceptacja- wyrażenie zgody przez osobę uprawnioną do rozpatrzenia, bądź załatwienia sprawy lub aprobatę treści pisma;
2)
akta - zbiór dokumentów papierowych ułożonych według jednolitego rzeczowego wykazu akt, dołączonych do teczek akt oznaczonych kategorią archiwalną i symbolem klasyfikacyjnym;
3)
akta sprawy - dokumentację, w szczególności tekstową, fotograficzną, rysunkową, dźwiękową, filmową, multimedialną, zawierającą informacje potrzebne przy rozpatrywaniu danej sprawy oraz odzwierciedlającą przebieg jej rozstrzygania i załatwienia;
4)
dekretacja - adnotację umieszczoną na piśmie lub do niego dołączoną, zawierającą wskazanie osoby, komórki wewnętrznej lub jednostki (komórki) organizacyjnej, wyznaczonej do załatwienia sprawy, która może zawierać dyspozycje, co do terminu i sposobu rozpatrzenia sprawy;
5)
dokument - każdy przedmiot lub zapis na nośniku informacji, z którym związane jest określone prawo, albo który ze względu na zawartą w nim treść stanowi dowód prawa, stosunku prawnego lub okoliczności mającej znaczenie prawne. W szczególności, każdą utrwaloną informację na piśmie, mikrofilmach, negatywach i fotografiach, na taśmach magnetycznych, także w formie mapy, wykresu, rysunku, obrazu, fotografii, broszury, książki, kopii, odpisu, wypisu, wyciągu i tłumaczenia dokumentu, odbitki, kliszy, matrycy, kalki, taśmy atramentowej, jak również zbiór danych zapisanych w elektronicznym systemie obiegu dokumentów.
6) 2
 kierownik - kierownika (dyrektora, dowódcę, szefa, komendanta) jednostki (komórki) organizacyjnej;
7)
EOD - elektroniczny obieg dokumentów, proces rejestrowania, przechowywania, obiegu i udostępniania dokumentów w postaci elektronicznej, realizowany w jednostce (komórce) organizacyjnej przy wykorzystaniu systemu informatycznego;
8)
jednostka organizacyjna - jednostkę niewchodzącą w skład Ministerstwa, podległą Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowaną;
9) 3
 komórka organizacyjna - departament, zarząd, Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej, biuro - wchodzące w skład Ministerstwa Obrony Narodowej;
10)
komórka wewnętrzna - część składową jednostki (komórki) organizacyjnej;
11)
kopia - powielony dokument niezależnie od formy i techniki jego sporządzania;
12)
korespondencja - wszelkiego rodzaju dokumenty, w tym każde pismo lub inny dokument, list, przesyłkę, paczkę, pakiet, wpływające lub wysyłane, także drogą elektroniczną, do jednostek (komórek) organizacyjnych poprzez kancelarie lub inne komórki wewnętrzne odpowiadające za obieg dokumentów;
13)
materiały archiwalne - dokumentację, o której mowa w art. 1 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698 i Nr 171, poz. 1016);
14)
Minister - Ministra Obrony Narodowej;
15)
Ministerstwo - Ministerstwo Obrony Narodowej;
16)
pieczęć - stempel wykonany zgodnie z "Instrukcją o pieczęciach używanych w resorcie obrony narodowej", stanowiącą załącznik do decyzji Nr 377/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 października 2011 r. (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 21, poz. 315);
17)
pismo - informację tekstową, stanowiącą odrębną całość znaczeniową, niezależnie od sposobu jej utrwalenia;
18)
pismo przewodnie - krótkie jedno lub kilkuzdaniowe pismo z dołączanym pakietem innych dokumentów;
19) 4
 pracownik - osobę określoną w § 2 pkt 9 i 10 regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 33/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 sierpnia 2015 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 250, z późn. zm.);
20)
resort - dział administracji rządowej, w skład którego wchodzą: Minister jako kierownik działu administracji rzędowej - obrona narodowa, ministerstwo jako urząd, jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra oraz Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej (Siły Zbrojne);
21)
sprawa - zdarzenie lub stan rzeczy, wymagające rozpatrzenia i podjęcia czynności służbowych lub przyjęcia do wiadomości;
22) 5
 (uchylony);
23)
system tradycyjny (papierowy) - sposób wykonywania czynności kancelaryjnych, dokumentowania przebiegu załatwiania spraw, gromadzenia i tworzenia dokumentacji w formie nieelektronicznej z możliwością korzystania z narzędzi informatycznych do wspomagania procesu obiegu dokumentacji;
24)
wiodąca jednostka (komórka) organizacyjna - jednostkę (komórkę) organizacyjną, która w danej dziedzinie jest uprawniona do merytorycznego ukierunkowywania, rozstrzygania i regulowania problematyki na określonym poziomie organizacyjnym resortu obrony narodowej;
25)
wykonawca - żołnierza lub pracownika zajmującego określone stanowisko służbowe, wykonującego zadania zgodnie z zakresem obowiązków;
26)
załącznik - dokument w postaci drukowanej (tekstowej, graficznej) lub elektronicznej (dźwiękowej, audiowizualnej) na odpowiednim nośniku informacji dołączony do pisma przewodniego, zawierający treści, do których odnosi się to pismo;
27)
żołnierz - osobę pełniącą czynną służbę wojskową na określonym stanowisku służbowym wykonującą zadania zgodnie z kartą opisu stanowiska i zakresem obowiązków lub pozostającą w rezerwie kadrowej albo w dyspozycji;

Rozdział  II

ZASADY ROZPATRYWANIA I ZAŁATWIANIA SPRAW

§  3.  6
 Kierownik ustala zasady funkcjonowania jednostki (komórki) organizacyjnej, w których określa specyficzne dla danej jednostki (komórki) organizacyjnej procedury postępowania oraz szczegółowe zasady rozpatrywania spraw - nienormowane innymi przepisami.
§  4. 
1. 
Sprawy należy wnosić pisemnie, poprzez elektroniczne systemy informatyczne, pocztowe i kancelaryjne stosowane w resorcie.
2. 
O sposobie załatwienia sprawy można poinformować wnoszącego sprawę w formie ustnej, adnotację o sposobie jej załatwienia sporządza się bezpośrednio na piśmie wszczynającym sprawę lub w systemie EOD. Jeżeli sprawa tego wymaga sporządza się notatkę służbową, którą dołącza się do akt sprawy.
§  5. 
1. 
Podstawą wszczęcia sprawy jest:
1)
polecenie przełożonego;
2)
wystąpienie:
a) 7
 kierownika,
b)
organów administracji państwowej,
c)
organizacji społecznych,
d)
osób fizycznych lub prawnych.
2.  8
 (uchylony).
3.  9
 (uchylony).
4.  10
 (uchylony).
§  6. 
1. 
O sposobie rozpatrzenia lub załatwienia sprawy wnioskodawcę informuje się w szczególności:
1)
osobiście, telefonicznie, odnotowując ten fakt na dokumencie nadawcy lub w systemie EOD;
2)
drogą elektroniczną, za pomocą poczty elektronicznej lub innych systemów informatycznych eksploatowanych w resorcie;
3) 11
 zwracając nadawcy jego dokument z wpisaną stosowną informacją wraz z podpisem kierownika lub uprawnionej osoby funkcyjnej;
4)
w formie pisemnej odpowiedzi.
2. 
W przypadku pisemnej formy odpowiedzi, jeżeli w jednostce (komórce) organizacyjnej nie wprowadzono systemu EOD, sporządza się dwa egzemplarze tej odpowiedzi, z których jeden dołącza się do akt sprawy.
3. 
Projekt odpowiedzi wykonawca przedstawia bezpośredniemu przełożonemu. Przy referowaniu spraw złożonych przełożonemu może uczestniczyć bezpośredni wykonawca projektu odpowiedzi.
4.  12
 Dokument niewymagający dodatkowych wyjaśnień lub uzasadnień można przedstawić osobie uprawnionej do podpisu, w sposób określony przez kierownika.
5.  13
 (uchylony).
6. 
W przypadkach, gdy dokument nadawcy nie jest kierowany do akt w jednostce (komórce) organizacyjnej, sporządza się notatkę o sposobie załatwienia sprawy, którą dołącza się do akt sprawy, z zastrzeżeniem ust. 7.
7. 
W przypadku stosowania w jednostce (komórce) organizacyjnej systemu EOD informacje o sposobie załatwienia sprawy wpisuje się w tym systemie, podając numer dokumentu wychodzącego lub sporządzając notatkę, jeśli sprawa została rozpatrzona w innej formie niż pisemna.
§  7. 
1. 
Rozpatrzenie sprawy powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie do 14 dni kalendarzowych od daty zarejestrowania dokumentu w kancelarii jednostki (komórki) organizacyjnej lub innej komórce wewnętrznej odpowiadającej za obieg dokumentów jawnych w jednostce (komórce) organizacyjnej.
2. 
Sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego powinny zostać rozpatrzone w terminie do miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane, wymagające uzgodnień międzyresortowych w terminie do dwóch miesięcy od daty wpływu dokumentu do adresata.
3. 
W przypadku, gdy załatwienie sprawy służbowej przedłuża się poza terminy określone w ust. 1 i 2, wykonawca informuje o tym przełożonego, podając przyczyny zwłoki i powiadamia zainteresowanego nadawcę o przyczynach opóźnienia oraz przewidywanym terminie rozpatrzenia sprawy.
4. 
Postanowienia ust. 1 i 2 nie dotyczą spraw, w których inny termin rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi został określony przez przełożonego bądź są one określone w odrębnych przepisach dotyczących przedmiotowej sprawy.
§  8.  14
1. 
Na nierozpatrzenie sprawy w terminach określonych w § 7 wnoszącemu sprawę służy zażalenie do wyższego przełożonego w terminie do 30 dni od daty wymagalności odpowiedzi.
2. 
Przełożony określony w ust. 1 uznając zażalenie za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin rozpatrzenia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób odpowiedzialnych za nierozpatrzenie sprawy w terminie, a w razie potrzeby podejmuje środki zapobiegające w przyszłości naruszaniu terminów rozpatrywania spraw.

Rozdział  III

DOKUMENTY

§  9. 
Dokumentami w szczególności są:
1)
dokumenty planistyczne: prognoza, program, plan, harmonogram;
2)
dokumenty sprawozdawcze: sprawozdanie, protokół, meldunek;
3) 15
 (uchylony);
4) 16
 dokumenty informacyjne i korespondencyjne: notatka, pismo urzędowe, raport, oświadczenie, wniosek, podanie, informacja.
§  10. 
1. 
Prognoza jest dokumentem określającym najbardziej prawdopodobny, przewidywany przebieg przyszłych zjawisk (procesów) w oparciu o dane i metody naukowe.
2. 
Zasady prognozowania obronnego określają odrębne przepisy.
§  11. 
1. 
Program jest dokumentem określającym założenia, cele działalności, określony układ czynności prac oraz przedstawiający projekt działań;
2. 
Zasady programowania określają odrębne przepisy.
§  12. 
1. 
Plan jest dokumentem zawierającym zestawienie działań dla realizacji określonych celów.
2. 
Zasady planowania i tryb opracowywania poszczególnych planów określają odrębne przepisy.
§  13. 
1. 
Harmonogram jest dokumentem planistycznym o charakterze wykonawczym, ustalającym chronologicznie i szczegółowo zakres wykonywania poszczególnych czynności i czasu trwania kolejnych etapów przedsięwzięcia.
2. 
Harmonogram może mieć postać odrębnego dokumentu bądź stanowić załącznik.
§  14.  17
 (uchylony).
§  15. 
1. 
Protokół jest dokumentem stwierdzającym stan faktyczny w danej dziedzinie działalności, bądź pisemną informacją opisującą przebieg procesu, czynności lub zdarzenia, w szczególności odprawy, posiedzenia.
2. 
Protokół sporządza się na odpowiednim formularzu lub według wzoru określonego w dokumencie regulującym daną dziedzinę działalności.
3. 
Każdy protokół powinien zawierać w tytule wyraz "protokół", określać jego treść i miejsce sporządzenia oraz nazwiska osób uczestniczących w jego opracowaniu.
4. 
Protokół podlega zatwierdzeniu lub akceptacji przez właściwego przełożonego.
§  16. 
1. 
Meldunek jest zwięzłą informacją składaną przez podwładnego przełożonemu w formie ustnej lub pisemnej o stanie, przebiegu lub wykonaniu czynności.
2. 
Meldunek pisemny opracowuje się:
1)
jeżeli wymagają tego obowiązujące przepisy;
2)
na polecenie przełożonego;
3)
z inicjatywy żołnierza lub pracownika, jeżeli zachodzi taka potrzeba;
3.  18
 Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, należy stosować wzór meldunku zamieszczony w załączniku Nr 3.
§  17.  19
 (uchylony).
§  18. 
1. 
Notatka to krótki tekst (spostrzeżenie), informacja obrazująca określoną sprawę (stan, zjawisko lub zdarzenie). Sporządza się ją na żądanie przełożonego lub z własnej inicjatywy, w tych przypadkach, gdy jest to niezbędne do prawidłowego rozpatrzenia danej sprawy.
2.  20
 Notatka powinna być opracowana zwięźle, syntetycznie, a w razie potrzeby zakończona propozycjami/wnioskami. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, należy stosować wzór notatki zamieszczony w załączniku Nr 4.
§  19.  21
1. 
Pismo urzędowe jest pisemną informacją dotyczącą określonej sprawy.
2. 
Zasady tworzenia pism urzędowych określa załącznik Nr 1.

Rozdział  IV

ZASADY OPRACOWYWANIA I UZGADNIANIA DOKUMENTÓW

§  20.  22
1. 
Zasady tworzenia pism urzędowych określa załącznik Nr 1.
2. 
Wzór pisma określa załącznik Nr 2.
3. 
Wzór meldunku określa załącznik Nr 3.
4. 
Wzór notatki określa załącznik Nr 4.
§  21.  23
 (uchylony).
§  22.  24
 (uchylony).
§  23.  25
 (uchylony).
§  24. 
1. 
Dokument nabiera mocy wiążącej dla wydawcy z chwilą jego podpisania lub elektronicznego autoryzowania. Wiąże on adresata z dniem doręczenia lub powiadomienia o jego treści. Dokument może zawierać osobne rozstrzygnięcia, co do daty, od której obowiązuje, a także okresu obowiązywania.
2. 
Osoba upoważniona do podpisania lub elektronicznego autoryzowania dokumentu ponosi odpowiedzialność za jego treść. Nie zwalnia to jego bezpośredniego wykonawcy z odpowiedzialności za wiarygodność zawartych w nim danych i zgodności treści z obowiązującymi przepisami.
3.  26
 Przy podpisywaniu lub elektronicznym autoryzowaniu dokumentu przez osobę zastępującą kierownika jednostki (komórki) organizacyjnej, przed stopniem (wojskowym, naukowym) lub imieniem zamieszcza się skrót "wz." (w zastępstwie).
4.  27
 Kierownik może upoważnić pisemnie inne osoby do podpisywania lub elektronicznego autoryzowania dokumentów w jego imieniu; upoważnienie ogłasza się w rozkazie (decyzji). W takich przypadkach w podpisie lub elektronicznej autoryzacji podaje się stanowisko osoby upoważniającej, przed nazwą stanowiska, stopniem, imieniem i nazwiskiem osoby upoważnionej zamieszcza się stosowne określenia "z upoważnienia".
5.  28
 Osoby wyznaczone rozkazem (decyzją) przełożonego do pełnienia obowiązków służbowych lub czasowego pełnienia obowiązków, posiadające upoważnienie do podpisywania lub elektronicznego autoryzowania dokumentów w podpisie podają stanowisko osoby upoważniającej, a przed stopniem, imieniem i nazwiskiem osoby upoważnionej zamieszcza się skrót "p.o." (pełniący obowiązki) lub cz.p.o. (czasowo pełniący obowiązki).
§  25. 
1.  29
 (uchylony).
2.  30
 Osoby obsługujące kancelarie mogą odmówić przyjęcia dokumentu, jeżeli nie zostały spełnione wymogi, o których mowa w § 20 i § 24.
§  26.  31
 Na pismach urzędowych nie stosuje się nadruku "PILNE", "BARDZO PILNE", jeżeli termin załatwienia sprawy jest dłuższy niż 7 dni kalendarzowych.
§  27. 
1. 
Przy sporządzaniu odpisu dokumentu znajdującego się w aktach lub innego dokumentu, należy zachować wszystkie jego elementy (treść, oznaczenie,

pieczęcie, podpisy). Odpis sporządza się z oryginału opatrując u góry po prawej stronie wszystkie strony dokumentu adnotacją: "odpis", a pod tekstem z lewej strony umieszcza się klauzulę: "Poświadczam odpis", po czym umieszcza się datę, stopień, imię i nazwisko, oraz stanowisko służbowe osoby poświadczającej odpis z oryginału i jej podpis, a także odciska się pieczęć urzędową jednostki (komórki) organizacyjnej.

2. 
W razie potrzeby z dokumentów sporządza się wyciągi, zamieszczając w nich nazwę dokumentu, treść punktów dotyczących adresata, z zachowaniem kolejności oznaczeń punktowych w oryginale. U góry dokumentu zamieszcza się adnotację: "wyciąg".
3.  32
 Wyciągi oraz odpisy dokumentów podpisują osoby upoważnione przez kierownika w rozkazie dziennym lub decyzji. Wzór "wyciągu" i "odpisu" określają załączniki Nr 8 i 9 do instrukcji.
4. 
Na wyciągu dokumentu przed nazwiskiem osoby, która podpisała oryginał tego dokumentu, zamieszcza się dywiz "(-)". Znak ten oznacza, że oryginał dokumentu został podpisany. Dywiz stosuje się również na dokumentach wykonanych techniką poligraficzną.
§  28.  33
 (uchylony).
§  29.  34
 (uchylony).
§  30.  35
 (uchylony).
§  31.  36
 (uchylony).

Rozdział  V

ZASADY I TRYB PROWADZENIA KORESPONDENCJI JAWNEJ

§  32.  37
 Wymiana korespondencji odbywa się z zachowaniem hierarchicznego podporządkowania jednostek (komórek) organizacyjnych oraz w ramach posiadanych kompetencji wynikających z zakresu działania w układzie strukturalnym i funkcjonalnym. Stanowisko jednostki (komórki) organizacyjnej może przedstawiać w korespondencji jej kierownik, zastępca lub osoba zgodnie z posiadanymi kompetencjami. W sprawach szczególnie istotnych o sposobie rozpatrzenia korespondencji należy poinformować bezpośrednich przełożonych.
§  33. 
1. 
Pismo przewodnie stosuje się w przypadku, gdy na przesyłanym dokumencie nie można dokonać adnotacji, a wymaga on dodatkowych wyjaśnień, a także przy przesyłaniu kilku różnych dokumentów będących załącznikami do innych pism.
2. 
Korespondencję można przesyłać:
1)
w formie elektronicznej z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych eksploatowanych w resorcie obrony narodowej;
2)
w formie tradycyjnej (papierowej) z wykorzystaniem instytucji specjalizującej się w dostarczaniu przesyłek do adresata lub urządzeń telefaksowych.
3. 
Zasady korzystania i przesyłania dokumentów w systemach, o którym mowa w ust. 2, określają odrębne przepisy.
§  34. 
1. 
Dokumenty tradycyjne (papierowe) sporządza się w niezbędnej liczbie egzemplarzy dla wszystkich adresatów oraz z przeznaczeniem do włączenia do akt sprawy.
2. 
W szczególnych przypadkach dokumenty, o których mowa w ust. 1, można przesłać z pominięciem szczebli pośrednich, określając cel przekazania danego materiału.
§  35. 
1. 
Wpisanie dekretacji na dokumencie tradycyjnym (papierowym) potwierdza się własnoręcznym podpisem i datą jej dokonania, z zastrzeżeniem ust. 3. Jeżeli dekretujący nie ustali terminu wykonania, to powinien on być zgodny z treścią dokumentu lub postanowieniami § 7 ust. 1 albo § 31 ust. 2.
2. 
Dekretacji dokonuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, na pierwszej stronie pisma, w taki sposób, aby po dołączeniu dokumentu do akt, jej treść pozostawała widoczna. W razie braku miejsca na pierwszej stronie dekretację zamieszcza się na ostatniej stronie poniżej podpisu lub na odwrocie pierwszej strony dokumentu.
3. 
W jednostkach (komórkach) organizacyjnych eksploatujących system EOD dekretacji dokonuje się poprzez wpis do systemu.
4.  38
 (uchylony).
5.  39
 (uchylony).
6.  40
 (uchylony).
7.  41
 (uchylony).
8.  42
 (uchylony).
§  36. 
1. 
Sposób załatwienia sprawy wynikający z treści dokumentu lub dekretacji, wykonawca odnotowuje na tym dokumencie, potwierdzając ten fakt wpisaniem daty i własnoręcznym podpisem. W przypadku wprowadzenia systemu EOD, sposób rozpatrywania sprawy wykonawca odnotowuje w tym systemie.
2.  43
 W systemie tradycyjnym (papierowym) wykonawca zwraca do kancelarii dokument zrealizowany:
-
tworzący akta sprawy, która została przyporządkowana do właściwej klasy z wykazu akt i otrzymała znak sprawy,
-
nietworzący akt sprawy, który nie został przyporządkowany do sprawy i gromadzony jest w teczkach aktowych, zakładanych dla klas zgodnie z wykazem akt.
3. 
W systemie EOD fakt załatwienia sprawy wykonawca potwierdza adnotacją i oznacza dokument jako zrealizowany niezwłocznie po zamknięciu sprawy. Przed dokonaniem oznaczenia dla dokumentów przesyłanych w formie papierowej wykonawca określa symbol klasyfikacyjny z jednolitego rzeczowego wykazu akt lub nanosi dyspozycję dalszego postępowania z dokumentem.

Rozdział  VI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§  37. 
1. 
Do teczek akt kieruje się telefaksy wykonane techniką zapewniającą trwałość druku lub powielone techniką kserograficzną.
2. 
Szczegółowe zasady kształtowania zasobu archiwalnego w resorcie obrony narodowej, klasyfikowania, kwalifikowania i kompletowania dokumentacji w kancelariach oraz przekazywania jej do właściwych archiwów, określają przepisy wydane na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 5 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
§  38. 
1. 
Korespondencję w resorcie obrony narodowej prowadzi się w języku polskim.
2. 
Wpływające do resortu obrony narodowej dokumenty obcojęzyczne przesyła się do wiodącej w danej problematyce jednostki (komórki) organizacyjnej, która określa potrzebę tłumaczenia i dokonuje niezbędnej dystrybucji przetłumaczonego dokumentu. Szczegółowe ustalenia w tym zakresie określają odrębne przepisy.
3. 
Korespondencję kierowaną poza granice kraju wykonuje się:
1)
w języku angielskim lub w języku narodowym właściwym dla państwa, do którego jest kierowana korespondencja;
2)
w języku polskim do placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej, i innych polskich podmiotów działających za granicą np.: przedsiębiorstwa, placówki handlowe, stowarzyszenia i organizacje polonijne.
§  39.  44
1. 
Dokumenty wytwarzane i przetwarzane w resorcie podlegają ochronie wynikającej z przepisów o ochronie informacji niejawnych, o ochronie danych osobowych, tajemnicy zawodowej i tajemnicy korespondencji.
2. 
Dokumenty wytwarzane i przetwarzane w resorcie mogą być udostępniane za zgodą właściwej osoby zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa lub kierownika jednostki (komórki) organizacyjnej na pisemny wniosek zainteresowanego zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych z zastrzeżeniem dokumentacji przechowywanej w archiwach wyodrębnionych, gdzie sposób udostępniania określają odrębne przepisy.
§  40. 
1. 
Jednostki, którym nadano imię patrona lub nazwę wyróżniającą, używają - pieczęci lub nadruków zawierających ich pełną nazwę, np.:
1)
WOJSKOWA AKADEMIA TECHNICZNA

im. Jarosława DĄBROWSKIEGO

2)
12. SZCZECIŃSKA DYWIZJA ZMECHANIZOWANA

im. Bolesława Krzywoustego

2. 
Pieczęci i nadruków używa się na dyplomach, świadectwach, rozkazach wydawanych z okazji świąt państwowych i wojskowych oraz innych jubileuszy i uroczystości wojskowych.
3. 
W zunifikowanych nazwach niektórych jednostek wojskowych wymienia się miejscowość, w której dana jednostka stacjonuje, np.:
1)
WOJSKOWY DOM WYPOCZYNKOWY

Jurata;

2)
WOJEWÓDZKI SZTAB WOJSKOWY

Warszawa;

Załącznik Nr  1  45  

ZASADY TWORZENIA PISM URZĘDOWYCH

Dokumenty powinny być redagowane zgodnie z zasadami języka polskiego z zastosowaniem obowiązującej terminologii.

Nagłówek

Po lewej stronie dokumentu zamieszczamy pełną nazwę organu lub jednostki (komórki) organizacyjnej wysyłającego/wysyłającej pismo. Zamiast nadruków można stosować pieczęcie nagłówkowe. Dla organu lub jednostki (komórki) organizacyjnej będzie to ich pełna nazwa. Dla osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej będzie to nazwa stanowiska, a dla sekretarzy i podsekretarzy stanu dodatkowo imię i nazwisko. Wizerunek orła używany jest zgodnie z zapisami ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęciach państwowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1509 i 2245).

W prawym, górnym rogu pisma wpisujemy nazwę miejscowości wraz z pełną datą, np.: Warszawa,... lipca 2020 r.

Adresat

Po prawej stronie pisma, najpierw zamieszczamy imię i nazwisko, nazwę stanowiska oraz pełną nazwę instytucji lub jednostki (komórki) organizacyjnej, np.:

Pan gen. Jan Kowalski

Dowódca .................................................

Pani Anna Kowalska

Dyrektor ..................................................

Jeśli pismo adresowane jest do większej liczby odbiorców (więcej niż dwóch), wpisujemy treść: "Adresaci według rozdzielnika". Rozdzielnik jest integralną częścią pisma. Jeżeli pismo jest adresowane maksymalnie do pięciu odbiorców może być umieszczony w dolnej części dokumentu (pod podpisem osoby upoważnionej do podpisywania). Rozdzielnik powyżej pięciu adresatów sporządzamy na odrębnej stronie.

Obowiązkowo pod nazwą adresata wskazujemy formę przesłania dokumentu np.:

- pocztą, papierowo - wpisuje się nawę ulicy, numer, kod pocztowy oraz miejscowość,

- faksem - wpisuje się słowo FAX oraz pełen jego numer,

- elektronicznie si arcus - wpisuje się SI ARCUS,

- elektronicznie ePUAP - wpisuje się ePUAP,

- elektronicznie pocztą email - wpisuje się email/osobiście,

- dostarczenie przez pracownika jednostki (komórki) organizacyjnej - wpisuje się pełen adres.

Wykonawca zamieszcza dodatkowe informacje dotyczące przekazania pisma, jeżeli są wymagane np.: ZA ZWROTNYM POTWIERDZENIEM, DO RĄK WŁASNYCH, PILNE.

Znak sprawy

Wpisujemy po lewej stronie, pod pieczęcią wychodzącą, nad słowem "Dotyczy". Znak sprawy to ciąg liter i liczb stanowiący cechę rozpoznawczą całości akt danej sprawy, którego zasady tworzenia określa instrukcja kancelaryjna jednostki (komórki) organizacyjnej.

Dotyczy

Pod adresatem, od nowego akapitu, zamieszczamy bardzo krótką informację określającą temat pisma, np.:

Dotyczy: realizacji zamówienia......................, odpowiedzi na pismo w sprawie......................,

wizyty Ministra Obrony Narodowej w jednostce................

Czcionka stosowana w piśmie

Powinna być jednolita dla całego pisma.

Rodzaj: Arial, Calibri lub Times New Roman.

Rozmiar:

11-12 - adresat, treść pisma i załączniki,

9-10 - nagłówek, data, znak sprawy, dotyczy, stopka.

Można wyróżnić ważną treść kursywą, pogrubieniem, podkreśleniem.

Zwroty grzecznościowe

Pismo rozpoczynamy zwrotem powitalnym np.: "Szanowna Pani ......", "Szanowny Panie ......", przed którym stosujemy wcięcie akapitowe, a po nim stawiamy przecinek. Wówczas kolejny wers rozpoczynamy małą literą, bez wcięcia akapitowego.

Możemy także po zwrocie powitalnym nie stawiać znaku interpunkcyjnego. Wówczas kolejny wers rozpoczynamy dużą literą, bez wcięcia akapitowego.

Po zwrocie pożegnalnym np.: "Z poważaniem", "Z wyrazami szacunku" nie stawiamy przecinka i żadnego innego znaku interpunkcyjnego. Podpis jest zakończeniem zdania.

Akapity

Tekst dzielimy na akapity. Każdy akapit rozpoczynamy bez wcięcia, od lewego marginesu. Konieczne jest oddzielenie poszczególnych akapitów podwójną interlinią.

Marginesy

Pismo musi posiadać lewy margines o rozmiarze 3,5 cm, który po zszyciu teczki akt przez kancelarię umożliwi odczytanie całego dokumentu.

Załączniki

Wykaz załączników zamieszczamy po lewej stronie pisma, powyżej podpisu. Wpisujemy także liczbę stron poszczególnych załączników wraz z dodatkowymi informacjami np.: "tylko adresat", "do zwrotu", "po podpisaniu/zatwierdzeniu do zwrotu".

Jeżeli jest taka potrzeba, można wymienić i opisać każdy załącznik oddzielnie.

Zapis przy załącznikach "tylko adresat", dla kancelarii oznacza nieskanowane załączniki. Dlatego nie stosujemy go do pism wysyłanych SI ARCUS. Przesyłając dokument z załącznikiem w formie elektronicznej SI ARCUS do większej liczby adresatów, nie ma możliwości odłączenia załącznika dla wydzielonej grupy adresatów.

Stopka

Na ostatniej stronie pisma wykonywanego w formie papierowej w lewym dolnym rogu umieszczamy stopkę dokumentu, która zawiera:

- stopień wojskowy, imię i nazwisko, numer telefonu wykonawcy,

- wykonawcy z jednostek (komórek) organizacyjnych, którzy ze względu na odrębne przepisy nie mogą wskazywać swoich danych stosują inne oznaczenia np. literowo-numerowe itp.

- inne dane wg potrzeb wykonawcy.

Wyróżniający znak graficzny

W celu podkreślenia i nadania uroczystej rangi wydarzeniom związanym z historią i tradycją jednostki (komórki) organizacyjnej, Minister Obrony Narodowej - na wniosek dowódcy składany drogą służbową - może wyrazić zgodę na okresowe stosowanie w prowadzonej korespondencji wyróżniającego znaku graficznego.

Wniosek zawiera:

- krótki opis wydarzenia wraz z uzasadnieniem potrzeby stosowania wyróżniającego znaku graficznego i terminem jego stosowania,

- wzór pisma urzędowego z umieszczonym wyróżniającym znakiem graficznym.

Zwroty do zastosowania

W zależności od podporządkowania służbowego adresata i nadawcy w dokumentach, w szczególności stosuje się następujące zwroty:

- jednostki (komórki) organizacyjne podporządkowane: melduję, przedstawiam, przedkładam, proponuję, proszę,

- jednostki (komórki) organizacyjne równorzędne: informuję, komunikuję, przekazuję, proszę, proponuję, zawiadamiam, przesyłam,

- jednostki (komórki) organizacyjne nadrzędne: rozkazuję, zarządzam, polecam, nakazuję, przekazuję, przesyłam, zawiadamiam;

W dokumencie adresowanym do osoby funkcyjnej szczebla nadrzędnego, a niebędącej przełożonym służbowym nadawcy dokumentu, stosuje się zwroty właściwe dla organu równorzędnego.

Nazwy jednostek (komórek) organizacyjnych

Nazwy jednostek (komórek) organizacyjnych oraz określenia z zakresu terminologii wojskowej (fachowej), których skróty nie są ogólnie przyjęte, użyte w treści dokumentu pierwszy raz, wymienia się w pełnym brzmieniu, z podaniem w nawiasie skrótu, który stosuje się w dalszej części dokumentu. Dopuszcza się stosowanie odwołań poprzez wstawienie do pisma przypisów dolnych lub końcowych.

Treść dokumentu

Treść dokumentu powinna być wewnętrznie usystematyzowana według omawianych zagadnień. Kolejne zagadnienie ujmuje się w odrębny akapit. Zagadnienia szczególnie ważne wyróżnia się w treści dokumentu poprzez:

- podkreślenie, wytłuszczenie, zastosowanie kursywy do odpowiedniego fragmentu tekstu lub wyrazu;

- ujęcie zagadnienia w wyodrębnionym akapicie;

- zastosowanie sformułowań takich jak: "podkreślić należy, że...", lub "szczególną uwagę należy zwrócić na...".

Uwaga!

Skrótów i skrótowców używamy zgodnie z zasadami ortografii.

Jeśli tekst nie mieści się na jednej stronie, a na następnej są mniej niż cztery wersy, należy skrócić treść pisma lub zmniejszyć rozmiar czcionki o 1 pt. (pt. - punkt typograficzny).

Dokumenty wykonane w kilku egzemplarzach obowiązkowo numerujemy i wskazujemy sposób postępowania z poszczególnymi egzemplarzami.

Zabrania się jakichkolwiek zmian w dokumencie już podpisanym. Zmian może dokonać jedynie osoba upoważniona do podpisywania dokumentu.

Załącznik Nr  2  46  

Załącznik Nr  3  47  

MELDUNEK

Załącznik Nr  4  48  

NOTATKA

Załącznik Nr  5  49  

Załącznik Nr 6  50  

Załącznik Nr 7  51  

Załącznik Nr 8

nadruk właściwy dla danego

nadawcy lub pieczęć nagłówkowa

Miejscowość, dn. dzień, miesiąc, rok.

"wyciąg"

Rozkaz (Decyzja) Dowódcy nr

z dnia

Pkt 9: Inne sprawy

TREŚĆ WYCIĄGU

DOWÓDCA

(-) stopień, imię i nazwisko osoby,

która podpisała oryginał dokumentu

Poświadczam wyciąg:

m.p. Odcisk stanowisko służbowe

pieczęci podpis,

urzędowej imię i nazwisko

Załącznik Nr  9

nadruk właściwy dla danego

nadawcy lub pieczęć nagłówkowa

Miejscowość, dn. dzień, miesiąc, rok.

"odpis"

WTÓRNIK KARTY EWIDENCYJNEJ

TREŚĆ ODPISU

Poświadczam odpis:

m.p. Odcisk stanowisko służbowe

pieczęci podpis,

urzędowej imię i nazwisko

1 Załącznik spis treści uchylony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
2 Załącznik § 2 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
3 Załącznik § 2 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
4 Załącznik § 2 pkt 19 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
5 Załącznik § 2 pkt 22 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. d decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
6 Załącznik § 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
7 Załącznik § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 3 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
8 Załącznik § 5 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
9 Załącznik § 5 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
10 Załącznik § 5 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
11 Załącznik § 6 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
12 Załącznik § 6 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
13 Załącznik § 6 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 5 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
14 Załącznik § 8 zmieniony przez § 1 pkt 6 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
15 Załącznik § 9 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 7 lit. a decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
16 Załącznik § 9 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. b decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
17 Załącznik § 14 zmieniony przez § 1 pkt 8 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
18 Załącznik § 16 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 9 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
19 Załącznik § 17 uchylony przez § 1 pkt 10 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
20 Załącznik § 18 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 11 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
21 Załącznik § 19 zmieniony przez § 1 pkt 12 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
22 Załącznik § 20 zmieniony przez § 1 pkt 13 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
23 Załącznik § 21 zmieniony przez § 1 pkt 14 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
24 Załącznik § 22 uchylony przez § 1 pkt 14 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
25 Załącznik § 23 uchylony przez § 1 pkt 14 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
26 Załącznik § 24 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
27 Załącznik § 24 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
28 Załącznik § 24 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 15 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
29 Załącznik § 25 ust. 1 uchylony przez § 1 pkt 16 lit. a decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
30 Załącznik § 25 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 16 lit. b decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
31 Załącznik § 26 zmieniony przez § 1 pkt 17 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
32 Załącznik § 27 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
33 Załącznik § 28 uchylony przez § 1 pkt 18 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
34 Załącznik § 29 uchylony przez § 1 pkt 18 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
35 Załącznik § 30 uchylony przez § 1 pkt 18 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
36 Załącznik § 31 uchylony przez § 1 pkt 18 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
37 Załącznik § 32 zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
38 Załącznik § 35 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 19 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
39 Załącznik § 35 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 19 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
40 Załącznik § 35 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 19 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
41 Załącznik § 35 ust. 7 uchylony przez § 1 pkt 19 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
42 Załącznik § 35 ust. 8 uchylony przez § 1 pkt 19 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
43 Załącznik § 36 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 20 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
44 Załącznik § 39 zmieniony przez § 1 pkt 21 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
45 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 22 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
46 Załącznik nr 2 uchylony przez § 1 pkt 22 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
47 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 22 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
48 Załącznik nr 4 zmieniony przez § 1 pkt 22 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
49 Załącznik nr 5 uchylony przez § 1 pkt 23 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
50 Załącznik nr 6 uchylony przez § 1 pkt 23 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.
51 Załącznik nr 7 uchylony przez § 1 pkt 23 decyzji nr 20/MON z dnia 12 lutego 2020 r. (Dz.Urz.MON.2020.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 lutego 2020 r.